N.S. zijn
verplicht
schade te
vergoeden
SCHERPE KRITIEK
OP DE HULPACTIE
NIET BIJ
HET ZWAARD
R AADSLEDEN VREZEN
VERLIES VAN ZETEL
MOLOTOF
TERUG
IN WENEN
DE NATUUR
„Slachtoffers zijn her
der verspreid''''
en
mm\
.ZAAK IS MISGEGAAN DOOR
BETWETERIGE PEANOLOGIE"
Prof. dr. Weve in
Zeist begraven
Herindeling Goeree-Overflakkee
Nederlander in
Duitsland
Fitter overreden
in werkput
door mevrouw mr.
E. Fischer-Keuls
COMMANDANT RODE KRUISCOLONNE:
EEN VRAAG
I tto/iencc. I
$CMVH0VtL
Voorbarig
in en om uw huis
Persoonlijk Zeeuws
damkampioenschap
Dinsdag 9 januari 1962
ZËEUWSCR DAGBLAD
Pag. 2
yOLGENS de wet is de N.V. Ne-
derlandsche Spoorwegen
waarvan de aandelen alle in handen
van de staat zyn aansprakelijk
voor de schade door een ongeluk
als dat van gisteren geleden.
Artikel één van de Spoorwegwet
bepaalt dat „ondernemers van een
spoorwegdienst verantwoordelijk
rijn voor de schade door personen
of goederen bij de uitoefening van
de dienst geleden, tenware de schade
buiten hun schuld of die hunner
beamhten of diensten zyn ontstaan."
Deze regeling betekent voor mensen
die er krachtens hun spoorwegkaartje
recht op hebben door de Spoorwegen
vervoerd te worden naar de plaats
van hun bestemming, eigenlijk niets
bijzonders. Ook zonder deze bepaling
kunnen zij er krachtens de algeme
ne voor vervoerscontracten gelden
de regelen aanspraak op maken heel
huids de plaats van bestemming te
bereiken.
Als dat niet gebeurt is de ver
voerder voor de schade aansprake
lijk, tenzij hij aantoont dat het aan
overmacht is te wijten dat hij zyn
verplichting niet kon nakomen. De
Spoorwegen kunnen zich dus alleen
aan hun aansprakelijkheid onttrek
ken door aan te tonen dat de schade
buiten schuld van de Spoorwegen
of die van hun personeel is ontstaan.
TJIEROMTRENT is de rechtspraak
*-■*- niet gul voor de Spoorwegen:
over het algemeen worden zij slechts
dan niet aansprakelijk geacht als de
«chade een gevolg is van roekeloos
heid of onvoorzichtigheid van de
getroffen passagier zelf. Zelfs als
de Spoorwegen kunnen aantonen
alle verplichte voorzorgsmaatregelen
te hebben getroffen, heft dit hun
aansprakelijkheid niet op.
Wat omvat de verplichting tot
vergoeding van schade? Allereerst
tie materiële schade die het slacht
offer zelf lydt door dokters- enver-
pleegkosten, schade door gederfde
inkomsten, schade aan kleding en
bagage, enz. Zij die door het onge
luk de dood hebben gevonden, heb
ben geen schade. Hun nagelaten be
trekkingen kunnen volgens de recht
spraak zelfs geen aanspraak maken
op vergoeding van begrafeniskosten,
daar deze toch eenmaal zouden zijn
gemaakt.
1~AE echtgenote, kinderen of ouders
hebben krachtens artikel 1406
van het Burgerlijk, Wetboek, gezien
in samenhang-Mnet artikel één van
de Spoorwegwet indien zy door
de overledene werden onderhou
den, aanspraak op een uitkering die
naar de omstandigheden door de
rechter moet worden vastgesteld.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT. De commandant van de Rode Kruiseolonne te Utrecht,
luitenant-kolonel arts J. G. Herschel, heeft zich gisteravond bijzonder
kritisch uitgelaten over de hulpactie bij de treinramp.
„Van alle kanten kwamen ziekenauto's naar de plaats van het ongeluk.
Slachtoffers werden naar alle windstreken verspreid zonder dat zij konden
worden geregistreerd. Zij liggen nu overal verspreid in ziekenhuizen. Het
kan nog dagen duren voor alle namen bekend zijn".
