niet bij het zwaard IaEEëën Eve Boswell danst en zingt in Sti programma's Twee chauffeurs veroordeeld Zaterdag 25 november 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 13 Europa cup 1 december AMERIKAANS-DUITSE SAMENWERKING BIJ TV „WE ZIJN ER EEN BEETJE LAAT MEE" PELIKAANEILAND VERPLAATST IN HET KORT TWEEDE ERANSE T.V.-NET Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Het kletsende geluid van een bekkenslag overstemt het licht geratel dat de draaiende kiesschijf van de telefoon oplevert. In brede akkoorden stroomt het slot van een muziekstuk uit de luidspreker. Even nog is het stil, dan: draait de technicus Adri Lievense knoppen en schakelaars rondom hem om, zucht de regisseur Jan C. Hubert behoed zaam vanwege zijn spit „hè, hè, dat staat er weer op" en komt er in de studio algemene beweging onder de zojuist nog roerloos luiste rende leden van de hoorspelkern. Een hoorspel is voltooid, compleet met aan- en afkondiging van de omroeper Joop Smits op de geluidsband gezet en voorlopig opgebor gen in het archief, totdat Ab Cauvern van de hoorspelafdeling van de Vara er een plaats van tachtig minuten lengte voor in het pro gramma heeft gevonden. Jan C. Hubert gewoon vandaag ZATERDAG Het middagprogram ma vermeldt twee iilms: het optreden van de trompettist Miles Davis met zijn kwintet (3 uur) en Westenwind, een documentaire van Arne Sucksdorff over Lapland (3.25). 's Avonds is er eerst een aflevering van „Luipaard op schoot" (7.30). Na journaal en weeroverzicht de vaste zaterdagavondrubrieken van de Avro: „Kom er maar eens achter" (8.20), vSterrefonie" met Eve Boswell (8.50), „Hou je aan je woord" (9.35) en deel 4 van „Mijn zuster Eileen" (10.20). België Vlaams: Na de 19e afleve ring van het tv-feuilleton „Het is al tijd Dennis" (8.30) volgt uit het Ame rikaanse theater in Brussel het spel „Waag je kans" (9 uur). Om 10 uur krijgt men een gefilmd variétépro gramma van de Japanse televisie te zien. Met een reportage van de zes daagse van Gent en het journaal (10.20) wordt dit zaterdagavondpro gramma besloten. België Frans: In de middaguren, om 5.30, worden enkele beelden gege ven van de tenniswedstrijden die in Keulen worden gehouden. Om 8.30 is er een kort balletprogramma en om 8.45 de quiz voor verloofden, „Liefde, spelen, sparen". Onder de titel „We- reldfolklore" wordt de kijkers een programma voorgezet, waarin zij het een en ander kunnen zien over de folk lore in verschillende landen (9.45). Inspecteur Leclerc zorgt voor een spannend half uurtje met ,,De terug keer van Helena" (10.15). Duitsland: Om 5.30 is er voor de sportenthousiasten een reportage van de tenniswedstrijden die in Keulen worden gehouden. Na het journaal van 8 uur staan de camera's in het Ohn- sorg-theater klaar voor de opvoering van „Jette ruimt op", een spel van Adolf Woderich over een weduwnaar die vrouwelijke hulp krijgt voor de op voeding van zijn kinderen (8.20). Na het laatste journaal en „Het woord voor de zondag" (10.25) volgt een op genomen reportage van de tenniswed strijden in Keulen (10.40). AMSTERDAM. De eerste basket balwedstrijd om de Europa cup tussen de Nederlandse titelhouder The Wol ves en de Franse kampioen Alsac Bag- nolet, die op zaterdagmiddag 25 no vember a.s. in de Apollohal zou wor den gespeeld en door de t.v. zou wor den uitgezonden is verschoven naar vrijdag 1 december. De camera's blijven niettemin toch op 25 november op basketbal gericht met de ontmoeting tussen The Wolves en Landlust, de ongeslagen koplopers in de hoofdklasse. LONDEN De Amerikaanse maat schappij Time-Life Broadcast en de Duitse uitgeverij DuMont Schauberg hebben samen een televisieproduktie- maatschappij opgericht, die