„Ik hoef vandaag niet bang te zijn Opstand in Turkije bedwongen DE TRAGEDIE VAN DE DRIE ZWOEGERS WATH ONTDEKKING! MINISTER BEZORGD OVER TEKORT AAN PERSONEEL BIJ P.T.T. Moeder Voorbij is de actie 5praatinacliien" „Het loont niet meer" TOON DRENT LAAT VERGETEN PROJECTIELEN IN NEDERLAND VOORTAAN MET RUST Minister wacht op fiat van senaat Het deed pffff Topzwaar Zeven. Vaak echt bang Niet bellen, hoor MECHED TAPIJTEN f. 1200.- tot f. 3000.- ^onë\4rdonck Veerdienst Rhoon-Goidschalxoord houdt op Ook in hoger beroep boete voor Worms Duitse autoproduktie in januari gestegen 'n Lekkere KingSize Amerikaan.GoldStar! Daar zult U van opkijken. Negentig cent! Wie GOLDSTAR rookt heeft goed gekozen! Ontvluchte inbreker aangehouden Verbindingskanaal Brabant-België Real Madrid-Juventus mogelijk op televisie TONEELGROEP STUDIO SAMENGESTELD Jongens met gestolen auto aangehouden Vóórhellere Baby-huidje BABYDERM E™' Zaterdag 24 februari 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 (Ingezonden mededeling) Marijke Drent: eindelijk zonder angst. ANKARA (Reuter, AP, UPI) De Turkse generale staf heeft gis teren zeventig officieren, die de lei ding hadden van de opstand die don derdagavond door Turkse legereen heden werd onderdrukt, overge plaatst. Kolonel Aydemir, de direc teur van de miltaire academie de haard van de opstand is gearresteerd. „De eenheid van de natie, de grond wet en de democratische orde worden op eervolle wijze beschermd door de strijdkrachten", aldus een communi qué van de Turkse regering. De opstand, die maar kort heeft ge duurd, is beperkt gebleven tot de Turkse hoofdstad. De studenten en de militaire eenheden die zich met hen solidair verklaarden, werden op weg van de militaire academie naar de stad omsingeld door strijdkrachten. De opstandelingen gaven zich over zonder dat een schot was gelost. De kadetten kregen bevel naar de kazerne van de militaire academie terug te keren. De troepen die zich aan de zijde van de opstandige kadetten hadden geschaard keerden naar hun eigen kazernes te rug. Daarmee was de revolte teneinde. De opstand was begonnen nadat pre sident Gürsel de eis van de ruim acht duizend kadetten, dat de aangekon digde overplaatsing van een aantal of- ticieren onder wie kolonel Aydemir ongedaan zou worden gemaakt, had afgewezen. DEN HAAG Minister mr. E. H. Toxopeus zal zijn salarismaatregelen voor het overheidspersoneel niet uit voeren, voordat de begroting van bin nenlandse zaken ook in de Eerste Ka mer is behandeld. Het is nog niet bekend wanneer de senaat hierover gaat praten. Er zal echter wel enige haast achter moeten worden gezet, om deze „zaak" voor 1 april rond te krijgen. Van een onzer verslaggevers MARIJKE DRENT is voor het eerst in haar trouwen zorgeloos, gewoon blij. Toon, haav man, heeft het zware besluit genomen om er mee uit te scheiden. Hij zal nooit meer worden opgebeld voor een duizendponder, een handgranaat of een kwikslaghoedje. Marijke zal nooit meet in gedachten door het huis lopen en een stuk angst verbijten over Toon, die op de hei schrijlings op een roestig projectiel zit en een schroef loswrikt, waar de ontsteker achter moet zitten. Een paar jaar na 1920, toen Toon Drent in Venlo werd geboren, wilde hij ijscoman worden. Buschauffeur ook. want dat willen alle jongens van een jaar of tien. Hij kwam evenwel bij de Koninklijke Marine terecht en ver dween naar Engeland, om in 1944 na de bevrijding van Breda in pa- tria terug te keren. Toen is het begon nen met die bommen en mijnen en toen heeft Marijke het begin van haar zestien bange jaren