Ontevreden over salarissen
SUNIL
Rotterdam en Amsterdam kampen 's nachts met veel vertraging
Politie boekt succes in
strijd tegen de F.L.N.
GA VROEG OF LAAT
NAAR VW WFRK
Sabena vraagt
K.L.M.-piloten
NU POKKEN IN
LAMMERSDORF
Nieuw wetboek in
ontwerp gereed
Scheepsbediende
blijft zoek
Advies aan Engelse forensen
Jfto
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag.
KOSTBARE EREN GAAN VERLOREN
JANUARI BLOEDIGSTE MAAND:
De vrije zaterdag in
IJmuiden is staking
DE KLINKNAGELTJES ZATEN WEL GOED
VALUTA-CONTROLE
LANGS GRENS VAN
OOST-DUITSLAND
Monteur met hoofd
hekneld geraakt
Nederlandse vlag in
Rangoon verbrand
Hinderlijk licht
in Velsertunnel
j
Prof. van Regteren Altena
als directeur afgetreden
Vrijdag 2 februari 1962
DE LOODSEN ZIJN „VERMOEID
Van onze scheepvaartredacteur
ROTTERDAM De Nederlandse scheepvaartmaatschappijen zijn ontevreden over de
gang van zaken bij het beloodsen van schepen, die 's avonds en 's nachts uit het Rotter
damse en Amsterdamse havengebied naar zee vertrekken. Sinds geruime tijd ondervinden
vele schepen grote vertraging doordat er geen loodsen-beschikbaar zijn. De Koninklijke Ne-
derlandsche Reedersvereeniging is thans bezig met een onderzoek bij haar leden naar de
omvang van deze vertragingen.
In de eerste drie weken van december van het vorige jaar konden slechts enkele schepen 's nachts de
haven van Rotterdam verlaten. Het is ons bekend, dat in de eerste drie weken van januari uit Amsterdam
ten minste vijftien schepen en uit Rotterdam achttien schepen vertrokken met een vertraging van vijf uren
of meer. Er zijn voorbeelden te Rotterdam van 9% uur en te Amsterdam van dertien uur als verschillen
tussen de hestelling van de loods en de vertrektijd van het schip.
week rust. Uit berekeningen over 1958
volgt, dat bij 44 procent van alle ge
maakte reizen de rust tussen twee
reizen vijf uur of minder bedroeg, bij
31 proeent vier uur en bij achttien
procent twee uur. De loodsen nemen
niet aan, dat de toestand sindsdien
(veel) beter is geworden.
De vereniging De Nederlandse
Loods bepleit nu in plaats van een
dienst-rustregeling een dienst-vrijre-
geling op basis 1-1, met een gega
randeerde rust-vrijperiode van tien
uren per etmaal. De directeur-gene
raal heeft voorgesteld een 3-2 rege
ling. zonder zulk een gegarandeerde
rust-vrijperiode.
WEINIG
De loodsen zijn van mening, dat dit
wemig verandering zal brengen in de
bestaande toestand en daarom geen
oplossing is voor wat zij noemen de
noodtoestand. De afdeling Rotterdam
en IJmuiden hebben dat voorstel al
afgewezen. De loodsen verwachten
niet, dat de overige afdelingen anders
zullen .besluiten.
Een andere grief geldt de regeling
voor het toekennen van premies voor
overuren. Die premie wordt maande
lijks berekend voor het hele korps per
standplaats, naar een gemiddelde van
48 uur per week. Wanneer een drukke
week met een hoger gemiddelde wordt
gevolgd door een stille week (bv. ten
gevolge van mist), bestaat de kans
dat het maandelijkse gemiddelde geen
prem.e oplevert.
De loodsen verlangen, dat ook op
hen van toepassing wordt de bestaan
de rijksregeling voor overwerkvergoe
ding. Zij betreft gewoon het vergoe
den van individuele overuren.
