Holland Festival"
zonder Nederlandse
toneelmanifestatie
RESIDENTIE ORKEST
BRENGT PREMIERE
SNELFIX
Oscar voor Tebaldi
SONGFESTIVAL 1962
Sterren tonen
weinig animo"
Roosje Kohier
overleden
de nieuwe SKODA Combi staat voor U klaar
Ook dit jaar weer
Teresa
Berg
anza
EEN VEILIGE KEUZE
24 miljoen voor
concertgebouw
Dinsdag 27 februari 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 6
OPERA
BALLET
MADURODAM
RADIO
TELEVISIE
Ook op de R.A.I.-stand no. 32 - Europa-hal
Programma's
O
VOLGORDE VAN
OPTREDEN
kritisch
bekeken 1
Duys ontijdig
afgevlagd
Kempff „beleefde"
Beethoven
Alirio Diaz
B. EN W. UTRECHT:
W. O. Duys: Weg
improvisatie
r Van een onzer verslaggevers
T\EN HAAG. Het Holland Festival, dat van 15 juni' tot 15 juli wordt gehouden, zal het zonder Nederlandse
toneelmanifestatie moeten doen. Wel was er een bijzonder mooi plan, evenals twee jaar geleden toen Brechts
„Kaukasische krijtkring" gespeeld zou worden, maar om verscheidene redenen moest worden uitgesteld. Deze
keer stond een vertoning van Aesehylos' „Oresteia" op het programma.
Nederlandse acteurs en actrices van verschillende gezelschappen zouden daaraan onder regie van Paul
Steenbergen medewerken. De vertaling van mr. E. Straat zou echter pas in maart klaar komen en de muziek voor
de koren moest daarna nog geschreven worden. Paul Steenbergen die van de voorstelling naar Grieks voor
beeld iets heel bijzonders wilde maken vond de voorbereidingstijd te kort en verzocht uitstel tot het festival
van het volgende jaar.
Baden met Pierre Boulez als dirigent
In tegenstelling tot twee jaar geleden, toen de Nederlandse Comedie nood
gedwongen met „Dona Diana" het ontbreken van „De Krijtkring" moest opvangen,
bleek het deze keer onmogelijk de première van een stuk uit het repertoire van
Haagse of Nederlandse Comedie met het Holland Festival te laten samenvallen.
Wel blijft natuurlijk de tot traditie
geworden middeleeuwse „Elckerlyc"
op de binnenplaats van het Delftse
Prinsenhof gehandhaafd en heeft het
Holland' Festival, dat op 15 juni in
Haarlem begint met de opening van de
grote Frans Halstentoonstelling, be
halve een teleurstelling ook dit jaar
toch weer verscheidene verrassingen.
Dat het Griekse Piraikon Theatron
uit Athene nu komt met „Medea" van
Euripides, zal iedereen verheugen, die
vorig jaar datzelfde gezelschap met
„Elektra" heeft gezien. Regisseur Is
ook nu weer D. Rondiris en de titelrol
wordt gespeeld door A. Papathanas-
siou, die vorig jaar Elektra was.
Het beroemde Londense Old Vic The
atre kom na vele jaren ook weer naar
Nederland en zal er twee Shakespeare-
stukken spelen: „Macbeth" met Bar
bara Jefford en John Clements en „Ro
meo en Juliet" met in de hoofarollen
Joanna Dunham en John Stride.
Het niet minder beroemde Wiener
Burgtheater zal „Der Schwierige" van
Hugo von Hofimannsthal spelen onder
regie van Ernst Lothar. Uit Stratford-
on-Avon komt de Royal Shakespeare
Theatre Company met een ongewone
toneelmanifestatie die „The Hollow
Crown" heet. Het is een door Peggy
Ashcroft en Max Adrian te spelen ver
zameling van proza, poëzie, toneel en
imuziek, van en over koningen en ko
ninginnen van Engeland.
Het Holland Festival, waarin de
laatste jaren het toneel een grotere rol
kreeg toebedeeld, handhaaft de traditie
van voornamelijk een muziekfestival
te zijn.
Evenals vorig jaar is er een speciaal
Festival-operagezelschap samenge
steld. Rossini's „II Barbiere di Sivi-
glia" heeft gelijke kansen op succes
als „II Nozze di figaro" van 1961. Weer
is Carlo Maria Giulini de dirigent en
Z'n°t Teresa Berganza één van de
hoofdrollen. Andere solisten zijn Luigi
Alva, Renato Canechhi, Fernando Co-
rena en Ugo Trama.
