N.S. zijn verplicht schade te vergoeden SCHERPE KRITIEK OP DE HULPACTIE NIET BIJ HET ZWAARD R AADSLEDEN VREZEN VERLIES VAN ZETEL MOLOTOF TERUG IN WENEN DE NATUUR „Slachtoffers zijn her der verspreid'''' en mm\ .ZAAK IS MISGEGAAN DOOR BETWETERIGE PEANOLOGIE" Prof. dr. Weve in Zeist begraven Herindeling Goeree-Overflakkee Nederlander in Duitsland Fitter overreden in werkput door mevrouw mr. E. Fischer-Keuls COMMANDANT RODE KRUISCOLONNE: EEN VRAAG I tto/iencc. I $CMVH0VtL Voorbarig in en om uw huis Persoonlijk Zeeuws damkampioenschap Dinsdag 9 januari 1962 ZËEUWSCR DAGBLAD Pag. 2 yOLGENS de wet is de N.V. Ne- derlandsche Spoorwegen waarvan de aandelen alle in handen van de staat zyn aansprakelijk voor de schade door een ongeluk als dat van gisteren geleden. Artikel één van de Spoorwegwet bepaalt dat „ondernemers van een spoorwegdienst verantwoordelijk rijn voor de schade door personen of goederen bij de uitoefening van de dienst geleden, tenware de schade buiten hun schuld of die hunner beamhten of diensten zyn ontstaan." Deze regeling betekent voor mensen die er krachtens hun spoorwegkaartje recht op hebben door de Spoorwegen vervoerd te worden naar de plaats van hun bestemming, eigenlijk niets bijzonders. Ook zonder deze bepaling kunnen zij er krachtens de algeme ne voor vervoerscontracten gelden de regelen aanspraak op maken heel huids de plaats van bestemming te bereiken. Als dat niet gebeurt is de ver voerder voor de schade aansprake lijk, tenzij hij aantoont dat het aan overmacht is te wijten dat hij zyn verplichting niet kon nakomen. De Spoorwegen kunnen zich dus alleen aan hun aansprakelijkheid onttrek ken door aan te tonen dat de schade buiten schuld van de Spoorwegen of die van hun personeel is ontstaan. TJIEROMTRENT is de rechtspraak *-■*- niet gul voor de Spoorwegen: over het algemeen worden zij slechts dan niet aansprakelijk geacht als de «chade een gevolg is van roekeloos heid of onvoorzichtigheid van de getroffen passagier zelf. Zelfs als de Spoorwegen kunnen aantonen alle verplichte voorzorgsmaatregelen te hebben getroffen, heft dit hun aansprakelijkheid niet op. Wat omvat de verplichting tot vergoeding van schade? Allereerst tie materiële schade die het slacht offer zelf lydt door dokters- enver- pleegkosten, schade door gederfde inkomsten, schade aan kleding en bagage, enz. Zij die door het onge luk de dood hebben gevonden, heb ben geen schade. Hun nagelaten be trekkingen kunnen volgens de recht spraak zelfs geen aanspraak maken op vergoeding van begrafeniskosten, daar deze toch eenmaal zouden zijn gemaakt. 1~AE echtgenote, kinderen of ouders hebben krachtens artikel 1406 van het Burgerlijk, Wetboek, gezien in samenhang-Mnet artikel één van de Spoorwegwet indien zy door de overledene werden onderhou den, aanspraak op een uitkering die naar de omstandigheden door de rechter moet worden vastgesteld. Van een onzer verslaggevers UTRECHT. De commandant van de Rode Kruiseolonne te Utrecht, luitenant-kolonel arts J. G. Herschel, heeft zich gisteravond bijzonder kritisch uitgelaten over de hulpactie bij de treinramp. „Van alle kanten kwamen ziekenauto's naar de plaats van het ongeluk. Slachtoffers werden naar alle windstreken verspreid zonder dat zij konden worden geregistreerd. Zij liggen nu overal verspreid in ziekenhuizen. Het kan nog dagen duren voor alle namen bekend zijn". Ir. J. Lohmann, president-directeur van de Spoorwegen, die gisteren van uur tot uur Nederland op de hoogte