Spoken op
De Auto waarop U gewacht heeft!
is de RENAULT 4 de totaal nieuwe,
uvotidioMiee wagen
verrassend lage prijs
5 MAAL EEN MOGELIJKHEID
mm
mm,
mm se
HET RAADSEL
DER DUBBELE
TV-BEELDEN
ïTI
pI
i
lm
Vurige nasleep
van ruzie
geen doorsmering
geen water
héél weinig benzine
ZEEIJWSCH DAGBLAD
Pag. 5
TELEVISIE IS VOOR VELEN NIET
GENOEGEN MEER, MAAR OOK EEN
■MATELOZE ERGERNIS
ALLEEN EEN
BRON VAN
Nachtmerrie
Vakwerk
Ruzies
Obstakels
Jongen verongelukt
op gemeentepont
Tweede programma
TYPEN
4 1 liter op
m vaste, zeer lage
M onderhoudskost
M eventueel lever-
mÊwrWÊBBSÊKBËÊg baar met roldak
geen smeerpunten
speciale
vloeistofkoeling
benzineverbruik
1 liter op 17 km
snel: 105 km/u
vaste, zeer lage
onderhoudskosten
v.a.
incl. verwarming
af Amsterdam
Zaterdag 11 november 1961
Advertentie
anderhalf jaar is het goed ge
gaan. maar nu is er een vierde hoge
televisie-antenne bij gekomen en nu
is het hopeloos. Moeten wij het veld
ruimen voor een ander? De buren
hebben nergens last van en hebben
maling aan ons. Toch hadden wij het
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Het wordt
voor de televisie-installateurs en
de kijkers steeds moeilijker.
Naarmate er meer antennes op
de daken komen, wordt het aan
tal op te lossen problemen voor
een goede ontvangst groter.
Er staan één miljoen tele
visietoestellen in ons land. Het
aantal klachten is nu al legio.
Mensen die jarenlang „een prach
tig beeld" hadden, krijgen last
van allerlei storingen, waarvan
zij de oorzaken niet kunnen vin
den, laat staan begrijpen. Iedere
dag zullen er antennes bij komen.
Zij zullen mogelijk nieuwe bron
nen van storing voor andere kij
kers zijn.
Zodra Nederland naar een
eigen tweede programma zal
kunnen kijken, wordt het mis
schien nog veel erger. Voor ieder
daarvoor geschikt televisie-appa
raat waarmee iemand een twee
de programma wil ontvangen, is
een tweede, afzonderlijke anten
ne nodig. Het mastbos op de
daken zal dan nog dichter wor
den, het aantal klachten nog
groter. Tenzij in grotere mate
dan nu het geval is, gebruik
wordt gemaakt van de oplossin
gen. Die zijn er
Het is met de ontvangst van tele
visie een wonderlijke zaak. Storingen
kunnen alle mogelijke en onmogelijke
oorzaken hebben. Zij zijn de nachtmer
rie van handelaren en van veel kij
kers.
Kent u de kwelling van de dubbele
beelden, de zogenaamde „spoken" of
„geesten"? Zij kunnen het gevolg zijn
van veel dicht bij elkaar of boven el
kaar geplaatste antennes. Wij zeggen
niet dat het zo is, maar he<t kan. Zoals
er bij de één dingen gebeuren, waar
van een ander onder (ogenschijnlijk)
precies dezelfde omstandigheden en
met dezelfde apparatuur geen last
heeft. Die dubbele beelden zijn in ie
der geval wel zeer irriterend en nog
slecht voor de ogen ook.
Andere oorzaken? Een bepaald ge
bouw in de buurt van de antenne. Een
radarinstallatie. Een simpele brand
trap, die het signaal op uw antenne
reflecteert. Zo krijgt u er twee bin
nenshuis: dubbele beelden! Een hijs
kraan bij een bouwwerk kan uw genoe
gen tijdelijk vergallen. Metalen stei
gers dito dito.
Vooral slechte of verkeerd geplaat
ste antennes kunnen een bron van el
lende vormen. Hoe meer antennes bij
elkaar, hoe beter de kwaliteit van die
hulpmiddelen moet zijn. Een niet vak
kundige monteur kan het effect van
het beste toestel en het beste installa
tie-materiaal bederven. Een man die
zijn vak verstaat, kan met minder
goed materiaal (misschien) méér be
reiken. Let wel: ook dit is weer voor
een deel theorie. Het hoeft niet altijd
zo te zijn.
De hoogte van een aantal antennes
bij elkaar hoeft óók niet altijd van in
vloed te zijn. Het voornaamste is de
plaats waar de antenne staat. Is de
plaats van een lagere gunstiger (bij
voorbeeld dichterbij) ten opzichte van
de zender dan van de hogere, dan zal
de eerste daarvan waarschijnlijk
geen last ondervinden.
