Defensiewaarden in Amerika
hebben de wind mee
„Revako" wil in
onderwijswereld
paniek zaaien
Burgerluchtvaart werkte met groot verlies
LOCKHEED HEEFT DE BESTE
VOORUITZICHTEN
AANNEMERS RICHTEN
BOUWMAATSCHAPPIJ OP
Internationale Viscose
verlaagt dividend
MARKTBERICHTEN
VRIJDAG 3 NOVEMBER
Eerste gedeelte
Bezit Stadhouderslaan
groter dan boekwaarde
SCHEEP VA ARTBERICHTEiN
Zaterdag 4 november 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Van onze beursredacteur
OM meer dan een reden staan de Amerikaanse bedrijven, die zich
o.m. bezighouden met de bouw van raketmotoren voor defensie-
en ruimtevaartdoeleinden de laatste tijd weer sterk in het centrum
van de belangstelling.
Sinds de Russen opvallende succes
sen hebben gemeld met de bemande
ruimtevaart en derhalve ook de Ver
enigde Staten uit politieke oogmerken
alles op alles moeten zetten om op
dit gebied successen binnen te halen,
terwijl de begroting nog maar steeds
voor de defensie snel verhoogde uit
gaven blijft uittrekken, zijn de de-j
fensie- en ruimtevaartwaarden in
"Wallstreet sterk in de belangstelling
gebleven. Zo sterk zelfs, dat enige
bankiers in Nederland het nodig oor
deelden alsnog Lockheed Aircraft,
welk bedrijf tot voor kort nimmer op
het Beursplein kon worden verhan
deld, in Amsterdam in de vorm van
certificaten van aandelen te introdu
ceren.
OP VOORGROND
Sinds de internationale spanningen
door de Berlijnse crisis sterk zijn toe
genomen en de ontwikkeling op de
beurs in hoge mate wordt bepaald door
de politieke staalkaart, gaat er bijna
geen beursdag in New York voorbij of
de defensiewaarden geven ergens
de toon aan. Nu de Amerikaanse re.
gering od het punt staat de reeds ge
ruime tijd geleden verkregen begro
tingsfaciliteiten ook in daadwerkelijke
orders om te zetten mag worden aan
genomen, dat het verstrekken van multi-
miljoenenorders op steeds snellere wijze
zal worden uitgevoerd.
Regelmatig leest men dan in de dage
lijkse beurscommentaren van New York,
dat een of ander defensiefonds een tot
twee dollar in koers is gestegen vanwe
ge de aangekondigde ontvangst van een
grote regeringsorder.
SPLITSING
Teneinde nu onze geïnteresseerde le
zers in deze materie enigszin-s wegwijs
te maken willen wij een kort overzicht
verstrekken van de voornaamste sec
toren, waarbij de vliegtuig- en raket
bouwers betrokken zijn.
Deze sectoren kunnen voor wat de hui
dige stand in de betrokken bedrijfstak
betreft ruwweg worden onderverdeeld
in die van de burgerluchtvaart, die van
de raketten van strategische waarde en
die van meer ruimtevaartwaarde.
KWETSBAAR
Vroeger dat wil zeggen zo'n zes
tot acht jaar geleden werd steeds
weer betoogd, dat uit beleggingsoogpunt,
die vliegtuigbouwers voor het nemen
van een belang de voorkeur verdienden,
die over een belangrijke afdeling voor
de burgerluchtvaart beschikten. Orders
uit defensie-overwegingen, of deze nu
betrekking hebben op het klassieke
vliegtuig of op bepaalde soorten van ra
ketten, verlenen de betrokken onderne
mingen nu eenmaal steeds een sterk
kwetsbaar aanzien.
In de eerste plaats wisselt het inzicht
in de regering omtrent het al of niet
doelmatig zijn van een bepaald wapen
nogal eens, terwijl voorts de gehele de
fensiesector nu eenmaal sterk afhanke
lijk is van de internationale spanning,
die sedert 1950 met de uitdrukking „kou
de oorlog" wordt aangeduid.
VERSTOMD
Sinds het straalvliegtuig zijn intrede
in de burgerluchtvaart heeft gedaan zijn
alle geluiden van voorkeur voor de
bouwers in de sector van de burgerlucht
vaart evenwel verstomd. Gebleken is
namelijk dat de burgerluchtvaart eer
der een blok dan een goudmijn aan
het been van de vliegtuig- en raketbou
wers is geworden.
De enorme ontwikkelings- en aanloop
kosten (die voor de defensietypen meest
al door de regering worden vergoed,
maar voor de burgerluchtvaart door de
bedrijven zelf moeten worden betaald),
waarmee de omschakeling van het klas
sieke vliegtuig op het straaltype ge
paard is gegaan, hebben de vreugde in
de bouw van burgervliegtuigen tot het
nulpunt doen zakken.
