AZPC door verlies van GZC op leidersplaats VIJF MILJOEN VOLKSWAGENS Van Spartaans voertuig tot luxe automobiel Ru v. Feggelen weer in waterpolocompetitie Neptunus bleef aan de top JONG ORANJE GEWIJZIGD SCHEEPVA ARTBEPJCHTEJN Dinsdag 28 november 1961 Pag. 9 Fout Grote zege Verslapping MARKTBERICHT!^ OPLOSSING VAN HET SPEL DER ZEVEN VERGISSINGEN Druk leven Alles Besturinff Eigen nieuwsdienst ZC is in de wintercompetitie waterpolo voor heren van de eerste plaats verdrongen. De Goudse ploeg moest van HZPC een neder laag van 85 incasseren. Deze uitslag betekende vreugde voor AZPC, dat via overwinningen op Neptunus en Zian naar de leidersplaats klom. Met zeven punten uit vier wedstrijden is het Arnhemse Neptunus leider in afdeling B. Een gevaarlijke concurrent is hier DZV, dat in drie wedstrijden nog geen enkel verliespunt opliep. komen. Zian zag het gevaar nog bij tijds, kwam door Leenaards weer met SVH gelijk en wist door Vermeulen tenslotte nog de winst te grijpen (45). Overige uitslagen: Afd. A.: AZPC—Nep tunus (Amersfoort) 4—1, Zwemlust—SVH 3—1; Afd. B: RZC—Neptunus (Arnhem) 4—6, Neptunus—DJK 13—2, De Robben— Nereus 4—4, Het IJ—De Robben 4—9. Standen per 27-9-1981: Afd. A.ï 1. AZPC gesp. 4, pnt. 8, 2. HZPC 24, 3. Zwemlust 3—4, 4. GZC 3—4, 5. Zian 3—3, 6. Neptunus (Amersfoort) 3—3, 7. SVH 4—2, 8. UZSC 0, 9. De Meeuwen 3—0; Afd. B.: 1. Nep tunus (Arnhem) gesp. 4, pnt. 7, 2. DZV 3—6, 3. De Robben 5—6, 4. Nereus 4—5, 5. DJK 4-4, 6. Het IJ 4-4, 7. RZC 3—2, 8. Het Gooi 3—0, 9. PSV 4-4). HET hogere tempo heeft HZPC tegen GZC nog juist de overwinning opgeleverd (85). Door Waalewijn en Ophorst kregen de Hagenaars een vlotte voorsprong, maar Van der Too- ren zorgde voor 2X. Via Waalewijn en Boonstra werd het 32, waarna Kolk en Schrieder voor een comfor tabele voorsprong van 52 zorgden. NA de hervatting dreigde er echter opnieuw gevaar voor de thuisclub, want GZC kwam door Boonstra en v. d. Tooren tot 54. Ophorst liet 64 aantekenen, maar Boonstra deed deze produktieve daad prompt teniet (65). Het hogere tempo bracht de Hagenaars toch nog een vrij ruime zege (85). Fraaie treffers van Waalewijn en v. d. Water zorgden hiervoor. IN de ontmoeting ZianAZPC maakte de thuisclub de fout zich na een opgelopen achterstand (42) te ver liezen in verre schoten in plaats van ocmbinaties op te bouwen. Nu grepen de bezoekers met 64 de zege. Zian kreeg door Ran de leiding en Leenaards benutte even later een numerieke meer derheid (20). Een doorslagbal van Mosterd leverde een tegenpunt op en Fred van Dorp schoot vervolgens de balans weer in evenwicht (22). Mos terd schonk AZPC een voorsprong van 42. Van der Voet zorgde nog wel voor 34, maar de produktieve Mosterd besliste met nog twee treffers de wedstrijd. ■p»ZV heeft in Eindhoven, ondanks ■L' het gemis var Aalberts, PSV met 81 verslagen. De Delftenaren namen door Groeneveld, Van der Zwan en Van Oei een voorsprong van 30. Van Ommen profiteerde daarna van een fout in de Delftse verdediging (13). In de tweede helft voerde DZV de score op tot 81 door doelpunten van Terweele (2 x), Groeneveld (2 x) en Van der Zwan. Voor de wedstrijd tegen Neptunus te Amersfoort had De Meeuwen Ru van Feggelen weer in de ploeg opgenomen, maar de oud-international had tegen de Amersfoortse midachter Evertse wei nig in te brengen. Verder dan twee doelpunten bracht Van Feggelen het niet. De technisch betere ploeg van Nep tunus behaalde een overwinning met 82, na bij de rust met 31 te hebben voorgestaan. Voor Neptunus scoorden Geutjes (2 x), Mockel, De Gans, Hoog veld (3 x) en Evertse. ÏN het treffen SVHZian namen de Hagenaars door Deurloo, Leenaards en Meijer een schijnbaar veilige voor sprong van 03. SVH maakte echter gebruik van een verslapping in de Haagse ploeg en wist door Verhagen <2 x), Starre en Zeisman op 43 te GROENTEN EN FRUIT BERKEL, 27 nov. Glassla I 14.50—21.00, glassla II 46.10, witlof 6779, spruiten 58— 69, kroten 415, slavellen 30. BARENDRECHT, 27 november. Andijvie All: 28—47, Prei 18—26, Selderij 4—9, Knol- selderij A 14—18; B: 10—16; C 7—11; D 4— 7; Peterselie 11—18; Kroten 2030; Rode kool AI 8—14; BI 5—9; Sav. Kool geel 1217 groen 1418, Boerekool 1119, Spruiten Ai 71—76; BI 68—77; Cl 43—54; Dl 60—68; All 54—67; Bil 30—41; Witlof All 86—1.05; Bil 74- -92; Uien 19—26. GELDERMALSEN, 27 nov. Appelen: Cox's Or. Pippin: K 46—64. IE 55-60 56—61, 60-65 78—83, 65-70 92—95, 70-75 100—108, goud- reinetten K 47—56, 85-95 61—70, 65-75 56—62, 75-85 62—68, IIE 65-75 55—57, 75-85 59—62, 85-95 57—62, Glorie v. Holland K 49—50, IE 65-75 59—60, 75-85 63, Laxtons Superb K 43— 53, IE 60-65 54, 65-70 04, 70-75 68, 75-80 70. Jonathan K 43—49, II 43—47, IE 60-65 36— 57, 65-70 63—68, 70-75 67—71, 75-80 68, IIE 60-65 50—52, 65-70 50—59. 