voelen opkomen. Bij de marine zochten ze naar een ploegje knapen, die een opleiding in „bomb and mine disposal" wilden vol gen om de zeeën te schonen van het helse tuig dat er vijf jaar lang inge gooid was. Toon gaf zich op, want hij was geen bureaumens en hij was een beetje avon tuurlijk. Hij las boekjes over trotyl en ladingen, ontstekers en zeemijnen en trok. met een stevige theoretische ken. nis gewapend, op de opgeviste rommel los. Theorie en praktijk lagen meteen een heel eind uit elkaar. Als het boekje zegt, dat eerst die bout los moet om de ontsteking er uit te kunnen peute ren, blijkt juist die bout zo liederlijk vast te zitten, dat hij met geen gru welijk geweld los te krijgen is. Als het niet langs de linkerkant gaat, dan maar langs de rechter. Ik herinner me nog de eerste zeemijn, die ik onder handen kreeg. We stonden er met een groepje omheen en het geval lag op het ach terdek naar ons te loeren. Ik peuterde het deksel eraf en toen zei dat ding pffffffff. M'n maats renden voor hun leven. Ik kon zo gauw niet meer weg komen en dacht ,,Daar gaat Toon dan". Het bleek ontsnappende lucht te zijn Later komt er een moment, waarop je wat roekeloos gaat worden. Voor mij liep er toen een menselijke schutsengel rond, die me een prik gaf. Na ander half jaar is het meestal zo ver. Je gooit met granaten alsof het bakstenen zijn. Deed ik ook. Toen zegt een ma rineman naast me: „Als je zo door gaat, zal ik vast een krans bestellen. Sindsdien heb ik de rem aangehaald en hem nooit meer losgelaten." Later is de heer Drent naar dé land macht overgestapt. De mijnopruimings- dienst van die landmacht bleek lichte lijk topzwaar te worden en er is toen een burgerlijke dienst uit ontstaan, die nog altijd als HVD-hulpverleningsdienst te boek staat. Daar werd Toon Drent uit Breda de plaatsvervangende commandant van Dat wil zeggen, dat hij jaren lang het veld in moest, dat hij zwierf van de ene mortiergranaat naar de volgende boobytrap en soms op een antieke wa terketel stuitte. Dat ding hangt nog te glimmen naast zijn schouw. „Een boer had het ding aangespit. De man belde via de politie geschrok ken op en wij zijn erheen gegaan. Eerst dacht ik, aan de bolling van het ding te zien, ook dat het een klap kon ge ven, maar later bleek het een geblutst stoomketeltje uit een vorige eeuw te zijn met een stoomtuitje er bovenop. Ik zeg tegen die boer: Jouw mijn zou heel mooi staan naast mijn open haard- vuurtje". „Pak dat kreng dan alsjeblieft mee, zegt die boer." Zo gaat dat ook wel eens. Meestal is het ernstiger. Soms is het héél erg raak geweest. Hij kijkt naar Marijke en ze denken samen aan dat afschuwelijke ongeluk bij Velsen, waar de getuige van hun huwelijk en de beste vriend van het gezin in stukken werden geslagen. Een boer had een „ding" opgegra ven en naast het weiland gelegd. De ploeg van de HVD ging er heen. De baas moest ergens anders zijn, maar werd opgebeld, dat er in Velsen een ongeluk was gebeurd. De boer had behulpzaam willen zijn en had de granaat opgepakt om hem in de jeep te leggen. De granaat knap te. Zeven doden. In 1947. Toen heeft Toon de paniek gekend, die zo vlak bij de dood niet mag, maar zo heel duidelijk kan voorkomen. Hij heeft net zo lang in het weiland ge zocht tot hij nog zo'n vervloekte gra naat vond. Hij heeft het monstertje opgepakt en in zijn rechterhand meegenomen naar huis. Al sturend. Op de autobank leggen wilde hij het kreng niet, om dat je niet kon weten. Thuis ontwaak te hij door een huilbui van Marijke. „Ik ben vaak bang geweest, echt bang. Er sloegen twee van mijn