Een van de vijfduizend Snel gm* MktaHlte dieptepunt heen GENEESMIDDELEN IN COSMETICA nog niet door Onderdirecteur mr. Oldewelt scheepsbouw is Gerichte investeringen steunen loonbeleid SECRETARIS N.V.V. MET ONTEVREDEN Zaterdag 9 december 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 8 Zweedse ervaring Voor de marine Tien landen Groter D1 In vaart gereden „Ik heb het nooit gewild - en nu sta ik toch in de regen" SoLsif en wrijf Het trots besef van tjzerwerker Stel bij het honderdste naoorlogse schip van de N.D.S.M. IN MUNKRIJK: MILDE STRAF IN WURGZAAK Zaak ex-directeur Vron terugverwezen A' Van onze scheepvaartredacteur MSTERDAM Het honderdste schip van stapel! Met trots zal volgende week vrijdag de directie van de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij (N.D.S.M.) te Amsterdam kunnen zeggen, dat dit is ge presteerd sinds het einde van de oorlog. Die enorme vloot van vissers- en marine schepen, vracht- en passagiersschepen en zeer vele tankers kan men zich nauwelijks voorstellen. Zelfs niet als erbij wordt gezegd, dat het gaat om een totaal van een en drie kwart miljoen ton scheepsruimte. Misschien ook niet eens met de toelichting, dat met die bouwopdracnten een miljard gulden was gemoeid. Over die periode van vijftien jaar hebben wij lang gepraat met (technisch) onderdirec teur A. A. van Donkelaar en zijn (financieel- economische) collega mr. F. H. F. Oldewelt. Beiden hebben het allemaal van het begin af meegemaakt. Daar ligt het Jubileumschip Esso Lincoln ln haar volle lengte en bijna tussen hen Beiden kijken niettemin wat verbaasd als wordt gevraagd, of thuis ook over schepen wordt gesproken. Dat gebeurt wel, maar veelnee! Het blijken echter niet de enige gezinnen waar het zo gaat. och raken zij er niet gauw over uit gepraat als herinneringen worden opge haald. Van al die schepen spreekt nu nog het negentiende het sterkst tot de verbeelding. DE HEER VAN DONKELAAR: „Dat was het 17.000 tons Noorse passagiers schip Oslofjord. Toen het in 1949 werd gebouwd, was de in september 1944 helemaal vernielde werf nog lang niet hersteld. Schip en werf verrezen tezelf- der tijd. Daar kwam nog bij, dat het een tamelijk ingewikkeld schip was." Mr. OLDEWELT: „De rederij had in grote lijnen haar gedachten over het schip. Samen met haar werd het ont werp gemaakt, dat hier verder werd uitgewerkt." DE HEER VAN DONKELAAR: „Zo doende was er in alle afdelingen van het bedrijf veel te doen. De bouw van de Oslofjord zette ons aan tot een extra hoog tempo." AAN HET eerste grote na oorlogse vrachtschip: de Bougainville van negenduizend ton (ook voor Noorse rekening) gingen vooraf zes viskotters, elk vanveer tig ton. Het jubileumschip op 15 decem ber meet bijna 48.000 ton. DE HEER VAN DONKELAAR: „Ik vergeet ook de Bougainville niet zo gauw, want ik was toen bedrijfsleider scheepsbouw. Het was voor ons het eerste geheel gelaste schip. Tevoren werd er ook wel gelast, maar hier ging het in het groot. Er werd ook al in secties gebouwd, maar door het ont breken van sterke kranen waren wij niet bij machte grote secties toe te passen." Mr. OLDEWELT: „Van de Zweedse ervaring met lassen op grote schaal hebben wij veel kunnen profiteren." DE HEER VAN DONKELAAR: „En van Amerika. Ik heb zelf de boeken erover nog meegebracht uit de Ver enigde Staten." Al pratende komt de Kirkouk in herinnering. Zij werd in 1951 gebouwd en was het eerste naoorlogse schip boven twintigduizend ton draagver mogen. DE HEER VAN DONKELAAR: „Het was onze eerste „grote" tanker. Net vóór de oorlog