KURT WEILL IN LEVENVAN ALEX DE HAAS DE MAAN-EXPRES EERSTE IN EEN REEKS VAN TIEN Herald - Hera unieke eigenschappen „Laat je rommel niet slingeren...w Chefarine 4 programma's De componist van de Dreigroschenoper Dinsdag 21 november 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 7 Krachtige bestrijding van pijn of griep f TELEVISIE vandaag IN HET KORT Alex de Haas N ZIJN programma „Klankomrankte levens", dat vanavond om vijf over acht via Hilversum I de ether ingaat, richt Alex de Haas de schijnwerper op Kurt Weill. Naast George Gershwin behoort Kurt Weill tot de interes santste figuren uit het niemandsland tussen ernst en lichte muze. Met de uit 1928 daterende „Drei groschenoper", waarvoor Bert Brecht de vlijmscherpe tekst schreef, en waar van Georg Pabst drie jaar later de befaamde film maakte, verwierf Weill zich wereldroem. THEATERMUZIEK Hoewel de componist voor het eerst de aandacht op zich vestigde met „Frauentanz", een liederencyclus op middeleeuwse teksten voor sopraan en vijf blaasinstrumenten, tijdens een uit voering in Salzburg en in 1933 een symfonie componeerde, die zijn pre mière in het Amsterdamse Concertge bouw onder Bruno Walter beleefde, liggen zijn verdiensten overwegend op het terrein van de theatermuziek. Weill kwam als zestienjarige uit Dessau naar Berlijn om er aan de Hochschule muziek te gaan studeren. Hij kreeg onder andere les van de operacomponist Humperdinck. Toen hij achttien was, engageerde het Stadtthe- ater van Ludenscheid hem als dirigent. Twee jaar later keerde Weill in Ber lijn terug om zijn opleiding te voltooi en bij de componist Busoni, die bij zijn pupil de drang naar het onconven tionele aanwakkerde. NIEUWLICHTERS De twintigjarige componist interes seerde zich voor alles wat met litera tuur en theater te maken had en kwam in contact met figuren als Georg Kaiser, Lion Feuchtwanger, Bert Brecht en Max Reinhardt. Het Berlijn van die dagen was het Mekka voor de avant-gardisten. To neel, film, schilderkunst en muziek baanden zich nieuwe wegen. In het Duitse expressionisme overheersten sociale tendensen, die in het werk van Brecht en Weill duidelijk naar voren treden. Beiden streefden naar een kunst voor het volk, die met de wetten van de traditie brak. De bekendste werken uit Weills Duitse periode zijn: Opkomst en val van de stad Mahago- ny, De Protagonist, De Czaar laat zich fotograferen en, afgezien van de reeds genoemde Dreigroschenoper, de school- opera De Ja-zegger, die ook in ons land is uitgevoerd. Het lied van Zeerovers-Jenny uit de Dreigroschenoper, dat Kurt Weills vrouw Lotte Lenya in de film zong, kan men vanavond van Lia Dorana horen. De Barbara song wordt voor gedragen door Corry Brokken. Verder hoort men uit de Berlijnse tijd nog een lied Uit een stuk van Feuchtwanger en een fragment uit de cantate Lind- berghvlucht. GEVLUCHT In 1933 als Hitier de macht van de afgeleefde ijzervreter Hindenburg over neemt, valt de nacht over Duitsland. Onder de vele vluchtelingen bevinden zich ook Kurt Weill en zijn vrouw. Het lot voert hen naar Parijs, waar in opdracht van Balanchine onder andere het ballet-zangspel De Zeven Hoofdzonden ontstaat, dat vorig sei zoen tot de opmerkelijke uitvoeringen van Maurice Béjards „Ballet du ving- tième siècle" in Brussel behoorde. Dan waagt Kurt Weill na een twee jarig verblijf in Parijs de oversteek naar Amerika. Max Reinhardt vangt hem in New York op en zorgt ervoor dat het in Parijs op een tekst van Franz Werfel gecomponeerde „The Eternal Road" in New York wordt uit gevoerd. Ondertussen had Weill vlijtig Engels gestudeerd en zich in de Amerikaanse muziek- en theaterwereld verdiept. Nog voor de „The Eternal Road" ging een anti-militaristisch werk „Johnny