Vier procent
vast voor
ambtenaren
Rails en bovennetten bij Harmeien zeer snel hersteld: dienst om 16.38 hervat
BEVEILIGING LANGS
SPOORBAAN GEHEEL
IN ORDE BEVONDEN
J0HAN SCH0LTES
Fout in Utrechts ziekenhuis
zaait paniek in Engeland
Koningin terug
in Nederland
JONES BLIJFT
MERDEKA
ROEPEN
DE BILT: SOMBER
PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND
DUIZENDEN HERDACHTEN DE BODEN
Geen plaats meer
Trein 528
Volle snelheid
VOEDSELVOORZIENING
IN TIJDEN VAN NOOD
Bagage van slachtoffers
in Utrecht verzameld
Familieberichten via
Rode Kruis naar
Indonesië
Directeur: JACy. Ob SMIT; chefred.: G. J.
Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs.
6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009
en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4,
telefoon 01100—6901. Vlissingen, Nieuwendijk 33,
Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen,
Nieuwstraai 40, Postbus 53. tefefoon 01150—3189,
Zierikzee. Havenpark 24, telefoon 01110—2991.
Zeeuwsch Dagblad
Lomt nummers 13 cent
Abonnementsprijs 1 0,56 per week, 7,— per kwartaal
Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters
T cent per woord met een minimum van 1,—
16e JAARGANG No. 5053
Woensdag 10 januari 1962
Weersverwachting geldig tot
hedenavond:
Over het algemeen
bewolkt, met af en
toe wat regen.
Overwegend
wegend krachtige
wind uit het zuid
oosten, later rui
mend naar zuid
tot zuidwest.
lOTESJE: Weer om thuis te werken!
11 januari: zon op 8.45, zon ond«r
16.51; maan op 11.37, maan onder
23.31.
Helsinki
Stockh.
Oslo
Kopenh.
Aberdeen
Londen
A'dam
Brussel
Luxemb.
Parijs
Bordeaux
Grenoble
Nice
Berlijn
Frankf.
München
Zürich
Genève
Locarno
Wenen
weer
geh. bew.
regen
zw. bew.
geh.bew.
zw. bew.
geh. bew.
geh. bew.
h. bew.
regen
geh. bew.
geh. bew.
zw. bew.
regen
regen
geh. bew.
h. bew.
zw. bew.
zw. bew.
geh. bew.
zw. bew.
max.
wind temp. n.sl.
ZZW 2 0,3
Z 3 1
ZZW 4 6
ZZW 4 1
Z 5 0
Z 8 0
Z 7 0
Z 7 0,4
Z 5 5
ZZW 9 2
ZZO 12 0
ZZW 13 o
NW 10 1
Z 5 0,1
ZZW 6 0,1
ZZO 6 0
N 3 0
WZW 10 0
WNW 1 o
ZZO -2 0
Nadat de wrakken van de baan waren verwijderd en afgedekt waren met dekzeilen, nadat nieuwe rails waren gelegd en gelast, reed gistermiddag, enkele minuten voor vijven, de eerste trein
weer over de kruising bij Harmeien waar zich maandag een ramp voltrok.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Over veertien da
gen zal het kabinet in een nota
aan de Tweede Kamer zijn stand
punt over de salarisverhoging voor
de rijksambtenaren bekendmaken.
Zij zullen zo spoedig mogelijk een
voorschot van vier procent op da
toekomstige salarisverhoging over de
eerste drie maanden van dit jaar
krijgen.
Nog voordat het regeringsstandpunt
aan de Kamer wordt meegedeeld, zal
de centrale commissie voor georgani
seerd overleg er kennis van kunnen
nemen. Als d'e Kamer geen bezwaren
heeft, zal de verhoging op 1 mei defi
nitief kunnen ingaan.
Hoewel het kabinet alle bevoegd
heid heeft de salarissen van de rijks
ambtenaren te regelen, wil het ditmaal
niet buiten de Tweede Kamer om
handelen. Het afbreken van de bespre
kingen in het georganiseerd overleg
is een van de redenen voor dit besluit.