ZWARE VERLIEZEN
Zwaar waren dan ook de verliezen
die de bouwers zich moesten getroos
ten en nagenoeg nihil het rendement
dat kon worden verkregen, nadat de
moeilijke jaren van ontwikkeling ach
ter de rug waren. De nieuwe verkeers-
straalvliegtuigen zijn namelijk der
mate kostbaar, dat geen enkele lucht
vaartonderneming zich de luxe kan
permitteren op grootscheepse wijze
op dit nieuwe type over te schake
len. Waar nog bij komt, dat de sterke
stijging van de produktiecapaciteit
die de straalvliegtuigen hebben ver
oorzaakt, de vervoersbehoefte reeds
aanzienlijk heeft overtroffen. En reeds
thans werkt men in het geheim aan
de voorbereiding voor het supersoni
sche verkeersvliegtuig
De orderportefeuilles voor de verkeers-
straalvliegtuigen zijn dan ook veel te
klein om eerder gemaakte kosten door
een produktie op grote schaal rendabel
te maken.
VIJF TYPEN
Vijf typen van vier maatschappijen
beheersen thans de burgerluchtvaart, te
weten Lockheed met de Electra's, Dou
glas met de DC-8, General Dynamics
met de Convair en Boeing met de
707 en 727.
Hoewel de Electra een combinatie is
van straalaandrijving en propellers heeft
het toestel behoorlijk zijn deel gehad van
de financiële stroppen- Vooral toen uit
gebreide onderzoekingen moesten wor
den verricht na een aantal ernstige
ongelukken Tegen een totale ontvangst
op verkochte Electra's van 393 miljoen
dollar stonden tot dusver kosten van 515
miljoen, zodat de nettowinst van Lock
heed in de zes produktiejaren van de
Electra met 58 miljoen dollar werd ge
drukt.
Maar ook Boeing en vooral Douglas
hebben hun portie ontvangen, hetgeen
uit de ontwikkeling van de winst sedert
1957 duidelijk blijkt:
tot spectaculaire winsten bijdragen ern
stige verliezen komen tot dusver in 1961
ook niet meer voor.
Hierdoor zijn de winsten van de vijf
ondernemingen (vooral van Lockheed en
Boeing) in het lopende boekjaar snel
gestegen en werken ook Douglas en Ge
neral Dynamics weer met winst.
RAKETTEN VOOR DEFENSIE
Wat de thans belangrijkste raketten
voor de defensie betreft kan het volgen
de staatje worden opgesteld:
Lockheed voor de Polaris
Martin voor de Titan
Boeing voor de Minuteman en Bomarc.
Douglas voor de Nike-Zeus en Honest John.
General Dynamics (Convair) met de Atlas.
North American Aviation voor talrijke
raketmotoren
POLARIS
Van alle thans in gebruik zijnde ra
ketten bij de defensie is de Polaris uit
commercieel oogpunt waarschijnlijk wel
de belangrijkste. Niet alleen omdat
Lockheed er reeds een groot aantal van
heeft geleverd, maar de Amerikaanse
regering heeft kortgeleden besloten aan
dit vanuit een duikboot af te vuren ra
ketwapen de hoogste prioriteit te verle
nen.
Zo ontving de betrokken afdeling van
Lockheed dezer dagen nog een aanvul
lende order voor Polarisraketten van
rond tweehonderd miljoen dollar. In
1960 maakte de Polaris reeds dertig
procent van de omzetten van Lockheed
uit en zestig procent van alle verkopen
van raketten van het concern.
STARFIGHTER
Interessant is ook, dat Lockheed de
grote leverancier van de Starfighter-
straaljager is, waarmee thans de Navo
op grote schaal wordt bevoorraad in sa
menwerking met de Nederlandse on
dernemingen Fokker, Enkes en 't Hart
Instrumenten. Het hele bevoorradings
programma zal rond twee miljard dol
lar kosten.
OVERIGE RAKETTEN
Van de overige genoemde raketten be
vinden de Bomarc en de raketten van
Douglas zich reeds geruime tijd in het
produktiestadium voor defensieve doel
einden. Zowel de Titan als de Minute
man, die beide als lange-afstandsraket-
ten voor intercontinentale overbruggin
gen zijn bedoeld, bevinden zich nog in
een zij het vergevorderd stadium
van voorbereiding.
Ofschoon zowel Martin als Boeing
reeds behoorlijk verdient aan de door
hen verleende diensten van voorberei
ding wordt het produktiestadium na
tuurlijk van veel groter belang zodra
de kans op orders volgens het gereed
te komen standaardmodel stijgt.
