KURT WEILL IN
LEVENVAN
ALEX DE HAAS
DE MAAN-EXPRES
EERSTE IN EEN
REEKS VAN TIEN
Herald - Hera
unieke eigenschappen
„Laat je rommel niet slingeren...w
Chefarine 4
programma's
De componist van de Dreigroschenoper
Dinsdag 21 november 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
Krachtige bestrijding
van pijn of griep
f TELEVISIE
vandaag
IN HET KORT
Alex de Haas
N ZIJN programma „Klankomrankte levens", dat vanavond om vijf over acht via Hilversum I de ether ingaat,
richt Alex de Haas de schijnwerper op Kurt Weill. Naast George Gershwin behoort Kurt Weill tot de interes
santste figuren uit het niemandsland tussen ernst en lichte muze.
Met de uit 1928 daterende „Drei
groschenoper", waarvoor Bert Brecht
de vlijmscherpe tekst schreef, en waar
van Georg Pabst drie jaar later de
befaamde film maakte, verwierf Weill
zich wereldroem.
THEATERMUZIEK
Hoewel de componist voor het eerst
de aandacht op zich vestigde met
„Frauentanz", een liederencyclus op
middeleeuwse teksten voor sopraan en
vijf blaasinstrumenten, tijdens een uit
voering in Salzburg en in 1933 een
symfonie componeerde, die zijn pre
mière in het Amsterdamse Concertge
bouw onder Bruno Walter beleefde,
liggen zijn verdiensten overwegend op
het terrein van de theatermuziek.
Weill kwam als zestienjarige uit
Dessau naar Berlijn om er aan de
Hochschule muziek te gaan studeren.
Hij kreeg onder andere les van de
operacomponist Humperdinck. Toen hij
achttien was, engageerde het Stadtthe-
ater van Ludenscheid hem als dirigent.
Twee jaar later keerde Weill in Ber
lijn terug om zijn opleiding te voltooi
en bij de componist Busoni, die bij
zijn pupil de drang naar het onconven
tionele aanwakkerde.
NIEUWLICHTERS
De twintigjarige componist interes
seerde zich voor alles wat met litera
tuur en theater te maken had en
kwam in contact met figuren als Georg
Kaiser, Lion Feuchtwanger, Bert
Brecht en Max Reinhardt.
Het Berlijn van die dagen was het
Mekka voor de avant-gardisten. To
neel, film, schilderkunst en muziek
baanden zich nieuwe wegen. In het
Duitse expressionisme overheersten
sociale tendensen, die in het werk van
Brecht en Weill duidelijk naar voren
treden. Beiden streefden naar een
kunst voor het volk, die met de wetten
van de traditie brak. De bekendste
werken uit Weills Duitse periode zijn:
Opkomst en val van de stad Mahago-
ny, De Protagonist, De Czaar laat zich
fotograferen en, afgezien van de reeds
genoemde Dreigroschenoper, de school-
opera De Ja-zegger, die ook in ons
land is uitgevoerd.
Het lied van Zeerovers-Jenny uit de
Dreigroschenoper, dat Kurt Weills
vrouw Lotte Lenya in de film zong,
kan men vanavond van Lia Dorana
horen. De Barbara song wordt voor
gedragen door Corry Brokken. Verder
hoort men uit de Berlijnse tijd nog een
lied Uit een stuk van Feuchtwanger
en een fragment uit de cantate Lind-
berghvlucht.
GEVLUCHT
In 1933 als Hitier de macht van de
afgeleefde ijzervreter Hindenburg over
neemt, valt de nacht over Duitsland.
Onder de vele vluchtelingen bevinden
zich ook Kurt Weill en zijn vrouw.
Het lot voert hen naar Parijs, waar
in opdracht van Balanchine onder
andere het ballet-zangspel De Zeven
Hoofdzonden ontstaat, dat vorig sei
zoen tot de opmerkelijke uitvoeringen
van Maurice Béjards „Ballet du ving-
tième siècle" in Brussel behoorde.
