Spitsuur duurt
de gehele dag
Antillen willen
luchtvervoer
zelf verzorgen
CHAOS DOOR
STAKINGEN BIJ OPENBAAR VERVOER
AANRANDER VAN ZALK
WEER GEARRESTEERD
Belgische
aanval op
vervoers
beleid
Gemeente vergat
7000.-voorschot
Minder vluchten
over Noordpool
Minister Cals nog
niet aan het werk
Schuifelen
Stilstaan
EGYPTISCH GESCHUT
VUURDE OPNIEUW
„DAT IS HEM"
TELEVISIETOESTELLEN
WEER GOEDKOPER
IN DUITSLAND
Gelach
Bergingspogingen van Gladonia gaan door
WITTE KRUIS
Limburgse bouwers
zoeken en vinden
werk in Duitsland
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
Dinsdag 30 januari 1962
HET WEER OVERAL
LONDEN LOOPT EN WACHT
Van onze correspondent
LONDEN Londen heeft gisteren de grootste
verkeerschaos uit zijn geschiedenis beleefd. In
het begin van de middag deed zich het ver
schijnsel voor dat honderdduizenden die nog
steeds op weg waren naar hun werk stieten op
de miljoenen die eerder van hun werk terug
keerden dan gewoonlijk in de hoop de ergste
verkeerschaos te ontlopen. Het verkeer kwam
onontwarbaar vast te zitten en die toestand
duurde tot diep in de avond. Kilometers lange
rijen auto's, bussen, motorfietsen en scooters
strekten zich uit van West End naar de City.
Vele straten in het hart van de wereldstad wa
ren volkomen geblokkeerd. Dit alles en nog veel
meer narigheid was het gevolg van:
Een wilde staking van een groot deel van het
personeel van de ondergrondse;
2 een wilde staking van een klein deel van de
buschauffeurs;
3 een wilde staking van een deel van de trein
machinisten op de lijnen van Londen naar hef
zuiden van het land.
Deze wilde stakingen zouden een etmaal duren
en de stakers die hun vakbonden vierkant
tegenover zich vinden willen hun actie elke
maandag herhalen net zolang tot hun looneisen
worden ingewilligd.
DEN HAAG. Minister Cals kan nog
niet aan het werk. Hij zou gisteren weer
beginnen, maar hij heeft kou gevat.
Waarschijnlijk zal hij slechts enkele da
gen thuis moeten blijven. De heer Cals
heeft inmiddels wel de leiding van het
ministerie van onderwijs, kunsten en
wetenschappen weer overgenomen van
mejuffrouw Klompé.
Giaterai'ond is de uit de politiecel in
IJsselmuiden ontsnapte aanrander O. (24)
uit Zalk weer vanuit zijn oude cel naar
het Huis van Bewaring te Zwolle ver
voerd, nadat hij eerder op de dag te
Dalfsen opnieuw gearresteerd was. De
aanrander wordt geboeid tussen twee
rechercheurs naar de auto gebracht.
De chaos in Londen zelf en op de
wegen naar de hoofdstad was bij
kans onbeschrijflijk. Het spitsuur in
de ochtend was veel vroeger be
gonnen dan anders en het liep eigen
lijk over in dat van de avond. Maar
dat laatste spitsuur begon zeker een
uur vroeger dan normaal want de
forensen in Londen hadden de raad
gekregen om veel vroeger dan anders
van kantoor weg te gaan. „Niemand
weet hoe jullie anders thuis moeten
komen," hadden ze te horen gekre
gen.
Nog nooit had Londen verkeersop
stoppingen gezien als gisteren. Er ston
den rijen van vijftien kilometer en meer
van het centrum tot ver in de buiten
wijken. Er waren duizenden forensen
die pas na de middag op hun werk
verschenen. Van de 490 ondergrondse
treinen die onder normale omstandig
heden op de spitsuren rijden, reden er
gisteravond om zes uur maar 37. Dat
werd trouwens al als een grote verbe
tering gevoeld want een half uur eerder
reden er maar 28.
De bruggen over de Theems stonden
gisterochtend en gisteravond stampvol
met vastgelopen verkeer. Rijen en rijen
voetgangers schuifelden daar doorheen
op weg naar stations van de onder
grondse die voor het merendeel ge
sloten waren en de stations van de
spoorwegen.
De politie en andere organisaties die
zich met het verkeer bezig houden,
konden weinig anders doen dan de ver
keerslichten op rood zetten en probe
ren de chaos te ontwarren.
