VERLOSSING IS DE i KERN VAN EEN BLIJMOEDIG GELOOF Drie jaar voor moord op kind Kryptogram H L 1 1 2 7j T iSjl! f,J pi j I L HET LEGER DER DAPPEREN ZORGT VOOR DE THUISLOZEN DIE EEN GLIMP VAN HET KONINKRIJK WILLEN OPVANGEN Zaterdag 17 februari 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Bloed en vuur Het Leger des Heils in Nederland be staat dit jaar drie kwart eeuw. Drie kwart eeuw waarin het Le ger uitgroeide van een hand vol bespotte pioniers tot een wereldorganisatie die alom respekt, steun en sympathie verwierf. Foto's EGBERT MUNKS Verlossing Leger op mars Een nieuwe tijd Band blijft Kinderen MAN BIJBOTSING OMGEKOMEN Walletjesbuurt SCHIP IN STORM VOLGELOPEN ïZ Tz 'Si !b v Zeep, soep en zaligheid Van een onzer redacteuren E HEBBEN vooraf gebeden die avond. „Heer, als wij straks naar buiten gaan we weten niet of er veel of weinig mensen naar ons zullen luisteren. Maar wilt U bij ons zijn, en geven dat bun ziel wordt aangeraakt Hun gezang schalt langs de donkere gracht, waar de meisjes zitten achter de roodverliehte ramen. ,.Wij marcheren voort, wij marcheren voort, voor waarts ten strijd! Wij marcheren voort, wij mar cheren voort, in Hem verblijd!" Op de Lange Niezel houden ze stil, tussen café San Domingo en de Penny Bar. Het koor stelt zich op, de accordeon zet een nieuw lied in: „Voorbij gaat de wereld.Een oude man met een blauwe uniformpet deelt pamfletjes uit aan de schaarse voorbijgangers, meezingend uit volle borst. Rondom worden gordijnen opzij geschoven. Een paar mensen blijven staan in een zijstraat. Voor de Monico Bar luisteren twee zeelui. Een militair met een zak patat leunt aan de deur van een automatiek. „Dames en heren!" De officier houdt zijn prediking. „Wij willen u graag uitdelen van onze rijkdom. Niet van rijkdom die je op de bank hebt, maar de rijkdom van ons geloof in Christus!" Het koor valt in: „Zondaar, hebt gij plaats voor Jezus?" Een taxi met late bezoekers rijdt langzaam tussen de zingenden door. Dan trekken ze verder. „Wij marcheren voort, wij marcheren voort, wetend dat de Zege ons wacht!" Een gebaarde grijsaard groet met eerbied. Een dronkeman danst grimas send mee met de zingende troep. Zo trekken ze erop uit, drie avonden in .de week, de Heilsoldaten van Amster dams oude binnenstad. Wat bezielt de mensen van het Leger des Heils? 'ZONDAGMORGEN Aj houden de korp sen door heel het land hun heiligingssamenkomsten. De zaal stroomt vol onder op gewekt geroezemoes en flar den van gezang. Op het po dium. onder het embleem Bloed en Vuur, de brigade: mannen in de blauwe uni formen, vrouwen met de luifelhoeden, band onder de kin. Veel zang, muziek, en lange gebeden. Als de korpscommandant preekt, klinkt af en toe een instemmend „Amen!" of „Hallelujah!". Op het hoogtepunt van de dienst roept hij hen, die hun geloof opnieuw willen bevestigen, op om te knielen aan de heiligingstafel voor in de zaal. Een jonge Heilsoldate daalt van het podium en knielt neer; de tra nen stromen haar over de wangen. Ook een man in burger komt naar voren. Heilsofficieren knielen naast de biddenden om hen bij te staan. Zacht zingt hetkoor: „Geest Gods, beadem mij 's Avonds is er verlossingssamenkomst, feestelijker nog dan de morgendienst, en vooral op buitenstaanders gericht. Het orkest is versterkt met koper blazers, vrolijk handgeklap begeleidt het zingen, mannen en vrouwen getui gen van de vreugden van hun geloof. Dan roept de voorganger hen die zich willen bekeren, op om te knielen aan de zondaarsbank. „Is er hier iemand die vanavond tot God wil komen? Een broeder, een zuster? Jezus maakt u los van het verleden, maar