Te triest en te veel om te huiveren Ramp drukt stempel op stemming bij reizigers TOESTAND GEWONDEN REDELIJK Lijst van gewonden Familieleden stroomden samen voor ziekenhuizen „Goa eerst nu een kolonie" Incident in raad krijgt staartje Dinsdag 9 januari 1962 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 5 Na de ramp Hulpverlening Tableau van Woerden „kroongetuige" „Dekens... en brancards Ontsnapt Plaat en gat Koningin en Prins zonden telegram uit Oostenrijk Proberen. Later AANGIFTEN VAN OVERLIJDEN IN KAMERIK Internationale treinen ivorden omgeleid Donker hol m mi VREEMDE VERHALEN IN EERSTE VERWARRING Utrecht Woerden IDENTIFICATIE ZEER MOEILIJK Rotterdam Den Haag Amerikaanse ambassadeur ontboden door mr. Luns Deernis, dat is het geijkte woord bij een ramp als die te Woerden. Men voelt die ook: diepe deernis met de doden, met hun nabestaanden, met de gewonden. Het woord drukt toch niet uit wat men voelt en zou willen neerschrijven. Er zijn gisteren in Nederland veel meer mensen overleden dan de slacht offers van de treinramp. Ouden van dagen, zieken, kinderen, pas gebore nen. Te moeten sterven, dat is het bitterste geschenk dat de mens bij zijn geboorte meekrijgt. Men poogt zich, een leven lang, te verzoenen met dit beangstigende mysterie. Halvelings slechts gelukt ons dat in de routine der daaglijksheid. Wat ons verbijstert, ontzet en be droeft is dat daar, bij Woerden, zo velen gingen, tegelijkertijd, die ge zond waren, die zich tot die ver schrikkelijke seconde wisten in de volheid van het leven. Ontstellend is de gedachte dat zij stierven juist in de ravage na een treinbotsing. Een trein, dat was in Nederland bijna het synoniem van veiligheid. Hoe velen zaten er in die treinen die gisteren, omdat het zo zwaar mistte, de auto hadden thuisgelaten, de trein hadden genomen? Men gaat vragen. Heeft direct men selijk falen de ramp veroorzaakt, of dat afgeleide falen van het menselijk vernuft: een technisch mankement? Wij weten het nog niet met zekerheid; er is verwarring over. In onze ontred dering ervaren wij weer zoals zo vaak dat het lot zich wrede grillen veroorloven kan ook met de ver trouwdste hulpmiddelen die de tech' niek ons schonk. Men zou troostwoorden willen vin den. Woorden van mededogen die hel pen zouden. Men vindt ze slechts voor de gewonden: als zij straks herstellen, kunnen zij weer deel hebben aan het leven. Men vindt ze niet voor de nabestaan den der doden. Men kan ze slechts, in diepe ootmoed, kracht toewensen. Kracht om te aanvaarden dat de man, de vader, de liefste, de zoon, de doch ter, niet meer naar huis zullen komen van deze reis. Het leven gaat verder. Dat is een platitude, maar het is ook de reali teit. Juist omdat wij voortleven, om dat er treinen zullen blijven lopen, moet men zich gaan verdiepen in twee vragen: 1. de vraag hoe dit ongeluk kon ge' beuren en 2. de vraag of de organisatie van de hulpverlening doeltreffend was. Op die eerste vraag is nog geen ant woord te geven. Onderzoekingen naar dit soort rampen zijn razend-moeilijk, De eerste verklaring waarin de Spoor wegen een mogelijkheid gaven werd korte tijd later ingetrokken. Het baanvak waar de ramp is ge beurd is een der lastigste van ons spoorwegnet; er is daar meer gebeurd, Dat is alles wat men er nu van kan zeggen. Over die tweede kwestie kan en moet meer worden gezegd. Voor zo ver men de wijze waarop hulp is verleend kan overzien, kan worden gezegd dat velen individueel prachtig werk hebben verricht, maar dat de enige organisatie die werkelijk wist wat haar te doen stond en werke