Zoutarm dieet hoeft
heus niet saai te zijn
Vorst hindert
herstelwerk
bij Hamburg
EUROPESE RUIMTEVAART
IN ÉÉN ORGANISATIE
VERPLAATSBARE
„BADKUIP" IS
85 METER LANG
reis om de wereld
Zaterdag 24 februari 1962
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
Senaat wil debat
over N.-Guinea
DE DERTIG SLUIZEN
Samenwerking krijgt gestalte
Staking van twee
maanden voorbij
„Kabelbaan"
Heftige beweging
Ook elders
„RECORDHOUDER" VAN
AMSTERDAM
WEER VOOR RECHTER
TWEEDE ARRESTATIE
BIJ AUTOBEDRIJF
Deel afsluiting van
Lauwerszee aanbesteed
Een nieuw wereldwonder
sluis aan kabel
Ingezonden mededeling)
fi
Hoofdingenieur-directeur O. D'Hey
gers: „Rollend sas geen uitvinding
van één man".
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De Eerste Kamer
wil graag spoedig een debat over
Nieuw-Guinea. Zij heeft na 28 en 29
november toen de algemene poli
tieke beschouwingen werden gehouden
hiervoor geen kans meer gehad.
Daarom wil ze de begroting van bui
tenlandse zaken snel op de agenda
zien. Vele kamerleden hopen daarom
dat de regering vlug met haar memo
rie van antwoord zal komen, aldus het
voorlopig verslag van de Eerste Ka
mer over de begroting van buiten
landse zaken.
Om een vlotte gang van zaken te be
vorderen hebben deze Kamerleden geen
vragen gesteld over kwesties die bijna
ieder jaar aan de orde komen.
Sommige leden vragen naar de moge
lijkheid om in spoedeisende gevallen de
vaste commissie voor de buitenlandse
politiek inlichtingen te laten geven door
de secretaris-generaal, wanneer de minis
ter en de staatssecretaris niet aanwezig
kunnen zijn. Kan Nederland een an
dere vraag niet het initiatief nemen
om nog tijdens de huidige zitting van de
Verenigde Naties met een nieuw ont-
werp-resolutie te komen? Dit nieuwe
plan zou dan zo moeten zijn dat wel op
een meerderheid van tweederde mag
worden gerekend.
Ook wordt gevraagd hoe de regering
heeft gereageerd op een uitlating van de
voorzitter van de Nieuw-Guinearaad:
Laat de Indonesiërs maar komen; de
Papoea's zijn het koppensnellen ook uit
de Japanse tijd nog niet verleerd. Blijkt
hier wel uit, dat de regering voor deze
past iemand van formaat en met vol
doende verantwoordelijkheidsbesef heeft
gevonden, zo wordt gevraagd.
HAMBURG (UPI.AP). In het
rampgebied van Noordwest-Duits-
land is de vorst plotseling ingeval
len. Het herstelwerk aan de dijken
wordt daar ernstig door belem
merd. De vele honderden hectaren
die nog onder water staan en
waarin men nog ongeveer tweehon
derd doden denkt te zullen vinden
zijn bevroren. Sommige geïsoleerde
boerderijen kunnen reeds over een
laag vast ijs worden bereikt.-
Het aantal doden is tot over de
driehonderd gestegen. Van de 265 in
Hamburg geborgen doden heeft men
er 208 kunnen identificeren. Als ge
volg van de vorst loopt het water niet
meer weg, waardoor vooral in Ham
burg stagnatie is opgetreden bij het
zoeken naar doden.
Gisterochtend is de bemanning van
het ruim tweeduizend ton metende
Zweedse vrachtschip Silona, dat tij
dens de vloedgolf in een weiland te
rechtkwam, per helikopter van boord
gehaald.
Van onze speciale verslaggever
ANTWERPEN Het zogenaamde Hellend
Vlak van Ronquières belooft over circa drie
jaar een eersterangs bezienswaardigheid te zijn.