hadden wij voor de Shell een paar tankers gebouwd van 14.000 ton. Men vond die toen zo groot, dat iedereen zei, dat de Shell wel iets te hoog had gegrepen. Na de oorlog was onze kleinste tanker 16.000 ton en de Kirkouk werd 24 000 ton. Toen die een maal was gebouwd, is ons hele voor stellingsvermogen veranderd." Mr. OLDEWELT: „De Kirkouk is nu eigenlijk een klein schip." DE HEER VAN DONKELAAR: „Toen wij eenmaal over die drempel waren, maakten de nog veel grotere tankers eerst boven dertigduizend ton. later meer dan 45.000 ton niet zo veel in druk als de Kirkouk." De N.D.S.M. heeft niet stil gezeten en allerminst het nieuwe geschuwd. Zij leverde in 1955 acht tankers af met tezamen 180.000 ton. Daaronder was de 32.000 tons tanker Vasum, die door prinses Beatrix te water werd gelaten. Zes jaar eerder had de Noorse kroon prinses Martha de Oslofjord gedoopt. DE schepen, die de N.D.S.M. bouwde, varen onder de vlaggen van tien landen. In Nederland bestelden acht rederijen bij deze Am sterdamse werf. Indrukwekkend is het aantal tankers, dat hier van stapel liep: 57. Volgende week komt daarbij de Esso Lincoln, een reus van 47.400 ton op één na de grootste, die werd gebouwd. Mr. OLDEWELT: „De Shell komt ook altijd bij ons terug." DE HEER VAN DONKELAAR: „Wij bouwden voor haar destijds ook al de Vulcanus, die bovendien het eerste zee gaande motorschip is geweest." De Skandinavische landen zijn goede klanten van de N.D.S.M. Van de honderd schepen waren er 28 voor Noord-Europa bestemd, vooral voor Noorwegen. Mr. OLDEWELT: „Direct na de oor log hebben wij contact gezocht met het buitenland en in het Noorden is dat heel goed gegaan, getuige de Bougain ville. De heer Van Donkelaar zegt nu over de verstreken vijftien jaar: „Een heel schilderij van allerlei toestanden: tijden van veel tankers, tijden van allerlei schepen, tijden van veel en ook van weinig opdrachten, tijden van gebrek aan personeel Mr. OLDEWELT: „ln de eerste tien jaren kon je net zoveel werk krijgen als je wilde. Toen stonden de reders bij je op de mat. Nu is het anders. De scheepsbouwcapaciteit in de wereld is te groot. De internationale concur rentie is zeer sterk. De scheepsbouw is naar mijn mening nog niet door het dieptepunt heen. De reders tonen on getwijfeld weer meer belangstelling voor het bestellen van nieuwe schepen dan een paar jaar geleden. De prijzen liggen evenwel laag 48.000 ton groot. Er voor staan twee onderdirecteuren van de N.D.S.M.: A. A. van Donkelaar Clinks) en mr. F. H. F. Oldewelt in „ijzerwerker" D. Stel. Zij en nog vele anderen bouwden het schip. TAE HEER D. STEL uit Landsmeer is een van de vijfduizend personeelsleden van de N.D.S.M. Toen wij met hem naast helling vijf naar de reusachtige Esso Lincoln stonden te kijken, zei hij: „Ik heb dat schip gebouwd, van de kofferdam tot de voorpiek. Alleen het achterdeel is door een ander gebouwd". Het was niet nodig om ongelovig te kijken, want de heer Stel is niet het type om te overdrijven. Trouwens, iedereen zegt, dat hij het schip heeft gebouwd, van directeur tot iedereen, die op helling vijf werkt. Dat is zo de manier van spreken. \IT is niet het enige punt, waarmee de scheepsbou wer wordt gedwongen zich bezig te houden." DE HEER VAN DONKELAAR: „Bij de uitbreiding van de werf moet de voortdurende groei van de schepen worden overwogen. Wij denken daar om aan een bouwdok voor zeer grote schepen. Dat is nog niet alles: de motoren worden steeds sterker, de kranen worden groter, de platen wor den dikker, de kaderuimte moet groter worden." Mr. OLDEWELT: „En het is niet te zeggen, waar het stopt." 