Vuurgevecht met Indonesische schepen voor Nw.-Guinea Oe Thant en Kennedy doen nieuw dringend beroep op partijen „GEEN WIJZIGING IN ONS STANDPUNT" De .Doorman bleef steken in de mist KUSTVAARDER VIJF DAGEN SPOORLOOS r NIEUWS VERRASTE KONINKLIJK GEZIN TIJDENS SKITOCHT Stemming niet gedrukt in Trèveszaal PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Dinsdag 16 januari 1962 ZEGT NEDERLANDSE REGERINGSVERKLARING DEN HAAG - De koninklijke marine heeft gisteren in de wateren van Zuid-Nw.-Guinea een Indonesische poging tot een invasie afge slagen. Het is daarbij tot een vuur wisseling gekomen, waarbij een Indonesische motortorpedoboot in brand werd geschoten. De overlevende opvarenden daarvan, die zich op rubberlandings- boten hadden gered, zijn kort daarna door de Nederlanders opge pikt. Staatssecretaris De Jong zei gisteravond dat de actie nog voortduurde. Alternatief Onderschept „Bevrijdingsnieuws" Zie verder pag. 5 Britse opdracht aan Nederlandse werven Schuilplaats of ramp Verse boter dubbeltje per pakje goedkoper De BiltWind Het weer overal MISLUKTE LANCERING BALLONKUNSTMAAN Directeur: JACQ. DE SMIT: Chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te. Middelburg, Plein 1940 nrs. 8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 01100—6901. Vlissingen, Nieuwendijk 33, Postbus 24, telefoon 011843224. Terneuzen, Nieuwstraai 40, Postbus 53. tefefoon 011503189, Zierikzee. Havenpark 24, telefoon 011102991. Zeeuwsch Dagblad I* Losse nummers IS cent S i Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwsrte»! i Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters i T cent per woord met een minimum vsn 1,— 16e JAARGANG No. 5057 f:| h I 3* |y$a DE DRIE NEDERLANDSE SCHEPEN DIE VERMOEDELIJK BIJ DE ACTIE BETROKKEN WAREN, V.L.N.R.: HR. MS. JAGER UTRECHT, HR. MS. FREGAT KORTENAER EN HR. MS. FREGAT EVERTSEN. NA DE AANVAL: BEREID TOT GESPREK Eigen nieuwsdienst Van onze speciale verslaggever Aan boord van Hr. Ms. Karei Doorman. De bemanning van het vlagge- schip van het Nederlandse smaldeel, dat gisteren voor oefeningen op de Atlantische Oceaan en in de Cara- ische wateren is uitgevaren, heeft het nieuws uit Nieuw-Guinea uiter aard met meer dan gewone beroeps matige belangstelling ontvangen. Het schip was nog vrij dicht onder de Nederlandse kust, zodat alle uitzen dingen van de radio en de televisie konden worden beluisterd en be keken. Het vaarplan van het smaldeel is ook na het maritieme treffen bij Nieuw- Guinea verder ongewijzigd gebleven. Het heeft wel een vertraging on dervonden tengevolge van de winter se mist. die gistermiddag zo onver wacht over de Noordzee kwam op zetten, dat zelfs De Bilt deze kink in de kabel niet had kunnen voorzien. TEN ANKER Wie dan ook had verwacht, dat het smaldeel gisteren opgewekt het rui me sop zou kiezen, de stoere Karei Doorman geflankeerd door slanke ja gers, dit drietal puntig gelardeerd met twee onderzeeboten komt bedro gen uit. Het vliegkampschip is o'e eerste dag niet verder dan een kilometer of tien de Noordzee ingékomen en gisteren in de namiddag voor Katwijk ten anker gegaan, op ongeveer zeven kilometer afstand van de vertrouwde blonde duinen, die overigens niet te zien wa ren. Intussen voeren d'e beide jagers Limburg en Groningen ergens ver weg op de Noordzee om ter voorbe reiding van de grote reis van drie maanden naar de West hun installa ties nauwkeurig te beproeven. Uit Den Helder is gisteren één onderzee boot vertrokken, de Zeeleeuw en deze vier schepen zullen elkaar