Dè naam doet weliswaar denken aan een na
tuurkundig wonder, maar het betreft een boei
end kunstwerk voor de binnenscheepvaart.
Eenvoudig gezegd; twee op rails rijdende slui
zen, die schepen van 1350 ton een heuvel van
bijna zeventig meter lioog op en af brengen.
Dat dit niet zo eenvoudig is, heeft de heer
O. D'Heygers ons uiteengezet. Hij is hoofd
ingenieur-directeur van het waterbouwkun
dig laboratorium te Antwerpen-Borgerhout.
Deze instelling kan worden vergeleken met
het waterloopkundig laboratorium te Delft.
Aan de Berchemlei in Borgerhout hebben wij
in werking gezien wat de heer D'Heygers de
„rollende sassen" noemt.
De sluizen gaan deel uitmaken van het kanaal
tussen Brussel en Charleroi. Tussen die plaatsen
werd al langer dan een eeuw geleden een scheep
vaartverbinding gemaakt. Het eerste kanaal was
geschikt voor schepen tot vijftig ton. Zij moes
ten bijna zestig sluisjes passeren. Toen de vaar
weg werd verbeterd om schepen van driehonderd
ton door te laten, moesten nieuwe sluizen wor
den gebouwd. Hun aantal werd toen wel veel
kleiner, maar toch bleken er nog meer dan der
tig nodig. Dit grote aantal sluizen diende om
een natuurlijke hindernis te overwinnen.
Het kanaal van Brussel naar Charleroi verbindt
de valleien van de Sambre (zijrivier van de Maas)
en de Zenne (zijrivier van de Hupel, die op haar
beurt een zijrivier is van de Schelde). Waar de
stroomgebieden van Maas en Schelde worden geschei
den, ligt op een heuvelkam in de proyincie Hene
gouwen het dorpje Ronquières met vijftienhonderd
inwoners. Daar moést de scheepvaart aan beide zij
den van de helling vele sluistreden „nemen", uiter
aard een tijdrovende geschiedenis.
Een gedeelte van het kanaal is in de loop der jaren verruimd voor schepen
van ten minste 1S50 ton, waarbij de sluizen werden aangepast. Het probleem -
Ronquières wordt nu eveniwel op een andere manier opgelost. Het gaat om het
overwinnen van een verval van 68 meter op een lengte van 1360 meter, hetgeen
een helling is van vijf procent. Men zou er een serie van zeven sluizen kunnen
maken. Dan zouden de schepen telkens drie kwartier oponthoud ondervinden;
De rijdende sluis wordt 85 meter lang en er pas.t precies een binnenschip
van 1350 ton in.
Van onze correspondent
PARIJS. Een nieuwe stap is
gezet op de weg naar de oprichting
van een Europese organisatie voor
ruimtevaartonderzoek, die de naam
ESRO zal dragen. De vertegenwoor
digers van de twaalf landen (waar
onder Nederland), die zitting hebben
in de COPERS de voorbereidende
commissie voor ruimtevaartonder
zoek hebben gisteren te Parijs na
een bijeenkomst van enkele dagen
een protocol ondertekend, waarin de
oprichting van de ESRO binnen een
jaar in het vooruitzicht wiprdt ge
steld. Gedurende deze periode zal
deze Europese organisatie haar ware
gestalte moeten krijgen.
Tevens werd gisteren een conventie
opgesteld, die het bestuur en de werk
wijze van deze nieuwe organisatie
regelt. Deze conventie zal eind april-
begin mei tijdens een intergouverne
mentele conferentie door de vertegen
woordigers van de regeringen van de
deelnemende landen worden getekend.
Deze landen zijn in alfabetische volg
orde: België, Denemarken, Duitsland,
Engeland, Frankrijk. Italië, Nederland,
Noorwegen. Oostenrijk. Spanje, Zwe
den en Zwitserland.
