Zeeuws Kamerorkest Weinig melk bij de thee maar veel gezelligheid Louis van Gasteren opstandige cineast GOESE AMATEURMUSICI STREVEN NAAR PERFECTIE Eén been in muziekschool METEOOR BOVEN UTAH ONTPLOFT ENGELSE BEROEPSTOERISTEN ZIEN WEL WAT IN ONS LANDJE Succesvolle stappen op pad der onbekende kameropera s Rotterdam. Onder de Heel boos Angst Bewondering Zelf aan de slag Burggraaf David in het licht der publiciteit Nationale première Programmakeuze Raad Brouwershaven 4 Zaterdag 21 april 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. Van een onzer verslaggevers duizenden vreemdelingen die gisteren Rotterdam over stroomden, waren er zes voor wie reizen en sightseeën hard werken betekent. Het waren zes Britse journalisten, redac teuren toerisme van de groot ste dagbladondernemingen in Engeland. De helft van het jaar zwerven deze mensen rond de aardbol van Kaapstad tot Hawaii", op zoek naar vakantie geneugten voor een lezers publiek van tezamen 27 miljoen Britten. Nu maakten ze, als gasten van de A.N.V.V., een vijfdaagse oriëntatie reis langs alle toeristische hoogte punten van West-Nederland, van de Rembrandts in het Rijksmuseum tot de Euromast en het meest pikante nachtleven van Rotterdam. Wat vinden deze doorknede be roepstoeristen van Nederland als vakantieland? WEINIG KLEUR ROSS SHEPHERD (als culinair ex pert tevens een bekend figuur op de Engelse t.v.) vindt onze talrijke ter rasjes een grote attractie. „Zo iets heb ben wij niet in Londen. Ook de ruime restaurants en de gezellige café's zijn aantrekkelijk voor ons Engelsen, omdat wij die thuis niet kennen." „Wat ik hier mis in de steden, dat is kleur en fleur. Nederland is een bloe- menland, waarom dan niet méér bloemen en planten in de plantsoenen, de vensterbanken, de tuinen? Ook wor den er veel te weinig bomen geplant in nieuwe stadsgedeelten, het Rotter damse centrum inbegrepen." „De mensen zijn hartelijk, en jullie steden en musea zijn prachtig. Daarin ligt de toeristische kracht van Neder land, méér dan in het landschap. De wijn is hier goed en veel goedkoper dan bij ons, en sigaretten zijn hier de helft goedkoper; dat is voor Engelse vakantiegangers niet te versmaden!" MISS MARIANNE MOXLEY: „De hotels hier stoken hun verwarmingen veel te hard, om de Amerikanen te plezieren. Nylons worden er zó bros van, dat ze gaan ladderen. De Neder landers zijn geweldig gastvrij en hulp vaardig. Kostelijk vind ik die rode petten van de perronopzichters op de stations. Voor de doorsnee Engelsman is Rotterdam een stad om een dagje naar toe te gaan, niet om er lang te blijven. Jullie Nederlanders hebben net zo'n soort humor als wij Engelsen. Als een Italiaan in het ootje wordt genomen, zit hij meteen op de kast. Een Neder lander heeft zo iets direct door en geeft lik op stuk. Dat mag ik wel!" JAMES DONNELLY, redacteur van een krant in Schotland, zegt; „Kom een Schot nooit aan met grapjes over gieri ge Schotten, want dat vinden we hele maal niet leuk. Wij Schotten geven juist graag ons geld uit aan whisky en bier en een gezellige avond. Jammer genoeg zijn er in Glasgow geen nacht clubs, na half tien kun je geen borrel meer krijgen, en is er alleen nog hier en daar dansen tot half twaalf. Voor ons zijn dus grote attracties van Ne derland; de vrijheid om een borrel te pakken, en het nachtleven met dansen en floorshows tot een uur of vier." „De Nederlandse automobilisten rij den zo hard dat ik hier bang ben in het verkeer. De kelners vind ik soms onbeleefd, en nogal eens traag met bedienen. Jullie Nederlanders zijn fors en welgebouwd, en de meisjes zijn -aan trekkelijk. Ik heb genoten van de goede Zuidamerikaanse orkestjes in de nach- clubs. Ook die strijkjes in de restau rants, met een violist die bij je tafeltje komt spelen, kennen we niet in Schot land. Onze vrouwen vinden zo iets prachtig; het geeft ze een gevoel van glamour en romantiek LANGZAAM Ook JOHN STOKES CARTER heeft last gehad van langzame bediening in restaurants: „Als Nederland werkelijk toeristen