Spitsuur duurt de gehele dag Antillen willen luchtvervoer zelf verzorgen CHAOS DOOR STAKINGEN BIJ OPENBAAR VERVOER AANRANDER VAN ZALK WEER GEARRESTEERD Belgische aanval op vervoers beleid Gemeente vergat 7000.-voorschot Minder vluchten over Noordpool Minister Cals nog niet aan het werk Schuifelen Stilstaan EGYPTISCH GESCHUT VUURDE OPNIEUW „DAT IS HEM" TELEVISIETOESTELLEN WEER GOEDKOPER IN DUITSLAND Gelach Bergingspogingen van Gladonia gaan door WITTE KRUIS Limburgse bouwers zoeken en vinden werk in Duitsland PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Dinsdag 30 januari 1962 HET WEER OVERAL LONDEN LOOPT EN WACHT Van onze correspondent LONDEN Londen heeft gisteren de grootste verkeerschaos uit zijn geschiedenis beleefd. In het begin van de middag deed zich het ver schijnsel voor dat honderdduizenden die nog steeds op weg waren naar hun werk stieten op de miljoenen die eerder van hun werk terug keerden dan gewoonlijk in de hoop de ergste verkeerschaos te ontlopen. Het verkeer kwam onontwarbaar vast te zitten en die toestand duurde tot diep in de avond. Kilometers lange rijen auto's, bussen, motorfietsen en scooters strekten zich uit van West End naar de City. Vele straten in het hart van de wereldstad wa ren volkomen geblokkeerd. Dit alles en nog veel meer narigheid was het gevolg van: Een wilde staking van een groot deel van het personeel van de ondergrondse; 2 een wilde staking van een klein deel van de buschauffeurs; 3 een wilde staking van een deel van de trein machinisten op de lijnen van Londen naar hef zuiden van het land. Deze wilde stakingen zouden een etmaal duren en de stakers die hun vakbonden vierkant tegenover zich vinden willen hun actie elke maandag herhalen net zolang tot hun looneisen worden ingewilligd. DEN HAAG. Minister Cals kan nog niet aan het werk. Hij zou gisteren weer beginnen, maar hij heeft kou gevat. Waarschijnlijk zal hij slechts enkele da gen thuis moeten blijven. De heer Cals heeft inmiddels wel de leiding van het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen weer overgenomen van mejuffrouw Klompé. Giaterai'ond is de uit de politiecel in IJsselmuiden ontsnapte aanrander O. (24) uit Zalk weer vanuit zijn oude cel naar het Huis van Bewaring te Zwolle ver voerd, nadat hij eerder op de dag te Dalfsen opnieuw gearresteerd was. De aanrander wordt geboeid tussen twee rechercheurs naar de auto gebracht. De chaos in Londen zelf en op de wegen naar de hoofdstad was bij kans onbeschrijflijk. Het spitsuur in de ochtend was veel vroeger be gonnen dan anders en het liep eigen lijk over in dat van de avond. Maar dat laatste spitsuur begon zeker een uur vroeger dan normaal want de forensen in Londen hadden de raad gekregen om veel vroeger dan anders van kantoor weg te gaan. „Niemand weet hoe jullie anders thuis moeten komen," hadden ze te horen gekre gen. Nog nooit had Londen verkeersop stoppingen gezien als gisteren. Er ston den rijen van vijftien kilometer en meer van het centrum tot ver in de buiten wijken. Er waren duizenden forensen die pas na de middag op hun werk verschenen. Van de 490 ondergrondse treinen die onder normale omstandig heden op de spitsuren rijden, reden er gisteravond om zes uur maar 37. Dat werd trouwens al als een grote verbe tering gevoeld want een half uur eerder reden er maar 28. De bruggen over de Theems stonden gisterochtend en gisteravond stampvol met vastgelopen verkeer. Rijen en rijen voetgangers schuifelden daar doorheen op weg naar stations van de onder grondse die voor het merendeel ge sloten waren en de stations van de spoorwegen. De politie en andere organisaties die zich met het verkeer bezig houden, konden weinig anders doen dan de ver keerslichten op rood zetten en probe