Ontevreden over salarissen SUNIL Rotterdam en Amsterdam kampen 's nachts met veel vertraging Politie boekt succes in strijd tegen de F.L.N. GA VROEG OF LAAT NAAR VW WFRK Sabena vraagt K.L.M.-piloten NU POKKEN IN LAMMERSDORF Nieuw wetboek in ontwerp gereed Scheepsbediende blijft zoek Advies aan Engelse forensen Jfto ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. KOSTBARE EREN GAAN VERLOREN JANUARI BLOEDIGSTE MAAND: De vrije zaterdag in IJmuiden is staking DE KLINKNAGELTJES ZATEN WEL GOED VALUTA-CONTROLE LANGS GRENS VAN OOST-DUITSLAND Monteur met hoofd hekneld geraakt Nederlandse vlag in Rangoon verbrand Hinderlijk licht in Velsertunnel j Prof. van Regteren Altena als directeur afgetreden Vrijdag 2 februari 1962 DE LOODSEN ZIJN „VERMOEID Van onze scheepvaartredacteur ROTTERDAM De Nederlandse scheepvaartmaatschappijen zijn ontevreden over de gang van zaken bij het beloodsen van schepen, die 's avonds en 's nachts uit het Rotter damse en Amsterdamse havengebied naar zee vertrekken. Sinds geruime tijd ondervinden vele schepen grote vertraging doordat er geen loodsen-beschikbaar zijn. De Koninklijke Ne- derlandsche Reedersvereeniging is thans bezig met een onderzoek bij haar leden naar de omvang van deze vertragingen. In de eerste drie weken van december van het vorige jaar konden slechts enkele schepen 's nachts de haven van Rotterdam verlaten. Het is ons bekend, dat in de eerste drie weken van januari uit Amsterdam ten minste vijftien schepen en uit Rotterdam achttien schepen vertrokken met een vertraging van vijf uren of meer. Er zijn voorbeelden te Rotterdam van 9% uur en te Amsterdam van dertien uur als verschillen tussen de hestelling van de loods en de vertrektijd van het schip. week rust. Uit berekeningen over 1958 volgt, dat bij 44 procent van alle ge maakte reizen de rust tussen twee reizen vijf uur of minder bedroeg, bij 31 proeent vier uur en bij achttien procent twee uur. De loodsen nemen niet aan, dat de toestand sindsdien (veel) beter is geworden. De vereniging De Nederlandse Loods bepleit nu in plaats van een dienst-rustregeling een dienst-vrijre- geling op basis 1-1, met een gega randeerde rust-vrijperiode van tien uren per etmaal. De directeur-gene raal heeft voorgesteld een 3-2 rege ling. zonder zulk een gegarandeerde rust-vrijperiode. WEINIG De loodsen zijn van mening, dat dit wemig verandering zal brengen in de bestaande toestand en daarom geen oplossing is voor wat zij noemen de noodtoestand. De afdeling Rotterdam en IJmuiden hebben dat voorstel al afgewezen. De loodsen verwachten niet, dat de overige afdelingen anders zullen .besluiten. Een andere grief geldt de regeling voor het toekennen van premies voor overuren. Die premie wordt maande lijks berekend voor het hele korps per standplaats, naar een gemiddelde van 48 uur per week. Wanneer een drukke week met een hoger gemiddelde wordt gevolgd door een stille week (bv. ten gevolge van mist), bestaat de kans dat het maandelijkse gemiddelde geen prem.e oplevert. De loodsen verlangen, dat ook op hen van toepassing wordt de bestaan de rijksregeling voor overwerkvergoe ding. Zij betreft gewoon het vergoe den van individuele overuren. Het aantal keren, dat er vertragin gen van drie en vier uren voorkomen, is nog veel groter. Een Rotterdamse scheepvaartmaatschappij is er al toe overgegaan een speciaal formulier te laten stencillen om de gevallen van vertraging (ondertekend door de be trokken gezagvoerder) te administre ren. In de jongste twee maanden no teerde zij 21 vertragingen bij het ver trek van schepen ten gevolge van het niet beschikbaar zijn van een loods. Een Amsterdamse rederij kwam tot zulk een lijst van achttien schepen. DE GEVOLGEN Deze vertragingen kosten de scheep vaartmaatschappijen handen vol geld. Het kan gebeuren, dat door vertraging een schip in een andere Westeurope- se haven aankomt op een ongunstig tijdstip om te laden of te lossen. In de Nederlandse havens komt het toe wijzen van ligplaatsen in de war, daar binnenkomende schepen niet kunnen meren op de aangewezen plek. Arbeiders worden op een bepaald uur