Dan waagt Kurt Weill na een twee
jarig verblijf in Parijs de oversteek
naar Amerika. Max Reinhardt vangt
hem in New York op en zorgt ervoor
dat het in Parijs op een tekst van
Franz Werfel gecomponeerde „The
Eternal Road" in New York wordt uit
gevoerd.
Ondertussen had Weill vlijtig Engels
gestudeerd en zich in de Amerikaanse
muziek- en theaterwereld verdiept.
Nog voor de „The Eternal Road" ging
een anti-militaristisch werk „Johnny
Johnson" op Broadway in première.
Evenals in Duitsland wist de com
ponist beslag te leggen op befaamde
Amerikaanse schrijvers voor de tek
sten. In samenwerking met Maxwell
Anderson ontstond in 1938 „Knicker
bocker Holiday", een felle aanval op
het kolonialisme, waarvoor Peter Stuy-
vesant model had gestaan.
Daarna volgden „Lady in the Dark
met songteksten van Ira Gershwin,
een operette „On Touch of Venus" en
de blanke tegenhanger van George
Gershwins negeropera Porgy en Bess,
dat de titel „Streetscene" kreeg. De
tekst schreef Elmer Rice, de songs
stammen van Langston Hughes.
„Love Life" en „Lost in the Stars",
dat eveneens in samenwerking met
Maxwell Anderson ontstond, zijn
Weills laatste werken. Het eerste ver
telt de geschiedenis- van het Ameri
kaanse huwelijk in de laatste ander
halve eeuw; „Lost in the Stars" be
handelt het rassenvraagstuk in Zuid-
Afrika.
Ook in Weills Amerikaanse theater
muziek klinkt een felle, agressieve
ondertoon. Op 3 juni 1950 stierf Kurt
Weill aan een hartaanval. Na zijn dood
werd Lotte Lenya de grote propagan
diste voor het werk van haar man.
Aan de Amerikaanse periode van
Weill wijdt Alex de Haas vanavond
het grootste deel van zijn programma,
dat donderdagmiddag om vijf over drie
over Hilversum I nogmaals wordt uit
gezonden.
DINSDAG Alex de Haas' serie
muzikale biografieën „Klankomrank
te levens" is vanavond gewijd aan
Kurt Weill, waarover elders -neer.
Vocale medewerking uerlenen Cor-
rie Brokken, Lia Dorana, Steye van
Brandenberg en Bert van 't Hof.
Hilversum I. 8.05. Direct daarna (9
uur) presenteert Jo Vischer jr. een
programma onder de titel ,,'t Is
maar een weet", dat handelt over
onderwerpen die al of niet bestaan,
maar waarvan aangenomen wordt
dat zij op waarheid berusten.
Als iedere dinsdagavond is Leo Ne-
lissen om 11.10 present met zijn
platenkeus Vreemd(Hilver
sum II).
Over Hilversum II begint vanavond
om 7.25 een uitzending van de opera
Otello, ditmaal nu een-s niet met de
muziek van Verdi, maar met die van
Rossini. Het koor en orkest van de
Italiaanse omroep te Rome staan on
der leiding van Fernando Previtali.
In de pauze houdt Wouter Paap zijn
achtste lezing in de reeks „Muziek,
modern en klassiek". Ditmaal staat
het strijkkwartet in het middelpunt.
Hilversum I brengt het laatste uur
van de dag een concert met werken
van Belgische componisten. Het pro
gramma bevat onder andere het
Trompetconcert van Meulemans en
de symfonische suite La Chanson d'
Eve van Herberigs.
(Advertentie)
zonder de maag van
streek te makent
leder tablet Chefarine „4" bevat 4
geneesmiddelen, die elk afzonderlijk
al wereldberoemd zijn geworden.
Eén van deze geneesmiddelen dient
in het bijzonder om de maag te
beschermen. Ook zij, die een ge
voelige maag hebben, kunnen zonder
bezwaar Chefarine „4" gebruiken.
Het is een ideaal middel om pijn
en griep doeltreffend te bestrijden.
