Zoutarm dieet hoeft heus niet saai te zijn Vorst hindert herstelwerk bij Hamburg EUROPESE RUIMTEVAART IN ÉÉN ORGANISATIE VERPLAATSBARE „BADKUIP" IS 85 METER LANG reis om de wereld Zaterdag 24 februari 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Senaat wil debat over N.-Guinea DE DERTIG SLUIZEN Samenwerking krijgt gestalte Staking van twee maanden voorbij „Kabelbaan" Heftige beweging Ook elders „RECORDHOUDER" VAN AMSTERDAM WEER VOOR RECHTER TWEEDE ARRESTATIE BIJ AUTOBEDRIJF Deel afsluiting van Lauwerszee aanbesteed Een nieuw wereldwonder sluis aan kabel Ingezonden mededeling) fi Hoofdingenieur-directeur O. D'Hey gers: „Rollend sas geen uitvinding van één man". Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De Eerste Kamer wil graag spoedig een debat over Nieuw-Guinea. Zij heeft na 28 en 29 november toen de algemene poli tieke beschouwingen werden gehouden hiervoor geen kans meer gehad. Daarom wil ze de begroting van bui tenlandse zaken snel op de agenda zien. Vele kamerleden hopen daarom dat de regering vlug met haar memo rie van antwoord zal komen, aldus het voorlopig verslag van de Eerste Ka mer over de begroting van buiten landse zaken. Om een vlotte gang van zaken te be vorderen hebben deze Kamerleden geen vragen gesteld over kwesties die bijna ieder jaar aan de orde komen. Sommige leden vragen naar de moge lijkheid om in spoedeisende gevallen de vaste commissie voor de buitenlandse politiek inlichtingen te laten geven door de secretaris-generaal, wanneer de minis ter en de staatssecretaris niet aanwezig kunnen zijn. Kan Nederland een an dere vraag niet het initiatief nemen om nog tijdens de huidige zitting van de Verenigde Naties met een nieuw ont- werp-resolutie te komen? Dit nieuwe plan zou dan zo moeten zijn dat wel op een meerderheid van tweederde mag worden gerekend. Ook wordt gevraagd hoe de regering heeft gereageerd op een uitlating van de voorzitter van de Nieuw-Guinearaad: Laat de Indonesiërs maar komen; de Papoea's zijn het koppensnellen ook uit de Japanse tijd nog niet verleerd. Blijkt hier wel uit, dat de regering voor deze past iemand van formaat en met vol doende verantwoordelijkheidsbesef heeft gevonden, zo wordt gevraagd. HAMBURG (UPI.AP). In het rampgebied van Noordwest-Duits- land is de vorst plotseling ingeval len. Het herstelwerk aan de dijken wordt daar ernstig door belem merd. De vele honderden hectaren die nog onder water staan en waarin men nog ongeveer tweehon derd doden denkt te zullen vinden zijn bevroren. Sommige geïsoleerde boerderijen kunnen reeds over een laag vast ijs worden bereikt.- Het aantal doden is tot over de driehonderd gestegen. Van de 265 in Hamburg geborgen doden heeft men er 208 kunnen identificeren. Als ge volg van de vorst loopt het water niet meer weg, waardoor vooral in Ham burg stagnatie is opgetreden bij het zoeken naar doden. Gisterochtend is de bemanning van het ruim tweeduizend ton metende Zweedse vrachtschip Silona, dat tij dens de vloedgolf in een weiland te rechtkwam, per helikopter van boord gehaald. Van onze speciale verslaggever ANTWERPEN Het zogenaamde Hellend Vlak van Ronquières belooft over circa drie jaar een eersterangs bezienswaardigheid te zijn. Dè naam doet weliswaar denken aan een na tuurkundig wonder, maar het betreft een boei end kunstwerk voor de binnenscheepvaart. Eenvoudig gezegd; twee op rails rijdende slui zen, die schepen van 1350 ton een heuvel van bijna zeventig meter lioog op en af brengen. Dat dit niet zo eenvoudig is, heeft de heer O. D'Heygers ons uiteengezet. Hij is hoofd ingenieur-directeur van het waterbouwkun dig laboratorium te Antwerpen-Borgerhout. Deze instelling kan worden vergeleken met het waterloopkundig laboratorium te Delft. Aan de Berchemlei in Borgerhout hebben wij in werking gezien wat de heer D'Heygers de „rollende sassen" noemt. De sluizen gaan deel uitmaken van het kanaal tussen Brussel en Charleroi. Tussen die plaatsen werd al langer dan een eeuw geleden een scheep vaartverbinding gemaakt. Het eerste kanaal was