RUIMTEVAARTRAKETTEN
De belangrijkste ruimtevaartraketten,
kunstmanen en motoren kunnen op de
volgende wijze worden ingedeeld:
Donald voor het project Mercury;
Lockheed voor de Discoverer
voor bovengenoemde satellieten.
TOEKOMST
tijd ongetwijfeld nog veel over boven
genoemde vliegtuigtypen, raketten en
ketbouwers gunstig" uit. De sterk ver
beterde ontwikkeling van de winsten in
het lopende boekjaar duidt daarop.
Wij laten tot slot van deze beschouwing
van de belangrijkste raketbouwérs nog
de koers/winstverhouding (op geschatte
nettowinsten over 1961) volgen, alsmede
de ontwikkeling van de koersen in het
lopende jaar en de dividenduitkeringen:
Lockheed
Boeing
Douglas
N.A. Aviation
Martin-Marietta
ALLES PER AANDEEL
H- L koers
1961
52—26
57—35
42—28
57—41
31—22
Huidige
notering
47
48
34
47
27
Dividend
1,20
1,60
nihil
2,—
1,—
Nettowinst 1961 Verh.
koers/ winst
3,40
4,—
2,
3,30
2,30
14
12
17
14
12
De Noordwester Hypotheekbank geeft
4% pandbrieven af tegen de koers van
98met onvoorwaardelijke verplichte
uitloting van 5% per jaar.
NETTOWINST PER AANDEEL
Lockheed Douglas Boeing Gen.
Dyn.
1957 2.71 8.04
1958 2.70 4,41
1959 1,19 8.86*)
1960 5,80*) 5,09*)
Verlies.
5,18
3.03
1,65
?,07
4.80
4.88
3.12
2.71*)
1961 BETER
De moeilijkste jaren zijn voorlopig
echter achter de rug. De kostenstadia
voor het straalvliegtuig behoren tot het
verleden en moge deze sector dan niet
Eigen nieuwsdienst
VOORTHUIZEN De leden van
de Stichting Revako (recreatie-,
vakantie- en conferentieoorden),
zullen kampeerders en vakantie
gangers die in hun bedrijven rust
zoeken, voortaan adviseren kinderen
rustig van school thuis te houden
als de ouders nu eens niet in juli
of augustus met vakantie willen.
Het voorstel daartoe kwam gisteren
uit de mond van de heer A. L. H. M.
van 't Lam uit Lochem, voorzitter van
de Stichting Revako. De exploitanten
van vakantieverblijven die de bijeen
komst van de stichting in Voorthuizen
bezochten, gingen met het plan akkoord.
De heer Van 't Lam, die op lagere
en middelbare scholen les heeft ge
geven, zei dat men op die manier
wellicht paniek zal zaaien in de onder
wijswereld. Daardoor zullen dan de
instanties die nu de vakantiespreiding
tegenwerken, wellicht eindelijk wakker
worden.
„Men moet hiervoor niet te bang
zijn", zei de voorzitter, „want dit is
geen onwettig schoolverzuim. Onlangs
heeft de Rotterdamse kantonrechter
een ouder vrijgesproken onder het
motief, dat ieder recht heeft op vakan
tie in de tijd die hem past."
AMSTERDAM Met een maatschap
pelijk kapitaal van 1,4 miljoen gulden,
dat is verdeeld in veertienhonderd aan
delen van duizend gulden nominaal,
hebben de Amsterdamse Ballast Maat
schappij, de Nederlandsche Betonmaat-
schappij Bato m Den Haag, Christian!
en Nielsen in Den Haag. Van Hattum en
Blankevoort in Beverwijk, de Holland-
sche Beton Maatschappij, de Neder
landsche Aanneming Maatschappij v/h
Fa. H. F. Boersma en de Internationale
Gewapend Beton-Bouw de N.V. Nestum
II in Den Haag opgericht.
Het doel van de nieuwe vennootschap
is het aannemen en uitvoeren van wa
terbouwkundige en utiliteitswerken, als
mede voorbereidende en bijkomende
werken. Van het kapitaal is 280.000 gul
den geplaatst en in contanten volge
stort. De zeven oprichters nemen elk
deel voor veertigduizend gulden.
De raad van bestuur bestaat uit de
heren C. F. de Vilder, ir. A. van der
Plas, ir. A. C. van Loo, ir. F. W. D. C.
A. van Hattum, ir. J. C. Deknatel, ir.
C. Mulders en E. Bijmolt.
BREDA. De Internationale Vis
cose Compagnie, waarin de Algemene
Kunstzijde Unie een meerderheidsbe
lang heeft, stelt voor het dividend
over hef boekjaar 1960/1961 te ver
lagen van vijftien tot twaalf procent.
