Holland Festival" zonder Nederlandse toneelmanifestatie RESIDENTIE ORKEST BRENGT PREMIERE SNELFIX Oscar voor Tebaldi SONGFESTIVAL 1962 Sterren tonen weinig animo" Roosje Kohier overleden de nieuwe SKODA Combi staat voor U klaar Ook dit jaar weer Teresa Berg anza EEN VEILIGE KEUZE 24 miljoen voor concertgebouw Dinsdag 27 februari 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 6 OPERA BALLET MADURODAM RADIO TELEVISIE Ook op de R.A.I.-stand no. 32 - Europa-hal Programma's O VOLGORDE VAN OPTREDEN kritisch bekeken 1 Duys ontijdig afgevlagd Kempff „beleefde" Beethoven Alirio Diaz B. EN W. UTRECHT: W. O. Duys: Weg improvisatie r Van een onzer verslaggevers T\EN HAAG. Het Holland Festival, dat van 15 juni' tot 15 juli wordt gehouden, zal het zonder Nederlandse toneelmanifestatie moeten doen. Wel was er een bijzonder mooi plan, evenals twee jaar geleden toen Brechts „Kaukasische krijtkring" gespeeld zou worden, maar om verscheidene redenen moest worden uitgesteld. Deze keer stond een vertoning van Aesehylos' „Oresteia" op het programma. Nederlandse acteurs en actrices van verschillende gezelschappen zouden daaraan onder regie van Paul Steenbergen medewerken. De vertaling van mr. E. Straat zou echter pas in maart klaar komen en de muziek voor de koren moest daarna nog geschreven worden. Paul Steenbergen die van de voorstelling naar Grieks voor beeld iets heel bijzonders wilde maken vond de voorbereidingstijd te kort en verzocht uitstel tot het festival van het volgende jaar. Baden met Pierre Boulez als dirigent In tegenstelling tot twee jaar geleden, toen de Nederlandse Comedie nood gedwongen met „Dona Diana" het ontbreken van „De Krijtkring" moest opvangen, bleek het deze keer onmogelijk de première van een stuk uit het repertoire van Haagse of Nederlandse Comedie met het Holland Festival te laten samenvallen. Wel blijft natuurlijk de tot traditie geworden middeleeuwse „Elckerlyc" op de binnenplaats van het Delftse Prinsenhof gehandhaafd en heeft het Holland' Festival, dat op 15 juni in Haarlem begint met de opening van de grote Frans Halstentoonstelling, be halve een teleurstelling ook dit jaar toch weer verscheidene verrassingen. Dat het Griekse Piraikon Theatron uit Athene nu komt met „Medea" van Euripides, zal iedereen verheugen, die vorig jaar datzelfde gezelschap met „Elektra" heeft gezien. Regisseur Is ook nu weer D. Rondiris en de titelrol wordt gespeeld door A. Papathanas- siou, die vorig jaar Elektra was. Het beroemde Londense Old Vic The atre kom na vele jaren ook weer naar Nederland en zal er twee Shakespeare- stukken spelen: „Macbeth" met Bar bara Jefford en John Clements en „Ro meo en Juliet" met in de hoofarollen Joanna Dunham en John Stride. Het niet minder beroemde Wiener Burgtheater zal „Der Schwierige" van Hugo von Hofimannsthal spelen onder regie van Ernst Lothar. Uit Stratford- on-Avon komt de Royal Shakespeare Theatre Company met een ongewone toneelmanifestatie die „The Hollow Crown" heet. Het is een door Peggy Ashcroft en Max Adrian te spelen ver zameling van proza, poëzie, toneel en imuziek, van en over koningen en ko ninginnen van Engeland. Het Holland Festival, waarin de laatste jaren het toneel een grotere rol kreeg toebedeeld, handhaaft de traditie van voornamelijk een muziekfestival te zijn. Evenals vorig jaar is er een speciaal Festival-operagezelschap samenge steld. Rossini's „II Barbiere di Sivi- glia" heeft gelijke kansen op succes als „II Nozze di figaro" van 1961. Weer is Carlo Maria Giulini de dirigent en Z'n°t