waarschijn lijk pas morgen ontmoeten. De andere onderzeeboot, die aan het smaldeel is toegevoegd, de Dolfijn, voegt zich over een week of drie in de West bij de daar dan te verwachten schepen. GEEN ZACHT De plotseling opdoemende mist verhin derde gistermiddag de vliegtuigen aan boord van de Karei Doorman te landen. Wel stegen er enkele Sikorski-helikop- ters van Valkenburg op om materiaal voor de gronddienst naar het vlieg kampschip te brengen, maar de Grum- man-trackers, de zwaar bewapende spoorzoekers van het smaldeel, konden niet aan boord worden genomen bij gebrek aan zicht. Dit zal vandaag ge beuren, als het weer ditmaal althans wil meewerken. Zonder deze tegenslag was de Karei Doorman al lang door het Kanaal de Golf van Biskaje ingedoken, op weg naar het punt van samenkomst van het smaldeel. De Karei Doorman kan, zoals giste ren gemeld, niet door het Panama- kanaal. Het schip heeft een breedte van 40.66 meter, de kolken van de sluizen van het kanaal zijn maar 33 meter breed. MDri^R-*%È&ÖE$T PROF. J. E. DE QUAY EN STAATSSECRETARIS DE JONG VAN MARINE, WERDEN GISTERAVOND NA DE KABINETS ZITTING BESTORMD DOOR PERS, RADIO EN. TELEVISIE. „NEDER LAND BLIJFT BEREID TOT EEN GESPREK", ZEI DE PREMIER. Om negen uur gisteravond kwam liet inderhaast bijeengeroe pen Nederlandse kabinet in Den Haag bijeen. Na afloop van de vergadering, die tot half twaalf dnurde, verklaarde minister-presi dent De Quay, dat de regering de secretaris-generaal van de Uno, Oe Thant, zal meedelen dat bet voorgevallene geen wijziging beeft gebracht in bet Nederlandse standpunt. De Nederlandse regering blijft derhalve bereid tot een gesprek met Indonesië. Wel zal zij bij Oe Thant haar bezorgdheid uitspreken over de Indonesische aanval en hem van de toedracht daarvan volledig op de hoogte houden. Eerder op de dag had Oe Thant aan prof. De Quay en president Soekamo gelijkluidende telegrammen gezonden, waarin hij zijn beroep op beide partijen om naar een vreedzame oplossing van de kwestie Nieuw- Guinea te streven, met klem herhaalde. President Kennedy zei gisteren dat op Nederland en Indonesië de grote verantwoordelijkheid rust het uitbreken van vijandelijkheden te voorkomen. Kennedy zei: „Ik ben bijzonder blij dat de secretaris-generaal van de Uno, Thant, zich met veel energie heeft in gespannen om te trachten na te gaan of er een mogelijkheid voor een vreedza me regeling bestaat. Ik hoop dat beide partijen gunstig op zijn pogingen zullen reageren en hem iedere medewerking zullen verlenen omdat het alternatief niet gunstig zou zijn voor de wereld noch, denk ik, op de lange duur voor de betrokken partijen". De schermutseling deed zich voor om half tien gisteravond plaatselijke tijd (om 1 uur gis termiddag Nederlandse tijd). Patrouillerende vliegtuigen hadden een nog onbekend aan tal Indonesische schepen motortorpedoboten van Oost- duitse of Russische oorsprong op hun radarscherm waarge nomen. De schepen openden het vuur op een van de vlieg tuigen! Daar zijn terstond Neder landse marineschepen op af gegaan en het vuur werd ge opend. Het aantal geredde overlevenden van het in brand geschoten schip is bijna twee maal zo groot als de normale bemanning van motortorpedo boten (twintig tot dertig man) Per vaartuig moeten derhalve, zo wordt geschat, zeventig tot negentig man hebben gezeten. Aangezien zij rubberlandingsboten meevoerden, kan worden geconcludeerd dat het ging om een invasiepoging. De schepen werden onderschept ten zui den van de Etnabaai, die al enkele