in Keu len zal worden gevestigd. Deze nieuwe maatschappij heet DuMont-Time-Fernseh-Programmge- sellschaft en gaat televisiefilms en -programma's produceren voor de Duits sprekende landen. Adrie Lievense op de band VIER DAGEN VOOR TACHTIG MINUTEN vandaag} ZATERDAG. In het programma „Populaire klassieken", dat vanavond om 7.55 over Hilversum 2 wordt uitge zonden, kan men naar de ouverture Manfred van Schumann luisteren in een vertolking van het Gewandhaus Orkest, waarna Brahms' Vioolconcert klinkt met Henryk Szeryng als solist. Hij wordt be geleid door het Londens Symfonie Or kest onder leiding van de nestor der Europese dirigenten Pierre Monteux. Het derde programma van de B.B.C. biedt om 11.15 een orgelconcert, waar in men naar historische Franse orgels kan luisteren De Vara brengt op de toneelmatinee (Hilv. 1, 2.50) in samenwerking met de toneelgroep Centrum een toneelre portage van het blijspel „Pelikaanei land" van J. B. Priestley dat werd op gevoerd in Marcanti in Amsterdam. De regisseur Jan C. Hubert heeft zich samen met een technicus van de N.R.U. eerst grondig moeten verdie pen in de tekst om de stemmen van de zich over het toneel bewegende ac trices en acteurs op de juiste manier in de verschillende microfoons te van gen. Daarbij is gebruik gemaakt van bedrijfstelevisie, zodat het toneelbeeld in de reportagewagen te zien was. Met het resultaat van deze reportage kon de toneelregisseur, Walter Kous, zich verenigen, zodat dit experiment vanmiddag uit de luidsprekers komt. radio morgen morggn ZONDAG Met het weekjournaal (7.30) en Sport in beeld (8 uur) wordt als gewoonlijk begonnen. Daarna pre senteert de N.C.R.V. het eerste deel van „De reis van hun leven", waarin een jong echtpaar een reis door het heilige land maakt (8.30). Om 8.55 concerteert het Amsterdams Kamer orkest met als solist Frans Brüggen. U hoort muziek van Bach, Vivaldi en Wolf. ,,E- stilte der zee", de beroem de verzetsnovelle van Vercors, wordt vanavond in een bewerking van Jean Mercure opgevoerd door Marcel Hen- drickx, Johan Fiolet en Sigrid Koetse (9.20). Na een recital van negrospiri tuals door Martha Flowers volgt nog een documentaire film over een gees telijk gehandicapte jongen: „Stefan" (10.05). België Vlaams: Om 4.30 worden in een opgenomen programma een uur lang beelden getoond van het in de zo mer gehouden goochelconcours te Luik. Het avondprogramma vermeldt „Deep river" een liederenprogramma met negrospirituals, songs en melodie- en van Stephan Foster en Gershwin (8.30). Om 9.30 wordt _een nieuwe af levering van de rubriek „Close up" gepresenteerd. Daarna volgen „Sport weekend" en het journaal. België Frans: Om 8.45 is het tijd voor de quiz „Negen miljoen Belgen". Met „Waterland" heeft de Nederland se televisie meegedongen naar de „Gouden Roos van Montreux 1961" (10.10). Duitsland: Om 3 uur wordt in het Paraeelsusbad te Reinickendorf een zwemfeest gevierd en om 5.30 volgt de befaamde film over het leven van Florence Nightingale met Anne Nea- gle. Na het nieuws van 8 uur wordt een mysteriespel van Hugo von Hof- mannsthal voor de camera's gebracht. Het handelt over de schepping en de ondergang van de wereld en het lot van de mens (8.10). Daarna speelt de Poolse violist Henryk Szeryng het vi oolconcert in D-dur van Ludwig van Beethoven (9 20). Na het journaal volgt nog een filmverslag van de ten niswedstrijden in Keulen (10.15). p een oogwenk is de studio verlaten door de acteurs en actrices. Alleen de inspiciënt André du Bois blijft nog achter, om „het geluid" op te ruimen: bordjes en bestek, een telefoon, een fles en een glas, wat papier en extra een paar tekstboeken die enkele hoorspelers hebben achtergelaten. In