wil trekken, dan zal deze dienstverlening moeten .verbeteren. Rotterdam vind ik een stad die zich zelf uiterst serieus neemt. Overal heerst een atmosfeer van: we zijn met grote plannen bezig en die zullen we door zetten. Voor een vakantie-oord is dat natuurlijk niet ideaal. Gelukkig staat daar een luchthartig nachtleven tegen over!" „Ik ga mijn lezers in Engeland aan raden, om ook lange weekeinden door te brengen in Nederland. Vrijdagna middag vliegen naar Amsterdam of Rotterdam, twee avonden leuk uitgaan, zondag laat terug. Dat is goedkoper dan Parijs, even genoeglijk, en ieder een spreekt hier onze taal. Jullie moes ten die schilderyen van Van Meegeren eens gaan tentoonstellen: daar zouden duizenden Engelsen op afkomen! Waarom jullie je politieagenten hebt aangekleed als een soort nazi-officieren is mij een raadsel. Héérlijk vind ik, dat hier de treinen zo proper zijn wat zegt u? O, maar ze zijn nog altijd heilig vergeleken bij de treinen in Engeland!" MEER MELK MICHAEL MORRIS dacht niet veel anders dan molens, klompen en tulpen te vinden. Hij vond veel méér en is vooral geestdriftig over onze schilde- rijenmusea en over Madurodam. „De Lijnbaan is indrukwekkend, maar toch kan Rotterdam als trekpleister voor toeristen het niet opnemen tegen Am sterdam of Den Haag. Nederlanders hebben veel gevoel voor humor, maar de automobilisten rijden veel te roe keloos en uw dames van middelbare leeftijd moesten toch echt eens aan de slanke lijn gaan doen. Een kwelling voor ons is het piepkleine kannetje melk bij de ontbijt-thee. Wij Britten zijn gewoon, 's morgens drie, vier koppen thee te drinken met heel veel melk. Mijn advies aan hoteliers: voor Engelse gasten een gróte pot thee en een dito kan melk!" NORMAN BUGGE uit Leeds is van ooi-deel: „Nederland is een ideaal vakantie-oord tenminste afgezien van het weer. Het aantrekkelijke voor ons Engelsen is, dat we hier een aantal dingen net als thuis vinden en een aantal dingen helemaal anders. Je voelt je dus thuis hier in Nederland en je bent er toch helemaal üit. Een stevig ontbijt is voor ons een heilige zaak en die krijg je hier in plaats van dat droge broodje met een kop zwarte koffie in de meeste andere landen. Het nieuwe centrum van Rot terdam vind ik een bezienswaardig heid van de eerste orde en ik ga mijn lezers zeker winkelen in de Lijnbaan aanbevelen! Ik begrijp overigens niet, waarom jullie in dat daverende Rotter dam vasthouden aan die ouderwetse tram. Neem er bussen voor in de plaats, of nu er toch een metro komt gooi meteen de hele boel onder de grond!" Van een onzer verslaggevers IAPSTANDIG is de filmer Louis van Gasteren. Met ziedende ogen zit hij tegenover mij en zijn fraai in krullende punten gedraaide snor is zelfs niet eens leuk meer, doch trilt mee in felle verontwaardiging. Veront waardiging over alles. Over het schijntje dat zijn vele malen bekroonde korte film „Het Huis" oplevert, over de 33.000 gulden die hij erin heeft zitten en waarvan hij maar een fractie kan.terugverwachten. Over de mogelijkheden, die een filmer in ons land heeft. „Weg moet ik van hier", zegt hij en het is hem hartverscheurende ernst. Men zou geneigd zijn te denken dat de acteursafkomst een woordje mee spreekt, zo flamboyant zijn hij en zijn gebaren. Het is hem echter ernst en zijn verontwaardiging grijpt hem naar de keel. „Wat moet ik hier? In dit land, met vaste plaatsjes, met lieden die zorgzaam sjalotjes zaaien tus sen de Deltawerken op grond waarop straks 22 meter water zal staan. Twee-en-twintig meter water"! Hoor je me! Twee-en-twintig meter water." Zijn hand schiet omhoog en men ziet het water staan met heel diep de rottende sjalotjes in de grond. Louis A. van Gasteren, de maker van de 'documentaire film Stranding, die een speelfilm werd („een ton zit er van mij in"), van de obsederende en geheel bij de nieuwe filmstijl aan sluitende film „Het Huis", van zo ve le industriële films waarmee hij ver geefs de tekorten probeert aan te zuiveren, deze Louis van