Ir. J. Lohmann, president-directeur van
de Spoorwegen, die gisteren van uur tot
uur Nederland op de hoogte hield van
de situatie bij Harmeien.
ZEIST. Het stoffelijk overschot
van prof. dr. H. J. M. Weve, die
woensdag op 73-jarige leeftijd is
overleden, is gisteren begraven. Het
is bijgezet in het familiegraf op de
rooms-katholieke begraafplaats in
Zeist.
Een broer van de overledene, profes
sor magister dr. F, R. Weve O. P.,
droeg vóór de begrafenis eèn mis op in
de parochiekerk aan de Utrechtseweg in
Zeist. Hij werd geassisteerd dQor pas
toor F. Weezël Erreris uit Utrèó'ht en
pastoor H. P. van Schaick uit Zeist. Er
bestond grote belangstelling.
Prof. Weve heeft als geneesheer-direc
teur van het Ooglijdersgasthuis en als
hoogleraar aan de Utrechtse rijksuni
versiteit grote bekendheid gekregen in
binnen- en buitenland.
„Het was een wilde chaos", aldus
dokter Herschel, „iedereen deed maar
wat".
„Men moest de regels die het depar
tement van binnenlandse zaken voor
dergelijke gevallen stelt maar eens ter
dege nagaan. Op een gegeven ogenblik
waren er veel te veel ambulances, op
zijn minst drie voor elke patiënt".
De Utrechtse Rode Kruiseolonne zou
een goede hulpactie op touw hebben
kunnen zetten, maar het Rode Kruis is
niet gewaarschuwd.
„Ik zeg niet dat er minder slacht
offers zouden zijn geweest, maar het
geheel zou een vlotter verloop hebben
gehad."
Dr. H. A. V. Giesberger, gewestelijke
commandant van het Rode Kruis te
Utt-echt voegde eraan toe: „Wij hebben
ons alleen paraat gehouden. Ik vraag
mij af of de overheid zich wel vol
doende bewust is van het potentieel
van de Rode Kruiseolonne. Een half
uur na de aankomst op het rampter
rein had de identificatie al kunnen be
ginnen."
In Den Haag verklaarde de heer P.
E. Hendrikz, hoofd van de kring Zuid-
Holland d van de dienst Bescherming
Bevolking: „Tegen half tien in de mor
gen werden we gebeld. Wg weten nog
niet wie ons heeft gealarmeerd. On
middellijk hebben we de mobiele ge
neeskundige dienst uit Wóórden met
enige artsen, dertig brancards, dekens
en schragen naar de plaats van de ramp
gestuurd. Binnen een4 kwartier na het
alarm konden we met het reddings
werk beginnen. Behalve de Woerdense
BB-ers was er toen nog geen hulp aan
wezig."
Deze noodwachters, die enkele tien
tallen slachtoffers hebben geborgen,
werden om ongeveer half elf afgelost
door reddingsploegen van de spoor
wegen. Hun materieel bleef achter.
Uit Utrecht stuurde de BB een kan
tine- en een verbindingswagen naar de
plaats van de ramp. De laatste stond
voortdurend in mobilofooncontact met
een van de drie Utrechtse commando
posten van de BB.
Coördinatie in de hulpverlening werd
daardoor mogelijk. Wanneer de pro
vinciaal commandant van de BB, de
heer U. H. Meijer, hulp kreeg aange
boden, liet hij via deze commandopost
naar de verbindingswagen bellen of er
aan die hulp behoefte Was. Zo konden
dus ook, via het contact tussen de BB
en de territoriaal commandant in
Utrecht, militairen doelmatig worden
ingezet.
Het hoofdbestuur van het Rode Kruis
in Den Haag en de afdelingen Den
Haag, Amsterdam en Utrecht kregen
verzoeken om hulp binnen via de plaat
selijke geneeskundige diensten. In de
drie steden werden vrijwilligers uit
hun werk gehaald en naar het terrein
van de ramp gebracht.
Den Haag stuurde twintig ambulance
auto's. De bloedbank van het Rode
Kruis in Rotterdam zond bloed naar
Woerden, voor de bloedtransfusies die
daar in het ziekenhuis aan zwaar ge-
woftden werden toegediend.
86
Toen het eten op tafel stond,
stonden beide mannen op en sprak
de kapitein een lang latijns gebed.