de controlekamer heeft Jan Hubert zich allervoorzichtigst uit zijn stoel gehesen. Ab Cauvern houdt de zware deur voor hem open. Adri Lievense sluit het rijtje. „Precies volgens het schema", zegt Jan Hubert, met een blik op de klok. Het is dinsdagmiddag, 3.45. YRIJDAGOCHTEND is het eigenlijk begonnen. Om 11 uur heeft Jan Hubert de acteurs en actrices van de hoorspelkern, die aan dit luisterspel meewerken, besteld voor het lezen van de tekst. Om 10 uur zit hij echter al met Lievense en Du Bois in de con. trolekamer om vast te stellen welke geluidseffecten er nodig zijn en waar ze tussen de tekst moeten worden ge voegd. „We zijn er een beetje laat mee," zegt de regisseur opgewekt. „Ik kreeg de tekst namelijk maandag pas van de vertaler en moest toen nog aan het bewerken slaan. Nantko Hazelhoff le vert weliswaar een uitmuntende verta ling af, maar deze bekt niet overal. De tekst wordt niet gelezen, maar be luisterd en daar moet je rekening mee houden. Hier, kijkt u maar eens." Grote hekel Hij legt het door hem bewerkte ma nuscript van „Sammy Millers kas. boek" voor mij neer. „Om te begin nen luidde de titel van dit Engelse hoorspel het is van Kenneth Hayles —„The strings of fear". Dat mag in het Engels wel goed klinken, aan „De snaren der vrees" heb ik een grote hekel. Dus: Sammy Millers kasboek." Hij slaat een paar bladzijden om. „Hier, een voorbeeld. Hazelhoff laat Sammy tegen zijn dochter Jane zeggen: „Weet je wat ik heb zitten denken, Jane?" en dan antwoordt zij: „Neen, ik ben benieuwd waar u nu weer mee aan komt." Mijn versie is nu als volgt: „Jane: Zit je weer te prakkizeren? Sammy: Ja. Jane: Waarover? Wat is er nu weer?" Het moet lekker bekken." Deurbel Hij draait zich om naar de inspi ciënt en zegt: „Du. Bois, het stuk speelt zich' grotendeels af in de gelag kamer van een restaurant aan een grote verkeersweg. Ik wil de micro foon boven de tapkast hebben. Verder heb ik een deurbel nodig, een tele foon en het geluid van langs suizen de auto's als de deur openstaat De muziek heb je al meegebracht?" Uit de door Du Bois aangesleepte grammofoonplaten en requisieten kiest de regisseur wat hij nodig heeft, ter wijl de technicus zijn verzameling rangschikt en ijverig aantekeningen maakt in de tekst. Op het laatste moment blijkt de auteur van het hoorspel tegen het ein de een klant in het restaurant te heb ben, die wel is binnen gekomen, maar die hij vergeten is bijtijds weer te la ten weggaan. „Dit hoorspel is notabene door de B.B.C. uitgezonden", grijnst Jan Hu- bert, „en daar hebben ze er blijkbaar niets van gemerkt. Die vent zit waar schijnlijk nu nog in de hoorspelstudio op zijn claus te wachten." Lezen Precies om 11 uur begint het lezen, in de hoorspelstudio, waar de acteurs en actrices inmiddels zijn verzameld. „Hebben jullie de tekst al gelezen?" vraagt Jan Hubert aan het hoofd van de lange tafel. „Hoe kan dat nou", antwoordt een koor, „het stuk kwam vanmorgen pas over de post." Alleen Tony Foletta (Sammy in het spel) verklaart met zichtbaar valse bescheidenheid dat hij zijn rol in de trein naar Hilversum heeft gelezen. „Goed, dan staan jullie er tenmin ste fris tegenover." Jan Hubert zet in het kort de inhoud van het spel uitëen en duidt de spelers met enkele woorden aan welke personen zij moe ten verbeelden. „Denk erom, zo ge wóón 'mogelijk. Geen toneelstemmen-, geen typetjes maken. We hebben vier dagen voor het stuk: vanmiddag, mor- genochtend, maandag en dinsdag. Dinsdag tegen 4 uur wil ik Maar zijn. Corry (tegen Corry van der Linden, die de rol van Jane vervult), wil jij maar beginnen?" Witje Het lezen begint, voortdurend onder broken door de regisseur, die de per. sonen al helemaal