DE DODEN ERNSTIGSTE RAMP UIT HISTORIE VAN DE N.S. NATIONALE RAMP De zwaarste SLACHTOFFERS OPGEBAARD IN BUURKERK De Bilt: Wind Onherkenbaar Groot alarm Indrukwekkend LAATSTE NIEUWS WITTE KRUIS tegen hoofdpijn, kiespijn, gricp.-j-Jumatische pijnen etc. PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND NEEM DE TIJD OM GOEDKOOPTE Het is de zwaarste treinramp, die Nederland ooit heeft getroffen. In honderden gezinnen heerste gister avond rouw. Op vele gebouwen hing de vlag halfstok. „Een nationale ramp", zei minister Korthals gisteren voor de radio. Dertien, veertien uur nadat trein 164 de flank van trein 464 had opengesfeheurd werden nog lijken geborgen uit de berg onvoorstelbaar verwrongen staal, die op de spoordijk was achter gebleven. Verbijsterd vraagt ieder zich af, hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. De mannen, die wellicht het antwoord hadden kunnen geven, de machinisten van de ramptreinen, zijn dood. Het lijk van de een werd om vier uur gistermiddag tussen de wrakstukken van de cabine gevonden, dat van de ander uren later, in de loop van de avond. UTRECHT Gisteravond wa ren in het centraal militair ziekenhuis Oog in Al de volgende doden geïdentificeerd: W. G. Agterberg, Reaumurstr. 13c te Amersfoort (man) geb. 28-1-1927. P. Bakker, Lekdijk 33 te Ammerstol (riian). H.-Blok land, Van Collumstraat 25 te Haarlem .man) geb. 29-5-1934. A. J. B. M. Boelen, Roelantstraat 8 te Amsterdam (man) geb- 19-11-1932. J B. Branger, Kerk- laan 79 te De Bil. (man) geb. 5-10-1938. A. Bruinings, Johan Karmanhof 20 te Amersfoort (man). B. van Dijk,-Nigellestraat 71 boven te Amsterdam, geb. 27-2-1931. H. Disselhof, Akker straat 17 te Zwolle (man) geb. 7-2-1905. J. Engelsman, te Delft (man), geb 26-7-1902. N. M. J. van Eek, Marinestraat 3b te Rotterdam (man) geb. 3-7-1926. P. Fictoor. Belgïschestraat 66 te Rotterdam (man), geb. 18-11- 1920 (machinist N.S D Flantua te Utrecht (man). A. Gewalt, Nieuwstraat 4 te Baarn (man), geb. 25-8-1928. .T. C. V. Groene- veld. Reeweg Oost 151 te Dor drecht (man), geb. 11-7-1941. .T. de Groot. Dorpsstraat 60 te De Wijk (man) geb. 5-12-1934. A. de Groot, Dorpsstraat 80 te De Wijk (man) geb. 25-8-1908. W. T. de Groot. Canseloetstvaat 11 te Gouda (man) D. Huij (geen verdere gegevens). B. C. A. Giezenaar Westkruiskade 25 te Rotterdam (man) geb. 24-3- 1919 K Hoogcnboom, Wol- phaertsbocht 406 te Rotterdam (man), geb. 13-9-1930. K. Izaks, Rochusser.straat 35c te Rotter dam (man) H. j. de Jager. Zandhofsestraat 179 te Utrecht, geb. 29-12-1894. G. R. Jung, Schoolstraat 5 te Assen, (man), geb- 14-12-1935. H. A O. Kayser, Noorderhavenkade 23(h) te Rot terdam (.nan), geb. 9-10-1919. E. Kamerbeek Lijsterbesweg 2 te lUiddrlhamis 'nr.n) geb. 12-2- 1912 P J KlomjKoekoek straat 61 ie Gouda (man), geb. 30-12-1928 T. C M. Kreyns. Hembeek 25 tp Roermond (man), geb. 8-9-1925 M G Moem, Heilweg 359 te Hilversum (man), geb 25-9-1914 A. E Middel koop Riouwst.raat 91 te Utrecht (man), geb 24-4-1909. E. Mul der. Oude Deldensestraat 13b te Borne man) geb. 2-9-1935. M. A. M. v. d Muysenberg, v. Duiin van Maasdamstraat 16 te Hilversum, 'man) L. P Oerle- mans, Lat.ge Hilleweg 16e te Rotterdam, 'man), geb- 15-2-1911. G- W. Oostveen. Bakhui.izen- straat 97a te Hilver-um (man) C. J. Peter Nassauiaan 62 te Hilversum 'manV A. van Oir- sehot. Der Kindererlaan 11 in Den Boscr (man, N Plomp, Nieuwe Markt 14 te Gouda 'man), geb 28-8-1901.A. B. Pop, Witte -an Haemstedestraat 40c te Rotterdam-3 (man), geb. 1-1- Trein 164 uit Leeuwarden, een zg. blauw getrokken trein, was gister morgen met elf minuten vertraging uit Utrecht naar Rotterdam vertrok ken. Van de andere kant naderde trein 464, van Rotterdam via Gouda en Breukelen naar Amsterdam. Bij Harmelfen kruisen de sporen van deze treinen elkaar. Op het moment dat de gestroom lijnde locomotief van de trein uit Rotterdam de wissel naar links