ren de chaos te ontwarren. Het duurde meer dan een uur om gisteravond per auto van de ene oever van de Theems naar de andere te rijden. Naarmate de uren vorderden werden de moeilijkheden groter, nam de chaos toe, werden de opstoppingen onover zichtelijker. Op de spoorlijnen naar Kent reed ongeveer de helft van het aantal treinen dat anders de forensen- stroom naar huis brengt. De rode bus sen van London Transport in de stad waren twee uur en meer op hun tijd schema achter. Zeker een miljoen men sen die anders per trein en ondergrondse naar hun werk gaan, kwamen gisteren per auto, waardoor de ellende nog veel groter werd. Hoe volkomen de ontwrichting gis teravond was in het Londense ver keer blijkt wel uit deze omschrijving van verkeersdeskundigen: „In centraal- Londen was het verkeer ongeveer drie uur lang volkomen statisch." Pas na half acht begon er wat be weging in de geweldige rijen auto's te komen. Tot dat ogenblik hadden in honderden straten de auto's bumper aan bumper gestaan. Over een afstand Van onze speciale verslaggever IJSSELMUIDEN. De brute aan rander uit Zalk de 24-jarige M. O., die zondagavond uit het politie bureau van IJsselmuiden vluchtte is gisternamiddag wederom gearres teerd. Hij kreeg de boeien aan toen hij om half vijf soep zat te eten in café Veldmaat te Lenthe, een kerk dorp tussen Dalfsen en Heino. De snelle arrestatie was te danken aan de oplettendheid van mevrouw Veldmaat, die een handig spelletje opzette, nadat zij in de sjofele gast, die bibberend van de kou haar café was binnengekomen, de ontvluchte aanrander had herkend. Mevrouw Veldmaat heeft naast het café een kruidenierswinkel. Daar stond zij met een bejaarde dorps bewoner over de ontvluchting te praten, toen de man die het onder- KAÏRO (Reuter). Het officiële Egyptische persbureau voor het Mid den-Oosten meldt dat luchtdoelgeschut in het gebied van Suez zondagav'ond voor de tweede maal heeft gevuurd op ..onbekende vliegtuigen", die boven de ze streek zouden zijn verschenen. Toen de iuchtdoe'artillerie begon te vuren verdwenen de toestellen. werp van het gesprek was het café binnenkwam. Op de toonbank lag de krant met de foto van de gezochte. „Dat is hem", zei de vrouw toen zij door de glazen deur de bezoeker het café zag binnenkomen. Op het zelfde ogenblik stapte een vertegenwoordi ger de winkel binnen. Terwijl de vluchteling helemaal geen onraad vermoedde, pleegde mevrouw Veld maat fluisterend overleg met de twee mannen in de winkel. „Ik zal hem aan de praat houden, belt u snel de politie", zei zij tegen de vertegenwoordiger. Mevrouw Veldmaat ging het café binnen en bracht haar gast op diens verzoek een cognacje. Op een vraag of hij ook nog wat kon eten somde zij een groot aantal soepen op die zij op tafel zou kunnen brengen. De vrouw talmde zo lang mogelijk maar moest ten slotte wel naar de keuken gaan om de bestelde soep te gaan halen. Nauwelijks was O. daar van gaan eten of drie politiemannen van de groep Dalfsen stormden het café binnen. Voor O. goed en wel wist wat er aan de hand was had hij de boeien om zijn polsen. De politie nam de afrekening van de soep voor haar rekening, toen bleek dat O. slechts over gestolen geld be schikte. Zie verder pag. 5 Vier rijen dik op alle wegen en bruggen naar de City van Londen. Een bijna onontwarbare chaos was het resultaat. In het parlement sprak een minister over „enige opstoppingen", de kamerleden ant woordden met een homerisch ge lach. Lopen en wachten, dat was het lot van de Londenaren gisteren. Kilo meters hebben ze gelopen, en in kilometers lange rijen hebben ze gestaan voor de paar bussen, ondergrondse treinen en spoortreinen, die er nog reden. Stoïcijns hebben de Londenaren het opgevat, al kwamen op een