De Nederlandse Opera neemt na
tuurlijk weer een groot deel van het
festival voor zijn rekening. Behalve
wat meer bekende opera's als „La For-
za del Destino" van Verdi (Dirigent
Alberto Erede), „Philomela" van An-
driessen (dirigent Paul Pella) en Mo-
zarts „Zauiberflöte" (Dirigent Franz
Bauer-Theussel) staat een modern
Italiaans werk op het programma. Het
is „II Prigioniero" van Dallapiccola.
Antal Dorati dirigeert en Goran Gen-
tele heeft de regie van dit werk, waar
aan het Utrechts Stedelijk Orkest zijn
medewerking verleent.
De Wvooertaler Btihnen brengt Bu-
snni'c ..Doktor Faust". Het succes, dat
di+zelfde gezelschap vorig jaar met
H'ndemiths „Cardillac" behaalde,
houdt ook voor dit jaar zeker een be
lofte in.
Het Ballet komt er ook dit jaar re
delijk vanaf met de komst van Maurice
Béjarts Ballet du vingtième siecle uit
Brussel. Met eigen choreografieën op
muziek van Anton Webern en Stra-
winsky. Het Nationale Ballet voert een
programma uit met „Symponie" van
Bizet en ,,Le prisonnier de Caucase"
van Khatchaturian, een wereldpre
mière van Lichines Vijfde Symphonie
op muziek van Prokofieff en de Euro
pese première van Shirah, een ballet
van Pearl Lang op muziek van Alan
Hovhaness.
Beihalve de traditionele kamenmu-
ziekavonden strijkkwartetten en lie-
derenavonden de internationale or-
DELFT. Op 75-jarige leeftijd is
gisteren te Delft overleden de oud
actrice Roosje Köhler-van Gelder.
Zij kwam in 1912 uit Vlaanderen
naar Nederland en debuteerde in 1914
in de revues van Henri ter Hall te
zamen met Johan Buziau.
Roosje van Gelder, die later huwde
met Johan Kohier, directeur van de
Ter Hall-revues, was in 1931 verbon
den aan de Nationale Revue van Bob
Peters en na de oorlog aan het Na
tionale Volkstoneel van Willem Goo-
sen. Behalve in talrijke revues had
zij succes in toneelstukken als De
twee Wezen, De Moeder en Mottige
Janus.
„Engelenstem" Renate Tebal-
di (rechts) heeft de wereldoscar
verworven voor haar verdien
sten in de sector serieuze mu
ziek. Op de foto: de soliste aan
de New Yorkse „Met" met haar
collega uit de lichtere muziek-
sferen Katina Ranieri, die in ons
land vrijwel onbekend is. De
onderscheidingen werden onder
grote belangstelling in Cortina
d'Ampezzo Italiaanse Dolo
mieten uitgereikt.
gel- en beiaardwedstrijden respectieve
lijk in Haarlem en Hilversum en de
Bachavonöën in Naarden en Gouda,
vormen een aantal concerten van gro
te orkesten de muzikale basis van het
Holland Festival.
Het Concertgebouworkest treedt op
onder leiding van de dirigent Bernard
Haitink, Rafaël Kubelik en Hans Ros-
baud en het Residentie Orkest onder
Antal Dorati, Zu'bin Metha en Willem
van Otterloo.
Een van dè grote attracties is onge
twijfeld de wereldpremière, die het
Residentie Orkest zal spelen van Bar-
toks Opus 15, een verzameling liederen
geschreven voor orkest en één vrou
wenstem.
Behalve het Radio Philharmonisch
Orkest onder leiding van Willem van
Otterloo met medewerking van het
Groot Omroepkoor komt dan ook nog
het Süö'westfunk Orchester uit Baden-
Het Scheveningse miniatuurstadje
Madurodam, dat op 2 juli 1962 tien jaar
bestaat, doet ook mee aan het Holland
Festival. In ó'at attractieve stadje van
kleine huisjes, scheepjes, treinen en
vliegtuigen zal van 2 juli tot 20 augus
tus een tentoonstelling van „kleinplas-
tiek" worden gehouden. Een groot aan
tal beeldhouwers heeft al beloofd voor
die expositie klein beeldhouwwerk 5f
te staan.