BEROEMDE GENEESMtDDELEH
Glazen buisje 20 tabletten f 0.80
Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.50
Voordelige flacon 100 tabletten 3.50
Van onze redacteur wetenschappen
UNTSVILLE, Alabama. „This is the moon express,
Clean up your mess." Dit tweeregelige rijmpje, een aan
sporing om geen gereedschap te laten slingeren, staat
met haastig geschreven zwarte blokletters op de binnen
wand van de stalen koepel die Amerika' s machtigste raket tegen
weer en wind beschermt.
„Dit is de expresse naar de maan. Laat je rommel niet slingeren". We
lazen het rijmpje terwijl wij, staande op een van de platforms van een 53
meter hoge proefstand, vol ontzag neerkeken op de reusachtige achtvoudige
eerste trap van de lanceerraket Saturn die, enige dagen later op Cape Cana
veral van start zou gaan.
Later op de dag maakte die reusachtige raket nog meer indruk op ons toen
wij in de montagehal als dwergen langs het volgende, bijna voltooide exem
plaar liepen. In de montagehal, vertelde de rondleider, zullen na de uit
breiding, waaraan druk wordt ge
werkt, twee Saturns tegelijk ge
bouwd kunnen worden.
In een hoek stonden verscheidene
raketmotoren op een rijtje. Wij liepen
erheen en klopten op de geribde
wand van een ervan. Een geluid als van
blik. Geen wonder,^ want de wanden
zijn uiterst dun. Toch produceren deze
motoren, ogenschijnlijk weinig meer
dan blikken bussen, elk een stuwkracht
van 84.000 kilo, overeenkomend met
vier miljoen paardekrachten.
LICHTGEWICHT
Blikken bussen, of, zoals de Ameri
kanen zeggen, tin cans, noemen de
raketspecialisten hier met de noncha
lance van de doorgewinterde vakman
de enorme raketten die hier, de ene
na de andere, gebouwd worden. De
spotnaam is zo vreemd niet, want de
wanden van de gevaarten zijn uiterst
dun en naar verhouding bijzonder
licht van gewicht.
Naarmate de lamceerraketten gro
ter worden is het zaak de materia
len waarvan zij worden vervaar
digd zo licht mogelijk van gewicht
te maken. Wat men in het raketten-
centrum van dr. von Braun op dit ge
bied doet zagen wij in de afdeling
materialenonderzoek. Men toonde ons
een brandstoftank van stevig me
taal. Hoeveel weegt deze tank, dacht
u?, vroeg de rondleider. Honderd ki
lo, schatte een van ons gezelschap.
„Als deze tank van staal was ge
maakt zou het gewicht ruim 42 kilo
zijn geweest", was het antwoord. „De
wanden zijn veel dunner dan u denkt,
ziet u. Maar deze tank weegt nog
geen 7,5 kilo. Til hem maar eens
Deze proeftoren, vertelde onze gids,
W. H. Sieber, (met witte helm) ons
is 53 meter hoog. Een paar honderd
meter verder stond een tweede, ge
heel stalen proeftoren. Die reikte tot
ruim 61 meter boven de begane grond.
(Eigen foto)
de zeer lawaaiige proeven uitgesteld
totdat de wind is gedraaid. Vandaar
dat het rakettencentrum een eigen
meteorologische dienst heeft, die zelf
weersverwachtingen opstelt.
Een kwartier voordat in 120 se
conden 380 ton brandstof en vloeiba
re zuurstof in een loeiende hel van
vuur, rook en stoom opgaat, moet
VARA: 17.00 V.d. kind; NTS: 17.35 Int.
jeugdjourn; 20.00 Journ. en weeroverz;
NCRV: 20.20 Act. progr; 20.30 Pas geperst;
20.50 Vergelijkenderwijs, schakelprogr. met
de Belgische en Duitse TV; 21.25 Gevar.
progr; NTS: 22.05 Documentaire film:
NCRV: 22.35 Dagsluiting.