besteld, terwijl het schip dan nog niet blijkt te zijn gearriveerd. Sleep boten moeten uren wachten tot de loods aan boord is. Dikwijls worden schepen met grote kosten klaar ge maakt om nog 's avonds te kunnen vertrekken, waarna deze schepen toch nog tot de volgende ochtend moeten blijven liggen, omdat er geen loods beschikbaar is. In december was het beperkte aan tal beschikbare loodsen voor een deel te wijten aan ziekte en het opnemen van resterende verlofdagen. Deze re denen waren in januari evenwel niet meer van kracht. De belangrijkste oorzaak van het 's avonds en 's nachts vrijwel niet beschikbaar zijn van lood sen was het grote aantal „vermoeid"- meldingen. Ongeveer vijf jaar geleden heeft de directeur-generaal van het loodswezen vastgesteld, dat loodsen zich vermoeid kunnen melden als zij achter elkaar twee „reizen" hebben gemaakt of 10,3 uur per etmaal hebben gewerkt. De loodsen maken daar vooral de laatste tijd min of meer systematisch gebruik van. Deze houding vloeit voort uit hun Een loods wordt afgehaald van een schip dat hij „naar buiten" heeft gebracht. Over de rust, die hij nu heeft verdiend, wordt tot zijn gram verschillend gedacht. jarenlange ontevredenheid over hun salariëring en de regeling van dienst en rusttijden. Een derde grief wordt als „psychische spanningen" gety peerd. Dit laatste punt, hoezeer on grijpbaar, schijnt niettemin zwaar te wegen. De loodsen zeggen, dat vooral deze geestestoestand leidt tot het zich ver moeid melden. Dat schijnt in het dis trict Rotterdam verreweg het meest voor te komen. Men zegt: „Wij mel den ons dikwijls vermoeid, niet door lichamelijke vermoeidheid, maar uit onwil voor het werk ten gevolge van het onbegrip, dat we ontmoeten in het diens tbeleid". HET LAAGST De vereniging De Nederlandse Loods heeft het Amsterdamse accountants kantoor Bianchi en Co. een enquête rapport laten opstellen omtrent de sa lariëring, pensionering en dergelijke, van loodsen in zeven andere Westeu- ropese landen. Hieruit blijkt, dat de Nederlandse rijksloods het laagst wordt bezoldigd in vergelijking met zijn collega's in België, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Frankrijk, En geland en West-Duitsland. Het bruto maximum-jaarsalaris van een Nederlandse loods bedraagt rond elfduizend gulden. In andere landen beweegt zich dit bedrag tussen twin tig- en dertigduizend gulden. Ook met toepassing van het indexcijfer van het goederen- en dienstpakket lig gen de buitenlandse salarissen ten op zichte van het Nederlandse maximum nog veel hoger, namelijk tussen veer tien- en dertigduizend gulden. In Nederland heeft een rijksloods met veertig dienstjaren recht op het maximum pensioen. Dat is in Enge land ook zo, maar in andere genoem de landen kan dit maximum al wor den bereikt na twintig tot 37% dienst jaren. De Nederlandse loodsen constateren, dat zij in salariëring worden onderge waardeerd. Zij zijn van mening, dat de min of meer ruwe schatting van het loodswerk door beoordelaars, die op het terrein van het loodsenberoep ondeskundig zijn, daartoe heeft ge leid. Zij voegen eraan toe, dat toepas sing van de genormaliseerde methode van werkclassificering zou laten zien hoever deze schatting ernaast is. SPOED Het enquête-rapport is in september van het vorige jaar ter hand gesteld van de directeur-generaal van het loodswezen. Op 4 december vroeg de minister van defensie aan zijn collega van binnenlandse zaken dit rapport in behandeling te nemen. De loodsen zien in deze snelle reactie (naar amb telijke maatstaven gerekend), dat mi nister Visser grote waarde hecht aan een spoedige oplossing van deze zaak. De vereniging De Nederlandse Loods heeft onlangs per telegram de minis ter van binnenlandse zaken gevraagd om spoed. Het hoofdbestuur telegra feerde onder meer, dat het zich ge roepen voelde „alles te doen om olie te werpen op de golven van onrust en een voor de scheepvaart dreigende noodsituatie van ernstige omvang te voorkomen". Op dezelfde datum dat het tele gram werd verzonden, ging ook een brief uit naar de directeur-generaal van het loodswezen. Deze handelde