Pierre kende toevallig de responsie.
Zijn latijn was even goed als
dat van de kapitein en Justin
zei: „Men heeft u goede manieren
én goed latijn geleerd, Meester
Pierre. De minister vertelde me
dat u min of meer een lin
guïst bent. Kent u wellicht Grieks
bok?"
,,Neen, heer Jan. Helaas niet. Het
zou me ongetwijfeld van pas komen,
als ik binnenkort met de loodsen van
doen krijg. We hebben een voorspoe
dige reis gemaakt, nietwaar?"
,,Tot nog toe wel, Pierre, maar
dit," en hij wees met zijn mes naar
de woelige zee buiten de ramen, „dit
is een tegenslag. We hoorden op het
ogenlik in Chios te zijn, of althans
ten naastenbij. Maar onder de ge
geven omstandigheden valt er niets
van te zeggen, wanneer we er zullen
aankomen. Maak u geen zorgen over
de loodsen. Ze spreken allemaal een
taaltje dat ze voor Frans houden
en als we er in Chios eentje mochten
oppikken, die zich niet verstaanbaar
kan maken, hebben we een tolk aan
boord. Maar ik moet zeggen dat het
me een raadsel is, hoe de minister
verwachten kan dat ge het loodsgeld
zoudt kunnen drukken. Dat is wet
telijk vastgesteld. George Phranza,
de keizerlijke kanselier, stelt ze vast
in Constantinopel. En in Trebizonde
worden ze vastgesteld door Groother
tog Alexius." De kapitein grinnikte.
„Die Alexius is een enorme dikke
eunuch, Pierre en een van de sluw
ste mannen die ik ooit ontmoet heb."
„Naar men zegt, hebben eunuchen
over het algemeen een scherp ver
stand, heer Jan. Misschien kunnen
zij zich beter concentreren dan de
meesten. Als het mij in Constantino
pel eventueel mee mocht lopen, heb
ik de vrijheid om door te gaan naar
Trebizonde."
„Dat weet ik, Pierre. Ik geloof
niet dat de minister me ooit zulke
uitgebreide orders betreffende een
zijner functionarissen heeft gegeven.
Ik zou ze u voorlezen, jongeman, als
ik niet bang was dat ge dan te op
geblazen zoudt worden. Bovendien,"
erkende hij, „heb ik de orders in
zee geworpen. Dat maakte ook deel
uit van mijn instructies en ik heb
me er trouw aan gehouden. Overi
gens ben ik niet dom genoeg, Pierre,
om te geloven dat de loodsgelden het
enige onderwerp van uw missie vor
men. Wat zijn de andere redenen die
HM
I
u aan boord van mijn schip hebben
gebracht?"
,.De loodsgelden zijn te hoog, heer
Jan. En dan is er ook nog die kwes
tie van het koppengeld, dat in de
privébeurs van de keizers verdwijnt.
Daar wordt het althans verondersteld
in te verdwijnen. Er wordt een gou
den pond geheven, als een soort
van tribuut, voor ieder van de vijf
tig mannen aan boord van de Eula-
lie, iedere keer dat zij in Constan
tinopel meert en in Trebizonde een
zilveren pond, alsof de mannen zich
voorgoed binnen de keizerrijken ves
tigden. Bij een tijdelijk verblijf, zo
als dat van een scheepsbemanning,
behoorde het geld als borgstorting te
dienen en te worden terugbetaald bij
het vertrek van het schip. Maar dat
gebeurt nooit, zoals ge weet."
„Eerlijk gezegd, wist ik het niet.
Dat soort zaken wordt door de hof
meester behandeld. Enfin, het gaat
mij ook eigenlijk niet aan, jonge
man." Hij hief zijn beker naar Pier
re op. „Ik wens u veel geluk met
uw loodsgelden en koppengelden."
Hij nam een teug en zette zijn be
ker weer neer. „Ik zou er aan toe
kunnen voegen, meester Pierre, dat
ge zeer overtuigend spreekt en u bij
zonder slecht laat uithoren. Misschien
kunt ge er inderdaad de Grieken van
overtuigen dat ze verkeerd handelen.
Om uwentwille, niet om mijnentwille,
hoop ik echter dat uw zaken u in
Constantinopel zullen houden. Dat is
een heel wat aangenamer stad dan
Trebizonde en veel beschaafder."