hield van de situatie bij Harmeien. ZEIST. Het stoffelijk overschot van prof. dr. H. J. M. Weve, die woensdag op 73-jarige leeftijd is overleden, is gisteren begraven. Het is bijgezet in het familiegraf op de rooms-katholieke begraafplaats in Zeist. Een broer van de overledene, profes sor magister dr. F, R. Weve O. P., droeg vóór de begrafenis eèn mis op in de parochiekerk aan de Utrechtseweg in Zeist. Hij werd geassisteerd dQor pas toor F. Weezël Erreris uit Utrèó'ht en pastoor H. P. van Schaick uit Zeist. Er bestond grote belangstelling. Prof. Weve heeft als geneesheer-direc teur van het Ooglijdersgasthuis en als hoogleraar aan de Utrechtse rijksuni versiteit grote bekendheid gekregen in binnen- en buitenland. „Het was een wilde chaos", aldus dokter Herschel, „iedereen deed maar wat". „Men moest de regels die het depar tement van binnenlandse zaken voor dergelijke gevallen stelt maar eens ter dege nagaan. Op een gegeven ogenblik waren er veel te veel ambulances, op zijn minst drie voor elke patiënt". De Utrechtse Rode Kruiseolonne zou een goede hulpactie op touw hebben kunnen zetten, maar het Rode Kruis is niet gewaarschuwd. „Ik zeg niet dat er minder slacht offers zouden zijn geweest, maar het geheel zou een vlotter verloop hebben gehad." Dr. H. A. V. Giesberger, gewestelijke commandant van het Rode Kruis te Utt-echt voegde eraan toe: „Wij hebben ons alleen paraat gehouden. Ik vraag mij af of de overheid zich wel vol doende bewust is van het potentieel van de Rode Kruiseolonne. Een half uur na de aankomst op het rampter rein had de identificatie al kunnen be ginnen." In Den Haag verklaarde de heer P. E. Hendrikz, hoofd van de kring Zuid- Holland d van de dienst Bescherming Bevolking: „Tegen half tien in de mor gen werden we gebeld. Wg weten nog niet wie ons heeft gealarmeerd. On middellijk hebben we de mobiele ge neeskundige dienst uit Wóórden met enige artsen, dertig brancards, dekens en schragen naar de plaats van de ramp gestuurd. Binnen een4 kwartier na het alarm konden we met het reddings werk beginnen. Behalve de Woerdense BB-ers was er toen nog geen hulp aan wezig." Deze noodwachters, die enkele tien tallen slachtoffers hebben geborgen, werden om ongeveer half elf afgelost door reddingsploegen van de spoor wegen. Hun materieel bleef achter. Uit Utrecht stuurde de BB een kan tine- en een verbindingswagen naar de plaats van de ramp. De laatste stond voortdurend in mobilofooncontact met een van de drie Utrechtse commando posten van de BB. Coördinatie in de hulpverlening werd daardoor mogelijk. Wanneer de pro vinciaal commandant van de BB, de heer U. H. Meijer, hulp kreeg aange boden, liet hij via deze commandopost naar de verbindingswagen bellen of er aan die hulp behoefte Was. Zo konden dus ook, via het contact tussen de BB en de territoriaal commandant in Utrecht, militairen doelmatig worden ingezet. Het hoofdbestuur van het Rode Kruis in Den Haag en de afdelingen Den Haag, Amsterdam en Utrecht kregen verzoeken om hulp binnen via de plaat selijke geneeskundige diensten. In de drie steden werden vrijwilligers uit hun werk gehaald en naar het terrein van de ramp gebracht. Den Haag stuurde twintig ambulance auto's. De bloedbank van het Rode Kruis in Rotterdam zond bloed naar Woerden, voor de bloedtransfusies die daar in het ziekenhuis aan zwaar ge- woftden werden toegediend. 