Programma
Ook de voorbereidingen op de op
richting van de ELDO (Europese or
ganisatie voor de vervaardiging van
grote kunstmaanraketten) vorderden:
in het begin van de week werden de
vertegenwoordigers van de meeste van
deze landen het ook eens over de defi
nitieve tekst van de overeenkomst ter
oprichting van dit lichaam. De ELDO
werd in het begin van het vorige jaar
op initiatief van Engeland en Frank
rijk voorgesteld.
Op het voorlopige programma van
de ESRO staan in de komende negen
jaar de lancering van 440 wetenschap
pelijke raketten, 22 kunstmanen van
de aarde, acht ruimtesondes, vier astro
nomische kunstmanen en twee maan-
sateilieten.
De besprekingen tussen de vertegen
woordigers van de twaalf landen zijn
in de allerbeste sfeer gehouden en hun
werk werd in hoge mate gestimuleerd
door de geslaagde tocht van de Ameri
kaanse astronaut Glenn. Bij die ge
legenheid besefte men ter conferentie,
welk een geweldige achterstand West-
Europa op dit gebied heeft.
PARIJS (UPI). De ruim zevenhon
derd mijnwerkers in de Zuidfranse
plaats Decazeville hebben .gisteren na
een staking van twee maanden het werk
hervat.
De staking was bedoeld als protest te
gen het voornemen van de regering om
de mijn te sluiten.
De mijnwerkers besloten weer aan het
werk te gaan, nadat de regering had be
loofd om onderhandelingen te beginnen.
Zij had daarbij als voorwaarde gesteld
dat de staking zou worden beëindigd.
twintig minuten schutten en een klein
half uur voor het in- en uitvaren,
meren en ontmeren.
„Toen reeds de gedachte om een
werk te maken, waarmee in één keer
de hindernis kon worden genomen in
dezelfde tijd, die nodig is om een
sluis te passeren", zegt de heer
D'Heygers. Hij voegt er aan toe;
,,Dat is dan geworden het rollend sas,
dat geen uitvinding is van één man,
maar het resultaat van wat een groep
mensen heeft bedacht".
Op de rotsbodem van de zuidelijke
helling zullen twee stellen rails wor
den aangelegd. Op elke „spoorbaan"
komt een wagen met hak van 85 me
ter lengte en twaalf meter breedte.
In die rijdende sluiskolk past een
schip van 1350 ton tot een diepgang
van drie meter. Eventueel kunnen
ook enkele kleinie schepen tegelijk
'worden vervoerd.
De wagen en de met water gevulde
bak zullen samen zesduizend ton we
gen. Dit kolossale gewicht wordt aan
een kabel omhoog getrokken of om
laag gevierd. De rollende sassen zul
len onafhankelijk van elkaar kunnen
werken. Het is dus niet nodig om ge
lijktijdig een sluis op en de andere
neer te laten gaan. De beide sluizen
kunnen ook op hetzelfde moment naar
boven of naar beneden. De helling
van 1360 meter zal een rijtijd vergen
van twintig minuten dank zij een
snelheid van 1,2 meter per seconde
en een versnelling van twee cm-sec.
De kanaalpanden, waartussen de
sluizen rijden, zullen worden afge
sloten met hefdeuren. Ook de sluizen
zijn aan de einden van hefdeuren
voorzien. Zodra de sluizen moeten
worden geopend om een schip in. of
uit te laten, gaan de twee tegen el
kaar geplaatste deuren tegelijk op of
neer.
Men kan zich indenken, dat dit spec
taculaire kunstwerk bijzonder duur is.
Het is de bedoeling dat er dit jaar
nog aan wordt begonnen, hoewel op
het ogenblik de bouwkosten nog niet
vaststaan. Toch vormde het ontwer
pen van de hellende spoorbanen, de
zware sluiswagens en de voortbewe-
gingsapparatuur niet het enige vraag
stuk.
Bij de proeven in het waterbouwkun
dige laboratorium bleek, dat het wa
ter in de rijdende sluizen de neiging
vertoont om verontrustend te gaan
schommelen. Die waterbeweging kan
zo hevig worden, dat scheepstrossen
breken en de hefdeuren gevaar lopen
ingedrukt te worden door de schepen.
