„N.S. gingen niet vrijuit
in ongeluk bij Woerden
DUPONT
nor i tav
Verkoop krotten niet in
belang van boerenstand
Senaat akkoord met
t. h. in Enschede
Vier weken hechtenis geëist tegen machinist
V)
Aanschrijvingen belangrijker
dan borden langs de baan
Nazi-arts barst
in snikken uit
n n
toon
aangevend
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
NEUS TE GROOT
ONGERUSTHEID
COGNAC
GEEN UITZONDERING
GELUK GEHAD
President de Gaulle
eenenzeventig jaar
Soestdijk onderscheidt
prof. Rijpperda Wierdsma
Handel in vervallen boerderijen
VIER JAAR VOOR
BRANDSTICHTING
Weer stakingen
in Frankrijk
SCHEÉPV,i 4KTBEIUCHTEN
Woensdag 22 november 1961
Van een onzer verslaggevers
T TTRECHT Op de dag af een jaar nadat hij met zijn D-trein vol Engelse verlofgangers bij
Woerden uit de rails vloog, is gisteren tegen de machinist G. de Gr. vier weken hechtenis
geëist. „Hier is sprake van een aan opzet grenzende grove schuld", zei de officier van justitie
bij de Utrechtse rechtbank. „Ik wil er bij mijn eis echter rekening mee houden dat ook de Neder-
landsche Spoorwegen niet vrijuit zijn gegaan."
te hard waren gepasseerd, hadden de
wissels niet beschadigd. Zij hadden ge
luk gehau en waren er goed door ge
komen.
„Ook de Nederlandsche Spoorwegen
hebben een fout gemaakt," vervolgde
de officier. „Zij hebben geen verbete
ring gebracht in het systeem van de
aanwijzingen en lieten de machinisten
niet controleren. Uit de straf die de
spoorwegen de verdachte hebben opge
legd een ernstige ontevredenheids
betuiging en een jaar terugzetting in
de rangeerdienst leid ik af, dat de
spoorwegen het gevoel hebben gehad:
wij gaan ook niet helemaal vrij uit."
Zo kwam de officier tot zijn eis van
vier weken onvoorwaardelijke vrij
heidsstraf, De machinist zag af van zijn
laatste woord. De president had het
immers zo duidelijk gesteld: De aan
schrijvingen zijn belangrijker dan de
borden langs de baan!
Het ongeluk was gebeurd doordat De Gr. op weg van Utrecht naar
Hoek van Holland kort voor Woerden met een snelheid van 85 kilo
meter de plaats passeerde, waar ingrijpende veranderingen aan het baanvak
werden aangebracht.
Uit zijn aanwijzingen en door ie langs de baan geplaatste borden had
hij moeten weten, dat hij er niet harder dan veertig kilometer had mogen
rijden. De aanwijzingen had hij niet gelezen en de waarschuwingsborden
had hij niet gezien. Gevolgen: twee doden, tien ernstig gewonden en een
grote ravage.
Evenals een half jaar geleden tijdens
het onderzoek door de Spoorwegonge
vallenraad, werd het ook gisteren, een
„gevecht" over de vragen: Kunnen
machinisten wel kennis nemen van
alle dagorders en aanschrijvingen; en:
Zijn de zogenaamde L.A.E.-borden,
die de afwijkingen in de rijsnelheden
aangeven, 's avonds wel goed leesbaar?
De Gr. had de avond tevoren de be
wuste aanschrijving niet gelezen, hoe
wel er op zijn dagorder in rood geschre
ven stond: „Let op L.A.E.-order 2099".
Hij had de dagorder zonder meer voor
„gezien" afgetekend. Van niets wetend
was hij de volgende avond op zijn loc
gestapt, had de 4 op het L-bord voor
een 9 aangezien, had gedacht dat hij
dus negentig kilometer mocht rijden en
„lag er vrijwel meteen uit".
De "machinist beriep zich er gisteren
weer op, dat er zo veel aanwijzingen
gelezen moeten worden. „Als je negen
uur intensief hebt gewerkt en je rijdt
in het donker met 120 kilometer, dan
verlang je naar huis en naar bed. Dan
kun je na afloop die stapels papier
niet meer verwerken."
„Dan moet u een andere baan gaan
zoeken," vond de president.
De machinist bleef er ook gisteren
bij, dat op de locomotieven van de se
rie 1200 de grote neus het uitzicht op
de baan belemmert.
De president: „Waarom hebben de
machinisten dam niet geklaagd: We
riiden met levensgevaarlijke dingen.
Afgezien daarvan: Zou het niet veel
royaler zijn als u toegaf een grandioze
fout te hebben gemaakt? Als u zo re
deneert als u nu doet, wordt het ver
trouwen in de N.S. er niet groter op."
Secondenlang bleef het stil in de
zaal. De machinist reageerde niet.
De getuigen kwamen De Gr. voor het
bankje aflossen. Het waren voor een
groot deel dezelfden als die door de
Spoorwegongevallenraad waren ge
hoord.
De machinist KI. Wold secretaris
van de machinistenvereniging was
er ook weer, nu als getuige a décharge.
„Er bestaat al zeven jaar ongerustheid
onder ons", verklaarde hij. „Wij kun
nen niet alles meer verwerken. Het is
misschien niet goed, dat ik het hier zo
zeg, maar ik kan het zelf ook niet. Wij
hebben daarom al aangedrongen op
verandering in het systeem van de
Advertentie
PER 'FLES 10."
IMPORTEURS: WENNEKER SCHI EDAM
actieve obligaties
Staatsleningen
Nederland:
Vü
le tape
l.gen.t
58 S 1000 4&.
101%
101$
59 1000 4V2...
101%
101%
60 1000 4^2...
101%
101$
id. n
101%
101$
59/ 1000 4%...
1001*6
100$-%
60/ 1000 4%...
99%
100*
100 %t
61 1000 4%...
99%
100*-$
100$-%t
61 1000 4
99ft-%.t
99%-$
99$
53 1000 3%.
97%
97%
Gb 1000 3%.
82
47/ 1000 3%...
93%*
93H-%
51 1000 3%...
97%§
97%
53/ 1000 3%...
96
96%
56 1000 3%...
95%
95$
48/ 1000 3%...
901/4
90%
Belegg C 3%.
89%
N,
50 1000 3%...
90%
90%
54 1000 3%...
91%
91%
551 1000 3%..
91%
91%
ld 11
93%
94
Gb f 1000 3...
70
71§
37 1000 3
92A
92$
46 Gb 1000 3
92ft*ft
92 %t
47 1000 3
91
Inv eert 3
99A
99*-$
N 1962-64 3
99%
99$-%
99%-X56
Bel.c.1000 2%
99%
»d io ooo
99JS*
Gb 1000 2%..
591/4
59%
N.1 35 3%
98
N.1 37 3
98%
98%
N.l 37A3
94%
93%
Inschr Gb 3
95%
-
Banken
Wonlngbouw6
108%
108%
B.NG 58'9 4%
100%
100"%
B.N G 59 4%
100%
100%
BJN G 60.4%
101
101
actieve aandelen
Cultures
A'dam Rubber
H.VA Ver
10934 111% 111%* 12%
125* 123-ife
Handel, industrie diversen
Alg.Kunstz.U
DeliMtfCert./
K.N Hoogov...
Phil G GB A.