Het aantal keren, dat er vertragin
gen van drie en vier uren voorkomen,
is nog veel groter. Een Rotterdamse
scheepvaartmaatschappij is er al toe
overgegaan een speciaal formulier te
laten stencillen om de gevallen van
vertraging (ondertekend door de be
trokken gezagvoerder) te administre
ren. In de jongste twee maanden no
teerde zij 21 vertragingen bij het ver
trek van schepen ten gevolge van het
niet beschikbaar zijn van een loods.
Een Amsterdamse rederij kwam tot
zulk een lijst van achttien schepen.
DE GEVOLGEN
Deze vertragingen kosten de scheep
vaartmaatschappijen handen vol geld.
Het kan gebeuren, dat door vertraging
een schip in een andere Westeurope-
se haven aankomt op een ongunstig
tijdstip om te laden of te lossen. In
de Nederlandse havens komt het toe
wijzen van ligplaatsen in de war, daar
binnenkomende schepen niet kunnen
meren op de aangewezen plek.
Arbeiders worden op een bepaald
uur besteld, terwijl het schip dan nog
niet blijkt te zijn gearriveerd. Sleep
boten moeten uren wachten tot de
loods aan boord is. Dikwijls worden
schepen met grote kosten klaar ge
maakt om nog 's avonds te kunnen
vertrekken, waarna deze schepen toch
nog tot de volgende ochtend moeten
blijven liggen, omdat er geen loods
beschikbaar is.
In december was het beperkte aan
tal beschikbare loodsen voor een deel
te wijten aan ziekte en het opnemen
van resterende verlofdagen. Deze re
denen waren in januari evenwel niet
meer van kracht. De belangrijkste
oorzaak van het 's avonds en 's nachts
vrijwel niet beschikbaar zijn van lood
sen was het grote aantal „vermoeid"-
meldingen.
Ongeveer vijf jaar geleden heeft de
directeur-generaal van het loodswezen
vastgesteld, dat loodsen zich vermoeid
kunnen melden als zij achter elkaar
twee „reizen" hebben gemaakt of 10,3
uur per etmaal hebben gewerkt. De
loodsen maken daar vooral de laatste
tijd min of meer systematisch gebruik
van.
Deze houding vloeit voort uit hun
Een loods wordt afgehaald van een schip dat hij „naar buiten" heeft
gebracht. Over de rust, die hij nu heeft verdiend, wordt tot zijn gram
verschillend gedacht.
jarenlange ontevredenheid over hun
salariëring en de regeling van dienst
en rusttijden. Een derde grief wordt
als „psychische spanningen" gety
peerd. Dit laatste punt, hoezeer on
grijpbaar, schijnt niettemin zwaar te
wegen.
De loodsen zeggen, dat vooral deze
geestestoestand leidt tot het zich ver
moeid melden. Dat schijnt in het dis
trict Rotterdam verreweg het meest
voor te komen. Men zegt: „Wij mel
den ons dikwijls vermoeid, niet door
lichamelijke vermoeidheid, maar uit
onwil voor het werk ten gevolge van
het onbegrip, dat we ontmoeten in het
diens tbeleid".
HET LAAGST
De vereniging De Nederlandse Loods
heeft het Amsterdamse accountants
kantoor Bianchi en Co. een enquête
rapport laten opstellen omtrent de sa
lariëring, pensionering en dergelijke,
van loodsen in zeven andere Westeu-
ropese landen. Hieruit blijkt, dat de
Nederlandse rijksloods het laagst
wordt bezoldigd in vergelijking met
zijn collega's in België, Noorwegen,
Zweden, Denemarken, Frankrijk, En
geland en West-Duitsland.
Het bruto maximum-jaarsalaris van
een Nederlandse loods bedraagt rond
elfduizend gulden. In andere landen
beweegt zich dit bedrag tussen twin
tig- en dertigduizend gulden. Ook
met toepassing van het indexcijfer
van het goederen- en dienstpakket lig
gen de buitenlandse salarissen ten op
zichte van het Nederlandse maximum
nog veel hoger, namelijk tussen veer
tien- en dertigduizend gulden.
In Nederland heeft een rijksloods
met veertig dienstjaren recht op het
maximum pensioen. Dat is in Enge
land ook zo, maar in andere genoem
de landen kan dit maximum al wor
den bereikt na twintig tot 37% dienst
jaren.
