AZPC door verlies van
GZC op leidersplaats
VIJF MILJOEN VOLKSWAGENS
Van Spartaans voertuig
tot luxe automobiel
Ru v. Feggelen weer in waterpolocompetitie
Neptunus bleef
aan de top
JONG ORANJE
GEWIJZIGD
SCHEEPVA ARTBEPJCHTEJN
Dinsdag 28 november 1961
Pag. 9
Fout
Grote zege
Verslapping
MARKTBERICHT!^
OPLOSSING VAN HET
SPEL DER ZEVEN
VERGISSINGEN
Druk leven
Alles
Besturinff
Eigen nieuwsdienst
ZC is in de wintercompetitie waterpolo voor heren van de eerste
plaats verdrongen. De Goudse ploeg moest van HZPC een neder
laag van 85 incasseren. Deze uitslag betekende vreugde voor
AZPC, dat via overwinningen op Neptunus en Zian naar de
leidersplaats klom. Met zeven punten uit vier wedstrijden is het
Arnhemse Neptunus leider in afdeling B. Een gevaarlijke concurrent is hier
DZV, dat in drie wedstrijden nog geen enkel verliespunt opliep.
komen. Zian zag het gevaar nog bij
tijds, kwam door Leenaards weer met
SVH gelijk en wist door Vermeulen
tenslotte nog de winst te grijpen (45).
Overige uitslagen: Afd. A.: AZPC—Nep
tunus (Amersfoort) 4—1, Zwemlust—SVH
3—1; Afd. B: RZC—Neptunus (Arnhem)
4—6, Neptunus—DJK 13—2, De Robben—
Nereus 4—4, Het IJ—De Robben 4—9.
Standen per 27-9-1981: Afd. A.ï 1. AZPC
gesp. 4, pnt. 8, 2. HZPC 24, 3. Zwemlust
3—4, 4. GZC 3—4, 5. Zian 3—3, 6. Neptunus
(Amersfoort) 3—3, 7. SVH 4—2, 8. UZSC
0, 9. De Meeuwen 3—0; Afd. B.: 1. Nep
tunus (Arnhem) gesp. 4, pnt. 7, 2. DZV
3—6, 3. De Robben 5—6, 4. Nereus 4—5, 5.
DJK 4-4, 6. Het IJ 4-4, 7. RZC 3—2, 8. Het
Gooi 3—0, 9. PSV 4-4).
HET hogere tempo heeft HZPC tegen
GZC nog juist de overwinning
opgeleverd (85). Door Waalewijn en
Ophorst kregen de Hagenaars een
vlotte voorsprong, maar Van der Too-
ren zorgde voor 2X. Via Waalewijn
en Boonstra werd het 32, waarna
Kolk en Schrieder voor een comfor
tabele voorsprong van 52 zorgden.
NA de hervatting dreigde er echter
opnieuw gevaar voor de thuisclub,
want GZC kwam door Boonstra en
v. d. Tooren tot 54. Ophorst liet 64
aantekenen, maar Boonstra deed deze
produktieve daad prompt teniet (65).
Het hogere tempo bracht de Hagenaars
toch nog een vrij ruime zege (85).
Fraaie treffers van Waalewijn en
v. d. Water zorgden hiervoor.
IN de ontmoeting ZianAZPC maakte
de thuisclub de fout zich na een
opgelopen achterstand (42) te ver
liezen in verre schoten in plaats van
ocmbinaties op te bouwen. Nu grepen
de bezoekers met 64 de zege. Zian
kreeg door Ran de leiding en Leenaards
benutte even later een numerieke meer
derheid (20). Een doorslagbal van
Mosterd leverde een tegenpunt op en
Fred van Dorp schoot vervolgens de
balans weer in evenwicht (22). Mos
terd schonk AZPC een voorsprong
van 42. Van der Voet zorgde nog
wel voor 34, maar de produktieve
Mosterd besliste met nog twee treffers
de wedstrijd.
■p»ZV heeft in Eindhoven, ondanks
■L' het gemis var Aalberts, PSV met
81 verslagen. De Delftenaren namen
door Groeneveld, Van der Zwan en
Van Oei een voorsprong van 30.
Van Ommen profiteerde daarna van
een fout in de Delftse verdediging
(13). In de tweede helft voerde DZV
de score op tot 81 door doelpunten
van Terweele (2 x), Groeneveld (2 x)
en Van der Zwan.
Voor de wedstrijd tegen Neptunus te
Amersfoort had De Meeuwen Ru van
Feggelen weer in de ploeg opgenomen,
maar de oud-international had tegen de
Amersfoortse midachter Evertse wei
nig in te brengen. Verder dan twee
doelpunten bracht Van Feggelen het
niet.
De technisch betere ploeg van Nep
tunus behaalde een overwinning met
82, na bij de rust met 31 te hebben
voorgestaan. Voor Neptunus scoorden
Geutjes (2 x), Mockel, De Gans, Hoog
veld (3 x) en Evertse.
ÏN het treffen SVHZian namen de
Hagenaars door Deurloo, Leenaards
en Meijer een schijnbaar veilige voor
sprong van 03. SVH maakte echter
gebruik van een verslapping in de
Haagse ploeg en wist door Verhagen
<2 x), Starre en Zeisman op 43 te
GROENTEN EN FRUIT
BERKEL, 27 nov. Glassla I 14.50—21.00,
glassla II 46.10, witlof 6779, spruiten 58—
69, kroten 415, slavellen 30.
BARENDRECHT, 27 november. Andijvie
All: 28—47, Prei 18—26, Selderij 4—9, Knol-
selderij A 14—18; B: 10—16; C 7—11; D 4—
7; Peterselie 11—18; Kroten 2030; Rode
kool AI 8—14; BI 5—9; Sav. Kool geel 1217
groen 1418, Boerekool 1119, Spruiten Ai
71—76; BI 68—77; Cl 43—54; Dl 60—68; All
54—67; Bil 30—41; Witlof All 86—1.05; Bil
74- -92; Uien 19—26.
GELDERMALSEN, 27 nov. Appelen:
Cox's Or. Pippin: K 46—64. IE 55-60 56—61,
60-65 78—83, 65-70 92—95, 70-75 100—108, goud-
reinetten K 47—56, 85-95 61—70, 65-75 56—62,
75-85 62—68, IIE 65-75 55—57, 75-85 59—62,
85-95 57—62, Glorie v. Holland K 49—50, IE
65-75 59—60, 75-85 63, Laxtons Superb K 43—
53, IE 60-65 54, 65-70 04, 70-75 68, 75-80 70.