zeker ogenblik de mannen, die vroeg naar huis waren gegaan vanwege de drukte de mannen die nog altijd niet op hun werk waren gearriveerd tegen. (Eigen telefoto's) van een paar honderd meter deed men meer dan een uur. Uiteraard kwam er van het werk in de kantoren gisteren weinig terecht. In de Old Bailey zat men enkele uren te wachten op de beklaagden, de leden van de verschillende jury's die waren opgeroepen en op sommige rechters. Een van hen, een rechter van 69 jaar, had zijn auto in Kennington laten staan en was komen lopen, een afstand van bijna vijf kilometer. Elders in de City reed een keurig geklede heer: bol hoed, zwarte jas, paraplu onder de arm, op een fiets naar zijn kantoor. Eigen nieuwsdienst BRUSSEL. De Belgische minister van verkeer, Bertrand, die vorige week nog zo geestdriftig in Den Haag is ont vangen, lanceerde gisteren in Brussel een drievoudige aanval op het Neder landse vervoersbeleid: Nederland wil een stelsel van ta- rieven dat er op neerkomt dat de Belgische vervoerders onmogelijke voorwaarden worden opgelegd, o Nederland is weinig enthousiast over het Belgische voorstel om het binnenvaartvervoer in Benelux als binnenlands vervoer te beschouwen en daaraan een toenadering tussen de re glementeringen in beide landen voor af te laten gaan. t» Het standpunt van Nederland en dat van België lopen uiteen wat de vrijmaking van het vervoer in het ka der van de E.E.G. aangaat. In Den Haag toonde men zich gister avond wat verwonderd over de mede delingen van de heer Bertrand. De staatssecretaris van verkeer, de heer E. G. Stijkel, kon overigens nog geen commentaar op de rede geven, daar deze hem nog niet volledig be kend was. Hij vertrekt donderdag naar Brussel, waar hij juist met minister Bertrand besprekingen zal voeren over bestaande problemen in Benelux op vervoersgebied. Zie verder |iag. 5 HAMBURG, (D.P.A.). De West- duitse televisie-industrie zal nog deze week beginnen de prijsbinding voor alle televisietoestellen van het bouw jaar 1961/1962 geleidelijk op te heffen. Men verwacht daarvan algemeen nieu we prijsverlagingen. Men verwacht dat de leiders van de drie vakbonden van spoorwegpersoneel woensdag een bespreking over hun looneisen zullen hebben met dr. Bea ching, de voorzitter van de Britse transportcommissie. Dr. Beec^ing is hoofd van het gezagsorgaan van de ge nationaliseerde spoorwegen. Ernest Marples, de minister van ver keer, oogstte gisteren een storm van ironisch gelach in het Lagerhuis toen hij zei: „Er kwamen vanochtend grote opstoppingen voor op de toegangs wegen naar Londen en ook in centraal- Londen wat dat het geval". Van onze luchtvaartredacteur ROTTERDAM. Twee leden van een Antilliaanse luchtvaartcommis sie zijn met een opmerkelijk plan aangekomen in ons land. De heren C. O. Yrausquin, hoofd van de lucht vaartdienst van de Nederlandse An tillen, en mr. W. Frankel willen praten met de Nederlandse regering en de directie van de K.L.M. Zij willen nagaan of een nieuwe Antil liaanse luchtvaartmaafschappij het Westindische bedrijf van de K.L.M. zou kunnen overnemen. Daarbij be hoort dan ook de vloot van zes toe stellen van het type DC-6 en twee Convairs-340. Het gesprek wordt gehouden op ver zoek van de Antilliaanse minister-pre sident. Het zal volgens de K.LM. gaan „over het al geruime tijd bestaande plan de mogelijkheden van de oprich ting van een Antilliaanse luchtvaart maatschappij aan een nader onderzoek te onderwerpen". EUROPA WEREN De heer Yrausquin deelde bij zijn aankomst op Schiphol mee, dat twee redenen hebben geleid tot het plan: Iln het Caraïbische gebied en Zuid- Amerika beginnen vele landen Eu ropese luchtvaartmaatschappijen te we ren: O De KLM heeft zich wegens gebrek 1 aan voldoende