lijk voor haar taak berekend was, het Nederlandsche Roode Kruis bleek. Natuurlijk is iedereen door een ramp als deze overvallen. Natuurlijk was de eerste reactie er een van machteloosheid temidden ener tomeloze verwarring. De plaats van de ramp was bovendien moeilijk bereikbaar, het verkeer der hulpver leners liep af en toe deerlijk vast op de wegen naar het terrein van het ongeluk, en wie daar kwam wist nau welijks waar te beginnen en wat aan te pakken. Centrale leiding heeft, al dus is gezegd, tezeer ontbroken. Nogmaals: velen hebben prachtig, menslievend werk gedaan voor die hulpverlening. Men kan hen dankbaar zijn. Desondanks: na Woerden zal de vraag onder ogen moeten worden ge zien of de hulpverlening bij rampen van deze omvang inderdaad doeltref fend is georganiseerd en zo neen het antwoord lijkt ons neen wat daaraan moet worden gedaan. Van een onzer verslaggevers WOERDEN. De oorzaak van de ramp? Ir. Lohmann durft geen ant woord geven op deze vraag. „Als de beveiliging normaal functioneert en iedereen rekening houdt met de sei nen, kan een ongeluk als dit niet gebeuren", zegt hij slechts. Voor zover gisteren viel vast te stel len het officiële onderzoek zal vrij dag beginnen heeft de beveiliging inderdaad normaal gewerkt. Heeft ie mand dan geen rekening gehouden met de seinen? Het schijnt vast te staan, dat de trein uit het noorden door een rood licht is gereden. Heeft de ma chinist van deze trein dit rode licht niet gezien? Het werd gisteren geop perd als de meest waarschijnlijke moge lijkheid. Zekerheid over deze vraag is er echtr niet. De wagenvoerders zijn beide dood. Bij het onderzoek zal het signalenta bleau op het Woerdense station wel licht een factor worden, die de doorslag zal geven Op dit tableau zijn de seinen aange geven, die het splitsingsp: .it moeten beveiligen. Aangenomen moet worden, dat er na de ramp aan dit tableau niets is veranderd, zodat het onderzoek van justitie en spoorwegrecherche hier wel licht een stille kroongetuige zal vinden. Van een onzer verslaggevers HARMELEN Het is mistig langs de lijn. De bovenleiding, die slap tussen de geknakte portalen hangt, wordt voorzichtig losge maakt. Een snijbrander vonkt op in de schemerige dag. Voeten soppen eindeloos door de modder aan weerskanten van het grint- bed. Er ligt een stapel paardedekens in het gras, waaruit een hand er twee pakt. Een politieman heeft een horloge op de palm van zijn hand. Het glas is weg en de wijzerplaat is bemod- derd. De wijzers staan op negentien minuten over negen. Het bebloede schakeltje tikt tegen zijn pols. De man huivert even. Er zijn woorden om deze plek, midden in het hart van Holland te beschrijven, maar ze schieten tekort. Ze schieten tekort om de orgie van metaal op metaal, van een reusach tige klont verfrommeld staal, don kergroen en dood zonder aankno pingspunt voor het oog, te beschrij ven. „Hier een draagbaar en dekens" roept een militair. Een Heilsoldaat reikt hem een kop koffie aan, omdat hij zo bleek ziet. De dapperen en de verdoofden wer ken door sinds gistermorgen, sinds de ochtend van deze dag toen in een verschrikkelijke klap zo vele levens werden afgesneden. De mannen in een houten koffie- tentje dat net niet door de weggesla gen trein uit Groningen is verpulverd, beseffen nóg niet dat de dood hen als het ware uit een gril had laten voort leven. Het eerste teken van leiven is gister morgen uit de treinen gekomen. In de wagons die op de rails zijn geble ven zijn de mensen door elkaar geslin gerd. Een man lag in onnatuurlijke houding over de leuning