malen eerder voor infiltraties is ge bruikt. De schepen waren in snelle vaart onderweg naar de kust van Nieuw-Guinea. Hoe groot de Indonesische invasie- vloot is geweest, is uit de berichten nog niet duidelijk geworden. In eerste in stantie werd gesproken van drie In donesische motortorpedoboten, waarvan er nog een tot zinken zou zijn gebracht en de derde op de vlucht is gegaan. Later werd gezegd dat deze drie schepen de voorhoede konden hebben gevormd van een grotere vloot. Schout-bij nacht L. E. H. Reeser, comamndant van de Nederlandse strijdkrachten in Nederlands Nieuw- Guinea, die gisteren in Hollandia het nieuws van de afgeslagen In donesische invasiepoging bekend maakte. Van een onzer redacteuren ROTTERDAM. Van kwart over vier tot vijf voor half vijf hadden wij gistermiddag een tele foongesprek met prins Bernhard, die met koningin Juliana en de prinsessen Beatrix, Irene en Mar griet in Gasthof Alte Post in het Oostenrijkse Lech een skivakantie doorbrengt. Het Koninklijke gezin wist op dat ogenblik nog niet van de ontwik kelingen rondom Nieuw-Guinea. Toen wij de Prins de berichten voorlazen over de gevechten in de territoriale wateren van Nieuw- Guinea zei hij: ONVOORBEREID „Ik moet zeggen, dat ik deze gang van zaken heel bijzonder betreur. Ik had er diep op gehoopt, dat het mogelijk zou z.ijn het geschil vreed zaam op te lossen". De Prins, die volkomen onvoor bereid antwoordde, zei onze telefo nische boodschap uit het vaderland bijzonder op prijs te stellen: „Het is erg vriendelijk van u om even aan ons te denken." Gevraagd naar zijn verdere re acties op de gebeurtenissen zei de Prins: „Hoewel de situatie daar brandbaar is, houdt deze eerste bot sing niet in, dat de vlam in de pan zal slaan". OP SKITOCHT Hij zei het nieuws natuurlijk di rect aan de Koningin te zullen ver tellen. Zij was op dat moment met de prinsessen op een skitocht. Of het koninklijk gezin direct zal terugkeren kon de Prins niet zeggen: hij wachtte naar hij zei liever eerst de berichten af, die hem in de loop van de avond ongetwijfeld via de vertegenwoordiger van het Kabinet zouden bereiken. Volgens Associated Press heeft de chef staf van de Koninklijke marine op Nieuw-Guinea verklaard dat in die vloot enkele grotere schepen waren waargenomen en dat dat landingsboten geweest zouden kunnen zijn. Aan Nederlandse zijde zijm bij de actie geen verliezen gerapporteerd. Uit Djakarta kwam slechts de ge bruikelijke stroom van berichten over voorbereidingen voor „de bevrijding van West-Irian": de opperbevelhebber van de bevrij dingstroepen, generaal-majoor Su harto, vertrok gisteren naar zijn hoofdkwartier Makassar, „spring plank" voor de eventuele acties te gen westelijk Nieuw-Guinea; vijf divisies (dertigduizend man) vrijwilligers zijn thans samengetrok ken in Zuid-Celebes. Daar bevindt zich een eenheid vrouwelijke vrij willigers onder; de minister voor hoger onaerwijs heeft hoogleraren en studenten op dracht gegeven zich op te geven als vrijwilliger. Al 65.000 studenten zou den zioh hébben laten inschrijven; Volgens het persbureau Antara wor den „bij Nieuw-Guinea" de Karossa en de Kasimbar van de K.P.M. gereed gehouden voor de evacuatie van Ne derlanders naar Australië. de liga van vrouwenverenigingen heeft er bij alle Indonesische vrou wen op aangedrongen zich ais vrij williger op te geven, om te helpen bij kledingvoorziening, de inrichting van openbare keukens en voor steun aan het Rode Kruis; Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De