Een van de vijfduizend
Snel gm* MktaHlte
dieptepunt heen
GENEESMIDDELEN
IN COSMETICA
nog niet door
Onderdirecteur
mr. Oldewelt
scheepsbouw is
Gerichte investeringen
steunen loonbeleid
SECRETARIS N.V.V. MET ONTEVREDEN
Zaterdag 9 december 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 8
Zweedse ervaring
Voor de marine
Tien landen
Groter
D1
In vaart gereden
„Ik heb het nooit gewild -
en nu sta ik toch in de regen"
SoLsif en wrijf
Het trots besef van tjzerwerker Stel bij het
honderdste naoorlogse schip van de N.D.S.M.
IN MUNKRIJK:
MILDE STRAF IN
WURGZAAK
Zaak ex-directeur
Vron terugverwezen
A'
Van onze scheepvaartredacteur
MSTERDAM Het honderdste
schip van stapel! Met trots zal
volgende week vrijdag de directie
van de Nederlandse Dok en
Scheepsbouw Maatschappij (N.D.S.M.) te
Amsterdam kunnen zeggen, dat dit is ge
presteerd sinds het einde van de oorlog.
Die enorme vloot van vissers- en marine
schepen, vracht- en passagiersschepen en
zeer vele tankers kan men zich nauwelijks
voorstellen. Zelfs niet als erbij wordt gezegd,
dat het gaat om een totaal van een en drie
kwart miljoen ton scheepsruimte. Misschien
ook niet eens met de toelichting, dat met die
bouwopdracnten een miljard gulden was
gemoeid.
Over die periode van vijftien jaar hebben
wij lang gepraat met (technisch) onderdirec
teur A. A. van Donkelaar en zijn (financieel-
economische) collega mr. F. H. F. Oldewelt.
Beiden hebben het allemaal van het begin af
meegemaakt.
Daar ligt het Jubileumschip Esso Lincoln ln haar volle lengte en bijna
tussen hen
Beiden kijken niettemin wat verbaasd
als wordt gevraagd, of thuis ook over
schepen wordt gesproken. Dat gebeurt
wel, maar veelnee! Het blijken
echter niet de enige gezinnen waar het
zo gaat.
och raken zij er niet gauw over uit
gepraat als herinneringen worden opge
haald. Van al die schepen spreekt nu
nog het negentiende het sterkst tot de
verbeelding.
DE HEER VAN DONKELAAR: „Dat
was het 17.000 tons Noorse passagiers
schip Oslofjord. Toen het in 1949 werd
gebouwd, was de in september 1944
helemaal vernielde werf nog lang niet
hersteld. Schip en werf verrezen tezelf-
der tijd. Daar kwam nog bij, dat het een
tamelijk ingewikkeld schip was."
Mr. OLDEWELT: „De rederij had in
grote lijnen haar gedachten over het
schip. Samen met haar werd het ont
werp gemaakt, dat hier verder werd
uitgewerkt."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Zo
doende was er in alle afdelingen van
het bedrijf veel te doen. De bouw van
de Oslofjord zette ons aan tot een extra
hoog tempo."
AAN HET eerste grote na
oorlogse vrachtschip: de
Bougainville van negenduizend ton
(ook voor Noorse rekening) gingen
vooraf zes viskotters, elk vanveer
tig ton. Het jubileumschip op 15 decem
ber meet bijna 48.000 ton.
DE HEER VAN DONKELAAR: „Ik
vergeet ook de Bougainville niet zo
gauw, want ik was toen bedrijfsleider
scheepsbouw. Het was voor ons het
eerste geheel gelaste schip. Tevoren
werd er ook wel gelast, maar hier ging
het in het groot. Er werd ook al in
secties gebouwd, maar door het ont
breken van sterke kranen waren wij
niet bij machte grote secties toe te
passen."
Mr. OLDEWELT: „Van de Zweedse
ervaring met lassen op grote schaal
hebben wij veel kunnen profiteren."
DE HEER VAN DONKELAAR: „En
van Amerika. Ik heb zelf de boeken
erover nog meegebracht uit de Ver
enigde Staten."
Al pratende komt de Kirkouk in
herinnering. Zij werd in 1951 gebouwd
en was het eerste naoorlogse schip
boven twintigduizend ton draagver
mogen.