Parlement
Bovendien moet de Kamer op 27
en 28 februari de begroting van
binnenlandse zaken behandelen en ze
heeft dan alle gelegenheid en alie
recht om bezwaar te maken tegen
de verhogingen van de post salarissen,
die het gevolg zijn van de voorstellen.
Langs dit weggetje kan dus toch kri
tiek op het salarisbeleid worden ge
oefend en het kabinet wil nu liever de
Kamer de volle gelegenheid geven
zonder omwegen over de salarispoli-
tie'k te praten.
Aan dit besluit zal de ervaring van
mr. F. G. J. C. M. Teulings, een van
de voorgangers van de tegenwoordige
minister van binnenlandse zaken, niet
vreemd zijn. Bij Koninklijk Besluit
waren in 1950 de salarissen van de
hoogste ambtenaren verhoogd. De
Tweede Kamer bleek hier bij de be
handeling van de begroting bezwaar
tegen te hebben. Zij verlaagde bij
amendement de salarisverhoging voor
de secretaris-generaal van binnenland
se zaken.
De Kamer wilde hiermee uitdrukken,
het niet met alle salarisvoorstellen
eens te zijn. Het kabinet heeft zijn be
sluit toen herzien.
Beswaar
Het lijkt niet onwaarschijnlijk, dat
als de beslissing van het kabinet niet
afwijkt van wat minister Toxopeus
heeft voorgesteld, er inderdaad uit de
Kamer bezwaren zullen komen. Men
dfenke slechts aan de negatieve reac
ties van de vakcentrales en aan de
telegrammen die zij naar de regering
hebben gestuurd.
Dat de regering een voorschot geeft
van slechts vier procent en niet van
de voor alle rijksambtenaren voorge
stelde minimumverhoging van 5,16 per
cent, duidt ook al o-p een grote mate
van voorzichtigheid.
„Liever het zekere voor het onzeke
re nemen", noemde een woordvoerder
van het ministerie van binnenlandse
zaken deze maatregel. Een verrekening
kan later gemakkelijk plaatshebben.
KERKRADE. Joh an Soholtes, de
voormalige directeur van het Wereld
muziekconcours, is weer in zijn oude
functie benoemd. Het is het resultaat
van besprekingen die in de afgelopen
weken tussen de heer Scholtes en le
den van het bestuur zijn gevoerd.
NEDERLAND ROUWT, EN DE TREIN
RAAST WEER VOORT
Van een onzer verslaggevers
Een overzicht van de plechtigheid in de Domkerk.
T TTRECHT Enkele duizenden mensen hebben gisteravond
in Utrecht in eenvoudige bijeenkomsten de doden herdacht
van het treinongeluk bij Harmeien. Er waren ministers en
bisschoppen, burgemeesters en militairen, maar ook gewone
mensen die de behoeïte voelden te getuigen van hun mede
leven met de nabestaanden van de omgekomenen.
In de Domkerk woonden bijna vijftienhonderd mensen een
interkerkelijke gebedssamenkomst bij. Baron Van Nagell ver
tegenwoordigde daar koningin Juliana. Minister Korthals was
er namens de regering. Voor de Nederlandsche Spoorwegen
was drs. Wansink er.
In de Sint-Willibrordkerk werd een requiemmis opgedragen.
Vele gelovigen konden in de kerk geen plaats vinden; zij
volgden de dienst op straat. Kardinaal Alfrink, minister
Klompé, de president-directeur van de N.S., ir. Lohmann en
de burgemeester van Harmeien drs. Timmermans woonden
de mis bij.
In het Erasmushuis hield het Humanistisch verbond een
samenkomst om de doden van de grauwe maandagochtend te
herdenken.