geschikt voor schepen tot vijftig ton. Zij moes ten bijna zestig sluisjes passeren. Toen de vaar weg werd verbeterd om schepen van driehonderd ton door te laten, moesten nieuwe sluizen wor den gebouwd. Hun aantal werd toen wel veel kleiner, maar toch bleken er nog meer dan der tig nodig. Dit grote aantal sluizen diende om een natuurlijke hindernis te overwinnen. Het kanaal van Brussel naar Charleroi verbindt de valleien van de Sambre (zijrivier van de Maas) en de Zenne (zijrivier van de Hupel, die op haar beurt een zijrivier is van de Schelde). Waar de stroomgebieden van Maas en Schelde worden geschei den, ligt op een heuvelkam in de proyincie Hene gouwen het dorpje Ronquières met vijftienhonderd inwoners. Daar moést de scheepvaart aan beide zij den van de helling vele sluistreden „nemen", uiter aard een tijdrovende geschiedenis. Een gedeelte van het kanaal is in de loop der jaren verruimd voor schepen van ten minste 1S50 ton, waarbij de sluizen werden aangepast. Het probleem - Ronquières wordt nu eveniwel op een andere manier opgelost. Het gaat om het overwinnen van een verval van 68 meter op een lengte van 1360 meter, hetgeen een helling is van vijf procent. Men zou er een serie van zeven sluizen kunnen maken. Dan zouden de schepen telkens drie kwartier oponthoud ondervinden; De rijdende sluis wordt 85 meter lang en er pas.t precies een binnenschip van 1350 ton in. Van onze correspondent PARIJS. Een nieuwe stap is gezet op de weg naar de oprichting van een Europese organisatie voor ruimtevaartonderzoek, die de naam ESRO zal dragen. De vertegenwoor digers van de twaalf landen (waar onder Nederland), die zitting hebben in de COPERS de voorbereidende commissie voor ruimtevaartonder zoek hebben gisteren te Parijs na een bijeenkomst van enkele dagen een protocol ondertekend, waarin de oprichting van de ESRO binnen een jaar in het vooruitzicht wiprdt ge steld. Gedurende deze periode zal deze Europese organisatie haar ware gestalte moeten krijgen. Tevens werd gisteren een conventie opgesteld, die het bestuur en de werk wijze van deze nieuwe organisatie regelt. Deze conventie zal eind april- begin mei tijdens een intergouverne mentele conferentie door de vertegen woordigers van de regeringen van de deelnemende landen worden getekend. Deze landen zijn in alfabetische volg orde: België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk. Italië, Nederland, Noorwegen. Oostenrijk. Spanje, Zwe den en Zwitserland. Programma Ook de voorbereidingen op de op richting van de ELDO (Europese or ganisatie voor de vervaardiging van grote kunstmaanraketten) vorderden: in het begin van de week werden de vertegenwoordigers van de meeste van deze landen het ook eens over de defi nitieve tekst van de overeenkomst ter oprichting van dit lichaam. De ELDO werd in het begin van het vorige jaar op initiatief van Engeland en Frank rijk voorgesteld. Op het voorlopige programma van de ESRO staan in de komende negen jaar de lancering van 440 wetenschap pelijke raketten, 22 kunstmanen van de aarde, acht ruimtesondes, vier astro nomische kunstmanen en twee maan- sateilieten. De besprekingen tussen de vertegen woordigers van de twaalf landen zijn in de allerbeste sfeer gehouden en hun werk werd in hoge mate gestimuleerd door de geslaagde tocht van de Ameri kaanse astronaut Glenn. Bij die ge legenheid besefte men ter conferentie, welk een geweldige achterstand West- Europa op dit gebied heeft. PARIJS (UPI). De ruim zevenhon derd mijnwerkers in de Zuidfranse plaats Decazeville hebben .gisteren na een staking van twee maanden het werk hervat. De staking was bedoeld als protest te gen het voornemen van de regering om de mijn te sluiten. De mijnwerkers besloten weer aan het werk te gaan, nadat de regering had be loofd om onderhandelingen te beginnen. Zij had daarbij als voorwaarde gesteld dat de staking zou worden beëindigd. twintig minuten schutten en een klein half uur voor het in- en uitvaren, meren en ontmeren. „Toen reeds de gedachte om een werk te maken, waarmee