Merkwaardig spel achter de schermen met aandelen R.T.M. Spoorwegen zwijgen nog DUPONT Afwachten Eichmanns verweer beetje voor beetje vernietigd DE NIEUWE SCHOEN KNELT EN HIJ LEKT Belanghebbenden ook in tweede fase voor voldongen feit gesteld Wrede en* doorzichtige propaganda" BESCHULDIGING TEGEN HEUSINGER „Papieren" vaten leveren 30.000 guldèn op Corsica staakt in alle rust TOESTEMMING NA TRANSACTIE DIRECTIE K.L.M. HEEFT GEBREK Ac Stroman Suggestie D1 Ontwikkeling COGNAC V er voer splicht Autobussen H1 Spelregels Openhartig AAN VISIE Oost-Duitsland wil Russisch voorbeeld volgen Op alle hoofdpunten van aanklaeht schuldig bevonden H. Suurhoff over loonpolitiek Alleen drie erkende vakbonden in raad Woensdag 13 december 1961 Pag. 5 MEER OPENBAARHEID GEWENST ADOLF HEUSINGER misdaden Washington (A.P.). „Een wre de en doorzichtige propaganda stunt", zo noemde gisteren de pers chef van het Amerikaanse ministe rie van buitenlandse zaken, White, de Russische beschuldigingen tegen de Duitse generaal Heusinger. Hij vond het een slechte Russische ge woonte om dergelijke propaganda- streken uit te halen aan de voor avond van conferenties van minis ters van de Navo, teneinde twee dracht in de westelijke alliantie te zaaien. Eenstemmig gekozen In Washington is er voorts op ge wezen dat Heusinger eenstemmig door alle vijftien landen van de Navo in zijn functie als voorzitter van de per manente commissie s benoemd. Voorts dat over de Duitse generaal na 1945 nimmer iets aan het licht is ge komen dat wijst in de richting van de Russische beschuldigingen. In Moskou verscheen gisteravond op de televisie een gruwelijke documen taire waarop men nazi-wreedheden en Heusinger samen met Hitier zag. Het doel van deze film, die westelij ke journalisten een der gruwelijkste noemen die ooit op de Russische tele visie is /erschenen, was duidelijk: aanwakkering '-an de vijandschap te gen West-Duitsland. De televisie-uit- zending eindigde met tromgeroffel. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. De officier van justitie bij de rechtbank te Rotterdam heeft een jaar en drie maanden ge vangenisstraf met aftrek geëist tegen de 49-jarige directeur van een n.v. te Delft, J. van R. Verdachte bekende in de loop van drie en een half jaar der tigduizend gulden te hebben opge streken voor vatentransacties die in werkelijkheid slechts op papier be stonden. Het plegen van malversaties was hem mogelijk gemaakt door medewer king van de 44-jarige vatenleveran- cier H. T. te Schiedam. Die zei Van R. in diens financiële moeilijkheden te hebben willen bijstaan. Daarbij kwam nog dat Van R. een goede afnemer was. T. hield van de gefingeerde transacties niets over. Zijn omzet steeg slechts op papier. Wegens vervalsen van afleverings bonnen en facturen stond ook T. te recht. Het voorlichtingsrapport over beide verdachten luidde bijzonder gunstig. De officier van justitie vond de mal versaties van R. echter veel ernstiger omdat deze verdachte jarenlang het vertrouwen heeft geschonden van de n.v. Tegen verdachte T. eiste het O.M. 2500 gulden boete en drie maanden gevangenisstraf voorwaardelijk. Van onze correspondent PARIJS. De algemene staking van 24 uur die gisteren het leven op Corsica heeft stilgelegd is zonder in cidenten verlopen. In enkele steden werkten slechts de posterijen en een aantal levensmiddelenzaken. Alle winkels en zaken waren dicht, het trein- en stadsverkeer stond geheel stil, café's en restaurants hadden hun hekken omlaaggetrokken. De scholen werden slecht bezocht. Gas en elekcti- citeit werden slechts in de ochtend af gesneden om de Corsicanen niet al te zeer te plagen. Het vliegveld was voor alle verkeer gesloten en ook de bios copen gingen niet open. Ir de grootste steden. Ajaccio en Bas- tri. hielden tienduizend stakers demon straties. waarbij zich geen incidenten voordeden. De staking was op touw gezet door de ..Beweging van 29 november", die wilde protesteren tegen de