HARMELEN. Vanochtend zijn de treinen weer met normale snelheid 120 km gaan rijden over de ramp
plaats bij Harmeien, waar maandagmorgen een trein uit de richting Utrecht in volle vaart op een trein uit de richting
Rotterdam botste. Gisteravond kropen de eerste treinen nog met een slakkegang over de kruisingde drie eerste treinen
met een gangetje van dertig km per uur, de latere met een snelheid van zestig km per uur.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Van verschillende
zijden wordt thans een onderzoek
ingesteld naar de toebracht van de
treinramp bij Harmeien. Dat gebeurt
zowel dooi de dienst van exploitatie
der Nederlandse Spoorwegen onder
leiding van mr. D. H. C. Ittmann als
door de justitie. De Spoorwegonge
vallenraad zal de volgende week
bijeenkomen en zich beraden over
eventueel te nemen stappen. Het
college hoopt ook spoedig een open
baar onderzoek te kunnen houden.
Vastgesteld is inmiddels, dat technisch
de toestand volkomen in orde was.
Hoewel een stuk van het relaishuisje
langs de lijn is weggeslagen, was de
apparatuur van dit onderdeel van de
automatische beveiliging volkomen in
tact.
Verder is vastgesteld, dat de sein
lampen in de palen langs de lijn sig
nalen gaven overeenkomstig de stand
van de lampjes op het tableau in het
seinhuis van het station Woerden. De
lampen langs de lijn brandden nog.
Uit deze situatie blijkt, dat de weg
veilig was voor de trein uit de richting
Rotterdam. Deze had een groen licht
voor de oversteek naar links.
Het laatste sein voor de plaats van
de ramp stond op rood voor de trein
uit de richting Utrecht. Ook het voor-
sein correspondeerde daarmee. Dit sein
stond op geel.
Topsnelheid
Daaruit blijkt, dat door een tot nu toe
onverklaarbare reden de trein uit de
richting Utrecht door het gele waar-
schuwingssein en daarna op topsnelheid
het rode onveilige sein is gereden.
De reskundigen achten het onmoge-
dat zelfs bij de toen heersende
het gele waarschuwingssein en het
onveilige sein niet opgemerkt
zijn.
beide seinen is, als overal,
afstand van 1500 meter. Bij een
van 120 km per uur bedraagt
remweg voor een trein, zoals die
de richting Utrecht kwam, precies
een kilometer. Dat wil zeggen, dat wan
neer na het passeren van het gele
waarschuwingssein geremd zou zijn,
de trein vijfhonderd meter voor het
onveilige sein. dat is ruim voor de
plaats waar beide lijnen elkaar kruisen
tot stilstand had kunnen komen.
Een conclusie uit deze technische
gegevens heeft men nog niet kunnen
trekken. Bovendien zijn daar de tegen
strijdige verklaringen van inzittenden
uit de ramptrein en de conducteur. Rei
zigers hebben verklaard dat do trein
begon te remmen, de conducteur heeft
verklaard dat er niet geremd is.
Normaal heeft de trein uit de rich
ting Utrecht voorrang op de naar links
afzwenkende trein uit de richting
Rotterdam. Maandagochtend was daar
verandering in gebracht, mede omdat
de trein uit Utrecht enige vertraging
had.
De wrakstukken van de verongelukte
treinen zijn gisteravond aan een schroot-
handelaar verkocht. In de nacht van
zondag op maandag worden de wrak
ken weggesleept.
Een souvenirjager uit Eindhoven,
die allerlei curiosa verzamelt van de
spoorwegen heeft gisteravond de num
merplaat van de locomotief gekregen,
die op de trein uit Rotterdam was
ingereden.
In recordtempo zijn de rails en bovennetten hersteld. Om drie
uur gistermiddag was men zover gereed dat aan de afwerking kon
worden begonnen. Daarna werden de contacten op de rails en de
bedrading van de bovenleiding doorgemeten, waarna om precies
half vijf de stroom op het net kon worden gezet.
De ingenieurs in Utrecht konden daarna het sein geven, dat
de eerstvolgende treinen weer het normale traject konden rijden.
Trein 528 uit Utrecht was er het eerst. Om acht minuten over
half vijf precies volgens dienstregeling had de 58-jarige
machinist K. L. Mulder uit Utrecht langs het tweede perron zijn
trein in beweging gezet.