ministerraad die gisteravond in de Trèveszaal werd gehouden, nam ruim twee uur in be slag. Daarna gaf de mmister-presidetit zijn korte verklaring, waarin hij er de nadruk op legde dat hij de Indonesische aanval betreurde. De ministerraad werd met uitzon dering van de ministers Ca,Is die om gezondheidsredenen in Zwitserland ver toeft en minister Luns die zijn dochter in Genève bezoekt door alle ministers bijgewoond. Bovendien waren aanwezig de staatssecretaressen mr. Th. H. Bot (binnenlandse zaken), dr. H. R. van Houten (buitenlandse zaken) en P. J. S. de Jong (marine). Hoewel er na afloop van de minister raad omstreeks half twaalf bepaald geen gedrukte stemming was te be speuren, was de ernst van de toestand toch duidelijk van de gezichten der bewindslieden te lezen. Enkele ministers en staatssecretaris sen hadden voor de ministerraad begon gedineerd in Hotel des Indes. Toen zij het hotel om kwart voor negen ver lieten om zich naar de Trèveszaal te begeven, wilden zij geen enkel com mentaar geven. Minister Veldkamp zei lachend: „Ik weet helemaal nergens van Minister Zijlstra zei: „We hebben gewoon ge geten, dat doen we hier iedere maan dagavond." Op de vraag of er niet over het vuur gevecht in Indonesië was gesproken antwoordde hij: „We hebben er zijde lings over gesproken." De Ellewoutsdijk De Nederlandse kustvaarder Frida Blokzijl uit Vlaardinigen seinde gister avond om halt negen uit de Ierse zee dat hij naar de Britse kust dreef. Het schip bevond zich in de buurt van het eiland Anglesey. Op zijn verzoek om hulp voer een reddingboot uit. Vermoe delijk kampt de coaster met machine- schade. Het dertig jaar oude schip van drie honderd ton is gehuurd door een Engels cargadoorsbedrijf. De Frida Blokzijl vaart thans vrij regelmatig tussen Li verpool en de Ierse havens Belfast en Dublin. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. De Glenn Line uit Londen, die regelmatig lijndiensten on derhoudt tussen Nederland en het Verre Oosten, heeft aan twee Nederlandse werven opdracht gegeven tot de bouw van een snel motorvrachtschip van elf duizend brt. Twee schepen van de zogenaamde Glenlyon klasse zullen worden gebouwd bij de N.D.S.M. in Amsterdam en bij C. van der Giessen en Zonen in Krim pen aan den IJssel. Twee andere sche- §en zullen in het buitenland worden ge- ouwd. De vrachtvaarders krijgen een dienstsnelheid van twintig mijl per uur Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De Rotterdamse kustvaarder Ellewoutsdijk is sinds vijf dagen zoek. De eigenaar, de heer R. Solleveld, vreest echter nog niet het ergste. Hij vermoedt dat het schip aan de Ierse kust een schuilplaats heeft opgezocht wegens het slechte weer. Dat was ook het geval toen hij op 10 januari een telefoongesprek voerde met de Groningse kapitein J. Dost. Het schip lag toen in een baai bij Rathlineiland aan de noordwestkust van Ierland. Op dat ogenblik was alles wel met de vier Nederlandse officieren en de vijf Spaan se zeelieden. Oproep De heer Solleveld heeft gistermiddag toch via Scheveningen-radio een drin gende oproep laten uitgaan naar het schip. Hierin wordt ook aan andere schepen gevraagd naar de Ellewouts dijk uit te kijken met het verzoek, als zij het schip signaleren, de boodschap van de reder over te brengen. Boven dien heeft hij het Ierse radiokuststation Malin Head verzocht voortdurend de Ellewoutsdijk op te roepen. De Ellewoutsdijk, die een draagver mogen heeft van 541 ton, vertrok op 2 januari uit Belfast met een lading hout en stukgoed