straalvliegtuigen al verplicht gezien met de Venezolaanse Viasa een huurovereenkomst af te slui ten, waarbij de Viasa met een eigen straaltoestel (Convair 880) vluchten voor de K.L.M. gaat uitvoeren tussen Willemstad en New York. Hij zei, dat men in het Caraïbische gebied liever ziet, dat eigen lokale maat schappijen het onderlinge verkeer ver zorgen in plaats van Europese lucht vaartondernemingen. Hij gelooft ook, dat de Antillen met een eigen maat schappij meer kans op uitbreiding of handhaving van bestaande luchtverbin- dingen hebben dan wanneer dit wordt gevraagd voor de K.L.M. De heer Yrausquin hoopt, dat de nieuwe Antilliaanse maatschappij in staat zal zijn zelf nieuwe straalvlieg tuigen aan te schaffen. Men speelt ver der met de gedachte het gehele perso neel van de K.L.M. van het Westindi sche bedrijf over te nemen. NIETS BEKEND De K.L.M. geeft op een en ander het volgende commentaar: „De K.L.M. heeft het inter-Antilliaanse luchtnet sinds 1934 opgebouwd en sedertdien de zorg voor dit luchtvervoer op zich genomen. Zij heeft er begrip voor. dat de Antillen dit interne vervoer zelf willen verzor gen en zij is in principe bereid daarbij de helpende hand te bieden. Over voor stellen tot overneming van het West indische bedrijf van de K.L.M., van personeel en vloot, is haar niets be kend". Uit deze reactie kan men opmaken, C. O. YRAUSQUIN plan voor Antilliuans luchtvaarlbe- drijf met straalvliegtuigen dat de K.L.M. tracht het ambitieuze Antilliaanse plan tot zijn reële propor ties terug te brengen. Het lijkt een zeer kostbare aangelegenheid, te meer omdat het Westindische bedrijf tot dus verre geen enkele winst voor de K.L.M. heeft opgeleverd. Men zou zich kunnen afvragen wie dit allemaal moet gaan betalen en hoe men de opzet in tech nisch opzicht denkt te verwezenlijken. In haar commentaar spreekt de K.L.M. ook alleen over het inter-Antil- liaanse vervoer. Met die beperking be doelt zij wellicht te zeggen, dat zij het niet eens is met de twee punten, die de heer Yrausquin naar voren heeft ge bracht. Met andere woorden: de K.L.M. zai waarschijnlijk haar rechten in het internationale en intercontinentale ver keer niet prijs willen geven. Men kan zich indenken hoe zwaar het daarbij weegt dat de K.L.M. gedurende ruim een kwart eeuw het voor dit deel van het koninkrijk zo vitale lucht verkeer is blijven verzorgen ten koste van grote financiële offers. Ingezonden mededeling) HOEK VAN HOLLAND Omstreeks 7 februari worden de getijden weer gun stig voor de bergers om te proberen de Gladonia van de Maasvlakte te slepen. Dan worden de getijden hoger in tegen stelling tot thans, nu zij steeds aflopen. Het lossen van de Engelse kustvaarder gaat naar wens. Gisteravond was circa driehonderd ton overboord gewerkt. Er ligt nog ongeveer honderd ton klei in de ruimen. Vijf van de acht opvarenden hebben definitief het gestrande schip verlaten. Een van de matrozen stapt over op de Tryonia van dezelfde rederij. Dit even eens met klei geladen schip ligt te Rot terdam. De tweede machinist David El- lard (zoon van de kapitein), de kok en twee matrozen keren terug naar. Enge land. v de echte, PIJNSTILLER tegen hoofdpijn, kiespijn, grjepjxumatische pijnen etc. ROERMOND. De burgemeester van de Limburgse gemeente Melik en Herkenbosch, drs. Fey, heeft bij rege ring en provincie krachtig aangedron gen op vergroting van het bouwvolu me. Hij heeft een noodkreet geslaakt, om dat verscheidene aannemers door de vorig jaar afgekondigde remming van de vrije bouw zonder opdrachten zijn komen te zitten. Zij zijn daardoor ge dwongen hun activiteiten naar Duits land te verleggen. Bij gebrek aan opdrachten zijn grote Limburgse aannemersmaatschappijen ertoe overgegaan bouwprojecten in Duitsland uit te voeren. Weersverwachting van het K.N. M.I, In De Bilt, geldig tot heden avond: Enkele overdrij vende wolkenvel den. Flinke zonni ge perioden. Lich te vorst tot tempe raturen om het vriespunt. Zwakke tot matige wind uit richtingen tus sen oost en zuid oost. MIESJE: Een pot stevige winterkost vandaag. 