over de dienst- en rusttijden. Thans geldt de zg. 2-1 regeling, hetgeen betekent: twee perioden dienst en één periode rust. Voor de binnen loodsen wil dit zeggen vier dagen dienst en twee dagen rust, voor de zeeloodsen twee weken dienst en één Zeevisgroothandel IJMUIDEN De Nederlandse zeevisgroothandelvereniging is het niet eens met het besluit van de visknechten in IJmuiden om met in gang van 3 februari niet meer op zaterdag te werken. Tijdens een gistermiddag in IJmuiden gehouden vergadering hebben de groothande laren dit besluit fnuikend genoemd voor het bedrijf. Zij zijn van oordeel, dat de drie erkende vakbonden in feite een sta king hebben geproclameerd op de za terdag. De Nederlandse zeevisgroothandel vereniging meent, dat invoering van de vrije zaterdag pas mogelijk is als deze geldt voor de vislossers, niet in dienst van de handel, maar van de stichting Vislosregeling., Een dergelij ke regeling dient bovendien landelijk te zijn. De groothandel noemt het een merk waardige situatie, dat de erkende werknemersorganisaties er enerzijds mee akkoord gaan dat de vislossers zowel in Scheveningen als in IJmui den op zaterdag werken, terwijl de visknechten in IJmuiden op die dag vrij zijn. Aan het bestuur van de Nederlandse zeevisgroothandelvereniging werd op gedragen zich zo sjioedig mogelijk met het college van rijksbemiddelaars in verbinding te stellen om te trachten een voor alle partijen meer bevredi gende oplossing te bereiken. De duikreddingboot „Willemstad", de eerste reddingboot in Nederland, die van een „lanceerbasis" af in zee wordt geschoten, biedt plaats aan zestien mensen. Op de foto de duikreddingboot tijdens de „lancering". Een val, een plons en allen zijn gered Van een onzer verslaggevers AALSMEER. De riemen zitten strak om ons middel. Het eerste van de drie stalen luikjes wordt dichtgeschroefd. „Er is niets aan", vertelden we onszelf, „die lui hebben dat ding natuurlijk al zo dikwijls getest, dat alle risico uitgesloten is. Ja zeker, ze zullen zo'n proef laten mislukken als er honderden mensen staan te kijken." In onze holle kies meldt een mild scheutje, dat we minder gerust zijn dan we onszelf willen toegeven. De duikreddingboot, die gistermiddag door de Aluminium scheepsbouwindustrie Verhoef in Aalsmeer te water werd gelaten, zag er van buiten en van binnen uit als een duikboot in het klein. Hij lag om twee uur op een zeven meter hoge lanceerplaats aan de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Toen was hij nog leeg. Van onze correspondent DARIJS Januari 1962 is de bloe- digste maand geweest uit de moderne geschiedenis van Frank rijk. In Algerije zijn bij 801 aan slagen 555 mensen om het leven ge komen. Van hen waren 220 Euro peanen en 335 Arabieren. Het aan tal gewonden bedroeg 990. Gisteren heeft de politie een groot succes geboekt in haar strijd tegen de terreur van de F.L.N.. het Alge rijnse bevrijdingsfront. Een Algerijn was te Oran gearresteerd op het ogen blik dat hij een aanslag wilde ple gen. Bij zijn verhoor kwam de po litie te weten dat er in de nacht van woensdag op donderdag een verga dering zou worden gehouden van en kele Algerijnse „executiepelotons". Op het ogenblik waarop die bijeen komst begon omsingelde de politie het gebouw. Toen zij probeerde binnen te dringen werd zij onder vuur geno men. waarop militaire bijstand werd gevraagd. Na een beleg van zes uur veroverden de agenten en de militai ren het gebouw. Zij vonden er slechts de lijken van de zes commandanten van de executiepelotons. De andere Algerijnen waren verdwenen. Men BERLIJN (AP). Het Oostduitse regime is gisteren begonnen met van bezoekers aan Oost-Berlijn te eisen dat ze opgeven hoeveel geld ze bij zich heb ben. Zij moeten deze opgave tonen als ze Oost-Berlijn weer verlaten. De Westberlijnse politie heeft mee gedeeld dat bezoekers aan Oost-Berlijn die gisteren terugkeerden en geen ver klaring konden overleggen, door de vond echter documenten met namen en een halve dag later waren 37 le den van executiepelotons gearresteerd. Het gebouw bleek achteraf een hoofd kwartier van de F.L.N. te