Hij smeedt een band voor de toekomst Hij gaat met u mee, naar uw huis. uw gezin Soms komen bekeerlingen naar voren, soms niemand; de feestelijke blijmoedigheid van de avond is er nooit minder om. Wat bezielt de mensen van het Leger des Heils? HET LEGER kent gQen priesters, sacramenten of kerkgebouwen. Het gelooft in Jezus, Verlosser van ieder mens die zijn zon den belijdt en zich keert tot Hem. Het stelt zich twee taken: evangelisatie en maatschappelijke hulp. Het is een kerk voor hen die toe willen treden, maar het voert in beginsel mensen terug tot hun eigen kerk. Een Heilsofficier zei het zo: ,,Wij ge loven dat elk mens het leven heeft als een opdracht van God. Dat je ter ere van God iets van je leven moet ma ken. Ons werk is maar middel: het gaat om die eigen verhouding tot de Schepper. Het is een ^trikt persoonlij ke zaak: niemand anders veegt je straatje naar de Hemel schoon..." Zulk een band met God leek een dwaze luxe in de Londense sloppen van een eeuw geleden, waar armoe de mannen naar de kroegen dreef, de vrouwen in de prostitutie, en jonge kinderen naar de fabriek. Daar begon, in 1865, de pandjeshuisklerk William Booth met wat later het Leger des Heils zou worden. Booth zag de paupersgeestelijk ten onder gaan, wilde zielen redden uit die kolkende zee van ellende. Staand op een stoel op straat preekte hij het Evangelie en de modderkluiten en dode katten vlogen hem om de orên. De gebaarde profetenfiguur zag wel in, dat ,,een hongerige maag geen oren heeft". ,,Zeep, soep en zaligheid" werd zijn leuze. Voor die zeep en die soep moesten de mensen wérken, want liefdadigheid alléén zou hen niet op heffen. De zaligheid bracht hij op hartstochtelijke samenkomsten in kroegen en bordelen, waar de diepst gezonkenen zich bekeerden. Een aan plakbiljet uit die jaren zegt: „Man nen, eens zo wild als leeuwen, dwa lend door het oerwoud der zonde, zijn gevangen door onze Troepen, en gra zen nu op de weide van de Koning der Koningen." IN 1878 werd, met 88 evan gelisten, de Salvation Army gesticht: de uniformen, de krijgsarti kelen, de Heilsboodschap op straat, verkondigd met blaasmuziek en popu laire melodie. Negen jaar later kreeg Nederland zijn Leger des Heils, in Leiden, Kampen en Yerseke met rel letjes begroet. Nu heeft het Legér 270.000 functionarissen, ruim driedui zend instellingen en vijf miljoen gelo vigen over de hele wereld. Heilsoldaten drinken geen alcohol, geven hun vrije tijd en een deel van hun inkomen aan het Leger, ontvan gen geen loon en betalen hun eigen uniform. Heilsofficieren drinken en roken niet, en zijn bereid overal ter wereld te dienen waar het Leger dit eist. Zij zijn in volledige dienst, ontvangen een bescheiden salaris, en mogen alleen trouwen met een Heilsofficier. Het Leger kent geen enkel onder scheid van geslacht, ras of klasse. Evangeline Booth, dochter van de stichter, was de vierde Generaal. In Indië zijn 2700 van de drieduizend Heilsofficieren inheems. Eén van die talloze instellingen van maatschappelijke zorg is het Tehuis voor Mannen, Schoonderloostraat 85 in Rotterdam. Daar komen vooral de thuislozen, de gestrande zwervers, wie de moed is ontzonken voor een gere geld bestaan. Ze krijgen er goed eten, een huis, een bed, en een zakgeld je toe. Ze moeten er voor werken: lom pen sorteren, oud papier, simpele ar beid voor wie alle discipline zijn ont wend. Op de slaapzaal boven heeft elk zijn eigen hokje, met een bed en een stoel en een eigen kastje. De limonade in de kantine kost inkoopsprijs, en er staan televisie en biljart. De directeur, brigadier Harinck, speelt er 's avonds een partijtje mee. Vinden