niet bij
het zwaard
IaEEëën
Eve Boswell danst en
zingt in Sti
programma's
Twee chauffeurs
veroordeeld
Zaterdag 25 november 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 13
Europa cup 1 december
AMERIKAANS-DUITSE
SAMENWERKING BIJ TV
„WE ZIJN ER EEN BEETJE LAAT MEE"
PELIKAANEILAND
VERPLAATST
IN HET KORT
TWEEDE ERANSE
T.V.-NET
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM Het kletsende geluid van
een bekkenslag overstemt het licht geratel
dat de draaiende kiesschijf van de telefoon
oplevert. In brede akkoorden stroomt het slot
van een muziekstuk uit de luidspreker. Even
nog is het stil, dan: draait de technicus Adri
Lievense knoppen en schakelaars rondom hem
om, zucht de regisseur Jan C. Hubert behoed
zaam vanwege zijn spit „hè, hè, dat staat
er weer op" en komt er in de studio algemene
beweging onder de zojuist nog roerloos luiste
rende leden van de hoorspelkern.
Een hoorspel is voltooid, compleet met aan-
en afkondiging van de omroeper Joop Smits
op de geluidsband gezet en voorlopig opgebor
gen in het archief, totdat Ab Cauvern van de
hoorspelafdeling van de Vara er een plaats
van tachtig minuten lengte voor in het pro
gramma heeft gevonden.
Jan C. Hubert
gewoon
vandaag
ZATERDAG Het middagprogram
ma vermeldt twee iilms: het optreden
van de trompettist Miles Davis met
zijn kwintet (3 uur) en Westenwind,
een documentaire van Arne Sucksdorff
over Lapland (3.25).
's Avonds is er eerst een aflevering
van „Luipaard op schoot" (7.30). Na
journaal en weeroverzicht de vaste
zaterdagavondrubrieken van de Avro:
„Kom er maar eens achter" (8.20),
vSterrefonie" met Eve Boswell (8.50),
„Hou je aan je woord" (9.35) en deel
4 van „Mijn zuster Eileen" (10.20).
België Vlaams: Na de 19e afleve
ring van het tv-feuilleton „Het is al
tijd Dennis" (8.30) volgt uit het Ame
rikaanse theater in Brussel het spel
„Waag je kans" (9 uur). Om 10 uur
krijgt men een gefilmd variétépro
gramma van de Japanse televisie te
zien. Met een reportage van de zes
daagse van Gent en het journaal
(10.20) wordt dit zaterdagavondpro
gramma besloten.
België Frans: In de middaguren,
om 5.30, worden enkele beelden gege
ven van de tenniswedstrijden die in
Keulen worden gehouden. Om 8.30 is
er een kort balletprogramma en om
8.45 de quiz voor verloofden, „Liefde,
spelen, sparen". Onder de titel „We-
reldfolklore" wordt de kijkers een
programma voorgezet, waarin zij het
een en ander kunnen zien over de folk
lore in verschillende landen (9.45).
Inspecteur Leclerc zorgt voor een
spannend half uurtje met ,,De terug
keer van Helena" (10.15).
Duitsland: Om 5.30 is er voor de
sportenthousiasten een reportage van
de tenniswedstrijden die in Keulen
worden gehouden. Na het journaal van
8 uur staan de camera's in het Ohn-
sorg-theater klaar voor de opvoering
van „Jette ruimt op", een spel van
Adolf Woderich over een weduwnaar
die vrouwelijke hulp krijgt voor de op
voeding van zijn kinderen (8.20). Na
het laatste journaal en „Het woord
voor de zondag" (10.25) volgt een op
genomen reportage van de tenniswed
strijden in Keulen (10.40).
AMSTERDAM. De eerste basket
balwedstrijd om de Europa cup tussen
de Nederlandse titelhouder The Wol
ves en de Franse kampioen Alsac Bag-
nolet, die op zaterdagmiddag 25 no
vember a.s. in de Apollohal zou wor
den gespeeld en door de t.v. zou wor
den uitgezonden is verschoven naar
vrijdag 1 december.
De camera's blijven niettemin toch
op 25 november op basketbal gericht
met de ontmoeting tussen The Wolves
en Landlust, de ongeslagen koplopers
in de hoofdklasse.
LONDEN De Amerikaanse maat
schappij Time-Life Broadcast en de
Duitse uitgeverij DuMont Schauberg
hebben samen een televisieproduktie-
maatschappij opgericht, die in Keu
len zal worden gevestigd.
Deze nieuwe maatschappij heet
DuMont-Time-Fernseh-Programmge-
sellschaft en gaat televisiefilms en
-programma's produceren voor de
Duits sprekende landen.