duurte op Corsica. TOKIO (AP). De Japanse politie heeft gisteren een komplot opgerold dat tot doel had de Japanse minister president en een groep vooraanstaan de politici te vermoorden. Onder de dertien gearresteerde sa menzweerders zijn enige belangrijke industriëlen en een voormalige gene raal. Van een onzer redacteuren ROTTERDAM De woorden van wethouder J. U. Schiltliuis, maandag in de gemeen teraad van Rotterdam gesproken over de toekomst van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (R.T.M.) zijn voor velen als een grote verrassing gekomen Zijn mede deling, in onze krant van dinsdag opgenomen, dat het de bedoeling is dat de Neder- landsche Spoorwegen Ixet in de R.T.M. vermoedelijk voor het zeggen zullen krijgen, roept een groot aantal vragen op. Verantwoordelijkheid van de vakbeweging MEN KENT de geschiedenis: omstreeks een jaar geleden stelde het college van B. en W. de Rotterdamse raad voor een voldongen feit. De gemeente had voor vijf miljoen gulden een pakket aandelen van de R.T.M. kunnen overnemen koers vijfhonderd procent en had, gezien de haast die geboden was en het grote belang voor Rot terdam om deze vervoersmaatschappij in handen te krijgen, de transactie alvast afgesloten. De toestemming van de raad kon slechts naderhand worden gevraagd. CHTERAF is, gezien de jong- ste mededeling dat Rotter dam nu tachtig procent van dit bezit zal overdoen aan de Nederlanctscne Spoorwegen, de couclusie gerechtvaar digd, dat er een merkwaardig spel achter de schermen moet zijn gespeeld. Helemaal uit de doeken is de kwes tie nog niet gekomen, want de Neder- landsche Spoorwegen hullen zich nog steeds in stilzwijgen en laten de ver klaring, in de Rotterdamse raad af gelegd, geheel voor rekening van wet houder Schilthuis. Pas nu is de betekenis van de trans actie het bod van de gemeente Rot terdam van vijfhonderd procent op het aandelenkapitaal van een miljoen gul den van de R.T.M. duidelijk gewor den. Pas nu verschijnt het college van B. en W. van Rotterdam voor de raad met zijn bedoelingen. Voor de buitenstaanders was dit een volkomen verrassing. Was het dat ook voor de gemeenteraad? Of zijn in be sloten vergaderingen of commissie vergaderingen wel de bedoelingen dVidelijk gemaakt? Uit de omstandig heid. dat de raad deze kwestie zonder vorm van protest heeft geslikt, zou men afleiden dat dit inderdaad het geval is geweest. Maar dan zit er toch wel een bijzonder vreemd kantje aan. Aan de gemeentenaren van Rotterdam is indertijd meegedeeld dat, wanneer de gemeente Rotterdam een bedrag van vijf miljoen gulden op tafel zou leggen, zij de R.T-M. in haar bezit zou krijgen. Daar bij is verzwegen, dat van het bedrag vermoedelijk vier miljoen gulden weer in de gemeentekas zou terugvloeien, door verkoop van tachtig procent van de aandelen aan de Neö'erlandsche Spoorwegen. B. en W. van Rotterdam hébben de raad indertijd al voor een voldongen feit gesteld. Het begint erop te lijken, dat dit nu weer het geval is. Wanneer er tussen B. en W. van Rotterdam en de directie van de Neö'erlandsche Spoorwegen al vroeger overleg is geweest en wanneer daarbij is overeengekomen, dat eerst de ge meente de aandelen zou kopen en dat zij deze daarna voor een groot deel zou doorverkopen aan de Nederland- sche Spoorwegen, dan heeft het college van B. en W. toch wel d'e schijn ge wekt, dat het in deze zaak is opgetre den als stroman voor de N.S. Mag dat de taak van zulk een college zijn? 1IT VOOROVERLEG moet er wel zijn geweest, want pas nadat de gemeente Rotterdam de aan delen van de R.T.M. geheel in haar bezit had, zijn er mensen van de Spoorwegen op de proppen gekomen. Voordien #vas dat bij ons weten nim mer het geval geweest. Nooit tevo ren hebben B. en W. van Rotterdam voor zover onze inlichtingen strek ken met de vroegere commissaris sen van de R.T.M. gesproken over de eventuele toekomstige zeggenschap of een eventueel meerderheidsbelang van de N.S. in deze onderneming. B. en