de zwervers weer een vaste koers? „Tegenover één die er bovenop komt, staan er veertig, vijftig die voorgoed mislukken", zegt brigadier Harinck. „Maar die uitzonderingen zijn er. Laatst kwam er hier een ou dere man, een goeierd maar een bruut als-ie een borrel op had. Zie je die ko lenschoppén, zei hij, en liet me zijn handen zien: die hebben al heel wat mensen tegen de grond gebeukt. Ik zei: als je dat hier maar laat! Hij bleef negen maanden zonder één drup pel te drinken. Nu is hij een degelijk landarbeider en teruggekeerd naar zijn gezin..." Een uitzondering. Voor velen is het tehuis maar een adempauze. Na een paar dagen zijn ze opeens verdwenen. Met Christus hoef je bij hen helemaal niet aan te komen. Een paar uur vre- Op de straten en in de café's brengen zij hun rijke boodschap. de in de warme rookkamer, een sigaar en eën stoel tussen lotgenoten: dat is misschien het enige thuis, de enige glimp van het Koninkrijk Gods, die de thuisloze op aarde zal hebben gekend. ZEEP EN SOEP" zijn van daag de dag niet meer voldoende. Moderne sociale zorg eist wetenschappelijke methoden, geschool de mensen: kiriderbeschermsters, maat- schappelijk-werkers, psychologen, art sen, psychiaters. Het Leger des Heils heelt tegenwoordig zijn eigen opleiding kinderbescherming, en zijn reclasse- ringsambtenaren en zijn gediplomeer de maatschappelijk-werkers. Academici uit eigen kring heeft het Leger in ons land nauwelijks: de be weging heeft haar basis in eenvoudi ge milieus, de geschoolde arbeiders, de middenstand. Artsen en psychiaters worden aangetrokken van elders, maar steeds uit geestverwante christelijke sfeer. Sinds kort bestaat er nu een Bond van Studerenden, met 140 jonge Leger-mensen die universitaire en an dere opleidingen volgen. Ook op ander gebied zijn vernieu wingen aan de gang. De straat-evan gelisatie houdt rekening met de kijk- uren van de televisie. Muziek wordt gemoderniseerd, en liederteksten om gezet in hedendaagse taal. In de man- nentehuizen zullen op den duur het oud papier en de lompen verdwijnen, om plaats te maken voor eenvoudige, opbouwende arbeidstherapie. Het huis is hun thuis, de zusters hun vertrouwden, en ze groeien er op als levenslustige robbedoezen. Als ,,de majoor" op de zaal komt, han gen ze om strijd aan haar armen, en bezoekers worden met speelgoed en juichkreten bestormd. Geen tehuis, hoe voortreffelijk, kan de intimiteit van de gezinsband ge heel vervangen. Om die band zoveel mo'gelijk nabij te komen, zijn de kin deren in groepjes van vijftien, elk met drie vaste leidsters, verdeeld. In een huis apart woont een leidster met zeven spruiten, bijna een gezin. De kinderen hebben fleurige slaap kamers met een eigen rommelhoek- je. Ze hebben duiven, parkieten en konijnen. Ze gaan naar allerlei scho len, zitten in sport- en balletclubs, gaan 's zomers kamperen, allemaal met gewone kinderen samen. De tijd van het gedrilde gestichtskind in het uniforme kieltje is voorbij. TTE TN VOORBURG, Oosteinde A 102, ligt het buitengoed „Vliet en Burgh", kinderhuis van het Leger des Heils. In de uitge strekte tuin spelen jochies Indiaan tje tussen de struiken. In de speel kamers beneden zitten de leidsters met hun peuters in een luide chaos van blokken, beesten, ballen, auto's. Boven is de zuigelingenzaal, waar zo'n twintig baby's trappelen en krij sen in hun bedjes. Kinderen meest van ongehuwde moeders, die er al- stand van hebben gedaan. Het kind, dat gegroeid is in hun lichaam, lie ten zij van zich wegnemen zonder het te hebben gezien. Het huis zal voor allen de moeder zijn. Vliet en Burgh heeft ook veel voog dij-kinderen, wegens