„N.S. gingen niet vrijuit in ongeluk bij Woerden DUPONT nor i tav Verkoop krotten niet in belang van boerenstand Senaat akkoord met t. h. in Enschede Vier weken hechtenis geëist tegen machinist V) Aanschrijvingen belangrijker dan borden langs de baan Nazi-arts barst in snikken uit n n toon aangevend ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 NEUS TE GROOT ONGERUSTHEID COGNAC GEEN UITZONDERING GELUK GEHAD President de Gaulle eenenzeventig jaar Soestdijk onderscheidt prof. Rijpperda Wierdsma Handel in vervallen boerderijen VIER JAAR VOOR BRANDSTICHTING Weer stakingen in Frankrijk SCHEÉPV,i 4KTBEIUCHTEN Woensdag 22 november 1961 Van een onzer verslaggevers T TTRECHT Op de dag af een jaar nadat hij met zijn D-trein vol Engelse verlofgangers bij Woerden uit de rails vloog, is gisteren tegen de machinist G. de Gr. vier weken hechtenis geëist. „Hier is sprake van een aan opzet grenzende grove schuld", zei de officier van justitie bij de Utrechtse rechtbank. „Ik wil er bij mijn eis echter rekening mee houden dat ook de Neder- landsche Spoorwegen niet vrijuit zijn gegaan." te hard waren gepasseerd, hadden de wissels niet beschadigd. Zij hadden ge luk gehau en waren er goed door ge komen. „Ook de Nederlandsche Spoorwegen hebben een fout gemaakt," vervolgde de officier. „Zij hebben geen verbete ring gebracht in het systeem van de aanwijzingen en lieten de machinisten niet controleren. Uit de straf die de spoorwegen de verdachte hebben opge legd een ernstige ontevredenheids betuiging en een jaar terugzetting in de rangeerdienst leid ik af, dat de spoorwegen het gevoel hebben gehad: wij gaan ook niet helemaal vrij uit." Zo kwam de officier tot zijn eis van vier weken onvoorwaardelijke vrij heidsstraf, De machinist zag af van zijn laatste woord. De president had het immers zo duidelijk gesteld: De aan schrijvingen zijn belangrijker dan de borden langs de baan! Het ongeluk was gebeurd doordat De Gr. op weg van Utrecht naar Hoek van Holland kort voor Woerden met een snelheid van 85 kilo meter de plaats passeerde, waar ingrijpende veranderingen aan het baanvak werden aangebracht. Uit zijn aanwijzingen en door ie langs de baan geplaatste borden had hij moeten weten, dat hij er niet harder dan veertig kilometer had mogen rijden. De aanwijzingen had hij niet gelezen en de waarschuwingsborden had hij niet gezien. Gevolgen: twee doden, tien ernstig gewonden en een grote ravage. Evenals een half jaar geleden tijdens het onderzoek door de Spoorwegonge vallenraad, werd het ook gisteren, een „gevecht" over de vragen: Kunnen machinisten wel kennis nemen van alle dagorders en aanschrijvingen; en: Zijn de zogenaamde L.A.E.-borden, die de afwijkingen in de rijsnelheden aangeven, 's avonds wel goed leesbaar? De Gr. had de avond tevoren de be wuste aanschrijving niet gelezen, hoe wel er op zijn dagorder in rood geschre ven stond: „Let op L.A.E.-order 2099". Hij had de dagorder zonder meer voor „gezien" afgetekend. Van niets wetend was hij de volgende avond op zijn loc gestapt, had de 4 op het L-bord voor een 9 aangezien, had gedacht dat hij dus negentig kilometer mocht rijden en „lag er vrijwel meteen uit". De "machinist beriep zich er gisteren weer op, dat er zo veel aanwijzingen gelezen moeten worden. „Als je negen uur intensief hebt gewerkt en je rijdt in het donker met 120 kilometer, dan verlang je naar huis en naar bed. Dan kun je na afloop die stapels papier niet meer verwerken." „Dan moet u een andere baan gaan zoeken," vond de president. De machinist bleef er ook gisteren bij, dat op de locomotieven van de se rie 1200 de grote neus het uitzicht op de baan belemmert. De president: „Waarom hebben de machinisten dam niet geklaagd: We riiden met levensgevaarlijke dingen. Afgezien daarvan: Zou het niet veel royaler zijn als u toegaf een grandioze fout te hebben gemaakt? Als u zo re deneert als u nu doet, wordt het ver trouwen in de N.S. er niet groter op." Secondenlang bleef het stil in de zaal. De machinist reageerde niet. De getuigen kwamen De Gr. voor het bankje aflossen. Het waren voor een groot deel dezelfden als die door de Spoorwegongevallenraad waren ge hoord. De machinist KI. Wold secretaris van de machinistenvereniging was er ook weer, nu als getuige a décharge. „Er bestaat al zeven jaar ongerustheid onder ons", verklaarde hij. „Wij kun nen niet alles meer verwerken. Het is misschien niet goed, dat ik het hier zo zeg, maar ik kan het zelf ook niet. Wij hebben daarom al aangedrongen op verandering in het systeem van de Advertentie PER 'FLES 10." IMPORTEURS: WENNEKER SCHI EDAM actieve obligaties Staatsleningen Nederland: Vü le tape l.gen.t 58 S 1000 4&. 101% 101$ 59 1000 4V2... 101% 101% 60 1000 4^2... 101% 101$ id. n 101% 101$ 59/ 1000 4%... 1001*6 100$-% 60/ 1000 4%... 99% 100* 100 %t 61 1000 4%... 99% 100*-$ 100$-%t 61 1000 4 99ft-%.t 99%-$ 99$ 53 1000 3%. 97% 97% Gb 1000 3%. 82 47/ 1000 3%... 93%* 93H-% 51 1000 3%... 97%§ 97% 53/ 1000 3%... 96 96% 56 1000 3%... 95% 95$ 48/ 1000 3%... 901/4 90% Belegg C 3%. 89% N, 50 1000 3%... 90% 90% 54 1000 3%... 91% 91% 551 1000 3%.. 