BELGIS VLAAMS
17.00.18.00 V d. kind; 19.00 Feuill; 19.30
Automobtelkron; 20.00 Nws; 20.25 Het man
neke; 20.30 Feuill; 21.10 Rep; 22.00 Folk
loristisch progr; 22.30 Nws.
BELGIS FRANS
18.30 V.d jeugd; 19.00 Documentair pro
gr; 19.30 Kath. halfuur; 20.00 Nws; 20.30
Film: 22,t0 Journ,
op.
De tank was vervaardigd van een
legering van magnesium en lithium,
twee vrij kostbare metalen. Enige
meters verder zagen wij nog lichtere
brandstoftanks, gemaakt van plastic.
Hier zagen wij duidelijk hoe maat
schappelijk nuttig de voor de ruimte
vaart uitgegeven miljoenen in vele
sectoren besteed worden; hoeveel
nuttige nieuwe vindingen, materialen,
produkten het technische ruimtevaart
onderzoek oplevert.
Betere smeeroliën, betere roestwe-
rende middelen, betere verfstoffen,
sterkere en lichtere metaallegeringen,
meuwe elektronische meetinstrumen
ten en besturingsapparaten. Teveel
om op te noemen, en allemaal vin
dingen en verbeteringen die in de
vliegtuigindustrie, de automobielfa
brieken en vele andere bedrijven
dankbaar gebruikt zullen wordert.
GEHELMD
Aan dit alles dachten wij nauwe
lijks toen wij, hoog boven de zeer
uitgestrekte terreinen van het George
C. Marshall Space Flight Center, het
rakettencentrum van de Amerikaan
se rijksdienst voor luchtvaart en
ruimtevaart (NASA), van het hoog
ste platform van de proeftoren neer
keken op de machtige S-l, de eerste
trao van de Saturn.
De gloeiend hete zon. die de ka-
toenvelden van noordelijk Alabama
oogstrijp had gestoofd, brandde op de
helm van plastic die ons op het hoofd
was gedrukt. Er mocht, in weerwil
van het berijmde verzoek geen rom
mel te laten slingeren, toch eens een
stuk gereedschap naar beneden val-
Diep onder ons waren verscheidene
tientallen gehelmde technici en werk
lieden bezig de volgende S-l gereed te
maken voor een statistische proel. in
twee minuten, zo vertelde men ons,
verslinden de acht machtige raketmo
toren in zo'n proef ruim 380 ton brand
stof. Dat is 190 ton brandstof per fni-
nuut, of ongeveer 3 1/6 ton per secon
de.
Dat gaat met enig lawaai gepaard.
Met zoveel, dat geen sterveling in de
naaste omgeving zou kunnen blijven.
Volgens nauwkeurige metingen is het
oorverdovende gebrul van de acht ra
ketmotoren aan de voet van de raket
160 decibels. Op het bovenste plat
form van de proeftoren is het 150 de
cibels en binnen in de proeftoren, on
danks de zeer dikke wanden van ge
wapend beton, nog altijd 125 decibels,
zodat daar in noodgevallen een tech
nicus met goed beschermde oren
nog kan werken.
De proeven met de S-l veroorzaken
zoveel geraas dat men rekening moet
houden met de belangen van de ruim
"70.000 inwoners van Huntsville, het
stad'e on enige kilometers van het
rakettencentrum. Waait de wind in de
richting van Huntsville, dan worden
iedereen de machtige proeftoren heb
ben verlaten en zich tot op een vei
lige afstand van enige honderden me
ters hebben teruggetrokken.
De enige ogen die van dichtbij dat
geweld waar blijven nemen zijn de
lenzen van zes televisiecamera's en
veertig filmcamera's die rondom de
achtvoudige uitlaat van de beproefde
raket zijn geplaatst.
De acht stralen vuur d'ie naar bene
den schieten uit de raketmotoren,
worden horizontaal afgebogen in een
betonnen kuil, die gekoeld wordt met
water. Vandaar de machtige stoom
wolken die van de voet van de
proeftoren oprijzen. Per minuut wordt
ruim 150.000 liter koelwater in de
kuil gespoten.
