Vier procent vast voor ambtenaren Rails en bovennetten bij Harmeien zeer snel hersteld: dienst om 16.38 hervat BEVEILIGING LANGS SPOORBAAN GEHEEL IN ORDE BEVONDEN J0HAN SCH0LTES Fout in Utrechts ziekenhuis zaait paniek in Engeland Koningin terug in Nederland JONES BLIJFT MERDEKA ROEPEN DE BILT: SOMBER PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND DUIZENDEN HERDACHTEN DE BODEN Geen plaats meer Trein 528 Volle snelheid VOEDSELVOORZIENING IN TIJDEN VAN NOOD Bagage van slachtoffers in Utrecht verzameld Familieberichten via Rode Kruis naar Indonesië Directeur: JACy. Ob SMIT; chefred.: G. J. Breuker. Kantoren te: Middelburg, Plein 1940 nrs. 6—8, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 01100—6901. Vlissingen, Nieuwendijk 33, Postbus 24, telefoon 01184—3224. Terneuzen, Nieuwstraai 40, Postbus 53. tefefoon 01150—3189, Zierikzee. Havenpark 24, telefoon 01110—2991. Zeeuwsch Dagblad Lomt nummers 13 cent Abonnementsprijs 1 0,56 per week, 7,— per kwartaal Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouters T cent per woord met een minimum van 1,— 16e JAARGANG No. 5053 Woensdag 10 januari 1962 Weersverwachting geldig tot hedenavond: Over het algemeen bewolkt, met af en toe wat regen. Overwegend wegend krachtige wind uit het zuid oosten, later rui mend naar zuid tot zuidwest. lOTESJE: Weer om thuis te werken! 11 januari: zon op 8.45, zon ond«r 16.51; maan op 11.37, maan onder 23.31. Helsinki Stockh. Oslo Kopenh. Aberdeen Londen A'dam Brussel Luxemb. Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berlijn Frankf. München Zürich Genève Locarno Wenen weer geh. bew. regen zw. bew. geh.bew. zw. bew. geh. bew. geh. bew. h. bew. regen geh. bew. geh. bew. zw. bew. regen regen geh. bew. h. bew. zw. bew. zw. bew. geh. bew. zw. bew. max. wind temp. n.sl. ZZW 2 0,3 Z 3 1 ZZW 4 6 ZZW 4 1 Z 5 0 Z 8 0 Z 7 0 Z 7 0,4 Z 5 5 ZZW 9 2 ZZO 12 0 ZZW 13 o NW 10 1 Z 5 0,1 ZZW 6 0,1 ZZO 6 0 N 3 0 WZW 10 0 WNW 1 o ZZO -2 0 Nadat de wrakken van de baan waren verwijderd en afgedekt waren met dekzeilen, nadat nieuwe rails waren gelegd en gelast, reed gistermiddag, enkele minuten voor vijven, de eerste trein weer over de kruising bij Harmeien waar zich maandag een ramp voltrok. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Over veertien da gen zal het kabinet in een nota aan de Tweede Kamer zijn stand punt over de salarisverhoging voor de rijksambtenaren bekendmaken. Zij zullen zo spoedig mogelijk een voorschot van vier procent op da toekomstige salarisverhoging over de eerste drie maanden van dit jaar krijgen. Nog voordat het regeringsstandpunt aan de Kamer wordt meegedeeld, zal de centrale commissie voor georgani seerd overleg er kennis van kunnen nemen. Als d'e Kamer geen bezwaren heeft, zal de verhoging op 1 mei defi nitief kunnen ingaan. Hoewel het kabinet alle bevoegd heid heeft de salarissen van de rijks ambtenaren te regelen, wil het ditmaal niet buiten de Tweede Kamer om handelen. Het afbreken van de bespre kingen in het georganiseerd overleg is een van de redenen voor dit besluit. Parlement Bovendien moet de Kamer op 27 en 28 februari de begroting van binnenlandse zaken behandelen en ze heeft dan alle gelegenheid en alie recht om bezwaar te maken tegen de verhogingen van de post salarissen, die het gevolg zijn van de voorstellen. Langs dit weggetje kan dus toch kri tiek op het salarisbeleid worden ge oefend en het kabinet wil nu liever de Kamer de volle gelegenheid geven zonder omwegen over de salarispoli- tie'k te praten. Aan dit besluit zal de ervaring van mr. F. G. J. C. M. Teulings, een van de voorgangers van de tegenwoordige minister van binnenlandse zaken, niet vreemd zijn. Bij Koninklijk Besluit waren in 1950 de salarissen van de hoogste ambtenaren verhoogd. De Tweede Kamer bleek hier bij de be handeling van de begroting bezwaar tegen te hebben. Zij verlaagde bij amendement de salarisverhoging voor de secretaris-generaal van binnenland se zaken. De Kamer wilde hiermee uitdrukken, het niet met alle salarisvoorstellen eens te zijn. Het kabinet heeft zijn be sluit toen herzien. Beswaar Het lijkt niet onwaarschijnlijk, dat als de beslissing van het kabinet niet afwijkt van wat minister Toxopeus heeft voorgesteld, er inderdaad uit de Kamer bezwaren zullen komen. Men