in zijn hoofd heeft. Hij zet als het ware leestekens: klem tonen, komma's, spaties („een witje laten vallerf" heet dat), zet aan, zwakt af, zet de situatie uiteen, ontrafelt de motieven van de personen en spitst de dialoog toe. Tot 3 uur duurt dit lezen, slechts onderbroken door een half uur lunch pauze. Het is inspannend werken, dat een ononderbroken concentratie van de acteurs eist, niet alleen op de ei gen tekst, maar ook op die van de me despelers. Onvermoeibaar jaagt Jan Hubert, wiens wangen steeds roder worden, op zwakke plekjes en (vooral) op theatraliteit. „Gewoon, niet te d:ik opgelegd" is een steeds herhaalde waarschuwing. Opnamen Zonder onderbreking beginnen even over drie de microfoonrepetities van de eerste scène met Corry van der Linden (Jane), Tony Foletta (Sammy) en André du Bois (die de geluiden verwekt met bordjes, bestek, glazen en de deur-met-deurbel). Achter het glas in de controlekamer geeft Jan Hubert daarbij aanwijzingen met handgebaren en door de micro foon. Het gaat vooral om de plaatsen die de spelers innemen ten opzichte van de tapkast (de microfoon) en om het exact timen van de geluiden. Precies 3.40 knikt Jan Hubert tevre den. De eerste scène kan op de band worden gvzet. Zo gaat het drie dagen lang: repe teren, nog eens repeteren, opnemen, bij stukjes en beetjes. Voortdurend wordt er geschaafd, ook aan de tekst: er blijken nog een heleboel woorden overbodig te zijn en die worden on herroepelijk geschrapt. Jan Hubert is een fervent strijder voor uiterste so berheid, dat blijkt telkens weer. In elkaar Zo gaat het zaterdag, maandag en dinsdag, al had het maar een spiertje gescheeld of het hele schema was in elkaar gezakt. Want maandagochtend verschijnt Jan Hubert als een oude man met een stok en op pantoffels met een taxi: hij wordt gekweld door spit en bij iedere beweging giert de pijn door hem, heen. Maar hij gaat door, met oog op da klok, het andere op de tékst en beide oren gespitst op wat de acteur;? voortbrengen. Zijn doorzetten wordt beloond: dins dagochtend is de pijn al flink gezakt en dinsdagmiddag gaat de slotscène van Sammy Millers kasboek" op de band. Als klokslag 1.45 de omroeper Joop Smits binnenkomt kan hij met een dóór: aan- en afkondiging comple teren van het hoorspel dat daarmee een lengte van tachtig minuten krijgt. Veertien mensen hebben er vier da gen intensief aan gewerkt. „Sammy Millers kasboek" kan worden, dichtge slagen. ZONDAG. Om 10 uur in de och tend musiceert het strijkorkest Bene detto Marcello over de zender Hilver sum 1. Er worden werken uitgevoerd van Marcello, Albinoni en Vivaldi. Om 2 uur spelen voor dezelfde zen der de Solisten van Zagreb. Na een pauze voor de rubriek „Gezien, ge hoord en gelezen" wordt dit concert om 3.10 voortgezet. De dirigent van het ensemble, Antonio Janigro, kan men dan als cellosolist horen in Cou- perins „Pieces en concert". In het programma „Rijkdom der welluidendheid" klinkt onder andere Mozarts Strijkkwartet in G, KV 156. Hilversum 1, 9.55. „In de vergulde baars" bieden Jan de Cler en Emile Lopez vanavond weer een blik door het sleutelgat van een be kend koffiehuis (10 uur, Hilversum 2). Volksliedjes uit Kroatië worden om 11.10 via Hilversum 1 gezongen door Marie-Cécile Moerdijk. Ted Heath en zijn orkest spelen om 8.35 in het Light programme van de B.B.C. (Advertentie) Het heeft niet veel gescheeld of het hlijspei van Priestley „Pelikaaneiland" was in één week twee keer in de ether versdhenen: vandaag via de radio en zondag 3 december op de televisie. De Vara vond dit toch wel een beetje te veel van het goede en heeft de t.v.