van zijn zit plaats; hij verroerde zich niet, maar is gaan gillen. met verscheurde kleren uit het gat te rug. Men trekt hem aan zijn benen naar buiten. Als hij eenmaal staat be gint hij over te geven. Zijn handen maken een hulpeloos gebaar. „Alles is daar vermorzeld, niet meer te red den", zegt hij tenslotte. „Ga jij maar een kop koffie drinken", zegt een oude sergeant-majoor. „Dekens, dekens, en brancards". Drie mannen gaan op het geroep af. Ze ren nen niet meer, want zij weten dat er geen levenden uit de chaos zullen ko men. Het aantal dodep stijgt als het kwik in een koortsthermometer. Twin tig doden, dertig dodenvoordat de ramp vier uur oud is schat men het aantal doden op zeventig. Honderden zijn na een uur bij de wrakken. Een kraanwagen tilt omstreeks half twee een groot stuk verwrongen staal weg, dat snijbranders hebben vrijge maakt. Men moet over sterke zenuwen beschikken; het verwijderen van deze ene plaat staal doet het dodental met zeven stijgen. „Pas op, pas op", roept een sergeant van de geneeskundige dienst. Vier sol daten dragen een brancard naar de autobus. Men kijkt zelfs niet meer op van zijn werk als de brancardiers langs komen. Iedereen is in enkele uren gehard en zal pas over enkele dagen weer spontaan kunnen reageren. Een plank vol bloed, een kinderschoentje, een asbakje in het prikkeldraad een deken tegen een gat in het staal gespannen, omdat ie daarachter zicht bare doden niet geborgen kunnen wor den voordat de zware trekkers de wa gon die eroverheen is geschoten, op hebben gevijzeld. Deze ramp is zo groot dat men zich dwingt niet te huiveren, telkens weer. Van een speciale verslaggever LECH. Na het zilveren huwe lijksfeest, dat het Koninklijk gezin zondag in zonnige opgewektheid heeft gevierd, is plotseling een schaduw over Lech gevallen. In het vriendelijke hotel Alte Post, waar Erich Moosbrugger en zijn vrouw de Koninklijke gasten een bijzonder plezierige skivakantie hebben be reid, verstomden alle blijde ge luiden. In de ruime lounge van het hotel is er een korte familieraad geweest, na- d'at de eerste berichten over de trein ramp aan het Koninklijk gezin waren overgebracht. De Koningin en de Prins zonden het volgende telegram aan mi nister Korthals: Diep geschokt door het ontstellende bericht over het vrese lijke spoorwegongeluk bij Harmeien verzoeken wij u ons grote medeleven met de nabestaanden en de gewonden over te brengen. Juliana-Bernhard. Om half twaalf gistermorgen was de onheilstijding telefonisch bij Alte Post binnengekomen. De Koningin was er toen niet zij was door het zonnige, vriezende weer naar buiten gelakt. De heer Moosbrugger nam de telefoon aan en moest twee keer vragen voor de volle omvang van de Jobstijding tot hem doordrong. Vijftig doden? Onvoorstel baar. Ik zal het proberen te vertellen.... Later is er een telegram met het hogere dodengetal overfheen gekomen en daarna kwam er een officiële mede deling bij de secretaresse van de Ko ningin binnen. Op het Koninklijk paar is hoegenaamd geen aandrang uitgeoefend om terug te keren. Een vergelijking met de ramp van 1953 gaat, aldus de Rijksvoorlich tingsdienst niet op, omdat de aanwe zigheid van de landsvrouwe in die d'agen onmisbaar was. Bovendien staat haar een zwaar jaar te wachten zodat er een bijzonder dringende reden moet zijn om haar vakantie te onderbreken. Eigen nieuwsdienst KAMERIK. Het overlijden van slachtoffers van de treinramp bij Harme ien moet op de gemeentesecretarie van Kamerik worden aangegeven. Dit krach tens de bepaling, dat het aangeven van overlijden in de