70-75 53—65, 75* 58—60, Lombart Calville K 44—54, H 50, IE 60-70 62—63, 70-80 62—69. 80-90 64—67, Golden Delicious K 43—62, EI 60-65 67, 65-70 76, 70- 75 81, 75-80 85, EII 60-65 60, 65-70 64—68, 70-75 69—72, 75-80 69—76. Zure kroet 37,10 p. 100 kg. peren: Beurré Clairgeau IE 65-75 60. 75-85 68, Zwijndr. wijnpeer K 11—39, IE 50-60 40—42, 60-70 49—51, Brederode K 21—39 I 40—44, Winterjan K 16—25, H 27, I 33—41, Gieser Wildeman K 27—35, I 48—61. GRANEN EN ZADEN AMSTERDAM, 27 november. Binnenl. granen (boerennot.): Witte tarwe en Rode tarwe 27.50—29.85, zomergerst 2426.75; Win- tergerst 24—25.75; Haver 2224.50; Groene erwten 23—28.50; Karwijzaad 110—118.50; Blauw maanzaad 60—67. ROTTERDAM, 27 nov. Officieuze not. per 100 kg. Tarwe klein aanbod door- sneekw op basis 17 pet. vocht tot 31.70 per schip, franco fabriek, tot 31,45 per auto. Voe- dergranen: maalgerst volgens monster ge drukt 24.5026.25; kippegerst id. kalmer 26.50 -27.25; rogge id. vast 22.50—23.25; haver id kalm nauw. prijsh. 21.7524.75. Peulvruchten, franco R'dam: groene erwten, op monster 2226, prima kw. tot 30; schokkers op mon ster 22.50—25, prima kw. tot 29;., capucijners op monster tot 34.50; bruine bónen boe- renschoon volgens monster 55—£0. VEE ROTTERDAM, 27 nov. Aanv, 1278 vet te koeien en 1029 varkens. Prijzen; vette koei en 3—3.20 2.60—2.90 2.50—2.60, varkens 1.70, 1.60 1.50. Vette koeien aanvoer groter, han del spelend, prijzen gedrukt prima exempl. bo ven not., varkens ruimer, vlot, prijzen aan- vank. boven not., gaande de markt dalende prijzen. Slachtzeugen 1.401.50 per kg. AARDAPPELEN ROTTERDAM, 27 nov. Kleiaardapp. mm opw. voor het binnenland; bintje 10.25 10 75, ijselster 8.759.25, bevelander 12 12.50, klei-aardapp. 38 mm opw., eigenhei mer 1618.50, voeraardappelen 1.503.50. CITRUSFRUIT ROTTERDAM, 27 november. Spaanse sin. 21.50—31, mand. 7.5Q—13; aanv, 68.000 kisten Spaanse sin., 23.000 kratten mand. Haro Ran opende voor Zian in de strijd tegen AZPC de score. De Amersfoorters trokken echter toch aan het langste eind en verdrongen hiermee GZC van de eerste plaats. 1. Een kartclUjntje meer in de bomen links 2. Een been van jager links meer naar voren 3. Een boom onder het geweer groeit andersom 4. Monwsluiting van jager vooraan 5. Hoed van dezelfde man heeft andere rand 6. Vleugel van de vogel midden boven staat anders 7. Een zwarte vogel minder De Nederlanders Onnes en Schoofs hebben met weinig succes meegespeeld het toernooi om de internationale ta feltenniskampioenschappen van Zweden. Zowel in het enkel- als in het dubbel- pel werden zij in de eerste ronde uit geschakeld. De internationale militaire atletiek- kampioenschappen zullen volgend jaar in Nederland worden gehouden. Deze wedstrijden, waaraan o.m. door een sterke Amerikaanse ploeg wordt deel genomen, zullen van 3 tot 6 augustus in het Hilversumse sportpark plaatshebben. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. In het voetbalelftal van Jong Oranje, dat morgenavond in het Stadion Feijenoord te Rotterdam een wedstrijd speelt tegen het Engelse team (onder 23 jaar) zijn enkele wijzigingen aangebracht. Wegens een blessure is Veldhoen (Feijenoord) niet beschikbaar. De bonds coach Elek Schwartz heeft Lazeroms (NAC), die oorspronkelijk als linkshalf stond opgesteld, linksachter gezet. Reser ve Schrijvers (eveneens NAC) bezet nu de linkshalfplaats. Aan de reserves is toegevoegd Libregts (Excelsior). Ook het Engelse elftal is gewijzigd. Rechtsachter Angus (Burnley), die ge blesseerd is, wordt vervangen door Kir- kup (West Ham United). ACTIEVE OBLIGATIES Staatsleningen Nederland: VIL le tape I.gen.t 58 f 1000 4&... 101% 101%-ü 59 j 1000 4M»... 101% 101% 60 1000 4Va... 101% 101% ld. 11 10118 101% 59 1000 4V4... ïoo&t 100N 100%* 60 1000 100%t iooa 100%* 61 1000 4%... 100%t ïoo A-3% 61 1000 4 99%t 99iV-ivr 99%-A 53 1000 3%... 97H 97 Va Gb 1000 3%. 82 47 1000 3%... 93%-ii 99&*-iYt 93%MÏ 51 1000 3%... 97% 97A 53 t 1000 3%... 96 95% t 56| 1000 3%... 95 iV 95% 48 1000 3%... 91 90% Belegg C 3% 89% 50 f 1000 3%. 90% 90% 54 1000 3%... 92% 92tV 551 f 1000 3%.. 92% 92 A ld U 94 93% Gb 1000 3... 71%* 37 i 1000 3 92% 92% 46 Gb J 1000 3. 92 %t 92A 47 1000 3 90 90 inv eert. 3. 99A* 99%* 99 A*-At N 1962-64 3 99% 99%*-A 99%t Bel.c./1000 2% 99% ld f 10.000 9918* Gb f 1000 2%.. 60* 60%§ NJ 35 3% 98 N.l 37 3 98 Va 98% NI 37A3 94% 94% Inschr Gb. 3.. 