Amsterdamse wisselmarkt
AMSTERDAM, 3 november Contante
prijzen: Londen 10.13%—10.14Vb, New York
3.60%—3.60%, Montreal ?.48A—3.48 AParijs
73.29—73.34, Brussel 7.23%—7.24%, Frankfurt
90.04—90.09. Stockholm 69.86—69.71, Zürich
83.35—83.40, Milaan 58.03%—58.08%, Kopenha
gen 52.31—52.36. Oslo 50U9—60.64, Wenen
13.94%13.95%, Lissabon 12.63—12.64%.
GROENTEN EN FRUIT
BAREND© E'CHT, 3 november. Andijvie
17—25; Bloemkool 6 66—75 8 62—72; 10 50—63;
Winterpeen 7—20; Prei 20—28; Selderij 7—12;
Peterselie 5—9, Kroten 15—25; Rode kool 7—
16; Sav. Kool geel 5—413; Tomaten A 5—6.30:
B; 4.905,50; C 4.405.50; Spruiten AI 67
87; BI 66—87; C 50—60; Dl 55—73; All 54—
75; Bil 42—52; Witlof A II 1.01—1.39; Bil 82
1.10; Uien 1420; Ellisons Or. 75-op 7072
70-75 6566; 65-70 5657; Cox's Or, Pippin:
65-ap 1—1.24; 60-65 87—95 55-60 65—80; Glo
rie v. Holland 75-op 56—68; 70-75 62—66; 65-70
58—60; Goudreinetten 75-op 54—72; 70-75 55—
63; 65-70 5254; Jonathan 70-op 6974; 65-70
55—58; 60-65 4455; Golden Delicious 70-oip 87
—92; 65-70; Légipont 65-op: 73—79; 60-65 66—
72; 55-60 5659; Doyenne du Cornice 75-op
1.20 70-75 1.10; 65-70 1..11; Zwijndr. Wijnpeer
60-op 51—52; 55-60 40—45 50-55 33—34; Beurè
ré Alex. Lucas 75-op 58—65 70-75 54—60 65-70
51, Comtesse de Paris 65-op 35—41; 60-65 32;
55-60 25.
ROTTERDAM, 3 november. Aardappe
len 1017; Andijvie 13—22; Bloemkool IA 40
83; HA 2566; Dubb. bonen 2.302.40;
Kassnijbonen 2—2.40; Sla IA 814.90; IIA
3.50—7.30; Witlof IA 1.17—1.31; IIA 94—1.18;
IB 1.14—1.22; IIB 73—1.05; Spruiten IA 45—
89; IIA 50—62; IB 50—^58; ID 46—67; Rode
Kool 914; Gele 912; Groene 1618; Boe-
rekool 12—14; Prei 14—32; Peterselie 7—10;
Selderij 6—11; Uien 17—19; geschoond 12—15;
Peen 1220; Comb. I Tomaten A 6.40; B 6;
C 5.40; Alicanten 1.922.26; Golden Delicious
IA 74—1.18; IB 73—88; IIA 69—83; Cox's Or.
Pippin IA 1.01—1.29; IB 86—1.03; IC 74—93;
IIA 1.05—1.18; IIB 79—82; IIC 51—67; Jona
than IA 52—77; IB 59—72; IC 55—58; IIA 54—
57; IIB 4852; C 3751; Glorie van Hol
land A 58—66; IB 58—60; IC 54—55; IIA 54—
64; IIB 5657; Lombart Calville IIA 6468;
IIB 5563; Laxton's Superbe IA 6774; IB
5665; IC 5355; Goudreinette IA 5478; IB
54—58; IC 51; IIA 51—68; IIB 46—49; IIC
43—51; Légipont IA 79—82; IB 69—81; IC
5676; Zw. Wijnpeer IA 5256; IB 4244;
IC 2234; Doyenne du Comice IA 1.081.28;
IB 1.23; IC 1.23; IIA 1.02—1.24.
GELDERMALSEN, 3 november. Appe
len: Cox's Or. Pippin: K 43—74, IE 55-60 59
68, 60-65 81—88, 65-70 87—100, 7(É75 93—103,
75-80 102—105, Goudreinetten: K 43—54, 85-
95 61—66, IE 57—58, 75-85 61—68, IIE 56—57,
75-85 5961, Glorie v. Holland: K 4143, II
46—47. IPE 65-75 50—54, 75-85 52—55, Sterap
pel: K 14—51, II 33—43, IE 55-65 62, 65-75 71,
IIE 55-65 52—61, 65-75 66—70. Lazton's Su
perb; K 41—51, 65-70 60, 70-75 68. 75-80 61,
Jonathan: K 4)144, IE 60-65 50—54, 65-70
52—65 70-75 56—69 75-80 57—70. Lombart Cal
ville: K 43—51, II 41—49, IE 60-70 60—64,
70-80 62—72, 80-90 64—65, Golden Delicious: K
42—63, EI 60-65 70—78, 65-70 86—90, 70-75 89
96.