gemeente van overlijden moet geschieden. Het ongeluk is juist op de grens van de gemeenten Kamerik en Harmelen ge beurd'. Het grootste deel van de ravage ligt op Kameriks grondgebied. Vanuit Utrecht zijn gisteren de namen van slachtoffers van de ramp aan de secre tarie van Kamerik doorgegeven. UTRECHT. De drie d-treinen, die vandaag uit Nederland zullen vertrek ken, worden omgelegd. De Noord-West express en de Holland-Scandinavië- express, die beide uit Hoek van Hol land vertrekken, zullen Utrecht niet aandoen, maar via Amsterdam rijden. De Zuidslavië-express rijdt even min over Utrecht: Deze trein, die uit Den Haag vertrekt, gaat eveneens over Amsterdam. Bussen blijven het verkeer tussen Utrecht en Woerden onderhouden. Waarschijnlijk zullen vandaag de trei nen uit Utrecht met bestemming Rot- terd'am/Den Haag over Amsterdam of Dordrecht worden geleid. Ambulances en politie-auto's uit Woerden zoeken veel later een weg naar de ramp. Eén blik is voldoende: „Groot alarm, alle hulp die bereikbaar is inschakelen". De militairen van de 637ste herstel- compagnie in Woerden komen vijf over tien met zware trucks, kisten ver- bandmateriaal en lasapparaten de spoorbaan op gereden. Chirurgen uit Utrecht zijn dan al in de puinhoop be zig met het zoeken naar overlevenden. Het is heel gauw duidelijk dat er bij het raakpunt der treinen weinig over levenden zijn. Maar men hoort niet ver in de berg verwrongen staal nog kreunen en zachtjes kloppen. „Hier heen, brancards, dekens", roepen de artsen. Een militair bijt op zijn lippen en laat zich in een donker hol glijden dat tussen verwrongen staal en verschroeid hout is vrijgebleven. Zware kraanwa gens komen door het mulle zand ge waggeld en de eerste kabels worden vastgemaakt. De militair komt vuil en De overlevenden. Gescluokken, bleek, maar ongedeerd zijn ze direct na de ramp uit het restauratierijtuig van de trein uit Leeuwarden gestapt. Honderd meter verder naar voren vond het oog geen aanrakingspunt meer in de chaos. Twee bordjes van de eerste klasse, een dwaze stapel-metaal- Daartussen de redders met een brancard, die een dode borg. Van onze correspondent ROERMOND Wethouder G. Pepels uit de Limburgse gemeente Stein heeft de officier van justitie in Maastricht ge vraagd om een onderzoek naar het op treden van burgemeester Corten in de raadsvergadering van 28 december. De burgemeester had in die vergade ring de wethouder tot drie keer toe tot zwijgen gemaand. Toen de heer Pepels zijn mond nog niet hield, had de burge meester de politie gebeld om hem zo nodig met geweld uit de raadzaal te laten zetten. Burgemeester Corten heeft een paar dagen na het incident een brief aan alle raadsleden gestuurd, waarin hij zei het voorgevallene ernstig te betreuren. Hij gaf in de brief toe enkele voor schriften niet in acht te hebben ge nomen. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De treinramp bü Harmelen drukte gisteren dui delijk zijn stempel op de stemming bij de reizigers in de treinen en op de perrons. In de treinen was het rustig, maar er werd opvallend wei nig gesproken. De noodlottige be richten hadden een atmosfeer ge schapen van ernst en zwijgzaamheid. Nog duidelijker sprak de ramp op en om het Utrechtse station. Wildvreem den spraken elkaar aan; de afstand tus sen de mensen was weggevallen, zoals ook gebeurde in de tijd van de storm ramp van 1953. Ziekenauto's, die slachtoffers ver voerden, reden met loeiende sirenes af en aan door de Utrechtse binnenstad. De politie had druk werk het verkeer te regelen, door de talrijke bussen die