W. van Rotterdam hebben misschien de gemeenteraad, in ieder geval de Rotterdamse burgerij maar haar niet alleen gesuggereerd dat de R.T.M. een gemeentebedrijf zou worden. Het is nooit anders opgevat. In een officiële verklaring, die het bod van vijfhonderd procent op de aande len begeleidde, deelde mr. N. J. Bink, die optrad namens het gemeentebe stuur van Rotterdam, mee dat ..de nieuwe eigenares (de gemeente Rot terdam) beoogt door een wijziging in de bedrijfsvoering, het bedrijf der R T.M. gezond en levenskrachtig te maken en wel door toepassing van moderne vervoers- en bedrijfsme- thoden." Dit zou zijn. nog altijd volgens de bewuste verklaring, in het belang van het publiek en van het personeel. De gemeente zou de R.T.M. meer winst gevend maken dan het bedrijf in zijn huidige vorm naar de verwachting van het oude bestuur zou zijn. WETHOUDER SCHILTHUIS had op 16 december 1960 verklaard dat het zeker niet in het voornemen van de gemeente Rotterdam ligt recht- W] (Ingezonden mededeling) IMPORTEURS: WENNEKER-schi EO AM streeks de exploitatie van het gehele bedrijf van de R.T.M. ter hand te ne men. De R.T.M. zou als streekver- voersmaatschappij blijven voortbe staan. Men denkt",- aldus de wethou der, „dus niet aan liquidatie door het varen onder nieuwe vlag." De bedoeling van B. en W. van Rot terdam is, zo blijkt nu achteraf, ge weest, eerst de R.T.M. jn handen te krijgen. Daardoor zou de gemeente de tramlijnen in Rotterdam-Zuid, die de stad in de weg liggen te zijner tijd kunnen opdoeken. Gezien de grote ontwikkeling van het Deltagebied en de geweldige mogelijkheden die daar liggen voor een vervoersbedrijf, kan de R.T.M. als gemeentevervoersbe drijf echter niet het hele concessiege bied bewerken. Daarom moesten dus blijkbaar de Nederlandsche Spoorwe gen er bij worden betrokken. ER KOMT nog iets heel be langrijks bij. De R.T.M. is een onderneming die bepaald niet alleen voor Rotterdam, zelfs niet alleen voor wat men wel eens noemt Groot- Rotterdam van betekenis is. De R.T.M. heeft vervoersplicht op de Zuidhollandse eilanden en op Schouwen Duiveland. Voorheen kon den de bewoners van deze gebieden, via hun gemeenteraden bijvoorbeeld, altijd zekere invloed doen gelden op de lang niet altijd gelukkige wijze waarop de R.T.M. het vervoer in haar concessiegebied verzorgde. Toen Rotterdam de R.T.M. overnam is op de eilanden uiteraard enige ont stemming geweest over de omstandig heid dat de belanghebbenden daar in het geheel niet in de zaak waren ge kend, terwijl de R.T.M. voor personen- en goederenvervoer daar toch de enige vervoersonderneming is. Ook in deze tweede fase van de ontwikkeling wordt nu de streek waar de R.T.M. het vervoer verzorgt voor een voldongen feit gesteld. rET ZIJ VERRE van ons te suggereren dat de Neder landsche Spoorwegen het vervoer in dat gebied straks niet goed zullen regelen. Ook al zou bij de Nederland sche Spoorwegen de neiging bestaan in minder rendabele vervoersgebie den niet al te veel geld te steken, er is ook nog een Commissie Personen vervoer die waakt voor de belangen van het publiek en die weet dat een concessiehoudster ook vervoersplicht heeft. Wat de plannen van de Spoorwegen zijn staat nog niet vast. Wij menen wel te weten dat N.S. de tramlijnen, die er liggen niet zal laten bestaan en niet zal vervangen door spoorwegen. De investering van een miljoen gulden per kilometer die afgezien van het materiaal in de aanleg zit kan er nooit uit komen. Dat betekent dat, indien dit standpunt gehandhaatd wordt, er straks ook geen trein over de te bouwen dammen van het Delta plan van Rotterdam naar Vlissingen zal rijden. Dus: autobussen. Dat is goedkoper en gemakkelijker aan te passen aan de frequentie van het verkeer, de ver voersbehoefte en het wegennet. IAT DIT GAAT betekenen voor het hoogst belangrijke ver voer van landbouwprodukten dat de R.T.M. op dit ogenblik met name op de Hoekse Waard voor haar rekening neemt, is nog