Johnson" op Broadway in première. Evenals in Duitsland wist de com ponist beslag te leggen op befaamde Amerikaanse schrijvers voor de tek sten. In samenwerking met Maxwell Anderson ontstond in 1938 „Knicker bocker Holiday", een felle aanval op het kolonialisme, waarvoor Peter Stuy- vesant model had gestaan. Daarna volgden „Lady in the Dark met songteksten van Ira Gershwin, een operette „On Touch of Venus" en de blanke tegenhanger van George Gershwins negeropera Porgy en Bess, dat de titel „Streetscene" kreeg. De tekst schreef Elmer Rice, de songs stammen van Langston Hughes. „Love Life" en „Lost in the Stars", dat eveneens in samenwerking met Maxwell Anderson ontstond, zijn Weills laatste werken. Het eerste ver telt de geschiedenis- van het Ameri kaanse huwelijk in de laatste ander halve eeuw; „Lost in the Stars" be handelt het rassenvraagstuk in Zuid- Afrika. Ook in Weills Amerikaanse theater muziek klinkt een felle, agressieve ondertoon. Op 3 juni 1950 stierf Kurt Weill aan een hartaanval. Na zijn dood werd Lotte Lenya de grote propagan diste voor het werk van haar man. Aan de Amerikaanse periode van Weill wijdt Alex de Haas vanavond het grootste deel van zijn programma, dat donderdagmiddag om vijf over drie over Hilversum I nogmaals wordt uit gezonden. DINSDAG Alex de Haas' serie muzikale biografieën „Klankomrank te levens" is vanavond gewijd aan Kurt Weill, waarover elders -neer. Vocale medewerking uerlenen Cor- rie Brokken, Lia Dorana, Steye van Brandenberg en Bert van 't Hof. Hilversum I. 8.05. Direct daarna (9 uur) presenteert Jo Vischer jr. een programma onder de titel ,,'t Is maar een weet", dat handelt over onderwerpen die al of niet bestaan, maar waarvan aangenomen wordt dat zij op waarheid berusten. Als iedere dinsdagavond is Leo Ne- lissen om 11.10 present met zijn platenkeus Vreemd(Hilver sum II). Over Hilversum II begint vanavond om 7.25 een uitzending van de opera Otello, ditmaal nu een-s niet met de muziek van Verdi, maar met die van Rossini. Het koor en orkest van de Italiaanse omroep te Rome staan on der leiding van Fernando Previtali. In de pauze houdt Wouter Paap zijn achtste lezing in de reeks „Muziek, modern en klassiek". Ditmaal staat het strijkkwartet in het middelpunt. Hilversum I brengt het laatste uur van de dag een concert met werken van Belgische componisten. Het pro gramma bevat onder andere het Trompetconcert van Meulemans en de symfonische suite La Chanson d' Eve van Herberigs. (Advertentie) zonder de maag van streek te makent leder tablet Chefarine „4" bevat 4 geneesmiddelen, die elk afzonderlijk al wereldberoemd zijn geworden. Eén van deze geneesmiddelen dient in het bijzonder om de maag te beschermen. Ook zij, die een ge voelige maag hebben, kunnen zonder bezwaar Chefarine „4" gebruiken. Het is een ideaal middel om pijn en griep doeltreffend te bestrijden. BEROEMDE GENEESMtDDELEH Glazen buisje 20 tabletten f 0.80 Handige stripverpakking 40 tabletten f 1.50 Voordelige flacon 100 tabletten 3.50 Van onze redacteur wetenschappen UNTSVILLE, Alabama. „This is the moon express, Clean up your mess." Dit tweeregelige rijmpje, een aan sporing om geen gereedschap te laten slingeren, staat met haastig geschreven zwarte blokletters op de binnen wand van de stalen koepel die Amerika' s machtigste raket tegen weer en wind beschermt. „Dit is de expresse naar de maan. Laat je rommel niet slingeren". We lazen het rijmpje terwijl wij, staande op een van de platforms van een 53 meter hoge proefstand, vol ontzag neerkeken op de reusachtige achtvoudige eerste trap van de lanceerraket Saturn die, enige dagen later op Cape Cana veral van start zou gaan. Later op de dag maakte die reusachtige raket nog meer indruk op ons toen