0°^ voor de N.D.S.M. blijkt het bouwen voor de Koninklijke Marine een interessante zaak. Deze werf bouwde vier onderzee bootjagers. Mr. OLDEWELT: „De marine stelt andere eisen dan de koopvaardij. Meestal werkt een aparte ploeg mensen van ons aan die opdrachten. De prijzen voor marineschepen worden in geza menlijk overleg vastgesteld Hier speelt de factor concurrentie ook veel min der. In de koopvaardij vecht je als het ware tegen de hele wereld." DE HEER VAN DONKELAAR: „Voor de Koninklijke Marine hebben wij voor het eerst lichte metalen en hoog waardig staal verwerkt." Mr. OLDEWELT' „Door de marine is onze timmerwinkel voor een deel overgegaan op aluminium." DE HEER VAN DONKELAAR: „Onze timmerlieden zijn goede bewerkers van dit metaal gebleken. Zij zijn het „kleine goed" gewend." Eigen nieuwsdienst UTRECHT. Een voorzichtig be leid op loongebied moet gepaard gaan met een gericht en stabiliserend in vesteringsbeleid, waardoor bijtijds de extra overspanning op de arbeids markt kan worden verlicht. Ditzelfde geldt voor de bouwmarkt. Aldus verklaarde gisteren de secreta ris van het N.V.V., de heer W. F. van Tilburg, op een in Utrecht gehouden hoofdbesturenvergadering. Volgens hem heeft men de geleide loonpolitiek altijd verweten dat deze het euvel van de zwarte loonvorming in de hand werkte; de nieuwe loonpolitiek schijnt op dit stuk niet onder te doen. Een krachtig af remmen van de legale loonontwikkeling kan dus de oplossing niet brengen. Het sociale klimaat zou er niet beter op worden. Bezwaren De heer Van Tilburg zei voorts met het resultaat van het loonakkoord. dat onlangs bereikt is, niet ontevreden te zijn. Maar dit akkoord dient los te wor den gezien van de ernstige bezwaren van het N.V.V. tegen het huidige loonbeleid. Hij betreurde het dat de regering zo weinig begrip zou hebben getoond voor de opvatting dat het effect van een loon maatregel niet los kan worden gezien van andere maatregelen. Onze indruk is. aldus de secretaris van het N.V.V., dat de regering er te veel op speculeert dat door een zekere kentering tijdig vol doende ontspanning op de arbeidsmarkt zal optreden, zodat de conjuncturele wal het loonschip wel zal keren. Wanneer dit alles straks een vergissing zal blij ken te zijn, kan de regering niet ver wachten dat de vakbeweging de gevol gen hiervan zal opvangen. MEPPEL (ANP) Tussen Uffelte en Havelte is gistermorgen op de rijks weg Meppel-Assen de dertigjarige H. B. Leerseman uit Amstelveen met zijn auto in de Drentse Hoofdvaart gereden en verdronken. In een bocht moet hij door te hoge snelheid de macht over het stuur hebben verloren. Met „ijzerwerker" Stel is het toch even anders: „Al die anderen zien de boot niet groeien, zoals ik dat zie. Ik krijg de secties uit de loods, tot ge wichten van veertig tot zestig ton. Die moeten op de helling worden samen gesteld. Dat doe ik, van de kiel af samen met mijn maat, die binnen staat." Aanwijsingen „Meestal zijn daar twee, soms drie kranen voor nodig. Ik geef de kraan drijvers aanwijzingen hoe zij moeten manoeuvreren om de secties precies op hun plaats te brengen. Als dat is ge beurd, komen er andere ploegen, die de secties voorlopig vast zetten met trekstangen en plaatjes, die tegen de onderkant worden gelast. Dan komen de lassers, om de secties definitief aan elkaar te bevestigen." Gaat dat altijd even vlot? „Nee, het gaat zeker niet altijd van een leien dakje. Soms moet er 's avonds worden doorgewerkt, maar meestal heb je gauw genoeg in de