verwaarlozing verwijderd uit mislukte gezinnen. Een derde van die kinderen wordt nooit meer door de ouders bezocht. "'ENS KOMT de tijd dat ze het huis vaarwel moeten zeggen. Na een jaar of wat worden de meesten in zorgvuldig uitgekozen pleeggezinnen geplaatst. „Er zijn een meneer en een mevrouw die je graag in hun huis willen nemen. Zou je dat willen?" Meestal willen ze, en meestal lukt het. De „oom" en „tante" worden „vader" en „moeder", vanzelf. De warme herinnering aan het huis blijft bestaan. Van tijd tot tijd Komen ze er terug. Een meisje kwam er haar verlovingsfeest vie ren. Straks zal ze er terugkomen met haar kinderen, om die het huis te laten zien. Het huis is grootva der en grootmoeder tegelijk. Zo gaat het op Vliet en Burgh. „Hard werk, maar ongelooflijk dank baar werk", zegt de majoor-directri ce, mejuffrouw Jantje Veldman. In de grote hal hangt de vlag van het Leger: Bloed en Vuur. Op een leid sterskamer deze spreuk aan de wand: „God heeft ons geen kalme reis be loofd, maar wel een behouden aan komst". Geen kalme reis: het leger heeft zijn tehuizen voor asfaltjeugd en be jaarden, voor chronisch zieken en invaliden. Het heeft zijn reclasserings- instellingen en gezinshulpdiensten. Het zingt in de gevangenissen en schonk koffie bij de treinramp van januari. In de gevangenissen treden tegen woordig ook beroepsartiesten op, en Eigen nieuwsdienst DEN BOSCH Een inwoner van Söhijnd<el die in september vorig jaar zijn lichamelijk en geestelijk gebrekkige zoontje van drie jaar zou hebben gedood door het met zijn hoofdje onder water te houden, is gisteren door de rechtbank in Den Bosch tot drie jaar gevangenisstraf met aftrek veroordeeld. De officier van justitie had' tien jaar met aftrek geëist. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM Een verkeersonge luk op de Stadionweg in Rotterdam heeft gistermiddag de 28-jarige F. Bardoel uit Wydhen het leven getoost. De 28-jarige J. Bardoel werd levensgevaarlijk en de 26- jarige H. P. H. Jansen werd licht ge wond. De personenauto waarin de drie men sen zaten, was onder d'e linker zijkant van een zware vrachtwagen geschoven. De bestuurder van de personenauto, die in de buurt van het stadion niet met de toestand bekend was, moet de situatie bij Harmeien had ook wel een mili taire cantinewagen voor koffie kun nen zorgen. En hoe weinigen delen de overtuigingen van de Heilsoldaat? Maar ieder beseft, dat hier mensen zijn met een overtuiging, en de moed om daarnaar te leven, en men is dankbaar dat die er zijn. IN Amsterdam is het Good will-centrum een polikliniek geworden voor alle, vele noden van de walletjesbuurt. Een wieg voor een baby die moet komen; een pak en een jas voor een oude man. Een boottocht voor bleekneusjes, Kerst zang voor eenzamen in de logemen ten. Een prostituée die het „leven" uit wil en om raad vraagt. Als er een prostituée overlijdt, vragen de anderen meestal aan het Leger om voor de begrafenis te zorgen. En drie avonden in de week trek ken ze erop uit om hun Boodschap te brengen in de café's en op de stra ten. Ze zingen in café Het Mandje, ge schaard om het biljart, dat al is af gedekt met een zeiltje. Een aange schoten vrouw slaat het ritme mee op de pinda-automaat. Ze zingen en bidden in De Haven van Ürk, en de mannen aan de tap kast luisteren zwijgend, in onzeker, bedremmeld respekt. Dan marcheren ze huiswaarts, na middernacht. Door de Sint-Annen- dwarsstraat, de Dollebegijnsteeg, en de aardedonkere Burgwal langs. Ze zingen: „Wij zijn op reis naar 't land van licht en vrede", en de regen spat zachtjes op hun gezang boeken en hun luifelhoeden en