Unilever
Dordts Petr A
DordtsPetr pr
Kon.Ptr5')A20f
376% *-7 376 *-7i,'2
378*-%
143 8 142*-143
144*-144.70
757-9 759f
754-6
975%-9% 963*-5
967-70
886-8 879*-82%
887-%
Petroleum
548
547
547%
546i'2
115.3-5.5 115,4*-5,5t 115.50-5.60
Scheepvaart en luchtvaart
Boll .-Am.Lijn
150
152
153%*-5t
K.Java-Ch P
151%
147*-%
ld n royèc
147%
147*-%
K.L.M
55.80
58.50
K.N S.M NatB
187-%
187%*-8%t
188% *-9
Kon.Paketvrt
149%
154
NederlandMiJ
165
166
168t
NleveltGoudr
157*-57%
158*
161*-2
Ommeren
342
340*-42t
341%
K Rott Lloyo
147-8
149
151
N Scheepv U
151%
153
155*-%
aanwijzingen. Onze L.A.E.-borden zijn
erg ouderwets. Die dag zijn er bij
Woerden méér treinen te hard door
gegaan. Na het ongeluk heb ik een
week lang geprobeerd, het cijfer 4 te
lezen. Het is me niet gelukt."
De president: „Waarom hebt u dan
niet tegen uw meerderen gezegd: „Rijdt
u maar eens mee!"
Machinist Wold: „Dat gaat toch niet,
meneer de president. Ik heb het wel aan
mijn tractie-opzichter verteld, maar de
spoorwegen hebben natuurlijk niets
aan de situatie wilier veranderen. Zij
zouden daarmee min of meer hebben
toegegeven, dat er iets fout was
Moedig ging hij verder: „Wij heb
ben om een ander systeem voor de
borden gevraagd. In het antwoord werd
gesproken over te weinig personeel
en hoge kosten. Ik zal u nog een voor
beeld geven. Er zijn vijftig machinis
ten gestraft wegens te hard rijden op
één en hetzelfde punt bij Den Bosch.
Ik blijf er bij, dat het bord bü Woer
den niet was te lezen; het was bij
avond net een spiegel".
De hoofdingenieur P. H. J. Claassen
zei, dat de N.S. geen klachten Rebben
ontvangen over het slechte uitzicht
op de bewuste locomotieven. „Althans
niet dat ik weet. Neen, in het systeem
van de aanschrijvingen is niets ver
anderd. Ook de borden zijn nog de
zelfde. Er worden nog steeds proeven
mee genomen."
Ir. A. M. Tordoir kwam vertellen,
dat machinist De Gr. al eens eerder
was gestraft, omdat hij zich tevoren
niet voldoende had overtuigd van zijn
dienst. In één adem voegde hij er even
wel aan toe. dat ee" nog nooit gestrafte
machinist een hoge uitzondering is.
De commies A. S. Vós van het depot
in Rotterdam waartoe de verdachte
behoort, vond dat dè machinisten'in
derdaad te weinig tijd hebben voor
het lezen van alle voorschriften. „Wij
leggen ze wel speciaal voor hen klaar,
maar er zijn er die binnenkomen, hun
handtekening zetten en weer weg gaan."
„Ik heb altijd gedacht," zei de offi
cier van justitie in zijn requisitoir, „dat
ik veilig in een trein kon stappen. Ik
krijg nu echter de indruk, dat ik meer
met amateurs dan met beroepsmachi
nisten heb te maken. Toöh hebben zij
het gemakkelijker dan vele vracht
autochauffeurs."
Hij sohetste hoe het onderzoek had
uitgewezen, dat de baan in orde was
toen de verdachte er met zijn trein
aankwam. Anderen die er tevoren ook
Van onze correspondent
BONN. Dr. Baumkötter, oud-arts
van het nazi-concentratiekamp Sachsen-
hausen, die te Münster terechtstaat,
heeft gisteren een huilkramp gekregen.
Toen de rechter brieven voorlas van
vrienden van Baumkötter waarin gun
stig over hem geoordeeld werd, begon
Eaumkötter zacht te snikken, zodat de
zitting moest worden afgebroken.
Volgens zijn vrienden heeft Baumköt
ter zich in het Russische gevangenen
kamp Workoeta voorbeeldig tegenover
zijn medegevangenen gedragen. De ver
dediger voegde daaraan toe dat nie
mand in Workoeta zulke vreselijke din
gen heeft moeten ondergaan als Baum
kötter.
De mede-beklaagde Adam verklaarde
dat hij tegen zijn wil de moorden in het
kamp S.achsenhausen heeft moeten bij
wonen om de dood van de slachtoffers
vast te stellen. Hij was steeds met knik
kende knieën naar de galg op het gro
te appèlterrein van het kamp gegaan.
Volgens zijn zeggen is hij in 1942 naar
het kamp Sachsenhausen gezonden, na
dat hij half was genezen van ernstige
hoofdverwondingen die hij aan het oos
telijk front had opgelopen.
Van onze correspondent
PARIJS. Zonder enige feestelijk
heid zal president de Gaulle vandaag
zijn 71ste verjaardag vieren. Hij zal ge
woon zijn werk op het Elysée verrich
ten, zijn gast. de president van de
voormalige Franse Congo, onderhouden
en in de loop van de avond naar Straats
burg vertrekken waar hij morgen twee
duizend officieren zal toespreken.
(Advertentie)
in doosjes van 10,
blikjes van 20 en
kistjes van 50 stuks.
HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. In verband met de
beëindiging van de studie van prinses
Beatrix is prof. mr. J. V. Rijpperda
Wierdsma, oud-rector-magnificus van
de Leidse universiteit, benoemd tot
commandeur in de huisorde van Oran
je.
'RICHTEN
GROENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 21 nov. Aardappelen 10
16; andijvie I 48—52; II 2347; bloemkool
IA 54—73; IIA 63-^-75; IB 34—40; Witlof IA
97—1.15; IIA 78—1.10; IB 98; IIB 7486;
spruiten IA 68—89; IIA 41—70; IB 93; ID 77—
82; sla I 10.90—14.90;II 5.80—11.50; kroten-13
—'18; rode kool 613; gele kool 10il5; groe
ne kool 1317; boerenkool 14—22; selderij 8
13; peterselie 14—«15; prei IA 2432; IIA
19—28; IB 14—16; knolselderij 10 st 14—18;
12 st 14—18; 15 st 7—45; grote peen 10—<19;
uien I 1821; geschoond 21—27; tomaten A
7.05; B 6.30; C 6.40; jonathan IA 57—74; TB
56—62; IC 49—54; IIA 54—56; IIB 48—53;
IIC 3643; goudreinetten IA 58—69; IB 56—
61; IC 53—56; IIA 55—64; IIB 53—59; IIC 50
—55; légipont IA 67—72; IB 62—63; IIA 57—
65; IIB 52—53; st rémy IA 38—40; IIA 36—
37; iib ijö—37; lombart calville IIA 49—67;
IIB 40—65; IIC 38—57; ahcante I 2,33— 2.57;
II 1.59—2.14.
PIJNACKER, 21 november. Tomaten A
6,90—7,30, B 6—6,30, C 5,90—6,15, CC 1,90—
2,25; Sla exp 14,20—22,10, binnenl 11,90—
14,10; Stoofsla 3034; Andijvie 1620.
VEE
GRONINGEN, 21 nov. Kalf- en melk-
koeien le soort 11001180, 2e 975—«1050, 3e
875950, kalfvaarzen 9751025, 750—900, voorj
kalv koeien 900950, 800875, vare koeien
800875, 650—750, kalv. en pinken 200640,
weideschapen 90130, nucht. kalv. 3555 en
80100, vette lamm. 80110, vette schapen
85115, weidelamm. 4065, loopvarkens 70
90, biggen 4056, alles p. st. Stieren 2.90
3.05 2.75—2.80, slachtvee 2.95—3, 2.80—2.90,
2.10—2.50, alles p. kg. aan bouten, vette var
kens 1.72—1.76, zeugen il.50—1.70, zouters d.65
—«1.70, alles p.kg.lev.gew.