gaten of er tijd genoeg is om iets op tijd klaar te krijgen. Als er een sectie in de kraan hangt en het gaat regenen, dan ga je door. Als het hard waait, besluit de kraandrijver." De hele familie Sinds 1950 werkt de heer Stel bij de N.D.S.M.: „Mijn vader is gepensio neerd scheepsbouwer, mijn broer werkt hier en mijn hele familie werkt in de scheepsbouw." Dus met de paplepel ingegeven? ,,Ik heb het nooit gewild. Ik zag mijn vader altijd nat en koud thuis komen. Ik had er bij voorbaat een hekel aan. Toch ben ik er in gekomen nu kom ik altijd nat thuis. Mijn werk brengt nu eenmaal mee, dat ik nooit droog sta. De tijd komt weer aan: januari weer in de regen, weer in de sneeuw. Ivlaar ja, ik probeer er maar het beste van te maken." Thuis niet Op zijn eenvoudig, eerlijk relaas volgt een ongevraagd compliment van onderdirecteur mr. Oldewelt: „Dan schijn je het ook best te doen. We vroegen „een goeie" om hier wat te vertellen en toen zei men: moet u Stel nemen." „„Devileer. gbmlacht. maar zijn gezicht ontspant zich op de vraag: Vertelt u thuis over uw werk? „Ik kijk wel uit, mijn vrouw be grijpt toch niet wat ik bedoel. Ze is twee keer meegeweest naar een tewaterlating. Ze gelooft het nu wel." Dus thuis zijn schepen uit den boze? „Zo is het ook weer niet. Mijn dochtertje vraagt altijd wanneer et weer een schip te water gaat." Wij zouden haar niet alleen willen antwoorden: „Volgende week, kind", maar ook willen zeggen: „En vraag, of je moeder ook meegaat, want vader heeft dat schip gebouwd, dikwijls in de regen." (Advertentie) in 4 variaties: MOLENAARS kindermeel Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries TVTOG niet zo lang geleden is door Amerikaanse huidartsen in een artikel gewezen op het veelvuldig gebruik van geneesmiddelen in cosmetica. Ook in Nederland worden de laatste tijd schoonheids middelen op de markt gebracht, waarin geneesmiddelen verwerkt zijn. Iedere drogist kan U helpen aan huidcrêmes, of haarlotions, die hormonen of vitamines bevatten. Onder cosmetica verstaan we stoffen, die tot doel hebben ons Uiterlijk te verfraaien en zo de aantrekkingskracht van de persoon proberen te verhogen. Op verschil lende wijzen tracht men dit te be reiken. Door poeder, lipstick, mas cara en dergelijke, worden onvol komenheden aan het oog onttrok ken en tekortkomingen aangevuld, door parfums wordt de natuurlijke lichaamsgeur veredeld, desodoran- tia moeten de onaangename trans- piratielucht wegnemen. Make-up is al zo oud als de mensheid en in de primitiefste culturen kende men -eeds cosmetica van eenvoudige makelij. Het toevoegen van ge neesmiddelen aan cosmetica is een verschijnsel van de laatste tijd, dat samen »aat met de opkomst van de pharmaceutische industrie. Het gevolg is dat de cosmetica onnodig duurder worden want meestal heeft het toegevoegde me dicament geen enkel of alleen maar een schadelijk effect. ZONDER RECEPT Een belangrijk bezwaar tegen geneesmiddelen in cosmetica is. dat ze zonder recept in parfume rieën en drogisterijen verkocht mo gen worden, waardoor een controle op d« dosering van soms zeer werkzame substanties als b.v. hor monen ontbreekt. Hierdoor kan bij regelmatig gebruik van een hor- mooncrême. de voor het lichaam toelaatbare dosis overschreden worden, met alle nadelige gevol gen van dien. Het invoegen van ge neesmiddelen als hormonen en vi- taminen kan alleen maar ge zien worden ais een vorm van re clame. De namen hormoon en vi tamine suggereren een betere wer king, waardoor de huid of het haar mooier zouden worden. Niets