De Nederlandse loodsen constateren,
dat zij in salariëring worden onderge
waardeerd. Zij zijn van mening, dat
de min of meer ruwe schatting van
het loodswerk door beoordelaars, die
op het terrein van het loodsenberoep
ondeskundig zijn, daartoe heeft ge
leid. Zij voegen eraan toe, dat toepas
sing van de genormaliseerde methode
van werkclassificering zou laten zien
hoever deze schatting ernaast is.
SPOED
Het enquête-rapport is in september
van het vorige jaar ter hand gesteld
van de directeur-generaal van het
loodswezen. Op 4 december vroeg de
minister van defensie aan zijn collega
van binnenlandse zaken dit rapport in
behandeling te nemen. De loodsen
zien in deze snelle reactie (naar amb
telijke maatstaven gerekend), dat mi
nister Visser grote waarde hecht aan
een spoedige oplossing van deze zaak.
De vereniging De Nederlandse Loods
heeft onlangs per telegram de minis
ter van binnenlandse zaken gevraagd
om spoed. Het hoofdbestuur telegra
feerde onder meer, dat het zich ge
roepen voelde „alles te doen om olie
te werpen op de golven van onrust en
een voor de scheepvaart dreigende
noodsituatie van ernstige omvang te
voorkomen".
Op dezelfde datum dat het tele
gram werd verzonden, ging ook een
brief uit naar de directeur-generaal
van het loodswezen. Deze handelde
over de dienst- en rusttijden.
Thans geldt de zg. 2-1 regeling,
hetgeen betekent: twee perioden dienst
en één periode rust. Voor de binnen
loodsen wil dit zeggen vier dagen
dienst en twee dagen rust, voor de
zeeloodsen twee weken dienst en één
Zeevisgroothandel
IJMUIDEN De Nederlandse
zeevisgroothandelvereniging is het
niet eens met het besluit van de
visknechten in IJmuiden om met in
gang van 3 februari niet meer op
zaterdag te werken. Tijdens een
gistermiddag in IJmuiden gehouden
vergadering hebben de groothande
laren dit besluit fnuikend genoemd
voor het bedrijf.
Zij zijn van oordeel, dat de drie
erkende vakbonden in feite een sta
king hebben geproclameerd op de za
terdag.
De Nederlandse zeevisgroothandel
vereniging meent, dat invoering van
de vrije zaterdag pas mogelijk is als
deze geldt voor de vislossers, niet in
dienst van de handel, maar van de
stichting Vislosregeling., Een dergelij
ke regeling dient bovendien landelijk
te zijn.
De groothandel noemt het een merk
waardige situatie, dat de erkende
werknemersorganisaties er enerzijds
mee akkoord gaan dat de vislossers
zowel in Scheveningen als in IJmui
den op zaterdag werken, terwijl de
visknechten in IJmuiden op die dag
vrij zijn.
Aan het bestuur van de Nederlandse
zeevisgroothandelvereniging werd op
gedragen zich zo sjioedig mogelijk met
het college van rijksbemiddelaars in
verbinding te stellen om te trachten
een voor alle partijen meer bevredi
gende oplossing te bereiken.
De duikreddingboot „Willemstad", de eerste reddingboot in Nederland, die van een „lanceerbasis" af in zee wordt
geschoten, biedt plaats aan zestien mensen. Op de foto de duikreddingboot tijdens de „lancering".
Een val, een plons
en allen zijn gered
Van een onzer verslaggevers
AALSMEER. De riemen zitten strak om ons middel. Het eerste van de drie stalen luikjes wordt
dichtgeschroefd.
„Er is niets aan", vertelden we onszelf, „die lui hebben dat ding natuurlijk al zo dikwijls getest,
dat alle risico uitgesloten is. Ja zeker, ze zullen zo'n proef laten mislukken als er honderden mensen
staan te kijken."
In onze holle kies meldt een mild scheutje, dat we minder gerust zijn dan we onszelf willen toegeven.