95% Banken WoningbouwO 108% 108% B N G 58 9 4% lOOtf 101 B.N G 59 4% 100H 101 B.N.G 60.4% lOOtf 101 A dam Rubber B VA Ver ACTIEVE AANDELEN Cultures 113*-Vat 11334 mvs-v* i3o%*-%t 113 130- Alg.Kunstz.U DeliMijCertJ K N Hoogov... Phi) G GB A. Unilever Handel, industrie 385%-6 146.50-1471 773-5t 965*-7 933%-4Va diversen 391*-941 391%*-2 147.50-7.80t 780%-5t 963*-5t 938*-42f 781-5 963*-5t 938-41 Petroleum Dordts Petr. A 53714 539 DordtsPetr.pr 536 539 KonJ»tr50è20J 113.60-3.70 1.13.3*-3.6t 13.5*-3,7t Scheepvaart en luchtvaart (Advertentie) HAVENVERKEER Waterweg binnengekomen 27 november BERT A BECK Dts Hamburg Merwehaven SSM stg Wambersie; HIRÖNDELLE Eng Londen Merwehaven KV stg VAM; TH EK' LA Dts Kotka vldgn Kon. Wilhelmlnahaven hout Spliethoff; ASTRA EA Griek Hamburg RDM ledig RSB. N. Waterweg vertrokken 27 november: KONINGIN EMMA Ned Harwich Hoek v Holland; STAD GOUDA Ned Savona; STAD KAMPEN Ned H. Roads Vlaardingen; GAR- NES N'oor Immingham Dekatransport; EM MA RETLAFF Duits Hamburg. Aangekomen te Amsterdam 27 november: Lib VI ON A Kirkeness erts Westb Seara; Dts FEHMARN Kopenhagen teer JVRBH Furness; Ned BLOEMGRACHT Hamina hout Minh SDllethoff; Noorse El KA Holden stg Coenh VCK. GROTE VAART ADONIS 27 430 m WZW Ouessant AMMON 27 vertr St Maarten Curacao AND YK 27 3,10 m ZW Bermuda ATYS 27 aank Lourenco Marques A MST ELS LU IS 27 380 m WtN Dakar A RES 27 740 m OtZ Bermuda ACMAEA 27 30 m ZZW Ouessant ALCOR 27 30 m Finisterre ALM KERK 27 563 m Cocoseilanden AMERSKERK 27 pass Ouessant Duinkerken ARENDSKERK 27 50 m W Cadiz ARNEDYK 27 1000 m W Scillys ACHILLES 26 vertr Panamakanaal Curacao AEGIS 25 vertr New Orleans La Guaira nk^5?'«^T.aftnk Antwerpen ARCHIMEDES 27 vertr Paita Puna A RES 27 aank Antwerpen BALI 27 aank Singapore BA LONG 27 400 m WW Lands End BUSSU M .27 30 va WW Gibraltar BENGKAU3 20 aank Abadan bintang 26 vertr Bahren Bombay baa rn 27 aank Cristobal batu 2ö 1000 m W Galapagoseil bawean 27 verrr Djibouti Majunga CALrfX arnhem 27 j^^NW Perim caltfÏ ïffJlFiPiWii27,11111115 11113 Tanura BALT EX AMSTERDAM 27 vertr Halmstad Rotterdam CALTEX MADRID 27 35 m N Bone cMMf„RTY 28 DELFT 27 450 in WW Sclllfea DONG EDI JK 27 370 m ONO Fayal R^S9MEYKUSt 27 verw Freetown DORESTAD 28 verw Curacao EENHOORN 27 25 m Cap Blanc EOS 27 vertr Mersin Rhodes ESS O NEDERLAND 27 vertr Gothenburg Malmoe EEMLAND 27 aank Babla FINA NEDERLAND 28 verw Suez FOREST TOWN 26 vertr Fao Little Aden FOREST HILL 27 60 m W Djeddah GEERTJE BUISMAN 1-12 aank Malaga GROOTEKERK 27 375 m O Ceylon GEESTLAND 26 1000 m NW Barbados GRAVELAND 25 vertr Cabedelo Amsterdam GROOTEBEER 27 571 m O Sydney GAASTERLAND 27 80 m W Oporto HERS! LI A 27 verw Kinston HYDRA 27 aank Antwerpen HOLLANDS DIEP 27 300 m WW Scillles IVOORKUST 27 vertr Antwerpen Freetown JAPARA 27 280 m Guardafui JOHAN VAN OLDENBARNEVELT 27 300 m W anderhalf graadskanaal KOPIONELLA 27 500 m NO Martinique KREON 27 270 m NW Kp Flnlsterre KARIMUN 27 verw Hongkong KALYDON-T 27 80 m O Marseille KLOOSTERDYK 26 350 m W Bermuda KERKEDYK 26 40 m O Nantucket LEI OERKERK 27 15 m W Kp Finisterre LIBERTYBELL 27 200 m O Pt Sudan LUTTERKERK 27 aank Pt Sudan LANGKOEAS 27 vertr Pt Said Napels LEERSUM 27 verw Marseille LEKHAVEN 26 verfr Rio de Janeiro Bahia MAASLLOYD 26 vertr Searsport Tripoli MEDOn 27 400 m N Mono Passage MENTOR 27 60 m W Ouessant MERWELLOYD 27 80 m W MInlcoy MUNTTOREN 27 200 m NNO Celebes MAD'SONLLOYD 27 aank Noumea MEERDRECHT 27 vertr Malta Ryefca MOHAMED REZA SHAH 27 27 m W Lis sabon MOLEN KERK 27 aank Colombo MU'DERKERK 27 45 m SO Cape Degata MYORVCHT 27 l05 m Okinawa MnrpOKERTO 27 500 m WtN v MInlcoy MONTFERLAND "6 vertr Nitteroy Ilheus NAESS COMMANDER 26 aank Fawley NANUSA 27 rede Monrovia NEDERWAAL 27 pass Cuxhaven Hamburg NIEUWE TONGE 27 nr binnen Haifa NYKERK 27 25 m W Kreta ONDINA 28 verw Mena ORANJE NASSAU 28 verw Ymulden OUWERKERK 27 pass Chagos eil Fremant- OVERYSEL 27 250 m Monrovia PENDRECHT 27 vertr Elpalito Freetown PHI LI DORA 27 vertr Banias Rotterdam PRINS WILLEM VAN ORANJE 28 verw To ledo POSEIDON 28 vertr Halifax Bermuda PRINS DER NEDERLANDEN 26 550 m NO Barbados PHILINE-T 27 240 m W Ralan eil PRINS JOHAN WILLEM FRISO 28 verw Genua RADJA 27 verw Beira REZA SHAH THE GREAT 27 60 m NW The Brothers RIDDERKERK 27 18 m W Lissabon ROEPAT 27 aank Djibouti RIJNDAM 27 vertr Southampton Le Havre RIOUW 27 130 m WNW Kreta RUN KERK 28 160 m N Pt Sudan SCHOUTEN 27 vertr Bluff Dunedin SEPIA 27 20 m NNO Blzerta SE ROOS KERK 27 verw Alexandrië STAD DORDRECHT 27 verw Livorno STAD MAASSLUIS 27 dw St Vincnet Rot terdam TRAAT LOMBOK 27 vortr Beira anzl- bar STRAAT MAGELHAEN 28 aank Hongkong STRAAT SOENDA 27 aank Aukland STRAAT VANDIEMEN 26 vertr Penang Mau ritius SMARINDA 26 850 m WNW San Francisco SCHERPENDRECHT 27 aank Genua SOESTDIJK 27 verw Norfolk SOLON 