Het duurde meer dan een uur om
gisteravond per auto van de ene oever
van de Theems naar de andere te rijden.
Naarmate de uren vorderden werden
de moeilijkheden groter, nam de chaos
toe, werden de opstoppingen onover
zichtelijker. Op de spoorlijnen naar
Kent reed ongeveer de helft van het
aantal treinen dat anders de forensen-
stroom naar huis brengt. De rode bus
sen van London Transport in de stad
waren twee uur en meer op hun tijd
schema achter. Zeker een miljoen men
sen die anders per trein en ondergrondse
naar hun werk gaan, kwamen gisteren
per auto, waardoor de ellende nog veel
groter werd.
Hoe volkomen de ontwrichting gis
teravond was in het Londense ver
keer blijkt wel uit deze omschrijving
van verkeersdeskundigen: „In centraal-
Londen was het verkeer ongeveer drie
uur lang volkomen statisch."
Pas na half acht begon er wat be
weging in de geweldige rijen auto's te
komen. Tot dat ogenblik hadden in
honderden straten de auto's bumper
aan bumper gestaan. Over een afstand
Van onze speciale verslaggever
IJSSELMUIDEN. De brute aan
rander uit Zalk de 24-jarige M. O.,
die zondagavond uit het politie
bureau van IJsselmuiden vluchtte
is gisternamiddag wederom gearres
teerd. Hij kreeg de boeien aan toen
hij om half vijf soep zat te eten in
café Veldmaat te Lenthe, een kerk
dorp tussen Dalfsen en Heino.
De snelle arrestatie was te danken
aan de oplettendheid van mevrouw
Veldmaat, die een handig spelletje
opzette, nadat zij in de sjofele gast,
die bibberend van de kou haar café
was binnengekomen, de ontvluchte
aanrander had herkend.
Mevrouw Veldmaat heeft naast het
café een kruidenierswinkel. Daar
stond zij met een bejaarde dorps
bewoner over de ontvluchting te
praten, toen de man die het onder-
KAÏRO (Reuter). Het officiële
Egyptische persbureau voor het Mid
den-Oosten meldt dat luchtdoelgeschut
in het gebied van Suez zondagav'ond
voor de tweede maal heeft gevuurd op
..onbekende vliegtuigen", die boven de
ze streek zouden zijn verschenen. Toen
de iuchtdoe'artillerie begon te vuren
verdwenen de toestellen.
werp van het gesprek was het café
binnenkwam. Op de toonbank lag de
krant met de foto van de gezochte.
„Dat is hem", zei de vrouw toen zij
door de glazen deur de bezoeker het
café zag binnenkomen. Op het zelfde
ogenblik stapte een vertegenwoordi
ger de winkel binnen. Terwijl de
vluchteling helemaal geen onraad
vermoedde, pleegde mevrouw Veld
maat fluisterend overleg met de twee
mannen in de winkel.
„Ik zal hem aan de praat houden,
belt u snel de politie", zei zij tegen
de vertegenwoordiger. Mevrouw
Veldmaat ging het café binnen en
bracht haar gast op diens verzoek
een cognacje. Op een vraag of hij ook
nog wat kon eten somde zij een groot
aantal soepen op die zij op tafel zou
kunnen brengen.
De vrouw talmde zo lang mogelijk
maar moest ten slotte wel naar de
keuken gaan om de bestelde soep te
gaan halen. Nauwelijks was O. daar
van gaan eten of drie politiemannen
van de groep Dalfsen stormden het
café binnen. Voor O. goed en wel
wist wat er aan de hand was had hij
de boeien om zijn polsen. De politie
nam de afrekening van de soep
voor haar rekening, toen bleek dat
O. slechts over gestolen geld be
schikte.
Zie verder pag. 5
Vier rijen dik op alle wegen en
bruggen naar de City van Londen.
Een bijna onontwarbare chaos was
het resultaat. In het parlement
sprak een minister over „enige
opstoppingen", de kamerleden ant
woordden met een homerisch ge
lach.
Lopen en wachten, dat was het lot van de Londenaren gisteren. Kilo
meters hebben ze gelopen, en in kilometers lange rijen hebben ze gestaan
voor de paar bussen, ondergrondse treinen en spoortreinen, die er nog
reden. Stoïcijns hebben de Londenaren het opgevat, al kwamen op een
zeker ogenblik de mannen, die vroeg naar huis waren gegaan vanwege de
drukte de mannen die nog altijd niet op hun werk waren gearriveerd
tegen. (Eigen telefoto's)
van een paar honderd meter deed men
meer dan een uur.