Teresa Berganza één van de hoofdrollen. Andere solisten zijn Luigi Alva, Renato Canechhi, Fernando Co- rena en Ugo Trama. De Nederlandse Opera neemt na tuurlijk weer een groot deel van het festival voor zijn rekening. Behalve wat meer bekende opera's als „La For- za del Destino" van Verdi (Dirigent Alberto Erede), „Philomela" van An- driessen (dirigent Paul Pella) en Mo- zarts „Zauiberflöte" (Dirigent Franz Bauer-Theussel) staat een modern Italiaans werk op het programma. Het is „II Prigioniero" van Dallapiccola. Antal Dorati dirigeert en Goran Gen- tele heeft de regie van dit werk, waar aan het Utrechts Stedelijk Orkest zijn medewerking verleent. De Wvooertaler Btihnen brengt Bu- snni'c ..Doktor Faust". Het succes, dat di+zelfde gezelschap vorig jaar met H'ndemiths „Cardillac" behaalde, houdt ook voor dit jaar zeker een be lofte in. Het Ballet komt er ook dit jaar re delijk vanaf met de komst van Maurice Béjarts Ballet du vingtième siecle uit Brussel. Met eigen choreografieën op muziek van Anton Webern en Stra- winsky. Het Nationale Ballet voert een programma uit met „Symponie" van Bizet en ,,Le prisonnier de Caucase" van Khatchaturian, een wereldpre mière van Lichines Vijfde Symphonie op muziek van Prokofieff en de Euro pese première van Shirah, een ballet van Pearl Lang op muziek van Alan Hovhaness. Beihalve de traditionele kamenmu- ziekavonden strijkkwartetten en lie- derenavonden de internationale or- DELFT. Op 75-jarige leeftijd is gisteren te Delft overleden de oud actrice Roosje Köhler-van Gelder. Zij kwam in 1912 uit Vlaanderen naar Nederland en debuteerde in 1914 in de revues van Henri ter Hall te zamen met Johan Buziau. Roosje van Gelder, die later huwde met Johan Kohier, directeur van de Ter Hall-revues, was in 1931 verbon den aan de Nationale Revue van Bob Peters en na de oorlog aan het Na tionale Volkstoneel van Willem Goo- sen. Behalve in talrijke revues had zij succes in toneelstukken als De twee Wezen, De Moeder en Mottige Janus. „Engelenstem" Renate Tebal- di (rechts) heeft de wereldoscar verworven voor haar verdien sten in de sector serieuze mu ziek. Op de foto: de soliste aan de New Yorkse „Met" met haar collega uit de lichtere muziek- sferen Katina Ranieri, die in ons land vrijwel onbekend is. De onderscheidingen werden onder grote belangstelling in Cortina d'Ampezzo Italiaanse Dolo mieten uitgereikt. gel- en beiaardwedstrijden respectieve lijk in Haarlem en Hilversum en de Bachavonöën in Naarden en Gouda, vormen een aantal concerten van gro te orkesten de muzikale basis van het Holland Festival. Het Concertgebouworkest treedt op onder leiding van de dirigent Bernard Haitink, Rafaël Kubelik en Hans Ros- baud en het Residentie Orkest onder Antal Dorati, Zu'bin Metha en Willem van Otterloo. Een van dè grote attracties is onge twijfeld de wereldpremière, die het Residentie Orkest zal spelen van Bar- toks Opus 15, een verzameling liederen geschreven voor orkest en één vrou wenstem. Behalve het Radio Philharmonisch Orkest onder leiding van Willem van Otterloo met medewerking van het Groot Omroepkoor komt dan ook nog het Süö'westfunk Orchester uit Baden- Het Scheveningse miniatuurstadje Madurodam, dat op 2 juli 1962 tien jaar bestaat, doet ook mee aan het Holland Festival. In ó'at attractieve stadje van kleine huisjes, scheepjes, treinen en vliegtuigen zal van 2 juli tot 20 augus tus een tentoonstelling van „kleinplas- tiek" worden gehouden. Een groot aan tal beeldhouwers heeft al beloofd voor die expositie klein beeldhouwwerk 