de hoesjes van zwart zeildoek waarmee de uniformpetten zijn afgedekt. SPIJK Tijdens het keren Is gister middag op de Rijn het Sliedrechtse schip Arbeco volgelopen en gezonken. De schipper, zijn vrouw en kind en een matroos werden gered. Het ongeluk gebeurde bij Spijk, even boven Lobith. De Arbeco was geladen met zevenhonderd ton grind. Toen het schip bij het keren dwars op de golven kwam, sloeg het water, opgezweept door de storm, naar bin nen. De Arbeco zonk snel. HORIZONTAAL: 1 Al bast de hond. al krabt de kat, het is doorschijnend ietewat (6) 4 Wees bescheiden aan tafel, anders zit de gast voor de mast (8) 9 Een dwaas aan de kant, geen dier voor het land (6) 10. Alfa, „ront" ben je van voren, draag een band! (8) 12. Kind van hemel en aarde f5) 13. Wie het lied van de maliebaan hoort wordt geroerd (9) 15. Geld bij de vis, een halve gulden (31 16. Doe het na en vindt de elektrode (5> 17. Sla geen stukje van een glas af, hei mindert de koopprijs (6) 22. Iets wat nooit verwezenlijkt wordt (6) 24 Tonie heeft hier geen besef van (5) 27. Nee, zo één niet! (3) 28. De niet schipperende jeugd in de maalstroom is dit (9) 31. Wie in de geur staat, staat gunstig bekend (5) 32. Een volkomen tegenstrijdig woord, vol innerlijke tegenspraak (8) 33. Vit niet op die vis, hij is te leven dig (6) 34. De mond snoerend kan men geen sterveling peilen (8) 35. De naam weet ik niet, maar „din ges" is ad rem (6) VERTICAAL 1 Welgevallig kan het ons zijn als de Sint in het centrum staat (8) 2 Staatsiekledij voor een jonge man als het koud is (8) 3 Pecunia voor de standplaats en de staatsie (9) 5 In de trainer vindt men altijd de dwingeland terug (6> 6 De ziekelijke gewoonte van Miena (5) 7 Waar de papegaai en het knaagdier uit de ark het eerst aan land gin gen (6) 8 Gave is altijd in het verborgene aanwezig (6) 11. Ma drinkt wijn in gala (6) 14. Het lag niet aan hem dat het zo bit ter was (3) 18. Een les in liefde voor Endymion (6) 19. Laat geen ezelsoren aan je muts hechten (9) 20. Geen tros is zulk een bindmiddel (8) 21. Een elegant woord op een vlieg-bal (8) 23. Het bekende kleine schortje (31 25. Geen vis voor de burgerpot (6) 26. Het dartele dier in de wei van Leu ven (6) 29. Wie dit kan bereiken verdient een veder op zijn hoed (5) 30. In die bouwval ruien de vogels (5) KRUISWOORDRAADSEL OPLOSSING Horizontaal: 1 gebed; 5 opper: 8 eg- gig; 12 adres; 14 regie; 16 totaal: 18 are; 20 roerom; 22 Adam; 23 fiducie; 26 rune; 27 Lea; 28 ster; 29 hond; 31 iel; 32 Utah; 34 pezen; 36 oase; 38 er- 39 bal; 41 mac; 42 lel; 43 R.K.; 45 ho gen; 47 lamme; 49 koen; 50 zaniken; 51 anti; 52 oneer; 54 agent; 56 la; 58 een; 59 mem; 61 sla; 62 G.G.; 63 Aden; 65 honen; 67 akte; 69 ore; 70 stut; 72 neon; 74 els; 76 edel; 78 ritmiek; 80 drie; 81 Verona; 83 oog; 84 egards; 86 noest; 88 drama; 89 roede; 90 elite; 91 desem. Verticaal: 1 getal: 2 bataat; 3 Edam; 4 dra; 5 os; 6 Peru; 7 R.R.8 ego; 9 gier; 10 geruis; 11 gamel; 13 elft; 15 eren; 17 odeur; 18 ad rem: 19 echec, 21 oneer; 24 iep; 25 ion: 28 shag; 30 doem; 33 abonnee; 35 zaligen: 37 al manak; 38 enkel; 40 lezen; 42 langs, 44 kring; 45 beo; 46 nar: 47 Lea; 48 ent; 53 eens; 55 elan; 57 aarde; 59 mot to; 60 menig; 62 gelid; 64 deerne; 65 hui; 66 nee; 68 terras; 69 oever; 71 tras; 73 oker; 75 sesam; 77 lood; 79 mooi; 80 dame; 82 nee; 85 Gad; 87 te- 88 de. Zingend getuigen zij Hun rijkdom is voor iedereen z T""" 1 V ï- 6 ia f3 /y .-. V'-Jy-ï /5- 'f '<S> '¥Sm v-V 1 „'r- ZO - S||| u mm - zz zz 119 2? tb '!yf> Ipjl 2J* rfp- 3o TJ v Mm ÉÉ1É Êm. 2 JZ. lil «H»i» i U' ia 9 w~ ffff

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 7