De duikreddingboot, die gistermiddag door de Aluminium scheepsbouwindustrie Verhoef in Aalsmeer te
water werd gelaten, zag er van buiten en van binnen uit als een duikboot in het klein. Hij lag om twee uur
op een zeven meter hoge lanceerplaats aan de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Toen was hij nog leeg.
Van onze correspondent
DARIJS Januari 1962 is de bloe-
digste maand geweest uit de
moderne geschiedenis van Frank
rijk. In Algerije zijn bij 801 aan
slagen 555 mensen om het leven ge
komen. Van hen waren 220 Euro
peanen en 335 Arabieren. Het aan
tal gewonden bedroeg 990.
Gisteren heeft de politie een groot
succes geboekt in haar strijd tegen
de terreur van de F.L.N.. het Alge
rijnse bevrijdingsfront. Een Algerijn
was te Oran gearresteerd op het ogen
blik dat hij een aanslag wilde ple
gen. Bij zijn verhoor kwam de po
litie te weten dat er in de nacht van
woensdag op donderdag een verga
dering zou worden gehouden van en
kele Algerijnse „executiepelotons".
Op het ogenblik waarop die bijeen
komst begon omsingelde de politie het
gebouw. Toen zij probeerde binnen te
dringen werd zij onder vuur geno
men. waarop militaire bijstand werd
gevraagd. Na een beleg van zes uur
veroverden de agenten en de militai
ren het gebouw. Zij vonden er slechts
de lijken van de zes commandanten
van de executiepelotons. De andere
Algerijnen waren verdwenen. Men
BERLIJN (AP). Het Oostduitse
regime is gisteren begonnen met van
bezoekers aan Oost-Berlijn te eisen dat
ze opgeven hoeveel geld ze bij zich heb
ben. Zij moeten deze opgave tonen als
ze Oost-Berlijn weer verlaten.
De Westberlijnse politie heeft mee
gedeeld dat bezoekers aan Oost-Berlijn
die gisteren terugkeerden en geen ver
klaring konden overleggen, door de
vond echter documenten met namen
en een halve dag later waren 37 le
den van executiepelotons gearresteerd.
Het gebouw bleek achteraf een hoofd
kwartier van de F.L.N. te zijn
Ontvoering
Inmiddels heeft de ontvoering van
een vrouwelijke advocaat uit Parijs,
die op weg was van Algiers naar Con-
stantine, in Frankrijk grote ontroe
ring gewekt. Mr. Szatan-Glaymann
was dinsdag te Algiers aangekomen
en begaf zich woensdagavond per
vliegtuig naar Constantine om daar
enige leden van de F.L.N. voor de
rechtbank te verdedigen. Terwijl zij
in de auto op weg was naar het vlieg
veld werd deze bus aangehouden door
zes gemaskerde en gewapende man
nen van de O.A.S., die haar als eni
ge uit de bus haalden. Zij duwden
haar in een auto en reden met haar
weg. Sedertdien heeft men geen le
vensteken meer van haar gehoord.
Oostduitse douane werden ondervraagd, te gaan vliegen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De Sabena heeft de
K.L.M. gevraagd een vijftal piloten
voor onbepaalde tijd te willen afstaan
aan de Air Congo, een dochtermaat
schappij van de Sabena.
De Air Congo is een kleine maat
schappij met hoofdzakelijk binnenlands
verkeer. De vliegtuigen van Air Congo
zijn van het type DC 3.
De K.L.M. heeft toegezegd op basis
van vrijwilligheid een aantal jonge pilo
ten tijdelijk te willen afstaan op be
paalde voorwaarden. Daarover worden
thans nog besprekingen gevoerd. Moch
ten die een gunstig resultaat hebben,
dan zal de K.L.M. de jonge vliegeniers
aanbieden tijdelijk voor de Air Congo
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De 45-jarige ver
warmingsmonteur J. Senger uit Leeu
warden is gisteren in Amsterdam le
vensgevaarlijk aan het hoofd gewond
geraakt.
De man was in de kelder onder een
flatgebouw aan de Courbetstraat aan
het werk. Zijn hoofd kwam bekneld te
zitten tussen de muur van de kelder
en een anderhalve ton zware ketel van
een centrale verwarming die was gaan
kantelen.