(.Ingezonden mededeling)
Paul Steenbergen
volgend jaar
Ingezonden mededeling)
Kantfineren met
van Ceta Bever
Bij een brandin een schuur van de
landbouwer Tijhuis in Wijhe zijn gis
terochtend twintig mestkalveren omge
komen. De brand was door kortsluiting
ontstaan.
Hilversum 2 besteedt de avond goed
deels aan Gastenavond, het maande
lijkse programma waarin Ageeth
Scherphuis gasten van de grote en de
kleine k ontvangt. Vanavond hoort u
onder andere fragmenten uit het to
neelstuk Cyrano de Bergerac door
Rotterdams Toneel. Francis van Rooy
bladert in de muziek van Gershwin
en ten slotte kan men met Ko van
Dijk naar de schouwburg (8.05).
Op de andere zender begint om 9.55
het cabaret De Halve Maan(d) van
Emile Lopez en Jan de Cler.
Via het derde programma van de
B.B.C. een bijzondere uitzending:
een luisterspel naar het filmscenario
Orpheus van Jean Coeteau (10.10).
Vanaf 7.25 vanavond voert het
Omroeporkest met medewerking
van het Radiokoor en de vocalisten
Sophia van Santé en Leo Ketelaars
een bel canto programma uit. Over
dezelfde zender (Hilversum I) om
9.20 een concert door het Limburgs
Symfonieorkest onder leiding van
Andrê Rieu met de Symfonische
etude van Hendrik Andriessen en
de Petite symphonie concertante
van Martin.
Hilversum 2 geeft de gelegenheid
vanaf H uur naar een programma
van romantische jeugdwerken te
luisteren. Alban Bergs Pianosonate
opus 1 en Schönbergs Eerste Strijk
kwartet opus 7 vormen het program
ma.
De nationale finale van het Euro
visie Songfestival begint om 8.30. Ze
ven Nederlandse vocalisten komen ze
ven nieuwe Nederlandse liedjes den
volke voorstellen. Eén wordt er geko
zen voor de internationale wedstrijd
op 18 maart in Luxemburg.
Een jonge Rita Hayworth speelt de
hoofdrol in de film Orchideeën voor
Maria, die om 9.45 begint. Het is een
film met een romantisch verhaaltje
en talrfjke lichtvoetige perikelen.
België Vlaams: Ludo Bekkers, die
onlangs op het tv-bal in Antwerpen
een eervolle vermelding kreeg voor de
wijze waarop hij zijn programma s
over kunst samenstelt en presenteert,
brengt vanavond weer „Schatten op
zolder" (8.30). „Jeugd zonder wet" is
de Nederlandse vertaling van „La
tête contre les miurs", een film van
Georges Franju met o.a. Charles Az-
navour (9.15).
België Frans: In een opname van
de Franse tv krijgen de Waalse kij
kers een tv-spel „Paludi" van Diego
Fabri op hun schermen. Om 10 uur
volgt „Lectuur voor allen".
Duitsland: „Mainz wie es singt
und lacht" luidt de titel van het pro
gramma, samengesteld uit een aan
tal kijkjes voor en achter de scher
men van de carnavalsviering in
Mainz.
Ingezonden mededeling)
ZekerheidDE OLVEH staat achter U.
draagvermogen 400 kg - laadruimte met neer
geklapte achterbank: 150 x 100 x 80 cm - geheel
stalen carrosserie van 1 mm dikke staalplaat -
Super motor: 1221 cc - 47 pk -125 km/u.
H. ENGLEBERT N.V. - DOBBEWEG - VOORSCHOTEN - TEL. (01717) 2010*
DEALERS: Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679
Gar. J. JOOSSE ZN.,.Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318
Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482
Garage C. M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen, tel. 2030
DINSDAG 27 FEBRUARI
f RADIO
HILVERSUM I, 402 M.
Ochtend
KRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Harp-
recital (gr.), 7.30 Voor de jeugd,
7.45 Morgengebed en overwe
ging, 8.00 Nieuws, 8.18 Lichte
grammofoonmuziek, 8.50 Voor de
vrouw. 9.35 Waterstanden, 9.40
Schoolradio, 10.00 Voor de kleu
ters, 10.15 Lichtbaken, lezing,
10.25 Paris et ses vedettes (gr),
10.50 Pianomuziek met ritmische
begeleiding (gr.), 11.00 Voor de
vrouw, 11.30 Lichte grammofoon-
muziek, 11.50 Volaan.. vooruit,
lezing.