Een antenne qp zolder kan een
prachtig resultaat opleveren. Laat de
man een paar huizen verderop of pal
om de hoek zich echter niet verbazen
of zich kwaad maken, als het bij hem
nergens op lijkt. Een mysterie? Neen,
toch niet. Voor alles is een verklaring
te vinden. De kunst is alleen: hoe kom
ik er achter?
al
is kan niemand", zegt de heer Baü-
det met stelligheid, ,,en wie zal ach
teraf bij de omwonenden gaan contro-?
leren of er geen onheilen zijn aange
richt? Het belang van de klant staat
voorop
We zijn naar de heer R. E. M. Bau-
det, televisie-expert van de P.T.T., ge
gaan. Het eerste wat hij zei was:
,,Dtr is het moeilijkste vraagstuk
waarmee u bij me had kunnen binnen
stappen. Ten eerste de steeds groter
wordende verzamelingen antennes.
Maar bovendien: hoe meer obstakels
het signaal van de zender op zijn weg
naar de ontvanger ontmoet, hoe meer
kans er bestaat op een verstoring van
een goede ontvangst."
De ene antenne kan een dergelijk
obstakel voor de andere zijn. Vier an
tennes op één dak kunnen elkaar hin
deren, maar zij kunnen net zo goed
geen last van elkaar hebben, sterker
nog: elkaar zelfs gunstig beïnvloeden.
Een goede monteur kan zorgen voor
een prima ontvangst bij zijn eigen
klant, maar hij kan tegelijkertijd het
beeld bij de buren bederven. „Tevoren
berekenen waar de juiste plaats voor
een antenne op een al druk bezet dak
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT. Na een ruzie met de
vrouw die bij hem inwoonde had de 45-
jarige Amersfoorter A. M. B. zich bijna
een jaar geleden in een café bedron
ken. Dat was een vrij onschuldige reac
tie. maar omdat hij, toen hij was thuis
gekomen. ook nog een stel oude kranten
in brand had gestoken, stond hij giste
ren voor de Utrechtse rechtbank.
Ook al had hij spijt gekregen voordat
het vuur zich had verspreid en al had
hij toen samen met de vrouw de vlam
men gedoorfd, toch vroeg de officier
van justitie een jaar gevangenisstraf
met aftrek tegen hem, want het had
bij uitbreiding een ramp kunnen wor
den, meende hij. Bovendien had er een
tweejarig kind. een zoontje van de
vrouw, op zolder geslapen.
De man kon geen redelijke verklaring
voo'- ziin daad geven. De ruzie is trou
wens al lang weer over; hij is inmiddels
met de vrouw getrouwd.
AMSTERDAM De Amsterdamse
rechtbank heeft gisteren het ongeluk
op een gemeentepont in Amsterdam
behandeld dat het leven heeft gekost
aan een twaalfjarige jongen.
De schipper van de pont, de 39-jarige
A. J. H., verklaarde dat hij mogelijk
even afgeleid was geweest door een
tjalkje. Toen hij had gemerkt dat er iets
mis ging, had hij volle kracht achteruit
en stuurboord roer gegeven, waardoor
alleen de landingsklep de remming had
geraakt. De klep was naar achteren ge
drukt, waardoor de jongen dodelijk be
kneld was geraakt.
De officier van justitie eiste wegens
dood door schuld 150 gulden boete. De
oorzaak van het ongeluk was een zeer
ernstige navigatiefout geweest, zo zei hij,
maar hij hield rekening met wat hij
noemde de ongelukkige constructie van
de landingsklep.
Volgens de raadsman zou er niets zijn
gebeurd als het slachtoffer niet op zijn
gevaarlijke plaats was gaan zitten. Daar
om concludeerde hij tot vrijspraak.
Er zijn daverende ruzies tussen bu
ren uit voortgekomen. Tot het uiterste
getergde mensen zijn wel de daken
opgegaan en hebben ten einde raad de
storing veroorzakende antennes ge
sloopt. Het laten verplaatsen van an
tennes wil wel eens tot succes leiden,
lang niet altijd echter en het brengt
weer extra kosten mee.
Tussen haakjes: de kans op onder
linge storing is bij eengezinswoningen
natuurlijk aanzienlijk kleiner dan bij
de compacte bouw in een grote stad.
Dan vraagt de heer Baudet ineens:
„Weet u, dat het grootste probleem
eigenlijk de kijker zelf is? Ik bedoel
de „zénderjagers", de mensen die
naar méér zenders willen kijken dan
strikt genomen mogelijk is. Een voor
beeld: Bij vrienden in Rotterdam-Zuid
hebben zij België gezien. Logisch, er
gaat bijna geen avond voorbij dat het
daar niet lukt. Zij wonen op de rech
ter Maasoever, waar de ontvangst van
Brussel vrijwel is uitgesloten.
Toch stappen zij naar hun hande
laar. De uitgebreidere antenne moet
er komen. Als de winkelier vanwege
de zeer wisselvallige kansen „Neen"
verkoopt, begrijpen zij er niets meer
van. Waarom kunnen kijkers in be
paalde delen van Den Haag Brussel
wél „krijgen" en zij in Rotterdam
niet? Toch is het zo, gewoon een
kwestie van ligging en obstakels.