ROTTERDAM, 21 nov. Aanv. 275 vette
koeien en 960 gebruiksvee, 280 graskalv. en
250 vette kalv., 668 nuch. kalv., 47 paar
den, 7 varkens, 4(2 lopers, 95 biggen, 191 scha
pen en lammeren, 42 bokken en geiten, 5
veulens.
Vette koeien 3—3.20 2.65—2.95, 2.50—2.65,
kalf- en melkkoeien 1250—1140—970, varekoei
en 850—730—600, vaarzen 950—750—650, pin
ken 600—500450, graskalv. 440—340—250,
vette kalv. 2.90—3.20, 2.60—2.85, 2.40—2.60,
nucht'. kalv. 1.59—1.75—1.60, sl. paarden 2.50
—2.10—<1.90, lopers 100—90—80, biggen 55—45
—40, schapen 115—100—90, schapen 115—100
-*-90, lammeren 105—9080.
Vette koeienaarovoer als vorige week, han
del kalm, prijzen als gisteren. Kalf- en melk
koeien; ruimer, stroef, onv. Varekoeien: even
ruimer, matig, als vorige week. Vaarzen en
pinken: even groter, stug. niet hoger. Gras
kalv.: groter, kalm, prijsb. Vette kalf: iets
meer, willig, hoger prijzen, prima's boven
not. Nucht. kalf.: even ruimer, redelijk, sta
biel. Paarden:, als vorige week, stroef, kon-
stant. Lopers 'en biggen: gewoon, stil, on-
gew. Schapen en lammeren: even meer,
kalm, prijsh.
GRANEN EN ZADEN
GRONINGEN, 21 nov. Rode en witte tar
we 26,30—30,55, rogge 19,30—23,30, extra kw.
23,30—24,30, wintergerst 25.3026,80, extra
27,0527,30, zomergerst 25,30—27,55, extra
27,8028,30 witte haver 23.3023,55, extra
25,8026,30, groene erwten 26,00—33,35, kar-
wijzaad no 80,75120.75, kanariezaad n0.40
87,40, capucijners 25,00—31,55, paardebonen
23,35—29,60, duivebonen 27,35—32,85, wierde-
bonen 25,35—29,60.
EIEREN
VEENENDAAL, 21 nov. Aanv. 88.000
eieren, grote 11—12, kleine 7,50—40, alles per
100 handel traag.
KAAS
BODEGRAVEN, 21 nov. le kw. 2,30—
2,34, 2e kw. 2,25—2,29, extra kw. 2,45.
Van onze correspondent
^RNHEM „De mensen die
een oude, vervallen boer
derij kopen, weten meestal niet
wat voor ellende zij zich op de
hals halen. Vaak ontbreken de
spouwmuren, de ruimte op een
boerderijtje is klein en te on
doelmatig ingedeeld. Er is
geen telefoon, maar er is wel
de eenzaamheid en die kan
iemand, vooral in de winter,
radeloos maken".
Dat is het oordeel van de boerderij,
bewoner-schrijver Willy H. Heitling
uit Epse over de handel in oude boer
derijen in de Gelderse Achterhoek,
waarop wij in ons blad van zaterdag
de aandacht hebben gevestigd. Kleine
b'oeftjps, die hun kiel aan de kapstok
willen "hangen omdat het bedrijf niet
meer lonend is, worden bestormd door
gegadigden, ook uit het buitenland,
die er vele duizenden voor over heb
ben om een dergelijk krot op te kopen.
De meeste dorpen in de Achterhoek
zijn recreatiegemeenten geworden en
buiten de eigenlijke kern mag daar
niet meer worden gebouwd. Een oude
hofstee echter, die er al sinds mensen
heugenis ligt, hoeft niet te worden
verwijderd.
Dat is de grote trekpleister voor
speculant en aspirant-koper, die er
wel wat voor over hebben om het
krot bewoonbaar te maken. Het
brengt dan gemiddeld het tien- en
meervoudige van de waarde op. Maar
het moet dan als „onbewoonbare wo
ning" te boek staan, want de boeren
huizen die nog bewoonbaar zijn, wor
den geregistreerd op de afdeling huis
vesting van de desbetreffende ge
meente.
„Het is net een paardenhandel'
zegt een huisvestingsambtenaar van
een van die gemeenten. Hij vertelde
hoe de speculanten vaak bewust valse
voorlichting geven. Twee oude dames
uit het westen van het land kochten
een zomerhuisje van betonnen platen
met slechts één vertrek. De waarde
was hooguit vijfhonderd gulden. De
dames betaalden achtduizend, omdat
de verkoper zei dat er vergunning was
om het huisje af te breken en een
nieuw te bouwen. Want, zo zei de ver
koper, het heeft een huisnummer.
De dames vertrouwden daarop en
lieten voorbereidingen treffen voor de
nieuwbouw. Toen kwam de gemeente
en zei: Neen, het huisje moet blijven
staan en mag met niet meer dan vijf
tig procent worden vergroot. Daar
zaten de dames. Desondanks wisten
zij het huisje toch nog zonder verlies
te verkopen.
Bona fide
Zijn het nu de makelaars die de
grote winsten maken?
Neen, zeggen de makelaars Bennink
in Gorsel en Koller in Lochem. Wij,
bona fide tussenpersonen aangesloten
bij de Nederlandse Makelaarsbond,
berekenen per se niet meer dan de
toegestane IK procent, zowel van de
koper als van de verkoper. Maar dan
hebben beide partijen ook alle zeker
heden die zij zich kunnen wensen.
In het koopcontract staan allerlei
bepalingen, die koper en verkoper de
zekerheid geven dat hij niet kan wor
den bedrogen. Maar, zei de heer Kol
ler, de boeren zelf weten veel te goed
welke prijzen zij kunnen maken. Er is
nu eenmaal een grote vlucht naar
buiten.
De secretaris van het Landbouw
schap in Gelderland, de heer H. Ra-
ben, acht deze handel niet in het be
lang van de boerenstand. Met het oog
op de grootscheepse ruilverkavelingen
is er een streven om de kleine, on
rendabele boerenbedrijven op te hef
fen en te laten aankopen door de
Stichting beheer landbouwgronden.
Deze laat de boerderijtjes afbreken
en voegt de erbij behorende landbouw
grond bij het ruilverkavelingsgebied.
Op deze wijze kunnen andere boeren
bedrijven groter en daarmee rendabe
ler worden gemaakt.
Algemeen belang
Wanneer er midden tussen deze
reeds verkavelde gebieden hier en
daar een boerderijtje blijft staan, is
het effect van de maatregelen tot ge
zondmaking van de landbouw weg. Er
is bovendien een algemeen belang, zo
zei de heer Raben. Het streven be
staat, met het oog op de recreatie en
ook gezien de moeilijkheden bij het
ontsluiten van bepaalde gebieden, de
bewoners ook op het platteland zoveel
mogelijk in kernen bijeen te brengen.
Dat maakt o.m. de aanleg van open
bare nutsvoorzieningen, zoals gas,
water en elektriciteit, verharde wegen
e.d. eenvoudiger en goedkoper. Uit dit
oogpunt gezien vindt de heer Raben
het niet juist, dat her en der in de
recreatiegebieden stedelingen gaan
wonen.