was gepasseerd boorde van rechts de trein uit het noorden zich in de flank van de volgende rijtuigen van de trein uit Rotterdam. Samen moe ten de treinen op dat ogenblik een snelheid van tegen de tweehonderd kilometer hebben gehad. De gevol gen waren verschrikkelijk. De locomotief van de trein Uit het noorden scheurde de flank van het eer ste rijtuig van de Rotterdamse trein aan flarden en boorde zich dwars door hel volgende rijtuig. Ondersteboven kwarp zij links van de Rotterdamse trein naast de spoorbaan terecht, on herkenbaar vernield. De rest van de 1941. A. Romijn, iJzerweg 39 te Apeldoorn (man), geb. 6-7-1926- II. Reneman, Bosboomstraat 1 te Utrecht, of Torenwal 4 te Woerden (man). R. Reijnders, Beningerstraat 1 b te Rotter dam (man) geb. 28-9-1939. D. F. Ruijter, Bosboom Toussaintlaan 8 te Hilversum (man). Dr. IV. Scholten, Vermeerlaan 25 te Bilthoven (man). H. N. Schre- gardus, Herman Robbersstraat 78 d te Rotterdam (man) geb 9-4-1911. H. J. Spitter, Busken Huetstraat 5 te Rotterdam (man). K. Streuer, Hoofdstraat 248 te Delft (man). P. J Sturm, Couwervestraat 36 te Goes (man) geb. 19-3-1904. J. riggelman, Timorstraat 26 te Amersfoort (man) geb. 4-3-1923 H. H Tuin, Nieuweweg 8 te Ho gezand (man) geb 30-2-1943 G. Verhoef, Moerbeiplein 92 te Den Haag (man) geb. 16-4-19)1 J. de Vries Verlengde Ooster- diep o.z. 24 te Borgercompascurn (man). H. M. J. v. d. Vegt, Fi- dessapad 7 te Hoogvliet (man) geb 23-3-1937 H. Waardenburg. Dresselhuysstraat 16 b te Rot terdam (man) geb. 16-11-1904 H. Wever Gvoningerstraat 27'J te Assen (man) geb. 25-3-1912. J. F. Wileke, Julianalaan 203 te Bilthoven (man) geb. 1-4-1943 H. Wesselhuis, Tichelweg 16 te Enschede (man) geb. 22-6-1926. J. Zondervan, Joh. Gerardsweg 81 te Hilversum (man) geb. 17- 8-1888 Piet van Leer (man), gekleed in uniform machinist N S. J. Schlingman, Gedempte Binnen straat 56 te Woerden, geb. 2-7- 1941 (overleden r.k. ziekenhuis Woerden). R. II HilhoTst, Piet. Heinlaan 7 te Baa-m geb. 24-2- '939 (overieden r.k ziekenhuis Woerden) Antonie Balk. Ver beekstraat 10 te Stad Delden, geb. Batavia. 7-6-1931 (over leden r.k ziekenhuis Woerden). trein uit -Leeuwarden schoot rechts van de Rotterdamse trein van de spoorbaan af, op nog geen vier meter afstand langs een keet waarin enige spoorwegarbeiders hun boterham zaten te eten. Later vertelde de wachter van de bovenleiding, de heer Cleef die op on geveer tweehonderd meter van de plaats van het ongeluk in zijn post zat: ..Ik hoorde de klap en dacht eerst, dat er een vliegtuig was neergestort.' Na die klap was het heel erg. stil. In de mist kon ik niet zien, 'dat het hier vlakbij was gebeurd en dat het een treinongeluk was. Er was nog geen vijftig meter zicht." Kort daarna kwamen bij de post van de heer Cleef de eerste overlevenden aangestrompeld: eeii vrouw met een gebroken pols en een man met een .bloedende hoofdwond. De spoorweg man stuurde hen naar het twintig me ter verder gelegen café De Putkop. Intussen had het station Woerden groot alarm geslagen. Twintig doden minstens, zo luidden de eerste berich ten. Niemand vermoedde de verschrik kelijke waarheid: dat het aantal doden bijna vijfmaal zo hoog zou liggen. Van alle kanten schoot hulp toe, landbouwers, die in de landerijen langs de spoorbaan aan het werk waren, voórop. Veel konden zij niet uitrichten. Uit de verongelukte treinen stroomden» de honderden reizigers die het onge luk overleefd hadden. Sommigen van nen renden verdwaasd de weilanden in, anderen jammerden, dat zij hun tas waren kwijt geraakt, weer anderen probeerden de ravage vooraan binnen te dringen om te redden wat er nog te redden viel. Naarmate de tijd vorderde kwam het georganiseerde reddingswerk op gang. Ambulances van ver uit de omtrek wer den naar de plaats van het ongeluk gestuurd alleen al uit Rotterdam vertrokken er 45 Snijbranders waren er nodig, tien tallen. Op