- uitzending, die ook verzorgd wordt door de toneelgroep Centrum, naar een later tijdstip verschoven. Ervoor in de plaats komt het eerste televisiespel van de actrice Carrie Rens, getiteld „Het eiland", waarin op subtiele wijze de gevoelens van een lerares jegens een leerling uit de hoog ste klas worden behandeld, Yda An drea en Jules Hamei spelen de hoofd rollen. Willy van Hemert regisseert. brengt stenen bij de VPRO in Hilversum."!"^ bouwstenen in de vorm van nieuwe abonnementen op VRIJE GELUIDEN,' die de positie van de VPRO verstevigen (dat is stèéds nodig!) en een sprekend bewijs vormen van de sympathie voor ons streven naar een waarlijk natio naal omroepbestel j en naar meer openheid en meer1 verdraagzaamheid in ons volksleven. 4 BELANGRIJK: Vrije Geluiden, het radio- tv-blad van de VPRO - is boven- dien het onpartjjdigste) programmablad - met J duidelijke en volledige opgave van binnen- en buitenlandse uitzendingen. De prijs 3.25 per kwartaal. Het adres is: VPRO HILVERSUM (postbus 11) Abonneer u ook of vraag proefnummer, -■™«W I /ayrtenct- f BcMmvvtL lpp«3! L r./j 51 Van de ham was slechts een been overgebleven. Pierre wierp dit been naar een grote hond, die iets derge lijks niet meer gezien had sinds de tijd dat hij een welpje was. Hij draafden er mee de binnenplaats op. Na de ham aten zij een vleespas tei en na deze pastei een pudding en na de pudding een heerlijke confituur van citroen, bleekgroen van kleur, zoetzuur van smaak en bestrooid met kristalsuiker, een grote zeld zaamheid. De man die de ham gekocht had, scheen de hele provisiekamer van de Herberg van de Halsafsnijder te heb ben gekocht en een onbehaaglijk ogenblik lang voelde Pierre opnieuw naar zijn geldgordel, bang dat hij daar een beroep op zou moeten doen. Maar hij vergat het een ogenblik la ter, toen hij Blinde Jantje en een die naar opnieuw namens William voor iedereen een fles neer zag zetten. Zodra Pierre er een teugje van ge nomen had, trok hij verbaasd zijn wenkbrauwen op. Het was een zeld zame, gekruide hippocras, die hij slechts een of twee keer geproefd had sinds hij aan de tafel van Heer Robert had gegeten en toen wist hij natuurlijk nog niet wat het was. „Dit is edele wijn!" riep hij uit. „Ere zij de nobele heer die hem ons schenkt!" Hij hief zijn beker op naar William en iedereen dronk mee. William antwoordde: „De wijn eert slechts een nobel avondmaal, mijn vriend" en toen dronken ze al lemaal daar op. Al spoedig dron ken ze op zichzelf, op hun buren, de oudere mannen aan de zijtafels en zelfs op de wapenknechten die op de vloer bij de deur cider zaten te drin ken en te dobbelen. De wijn was zwaar en koppig en onberekenbaar. Hij was zoet van smaak, maar deze zoetheid werd ge temperd door een bittere ondertoon die iemand verlangen deed opnieuw de zoetheid te proeven. Hij had een ongewone groenige tint. Het zou geen moeite hebben gekost hem de hele nacht te drinken, maar wel ge vaarlijk zijn geweest. Barrow leunde achterover op zijn zitplaatsen en greep de tafel stevig beet. Aan zijn ogen was te zien dat hij veel gedronken had. „Inderdaad een nobel feest," merkte hij op. „Maar saai zonder 1 nuziek. Wil je niet een beetje op je doedelzak voor ons spelen, Charles van Limoges?" Charles van Limoges, die medicij nen studeerde, was de zoon van een major domus die in zijn woonplaats hoog in aanzien stond. „Ik weet niet of ik het kan," ant woordde hij openhartig. „De wijn van onze edele vriend heeft mijn longen van alle lucht beroofd." Barrow zei: „O, ergens heb je nog wel'een beetje Wind bver," en dit keer lachten ze allemaal van harte. Charles zat dwaas met zijn vingers voor zijn gezicht te wriemelen, alsof hij ze niet goed kon onderscheiden. „Wil jij alsjeblieft even mijn vin gers