naar Westport aan de westkust van Ierland. Normaal neemt deze reis drie dagen in beslag. Het in 1948 gebouwde schip voer in time charter voor het cargadoorsbedrijf Sol leveld en Van der Meer te Rotterdam. De heer Solleveld deelde ons mee goede hoop te koesteren dat het schip nog steeds op beter weer waeht: „Het is best mogelijk dat de Ellewoutsdijk na ons telefoongesprek op 10 januari is ver trokken, maar daarna weer een andere baai heeft opgezocht, want het is daar nog steeds slecht weer". Andere kapitein Op deze reis wordt commando ge voerd door de heer J. Dost (56)die anders als stuurman vaart. Op 16 de cember heeft kapitein G. Jonk (35) uit Schoonhoven hem in Dieppe het gezag overgedragen. Mevrouw Jonk vertelde ons (gister avond: „Mijn man voer een paar jaar geleden als stuurman op de Ellewouts dijk. Hij was er sinds 6 juni vorig jaar kapitein op. Op 10 januari belde kapi tein Dost op om mijn man gelukkig nieuwjaar te wensen. Hij zei toen dat hij lag te schuilen. Mijn man heeft ook als kapitein ge varen op de kustvaarder Marjan van Solleveld en Van der Meer. Enkele jaren geleden is dat schip ook zoek ge weest. Wij zaten toen in onrust en zij zaten te kaarten toen zij wegens slecht weer lagen te schuilen in Falmouth aan de Engelse zuidkust. Dat gaat altijd zo. Zij hebben daar geen erg in. Er verandert niets en dan denkén zij: waarom zouden we opbellen?" De andere Nederlanders op de Rot terdamse kustvaarder zijn stuurman Kamhai en eerste machinist R. Bouw man uit Rotterdam en tweede machinist E. Schouten uit Haarlem. De eerste twee officieren maken aflosreizen. De heer Bouwman vervangt de Rotterdam se machinist Damhof. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De prijs van ver se boter is met ingang van vandaag met 40 cent per kilo, dat is een dub beltje per pakje, verlaagd. Weersverwachting van het K.N.M.I. in De Bilt, geldig lot vanavond: Veel bewolking met plaatselijk eni ge regen of motre gen. Zacht weer. Krachtige en langs de kust harde tot stormachtige wind tussen zuid en zuidwest. MIESJE: Oei, wat een storm. 17 jan.: zon op 8.40, onder 17.00; maan op 14.33, onder 5.34. Helsinki Stockh. Oslo Kopenh. Aberdeen Londen Amsterd. Brussel Luxemb. Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berlijn Frankf. Miinchen Zürich Genève Locarno Wenen Innsbr. Belgrado Athene Rome Ajaccio Madrid Majorca Lissabon weer zw.bew, zw.bew. onbew. h.bew. regen geh.bew. geh.bew. zw.bew. geh.bew. geh.bew. h.bew. onbew. onbew. geh.bew. zw.bew. onbew. zw.bew. onbew. onbew. onbew. l.bew. regen zw.bew. zw.bew. h.bew. l.bew. onbew. h.bew. wind max.t. W 1 stil -3 stil -5 ZW zzo z z z ZW z z stil NNW wzw ZW ZW O stil O w stil N ONO NNO ONO stil N stil n.sL 4 0 0 3 10 0 0 0.2 0 0 1 0 0 0 0 0 0.1 0 0 0 0 0 0 10 0 0 0 0 CAPE CANAVERAL (Reuter, AP). De poging, een tweede grote ballon- kunstmaan, Echo 2, in een baan om de aarde te brengen, is gisteren mislukt. De reusachtige ballon zou. volledig opgeblazen, een diameter hebben ge kregen die overeenkomt met de hoogte van een gebouw van dertien verdiepin. gen. De Echo 2 werd wel in een baan om de aarde gebracht in opgevouwen toe stand, maar kwam niet tot volle ont plooiing. Men vermoedde dat de mis lukking te wijten was aan een scheur in de huid van de ballon, zeer dun ge metalliseerd plastic. Het lag in de bedoeling de Echo 1 evenals de eerste Echo, die sedert augustus 1960 om de aarde draait, te letiTU n a'S re"ec'or voor radiosigna-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 1