RANGOON (Reuter/API) Tachtig
Birmese studenten hebben gisteren de
ylag voor de Nederlandse ambassade
in Rangoon neergehaald en verbrand.
Twee van de studenten waren de
ambassade binnen geweest om een
nota aan te bieden, waarin werd uitge
sproken voor de Indonesische aanspra
ken op westelijk Nieuw-Guinea. Toen
zij terugkeerden haalde een van hen de
Nederlandse vlag neer en nam die
mee. Op straat staken de jongelui het
dundoek in brand. Twee van hen lie
pen brandwonden aan de handen op.
DÜSSELDORP (DPA). In de
Westduitse gemeente Lammersdorf,
dicht bij de Limburgse en Belgische
grens, zijn vermoedelijk twee nieuwe
gevallen pokken geconstateerd. De zie
ken zijn een monteur die voor zijn zaak
in Indië heeft gewerkt en zijn dochtertje.
Er schijnt geen samenhang te be
staan met de onlangs in Düsseldorf op
getreden pokkengevallen. Deze plaats
was dinsdag door de Wereldgezond
heidsorganisatie vrij van pokken ver
klaard.
De kleine duikboot met de naam
„Willemstad", die bestemd, is voor de
kuster Joma, ligt overdreven wit te
schitteren in de zon. Om zeven minu
ten voor half drie stappen wij met acht
anderen door een klein luik en komen
op een bank terecht.
Voor de eerste maal in Nederland
zal er een boot officieel te water wor
den gelaten door hem plompverloren
in het water te gooien.
Het laatste luik wordt twee minuten
over half drie dichtgeschroefd. Lang
zaam begint hel scheepje te hellen.
Hoe blij zouden schipbreukelingen
zijn, als ze in zo'n fijn scheepje
konden zitten", pogen we onszelf
geestdriftig te maken, „die mensen
zouden wat gelukkig zijn. Anders
moeten ze bij gierende storm in een
open boot en langs een lijn de ko
kende zee in. Hoe dikwijls slaat zo'n
boot tussen schip en zee niet om
en dan al die mensen maar in de
golven. Ha, met deze duikredding
boot kan niets gebeuren. Hij wordt
gewoon in zee gegooid en hoe hij
ook terecht komt, na een paar se
conden steekt hij zijn kop boven
water. Nee hoor, deze reddingboot
zou iedere zeeman aan boord willen
hebben."
De kantelende beweging is tot stil
stand gekomen en in de reddingboot
wordt de motor aangezet. Dat moet,
want zo gauw als hij het water raakt,
moet hij weg kunnen varen om niet
tegen de scheepswand te pletter te
slaan.
„De Ringvaart is zo glad als een
spiegel. Gebeurt er wat, dan zijn er
natuurlijk onmiddellijk mensen in
bootjes, die te hulp komen. Als die
kapitein H. van Nood op zijn coaster
Joma dit bootje moet gebruiken, dan
giert buit en de storm. En-toch zal
die kapitein dan blij zijn, dat hij in
deze boot met zijn vijftien beman
ningsleden in zee wordt geschoten..."
Onder de duikreddingboot wordt van
buiten-af met een lange stok getikt ten
teken, dat de boot aan de binnenzijde
losgegooid kan worden.
te gaan zitten? En als er nu eens een
kleine constructiefout
Een tijdloze eeuwigheid van enkele
seconden. De boot suist door de lucht.
Glas
en als ze nu toch eens één
klinknageltje is dat luik wel goed
dicht ...dat glas van de raampjes
Een verende plons. Water spat hoog
op en we horen het langs de scheeps
wanden wegstromen. Even waggelt het
bootje en ligt dan stil. De schroef
krijgt vat op het water en het bootje
tokkelt vriendelijk over de Ringvaart.
We voelen een sterk gesuis in onze
oren, maar de kiespijn is over. Bevrijd
draaien we het luikje open en steken
ons hoofd in de wind. We kunnen wel
zingen.
Mooi
Wat een mooie Ringvaart. Wat een
vriendelijke huisjes daar langs de kant.