wij in de montagehal als dwergen langs het volgende, bijna voltooide exem plaar liepen. In de montagehal, vertelde de rondleider, zullen na de uit breiding, waaraan druk wordt ge werkt, twee Saturns tegelijk ge bouwd kunnen worden. In een hoek stonden verscheidene raketmotoren op een rijtje. Wij liepen erheen en klopten op de geribde wand van een ervan. Een geluid als van blik. Geen wonder,^ want de wanden zijn uiterst dun. Toch produceren deze motoren, ogenschijnlijk weinig meer dan blikken bussen, elk een stuwkracht van 84.000 kilo, overeenkomend met vier miljoen paardekrachten. LICHTGEWICHT Blikken bussen, of, zoals de Ameri kanen zeggen, tin cans, noemen de raketspecialisten hier met de noncha lance van de doorgewinterde vakman de enorme raketten die hier, de ene na de andere, gebouwd worden. De spotnaam is zo vreemd niet, want de wanden van de gevaarten zijn uiterst dun en naar verhouding bijzonder licht van gewicht. Naarmate de lamceerraketten gro ter worden is het zaak de materia len waarvan zij worden vervaar digd zo licht mogelijk van gewicht te maken. Wat men in het raketten- centrum van dr. von Braun op dit ge bied doet zagen wij in de afdeling materialenonderzoek. Men toonde ons een brandstoftank van stevig me taal. Hoeveel weegt deze tank, dacht u?, vroeg de rondleider. Honderd ki lo, schatte een van ons gezelschap. „Als deze tank van staal was ge maakt zou het gewicht ruim 42 kilo zijn geweest", was het antwoord. „De wanden zijn veel dunner dan u denkt, ziet u. Maar deze tank weegt nog geen 7,5 kilo. Til hem maar eens Deze proeftoren, vertelde onze gids, W. H. Sieber, (met witte helm) ons is 53 meter hoog. Een paar honderd meter verder stond een tweede, ge heel stalen proeftoren. Die reikte tot ruim 61 meter boven de begane grond. (Eigen foto) de zeer lawaaiige proeven uitgesteld totdat de wind is gedraaid. Vandaar dat het rakettencentrum een eigen meteorologische dienst heeft, die zelf weersverwachtingen opstelt. Een kwartier voordat in 120 se conden 380 ton brandstof en vloeiba re zuurstof in een loeiende hel van vuur, rook en stoom opgaat, moet VARA: 17.00 V.d. kind; NTS: 17.35 Int. jeugdjourn; 20.00 Journ. en weeroverz; NCRV: 20.20 Act. progr; 20.30 Pas geperst; 20.50 Vergelijkenderwijs, schakelprogr. met de Belgische en Duitse TV; 21.25 Gevar. progr; NTS: 22.05 Documentaire film: NCRV: 22.35 Dagsluiting. BELGIS VLAAMS 17.00.18.00 V d. kind; 19.00 Feuill; 19.30 Automobtelkron; 20.00 Nws; 20.25 Het man neke; 20.30 Feuill; 21.10 Rep; 22.00 Folk loristisch progr; 22.30 Nws. BELGIS FRANS 18.30 V.d jeugd; 19.00 Documentair pro gr; 19.30 Kath. halfuur; 20.00 Nws; 20.30 Film: 22,t0 Journ, op. De tank was vervaardigd van een legering van magnesium en lithium, twee vrij kostbare metalen. Enige meters verder zagen wij nog lichtere brandstoftanks, gemaakt van plastic. Hier zagen wij duidelijk hoe maat schappelijk nuttig de voor de ruimte vaart uitgegeven miljoenen in vele sectoren besteed worden; hoeveel nuttige nieuwe vindingen, materialen, produkten het technische ruimtevaart onderzoek oplevert. Betere smeeroliën, betere roestwe- rende middelen, betere verfstoffen, sterkere en lichtere metaallegeringen, meuwe elektronische meetinstrumen ten en besturingsapparaten. Teveel om op te noemen, en allemaal vin dingen en verbeteringen die in de vliegtuigindustrie, de automobielfa brieken en vele andere bedrijven dankbaar gebruikt zullen wordert. GEHELMD Aan dit alles dachten wij nauwe lijks toen wij, hoog boven de zeer uitgestrekte terreinen van het George C. Marshall Space Flight Center, het rakettencentrum van de Amerikaan se rijksdienst voor luchtvaart en ruimtevaart (NASA), van het hoog ste platform van de proeftoren neer keken op