Peren: Zwijndr. Wijnpeer: K 2630, IE
50-60 37—38, 60-70 48, Brederode: K 12—28,
I 33—39. St. Ré my: K 14—23, I 31—34, Win-
terjan: II 1618, 1 2835, Gieser Wildemann
K 1532, II 25, I 3356, Comtesse de Paris:
K 13—19, EI 55-65 33—35, 65-75 4«145-
KAPELLE, 3 nov. Goudreinetten I 85-
95 61, 75-85 62, I 65-75 56—57, II 85-
95 58, II 75-85 57,70, II 65p75 54, lid 44,
trof 50, fijn 44, Jonathan I 85-90 52, I 80-
5 5, I 7-GR80 8—59, I 70-7 59—61, I 65-70
58. I 60-65 60. II 85-90 52. II 80-85 49—54,
II 75-80 5154,80, II 70-755 2—56,30, II 65-
70 50—53,70, II 60-65 47—51, lid 38—41, grof
39.10—43.30, fijn 35, gekl. Ill grof 48, III
fijn 40, minder gekl. II 75-80 46, II 70-75 46.
II 65-70 44, II 60-65 42, lid 38, grof 41, Ster
appel II 65-75 57, II 55-65 57, lid 37, Rode
Goudreinetten I 85-95 73, I 75-85 75, I 65-75
69, Golden Delicious I 85-90 81, I 80-85 77
84, I 75-80 7490, I 70-75 82—91, I 65-70 68—
83, I 60-65 61—74, II 85-90 09, H 80-85 61—
76, II 75-80 71—81, II 70-75 73—82, II 65-70
64—73, II 60-65 58—68, lid 42—60, grof 41—
59, fijn 28—47, Gieser Wildeman I 60-70 56,
I 50-60 36. II 60-70 48—55. II 50-60 33—42,
Hd 15—25, grof 39. fijn 11—17, Zoete Arm-
gaard I 65-75 58—63, I 55-65 49—53, II 65-
75 57, II 55-65 45, Hd 21—26, grof 38—45, fijn
23—27, Saint Rémy I 75-85 34, I 65-75 34,
II 75-85 32. H 65-75 29. lid 26, grof 27, Com
tesse de Paris I 75-85 42, I 65-75 42, I 55-
65 28. II 75-85 38. II 65-75 38, II 55-65 26,
lid 17, grof 27, fijn 16, Kleipeer H 60-70 31,
H 55-60 24—28, H 50-55 17—23, Hd 7—9, Win
ston I 75-80 55, I 65-75 52. I 55-65 45. II
B0-90 47—54, II 70-80 50—52. II 60-70 47, II
55-60 44, IId 35. grof 35—43, fijn 27—28, Zwijn
dr. Wijnpeer I 60-70 42—34, H 55-60 35—49,
H 50-55 32—40, kroetappelen 29, kroetperen
doordr.
Andijvie 78, Rode Kool 612, Tomaten
A 5662, B 55—56, C 39—44, CC 20—26, Kool
rapen 1%. Bloemkool 11—41, Kropsla doordr.
Prei 13, Bosselderij 7%—8, Dubb. pr. bonen
94, Witte kool 6, Sav. kool 7, Uien '12, Aard
appelen 810. Druiven I 204218, II 179
183, III 120, Noten p. st 2, Meloenen p. st
40.
ACTIEVE OBLIGATIES
Staatsleningen
VU.
14.05
Nederland:
Vit.
Le tape
l.gen.t
58/ 1000 4%...
101%
101 fS
59/ 1000 4%...
101%
101%
60/ 1000 4%...
101%
101%
101%
101%
59/ 1000 4%...
100A-A
100%
100A-%t
60/ 1000 4%...
10013.'-%t
100%*-A
100%*
61 1000 4%...
100%
100%*
61 1000 4
99%-%t
99 A
99%-m
53/ 1000 3%...
97
97%
Gb. 1000 3%.
83
47/ 1000 3%...
93%-fï
9312-%
93%-{«
51 1000 3%...
96%
96%
53/ 1000 3%...
95%
95%
56/ 1000 3%...
95
95%
48/ 1000 3%...
90
90
Belegg C 3%.
89(
50 1000 3
90
90
54/ 1000 3%...
91%
91%
551 1000 3%..
91%
91%
ld. 11
93%
93%
Gb. 1000 3...
69%
37/ 1000 3
91%
91%
46 Gb. 1000 3.
92%
92%
47 1000 3
9117.
9 li7.