86 Toen het eten op tafel stond, stonden beide mannen op en sprak de kapitein een lang latijns gebed. Pierre kende toevallig de responsie. Zijn latijn was even goed als dat van de kapitein en Justin zei: „Men heeft u goede manieren én goed latijn geleerd, Meester Pierre. De minister vertelde me dat u min of meer een lin guïst bent. Kent u wellicht Grieks bok?" ,,Neen, heer Jan. Helaas niet. Het zou me ongetwijfeld van pas komen, als ik binnenkort met de loodsen van doen krijg. We hebben een voorspoe dige reis gemaakt, nietwaar?" ,,Tot nog toe wel, Pierre, maar dit," en hij wees met zijn mes naar de woelige zee buiten de ramen, „dit is een tegenslag. We hoorden op het ogenlik in Chios te zijn, of althans ten naastenbij. Maar onder de ge geven omstandigheden valt er niets van te zeggen, wanneer we er zullen aankomen. Maak u geen zorgen over de loodsen. Ze spreken allemaal een taaltje dat ze voor Frans houden en als we er in Chios eentje mochten oppikken, die zich niet verstaanbaar kan maken, hebben we een tolk aan boord. Maar ik moet zeggen dat het me een raadsel is, hoe de minister verwachten kan dat ge het loodsgeld zoudt kunnen drukken. Dat is wet telijk vastgesteld. George Phranza, de keizerlijke kanselier, stelt ze vast in Constantinopel. En in Trebizonde worden ze vastgesteld door Groother tog Alexius." De kapitein grinnikte. „Die Alexius is een enorme dikke eunuch, Pierre en een van de sluw ste mannen die ik ooit ontmoet heb." „Naar men zegt, hebben eunuchen over het algemeen een scherp ver stand, heer Jan. Misschien kunnen zij zich beter concentreren dan de meesten. Als het mij in Constantino pel eventueel mee mocht lopen, heb ik de vrijheid om door te gaan naar Trebizonde." „Dat weet ik, Pierre. Ik geloof niet dat de minister me ooit zulke uitgebreide orders betreffende een zijner functionarissen heeft gegeven. Ik zou ze u voorlezen, jongeman, als ik niet bang was dat ge dan te op geblazen zoudt worden. Bovendien," erkende hij, „heb ik de orders in zee geworpen. Dat maakte ook deel uit van mijn instructies en ik heb me er trouw aan gehouden. Overi gens ben ik niet dom genoeg, Pierre, om te geloven dat de loodsgelden het enige onderwerp van uw missie vor men. Wat zijn de andere redenen die HM I u aan boord van mijn schip hebben gebracht?" ,.De loodsgelden zijn te hoog, heer Jan. En dan is er ook nog die kwes tie van het koppengeld, dat in de privébeurs van de keizers verdwijnt. Daar wordt het althans verondersteld in te verdwijnen. Er wordt een gou den pond geheven, als een soort van tribuut, voor ieder van de vijf tig mannen aan boord van de Eula- lie, iedere keer dat zij in Constan tinopel meert en in Trebizonde een zilveren pond, alsof de mannen zich voorgoed binnen de keizerrijken ves tigden. Bij een tijdelijk verblijf, zo als dat van een scheepsbemanning, behoorde het geld als borgstorting te dienen en te worden terugbetaald bij het vertrek van het schip. Maar dat gebeurt nooit, zoals ge weet." „Eerlijk gezegd, wist ik het niet. Dat soort zaken wordt door de hof meester behandeld. Enfin, het gaat mij ook eigenlijk niet aan, jonge man." Hij hief zijn beker naar Pier re op. „Ik wens u veel geluk met uw loodsgelden en koppengelden." Hij nam een teug en zette zijn be ker weer neer. „Ik zou er aan toe kunnen voegen, meester Pierre, dat ge zeer overtuigend spreekt en u bij zonder slecht laat uithoren. Misschien kunt ge er inderdaad de Grieken van overtuigen dat ze verkeerd handelen. Om uwentwille, niet om mijnentwille, hoop ik echter dat uw zaken u in Constantinopel zullen houden. Dat is een heel wat aangenamer stad dan Trebizonde en veel beschaafder." „Ik hoop juist het tegenovergestel de, heer Jan. De Coucy vertelde mij dat de vrouwen van Trebizonde de mooiste van de hele christenheid zijn. Is dat waar?" „Als ge niet zo jong waart, Pierre, zou ik wellicht denken dat ge op uw beurt mij probeerde uit te horen. Maar heel Montpellier praatte over -.