Die proeven, tot dusverre alle ge
slaagd, waren generale repetities
voor de eerste echte lancering, die
het gehele team van von Braun vol
spanning verbeidde. Spoedig zou het
voor hen dc grote dag zijn, de dag
van de eerste lancering van de eerste
werkelijk grote rakettencombinatie.
Iedereen sprak er over in de vele fa
brieken en laboratoria op het honder
den hectaren beslaande terrein van
het Marshall Space Flight Center,
waarvan von Braun de directeur is.
Deze lancering zou de eerste zijn in
een reeks van tien, namelijk een in
dit jaar, twee in 1962, vijf in 1963, en
twee in 1964. Die reeks lanceringen
zien de meesten hier als de grote aan
loop voor de komende sprong naar de
maan. Bij de laatste vier lanceringen
in deze reeks zal de derde trap van de
Saturn dan ook een model zijn van
het eerste grc'e bemanbare Ameri
kaanse ruimtevaartuig, de Apollo.
OP DE MAAN
Het rijmpje over de „moon ex
press" daar boven in de proeftoren
was daarom ock niet al te ver ge
zocht. In het George C. Marshall
Space Flight Center is alles gericht
op de maan. Men maakt 'aarvan zelfs
geen geheim. „Man to the moon",
heet een van de kleine geïllustreerde
brochures die bezoekers van het ra
kettencentrum ontvangen. Een man
naar de maan. Dat is de taak.
Dit centrum, het eerste dat een
Amerikaanse kunstmaan in een baan
om de aarde bracht en daarop nog
vele andere liet volgen, maakt nu geen
kunstmanen meer. Er staan, in een
kleine tentoonstellings- en demonstra
tiezaal, nog twee kunstmanen in een
hoek, maar die zijn afgeschreven.
„Het nieuwe produkt is de zeer gro
te lanceerraket", vertelde men ons.
„Met kunstmanen bemoeien wij ons
met meer". Dat is het kleine werk ge
worden, dat von Braun en zijn man
nen graag aan de andere Amerikaan
se ruimtevaartcentra overlaten.
Een gapende spelonk gelijk was
de vuurstraalafvoer onder in de proef
toren. Op de wand was een grillig pa
troon van felle kleurstrepen te zien:
het chemische merkteken dat was ach
tergelaten door miljoenen paardekrach
ten ontwikkelende stralen vuur.
(Eigen foto)
Advertentie
Hoe klein het Haagse pleintje Malle Molen ook is, de Herald heeft aan een hoekje ervan genoeg om zijn kunsten
te vertonen en een nummertje carrouselrijden weg te geven om du'tolig van te worden, als in een mallemolen.
Dat de Herald dat kan dankt hij aan de grote uitslag van zijn voorwielen.
Van onze redacteur automobilisme
HERALD Heraut noemden de mensen van Standard-Triumph
de nieuwe auto die zij in het voorjaar van 1959 introduceerden.
Het was een vrolijke optimistische naam, strijdlustig bijna. Het
vertrouwen van de fabriek, dat Standard-Triumph met de Herald
de markt wel eens eventjes zou veroveren, klonk erin door.
raid weet te halen wat erin zit, toch
al niet aan de lage kant.
Het interieur van de Herald is goed
afgewerkt. De stoelen vóór zitten pret
tig. Achterin is de wagen niet al te
ruim. De koffer kan er best mee
door.
Scheef
De Herald betekende voor de fa
briek een hele ommezwaai. Behal
ve voortreffelijke sportwagens maak
te Standard-Triumph immers al ja
ren lang vrij grote, wat stijve
auto's. Het was geen geheim dat
het merk in Nederland veel van
zijn populariteit van na de oorlog
had verloren. In die na-oorlogse
jaren waren de hoekige zwarte
Standards en later de brede ronde
Vanguards bekende verschijningen
op de Nederlandse wegen. De grote
Vanguard van de laatste jaren is
dat bepaald niet.