Het vroegere café Beeftink, halfweg Lochem-Zutfen, is niet veel meer dan
een ruïne. De familie Beeftink heeft er inmiddels afstand van gedaan en de
tegenwoordige eigenaar wacht op een goede gelegenheid om het pand te
verkopen.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De Eerste Kamer
heeft gistermiddag zonder hoofde
lijke stemming een wetsontwerp
aanvaard, waardoor vestiging van
een juridische faculteit en een
faculteit van sociale wetenschappen
aan economische hogescholen, en de
stichting van een derde technische
hogeschool te Enschede mogelijk
worden.
Alleen over dit laatste onderdeel
ontspon zich enige discussie. Over de
oprichting van een derde hogeschool
was men het unaniem eens en ook de
plaats van vest.ging gaf weinig aan
leiding tot opmerkingen al had prof.
Diepenhorst liever een vierde rijks
universiteit in Deventer gezien dan
een derde T.H. in Enschede.
Waarschuwing
De liberaal mr. Van Riel waar
schuwde voor het instellei. van, zoals
hij het uitdrukte, „volksuniversiteits
cursussen" binnen de academies. Het
gevaar van oppervlakkige kennis
neming door de studerenden van
Van onze correspondent
ARNHEM De rechtbank in Arnhem
heeft gisteren de 62-jarige Doetinchemse
koopman P. van H. veroordeeld tot vier
jaar gevangenisstraf en ter beschikking
stelling van de regering.
De koopman werd ervan beschuldigd
op 8 maart het huisje in Doetinchem
waarin hij met enkele bejaarde mannen
woonde, in brand te hebben gestoken om
zich te wreken op de huisbaas. De 74-
jarige koopman W. van H. was in de
vlammen omgekomen.
De officier van justitie eiste twee
weken geleden acht jaar gevangenis
straf en ter beschikkingstelling.
andere wetenschappen achtte hij te
ondervangen door invoering van een
niet-technisch vak, dat aansluit op de
technische opleiding, bijvoorbeeld de
geschiedenis aei natuurwetenschap
pen. Voorts wera de vrees uitgespro
ken dat het zee: moeilijk zou zijn ge
schikte docenten voor de nieuwe hoge
school te vinden, Mr. Van Riel meende
dat er voor de technische hoogleraren
een ander systeem van beloning zal
moeten komen dan het brstaande.
Minister Klompe, die namens minis
ter Cals die nog steeds het bed
moet houden het wetsontwerp ver
dedigde, verwachtte eveneens moeilijk
heden met de „bemanning" zoals zij
het noemde; maar deze moeilijkheden
groeien naarmate men langer wacht,
aldus de minister.
PARIJS. Ontevreden met de
nieuwe salarisvoorstellen van de Fran
se regering, hebben alle vakbonden van
spoorwegarbeiders een nieuwe 24-uurs-
staking afgekondigd van dinsdag 28 no
vember vier uur 's morgens tot woens
dag 29 november vier uur.
Ook de arbeiders in de gas- en elek
triciteitsbedrijven hebben tot een staking
besloten. Die zal worden gehouden van
zes uur 's morgens tot vijf uur 's
avonds. Deze staking zal volledig zijn,
dat wil zeggen dat eveneens de elektri
citeit voor de Parijse metro zal worden
afgesloten. Slechts ziekenhuizen en kli
nieken die daarvoor aanvragen hebben
ingediend, zullen van stroom en gas
worden voorzien.
Eigen nieuwsdienst
STEENDEREN. Het vierjarige
zoontje van de familie Haalderink uit
Steenderen is gisteren in het ziekenhuis
van Zutfen overleden. Hij was maan
dag zonder op te letten de weg opgelo
pen; een passerende auto kon hem toen
niet meer ontwijken.
havenverkeer
N. Waterweo binnengekomen 21 nov.:
CONSTABLE ling New York Merweha-
ren Presto kippen Koudljs; HAS KEPI-
LAND Ned Rochester Merwehaven SSM
stg SSM; MALOJA Eng Londen Pernis
Shell st 4 olie Van Ommeren; WORLD
CONQUEROR Lib Newport News Waalha-
ven 96 kolen SSM; TABRIZ Noor Duluth
Maashaven i graan Cornelder; RAN EN
FJORD Noor Hamburg Ledchaven TUB 1
A van Es; SILVAPLANA Ned Gothenburg
Parkhaven stg Schellen; WEGA Oost-Dts
Waalhaven C&ex ijzer Transimex; GU-
DRUN MAERSK Deen Kharg Island Per-
nis Oaltex 1 olie Van Ommeren; BRO-
HOLM Zweed Antwerpen Merwehaven
KV stg D v d Heide; CALTEX DELFZYL
Ned InuuingliaRi Pernis 30 Shell leeg Tri
as; NEELTJE BROERE Ned Svelgen
Merwehaven SSM ijzer D Strasse.
N. Waterweg vertrokken 21 november:
KONINGIN EMMA Ned Harwich Hoek
van Holland; EUROPA Ned Ipswich;
SCHIELLOYD Ned Bremerhaven; STAD
MAASTRICHT Ned Vifctoria; JANEGA
Noor Kopenhagen; TILO VON WILMOVS-
KY Duits Narvik; HELICON Ned Bremen;
KATSINA PA LM Eng Freetown; MARIA
ALTHOFF Dts Leningrad; FINA ALLE-
MAGNE Belg Thameshaven; KAREL
DOORMAN Ned Nortlisea; B1RTE OL-
DENDORFF Duits New Castle; DAR
LINGTON Eng Goole; AN NEG RET Duits
Antwerpen: ACHEO It New York; NORD
VARD Noor Londen.
Aangekomen te Amsterdam 2t nov.:
Pionier; Ned zeesleper HECTOR iJmulden
Ned ATLANTIDE Antwerpen leeg V
rep HBM Weismuller; Ned DELFT Bijl
Botterdam Surik KNSM; Ned THEANO
Dublin laad Lo Havre stg Javak VCK.
Ned PANDORA Rotterdam leeg Vlotli
Kampmann; Ned IJSTROOM Le Havre stg
blnnenh HSM.
Vertrokken van Amsterdam 21 nov.:
Ned GENOA Malmo; Noorse BOMA
KristiansandNed HENDRIK HOLWER-
DA RotterdamZweeds NORDANHAV
Bmden.
