Spoken op De Auto waarop U gewacht heeft! is de RENAULT 4 de totaal nieuwe, uvotidioMiee wagen verrassend lage prijs 5 MAAL EEN MOGELIJKHEID mm mm, mm se HET RAADSEL DER DUBBELE TV-BEELDEN ïTI pI i lm Vurige nasleep van ruzie geen doorsmering geen water héél weinig benzine ZEEIJWSCH DAGBLAD Pag. 5 TELEVISIE IS VOOR VELEN NIET GENOEGEN MEER, MAAR OOK EEN ■MATELOZE ERGERNIS ALLEEN EEN BRON VAN Nachtmerrie Vakwerk Ruzies Obstakels Jongen verongelukt op gemeentepont Tweede programma TYPEN 4 1 liter op m vaste, zeer lage M onderhoudskost M eventueel lever- mÊwrWÊBBSÊKBËÊg baar met roldak geen smeerpunten speciale vloeistofkoeling benzineverbruik 1 liter op 17 km snel: 105 km/u vaste, zeer lage onderhoudskosten v.a. incl. verwarming af Amsterdam Zaterdag 11 november 1961 Advertentie anderhalf jaar is het goed ge gaan. maar nu is er een vierde hoge televisie-antenne bij gekomen en nu is het hopeloos. Moeten wij het veld ruimen voor een ander? De buren hebben nergens last van en hebben maling aan ons. Toch hadden wij het Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Het wordt voor de televisie-installateurs en de kijkers steeds moeilijker. Naarmate er meer antennes op de daken komen, wordt het aan tal op te lossen problemen voor een goede ontvangst groter. Er staan één miljoen tele visietoestellen in ons land. Het aantal klachten is nu al legio. Mensen die jarenlang „een prach tig beeld" hadden, krijgen last van allerlei storingen, waarvan zij de oorzaken niet kunnen vin den, laat staan begrijpen. Iedere dag zullen er antennes bij komen. Zij zullen mogelijk nieuwe bron nen van storing voor andere kij kers zijn. Zodra Nederland naar een eigen tweede programma zal kunnen kijken, wordt het mis schien nog veel erger. Voor ieder daarvoor geschikt televisie-appa raat waarmee iemand een twee de programma wil ontvangen, is een tweede, afzonderlijke anten ne nodig. Het mastbos op de daken zal dan nog dichter wor den, het aantal klachten nog groter. Tenzij in grotere mate dan nu het geval is, gebruik wordt gemaakt van de oplossin gen. Die zijn er Het is met de ontvangst van tele visie een wonderlijke zaak. Storingen kunnen alle mogelijke en onmogelijke oorzaken hebben. Zij zijn de nachtmer rie van handelaren en van veel kij kers. Kent u de kwelling van de dubbele beelden, de zogenaamde „spoken" of „geesten"? Zij kunnen het gevolg zijn van veel dicht bij elkaar of boven el kaar geplaatste antennes. Wij zeggen niet dat het zo is, maar he<t kan. Zoals er bij de één dingen gebeuren, waar van een ander onder (ogenschijnlijk) precies dezelfde omstandigheden en met dezelfde apparatuur geen last heeft. Die dubbele beelden zijn in ie der geval wel zeer irriterend en nog slecht voor de ogen ook. Andere oorzaken? Een bepaald ge bouw in de buurt van de antenne. Een radarinstallatie. Een simpele brand trap, die het signaal op uw antenne reflecteert. Zo krijgt u er twee bin nenshuis: dubbele beelden! Een hijs kraan bij een bouwwerk kan uw genoe gen tijdelijk vergallen. Metalen stei gers dito dito. Vooral slechte of verkeerd geplaat ste antennes kunnen een bron van el lende vormen. Hoe meer antennes bij elkaar, hoe beter de kwaliteit van die hulpmiddelen moet zijn. Een niet vak kundige monteur kan het effect van het beste toestel en het beste installa tie-materiaal bederven. Een man die zijn vak verstaat, kan met minder goed materiaal (misschien) méér be reiken. Let wel: ook dit is weer voor een deel theorie. Het hoeft niet altijd zo te zijn. De hoogte van een aantal antennes bij elkaar hoeft óók niet altijd van in vloed te zijn. Het voornaamste is de plaats waar de antenne staat. Is de plaats van een lagere gunstiger (bij voorbeeld dichterbij) ten opzichte van de zender dan van de hogere, dan zal de eerste daarvan waarschijnlijk geen last ondervinden. Een antenne qp zolder kan een prachtig resultaat opleveren. Laat de man een paar huizen verderop of pal om de hoek zich echter niet verbazen of zich kwaad maken, als het bij hem nergens op lijkt. Een mysterie? Neen, toch niet. Voor alles is een verklaring te vinden. De