Jonathan K 43—49, II 43—47, IE 60-65 36—
57, 65-70 63—68, 70-75 67—71, 75-80 68, IIE
60-65 50—52, 65-70 50—59. 70-75 53—65, 75*
58—60, Lombart Calville K 44—54, H 50, IE
60-70 62—63, 70-80 62—69. 80-90 64—67, Golden
Delicious K 43—62, EI 60-65 67, 65-70 76, 70-
75 81, 75-80 85, EII 60-65 60, 65-70 64—68,
70-75 69—72, 75-80 69—76. Zure kroet 37,10
p. 100 kg. peren: Beurré Clairgeau IE 65-75
60. 75-85 68, Zwijndr. wijnpeer K 11—39, IE
50-60 40—42, 60-70 49—51, Brederode K 21—39
I 40—44, Winterjan K 16—25, H 27, I 33—41,
Gieser Wildeman K 27—35, I 48—61.
GRANEN EN ZADEN
AMSTERDAM, 27 november. Binnenl.
granen (boerennot.): Witte tarwe en Rode
tarwe 27.50—29.85, zomergerst 2426.75; Win-
tergerst 24—25.75; Haver 2224.50; Groene
erwten 23—28.50; Karwijzaad 110—118.50;
Blauw maanzaad 60—67.
ROTTERDAM, 27 nov. Officieuze not.
per 100 kg. Tarwe klein aanbod door-
sneekw op basis 17 pet. vocht tot 31.70 per
schip, franco fabriek, tot 31,45 per auto. Voe-
dergranen: maalgerst volgens monster ge
drukt 24.5026.25; kippegerst id. kalmer 26.50
-27.25; rogge id. vast 22.50—23.25; haver id
kalm nauw. prijsh. 21.7524.75. Peulvruchten,
franco R'dam: groene erwten, op monster
2226, prima kw. tot 30; schokkers op mon
ster 22.50—25, prima kw. tot 29;., capucijners
op monster tot 34.50; bruine bónen boe-
renschoon volgens monster 55—£0.
VEE
ROTTERDAM, 27 nov. Aanv, 1278 vet
te koeien en 1029 varkens. Prijzen; vette koei
en 3—3.20 2.60—2.90 2.50—2.60, varkens 1.70,
1.60 1.50. Vette koeien aanvoer groter, han
del spelend, prijzen gedrukt prima exempl. bo
ven not., varkens ruimer, vlot, prijzen aan-
vank. boven not., gaande de markt dalende
prijzen. Slachtzeugen 1.401.50 per kg.
AARDAPPELEN
ROTTERDAM, 27 nov. Kleiaardapp.
mm opw. voor het binnenland; bintje 10.25
10 75, ijselster 8.759.25, bevelander 12
12.50, klei-aardapp. 38 mm opw., eigenhei
mer 1618.50, voeraardappelen 1.503.50.
CITRUSFRUIT
ROTTERDAM, 27 november. Spaanse
sin. 21.50—31, mand. 7.5Q—13; aanv, 68.000
kisten Spaanse sin., 23.000 kratten mand.
Haro Ran opende voor Zian in
de strijd tegen AZPC de score. De
Amersfoorters trokken echter toch
aan het langste eind en verdrongen
hiermee GZC van de eerste plaats.
1. Een kartclUjntje meer in de
bomen links
2. Een been van jager links meer
naar voren
3. Een boom onder het geweer
groeit andersom
4. Monwsluiting van jager vooraan
5. Hoed van dezelfde man heeft
andere rand
6. Vleugel van de vogel midden
boven staat anders
7. Een zwarte vogel minder
De Nederlanders Onnes en Schoofs
hebben met weinig succes meegespeeld
het toernooi om de internationale ta
feltenniskampioenschappen van Zweden.
Zowel in het enkel- als in het dubbel-
pel werden zij in de eerste ronde uit
geschakeld.
De internationale militaire atletiek-
kampioenschappen zullen volgend jaar
in Nederland worden gehouden. Deze
wedstrijden, waaraan o.m. door een
sterke Amerikaanse ploeg wordt deel
genomen, zullen van 3 tot 6 augustus in
het Hilversumse sportpark plaatshebben.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. In het voetbalelftal
van Jong Oranje, dat morgenavond in
het Stadion Feijenoord te Rotterdam een
wedstrijd speelt tegen het Engelse team
(onder 23 jaar) zijn enkele wijzigingen
aangebracht.
Wegens een blessure is Veldhoen
(Feijenoord) niet beschikbaar. De bonds
coach Elek Schwartz heeft Lazeroms
(NAC), die oorspronkelijk als linkshalf
stond opgesteld, linksachter gezet. Reser
ve Schrijvers (eveneens NAC) bezet nu
de linkshalfplaats. Aan de reserves is
toegevoegd Libregts (Excelsior).
Ook het Engelse elftal is gewijzigd.
Rechtsachter Angus (Burnley), die ge
blesseerd is, wordt vervangen door Kir-
kup (West Ham United).
ACTIEVE OBLIGATIES
Staatsleningen
Nederland:
VIL
le tape
I.gen.t
58 f 1000 4&...
101%
101%-ü
59 j 1000 4M»...
101%
101%
60 1000 4Va...
101%
101%
ld. 11
10118
101%
59 1000 4V4...
ïoo&t
100N
100%*
60 1000
100%t
iooa
100%*
61 1000 4%...
100%t
ïoo A-3%
61 1000 4
99%t
99iV-ivr
99%-A
53 1000 3%...
97H
97 Va
Gb 1000 3%.
82
47 1000 3%...
93%-ii
99&*-iYt
93%MÏ
51 1000 3%...
97%
97A
53 t 1000 3%...
96
95% t
56| 1000 3%...
95 iV
95%
48 1000 3%...
91
90%
Belegg C 3%
89%
50 f 1000 3%.
90%
90%
54 1000 3%...
92%
92tV
551 f 1000 3%..
92%
92 A
ld U
94
93%
Gb 1000 3...
71%*
37 i 1000 3
92%
92%
46 Gb J 1000 3.
92 %t
92A
47 1000 3
90
90
inv eert. 3.
99A*
99%*
99 A*-At
N 1962-64 3
99%
99%*-A
99%t
Bel.c./1000 2%
99%
ld f 10.000
9918*
Gb f 1000 2%..
60*
60%§
NJ 35 3%
98
N.l 37 3
98 Va
98%
NI 37A3
94%
94%
Inschr Gb. 3..
95%
Banken
WoningbouwO
108%
108%
B N G 58 9 4%
lOOtf
101
B.N G 59 4%
100H
101
B.N.G 60.4%
lOOtf
101
A dam Rubber
B VA Ver
ACTIEVE AANDELEN
Cultures
113*-Vat 11334
mvs-v* i3o%*-%t
113
130-
Alg.Kunstz.U
DeliMijCertJ
K N Hoogov...
Phi) G GB A.
Unilever
Handel, industrie
385%-6
146.50-1471
773-5t
965*-7
933%-4Va
diversen
391*-941 391%*-2
147.50-7.80t
780%-5t
963*-5t
938*-42f
781-5
963*-5t
938-41
Petroleum
Dordts Petr. A 53714 539
DordtsPetr.pr 536 539
KonJ»tr50è20J 113.60-3.70 1.13.3*-3.6t 13.5*-3,7t
Scheepvaart en luchtvaart
(Advertentie)
HAVENVERKEER
Waterweg binnengekomen 27 november
BERT A BECK Dts Hamburg Merwehaven
SSM stg Wambersie; HIRÖNDELLE
Eng
Londen Merwehaven KV stg VAM; TH EK'
LA Dts Kotka vldgn Kon. Wilhelmlnahaven
hout Spliethoff; ASTRA EA Griek Hamburg
RDM ledig RSB.