5f te staan. (.Ingezonden mededeling) Paul Steenbergen volgend jaar Ingezonden mededeling) Kantfineren met van Ceta Bever Bij een brandin een schuur van de landbouwer Tijhuis in Wijhe zijn gis terochtend twintig mestkalveren omge komen. De brand was door kortsluiting ontstaan. Hilversum 2 besteedt de avond goed deels aan Gastenavond, het maande lijkse programma waarin Ageeth Scherphuis gasten van de grote en de kleine k ontvangt. Vanavond hoort u onder andere fragmenten uit het to neelstuk Cyrano de Bergerac door Rotterdams Toneel. Francis van Rooy bladert in de muziek van Gershwin en ten slotte kan men met Ko van Dijk naar de schouwburg (8.05). Op de andere zender begint om 9.55 het cabaret De Halve Maan(d) van Emile Lopez en Jan de Cler. Via het derde programma van de B.B.C. een bijzondere uitzending: een luisterspel naar het filmscenario Orpheus van Jean Coeteau (10.10). Vanaf 7.25 vanavond voert het Omroeporkest met medewerking van het Radiokoor en de vocalisten Sophia van Santé en Leo Ketelaars een bel canto programma uit. Over dezelfde zender (Hilversum I) om 9.20 een concert door het Limburgs Symfonieorkest onder leiding van Andrê Rieu met de Symfonische etude van Hendrik Andriessen en de Petite symphonie concertante van Martin. Hilversum 2 geeft de gelegenheid vanaf H uur naar een programma van romantische jeugdwerken te luisteren. Alban Bergs Pianosonate opus 1 en Schönbergs Eerste Strijk kwartet opus 7 vormen het program ma. De nationale finale van het Euro visie Songfestival begint om 8.30. Ze ven Nederlandse vocalisten komen ze ven nieuwe Nederlandse liedjes den volke voorstellen. Eén wordt er geko zen voor de internationale wedstrijd op 18 maart in Luxemburg. Een jonge Rita Hayworth speelt de hoofdrol in de film Orchideeën voor Maria, die om 9.45 begint. Het is een film met een romantisch verhaaltje en talrfjke lichtvoetige perikelen. België Vlaams: Ludo Bekkers, die onlangs op het tv-bal in Antwerpen een eervolle vermelding kreeg voor de wijze waarop hij zijn programma s over kunst samenstelt en presenteert, brengt vanavond weer „Schatten op zolder" (8.30). „Jeugd zonder wet" is de Nederlandse vertaling van „La tête contre les miurs", een film van Georges Franju met o.a. Charles Az- navour (9.15). België Frans: In een opname van de Franse tv krijgen de Waalse kij kers een tv-spel „Paludi" van Diego Fabri op hun schermen. Om 10 uur volgt „Lectuur voor allen". Duitsland: „Mainz wie es singt und lacht" luidt de titel van het pro gramma, samengesteld uit een aan tal kijkjes voor en achter de scher men van de carnavalsviering in Mainz. Ingezonden mededeling) ZekerheidDE OLVEH staat achter U. draagvermogen 400 kg - laadruimte met neer geklapte achterbank: 150 x 100 x 80 cm - geheel stalen carrosserie van 1 mm dikke staalplaat - Super motor: 1221 cc - 47 pk -125 km/u. H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN - TEL. (01717) 2010* DEALERS: Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Gar. J. JOOSSE ZN.,.Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030 DINSDAG 27 FEBRUARI f RADIO HILVERSUM I, 402 M. Ochtend KRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Harp- recital (gr.), 7.30 Voor de jeugd, 7.45 Morgengebed en overwe ging, 8.00 Nieuws, 8.18 Lichte grammofoonmuziek, 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden, 9.40 Schoolradio, 10.00 Voor de kleu ters, 10.15 Lichtbaken, lezing, 10.25 Paris et ses vedettes (gr), 10.50 Pianomuziek met ritmische begeleiding (gr.), 11.00 Voor de vrouw, 11.30 Lichte grammofoon- muziek, 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. Middag 12.00 Middagklok - noodklok, 12.04 Als de dag van gisteren, klankbeeld, 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw, 12.33 Lich te grammofoonmuziek, 12.50 Ac tualiteiten, 13.00 Nieuws, 13.15 Platennieuws, 13.35 Lichte or kestmuziek en zangsolisten, 14.05 Cantate Domino, 14.35 Voor de plattelandsvrouwen, 14.45 Tiere lantijnen, gevar. program, (herh.) 16.00 Voor de zieken, 16.30 Zie- kenlof, .17.00 Voor de jeugd, 17.40 Beursberichten, 17.45 Regerings uitzending: Agrarisch onderzoek in Nederlands Nieuw-Guinea, door Dr. i-r. J. Buinard. Avond 18.00 Europese kampioen-schap pen kunstrijden op de schaats, 18.05 Internationale volksliedjes (gr.), 18.20 Politieke lezing, 18.30 Radio-Volksuniversiteit: Heden daagse letterkunde - I, door J. den Haan, 19.00 Nieuws, 19.10 Actualiteiten, 19.25 Omroep-or- kest, -koor en zangsolisten, 20.20 Muziek, modern en klassiek, mu zikale lezing, 20.50 Viool en pia no, 21.20 Limburgs symfonie-or kest 'en solisten, 21.55 De halve maan(d), licht programma, 22.15 22.25 Boekbespreking, 22.30 Nieuws, 22.40 Lichte gram mofoonmuziek, 23.10 Orkest-mu- ziek (gr.), 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM H, 298 M. Ochtend AVRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Och tendgymnastiek, 7.20 Lichte gram mofoonmuziek. VPRO7.50 Dag opening, AVRO: IS.00 Nieuws, 8.15 Lichte grammofoonmuziek, 9.00 Gymnastiek voor de vrouw, 9.10 De groenteman, 9.15 Kamer orkest (gr.): Oude muziek, 9.40 Morgenwijding, 10.00 Lichte gram mofoonmuziek, 10.50 Voor de kleuters, 11.00 Voor de zieken. Middag 12.00 Hammondorgelspel, 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw, 12.30 Medede lingen ten behoeve van land- en tuinbouw, 12.33 Dansorkest en zangsolisten, 13.00 Nieuws, 13.15 Mededelingen en grammofoon muziek, 13.25 Beursberichten, 13.30 Promenade-orkest en zang soliste: Weense operettemuziek, 14.00 Kamermuziek, 14.40 School radio, 15.00 Met naald en schaar, 15.30 Pianorecital, 16.00 Ernst en humor, mijmeringen, 16.15 Koor zang (gr.), 16.30 Voor de jeugd, 17.30 Amateursprogramma, 17.55 New York calling. Avond 18.00 Nieuws, 18.15 Eventueel actueel, 18.20 Pianospel, 18.30 Lichte muziek, 19.00 Voor de kleuters, 19.05 Paris vous parle, 19.10 Inleiding tot muziekbegrip, 19.25 Viool en piano 20.00 Nws, 20.05 Gastenavond, 22.00 Gitaar- duo, 22.30 Nieuws en mededelin gen, 22.40 Actualiteiten, 23.00 Mo derne muziek (gr.), 23.5524." Nieuws. TELEVISIE j Avond Televisie: NTS: 20.00 Journaal, 20.20 Zendtijd politieke partijen: P.v.d.A., 20.30 Nationale Finale Eurovisie Songfestival 1962, 21.15 22.50 Speelfilm. BÊrry coO Van een onzer verslaggevers UILVERSUM Voor de zevende keer gaat ons land mededingen naar de gouden plaquette die jaarlijks op het Eurosongfestival wordt uit gereikt aan het winnende lied. Vanavond zal worden beslist welk van de zeven nieuwe Nederlandse liedjes onze kleuren zal verdedigen in Luxemburg op zondag 18 maart Twee keer was het een Nederlandse zangeres die haar liedje naar de top zong: Corry Brokken in 1957 en Teddy Scholten twee jaar later. Maar sinds Corry Brokken in 1958 op de laatste plaats eindigde, is de be langstelling van onze vaderlandse zan gers voor het songfestival tot beneden het nulpunt gedaald. Zij vinden, dat het eindigen in de onderste regionen van de Nederlandse finale te riskant is voou- hun carrière met het gevolg dat (ondanks Teddy's zege drie jaar gele den in Cannes) geen enkele