Inv. eert. 3.
99a1.*
99i«*
N. 1962-64 3...
99%
99%
Bel.c./1000 2%
99%
ld. 10.000
99%*
Gb. 1000 2%..
58%
58%
NJ.35 3%
98
N.I. 37 3
98%
98%
NX 37A 3.
94%
95
Inschr. Gb. 3.
95%
Banken
Wonlngbouwö
108
108A
B.N.G. 58/9 4%
100%
101-A
B.N.G. 59 4%..
100%
101ft
BJ4.G. 60.4%..
100%
101&
ACTIEVE AANDELEN
Cultures
A'dam Rubber
109
109%
109%
H.VA Ver.
124%»-%*
123%
Handel, industrie, diversen
AlgiCunstz.Ü
384*
381
380%*-l%
DeliMijCert./
144.50
143
K.N. Hoogov...
766-9
765*-66
768-9t
Phil. G. GB A.
1080-2%tl078%*-80f
1079-80
Unilever
881-3
878-81
883%-85t
Petroleum
Dordts Petr. A
538%
536
DordtsPetr.pr.
538%
536
KonJ,tr50è20/
113*-3.30
113*-3.3tll2.90*-3.l0
Scheepvaart en
luchtvaart
HoIl.-Am.LjJn
158*-%
158%
159%-%
K.Java-Ch. P
157
ld. n. royè c
150%
150%
K.L.M.
58
57
K.N.S.M.NatB
197
197%*-98f
199-%
Kon.Paketvrt.
151%
153%*153%*-4%f
NederlandMij.
167-%t
168
168
NieveltGoudr.
159
159
160*-lf
Ommeren
341%
341%*-42f
3421/2*
K. Rott. Lloyd
154%
155%
155%
N. Scheepv. U
155%
156*-%t
157*-8t
OBLIGATIES
Ned. Antillen
N.A. 59 4% 101% 101%
Prov. en gemeenten
Ad. 47 3% 95% 95%
Arnh51/72a 162 163§
S-Gr.52 4% 99%
N.H.47 3.. 97%
Rd.I 52 4% 100U 100
Rd371-3 3i 96%
Vlrd. 51 82 183
Bank», krediet- en
verzekeringswezen
DEN HAAG In een buitengewone
algemene vergadering van aandeelhou
ders in de Maatschappij tot exploitatie
van onroerende goederen Stadhouders-
laanis meegedeeld, dat de reële waarde
van het bezit van de maatschappij zeer
aanzienlijk boven de boekwaarde ligt.
Over de voorgestelde wijziging van de
statuten kon geen besluit worden geno
men, omdat het quorum ontbrak. Bin
nenkort zal een- tweede vergadering
worden gehouden.
B.N.G. 5%.
BNG 0/5/10
B.N.G. 58.5
BNG58 4%
BNG 30j 41
BNG 25j 41
Rsp b. 57.
id.58..
BOZsch.b.
104 104%
138
104% 1041»,
102% 102%
99% mi
99% 99Ü
143% 143
125 I25f
91% 92
Hypotheekbanken
Fr.Gron. 5 101% 101%
id.De-Ve31 91% 91%
RdJElAD 31 91 91%
Westl. U 5 101% 102
id.NO 31 90% 90%
Handel, Industrie, enz.
A.K.U. 3%
A. Heija 6.
A. Heijn 4.
BergJrg 31
EBZHoU. 6
Indola 5%.
Limb.St.31
NGrB37 31
Ov. Gas 51
Phil.$ 4 51
id.31 48
ld.$31 49
Pegem 6
Pegem 5%
Pegus 6
N.B.E1.4%
ZJEl.Mlj.41
R.RJPijp51
W.Gusto41
Wilton 3%
100 100§
144 144
123 123*
97% 98*
103% 103%
105 105
97 97%
89% 89%
104 103V2
92% 92%
98% 98 Va
94% 92
109 109
106% 107*
108 108%
101% 101%
101%
104% 105
102 102%
97 97%
Scheepvaart en
luchtvaart
SKSjM. 42 96% 97%
VNTank4J 101 100%
Gonverteerb. oblig.
AJEC.U.4%
Billiton 5
Bke&H. 42
Borsum.32
Bronsw. 5»
Du Croo 5..
Enkes 4
Giessen5.
Heybr. Z..
Hooim.5.
Indola 4%.
KJLiJM. ?42
Lindetev.5
Meteoor 5..
Naarden.42
NJR.C. 5.
Nyma 4
Oranjeb. 5
Pieters 5%
Ruhaak4.
Sanders 5.