N. Waterweg vertrokken 27 november:
KONINGIN EMMA Ned Harwich Hoek v
Holland; STAD GOUDA Ned Savona; STAD
KAMPEN Ned H. Roads Vlaardingen; GAR-
NES N'oor Immingham Dekatransport; EM
MA RETLAFF Duits Hamburg.
Aangekomen te Amsterdam 27 november:
Lib VI ON A Kirkeness erts Westb Seara;
Dts FEHMARN Kopenhagen teer JVRBH
Furness; Ned BLOEMGRACHT Hamina
hout Minh SDllethoff; Noorse El KA Holden
stg Coenh VCK.
GROTE VAART
ADONIS 27 430 m WZW Ouessant
AMMON 27 vertr St Maarten Curacao
AND YK 27 3,10 m ZW Bermuda
ATYS 27 aank Lourenco Marques
A MST ELS LU IS 27 380 m WtN Dakar
A RES 27 740 m OtZ Bermuda
ACMAEA 27 30 m ZZW Ouessant
ALCOR 27 30 m Finisterre
ALM KERK 27 563 m Cocoseilanden
AMERSKERK 27 pass Ouessant Duinkerken
ARENDSKERK 27 50 m W Cadiz
ARNEDYK 27 1000 m W Scillys
ACHILLES 26 vertr Panamakanaal Curacao
AEGIS 25 vertr New Orleans La Guaira
nk^5?'«^T.aftnk Antwerpen
ARCHIMEDES 27 vertr Paita Puna
A RES 27 aank Antwerpen
BALI 27 aank Singapore
BA LONG 27 400 m WW Lands End
BUSSU M .27 30 va WW Gibraltar
BENGKAU3 20 aank Abadan
bintang 26 vertr Bahren Bombay
baa rn 27 aank Cristobal
batu 2ö 1000 m W Galapagoseil
bawean 27 verrr Djibouti Majunga
CALrfX arnhem 27 j^^NW Perim
caltfÏ ïffJlFiPiWii27,11111115 11113 Tanura
BALT EX AMSTERDAM 27 vertr Halmstad
Rotterdam
CALTEX MADRID 27 35 m N Bone
cMMf„RTY 28
DELFT 27 450 in WW Sclllfea
DONG EDI JK 27 370 m ONO Fayal
R^S9MEYKUSt 27 verw Freetown
DORESTAD 28 verw Curacao
EENHOORN 27 25 m Cap Blanc
EOS 27 vertr Mersin Rhodes
ESS O NEDERLAND 27 vertr Gothenburg
Malmoe
EEMLAND 27 aank Babla
FINA NEDERLAND 28 verw Suez
FOREST TOWN 26 vertr Fao Little Aden
FOREST HILL 27 60 m W Djeddah
GEERTJE BUISMAN 1-12 aank Malaga
GROOTEKERK 27 375 m O Ceylon
GEESTLAND 26 1000 m NW Barbados
GRAVELAND 25 vertr Cabedelo Amsterdam
GROOTEBEER 27 571 m O Sydney
GAASTERLAND 27 80 m W Oporto
HERS! LI A 27 verw Kinston
HYDRA 27 aank Antwerpen
HOLLANDS DIEP 27 300 m WW Scillles
IVOORKUST 27 vertr Antwerpen Freetown
JAPARA 27 280 m Guardafui
JOHAN VAN OLDENBARNEVELT 27 300
m W anderhalf graadskanaal
KOPIONELLA 27 500 m NO Martinique
KREON 27 270 m NW Kp Flnlsterre
KARIMUN 27 verw Hongkong
KALYDON-T 27 80 m O Marseille
KLOOSTERDYK 26 350 m W Bermuda
KERKEDYK 26 40 m O Nantucket
LEI OERKERK 27 15 m W Kp Finisterre
LIBERTYBELL 27 200 m O Pt Sudan
LUTTERKERK 27 aank Pt Sudan
LANGKOEAS 27 vertr Pt Said Napels
LEERSUM 27 verw Marseille
LEKHAVEN 26 verfr Rio de Janeiro Bahia
MAASLLOYD 26 vertr Searsport Tripoli
MEDOn 27 400 m N Mono Passage
MENTOR 27 60 m W Ouessant
MERWELLOYD 27 80 m W MInlcoy
MUNTTOREN 27 200 m NNO Celebes
MAD'SONLLOYD 27 aank Noumea
MEERDRECHT 27 vertr Malta Ryefca
MOHAMED REZA SHAH 27 27 m W Lis
sabon
MOLEN KERK 27 aank Colombo
MU'DERKERK 27 45 m SO Cape Degata
MYORVCHT 27 l05 m Okinawa
MnrpOKERTO 27 500 m WtN v MInlcoy
MONTFERLAND "6 vertr Nitteroy Ilheus
NAESS COMMANDER 26 aank Fawley
NANUSA 27 rede Monrovia
NEDERWAAL 27 pass Cuxhaven Hamburg
NIEUWE TONGE 27 nr binnen Haifa
NYKERK 27 25 m W Kreta
ONDINA 28 verw Mena
ORANJE NASSAU 28 verw Ymulden
OUWERKERK 27 pass Chagos eil Fremant-
OVERYSEL 27 250 m Monrovia
PENDRECHT 27 vertr Elpalito Freetown
PHI LI DORA 27 vertr Banias Rotterdam
PRINS WILLEM VAN ORANJE 28 verw To
ledo
POSEIDON 28 vertr Halifax Bermuda
PRINS DER NEDERLANDEN 26 550 m NO
Barbados
PHILINE-T 27 240 m W Ralan eil
PRINS JOHAN WILLEM FRISO 28 verw
Genua
RADJA 27 verw Beira
REZA SHAH THE GREAT 27 60 m NW The
Brothers
RIDDERKERK 27 18 m W Lissabon
ROEPAT 27 aank Djibouti
RIJNDAM 27 vertr Southampton Le Havre
RIOUW 27 130 m WNW Kreta
RUN KERK 28 160 m N Pt Sudan
SCHOUTEN 27 vertr Bluff Dunedin
SEPIA 27 20 m NNO Blzerta
SE ROOS KERK 27 verw Alexandrië
STAD DORDRECHT 27 verw Livorno
STAD MAASSLUIS 27 dw St Vincnet Rot
terdam
TRAAT LOMBOK 27 vortr Beira anzl-
bar
STRAAT MAGELHAEN 28 aank Hongkong
STRAAT SOENDA 27 aank Aukland
STRAAT VANDIEMEN 26 vertr Penang Mau
ritius
SMARINDA 26 850 m WNW San Francisco
SCHERPENDRECHT 27 aank Genua
SOESTDIJK 27 verw Norfolk
SOLON 27 aank Baohaquero
STRAAT TORES 27 aank Lagos
SEINE LLOYD 27 210 m OtN Kap Varella
STAD DELFT 27 120 m W Scillles
SI BI GO 27 50 ro N Townsville
STRAAT SINGAPORE 27 150 m WW Port
Elisabeth
SIN A BANG 6-12 aank Brisbnae
SLIEDRECHT 27 aank VUsslngen
STENTOR 27 *50 m O Alexandria
STEVEN 28 aank verw Izmir
STRAAT MALAKKA 27 050 m NO Lourenco
Marques
SUN ETTA 27 te Purfleet
TACANA 26 110 m NNW Capecatoche
TARA 27 120 m O Madeira