Denkt de winkelier alleen aan zijn
omzet, dan wordt het mastbos op de
daken alleen maar nodeloos dichter
en de kans op slechte beïnvloeding
van anderen groter.
Dan praten we over het tweede pro
gramma. Wanneer dat zal komen?
„Globaal genomen tenminste pas twee
of drie jaren na de beslissing in de
Staten-Generaal", zegt de man van
de P.T.T. „Het enige wat wij in die
tussentijd kunnen doen, is ons voorbe
reiden op het nemen van proeven, zo
dat wij klaar zijn als het zover is."
Voor de kijker komt het er op neer,
dat er in zijn toestel een U.H.F.-een
heid moet zitten, of hij moet haar a
raison van ongeveer honderd gulden
laten inbouwen. Dat is echter alleen
bij de latere toestellen mogelijk. Ver
der is er dus de bewuste tweede an
tenne nodig, die de ontvangst van het
eerste programma ongunstig kan be-
invloeden. Door de kleinere afmetin
gen van die tweede antenne zullen
de gevolgen waarschijnlijk niet ern
stig zijn. Een feit is wel, dat tegen
die tijd aan het vakmanschap van de
winkelier nog hogere eisen gesteld zul
len worden dan nu al het geval is.
Ten slotte een belangrijke vraag:
Waarom moet per se iedere bezitter
van een televisie-apparaat een eigen
antenne op het dak hebben? Ontvangst
zonder antenne of met „een spriet"
in de huiskamer is alleen maar moge
lijk binnen een kleine straal van de
zender Er zijn echter andere oplos
singen. Wij geven die hieronder:
1 Het is mogelijk drie of vier toe-
A stellen in recht boven elkaar ge
legen flats aan te sluiten op één anten
ne. Het kan er een van normale uit
voering zijn; een versterker is niet no
dig. Drie of vier gezinnen kunnen dus
de kosten delen en zij storen elkaar
niet. In esthetisch opzicht zou er veel
gewonnen zijn;
O Ken centraalantennesysteem voor
bijvoorbeeld flatgebouwen en be-
Een vliegtuig van de Portugese lucht
macht is met zeventien mensen aan
boord in Angola verongelukt. Er zijn
geen overlevenden. Onder de slachtof
fers bevinden zich verscheidene zeer
hooggeplaatste officieren.
jaardencentra, zoals het gelukkig
steeds meer wordt toegepast;
o Het is mogeljjk, een hele wijk
van één centraal punt uit en met
slechts één mast te bedienen. Ver
sterkers zorgen dat iedere aangeslo
tene een goed signaal ontvangt. In
Nijmegen en Vlaardingen bijvoorbeeld
is deze mogelijkheid al toegepast in
nieuwe bouw met driehonderd aan
sluitingen op één antenne. Ook in be
staande bouw kan deze techniek wor
den toegepast, maar de aanleg wordt
dan uiteraard duurder;
A In België enEngeland zijn voor-
beelden te vinden van steden die
in hun geheel van één punt uit van een
televisiesignaal worden voorzien;
C Een landelijk „doorgeefsysteem"
als waarvan sprake is in 'het be
richt op pagina 1. Denkbaar ïs, dat
hiervoor bepaalde delen van het be
staande net van de draadomroep zou
den worden gebruikt. Het systeem
biedt de mogelijkheid meer program
ma's door te geven, zonder dat er af
zonderlijke antennes of nieuwe appara
tuur moet worden aangeschaft.
Enkele jaren geleden heeft de P.T.T.
in twee bestaande draadomroepnetten
in Den Haag ook al proeven genomen.
Toen werden de televisiesignalen zo
overgebracht, dat speciaal voor dit
doel gewijzigde televisietoestellen
moesten worden gebruikt.
Hoewel de kwaliteit en de ontvangst
zeer goed waren, bleef een aantal be
zwaren bestaan. Door nieuwe techni
sche ontwikkelingen zijn deze bezwa
ren nu ondervangen. Bovendien biedt
het nieuwe systeem meer mogelijkhe
den.
JU! bestelwagen
"P 300 kg
personen- benzi never
j jjp Sne*' kff
RENAULT
3995.-
Let op de RENAULT 4 KARAVAAN, die 10 dagen door ons
land trekt en u in de gelegenheid stelt, Zélf met de Renault 4 te
rijden. Stuur zelf! Doe mee met de RENAULT 4 TOTO. De
karavaan start dinsdag 14 november in Amsterdam, woensdag 15
november in Den Haag en donderdag 16 november in Rotterdam,
Maak gebruik van de bon en u krijgt het Toto-formulier en. de
Renault 4 folder toegezonden. Stuur deze bon vandaag nog aan:
RENAULT NEDERLAND N.V., Wibautstraat 224, Amsterdam
150 dealers in Nederland.