Adrie Lievense
op de band
VIER DAGEN VOOR
TACHTIG MINUTEN
vandaag}
ZATERDAG. In het programma
„Populaire klassieken", dat vanavond
om 7.55 over Hilversum 2 wordt uitge
zonden, kan men naar de ouverture
Manfred van Schumann luisteren in een
vertolking van het Gewandhaus Orkest,
waarna Brahms' Vioolconcert klinkt met
Henryk Szeryng als solist. Hij wordt be
geleid door het Londens Symfonie Or
kest onder leiding van de nestor der
Europese dirigenten Pierre Monteux.
Het derde programma van de B.B.C.
biedt om 11.15 een orgelconcert, waar
in men naar historische Franse orgels
kan luisteren
De Vara brengt op de toneelmatinee
(Hilv. 1, 2.50) in samenwerking met
de toneelgroep Centrum een toneelre
portage van het blijspel „Pelikaanei
land" van J. B. Priestley dat werd op
gevoerd in Marcanti in Amsterdam.
De regisseur Jan C. Hubert heeft zich
samen met een technicus van de
N.R.U. eerst grondig moeten verdie
pen in de tekst om de stemmen van
de zich over het toneel bewegende ac
trices en acteurs op de juiste manier
in de verschillende microfoons te van
gen. Daarbij is gebruik gemaakt van
bedrijfstelevisie, zodat het toneelbeeld
in de reportagewagen te zien was.
Met het resultaat van deze reportage
kon de toneelregisseur, Walter Kous,
zich verenigen, zodat dit experiment
vanmiddag uit de luidsprekers komt.
radio
morgen
morggn
ZONDAG Met het weekjournaal
(7.30) en Sport in beeld (8 uur) wordt
als gewoonlijk begonnen. Daarna pre
senteert de N.C.R.V. het eerste deel
van „De reis van hun leven", waarin
een jong echtpaar een reis door het
heilige land maakt (8.30). Om 8.55
concerteert het Amsterdams Kamer
orkest met als solist Frans Brüggen.
U hoort muziek van Bach, Vivaldi en
Wolf. ,,E- stilte der zee", de beroem
de verzetsnovelle van Vercors, wordt
vanavond in een bewerking van Jean
Mercure opgevoerd door Marcel Hen-
drickx, Johan Fiolet en Sigrid Koetse
(9.20). Na een recital van negrospiri
tuals door Martha Flowers volgt nog
een documentaire film over een gees
telijk gehandicapte jongen: „Stefan"
(10.05).
België Vlaams: Om 4.30 worden in
een opgenomen programma een uur
lang beelden getoond van het in de zo
mer gehouden goochelconcours te
Luik. Het avondprogramma vermeldt
„Deep river" een liederenprogramma
met negrospirituals, songs en melodie-
en van Stephan Foster en Gershwin
(8.30). Om 9.30 wordt _een nieuwe af
levering van de rubriek „Close up"
gepresenteerd. Daarna volgen „Sport
weekend" en het journaal.
België Frans: Om 8.45 is het tijd
voor de quiz „Negen miljoen Belgen".
Met „Waterland" heeft de Nederland
se televisie meegedongen naar de
„Gouden Roos van Montreux 1961"
(10.10).
Duitsland: Om 3 uur wordt in het
Paraeelsusbad te Reinickendorf een
zwemfeest gevierd en om 5.30 volgt
de befaamde film over het leven van
Florence Nightingale met Anne Nea-
gle. Na het nieuws van 8 uur wordt
een mysteriespel van Hugo von Hof-
mannsthal voor de camera's gebracht.
Het handelt over de schepping en de
ondergang van de wereld en het lot
van de mens (8.10). Daarna speelt de
Poolse violist Henryk Szeryng het vi
oolconcert in D-dur van Ludwig van
Beethoven (9 20). Na het journaal
volgt nog een filmverslag van de ten
niswedstrijden in Keulen (10.15).
p een oogwenk is de studio verlaten door de acteurs en actrices. Alleen de inspiciënt André du Bois blijft
nog achter, om „het geluid" op te ruimen: bordjes en bestek, een telefoon, een fles en een glas, wat papier
en extra een paar tekstboeken die enkele hoorspelers hebben achtergelaten.
In de controlekamer heeft Jan Hubert zich allervoorzichtigst uit zijn stoel gehesen. Ab Cauvern houdt de
zware deur voor hem open. Adri Lievense sluit het rijtje.
„Precies volgens het schema", zegt Jan Hubert, met een blik op de klok. Het is dinsdagmiddag, 3.45.