TAMO 27 150 m WNW Kp Guardafui
VAN LINSCHOTEN 27 330 m O Seychelles
VIDENA 27 200 m W Karachi
VIVIPARA 27 250 m O Suez
VIANA 27 205 m W Bilbao
WITMARSUM 27 205 m O Harta
ZAAN KERK 27 50 m W Finisterre
ZAFRA 27 130 m W Kreta
ZARIA 27 65 m W Djeddah
ZEELAND 27 pass Aden Bombay
ZUIDERKERK 27 verw Bastiondon
ZWIJNDRECHT 27 300 m O Fayal
KUSTVAART
AARDENBURGH 27 5 mill W Elbe 1
ADMIRAAL COURBET 27 15 mill
Oland
f!;5SLés 27 ra|J! NNO Orsn
ANTARES 27 20 mil! .VW Torschellioser-
bank
dw Tarifa nr Civitavecchia
ANDROMEDA 27 te St Briex
A MMII"28 klwabon
ARMOA ^U2S Lissabon
RIRPAVA2 25 mn,J1 NNW BellC 118
RnwAP.ncerm 27 v DubllQ nr Par
B0SC1? 27 te Bombay"
BEEKBERGEN7 27 "f'SSllOe
giBSiPAS
3 0 27 te Goole
BJAK 27 Sandtetle nr II'dam
lencla Jt,HN 27 Beacliy Head nr Va-
CARMEN 27 dw Dungeness nr Dungarvna
COLETTE 27 25 mijl NNO Texel vs
CORNELIA B2 27 70 mijl O Gibraltar
CRESTA 27 20 mill Smlthknoll
CUMULUS 27 30 mijl W Pronte
CATHARINA 27 te Venspils
COCCINELLE verm 27 v Rouen nr Casa
blanca
DOL* ARD 27 20 mijl W Texel vs
DOMBURGH 27 dw Sandettle nr R'dam
DU'VELAND 26 v Stettin nr A'dam
ENERGIE 27 dw Dungeness nr A'dam
FP\NCINA 27 3ft mijl N' TeTscbelllngb vs
F11 UCIA 27 te Londen
GOOTE 27 te Liverpool
GRAMSBERGEN 27 to Zandzoordo
GRUTTO 27 te Londen
HAG NO ann|f jjff pnimas
HUNESTROOM 27 Dungeness nr A'dam
HASKERLAND 27 te Leltb
WW
Fowey
Sllloth
IRENE S 27 14 mijl NO Sunk vs
JAKOB OORBURG 27 Elbe 3 A'dam
JENJO 2 t a Vllerede
KEI ERSVEER 27 20 mlil W Beachyhead
LABRADOR verm 28 v Hudilcsvall nr Am
sterdam
LEEMANS 27 v Teignmouth nr Genua
LEUVEHAVEN 27 te Gothenburg
LIBRA 27 30 mijl NNO Smithknoll
LINGEDYK 27 Sandettio nr Vlaardingen
LIEN 27 Owers nr Varberg
MAASKADE 26 v Arklow n Bilbao
MALTA 26 te Swansea
MARC ELLA verm 27 v Londen n Rotterdam
MARE ALTUM 27 v Le Havre n Casablanca
MARIAN H 28 te Wisklow verw
MARIA W 26 te Frederiksund
MERWEHAVEN 26 te Agadlr
MERAK 27 Dungeness Hamina
MA LUC A 27 100 m OO Pentlandfirth
MAN TO 27 60 m N Mallorca
MAR KAB 27 te Dungenes Dover
MARTINI ST AD 27 monding Thames Londen
MITHRAS 27 140 m NO Villano
MUTATIE 27 20 m W Kp Gris Nez
MYNIAS 27 rede Cartagena
MYRA 27 25 m Ouessant
MARIANMARIA 26 160 m tO New York
MEDUSA 27 Lindesness Oxelosund
MEIDOORNSINGEL 27 Casquets Bayonne
MUNTE 27 Doggersbank
NERO 28 te Cadiz verw
NARWAL 27 130 m W Tyborn
PERGO 27 v Vifstavarf n Amsterdam
PHILETAS 27 25 m NW IJmuiden
PALLAS 27 70 m W Toulon
PETER SWEnDEN 27 Dungeness Kingslynn
PHIDIAS 27 Sandettle vs Rotterdam
PO I NCI ANA 27 180 m NW Bermuda
PROSPERITE 27 Beachyhead Liverpool
ROZENBURGH 26 te Norrkoping
RIJSBERGEN 27 te Venermeer
REX 27 12 m NO Nrdhinder
SAN DEN BURGH 26 te Otterbacken
SI LV A PLAN A 27 te Kopenhagen
SINT ANNALAND 26 te Boston
SIRIUS 26 te Schwarzenhuetten
SPORONIA 26 te Riga
STATENLAAN 27 te Oran
STEENBERGEN 28 te Antwerpen verw
ST RIJPE 27 v Casablanca n Marseille
27 10 m O Southroute
SPOLESTO 27 20 m W Noordhlnder
SAPPEMEER 27 150 m O Kinnaird head
TRIM 27 Kp Grisnez Calaia
TUBAL 27 Gibraltar Tunis
TARAS 27 30 m NO Algleri
TUKO 27 Finngrundet vs Botterdam
TROMP 26 te Kaskoe
VESTA 27 Dungeness Rouen
WADDENZEE 27 Smithknoll Londen
WESTZAAN 27 150 m W Madeira
WALENBURGH 26 te Lapalllce
WIEBOLD BOHMER 27 10 m W Sandettle
WILLY 27 50 m NW Hoke
ZAANSTROOM 27 10 m W Noordhlnder
ZEEHAAN 27 Sont Riga
ZEVENBERGEN verm 28 v Bordeaix-n Le
Havre
ZUS 26 te Swansea
SCHELDEVAART
HANSWEEIRT Gepasseerd 27 november:
BATAUWEB Schilt; LEONTINE de Vries;
HENJA Vroegryk; ZEEL. LUISTER Drink-
waart; DEBUSSY Schnoering: FIAT Sil-
vius; GULF BELGIUM 3 Verstraeten; AM-
STELSTROOM Spithorst: LUCTOR Verkam
men; ZEEL. LUISTER 2 Keyzer; AMAZO-
NE Van Dessel; EXPRESS 4 Ertel; FEN-
DEL 24 Leyendecker; LEON Fromm; FLU-
VIALE 53 Engles: LOANTH I van Puym-
broek; VINDICTIVE Bodeyn; KRALINGEN
Hoenderop: TOPPER Schipper; SUZAN NA
M Vink; PRESTO Neyenslkkens; JAN
PALFYN Maas* ABEONA Bootsgezel*
NESKA 2 v. d. Graaf; ARFRESD Moen-
graaf: POMMEROL Dorfler; INNI Windey;
ANDREA K Richter; SPES NOSTRA Kos
ter; WTAD 137 Memonen; ANTOINETTE
Leyten; RODI Rosenbrand; CONSTANCE
Polfllet; ELSE MecklenburgJOHAN
CH RISTIAAN Klaptor; JACOBUS Meul-
broek; ALJA Klerks; VOOR DE TYD Kor
net; ALJEBA Van Dessel: HOOP Ruiten
berg; SALF 18 Fromm: ADELINE Vispoel;
HARVRIE de Vries: LUXOR Hengen; DIE-
KIRCH Korstanje; RACHEL 3 Melsen; RU-
PEL Stolk; UMBERTO van Weelden; VER
TROUWEN v. d. Vliet; GRENAT van Hec-
ke; ALCYON Meyer: ALBERDINA 8!brvns.