31 januari: zon op 8.23, zon onder 17.25: maan op 3.50. maan onder 13.06. Directeur: JACQ. DE SMIT: Chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs. 6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 01100—6901 Vlissingen, Nieuwendijk 33. Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen, Nieuwstraai 40. Postbus 53. tefefoon 011503189, Zierikzee. Havenpark 24, telefoon 011102991. Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal' Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter» T cent per woord met een minimum van 1,—» 16e JAARGANG No. 5067 Helsinki Stockh. Oslo Kopenh. Londen Amsterd. Brussel Luxemb. Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berlijn Frankf. München Wenen Innsbr. Belgrado Athene Rome Ajaccio Madrid Mallorca weer onbew. ijsnldn l.bew. onbew. onbew. h.bew. zw.bew. l.bew. l.bew. onbew. onbew. zw.bew. l.bew. oirbew. l.bew. g. bew. sneeuw zw.bew. regen onbew. z.bew. l.bew. l.bew. wind max.t. n.sl. NNO -14 0 stil -5 0.1 W -6 0 NO -3 0 OZO 5 0 O 2 0 NO -4 O NO -3 O NO 3 O N 5 0 NNW 6 0 O 12 0 N -2 0.4 NNO -1 o.l N -4 0 N -2 0 WNW -4 0.2 NW 2 0 NNO U 3 N 8 0.2 NO 14 0 stil 13 0 W 15 „Ik begrijp nu waarom ze het de zwaartekracht noemen Van onze correspondent HUISSEN. B. en W. van Huissen willen het Apeldoornse aannemersbedrijf Robbers failliet laten verklaren. In de vergadering van de raad zal de zaak morgen aan de orde komen. De gemeente heeft op het bedrijf een vordering van zevenduizend gulden. De firma Robbers had, toen zij in 1953 een aantal woningwetwoningen in Huissen bouwde, van de gemeente een voorschot van zevenduizend gul den gekregen. Bij de eindafrekening was vergeten deze som van de nota af te trekken. Ook de boekhouders van d gemeente z gen aanvankelijk het voorschot over het hoofd. Latei- werd de vergissing ontdekt, waarop de gemeente alsnog de zeven mille terugvorderde. Het aannemersbedrijf erkende de vordering en beloofde het te veel ontvangen geld te zullen terugbeta len. Jaren gingen er voorbij, zonder dat deze belofte werd nagekomen. Ook een incassobureau, dat door de gemeente achter het geld was aange zet, boekte geen srcces. Kennelijk het wachten moe „We willen nu wel eens geld zien", zei gisteravond de burgemeester van Huissen, de heer F. Terwindt wil het gemeentebestuur nu de weg naar een moge'qk faillissement van het be drijf inslaan. Eigen nieuwsdienst SCHIPHOL. De vliegdiensten over de Noordpool naar het Verre Oosten vervoeren op het ogenblik weinig passagiers. Die geringe be langstelling heeft de S.A.S., Air France en Japan Airlines gedwon gen het aantal vluchten naar en van Tokio te beperken. Deze drie luchtvaartmaatschap pijen blijven vliegen met straal vliegtuigen van het type Boeing en DC-8. Voorlopig tot 1 maart zal elk één vlucht per week uitvoeren. Tot dusverre werden twee vluchten ge maakt. De K.L.M. vliegt sinds november 1961 over de pool met DC-7c's in plaats van met een DC-8. Ook dit is als tijdelijke maatregel bedoeld. De K.L.M. had daarvoor andere overwegingen dan de overige lucht vaartmaatschappijen. Zij zat met een tijdelijk tekort aan DC-8's voor haar lijndiensten. De poolroute werd gekozen voor vervanging van de DC-8 door de langzame DC-7c, om dat de vliegtuigen op die lijn toch wel goed bezet zijn met burgers en militairen, die op rekening van de regering naar en van Nieuw-Guinea vliegen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 1