91% 91% ld 11 93% 94 Gb f 1000 3... 70 71§ 37 1000 3 92A 92$ 46 Gb 1000 3 92ft*ft 92 %t 47 1000 3 91 Inv eert 3 99A 99*-$ N 1962-64 3 99% 99$-% 99%-X56 Bel.c.1000 2% 99% »d io ooo 99JS* Gb 1000 2%.. 591/4 59% N.1 35 3% 98 N.1 37 3 98% 98% N.l 37A3 94% 93% Inschr Gb 3 95% - Banken Wonlngbouw6 108% 108% B.NG 58'9 4% 100% 100"% B.N G 59 4% 100% 100% BJN G 60.4% 101 101 actieve aandelen Cultures A'dam Rubber H.VA Ver 10934 111% 111%* 12% 125* 123-ife Handel, industrie diversen Alg.Kunstz.U DeliMtfCert./ K.N Hoogov... Phil G GB A. Unilever Dordts Petr A DordtsPetr pr Kon.Ptr5')A20f 376% *-7 376 *-7i,'2 378*-% 143 8 142*-143 144*-144.70 757-9 759f 754-6 975%-9% 963*-5 967-70 886-8 879*-82% 887-% Petroleum 548 547 547% 546i'2 115.3-5.5 115,4*-5,5t 115.50-5.60 Scheepvaart en luchtvaart Boll .-Am.Lijn 150 152 153%*-5t K.Java-Ch P 151% 147*-% ld n royèc 147% 147*-% K.L.M 55.80 58.50 K.N S.M NatB 187-% 187%*-8%t 188% *-9 Kon.Paketvrt 149% 154 NederlandMiJ 165 166 168t NleveltGoudr 157*-57% 158* 161*-2 Ommeren 342 340*-42t 341% K Rott Lloyo 147-8 149 151 N Scheepv U 151% 153 155*-% aanwijzingen. Onze L.A.E.-borden zijn erg ouderwets. Die dag zijn er bij Woerden méér treinen te hard door gegaan. Na het ongeluk heb ik een week lang geprobeerd, het cijfer 4 te lezen. Het is me niet gelukt." De president: „Waarom hebt u dan niet tegen uw meerderen gezegd: „Rijdt u maar eens mee!" Machinist Wold: „Dat gaat toch niet, meneer de president. Ik heb het wel aan mijn tractie-opzichter verteld, maar de spoorwegen hebben natuurlijk niets aan de situatie wilier veranderen. Zij zouden daarmee min of meer hebben toegegeven, dat er iets fout was Moedig ging hij verder: „Wij heb ben om een ander systeem voor de borden gevraagd. In het antwoord werd gesproken over te weinig personeel en hoge kosten. Ik zal u nog een voor beeld geven. Er zijn vijftig machinis ten gestraft wegens te hard rijden op één en hetzelfde punt bij Den Bosch. Ik blijf er bij, dat het bord bü Woer den niet was te lezen; het was bij avond net een spiegel". De hoofdingenieur P. H. J. Claassen zei, dat de N.S. geen klachten Rebben ontvangen over het slechte uitzicht op de bewuste locomotieven. „Althans niet dat ik weet. Neen, in het systeem van de aanschrijvingen is niets ver anderd. Ook de borden zijn nog de zelfde. Er worden nog steeds proeven mee genomen." Ir. A. M. Tordoir kwam vertellen, dat machinist De Gr. al eens eerder was gestraft, omdat hij zich tevoren niet voldoende had overtuigd van zijn dienst. In één adem voegde hij er even wel aan toe. dat ee" nog nooit gestrafte machinist een hoge uitzondering is. De commies A. S. Vós van het depot in Rotterdam waartoe de verdachte behoort, vond dat dè machinisten'in derdaad te weinig tijd hebben voor het lezen van alle voorschriften. „Wij leggen ze wel speciaal voor hen klaar, maar er zijn er die binnenkomen, hun handtekening zetten en weer weg gaan." „Ik heb altijd gedacht," zei de offi cier van justitie in zijn requisitoir, „dat ik veilig in een trein kon stappen. Ik krijg nu echter de indruk, dat ik meer met amateurs dan met beroepsmachi nisten heb te maken. Toöh hebben zij het gemakkelijker dan vele vracht autochauffeurs." Hij sohetste hoe het onderzoek had uitgewezen, dat de baan in orde was toen de verdachte er met zijn trein aankwam. Anderen die er tevoren ook Van onze correspondent BONN. Dr. Baumkötter, oud-arts van het nazi-concentratiekamp Sachsen- hausen, die te Münster terechtstaat, heeft gisteren een huilkramp gekregen. Toen de rechter brieven voorlas van vrienden van Baumkötter waarin gun stig over hem geoordeeld werd, begon Eaumkötter zacht te snikken, zodat de zitting moest worden afgebroken. Volgens zijn vrienden heeft Baumköt ter zich in het Russische gevangenen kamp Workoeta voorbeeldig tegenover zijn medegevangenen gedragen. De ver dediger voegde daaraan toe dat nie mand in Workoeta zulke vreselijke din gen heeft moeten ondergaan als Baum kötter. De mede-beklaagde Adam verklaarde dat hij tegen zijn wil de moorden in het kamp S.achsenhausen heeft moeten bij wonen om de dood van de slachtoffers vast te stellen. Hij was steeds met knik kende knieën naar de galg op het gro te appèlterrein van het kamp gegaan. Volgens zijn zeggen is hij in 1942 naar het kamp Sachsenhausen gezonden, na dat hij half was genezen van ernstige hoofdverwondingen die hij aan het oos telijk front had opgelopen. Van onze correspondent PARIJS. Zonder enige feestelijk heid zal president de Gaulle vandaag zijn 71ste verjaardag vieren. Hij zal ge woon zijn werk op het Elysée verrich ten, zijn gast. de president van de voormalige Franse Congo, onderhouden en in de loop van de avond naar Straats burg vertrekken waar hij morgen twee duizend officieren zal toespreken. (Advertentie) in doosjes van 10, blikjes van 20 en kistjes van 50 stuks. HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. In verband met de beëindiging van de studie van prinses Beatrix is prof. mr. J. V. Rijpperda Wierdsma, oud-rector-magnificus van de Leidse universiteit, benoemd tot commandeur in de huisorde van Oran je. 