AB8ERNA Zwets: BURGUNDIA Schot DEO
GRATIAS Strik: ESCOTJA Zwartbol; COR-
RY de Vr}-. BATAVIER Verwoerf; JEAN
LUC v. d. Starre* DIAMANT Verhoeven:
RYN SCHELDE 9 Vvth: RYN SCHELDE 5
Wezemael: DANKBAARHEID Muller:
UENJO v. d. Sfouwe; ELLY rrfeuwonflteln
STAD AMSTERDAM 3 de Jonge; ROBINA
Bekhof alle België
HANSWEDRT. 27 nov. FRANCKY
Steenssens; ST JOSEF v. d. Boogaart:
REMAN Wahl; EMMA Geutjes; HEINR'CH
SPECHT Krempel; ARBO'S Gabel; VALE
RIE van S'rien*. MARTHE Terrwman*
W VAN DR'^I. 56 v. d. Pluytn: FENDEL
97 Volk; LISNA van Groezen*. ADSTAD 2
Hofman; EDELWEISS 36 Monnen; POLE
RHENUJ 34 Bauhardt; W_VAN
Thomas;
DRIEL 46 van* Doodewaard;MOZART
Meeuwsen* SOLARIO v. d. Graaf: ENGE
LENBERG Broekmeulen; ION A Duve; IS-
TRIA Verleun: FLAMINGO van Ertvelde;
MURETTO C'allebout; THRACIA de Vroedt;
STAD AMSTERDAM 7 Kooy; NOVIOMA-
GUM Eibers alle Rotterdam: Cl TE RN A 32
Bonne- PERLE Stoop; VIVAT Idzinga;
AMSTEL 9 Akkermans; FIAT v. d. Starre;
ADJO van Stokkum; JANNIGJE van Drim-
melen alle Amsterdam; BILLY Byns; PLEI
ADES Dutremer; ANJO van Fessem; EN
AVANT de Ruyter alle Dordrecht; DANY
Warns Doodewaard: GERRIT Maliepaard
Harllngen; MARGARETHA de Wijs 's-Her-
togenbosch; TWEE GEBROEDERS len
ders Scliiedam; JOMA Ruitenberg Kerk
Pernis; DRIE GEBROEDERS Serne Deven
ter; ESPERANCE Visser Goor; COR d.
Sluis Krimpen a.d. IJsel; MORGANA Ney
enbuur Harculo; REGGESTROOM Welbie
Delft: MACO Visser Sfampersgat; JOHAN
NES Kruidhof Delft; GERDA Mecklenburg
Jilsmhorn; ROSALIA Wijckmans Brulnlsse;
MEETJENSLAND Berkens Straatsburg; E-
MANUEL de Decker; AUGUST DETOEUF
Bgione; HOGENDORP Zwart; STANLEY-
STAD do Hoog WILHELM ULFF Geb-
hardt; WTAG 151 Heyens; ADDIO van
Deurzen; WETTERAU Reinhardt; MAJA
Griep; UNION Huisman; RONCALLI Vis
sers; ALM l EN Timmpraans; POOLSTER
Gauthier; OVVO Barthels; ELISA Maes;
WILHELMINA Henssen; BABYTONGA Step
pe; WERRA Strijp; ALBERT de Paauw;
ESSO WIESBADEN Podesta; SALF 10
Rops; CORJO Stravers; ALF 8 Poppeller;
NOMADE Booy alle Duitsland; DAMCO 222
van Asperen: SONV1CO Hoek; WALLIS
Fnedmann; NEPTUNE 10 Hof en alle Basel.