grote vaart
adonis 45... ö?6 m ZW Floreo
ALHENA 21 Las Palmas ni Antwerpea
ALIOTH 21 Jacksonville nr Vera Cruz
ArGOS 22 aank Lissabon
AMELAND 22 Gothenburg verw
AMSTELSLUIS 21 660 m NtW St Helena
ABBEKERK 21 aank Hadurg
ALM DIJK 20 veftr Marseille Antwerpen
APPINGEDIJK 20 400 in NO Azoren
AMERSKERK 20 vertr Genua nr Marseille
AN DIJK 20 300 m NO Flores
AR NE DIJK 20 210 m O Kaap Hatterai
ATYS 20 ISO m WNW Walvisbay
AXELDIJK 20 vertr Los Angeles Panama
AARDIJK 21 verw Panam city
ALGORAB 20 aank Montevideo
ALPHARD 20 88 ra ZZO Bermuda
ARCHIMEDES 20 ten anker Ariea
ASMIDISKE 20 75 m NNO Natal
ATTIS 21 verw Mobile
AAGTEDIJK 21 aank Bremen
ACHILLES 21 vertr Callao Talara
ACTEON 21 260 m ZO Beira
ALM KE RK 22 verw Frecnan'tle
AND.JK 2! 60 m ZW Flores
ASTEROPE 21 rede Sa-vona
ALCHIBA 21 Bandarabbas nr Dklboutl
ALC0R21 140 m Z Dakar
KUHDIJK 20 320 m OZO Aoapulco
A LD A BI 21 70 m W Oporto
ANN'ENKERK 20 120 m ONO Zambezi
ATAVTA 20 aank Bangkok
BINTANG 21 verw Khoralmufatta
nH-TM? 21 ve,<t'r Adelaide Melbourne
BAT AN 21 vn Napels nr Genua
gATU 21 220 m O Wellington
BALONG 20 250 m Z Nw Foundland
nïwrA. WATSQN 20 120 m Z St Helena
BA WEAN 31 15 m zw Kpeta
BJJSSUM aanlt PortdeBouc
BEN.NKUST 2! aank Hamburg
CALTEX DELFZIJL 20 vertr Immlngham
nr Pernls
CALTfx THE HAGUE 20 275 m ZO Ras
al Hadd
CLARIS 20 360 m NO Azoren
CALTEX DELFT verw 22 Perlm te passeren
nr Bahrein
AMSTERDAM 2 laank Malmo
CALTEX GORINCHEM 20 te Frederica
COLYTTO 20 170 m Z Nantucket
CALTEX PERNIS 21 40 m NO Kurlamurln
ell
CALTEX ROTTERDAM 21 110 m Z Djeddah
vn Suez nr Rastanura
CINIJLIA II 2511 z Calcutta
CALTEX NAPLES 21 60 m ZW Opor»
EINDHOVEN 21 83 m OXO Tunis
CASTOR 21 aank Brpmen
CHARIS 21 480 m NO FInreg
DAHOMEY KUST 21 100 in W Lissabon
D0NGED11K 21 340 m NNO Marinique
DOR EST AD 20 1200 m W Las Palmas
ESSO AMSTERDAM 21 140 m NNO Finis-
terre
ESSO NEDERLAND 21 500 m WtZ Londsend
FC HO ?l 210 m ZZW Monrovia
ESSO ROTTERDAM 21 0 m NO Bizerta
FINA NEDERLAND 20 oank Aden
FRIESLAND 20 vertr Kielerkanaal Stettin
FOREST LAKE 21 vertr Liverpool Palermo
FOREST TOWN 2l 201 m .N Socotra
FOREST HILL 21 dw Strombofl nr Mena
FRAVIZO 21 400 m W Sierra Leone
GROOTE BEER 22 verw Melbourne
GUI NEE KUST 21 75 m NW Flnlsterre
GEESTSTAR 20 500 m NNO Martinique
GOOILAND 20 115 m ZO Rio de Janeiro
GRAVE LAND 21 verw Salvador
HECUBA 21 150 m ZW Azoren
HOUTMAN 21 aank Hongkong
HYDRA 21 verw Rouen
IB1ERIA 21 dw Straat van Messina nr Mon-
falcone
JACOB VEROLME 20 55 m Z Aguaypoim
KENIA 20 te Buenos Aires
KOPIONELLA 20 25 m W Guadeloupe
KORENIA 20 155 m NO Halifax
KONINGSWAARD 20 190 m WZW Guadelou-
koratia 20 vertr Curacao nr Stanlow
KAT ELYS IA 21 aank Ardrossaa
KHASIELLA 22 aank Plymouth
KARACHI 20 aank Marseille
KALYDON 20 880 ra ZZW Fayal
LEKHAVEN 20 veftr Buenos Aires Santos
LOOSD RECHT 21 vn Suez nr Aden
LAAR DER KERK 21 verw Basrah
LEI DER KERK 21 120 m NW Alexandria
LEMSIErKERK 21 vertr Marseille Genua
L1BE1AKUST 21 80 m ZZW Las Palmas
LYCAON 21 dw Kaap Bougaroni nr Liver
pool
MARATHON 21 SOO m ZW Azoren
MERWELLOYD 21 101 m O Pt Sudan
MIT RA 21 Trinidad nr Stanlow
MOORDRECHT 21 vn Novorosalsk nr Vene
tië
MIJDRECHT 21 660 m NO Singapore
MATARAM 21 aank Havana
MODJOKERTO 21 140 m NNO Massawa
MY LADY 21 720 m ONO Cape Race
MADISON LLOYD 20 600 m NO Tahiti
MA RON 21 te Port of Spain
MAASDAM 21 New York nr Cobh
NEDER ELBE 21 aank Chilttagong
NEDER WAAL 21 60 m WNW Malta
NESTOR 21 130 ra NW Lissabon
NOORDWIJ K 21 200 ra WZW Lissabon
NA ESS COM MAN O'ER 21 pass Algiers nr
Fawley
O BE RON 22 te Nassau
OSSEN D RECHT 21 Norfolk or Harabur#
OUWERKÊRK 21 te Aden
ONDINA 21 360 m ZZO Suez
OVERIJSEL 20 vertr Lissabon Las Palmas
ORANJE 20 710 m WZW Fayal
ORANJE NASSAU 20 800 m ZWtW Fayal
ORANJESTAD 21 120 m W Oporto
PEN DrEOHt 21 Paulsboro nr Elpallto
£2^.YPBRUS 21 Singapore nr Bangkok
PRINSES IRENE 22 verw te Quebec
PRINS JOHAN WILLEM FRISO 21 990 m
NW Gibraltar
PACAYA 21 te Barranquilla
PAPENDRECHT 20 6 m O Veatspils
PHI LINE 21 verw Miri
S5^?r.«WLLLEM ,V 21 aank
PHI LI DORA 21 60 m ZWtZ Zante
RANDFONTEIN 21 vertr Port Elizabeth nr
Kaapstad
REZA SHAH THE GREAT 21 150 m W Al-
giers
ROEPAT 21 200 m O Ceylon
RIJN KERK 21 verw Aden
ROSSUM 21 430 m OZO New Yorit
RAKI 21 500 m ZZO St Helena
?PuPPr»-I.n«-I*lssab(>n nr Marseille O-Afr
SCHERPEND RECHT 21 120 m OZO Straat
Messina
S|LIN DOENG 20 vn Bangkok nr Kuchlng
SOLON 21 aank Puerto Cabello
tl^S DORDRECHT 21 60 m ZW Oporto
STAD LEIDEN 21 85 m ZW Majorca
STAD SCHEI DAM 21 170 m NNW Tersohel.
ling
STATUE OF LIBERTY 21 verw Bandar-
rnashur
STENTOR 22 aank Tunis
CLEMENT 22 verw Melbourne
./2..^v-rw aank Rotterdam
21 Antwerpen nr A'dam
II299S 21 A(*ea nr -Ucaba
STRAAT CLARENSE 21 Sydney nr Mel-
ourne
SALATIGA 21 .te Chalna
||INE LLOYD 24 te Hongkong vera
STRAAT RIO 20 250 ra ZtW Santos
ItalEn«t'PJo^.1..civv Daeclalus nr S'pore
STAD ROTTERDAM 21 08 m NtO Cabo Vil-
lano
TABIAN 20 170 m ZO Abidjan
TELAMON 21 aank Antwerpen
JUTARU M 20 vertr Durban Port Louis
TO GO KUST 21 aank Victoria
TAHAMA 21 180 m WXW Minicoy
TRITON 21 verw Now York
TJI PON DOK 21.350 m ZW Ceylon
VAN LINSCHOTEN 21 150 m O Lour Mar
ques
VAN NECK 2! annlc Hongkong
VAN SPILBERGEN 22 verw Freetown
VAN WAERWIJCK 21 vertr Bangkok Hong
kong
VICENA 21 100 m W Straat Ormuz
y.yiPARA 21 45 m ZO Little Quoin isle
VLIELAND 20 280 m NO Sombrero
WALTON JONES 22 aank Mena
WATERMAN 20 1150 m W Galapagos
WIELDRECHT 21 180 mWZW Azoren
Wl i-i-FM RUYS 21 vertr Sydney Wellington
WONOSOBO 21 aank Penang
WESTERTOREN 21 Aalborg nr Pernls
WOENSDRECHT 21 230 m ZO Sete
WILLEM BARENDSZ 20 540 m WZW St H»
lena
ZAFRA 2! 63 m NNW Landsend
ZARIA PID 21 22 m NW Bon,
ZEELAND 21 aank Aquab#
kustvaart
ADMIRAAL NELSON 21 5 ra dw dover
AENEAS 21 70 m WNWN kp Passero
ALDERD l 21 10 m N Rattrayhead
ANTILLA 21 30 m Z Landsont
ANT A RES 21 Kiel vs Strahlsund
BARCAROLA VERM 21-22 vn Gedansk nr
Rochester
BEEKBERGEN 21 Barry verw
BERNI'SSE 21 va Savona nr La Nouvelle
BINN'ENHAVBN 20 vtn Rouen nr Casablan
ca.