'RICHTEN GROENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 21 nov. Aardappelen 10 16; andijvie I 48—52; II 2347; bloemkool IA 54—73; IIA 63-^-75; IB 34—40; Witlof IA 97—1.15; IIA 78—1.10; IB 98; IIB 7486; spruiten IA 68—89; IIA 41—70; IB 93; ID 77— 82; sla I 10.90—14.90;II 5.80—11.50; kroten-13 —'18; rode kool 613; gele kool 10il5; groe ne kool 1317; boerenkool 14—22; selderij 8 13; peterselie 14—«15; prei IA 2432; IIA 19—28; IB 14—16; knolselderij 10 st 14—18; 12 st 14—18; 15 st 7—45; grote peen 10—<19; uien I 1821; geschoond 21—27; tomaten A 7.05; B 6.30; C 6.40; jonathan IA 57—74; TB 56—62; IC 49—54; IIA 54—56; IIB 48—53; IIC 3643; goudreinetten IA 58—69; IB 56— 61; IC 53—56; IIA 55—64; IIB 53—59; IIC 50 —55; légipont IA 67—72; IB 62—63; IIA 57— 65; IIB 52—53; st rémy IA 38—40; IIA 36— 37; iib ijö—37; lombart calville IIA 49—67; IIB 40—65; IIC 38—57; ahcante I 2,33— 2.57; II 1.59—2.14. PIJNACKER, 21 november. Tomaten A 6,90—7,30, B 6—6,30, C 5,90—6,15, CC 1,90— 2,25; Sla exp 14,20—22,10, binnenl 11,90— 14,10; Stoofsla 3034; Andijvie 1620. VEE GRONINGEN, 21 nov. Kalf- en melk- koeien le soort 11001180, 2e 975—«1050, 3e 875950, kalfvaarzen 9751025, 750—900, voorj kalv koeien 900950, 800875, vare koeien 800875, 650—750, kalv. en pinken 200640, weideschapen 90130, nucht. kalv. 3555 en 80100, vette lamm. 80110, vette schapen 85115, weidelamm. 4065, loopvarkens 70 90, biggen 4056, alles p. st. Stieren 2.90 3.05 2.75—2.80, slachtvee 2.95—3, 2.80—2.90, 2.10—2.50, alles p. kg. aan bouten, vette var kens 1.72—1.76, zeugen il.50—1.70, zouters d.65 —«1.70, alles p.kg.lev.gew. ROTTERDAM, 21 nov. Aanv. 275 vette koeien en 960 gebruiksvee, 280 graskalv. en 250 vette kalv., 668 nuch. kalv., 47 paar den, 7 varkens, 4(2 lopers, 95 biggen, 191 scha pen en lammeren, 42 bokken en geiten, 5 veulens. Vette koeien 3—3.20 2.65—2.95, 2.50—2.65, kalf- en melkkoeien 1250—1140—970, varekoei en 850—730—600, vaarzen 950—750—650, pin ken 600—500450, graskalv. 440—340—250, vette kalv. 2.90—3.20, 2.60—2.85, 2.40—2.60, nucht'. kalv. 1.59—1.75—1.60, sl. paarden 2.50 —2.10—<1.90, lopers 100—90—80, biggen 55—45 —40, schapen 115—100—90, schapen 115—100 -*-90, lammeren 105—9080. Vette koeienaarovoer als vorige week, han del kalm, prijzen als gisteren. Kalf- en melk koeien; ruimer, stroef, onv. Varekoeien: even ruimer, matig, als vorige week. Vaarzen en pinken: even groter, stug. niet hoger. Gras kalv.: groter, kalm, prijsb. Vette kalf: iets meer, willig, hoger prijzen, prima's boven not. Nucht. kalf.: even ruimer, redelijk, sta biel. Paarden:, als vorige week, stroef, kon- stant. Lopers 'en biggen: gewoon, stil, on- gew. Schapen en lammeren: even meer, kalm, prijsh. GRANEN EN ZADEN GRONINGEN, 21 nov. Rode en witte tar we 26,30—30,55, rogge 19,30—23,30, extra kw. 23,30—24,30, wintergerst 25.3026,80, extra 27,0527,30, zomergerst 25,30—27,55, extra 27,8028,30 witte haver 23.3023,55, extra 25,8026,30, groene erwten 26,00—33,35, kar- wijzaad no 80,75120.75, kanariezaad n0.40 87,40, capucijners 25,00—31,55, paardebonen 23,35—29,60, duivebonen 27,35—32,85, wierde- bonen 25,35—29,60. EIEREN VEENENDAAL, 21 nov. Aanv. 88.000 eieren, grote 11—12, kleine 7,50—40, alles per 100 handel traag. KAAS BODEGRAVEN, 21 nov. le kw. 2,30— 2,34, 2e kw. 2,25—2,29, extra kw. 2,45. Van onze correspondent ^RNHEM „De mensen die een oude, vervallen boer derij kopen, weten meestal niet wat voor ellende zij zich op de hals halen. Vaak ontbreken de spouwmuren, de ruimte op een boerderijtje is klein en te on doelmatig ingedeeld. Er is geen telefoon, maar er is wel de eenzaamheid en die kan iemand, vooral in de winter, radeloos maken". Dat is het oordeel van de boerderij, bewoner-schrijver Willy H. Heitling uit Epse over de handel in oude boer derijen in de Gelderse Achterhoek, waarop wij in ons blad van zaterdag de aandacht hebben gevestigd. Kleine b'oeftjps, die hun kiel aan de kapstok willen "hangen omdat het bedrijf niet meer lonend is, worden bestormd door gegadigden, ook uit het buitenland, die er vele duizenden voor over heb ben om een dergelijk krot op te kopen. De meeste dorpen in de Achterhoek zijn recreatiegemeenten geworden en buiten de eigenlijke kern mag daar niet meer worden gebouwd. Een oude hofstee echter, die er al sinds mensen heugenis ligt, hoeft niet te worden verwijderd. Dat is de grote trekpleister voor speculant en aspirant-koper, die er wel wat voor over hebben om het krot bewoonbaar te maken. Het brengt dan gemiddeld het tien- en meervoudige van de waarde op. Maar het moet dan als „onbewoonbare wo ning" te boek staan, want de boeren huizen die nog bewoonbaar zijn, wor den geregistreerd op de afdeling huis vesting van de desbetreffende ge meente. „Het is net een paardenhandel' zegt een huisvestingsambtenaar van een van die gemeenten. Hij vertelde hoe de speculanten vaak bewust valse voorlichting geven. Twee oude dames uit het westen van het land kochten een zomerhuisje van betonnen platen met slechts één vertrek. De waarde was hooguit vijfhonderd gulden. De dames betaalden achtduizend, omdat de