RIJNVAART
LOBOTH. gep. 27 nov. 1961 voor 18 uur:
Op vaart: SIENY Kleine: NESKADUW
15 Baars; NESKADUW 6 Baars; NESKA
DUW II Baars; NiESKADUW 9 Baars;
V HEEMSKERK Baars; NAPTHA 10 Kientz;
FLOTTILLE ten Napel; RHEINSTAHL 105
GorschMARIS de Wilde; VIRFI Wreedam;
MEROPE Fabi; YVES LE TROIQUER
Schriek; BRETON Ebben; HASFENGAU
Kerkhof; PAUL VIDAL LE RHIN
81 de Hoog; CALYPSO Kubn; NAVIS
de Hoog; SANARA 62 de Hoog; SEAM 19
Iloebert; SEAM 7 Hofman; VULCAAN 109
Klaaasen; W. VAN DRIEL 68 Leensen;
VULCAAN 32 Meyer; GESfNA BUISMAN
Vos; HEINRICH Schepers; WILLIANE Jen-
se; LUGANO Kohier; OLGA v Assohe; DUO
v Eek; BONNE ATTENTE Verschoor EX
PRESS 303 Meyer; RIVAL Fernhout; ADO-
RA de Ronde; MOERDUK Dammers;
AVONTUUR Stavast; MIRANDA Schmidt;
MARBURG Bracbmann; SUZANNE 3 Scheï-
lin; ANNA YVONNE Oudheusden: PANUG
v d Bussche;STONA Smit; STEPHANO v
Deolen; VLOBA Bakker; PIET v Wagenln-
gon; VERTROUWEN Fobbe; VERTROUWEN
SnijderLINGUENDA Hoogeveen; STUY-
VESANT Witjes; LLOYD Z4 Llebeman
SYLLA Puyssers; LAMBERT v Woercom;
NEDERLAND v Weelden; NELLIE ANNIE
Baggermann; CORRY r Dillen; DRIE GE
BROEDERS Vliet; NORMAND Baans;
HELMUTH Stempel; IDEAAL Neve;
BLUMSER Kruger; JACOBUS Gouverneur;
BRAZAVILLE Gresse; LORRAIN v Dam;
WILLEM MATTHIJS v Biemsdijk: ARDI
Dekkers; VITALIS Bongers; JOHAN ANNA
ScheersMAR ROMANIA v Meel; EMCA 3
Arends; F DN DE 22 Schmitt; RH EN US I
Frleschauff; RlVJiBBLAND 2 Hoogeveen;
ELISABETH Thonissen; JULIET M Itade-
ke; ANIMO Steenbergen; A NT HE MA EL v
Dongen; UNION I Kemper; ANTON HUGO
2 Hulsman; MODEM Verbist; FRANCLEM
Webvis: M STINNES 13 Hamba b: HUGO
ST1NNES 25 VilJmnnn; M STINNES 13
Welwls; G EG ER Dl v d Molen; HUGO STIN
NES 25 ViUmann; M STINNES 13 Hambach;
PELIKAN Kremer; TERMONDE Cleeren;
RHENUS 124 Schneidel; FENDEL 95 Kon-
radl; ESSO WIESBADEN Podeske; JOHAN
NA WILHELMINA Dekkers; HIRONDELLA
Witjes; LINQUENDA Visser; SOLI DEO
GLORIA 3 Mlggelbriuk; BONA SPEL Spek
snijder; A LR IK Cazemler; MARIA' v Bon;
ST ANTON IE 3 Schouwenaar; TIM S Sche
pers; ESSO BINGÊN Wartenberg; FANTO
45 Dlttfurth; LAGINA Lang; ADWIL
de Jong; LOMBARDIA dfi Groot; THURlN-
GIA Hilgers; APOLO"NlA JOHANNES v d
Voorn: DORDRECHT 13 Brouwer; EGRET-
TA Gaever; SEMA Toering: DORIS v He-
venherghe; R1VLA Witjes; WILJA v Oyens;
CLE'MENS Tonlssen; RHEINSTAHL 101
T/nie: JOHANNA Rutjes: ZEEUWSCHE
STROOMEN I de Km'te; JOINVILLE Hnu-
brieh; MAT AUGER MA Magnes; SANARA
118 Schmlf: HSO Wanders; HEGECOR II
Wieggers* ORANJE Snoeg; RIVLA Uosse-
hoom; FN|CRG IF in^an: OR AN IA Jor-
KR»M»riNERW»ARn F.««r*. LOU1ZA
Bony'-sr PRES G AURERGCR MM'^^nn;
SIBILLA 3 Hoenderop: GERARDUS MAJEL-
LA Wleggers; EENDRACHT Havemah;
HOUTVILLERS Senger; GAUGUIN i
Berg; PONT-ET CAN ET Lutterbach; RIKA
Berends; WESTSCHIFFAHRT 23 Schmitt;
VOORWAARTS II Wleggers; NIET-S BE
STENDIG Wenneker; VALLESIA Klareoaar
alle Duitsland; NAPTHA 8 Loót. Straats
burg; HOLLAND Michel; RHENUS 64 Huss-
mann; LEON I DAS 6 v Dijk; LLOYD 15
Schmitt.; EDELWE1S 8 Stuting; BO'DIO
Beekman; H KURlER I Buchinger; PAULI
NA Maes; STAD BERN Schittinger; RHEIN-
FELDEN Biebold; FENDEL 64 Borsch, al
le BaseL
LOB I TH, gepasseerd 27 november voor
13 uur:
Afvaart naar Botterdam:
PIET Kreuk. SCHAUWENBANK v. Wes-
sem; WORMATIA 2 Bngelsman; VICTOR
Weij; FRANS Bouwman; ROSALIE Steen-
hwk; ALUYON Koetzei; ADRIAN A Breygel
GURENZE Arlens; VOLHARDING Fens,
Gast; MARIA Rozenburg; ANITA Teuber,
ADJA v. Vliet; MARIA JUDITH 2 Hartog
TROMP Salgter; SEYDLITZ Kern; LlNGEN
Huygen; PRES HERRENSCHMIDT Buck;
lOiNOOVATIE Fongers; DAMCO 263 v.d'
Schuit; EXPRESS 95 Henneberg; RK
Steinert; SELA Lurltin; KUNI Stegman:
ATR I Jansen; MAGNEIA Vermeulen.
Afvaart naar Amsterdam:
PEWl TimmermansKRU1WUK Boer;
ANIMO Langen; GREJO Hietbrink; PIE-
TERNELLA TiggelliovenCENTROST III
Handschk...
Afvaart naar de ovevige plaatsen Ja Ne-
ELLY 2 Hut Amersfoort; ELLY 2 Hut
derland:
Amersfoort; FRATERNITE Zeldenrust As
sen; EIFFEL Zoeteman Den Haag; VUL
CAAN 64 Cornelissen Dordt; EZO Smit Bo
degraven; SPES Straatman Eindhoven;
FANTO 37 Nuss Enschede; BN 5022 Serafin
Haarlem; BM 5024 Lubiszewkl Haarlem;
DAMCO 119 de Leeuw Harculo; HOOP
DOET LEVEN Lagerburg Hoorn; JENNY
Oudakker Kootstertille; RlO Pols Maarseu;
SCHIEBROEK Vink Nijmegen; TRIO Hut
Rnvenstein: ROSEMARIE Krampf Wan-
sem; F LOR ES v. Waardenburg Sluiskil;
VINKEL v. d. Dussen Vlaardingen; SHV 5
Wormer; VISCHBANK Schuitemaker IJmui-
Afvaart naar België:
den; R1ED0 Tonlssen Zullen.
DAMCO 90Feiwerda; DENICE LUX
Doorn; RHENUS 91 Zlmmermann; PIMA
de Pree; L'AVENIR v. d. Vooreii: ERPA
do Hoock; P1EJO v. Dliko: RHEliUS 37
Koch; R.U. 8 Bulsman; JOHANNA Warnas;
SANCERRE Hewel; CLOS VOUGEOT Kei
ler; RIHERA Wetserdlnck; SOLOTH U RN
de Groot; DEO JUVANTE Wuyts; ANGE-
LO Durlnck.
HERM ANGELA Bolfos Hamhisrg; OTTO
Schoning Huil; OTTO SCHEPERS Danlters
Londen.
SLEEPBEDRIJF
Meer dan dertien jaren liggen er tussen de geboortedata van deze twee Volkswagens. De jongste is nog een
koel fabrieksprodukt, gewoon één van de vierduizend die per dag worden gemaakt. De oudste is in die dertien
jaren een auto met persoonlijkheid en geschiedenis geworden, een auto waar mensen sentimenteel over kunnen
doen.
HoIl.-Am.LdJn
150%-%
153*-4?
153-4t
K.Java-Ch P.
147*-%
td n royèc
148
149%
K.L.M
61.50
62.50
K.N.S.M.NatB
192%t
190%*-91t
191
KonJaketvrt.