YRIJDAGOCHTEND is het eigenlijk
begonnen. Om 11 uur heeft Jan
Hubert de acteurs en actrices van de
hoorspelkern, die aan dit luisterspel
meewerken, besteld voor het lezen
van de tekst. Om 10 uur zit hij echter
al met Lievense en Du Bois in de con.
trolekamer om vast te stellen welke
geluidseffecten er nodig zijn en waar
ze tussen de tekst moeten worden ge
voegd.
„We zijn er een beetje laat mee,"
zegt de regisseur opgewekt. „Ik kreeg
de tekst namelijk maandag pas van
de vertaler en moest toen nog aan het
bewerken slaan. Nantko Hazelhoff le
vert weliswaar een uitmuntende verta
ling af, maar deze bekt niet overal.
De tekst wordt niet gelezen, maar be
luisterd en daar moet je rekening
mee houden. Hier, kijkt u maar eens."
Grote hekel
Hij legt het door hem bewerkte ma
nuscript van „Sammy Millers kas.
boek" voor mij neer. „Om te begin
nen luidde de titel van dit Engelse
hoorspel het is van Kenneth Hayles
—„The strings of fear". Dat mag in
het Engels wel goed klinken, aan „De
snaren der vrees" heb ik een grote
hekel.
Dus: Sammy Millers kasboek." Hij
slaat een paar bladzijden om. „Hier,
een voorbeeld. Hazelhoff laat Sammy
tegen zijn dochter Jane zeggen: „Weet
je wat ik heb zitten denken, Jane?"
en dan antwoordt zij: „Neen, ik ben
benieuwd waar u nu weer mee aan
komt." Mijn versie is nu als volgt:
„Jane: Zit je weer te prakkizeren?
Sammy: Ja. Jane: Waarover? Wat is
er nu weer?"
Het moet lekker bekken."
Deurbel
Hij draait zich om naar de inspi
ciënt en zegt: „Du. Bois, het stuk
speelt zich' grotendeels af in de gelag
kamer van een restaurant aan een
grote verkeersweg. Ik wil de micro
foon boven de tapkast hebben. Verder
heb ik een deurbel nodig, een tele
foon en het geluid van langs suizen
de auto's als de deur openstaat De
muziek heb je al meegebracht?"
Uit de door Du Bois aangesleepte
grammofoonplaten en requisieten kiest
de regisseur wat hij nodig heeft, ter
wijl de technicus zijn verzameling
rangschikt en ijverig aantekeningen
maakt in de tekst.
Op het laatste moment blijkt de
auteur van het hoorspel tegen het ein
de een klant in het restaurant te heb
ben, die wel is binnen gekomen, maar
die hij vergeten is bijtijds weer te la
ten weggaan.
„Dit hoorspel is notabene door de
B.B.C. uitgezonden", grijnst Jan Hu-
bert, „en daar hebben ze er blijkbaar
niets van gemerkt. Die vent zit waar
schijnlijk nu nog in de hoorspelstudio
op zijn claus te wachten."
Lezen
Precies om 11 uur begint het lezen,
in de hoorspelstudio, waar de acteurs
en actrices inmiddels zijn verzameld.
„Hebben jullie de tekst al gelezen?"
vraagt Jan Hubert aan het hoofd van
de lange tafel.
„Hoe kan dat nou", antwoordt een
koor, „het stuk kwam vanmorgen pas
over de post." Alleen Tony Foletta
(Sammy in het spel) verklaart met
zichtbaar valse bescheidenheid dat hij
zijn rol in de trein naar Hilversum
heeft gelezen.
„Goed, dan staan jullie er tenmin
ste fris tegenover." Jan Hubert zet
in het kort de inhoud van het spel
uitëen en duidt de spelers met enkele
woorden aan welke personen zij moe
ten verbeelden. „Denk erom, zo ge
wóón 'mogelijk. Geen toneelstemmen-,
geen typetjes maken. We hebben vier
dagen voor het stuk: vanmiddag, mor-
genochtend, maandag en dinsdag.
Dinsdag tegen 4 uur wil ik Maar zijn.
Corry (tegen Corry van der Linden,
die de rol van Jane vervult), wil
jij maar beginnen?"
Witje
Het lezen begint, voortdurend onder
broken door de regisseur, die de per.
sonen al helemaal in zijn hoofd heeft.
Hij zet als het ware leestekens: klem
tonen, komma's, spaties („een witje
laten vallerf" heet dat), zet aan, zwakt
af, zet de situatie uiteen, ontrafelt de
motieven van de personen en spitst de
dialoog toe.