is minder waar, wat door de volgen de voorbeelden geïllustreerd wordt. Wanneer men ouder wordt, ver liest de huid aan elasticiteit, waar door rimpeltjes ontstaan. Door cos metica tracht men deze te laten verdwijnen. Hiervoor voegt men dan vaak het vrouwelijke hormoon oe&L n toe of een stof die hierop lijkt. Het watergehalte van de huid wordt door dit hormoon hoger waardoor de rimpels verstrijken. De elasticiteit wordt niet hersteld. Nog nooit is aangetoond, dat de hoeveelheid oestron. die nodig is voor dit effect binnen de toelaatba re dosis valt. Oestron v.ordt ge makkelijk door de huid geabsor- eerd, waardoor bij een te grote dosis schade voor het organisme kan ontstaan. GRIJS HAAR Voor de vitamines is evenmin aangetoond, dat die een zichtbaar effect op de menselijke huid heb ben. wanneer die plaatselijk aan gebracht worden. Alleer. vitamine A en D kunnen via de huid opgeno men worden, terwijl de waterop losbare vitamines van het B-eom- ->lex de huid nauwelijks binnen dringen. Dit geldt eveneens voor het panthoteenzuur, een van de vi tamines van het B-complex. Dit zou het grijs worden van het haar voorkomen, wat bij de mens nog nooit aangetoond is. Het vroeg grijs worden berust waarschijnlijk op een erfelijke factor, rodat haa'r- middc i met panthoteenzuur geen enkel effect hierop hebben. Er zouden nog meer voorbeelden te geven zijn van het misbruik van geneesmiddelen in cosmetica De. ze middelen hebben zeker geen gro ter effect, dan cosmetica, waarin geen geneesmiddelen verwerkt zijn Wel bestaat steeds het gevaar dat de gezondheid er schade - an onder, vindt. Advertentie) Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg: met ARNHEM (ANP) Het Arnhem se hof heeft de 25-jarige Utrechtse chauffeur J. C. van D., die eind ja nuari vorig jaar de Utrechtse pros- tituée Blonde Alie in haar woon schip zou hebben gewurgd, veroor deeld tot drie jaar en drie maan den met aftrek en voorwaardelijke terbeschikkingstelling van de rege ring. De Utrechtse rechtbank had de chauffeur zes jaar opgelegd wegens zware mishandeling de dood tengevol ge hebbende en het Amsterdamse hof veroordeelde hem daarop tot acht jaar m?-, ,a?trek en voorwaardelijke terbe schikkingstelling wegens doodslag. De Hoge Raad vernietigde het Am- sterdamse arrest en verwees de zaak naar het gerechtshof in Arnhem. Vol gens de overwegingen van het Arnhem se hol was alleen veroordeling gemoti veerd wegens meer subsidiair te last ge legde mishandeling de dood ten gevol ge hebbende. MOSKOU (Reuter) Op een gemeen schappelijke zitting van beide huizen van de opperste Sowjet is gisteren de be groting voor 1962 goedgekeurd. Voorts werden enkele benoemingen bekrach tigd. Op verzoek van de afgevaardig den van Estland is Johan Eichfield ont heven van zijn functie van vice-presi dent van het presidium. Hij wordt op gevolgd door Sjaripof. Er zijn verder staatscommissies inge steld voor de staalindustrie, en de bran- stofindustrie. „IK HEB t I Van onze correspondent PARIJS. Dagelijks ontploffen er tientallen kilo's springstof in Frank rijk bij de aanslagen, waarmee de O.A.S. haar tegenstanders te lijf gaat. In het buitenland verwondert men er zich over hoe het mogelijk is dat deze leden van de O.A.S. zo gemakkelijk aan springstof komen, in Frankrijk zelf vraagt men zich dit niet eens meer af. liet Parijse blad Paris Jour verwekte niettemin sensatie door nog eens duidelijk te stellen hoe gemak kelijk het is aan deze springstof te ko men. Een van de redacteuren ont moette een vriend, die een buitenver blijf had