de verbinding WoerdenUtrecht onder hielden. In café's bij het stationsplein, zaten uren na de ramp nog diepgeschokte mensen, die met de fatale trein hadden gereisd, op hun verhaal te komen. In de eerste verwarring deden allerlei ver halen de ronde, die later onjuist ble ken te zijn. Zo werd o.m. verteld, dat een der machinisten zich had weten te redden door uit zijn trein te springen: hij zou er zijn afgekomen met een ge broken teen. Later bleek, dat heide machinisten waren omgekomen. In de autobussen, die de dienst op Woerden reden, stond de radio aan. Pas uit de nieuwsuitzendingen tegen enen vernamen veel gestrande reizigers de volle omvang van de katastrofe. ROTTERDAM. De 56-jarige Rotter dammer G. van der Vliet is gisteren ri'oor een vallende boomstam dodelijk getroffen. De man was aan het werk op het terrein van Muller en Co's scheepvaart maatschappij aan de Maashaven in Rot terdam, toen een 'boomstam van vijftien honderd kilo uit een strop viel. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Terwijl artsen zich over de verminkte doden van de treinramp bogen voor de identi ficatie, groepten angstige familie leden en kennissen van de trein- passagiers samen voor de poorten van het Centraal militair hospi taal Oog in Al te Utrecht. De hele dag brachten ambulances daar de doden van de grootste treinramp uit de geschiedenis van de Neder landsche Spoorwegen. Het aantal groeide met het uur. Het doden huis was te klein. De lijken moes ten in de garage worden gelegd. De identificatie was bijzonder moeilijk. Veel doden waren niet herkenbaar, anderen hadden geen papieren in hun zak. Die waren er door de klap van de botsing uitge vlogen. Om kwart over twaalf waren er vijftig doden geborgen. In de uren erna steeg het aantal tot boven de negentig en overleden in een Woer- dens ziekenhuis drie zwaar gewonden. Niet alleen bij Oog in Al, maar ook bij andere Utrechtse zieken huizen stroomden ongeruste mensen samen, mensen die in wurgende onzekerheid over hun familieleden van het ene naar het andere zieken huis ijlden. Velen belandden ten einde raad bij het hoofdkantoor van de Neder landsche Spoorwegen. Daar werden zij liefderijk ontvangen in een iet wat plechtige ruimte. Van tijd tot tijd verscheen daar een ambtenaar om namen van gewonden af te roe pen. De meeste mensen verbeten zich manhaftig, sommigen huilden. Door telefoontjes uit het hele land aan de ziekenhuizen, het Roode Kruis en de Spoorwegen raakten de centrales daar overbelast. De ziekenhuizen werkten op hun uiterste capaciteit. Nagenoeg alle artsen waren aanwezig om te helpen. De operatiekamers waren voortdu rend bezet: de bloedtransfusiedienst trof maatregelen om de hele nacht in touw te kunnen zijn. In de loop van de avond en de nacht zijn de slachtoffers van de ramp onopvallend naar de Buur kerk overgebracht. Daar werden de kisten op sarcofagen geplaatst in afwachting van de komst van de familie vanochtend. Woerden had gistermorgen een grote opstopping van reizigers, waaronder honderden militairen die juist terug keerden van verlof. Overal waren de telefoons bezet door mensen die familie wilden geruststellen of afspraken moes ten veranderen. Het interlocale tele foonverkeer was echter zo overbelast, dat maar weinigen verbinding wisten te krijgen. De talrijke autobussen zorgden wel dra voor een redelijk goede noodver- binding met Utrecht, maar vele reizi gers kregen vertragingen van één tot anderhalf uur. Op het Rotterdamse Centraal Station ontstonden direct na de ramp moeilijk heden. Met luidsprekers werd de strem