verkoper zei dat er vergunning was om het huisje af te breken en een nieuw te bouwen. Want, zo zei de ver koper, het heeft een huisnummer. De dames vertrouwden daarop en lieten voorbereidingen treffen voor de nieuwbouw. Toen kwam de gemeente en zei: Neen, het huisje moet blijven staan en mag met niet meer dan vijf tig procent worden vergroot. Daar zaten de dames. Desondanks wisten zij het huisje toch nog zonder verlies te verkopen. Bona fide Zijn het nu de makelaars die de grote winsten maken? Neen, zeggen de makelaars Bennink in Gorsel en Koller in Lochem. Wij, bona fide tussenpersonen aangesloten bij de Nederlandse Makelaarsbond, berekenen per se niet meer dan de toegestane IK procent, zowel van de koper als van de verkoper. Maar dan hebben beide partijen ook alle zeker heden die zij zich kunnen wensen. In het koopcontract staan allerlei bepalingen, die koper en verkoper de zekerheid geven dat hij niet kan wor den bedrogen. Maar, zei de heer Kol ler, de boeren zelf weten veel te goed welke prijzen zij kunnen maken. Er is nu eenmaal een grote vlucht naar buiten. De secretaris van het Landbouw schap in Gelderland, de heer H. Ra- ben, acht deze handel niet in het be lang van de boerenstand. Met het oog op de grootscheepse ruilverkavelingen is er een streven om de kleine, on rendabele boerenbedrijven op te hef fen en te laten aankopen door de Stichting beheer landbouwgronden. Deze laat de boerderijtjes afbreken en voegt de erbij behorende landbouw grond bij het ruilverkavelingsgebied. Op deze wijze kunnen andere boeren bedrijven groter en daarmee rendabe ler worden gemaakt. Algemeen belang Wanneer er midden tussen deze reeds verkavelde gebieden hier en daar een boerderijtje blijft staan, is het effect van de maatregelen tot ge zondmaking van de landbouw weg. Er is bovendien een algemeen belang, zo zei de heer Raben. Het streven be staat, met het oog op de recreatie en ook gezien de moeilijkheden bij het ontsluiten van bepaalde gebieden, de bewoners ook op het platteland zoveel mogelijk in kernen bijeen te brengen. Dat maakt o.m. de aanleg van open bare nutsvoorzieningen, zoals gas, water en elektriciteit, verharde wegen e.d. eenvoudiger en goedkoper. Uit dit oogpunt gezien vindt de heer Raben het niet juist, dat her en der in de recreatiegebieden stedelingen gaan wonen. Het vroegere café Beeftink, halfweg Lochem-Zutfen, is niet veel meer dan een ruïne. De familie Beeftink heeft er inmiddels afstand van gedaan en de tegenwoordige eigenaar wacht op een goede gelegenheid om het pand te verkopen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De Eerste Kamer heeft gistermiddag zonder hoofde lijke stemming een wetsontwerp aanvaard, waardoor vestiging van een juridische faculteit en een faculteit van sociale wetenschappen aan economische hogescholen, en de stichting van een derde technische hogeschool te Enschede mogelijk worden. Alleen over dit laatste onderdeel ontspon zich enige discussie. Over de oprichting van een derde hogeschool was men het unaniem eens en ook de plaats van vest.ging gaf weinig aan leiding tot opmerkingen al had prof. Diepenhorst liever een vierde rijks universiteit in Deventer gezien dan een derde T.H. in Enschede. Waarschuwing De liberaal mr. Van Riel waar schuwde voor het instellei. van, zoals hij het uitdrukte, „volksuniversiteits cursussen" binnen de academies. Het gevaar van oppervlakkige kennis neming door de studerenden van Van onze correspondent ARNHEM De rechtbank in Arnhem heeft gisteren de 62-jarige Doetinchemse koopman P. van H. veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf en ter beschikking stelling van de regering. De koopman werd ervan beschuldigd op 8 maart het huisje in Doetinchem waarin hij met enkele bejaarde mannen woonde, in brand te hebben gestoken om zich te wreken op de huisbaas. De 74- jarige koopman W. van H. was in de vlammen omgekomen. De officier van justitie eiste twee weken geleden acht jaar gevangenis straf en ter beschikkingstelling. andere wetenschappen achtte hij te ondervangen door invoering van een niet-technisch vak, dat aansluit op de technische opleiding, bijvoorbeeld de geschiedenis aei natuurwetenschap pen. Voorts wera de vrees uitgespro ken dat het zee: moeilijk zou zijn ge schikte docenten voor de nieuwe hoge school te vinden, Mr. Van Riel meende dat er voor de technische hoogleraren een ander systeem van beloning zal moeten komen dan het brstaande. Minister Klompe, die namens minis ter Cals die nog steeds het bed moet houden het wetsontwerp ver dedigde, verwachtte eveneens moeilijk heden met de „bemanning" zoals zij het noemde; maar deze moeilijkheden groeien naarmate men langer wacht, aldus de minister. PARIJS. Ontevreden met de nieuwe salarisvoorstellen van de Fran se regering, hebben alle vakbonden van spoorwegarbeiders een nieuwe 24-uurs- staking afgekondigd van dinsdag 28 no vember vier uur 's morgens tot woens dag 29 november vier uur. Ook de arbeiders in de gas- en elek triciteitsbedrijven hebben tot een staking besloten. Die zal worden gehouden van zes uur 's morgens tot vijf