155
156
NederJandMiJ
162
162%
NieveltGoudr
159%
158*-%t
158 Va
Ommeren
335
330t
K. Rott Lloyd
147%
148%
N Scbeepv O
152
153*-54t
153*-4
CYCLOOP 25 v Colombo n Singapore
FRIESLAND 26 v Lagos n ee
HELP 20 te Suez
TASMAN ZEE 27 v Dover n Kindat t.h.v.
Kentish Knock vs.
ZEELAND 26 100 m W Oporto n Bilbao m
tanker
WATERSTANDEN
Konstanz 260 cm (+1), Rhetafel-
den 164 1), Ottenheim 195 (—33),
Straatsburg 140 (—22), Maxau 328
(—3), PlochLngen lot (—1), Mann
heim 154 6), Steinbach 130 6).
Mainz 176 (—2), Bingen 103 <+7),
Caub 113 onv., Trier 166 (+1), Ko
blenz 136 (+6), Keulen 84 (+12),
Düsseldorp 193 (—1), Ruhrort 268
(+2), Wezel 254 onv., Emmerik 194
(—5), Lobith 876 f—2), Nijmegen 660
(—3), Arnhem 798 onv., Eefde 258
(—6), Deventer 172 (—3), Montsen
5550 (—10). Visé 4987 (+8), Borgharen
3932 (—17), Belfeld 1120 (—1), Grave
geneden de sluis) 513 (+14).
Minst gepeilde waterdiepten
Tussen Pannerden—IJssetkop 260,
IJsselkop—Heveadorp 200. Hevea
dorp— A'dam/BiJnkanaal 175, A'dam
/Rijnkanaal—Lekkanaal 250, IJs-
selkon—Doesburg 180. Doesburg—
Zutphen 210, Zutphen—Deventer
240. Deventer— Katerveer 245.
De scheepvaart op de Waal. bo
ven Nijmegen, ls in de komende
nacht gestremd van 19—7 uur.
Hoouwnter: Delfdfl 28-11 S.08-15.44. 29-11
3.44-16.20Dordrecht 28-11 8.57-21.27. 29-11
9.34-22.18: Gorinchtm 28-11 10 01-2221 29-11
10.43-23.22: Rotterdam 28-11 8.35-21.12, 29-11
0.17 22.05; Vllsslnsoii 28-11 5.25-17.51, 29-11
6.09-18.45.
Van onze redacteur automobilisme
Tussen de fonkelnieuwe Volks
wagens in de showroom van garage
Kamsteeg in Leiden staat een hele
oude, misschien wel de oudste. Het
is er een van de eerste zes die de
gebroeders Pon in Nederland hebben
ingevoerd, een van de eerste tien
tallen die na de oorlog de Volks
wagenfabriek uitkwamen. Voor de
directeuren van de garage is dat
al meer dan
genoeg om de
H-22457 als de
kostbaarste
auto van de
showroom te
beschouwen,
I zeker nu vol-
gende week
de vijf-mil
joenste van de
lopende ban
den van de
Volkswagen
fabriek zal ko
men. De per
soonlijke her
inneringen die
ieder van hen
aan het wagentje heeft, maken het
behalve tot een kostbaar bezit ook
tot een vertroeteld kleinood.
Van de dertier jaren die de Volks
wagenfabriek na die eerste in het
najaar van 1948 nodig heeft gehad om
de vijf miljoen vol te maken, heeft de
H-22457 er namelijk tien doorgebracht
in dienst van garage Kamsteeg, de
eerste jaren zelfs als privéwagen van
een van de directeuren. Het is natuur
lijk uit die periode dat de meeste
herinneringen .stammen.
Op 3 oktober 1948 ging de heer
Kamsteeg de auto zelf uit Amersfoort
halen. Terug in Leiden werd hij ver
welkomd door feestvierende Leidenaars.
Het feest gold niet de VW, maar Lei-
dens ontzet. De thuiskomst was er
echter niet mmder plezierig om.
De H-22457 kreeg een druk leven.
Overdag was hij demonstratiewagen
(3125 gulden kostte de VW toen),
's avonds en in de weekeinden privé
auto. Als zodanig had hij het waar
schijnlijk het zwaarste. De nu in de
directie van de garage opgenomen
zonen van de directeuren Kamsteeg,
Van Dam en Kortekaas, leerden er alle
drie in rijden. Achttien waren ze toen
nog lang niet. Vandaar dat er werd
geoefend op landweggetjes in de buurt
van Leiden, hetgeen weer tot gevolg
Het heeft heel lang geduurd, maar eindelijk zijn ook de ingenieurs van
Volkswagen teruggekomen van hun standpunt dat een benzinemeter
helemaal niet nodig is en dat een gemakkelijk te bedienen reservekraan
meer dan genoeg is. De kraan is verdwenen en op het dashboard is een
benzinemetertje verschenen.
had dat vader Kamsteeg tijden lang
heeft geloofd dat de schokbrekers van
de VW toch niet al te best waren.
„Wat wil je?" zegt zoonlief nu. „We
scheurden ze er met bouten en al
onder uit."
Liefste herinnering aan de H-22457?
Het vertrek van de huwelijksreis die
de oudste zoon ermee maakte. Met een
lange sleep blikjes en oude trommel®
aan de achterbumper ging het toen
door Leiden. Vervelendste herinnering?
De aanrijding met de Blauwe Tram in
Haarlem die nogal hard aankwam.
Na een jaar of wat werd de H-22457
omgedoopt tot KD-93-90. Als zodanig
heeft hij nog jaren dienst gedaan als
manusje van alles. Tot hij in 1958,
met over de vierhonderdduizend kilo
meter achter de rug, voor vijftien
honderd gulden werd verkocht aan een
draglinemachinist in Apeldoorn. Die
verkocht hem vorig voorjaar aan een
ijscoman, voor zevenhonderd gulden.
De ijscoman maakte eind september
de beste handel van zijn leven toen
de heer Kortekaas junior hem voor het
oude beestje een VW van 1953 in ruil
aanbood.
De rest is gauw verteld. Met on
eindig veel zorg en liefde scharrelden
de drie jonge directeuren alle nodige
oude onderdelen op om de wagen weer
in zijn oorspronkelijke toestand te
brengen. Dat gebeurde in de eigen
garage, achter de ruggen van de drie
vaders om. Zij zouden de wagen "name
lijk cadeau krijgen bij het juhileqm
dat de garage onlangs vierde.
Met zijn indrukwekkende staat van
dienst van meer dan een half miljoen
kilometer met dezelfde motor staat de
H-22457 nu als kostbaar paradepaardje
te pronk in de showroom. Om de
beurt komen zijn directeuren hem zo
nu en dan even aaien.
Slechts dertien jaren en enkele
maanden heeft Volkswagen nodig ge
had om vijf miljoen in opzet aan elkaar
gelijke en uiterlijk maar weinig van
elkaar verschillende auto's te maken.