-.*• uw succes bij de dames en uw rit jes in het maanlicht. Wat ze over de vrouwen van Trebizonde zeggen, is waar." Pierre kleurde hij deze zijdelingse zinspeling op zijn rit met Claire tot onder«zijn haar. Hij was erg boos en daar zag hij naar uit ook. „Aha!" riep heer Jan zeer luid. Hij yond het heerlijk dat hij een spleet gevonden had in de wapen rusting van zijn gast. „Dat was touché, is het niet, Pier re? Maar ik heb je ernstiger getrof fen dan de bedoeling was. Als ik mijn eigen jeugd nog niet helemaal vergeten ben, ziet zo de ware liefde er uit. Daag mij niet uit op mijn eigen schip, jongeman. Dat doet men nu eenmaal niet en ik ben ook veel te oud. Ik vraag u zeer nederig om vergeving. Montpellier is een babbel zieke stad. Het was een mooi meis je en een edele jonkvrouw. Wat ge ook nodig moogt hebben voor uw welslagen, Pierre, dat wens ik u." De kapitein hief opnieuw zijn beker naar hem op. „Geen wonder dat ge uw missie ernstig neemt." Pierre zei: „Ik dank u, heer Jan. Mijn eigen vader zou het niet vol maakter kunnen begrijpen. U bent heel vriendelijk, heer". Op dat ogenblik liep het schip recht in de wind op, een ongehoord en gevaarlijk iets. Onmiddellijk werd het gerammel van blokken en het daverende slaan der zeilen hoorbaar. De zware, lange boom die het groot zeil droeg, begon als een enorme ha mer tegen de mast te beuken. Het schip verloor snelheid en slingerde wild. De mast kraakte en kreunde, alsof hij uit het schip gewrongen werd. Misschien was dat ook wel het geval. (Wordt vervolgd.) LEER (DPA), De zeventigjarige W. Havinga uit Breda is gisternacht bij een verkeersongeluk in de buurt van Völlenerfehn bij Leer in Duitsland ver ongelukt. Een tweede inzitteride van de wagen, dié door de heer Havinga werd bestuurd, werd zwaar gewond. Twee an dere passagiers liepen lichte Verwondm gen op. Van onze Haagse redactie. DEN HAAG. Vele gemeente raadsleden van Goeree-Overflakkee denken niet aan het algemeen be lang zij denken aan zichzelf. Als er 'ia de gemeentelijke herindeling van het eiland evenveel raadsleden zouaen blijven als er nu zijn, was er geen vuiltje aan de lucht. Dat zei de heer De Vin uit Oude Tonge gisteren in de openbare vergade ring van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Volgens het desbetreffende vooront werp van wet. dat in het college werd behandeld, zullen de dertien gemeen ten op Goeree-Overflakkee worden vervangen door vier nieuwe gemeen ten. Van de 107 gemeenteraadsleden op MOSKOU (AP). Het Russische ministerie van buitenlandse zaken heelt meegedeeld dat Wjatsjeslaw Molotof, de vroegere minister van buitenlandse zaken, is terugge keerd op zijn post bij het Interna tionale orgaan voor Kernenergie in Wenen, ondanks het feit dat hij op het jongste partijcongres is veroor deeld wegens het tekenen van op drachten tot het vermoorden van burgers. Het ministerie deelde mee dat Mo lotof waarschijnlijk zaterdag reeds naar Wenen was vertrokken om zijn functie weer op te vatten. Het nieuws van het vertrex van Mo lotof is in diplomatieke kringen met verbazing ontvangen. Nog geen half uur voor de mededeling van buiten