Uiteraard kwam er van het werk in
de kantoren gisteren weinig terecht.
In de Old Bailey zat men enkele uren
te wachten op de beklaagden, de leden
van de verschillende jury's die waren
opgeroepen en op sommige rechters.
Een van hen, een rechter van 69 jaar,
had zijn auto in Kennington laten
staan en was komen lopen, een afstand
van bijna vijf kilometer. Elders in de
City reed een keurig geklede heer: bol
hoed, zwarte jas, paraplu onder de
arm, op een fiets naar zijn kantoor.
Eigen nieuwsdienst
BRUSSEL. De Belgische minister
van verkeer, Bertrand, die vorige week
nog zo geestdriftig in Den Haag is ont
vangen, lanceerde gisteren in Brussel
een drievoudige aanval op het Neder
landse vervoersbeleid:
Nederland wil een stelsel van ta-
rieven dat er op neerkomt dat de
Belgische vervoerders onmogelijke
voorwaarden worden opgelegd,
o Nederland is weinig enthousiast
over het Belgische voorstel om het
binnenvaartvervoer in Benelux als
binnenlands vervoer te beschouwen en
daaraan een toenadering tussen de re
glementeringen in beide landen voor
af te laten gaan.
t» Het standpunt van Nederland en
dat van België lopen uiteen wat de
vrijmaking van het vervoer in het ka
der van de E.E.G. aangaat.
In Den Haag toonde men zich gister
avond wat verwonderd over de mede
delingen van de heer Bertrand.
De staatssecretaris van verkeer, de
heer E. G. Stijkel, kon overigens nog
geen commentaar op de rede geven,
daar deze hem nog niet volledig be
kend was. Hij vertrekt donderdag naar
Brussel, waar hij juist met minister
Bertrand besprekingen zal voeren over
bestaande problemen in Benelux op
vervoersgebied.
Zie verder |iag. 5
HAMBURG, (D.P.A.). De West-
duitse televisie-industrie zal nog deze
week beginnen de prijsbinding voor
alle televisietoestellen van het bouw
jaar 1961/1962 geleidelijk op te heffen.
Men verwacht daarvan algemeen nieu
we prijsverlagingen.
Men verwacht dat de leiders van de
drie vakbonden van spoorwegpersoneel
woensdag een bespreking over hun
looneisen zullen hebben met dr. Bea
ching, de voorzitter van de Britse
transportcommissie. Dr. Beec^ing is
hoofd van het gezagsorgaan van de ge
nationaliseerde spoorwegen.
Ernest Marples, de minister van ver
keer, oogstte gisteren een storm van
ironisch gelach in het Lagerhuis toen
hij zei: „Er kwamen vanochtend grote
opstoppingen voor op de toegangs
wegen naar Londen en ook in centraal-
Londen wat dat het geval".
Van onze luchtvaartredacteur
ROTTERDAM. Twee leden van
een Antilliaanse luchtvaartcommis
sie zijn met een opmerkelijk plan
aangekomen in ons land. De heren
C. O. Yrausquin, hoofd van de lucht
vaartdienst van de Nederlandse An
tillen, en mr. W. Frankel willen
praten met de Nederlandse regering
en de directie van de K.L.M. Zij
willen nagaan of een nieuwe Antil
liaanse luchtvaartmaafschappij het
Westindische bedrijf van de K.L.M.
zou kunnen overnemen. Daarbij be
hoort dan ook de vloot van zes toe
stellen van het type DC-6 en twee
Convairs-340.
Het gesprek wordt gehouden op ver
zoek van de Antilliaanse minister-pre
sident. Het zal volgens de K.LM. gaan
„over het al geruime tijd bestaande
plan de mogelijkheden van de oprich
ting van een Antilliaanse luchtvaart
maatschappij aan een nader onderzoek
te onderwerpen".
EUROPA WEREN
De heer Yrausquin deelde bij zijn
aankomst op Schiphol mee, dat twee
redenen hebben geleid tot het plan:
Iln het Caraïbische gebied en Zuid-
Amerika beginnen vele landen Eu
ropese luchtvaartmaatschappijen te we
ren:
O De KLM heeft zich wegens gebrek
1 aan voldoende straalvliegtuigen al
verplicht gezien met de Venezolaanse
Viasa een huurovereenkomst af te slui
ten, waarbij de Viasa met een eigen
straaltoestel (Convair 880) vluchten
voor de K.L.M. gaat uitvoeren tussen
Willemstad en New York.