Als er meer schepen tegelijk in het
rollende sas zijn gebracht, zouden zij
bovendien elkaar nog averij kunnen
bezorgen. Deze moeilijkheden bleken
niet te kunnen worden voorkomen
door alleen de meerdraden stijver of
losser te zetten.
De heer D'Heygers: „De oplossing
werd gevonden door de toepassing
van een zogenaamd wrijvingsstelsel.
De schipper meert zijn schip op de
zelfde manier als in elke andere sluis,
dus met draden aan bolders, die op
de randen van het rollende sas zijn
bevestigd. Hier kunnen die bolders
evenwel glijden in de lengterichting
van de sluis. Dit gebeurt echter pas
als zij een zuiger in beweging heb
ben gebracht, maar die zuigerbewe
ging is slechts mogelijk wanneer een
zekere weerstand is overwonnen".
Hij komt dan aan het belangrijkste
punt; „Die weerstand is dusdanig ge
kozen, dat de trossen er niet door bre
ken. Het systeem wordt in de praktijk
zo uitgevoerd, dat de zuigers vrijwel
niet behoeven te bewegen, zodat ook
de bolders meestal op hun plaats
blijven. Als de bolders bewegen, ge
beurt dit ten hoogste over enkele cen
timeters. De schippers zullen dan ook
merken, dat hun schepen volkomen
rustig liggen. Dit wordt dus bereikt
door gebruik te maken van de wrij
ving die wij anders zo graag wil
len vermijden. Het ingenieuze me
chanisme krijgen de schippers overi
gens niet te zien, want dit wordt weg
gewerkt in de sluisranden".
Het Hellend Viak van Ronquières
zal in dit formaat enig zijn in de we
reld. Vermoedelijk zal ook in andere
landen dit principe (niet te verwar
ren met vertikale scheepsliften) wor
den toegepast. In West-Duitsland stu
deert men op een toepassing ervan bij
Ulm en ook in Rusland bestaat er be
langstelling voor.
Op veel kleinere schaal is dit sys
teem al gebruikt bij kolenmijnen in
Engeland en Pruisen. Daar werden
drijvende bakken met kolen over een
helling naar een ander waterpeil ge
bracht. De uitvoering ervan was ech
ter veel primitiever en ook het te
overwinnen hoogteverschil was aan
zienlijk minder.
Dit model in het waterbouwkundig laboratorium te Antwerpen-Borgenhout
geeft een indruk van de rijdende sluis op het hellend vlak van Ronquières.
Eisen nieuwsdienst
AMSTERDAM. „Het zou wat lang
duren uw strafblad voor te lezen. U bent
zo'n beetje recordhouder in Amsterdam."
Dat zei gistel-middag de president van
de rechtbank in Amsterdam, mr. C. van
der Waerden, tot de 58-jarige Amster
damse koopman F. K., die al 34 zaken
op zijn strafblad heeft staan.
„Het begint een boekdeel te worden",
meende de officier van justitie. Hij eiste,
mede op grond van dat record, een ge
vangenisstraf van zes maanden met
aftrek en ontzegging van de rijbevoegd
heid voor vijf jaar.
Ditmaal moest de man terechtstaan
voor het besturen van een auto onder
invloed van sterke drank, terwijl hem
bovendien de rijbevoegdheid was ont
zegd. Hij moest zich ook verantwoorden
voor het opzettelijk bevorderen van
ontucht door het verhuren van een kamer
aan een prostituee.
Stiekum
De prostituee verklaarde als getuige,
dat ze stiekem in de deuropening van
het huis van K. aan de Reguliersdwars
straat stond als de man niet thuis was,
„want hij had het mij verboden". Dat
was voor de verdediger, mr. K. B. Haase,
reden onmiddellijke invrijheidstelling te
vragen. „Hij heeft de ontucht niet opzet
telijk bevorderd. Zijn vrouw is verant
woordelijk."
Na raadkamer besliste de rechtbank,
dat er geen termen aanwezig waren de
voorlopige hechtenis te laten voortduren.