BONAFIDE P 21 Holtenau nr Stettin
B0SCO 22 Gwadur verw
BATAVIER 3 21 5 in O Royal Soverrelgn
BEPPIE 21 15 m ZW Texel
BERNINA P 21 Kiel nr -Kopenhagen.
CO'ETA 21 50 ra ZW Texel
CONBRIO 21 dw Marsten nr Hamburg
COCCINELLE 22 Duinkerken verw
CAETLI 21 Portland BUI Terneuzea
DEMOCRAAT Verm 21 vn Londen nr Abbe
ville
DOLLARD 21 nog te Burea
DREIBERGEN 20 te Plymouth
DACAPO 21 Goodwin Rotterdam
ELISAB.ETH 21 10 m Z Humber
ERASMUSSINGEL 21 7 m ZO Innerdownalng
ELISABETH 21 Hull verw
FIDUCIA 2 21 Goeree Maassluis
FOREL 2tt Noordhinder Wemeldiage
G0UWESTR00M 21 Dudgeon vs Amsterdam
GOOTE 21 te Antwerpen
GRUTTO 21 nog te Londen
GR U N O 21 Cromer vs nr Goole
HAG NO 21 dw v Start point nr Dover.
HASKERLAND 21 15 m WZW Goeree
HENRIETTE B 21 15 m W Goeree vs
HELEMAr h 20 v Soderhara nr Amsterdam
HUYBERGEN verm 21 v Calais nr Antwer
pen
HOUTMAN 20 te Hamlna
INTREPIDE 20 vn Stettin nr Dundalk
JAN BRONS 21 Eems Bremen
KEMPHAAN 21 20 m Z Elbe
LABRADOR 22 Ala
MAARSRERGEN 21 te Antwerpen
MARCE'LLA 21 te Duinkerken
MARIAN H verm 21 vn Casablanca nr Wick-
low
MATHILDA 23 Gdansk verw
MEIDOORNSINGEL 20 te Ipswich
MA NTO 21 100 m W Napels
NANNY 21 35 m NO Texel
NEELTJEBROERS 21 4 m Z Texel
KPrtE^^DJA, 21 10 m ON<> SandetQe
NJORD 21 Borkumrlf R<wterdam
NECTON verm 21 vn San Brieuo nr Rou<
PALLAS 21 10 m NO Burllng3
PETER 2! 25 m NW Outer Downslng
PER GO 20 te Skutskaer
SfEl1,?, J1 South wold nr Gt-Jarmouth
RENE 21 15 m O Tongue
RIA 21 150 m ONO Vllluno
RUBATO 21 Wlglvt Cork
ROCHAB 24 Las Palmas verw
0P.Z,F.No.U.R.P.H p 21 Klel nr Stockholm
I'lvaplana 21 10 m z Tex€,
SPE MAJOR 21 15 m O Terschelling
STAN I LAS 21 Villano Casablanca 8
STRYPE 21 30 m NO Kp Palos
STEENBERGEN 21 te Hamburg
STEPHANIE verm 21 ra La Fialllce nr
Santona
spoorsingel 20 te Cork
strimpe 23 Kenltra verw
sandenburgh 21 te Gent
J!.0®,* *erül 21 vn Louden nr Gravalines
tubal 21 50 m W Safi
ubbergen 21 vn Klaipeda nr Amsterdam
urkers1ngel 21 te Southampton insMsraa™
vermeersingel verm 21 m Silloth nr
vinga verm 21 ra Sas r. Gent nr London
P k™ Vilano'Tr cSIsabXS
WESTKU!Ï^23 Kle? Tan^t>rt31n0U"1
WILLY 23 Liverpool verw
ÏK£9l:5n£ER 21 Elt)e Amsterdam
WEXFORD 21 20 ra O Smithknoll
vKLeïfa^' 21 Cromer Fosdyk
WESTZAAN 21 20 m N Iledebas
YSTROOM 21 20 m NNO Goeree
Z7.imrNpB7cRcG»,N 2LJ° 10 Sandettie
ZUIDERZEE 21 te Dublin
rijnvaart
13>W)1TIuur8eDas3&erd 21 november voor
Opvaart naar Duitsland: NOVARA
Ivaan; REN ATE Buhnen; MARBURG Braok-
mann; GRACE DE Dl EU Kanters; W. V.
DRïEl 60 v. d. PluymUTHEO BERNARD
v. Leeuwen; FRATERN |TE 8 Ploegaerf
RIJNKADE Verbeek; KON. JULIANA Jans.'
sen: PAM 34 De Vries; JOCA De Rijdt -
?5c,o°r-orrV.-.Beek: NUSS,A 2 Drewello; ST.
THERESEIA v Lent; SULFUR Broekhul-
zen; NpVA CURA Schaart: AD RIA NA
Smits; HALBERG DItrowski; HOLLANDIA
Lubbinge; JURA Kauwenberg; STRANGER
PaJ ,c,m:, ,UrBain v- 0. Bussche; FRAN-
99.lnt^,.j,ci'mAns: CF0RG1NA CroesVER
ANDERING Melnen; OELME Dettmer; LY-
TO 2 V Dr el; HENRIETTE Drenth; FLO-
£st.r,ik; TABORA De Grauwe; FREI-
MM£GmPoh,P: VERTR0UWEN Hof; MARI-
oPS. Tm ^'pel: '"MANUEL Voerman;
PAULINE Vergauwen; WAALESTEIJN
Smaal; JACMARLEAU FleerakkersST.
u 5n,."Iff.0?THEA FriedmannHER
MANN BUISMAN Witteveen; ESSO WIES-
BADEN Treske; ANNA LUISE Klindt; Rl-
DO Thonissen; SOEZA v. Zanten: INTER
NA Eikema; HANS Porcpp; HERM ANGE
LA Rolf es; NECK AR Herrmann; RICHARD
9 Pols; JUDAS TH AD DEUS Jansen; Hl-
B ER NIA Peeters; ARMENIA Peeters; FI
AT VOLUNTAS 18 v, Berghen; FATIMA
Blett-ner; HIRONDELLE Witjes; JE AN
Wesferhitls; VERANDERING Surlngb;
STUIJVESANT WiMes; LINO" EN DA Schol-
ten; HOOP DOET LEVEN Lngerburg;
&TM r?£ KS.W f™1^4 Si
SI GA MA Van Strlen; RAAB KARCHER 25
GE v. Meegen; JOHANNA MARIA v. OUen;
HBNDRIKA Ter Wee; NOORJSTER Meij
er; HAR MA Hammer; RIVAL Hoekstra;
ANTONIA VEGIENA Westerhuis; GERAR-
DUS MAJOLLA Wieggers; SOLI DEO GLO
RIA MiggeLbrlnk; MAJOCA v. Megen; R1J-
AN De Bes; TRIO Passmann; GEERTRUI-
DA Den Hollander; NIXE Hagedoorn; JO
HANNA Derksen; RIVAL Visser; MARIET-
TE v. Berschum; GERM A 3 Gerbers; R1E-
WIL Wemeijer; EGBERTINA Drael; BITU-
MA 3 Dooms; HUGO Olbert; TRG II Adam;
H. STINNES PERS. I Wandke; MYSIA De
Jong; GRETE Fuicliow; RUHR TANK 3
Korte; MARION Brandt; MERCURIUS v.