Tot 3 uur duurt dit lezen, slechts
onderbroken door een half uur lunch
pauze. Het is inspannend werken, dat
een ononderbroken concentratie van
de acteurs eist, niet alleen op de ei
gen tekst, maar ook op die van de me
despelers. Onvermoeibaar jaagt Jan
Hubert, wiens wangen steeds roder
worden, op zwakke plekjes en (vooral)
op theatraliteit. „Gewoon, niet te d:ik
opgelegd" is een steeds herhaalde
waarschuwing.
Opnamen
Zonder onderbreking beginnen even
over drie de microfoonrepetities van
de eerste scène met Corry van der
Linden (Jane), Tony Foletta (Sammy)
en André du Bois (die de geluiden
verwekt met bordjes, bestek, glazen
en de deur-met-deurbel).
Achter het glas in de controlekamer
geeft Jan Hubert daarbij aanwijzingen
met handgebaren en door de micro
foon. Het gaat vooral om de plaatsen
die de spelers innemen ten opzichte
van de tapkast (de microfoon) en om
het exact timen van de geluiden.
Precies 3.40 knikt Jan Hubert tevre
den. De eerste scène kan op de band
worden gvzet.
Zo gaat het drie dagen lang: repe
teren, nog eens repeteren, opnemen,
bij stukjes en beetjes. Voortdurend
wordt er geschaafd, ook aan de tekst:
er blijken nog een heleboel woorden
overbodig te zijn en die worden on
herroepelijk geschrapt. Jan Hubert is
een fervent strijder voor uiterste so
berheid, dat blijkt telkens weer.
In elkaar
Zo gaat het zaterdag, maandag en
dinsdag, al had het maar een spiertje
gescheeld of het hele schema was in
elkaar gezakt. Want maandagochtend
verschijnt Jan Hubert als een oude
man met een stok en op pantoffels met
een taxi: hij wordt gekweld door spit
en bij iedere beweging giert de pijn
door hem, heen. Maar hij gaat door,
met oog op da klok, het andere op
de tékst en beide oren gespitst op wat
de acteur;? voortbrengen.
Zijn doorzetten wordt beloond: dins
dagochtend is de pijn al flink gezakt
en dinsdagmiddag gaat de slotscène
van Sammy Millers kasboek" op de
band. Als klokslag 1.45 de omroeper
Joop Smits binnenkomt kan hij met
een dóór: aan- en afkondiging comple
teren van het hoorspel dat daarmee
een lengte van tachtig minuten krijgt.
Veertien mensen hebben er vier da
gen intensief aan gewerkt. „Sammy
Millers kasboek" kan worden, dichtge
slagen.
ZONDAG. Om 10 uur in de och
tend musiceert het strijkorkest Bene
detto Marcello over de zender Hilver
sum 1. Er worden werken uitgevoerd
van Marcello, Albinoni en Vivaldi.
Om 2 uur spelen voor dezelfde zen
der de Solisten van Zagreb. Na een
pauze voor de rubriek „Gezien, ge
hoord en gelezen" wordt dit concert
om 3.10 voortgezet. De dirigent van
het ensemble, Antonio Janigro, kan
men dan als cellosolist horen in Cou-
perins „Pieces en concert".
In het programma „Rijkdom der
welluidendheid" klinkt onder andere
Mozarts Strijkkwartet in G, KV 156.
Hilversum 1, 9.55.
„In de vergulde baars" bieden Jan
de Cler en Emile Lopez vanavond weer
een blik door het sleutelgat van een be
kend koffiehuis (10 uur, Hilversum 2).
Volksliedjes uit Kroatië worden om
11.10 via Hilversum 1 gezongen door
Marie-Cécile Moerdijk.
Ted Heath en zijn orkest spelen om
8.35 in het Light programme van de
B.B.C.
(Advertentie)
Het heeft niet veel gescheeld of het
hlijspei van Priestley „Pelikaaneiland"
was in één week twee keer in de
ether versdhenen: vandaag via de radio
en zondag 3 december op de televisie.
De Vara vond dit toch wel een beetje
te veel van het goede en heeft de t.v.-
uitzending, die ook verzorgd wordt
door de toneelgroep Centrum, naar een
later tijdstip verschoven.
Ervoor in de plaats komt het eerste
televisiespel van de actrice Carrie
Rens, getiteld „Het eiland", waarin op
subtiele wijze de gevoelens van een
lerares jegens een leerling uit de hoog
ste klas worden behandeld, Yda An
drea en Jules Hamei spelen de hoofd
rollen. Willy van Hemert regisseert.
brengt
stenen bij de
VPRO in Hilversum."!"^
bouwstenen in de
vorm van nieuwe
abonnementen
op VRIJE GELUIDEN,'
die de positie van
de VPRO verstevigen
(dat is stèéds nodig!)
en een sprekend
bewijs vormen van
de sympathie voor
ons streven naar
een waarlijk natio
naal omroepbestel j
en naar meer
openheid en meer1
verdraagzaamheid
in ons volksleven. 4
BELANGRIJK: Vrije
Geluiden, het radio-
tv-blad van de
VPRO - is boven-
dien het onpartjjdigste)
programmablad - met J
duidelijke en
volledige opgave
van binnen- en
buitenlandse
uitzendingen.