ming bekend gemaakt. Reizigers voor Utrecht werden overgebracht naar an dere treinen, en vertrokken met ver traging. De bedrijfsarts en de verpleger van Rotterdam C.S. vertrokken meteen per auto naar de onheilsplaats. Later op de dag reden de treinen naar Woerden en terug vrij stipt op tijd. De lijn was echter veel minder druk dan gewoonlijk. Kennelijk gaven vele reizigers de voorkeur aan een om weg per trein boven het per bus af leggen van het traject Woerden Utrecht of omgekeerd. De Skandinavië- expres werd omgelegd via Amsterdam- Amersfoort. De hoofdconducteur uit de Rotter damse trein bleef ongedeerd. Hij hielp bij het reddingswerk. Toen hij later op de dag terugkwam naar Rotterdam, bleek hij te zeer overstuur; hij mocht naar huis gaan. Een hoofdader van het goederenver voer is de lijn RotterdamUtrecht. Dit zijn voornamelijk nachttreinen; ze wer den omgeleid via Amsterdam of via DordrechtGeldermalsen. Veel moei lijkheden heeft dat niet gegeven, omdat men op Rotterdam C.S. de hele dag had om deze wijzigingen voor te bereiden. Ook het Station Hollands Spoor in Den Haag heeft zijn bedrijfsarts gister morgen meteen ter assistentie naar- Harmelen gestuurd. Het treinverkeer naar Utrecht op de omwegen via Amsterdam—Amersfoort en DordrechtGeldermalsen werd na tuurlijk extra belast. Op de route naar Amsterdam werden ettelijke extra- treinen ingelegd. Militaire treinen moesten worden om geleid. De Noordwest-expres reed via Amersfoort—AmsterdamDen Haag Rotterdam naar Hoek van Holland, en omgekeerd. Ondanks alles wist men het tijd schema redelijk te handhaven. De ver tragingen waren niet langer dan een minuut of tien. URECHT. De commandant van de Utrechtse Rode Kruiscolotme heeft gis teravond meegedeeld dat de toestand van de gewonden over het algemeen redelijk is. Het aantel ernstig gewonden is gering. Verscheidene mensen die ge wond waren, hebben de ziekenhuizen na behandeling al weer kunnen verlaten. Gebleken is dat bijna alle slachtoffers om het leven zijn gekomen door sche delletsel. Op de lijken van de twee ma chinisten -ral nog sectie worden verricht. Bij het bergingswerk is gisteravond nog een zware ongevallenkraan bij het heffen van een rijtuig uit de rails gelo pen. Het rijtuig viel van twee meter hoogte neer, rakelings langs een werk- keet, waarin zich op dat ogenblik enige journalisten bevonden. Het was dezelfde werkkeet, die in de morgen bijna door een van de uit de rails geslagen rijtuigen was vermorzeld. De materiële schade van het ongeluk wordt geschat op twee a drie miljoen gulden. Als dozen opgeworpen, van hun onderstellen gerukt: het zijn de wagons van de trein uit het Noorden, die als ontembare beesten van het spoor zijn gesprongen. LISSABON (A.F.P.) De echtge note van de kapitein die de aanval van opstandelingen tegen de kazerne in Beja heeft geleid is gisteren door de Portugese staatsveiligheids-poli- tie gearresteerd. Mevrouw Varela Gomes bracht elke dag een bezoek aan haar man, die gewond in een zie kenhuis ligt. DEN HAAG (AP). De Amerikaanse ambassadeur in Den Haag, John S. Rice, is gisteren ontvangen door de minister van buitenlandse zaken mr. J. M. A. H. Luns. Het bezoek werd in verband gebracht met de uitlatingen van ambassadeur Ho ward P. Jones in Celebes. De ambassa deur riep daar Merdeka (Vrijheid) tij dens een massabijeenkomst. De gewonden zijn: A. van Alphen, Hengelo; Annold, verdere gegevens onbekend; 'F. A. Ba zen, R'dam; J.A. van den Berg, Zwol le; H. Blinkers, Almelo; Bakken Da- men en Douma, Gron.; A.H.L. Gerrit sen, Amersfoort (allen opgenomen