„Ik hoop juist het tegenovergestel
de, heer Jan. De Coucy vertelde mij
dat de vrouwen van Trebizonde de
mooiste van de hele christenheid
zijn. Is dat waar?"
„Als ge niet zo jong waart, Pierre,
zou ik wellicht denken dat ge op uw
beurt mij probeerde uit te horen.
Maar heel Montpellier praatte over
-.-.*•
uw succes bij de dames en uw rit
jes in het maanlicht. Wat ze over
de vrouwen van Trebizonde zeggen,
is waar."
Pierre kleurde hij deze zijdelingse
zinspeling op zijn rit met Claire tot
onder«zijn haar. Hij was erg boos en
daar zag hij naar uit ook.
„Aha!" riep heer Jan zeer luid.
Hij yond het heerlijk dat hij een
spleet gevonden had in de wapen
rusting van zijn gast.
„Dat was touché, is het niet, Pier
re? Maar ik heb je ernstiger getrof
fen dan de bedoeling was. Als ik
mijn eigen jeugd nog niet helemaal
vergeten ben, ziet zo de ware liefde
er uit. Daag mij niet uit op mijn
eigen schip, jongeman. Dat doet men
nu eenmaal niet en ik ben ook veel
te oud. Ik vraag u zeer nederig om
vergeving. Montpellier is een babbel
zieke stad. Het was een mooi meis
je en een edele jonkvrouw. Wat ge
ook nodig moogt hebben voor uw
welslagen, Pierre, dat wens ik u."
De kapitein hief opnieuw zijn beker
naar hem op. „Geen wonder dat ge
uw missie ernstig neemt."
Pierre zei: „Ik dank u, heer Jan.
Mijn eigen vader zou het niet vol
maakter kunnen begrijpen. U bent
heel vriendelijk, heer".
Op dat ogenblik liep het schip
recht in de wind op, een ongehoord
en gevaarlijk iets. Onmiddellijk werd
het gerammel van blokken en het
daverende slaan der zeilen hoorbaar.
De zware, lange boom die het groot
zeil droeg, begon als een enorme ha
mer tegen de mast te beuken. Het
schip verloor snelheid en slingerde
wild. De mast kraakte en kreunde,
alsof hij uit het schip gewrongen
werd. Misschien was dat ook wel het
geval.
(Wordt vervolgd.)
LEER (DPA), De zeventigjarige
W. Havinga uit Breda is gisternacht bij
een verkeersongeluk in de buurt van
Völlenerfehn bij Leer in Duitsland ver
ongelukt. Een tweede inzitteride van de
wagen, dié door de heer Havinga werd
bestuurd, werd zwaar gewond. Twee an
dere passagiers liepen lichte Verwondm
gen op.
Van onze Haagse redactie.
DEN HAAG. Vele gemeente
raadsleden van Goeree-Overflakkee
denken niet aan het algemeen be
lang zij denken aan zichzelf. Als
er 'ia de gemeentelijke herindeling
van het eiland evenveel raadsleden
zouaen blijven als er nu zijn, was
er geen vuiltje aan de lucht. Dat
zei de heer De Vin uit Oude Tonge
gisteren in de openbare vergade
ring van Gedeputeerde Staten van
Zuid-Holland.
Volgens het desbetreffende vooront
werp van wet. dat in het college werd
behandeld, zullen de dertien gemeen
ten op Goeree-Overflakkee worden
vervangen door vier nieuwe gemeen
ten. Van de 107 gemeenteraadsleden op
MOSKOU (AP). Het Russische
ministerie van buitenlandse zaken
heelt meegedeeld dat Wjatsjeslaw
Molotof, de vroegere minister van
buitenlandse zaken, is terugge
keerd op zijn post bij het Interna
tionale orgaan voor Kernenergie in
Wenen, ondanks het feit dat hij op
het jongste partijcongres is veroor
deeld wegens het tekenen van op
drachten tot het vermoorden van
burgers.
Het ministerie deelde mee dat Mo
lotof waarschijnlijk zaterdag reeds
naar Wenen was vertrokken om zijn
functie weer op te vatten.
Het nieuws van het vertrex van Mo
lotof is in diplomatieke kringen met
verbazing ontvangen. Nog geen half
uur voor de mededeling van buiten
landse zaken, c'eelde de Oostenrijkse
ambassade mede dat Molotof niet was
vertrokken.