In de loop van die tijd zijn er ook een
respectabel aantal op Nederlandse we
gen verschenen. Door het grote getal
heeft vrijwel iedere Nederlandse auto
mobilist wel eens in een Volkswagen
gezeten. Omdat de veranderingen bij
VW niet gepaard plegen te gaan met
opzienbarende nieuwe koetswerken,
menen velen zich op grond van erva
ringen van jaren her soms een oordeel
te mogen aanmeten over de nieuwste
Volkswagen 1200. Daarmee wordt de
VW onrecht gedaan. Een ieder die in
de uiterlijk vrijwel hetzelfde gebleven
nieuwe VW 1200 stapt, zal aanmerke
lijke veranderingen bespeuren.
Eén van de doordachte details van de Volkswagen is te vinden achter het
reservewiel, voor in de neus. Het is het vloeistofreservoirtje voor de ruiten
sproeiers. Die werken niet, als te doen gebruikelijk, met een pompje, want
„dat zou kapot kunnen gaan". De vloeistof in het tankje wordt nu door er
lucht in te pompen, onder druk gezet. De lucht drukt de vloeistof er
desgewenst uit.
Dat de Volkswagen al lang geen
Spartaans geval meer is met knarsende
versnellingstandwielen, jute bekleding
en een rumoerige motor, is zo lang
zamerhand wel overal doorgedrongen.
De reputatie van bijzondere degelijk
heid, zowel motorisch, mechanisch als
qua afwerking, is ook gevestigd in heel
het land. Of het echter algemeen
wordt beseft dat de eenvoudige Volks
wagen van weleer eigenlijk een vrij
luxueuze automobiel is geworden, is
weer wat anders.
Toch is dat zo. Een brede achter
bank, comfortabele stoelen vóór, smaak
volle bekleding en een eenvoudig strak
dashboard zorgen dat de VW aan alle
eisen van zijn prijsklasse voldoet. Voor
de interieurruimte en de kofferruimte
geldt hetzelfde. Dat betekent dus dat
de ruimte achterin voor lange passa
giers niet overdadig is. Uiterlijk mag
het simpele kevertje van weleer er zo
langzamerhand best ziin. En voor zijn
uitrusting geldt een afdoend „Alles er
op en er aan".
De nieuwe 34 pk motor zorgt vooral
bij lage snelheden voor een aanmerke-
kelijk snellere acceleratie dan die van
de oude types. Na die felheid valt het
optrekken vanaf bv 70 tot 80 km.u
wat tegen, hoewel dat er in feite best
mee doorgaat. De sportieve rijder zal
er wat extra benzine voor over hebben
en de VW hoog in de derde versnelling
doortrekken. Wat dat betreft verandert
de nieuwe motor dus niet zo veel. De
winst moet vooral worden gezocht in
de lagere snelheidsregionen, en in de
rust in het interieur. De nieuwe motor
is namelijk duidelijk stiller.
MOTOR: brekers; hydraulische voetrem op alle
Achterin gemonteerde, luohtgekoelde V7er wielen; mechanische handrem op
viercilinder kopklep boxermotor c"t de achterwielen; remoppervlakte 620 vier-
achterwielen aandrijft; boring 77 mm;
slag 64 mm; zuigerverplaatsing 1192 cc;
compressieverhouding 7:1; maxime "1 ver
mogen 34 pk bij 3600 otmw.min.; maxi
maal koppel 8,9 mkg bij 2400 omw.min.;
Solex 28 PICT valstroomcarburateur;
elektrische installatie 6 volt; carterinhoud voor 1,30 m, achter 1,28 m; draaicirkel
kante cm.
CARROSSERIE:
Tweedeurs, vierpersoonscarrosserie;
lengte 4,07 m; hoogte 1,5 m; breedte
1,54 m; wielbasis 2,4 m; spoorbreedte
2,5 1.; inhoud benzinetank 45 L
TRANSMISSIE:
Enkelvoudige droge plaatkoppeling;
vierversnellingsbak; alle vier de versn ül-
liragen gesynchroniseerd; overbrengings-
11 m;
740 kg.
grondspeling 15 cm; gewicht
PRESTATIES:
Top- en kruissnelheid 119 km.u; ac-
w celeratietijd van 0 tot 40 km.u zes sec.,
verhouding van de eerste versnelling van 0 tot 60 km.u negen sec., van 0 tot
3,8:1, van de tweede 2,06:1, van de ^arde 8 km.u zestien sec., van 60 tot 100 km.u
1,32:1, van de vierde 0,89:1; vloerver- negentien sec.brandstofgebruik varieert
van 1:11 tot 1:13,5.
snelling.
ONDERSTEL:
Centrale chassiskoker met aangetast plat
form; onafhankelijke voorwieïophangmg
door parallellopende wieldraagarmen;
twee horizontale, in de buizen van
vooraslichasm opgesloten torsieveerpak- jaar; AR-verzekering plm. 420 gulden
ketten; stabilisator voor; onafhankelijke nar jaar, WA-verzekering plm. 140 gul-
achterwielophanging door pendelassen, den per jaar (beide met groene kaart)
verbonden met de torsiestaven door
draagarmen; twee ronde torsiestaven, in- ""PORTEUR:
gebouwd in een dwarsbuis van het chas- Pon's Automobielhandel N.V., Am-
sis; rondom hydraulische telescoopschok- hemseweg 2-14, Amersfoort.
GELD:
Prijs Volkswagen 1200 limousine in
luxueuze uitvoering 5390 gulden, met
schuifdak 5640 gulden; wegenbelasting 16
gulden per drie maanden, 56 gulden per
De besturing van de VW 1200 is ui
terst licht en vrij direct. Dat is gemak
kelijk bij het stadsverkeer, maar kan
wel eens vervelend zijn op de grote
weg. Ieder schokje aan het stuur wreekt
zich. Wat vooral bij parkeermanoeuvres
en dergelijke naar voren komt, is dat
de draaicirkel van de VW vrij groot is.
De wegligging van de nieuwe VW is
goed. Daar is in de loon van de jaren
heel wat aan gedaan. Ook de remmen
zijn in die tiid aanmerkelijk verbr'md.
Vroeger verdienden zij terecht kri'-ek.
Nu zullen zij de grootste kritikaster
nog tevreden stellen.
Het schakelen was bij alle VW's al
meer een aardig tiidve-drijf dan een
bij het riiden noodzakelijk iets. Voor
de VW 1200 geldt dat wel heel in het
bijzonder. De Gesynchroniseerde eerste
versnelling blijkt in het gebruik een
waar genot, waar ook de meest spor
tieve riider graag van zal profiteren.
Alles bij elkaar blijkt de Volkswagen
te zijn uitgegroeid tot een in details
goed doordachte en vrij luxueus uit
gevoerde auto. Hii is prettig te bestu
ren en vooral in het stadsverkeer ver
rassend fel. Zijn voornaamste kenmerk
is echter zonder enige twijfel de dege
lijkheid die er als het ware afstraalt.