landse zaken, c'eelde de Oostenrijkse ambassade mede dat Molotof niet was vertrokken. Samen met Malenkof, Kaganowitsj en anderen werd Molotof op het par tijcongres beschuldigd van het leider schap van de anti-partijgroep die in 1957 bijna een staatsgreep wist tt be werkstelligen. Er zou een proces te gen hen worden aangespannen. Op het partijcongres beschuldigde de ene spreker na de andere de drie in ongenade gevallen leiders van ver antwoordelijkheid voor de dood van honderden partij. en legerleidérs tijdens de zuiveringen in de jaren der tig onder Stalin. het eiland hebben 88 zich tegen het plan verklaard. Alleen in Middelhar- nis was de meerderheid van de raad voor het ontwerp. Dat de gemeenten niet zouden opge wassen zijn tegen de zwaardere pro blemen rta de voltooiing van het Delta plan, werd betwist. „Zie de brug over het Haringvliet, de fluoridering van het drinkwater en het structuurplan voor het eiland", aldus wethouder Vis ser van Stellendam. Verscheidene sprekers noemden het plan voorbarig. De recreatie en de industrialisatie zullen geleidelijk gaan. Laten we wachten tot over een jaar of vijf nadat de vaste oeververbinding klaar is meende de gemeentesecretaris van Herkingen, de heer Van der Ster. ..Eerbiedig onze zelfstandigheid" riep de heer Edewaard uit Sommelsdijk uit. Er bestaat al vruchtbare samenwerking tussen de gemeenten op het eiland; Daarom is samenvoeging ontijdig, meende hii. De heer De Vin stelde voor, ten oosten van het kanaal, dat Goeree- Overflakkee zal doorsnijden, één ge meente Oost-Flakkee te vormen. De heer Tieleman uit Middelharnis dacht, dat brede lagen van de bevol king vóór de herindeling waren. Vooral voor de 1500 pendelaars, die dagelijks van het eiland naar Rotter dam reizen, is de vestiging van indus trie op het eiland van groot belang. Dat zal worden gestimuleerd door de herin deling, aldus de heer Tieleman. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De 59-jarige water- fitter W. Noorderrheer uit de Nicolaas Beetsstraat is gistermiddag in de R-oze- nebmansstraat overreden door een ombe kend gebleven automobilist, die vermoe delijk te laat mêPktë ó'at de straat ge deeltelijk was o-pgebroiken. De heer Noobdermeer, die bezig was de water leiding te repareren, stond gebukt in de werkput toen plotseling in volle vaart een auto over hem heen reed. Hij is in zorgwekkende toestand op genomen in Het Ziekenhuis Dijikzigt. De politie van -het bureau Marc-oniplein vraagt ooggetuigen om inlichtingen. Joseph Kennedy, de vader van de Amerikaanse president, is gisteren uit het ziekenhuis ontslagen waarin hij drie we ken lang, was verpleegd nadat hij door een beroerte was getroffen. Bewaarfruit. Appels en peren zal men regelmatig moeten controleren; best mogelijk dat er rotte exemplaren tus sen zitten en die zouden ook de gave vruchten kunnen aansteken. Daarom is het beter wekelijks even te controle ren en als men er niet zo 'veel heeft kan men de vruchten wekelijks ook even omkeren; ook dat komt de houd baarheid ten goede, doch doe het zo voorzichtig mogelijk; ze mogen niet worden gekneusd Burgemeester van Den Haag: Van onze Haagse redactie rtEN HAAG. „Vanaf het begin is de zaak door betweterige pla nologie misgegaan", zei burgemees ter mr. H. A. M. T. Kolfschoten gis teren in zijn nieuwjaarsrede over de ontwikkeling van de Haagse agglo meratie. „Op dit onzekere moment", zo voegde hij eraan toe, „kan ik niet beter doen dan u en mijzelf aansporen onze ziel in