in één keer de hindernis kon worden genomen in dezelfde tijd, die nodig is om een sluis te passeren", zegt de heer D'Heygers. Hij voegt er aan toe; ,,Dat is dan geworden het rollend sas, dat geen uitvinding is van één man, maar het resultaat van wat een groep mensen heeft bedacht". Op de rotsbodem van de zuidelijke helling zullen twee stellen rails wor den aangelegd. Op elke „spoorbaan" komt een wagen met hak van 85 me ter lengte en twaalf meter breedte. In die rijdende sluiskolk past een schip van 1350 ton tot een diepgang van drie meter. Eventueel kunnen ook enkele kleinie schepen tegelijk 'worden vervoerd. De wagen en de met water gevulde bak zullen samen zesduizend ton we gen. Dit kolossale gewicht wordt aan een kabel omhoog getrokken of om laag gevierd. De rollende sassen zul len onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Het is dus niet nodig om ge lijktijdig een sluis op en de andere neer te laten gaan. De beide sluizen kunnen ook op hetzelfde moment naar boven of naar beneden. De helling van 1360 meter zal een rijtijd vergen van twintig minuten dank zij een snelheid van 1,2 meter per seconde en een versnelling van twee cm-sec. De kanaalpanden, waartussen de sluizen rijden, zullen worden afge sloten met hefdeuren. Ook de sluizen zijn aan de einden van hefdeuren voorzien. Zodra de sluizen moeten worden geopend om een schip in. of uit te laten, gaan de twee tegen el kaar geplaatste deuren tegelijk op of neer. Men kan zich indenken, dat dit spec taculaire kunstwerk bijzonder duur is. Het is de bedoeling dat er dit jaar nog aan wordt begonnen, hoewel op het ogenblik de bouwkosten nog niet vaststaan. Toch vormde het ontwer pen van de hellende spoorbanen, de zware sluiswagens en de voortbewe- gingsapparatuur niet het enige vraag stuk. Bij de proeven in het waterbouwkun dige laboratorium bleek, dat het wa ter in de rijdende sluizen de neiging vertoont om verontrustend te gaan schommelen. Die waterbeweging kan zo hevig worden, dat scheepstrossen breken en de hefdeuren gevaar lopen ingedrukt te worden door de schepen. Als er meer schepen tegelijk in het rollende sas zijn gebracht, zouden zij bovendien elkaar nog averij kunnen bezorgen. Deze moeilijkheden bleken niet te kunnen worden voorkomen door alleen de meerdraden stijver of losser te zetten. De heer D'Heygers: „De oplossing werd gevonden door de toepassing van een zogenaamd wrijvingsstelsel. De schipper meert zijn schip op de zelfde manier als in elke andere sluis, dus met draden aan bolders, die op de randen van het rollende sas zijn bevestigd. Hier kunnen die bolders evenwel glijden in de lengterichting van de sluis. Dit gebeurt echter pas als zij een zuiger in beweging heb ben gebracht, maar die zuigerbewe ging is slechts mogelijk wanneer een zekere weerstand is overwonnen". Hij komt dan aan het belangrijkste punt; „Die weerstand is dusdanig ge kozen, dat de trossen er niet door bre ken. Het systeem wordt in de praktijk zo uitgevoerd, dat de zuigers vrijwel niet behoeven te bewegen, zodat ook de bolders meestal op hun plaats blijven. Als de bolders bewegen, ge beurt dit ten hoogste over enkele cen timeters. De schippers zullen dan ook merken, dat hun schepen volkomen rustig liggen. Dit wordt dus bereikt door gebruik te maken van de wrij ving die wij anders zo graag wil len vermijden. Het ingenieuze me chanisme krijgen de schippers overi gens niet te zien, want dit wordt weg gewerkt in de sluisranden". Het Hellend Viak van Ronquières zal in dit formaat enig zijn in de we reld. Vermoedelijk zal ook in andere landen dit principe (niet te verwar ren met vertikale scheepsliften) wor den toegepast. In West-Duitsland stu deert men op een toepassing ervan bij Ulm en ook in Rusland bestaat er be langstelling voor. Op veel kleinere schaal is dit sys teem al gebruikt bij kolenmijnen in Engeland en Pruisen. Daar werden drijvende bakken met kolen over een helling naar een ander waterpeil ge bracht. De uitvoering ervan was ech ter veel primitiever en ook het te overwinnen