Maar vrij kwam de Amsterdammer nog
niet. De officier van justitie herinnerde
zich, dat K. nog vijftien dagen voor een
andere overtreding tegoed heeft.
„Deze verdachte heeft altijd nog wel
wat staan", merkte hij op.
1 _*r.
AMSTERDAM (ANP). Na de kas
sier is nu ook de hoofdcontroleur van
een autobedrijf aan de Overtoom in
Amsterdam gearresteerd.
Tijdens het onderzoek tegen de 31-
jarige kassier Th. C., die sinds 18 ja
nuari in hechtenis zit, begon de politie
ook verdenking te koesteren tegen de
37-jarige Ch. J. H., die bij hetzelfde
bedrijf werkte. Hij is aangehouden,
verdacht van verduistering van vijftien
honderd gulden.
De politie vermoedt dat het aandeel
van H. in deze affaire nog wel wat gro
ter is, maar toch lang niet zo groot als
dat van de kassier, die zestigduizend
gulden zou hebben verduisterd.
DEN HAAG. Een onderdeel van de
werken tot afsluiting van de Lauwers
zee is gisteren door Rijkswaterstaat
aanbesteed: het maken van een werk-
eiland met bouwput en een werkhaven
in de Lauwerszee.
De laagste van de negen inschrijvers
was de combinatie Van Hattem en
Blankevoort, Hollandsche aannemings
maatschappij, Zanen en,Verstoep N.V.,
N.V. C. J. van der Hoeven en de Bag-
germaatschappij Dirk Verstoep voor
een bedrag van 5.665.000 gulden. De
hoogste inschrijver was de N.V. Aanne
mingsmaatschappij voor waterbouwwer
ken voorheen A. Hofman uit Haarlem
met een bedrag van 5.850.000 gulden.
De gunning is aangehouden. -
TJET is natuurlijk wel bijzonder gezellig
om maar steeds over lekkere, smakelijke
schotels te schrijven. Maar er bestaan nog
zovele mensen die zich dag in dag uit
tevreden moeten stellen met min of meer
strenge diëten. Voor de uiterst strenge
diëten moet de patiënt zich natuurlijk precies houden aan het voorschrift van H.H. doktoren. Voor de patiënt die
uit de handen van de arts is losgekomen met het gezegde: blijf u toch ietwat ontzien bij het gebruiken van uw
maaltijden, willen wij nu toch eens schrijven.
En dan beginnen wij met samen het meest voorkomende diëet te bekijken, het zoutarme diëet.
Zoutarm eten wil in de meeste goed
aardige gevallen heus niet zeggen:
saai eten. Deze dieethouders immers
mogen meestal groene kruiden en
zelfs specerijen, zij het op bescheiden
wijze, gebruiken. Laten wij u daar
om zeggen dat zoutarm eten beslist
niet wil zeggen smakeloos eten.
Kijk nu eens naar onze Potage Ro-
maine: voor 4 personen nemen we
lVz liter water of bouillon van benen
of vlees getrokken, maar niet gezou
ten. Beslist geen water met bouillon
blokjes of een ander aroma erin waar
van we niet zeker weten of het zon
der zout is. Verder 4 grote, geschil
de, in vieren gesneden uien, 40 g bo
ter of ongezouten margarine, 2 volle
eetlepels bloem, 4 mooie grote toma
ten of 1 blikje ongezouten puree, een
bosje bij elkaar gebonden peterselie
en selderijsteeltjes zonder blaadjes
(die gebruiken we later in grofge-
hakte toestand), ongeveer 6 peperkor
rels, een volle mespunt kerriepoeder
waarin geen zout hoort te zijn als
ze goed is samengesteld. Wilt u aan
de veilige kant blijven, neem dan
1 mespunt gemberpoeder, evenveel
saffraan (turmeric) peper en korian
der grofgemalen. We kunnen beginnen
en zetten het water in de ketel op.