niet te zeggen. Maar nogmaals: het gaat ons niet in de eerste plaats om de knikkers. Het gaat niet aan, tevoren te zeggen dat de Spoorwegen het vervoer in dit belangrijke gebied slechter of beter zullen verzorgen dan de R.T.M. dat deed. Het gaat ons om het spel. De vraag dient te worden gesteld of, bij het besluit dat nu is genomen, wel de spelregels in acht zijn genomen zonder welke een democratische sa menleving niet behoorlijk functioneert. Het gaat om de vraag of er niet te veel binnenskamers is bedisseld zonder dat de stem van de vertegenwoordigers der burgerij r.iet alleen van Rotter dam maar ook van de Eilanden heeft geklonken. OOK ALS WIJ aanvaarden dat een w.ethouder van Rotterdam in een zaak als deze niet „het achterste van zijn tong" kan laten zien, ook als wij beseffen dat hier voorzichtig gema noeuvreerd moest worden omdat via Nederlandsche Spoorwegen ook het ministerie van verkeer en waterstaat zijn zegje heeft, dan nog menen wij dat voor de gemeente Rotterdam maar vooral voor het gehele gebied dat door de R.T.M. wordt bestreken, deze zaak zo belangrijk is dat zij met de grootst mogelijke openbaarheid en openhartig heid besproken had moeten worden. Het wordt tegenwoordig te zeer mo de, dat colleges van B. en W. menen, de raad en in dit geval: de vele, vele belanghebbenden buiten Rotterdam niet te „kunnen" inlichten. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. „Afwachten wat het wordt", is de voor naamste reactie van het me rendeel van de burgemeesters in de plaatsen, die in de toe komst niet door de gemeente Rotterdam maar door de N.S zullen worden bediend. Sommi gen van hen vinden de gang van zaken nogal vreemd. DEN BRIEL De burgemeester van Den Briel, de heer D. M. van Zwieten: Ik ben bijzonder verbaasd. Het lijkt er veel op, dat Rotterdam zich als stroman voor de N.f. heeft laten gebruiken. Als er een goed overleg komt tussen de spoorwe gen en Den Briel juich ik deze ontwikkeling echter alleen maar toe. Wij onderhandelen net zo lief met de N.S. als met Rotterdam. ZW ARTEWAAL De burgemeester van Zwarte- waal, de heer A, A. Beckeringh van Rhijn: Verbetering van het streekvervoer hier is alleen mo gelijk door een lichaam, dat vol doende kapitaalkrachtig is. 'Of dat nu gebeurt door de gemeente Rot terdam of door de spoorwegen doet er niet zo veel toe. Ik heb me wel altijd afgevraagd, of het bedienen van de eilanden een taak is van een gemeente als Rot terdam, maar van mij had Rot terdam best mogen proberen het streekvervoer naar de eilanden beter te verzorgen dan voorheen is gebeurd. ROZENBURG De burgemeester van Rozen burg, de heer J. C. Aschoff: Wij hadden gehoopt toen we nog dachten dat Rotterdam over het vroegere concessiegebied van de R.T.M. kon beschikken dat mo gelijk lijn 53 van de R.E.T. naar de Botlek tot Rozenburg zou wor den doorgetrokken. Het zou mij spijten als dat nu niet meer mo gelijk zou zijn, maar misschien is met de N.S. wel tot eenzelfde re sultaat te komen. Dat is voor ons het belangrijkste. HELLEVOETSLUIS De loco-burgemeester van Hel- levoetsluis, de heer L. Riedijk: Als er maar gauw wat gebeurt. Het eerste belang is, dat er goe de verbindingen komen. De be slissing daartoe moet worden los gemaakt van commerciële over wegingen. De slechte verbindin gen zijn op het ogenblik dè grote handicap voor onze gemeente. In de toekomst zal moeten blijken of wij blij kunnen zijn met het gro te aandeel van de spoorwegen. SPIJKENISSE De burgemeester van Spiikenis- se, de heer P, J. Bliek: Ik was wel even verbaasd, toen ik van het aandeel van de N.S. hoorde. Ik dacht dat er iets heel anders uit de bus zou komen; ik begrijp het niet helemaal. Tot nu toe zijn onze contacten met de N.S. over andere zaken bijzonder plezierig geweest en ik vertrouw, dat de toekomstige contacten even prettig zullen zijn. We hopen op begrip voor onze moeilijkheden bij de spoorwegen. GEERVLIET en HEENVLIET De burgemeester van Geervliet en