de machtige S-l, de eerste trao van de Saturn. De gloeiend hete zon. die de ka- toenvelden van noordelijk Alabama oogstrijp had gestoofd, brandde op de helm van plastic die ons op het hoofd was gedrukt. Er mocht, in weerwil van het berijmde verzoek geen rom mel te laten slingeren, toch eens een stuk gereedschap naar beneden val- Diep onder ons waren verscheidene tientallen gehelmde technici en werk lieden bezig de volgende S-l gereed te maken voor een statistische proel. in twee minuten, zo vertelde men ons, verslinden de acht machtige raketmo toren in zo'n proef ruim 380 ton brand stof. Dat is 190 ton brandstof per fni- nuut, of ongeveer 3 1/6 ton per secon de. Dat gaat met enig lawaai gepaard. Met zoveel, dat geen sterveling in de naaste omgeving zou kunnen blijven. Volgens nauwkeurige metingen is het oorverdovende gebrul van de acht ra ketmotoren aan de voet van de raket 160 decibels. Op het bovenste plat form van de proeftoren is het 150 de cibels en binnen in de proeftoren, on danks de zeer dikke wanden van ge wapend beton, nog altijd 125 decibels, zodat daar in noodgevallen een tech nicus met goed beschermde oren nog kan werken. De proeven met de S-l veroorzaken zoveel geraas dat men rekening moet houden met de belangen van de ruim "70.000 inwoners van Huntsville, het stad'e on enige kilometers van het rakettencentrum. Waait de wind in de richting van Huntsville, dan worden iedereen de machtige proeftoren heb ben verlaten en zich tot op een vei lige afstand van enige honderden me ters hebben teruggetrokken. De enige ogen die van dichtbij dat geweld waar blijven nemen zijn de lenzen van zes televisiecamera's en veertig filmcamera's die rondom de achtvoudige uitlaat van de beproefde raket zijn geplaatst. De acht stralen vuur d'ie naar bene den schieten uit de raketmotoren, worden horizontaal afgebogen in een betonnen kuil, die gekoeld wordt met water. Vandaar de machtige stoom wolken die van de voet van de proeftoren oprijzen. Per minuut wordt ruim 150.000 liter koelwater in de kuil gespoten. Die proeven, tot dusverre alle ge slaagd, waren generale repetities voor de eerste echte lancering, die het gehele team van von Braun vol spanning verbeidde. Spoedig zou het voor hen dc grote dag zijn, de dag van de eerste lancering van de eerste werkelijk grote rakettencombinatie. Iedereen sprak er over in de vele fa brieken en laboratoria op het honder den hectaren beslaande terrein van het Marshall Space Flight Center, waarvan von Braun de directeur is. Deze lancering zou de eerste zijn in een reeks van tien, namelijk een in dit jaar, twee in 1962, vijf in 1963, en twee in 1964. Die reeks lanceringen zien de meesten hier als de grote aan loop voor de komende sprong naar de maan. Bij de laatste vier lanceringen in deze reeks zal de derde trap van de Saturn dan ook een model zijn van het eerste grc'e bemanbare Ameri kaanse ruimtevaartuig, de Apollo. OP DE MAAN Het rijmpje over de „moon ex press" daar boven in de proeftoren was daarom ock niet al te ver ge zocht. In het George C. Marshall Space Flight Center is alles gericht op de maan. Men maakt 'aarvan zelfs geen geheim. „Man to the moon", heet een van de kleine geïllustreerde brochures die bezoekers van het ra kettencentrum ontvangen. Een man naar de maan. Dat is de taak. Dit centrum, het eerste dat een Amerikaanse kunstmaan in een baan om de aarde bracht en daarop nog vele andere liet volgen, maakt nu geen kunstmanen meer. Er staan, in een kleine tentoonstellings- en demonstra tiezaal, nog twee kunstmanen in een hoek, maar die zijn afgeschreven. „Het nieuwe produkt is de zeer gro te lanceerraket", vertelde men ons. „Met kunstmanen bemoeien wij ons met meer". Dat is het kleine werk ge