men sen dood in Woensdrecht. in een bun ker met munitie. Nadat ik het gezien had durfde ik niet meer terug, die don kere bunker in. Zelfs niet toen de lij ken er uit waren. Wekenlang heb ik niet kunnen slapen. Gek hè?" Hij laat, als hij er op de eerste maart definitief mee uitscheidt om voor de Duitse machinefabriek HA- MAG als vertegenwoordiger te gaan werken, geen schoon land na. Hij zegt er de waarschuwing bij, die de HVD, de politie en iedereen die het vergeten oorlogstuig van nabij heeft meegemaakt, telkens weer herhalen: „Blijf er met je vingers af". „Snapt u die vent in Breda bij voorbeeld? Het was op een zaterdag en ik zat net lekker achter m'n krant. Er wordt gebeld. Granaat gevonden aan een van de singels. Het is Bre da. je eigen stad, dus je gaat nog op zaterdag. Ligt daar een granaat met een klont verse modder in de goot langs de weg. In het licht van zijn lampen had een automobilist het ding gezien. Het was door een bewoner van die singel uit zjjn tuintje gedolven en die man had gedacht: Wég mét de rommel, in dé goöt ermee; Maar niet bellen, hoor, nee gewoon weggooien." Marijke luistert. Ze heeft deze en honderden andere verhalen al meer gehoord. Ze luistert glimlachend. „Toen Toon ging solliciteren bij de Duitse machinefabriek naar die nieuwe baan, liep ik nadat hij was weggereden, door het huis. Toen is het even op me gevallen: Ik hoef vandaag niet bang te zijn." Nieuwe zending 350x250 tot 450x330 Prijzen van ROTTERDAM - Lijnbaan 55 DEN HAAG - Hoogstraat 30 AMSTERDAM - Leidsestraat 74-76 NA 42 JAAR: DEN HAAG Ook het Haagse gerechtshof heefl de heer L. Worms veroordeeld wegens smaad, gepleegd jegens de heer D. P. Spierenburg, vice- voorzitter van de Hoge Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Evenals de Haagse rechtbank legde het hof de heer Worms hiervoor een boete van 250 gulden op. Bij het bekendmaken van de uit spraak, waarbij de heer Worms niet aanwezig was, begon de president met de mededeling, dat het hof het verzoek van de heer Worms om inzage in de processen-verbaal opgemaakt door de officier van justitie mr. dr. J. C. Maris die zich niet in zijn dossier bevinden, heeft afgewezen. Zoals be kend heeft de heer Worms er steeds op aangedrongen deze stukken ter inzage te Krijgen, daar hij vond dat deze ook betrekking hadden op zijn zaak. Het hof heeft het vonnis van de rechtbank wel ten aanzien van de straf, maar niet ten aanzien van de overwegingen bevestigd. Welke wijzi gingen het hof heeft aangebracht werd niet meegedeeld. De heer Worrn^ heeft zijn raadsman terstond opdracht gegeven te onder zoeken of cassatie mogelijk is. FRANKFURT (Reuter) De West- duitse auto-industrie heeft in januari 198.209 auto's geproduceerd tegen 163.442 in december en 197.367 in januari vorig jaar. De export steeg van 77.283 tot 86.272 stuks. Van een onzer verslaggevers HOON. „Varen, Gilles!" Dirk van der Hoeven (65) klimt het trapje op naar het dek van het veerbootje. Hij springt aan land, haalt de loopplank weg, gooit de tros los en stapt weer aan boord. De man aan het stuurrad schakelt in. Het bootje draait tuffend de ri vier op, die vrolijk glanst onder de winterzon. Het waait hard. Hoge gol ven slaan over het achterdek, uiteen spattend in glinsterende confetti. Eén spaak van het stuurrad vasthou dend, staat Gilles van der Hoeven (66) in de kajuit van het dansende bootje, zwijgend en kalm als een hengelaar aan de waterkant. Langzaam nadert de Hoeksehe Waard. Boven de dijk uit steken de daken van Goidschalxoord en de molen van Oud- Beijerland. Achter het bootje ligt