DE HEER VAN DONKELAAR: „Het
was onze eerste „grote" tanker. Net
vóór de oorlog hadden wij voor de
Shell een paar tankers gebouwd van
14.000 ton. Men vond die toen zo groot,
dat iedereen zei, dat de Shell wel iets
te hoog had gegrepen. Na de oorlog was
onze kleinste tanker 16.000 ton en de
Kirkouk werd 24 000 ton. Toen die een
maal was gebouwd, is ons hele voor
stellingsvermogen veranderd."
Mr. OLDEWELT: „De Kirkouk is nu
eigenlijk een klein schip."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Toen
wij eenmaal over die drempel waren,
maakten de nog veel grotere tankers
eerst boven dertigduizend ton. later
meer dan 45.000 ton niet zo veel in
druk als de Kirkouk."
De N.D.S.M. heeft niet stil gezeten
en allerminst het nieuwe geschuwd. Zij
leverde in 1955 acht tankers af met
tezamen 180.000 ton. Daaronder was de
32.000 tons tanker Vasum, die door
prinses Beatrix te water werd gelaten.
Zes jaar eerder had de Noorse kroon
prinses Martha de Oslofjord gedoopt.
DE schepen, die de N.D.S.M.
bouwde, varen onder de
vlaggen van tien landen. In Nederland
bestelden acht rederijen bij deze Am
sterdamse werf. Indrukwekkend is het
aantal tankers, dat hier van stapel
liep: 57. Volgende week komt daarbij
de Esso Lincoln, een reus van 47.400
ton op één na de grootste, die werd
gebouwd.
Mr. OLDEWELT: „De Shell komt
ook altijd bij ons terug."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Wij
bouwden voor haar destijds ook al de
Vulcanus, die bovendien het eerste zee
gaande motorschip is geweest."
De Skandinavische landen zijn goede
klanten van de N.D.S.M. Van de
honderd schepen waren er 28 voor
Noord-Europa bestemd, vooral voor
Noorwegen.
Mr. OLDEWELT: „Direct na de oor
log hebben wij contact gezocht met het
buitenland en in het Noorden is dat
heel goed gegaan, getuige de Bougain
ville.
De heer Van Donkelaar zegt nu
over de verstreken vijftien jaar: „Een
heel schilderij van allerlei toestanden:
tijden van veel tankers, tijden van
allerlei schepen, tijden van veel en
ook van weinig opdrachten, tijden
van gebrek aan personeel
Mr. OLDEWELT: „ln de eerste tien
jaren kon je net zoveel werk krijgen
als je wilde. Toen stonden de reders
bij je op de mat. Nu is het anders.
De scheepsbouwcapaciteit in de wereld
is te groot. De internationale concur
rentie is zeer sterk. De scheepsbouw
is naar mijn mening nog niet door het
dieptepunt heen. De reders tonen on
getwijfeld weer meer belangstelling
voor het bestellen van nieuwe schepen
dan een paar jaar geleden. De prijzen
liggen evenwel laag
48.000 ton groot. Er voor staan twee onderdirecteuren van de N.D.S.M.: A. A. van Donkelaar Clinks) en mr. F. H. F. Oldewelt
in „ijzerwerker" D. Stel. Zij en nog vele anderen bouwden het schip.
TAE HEER D. STEL uit Landsmeer is een van de vijfduizend personeelsleden van de N.D.S.M.
Toen wij met hem naast helling vijf naar de reusachtige Esso Lincoln stonden te kijken, zei
hij: „Ik heb dat schip gebouwd, van de kofferdam tot de voorpiek. Alleen het achterdeel is door
een ander gebouwd". Het was niet nodig om ongelovig te kijken, want de heer Stel is niet het
type om te overdrijven. Trouwens, iedereen zegt, dat hij het schip heeft gebouwd, van directeur
tot iedereen, die op helling vijf werkt. Dat is zo de manier van spreken.
\IT is niet het enige punt,
waarmee de scheepsbou
wer wordt gedwongen zich bezig te
houden."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Bij
de uitbreiding van de werf moet de
voortdurende groei van de schepen
worden overwogen. Wij denken daar
om aan een bouwdok voor zeer grote
schepen. Dat is nog niet alles: de
motoren worden steeds sterker, de
kranen worden groter, de platen wor
den dikker, de kaderuimte moet groter
worden."