Volgens voorschrift om de vijf seconden signaal gevend reed machinist
Mulder de electrische treinstellen voor Rotterdam en Den Haag met een
snelheid van dertig kilometer van kilometerpaal 11,600 naar twaalf, een af
stand dus van vierhonderd meter, die was aangegeven door met lampen ge
markeerde L.A.E.-borden. Langs de kant stonden de werkers aan de baan.
Een simpel handgebaar was hun groet aan de stille reizigers van de eerste
trein. De wrakstukken langs de baan waren met zeildoek afgedekt om ze
aan het oog van de reizigers te onttrekken
Meccia en Freddie
Op de vraag of hij dit als een bij
zondere rit beschouwde, antwoord
de de machinist Mulder: „Neen, heel
gewoon. Waarom niet?" Bij hem in
de cabine zaten een ingenieur van
de spoorwegen en een technisch op
zichter.
De 23-jarige conducteur L. J.
Donselaar uit Rotterdam vond net
„toch wel een beetje griezelig". „De
reizigers zijn nogal somber ge
stemd", vond hij. „Zij vragen mij de
gekste dingen waarop ik toch geen
antwoord kan geven."
Op het station Woerden liep tegen
vijf uur tegelijk met de eerste trein
het treinstel binnen dat in de rich
ting Utrecht zou doorrijden. Er werd
van de herstelde verbindingen di
rect druk gebruik gemaakt. De bor
den met de aankondigingen over „de
stremming op het baanvak Woerden-
Utrecht" zijn uit de stationshallen
verdwenen. Op een klein stukje
langzaam rijden na, reisde Neder
land gisteravond weer volgens
dienstregeling. Maar de droefenis en
DEN HAAG Bij de Tweede Kamer
is een wetsontwerp ingediend, dat de
voedselvoorziening in oorlogstijd of in
andere buitengewone omstandigheden
moet verzekeren.
Het gaat in dit ontwerp om het geven
van uitgebreide bevoegdheden aan de re
gering. als de nood aan de man komt. De
ervaringen tijdens de laatste oorlog heb
ben bewezen, aldus de toelichting, dat de
overheid deze bevoegdheden moet heb
ben.
UTRECHT Een fout bij de re
gistratie in het ziekenhuis te Utrecht
heeft paniek gezaaid in Engeland.
In alle haast en drukte als gevolg
van de treinramp bij Harmeien wer
den twee Britse kinderen Freddie
(13) en zijn elfjarig zusje Mercia
Powell uit Canterbury op de lijst
van de gewonden geplaatst.
Hun moeder, de 38-jarige Engelse
mevrouw E. Powell, werd niet ge
noemd.
Hieruit leidde de heer Powell in Can
terbury af, dat zijn vrouw bij de trein
ramp was omgekomen en tot de nog
niet geïdentificeerde slachtoffers be
hoorde.
Vakantie
Noch het een noch het ander was liet
geval. De beide kinderen Powell be
hoorden ook niet tot de gewonden, of
schoon zij wel met hun moeder in de
ramptrein hadden gezeten die uit de
richting Utrecht kwam. Zij hadden bij
familie in Utrecht de kerstvakantie
doorgebracht. Freddie Powell was her
stellende van een zenuwinstorting. In
de drie vakantieweken die in Utrecht
werden doorgebracht was de jongen
weer helemaal op verhaal gekomen.
Maandagochtend vertrokken zij met
een nicht uit Utrecht naar Rotterdam.
Zij zaten in de tweede wagon van de
Utrechtse trein. De wagon werd door
de schok van de botsing opgetild en
uit de rails geslingerd. Zij brachten
het er goed af; alleen wat blauwe
plekken. Mevrouw Powell en haar
Utrechtse nicht gingen 's middags voor
alle zekerheid met de kinderen naar
het Academisch Ziekenhuis in Utrecht.
Bij aankomst daar werden de namen
van de kinderen genoteerd en later op
de lijst van de binnengebrachte gewon
den geplaatst. De dokter constateerde
echter geen enkel letsel.
Een telegram naar de heer Powell is
blijkbaar niet te bestemder plaatse
aangekomen. Hij raakte in paniek toen
hij in de krant de namen van zijn kin
deren las en geen enkel levensteken
hoorde van zijn vrouw.