Heenvliet, mr. J. H. Vijge boom: Ik heb destijds al gezegd het onjuist te vinden, dat een ge meente als Rotterdam het streek vervoer zou gaan exploiteren. Het is prettig, dat nu met de N.S. al lerlei gemeentelijke gevoelighe den kunnen worden vermeden, Ik heb er wel vertrouwen in, met de N.S. OUDDORP De burgemeester van Ouddorp, tevens waarnemend burgemeester van Goedereede en Stellendam, de hee J. A. Kleijnenberg: Als de spoorwegen inderdaad zern groot aandeel in het vervoer hier krijgen, dan zie ik grote perspec tieven voor Goeree. De N.S. zien er kennelijk ook wel iets in, an ders zouden ze niet m^doen. ROCKANJE De burgemeester van Rockan- je, de heer J. Spaans: Ik was wel verbaasd toen ik het hoorde: het doet allemaal vreemd aan. We moeten afwachten wat er nu uit de bus komt. Bijzonder jam mer vind ik het. dat wij hele maal niet worden geraadpleegd, hoewel wij toch een eerste oe- lang bij de zaak hebben. OOSTVOORNE De burgemeester van Oostvoor- ne, mr. W. H. Sprenger: Ik had dit niet verwacht. Overigens zie ik het er niet inzitten, dat nu voor de directe toekomst een op lossing voor het probleem van de slechte verbindingen zal wor den gevonden. We zullen wel eens zien; eerst moet ik meer van de hele zaak weten. MÜNCHEN (DPA). In een park in München is maandag het lijk ge vonden van de 31-jarige Hongaarse emigrant Imre Gyuemoelcsfalvai. Naast het lichaam lag een pistool. De politie neemt aan dat de Hongaar zelfmoord heeft gepleegd. Gyuemoelcsfalvai nam een vooraan staande positie in onder de Hongaarse emigranten in West-Duitsland. Hij- was secretraris van de vereniging van Hongaren in West-Duitsland en heeft lange tijd een tijdschrift voor hun uitgegeven. De Hongaren in West- Duitsland zijn er van overtuigd dat er geen sprake is van zelfmoord maar van een politieke moord. Van onze economische redactie UTRECHT. De directie van de K.L.M. heeft, waar het vliegend per soneel betreft, een gebrek aan visie op de taak en de verantwoordelijk heid van de vakbeweging. Deze wordt niet met de vereiste loyaliteit tege moet getreden. Deze klacht uitte gis teren de heer W. J. L. Spit, voorzit ter van de Nederlandse katholieke bond van vervoerspersoneel St. Ra- phaël, op het congres ^van deze bond in Utrecht. De vakbeweging wil de directie van de K.L.M. gaarne steunen bij de volvoering van de plannen tot con solidatie, efficiency en bezuinigingen. Wij maken evenwel het voorbehoud, aldus de heer Spit, dat het overleg een werkelijk loyaal en open karak ter zal dragen. Ook van de bedri-jfs- zijde zal men een open oog moeten hebben voor een werkelijk sociale benadering van de op te lossen vraag stukken. De heer Spit voegde hieraan toe, dat uit het overleg met de directie van de K.L.M. is gebleken dat men een blijvende oplossing van de pro blemen in het bedrijf alleen verwacht van de ook door de vakbeweging be pleite samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen. ALBAANSE BETREKKINGEN OOST-BERLIJN (Reuter). Een lid van de Albaanse ambassade in Oost-Berlijn verliet gisteren woe dend een persconferentie, waarop de Oostduitse onderminister van buitenlandse zaken Otto Winzer had gezegd: „De Oostduitse regering overweegt het Russische voorbeeld te volgen en de diplomatieke be trekkingen met Albanië te verbre ken". Winzer verklaarde voorts dat „ge zien het grote gevaar waarmee de vrede in Europa bedreigd wordt, de eenheid van het socialistische kamp van het grootste belang is". De Albaan se diplomaat stond toen op, verliet zijn plaats en sloeg de deur van de conferentiezaal hard achter zich dicht. In Warschau begon gisteren een bij eenkomst van de Comecon, de econo mische organisatie van de Oosteurope- se communistische landen. Men ver wacht dat Albanië zijn lidmaatschap van de Comecon zal verliezen zo niet officieel dan toch in feite doordat de aan Moskou trouwe landen het zul len negeren. Van onze rechtbankverslaggever ET vonnis van Israëls rechters over Adolf Eichmann