27 aank Baohaquero STRAAT TORES 27 aank Lagos SEINE LLOYD 27 210 m OtN Kap Varella STAD DELFT 27 120 m W Scillles SI BI GO 27 50 ro N Townsville STRAAT SINGAPORE 27 150 m WW Port Elisabeth SIN A BANG 6-12 aank Brisbnae SLIEDRECHT 27 aank VUsslngen STENTOR 27 *50 m O Alexandria STEVEN 28 aank verw Izmir STRAAT MALAKKA 27 050 m NO Lourenco Marques SUN ETTA 27 te Purfleet TACANA 26 110 m NNW Capecatoche TARA 27 120 m O Madeira TAMO 27 150 m WNW Kp Guardafui VAN LINSCHOTEN 27 330 m O Seychelles VIDENA 27 200 m W Karachi VIVIPARA 27 250 m O Suez VIANA 27 205 m W Bilbao WITMARSUM 27 205 m O Harta ZAAN KERK 27 50 m W Finisterre ZAFRA 27 130 m W Kreta ZARIA 27 65 m W Djeddah ZEELAND 27 pass Aden Bombay ZUIDERKERK 27 verw Bastiondon ZWIJNDRECHT 27 300 m O Fayal KUSTVAART AARDENBURGH 27 5 mill W Elbe 1 ADMIRAAL COURBET 27 15 mill Oland f!;5SLés 27 ra|J! NNO Orsn ANTARES 27 20 mil! .VW Torschellioser- bank dw Tarifa nr Civitavecchia ANDROMEDA 27 te St Briex A MMII"28 klwabon ARMOA ^U2S Lissabon RIRPAVA2 25 mn,J1 NNW BellC 118 RnwAP.ncerm 27 v DubllQ nr Par B0SC1? 27 te Bombay" BEEKBERGEN7 27 "f'SSllOe giBSiPAS 3 0 27 te Goole BJAK 27 Sandtetle nr II'dam lencla Jt,HN 27 Beacliy Head nr Va- CARMEN 27 dw Dungeness nr Dungarvna COLETTE 27 25 mijl NNO Texel vs CORNELIA B2 27 70 mijl O Gibraltar CRESTA 27 20 mill Smlthknoll CUMULUS 27 30 mijl W Pronte CATHARINA 27 te Venspils COCCINELLE verm 27 v Rouen nr Casa blanca DOL* ARD 27 20 mijl W Texel vs DOMBURGH 27 dw Sandettle nr R'dam DU'VELAND 26 v Stettin nr A'dam ENERGIE 27 dw Dungeness nr A'dam FP\NCINA 27 3ft mijl N' TeTscbelllngb vs F11 UCIA 27 te Londen GOOTE 27 te Liverpool GRAMSBERGEN 27 to Zandzoordo GRUTTO 27 te Londen HAG NO ann|f jjff pnimas HUNESTROOM 27 Dungeness nr A'dam HASKERLAND 27 te Leltb WW Fowey Sllloth IRENE S 27 14 mijl NO Sunk vs JAKOB OORBURG 27 Elbe 3 A'dam JENJO 2 t a Vllerede KEI ERSVEER 27 20 mlil W Beachyhead LABRADOR verm 28 v Hudilcsvall nr Am sterdam LEEMANS 27 v Teignmouth nr Genua LEUVEHAVEN 27 te Gothenburg LIBRA 27 30 mijl NNO Smithknoll LINGEDYK 27 Sandettio nr Vlaardingen LIEN 27 Owers nr Varberg MAASKADE 26 v Arklow n Bilbao MALTA 26 te Swansea MARC ELLA verm 27 v Londen n Rotterdam MARE ALTUM 27 v Le Havre n Casablanca MARIAN H 28 te Wisklow verw MARIA W 26 te Frederiksund MERWEHAVEN 26 te Agadlr MERAK 27 Dungeness Hamina MA LUC A 27 100 m OO Pentlandfirth MAN TO 27 60 m N Mallorca MAR KAB 27 te Dungenes Dover MARTINI ST AD 27 monding Thames Londen MITHRAS 27 140 m NO Villano MUTATIE 27 20 m W Kp Gris Nez MYNIAS 27 rede Cartagena MYRA 27 25 m Ouessant MARIANMARIA 26 160 m tO New York MEDUSA 27 Lindesness Oxelosund MEIDOORNSINGEL 27 Casquets Bayonne MUNTE 27 Doggersbank NERO 28 te Cadiz verw NARWAL 27 130 m W Tyborn PERGO 27 v Vifstavarf n Amsterdam PHILETAS 27 25 m NW IJmuiden PALLAS 27 70 m W Toulon PETER SWEnDEN 27 Dungeness Kingslynn PHIDIAS 27 Sandettle vs Rotterdam PO I NCI ANA 27 180 m NW Bermuda PROSPERITE 27 Beachyhead Liverpool ROZENBURGH 26 te Norrkoping RIJSBERGEN 27 te Venermeer REX 27 12 m NO Nrdhinder SAN DEN BURGH 26 te Otterbacken SI LV A PLAN A 27 te Kopenhagen SINT ANNALAND 26 te Boston SIRIUS 26 te Schwarzenhuetten SPORONIA 26 te Riga STATENLAAN 27 te Oran STEENBERGEN 28 te Antwerpen verw ST RIJPE 27 v Casablanca n Marseille 27 10 m O Southroute SPOLESTO 27 20 m W Noordhlnder SAPPEMEER 27 150 m O Kinnaird head TRIM 27 Kp Grisnez Calaia TUBAL 27 Gibraltar Tunis TARAS 27 30 m NO Algleri TUKO 27 Finngrundet vs Botterdam TROMP 26 te Kaskoe VESTA 27 Dungeness Rouen WADDENZEE 27 Smithknoll Londen WESTZAAN 27 150 m W Madeira WALENBURGH 26 te Lapalllce WIEBOLD BOHMER 27 10 m W Sandettle WILLY 27 50 m NW Hoke ZAANSTROOM 27 10 m W Noordhlnder ZEEHAAN 27 Sont Riga ZEVENBERGEN verm 28 v Bordeaix-n Le Havre ZUS 26 te Swansea SCHELDEVAART HANSWEEIRT Gepasseerd 27 november: BATAUWEB Schilt; LEONTINE de Vries; HENJA Vroegryk; ZEEL. LUISTER Drink- waart; DEBUSSY Schnoering: FIAT Sil- vius; GULF BELGIUM 3 Verstraeten; AM- STELSTROOM Spithorst: LUCTOR Verkam men; ZEEL. LUISTER 2 Keyzer; AMAZO- NE Van Dessel; EXPRESS 4 Ertel; FEN- DEL 24 Leyendecker; LEON Fromm; FLU- VIALE 53 Engles: LOANTH I van Puym- broek; VINDICTIVE Bodeyn; KRALINGEN Hoenderop: TOPPER Schipper; SUZAN NA M Vink; PRESTO Neyenslkkens; JAN PALFYN Maas* ABEONA Bootsgezel* NESKA 2 v. d. Graaf; ARFRESD Moen- graaf: POMMEROL Dorfler; INNI Windey; ANDREA K Richter; SPES NOSTRA Kos ter; WTAD 137 Memonen; ANTOINETTE Leyten; RODI Rosenbrand; CONSTANCE Polfllet; ELSE MecklenburgJOHAN CH RISTIAAN Klaptor; JACOBUS Meul- broek; ALJA Klerks; VOOR DE TYD Kor net; ALJEBA Van Dessel: HOOP Ruiten berg; SALF 18 Fromm: ADELINE Vispoel; HARVRIE de Vries: LUXOR Hengen; DIE- KIRCH Korstanje; RACHEL 3 Melsen; RU- PEL Stolk; UMBERTO van Weelden; VER TROUWEN v. d. Vliet; GRENAT van Hec- ke; ALCYON Meyer: ALBERDINA 8!brvns. AB8ERNA Zwets: BURGUNDIA Schot DEO GRATIAS Strik: ESCOTJA Zwartbol; COR- RY de Vr}-. BATAVIER Verwoerf; JEAN LUC v. d. Starre* DIAMANT Verhoeven: RYN SCHELDE 9 Vvth: RYN SCHELDE 5 Wezemael: DANKBAARHEID Muller: UENJO v. d. Sfouwe; ELLY rrfeuwonflteln STAD AMSTERDAM 3 de Jonge; ROBINA Bekhof alle België HANSWEDRT. 