Eigen karakter
Geen wonder dat de fabriek van de
Herald grote verwachtingen koester
de. De wagen zag er goed uit met
zijn vlotte strakke lijnen. Het koets
werk was een ontwerp van de Itali
aan Giovanni Miehellotti.
In Engeland deed de Herald het van
de aanvang af goed, maar met de ex
port wilde het toch niet zo als de
mensen van Standard-Triumph had
den gehoopt. De verwende buitenlan
ders vonden namelijk de prestaties
van de Herald maar matig en in een
zo sportief aandoende auto wilden zij
ook sportief kunnen rijden.
De klant is koning, dus kreeg de
Heraid enige maanden geleden een
zwaardere motor. De cilinderinhoud
werd van 948 op 1147 co gebracht en
het vermogen nam met vijf paarde-
krachten toe tot 43 pk. De verschil
len lijken niet eens zo groot, maar zij
waren voldoende om van de Herald
opeens een auto te maken met een
bijzonder goede acceleratie. De
sterk stijgende exportcijfers zijn er
voor de fabriek het bewijs van dat
ook de buitenlandse klanten nu tevre
den zijn
Zulks was ook te verwachten, de
Herald had immers al vele aantrekke
lijke eigenschappen.
Carrosserie
Om te beginnen zullen vele mensen
zich aangetrokken voelen door de ka
rakteristieke carrosserie. In sterker
mate dan voor de vierpersoons He
rald Saloon zal dat nog gelden voor
de coupé.
Beide modellen hebben een construc
tieve eigenschap die hen tot zeer
vreemde eenden in de bijt maakt. Ze
televisie
DINSDAG De hoofdfilm van van
avond heet Key Largo. De regie is
van John Huston en in de hoofdrol
len ziet u wijlen Humphrey Bogart
en verder Lauren Bacall en Edward
G. Robinson (9.95). Tevoren worden
vertoond een aflevering van Dwaal
tocht door het dierenrijk (8.20) en een
filmpje over De machine en de mens
(8.45). Tot slot van deze avond nog
een verslag over de derde assemblee
van de Wereldraad van kerken in
New Delhi (10.45:.
België Vlaams: In de Russische
film ,Het huis dat ik bewoon" wordt
een veelvuldig voorkomend huwelijks
probleem behandeld. De jonge ge
huwde vrouw voelt zich eenzaam om
dat haar echtgenoot geheel wordt op
geslokt door zijn werkzaamheden. Zij
ontmoet een vriend en er ontstaat
een verhouding (8.30). In de ru
briek „Mensen en beelden" wordt de
film „De andere wereld" van Mar-
ohel Duchateau over de Romaanse
kunst getoond en besproken. (10.00).
België Frans: In een rechtstreekse
overname van de Franse televisie
wordt een blijspel van Alfred Savoir
„De groothertogin en de knecht" aan
de kijkers voorgezet. Nadia Grey
vertolkt een der hoofdrollen (8.30).
Om 10 uur kunnen belangstellenden
kijken naar „Lectuur voor alien".
Duitsland: In zijn programma „We
reldtoneel Amerika" presenteert Thi-
lo Koch het een en ander over Los
Angelos, Washington en Colorado
Springs (9.20). Om 9.05 uur wordt de
kijkers een blik gegund in het leven
en met name in het liefdesleven van
de reeds op jaren zijnde groot-grond
bezitter Don Perlimplin, die gaat
trouwen met de jonge, schone Belisa.
„In zijn tuin bemint Don Perlimplin
Belisa" is de titel van dit spel van
Federico Garcia Lorca (9.05). Om
wellicht in dezelfde tijd van roman
tiek en pruiken te blijven volgt om
9.50 uui een documentaire over Mo
zart.
draaien namelijk zo ongelooflijk kort
dat het bij het belachelijke af is.
Draaien op een smalle straat wordt
daardoor een koud kunstje het
gaat in één keer. Goed uitkijken is
wel voorwaarde.