worden, dat von Braun en zijn man nen graag aan de andere Amerikaan se ruimtevaartcentra overlaten. Een gapende spelonk gelijk was de vuurstraalafvoer onder in de proef toren. Op de wand was een grillig pa troon van felle kleurstrepen te zien: het chemische merkteken dat was ach tergelaten door miljoenen paardekrach ten ontwikkelende stralen vuur. (Eigen foto) Advertentie Hoe klein het Haagse pleintje Malle Molen ook is, de Herald heeft aan een hoekje ervan genoeg om zijn kunsten te vertonen en een nummertje carrouselrijden weg te geven om du'tolig van te worden, als in een mallemolen. Dat de Herald dat kan dankt hij aan de grote uitslag van zijn voorwielen. Van onze redacteur automobilisme HERALD Heraut noemden de mensen van Standard-Triumph de nieuwe auto die zij in het voorjaar van 1959 introduceerden. Het was een vrolijke optimistische naam, strijdlustig bijna. Het vertrouwen van de fabriek, dat Standard-Triumph met de Herald de markt wel eens eventjes zou veroveren, klonk erin door. raid weet te halen wat erin zit, toch al niet aan de lage kant. Het interieur van de Herald is goed afgewerkt. De stoelen vóór zitten pret tig. Achterin is de wagen niet al te ruim. De koffer kan er best mee door. Scheef De Herald betekende voor de fa briek een hele ommezwaai. Behal ve voortreffelijke sportwagens maak te Standard-Triumph immers al ja ren lang vrij grote, wat stijve auto's. Het was geen geheim dat het merk in Nederland veel van zijn populariteit van na de oorlog had verloren. In die na-oorlogse jaren waren de hoekige zwarte Standards en later de brede ronde Vanguards bekende verschijningen op de Nederlandse wegen. De grote Vanguard van de laatste jaren is dat bepaald niet. Eigen karakter Geen wonder dat de fabriek van de Herald grote verwachtingen koester de. De wagen zag er goed uit met zijn vlotte strakke lijnen. Het koets werk was een ontwerp van de Itali aan Giovanni Miehellotti. In Engeland deed de Herald het van de aanvang af goed, maar met de ex port wilde het toch niet zo als de mensen van Standard-Triumph had den gehoopt. De verwende buitenlan ders vonden namelijk de prestaties van de Herald maar matig en in een zo sportief aandoende auto wilden zij ook sportief kunnen rijden. De klant is koning, dus kreeg de Heraid enige maanden geleden een zwaardere motor. De cilinderinhoud werd van 948 op 1147 co gebracht en het vermogen nam met vijf paarde- krachten toe tot 43 pk. De verschil len lijken niet eens zo groot, maar zij waren voldoende om van de Herald opeens een auto te maken met een bijzonder goede acceleratie. De sterk stijgende exportcijfers zijn er voor de fabriek het bewijs van dat ook de buitenlandse klanten nu tevre den zijn Zulks was ook te verwachten, de Herald had immers al vele aantrekke lijke eigenschappen. Carrosserie Om te beginnen zullen vele mensen zich aangetrokken voelen door de ka rakteristieke carrosserie. In sterker mate dan voor de vierpersoons He rald Saloon zal dat nog gelden voor de coupé. Beide modellen hebben een construc tieve eigenschap die hen tot zeer vreemde eenden in de bijt maakt. Ze televisie DINSDAG De hoofdfilm van van avond heet Key Largo. De regie is van John Huston en in de hoofdrol len ziet u wijlen Humphrey Bogart en verder Lauren Bacall en Edward G. Robinson (9.95). Tevoren worden vertoond een aflevering van Dwaal tocht door het dierenrijk (8.20) en een filmpje over De machine en de mens (8.45). Tot slot van deze avond nog een verslag over de derde assemblee van de Wereldraad van kerken in New Delhi (10.45:. België Vlaams: In de Russische film ,Het huis dat ik bewoon" wordt een veelvuldig voorkomend huwelijks probleem behandeld. De jonge ge huwde vrouw voelt zich eenzaam om dat haar