uur 's avonds. Deze staking zal volledig zijn, dat wil zeggen dat eveneens de elektri citeit voor de Parijse metro zal worden afgesloten. Slechts ziekenhuizen en kli nieken die daarvoor aanvragen hebben ingediend, zullen van stroom en gas worden voorzien. Eigen nieuwsdienst STEENDEREN. Het vierjarige zoontje van de familie Haalderink uit Steenderen is gisteren in het ziekenhuis van Zutfen overleden. Hij was maan dag zonder op te letten de weg opgelo pen; een passerende auto kon hem toen niet meer ontwijken. havenverkeer N. Waterweo binnengekomen 21 nov.: CONSTABLE ling New York Merweha- ren Presto kippen Koudljs; HAS KEPI- LAND Ned Rochester Merwehaven SSM stg SSM; MALOJA Eng Londen Pernis Shell st 4 olie Van Ommeren; WORLD CONQUEROR Lib Newport News Waalha- ven 96 kolen SSM; TABRIZ Noor Duluth Maashaven i graan Cornelder; RAN EN FJORD Noor Hamburg Ledchaven TUB 1 A van Es; SILVAPLANA Ned Gothenburg Parkhaven stg Schellen; WEGA Oost-Dts Waalhaven C&ex ijzer Transimex; GU- DRUN MAERSK Deen Kharg Island Per- nis Oaltex 1 olie Van Ommeren; BRO- HOLM Zweed Antwerpen Merwehaven KV stg D v d Heide; CALTEX DELFZYL Ned InuuingliaRi Pernis 30 Shell leeg Tri as; NEELTJE BROERE Ned Svelgen Merwehaven SSM ijzer D Strasse. N. Waterweg vertrokken 21 november: KONINGIN EMMA Ned Harwich Hoek van Holland; EUROPA Ned Ipswich; SCHIELLOYD Ned Bremerhaven; STAD MAASTRICHT Ned Vifctoria; JANEGA Noor Kopenhagen; TILO VON WILMOVS- KY Duits Narvik; HELICON Ned Bremen; KATSINA PA LM Eng Freetown; MARIA ALTHOFF Dts Leningrad; FINA ALLE- MAGNE Belg Thameshaven; KAREL DOORMAN Ned Nortlisea; B1RTE OL- DENDORFF Duits New Castle; DAR LINGTON Eng Goole; AN NEG RET Duits Antwerpen: ACHEO It New York; NORD VARD Noor Londen. Aangekomen te Amsterdam 2t nov.: Pionier; Ned zeesleper HECTOR iJmulden Ned ATLANTIDE Antwerpen leeg V rep HBM Weismuller; Ned DELFT Bijl Botterdam Surik KNSM; Ned THEANO Dublin laad Lo Havre stg Javak VCK. Ned PANDORA Rotterdam leeg Vlotli Kampmann; Ned IJSTROOM Le Havre stg blnnenh HSM. Vertrokken van Amsterdam 21 nov.: Ned GENOA Malmo; Noorse BOMA KristiansandNed HENDRIK HOLWER- DA RotterdamZweeds NORDANHAV Bmden. grote vaart adonis 45... ö?6 m ZW Floreo ALHENA 21 Las Palmas ni Antwerpea ALIOTH 21 Jacksonville nr Vera Cruz ArGOS 22 aank Lissabon AMELAND 22 Gothenburg verw AMSTELSLUIS 21 660 m NtW St Helena ABBEKERK 21 aank Hadurg ALM DIJK 20 veftr Marseille Antwerpen APPINGEDIJK 20 400 in NO Azoren AMERSKERK 20 vertr Genua nr Marseille AN DIJK 20 300 m NO Flores AR NE DIJK 20 210 m O Kaap Hatterai ATYS 20 ISO m WNW Walvisbay AXELDIJK 20 vertr Los Angeles Panama AARDIJK 21 verw Panam city ALGORAB 20 aank Montevideo ALPHARD 20 88 ra ZZO Bermuda ARCHIMEDES 20 ten anker Ariea ASMIDISKE 20 75 m NNO Natal ATTIS 21 verw Mobile AAGTEDIJK 21 aank Bremen ACHILLES 21 vertr Callao Talara ACTEON 21 260 m ZO Beira ALM KE RK 22 verw Frecnan'tle AND.JK 2! 60 m ZW Flores ASTEROPE 21 rede Sa-vona ALCHIBA 21 Bandarabbas nr Dklboutl ALC0R21 140 m Z Dakar KUHDIJK 20 320 m OZO Aoapulco A LD A BI 21 70 m W Oporto ANN'ENKERK 20 120 m ONO Zambezi ATAVTA 20 aank Bangkok BINTANG 21 verw Khoralmufatta nH-TM? 21 ve,<t'r Adelaide Melbourne BAT AN 21 vn Napels nr Genua gATU 21 220 m O Wellington BALONG 20 250 m Z Nw Foundland nïwrA. WATSQN 20 120 m Z St Helena BA WEAN 31 15 m zw Kpeta BJJSSUM aanlt PortdeBouc BEN.NKUST 2! aank Hamburg CALTEX DELFZIJL 20 vertr Immlngham nr Pernls CALTfx THE HAGUE 20 275 m ZO Ras al Hadd CLARIS 20 360 m NO Azoren CALTEX DELFT verw 22 Perlm te passeren nr Bahrein AMSTERDAM 2 laank Malmo CALTEX GORINCHEM 20 te Frederica COLYTTO 20 170 m Z Nantucket CALTEX PERNIS 21 40 m NO Kurlamurln ell CALTEX ROTTERDAM 21 110 m Z Djeddah vn Suez nr Rastanura CINIJLIA II 2511 z Calcutta CALTEX NAPLES 21 60 m ZW Opor» EINDHOVEN 21 83 m OXO Tunis CASTOR 21 aank Brpmen CHARIS 21 480 m NO FInreg DAHOMEY KUST 21 100 in W Lissabon D0NGED11K 21 340 m NNO Marinique DOR EST AD 20 1200 m W Las Palmas ESSO AMSTERDAM 21 140 m NNO Finis- terre ESSO NEDERLAND 21 500 m WtZ Londsend FC HO ?l 210 m ZZW Monrovia ESSO ROTTERDAM 21 0 m NO Bizerta FINA NEDERLAND 20 oank Aden FRIESLAND 20 vertr Kielerkanaal Stettin FOREST LAKE 21 vertr Liverpool Palermo FOREST TOWN 2l 201 m .N Socotra FOREST HILL 21 dw Strombofl nr Mena FRAVIZO 21 400 m W Sierra Leone GROOTE BEER 22 verw Melbourne GUI NEE KUST 21 75 m NW Flnlsterre GEESTSTAR 20 500 m NNO Martinique GOOILAND 20 115 m ZO Rio de Janeiro GRAVE LAND 21 verw Salvador HECUBA 21 150 m ZW Azoren HOUTMAN 21 aank Hongkong HYDRA 21 verw Rouen IB1ERIA 21 dw Straat van Messina nr Mon- falcone JACOB VEROLME 20 55 m Z Aguaypoim KENIA 20 te Buenos Aires KOPIONELLA 20 25 m W Guadeloupe KORENIA 20 155 m NO Halifax KONINGSWAARD 20 190 m WZW Guadelou- koratia 20 vertr Curacao nr Stanlow KAT ELYS IA 21 aank Ardrossaa KHASIELLA 22 aank Plymouth KARACHI 20 aank Marseille KALYDON 20 880 ra ZZW Fayal LEKHAVEN 20 veftr Buenos Aires Santos LOOSD RECHT 21 vn Suez nr Aden LAAR DER KERK 21 verw Basrah LEI DER KERK 21 120 m NW Alexandria LEMSIErKERK 21 vertr Marseille Genua L1BE1AKUST 21 80 m