Schokb. 35
Ver.Mch. 5
Z.H. Bier 5
119 120*
206 206
100%
82% 83
127% 125%
116%
215
1-13 443
170
109 105%
167 155
86 85%
108%
138 140%
133% 133%
104 103*
166
114% 114%
113
126% 126%
99 98%
245 239
220
14.05
Premie-obligaties
Aikm. 2%
84
A'd.1951 2}
84%
ld.56 1
84%
84%
ld. II 2%
89
88%
id. III 2\S
88%
88%
ld. 59 2%
99%
99%
Breda 2%
84%
Dordr. 2%
83%
82%
Eindhl002£
84%
84
Enschl002j
83V2
83
s-Gr. I 2%
91
91%
ld. 112%
94
93%
RdamI 2%
93
93%
id. II2%
92%
92%
id.57
98
97%
Utr.100 2%
97
96
W. Kruis.
250
240
Z.-H011.57.
94
93%
ld.59
104
104%
VJC
14.15
DEPOTFRACTIE-
BEWIJZEN ENZ.
Nederland
Participatiebewijzen
Alg.Fl/10. 142.50 143
Alg. F.%-1 1400 1405
Converto 1152 1152
HBBbeld 965 965
Interb. 743 723x
Aand. belegg. MIJen
InterunieJ 223.50 223.50
Nd.FdsMÜ 122.50 122.50
Obam323
Robeco 247 247.50
Unitas/.. 500 500
V. Bez. 94.. 141 141
Canada
Canad. GF 15% 15%
Canafund 43%
Atom P.S..
Chemfund
Mass.I. Tr.
Telev. El.
5% 5 lh
13% 13%
15% 15%
9ft 9%
AANDELEN
Bank-, krediet- en
verzekeringswezen
Am3tBank
B.O.Z. c..
Cultuurb..
GrXCr.B..
Herstelb..
H.B.UnieC
Kas Ass..
NJ3. Inst..
N.Credietb
N.H.M. c.
N. MiddJ3.
N. Overz..
Rott. Bank
R.V.S
SlavenbJ3.
TwentBkc
Z.-Holl. B.
386% 381
215 215
30% 30%
169 169 Va
95
219% 220
142% 143*
209Va 2083^
222% 221%
314% 316
234% 235
210 210»
359% 352
920 925
205 205*
315 316
172% 172%
Cultures
Ngombezl 196 195
N.I.S.U. 590 600
O.JJRubb.. 6 6§
Pr.Rubb.. 22 211
Senembah 402 401»
Handel, industrie, enz.
A.K.U.C.., 385
Alb. Heijn 710
A. Heijn c. 708
AlgNoritA 842
AmstelBr, 540
383
710
708
844
54434
VJt.
14.15
Ad. Ball. A
445
445§
Ad.Droogd 342
344§
A.R.M.
240 240
Aniem NB
57
57(
Ap. Netten 115
115
Asseib.
209%
209
Aut.Scr.W
330
332
AutoRdam 328
325%
Bat.aanmij 390
390
Batava
101
102*
Becht&D 219
219%
A.L.vBeek
153
153
Beeren Tr.
112% 144
Bergh Jrg.
295
297»
id.c.pr. 5 h
119
110
Bergh Pap 350%
350*
v. Berke].-
299
290*
Bernet
248
242%
Blaauwh..
240
240*
Bljjdenst..
186
191
Bóeke H 209
212§
BoerDruk.
189
Bols
760
770§
Bontek&A
193
195*
Boom R..
157
155t
BorsumijC
88
92*
Braat M.
88%
88%
Breda Mfb
446
441*
Bredero B.
478
480*
Brocades.
568
568*
Bronsw..
178
180*
Bührmann
679
682
Buttinger.
205
205
Bij enk. c.
1179% 1198
Calvéc.
841
838%
Calvé cpw
171
170%
Calvé cp c
170% 170%
Carps Gar. 362
365
C.Suik,Ma
395
Chamot U.
380
Cobra
149% 149%
Cur. Hand.
153 Va 155
Curac. ct..
153
154%
Daalderop
286% 288
DeliDrukk
109
106
Dekkers.
83%
83%
Demka
264
272*
Dikkers
336
336
Doet. IJz.
168
166(
Dorp Co
77% -
Drie Hoef..
393
395
DJt.U
143% 143%
Du Croo
174%
Duikeri'61
215
Duyvls
296
295§
Edy
185
188
Elsevier.
730
740
Emb. Hth.
223
228%*
Enkes 1000
294
295*
Enot
296
294
Entcomay
80
Enthoven
270
853
850
Eura2
15
15§
Excel. Mf..
240
245§
Figee
213
213
Fittingfab.
119
149
id. pref..
83
82%
Fokker a...
391
390
Ford
675
685*
Gazelle
219
215%
v. Gelder
335
350»
ld. eert...
340
349
ld. 4 pr...