gekocht op ongeveer honderd kilometer van Parijs en die hem het volgende verhaal vertelde: De nieuwe bewoner kreeg uiteraard bezoek van alle mogelijke leveran ciers die hem tot klant wilden heb ben en toen een wijnverbouwer hem offerte kwam maken voor de levering van tafelwijn, vroeg .hij terloops aan hem: „Ik heb in mijn tuin nog oude wijnstokken staan, die ik er graag uit wil hebben. De grond is echter te hard om ze uit te graven. Wat moet ik nu doen?" „HOE?" „Haal ze er met plastiek uit", antwoordde de wijnboer zonder blikken of blozen. „Hoe?" vroeg de nieuwe eigenaar in grote verbazing. „Met plastiek laten springen." „Oh.... en waar kan ik dan dat plastiek kopen?" „Wel, in alle goede springstofzaken." Ongelovig bestelde hij een hoeveel heid plastiek op een adres, dat hem als goed en betrouwbaar was aange raden. Met kerende post ontving hij een antwoord, waarin hem werd me degedeeld dat de firma voor hem had klaar stsRnj „Tien kilo landbouw,springstof (agra- lite) in patronen van honderd gram 2.40 per kilo)een doos met hon derd slaghoedjes 8); honderd me ter waterdicht veiligheidslont 1.46 per tien meter)een tang om het lont vast te zetten 3.30); een. ge bruiksaanwijzing 1.85), VERGUNNING Hem werd aangeraden om zo spoe dig mogelijk bij de plaatselijke poli tie en op het gemeentehuis een koop vergunning aan te vragen. Daar de nieuwe eigenaar kon bewijzen, dat hij in zijn tuin wijnstokken had staan, kreeg hij de vergunning zonder enige moeite, welhaast bij wijze van forma liteit. Enkele dagen later kreeg hij zijn bestelling per trein overgestuurd. Drie dagen lang bleef het pak op het sta tionnetje staan, voordat hij bericht kreeg, dat het pak gearriveerd was. De bijgaande folder deed bij de ont hutste koper de deur dicht: „De land- bouwwerkzaamheden, die met spring stof worden uitgevoerd, zijn het goed koopst en het efficiëntst. Zij zijn ge makkelijk uit te voeren en binnen het bereik van iedereen en iedere beurs. Het is volkomen ongevaarlijk!" Op de gebruiksaanwijzing stond, onder het hoofdstuk „resultaten" het volgende te lezen: „Na de explosie ziet men slechts wat omgewoelde aar de, een soort van grote molshoop...." AMSTERDAM (ANP). De recht bank te Amsterdam heeft de zaak tegen de ex-technisch directeur van de toen malige Vron (Vrije Radio Omroep Ne derland in oprichting), de heer H. O., terugverwezen naar de instructie. Hem was te last gelegd overtreding van artikel 20 van de Telegraaf- en Te- lefoonwet van 1904: Het zonder de ver eiste vergunning van de directeur-gene raal der P.T.T. aanwezig hebben van radio-elektrische zendinrichtingen, res pectievelijk in zijn bedrijf in de Beurs straat op 11 december 1959 en in een wagen van zijn bedrijf op 6 februari I960 bij de grenspost Ter Apel. Er was door deskundigen van de P.T.T. een rapport aan de officier over het in beslag genomen materiaal uitge bracht en nu zullen twee, door de raads man aan te wijzen deskundigen, een te- genrapport uitbrengen. Daartoe werd de zaak terugverwezen. Deze deskundigen zijn van mening dat wat in beslag ge nomen is geen radio-elektrische zendin richtingen zijn, ook niet in aanleg. De dagvaarding tegen een ex-techni- cus van radio Veronica, de heer A.D. uit Amersfoort, die ook gisteren (voor het aanleggen van een radio-elektrische zendinrichting zonder vereiste machti ging) terecht had moeten staan, is door de officier van justitie ingetrokken. De ze zal nu een nieuwe gewijzigde dag vaarding uitbrengen. DAT SCHIP GEBOUWD

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 8