is ver nietigend. Op alle vijftien hoofdpunten van de anklacht is- hij schuldig bevonden. Het hof heeft geen enkel goed woord over de vroegere Obersturmbannführer laten horen; het heeft geen ver zachtende omstandigheden kunnen vinden. De punten waarop vrijspraak is gevolgd, zijn voorzover we het nu kunnen be kijken deze; Het uitmoorden van groepen zigeu ners; het aandeel in de sterilisatie van joden; een direct verband tussen Eich mann en de onmenselijkheden die vóór het uitbreken van de tweede we reldoorlog in de Duitso concentratie kampen zijn gepleegd; het persoonlijk toezicht op de activiteiten van de be ruchte ,,Einsatzgruppen" die in het oosten massamoorden verrichtten; wreedheden bedreven in Hongaarse slavenkampen. ONVERHEELD Voor al het verdere, het grootste deel van alles wat de dagvaarding van de openbare aanklager Gideon Hausner omvat, geldt een onverheeld schuldig. Daartoe behoren: het medeplichtig zijn aan de invoering van gas als vernie tigingsmiddel in de dodenkampen; het verhinderen van de bevrijding van jo den voor wie verzoeken waren inge diend; het uitvoeren van orders die de massavernietiging in de kampen ten gevolge hadden; handelen op eigen initiatiefhet is te veel om op te noemen! De rechters verwierpen het verweer van Eichmann, dat hij maar „een klei ne man" was geweest die niets anders kon doen dan uitvoeren wat zijn meer deren hem opdroegen. Zij kwamen in tegendeel tot de conclusie dat hij voortdurend op eigen initiatief heeft gehandeld, en zij vonden daarvoor dit bewijs: Eichmann heeft herhaaldelijk gesteld dat zijn ondergeschikten op eigen gezag maatregelen namen. Hoe zou hij, hun chef, dan kunnen volhou den dat hij uitsluitend op direct bevel van meerderen optrad? Het vonnis gaat uitvoerig in op de vraag waarom Eichmann, als hij dan zo'n centrale positie bekleedde, het slechts tot de rang van luitenant-koto nel heeft gebracht. De rechters over wogen dat uit Eichmanns eigen ver klaringen is gebleken dat hij hoofd van een zelfstandige afdeling was en dat hij pas in rang zou zijn geklommen als hij ook de supervisie voor een ho ger departement had gekregen. Zij hechtten veel betekenis aan het feit dat de Obersturmbannführer herhaal delijk is gedecoreerd. Zij overwogen, zij het terloops, evenzeer de mogelijk heid dat hij opzettelijk in zijn betrek kelijk lage rang was gelaten omdat daardoor het welbekende „historische alibi" zou worden geschapen. ONDERSCHEID Het hof heeft een technisch onder scheid gemaakt tussen Eichmanns lid maatschap van de SS en zijn verant woordelijkheid voor de door die orga nisatie bedreven wandaden. Zodoende verwierpen zij de stelling van Hausner, dat iemand die lid van de SS is ge weest impliciet schuldig is aan alles wat door deze groep is misdreven. Hoewel het hof niet aannam dat Eichmann persoonlijk toezicht had geoefend over de activiteiten van de eerder genoemde „Einsatzgruppen" het is toch wel tot de conclusie geko men dat hij in algemene zin erbij be trokken is geweest. Hij stemde zijn eigen handelingen er op af. Wat meer is; hij was aanwezig bij besprekingen waarbij de opdrachten voor de moord commando's werden besproken. Hij onderhield er bovendien contacten mee. Verder werd bewezen verklaard dat Eichmann bezoeken van het Rode Kruis en dergelijke aan de concentra tiekampen voorkwam. Ook werd hij schuldig bevonden aan het verhinde ren van de bevrijding van joodse kinderen in Bulgarije en de emigra tie van Hongaarse joden naar Pales tina. MAAR ÉÉN DOEL Beetje voor beetje vernietigden gis teren de rechters Eichmanns verweer dat hij maanden lang heeft volgehou den. Met geen mogelijkheid konden zij in hem „de kleine bureaucraat" zien. die hij steeds heeft voorgegeven te zijn geweest. Integendeel, zij schil derden het portret van een massa moordenaar, meedogenloos, met sinds het begin van de oorlog maar één doel voor ogen; de uitroeiing van het jood se volk. „Het kan", zo zegt het vonnis, „niet