De prijs 3.25
per kwartaal.
Het adres is:
VPRO HILVERSUM
(postbus 11)
Abonneer u ook
of vraag proefnummer,
-■™«W
I /ayrtenct- f
BcMmvvtL
lpp«3!
L r./j
51
Van de ham was slechts een been
overgebleven. Pierre wierp dit been
naar een grote hond, die iets derge
lijks niet meer gezien had sinds de
tijd dat hij een welpje was. Hij
draafden er mee de binnenplaats op.
Na de ham aten zij een vleespas
tei en na deze pastei een pudding en
na de pudding een heerlijke confituur
van citroen, bleekgroen van kleur,
zoetzuur van smaak en bestrooid
met kristalsuiker, een grote zeld
zaamheid.
De man die de ham gekocht had,
scheen de hele provisiekamer van de
Herberg van de Halsafsnijder te heb
ben gekocht en een onbehaaglijk
ogenblik lang voelde Pierre opnieuw
naar zijn geldgordel, bang dat hij
daar een beroep op zou moeten doen.
Maar hij vergat het een ogenblik la
ter, toen hij Blinde Jantje en een die
naar opnieuw namens William voor
iedereen een fles neer zag zetten.
Zodra Pierre er een teugje van ge
nomen had, trok hij verbaasd zijn
wenkbrauwen op. Het was een zeld
zame, gekruide hippocras, die hij
slechts een of twee keer geproefd
had sinds hij aan de tafel van Heer
Robert had gegeten en toen wist hij
natuurlijk nog niet wat het was.
„Dit is edele wijn!" riep hij uit.
„Ere zij de nobele heer die hem ons
schenkt!" Hij hief zijn beker op
naar William en iedereen dronk
mee.
William antwoordde: „De wijn
eert slechts een nobel avondmaal,
mijn vriend" en toen dronken ze al
lemaal daar op. Al spoedig dron
ken ze op zichzelf, op hun buren, de
oudere mannen aan de zijtafels en
zelfs op de wapenknechten die op de
vloer bij de deur cider zaten te drin
ken en te dobbelen.
De wijn was zwaar en koppig en
onberekenbaar. Hij was zoet van
smaak, maar deze zoetheid werd ge
temperd door een bittere ondertoon
die iemand verlangen deed opnieuw
de zoetheid te proeven. Hij had een
ongewone groenige tint. Het zou
geen moeite hebben gekost hem de
hele nacht te drinken, maar wel ge
vaarlijk zijn geweest.
Barrow leunde achterover op zijn
zitplaatsen en greep de tafel stevig
beet. Aan zijn ogen was te zien dat
hij veel gedronken had.
„Inderdaad een nobel feest,"
merkte hij op. „Maar saai zonder
1 nuziek. Wil je niet een beetje op je
doedelzak voor ons spelen, Charles
van Limoges?"
Charles van Limoges, die medicij
nen studeerde, was de zoon van een
major domus die in zijn woonplaats
hoog in aanzien stond.
„Ik weet niet of ik het kan," ant
woordde hij openhartig. „De wijn
van onze edele vriend heeft mijn
longen van alle lucht beroofd."
Barrow zei: „O, ergens heb je nog
wel'een beetje Wind bver," en dit
keer lachten ze allemaal van harte.
Charles zat dwaas met zijn vingers
voor zijn gezicht te wriemelen, alsof
hij ze niet goed kon onderscheiden.
„Wil jij alsjeblieft even mijn vin
gers tellen, Pierre?"
Pierre bekeek de handen nauwkeu
rig. -
„Je houdt toch twee handen op,
niet, Charles?"
„Zeker."
„Minstens twee," zei William, ter
wijl hij ver over de tafel leunde en
plechtig knikte bij deze verzekering.
„Er zitten," deed Pierre uitspraak
,en dat zweer ik bij de tonsuur van
Broeder John, die ons onderricht
heeft in de zo nuttige wetenschap der
wiskunde, aan iedere hand vier vin
gers en een duim, hetgeen voor twee
handen een totaal maakt van acht
vingers en twee duimen om je doe
delzak mee te bespelen. Ik hoop dat
mijn berekening juist is. Makkelijk
was zij niet."