In straten draaien is geen praktijk
die nadat het rijbewijs is gehaald
regelmatig voorkomt. Achteruit in een
rij parkeren is dat wel. Hoe meer
auto's er in de steden komen, hoe be
langrijker het wordt om een auto
te hebben die genoeg heeft aan een
open plek van zijn eigen lengte plus
een paar centimeter. De Herald is
zo'n auto.
Direct
Die wendbaarheid, de snelle accele
ratie en de soepele, door een heel
direct werkend pookje te bedienen,
versnellingsbak maken de Herald tot
een bijzonder plezierige auto voor het
stadsverkeer. Ook het merkwaardig
lange bereik van de vierde versnel
ling (van 30 km. u. af) is daar debet
aan. Dat lange bereik doet overigens
een beetje vreemd aan op een auto
die vraagt om een sportieve rijder.
Dat de Herald een fijne auto is
voor het stadsverkeer wil niet zeggen
dat hij ongeschikt is voor de grote
weg. Integendeel, maar vooral in de
stad heeft hij door zijn behendigheid
een extra streepje vóór.
Prettig stug
De wegligging van de Herald is
prettig stug. De wagen gedraagt zich
rustig. Last van zijwind heeft hij niet.
Alleen ligt de topsnelheid wat laag.
Het gevaar is daardoor niet denkbeel
dig dat die topsnelheid tot kruissnel
heid wordt gepromoveerd en dat is
bij de Herald niet de be
doeling. Behalve op het slij
tageproces heeft dat ook een nadelige
invloed op de benzinerekening en die
is bij een rijder die alles uit zijn He-
Tussen de chauffeur en zijn passa
gier voorin zit de versnellingsbak. Er
blijft voetenruimte genoeg over, maar
de zit is zo dat beiden tegen de deu
ren aan gaan leunen. De chauffeur
zit ook wat scheel voor de pedalen,
maar dat went erg gauw.
Het pookje van de versnelling staat
boven op de bak. Het ligt goed in de
hand. Ook de andere bedieningsorga
nen zijn gemakkelijk te vinden.
Door de versnellingsbak-in-het-inte-
rieur kon de Herald tegelijk kort en
ruim worden gehouden. Daartegeno
ver staat dat er nogal wat geruis van
de versnellingsbak doordringt, vooral
als er hoog in de derde versnelling
wordt gereden. Dat komt de rust in
het interieur bepaald niet ten goede.
Tot slot moet er nog gezegd worden
dat de bumpers van de Herald uniek
zijn. Ze zijn namelijk van wit rub
ber. De voordelen daarvan zijn duide
lijk: gemakkelijk schoon te houden,
goedkoop te vervangen, en absoluut
roestvrij.
Het interieur van de Herald doet
Engels degelijk en sportief aan.
Motor:
Voorin gemonteerde, watergekoelde
viercilimder kopklepimotor die de ach
terwielen aandrijft; boring 69 mm;
slag 76 mm; zuigerverplaatsing 1147
cc; compressieverhouding 8:1; maxi
maal vermogen 43 SAEpk bij 4500 omw.
min.; maximaal koppel 9 mkg bij 2250
omw. min.; elektrische installatie 12
volt; Solex valstroomcarburateur; in
houd carter 4 1; inhoud koelsysteem
4,8 1; inhoud brandstoftank 32 1.
Transmissie:
Enkelvoudige droge plaatkoppeling;
vier versnellingen; twee, drie en vier
gesynchroniseerd; vloerversnelling;
overbrengingsverhouding van de eerste
versnelling 3,746:1, van de tweede
2,158:1, van de derde 1,394:1; achter-
brugreductie 4,11:1.
Onderstel:
Dubbel centraal doosframe met
langsliggers; onafhankelijke voorwiel-
ophanging; achter onafhankelijke pen
delassen met dwarse bladveren; rond
om hydraulische telescoopsohokbre-
kers; hydraulische voetrem op alle
vier de wielen; mechanische handrem
op achterwielen; remoppervlak 471
vierkante cm.