aan twijfel onderhevig zijn dat het ge tal van de slachtoffers van de Endlö sung op ongeveer zes miljoen moet worden vastgesteld". Vanmiddag zal de verdediger van Eichmann, dr. Robert Servatius, zijn repliek houden. Verwacht wordt dat de uitspraak morgen of vrijdag zal val len. Personeelraad N.S.: UTRECHT (A.N.P.). Het is terecht, dat alleen de drie erkende vakbonden in de Personeelraad van de Nederlandse Spoorwegen het personeel vertegenwoordigen, ook al zijn er personeelsleden die niet bij deze bonden zijn aangesloten. Dit is de mening van de Personeel raad van de spoorwegen die naar aan leiding van vragen over de nieuwe vakbond van machinisten en conduc teurs, „Vakvereniging Rijdend Perso neel". onder meer het volgende mee deelde: 1. Aanleiding tot de oprichting van de nieuwe bond, die niet door de di rectie wordt erkend, was het complex van secundaire arbeidsvoorwaarden dat op 1 oktober is ingevoerd. De achtergrond van deze oprichting wordt gevormd door de stormachtige ont wikkeling sedert 1945 van de spoor wegen, het onduidelijke bedrijfsbeleid en de loonpolitiek die de spoorman het gevoel gaf ten achter te zijn ge steld. 2. De Personeelraad acht het juist dat hij gemengd wordt in promotie aangelegenheden. 3. De raad meent voorts dat de drie erkende vervoersbonden, meer dan welke andere bond ook, aan de op democratische leest geschoeide me- ningsvorming alle aandacht schenken. 4. De raad voelt niet voor een on dernemingsraad; hij gelooft dat in stelling van een ondernemingsraad niet zou beogen het overleg met de bedrijfsleiding grotere bevoegdheden te geven. Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG. Oud-minister Suurhoff heeft gisteren voor de zo veelste maal de handschoen opge nomen in de strijd om het loonbeleid tussen regering en oppositie. Met een rechtstreekse aanval op de nieuwe minister opende hij de sociale debatten in de Tweede Kamer en deze aanval was tegelij kertijd een verdediging van de ge leide loonpolitiek die hij heeft ge voerd; die oude schoenen waren wel niet onberispelijk, maar men kon er goed op lopen! De nieuwe schoenen knellen en zij lekken vanwege de zwarte lonen. De vrijheid van het bedrijfsleven onder de gedifferentieerde loonpolitiek is vol gens deze socialistische woordvoerder teleurstellend en over de formule van het akkoord van Oud-Wassenaar maakte hij een grapje: driemaal Rool- vink plus eenmaal De Pous gedeeld door vier is Veldkamp! Gespannen Met de formule van Oud-Wassenaar als uitgangspunt vielen de woordvoer ders van de regeringsfracties de mi nister bij in zijn pogingen om het evenwicht te bewaren op het sterk gespannen koord van de hoogconjunc tuur. Zijn partijgenoot Van der Ploeg meende dat het systeem dan toch het voordeel had dat de werknemers mee delen in de stijgende welvaart, waar toe ook het prijsbeleid zijn bijdrage levert. Overigens zag deze KVP'er nog mo gelijkheden tot vermindering van de spanningen door uitbreiding van de spaarregelingen, waarmee de bezits vorming kan worden bevorderd. Wel drong de afgevaardigde Van der Ploeg er op aan de maatstaven die voor de loonstijging worden aangelegd, zo dui delijk mogelijk te maken. In de Oud- wassenaarse formule had het volgens hem daaraan wel ontbroken. Afwijzend Een enigszins afwijzend oordeel liet de a.r. Van Nierop horen met de op merking dat gebleken is dat de lager gesalarieerde werknemers veruit de voorkeur hebben gegeven aan een loonsverhoging boven een verkorting van de werktijd. Ook vroeg hij zich af of overheid en bedrijfsleven wel de nodige voorzichtigheid hebben betracht bij het invoeren van de kortere werk tijd. Niemand heeft volgens hem om dit tempo gevraagd. De afgevaardigde Van Nierop was van oordeel, dat het beter zou zijn ge weest de lonen te verhogen. Hij vroeg zich af of wij nu aan het eind van de verkortingen zijn beland. De vergelij king van oud-minister Suurhoff van het loonkonijn en het huurkonijn over nemend, merkte de