de bedrijven in de buurt werd een beroep gedaan gascylinder? voor de branders beschikbaar te stel len Tientallen ondernemingen gaver gehoor aan deze oproep, zelfs perso nenauto's werden met cylinders afge laden en naar Harmeien gezonden. Al gauw was er meer dan men nodig had De N.S. stuurden tweehonderd tech nische en medische specialisten en een indrukwekkende hoeveelheid zwaar materieel. Rooms-katholieke geestelij ken gingen langs de vermorzelde rij tuigen en dienden stervenden de laat ste heilige sacramenten toe. Militairen, na het weekeinde op weg naar hun legerplaats, die in Woerden niet verder konden, werden bij het red dingswerk ingezet. Jongens in uniform van nauwelijks negentien jaar werd De ene arm van deze passagier in de trein uit het noorden was vrij. Hij kon zijn hoofd bewegen. Hij sprak. „Geef me een sigaret, asjeblieft." Een redder stak hem een pakje toe. „Eén maar." Hij kreeg er één sigaret uit. Hij kreeg vuur. Rondom hem ging het reddingswerk door. De man rookte en vertelde: „Mijn benen zitten bekneld, waar weet ik niet. Misschien zijn ze wel stuk, ik weet het niet. Ik heb pijn. Help gauw als het kan. Help de anderen nog gauwer, want die zijn erger." ROTTERDAM. De spoorwegramp bij Woerden is de "ergste uit de ge schiedenis van de Nederlandsche Spoorwegen. Tot nu toe was de ramp waarbij de meeste mensen waren omgekomen, die van 1918 door een dijkverzakking bij Weesp: 41 mensen kwamen toen om het leven. Bij Woerden hebben zich ook in 1936 en 1960 ernstige ongelukken voorgedaan, bij elk waarvan twee doden waren te betreuren. In Nederland kwamen tot dusver de volgende treinongelukken voor, waarbij doden vielen: opgedragen de afschuwelijkste lasten te vervoeren. Onvoorstelbare staaltjes moed zijn er gisteren in Harmeien vertoond. Zoals dat van de man, die, met beidé benen bekneld in de ravage, een sigaret lag te roken. „Help eerst de anderen maar" zei hij tegen een soldaat van het Leger des Heils. „die hebben het harder nodig. Ik red me wel". Later op de dag, toen honderden vonken van snijbranders uitsprankelden over de gruwelijke treinresten en de spoorwegpolitie allengs de zaak beter in handen kreeg, gingen vrouwelijke offi cieren van het Leger des Heils rond met koffie voor de zwoegende mannen van de bergingsploegen. In de wrakken van de verongelukte treinen was het gekerm van gewonde passagiers toen verstomd. Met wit vertrokken kaken schudde ir. Lohmann, president van de N.S. op het terrein van de ramp de handen van minister-president De Quay, van de mi nister Korthals en Toxopeus en van staatssecretaris Stijkel. Tot diep in de avond hebben velen thuis in onzekerheid verkeerd over het lot van een familielid, dat mogelijker wijs in een van de treinen zat. Pas laat in de middag kon worden begonnen in het Stads en Academisch ziekenhuis in Utrecht en in het militaire hospitaal Oog in Al met de identificatie van de slachtoffers. Sneller dan men had gedacht, vordert het bergingswerk bij de ramp in Har- melen. De verwachting is dat woensdag avond laat of anders donderdagmorgen het verkeer over de spoorbaan bij Har- melen kan worden hersteld. 1913 ontsporing te Oranjekanaal: vijf doden. 1918 ontsporing nabij Weesp door dijk verzakking: 41 doden. 1926 ongeluk te De Vink bij Leiden: vier doden. 1936 Woerden, ontsporing: twee doden. 1951 Gouda: sneltrein rijdtop wach tende trein in: twee doden. 1952 Rotterdam, twee werkliedentreinen in botsing: twee doden. 1953 Gouda: personentrein rijdt tegen rangeerlocomotief: een dode. 1953 nabij Weesp: door verlating van de stoptrein rijdt de sneltrein Amster damEnschede erboven op: twee doden. 1954 Eist: trein ontspoord door ver keerde wisselstand: zes doden. 1955 Oldebroek: ontsporing militaire trein: twee doden. 1955 Geldermalsen, personentrein rijdt op goederentrein: twee doden. 