hoogteverschil was aan zienlijk minder. Dit model in het waterbouwkundig laboratorium te Antwerpen-Borgenhout geeft een indruk van de rijdende sluis op het hellend vlak van Ronquières. Eisen nieuwsdienst AMSTERDAM. „Het zou wat lang duren uw strafblad voor te lezen. U bent zo'n beetje recordhouder in Amsterdam." Dat zei gistel-middag de president van de rechtbank in Amsterdam, mr. C. van der Waerden, tot de 58-jarige Amster damse koopman F. K., die al 34 zaken op zijn strafblad heeft staan. „Het begint een boekdeel te worden", meende de officier van justitie. Hij eiste, mede op grond van dat record, een ge vangenisstraf van zes maanden met aftrek en ontzegging van de rijbevoegd heid voor vijf jaar. Ditmaal moest de man terechtstaan voor het besturen van een auto onder invloed van sterke drank, terwijl hem bovendien de rijbevoegdheid was ont zegd. Hij moest zich ook verantwoorden voor het opzettelijk bevorderen van ontucht door het verhuren van een kamer aan een prostituee. Stiekum De prostituee verklaarde als getuige, dat ze stiekem in de deuropening van het huis van K. aan de Reguliersdwars straat stond als de man niet thuis was, „want hij had het mij verboden". Dat was voor de verdediger, mr. K. B. Haase, reden onmiddellijke invrijheidstelling te vragen. „Hij heeft de ontucht niet opzet telijk bevorderd. Zijn vrouw is verant woordelijk." Na raadkamer besliste de rechtbank, dat er geen termen aanwezig waren de voorlopige hechtenis te laten voortduren. Maar vrij kwam de Amsterdammer nog niet. De officier van justitie herinnerde zich, dat K. nog vijftien dagen voor een andere overtreding tegoed heeft. „Deze verdachte heeft altijd nog wel wat staan", merkte hij op. 1 _*r. AMSTERDAM (ANP). Na de kas sier is nu ook de hoofdcontroleur van een autobedrijf aan de Overtoom in Amsterdam gearresteerd. Tijdens het onderzoek tegen de 31- jarige kassier Th. C., die sinds 18 ja nuari in hechtenis zit, begon de politie ook verdenking te koesteren tegen de 37-jarige Ch. J. H., die bij hetzelfde bedrijf werkte. Hij is aangehouden, verdacht van verduistering van vijftien honderd gulden. De politie vermoedt dat het aandeel van H. in deze affaire nog wel wat gro ter is, maar toch lang niet zo groot als dat van de kassier, die zestigduizend gulden zou hebben verduisterd. DEN HAAG. Een onderdeel van de werken tot afsluiting van de Lauwers zee is gisteren door Rijkswaterstaat aanbesteed: het maken van een werk- eiland met bouwput en een werkhaven in de Lauwerszee. De laagste van de negen inschrijvers was de combinatie Van Hattem en Blankevoort, Hollandsche aannemings maatschappij, Zanen en,Verstoep N.V., N.V. C. J. van der Hoeven en de Bag- germaatschappij Dirk Verstoep voor een bedrag van 5.665.000 gulden. De hoogste inschrijver was de N.V. Aanne mingsmaatschappij voor waterbouwwer ken voorheen A. Hofman uit Haarlem met een bedrag van 5.850.000 gulden. De gunning is aangehouden. - TJET is natuurlijk wel bijzonder gezellig om maar steeds over lekkere, smakelijke schotels te schrijven. Maar er bestaan nog zovele mensen die zich dag in dag uit tevreden moeten stellen met min of meer strenge diëten. Voor de uiterst strenge diëten moet de patiënt zich natuurlijk precies houden aan het voorschrift van H.H. doktoren. Voor de patiënt die uit de handen van de arts is losgekomen met het gezegde: blijf u toch ietwat ontzien bij het gebruiken van uw maaltijden, willen wij nu toch eens schrijven. En dan beginnen wij met samen het meest voorkomende diëet te bekijken, het zoutarme diëet. Zoutarm eten wil in de meeste goed aardige gevallen heus niet zeggen: saai eten. Deze dieethouders immers mogen meestal groene kruiden en zelfs specerijen, zij het op bescheiden wijze, gebruiken. Laten wij u daar om zeggen dat zoutarm eten beslist niet wil zeggen smakeloos eten. Kijk nu eens naar onze Potage Ro- maine: voor 4 personen nemen we lVz liter water of bouillon van benen of vlees getrokken, maar niet gezou ten. Beslist geen water met bouillon blokjes of een ander aroma erin