Wat een fijne mensen daar bij de stei
ger. We wuiven uitbundig', terwijl het
bootje koers zet naar de wal.
De statige heren op de steiger kijken
elkaar eens voorzichtig aan en wuiven
dan verstolen terug.
Heel even maar.
Dan wuiven wij ook niet meer. De
eerste duikreddingboot van Nederland
is te water gelaten.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Het zesde boek van
het nieuwe Burgerlijk Wetboek is in
ontwerp bij de Staatsdrukkerij versche.
nen. Het bevat het algemeen gedeelte
van het verbintenissenrecht.
Prof. mr. E. M. Meijers aan wie het
ontwerpen van een nieuw Burgerlijk
Wetboek in 1947 was opgedragen, heeft
daarvan voor zijn dood in 1954 vier de
len kunnen voltooien. Hij liet concepten
na voor vele onderdelen van de overige
vijf boeken.
Na zijn overlijden is zijn werk voort
gezet door een driemanschap: prof. mr.
J. Drion, prof. mr. J. Eggens en mr.
F. J. de Jong. In 1958 heeft prof. mr.
G. de Grooth de plaats ingenomen van
prof Eggens.
Aan de hand van het verschenen ont
werp voor het zesde boek zal de rege
ring een wetsontwerp indienen bij de
Tweede Kamer ter definitieve goedkeu
ring van de tekst. De Staten-Generaal
houden zich op het ogenblik nog bezig
met het derde, vierde en vijfde boek.
Het driemanschap zal nog verschei
dene jaren nodig hebben om de ontwer
pen te maken voor de laatste drie boe
ken van het nieuwe Burgerlijk Wet
boek.
Van onze correspondent
HAARLEM. De verlichting in
de Velsertunnel voldoet niet. Alle
automobilisten hebben hinder van
de weerspiegeling van de T.L.-bui-
zen. Bij sommigen werkt deze zelfs
nadelig op de geestelijke gesteld
heid.
De T.L.-buizen in de tunnel zijn in
nissen weggewerkt. De automobilist
kan daardoor de buizen zelf niet zien,
maar door de weerspiegeling ervan
op de motorkop, de ruiten en het
dashboard ziet hij de hele tunnel door
dwarsliggende witte strepen op zich
afkomen.
Rijkswaterstaat beproeft in de Vel
sertunnel allerlei andere verlichtings
systemen om aan een goede manier
van verlichting te komen voor de
Coentunnel in Amsterdam. De dienst
zoekt het in de richting van een on
onderbroken rij lampen aan beide
kanten van de tunnelbuis. Of de ver
lichting in de Velsertunnel zal wor
den veranderd als die in de Coentun
nel voldoet, staat nog niet vast.
Inspectie
en dan moeten ze maar af
wachten hoe ze terecht komen. Na
tuurlijk, alle klinknageltjes zitten
behoorlijk op hun plaats. Ja, ze zul
len zo'n boot niet behoorlijk in
specteren, voordat ze hem in het
water laten gooien van zeven meter
hoogte Eén klinknageltje vergeten
en de gevolgen zijn niet te overzien.
Nee, maar die lui weten heus wel hoe
ze zo'n boot
Met een kort ruitje schiet de boot
los en begint van zijn lanceerplaats
te rollen.
een klein braampje op een
van de wieletjes en
De boot vermeerdert vaart in enkele
seconden.
waarom moeten wij ook altijd
van die gekke dingen doen? Heeft
iemand ons gevraagd om in dit ding
NEDERLANDSE POLITIE
INGESCHAKELD
AMSTERDAM (ANP). De
rijkspolitie te water in Amsterdam
heeft het onderzoek van de Duitse
politie overgenomen naar de mys
terieuze verdwijning van de acht
tienjarige scheepsbediende Mat-
theus Merkelbach uit het Limburg
se Geulle.
De zeeman verdween op 11 januari
in Bremen, waar zijn schip, de tan
ker Hilversum, ligplaats had geko
zen. Twee dagen later vertrok de
Hilversum naar Zuid-Amerika. Ze
wordt 3 maart in Le Havre ver
wacht en komt daarna misschien
naar ons land.