IJssel- monde, achter de zware Poortlandsche zeedijk, waarvoor vuilgeel riet zijn paarsrode pluimen buigt in de wind. De broers zien dat allang niet meer. Al 42 jaar varen zij heen en weer tus sen Rhoon en Goidschalxoord. Zij kij ken alleen nog naar de wolken. Nu ook. Er zijn langgerekte stralend-witte (Ingezonden mededeling) De schouw is door de mensen van Toon zelf gemetseld. Hij is bangdut zijn ploegdie zo'n ploeg was, uit elkaar valt als hij weggaat. Niet omdat hij zo'n beste haas nas, maar omdat er een band gegroeid is, die geen schakel kan missen. Die glimmende bollen achter me zijn buskruitpannen. Als je in je vak met vuur speelt blijf je het thuis ook doen. Maar vuurwerk komt hier de drempel niet overivat l de kinderenFrika (15), Kees (13) en Maarten (4), ook zaniken." Van onze Haagse redactie DEN HAAG Minister Kort hals is bezorgd over het tekort aan personeel bij de de P.T.T. Vooral de toestand in de grote steden maakt hem ongerust. De minister schrijft dat aan de Eerste Kamer in zijn memorie van antwoord op de begroting van de P.T.T. Op 1 oktober had de P.T.T. in het hele land ongeveer drieduizend men sen te kort: negenhonderd bij de posterijen, 1250 bij de telegraaf- en telefoondienst, vierhonderd bij de girodienst en vierhonderd elders. Van deze drieduizend vacatures waren er 2900 bij de diensten in de grote steden. Minder winst De P.T.T. zal dit jaar naar schat ting zeventig miljoen gulden winst maken veertig miljoen minder dan in 1961. Dat is onder meer toe te schrijven .aan loonsverhogingen, de verkorting van de werktijd en een vermindering van inkomsten door de verruiming van het A.Z.Z.- tarief (voor interlokale telefoonge sprekken). Minister Korthals meent daarom, dat de tarieven niet kunnen worden verlaagd. DEN HAAG (ANP) Bij een hotel controle is gisternacht in Den Haag de 46-jarige los-werkman J. D. aan gehouden, die 25 oktober was ont vlucht uit het Deltaziekenhuis in Poortugaal. Hij was indertijd aangehouden voor een inbraak in een school in Spijke- nisse. De man heeft inmiddels tegen over de Haagse politie bekend, niet alleen deze inbraak in Spijkenisse te hebben gepleegd, maar bovendien te hebben ingebroken in scholen in Alk maar, Ridderkerk, Monster, Culem- borg, Haarlemmermeer, Halfweg en Den Haag. De 47-jarige H. Schregardus is gis ternacht omgekomen toen zijn auto op de Rijswijkseweg in Den Haag tegen een lichtmast botste. Advies van commissie: Eigen nieuwsdienst DEN BOSCH. De commissie-Postel- kanaal ingesteld door het provinciale bestuur van Noordbrabant is tot de slotsom gekomen dat het gewenst is de kanalen-stelsels in Noordbrabant en in het noorden van België met elkaar te verbinden. Het verbindhtgskanaal zou moeten worden gegraven tussen Arendonk in België en het Wilhelminakanaal bij Diessen in Noordbrabant. De 32 kilo meter lange waterweg waarvan de aanleg naar schatting dertig miljoen gulden zal kosten zou de naam Pos telkanaal moeten krijgen, naar een Nor- bertijner abdij vlak over de grens ten zuidwesten van Eindhoven. Van onze correspondent PARIJS. Om de Franse televisie een kans te geven de beslissingswed strijd in de kwartfinales van het tor nooi om de Europese voetbalbeker tus sen Real Madrid en Juventus uit te zenden, is het uur van deze ontmoeting (woensdagavond in het Pare des Prin ces te Parijs), nader vastgesteld op half negen 's avonds. Het staat echter nog niet vast of de wedstrijd inderdaad wordt uitgezonden. De Franse televisie en de Franse voet balbond gaan weliswaar akkoord met de uitzending, maar de wedstrijd is „het eigendom" van