Koetswerk:
Zelfdragende, tweedeurs, vierper
soons carrosserie, opgebouwd uit zeven
van elkaar gescheiden secties; lengte
3,89 m; breedte 1,53 m: hoogte 1,32 m;
wielbasis 2,32 m, spoorbreedte 1,22 m;
draaicirkel 7,7 m; grondspeling 17 cm;
gewicht 810 kg.
Prestaties:
Topsnelheid 119 lcm.u; acceleratie
tijden van 0 tot 40 km.u 4,5 sec., van
0 tot 60 km.u 9 sec., van 0 tot 80 km.u
17 sec., van 60 tot 100 km.u 18 sec.; bij
100 km.u maakt de motor ongeveer
3880 omw.min.; brandstofgebruik 1:11,5
tot 1:14.
Geld:
Prijs Triumph Herald Saloon 6750
gulden (Coupé 7450 gulden, Convertible
7995 gulden); wegenbelasting 64 gulden
per jaar, 18 gulden per drie maanden
WA-verzekering plm. 150 gulden pei
jaar, AR-verzekering plm. 445 gulden
per jaar (beide met groene kaart).
Importeur:
Louwman en Parqui, Veursestraat-
weg 280, Leidschendam.
WOENSDAG 22 NOVEMBER
r*
RADIO
HILVERSUM I. 402 m.
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram;
8.00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym. v.d.
vrouw; 9.10 Kookpraatje; 9.15 Gram;
VPRO; 10.00 Schoolradio; VARA: 10.20
V.d. vrouw; 11.00 R.V.U.; 11.30 Gevar.
progr. (herh.); 12.30 Land- en tuinb. me-
ded; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Or
gelspel; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz;
13.45 Gesproken portret; 14.00 Jeugdconc;
14.45 Volksliedjes en -dansen; 15.00 Op
reis door de wereld, lezing; 15.10 v.d.
jeugd; 17.00 Hammondorgelspel; 17.20 Lich
te muz; 17.50 Regeringsuitz; 18.00 Nws en
comm; 18.20 Act; 18.30 R.V.U.; 19.00 Vd.
kind; 19.10 Vara-varia en lichte muz;
ï?~ü~Ailes op losse schroeven, toespr;
VPRO: 19.30 V.d. jeugd; VARA: 20.00 Nws;
20.05 Tannhëusser, opera (i.d. pauze: ±21.05
«r;» Ze.sti® 3aar levenservaring, lezing;
22.30-22.40 Nws; 22.40-22.55 Actuele proble
men); 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 11. 298 m.
NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10
Gram; 7.30 Gewijde muz; 7.50 Het brood
des levens, overdenking; 8.00 Nws; 8.15
Radiokrant; 8.35 Gram; 8.50 Idem; 9.00 V
?nnïe5,en' 9'35 Gram; 9-40 V. d. vrouw:
10.00 Gram; 10.15 Morgendienst; 10.45 Sa
menzang; 11.10 Een man zonder eerzucht,
hoorsp; 12.05 Gram; 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded; 12.33 Lichte muz; 12.53 Gram;
of act, 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz* 13.45
13,55 Idem» 15'00 Muzikale lezing;
15.30 Kamermuz; 16.00 V.d. jeugd- 17 20
Beursber; 17.45 LicTe muz?
18.10 Vocaal ens en soliste; 18.30 Het SDek-
HMn' On Rge^' 18'4f5 Gram- 49.00 Nws;
Hpc "?an af' praatje; 19.15 Leger
Prar^ Inrrn T1!1"' 19"30 Radiokrant; 19.50
Sf IcL^: 20*15 Concertgebouw-
ork. en solist; 21.25 Gram; 22.10 Energie
in reserve, klankb; 22.30 Nws; 22.40 Avond,
overdenking; 22.55 Gram. 23.00 De Derde
Assemblée v.d. Wereldraad v. Kerken te
ShD* reP. «.10 Platennws; ?3.5ib