Mr. OLDEWELT: „En het is niet te
zeggen, waar het stopt."
0°^
voor de N.D.S.M.
blijkt het bouwen voor
de Koninklijke Marine een interessante
zaak. Deze werf bouwde vier onderzee
bootjagers.
Mr. OLDEWELT: „De marine stelt
andere eisen dan de koopvaardij.
Meestal werkt een aparte ploeg mensen
van ons aan die opdrachten. De prijzen
voor marineschepen worden in geza
menlijk overleg vastgesteld Hier speelt
de factor concurrentie ook veel min
der. In de koopvaardij vecht je als
het ware tegen de hele wereld."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Voor
de Koninklijke Marine hebben wij
voor het eerst lichte metalen en hoog
waardig staal verwerkt."
Mr. OLDEWELT' „Door de marine
is onze timmerwinkel voor een deel
overgegaan op aluminium."
DE HEER VAN DONKELAAR: „Onze
timmerlieden zijn goede bewerkers van
dit metaal gebleken. Zij zijn het
„kleine goed" gewend."
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT. Een voorzichtig be
leid op loongebied moet gepaard gaan
met een gericht en stabiliserend in
vesteringsbeleid, waardoor bijtijds de
extra overspanning op de arbeids
markt kan worden verlicht. Ditzelfde
geldt voor de bouwmarkt.
Aldus verklaarde gisteren de secreta
ris van het N.V.V., de heer W. F. van
Tilburg, op een in Utrecht gehouden
hoofdbesturenvergadering. Volgens hem
heeft men de geleide loonpolitiek altijd
verweten dat deze het euvel van de
zwarte loonvorming in de hand werkte;
de nieuwe loonpolitiek schijnt op dit stuk
niet onder te doen. Een krachtig af
remmen van de legale loonontwikkeling
kan dus de oplossing niet brengen. Het
sociale klimaat zou er niet beter op
worden.
Bezwaren
De heer Van Tilburg zei voorts met
het resultaat van het loonakkoord. dat
onlangs bereikt is, niet ontevreden te
zijn. Maar dit akkoord dient los te wor
den gezien van de ernstige bezwaren van
het N.V.V. tegen het huidige loonbeleid.
Hij betreurde het dat de regering zo
weinig begrip zou hebben getoond voor
de opvatting dat het effect van een loon
maatregel niet los kan worden gezien
van andere maatregelen. Onze indruk is.
aldus de secretaris van het N.V.V., dat
de regering er te veel op speculeert dat
door een zekere kentering tijdig vol
doende ontspanning op de arbeidsmarkt
zal optreden, zodat de conjuncturele wal
het loonschip wel zal keren. Wanneer
dit alles straks een vergissing zal blij
ken te zijn, kan de regering niet ver
wachten dat de vakbeweging de gevol
gen hiervan zal opvangen.
MEPPEL (ANP) Tussen Uffelte
en Havelte is gistermorgen op de rijks
weg Meppel-Assen de dertigjarige H.
B. Leerseman uit Amstelveen met zijn
auto in de Drentse Hoofdvaart gereden
en verdronken. In een bocht moet hij
door te hoge snelheid de macht over
het stuur hebben verloren.
Met „ijzerwerker" Stel is het toch
even anders: „Al die anderen zien de
boot niet groeien, zoals ik dat zie. Ik
krijg de secties uit de loods, tot ge
wichten van veertig tot zestig ton. Die
moeten op de helling worden samen
gesteld. Dat doe ik, van de kiel af
samen met mijn maat, die binnen staat."
Aanwijsingen
„Meestal zijn daar twee, soms drie
kranen voor nodig. Ik geef de kraan
drijvers aanwijzingen hoe zij moeten
manoeuvreren om de secties precies op
hun plaats te brengen. Als dat is ge
beurd, komen er andere ploegen, die
de secties voorlopig vast zetten met
trekstangen en plaatjes, die tegen de
onderkant worden gelast. Dan komen
de lassers, om de secties definitief aan
elkaar te bevestigen."
Gaat dat altijd even vlot?
„Nee, het gaat zeker niet altijd van
een leien dakje. Soms moet er 's avonds
worden doorgewerkt, maar meestal
heb je gauw genoeg in de gaten of er
tijd genoeg is om iets op tijd klaar te
krijgen. Als er een sectie in de kraan
hangt en het gaat regenen, dan ga je
door. Als het hard waait, besluit de
kraandrijver."