dfenke slechts aan de negatieve reac ties van de vakcentrales en aan de telegrammen die zij naar de regering hebben gestuurd. Dat de regering een voorschot geeft van slechts vier procent en niet van de voor alle rijksambtenaren voorge stelde minimumverhoging van 5,16 per cent, duidt ook al o-p een grote mate van voorzichtigheid. „Liever het zekere voor het onzeke re nemen", noemde een woordvoerder van het ministerie van binnenlandse zaken deze maatregel. Een verrekening kan later gemakkelijk plaatshebben. KERKRADE. Joh an Soholtes, de voormalige directeur van het Wereld muziekconcours, is weer in zijn oude functie benoemd. Het is het resultaat van besprekingen die in de afgelopen weken tussen de heer Scholtes en le den van het bestuur zijn gevoerd. NEDERLAND ROUWT, EN DE TREIN RAAST WEER VOORT Van een onzer verslaggevers Een overzicht van de plechtigheid in de Domkerk. T TTRECHT Enkele duizenden mensen hebben gisteravond in Utrecht in eenvoudige bijeenkomsten de doden herdacht van het treinongeluk bij Harmeien. Er waren ministers en bisschoppen, burgemeesters en militairen, maar ook gewone mensen die de behoeïte voelden te getuigen van hun mede leven met de nabestaanden van de omgekomenen. In de Domkerk woonden bijna vijftienhonderd mensen een interkerkelijke gebedssamenkomst bij. Baron Van Nagell ver tegenwoordigde daar koningin Juliana. Minister Korthals was er namens de regering. Voor de Nederlandsche Spoorwegen was drs. Wansink er. In de Sint-Willibrordkerk werd een requiemmis opgedragen. Vele gelovigen konden in de kerk geen plaats vinden; zij volgden de dienst op straat. Kardinaal Alfrink, minister Klompé, de president-directeur van de N.S., ir. Lohmann en de burgemeester van Harmeien drs. Timmermans woonden de mis bij. In het Erasmushuis hield het Humanistisch verbond een samenkomst om de doden van de grauwe maandagochtend te herdenken. HARMELEN. Vanochtend zijn de treinen weer met normale snelheid 120 km gaan rijden over de ramp plaats bij Harmeien, waar maandagmorgen een trein uit de richting Utrecht in volle vaart op een trein uit de richting Rotterdam botste. Gisteravond kropen de eerste treinen nog met een slakkegang over de kruisingde drie eerste treinen met een gangetje van dertig km per uur, de latere met een snelheid van zestig km per uur. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Van verschillende zijden wordt thans een onderzoek ingesteld naar de toebracht van de treinramp bij Harmeien. Dat gebeurt zowel dooi de dienst van exploitatie der Nederlandse Spoorwegen onder leiding van mr. D. H. C. Ittmann als door de justitie. De Spoorwegonge vallenraad zal de volgende week bijeenkomen en zich beraden over eventueel te nemen stappen. Het college hoopt ook spoedig een open baar onderzoek te kunnen houden. Vastgesteld is inmiddels, dat technisch de toestand volkomen in orde was. Hoewel een stuk van het relaishuisje langs de lijn is weggeslagen, was de apparatuur van dit onderdeel van de automatische beveiliging volkomen in tact. Verder is vastgesteld, dat de sein lampen in de palen langs de lijn sig nalen gaven overeenkomstig de stand van de lampjes op het tableau in het seinhuis van het station Woerden. De lampen langs de lijn brandden nog. Uit deze situatie blijkt, dat de weg veilig was voor de trein uit de richting Rotterdam. Deze had een groen licht voor de oversteek naar links. Het laatste sein voor de plaats van de ramp stond op rood voor de trein uit de richting Utrecht. Ook het voor- sein correspondeerde daarmee. Dit sein stond op geel. Topsnelheid Daaruit blijkt, dat door een tot nu toe onverklaarbare reden de trein uit de richting Utrecht door het gele waar- schuwingssein en daarna op topsnelheid het rode onveilige sein is gereden. De reskundigen achten het onmoge- dat zelfs bij de toen heersende het gele waarschuwingssein en het onveilige sein niet opgemerkt zijn. beide seinen is, als overal, afstand van 1500 meter. Bij een van 120 km per uur bedraagt remweg voor een trein, zoals die de richting Utrecht kwam, precies een kilometer. Dat wil zeggen, dat wan neer na het passeren van het gele waarschuwingssein geremd zou zijn, de trein vijfhonderd meter voor het onveilige sein. dat is ruim voor de plaats waar beide lijnen elkaar kruisen tot