Deyn; JENNY v. Andel; ZEELAND Gort;
VEENWOUDEN Koekoek; MADELEINE
Warac; ANNA v. Fessem; WILHELMINA
Zwlggelaar; JANTJE Veltman; NIXE
BreedveldNELLY De Bruyn; VRIEZEN-
VEEN Verkalk; ARNHEM De Wit; BIE-
NENBUTTEL Schub; R1EJ0 v. Oost; FAN-
TD 50 Knappe; DORDRECHT 7 Ritmeester;
DORDRECHT 16 Nik; GREJO Hietbrlnlc;
ONDERNEMING v. d. Veen; ANNA Be
rends; MAGDA Helbig; HEINZ Plath; AN-
COR Vlap; AEOLUS Dijke; MARJATI Onst-
wedder; WEZET I Frankfoort; RUHR 41
Hekchoff;' ISArIa Bosmann. Naar Straats
burg: MISTRAL Wever: BOURGEUIL De
Vey. Naar Basel: LUGANERSEE Thann-
hauser: GOLGOTHA 2 Hoogvliët; GREBBE-
LAND In 't Veld; HENDRIK Verwelj;
HAUT BRILON Kleinmann.
Afvaart aar Rotterdam: THEM AR
v d Horst; JACOBUS ELODIE 2 v Dam
me: NOVUM v Llth; ELISABETH JAE
GERS Ebert; FRIEDERICH WEBER
Zelth; DAMCO 169 v ZUidland; JAN Duit;
THEODOR BURMESTER Tobde; ANNA
MARIA Peters; VERA CRUZ Driessen;
GERDA WILLI Meyer; ANNA Malschaert;
VULCAAN 67 Meinen; SELA Lurktn; LE-
ONIDAS Quernhorst; FENDEL 3 Roidl;
MALM 14 Kuehenbecker; RHEINSTAHL
LBNBER: POISSONS Muller; INSULIN DE
Jager; ESSO KOBLENZ Kase; OBSER-
VANDA Ossewaarde; WIM v Haperen;
DON BOSCO Bouman; WATERWEG 2
Klop: BO RU SS IA v Heerde; TNG 4 Helntz;
HERTA 7 Woercom; CREDO v d Noord;
NAPHTA XI Scberrer; EGBERTHA v Gel
deren; EILTANK I Kainz; DA CAPO Faas-
co; VULCAAN U Huysmaa; DR GEIER
Muller; HELM UTH Stempel; H KURIER
55 Noe; RES NOVA Kruyf; NASSAU KA
DE de Gelder; OBERON Deraouth; MAR-
GARETHE Plog; JUTERNA SempelBE.
TO Ottens; FENDEL I Hainzer; RHE-
NUS 40 GötertVIOD Brouwer; PAM II
v Meel; FENDEL 9 Schwartz; DAMCO
167 Haak: NES KA 62 Gerritsen; ESSO
KARLSRUHE Gergler; NAPHTA 8 Latt;
NU SS IA I Remus; HOESCH 18 Schubert;
EMMA Elbrug; VULCAAN 109 Klaas-
sen; MANN 5 Muller; H STINNES 32
Frischmuth; RIVIER LA ND 3 Vos; MALM
15 Meister; RUHRSTAHL Lorscb: PAUL
VIDAL D'Hoog; KRUPP 5 Bungert; PI LI-
KAN Hoekman; ESSO ERLANGEN Fried-
ricb: EXPRESS 26 Heinz. Naar overige
plaatsen in Ned: RIVAL Witjes, Almelo;
RH EN US 34 Bauhardt; BOA Lehardy;
WIJK v d Meer, Amsterdam; ESSO 39;
BANNER Amsterdam; HAANSWIJK Kléin-
hans. Amsterdam; WIJKDIENST 16 Zuide-
ma. Amsterdam; CONSTANT Wirz. Am
sterdam; VIOS Liet. Apeldoorn; VELD-
HOEK Bos, Arnhem; ANNA v Gent, Arn
hem; JENNY Snijder, Arnhem; NIET BE
STENDIG 2 Wennekes, Arnhem; SOLI DEO
GLORIA 4 Miggelbrlnk. Arnhem; FRA
TERN ITE Zeld onrust, Assen; JOH ANN
HEINrich Wlllomsen, Borgharen; MAU-
RITS I v Hattem. Budel; MAURITS 3 Le-
bregt. Budel; HERMAN Wegh, Dordt;
FL0TTILE ten Napel, Dordrecht; ELISA
BETH Bosseher. Dmmen- ANNECHIEN
Wubbeling, Groningen; MEI JA Keyzer,
Groningen; STELLA MARIS 2 v Deen,
Groningen; ORION Duizendstra. Gronin-
ge; ORION Duizendstra, Groningen: MA.
RIENBURG Urmetzer, Hagestel; MART-
JE Seine, Hardenburg: ANIMO Duizend
stra, Hengelo; REPO Rensen. Hengelo;
JOHANNA Sanders, Hengelo; JA LI Seine,
Kampen: RIVAL Feenstra, Leeuwarden;
IDEAAL 2 Oudakker Maastricht; ELISA-
BETHf Rump, Raalte; HENNY Jansen.
Raait e; SOL! DEO GLORIA I Liet. Raal-
te; SDL1 DEO GLORIA 2 Janssen. Ithe-
den; ZAGRIBA 2 Teelten, Rheden; ROEK
Buter, Rozenburg: ALEIDA Fernhout,
Scheeijidn; ENERGIE 8 Stam. Tiel; WIL-
v Riemsdijk. Utrecht;
CORNELIA Hazewlndus, TJtreeh*JULI
ANA Worcli. Vlaardingen: ALJA Huurman,
Voorburg: P1EJ0 Boon. Walsoorden: HEI
MAT Nowak, IJmuiden; AMBULANT Zout
man. Zuidbroek; TIJDSTROOM Hof. Zwol
le. Naar België: ANNA THEKLA Slbum;
RHENUS 34 Bauhardt; BOA Lehardy:
NESKA 3 v d Snnde; AD .Tegen; ISALA
5 Bokslag; EILTANK 8 Sclireck: ARBOIS
Gabel; PDSEIDON I Tri etANNA Lesaee;
KI KI Carron; CAMEE v Reizen; IMPERI
AL Gessier: NARDUS Dldden; EMMA
GeuMes; WALKURE Lux: RENAN Wnhl;
SPEDAG 2 Kok; HEINRICH SPECHT
Krempel; RIINSCHPLDE 6 v Ertvelde
KustvaartBREMEN Zieger EMDEN Ma-
rle; GREST Norrköping.
scheidevaart
R^sweert gopass 21 nov. v.m. 12 uur.