ZZW Las Palmas LYCAON 21 dw Kaap Bougaroni nr Liver pool MARATHON 21 SOO m ZW Azoren MERWELLOYD 21 101 m O Pt Sudan MIT RA 21 Trinidad nr Stanlow MOORDRECHT 21 vn Novorosalsk nr Vene tië MIJDRECHT 21 660 m NO Singapore MATARAM 21 aank Havana MODJOKERTO 21 140 m NNO Massawa MY LADY 21 720 m ONO Cape Race MADISON LLOYD 20 600 m NO Tahiti MA RON 21 te Port of Spain MAASDAM 21 New York nr Cobh NEDER ELBE 21 aank Chilttagong NEDER WAAL 21 60 m WNW Malta NESTOR 21 130 ra NW Lissabon NOORDWIJ K 21 200 ra WZW Lissabon NA ESS COM MAN O'ER 21 pass Algiers nr Fawley O BE RON 22 te Nassau OSSEN D RECHT 21 Norfolk or Harabur# OUWERKÊRK 21 te Aden ONDINA 21 360 m ZZO Suez OVERIJSEL 20 vertr Lissabon Las Palmas ORANJE 20 710 m WZW Fayal ORANJE NASSAU 20 800 m ZWtW Fayal ORANJESTAD 21 120 m W Oporto PEN DrEOHt 21 Paulsboro nr Elpallto £2^.YPBRUS 21 Singapore nr Bangkok PRINSES IRENE 22 verw te Quebec PRINS JOHAN WILLEM FRISO 21 990 m NW Gibraltar PACAYA 21 te Barranquilla PAPENDRECHT 20 6 m O Veatspils PHI LINE 21 verw Miri S5^?r.«WLLLEM ,V 21 aank PHI LI DORA 21 60 m ZWtZ Zante RANDFONTEIN 21 vertr Port Elizabeth nr Kaapstad REZA SHAH THE GREAT 21 150 m W Al- giers ROEPAT 21 200 m O Ceylon RIJN KERK 21 verw Aden ROSSUM 21 430 m OZO New Yorit RAKI 21 500 m ZZO St Helena ?PuPPr»-I.n«-I*lssab(>n nr Marseille O-Afr SCHERPEND RECHT 21 120 m OZO Straat Messina S|LIN DOENG 20 vn Bangkok nr Kuchlng SOLON 21 aank Puerto Cabello tl^S DORDRECHT 21 60 m ZW Oporto STAD LEIDEN 21 85 m ZW Majorca STAD SCHEI DAM 21 170 m NNW Tersohel. ling STATUE OF LIBERTY 21 verw Bandar- rnashur STENTOR 22 aank Tunis CLEMENT 22 verw Melbourne ./2..^v-rw aank Rotterdam 21 Antwerpen nr A'dam II299S 21 A(*ea nr -Ucaba STRAAT CLARENSE 21 Sydney nr Mel- ourne SALATIGA 21 .te Chalna ||INE LLOYD 24 te Hongkong vera STRAAT RIO 20 250 ra ZtW Santos ItalEn«t'PJo^.1..civv Daeclalus nr S'pore STAD ROTTERDAM 21 08 m NtO Cabo Vil- lano TABIAN 20 170 m ZO Abidjan TELAMON 21 aank Antwerpen JUTARU M 20 vertr Durban Port Louis TO GO KUST 21 aank Victoria TAHAMA 21 180 m WXW Minicoy TRITON 21 verw Now York TJI PON DOK 21.350 m ZW Ceylon VAN LINSCHOTEN 21 150 m O Lour Mar ques VAN NECK 2! annlc Hongkong VAN SPILBERGEN 22 verw Freetown VAN WAERWIJCK 21 vertr Bangkok Hong kong VICENA 21 100 m W Straat Ormuz y.yiPARA 21 45 m ZO Little Quoin isle VLIELAND 20 280 m NO Sombrero WALTON JONES 22 aank Mena WATERMAN 20 1150 m W Galapagos WIELDRECHT 21 180 mWZW Azoren Wl i-i-FM RUYS 21 vertr Sydney Wellington WONOSOBO 21 aank Penang WESTERTOREN 21 Aalborg nr Pernls WOENSDRECHT 21 230 m ZO Sete WILLEM BARENDSZ 20 540 m WZW St H» lena ZAFRA 2! 63 m NNW Landsend ZARIA PID 21 22 m NW Bon, ZEELAND 21 aank Aquab# kustvaart ADMIRAAL NELSON 21 5 ra dw dover AENEAS 21 70 m WNWN kp Passero ALDERD l 21 10 m N Rattrayhead ANTILLA 21 30 m Z Landsont ANT A RES 21 Kiel vs Strahlsund BARCAROLA VERM 21-22 vn Gedansk nr Rochester BEEKBERGEN 21 Barry verw BERNI'SSE 21 va Savona nr La Nouvelle BINN'ENHAVBN 20 vtn Rouen nr Casablan ca. BONAFIDE P 21 Holtenau nr Stettin B0SCO 22 Gwadur verw BATAVIER 3 21 5 in O Royal Soverrelgn BEPPIE 21 15 m ZW Texel BERNINA P 21 Kiel nr -Kopenhagen. CO'ETA 21 50 ra ZW Texel CONBRIO 21 dw Marsten nr Hamburg COCCINELLE 22 Duinkerken verw CAETLI 21 Portland BUI Terneuzea DEMOCRAAT Verm 21 vn Londen nr Abbe ville DOLLARD 21 nog te Burea DREIBERGEN 20 te Plymouth DACAPO 21 Goodwin Rotterdam ELISAB.ETH 21 10 m Z Humber ERASMUSSINGEL 21 7 m ZO Innerdownalng ELISABETH 21 Hull verw FIDUCIA 2 21 Goeree Maassluis FOREL 2tt Noordhinder Wemeldiage G0UWESTR00M 21 Dudgeon vs Amsterdam GOOTE 21 te Antwerpen GRUTTO 21 nog te Londen GR U N O 21 Cromer vs nr Goole HAG NO 21 dw v Start point nr Dover. HASKERLAND 21 15 m WZW Goeree HENRIETTE B 21 15 m W Goeree vs HELEMAr h 20 v Soderhara nr Amsterdam HUYBERGEN verm 21 v Calais nr Antwer pen HOUTMAN 20 te Hamlna INTREPIDE 20 vn Stettin nr Dundalk JAN BRONS 21 Eems Bremen KEMPHAAN 21 20 m Z Elbe LABRADOR 22 Ala MAARSRERGEN 21 te Antwerpen MARCE'LLA 21 te Duinkerken MARIAN H verm 21 vn Casablanca nr Wick- low MATHILDA 23 Gdansk verw MEIDOORNSINGEL 20 te Ipswich MA NTO 21 100 m W Napels NANNY 21 35 m NO Texel NEELTJEBROERS 21 4 m Z Texel KPrtE^^DJA, 21 10 m ON<> SandetQe NJORD 21 Borkumrlf R<wterdam NECTON verm 21 vn San Brieuo nr Rou< PALLAS 21 10 m NO Burllng3 PETER 2! 25 m NW Outer Downslng PER GO 20 te Skutskaer SfEl1,?, J1 South wold nr Gt-Jarmouth RENE 21 15 m O Tongue RIA 21 150 m ONO Vllluno RUBATO 21 Wlglvt Cork ROCHAB 24 Las Palmas verw 0P.Z,F.No.U.R.P.H p 21 Klel nr Stockholm I'lvaplana 21 10 m z Tex€, SPE MAJOR 21 15 m O Terschelling STAN I LAS 21 Villano Casablanca 8 STRYPE 21 30 m NO Kp Palos STEENBERGEN 21 te Hamburg STEPHANIE verm 21 ra La Fialllce nr Santona spoorsingel 20 te Cork strimpe 23 Kenltra verw sandenburgh 21 te Gent J!.0®,* *erül 21 vn Louden nr Gravalines tubal 21 50 m W Safi ubbergen 21 vn Klaipeda nr Amsterdam urkers1ngel 21 te Southampton insMsraa™ vermeersingel verm 21 m Silloth nr vinga verm 21 ra Sas r. Gent nr London P k™ Vilano'Tr cSIsabXS WESTKU!