stilstand had kunnen komen. Een conclusie uit deze technische gegevens heeft men nog niet kunnen trekken. Bovendien zijn daar de tegen strijdige verklaringen van inzittenden uit de ramptrein en de conducteur. Rei zigers hebben verklaard dat do trein begon te remmen, de conducteur heeft verklaard dat er niet geremd is. Normaal heeft de trein uit de rich ting Utrecht voorrang op de naar links afzwenkende trein uit de richting Rotterdam. Maandagochtend was daar verandering in gebracht, mede omdat de trein uit Utrecht enige vertraging had. De wrakstukken van de verongelukte treinen zijn gisteravond aan een schroot- handelaar verkocht. In de nacht van zondag op maandag worden de wrak ken weggesleept. Een souvenirjager uit Eindhoven, die allerlei curiosa verzamelt van de spoorwegen heeft gisteravond de num merplaat van de locomotief gekregen, die op de trein uit Rotterdam was ingereden. In recordtempo zijn de rails en bovennetten hersteld. Om drie uur gistermiddag was men zover gereed dat aan de afwerking kon worden begonnen. Daarna werden de contacten op de rails en de bedrading van de bovenleiding doorgemeten, waarna om precies half vijf de stroom op het net kon worden gezet. De ingenieurs in Utrecht konden daarna het sein geven, dat de eerstvolgende treinen weer het normale traject konden rijden. Trein 528 uit Utrecht was er het eerst. Om acht minuten over half vijf precies volgens dienstregeling had de 58-jarige machinist K. L. Mulder uit Utrecht langs het tweede perron zijn trein in beweging gezet. Volgens voorschrift om de vijf seconden signaal gevend reed machinist Mulder de electrische treinstellen voor Rotterdam en Den Haag met een snelheid van dertig kilometer van kilometerpaal 11,600 naar twaalf, een af stand dus van vierhonderd meter, die was aangegeven door met lampen ge markeerde L.A.E.-borden. Langs de kant stonden de werkers aan de baan. Een simpel handgebaar was hun groet aan de stille reizigers van de eerste trein. De wrakstukken langs de baan waren met zeildoek afgedekt om ze aan het oog van de reizigers te onttrekken Meccia en Freddie Op de vraag of hij dit als een bij zondere rit beschouwde, antwoord de de machinist Mulder: „Neen, heel gewoon. Waarom niet?" Bij hem in de cabine zaten een ingenieur van de spoorwegen en een technisch op zichter. De 23-jarige conducteur L. J. Donselaar uit Rotterdam vond net „toch wel een beetje griezelig". „De reizigers zijn nogal somber ge stemd", vond hij. „Zij vragen mij de gekste dingen waarop ik toch geen antwoord kan geven." Op het station Woerden liep tegen vijf uur tegelijk met de eerste trein het treinstel binnen dat in de rich ting Utrecht zou doorrijden. Er werd van de herstelde verbindingen di rect druk gebruik gemaakt. De bor den met de aankondigingen over „de stremming op het baanvak Woerden- Utrecht" zijn uit de stationshallen verdwenen. Op een klein stukje langzaam rijden na, reisde Neder land gisteravond weer volgens dienstregeling. Maar de droefenis en DEN HAAG Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend, dat de voedselvoorziening in oorlogstijd of in andere buitengewone omstandigheden moet verzekeren. Het gaat in dit ontwerp om het geven van uitgebreide bevoegdheden aan de re gering. als de nood aan de man komt. De ervaringen tijdens de laatste oorlog heb ben bewezen, aldus de toelichting, dat de overheid deze bevoegdheden moet heb ben. UTRECHT Een fout bij de re gistratie in het ziekenhuis te Utrecht heeft paniek gezaaid in Engeland. In alle haast en drukte als gevolg van de treinramp bij Harmeien wer den twee Britse kinderen Freddie (13) en zijn elfjarig zusje Mercia Powell uit Canterbury op de lijst van de gewonden geplaatst. Hun moeder, de 38-jarige Engelse mevrouw E. Powell, werd niet ge noemd. Hieruit leidde de heer Powell in Can terbury af, dat zijn vrouw bij de trein ramp was omgekomen en tot de nog niet geïdentificeerde slachtoffers be hoorde. Vakantie Noch het een noch het ander was liet geval. De beide kinderen Powell be hoorden ook niet tot de gewonden, of schoon zij wel met hun moeder in de ramptrein hadden gezeten die uit de richting Utrecht kwam. Zij hadden bij familie in Utrecht de kerstvakantie doorgebracht. Freddie Powell was her stellende van een zenuwinstorting. In de drie