echtgenoot geheel wordt op geslokt door zijn werkzaamheden. Zij ontmoet een vriend en er ontstaat een verhouding (8.30). In de ru briek „Mensen en beelden" wordt de film „De andere wereld" van Mar- ohel Duchateau over de Romaanse kunst getoond en besproken. (10.00). België Frans: In een rechtstreekse overname van de Franse televisie wordt een blijspel van Alfred Savoir „De groothertogin en de knecht" aan de kijkers voorgezet. Nadia Grey vertolkt een der hoofdrollen (8.30). Om 10 uur kunnen belangstellenden kijken naar „Lectuur voor alien". Duitsland: In zijn programma „We reldtoneel Amerika" presenteert Thi- lo Koch het een en ander over Los Angelos, Washington en Colorado Springs (9.20). Om 9.05 uur wordt de kijkers een blik gegund in het leven en met name in het liefdesleven van de reeds op jaren zijnde groot-grond bezitter Don Perlimplin, die gaat trouwen met de jonge, schone Belisa. „In zijn tuin bemint Don Perlimplin Belisa" is de titel van dit spel van Federico Garcia Lorca (9.05). Om wellicht in dezelfde tijd van roman tiek en pruiken te blijven volgt om 9.50 uui een documentaire over Mo zart. draaien namelijk zo ongelooflijk kort dat het bij het belachelijke af is. Draaien op een smalle straat wordt daardoor een koud kunstje het gaat in één keer. Goed uitkijken is wel voorwaarde. In straten draaien is geen praktijk die nadat het rijbewijs is gehaald regelmatig voorkomt. Achteruit in een rij parkeren is dat wel. Hoe meer auto's er in de steden komen, hoe be langrijker het wordt om een auto te hebben die genoeg heeft aan een open plek van zijn eigen lengte plus een paar centimeter. De Herald is zo'n auto. Direct Die wendbaarheid, de snelle accele ratie en de soepele, door een heel direct werkend pookje te bedienen, versnellingsbak maken de Herald tot een bijzonder plezierige auto voor het stadsverkeer. Ook het merkwaardig lange bereik van de vierde versnel ling (van 30 km. u. af) is daar debet aan. Dat lange bereik doet overigens een beetje vreemd aan op een auto die vraagt om een sportieve rijder. Dat de Herald een fijne auto is voor het stadsverkeer wil niet zeggen dat hij ongeschikt is voor de grote weg. Integendeel, maar vooral in de stad heeft hij door zijn behendigheid een extra streepje vóór. Prettig stug De wegligging van de Herald is prettig stug. De wagen gedraagt zich rustig. Last van zijwind heeft hij niet. Alleen ligt de topsnelheid wat laag. Het gevaar is daardoor niet denkbeel dig dat die topsnelheid tot kruissnel heid wordt gepromoveerd en dat is bij de Herald niet de be doeling. Behalve op het slij tageproces heeft dat ook een nadelige invloed op de benzinerekening en die is bij een rijder die alles uit zijn He- Tussen de chauffeur en zijn passa gier voorin zit de versnellingsbak. Er blijft voetenruimte genoeg over, maar de zit is zo dat beiden tegen de deu ren aan gaan leunen. De chauffeur zit ook wat scheel voor de pedalen, maar dat went erg gauw. Het pookje van de versnelling staat boven op de bak. Het ligt goed in de hand. Ook de andere bedieningsorga nen zijn gemakkelijk te vinden. Door de versnellingsbak-in-het-inte- rieur kon de Herald tegelijk kort en ruim worden gehouden. Daartegeno ver staat dat er nogal wat geruis van de versnellingsbak doordringt, vooral als er hoog in de derde versnelling wordt gereden. Dat komt de rust in het interieur bepaald niet ten goede. Tot slot moet er nog gezegd worden dat de bumpers van de Herald uniek zijn. Ze zijn namelijk van wit rub ber. De voordelen daarvan zijn duide lijk: gemakkelijk schoon te houden, goedkoop te vervangen, en absoluut roestvrij. Het interieur van de Herald doet Engels degelijk en sportief aan. Motor: Voorin gemonteerde, watergekoelde viercilimder