zijn Ontvoering Inmiddels heeft de ontvoering van een vrouwelijke advocaat uit Parijs, die op weg was van Algiers naar Con- stantine, in Frankrijk grote ontroe ring gewekt. Mr. Szatan-Glaymann was dinsdag te Algiers aangekomen en begaf zich woensdagavond per vliegtuig naar Constantine om daar enige leden van de F.L.N. voor de rechtbank te verdedigen. Terwijl zij in de auto op weg was naar het vlieg veld werd deze bus aangehouden door zes gemaskerde en gewapende man nen van de O.A.S., die haar als eni ge uit de bus haalden. Zij duwden haar in een auto en reden met haar weg. Sedertdien heeft men geen le vensteken meer van haar gehoord. Oostduitse douane werden ondervraagd, te gaan vliegen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De Sabena heeft de K.L.M. gevraagd een vijftal piloten voor onbepaalde tijd te willen afstaan aan de Air Congo, een dochtermaat schappij van de Sabena. De Air Congo is een kleine maat schappij met hoofdzakelijk binnenlands verkeer. De vliegtuigen van Air Congo zijn van het type DC 3. De K.L.M. heeft toegezegd op basis van vrijwilligheid een aantal jonge pilo ten tijdelijk te willen afstaan op be paalde voorwaarden. Daarover worden thans nog besprekingen gevoerd. Moch ten die een gunstig resultaat hebben, dan zal de K.L.M. de jonge vliegeniers aanbieden tijdelijk voor de Air Congo Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De 45-jarige ver warmingsmonteur J. Senger uit Leeu warden is gisteren in Amsterdam le vensgevaarlijk aan het hoofd gewond geraakt. De man was in de kelder onder een flatgebouw aan de Courbetstraat aan het werk. Zijn hoofd kwam bekneld te zitten tussen de muur van de kelder en een anderhalve ton zware ketel van een centrale verwarming die was gaan kantelen. RANGOON (Reuter/API) Tachtig Birmese studenten hebben gisteren de ylag voor de Nederlandse ambassade in Rangoon neergehaald en verbrand. Twee van de studenten waren de ambassade binnen geweest om een nota aan te bieden, waarin werd uitge sproken voor de Indonesische aanspra ken op westelijk Nieuw-Guinea. Toen zij terugkeerden haalde een van hen de Nederlandse vlag neer en nam die mee. Op straat staken de jongelui het dundoek in brand. Twee van hen lie pen brandwonden aan de handen op. DÜSSELDORP (DPA). In de Westduitse gemeente Lammersdorf, dicht bij de Limburgse en Belgische grens, zijn vermoedelijk twee nieuwe gevallen pokken geconstateerd. De zie ken zijn een monteur die voor zijn zaak in Indië heeft gewerkt en zijn dochtertje. Er schijnt geen samenhang te be staan met de onlangs in Düsseldorf op getreden pokkengevallen. Deze plaats was dinsdag door de Wereldgezond heidsorganisatie vrij van pokken ver klaard. De kleine duikboot met de naam „Willemstad", die bestemd, is voor de kuster Joma, ligt overdreven wit te schitteren in de zon. Om zeven minu ten voor half drie stappen wij met acht anderen door een klein luik en komen op een bank terecht. Voor de eerste maal in Nederland zal er een boot officieel te water wor den gelaten door hem plompverloren in het water te gooien. Het laatste luik wordt twee minuten over half drie dichtgeschroefd. Lang zaam begint hel scheepje te hellen. Hoe blij zouden schipbreukelingen zijn, als ze in zo'n fijn scheepje konden zitten", pogen we onszelf geestdriftig te maken, „die mensen zouden wat gelukkig zijn. Anders moeten ze bij gierende storm in een open boot en langs een lijn de ko kende zee in. Hoe dikwijls slaat zo'n boot tussen schip en zee niet om en dan al die mensen maar in de golven. Ha, met deze duikredding boot kan niets gebeuren. Hij wordt gewoon in zee gegooid en hoe hij ook terecht komt, na een paar se conden steekt hij zijn kop boven water. Nee hoor, deze reddingboot zou iedere zeeman aan boord willen hebben." De kantelende beweging is tot stil stand gekomen en in de reddingboot wordt de motor aangezet. Dat moet, want zo gauw als hij het water raakt, moet hij weg kunnen varen om niet tegen de scheepswand te pletter te slaan. „De Ringvaart is zo glad als een spiegel. Gebeurt er wat, dan zijn er natuurlijk onmiddellijk mensen in bootjes, die