GOUDGEEL
Inmiddels laten we in de soeppan
de boter goudgeel worden en smelten
hierin gedurende 15 minuten de uien
met het deksel op de pan. Ze moeten
geel blijven en mogen vooral niet
donker worden. De zacht gesmoorde
uitjes draaien we daarna door een
fijne zeef en deponeren ze opnieuw in
de pan. Dan strooien we de bloem
erop en roeren deze erdoorheen. Ver
volgens gieten we het inmiddels ko
kende water of de bouillon op dit
mengsel. Nu even roeren en aan de
kook laten komen.
'n een klein pannetje hebben we
inmiddels de geschilde, in de helft ge
sneden tomaten met de steeltjes
groen in een klein stukje boter laten
smelten. We doen er de kruiden en
de peperkorrels bij en werken ook dit
mengsel na een paar minuten door
een fijne zeef. Deze tomatenpuree
wordt in de hete soep gedaan en zijn
we al klaar.
Mocht u de tomatenpuree gebruiken,
doe dan precies zoals met de verse
tomaten. Ook dan moet u deze mas
sa door de zeef werken omdat er zo
veel mogelijk sap van het groen uit
geperst moet worden en de peperkor
rels fijngemalen moeten zijn.
VLEESGERECHT
Als vleesgerecht gebruikt met droog-
gekookte rijst zouden wij u dit re
cent willen aanraden.
Filet de boeuf aromatique: voor 2
personen nemen we 250 g contrafilet
in dunne, langwerpige stukjes gesne
den, 1 handappel, 1 banaan, 2 to
maten het wit van 1 prei en 1 mes
punt tijm met evenveel basilicum en
gedroogd bonenkruid.
Laat in 80 g boter of zoutloze mar
garine die in de vleespan bruin van
kleur is geworden eerst het vlees
jichtbruin sauteren. Doe er dan alle
ingrediënten in fijne stukjes ver
deeld bij. Het laatste zijn de krui
den en als extra een fikse draai met
de pepermolen aan de beurt.
Zet even het deksel op de pan,
maar pas nadat alle ingrediënten
lichtbruin zijn geworden. Reken
slechts 10—15 minuten voor het gaar-
worden.
Serveer dit vlees zo: in een schaal
deponeert u de drooggekookte rijst
en legt de vleesragout erop. U zult
eens zien welk verrukkelijk geurend
gerecht u op tafel brengt.
SOMS MOEILIJK
Bovendien nog dit: natuurlijk is
zoutarm eten soms moeilijk en on
plezierig maar stelt u eens voor dat
u er ook nog kiespijn bij had!
Als laatste een zoutarme spécialité
a la maison.
Tomatenfantasie: reken 4 tomaten
voor 3 personen, verder 75 g zachte
boter, 1 fijngestampt teentje knoflook,
1 fijngesnipperd uitje, het sap van Vz
citroen, 200 g gehakt en 1 mespunt
peper met tijm.
Maak van de boter met alle ande
re ingrediënten behalve de tomaten
een smeuïg smeersel en zet nu de
oven aan. Smeer een vuurvaste scho
tel in met een beetje boter of zout
loze margarine. De tomaten zijn ge
wassen en het dopje is er afgesne
den. De onderkant is ook plat ge
maakt door er een dun kapje af te
snijden. Nu kunnen ze gemakkelijk
staan. Met een lepel haalt u een beet
je vruchtvlees het vochtigste hier
van eruit. De leeggekomen holte
vult u met het boter-gehaktsmeersel:
torenhoog mogen wij wel zeggen. De
poneer de tomaten in de vuurvaste
schotel en schuift deze in de hete
oven. In minder dan 10 minuten zijn
ze als de oven echt eet is klaar
voor het gebruik. Hierbij eet u
een welgemaakte aardappelpuree die
grasgroen eruit ziet omdat u er ze-
zeer veel gehakt selderijgroen door
heen heeft gewerkt. En een beetje
peper voor de pittige smaak.
Wij hopen dat u smult. Tot de vol
gende keer.
MICKY WOODHOUSBI