zanger of zangeres van het eerste plan te ver leiden was om weer van de partij te zijn. Oorzaak Het échec vain Rudii Carrell, zoals zijn laatste plaats door collega's werd aangeduid, was vorig jaar een van de oorzaken dat er zelfs geen nationale finale kon worden georganiseerd» zo dat er een zanger moest worden be zocht die moedig genoeg was naar Frankrijk te gaan zond-er de morele steun van een liedje dat door zijn land genoten als favoriet was gekozen. Greetje Kauffeld deed het en omdat ook haar liedje „Wat een dag" niet tot het beste behoorde, werden haar col lega's gesterkt in hun afkeer van een nationale finale. Deze negatieve hou ding van het handjevol eersteklas ver tolkers van het lichte lied, wordt door de organisatoren van het songfestival en ook de kijkers zeer betreurd. Te recht merkt men op dat al die bezwa ren voor buitenlandse vocalisten niet schijnen mee te tellen. In Italië bij voorbeeld treden ieder jaar weer de grootsten in de arena. Geslaagd Hoe dan ook: onze televisiemensen zijn er dit jaar in geslaagd vier zange ressen, twee zangers en een duo te vinden, voor wie de magische klank van nationale finale niet meer is dan: liedjescompetitie. „Zij hebben alleen maar lieden van het tweede plan kunnen krijgen", luidt de schampere opmerking die wij de laatste tijd nogal eens in het Gooi ver namen. Dat tweede plan is ont nooit helemaal duidelijk geworden. De graderen solisten van de Neder landse opera zoals Ella Raya (pseu doniem voor Eliy Verhagen) en Pat Berry (pseudoniem voor Piet van den Berg) als zij een amusementslied- je zingen? En Conny van den Bosch dan, die zich in korte tijd via radio televisie en grammofoonplaat opwerk te tot een geziene zangeres? Rita Corita blijft een klasse apart en wat te zeggen van Gert Timmerman, die over de grenzen triomfen viert? Joke van den Burg heeft haar waarde als vaste zangeres bij de Skymasters al lang bewezen en de Spelbrekers wa ren zo sportief om te elfder ure de Padre Twins te vervangen. ,,We hebben heerlijk gewerkt, de sfeer onderling is prima en we weten allemaal dat er maar één winnaar of winnares kan zijn", verzekerden de rivalen ons gisteren nog. Waarmee zij naar onze smaak voor goed tot „het betere plan" behoren. 1. Rita Corita (Carnaval), 2. De Spelbrekers (Katinka), 3. Joke van den Burg ('t Is voorbij), 4. Ella Raya (Heb je nog die mooie, ouwe grachten?), 5. Gert Timmer man (Niets), 6. Conny van den Bos (Zachtjes), 7. Pat Berry (Wees zuinig op de wereld). „zad&r De sport heeft gisteravond op een heel ander terrein dan gewoonlijk een slachtoffer gemaakt. Willem O. Duys' rubriek Muziekmozaïek ging, 'kenne lijk van de aanvang af, gebukt onder de wetenschap dat kwart voor tien zou worden overgeschakeld naar Londen voor de voetbalreportage Tottenham Hotspur—Dukla Praha. Ditmaal zette Duys de muziekcritici in de schijnwerpers en aan het werk, zij het dan dat zijn drie gasten onder enigszins andere omstandigheden een oordeel moesten vellen over de pres taties die zij te beoordelen kregen dan waarin zij in functie plegen te verke ren. Niettemin kwam Duys in zijn ge sprekken met de drie critici tot een beeld van dit „vreemd beroep", zoal. Lex van Delden dit omschreef. Deze aatste kwam juist aan een duidelijkt rmschrijving van zijn taak als muziek eeensent toe, toen Duys hem met eer ilik op de klok moest afvlaggen. Daarmee ging een van de beste pro gramma's die de vaderlandse t.v. kent, ten onrechte als een nachtkaars uit. Tas. DEN HAAG. Stampvol was Dili- gentia toen de pianist Wilhelm