Doodsangst
Gisteren is de heer Powell in Londen
naar het ministerie van buitenlandse
zaken gegaan met het verzoek inlich
tingen in te winnen over zijn vrouw
en kinderen.
Het ministerie stelde zich in ver
binding met de Britse ambassade in
Den Haag Het gevolg daarvan was, dat
gisteren een s.o.s. de ether in ging.
In de loop van de middag kwam een
Anglicaanse geestelijke uit Utrecht op
bezoek voor nadere informaties. Deze
zegde toe dat hij zo spoedig mogelijk
een geruststellend bericht zou laten
doorgeven aan de in doodsangst ver
kerende heer Powell.
Vanmorgen vertrekt mevrouw Powell
met Freddie en Mercia naar Engeland,
de overpeinzingen waren nog niet
uit de treinen verdwenen.
Vanmorgen passeren de treinen de
plaats van de ramp weer op volle
snelheid.
DEN HAAG Met een Neder
lands militair vliegtuig is koningin
Juliana gisteren, naar aanleiding
van de treinramp bij Harmeien, in
ons land teruggekeerd. Vanuit het
Oostenrijkse Lech reisde zij per
trein naar Zürich, waar een vlieg
tuig' klaar stond. Om tien over naif
zeven gisteravond arriveerde zij op
de vliegbasis Soesterberg, vanwaar
zij naar paleis Soestdijk vertrok.
In de interkerkelijke herdenkings
dienst die gisteravond in Utrecht
ter nagedachtenis van de slacht
offers werd gehouden, werd de Ko
ningin vertegenwoordigd door J. H.
E. Baron van Nagell, kamerheer in
buitengewone dienst.
UTRECHT (ANP) Bagage en an
dere goederen, die na de ramp bij
Harmeien zijn verzameld', zijn samen
gebracht in het derde hoofdgebouw
van de Nederlandsche Spoorwegen
aan het Moreelsepark te Utrecht.
Reizigers, die bezittingen missen en
nabestaanden van slachtoffers. kun
nen daar van morgen af iedere dag
tussen negen uur 's morgens en vijf
uur 's middags goederen afhalen. Ook
zaterdag zal het hoofdgebouw van de
spoorwegen daarvoor open blijven.
Mannen van de sppoorwegrecherche
zullen behulpzaam zijn bij het zoeken
naar de bagage. De voorwerpen, die
herkenbaar zijn maar niet worden af
gehaald, zullen volgende week worden
opgestuurd aan de eigenaars. Telefo
nisch kunnen inlichtingen worden in
gewonnen via (030) 15871, toestel 756.
DEN HAAG Door tussenkomst van
het internationale Rode Kruis is het mo
gelijk familieberichten van ten hoogste
25 woorden naar Indonesië te zenden.
Formulieren hiervoor kunnen kosteloos
worden aangevraagd bij het Nederland
sche Roode Kruis.
Bij het internationale Rode Kruis was
zowel van Nederlandse als van Indone
sische zijde om bemiddeling gevraagd,
nadat op 1 januari het postverkeer tus
sen Indonesië en Nederland was verbro
ken.
DEN HAAG Ik ben wel verlangend
om te horen, en de Nederlandse regering
verwacht die uitleg ook wel, of de zozeer
met anti-Nederlandse effecten geladen
uitdrukking „merdeka" na de gechargeer
de rede van president Soekarno in Ma
kassar door de Amerikaanse ambassadeur
Jones in de microfoon is geroepen. Dat
zei minister Luns gisteren in de Tweede
Kamer.
Het Amerikaanse ministerie van bui
tenlandse zaken heeft hem prompt be
diend. Jones heeft zeker merdeka geroe
pen en hij zal dat blijven doen, zo is in
Washington meegedeeld. In die kreet ligt
„geen bijbetekenis ten gunste of ten na
dele van iemand", vond men. Het is een
soort kreet als „vive la France". Toen
ambassadeur Jones zelf in Djakarta
hoorde van de ontstemming, die zijn roep
in „Den Haag" had gewekt, moest hij
hard lachen.