Hij zei, dat men in het Caraïbische
gebied liever ziet, dat eigen lokale maat
schappijen het onderlinge verkeer ver
zorgen in plaats van Europese lucht
vaartondernemingen. Hij gelooft ook,
dat de Antillen met een eigen maat
schappij meer kans op uitbreiding of
handhaving van bestaande luchtverbin-
dingen hebben dan wanneer dit wordt
gevraagd voor de K.L.M.
De heer Yrausquin hoopt, dat de
nieuwe Antilliaanse maatschappij in
staat zal zijn zelf nieuwe straalvlieg
tuigen aan te schaffen. Men speelt ver
der met de gedachte het gehele perso
neel van de K.L.M. van het Westindi
sche bedrijf over te nemen.
NIETS BEKEND
De K.L.M. geeft op een en ander het
volgende commentaar: „De K.L.M. heeft
het inter-Antilliaanse luchtnet sinds
1934 opgebouwd en sedertdien de zorg
voor dit luchtvervoer op zich genomen.
Zij heeft er begrip voor. dat de Antillen
dit interne vervoer zelf willen verzor
gen en zij is in principe bereid daarbij
de helpende hand te bieden. Over voor
stellen tot overneming van het West
indische bedrijf van de K.L.M., van
personeel en vloot, is haar niets be
kend".
Uit deze reactie kan men opmaken,
C. O. YRAUSQUIN
plan voor Antilliuans luchtvaarlbe-
drijf met straalvliegtuigen
dat de K.L.M. tracht het ambitieuze
Antilliaanse plan tot zijn reële propor
ties terug te brengen. Het lijkt een
zeer kostbare aangelegenheid, te meer
omdat het Westindische bedrijf tot dus
verre geen enkele winst voor de K.L.M.
heeft opgeleverd. Men zou zich kunnen
afvragen wie dit allemaal moet gaan
betalen en hoe men de opzet in tech
nisch opzicht denkt te verwezenlijken.
In haar commentaar spreekt de
K.L.M. ook alleen over het inter-Antil-
liaanse vervoer. Met die beperking be
doelt zij wellicht te zeggen, dat zij het
niet eens is met de twee punten, die de
heer Yrausquin naar voren heeft ge
bracht. Met andere woorden: de K.L.M.
zai waarschijnlijk haar rechten in het
internationale en intercontinentale ver
keer niet prijs willen geven.
Men kan zich indenken hoe zwaar het
daarbij weegt dat de K.L.M. gedurende
ruim een kwart eeuw het voor dit deel
van het koninkrijk zo vitale lucht
verkeer is blijven verzorgen ten koste
van grote financiële offers.
Ingezonden mededeling)
HOEK VAN HOLLAND Omstreeks
7 februari worden de getijden weer gun
stig voor de bergers om te proberen de
Gladonia van de Maasvlakte te slepen.
Dan worden de getijden hoger in tegen
stelling tot thans, nu zij steeds aflopen.
Het lossen van de Engelse kustvaarder
gaat naar wens. Gisteravond was circa
driehonderd ton overboord gewerkt. Er
ligt nog ongeveer honderd ton klei in de
ruimen.
Vijf van de acht opvarenden hebben
definitief het gestrande schip verlaten.
Een van de matrozen stapt over op de
Tryonia van dezelfde rederij. Dit even
eens met klei geladen schip ligt te Rot
terdam. De tweede machinist David El-
lard (zoon van de kapitein), de kok en
twee matrozen keren terug naar. Enge
land.
v de echte,
PIJNSTILLER
tegen hoofdpijn, kiespijn,
grjepjxumatische pijnen etc.
ROERMOND. De burgemeester
van de Limburgse gemeente Melik en
Herkenbosch, drs. Fey, heeft bij rege
ring en provincie krachtig aangedron
gen op vergroting van het bouwvolu
me.
Hij heeft een noodkreet geslaakt, om
dat verscheidene aannemers door de
vorig jaar afgekondigde remming van
de vrije bouw zonder opdrachten zijn
komen te zitten. Zij zijn daardoor ge
dwongen hun activiteiten naar Duits
land te verleggen.
Bij gebrek aan opdrachten zijn grote
Limburgse aannemersmaatschappijen
ertoe overgegaan bouwprojecten in
Duitsland uit te voeren.
Weersverwachting van het K.N.
M.I, In De Bilt, geldig tot heden
avond:
Enkele overdrij
vende wolkenvel
den. Flinke zonni
ge perioden. Lich
te vorst tot tempe
raturen om het
vriespunt. Zwakke
tot matige wind
uit richtingen tus
sen oost en zuid
oost.