kopklepimotor die de ach terwielen aandrijft; boring 69 mm; slag 76 mm; zuigerverplaatsing 1147 cc; compressieverhouding 8:1; maxi maal vermogen 43 SAEpk bij 4500 omw. min.; maximaal koppel 9 mkg bij 2250 omw. min.; elektrische installatie 12 volt; Solex valstroomcarburateur; in houd carter 4 1; inhoud koelsysteem 4,8 1; inhoud brandstoftank 32 1. Transmissie: Enkelvoudige droge plaatkoppeling; vier versnellingen; twee, drie en vier gesynchroniseerd; vloerversnelling; overbrengingsverhouding van de eerste versnelling 3,746:1, van de tweede 2,158:1, van de derde 1,394:1; achter- brugreductie 4,11:1. Onderstel: Dubbel centraal doosframe met langsliggers; onafhankelijke voorwiel- ophanging; achter onafhankelijke pen delassen met dwarse bladveren; rond om hydraulische telescoopsohokbre- kers; hydraulische voetrem op alle vier de wielen; mechanische handrem op achterwielen; remoppervlak 471 vierkante cm. Koetswerk: Zelfdragende, tweedeurs, vierper soons carrosserie, opgebouwd uit zeven van elkaar gescheiden secties; lengte 3,89 m; breedte 1,53 m: hoogte 1,32 m; wielbasis 2,32 m, spoorbreedte 1,22 m; draaicirkel 7,7 m; grondspeling 17 cm; gewicht 810 kg. Prestaties: Topsnelheid 119 lcm.u; acceleratie tijden van 0 tot 40 km.u 4,5 sec., van 0 tot 60 km.u 9 sec., van 0 tot 80 km.u 17 sec., van 60 tot 100 km.u 18 sec.; bij 100 km.u maakt de motor ongeveer 3880 omw.min.; brandstofgebruik 1:11,5 tot 1:14. Geld: Prijs Triumph Herald Saloon 6750 gulden (Coupé 7450 gulden, Convertible 7995 gulden); wegenbelasting 64 gulden per jaar, 18 gulden per drie maanden WA-verzekering plm. 150 gulden pei jaar, AR-verzekering plm. 445 gulden per jaar (beide met groene kaart). Importeur: Louwman en Parqui, Veursestraat- weg 280, Leidschendam. WOENSDAG 22 NOVEMBER r* RADIO HILVERSUM I. 402 m. VARA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym. v.d. vrouw; 9.10 Kookpraatje; 9.15 Gram; VPRO; 10.00 Schoolradio; VARA: 10.20 V.d. vrouw; 11.00 R.V.U.; 11.30 Gevar. progr. (herh.); 12.30 Land- en tuinb. me- ded; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Or gelspel; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz; 13.45 Gesproken portret; 14.00 Jeugdconc; 14.45 Volksliedjes en -dansen; 15.00 Op reis door de wereld, lezing; 15.10 v.d. jeugd; 17.00 Hammondorgelspel; 17.20 Lich te muz; 17.50 Regeringsuitz; 18.00 Nws en comm; 18.20 Act; 18.30 R.V.U.; 19.00 Vd. kind; 19.10 Vara-varia en lichte muz; ï?~ü~Ailes op losse schroeven, toespr; VPRO: 19.30 V.d. jeugd; VARA: 20.00 Nws; 20.05 Tannhëusser, opera (i.d. pauze: ±21.05 «r;» Ze.sti® 3aar levenservaring, lezing; 22.30-22.40 Nws; 22.40-22.55 Actuele proble men); 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 11. 298 m. NCRV: 7.00 Nws en S.O.S.-ber; 7.10 Gram; 7.30 Gewijde muz; 7.50 Het brood des levens, overdenking; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant; 8.35 Gram; 8.50 Idem; 9.00 V ?nnïe5,en' 9'35 Gram; 9-40 V. d. vrouw: 10.00 Gram; 10.15 Morgendienst; 10.45 Sa menzang; 11.10 Een man zonder eerzucht, hoorsp; 12.05 Gram; 12.30 Land- en tuin- bouwmeded; 12.33 Lichte muz; 12.53 Gram; of act, 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz* 13.45 13,55 Idem» 15'00 Muzikale lezing; 15.30 Kamermuz; 16.00 V.d. jeugd- 17 20 Beursber; 17.45 LicTe muz? 18.10 Vocaal ens en soliste; 18.30 Het SDek- HMn' On Rge^' 18'4f5 Gram- 49.00 Nws; Hpc "?an af' praatje; 19.15 Leger Prar^ Inrrn T1!1"' 19"30 Radiokrant; 19.50 Sf IcL^: 20*15 Concertgebouw- ork. en solist; 21.25 Gram; 22.10 Energie in reserve, klankb; 22.30 Nws; 22.40 Avond, overdenking; 22.55 Gram. 23.00 De Derde Assemblée v.d. Wereldraad v. Kerken te ShD* reP. «.10 Platennws; ?3.5ib

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7