waar van we niet zeker weten of het zon der zout is. Verder 4 grote, geschil de, in vieren gesneden uien, 40 g bo ter of ongezouten margarine, 2 volle eetlepels bloem, 4 mooie grote toma ten of 1 blikje ongezouten puree, een bosje bij elkaar gebonden peterselie en selderijsteeltjes zonder blaadjes (die gebruiken we later in grofge- hakte toestand), ongeveer 6 peperkor rels, een volle mespunt kerriepoeder waarin geen zout hoort te zijn als ze goed is samengesteld. Wilt u aan de veilige kant blijven, neem dan 1 mespunt gemberpoeder, evenveel saffraan (turmeric) peper en korian der grofgemalen. We kunnen beginnen en zetten het water in de ketel op. GOUDGEEL Inmiddels laten we in de soeppan de boter goudgeel worden en smelten hierin gedurende 15 minuten de uien met het deksel op de pan. Ze moeten geel blijven en mogen vooral niet donker worden. De zacht gesmoorde uitjes draaien we daarna door een fijne zeef en deponeren ze opnieuw in de pan. Dan strooien we de bloem erop en roeren deze erdoorheen. Ver volgens gieten we het inmiddels ko kende water of de bouillon op dit mengsel. Nu even roeren en aan de kook laten komen. 'n een klein pannetje hebben we inmiddels de geschilde, in de helft ge sneden tomaten met de steeltjes groen in een klein stukje boter laten smelten. We doen er de kruiden en de peperkorrels bij en werken ook dit mengsel na een paar minuten door een fijne zeef. Deze tomatenpuree wordt in de hete soep gedaan en zijn we al klaar. Mocht u de tomatenpuree gebruiken, doe dan precies zoals met de verse tomaten. Ook dan moet u deze mas sa door de zeef werken omdat er zo veel mogelijk sap van het groen uit geperst moet worden en de peperkor rels fijngemalen moeten zijn. VLEESGERECHT Als vleesgerecht gebruikt met droog- gekookte rijst zouden wij u dit re cent willen aanraden. Filet de boeuf aromatique: voor 2 personen nemen we 250 g contrafilet in dunne, langwerpige stukjes gesne den, 1 handappel, 1 banaan, 2 to maten het wit van 1 prei en 1 mes punt tijm met evenveel basilicum en gedroogd bonenkruid. Laat in 80 g boter of zoutloze mar garine die in de vleespan bruin van kleur is geworden eerst het vlees jichtbruin sauteren. Doe er dan alle ingrediënten in fijne stukjes ver deeld bij. Het laatste zijn de krui den en als extra een fikse draai met de pepermolen aan de beurt. Zet even het deksel op de pan, maar pas nadat alle ingrediënten lichtbruin zijn geworden. Reken slechts 10—15 minuten voor het gaar- worden. Serveer dit vlees zo: in een schaal deponeert u de drooggekookte rijst en legt de vleesragout erop. U zult eens zien welk verrukkelijk geurend gerecht u op tafel brengt. SOMS MOEILIJK Bovendien nog dit: natuurlijk is zoutarm eten soms moeilijk en on plezierig maar stelt u eens voor dat u er ook nog kiespijn bij had! Als laatste een zoutarme spécialité a la maison. Tomatenfantasie: reken 4 tomaten voor 3 personen, verder 75 g zachte boter, 1 fijngestampt teentje knoflook, 1 fijngesnipperd uitje, het sap van Vz citroen, 200 g gehakt en 1 mespunt peper met tijm. Maak van de boter met alle ande re ingrediënten behalve de tomaten een smeuïg smeersel en zet nu de oven aan. Smeer een vuurvaste scho tel in met een beetje boter of zout loze margarine. De tomaten zijn ge wassen en het dopje is er afgesne den. De onderkant is ook plat ge maakt door er een dun kapje af te snijden. Nu kunnen ze gemakkelijk staan. Met een lepel haalt u een beet je vruchtvlees het vochtigste hier van eruit. De leeggekomen holte vult u met het boter-gehaktsmeersel: torenhoog mogen wij wel zeggen. De poneer de tomaten in de vuurvaste schotel en schuift deze in de hete oven. In minder dan 10 minuten zijn ze als de oven echt eet is klaar voor het gebruik. Hierbij eet u een welgemaakte aardappelpuree die grasgroen eruit ziet omdat u er ze- zeer veel gehakt selderijgroen door heen heeft gewerkt. En een beetje peper voor de pittige smaak. Wij hopen dat u smult. Tot de vol gende keer. MICKY WOODHOUSBI

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 9