Gasteren is een „angry young man", doch veel bozer dan de bedrijvers van boze li teratuur. Hij is boos omdat hij zich belem merd voelt in het maken van films, omdat hij niets anders wil maken dan films waarin hij met hart en ziel en nog veel meer gelooft. Van geen enkele compromis wil hij weten, noch met de scenarioschrijver, noch met de producent, noch met zichzelf en het minst van alles met het geld. Engelse journalisten bezochten Rotterdam. Ross Shepherd (rechts) en Marianne Moxley in de diergaarde Blijdorp. DE NATUUR IN EN OM UW HUIS Louis A. van Gasteren: heel strijd baar. Dat brengt een aaneenschakeling van moeilijkheden mee en daarom is Van Gasteren opstandig. Zijn toon verandert nauwelijks als hij praat over de films, die hij onder handen heeft. Zij betekenen voor hem ook strijd: een gevecht om het werk te laten beantwoorden aan zijn visie, die in maandenlange overpeinzing en broeiing is gegroeid. „Elke film is filosofie", zegt Van Gasteren en wat in de mond van an deren belachelijk zou klinken, is het bij hem niet. Zijn films zijn gedachten over het leven, over de mens, niet di rect aanwijsbaar, maar verbonden aan het thema, niet prekerig maar als een ruggegra-at. De opzienbarende tentoonstelling „Be wogen beweging" in het Stedelijk Museum te Amsterdam was het sluit stuk van een langdurig denken over mens en machine. Van Gasteren buigt zich over de tafel heen en spuit: „De mens is de slaaf van de machine geworden, de machine vreet ons op, de machine beheerst ons. Die grote elektronische breinen... angstaanja gend, een nachtmerrie, die het men selijk denken vernietigt". Het zijn geen nieuwe klanken. Reeds vanaf het expressionisme be heerst de angst voor de machine de kunstenaar. Dan plotseling draait Van Gasteren om. Als een kind dat sprook jes verzint, zegt hij: „Ik had al lang een machine willen maken, zo groot als een zaal, een machine die ner gens toe deugt." Zo'n soort machine vond hij op „Bewogen beweging" en het werd een film, die einde van dit jaar klaar zal zijn. De machine is ook het hoofd element van de film die hij in op dracht van de P.T.T. maakt over de automatisering van de telefoon. De angst is dan omgeslagen in bewonde ring. Hoe hij hem maakt? „Ik wil de toeschouwer confronteren met een hoe veelheid indrukken. Het patroon helpt het publiek wel om te begrijpen, maar pas aan het einde van de film kan het de rekening opmaken." Verkeerscursus Haamstede HAAMSTEDE. In de Tuinbouw school is het eindexamen van de ver keerscursus. georganiseerd door het Ver bond voor Veilig Verkeer afdeling Schou wen, gehouden. De cursus was weer een groot succes, want niet minder dan 29 leerlingen had den zich aangemeld, waarvan er 27 het einddiploma behaalden. Docent was op perwachtmeester Poortman, die de cur sus op bevattelijke en moderne wijze gaf. De examencommissie bestond voor deze maal uit jhr. Röe-11, de groepscom mandant der rijkspolitie, adj. W. Mud- de, en de voorzitter van het Verbond voor Veilig Verkeer, de heer Z. Rose- boom. NEW YORK (UPI). - Boven de staat Utah is een grote meteoor uit eengespat. Tot op honderd kilometer afstand verkeerde de nacht enige ogenblikken in klaarlichte dag. De meteoor kwam met een zeer felle lichtflits aan zijn einde op ongeveer twintig kilometer van de plaats Eure ka. De lichtf.its was zo helder dat de straatverlichting van Eureka er auto matisch door werd uitgeschakeld. Dat aan- en uitschakelen gebeurt nor maal met een foto-elektrische cel. Die cel „dacht" op het moment van de explosie van de meteoor dat het opeens dag geworden was. De geslaagden zijn: mevr. P. v. d. Pol-Schoonaard, Haamstede; mevr. C. A. de Viieger-Pino; mej. Janny v. d. Have; mej. Krina v. d. Graaf; mevr. D. Bakker-Geelhoed; mevr. L. E. Boot- v. Veen; mevr. S. J. Beuzenberg-Brau- er; mej. A. Slager; mevr. W. M. v. d. Velde-v. Wijk; mevr. E. Boer-Maarle- mej. Cora Bouwman, en de heren J. de Munnik, S. A. de Haas, Th. Hanse, J. C. de