liberaal Corver op dat het loonkonijn nog altijd harder groeit dan de produktiviteit. terwijl het huurkonijn een nog altijd onvol groeid dier is, dat nog niet op eigen benen kan staan. Verheugend Deze afgevaardigde noemde het ver heugend dat naar aanleiding van Oud- Wassenaar de vakcentrales tot mati ging hebben gemaand en hij hoopte nu maar dat de werkgevers niet tegen el- kaar op gaan bieden op de krappe arbeidsmarkt. Hij drong er bij minis ter Veldkamp op aan tenslotte een de finitieve grondslag aan het loonbeleid te geven. De christelük-historische af gevaardigde Kikkert gaf te kennen dat de minister alles zal moeten doen om de loonontwikkeling binnen de gren zen van het mogelijke te houden. In deze hoogconjunctuur was zijns in ziens van vrijheid niets te verwachten en had het bedrijfsleven daar ook niet om gevraagd. Overwerk Het verstrekken van overwerkvergun- mngen had ook sterk de aandacht van de Tweede Kamer getrokken. De socia list Van Lier vroeg hierover het oordeel van staatssecretaris Roolvink. Het aan tal vergunningen voor overwerk neemt voortdurend toe: de afgevaardigde Van Lier vreesde dat daardoor de vrije zaterdag in het gedrang komt Wat wordt verstaan onder soepel beleid? zo vroeg de afgevaardigde Van Nierop, die wilde weten of daarmede de grens van de werktijd van 52'/2 uur per week zal worden overschreden. Betekent dit ook een permanente inschakeling van de zaterdag voor het overwerk? De liberaal Corver maande de regering juist tot soepelheid in dit vergunningen beleid. Er blijft veel werk ongedaan omdat er handen te kort zijn, zo zei hij. Laat de regering op ruime schaal verguningen geven. Spoed Algemeen is aangedrongen op spoed bij het tot stand komen van de alge mene wettelijke regeling voor de ar beidsongeschiktheid, De afgevaardigden Van Nierop en Corver vroegen of het ontwerp nog binnen deze kabinets periode. vóór medio 1963, zal kunnen worden ingediend. Zij waren van oor deel dat een tussentijdse regeling voor de verhoging van de invaliditeitsrente de totstandkoming van tie algemene voorziening in ieder geval niet mag vertragen. Bij deze sociale debatten is voorts nogal wat bezwaar gemaakt tegen het nieuwe emigratiebeieid. Woordvoerders van de socialistische oppositie zowel als van de K.V.P., de grootste regerings fractie. drongen er bij minister Veld kamp op aan de voorschotregeling voor emigranten voorlopig niet uit te voeren. De socialist Van Lier waarschuwde de minister niet te tornen aan wat histo risch is gegroeid en hij raadde hem aan het oog gericht te houden op een emi gratiebeieid op lange termijn. 's Ministers partijgenoot mr. Brou wer vroeg opschorting van het plan om de emigranten te belasten met een schuld die zij met hun werk in het vreemde land zullen moeten delgen. In de tussentijd dient de minister nog eens overleg te plegen met de emigratie organen en dez* zullen ook hun subsi dies onverkort moeten behouden, meen de mr. Brouwer. De enige waardering gold het feit dat minister Veldkamp tenminste geen radicale keer aan het emigratiebeieid had gegeven. Toch meende de anti revolutionaire afgevaardigde Biewenga dat aan de vrijheid van de emigratie sterk wordt getornd door vermindering van de subsidie voor de overtocht, daar het de minst draagkraehtigen zijn die emigreren. Hiervoor moet een 'betere oplossing komen en de afgevaardigde Biewenga dacht aan een hogere bij drage van de emigrant die deze dan vooraf bij elkaar zou moeten sparen Het bezwaar gaat tegen he' plan 'om de emigrant per lid van zijn gezin tweehonderd gulden te laten terugbe talen over een periode van honderd weken. Dit bezwaar zit de Tweede Kamer blijkbaar zo hoog dat men er zelfs over denkt om straks, als het. ant woord van minister Veldkamp onbevre digend mocht zijn. hem met een motie te bestoken. Dit zal vandaag wel blij ken na het antwoord waarmee de mi nister vanmiddag om 1 uur begint.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 5