27 nov. FRANCKY Steenssens; ST JOSEF v. d. Boogaart: REMAN Wahl; EMMA Geutjes; HEINR'CH SPECHT Krempel; ARBO'S Gabel; VALE RIE van S'rien*. MARTHE Terrwman* W VAN DR'^I. 56 v. d. Pluytn: FENDEL 97 Volk; LISNA van Groezen*. ADSTAD 2 Hofman; EDELWEISS 36 Monnen; POLE RHENUJ 34 Bauhardt; W_VAN Thomas; DRIEL 46 van* Doodewaard;MOZART Meeuwsen* SOLARIO v. d. Graaf: ENGE LENBERG Broekmeulen; ION A Duve; IS- TRIA Verleun: FLAMINGO van Ertvelde; MURETTO C'allebout; THRACIA de Vroedt; STAD AMSTERDAM 7 Kooy; NOVIOMA- GUM Eibers alle Rotterdam: Cl TE RN A 32 Bonne- PERLE Stoop; VIVAT Idzinga; AMSTEL 9 Akkermans; FIAT v. d. Starre; ADJO van Stokkum; JANNIGJE van Drim- melen alle Amsterdam; BILLY Byns; PLEI ADES Dutremer; ANJO van Fessem; EN AVANT de Ruyter alle Dordrecht; DANY Warns Doodewaard: GERRIT Maliepaard Harllngen; MARGARETHA de Wijs 's-Her- togenbosch; TWEE GEBROEDERS len ders Scliiedam; JOMA Ruitenberg Kerk Pernis; DRIE GEBROEDERS Serne Deven ter; ESPERANCE Visser Goor; COR d. Sluis Krimpen a.d. IJsel; MORGANA Ney enbuur Harculo; REGGESTROOM Welbie Delft: MACO Visser Sfampersgat; JOHAN NES Kruidhof Delft; GERDA Mecklenburg Jilsmhorn; ROSALIA Wijckmans Brulnlsse; MEETJENSLAND Berkens Straatsburg; E- MANUEL de Decker; AUGUST DETOEUF Bgione; HOGENDORP Zwart; STANLEY- STAD do Hoog WILHELM ULFF Geb- hardt; WTAG 151 Heyens; ADDIO van Deurzen; WETTERAU Reinhardt; MAJA Griep; UNION Huisman; RONCALLI Vis sers; ALM l EN Timmpraans; POOLSTER Gauthier; OVVO Barthels; ELISA Maes; WILHELMINA Henssen; BABYTONGA Step pe; WERRA Strijp; ALBERT de Paauw; ESSO WIESBADEN Podesta; SALF 10 Rops; CORJO Stravers; ALF 8 Poppeller; NOMADE Booy alle Duitsland; DAMCO 222 van Asperen: SONV1CO Hoek; WALLIS Fnedmann; NEPTUNE 10 Hof en alle Basel. RIJNVAART LOBOTH. gep. 27 nov. 1961 voor 18 uur: Op vaart: SIENY Kleine: NESKADUW 15 Baars; NESKADUW 6 Baars; NESKA DUW II Baars; NiESKADUW 9 Baars; V HEEMSKERK Baars; NAPTHA 10 Kientz; FLOTTILLE ten Napel; RHEINSTAHL 105 GorschMARIS de Wilde; VIRFI Wreedam; MEROPE Fabi; YVES LE TROIQUER Schriek; BRETON Ebben; HASFENGAU Kerkhof; PAUL VIDAL LE RHIN 81 de Hoog; CALYPSO Kubn; NAVIS de Hoog; SANARA 62 de Hoog; SEAM 19 Iloebert; SEAM 7 Hofman; VULCAAN 109 Klaaasen; W. VAN DRIEL 68 Leensen; VULCAAN 32 Meyer; GESfNA BUISMAN Vos; HEINRICH Schepers; WILLIANE Jen- se; LUGANO Kohier; OLGA v Assohe; DUO v Eek; BONNE ATTENTE Verschoor EX PRESS 303 Meyer; RIVAL Fernhout; ADO- RA de Ronde; MOERDUK Dammers; AVONTUUR Stavast; MIRANDA Schmidt; MARBURG Bracbmann; SUZANNE 3 Scheï- lin; ANNA YVONNE Oudheusden: PANUG v d Bussche;STONA Smit; STEPHANO v Deolen; VLOBA Bakker; PIET v Wagenln- gon; VERTROUWEN Fobbe; VERTROUWEN SnijderLINGUENDA Hoogeveen; STUY- VESANT Witjes; LLOYD Z4 Llebeman SYLLA Puyssers; LAMBERT v Woercom; NEDERLAND v Weelden; NELLIE ANNIE Baggermann; CORRY r Dillen; DRIE GE BROEDERS Vliet; NORMAND Baans; HELMUTH Stempel; IDEAAL Neve; BLUMSER Kruger; JACOBUS Gouverneur; BRAZAVILLE Gresse; LORRAIN v Dam; WILLEM MATTHIJS v Biemsdijk: ARDI Dekkers; VITALIS Bongers; JOHAN ANNA ScheersMAR ROMANIA v Meel; EMCA 3 Arends; F DN DE 22 Schmitt; RH EN US I Frleschauff; RlVJiBBLAND 2 Hoogeveen; ELISABETH Thonissen; JULIET M Itade- ke; ANIMO Steenbergen; A NT HE MA EL v Dongen; UNION I Kemper; ANTON HUGO 2 Hulsman; MODEM Verbist; FRANCLEM Webvis: M STINNES 13 Hamba b: HUGO ST1NNES 25 VilJmnnn; M STINNES 13 Welwls; G EG ER Dl v d Molen; HUGO STIN NES 25 ViUmann; M STINNES 13 Hambach; PELIKAN Kremer; TERMONDE Cleeren; RHENUS 124 Schneidel; FENDEL 95 Kon- radl; ESSO WIESBADEN Podeske; JOHAN NA WILHELMINA Dekkers; HIRONDELLA Witjes; LINQUENDA Visser; SOLI DEO GLORIA 3 Mlggelbriuk; BONA SPEL Spek snijder; A LR IK Cazemler; MARIA' v Bon; ST ANTON IE 3 Schouwenaar; TIM S Sche pers; ESSO BINGÊN Wartenberg; FANTO 45 Dlttfurth; LAGINA Lang; ADWIL de Jong; LOMBARDIA dfi Groot; THURlN- GIA Hilgers; APOLO"NlA JOHANNES v d Voorn: DORDRECHT 13 Brouwer; EGRET- TA Gaever; SEMA Toering: DORIS v He- venherghe; R1VLA Witjes; WILJA v Oyens; CLE'MENS Tonlssen; RHEINSTAHL 101 T/nie: JOHANNA Rutjes: ZEEUWSCHE STROOMEN I de Km'te; JOINVILLE Hnu- brieh; MAT AUGER MA Magnes; SANARA 118 Schmlf: HSO Wanders; HEGECOR II Wieggers* ORANJE Snoeg; RIVLA Uosse- hoom; FN|CRG IF in^an: OR AN IA Jor- KR»M»riNERW»ARn F.