MIESJE: Een pot
stevige winterkost
vandaag.
31 januari: zon op 8.23, zon onder
17.25: maan op 3.50. maan onder 13.06.
Directeur: JACQ. DE SMIT: Chefred.: G. J.
Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs.
6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009
en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4,
telefoon 01100—6901 Vlissingen, Nieuwendijk 33.
Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen,
Nieuwstraai 40. Postbus 53. tefefoon 011503189,
Zierikzee. Havenpark 24, telefoon 011102991.
Zeeuwsch Dagblad
Losse nummers 13 cent
Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal'
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter»
T cent per woord met een minimum van 1,—»
16e JAARGANG No. 5067
Helsinki
Stockh.
Oslo
Kopenh.
Londen
Amsterd.
Brussel
Luxemb.
Parijs
Bordeaux
Grenoble
Nice
Berlijn
Frankf.
München
Wenen
Innsbr.
Belgrado
Athene
Rome
Ajaccio
Madrid
Mallorca
weer
onbew.
ijsnldn
l.bew.
onbew.
onbew.
h.bew.
zw.bew.
l.bew.
l.bew.
onbew.
onbew.
zw.bew.
l.bew.
oirbew.
l.bew.
g. bew.
sneeuw
zw.bew.
regen
onbew.
z.bew.
l.bew.
l.bew.
wind max.t. n.sl.
NNO -14 0
stil -5 0.1
W -6 0
NO -3 0
OZO 5 0
O 2 0
NO -4 O
NO -3 O
NO 3 O
N 5 0
NNW 6 0
O 12 0
N -2 0.4
NNO -1 o.l
N -4 0
N -2 0
WNW -4 0.2
NW 2 0
NNO U 3
N 8 0.2
NO 14 0
stil 13 0
W 15
„Ik begrijp nu waarom ze het de
zwaartekracht noemen
Van onze correspondent
HUISSEN. B. en W. van
Huissen willen het Apeldoornse
aannemersbedrijf Robbers failliet
laten verklaren. In de vergadering
van de raad zal de zaak morgen
aan de orde komen. De gemeente
heeft op het bedrijf een vordering
van zevenduizend gulden.
De firma Robbers had, toen zij in
1953 een aantal woningwetwoningen
in Huissen bouwde, van de gemeente
een voorschot van zevenduizend gul
den gekregen. Bij de eindafrekening
was vergeten deze som van de nota
af te trekken. Ook de boekhouders
van d gemeente z gen aanvankelijk
het voorschot over het hoofd. Latei-
werd de vergissing ontdekt, waarop
de gemeente alsnog de zeven mille
terugvorderde.
Het aannemersbedrijf erkende de
vordering en beloofde het te veel
ontvangen geld te zullen terugbeta
len. Jaren gingen er voorbij, zonder
dat deze belofte werd nagekomen.
Ook een incassobureau, dat door de
gemeente achter het geld was aange
zet, boekte geen srcces.
Kennelijk het wachten moe „We
willen nu wel eens geld zien", zei
gisteravond de burgemeester van
Huissen, de heer F. Terwindt wil
het gemeentebestuur nu de weg naar
een moge'qk faillissement van het be
drijf inslaan.
Eigen nieuwsdienst
SCHIPHOL. De vliegdiensten
over de Noordpool naar het Verre
Oosten vervoeren op het ogenblik
weinig passagiers. Die geringe be
langstelling heeft de S.A.S., Air
France en Japan Airlines gedwon
gen het aantal vluchten naar en van
Tokio te beperken.
Deze drie luchtvaartmaatschap
pijen blijven vliegen met straal
vliegtuigen van het type Boeing en
DC-8. Voorlopig tot 1 maart zal elk
één vlucht per week uitvoeren. Tot
dusverre werden twee vluchten ge
maakt.
De K.L.M. vliegt sinds november
1961 over de pool met DC-7c's in
plaats van met een DC-8. Ook dit
is als tijdelijke maatregel bedoeld.
De K.L.M. had daarvoor andere
overwegingen dan de overige lucht
vaartmaatschappijen. Zij zat met
een tijdelijk tekort aan DC-8's voor
haar lijndiensten. De poolroute werd
gekozen voor vervanging van de
DC-8 door de langzame DC-7c, om
dat de vliegtuigen op die lijn toch
wel goed bezet zijn met burgers en
militairen, die op rekening van de
regering naar en van Nieuw-Guinea
vliegen.