in het Academisch ziekenhuis te Utrecht) Van der Giese, adres onbekend (ligt in het Homoeopatiscih ziekenhuis te Utreoht); sergeant Groenewold (Oog in Al te Utrecht); J. M. F. Helmer, Utreoht (Academisch ziekenhuis); R. J. Honing, Haserhorne (R.K. ziekenhuis Woerden); Hulshof, Norg; Haak, Zuid laren (Diaconessenhuis Utreoht); Ja- zech. Eindhoven; M. Kooistra, Buiten post; C. H, M. Kwak, Rotterdam (laat ste drie verbonden); Kroeze, Emmen (Diaconessenhuis, Utreoht); N. E. Lank- reyer, Hilversum; G. Lassche, Nijver- dal; E. van der Meer, Zuidlaren; L. Muis, Hardenberg; G. Nieuwenhuizen, Amersfoort (dezen liggen in het Aca demisch Ziekenhuis); A. Nanninga Dijkhuisen, Groningen (poliklinisch be handeld); G. Otterlo, Utrecht; R. M. Pompe, Utrecht (beiden Academisch Ziekenhuis); H. A. Polder, Naarden (poliklinisch behandeld); M. Powell en F. Powell, uit Canterbury, Engeland (beiden poliklinisch behandeld); A. J. van Rooyen, Zwolle (Academisch Zie kenhuis, Utrecht); H. Roelof, Baarn (R.K. ziekenhuis Woerden); luit.-kol. Rous (Oog in Al), Utrecht; J. Selhorst Utrecht (poliklinisch behandeld); mej. A. Smits, Maassluis (St. Anthoniuszie- kenhuis Utrecht)B. Tbolen, Hilversum; P. E. Vuyk, Groningen; P. J. J. Vugts (alle drie Academisch Ziekenhuis Utrecht); VuykKneep, Groningen (poliklinisch behandeld)J. C. de Vries, Alphen aan den Rijn (R.K. ziekenhuis Woerden); mevrouw A. Visser, Utrecht Diaconessenhuis, Utrecht); H. J. J. Wieringa, Amersfoort (Academisch Zie kenhuis, Utrecht); L. M. Wynia, Dalfsen (poliklinisch behandeld); H. Weynen- berg, Amersfoort (R.K. ziekenhuis Woerden); mevrouw Warren—Van der Laan, Rotterdam (poliklinisch behan deld); T. J. P. Wegers, Utrecht (Aca demisch Ziekenhuis, Utrecht)Zoethout, Utrecht (Oog in AI). Opgenomen in het R.K. ziekenhuis te Woerden: J. Bos, Nieuw-Amsterdam; C. Blom, Rotterdam; W. Hoekstra, Gro ningen; mevrouw H. JansenBaren- drecht, Amsterdam; J. v. d. Berg, Eiken- laantje 17, Huizen; P. v. Linschoten, De Bilt; J. Veenstra, Hilversum; Voogd, Bussum; E. Kamps, Nieuw-Amsterdam; F. Uilenberg, Utreoht; F. Rombouts, El- burg; J. Rouwenhorst, Apeldoorn; W. van Rijn, Bilthoven; G. van de Wal, onbekend; H. de Mol, Woerden; W. Wierda, Deventer; mevrouw Sluimer Van der Peppel, Hilversum; B. J. Wilt, Wierden (overgebracht naar het zieken huis te Almelo); J. J. C. Roest, Rotter dam (overgebracht naar het St. Francis- cusziekenhuis te Rotterdam); Feenstra, HoogvlietSpijkenisse (St. Anthonius- ziekenhuis te Utrecht); H. de Kleine, Amersfoort (De Lichtenberg, Amers foort). LONDEN (Reuter). Onder de bezetting van de Indische troepen is Goa nu eerst recht een kolonie ge worden, zo heeft de Portugese mi nister van buitenlandse zaken, No- gueria, in een vraaggesprek voor de Britse televisie verklaard. Goa, aldus de Portugese minister, is thans in handen van de Indische politie, terwijl het vroeger in handen van de Goanezen zelf was. Het bestuur is vol komen in handen van Indiërs, tegenover vroeger van de Goanezen zelf. Ook gewaagde minister Nogueria van godsdienstvervolging en invoering van het kastestelsel. Er zou een wet zijn aan gekondigd waarbij het loonpeil in Goa, dat tot dusver drie tot vier maal zo hoog was als in Indië, tot dat van Indië wordt teruggebracht. Verder zei de minister dat de rijkdom men van Goa, en in het bijzonder de erismijnen die „uitsluitend ten bate van de Goanezen werden geëxploiteerd", thans door Indië zijn overgenomen uit sluitend ten bate van de regering en de Indische industrie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 5