vakantieweken die in Utrecht werden doorgebracht was de jongen weer helemaal op verhaal gekomen. Maandagochtend vertrokken zij met een nicht uit Utrecht naar Rotterdam. Zij zaten in de tweede wagon van de Utrechtse trein. De wagon werd door de schok van de botsing opgetild en uit de rails geslingerd. Zij brachten het er goed af; alleen wat blauwe plekken. Mevrouw Powell en haar Utrechtse nicht gingen 's middags voor alle zekerheid met de kinderen naar het Academisch Ziekenhuis in Utrecht. Bij aankomst daar werden de namen van de kinderen genoteerd en later op de lijst van de binnengebrachte gewon den geplaatst. De dokter constateerde echter geen enkel letsel. Een telegram naar de heer Powell is blijkbaar niet te bestemder plaatse aangekomen. Hij raakte in paniek toen hij in de krant de namen van zijn kin deren las en geen enkel levensteken hoorde van zijn vrouw. Doodsangst Gisteren is de heer Powell in Londen naar het ministerie van buitenlandse zaken gegaan met het verzoek inlich tingen in te winnen over zijn vrouw en kinderen. Het ministerie stelde zich in ver binding met de Britse ambassade in Den Haag Het gevolg daarvan was, dat gisteren een s.o.s. de ether in ging. In de loop van de middag kwam een Anglicaanse geestelijke uit Utrecht op bezoek voor nadere informaties. Deze zegde toe dat hij zo spoedig mogelijk een geruststellend bericht zou laten doorgeven aan de in doodsangst ver kerende heer Powell. Vanmorgen vertrekt mevrouw Powell met Freddie en Mercia naar Engeland, de overpeinzingen waren nog niet uit de treinen verdwenen. Vanmorgen passeren de treinen de plaats van de ramp weer op volle snelheid. DEN HAAG Met een Neder lands militair vliegtuig is koningin Juliana gisteren, naar aanleiding van de treinramp bij Harmeien, in ons land teruggekeerd. Vanuit het Oostenrijkse Lech reisde zij per trein naar Zürich, waar een vlieg tuig' klaar stond. Om tien over naif zeven gisteravond arriveerde zij op de vliegbasis Soesterberg, vanwaar zij naar paleis Soestdijk vertrok. In de interkerkelijke herdenkings dienst die gisteravond in Utrecht ter nagedachtenis van de slacht offers werd gehouden, werd de Ko ningin vertegenwoordigd door J. H. E. Baron van Nagell, kamerheer in buitengewone dienst. UTRECHT (ANP) Bagage en an dere goederen, die na de ramp bij Harmeien zijn verzameld', zijn samen gebracht in het derde hoofdgebouw van de Nederlandsche Spoorwegen aan het Moreelsepark te Utrecht. Reizigers, die bezittingen missen en nabestaanden van slachtoffers. kun nen daar van morgen af iedere dag tussen negen uur 's morgens en vijf uur 's middags goederen afhalen. Ook zaterdag zal het hoofdgebouw van de spoorwegen daarvoor open blijven. Mannen van de sppoorwegrecherche zullen behulpzaam zijn bij het zoeken naar de bagage. De voorwerpen, die herkenbaar zijn maar niet worden af gehaald, zullen volgende week worden opgestuurd aan de eigenaars. Telefo nisch kunnen inlichtingen worden in gewonnen via (030) 15871, toestel 756. DEN HAAG Door tussenkomst van het internationale Rode Kruis is het mo gelijk familieberichten van ten hoogste 25 woorden naar Indonesië te zenden. Formulieren hiervoor kunnen kosteloos worden aangevraagd bij het Nederland sche Roode Kruis. Bij het internationale Rode Kruis was zowel van Nederlandse als van Indone sische zijde om bemiddeling gevraagd, nadat op 1 januari het postverkeer tus sen Indonesië en Nederland was verbro ken. DEN HAAG Ik ben wel verlangend om te horen, en de Nederlandse regering verwacht die uitleg ook wel, of de zozeer met anti-Nederlandse effecten geladen uitdrukking „merdeka" na de gechargeer de rede van president Soekarno in Ma kassar door de Amerikaanse ambassadeur Jones in de microfoon is geroepen. Dat zei minister Luns gisteren in de Tweede Kamer. Het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken heeft hem prompt be diend. Jones heeft zeker merdeka geroe pen en hij zal dat blijven doen, zo is in Washington meegedeeld. In die kreet ligt „geen bijbetekenis ten gunste of ten na dele van iemand", vond men. Het is een soort kreet als „vive la France". Toen ambassadeur Jones zelf in Djakarta hoorde van de ontstemming, die zijn roep in „Den Haag" had gewekt, moest hij hard lachen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 1