Middag
12.00 Middagklok - noodklok,
12.04 Als de dag van gisteren,
klankbeeld, 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw, 12.33 Lich
te grammofoonmuziek, 12.50 Ac
tualiteiten, 13.00 Nieuws, 13.15
Platennieuws, 13.35 Lichte or
kestmuziek en zangsolisten, 14.05
Cantate Domino, 14.35 Voor de
plattelandsvrouwen, 14.45 Tiere
lantijnen, gevar. program, (herh.)
16.00 Voor de zieken, 16.30 Zie-
kenlof, .17.00 Voor de jeugd, 17.40
Beursberichten, 17.45 Regerings
uitzending: Agrarisch onderzoek
in Nederlands Nieuw-Guinea,
door Dr. i-r. J. Buinard.
Avond
18.00 Europese kampioen-schap
pen kunstrijden op de schaats,
18.05 Internationale volksliedjes
(gr.), 18.20 Politieke lezing, 18.30
Radio-Volksuniversiteit: Heden
daagse letterkunde - I, door J.
den Haan, 19.00 Nieuws, 19.10
Actualiteiten, 19.25 Omroep-or-
kest, -koor en zangsolisten, 20.20
Muziek, modern en klassiek, mu
zikale lezing, 20.50 Viool en pia
no, 21.20 Limburgs symfonie-or
kest 'en solisten, 21.55 De halve
maan(d), licht programma, 22.15
22.25 Boekbespreking,
22.30 Nieuws, 22.40 Lichte gram
mofoonmuziek, 23.10 Orkest-mu-
ziek (gr.), 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM H, 298 M.
Ochtend
AVRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Och
tendgymnastiek, 7.20 Lichte gram
mofoonmuziek. VPRO7.50 Dag
opening, AVRO: IS.00 Nieuws,
8.15 Lichte grammofoonmuziek,
9.00 Gymnastiek voor de vrouw,
9.10 De groenteman, 9.15 Kamer
orkest (gr.): Oude muziek, 9.40
Morgenwijding, 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek, 10.50 Voor de
kleuters, 11.00 Voor de zieken.
Middag
12.00 Hammondorgelspel, 12.20
Regeringsuitzending: Uitzending
voor de landbouw, 12.30 Medede
lingen ten behoeve van land- en
tuinbouw, 12.33 Dansorkest en
zangsolisten, 13.00 Nieuws, 13.15
Mededelingen en grammofoon
muziek, 13.25 Beursberichten,
13.30 Promenade-orkest en zang
soliste: Weense operettemuziek,
14.00 Kamermuziek, 14.40 School
radio, 15.00 Met naald en schaar,
15.30 Pianorecital, 16.00 Ernst en
humor, mijmeringen, 16.15 Koor
zang (gr.), 16.30 Voor de jeugd,
17.30 Amateursprogramma, 17.55
New York calling.
Avond
18.00 Nieuws, 18.15 Eventueel
actueel, 18.20 Pianospel, 18.30
Lichte muziek, 19.00 Voor de
kleuters, 19.05 Paris vous parle,
19.10 Inleiding tot muziekbegrip,
19.25 Viool en piano 20.00 Nws,
20.05 Gastenavond, 22.00 Gitaar-
duo, 22.30 Nieuws en mededelin
gen, 22.40 Actualiteiten, 23.00 Mo
derne muziek (gr.), 23.5524."
Nieuws.
TELEVISIE j
Avond
Televisie: NTS: 20.00 Journaal,
20.20 Zendtijd politieke partijen:
P.v.d.A., 20.30 Nationale Finale
Eurovisie Songfestival 1962, 21.15
22.50 Speelfilm.
BÊrry coO
Van een onzer verslaggevers
UILVERSUM Voor de zevende keer gaat ons land mededingen naar
de gouden plaquette die jaarlijks op het Eurosongfestival wordt uit
gereikt aan het winnende lied. Vanavond zal worden beslist welk van
de zeven nieuwe Nederlandse liedjes onze kleuren zal verdedigen in
Luxemburg op zondag 18 maart
Twee keer was het een Nederlandse zangeres die haar liedje naar de
top zong: Corry Brokken in 1957 en Teddy Scholten twee jaar later.