tellen, Pierre?" Pierre bekeek de handen nauwkeu rig. - „Je houdt toch twee handen op, niet, Charles?" „Zeker." „Minstens twee," zei William, ter wijl hij ver over de tafel leunde en plechtig knikte bij deze verzekering. „Er zitten," deed Pierre uitspraak ,en dat zweer ik bij de tonsuur van Broeder John, die ons onderricht heeft in de zo nuttige wetenschap der wiskunde, aan iedere hand vier vin gers en een duim, hetgeen voor twee handen een totaal maakt van acht vingers en twee duimen om je doe delzak mee te bespelen. Ik hoop dat mijn berekening juist is. Makkelijk was zij niet." „Hé, dan ben ik orde!" liep Char les. „Niet zoals ik tel," maakte Wil liam bezwaar, ernstig het hoofd schuddend. „Volgens mij heb je er veel meer. Naar ik hoop verdwijnt het teveel in een beker wijn." Hij dronk zijn beker in een teug leeg. „Helaas! Ze zijn in aantal verdub beld!" Anne bracht het instrument dat ze bij hun binnenkomst afgegeven had den bij de eigenaar. Charles speelde een paar noten bij wijze van proef, en eindigde met een somber ge brom. „Wat krijgen we nu?" zei William. „Mijn doedelzak weigert te spe len," antwoordde de muzikant, „ten zij iemand er bij danst." Iedereen keek naar Anne en Barrow ::ei: „Kom meisje, laat ons je benen eens zien." Anne pruilde: „Uw uitnodiging is zowat even beleefd als die van de doedelzak, James Barrow." Charles van Limoges keek be droefd en beledigd. „Mijn doedelzak onbeleefd? Mijn lieve kleine wind buil niet beleefd tegen de dame? Daar krijgt hij klappen voor!" Hij gaf er een fikse tik op. Het klonk of hij een mens sloeg en zijn vaardige vingers vonden noten die precies het boze gekrijs van een gestraft kind nabootsten. Ze lachten allemaal en Anne pruilde niet langer. Charles be gon een dansliedje te spelen en Anne trok haar korte rokje nog hoger op en danste. Ze had lenige gewrichten, hetgeen haar dansen ten goede kwam en be woog zich opvallend sierlijk op haar lange benen tussen de tafels door, zodat niemand zich tekort gedaan kon voelen, maar telkens keerde ze terug naar de grote tafel bij het vuur, waardoor ze even dicht bij Barrow kwam als bij William en Pierre. (Wordt vervolgd.) Van een medewerker XTEULEN De show die de kijkers vanavond om 8.50 op hun beeld schermen te zien krijgen dankt zijn ontstaan aan een bezoek van zes dagen dat de zangeres Eve Boswell deze zomer aan Düsseldorf bracht voor filmopnamen. Haar Stippvisite", haar korte bezoek aan Duitsland, werd onmiddelijk aangegrepen om een televisieshow te maken. Wl ZONDAG 26 NOVEMBER RADIO Corry van der Linden, Tony Foletta en Harry Bronk Jane, Sammy en Eddie Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. Beide chauf feurs die een aandeel hebben gehad in de frontale botsing op de Nieuwe Hemweg bij Amsterdam die op 2 fe bruari een leven had gekost, zijn gis teren veroordeeld voor hoogst roeke loos rijden. De Amsterdamse rechtbank legde de 28-jarige monteur P. J. P. B. uit Uit- De Sowjet-unie en Brazilië hebben de geest, die de grootste schuld zou hebben diplomatieke betrekkingen, die veertien gehad, honderd gulden boete, een ma and jaar geleden werden verbroken, hervat. voorwaardelijk met drie jaar proeftijd en een jaar ontzegging van de rijbe voegdheid op. De officier van justitie had twee maanden onvoorwaardelijk en twee jaar ontzegging gevraagd. De bestuurder van de andere auto, de vijftigjarige stucadoor A. J. H. van D. uit Amsterdam, kreeg honderd gulden boete, veertien dagen voorwaardelijk met drie jaar proeftijd en zes maan den ontzegging van de rijbevoegdheid. Tegen hem had de officier van justitie alleen honderd gulden boete geëist. HILVERSUM I. 402 m. VARA: 8.00 Nws; 8.18 Trombone kwart; 8.25 Voor het