1957 Woensel: tengevolge van verkeer de lastgeving rijdt stoptrein over een verkeerd spoor en botst op sneltrein: zeven doden. 1960 Woerden: Britse militaire trein ontspoord: twee doden. 22 februari 1961: sneltrein Amsterdam Maastricht loopt in station Geldrop op goederenlocomotief: een dode. ROTTERDAM. Minister Kort hals heeft gisteravond over beide zenders van Hilversum namens de regering naar diepe medeleven uit gesproken met allen, die een of mis schien meer familieleden hebben verloren door de spoorwegramp bij Harmeien. „Iemand die op de plaats van de ramp aanwezig is geweest, gevoelt zelf weinig behoefte tot het uitspreken van veel woorden. Een spoorwegongeluk zoals wij nu hebben meegemaakt, is een nationale ramp", aldus minister Korthals. „De omvang van het leed is alleen te beseffen door de mensen die het dragen. Mogen zij de kracht ontvangen om het te dragen". 4 juni 1961: botsing bij Tilburg tussen twee goederentreinen: de twee machi nisten komen om het leven. Met oneindige zorg hebben de redders bij Harmeien om één uur vannacht het lijkje van een drie jarig kindje onder de tonnenzware gekantelde locomotief van de trein uit het noorden vandaan gehaald. Het gevaarte was met behulp van de zware kraan uit Amersfoort omver gehaald. Een uur tevoren had de onge- vallenploeg nog zeven lijken onder een rijtuig gevonden. De Spoorwegen nemen aan dat met de vondst van het kind het laatste slachtoffer var de ramp is geborgen. UTRECHT Voor nabestaanden van geïdentificeerde doden van de treinramp bij Harmeien staat de Utrechtse Buurkerk waar de doden zijn opgebaard van hedenochtend ne gen uur af open. Zij, die per trein komen wordt ver zocht zich te melden btf het inlichtin genbureau in de hal van het Utrechtse station. Daar zullen leden van de Unie van vrouwelijke vrijwilligers hen naar de kerk begeleiden. Ingezonden mededeling) v de echte PIJNSTILLER Directeur: JACQ. DE SMIT; Ohefred.: G J Breuker. Kantoren te: Middelburg, Rlein 1940 nis 6—3, Postbus 26. Giro 116666, telefoon 01180—2009 en 4469. Goes, Lange Vorststraat 84, Postbus 4, telefoon 011006901 Vlissingen, Nieuwendijk 33, Postbus 24, telefoon 011843224 Terneuzen, Nieuwstraai 40, Postbus 53. tefefoon 011503189, Zierikzee Havenpark 24. telefoon 011102991. Zeeuwsch Dagblad Losse nummers 13 cent Abonnementsprijs 0,56 per week, 7,per kwartaal' Advertentietarieven op aanvrage. - Rubriek Kabouter* T cent per woord met een minimum van 1,— 16e JAARGANG No. 5052 Dinsdag 9 januari 1962 Nog is de droeve lijst niet ten einde NATIONALE SPOORWEGRAMP EIST NEGENTIG LEVENS Van een onzer verslaggevers HARMELEN Tussen de 85 en de 95 levens heeft detreinramp bij Harmeien geëist. Nóg kon gisteravond onder de droeve lijst geen streep worden gezet. In het centraal militair ziekenhuis Oog in Al te Utrecht waren te middernacht 78 lijken bin nengebracht. Onder een wrak lagen, op dat tijdstip on bereikbaar, zeker nog acht lijken. Drie mensen zijn na het ongeluk in een Woerdens ziekenhuis overleden. In ziekenhuizen in Utrecht, Woerden, Rotterdam, Amersfoort en Almelo lagen tegen de zeventig gewon den. PAGINA 2 De hulpverlening en de ju ridische aspecten van de ramp. PAGINA 5 Lijst van gewonden, versla gen uit Harmeien en Utrecht en een situatieschets. PAGINA 10 Foto's van de treinramp. (Ingezonden mededeling) Weersverwachting geldig tot hedenavond: Aanvankelijk veel bewolking met hier en daar wat regen of motregen. Later wisselende be wolking met plaatselijk enige '•egen. Tot krachtig of storm- 'chtig toenemende wind uit •ichtingen tussen zuid en west. Iets hogere temperaturen. 10 januari: zon op 8.46, zon onder 16.50; maan op 11.09, maan onder 22.12. Automatisch interlokaal telefoneren na 1/3 goedkoper, op werkdagen van 7 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens en tijdens het weekeinde van vrijdagavond 7 uur tot maandagmorgen 8 uur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1962 | | pagina 1