De hele familie
Sinds 1950 werkt de heer Stel bij
de N.D.S.M.: „Mijn vader is gepensio
neerd scheepsbouwer, mijn broer werkt
hier en mijn hele familie werkt in de
scheepsbouw."
Dus met de paplepel ingegeven?
,,Ik heb het nooit gewild. Ik zag
mijn vader altijd nat en koud thuis
komen. Ik had er bij voorbaat een
hekel aan. Toch ben ik er in gekomen
nu kom ik altijd nat thuis. Mijn
werk brengt nu eenmaal mee, dat ik
nooit droog sta. De tijd komt weer
aan: januari weer in de regen, weer
in de sneeuw. Ivlaar ja, ik probeer er
maar het beste van te maken."
Thuis niet
Op zijn eenvoudig, eerlijk relaas
volgt een ongevraagd compliment van
onderdirecteur mr. Oldewelt: „Dan
schijn je het ook best te doen. We
vroegen „een goeie" om hier wat te
vertellen en toen zei men: moet u
Stel nemen."
„„Devileer. gbmlacht. maar zijn
gezicht ontspant zich op de vraag:
Vertelt u thuis over uw werk?
„Ik kijk wel uit, mijn vrouw be
grijpt toch niet wat ik bedoel. Ze is
twee keer meegeweest naar een
tewaterlating. Ze gelooft het nu wel."
Dus thuis zijn schepen uit den
boze?
„Zo is het ook weer niet. Mijn
dochtertje vraagt altijd wanneer et
weer een schip te water gaat."
Wij zouden haar niet alleen willen
antwoorden: „Volgende week, kind",
maar ook willen zeggen: „En vraag, of
je moeder ook meegaat, want vader
heeft dat schip gebouwd, dikwijls in
de regen."
(Advertentie)
in 4 variaties:
MOLENAARS
kindermeel
Rijstebloem
Bordklaar
Tarwebloem
Tarwegries
TVTOG niet zo lang geleden is door Amerikaanse huidartsen in een
artikel gewezen op het veelvuldig gebruik van geneesmiddelen
in cosmetica. Ook in Nederland worden de laatste tijd schoonheids
middelen op de markt gebracht, waarin geneesmiddelen verwerkt
zijn. Iedere drogist kan U helpen aan huidcrêmes, of haarlotions, die
hormonen of vitamines bevatten.
Onder cosmetica verstaan we
stoffen, die tot doel hebben ons
Uiterlijk te verfraaien en zo de
aantrekkingskracht van de persoon
proberen te verhogen. Op verschil
lende wijzen tracht men dit te be
reiken. Door poeder, lipstick, mas
cara en dergelijke, worden onvol
komenheden aan het oog onttrok
ken en tekortkomingen aangevuld,
door parfums wordt de natuurlijke
lichaamsgeur veredeld, desodoran-
tia moeten de onaangename trans-
piratielucht wegnemen. Make-up is
al zo oud als de mensheid en in de
primitiefste culturen kende men
-eeds cosmetica van eenvoudige
makelij. Het toevoegen van ge
neesmiddelen aan cosmetica is een
verschijnsel van de laatste tijd,
dat samen »aat met de opkomst
van de pharmaceutische industrie.
Het gevolg is dat de cosmetica
onnodig duurder worden want
meestal heeft het toegevoegde me
dicament geen enkel of alleen maar
een schadelijk effect.
ZONDER RECEPT
Een belangrijk bezwaar tegen
geneesmiddelen in cosmetica is.
dat ze zonder recept in parfume
rieën en drogisterijen verkocht mo
gen worden, waardoor een controle
op d« dosering van soms zeer
werkzame substanties als b.v. hor
monen ontbreekt. Hierdoor kan bij
regelmatig gebruik van een hor-
mooncrême. de voor het lichaam
toelaatbare dosis overschreden
worden, met alle nadelige gevol
gen van dien. Het invoegen van ge
neesmiddelen als hormonen en vi-
taminen kan alleen maar ge
zien worden ais een vorm van re
clame. De namen hormoon en vi
tamine suggereren een betere wer
king, waardoor de huid of het haar
mooier zouden worden. Niets is
minder waar, wat door de volgen
de voorbeelden geïllustreerd wordt.