Samen met Malenkof, Kaganowitsj
en anderen werd Molotof op het par
tijcongres beschuldigd van het leider
schap van de anti-partijgroep die in
1957 bijna een staatsgreep wist tt be
werkstelligen. Er zou een proces te
gen hen worden aangespannen.
Op het partijcongres beschuldigde
de ene spreker na de andere de drie
in ongenade gevallen leiders van ver
antwoordelijkheid voor de dood van
honderden partij. en legerleidérs
tijdens de zuiveringen in de jaren der
tig onder Stalin.
het eiland hebben 88 zich tegen het
plan verklaard. Alleen in Middelhar-
nis was de meerderheid van de raad
voor het ontwerp.
Dat de gemeenten niet zouden opge
wassen zijn tegen de zwaardere pro
blemen rta de voltooiing van het Delta
plan, werd betwist. „Zie de brug over
het Haringvliet, de fluoridering van
het drinkwater en het structuurplan
voor het eiland", aldus wethouder Vis
ser van Stellendam.
Verscheidene sprekers noemden het
plan voorbarig. De recreatie en de
industrialisatie zullen geleidelijk gaan.
Laten we wachten tot over een jaar of
vijf nadat de vaste oeververbinding
klaar is meende de gemeentesecretaris
van Herkingen, de heer Van der Ster.
..Eerbiedig onze zelfstandigheid" riep
de heer Edewaard uit Sommelsdijk uit.
Er bestaat al vruchtbare samenwerking
tussen de gemeenten op het eiland;
Daarom is samenvoeging ontijdig,
meende hii.
De heer De Vin stelde voor, ten
oosten van het kanaal, dat Goeree-
Overflakkee zal doorsnijden, één ge
meente Oost-Flakkee te vormen.
De heer Tieleman uit Middelharnis
dacht, dat brede lagen van de bevol
king vóór de herindeling waren.
Vooral voor de 1500 pendelaars, die
dagelijks van het eiland naar Rotter
dam reizen, is de vestiging van indus
trie op het eiland van groot belang. Dat
zal worden gestimuleerd door de herin
deling, aldus de heer Tieleman.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. De 59-jarige water-
fitter W. Noorderrheer uit de Nicolaas
Beetsstraat is gistermiddag in de R-oze-
nebmansstraat overreden door een ombe
kend gebleven automobilist, die vermoe
delijk te laat mêPktë ó'at de straat ge
deeltelijk was o-pgebroiken. De heer
Noobdermeer, die bezig was de water
leiding te repareren, stond gebukt in de
werkput toen plotseling in volle vaart
een auto over hem heen reed.
Hij is in zorgwekkende toestand op
genomen in Het Ziekenhuis Dijikzigt. De
politie van -het bureau Marc-oniplein
vraagt ooggetuigen om inlichtingen.
Joseph Kennedy, de vader van de
Amerikaanse president, is gisteren uit het
ziekenhuis ontslagen waarin hij drie we
ken lang, was verpleegd nadat hij door
een beroerte was getroffen.
Bewaarfruit. Appels en peren zal men
regelmatig moeten controleren; best
mogelijk dat er rotte exemplaren tus
sen zitten en die zouden ook de gave
vruchten kunnen aansteken. Daarom is
het beter wekelijks even te controle
ren en als men er niet zo 'veel heeft
kan men de vruchten wekelijks ook
even omkeren; ook dat komt de houd
baarheid ten goede, doch doe het zo
voorzichtig mogelijk; ze mogen niet
worden gekneusd
Burgemeester van Den Haag:
Van onze Haagse redactie
rtEN HAAG. „Vanaf het begin
is de zaak door betweterige pla
nologie misgegaan", zei burgemees
ter mr. H. A. M. T. Kolfschoten gis
teren in zijn nieuwjaarsrede over de
ontwikkeling van de Haagse agglo
meratie. „Op dit onzekere moment",
zo voegde hij eraan toe, „kan ik
niet beter doen dan u en mijzelf
aansporen onze ziel in lijdzaamheid
te bezitten, ook als de berg een mui?
zou baren".