lijdzaamheid te bezitten, ook als de berg een mui? zou baren". Voor dit probleem is, na ruim vier jaar. nog altijd' geen oplossing gevon den en daarin zag de burgemeester een ondertoon van bestuurlijke ver legenheid, zo niet onmacht. „De tijd lijkt er rijp voor", aldus burgemeester Kolfschoten, „dat Den Haag de macht over zijn probleem weer in handen krijgt en zijn eigen stellingen betrekt". De burgemeester sprak ook over de ont wikkeling van de woningbouw. Het aantal ingeschreven woning-zoekenden in Den Haag tot voor kort met tien duizend vrij stabiel is de laatste maanden merkbaar gestegen. De oor zaak hiervan is het vëel kleiner aantal woningen, dat vorig jaar is klaarge komen: 2640 stuks, tegen'3922 in 1960 Op 1 januari waren 2249 huizén in aanbouw, 797 woningwet* en 1452 par ticuliere woningen, tegen 3315 op 1 ja nuari 1961. Op die datum lag ook de verdeling in woningwet- en vrije Sec torbouw heel anders: 2151 woningwet woningen en 1164 „vrije" huizen. 25. Nadat de maat zich had verwij derd slaakte Kappie een zucht van op luchting en begaf zich naar de meester, die lusteloos over de reling hing,, kij kend naar de zinkende wrakken... „Luister eens, Siep," sprak hij. „Als het even wil kunnen we nu een uitweg vinden uit deze wiermassa, want dat spul isin werking. Het spoelt uit el kaar. Laat me nou niet in de steek, zet alle overgehaalde ideeën uit ie hoofd, die je Bond er in heeft gestouwd en steek je klavieren uit! De maat is voor lopig volledig van de kaart, daar hoet ik ja niet op te rekenen.." „O," zei de meester en het leek als of hij even aarzelde. „Hoe weet je dat, van dat wier?" vroeg hij toen. „Omdat de wrakken zinken," ver klaarde Kappie, „ze worden niet langer drijvend gehouden door de wiermassa. De meester schudde spmber het hoofd. „Daar zit een sinistere kracht ach ter," murmelde hij. „Die 'schepen wor den onder water getrokken!" ,Ach wat, je hebt teveel naar de maat geluisterd!" riep Kappie boos. „Ben jij nu een ruige zeebonk van een kerel? Je moest.." Hij stokte, want op dat ogenblik drong er uit het ruim een akelige schrille muziek door, ontlokt aan het trekhar- monika'tje van de maat. De stem van de stuurman zong er onbegrijpelijke woorden tegenin en ook werd het schor re geblaf van de zeehond gehoord. VLISSINGEN. Om het persoonlijk kam pioenschap van Zeeland werd in Goes en Vlissingen de tiende ronde gespeeld, waarvan de uitslagen luidden als volgt; Hoofdklasse. A. Krijger—-Iz. Op 't Hof 1—1, F. Blaas—M. J, Walraven 02, C. van Rijswijk—J. J. Kaan 1>1, E. A. SchuitemaJoh. Lere 0—2, Iz. Op 't Hof. Jan Blom 0—2, J. Louwerse— A. Krijger 2—0, J. J. Kaan—,F. Blaas 0—2. B16m. Lere en Walraven geven elkaar geen duimbreed toe. daar zij wederom hun partij en wisten te winnen. De stand luidt als volgt: F. Blaas 18 punten uit 10 part., Jan Blomen Joh. Lere beiden 12 uit 8 part: M. J. Walra ven 10 uit 7 part:. W. Heydra 10 uit 8 part; J. Louwerse 10 uit 8 part;, C. van Rijswijk 8 uit 8 part;, J. J. Kaan en A. Krijger beiden 8 uit 9 part., E. A. Schiuitema 6 uit 0 part.. J. Blaas 2 uit 7 part. en Iz. Op 't Hof 1 punt uit 9 partijen. Finale le Klas: Wegens ziekte van de deel nemers is in deze finale maar één partij ge speeld n.m. H. de VliegerF. Grevinga 1—1. Uitgaande van de Stichting Dorps gemeenschap werd in het Dorpshuis te St. Ann al and een film vertoond over Ivanhoe. Sint-Annaland heeft kunnen ge nieten van enkele leuke films.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 2