de Europese voet balbond, zodat deze de definitieve be slissing moet nemen. Onderhandelingen hierover zijn aan de gang. wolken. Gilles mompelt, terwijl hij zijn ogen half dichtknijpt tegen de zon: „Er komt sneeuw vanavond." Het bootje kruipt tegen de kade bij Goidschalxoord. Dirk springt op de kant en legt de loopplank uit. Terwijl de passagiers het bootje verlaten, kijkt hij naar het oosten. Daar tekent zich in de verte als een schimmige poort de Barendrechtse brug af. 30 APRIL „Wij houden ermee op", zegt hij. „Het kan niet meer. We hebben het Den Haag geschreven: 30 april varen wij voor het laatst." Nooit heeft iets de broers thuis kun nen houden, geen storm, geen sneeuw, geen mist en geen ijs. Zelfs ziekte niet. Altijd waren zij op hern post, van 's morgens zes tot 's avonds tien. Maar sinds enkele jaren weten zij dat hun zwoegen geen zin meer heeft. Zij wer ken ieder (óók hun compagnon A. van der Heijden) tachtig uur in de week. Maar met werken, hoe hard ook, kun nen zij het niet meer verdienen. Steeds meer mensen kregen auto's, scooters of bromfietsen. Voor hen is die grote brug in de verte niet ver meer. Verder werden steeds meer ha- ven- en fabrieksarbeiders vroeger vaste klanten met bussen van en naar hun werk gereden. En het aantal klanten van het oude veer sinds 1420 een belangrijke schakel in de verbin ding van Holland naar Brabant slonk jaar op jaar. Zo plofte voor drie zwoegers, daar op het dikwijls woeste water tussen IJsselmonde en de Hoeksehe Waard, de toekomst in elkaar, de toekomst, die zij zich zo mooi hadden voorgesteld. VOOR ÉÉN KLANT Het bootje deint mee met de golven, die tegen de kade klotsen. De broers staan samen in de kajuit. Zij wachten op klanten, een stug en zwijgzaam tweetal, hoofdfiguren in een kleine tragedie, die zij het liefst voor zich houden. In de buik van het scheepje klinkt het grommen van de stationair draai ende motor. Dirk vertelt, Gilles zwijgt. „In 1920 kwamen wij bijhet veer. Voor één klant roeiden wij over, al lag heit water vol drijfijs, al was het een uur roeien. Natüürlijk deden- wij dat. Wij waren knecht. In 1946 hebben wij het veer over genomen. Wij hebben twee boten gekocht voor veertigduizend gulden, nieuwe, want we wilden met de tijd meegaan. Wij hebben er krom voor gelegen om de zaak slepende te houden. Nu stoppen we ermee. Voor we zelf krom lopen. Altijd hebben we dezelfde dienst aangehouden: van zes uur 's morgens tot tien uur 's avonds. Dat kon niet anders, want de mensen voor de havens moeten vroeg weg en ploegenwerkers komen laat thuis. Wij voeren zodra er klanten waren. We hoeven niet om het kwartier te gaan varen. Dan gaat iemand die de boot mist met zijn brommer over de brug." NOOIT VRIJ „Wij voeren door als andere veer diensten werden gestaakt. Wij hebben nooit een zaterdag of een zondag vrij gehad, feestdagen of vakantie beston den niet voor ons. Wij hadden zelfs geen tijd om ziek te zijn. Ik ben in die 42 jaar één keer vijf dagen thuis ge- De 66-jarige Gilles van der Hoeven uit Heinenoord, die met zijn broer 42 jaar op het Rhoonse veer lieelt ge varen. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. Toneelgroep Studio die in Amsterdam als vaste speelplaats het gebouw De brakke grond koos, is voor het volgend seizoen onder artistieke leiding van Kees van Iersel als volgt samengesteld: Han Surink, directeur. Actrices: Marlies van Alokmaer, Cocki onstra, Andrea Domburg, Elisabeth Hoytink, Nell Koppen, Anne Marie Prins, Dore Smit en Ingeborg Uijt den Bogaard. Acteurs: Albert Abspoel, Joop Admiraal, Wim van den Brink, Ad van Gessel, Jules Hamel, Jaap Hoogstra, Jack Horn, Ad Noyons, Peter Oosthoek (regie), Eric Plooyer, Peter van Rooy, Henk van Ul- sen, Bram van der Vlugt en Frans Vorst man. Dirk van der Hoeven (65), die het maar moeilijk kan verkroppen dat hij na 42 jaar hard zwoegen de veerdienst moet staken, omdat er geld bij moet. weest. Ik was toen over boord geslagen en tussen het ijs gevallen. Meer dan eens ben ik met hoge koorts naar het veer gegaan. Dat moest, want de mensen stonden te wachten." De man vertelt het verhaal bij stuk jes en beetjes. Soms maakt hij een heftig gebaar. Dirk van der Hoeven kan de teleurstelling maar moeilijk verkroppen. Gilles dooft zijn sigaar. - Hij zwijgt. „Op zondagen beuren wij zeven tot acht gulden", gaat Dirk verder. „En de boot kost geld. De hele dag draait de inotor. Elke onderhoudsbeurt kost een paar duizend gulden. Vorig jaar heb ben we extra tegenslagen gehad: kort na elkaar raakten we twee schroeven kwijt, dingen van zeshonderd gulden per stuk. Als ik het veergeld van vandaag alléén kreeg, dan had ik een slechte., dag. En we zijn met zijn drieën." Dirk schuift zijn pet achterover. Hij tuurt de rivier op. De zon is verdwe nen en boven IJsselmonde drijvep donkere wolken. „Ja, we houden ermee op. De kaart- jes die we overhouden zullen we ver branden." Op de veersteiger aan de overkant is een man verschenen. „Varen, Gilles!" roept Dirk en hij klautert het trapje op naar het dek om de tros los te gooien. Eigen nieuwsdienst EISDEN Twee jonge Nederlan ders, Guus van de W. uit Rotterdam en Cor van L. uit Den Bosch, zijn gisteren in het Belgische plaatsj'e Eisden aangehouden, nadat zij met een gestolen auto een boom hadden geramd en vervolgens tegen een vrachtwagen op waren gebotst. Volgens de Belgische politie was het tweetal uit een rijkswerkinrichting in Nederland ontsnapt. De auto hadden zij in Mechelen weggehaald. Daarvóór hadden zij al een auto in Steenbergen gestolen. (Ingezonden mededeling) „Het was allemaal niet officieel, geen toespraken en niet veel gepraat, maar ik wilde wel zeggen, dat het een fijne samenwerking is geweest en vijfendertig mensen zijn heel erg blij gemaakt." Dat zei me de voorzitter van de Stichting Voorziening Technische Hulpmiddelen Blinden, de heer A. Korving uit Den Haag, nadat de 35ste bandrecorder deze week zijn eige naar gevonden had. De laatste twee Tot en met nummer 33 heb ik u gisteren ingelicht en nummer 34 was bestemd voor de heer J. W. Verspoor in Rotterdam die 68 jaar is en tien jaar niet ziet. Vroeger heeft hij gevaren, later werkte hij bij de Holland-Amerika Lijn. Zijn vrouw was er om de bandrecorder en de uitleg mee te nemen en ze kwam nauwelijks uitgepraat over het initiatief, dat door u via munten en muntbiljetten werd genomen. En de laatste, de 35ste, die ging naar de heer J. Treffers, 71 jaar oud en ook in Rotterdam. „Hij was 36 jaar en bedrijfsleider toen er ergens een koelinstallatie uit elkaar sprong en vader amoniak in zijn ogen kreeg; van die tijd af is hij blind", hoorde ik van zijn zoon. „Heerlijk, nu ga ik Engels stude ren, dat heb ik altijd willen doen en Engelse muziek opnemen", zei de heer Treffers, die op slag een opgewekt mens werd. Karrevrachten Voorbij dus weer die actie van praatmachines voor niet-zienden. Vijf weken heeft de stroom geld ge duurd (o ja, mej. K. te Rotterdam, dank voor uw rijksdaalder), vijf tienduizend gulden ruim stuurde u me toe, vijfendertig mensen maakte u Uitzonderlijk gelukkig. Karre vrachten dank zijn uw vergoeding.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 7