te hulp komen. Als die kapitein H. van Nood op zijn coaster Joma dit bootje moet gebruiken, dan giert buit en de storm. En-toch zal die kapitein dan blij zijn, dat hij in deze boot met zijn vijftien beman ningsleden in zee wordt geschoten..." Onder de duikreddingboot wordt van buiten-af met een lange stok getikt ten teken, dat de boot aan de binnenzijde losgegooid kan worden. te gaan zitten? En als er nu eens een kleine constructiefout Een tijdloze eeuwigheid van enkele seconden. De boot suist door de lucht. Glas en als ze nu toch eens één klinknageltje is dat luik wel goed dicht ...dat glas van de raampjes Een verende plons. Water spat hoog op en we horen het langs de scheeps wanden wegstromen. Even waggelt het bootje en ligt dan stil. De schroef krijgt vat op het water en het bootje tokkelt vriendelijk over de Ringvaart. We voelen een sterk gesuis in onze oren, maar de kiespijn is over. Bevrijd draaien we het luikje open en steken ons hoofd in de wind. We kunnen wel zingen. Mooi Wat een mooie Ringvaart. Wat een vriendelijke huisjes daar langs de kant. Wat een fijne mensen daar bij de stei ger. We wuiven uitbundig', terwijl het bootje koers zet naar de wal. De statige heren op de steiger kijken elkaar eens voorzichtig aan en wuiven dan verstolen terug. Heel even maar. Dan wuiven wij ook niet meer. De eerste duikreddingboot van Nederland is te water gelaten. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Het zesde boek van het nieuwe Burgerlijk Wetboek is in ontwerp bij de Staatsdrukkerij versche. nen. Het bevat het algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht. Prof. mr. E. M. Meijers aan wie het ontwerpen van een nieuw Burgerlijk Wetboek in 1947 was opgedragen, heeft daarvan voor zijn dood in 1954 vier de len kunnen voltooien. Hij liet concepten na voor vele onderdelen van de overige vijf boeken. Na zijn overlijden is zijn werk voort gezet door een driemanschap: prof. mr. J. Drion, prof. mr. J. Eggens en mr. F. J. de Jong. In 1958 heeft prof. mr. G. de Grooth de plaats ingenomen van prof Eggens. Aan de hand van het verschenen ont werp voor het zesde boek zal de rege ring een wetsontwerp indienen bij de Tweede Kamer ter definitieve goedkeu ring van de tekst. De Staten-Generaal houden zich op het ogenblik nog bezig met het derde, vierde en vijfde boek. Het driemanschap zal nog verschei dene jaren nodig hebben om de ontwer pen te maken voor de laatste drie boe ken van het nieuwe Burgerlijk Wet boek. Van onze correspondent HAARLEM. De verlichting in de Velsertunnel voldoet niet. Alle automobilisten hebben hinder van de weerspiegeling van de T.L.-bui- zen. Bij sommigen werkt deze zelfs nadelig op de geestelijke gesteld heid. De T.L.-buizen in de tunnel zijn in nissen weggewerkt. De automobilist kan daardoor de buizen zelf niet zien, maar door de weerspiegeling ervan op de motorkop, de ruiten en het dashboard ziet hij de hele tunnel door dwarsliggende witte strepen op zich afkomen. Rijkswaterstaat beproeft in de Vel sertunnel allerlei andere verlichtings systemen om aan een goede manier van verlichting te komen voor de Coentunnel in Amsterdam. De dienst zoekt het in de richting van een on onderbroken rij lampen aan beide kanten van de tunnelbuis. Of de ver lichting in de Velsertunnel zal wor den veranderd als die in de Coentun nel voldoet, staat nog niet vast. Inspectie en dan moeten ze maar af wachten hoe ze terecht komen. Na tuurlijk, alle klinknageltjes zitten behoorlijk op hun plaats. Ja, ze zul len zo'n boot niet behoorlijk in specteren, voordat ze hem in het water laten gooien van zeven meter hoogte Eén klinknageltje vergeten en de gevolgen zijn niet te overzien. Nee, maar die lui weten heus wel hoe ze zo'n boot Met een kort ruitje schiet de boot los en begint van zijn lanceerplaats te rollen. een klein braampje op een van de wieletjes en De boot vermeerdert vaart in enkele seconden. waarom moeten wij ook altijd van die gekke dingen doen? Heeft iemand ons gevraagd om in dit ding NEDERLANDSE POLITIE INGESCHAKELD AMSTERDAM (ANP). De rijkspolitie te water in Amsterdam heeft het