platteland; 8.35 Gevar. pro- gr; 9.45 Geestelijk leven, toespr; 10.00 Gram; 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportber; 12.32 Orgel en piano; 13.00 Nws; 13.07 De toestand in de wereld, lezing; 13.16 Meded. of gram; 13.20 Progr. voor alle weggebruikers; 14.00 Ork. conc; 14.30 Kunstkritieken; 15.10 Ork conc; (verv.); 15.45 Dansork; 16.30 Sportrevue; VARA: 17.00 Gevar. progr; 17.30 V. d. jeugd; 17.50 Nws, sportuitsl. en sportjourn; VPRO: 18.30 Korte Ned. Protest, kerkd.; IKOR; 19.00 V. d. jeugd; 19.30 De Open Deur: Impressies rondom de Assemblee v. d. Wereldraad van Kerken te New Del hi. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 Lichte muz; 20.45 De vrouw in het wit hoorsp; 21.20 Lichte muz; 21.40 In het voetspoor der we tenschap, klankb; 21.55 Gram; 22.30 Nws; 22.40 Act; 22.55 Meded. en sportuitsl; 23.00 Verslag v.d. Derde Assemblee v.d. Wereld raad v. Kerken te New Delhi; 23.10 Intern, volksliederen; 23.25 Lichte muz; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H. 298 m. KRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 8.25 Hoog mis; NCRV: 9.30 Nws. en waterst; 9.45 Gram. CONVENT VAN KERKEN: '10.00 Kerkd. v.d. Baptisten gemeente; 11.05 Vraag- gespr; 11.20 Ervaringen in New Delhi, le zing; NCRV: 11.30 Orgel en sopr; 12.00 Gram; KRO: 12.15 Buitenl. comm; 12.25 Gram; 12.55 De hand aan de ploeg, lezing; 13.00 Nws; 13.05 Gevar progr; 13.30 V. d. jeugd; 14.00 De luister van Uw huis, klank beeld over de liturgie; 14.30 Alt en piano; 14.55 Lezing; 15.05 Instr. trio; 15.30 Muzi kale lezing; 16.00 Sport; 16.30 Bijbelover denking; IKOR: 17.00 Ned. Herv kerkd; 18.00 Het geladen schip, lezingen; 18.30 Act. v.h. kerkelijk erf; 18.40 Klankb NCRV: Nws uit de kerken: 19.05 Samen zang; 19.30 Door een geopende deur in de hemel, lezing; KRO: 19.45 Nws; 20.00 Testbemanning, hoorsp; 20;35 Nederlandse muz; 21.10 Kampvuren langs de evenaar, lezing; 21.30 Gram; 22.00 Licht progr; 22.20 22.25 Boekbespr: 22.30 Nw.s: 22.40 Uit het land van de dlchteE. lezing: 23.00 Avondgebed; 23.15 Gram; 23.55-24.00 Nws. 1 TELEVISIE I NTS: 19.30 Weekjourn; 20.00 Sport in beeld; NCRV: 20.30 Documentaire film; NTS; 20.55 Kamerork en solist; NCRV: 21.20 De stilte der zee, TV-spel; 21.45 Zang en piano; 22.05 Speelfilm. DUITSLAND 11.00 Filmrep; 11.30 Weekjourn; 12.00 Intern borreluurtje; 12.50 Progr «overz; 13.10 Regionaal weekjourn; 14.30 V. d. jeugd; 15.00 Zwemmen; 17.00 Rep; 17.30 Speelfilm; 19.00 Aan deze en gene zijde v.d. zonegrens; 19.30 Sportjourn; 20.00 Nws. en weeroverz; 20.10 Spel; 21.20 Ork conc; 22.05 Nws; 22.15 Zaaltennis. BELGIË FRANS 15.00-18.00 Gevar. progr; 19.30 V. d. kind; 20.00 Journ; 20.30 Poppenfilm; 20.45 Negen miljoen; 22.10 Gevar. progr; 23.10 Journ. BELGIË VLAAMS 11.00-11.40 H. Mis; 15.00 Landb. kron; 15.30 Binnenlands nws; 16.00 Intern, jeugd- journ; 16.30 Intern, goochelcongres 1961 te Luik; 17.30-17.50 V. d. kleuters; 18.30 Te kenfilm; 18.55 V. d. jeugd; 19.45 Teken film; 20.00 Nws. en sportuitsl; 20.25 Het manneke; 20.30 Negro spirituals; 21.30 Clo se up; 22.15 Sportact; 22.50 Nws. MAANDAG 27 NOVEMBER Lichte muz; 15.55 Oude liedjes; 16.10 Mu- ziek-revue; 16.50 Streekuitz; 17.10 Gram; 17.30 Lichte muz; 17.50 Mil. comm; 18.00 Nws. en comm; 18.20 Act; 18.30 Koperork; 19.00 Pari. overz; 19.15 Regeringsuitz.: Be scherming Bevolking vraagt Uw aandacht; 19.30 Lichte muz; 20.00 Nws; 20.05 Caba ret; 20.35 Quiz-progr; 21.25 Lichte muz; 21.55 Actueel progr; 22.30 Nws; 22.40 Pia norecital; 23.10 Rep. v.d. Derde Assemblee v.d. Wereldraad v. Kerken te New Delhi; 23.20 Kamerork; 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10 Gram; 7.20 Sportuitsl; 7.30 Gewijde muz; 7.50 