Ï^23 Kle? Tan^t>rt31n0U"1 WILLY 23 Liverpool verw ÏK£9l:5n£ER 21 Elt)e Amsterdam WEXFORD 21 20 ra O Smithknoll vKLeïfa^' 21 Cromer Fosdyk WESTZAAN 21 20 m N Iledebas YSTROOM 21 20 m NNO Goeree Z7.imrNpB7cRcG»,N 2LJ° 10 Sandettie ZUIDERZEE 21 te Dublin rijnvaart 13>W)1TIuur8eDas3&erd 21 november voor Opvaart naar Duitsland: NOVARA Ivaan; REN ATE Buhnen; MARBURG Braok- mann; GRACE DE Dl EU Kanters; W. V. DRïEl 60 v. d. PluymUTHEO BERNARD v. Leeuwen; FRATERN |TE 8 Ploegaerf RIJNKADE Verbeek; KON. JULIANA Jans.' sen: PAM 34 De Vries; JOCA De Rijdt - ?5c,o°r-orrV.-.Beek: NUSS,A 2 Drewello; ST. THERESEIA v Lent; SULFUR Broekhul- zen; NpVA CURA Schaart: AD RIA NA Smits; HALBERG DItrowski; HOLLANDIA Lubbinge; JURA Kauwenberg; STRANGER PaJ ,c,m:, ,UrBain v- 0. Bussche; FRAN- 99.lnt^,.j,ci'mAns: CF0RG1NA CroesVER ANDERING Melnen; OELME Dettmer; LY- TO 2 V Dr el; HENRIETTE Drenth; FLO- £st.r,ik; TABORA De Grauwe; FREI- MM£GmPoh,P: VERTR0UWEN Hof; MARI- oPS. Tm ^'pel: '"MANUEL Voerman; PAULINE Vergauwen; WAALESTEIJN Smaal; JACMARLEAU FleerakkersST. u 5n,."Iff.0?THEA FriedmannHER MANN BUISMAN Witteveen; ESSO WIES- BADEN Treske; ANNA LUISE Klindt; Rl- DO Thonissen; SOEZA v. Zanten: INTER NA Eikema; HANS Porcpp; HERM ANGE LA Rolf es; NECK AR Herrmann; RICHARD 9 Pols; JUDAS TH AD DEUS Jansen; Hl- B ER NIA Peeters; ARMENIA Peeters; FI AT VOLUNTAS 18 v, Berghen; FATIMA Blett-ner; HIRONDELLE Witjes; JE AN Wesferhitls; VERANDERING Surlngb; STUIJVESANT WiMes; LINO" EN DA Schol- ten; HOOP DOET LEVEN Lngerburg; &TM r?£ KS.W f™1^4 Si SI GA MA Van Strlen; RAAB KARCHER 25 GE v. Meegen; JOHANNA MARIA v. OUen; HBNDRIKA Ter Wee; NOORJSTER Meij er; HAR MA Hammer; RIVAL Hoekstra; ANTONIA VEGIENA Westerhuis; GERAR- DUS MAJOLLA Wieggers; SOLI DEO GLO RIA MiggeLbrlnk; MAJOCA v. Megen; R1J- AN De Bes; TRIO Passmann; GEERTRUI- DA Den Hollander; NIXE Hagedoorn; JO HANNA Derksen; RIVAL Visser; MARIET- TE v. Berschum; GERM A 3 Gerbers; R1E- WIL Wemeijer; EGBERTINA Drael; BITU- MA 3 Dooms; HUGO Olbert; TRG II Adam; H. STINNES PERS. I Wandke; MYSIA De Jong; GRETE Fuicliow; RUHR TANK 3 Korte; MARION Brandt; MERCURIUS v. Deyn; JENNY v. Andel; ZEELAND Gort; VEENWOUDEN Koekoek; MADELEINE Warac; ANNA v. Fessem; WILHELMINA Zwlggelaar; JANTJE Veltman; NIXE BreedveldNELLY De Bruyn; VRIEZEN- VEEN Verkalk; ARNHEM De Wit; BIE- NENBUTTEL Schub; R1EJ0 v. Oost; FAN- TD 50 Knappe; DORDRECHT 7 Ritmeester; DORDRECHT 16 Nik; GREJO Hietbrlnlc; ONDERNEMING v. d. Veen; ANNA Be rends; MAGDA Helbig; HEINZ Plath; AN- COR Vlap; AEOLUS Dijke; MARJATI Onst- wedder; WEZET I Frankfoort; RUHR 41 Hekchoff;' ISArIa Bosmann. Naar Straats burg: MISTRAL Wever: BOURGEUIL De Vey. Naar Basel: LUGANERSEE Thann- hauser: GOLGOTHA 2 Hoogvliët; GREBBE- LAND In 't Veld; HENDRIK Verwelj; HAUT BRILON Kleinmann. Afvaart aar Rotterdam: THEM AR v d Horst; JACOBUS ELODIE 2 v Dam me: NOVUM v Llth; ELISABETH JAE GERS Ebert; FRIEDERICH WEBER Zelth; DAMCO 169 v ZUidland; JAN Duit; THEODOR BURMESTER Tobde; ANNA MARIA Peters; VERA CRUZ Driessen; GERDA WILLI Meyer; ANNA Malschaert; VULCAAN 67 Meinen; SELA Lurktn; LE- ONIDAS Quernhorst; FENDEL 3 Roidl; MALM 14 Kuehenbecker; RHEINSTAHL LBNBER: POISSONS Muller; INSULIN DE Jager; ESSO KOBLENZ Kase; OBSER- VANDA Ossewaarde; WIM v Haperen; DON BOSCO Bouman; WATERWEG 2 Klop: BO RU SS IA v Heerde; TNG 4 Helntz; HERTA 7 Woercom; CREDO v d Noord; NAPHTA XI Scberrer; EGBERTHA v Gel deren; EILTANK I Kainz; DA CAPO Faas- co; VULCAAN U Huysmaa; DR GEIER Muller; HELM UTH Stempel; H KURIER 55 Noe; RES NOVA Kruyf; NASSAU KA DE de Gelder; OBERON Deraouth; MAR- GARETHE Plog; JUTERNA SempelBE. TO Ottens; FENDEL I Hainzer; RHE- NUS 40 GötertVIOD Brouwer; PAM II v Meel; FENDEL 9 Schwartz; DAMCO 167 Haak: NES KA 62 Gerritsen; ESSO KARLSRUHE Gergler; NAPHTA 8 Latt; NU SS IA I Remus; HOESCH 18 Schubert; EMMA Elbrug; VULCAAN 109 Klaas- sen; MANN 5 Muller; H STINNES 32 Frischmuth; RIVIER LA ND 3 Vos; MALM 15 Meister; RUHRSTAHL Lorscb: PAUL VIDAL D'Hoog; KRUPP 5 Bungert; PI LI- KAN Hoekman; ESSO ERLANGEN Fried- ricb: EXPRESS 26 Heinz. Naar overige plaatsen in Ned: RIVAL Witjes, Almelo; RH EN US 34 Bauhardt; BOA Lehardy; WIJK v d Meer, Amsterdam; ESSO 39; BANNER Amsterdam; HAANSWIJK Kléin- hans. Amsterdam; WIJKDIENST 16 Zuide- ma. Amsterdam; CONSTANT Wirz. Am sterdam; VIOS Liet. Apeldoorn; VELD- HOEK Bos, Arnhem; ANNA v Gent, Arn hem; JENNY Snijder, Arnhem; NIET BE STENDIG 2 Wennekes, Arnhem; SOLI DEO GLORIA 4 Miggelbrlnk. Arnhem; FRA TERN ITE Zeld onrust, Assen; JOH ANN HEINrich Wlllomsen, Borgharen; MAU- RITS I v Hattem. Budel; MAURITS 3 Le- bregt. Budel; HERMAN Wegh, Dordt; FL0TTILE ten Napel, Dordrecht; ELISA BETH Bosseher. Dmmen- ANNECHIEN Wubbeling, Groningen; MEI JA Keyzer, Groningen; STELLA MARIS 2 v Deen, Groningen; ORION Duizendstra. Gronin- ge; ORION Duizendstra, Groningen: MA. RIENBURG Urmetzer, Hagestel; MART- JE Seine, Hardenburg: ANIMO Duizend stra, Hengelo; REPO Rensen. Hengelo; JOHANNA Sanders, Hengelo; JA LI Seine, Kampen: RIVAL Feenstra, Leeuwarden; IDEAAL 2 Oudakker Maastricht; ELISA- BETHf Rump, Raalte; HENNY Jansen. Raait e; SOL! DEO