MEIBERG Van Riezen: SCHELDE 17—
19 Meelman; RES NOVA Le-o wenszin
MAR». OU Hoke: SAN ANTONY Poppelier|
GATON Vljneman; RISICO De Jonge;
1 Kern; JANNA Kielen; VERTROUWEN.Tbeu-
nlsse; MALLARME Schort; SANTIAGO Ma-
ton; FAREL Visser; TELEGRAAF 4 Lam-
breohts; LOCA De Welrt; HOGENDORP
Swurt; ONDERNEMING De Waal; TOTI-
LA Veldhuizen; DAMCO 3 De Klerk;
WTAG 151 Hoyer; ESSO NEDERLAND 71
Visser; WATZMANN Teigert; DAMCO 136
Roelofs; ALBERT SCHERER Zink; TA-
VEL Flick; GAND1A Van Polfllet; ADJO
Oomens; MARIA Buyks; ASCONA Herm-
sen; EXPRESS 33 De Mul; KAI.SERBERG
Menz; VERBANO v. d. Pyl; VLISSINGEN
Haubrlch; PIRMA De Souter; CELI N A De
Heel; REGGESTROOM Welbie: TOPPER
Schipper; CQRRY Dillen.; MA PENSEE De
Potter; MAJACPIEJA.^Dolk; ALFRA Hor
stra ESSO NEDERLAND 60 Van Harten;
HANNELORE IC Bruhling; MARTINE
GrelfAUGUST Lam; SPERANZA Ver
sluis; RIO aüitenberg; WILLEM ADR!
Schram: COÖPERATIEVE 2 Van Dyk;
COÖPERATIEVE 'Van Ingen; VOOR DEN
TYD -Korn«tRIVAL Kornet; RUNET Van
LoonRACHEL 3 Melsen; ANJO Van Stok-
klim; DRIE GEBROEDERS v. d. Plas
JOMA Buyjts; ADJO v. d. Voorde; PUR-
FINA 30 MaarsclialkerweerdNAVICO De
Jong; SALF 8 Poppelier: WE KR A Stryp;
JACOBUS MeulbrookIDOLIN 2 Orth;
PROPAN i A v. d. Meer BUTANIA I De-
mage; RENOVAre Keur; JACOBUS Broe
kaart; BRUGGE Klapdorp: NAVIOMAGUM
De Bruyn alle België; POTGIETER De
Wit; PAM 32 Keyzer: GERARDUS Van
Zwol; ALMA Suiker: TELEGRAAF 19 Kie-
vits; SAN ANTONIO Hammer DACAPO
Broeken: WTAG 141 Sextra: SCHUBERT
Bniinsma; WTAG 170 Pahlow; RUYSDAEL
Meertens: EMCA 3 \ronds; LEDNIDAS 9
Den Breejen: KEMBS Mallen'jer; AN JA
Van Vy venVERTROUWEN Van Vliet;
ELLY Bvkers: VALES1A Klarenaar: ADRI-
ANUS Vin Snvlekom: WILCOR Van Tepe-
ren: ZWERVER Verkammen: AN TIG 00 N
Vryland; ZEELANDIA Bezemer: NELJO
Leemans .lie Rotterdam: M'CHEL De
Haan: DELTA Pieters; UMBFRTO Van
Weelden: PAX Roeters- RUPELZOON I
Mn.es alle Kerkdrlel: HENRI Bal; CARO
LINA Bal heide Willemstad: NJA Sy-
brands; VEST A Svbrands belde Zwljn-
drecht: AMBULANT Van Weelden: SUZAN-
NA M Vink beide Utrecht; ELLY Leeu-
wenstein IJmuiden: PAX 7. d. Breevoort
Kamperland- DEPENDENT Dekker Jut
faas: FRATERN1TE Van Zanten Geertrul-
denberg; HOLLAND 23 Zemmer Hardi-nx-
veld: HARM A De Brum Delft: SHV 50
Koeling Haarlem- R^MONA Den Drvver
VorresmadenPROCYON Hinvme«-: RIVAL
Kupenis beide Kannen; VARtAT'E Man
na!,- Meooel: MARTHA ANTOINETTE De
Rruvn D°lf- ROERSTROOM Rink Vlis-
singen- RSICO Tor Vlaardingen: HOOP
OP WE'VAART Taaie Dordrecht; MARTI
NA Van Lanr Alnhen ad. Rijn; LENA
ADRIANA Krlstallm Mnarssen: REY
NOLDS Palinv- RYN SCHELDE 21 B'om-
mmjrt; FELICITAS H»b»n<-er- DANAADRI-
ANA v. d. Snnde- NIC AL Dvkenrn HIL-
GUS 5 RoUm-s-- vpra PAX Cnol; T*NAX
Daalhoff: INVOTRA 21 Bal: LEO M Mer-
'en«: ST. GERARD Hosten: ANITA Gel-
ner; FLUVIALE 26 F.ho"wvk: Fl IJVIALF
">7 Verduin- JULIET M Radekc: RHEIN-
TANK 3 Koddps; AUGUST Huvs; NEER
LAND IA CTwmhof-. CVEM CNCE Tvder-
Duitsland ROD'N Reiss; ST. AL-
BAN Versluis: PIZ ROSEG Koek; PIZ PA-
LU Reis8er; VALCAVA Germann alle Ba
zel.
SIPCPBSDRIJF
7WARTE ZEE 3: 21 nn Morenn Clly
«52 Ailil west ren OthraMar
Sr w Pi O E20 350 m1i! Z,v vnn Azoren
n P.AM, 25 TCev wes» ReDflsseewl
S?;T.zf.L m ™<1' v' Burat»
T.RM.WZEE: 10 te SonHwimrton
ïi'.rpE,ERJ. 211 511 ml" nn Sncotra
4p «53 o'"' 7. van St Vincent
pno' >cc; to te nitieaVar
nve. oop n ATormuftao
"n° 5n m Awaiao
XFRTOR at te Knnmlween
TITAN 20 te Rreenoct
WAT?RSTANP?N
Koiv;tanz 265 cm «v PheinfeL
■den 170 f1>. ottenbeim f-j-4>
«U.rAat.chnrrr 16 o f4-10) Maxati 380
7>. piochin^er» 104 f4-1). Mam>-
^^m 153 f6> 126 f-ffi)
"rni ri7 1r2 fi)
^•ub 717 f—in Tr'Ar 193 Ko.
V1°T17, 152 f—10). Bonvj 186 f—131
Tr«'i1en 110 r—in). D»'l««;pi>iorf 232
Pi'hi'ort 314 f—14). Wf»7el
'-1RV -Frnmorilc /-_oq\ T.nHt+W
171 Tsy"rn»«xpn 721 tpv Am-
7Rn f—tal ^19 T),».
-on+pr 017 «dq (_m\
irls<5 407(1 .304?
tai D-vifotrt nao rjcave (be-
'""'«ll dc tilnli) 519 f_t)
"°h TT«^ep1trr\v,T-Tixvrcs-, rt r,~or\ «vaq fTp-
««=»nrtorr»-AMorr./r.Hr»i<:;ins,Q, oiq Aml
9015 niovh„riJ
A ȟ0f!9,^ATFR: 22-11 11.41, 23-11
n 00I' DnHreeht; 51(1—1793
83 11 5 53-18 07; Gorjnchm,: 2?.il «14^
1 48 057—19,11; Ro^'e-dam: 22-11
4.48—16.51. 23-11 5.29—17 36' VlUel
22-11 1.26—13.40, 23-11 2.07—14.22.