««r*. LOU1ZA Bony'-sr PRES G AURERGCR MM'^^nn; SIBILLA 3 Hoenderop: GERARDUS MAJEL- LA Wleggers; EENDRACHT Havemah; HOUTVILLERS Senger; GAUGUIN i Berg; PONT-ET CAN ET Lutterbach; RIKA Berends; WESTSCHIFFAHRT 23 Schmitt; VOORWAARTS II Wleggers; NIET-S BE STENDIG Wenneker; VALLESIA Klareoaar alle Duitsland; NAPTHA 8 Loót. Straats burg; HOLLAND Michel; RHENUS 64 Huss- mann; LEON I DAS 6 v Dijk; LLOYD 15 Schmitt.; EDELWE1S 8 Stuting; BO'DIO Beekman; H KURlER I Buchinger; PAULI NA Maes; STAD BERN Schittinger; RHEIN- FELDEN Biebold; FENDEL 64 Borsch, al le BaseL LOB I TH, gepasseerd 27 november voor 13 uur: Afvaart naar Botterdam: PIET Kreuk. SCHAUWENBANK v. Wes- sem; WORMATIA 2 Bngelsman; VICTOR Weij; FRANS Bouwman; ROSALIE Steen- hwk; ALUYON Koetzei; ADRIAN A Breygel GURENZE Arlens; VOLHARDING Fens, Gast; MARIA Rozenburg; ANITA Teuber, ADJA v. Vliet; MARIA JUDITH 2 Hartog TROMP Salgter; SEYDLITZ Kern; LlNGEN Huygen; PRES HERRENSCHMIDT Buck; lOiNOOVATIE Fongers; DAMCO 263 v.d' Schuit; EXPRESS 95 Henneberg; RK Steinert; SELA Lurltin; KUNI Stegman: ATR I Jansen; MAGNEIA Vermeulen. Afvaart naar Amsterdam: PEWl TimmermansKRU1WUK Boer; ANIMO Langen; GREJO Hietbrink; PIE- TERNELLA TiggelliovenCENTROST III Handschk... Afvaart naar de ovevige plaatsen Ja Ne- ELLY 2 Hut Amersfoort; ELLY 2 Hut derland: Amersfoort; FRATERNITE Zeldenrust As sen; EIFFEL Zoeteman Den Haag; VUL CAAN 64 Cornelissen Dordt; EZO Smit Bo degraven; SPES Straatman Eindhoven; FANTO 37 Nuss Enschede; BN 5022 Serafin Haarlem; BM 5024 Lubiszewkl Haarlem; DAMCO 119 de Leeuw Harculo; HOOP DOET LEVEN Lagerburg Hoorn; JENNY Oudakker Kootstertille; RlO Pols Maarseu; SCHIEBROEK Vink Nijmegen; TRIO Hut Rnvenstein: ROSEMARIE Krampf Wan- sem; F LOR ES v. Waardenburg Sluiskil; VINKEL v. d. Dussen Vlaardingen; SHV 5 Wormer; VISCHBANK Schuitemaker IJmui- Afvaart naar België: den; R1ED0 Tonlssen Zullen. DAMCO 90Feiwerda; DENICE LUX Doorn; RHENUS 91 Zlmmermann; PIMA de Pree; L'AVENIR v. d. Vooreii: ERPA do Hoock; P1EJO v. Dliko: RHEliUS 37 Koch; R.U. 8 Bulsman; JOHANNA Warnas; SANCERRE Hewel; CLOS VOUGEOT Kei ler; RIHERA Wetserdlnck; SOLOTH U RN de Groot; DEO JUVANTE Wuyts; ANGE- LO Durlnck. HERM ANGELA Bolfos Hamhisrg; OTTO Schoning Huil; OTTO SCHEPERS Danlters Londen. SLEEPBEDRIJF Meer dan dertien jaren liggen er tussen de geboortedata van deze twee Volkswagens. De jongste is nog een koel fabrieksprodukt, gewoon één van de vierduizend die per dag worden gemaakt. De oudste is in die dertien jaren een auto met persoonlijkheid en geschiedenis geworden, een auto waar mensen sentimenteel over kunnen doen. HoIl.-Am.LdJn 150%-% 153*-4? 153-4t K.Java-Ch P. 147*-% td n royèc 148 149% K.L.M 61.50 62.50 K.N.S.M.NatB 192%t 190%*-91t 191 KonJaketvrt. 155 156 NederJandMiJ 162 162% NieveltGoudr 159% 158*-%t 158 Va Ommeren 335 330t K. Rott Lloyd 147% 148% N Scbeepv O 152 153*-54t 153*-4 CYCLOOP 25 v Colombo n Singapore FRIESLAND 26 v Lagos n ee HELP 20 te Suez TASMAN ZEE 27 v Dover n Kindat t.h.v. Kentish Knock vs. ZEELAND 26 100 m W Oporto n Bilbao m tanker WATERSTANDEN Konstanz 260 cm (+1), Rhetafel- den 164 1), Ottenheim 195 (—33), Straatsburg 140 (—22), Maxau 328 (—3), PlochLngen lot (—1), Mann heim 154 6), Steinbach 130 6). Mainz 176 (—2), Bingen 103 <+7), Caub 113 onv., Trier 166 (+1), Ko blenz 136 (+6), Keulen 84 (+12), Düsseldorp 193 (—1), Ruhrort 268 (+2), Wezel 254 onv., Emmerik 194 (—5), Lobith 876 f—2), Nijmegen 660 (—3), Arnhem 798 onv., Eefde 258 (—6), Deventer 172 (—3), Montsen 5550 (—10). Visé 4987 (+8), Borgharen 3932 (—17), Belfeld 1120 (—1), Grave geneden de sluis) 513 (+14). Minst gepeilde waterdiepten Tussen Pannerden—IJssetkop 260, IJsselkop—Heveadorp 200. Hevea dorp— A'dam/BiJnkanaal 175, A'dam /Rijnkanaal—Lekkanaal 250, IJs- selkon—Doesburg 180. Doesburg— Zutphen 210, Zutphen—Deventer 240. Deventer— Katerveer 245. De scheepvaart op de Waal. bo ven Nijmegen, ls in de komende nacht gestremd van 19—7 uur. Hoouwnter: Delfdfl 28-11 S.08-15.44. 29-11 3.44-16.20Dordrecht 28-11 8.57-21.27. 