Voor dit probleem is, na ruim vier
jaar. nog altijd' geen oplossing gevon
den en daarin zag de burgemeester
een ondertoon van bestuurlijke ver
legenheid, zo niet onmacht. „De tijd
lijkt er rijp voor", aldus burgemeester
Kolfschoten, „dat Den Haag de macht
over zijn probleem weer in handen
krijgt en zijn eigen stellingen betrekt".
De burgemeester sprak ook over de ont
wikkeling van de woningbouw. Het
aantal ingeschreven woning-zoekenden
in Den Haag tot voor kort met tien
duizend vrij stabiel is de laatste
maanden merkbaar gestegen. De oor
zaak hiervan is het vëel kleiner aantal
woningen, dat vorig jaar is klaarge
komen: 2640 stuks, tegen'3922 in 1960
Op 1 januari waren 2249 huizén in
aanbouw, 797 woningwet* en 1452 par
ticuliere woningen, tegen 3315 op 1 ja
nuari 1961. Op die datum lag ook de
verdeling in woningwet- en vrije Sec
torbouw heel anders: 2151 woningwet
woningen en 1164 „vrije" huizen.
25. Nadat de maat zich had verwij
derd slaakte Kappie een zucht van op
luchting en begaf zich naar de meester,
die lusteloos over de reling hing,, kij
kend naar de zinkende wrakken...
„Luister eens, Siep," sprak hij. „Als
het even wil kunnen we nu een uitweg
vinden uit deze wiermassa, want dat
spul isin werking. Het spoelt uit el
kaar. Laat me nou niet in de steek, zet
alle overgehaalde ideeën uit ie hoofd,
die je Bond er in heeft gestouwd en
steek je klavieren uit! De maat is voor
lopig volledig van de kaart, daar hoet
ik ja niet op te rekenen.."
„O," zei de meester en het leek als
of hij even aarzelde.
„Hoe weet je dat, van dat wier?"
vroeg hij toen.
„Omdat de wrakken zinken," ver
klaarde Kappie, „ze worden niet langer
drijvend gehouden door de wiermassa.
De meester schudde spmber het hoofd.
„Daar zit een sinistere kracht ach
ter," murmelde hij. „Die 'schepen wor
den onder water getrokken!"
,Ach wat, je hebt teveel naar de
maat geluisterd!" riep Kappie boos.
„Ben jij nu een ruige zeebonk van een
kerel? Je moest.."
Hij stokte, want op dat ogenblik drong
er uit het ruim een akelige schrille
muziek door, ontlokt aan het trekhar-
monika'tje van de maat. De stem van
de stuurman zong er onbegrijpelijke
woorden tegenin en ook werd het schor
re geblaf van de zeehond gehoord.
VLISSINGEN. Om het persoonlijk kam
pioenschap van Zeeland werd in Goes en
Vlissingen de tiende ronde gespeeld, waarvan
de uitslagen luidden als volgt; Hoofdklasse.
A. Krijger—-Iz. Op 't Hof 1—1, F. Blaas—M.
J, Walraven 02, C. van Rijswijk—J. J.
Kaan 1>1, E. A. SchuitemaJoh. Lere 0—2,
Iz. Op 't Hof. Jan Blom 0—2, J. Louwerse—
A. Krijger 2—0, J. J. Kaan—,F. Blaas 0—2.
B16m. Lere en Walraven geven elkaar geen
duimbreed toe. daar zij wederom hun partij
en wisten te winnen. De stand luidt als volgt:
F. Blaas 18 punten uit 10 part., Jan Blomen
Joh. Lere beiden 12 uit 8 part: M. J. Walra
ven 10 uit 7 part:. W. Heydra 10 uit 8 part;
J. Louwerse 10 uit 8 part;, C. van Rijswijk 8
uit 8 part;, J. J. Kaan en A. Krijger beiden
8 uit 9 part., E. A. Schiuitema 6 uit 0 part..
J. Blaas 2 uit 7 part. en Iz. Op 't Hof 1 punt
uit 9 partijen.
Finale le Klas: Wegens ziekte van de deel
nemers is in deze finale maar één partij ge
speeld n.m. H. de VliegerF. Grevinga
1—1.
Uitgaande van de Stichting Dorps
gemeenschap werd in het Dorpshuis te
St. Ann al and een film vertoond over
Ivanhoe. Sint-Annaland heeft kunnen ge
nieten van enkele leuke films.