kunst is alleen: hoe kom ik er achter? al is kan niemand", zegt de heer Baü- det met stelligheid, ,,en wie zal ach teraf bij de omwonenden gaan contro-? leren of er geen onheilen zijn aange richt? Het belang van de klant staat voorop We zijn naar de heer R. E. M. Bau- det, televisie-expert van de P.T.T., ge gaan. Het eerste wat hij zei was: ,,Dtr is het moeilijkste vraagstuk waarmee u bij me had kunnen binnen stappen. Ten eerste de steeds groter wordende verzamelingen antennes. Maar bovendien: hoe meer obstakels het signaal van de zender op zijn weg naar de ontvanger ontmoet, hoe meer kans er bestaat op een verstoring van een goede ontvangst." De ene antenne kan een dergelijk obstakel voor de andere zijn. Vier an tennes op één dak kunnen elkaar hin deren, maar zij kunnen net zo goed geen last van elkaar hebben, sterker nog: elkaar zelfs gunstig beïnvloeden. Een goede monteur kan zorgen voor een prima ontvangst bij zijn eigen klant, maar hij kan tegelijkertijd het beeld bij de buren bederven. „Tevoren berekenen waar de juiste plaats voor een antenne op een al druk bezet dak Eigen nieuwsdienst UTRECHT. Na een ruzie met de vrouw die bij hem inwoonde had de 45- jarige Amersfoorter A. M. B. zich bijna een jaar geleden in een café bedron ken. Dat was een vrij onschuldige reac tie. maar omdat hij, toen hij was thuis gekomen. ook nog een stel oude kranten in brand had gestoken, stond hij giste ren voor de Utrechtse rechtbank. Ook al had hij spijt gekregen voordat het vuur zich had verspreid en al had hij toen samen met de vrouw de vlam men gedoorfd, toch vroeg de officier van justitie een jaar gevangenisstraf met aftrek tegen hem, want het had bij uitbreiding een ramp kunnen wor den, meende hij. Bovendien had er een tweejarig kind. een zoontje van de vrouw, op zolder geslapen. De man kon geen redelijke verklaring voo'- ziin daad geven. De ruzie is trou wens al lang weer over; hij is inmiddels met de vrouw getrouwd. AMSTERDAM De Amsterdamse rechtbank heeft gisteren het ongeluk op een gemeentepont in Amsterdam behandeld dat het leven heeft gekost aan een twaalfjarige jongen. De schipper van de pont, de 39-jarige A. J. H., verklaarde dat hij mogelijk even afgeleid was geweest door een tjalkje. Toen hij had gemerkt dat er iets mis ging, had hij volle kracht achteruit en stuurboord roer gegeven, waardoor alleen de landingsklep de remming had geraakt. De klep was naar achteren ge drukt, waardoor de jongen dodelijk be kneld was geraakt. De officier van justitie eiste wegens dood door schuld 150 gulden boete. De oorzaak van het ongeluk was een zeer ernstige navigatiefout geweest, zo zei hij, maar hij hield rekening met wat hij noemde de ongelukkige constructie van de landingsklep. Volgens de raadsman zou er niets zijn gebeurd als het slachtoffer niet op zijn gevaarlijke plaats was gaan zitten. Daar om concludeerde hij tot vrijspraak. Er zijn daverende ruzies tussen bu ren uit voortgekomen. Tot het uiterste getergde mensen zijn wel de daken opgegaan en hebben ten einde raad de storing veroorzakende antennes ge sloopt. Het laten verplaatsen van an tennes wil wel eens tot succes leiden, lang niet altijd echter en het brengt weer extra kosten mee. Tussen haakjes: de kans op onder linge storing is bij eengezinswoningen natuurlijk aanzienlijk kleiner dan bij de compacte bouw in een grote stad. Dan vraagt de heer Baudet ineens: „Weet u, dat het grootste probleem eigenlijk de kijker zelf is? Ik bedoel de „zénderjagers", de mensen die naar méér zenders willen kijken dan strikt genomen mogelijk is. Een voor beeld: Bij vrienden in Rotterdam-Zuid hebben zij België gezien. Logisch, er gaat bijna geen avond voorbij dat het daar niet lukt. Zij wonen op de rech ter Maasoever, waar de ontvangst van Brussel vrijwel is uitgesloten. Toch stappen zij naar hun hande laar. De uitgebreidere antenne moet er komen. Als de winkelier vanwege de zeer wisselvallige kansen „Neen" verkoopt, begrijpen zij er niets meer van. Waarom kunnen kijkers in be paalde delen van Den Haag Brussel wél „krijgen" en zij in Rotterdam niet? Toch is het zo, gewoon een kwestie van ligging en obstakels. Denkt de winkelier alleen aan zijn omzet, dan wordt het mastbos op de daken alleen maar nodeloos dichter en de kans op slechte beïnvloeding van anderen groter. Dan praten we over het tweede pro gramma. Wanneer dat zal komen? „Globaal genomen tenminste pas twee of drie jaren na de beslissing in de Staten-Generaal", zegt de man van de P.T.T. „Het enige wat wij in die tussentijd kunnen doen, is ons voorbe reiden op het nemen van proeven, zo dat wij klaar zijn als het zover is." Voor de kijker komt het er op neer, dat er in zijn toestel een U.H.F.