onderzoek van de Duitse politie overgenomen naar de mys terieuze verdwijning van de acht tienjarige scheepsbediende Mat- theus Merkelbach uit het Limburg se Geulle. De zeeman verdween op 11 januari in Bremen, waar zijn schip, de tan ker Hilversum, ligplaats had geko zen. Twee dagen later vertrok de Hilversum naar Zuid-Amerika. Ze wordt 3 maart in Le Havre ver wacht en komt daarna misschien naar ons land. Het onderzoek van de Duitse politie heeft geen resultaat opgeleverd. Aan vankelijk dacht zij de gezochte in Bremen te hebben gezien, maar deze mededeling werd later ingetrokken met excuus aan de ouders van de jongen. Afgebroken De rijkspolitie te water noemt de verdwijning zeer raadselachtig. Bij het vertrek van de Hilversum uit Bremen heeft de kapitein de hezittin- gen van Mattheus Merkelbach naar diens ouders opgestuurd. Daarbij be vonden zich alle overkleren en het geld van de jongen, zodat de politie moet aannemen dat hij niet de wal is opgegaan. Bovendien bevond zich bij de goe deren een niet verstuurde brief aan de familie Merkelbach, die midden in een zin was afgebroken. De zeeman stond bekend als zeer rustig en ijve rig, zodat de politie niet aan avontu ren denkt. Van onze correspondent LONDEN Wel een wilde sta king bij de Londense ondergrond se, geen staking bij 'de bussen. Zo zag het nieuws op het stakingsfront voor de komende maandag er gis teravond uit. De spoorwegen in het zuidoosten en zuidwesten van Enge land doer het voor een deel kalm aan als gevolg van het volgens de voorschriften werken van machinis ten en treinbestuurders. Een aantal leden van het kabinet besprak gisteren onder leiding van R. A. Butler, de minister van bin nenlandse zaken, de noodmaatrege len die de regering noodzakelijk acht om een herhaling van de totale ont wrichting van het verkeer in Londen te voorkomen. Het doel moet zijn. al dus een verklaring van het ministe rie van verkeer, de dingen zo ge woon mogelijk (e doen. Veel Londenaars en de een miljoen forensen die de afgelopen maandag urenlang boven of onder de grond vast zaten, zullen wel geglimlacht heb ben bij het vernemen van dit advies. Maar het ministerie gaat verder: reis niet tenzij dat beslist nodig is. Moet het beslist, doe het dan een flink stuk eerder of later dan u an ders doet Probeer voor 8 uur 's och tends op uw werk te zijn of na tie nen. Dat zal helpen het spitsuur in de ochtend over een langere perio de uit te smeren. Lifters De forensen kregen verder de raad voor half vijf 's middags of na half zeven 's avonds de terugreis te aan vaarden. Op de automobilisten werd een beroep gedaan zoveel mogelijk lifters mee te nemen naar de stad. De politie heeft een uitgebreid plan opgesteld voor een betere regeling van het verkeer, compleet met uitgebrei de faciliteiten om te parkeren. Op grote ondernemingen en zaken in Londen is een beroep gedaan zo veel mogelijk personeelsleden maan dag vrijaf te geven. Laat deze men sen als dat kan thuis werken, aldus een verzoek van overheidswege Alles dus om de stroom forensennaar Londen maandag in te dammen. Een groot aantal firma's is al be zig regelingen voor de tweede sta- ltingsmaandag te treffen. Sommige la ten een deel van hun personeel dat bui/ten woont, in de buurt van hun kantoren overnachten. Intussen is de kans op een landelij ke spoorwegstaking kleiner geworden. De besprekingen over een nieuw aan bod voor loonsverhoging van de zijde van de Britse transportcommissie, is door de betrokken vakbonden in overweging genomen. (Ingezonden mededeling) NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL Rijksprentenkabinet Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Prof. dr. J. Q. van Regteren Altena heeft ontslag genomen als directeur van het Rijksprentenkabi net. Prof. Van Regteren Altena heeft lit besluit genomen omdat de combina tie van zijn functies van hoogleraar en directeur van het Rijksprentenkabinet hem te zwaar werd Prof Van Regteren Altena is 63. Het gevraagde ontslag is hem op de meest eervolle wijze verleend. Het gaat ap 1 mei in.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 6