Meditatie; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant; 8.35 Gram; 8.50 Idem; 9.00 V. d. zieken; 9.35 Gram; 9.40 V d vrouw; 10.10 Gram; 10.20 Theologische etherleergang; 11.05 Gram of act; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram; 14.05 Schoolradio; 14.35 Ge var progr (herh v 16-11); 15.30 Vocaal ens; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Strijk- kwart; 17.00 V d kleuters; 17.15 V d jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beursberf 17.45 Rege ringsuitz; 18.00 Orgelconc; 18.30 Gram; 18.50 Openb Kunstbez; 19.00 Nws en weerber; 19.1 Op de man af. praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Instr sept; 20.10 Tot overmorgen, hoorsp; 21.35 Blaaskwintet; 22.00 Parlementair comm; 22.15 Orgelspel; 22.30 Nws; 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbespr; 23.05 Muziekrevue; 23.50 Gram; 23.55-24.00 Nws. RADIO HILVERSUM 1. 402 M. VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 8.35 Van de voor pagina, praatje. 8.40 Gram; 9.00 Gym v.d. vrouw; 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Te waar om mooi te zijn: overdenking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor boven de zestig. 11.20 Voordr. 11.35 Sopr, en piano; 12.00 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb. meded 12.33 Voor het platteland; 12.38 Hammond orgelspel; 13.00 Nws; 13.15 Voor de Mid denstand, 13.20 Karpermuz; 13.45 Wikken en wegen, praatje; 14.00 Fluit en piano; 14,25 Vijftien jaar daarna, hoorsp; 15.30 TELEVISIE 1 NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht; 20.20 Rep. Circus Strassburger. KRO: 21.35 Kent U mij nogl, TV-spel; 22.05 Epiloog. NTS: 22.15 Journalistenforum. DUITSLAND 17.00-18.00 V d kind; (Regionaal progr.: NDR: 18.20 Progr-overz; 18.25 Die Nord- schau; 19.25 Moeder is de allerbeste. WDR: 18.40 Hier und Heute, journ: 19.15 Met zevenmijlslaarzen); 20.00 Journ en weeroverz; 20.20 Rep; 20.50 Ballet; 21.25 Pol gesprek: 22.10 Laatste nws. BELGIË FRANS 18.30 V d kind; 19.00 Sport; 19.40 En gelse les; 20.00 Journ; 20.30 Gevar progr; 21.30 Documentaire; 22.10 Journ. BELGIË VLAAMS 19.00 V d teenagers; 19.30 Filmrep; 19.45 Cult act; 20.00 Nws en sportuitsl; 20.25 Het manneke; 20.30 Speelfilm; 22.00 To- neelkron; 22.30 Nws. Eve Boswell en Chris Howland Eve Boswell werd het middelpunt van een programma vol muziek, dans en zang en West-Duitslands populair ste „platenruiter", Chris Howland, kreeg de opdracht de zangeres aan het Duitse publiek voor te stellen. Clarke Brothers Aan dit programma werken verder nog mee de Clarke Brothers, het bal let van de Keulse opera en het be faamde orkest van Kurt Edelhagen. Eve Boswell is als Eva Keleti in Boedapest geboren als kind van een trekkend artiestenechtpaar. Zij kreeg haar onderwijs in Hongarije, Duits land en Zwitserland. Tijdens de tweede wereldoorlog trouwde zij met Trevor Boswell, de stiefzoon van de eigenaar van het Zuidafrikaanse circus Boswell. Haar roem als zangeres dankte zij aan een optreden voor de radio als invalster van een zieke collega. Binnen enkele jaren bracht zij het tot „South Afri ca's Queen of Song" In 1949 ging Eve Boswell naar En geland, waar -ij bij het orkest van Geraldo zong. Enorm succes, ook op het continent, oogstte zij met haar versie van „Sugarbush" (Suikerbos- sie)dat zij sindsdien als herkennings. melodie gebruikt. PARIJS. De Franse regering gaat een obligatielening uitschrijven ter be kostiging van het tweede televisienel, dat eind 1963 in gebruik zal worden genomen. De zendstations voor dit net komen' in Parijs, Rijssel, Rouaan, Le Havre, St. Etienne, Lyon, Marseille, Touion en Nice.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 13