Feiter, P. J. Pleu- ne, D. Kosten, C. W. Landman, A. J. Gilijamse, P. v, d. Kreke, H. v. d. Klooster, M. Maliepaard, L. Daane, C. J, v. d. Panne, D. v. d. Wekken, W. J. de Glopper, allen eveneens uit Haam stede en Burgh, Binnenkort zal op enigs zins feestelijke wijze de diploma-uitrei king plaats vinden. EINDHOVEN. Bij Oerle in Noord brabant worden binnenkort bronzen borden geplaatst bij de grafheuvelgroep Toterfout-Halve Mijl, Op de borden komt een tekst van prof. dr. A- E. van Giffen, waarin uitleg over de prehistorische monumenten wordt gegeven. Coniferen kan men nu nog verzetten ;n ze kunnen ook nog gepoot worden maar zet ze niet op een winderige plaats. De meeste soorten hebben er een hekel aan. Ze worden dan op de windkant helemaal bruin en dat staat niet zo fraai. Coniferen dient men wel met een vaste wortelkluit te verplan ten: als men dat niet doet kan men iem wel als verloren beschouwen. Zorg Zuinig zijn op eigen Burggraaf David Albert Charles Lin- ley of Snowdon, veilig by zijn moeder op gcflioot, heeft zich in zijn jonge leventje nog niet helemaal kunnen wennen aan het flitsende optreden van zijn vaders vroegere collega's, de vak fotografen Half nieuwsgierig, half be angst blikt hij recht in het schelle licht van de publiciteit, dat zijn moeder, prinses Margaret, glimlachend langs zich heen laat gaan en zijn gerouti neerde vader zelfs grotendeels weet te ontwijken. Het jonge gezin, van veilig heidsriemen voorzien, zal de paasdagen on het Windsor Castle, het buitenver blijf van de Engelse koninklijke fami lie even buiten Londen, doorbrengen. GOES. Toen na een vijftienjarig bestaan de „Goese Symfonie", een amateurorkest, ter ziele ging duurde het toch niet lang uoorclat een aantal leden van de Goese afdeling van de Zeeuwse Muziekschool de hoofden bij elkaar staken om de mogelijkheden te overwegen tot het stichten over te gaan van een dillettantenorkest. Met de toestemming van Henk Stam, toen directeur van de muziekschool kwam het Zeeuws Kamerorkest, een ensemble onder leiding van de heer F. Olivier, tot stand. In het begin was het nog echt een muziekschoolorkest waarin ook leden van de vroegere Goese symfonie in meespeelden. De emancipatie liet niet lang op zich wachten: in 1958 werd de Stichting Zeeuws Kamerorkest geboren. Toch bleef het orkest nog steeds met één (muzikaal) been in de muziek school zitten. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat de verjonging van het ensemble daaruit plaats heeft. Oud en jong werpen zich met een grote gemeenschappelijke werklust op de in te studeren partituren en de tendens is er zelfs dat de ouderen het te pret tig vinden in het orkest mee te spe len om hun plaats af te staan aan de jeugd die staat te popelen om op een plezierige wijze serieuze muziek te beoefenen. Het Zeeuws Kameror kest is beslist Jiiet verlegen om or kestleden; men is zelfs bang dat er teveel komen! Wat wil het orkest? Het heeft de be zetting van een kamerorkest (vijf eer ste en vijf tweede violen, twee alt violen, drie celli, een bas en een kla vecimbel en als het noodzakelijk is kan het beschikken over twee hobo's en het wil graag een kamerorkest blijven. Dus geen evolutie" naar een symfonieorkest of iets dergelijks, nee, kamerorkest moet het blijven en dan trachten de prestaties naar een voor dilettanten zo hoog mogelijk peil bren gen. Het Zeeuws Kamerorkest speelt daar waar men het uitnodigt. Helaas komt men in onze zo cultuurarme provin cie niet vaak op het idee. Het Goese ensemble, dat in principe wel twee maal in het jaar in Goes concer teert, wil graag uitvoeringen verzor gen in plaatsen waar geen grote en sembles komen. Zo speelde men di- De violen en (op de voorgrond enkele celli van het Zeeuws Kamer- orkest worstelen op een repetitie met de moeilijke materie der muziek. Op de achtergrond enkele jeugdleden van het ensemble. verse malen in Zierikzee en Kortge- ne en verder was men ook in Brou wershaven, Scherpenisse, Tholen te gast. In Middelburg werd diverse ma len opgetreden. In Zierikzee luisterde het orkest de ope ning