Het onderzoek van de Duitse politie
heeft geen resultaat opgeleverd. Aan
vankelijk dacht zij de gezochte in
Bremen te hebben gezien, maar deze
mededeling werd later ingetrokken
met excuus aan de ouders van de
jongen.
Afgebroken
De rijkspolitie te water noemt de
verdwijning zeer raadselachtig. Bij
het vertrek van de Hilversum uit
Bremen heeft de kapitein de hezittin-
gen van Mattheus Merkelbach naar
diens ouders opgestuurd. Daarbij be
vonden zich alle overkleren en het
geld van de jongen, zodat de politie
moet aannemen dat hij niet de wal is
opgegaan.
Bovendien bevond zich bij de goe
deren een niet verstuurde brief aan
de familie Merkelbach, die midden in
een zin was afgebroken. De zeeman
stond bekend als zeer rustig en ijve
rig, zodat de politie niet aan avontu
ren denkt.
Van onze correspondent
LONDEN Wel een wilde sta
king bij de Londense ondergrond
se, geen staking bij 'de bussen. Zo
zag het nieuws op het stakingsfront
voor de komende maandag er gis
teravond uit. De spoorwegen in het
zuidoosten en zuidwesten van Enge
land doer het voor een deel kalm
aan als gevolg van het volgens de
voorschriften werken van machinis
ten en treinbestuurders.
Een aantal leden van het kabinet
besprak gisteren onder leiding van
R. A. Butler, de minister van bin
nenlandse zaken, de noodmaatrege
len die de regering noodzakelijk acht
om een herhaling van de totale ont
wrichting van het verkeer in Londen
te voorkomen. Het doel moet zijn. al
dus een verklaring van het ministe
rie van verkeer, de dingen zo ge
woon mogelijk (e doen.
Veel Londenaars en de een miljoen
forensen die de afgelopen maandag
urenlang boven of onder de grond
vast zaten, zullen wel geglimlacht heb
ben bij het vernemen van dit advies.
Maar het ministerie gaat verder:
reis niet tenzij dat beslist nodig is.
Moet het beslist, doe het dan een
flink stuk eerder of later dan u an
ders doet Probeer voor 8 uur 's och
tends op uw werk te zijn of na tie
nen. Dat zal helpen het spitsuur in
de ochtend over een langere perio
de uit te smeren.
Lifters
De forensen kregen verder de raad
voor half vijf 's middags of na half
zeven 's avonds de terugreis te aan
vaarden. Op de automobilisten werd
een beroep gedaan zoveel mogelijk
lifters mee te nemen naar de stad.
De politie heeft een uitgebreid plan
opgesteld voor een betere regeling van
het verkeer, compleet met uitgebrei
de faciliteiten om te parkeren.
Op grote ondernemingen en zaken
in Londen is een beroep gedaan zo
veel mogelijk personeelsleden maan
dag vrijaf te geven. Laat deze men
sen als dat kan thuis werken,
aldus een verzoek van overheidswege
Alles dus om de stroom forensennaar
Londen maandag in te dammen.
Een groot aantal firma's is al be
zig regelingen voor de tweede sta-
ltingsmaandag te treffen. Sommige la
ten een deel van hun personeel dat
bui/ten woont, in de buurt van hun
kantoren overnachten.
Intussen is de kans op een landelij
ke spoorwegstaking kleiner geworden.
De besprekingen over een nieuw aan
bod voor loonsverhoging van de zijde
van de Britse transportcommissie,
is door de betrokken vakbonden in
overweging genomen.
(Ingezonden mededeling)
NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL
Rijksprentenkabinet
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Prof. dr. J. Q. van
Regteren Altena heeft ontslag genomen
als directeur van het Rijksprentenkabi
net. Prof. Van Regteren Altena heeft
lit besluit genomen omdat de combina
tie van zijn functies van hoogleraar en
directeur van het Rijksprentenkabinet
hem te zwaar werd Prof Van Regteren
Altena is 63.
Het gevraagde ontslag is hem op de
meest eervolle wijze verleend. Het gaat
ap 1 mei in.