Maar sinds Corry Brokken in 1958
op de laatste plaats eindigde, is de be
langstelling van onze vaderlandse zan
gers voor het songfestival tot beneden
het nulpunt gedaald. Zij vinden, dat
het eindigen in de onderste regionen
van de Nederlandse finale te riskant is
voou- hun carrière met het gevolg dat
(ondanks Teddy's zege drie jaar gele
den in Cannes) geen enkele zanger of
zangeres van het eerste plan te ver
leiden was om weer van de partij te
zijn.
Oorzaak
Het échec vain Rudii Carrell, zoals
zijn laatste plaats door collega's werd
aangeduid, was vorig jaar een van de
oorzaken dat er zelfs geen nationale
finale kon worden georganiseerd» zo
dat er een zanger moest worden be
zocht die moedig genoeg was naar
Frankrijk te gaan zond-er de morele
steun van een liedje dat door zijn land
genoten als favoriet was gekozen.
Greetje Kauffeld deed het en omdat
ook haar liedje „Wat een dag" niet tot
het beste behoorde, werden haar col
lega's gesterkt in hun afkeer van een
nationale finale. Deze negatieve hou
ding van het handjevol eersteklas ver
tolkers van het lichte lied, wordt door
de organisatoren van het songfestival
en ook de kijkers zeer betreurd. Te
recht merkt men op dat al die bezwa
ren voor buitenlandse vocalisten niet
schijnen mee te tellen. In Italië bij
voorbeeld treden ieder jaar weer de
grootsten in de arena.
Geslaagd
Hoe dan ook: onze televisiemensen
zijn er dit jaar in geslaagd vier zange
ressen, twee zangers en een duo te
vinden, voor wie de magische klank
van nationale finale niet meer is dan:
liedjescompetitie.
„Zij hebben alleen maar lieden van
het tweede plan kunnen krijgen", luidt
de schampere opmerking die wij de
laatste tijd nogal eens in het Gooi ver
namen. Dat tweede plan is ont nooit
helemaal duidelijk geworden. De
graderen solisten van de Neder
landse opera zoals Ella Raya (pseu
doniem voor Eliy Verhagen) en
Pat Berry (pseudoniem voor Piet van
den Berg) als zij een amusementslied-
je zingen? En Conny van den Bosch
dan, die zich in korte tijd via radio
televisie en grammofoonplaat opwerk
te tot een geziene zangeres?
Rita Corita blijft een klasse apart en
wat te zeggen van Gert Timmerman,
die over de grenzen triomfen viert?
Joke van den Burg heeft haar waarde
als vaste zangeres bij de Skymasters
al lang bewezen en de Spelbrekers wa
ren zo sportief om te elfder ure de
Padre Twins te vervangen.
,,We hebben heerlijk gewerkt, de
sfeer onderling is prima en we weten
allemaal dat er maar één winnaar of
winnares kan zijn", verzekerden de
rivalen ons gisteren nog. Waarmee zij
naar onze smaak voor goed tot „het
betere plan" behoren.
1. Rita Corita (Carnaval), 2. De
Spelbrekers (Katinka), 3. Joke
van den Burg ('t Is voorbij), 4.
Ella Raya (Heb je nog die mooie,
ouwe grachten?), 5. Gert Timmer
man (Niets), 6. Conny van den
Bos (Zachtjes), 7. Pat Berry (Wees
zuinig op de wereld).
„zad&r
De sport heeft gisteravond op een
heel ander terrein dan gewoonlijk een
slachtoffer gemaakt. Willem O. Duys'
rubriek Muziekmozaïek ging, 'kenne
lijk van de aanvang af, gebukt onder
de wetenschap dat kwart voor tien zou
worden overgeschakeld naar Londen
voor de voetbalreportage Tottenham
Hotspur—Dukla Praha.
Ditmaal zette Duys de muziekcritici
in de schijnwerpers en aan het werk,
zij het dan dat zijn drie gasten onder
enigszins andere omstandigheden een
oordeel moesten vellen over de pres
taties die zij te beoordelen kregen dan
waarin zij in functie plegen te verke
ren. Niettemin kwam Duys in zijn ge
sprekken met de drie critici tot een
beeld van dit „vreemd beroep", zoal.
Lex van Delden dit omschreef. Deze
aatste kwam juist aan een duidelijkt
rmschrijving van zijn taak als muziek
eeensent toe, toen Duys hem met eer
ilik op de klok moest afvlaggen.
Daarmee ging een van de beste pro
gramma's die de vaderlandse t.v. kent,
ten onrechte als een nachtkaars uit.