29-11 9.34-22.18: Gorinchtm 28-11 10 01-2221 29-11 10.43-23.22: Rotterdam 28-11 8.35-21.12, 29-11 0.17 22.05; Vllsslnsoii 28-11 5.25-17.51, 29-11 6.09-18.45. Van onze redacteur automobilisme Tussen de fonkelnieuwe Volks wagens in de showroom van garage Kamsteeg in Leiden staat een hele oude, misschien wel de oudste. Het is er een van de eerste zes die de gebroeders Pon in Nederland hebben ingevoerd, een van de eerste tien tallen die na de oorlog de Volks wagenfabriek uitkwamen. Voor de directeuren van de garage is dat al meer dan genoeg om de H-22457 als de kostbaarste auto van de showroom te beschouwen, I zeker nu vol- gende week de vijf-mil joenste van de lopende ban den van de Volkswagen fabriek zal ko men. De per soonlijke her inneringen die ieder van hen aan het wagentje heeft, maken het behalve tot een kostbaar bezit ook tot een vertroeteld kleinood. Van de dertier jaren die de Volks wagenfabriek na die eerste in het najaar van 1948 nodig heeft gehad om de vijf miljoen vol te maken, heeft de H-22457 er namelijk tien doorgebracht in dienst van garage Kamsteeg, de eerste jaren zelfs als privéwagen van een van de directeuren. Het is natuur lijk uit die periode dat de meeste herinneringen .stammen. Op 3 oktober 1948 ging de heer Kamsteeg de auto zelf uit Amersfoort halen. Terug in Leiden werd hij ver welkomd door feestvierende Leidenaars. Het feest gold niet de VW, maar Lei- dens ontzet. De thuiskomst was er echter niet mmder plezierig om. De H-22457 kreeg een druk leven. Overdag was hij demonstratiewagen (3125 gulden kostte de VW toen), 's avonds en in de weekeinden privé auto. Als zodanig had hij het waar schijnlijk het zwaarste. De nu in de directie van de garage opgenomen zonen van de directeuren Kamsteeg, Van Dam en Kortekaas, leerden er alle drie in rijden. Achttien waren ze toen nog lang niet. Vandaar dat er werd geoefend op landweggetjes in de buurt van Leiden, hetgeen weer tot gevolg Het heeft heel lang geduurd, maar eindelijk zijn ook de ingenieurs van Volkswagen teruggekomen van hun standpunt dat een benzinemeter helemaal niet nodig is en dat een gemakkelijk te bedienen reservekraan meer dan genoeg is. De kraan is verdwenen en op het dashboard is een benzinemetertje verschenen. had dat vader Kamsteeg tijden lang heeft geloofd dat de schokbrekers van de VW toch niet al te best waren. „Wat wil je?" zegt zoonlief nu. „We scheurden ze er met bouten en al onder uit." Liefste herinnering aan de H-22457? Het vertrek van de huwelijksreis die de oudste zoon ermee maakte. Met een lange sleep blikjes en oude trommel® aan de achterbumper ging het toen door Leiden. Vervelendste herinnering? De aanrijding met de Blauwe Tram in Haarlem die nogal hard aankwam. Na een jaar of wat werd de H-22457 omgedoopt tot KD-93-90. Als zodanig heeft hij nog jaren dienst gedaan als manusje van alles. Tot hij in 1958, met over de vierhonderdduizend kilo meter achter de rug, voor vijftien honderd gulden werd verkocht aan een draglinemachinist in Apeldoorn. Die verkocht hem vorig voorjaar aan een ijscoman, voor zevenhonderd gulden. De ijscoman maakte eind september de beste handel van zijn leven toen de heer Kortekaas junior hem voor het oude beestje een VW van 1953 in ruil aanbood. De rest is gauw verteld. Met on eindig veel zorg en liefde scharrelden de drie jonge directeuren alle nodige oude onderdelen op om de wagen weer in zijn oorspronkelijke toestand te brengen. Dat gebeurde in de eigen garage, achter de ruggen van de drie vaders om. Zij zouden de wagen "name lijk cadeau krijgen bij het juhileqm dat de garage onlangs vierde. Met zijn indrukwekkende staat van dienst van meer dan een half miljoen kilometer met dezelfde motor staat de H-22457 nu als kostbaar paradepaardje te pronk in de showroom. Om de beurt komen zijn directeuren hem zo nu en dan even aaien. Slechts dertien jaren en enkele maanden heeft Volkswagen nodig ge had om vijf miljoen in opzet aan elkaar gelijke en uiterlijk maar weinig van elkaar verschillende auto's te maken. In de loop van die tijd zijn er ook een respectabel aantal op Nederlandse we gen verschenen. Door het grote getal heeft vrijwel iedere Nederlandse auto mobilist wel eens in een Volkswagen gezeten. Omdat de veranderingen bij VW niet gepaard plegen te gaan met opzienbarende nieuwe koetswerken, menen velen zich op grond van erva ringen van jaren her soms een oordeel te mogen aanmeten over de nieuwste Volkswagen 1200. Daarmee wordt de VW onrecht gedaan. Een ieder die in de uiterlijk vrijwel hetzelfde gebleven nieuwe VW 1200 stapt, zal aanmerke lijke veranderingen bespeuren. Eén van de doordachte details van de Volkswagen is te vinden achter het reservewiel, voor in de neus. Het is het vloeistofreservoirtje voor de ruiten sproeiers. Die werken niet, als te doen gebruikelijk, met een pompje, want „dat zou kapot kunnen gaan". De vloeistof in het tankje wordt nu door er lucht in te pompen, onder druk gezet. De lucht drukt de vloeistof er desgewenst uit. Dat de Volkswagen al lang geen Spartaans geval meer is met knarsende