-een heid moet zitten, of hij moet haar a raison van ongeveer honderd gulden laten inbouwen. Dat is echter alleen bij de latere toestellen mogelijk. Ver der is er dus de bewuste tweede an tenne nodig, die de ontvangst van het eerste programma ongunstig kan be- invloeden. Door de kleinere afmetin gen van die tweede antenne zullen de gevolgen waarschijnlijk niet ern stig zijn. Een feit is wel, dat tegen die tijd aan het vakmanschap van de winkelier nog hogere eisen gesteld zul len worden dan nu al het geval is. Ten slotte een belangrijke vraag: Waarom moet per se iedere bezitter van een televisie-apparaat een eigen antenne op het dak hebben? Ontvangst zonder antenne of met „een spriet" in de huiskamer is alleen maar moge lijk binnen een kleine straal van de zender Er zijn echter andere oplos singen. Wij geven die hieronder: 1 Het is mogelijk drie of vier toe- A stellen in recht boven elkaar ge legen flats aan te sluiten op één anten ne. Het kan er een van normale uit voering zijn; een versterker is niet no dig. Drie of vier gezinnen kunnen dus de kosten delen en zij storen elkaar niet. In esthetisch opzicht zou er veel gewonnen zijn; O Ken centraalantennesysteem voor bijvoorbeeld flatgebouwen en be- Een vliegtuig van de Portugese lucht macht is met zeventien mensen aan boord in Angola verongelukt. Er zijn geen overlevenden. Onder de slachtof fers bevinden zich verscheidene zeer hooggeplaatste officieren. jaardencentra, zoals het gelukkig steeds meer wordt toegepast; o Het is mogeljjk, een hele wijk van één centraal punt uit en met slechts één mast te bedienen. Ver sterkers zorgen dat iedere aangeslo tene een goed signaal ontvangt. In Nijmegen en Vlaardingen bijvoorbeeld is deze mogelijkheid al toegepast in nieuwe bouw met driehonderd aan sluitingen op één antenne. Ook in be staande bouw kan deze techniek wor den toegepast, maar de aanleg wordt dan uiteraard duurder; A In België enEngeland zijn voor- beelden te vinden van steden die in hun geheel van één punt uit van een televisiesignaal worden voorzien; C Een landelijk „doorgeefsysteem" als waarvan sprake is in 'het be richt op pagina 1. Denkbaar ïs, dat hiervoor bepaalde delen van het be staande net van de draadomroep zou den worden gebruikt. Het systeem biedt de mogelijkheid meer program ma's door te geven, zonder dat er af zonderlijke antennes of nieuwe appara tuur moet worden aangeschaft. Enkele jaren geleden heeft de P.T.T. in twee bestaande draadomroepnetten in Den Haag ook al proeven genomen. Toen werden de televisiesignalen zo overgebracht, dat speciaal voor dit doel gewijzigde televisietoestellen moesten worden gebruikt. Hoewel de kwaliteit en de ontvangst zeer goed waren, bleef een aantal be zwaren bestaan. Door nieuwe techni sche ontwikkelingen zijn deze bezwa ren nu ondervangen. Bovendien biedt het nieuwe systeem meer mogelijkhe den. JU! bestelwagen "P 300 kg personen- benzi never j jjp Sne*' kff RENAULT 3995.- Let op de RENAULT 4 KARAVAAN, die 10 dagen door ons land trekt en u in de gelegenheid stelt, Zélf met de Renault 4 te rijden. Stuur zelf! Doe mee met de RENAULT 4 TOTO. De karavaan start dinsdag 14 november in Amsterdam, woensdag 15 november in Den Haag en donderdag 16 november in Rotterdam, Maak gebruik van de bon en u krijgt het Toto-formulier en. de Renault 4 folder toegezonden. Stuur deze bon vandaag nog aan: RENAULT NEDERLAND N.V., Wibautstraat 224, Amsterdam 150 dealers in Nederland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 5