Tas.
DEN HAAG. Stampvol was Dili-
gentia toen de pianist Wilhelm
Kempff gisteren Mozart's Fantasie in
c mol KV 475 inzette, aanstonds zo
ontroerend als kreeg hij deel aan iets
bovennatuurlijks, dat aan geen tijd
is gebonden. Magnifiek in details en
in samenhang, klonk deze Fantasie,
evenals die in d mol en het stoorde
niet dat Kempff tamelijk veel pedaal
gebruikte.
Beethoven-s sonates opus 90 en oipus
101 btoken zijn geestelijk eigendom te
zijn. Deze zó te spelen, lijkt slechts na
vele jaren van omgang met deze muziek
mogelijk. Onvermijdelijk gaat daarin de
eigen persoonlijkheid zich projecteren.
Bij Kempff is dat een uitgegroeide,
maar immer ontvankelijk gebleven per
soonlijkheid. Men hoorde derhalve geen
uitgekristalliseerde vertolkingen, doch
belevingen waarin het spontane de
routine geheel en al overvleugelde. Het
notenbeeld en het inzicht in de achter
gronden daarvan zijn dan niet meer
dan een leidraad, maar met dat al be
sefte men wellicht nimmer de verwant
schap van de sonate opus 101 met
Beethovens laatste strijkkwartet.
Na de pauze was de sonate opus 5
van Brahms aangekondigd. Wij hebben
deze niet meer gehoord, want in de
aula van het tweede V.C.L. vroeg de
Venezolaanse gitarist Alirio Diaz de
aandacht. Hij is een leerling van An
dres Segovia en sinds enige jaren diens
assistent aan het conservatorium van
Siena.
In een Venezolaanse suite van An
tonio Lauro (geboren 1917) aan hem
opgedragen, toonde hij een technische
virtuositeit die verbluffend mocht he
ten. Zijn souverein meesterschap ovei
de toch zo beperkte dynamische moge-
Ujikheden sloot daarbij aan. Diaz speelt
niet zo vrij ritmisch, strakker dan
Segovia, ook niet zo mysterieus. Hom
mage a Debussy van Falla miste bij
hem de weemoed (het stuk is aa.n de
ïagedaohtenis van Dobussy gewijd i
gelijk El Vito, de eerste toegift, de fel
heid van deze voikszang ontbeerde,
maar de toon was op zichzelf in alle
schakeringen zeer mooi, al leek ons de
routine ook op dit punt overheersend,
üe talrijke belangstellenden applaudi-
seerden zeer geestdriftig.
De Witte
Van onze correspondent
UTRBCHT. B. en W. van Utrecht
vragen aan de raad een bedrag van 24
miljoen te voteren voor de bouw van
een concert-congresgebouw dat aan de
Weg der Verenigde Naties zou verrijzen.
De architect, ir. B. Bijvoet, die samen
werkte met de heer R. H. Fledderus,
heeft bij zijn ontwerp rekening gehou
den met een kernprogramma van eisen
waaraan het gebouw moet voldoen. Deze
ijzn onder meer: muuziektheater-, sport-,
gymnastiekuitvoeringen, congressen,
beurzen, tentoonstellingen, maaltijden
en examens. B. en W. rekenen op een
afschrijving van Tivoli in 75 jaar en ho
pen dat het Rijk in de kosten wil bij
dragen zodat hetgebouw er over vijf
jaar staat.
Willem O. Duys verklaarde na
afloop van de uitzending Muziek
mozaïek dat hij deze keer wel erg
heeft moeten improviseren. Door
de storing tijdens het N.T.S. jour
naal had de Avro het program
maatje met Sonia Cordeau toch
al moeten inkorten om hem op tijd
te laten beginnen.
„Bovendien klapte juist voor de
uitzending een van de drie came
ra's uit elkaar", vertelde Willy
Duys ons. „hetgeen de rust en de
concentratie ook niet bevorderde.
Omdat Muziekmozaïek een spon
tane. niët ingestudeerde uitzen
ding is, kun je te voren nooit zeg
gen hoe laat je klaar bent.
Tijdens mijn gesprek met Lex
van Delden werden er dan ook van
diverse kanten vingers opgestoken
om mij te laten weten dat ik er
een eind aan moest maken. Erg
jammer, want ik was echt nog niet
klaar. Er was echter niets aan te
doen."