Kempff gisteren Mozart's Fantasie in c mol KV 475 inzette, aanstonds zo ontroerend als kreeg hij deel aan iets bovennatuurlijks, dat aan geen tijd is gebonden. Magnifiek in details en in samenhang, klonk deze Fantasie, evenals die in d mol en het stoorde niet dat Kempff tamelijk veel pedaal gebruikte. Beethoven-s sonates opus 90 en oipus 101 btoken zijn geestelijk eigendom te zijn. Deze zó te spelen, lijkt slechts na vele jaren van omgang met deze muziek mogelijk. Onvermijdelijk gaat daarin de eigen persoonlijkheid zich projecteren. Bij Kempff is dat een uitgegroeide, maar immer ontvankelijk gebleven per soonlijkheid. Men hoorde derhalve geen uitgekristalliseerde vertolkingen, doch belevingen waarin het spontane de routine geheel en al overvleugelde. Het notenbeeld en het inzicht in de achter gronden daarvan zijn dan niet meer dan een leidraad, maar met dat al be sefte men wellicht nimmer de verwant schap van de sonate opus 101 met Beethovens laatste strijkkwartet. Na de pauze was de sonate opus 5 van Brahms aangekondigd. Wij hebben deze niet meer gehoord, want in de aula van het tweede V.C.L. vroeg de Venezolaanse gitarist Alirio Diaz de aandacht. Hij is een leerling van An dres Segovia en sinds enige jaren diens assistent aan het conservatorium van Siena. In een Venezolaanse suite van An tonio Lauro (geboren 1917) aan hem opgedragen, toonde hij een technische virtuositeit die verbluffend mocht he ten. Zijn souverein meesterschap ovei de toch zo beperkte dynamische moge- Ujikheden sloot daarbij aan. Diaz speelt niet zo vrij ritmisch, strakker dan Segovia, ook niet zo mysterieus. Hom mage a Debussy van Falla miste bij hem de weemoed (het stuk is aa.n de ïagedaohtenis van Dobussy gewijd i gelijk El Vito, de eerste toegift, de fel heid van deze voikszang ontbeerde, maar de toon was op zichzelf in alle schakeringen zeer mooi, al leek ons de routine ook op dit punt overheersend, üe talrijke belangstellenden applaudi- seerden zeer geestdriftig. De Witte Van onze correspondent UTRBCHT. B. en W. van Utrecht vragen aan de raad een bedrag van 24 miljoen te voteren voor de bouw van een concert-congresgebouw dat aan de Weg der Verenigde Naties zou verrijzen. De architect, ir. B. Bijvoet, die samen werkte met de heer R. H. Fledderus, heeft bij zijn ontwerp rekening gehou den met een kernprogramma van eisen waaraan het gebouw moet voldoen. Deze ijzn onder meer: muuziektheater-, sport-, gymnastiekuitvoeringen, congressen, beurzen, tentoonstellingen, maaltijden en examens. B. en W. rekenen op een afschrijving van Tivoli in 75 jaar en ho pen dat het Rijk in de kosten wil bij dragen zodat hetgebouw er over vijf jaar staat. Willem O. Duys verklaarde na afloop van de uitzending Muziek mozaïek dat hij deze keer wel erg heeft moeten improviseren. Door de storing tijdens het N.T.S. jour naal had de Avro het program maatje met Sonia Cordeau toch al moeten inkorten om hem op tijd te laten beginnen. „Bovendien klapte juist voor de uitzending een van de drie came ra's uit elkaar", vertelde Willy Duys ons. „hetgeen de rust en de concentratie ook niet bevorderde. Omdat Muziekmozaïek een spon tane. niët ingestudeerde uitzen ding is, kun je te voren nooit zeg gen hoe laat je klaar bent. Tijdens mijn gesprek met Lex van Delden werden er dan ook van diverse kanten vingers opgestoken om mij te laten weten dat ik er een eind aan moest maken. Erg jammer, want ik was echt nog niet klaar. Er was echter niets aan te doen."

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 6