GLORIA I Liet. Raal- te; SDL1 DEO GLORIA 2 Janssen. Ithe- den; ZAGRIBA 2 Teelten, Rheden; ROEK Buter, Rozenburg: ALEIDA Fernhout, Scheeijidn; ENERGIE 8 Stam. Tiel; WIL- v Riemsdijk. Utrecht; CORNELIA Hazewlndus, TJtreeh*JULI ANA Worcli. Vlaardingen: ALJA Huurman, Voorburg: P1EJ0 Boon. Walsoorden: HEI MAT Nowak, IJmuiden; AMBULANT Zout man. Zuidbroek; TIJDSTROOM Hof. Zwol le. Naar België: ANNA THEKLA Slbum; RHENUS 34 Bauhardt; BOA Lehardy: NESKA 3 v d Snnde; AD .Tegen; ISALA 5 Bokslag; EILTANK 8 Sclireck: ARBOIS Gabel; PDSEIDON I Tri etANNA Lesaee; KI KI Carron; CAMEE v Reizen; IMPERI AL Gessier: NARDUS Dldden; EMMA GeuMes; WALKURE Lux: RENAN Wnhl; SPEDAG 2 Kok; HEINRICH SPECHT Krempel; RIINSCHPLDE 6 v Ertvelde KustvaartBREMEN Zieger EMDEN Ma- rle; GREST Norrköping. scheidevaart R^sweert gopass 21 nov. v.m. 12 uur. MEIBERG Van Riezen: SCHELDE 17— 19 Meelman; RES NOVA Le-o wenszin MAR». OU Hoke: SAN ANTONY Poppelier| GATON Vljneman; RISICO De Jonge; 1 Kern; JANNA Kielen; VERTROUWEN.Tbeu- nlsse; MALLARME Schort; SANTIAGO Ma- ton; FAREL Visser; TELEGRAAF 4 Lam- breohts; LOCA De Welrt; HOGENDORP Swurt; ONDERNEMING De Waal; TOTI- LA Veldhuizen; DAMCO 3 De Klerk; WTAG 151 Hoyer; ESSO NEDERLAND 71 Visser; WATZMANN Teigert; DAMCO 136 Roelofs; ALBERT SCHERER Zink; TA- VEL Flick; GAND1A Van Polfllet; ADJO Oomens; MARIA Buyks; ASCONA Herm- sen; EXPRESS 33 De Mul; KAI.SERBERG Menz; VERBANO v. d. Pyl; VLISSINGEN Haubrlch; PIRMA De Souter; CELI N A De Heel; REGGESTROOM Welbie: TOPPER Schipper; CQRRY Dillen.; MA PENSEE De Potter; MAJACPIEJA.^Dolk; ALFRA Hor stra ESSO NEDERLAND 60 Van Harten; HANNELORE IC Bruhling; MARTINE GrelfAUGUST Lam; SPERANZA Ver sluis; RIO aüitenberg; WILLEM ADR! Schram: COÖPERATIEVE 2 Van Dyk; COÖPERATIEVE 'Van Ingen; VOOR DEN TYD -Korn«tRIVAL Kornet; RUNET Van LoonRACHEL 3 Melsen; ANJO Van Stok- klim; DRIE GEBROEDERS v. d. Plas JOMA Buyjts; ADJO v. d. Voorde; PUR- FINA 30 MaarsclialkerweerdNAVICO De Jong; SALF 8 Poppelier: WE KR A Stryp; JACOBUS MeulbrookIDOLIN 2 Orth; PROPAN i A v. d. Meer BUTANIA I De- mage; RENOVAre Keur; JACOBUS Broe kaart; BRUGGE Klapdorp: NAVIOMAGUM De Bruyn alle België; POTGIETER De Wit; PAM 32 Keyzer: GERARDUS Van Zwol; ALMA Suiker: TELEGRAAF 19 Kie- vits; SAN ANTONIO Hammer DACAPO Broeken: WTAG 141 Sextra: SCHUBERT Bniinsma; WTAG 170 Pahlow; RUYSDAEL Meertens: EMCA 3 \ronds; LEDNIDAS 9 Den Breejen: KEMBS Mallen'jer; AN JA Van Vy venVERTROUWEN Van Vliet; ELLY Bvkers: VALES1A Klarenaar: ADRI- ANUS Vin Snvlekom: WILCOR Van Tepe- ren: ZWERVER Verkammen: AN TIG 00 N Vryland; ZEELANDIA Bezemer: NELJO Leemans .lie Rotterdam: M'CHEL De Haan: DELTA Pieters; UMBFRTO Van Weelden: PAX Roeters- RUPELZOON I Mn.es alle Kerkdrlel: HENRI Bal; CARO LINA Bal heide Willemstad: NJA Sy- brands; VEST A Svbrands belde Zwljn- drecht: AMBULANT Van Weelden: SUZAN- NA M Vink beide Utrecht; ELLY Leeu- wenstein IJmuiden: PAX 7. d. Breevoort Kamperland- DEPENDENT Dekker Jut faas: FRATERN1TE Van Zanten Geertrul- denberg; HOLLAND 23 Zemmer Hardi-nx- veld: HARM A De Brum Delft: SHV 50 Koeling Haarlem- R^MONA Den Drvver VorresmadenPROCYON Hinvme«-: RIVAL Kupenis beide Kannen; VARtAT'E Man na!,- Meooel: MARTHA ANTOINETTE De Rruvn D°lf- ROERSTROOM Rink Vlis- singen- RSICO Tor Vlaardingen: HOOP OP WE'VAART Taaie Dordrecht; MARTI NA Van Lanr Alnhen ad. Rijn; LENA ADRIANA Krlstallm Mnarssen: REY NOLDS Palinv- RYN SCHELDE 21 B'om- mmjrt; FELICITAS H»b»n<-er- DANAADRI- ANA v. d. Snnde- NIC AL Dvkenrn HIL- GUS 5 RoUm-s-- vpra PAX Cnol; T*NAX Daalhoff: INVOTRA 21 Bal: LEO M Mer- 'en«: ST. GERARD Hosten: ANITA Gel- ner; FLUVIALE 26 F.ho"wvk: Fl IJVIALF ">7 Verduin- JULIET M Radekc: RHEIN- TANK 3 Koddps; AUGUST Huvs; NEER LAND IA CTwmhof-. CVEM CNCE Tvder- Duitsland ROD'N Reiss; ST. AL- BAN Versluis: PIZ ROSEG Koek; PIZ PA- LU Reis8er; VALCAVA Germann alle Ba zel. SIPCPBSDRIJF 7WARTE ZEE 3: 21 nn Morenn Clly «52 Ailil west ren OthraMar Sr w Pi O E20 350 m1i! Z,v vnn Azoren n P.AM, 25 TCev wes» ReDflsseewl S?;T.zf.L m ™<1' v' Burat» T.RM.WZEE: 10 te SonHwimrton ïi'.rpE,ERJ. 211 511 ml" nn Sncotra 4p «53 o'"' 7. van St Vincent pno' >cc; to te nitieaVar nve. oop n ATormuftao "n° 5n m Awaiao XFRTOR at te Knnmlween TITAN 20 te Rreenoct WAT?RSTANP?N Koiv;tanz 265 cm «v PheinfeL ■den 170 f1>. ottenbeim f-j-4> «U.rAat.chnrrr 16 o f4-10) Maxati 380 7>. piochin^er» 104 f4-1). Mam>- ^^m 153 f6> 126 f-ffi) "rni ri7 1r2 fi) ^•ub 717 f—in Tr'Ar 193 Ko. V1°T17, 152 f—10). Bonvj 186 f—131 Tr«'i1en 110 r—in). D»'l««;pi>iorf 232 Pi'hi'ort 314 f—14). Wf»7el '-1RV -Frnmorilc /-_oq\ T.nHt+W 171 Tsy"rn»«xpn 721 tpv Am- 7Rn f—tal ^19 T),». -on+pr 017 «dq (_m\ irls<5 407(1 .304? tai D-vifotrt nao rjcave (be- '""'«ll dc tilnli) 519 f_t) "°h TT«^ep1trr\v,T-Tixvrcs-, rt r,~or\ «vaq fTp- ««=»nrtorr»-AMorr./r.Hr»i<:;ins,Q, oiq Aml 9015 niovh„riJ A »ü0f!9,^ATFR: 22-11 11.41, 23-11 n 00I' DnHreeht; 51(1—1793 83 11 5 53-18 07; Gorjnchm,: 2?.il «14^ 1 48 057—19,11; Ro^'e-dam: 22-11 4.48—16.51. 23-11 5.29—17 36' VlUel 22-11 1.26—13.40, 23-11 2.07—14.22.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7