versnellingstandwielen, jute bekleding en een rumoerige motor, is zo lang zamerhand wel overal doorgedrongen. De reputatie van bijzondere degelijk heid, zowel motorisch, mechanisch als qua afwerking, is ook gevestigd in heel het land. Of het echter algemeen wordt beseft dat de eenvoudige Volks wagen van weleer eigenlijk een vrij luxueuze automobiel is geworden, is weer wat anders. Toch is dat zo. Een brede achter bank, comfortabele stoelen vóór, smaak volle bekleding en een eenvoudig strak dashboard zorgen dat de VW aan alle eisen van zijn prijsklasse voldoet. Voor de interieurruimte en de kofferruimte geldt hetzelfde. Dat betekent dus dat de ruimte achterin voor lange passa giers niet overdadig is. Uiterlijk mag het simpele kevertje van weleer er zo langzamerhand best ziin. En voor zijn uitrusting geldt een afdoend „Alles er op en er aan". De nieuwe 34 pk motor zorgt vooral bij lage snelheden voor een aanmerke- kelijk snellere acceleratie dan die van de oude types. Na die felheid valt het optrekken vanaf bv 70 tot 80 km.u wat tegen, hoewel dat er in feite best mee doorgaat. De sportieve rijder zal er wat extra benzine voor over hebben en de VW hoog in de derde versnelling doortrekken. Wat dat betreft verandert de nieuwe motor dus niet zo veel. De winst moet vooral worden gezocht in de lagere snelheidsregionen, en in de rust in het interieur. De nieuwe motor is namelijk duidelijk stiller. MOTOR: brekers; hydraulische voetrem op alle Achterin gemonteerde, luohtgekoelde V7er wielen; mechanische handrem op viercilinder kopklep boxermotor c"t de achterwielen; remoppervlakte 620 vier- achterwielen aandrijft; boring 77 mm; slag 64 mm; zuigerverplaatsing 1192 cc; compressieverhouding 7:1; maxime "1 ver mogen 34 pk bij 3600 otmw.min.; maxi maal koppel 8,9 mkg bij 2400 omw.min.; Solex 28 PICT valstroomcarburateur; elektrische installatie 6 volt; carterinhoud voor 1,30 m, achter 1,28 m; draaicirkel kante cm. CARROSSERIE: Tweedeurs, vierpersoonscarrosserie; lengte 4,07 m; hoogte 1,5 m; breedte 1,54 m; wielbasis 2,4 m; spoorbreedte 2,5 1.; inhoud benzinetank 45 L TRANSMISSIE: Enkelvoudige droge plaatkoppeling; vierversnellingsbak; alle vier de versn ül- liragen gesynchroniseerd; overbrengings- 11 m; 740 kg. grondspeling 15 cm; gewicht PRESTATIES: Top- en kruissnelheid 119 km.u; ac- w celeratietijd van 0 tot 40 km.u zes sec., verhouding van de eerste versnelling van 0 tot 60 km.u negen sec., van 0 tot 3,8:1, van de tweede 2,06:1, van de ^arde 8 km.u zestien sec., van 60 tot 100 km.u 1,32:1, van de vierde 0,89:1; vloerver- negentien sec.brandstofgebruik varieert van 1:11 tot 1:13,5. snelling. ONDERSTEL: Centrale chassiskoker met aangetast plat form; onafhankelijke voorwieïophangmg door parallellopende wieldraagarmen; twee horizontale, in de buizen van vooraslichasm opgesloten torsieveerpak- jaar; AR-verzekering plm. 420 gulden ketten; stabilisator voor; onafhankelijke nar jaar, WA-verzekering plm. 140 gul- achterwielophanging door pendelassen, den per jaar (beide met groene kaart) verbonden met de torsiestaven door draagarmen; twee ronde torsiestaven, in- ""PORTEUR: gebouwd in een dwarsbuis van het chas- Pon's Automobielhandel N.V., Am- sis; rondom hydraulische telescoopschok- hemseweg 2-14, Amersfoort. GELD: Prijs Volkswagen 1200 limousine in luxueuze uitvoering 5390 gulden, met schuifdak 5640 gulden; wegenbelasting 16 gulden per drie maanden, 56 gulden per De besturing van de VW 1200 is ui terst licht en vrij direct. Dat is gemak kelijk bij het stadsverkeer, maar kan wel eens vervelend zijn op de grote weg. Ieder schokje aan het stuur wreekt zich. Wat vooral bij parkeermanoeuvres en dergelijke naar voren komt, is dat de draaicirkel van de VW vrij groot is. De wegligging van de nieuwe VW is goed. Daar is in de loon van de jaren heel wat aan gedaan. Ook de remmen zijn in die tiid aanmerkelijk verbr'md. Vroeger verdienden zij terecht kri'-ek. Nu zullen zij de grootste kritikaster nog tevreden stellen. Het schakelen was bij alle VW's al meer een aardig tiidve-drijf dan een bij het riiden noodzakelijk iets. Voor de VW 1200 geldt dat wel heel in het bijzonder. De Gesynchroniseerde eerste versnelling blijkt in het gebruik een waar genot, waar ook de meest spor tieve riider graag van zal profiteren. Alles bij elkaar blijkt de Volkswagen te zijn uitgegroeid tot een in details goed doordachte en vrij luxueus uit gevoerde auto. Hii is prettig te bestu ren en vooral in het stadsverkeer ver rassend fel. Zijn voornaamste kenmerk is echter zonder enige twijfel de dege lijkheid die er als het ware afstraalt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9