Wanneer men ouder wordt, ver
liest de huid aan elasticiteit, waar
door rimpeltjes ontstaan. Door cos
metica tracht men deze te laten
verdwijnen. Hiervoor voegt men
dan vaak het vrouwelijke hormoon
oe&L n toe of een stof die hierop
lijkt. Het watergehalte van de huid
wordt door dit hormoon hoger
waardoor de rimpels verstrijken.
De elasticiteit wordt niet hersteld.
Nog nooit is aangetoond, dat de
hoeveelheid oestron. die nodig is
voor dit effect binnen de toelaatba
re dosis valt. Oestron v.ordt ge
makkelijk door de huid geabsor-
eerd, waardoor bij een te grote
dosis schade voor het organisme
kan ontstaan.
GRIJS HAAR
Voor de vitamines is evenmin
aangetoond, dat die een zichtbaar
effect op de menselijke huid heb
ben. wanneer die plaatselijk aan
gebracht worden. Alleer. vitamine
A en D kunnen via de huid opgeno
men worden, terwijl de waterop
losbare vitamines van het B-eom-
->lex de huid nauwelijks binnen
dringen. Dit geldt eveneens voor
het panthoteenzuur, een van de vi
tamines van het B-complex. Dit
zou het grijs worden van het haar
voorkomen, wat bij de mens nog
nooit aangetoond is. Het vroeg
grijs worden berust waarschijnlijk
op een erfelijke factor, rodat haa'r-
middc i met panthoteenzuur geen
enkel effect hierop hebben.
Er zouden nog meer voorbeelden
te geven zijn van het misbruik van
geneesmiddelen in cosmetica De.
ze middelen hebben zeker geen gro
ter effect, dan cosmetica, waarin
geen geneesmiddelen verwerkt zijn
Wel bestaat steeds het gevaar dat
de gezondheid er schade - an onder,
vindt.
Advertentie)
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg: met
ARNHEM (ANP) Het Arnhem
se hof heeft de 25-jarige Utrechtse
chauffeur J. C. van D., die eind ja
nuari vorig jaar de Utrechtse pros-
tituée Blonde Alie in haar woon
schip zou hebben gewurgd, veroor
deeld tot drie jaar en drie maan
den met aftrek en voorwaardelijke
terbeschikkingstelling van de rege
ring.
De Utrechtse rechtbank had de
chauffeur zes jaar opgelegd wegens
zware mishandeling de dood tengevol
ge hebbende en het Amsterdamse hof
veroordeelde hem daarop tot acht jaar
m?-, ,a?trek en voorwaardelijke terbe
schikkingstelling wegens doodslag.
De Hoge Raad vernietigde het Am-
sterdamse arrest en verwees de zaak
naar het gerechtshof in Arnhem. Vol
gens de overwegingen van het Arnhem
se hol was alleen veroordeling gemoti
veerd wegens meer subsidiair te last ge
legde mishandeling de dood ten gevol
ge hebbende.
MOSKOU (Reuter) Op een gemeen
schappelijke zitting van beide huizen van
de opperste Sowjet is gisteren de be
groting voor 1962 goedgekeurd. Voorts
werden enkele benoemingen bekrach
tigd. Op verzoek van de afgevaardig
den van Estland is Johan Eichfield ont
heven van zijn functie van vice-presi
dent van het presidium. Hij wordt op
gevolgd door Sjaripof.
Er zijn verder staatscommissies inge
steld voor de staalindustrie, en de bran-
stofindustrie.
„IK HEB
t
I
Van onze correspondent
PARIJS. Dagelijks ontploffen er
tientallen kilo's springstof in Frank
rijk bij de aanslagen, waarmee de
O.A.S. haar tegenstanders te lijf gaat.