van een tentoonstelling van de beeldende kunstenaars in Zeeland op en voorts musiceerde men tijdens de Zeeuwse dagen in Antwerpen. Twee (succesvolle) stappen on dernam het orkest met het brengen van niet vaak uitge voerde kameropera's. Onder leiding van de heer Olivier leerling van o.m. Von Karajan en Leinsdorf werd onder enorme bijval in Goes Mozart's „Bastien et Bastienne" uitge voerd. Als solisten had men de in Goes woonachtige sopraan mevr. A. Tamminga-Buthfer en twee leerlingen van de Rotterdamse muziekschool. Daarna, na veel geschrijf met o.m. Leo Riemens en de Italiaanse dirigent En- nio Girelli, kon men uiteindelijk de beschikking krijgen over in ons land nimmer uitgevoerde opera van Vival di ,,La ninfa ed il pastore Op 8 de cember 1960 werd dus de Nederland se première daarvan in. Goes gege ven. Door een Zeeuws dilettantenen semble en.... weer met zeer groot publiek succes. In de toekomst heeft het orkest plan nen om uitvoeringen te geven van (waarschijnlijk) het zangspel „Die Hochzeit auf der Alm" van Haydn liet materiaal moet nog uit Salzburg komen en het operaatje „II maes tro di musica" van Pergolesi, waar van reeds ipuziek in Goes is. De so listen, die het orkest aantrekt zijn vaak talentvolle leerlingen, amateurs of mensen die uit zuiver muzikaal plezier hun medewerking verlenen. Daarmee wordt meteen de financiële positie van het orkest getekend. Sub sidies van de provincie komen er ove rigens el, maar niet in die mate om beroemde solisten met het orkest De heer Olivier, dirigent van het Zeeuws Kamerorkest, in actie. Ge spannen leidt hij zijn ensemble bij het instuderen van een werk door moeilijke passages. -ft te laten optreden. Wat ook het stre ven van het Zeeuws Kamerorkest niet is. Een gezonde geest heerst in het orkest. Ook een verstandige geest en een voorzichtige. Dirigent Olivier zal het niet in zijn hoofd halen het orkest composities te laten spelen die te moeilijk zouden zijn. „Dat zou de doodklap voor het gezelschap beteke nen!" is hij van mening. Overigens is het beslist in de pro grammakeuze van het Zeeuws Ka merorkest geen kleven bij het ba rokke of het vroegklassieke reper toire. Men heeft zelfs werken uit gevoerd van moderne meesters als Bartók, Martin en Roussel. De hechte en plezierige samenwerking met de Goese Ohr. Oratoriumver eniging sinds vorig jaar heeft voor een uitvoering gezorgd, waarbij o.a. een cantate van Bach werd uitge voerd. Dit jaar staat het oratorium Samson van Handel op het program ma. Het geheel uit amateurs be staande écht Zeeuwse Kamer orkest (eigenlijk is het iets heel bijzonders) is een gezond ensemble. De waardering voor de prestaties is er. In be trekkelijk kleine kring. Waar blijft de op provinciale voet geschoeide belangstelling? Zee land moet zuinig zijn op eigen kamerorkest! er voor dat de grondkluit voor het po ten ook goed nat gemaakt wordt. Zuidewindlelies ziet men tegenwoordig erg veel. Het zijn dankbare snijbloe men waarvan men in eigen tuin veel plezier kan hebben. De kleine bolletjes dient men nu zo spoedig mogelijk te bestellen en direct na ontvangst worden gepoot. Ze kunnen op een onderlinge afstand van tien centimeter komen. Clarkia's zijn prachtige snijbloemen, waarvan men aanstaande zomer vol op bloemen kan snijden. Dan dient men ze nu te zaaien. Ze moeten ook een voedzame grondsoort hebben en het is wel nuttig wat oude koemest onder te spitten. Later zal men de plantjes moe ten dunnen. Ze mogen toch wel op een onderlinge afstand van tien centimeter .komen; zaaien op een zonnig plekje. BROUWERSHAVEN. De raad komt woensdag 25 april a.s. om zeven uur 's avonds in openbare vergadering bijeen in het plaatsenhuis te Dreischor. Op de agenda staan o.m. de volgen de punten;, verpachting visrecht aan de heer J. P. Priem; verpachting buffet kantine verenigingsgebouw Noordgouwe; vaststelling verordening huur van dit verenigingsgebouw, alsmede enkele be noemingen en begrotingswijzigingen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5