„Hé, dan ben ik orde!" liep Char
les.
„Niet zoals ik tel," maakte Wil
liam bezwaar, ernstig het hoofd
schuddend. „Volgens mij heb je er
veel meer. Naar ik hoop verdwijnt
het teveel in een beker wijn." Hij
dronk zijn beker in een teug leeg.
„Helaas! Ze zijn in aantal verdub
beld!"
Anne bracht het instrument dat ze
bij hun binnenkomst afgegeven had
den bij de eigenaar. Charles speelde
een paar noten bij wijze van proef,
en eindigde met een somber ge
brom.
„Wat krijgen we nu?" zei William.
„Mijn doedelzak weigert te spe
len," antwoordde de muzikant, „ten
zij iemand er bij danst." Iedereen
keek naar Anne en Barrow ::ei:
„Kom meisje, laat ons je benen
eens zien."
Anne pruilde: „Uw uitnodiging is
zowat even beleefd als die van de
doedelzak, James Barrow."
Charles van Limoges keek be
droefd en beledigd. „Mijn doedelzak
onbeleefd? Mijn lieve kleine wind
buil niet beleefd tegen de dame?
Daar krijgt hij klappen voor!" Hij
gaf er een fikse tik op. Het klonk of
hij een mens sloeg en zijn vaardige
vingers vonden noten die precies het
boze gekrijs van een gestraft kind
nabootsten. Ze lachten allemaal en
Anne pruilde niet langer. Charles be
gon een dansliedje te spelen en Anne
trok haar korte rokje nog hoger op
en danste.
Ze had lenige gewrichten, hetgeen
haar dansen ten goede kwam en be
woog zich opvallend sierlijk op haar
lange benen tussen de tafels door,
zodat niemand zich tekort gedaan
kon voelen, maar telkens keerde ze
terug naar de grote tafel bij het
vuur, waardoor ze even dicht bij
Barrow kwam als bij William en
Pierre.
(Wordt vervolgd.)
Van een medewerker
XTEULEN De show die de kijkers vanavond om 8.50 op hun beeld
schermen te zien krijgen dankt zijn ontstaan aan een bezoek van zes
dagen dat de zangeres Eve Boswell deze zomer aan Düsseldorf bracht voor
filmopnamen. Haar Stippvisite", haar korte bezoek aan Duitsland, werd
onmiddelijk aangegrepen om een televisieshow te maken.
Wl
ZONDAG 26 NOVEMBER
RADIO
Corry van der Linden, Tony Foletta en Harry Bronk
Jane, Sammy en Eddie
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. Beide chauf
feurs die een aandeel hebben gehad
in de frontale botsing op de Nieuwe
Hemweg bij Amsterdam die op 2 fe
bruari een leven had gekost, zijn gis
teren veroordeeld voor hoogst roeke
loos rijden.
De Amsterdamse rechtbank legde de
28-jarige monteur P. J. P. B. uit Uit- De Sowjet-unie en Brazilië hebben de
geest, die de grootste schuld zou hebben diplomatieke betrekkingen, die veertien
gehad, honderd gulden boete, een ma and jaar geleden werden verbroken, hervat.
voorwaardelijk met drie jaar proeftijd
en een jaar ontzegging van de rijbe
voegdheid op. De officier van justitie
had twee maanden onvoorwaardelijk en
twee jaar ontzegging gevraagd.
De bestuurder van de andere auto, de
vijftigjarige stucadoor A. J. H. van D.
uit Amsterdam, kreeg honderd gulden
boete, veertien dagen voorwaardelijk
met drie jaar proeftijd en zes maan
den ontzegging van de rijbevoegdheid.
Tegen hem had de officier van justitie
alleen honderd gulden boete geëist.
HILVERSUM I. 402 m.
VARA: 8.00 Nws; 8.18 Trombone kwart;
8.25 Voor het platteland; 8.35 Gevar. pro-
gr; 9.45 Geestelijk leven, toespr; 10.00
Gram; 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00
Lichte muz; 12.30 Sportber; 12.32 Orgel en
piano; 13.00 Nws; 13.07 De toestand in de
wereld, lezing; 13.16 Meded. of gram; 13.20
Progr. voor alle weggebruikers; 14.00 Ork.
conc; 14.30 Kunstkritieken; 15.10 Ork conc;
(verv.); 15.45 Dansork; 16.30 Sportrevue;
VARA: 17.00 Gevar. progr; 17.30 V. d.
jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl. en sportjourn;
VPRO: 18.30 Korte Ned. Protest, kerkd.;
IKOR; 19.00 V. d. jeugd; 19.30 De Open
Deur: Impressies rondom de Assemblee
v. d. Wereldraad van Kerken te New Del
hi. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz;
20.45 De vrouw in het wit hoorsp; 21.20
Lichte muz; 21.40 In het voetspoor der we
tenschap, klankb; 21.55 Gram; 22.30 Nws;
22.40 Act; 22.55 Meded. en sportuitsl; 23.00
Verslag v.d. Derde Assemblee v.d. Wereld
raad v. Kerken te New Delhi; 23.10 Intern,
volksliederen; 23.25 Lichte muz; 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM H. 298 m.
KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Hoog
mis; NCRV: 9.30 Nws. en waterst; 9.45
Gram. CONVENT VAN KERKEN: '10.00
Kerkd. v.d. Baptisten gemeente; 11.05 Vraag-
gespr; 11.20 Ervaringen in New Delhi, le
zing; NCRV: 11.30 Orgel en sopr; 12.00
Gram; KRO: 12.15 Buitenl. comm; 12.25
Gram; 12.55 De hand aan de ploeg, lezing;
13.00 Nws; 13.05 Gevar progr; 13.30 V. d.
jeugd; 14.00 De luister van Uw huis, klank
beeld over de liturgie; 14.30 Alt en piano;
14.55 Lezing; 15.05 Instr. trio; 15.30 Muzi
kale lezing; 16.00 Sport; 16.30 Bijbelover
denking; IKOR: 17.00 Ned. Herv kerkd;
18.00 Het geladen schip, lezingen; 18.30
Act. v.h. kerkelijk erf; 18.40 Klankb
NCRV: Nws uit de kerken: 19.05 Samen
zang; 19.30 Door een geopende deur in de
hemel, lezing; KRO: 19.45 Nws; 20.00
Testbemanning, hoorsp; 20;35 Nederlandse
muz; 21.10 Kampvuren langs de evenaar,
lezing; 21.30 Gram; 22.00 Licht progr; 22.20
22.25 Boekbespr: 22.30 Nw.s:
22.40 Uit het land van de dlchteE. lezing:
23.00 Avondgebed; 23.15 Gram; 23.55-24.00
Nws.
1 TELEVISIE I
NTS: 19.30 Weekjourn; 20.00 Sport in
beeld; NCRV: 20.30 Documentaire film;
NTS; 20.55 Kamerork en solist; NCRV:
21.20 De stilte der zee, TV-spel; 21.45 Zang
en piano; 22.05 Speelfilm.
DUITSLAND
11.00 Filmrep; 11.30 Weekjourn; 12.00
Intern borreluurtje; 12.50 Progr «overz;
13.10 Regionaal weekjourn; 14.30 V. d.
jeugd; 15.00 Zwemmen; 17.00 Rep; 17.30
Speelfilm; 19.00 Aan deze en gene zijde
v.d. zonegrens; 19.30 Sportjourn; 20.00 Nws.
en weeroverz; 20.10 Spel; 21.20 Ork conc;
22.05 Nws; 22.15 Zaaltennis.
BELGIË FRANS
15.00-18.00 Gevar. progr; 19.30 V. d. kind;
20.00 Journ; 20.30 Poppenfilm; 20.45 Negen
miljoen; 22.10 Gevar. progr; 23.10 Journ.
BELGIË VLAAMS
11.00-11.40 H. Mis; 15.00 Landb. kron;
15.30 Binnenlands nws; 16.00 Intern, jeugd-
journ; 16.30 Intern, goochelcongres 1961 te
Luik; 17.30-17.50 V. d. kleuters; 18.30 Te
kenfilm; 18.55 V. d. jeugd; 19.45 Teken
film; 20.00 Nws. en sportuitsl; 20.25 Het
manneke; 20.30 Negro spirituals; 21.30 Clo
se up; 22.15 Sportact; 22.50 Nws.
MAANDAG 27 NOVEMBER
Lichte muz; 15.55 Oude liedjes; 16.10 Mu-
ziek-revue; 16.50 Streekuitz; 17.10 Gram;
17.30 Lichte muz; 17.50 Mil. comm; 18.00
Nws. en comm; 18.20 Act; 18.30 Koperork;
19.00 Pari. overz; 19.15 Regeringsuitz.: Be
scherming Bevolking vraagt Uw aandacht;
19.30 Lichte muz; 20.00 Nws; 20.05 Caba
ret; 20.35 Quiz-progr; 21.25 Lichte muz;
21.55 Actueel progr; 22.30 Nws; 22.40 Pia
norecital; 23.10 Rep. v.d. Derde Assemblee
v.d. Wereldraad v. Kerken te New Delhi;
23.20 Kamerork; 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 M.
NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10
Gram; 7.20 Sportuitsl; 7.30 Gewijde muz;
7.50 Meditatie; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant;
8.35 Gram; 8.50 Idem; 9.00 V. d. zieken;
9.35 Gram; 9.40 V d vrouw; 10.10 Gram;
10.20 Theologische etherleergang; 11.05
Gram of act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz.