In het buitenland verwondert men er
zich over hoe het mogelijk is dat deze
leden van de O.A.S. zo gemakkelijk
aan springstof komen, in Frankrijk
zelf vraagt men zich dit niet eens
meer af. liet Parijse blad Paris Jour
verwekte niettemin sensatie door nog
eens duidelijk te stellen hoe gemak
kelijk het is aan deze springstof te ko
men. Een van de redacteuren ont
moette een vriend, die een buitenver
blijf had gekocht op ongeveer honderd
kilometer van Parijs en die hem het
volgende verhaal vertelde:
De nieuwe bewoner kreeg uiteraard
bezoek van alle mogelijke leveran
ciers die hem tot klant wilden heb
ben en toen een wijnverbouwer hem
offerte kwam maken voor de levering
van tafelwijn, vroeg .hij terloops aan
hem: „Ik heb in mijn tuin nog oude
wijnstokken staan, die ik er graag uit
wil hebben. De grond is echter te
hard om ze uit te graven. Wat moet
ik nu doen?"
„HOE?"
„Haal ze er met plastiek uit",
antwoordde de wijnboer zonder blikken
of blozen.
„Hoe?" vroeg de nieuwe eigenaar
in grote verbazing.
„Met plastiek laten springen."
„Oh.... en waar kan ik dan dat
plastiek kopen?"
„Wel, in alle goede springstofzaken."
Ongelovig bestelde hij een hoeveel
heid plastiek op een adres, dat hem
als goed en betrouwbaar was aange
raden. Met kerende post ontving hij
een antwoord, waarin hem werd me
degedeeld dat de firma voor hem had
klaar stsRnj
„Tien kilo landbouw,springstof (agra-
lite) in patronen van honderd gram
2.40 per kilo)een doos met hon
derd slaghoedjes 8); honderd me
ter waterdicht veiligheidslont 1.46
per tien meter)een tang om het
lont vast te zetten 3.30); een. ge
bruiksaanwijzing 1.85),
VERGUNNING
Hem werd aangeraden om zo spoe
dig mogelijk bij de plaatselijke poli
tie en op het gemeentehuis een koop
vergunning aan te vragen. Daar de
nieuwe eigenaar kon bewijzen, dat hij
in zijn tuin wijnstokken had staan,
kreeg hij de vergunning zonder enige
moeite, welhaast bij wijze van forma
liteit.
Enkele dagen later kreeg hij zijn
bestelling per trein overgestuurd. Drie
dagen lang bleef het pak op het sta
tionnetje staan, voordat hij bericht
kreeg, dat het pak gearriveerd was.
De bijgaande folder deed bij de ont
hutste koper de deur dicht: „De land-
bouwwerkzaamheden, die met spring
stof worden uitgevoerd, zijn het goed
koopst en het efficiëntst. Zij zijn ge
makkelijk uit te voeren en binnen het
bereik van iedereen en iedere beurs.
Het is volkomen ongevaarlijk!"
Op de gebruiksaanwijzing stond,
onder het hoofdstuk „resultaten" het
volgende te lezen: „Na de explosie
ziet men slechts wat omgewoelde aar
de, een soort van grote molshoop...."
AMSTERDAM (ANP). De recht
bank te Amsterdam heeft de zaak tegen
de ex-technisch directeur van de toen
malige Vron (Vrije Radio Omroep Ne
derland in oprichting), de heer H. O.,
terugverwezen naar de instructie.
Hem was te last gelegd overtreding
van artikel 20 van de Telegraaf- en Te-
lefoonwet van 1904: Het zonder de ver
eiste vergunning van de directeur-gene
raal der P.T.T. aanwezig hebben van
radio-elektrische zendinrichtingen, res
pectievelijk in zijn bedrijf in de Beurs
straat op 11 december 1959 en in een
wagen van zijn bedrijf op 6 februari
I960 bij de grenspost Ter Apel.
Er was door deskundigen van de
P.T.T. een rapport aan de officier over
het in beslag genomen materiaal uitge
bracht en nu zullen twee, door de raads
man aan te wijzen deskundigen, een te-
genrapport uitbrengen. Daartoe werd de
zaak terugverwezen. Deze deskundigen
zijn van mening dat wat in beslag ge
nomen is geen radio-elektrische zendin
richtingen zijn, ook niet in aanleg.
De dagvaarding tegen een ex-techni-
cus van radio Veronica, de heer A.D.
uit Amersfoort, die ook gisteren (voor
het aanleggen van een radio-elektrische
zendinrichting zonder vereiste machti
ging) terecht had moeten staan, is door
de officier van justitie ingetrokken. De
ze zal nu een nieuwe gewijzigde dag
vaarding uitbrengen.
DAT SCHIP GEBOUWD