13.40 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.35 Ge
var progr (herh v 16-11); 15.30 Vocaal
ens; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Strijk-
kwart; 17.00 V d kleuters; 17.15 V d jeugd;
17.30 Gram; 17.40 Beursberf 17.45 Rege
ringsuitz; 18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 18.50
Openb Kunstbez; 19.00 Nws en weerber; 19.1
Op de man af. praatje; 19.15 Gram; 19.30
Radiokrant; 19.50 Instr sept; 20.10 Tot
overmorgen, hoorsp; 21.35 Blaaskwintet;
22.00 Parlementair comm; 22.15 Orgelspel;
22.30 Nws; 22.40 Avondoverdenking; 22.55
Boekbespr; 23.05 Muziekrevue; 23.50
Gram; 23.55-24.00 Nws.
RADIO
HILVERSUM 1. 402 M.
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram;
8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.35 Van de voor
pagina, praatje. 8.40 Gram; 9.00 Gym v.d.
vrouw; 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Te waar
om mooi te zijn: overdenking. VARA:
10.20 Zestig minuten voor boven de zestig.
11.20 Voordr. 11.35 Sopr, en piano; 12.00
Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb. meded
12.33 Voor het platteland; 12.38 Hammond
orgelspel; 13.00 Nws; 13.15 Voor de Mid
denstand, 13.20 Karpermuz; 13.45 Wikken
en wegen, praatje; 14.00 Fluit en piano;
14,25 Vijftien jaar daarna, hoorsp; 15.30
TELEVISIE 1
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht;
20.20 Rep. Circus Strassburger. KRO: 21.35
Kent U mij nogl, TV-spel; 22.05 Epiloog.
NTS: 22.15 Journalistenforum.
DUITSLAND
17.00-18.00 V d kind; (Regionaal progr.:
NDR: 18.20 Progr-overz; 18.25 Die Nord-
schau; 19.25 Moeder is de allerbeste.
WDR: 18.40 Hier und Heute, journ: 19.15
Met zevenmijlslaarzen); 20.00 Journ en
weeroverz; 20.20 Rep; 20.50 Ballet; 21.25
Pol gesprek: 22.10 Laatste nws.
BELGIË FRANS
18.30 V d kind; 19.00 Sport; 19.40 En
gelse les; 20.00 Journ; 20.30 Gevar progr;
21.30 Documentaire; 22.10 Journ.
BELGIË VLAAMS
19.00 V d teenagers; 19.30 Filmrep; 19.45
Cult act; 20.00 Nws en sportuitsl; 20.25
Het manneke; 20.30 Speelfilm; 22.00 To-
neelkron; 22.30 Nws.
Eve Boswell en Chris Howland
Eve Boswell werd het middelpunt
van een programma vol muziek, dans
en zang en West-Duitslands populair
ste „platenruiter", Chris Howland,
kreeg de opdracht de zangeres aan
het Duitse publiek voor te stellen.
Clarke Brothers
Aan dit programma werken verder
nog mee de Clarke Brothers, het bal
let van de Keulse opera en het be
faamde orkest van Kurt Edelhagen.
Eve Boswell is als Eva Keleti in
Boedapest geboren als kind van een
trekkend artiestenechtpaar. Zij kreeg
haar onderwijs in Hongarije, Duits
land en Zwitserland.
Tijdens de tweede wereldoorlog
trouwde zij met Trevor Boswell, de
stiefzoon van de eigenaar van het
Zuidafrikaanse circus Boswell. Haar
roem als zangeres dankte zij aan een
optreden voor de radio als invalster
van een zieke collega. Binnen enkele
jaren bracht zij het tot „South Afri
ca's Queen of Song"
In 1949 ging Eve Boswell naar En
geland, waar -ij bij het orkest van
Geraldo zong. Enorm succes, ook op
het continent, oogstte zij met haar
versie van „Sugarbush" (Suikerbos-
sie)dat zij sindsdien als herkennings.
melodie gebruikt.
PARIJS. De Franse regering gaat
een obligatielening uitschrijven ter be
kostiging van het tweede televisienel,
dat eind 1963 in gebruik zal worden
genomen.
De zendstations voor dit net komen'
in Parijs, Rijssel, Rouaan, Le Havre,
St. Etienne, Lyon, Marseille, Touion
en Nice.