328
340*
Gelderm..
200
200
General B.
106
107 %t
Geo \Vehr3
38%
Gerzon cp.
462
Geveke.
914% 915»
Giessen...
203
203*
Gist-enSp. 410
410
Goudsmit»
105% 405
Grasso.,..
347
347*
Grinten...
1745
1710
Grofsmed..
174
174%
Gruyt PA..
141
141
Gruytpr.B
174%
1743/4
HagmCoA 320
318
Hand.Cmp 225
228%
tHart
252
253
Vit
14.15
Vit
14.15
Havenw..
275
275
PapG'land
730
756*
Haz.meyer
515
520
Pietersen
127
127
Heem v. d.
3483/4
349
Pont Hh.
254
259*
Heemaf
430
Poorter de
111
110%
Heineken
590
595
Proost&B
205
209
Heine icenc
590
591
Radem. M
154
Heuscii M.
214
215
Reesink
211
212
Hero A.
252
253
Reeuwyk
400
Heybr Co.
191
190f
Reinev.Mf
239
238
Heybr Z.
278
282*
Rlva
351
350
Hoe s 3 MZ
770
772
Rohte J
154
153
Holl. Hand
89
Rommenh.
604
605
Holl. Kat.
143
145%
RdDroogd
545
545
H.Beton A
395
397
Rouppe V.
130%
HConstrvV
435
Ruhask
150
149%
H.Melks f
200
195
Rutten'sB
287
297%*
Hoogenb
293% 294
Rijnstaal
157%
155 Va
Hooim.
180
178%
Rijsdyk
272
270
Indola
556
581*
I.B.Bouw..
250
245*
Sanders,
231
230
Internatio.
187 Va 191*
Scheld.NB
295
293
I.GewJ3et
290
291
Schokbet.
164
165*
Schol .Fox.
825
825
I. Kunstst.
70
71
ScholtCart
540
IntViscose
357
345
Schuitema
179
Intervam
132 ya 132*
Schuppen.
363% 363
Jans. Sut...
161
Schuttersv
307
307 y2
J. Heybr.
176
177
Sikkens
830
823
Jongeneel
330
Sim. Wit
277
Kemo
691
695*
Simons E..
153
152
KempBegr
133
134*
Simplex R.
122
121%
Kemp. Zk.
365 367
SmitCoTr.
337
337*
Kempkes
137 ya
136%
Spaarnest.
709
800
Ketjen
548
StokvisöOO
253
253
Key Hout
207
204
S.Twenthe
167
164V2
Key Kr.
388
89%
Kiene 1000
261
258
Tab. Ph.ct.
91
Kloos Z.
320
318
TB.Marijn
200
205
Kondor A
403
404*
Tels
39^/2
39%
KN Papier 306320*
Thom&Dr
665%
663
KZKetj.nx 1058
1056
Thom. Mf
278
280*
Korensch.
174
174*
Thoms Hb
187
Koudijs
283
288*
Tricotbest
1411 Va 144%
Krasnap
560
555
TwJCabel.
565
Kromhout
213
216
TwOverH
48
K.V.Tap^A
420
4207
Twijnstra.
139% 139%
Kwatta
287
289
Ubbink
163%
Unilev 7%
154
154
LeeuwPap
328
319
ld. 6%
131
131%*
LeidWolsp
545
536*
ld. 4%
92
91%
L.A'dam A
580
590
Union
215
218%
Lindeteves 115%
155%*
Utermöhl,.
407
410§
Lint. Ind...
150% 149%
Utr Asph
509%
512*
Lohuizen
153
154
Lijempf
97
96%
Veenend.St 353
Lym-GelC
165
105*
Ver.Blik C
309% 311
Mahez.
480
470
V.Glas NB
310
305
Maintz
199%
V-Holi.Sig.
77% 77%*
Maxwell.
453
453§
VerJdachf
293%297%*
MeelfNBC
440
449*
V JVJlubb
276
280
Meesbouw
228
228
V. Touw
350
349
Menko
261
256
Verschure.
360
Metaverpa 171
172
Vettewink. 270
273
Meteoor B. 292
291
Vezelv.
170
169
Misset
380
385
Victoria
225
230
MosaPors. 425
430§
Vihamy
164
165*
MuldJtM.
168
164
Vlismar
175
178
Müller.
525
522
Vliss.Kat.c
436%
439%
MüU.NBpr 129V2 129%
ld. pref.
188%
MijnbkwC
549
549
VredJt.ct..
412
411
Naarden C
520
518
Vries IJz..
187
Nedap.
159
159%
Vromen
409
418
NAannü.
490
Vulc,'oord
104
104%
NTJok Mij.
201% 203*
Wabo
162
Ned. Kabel 565%
564
WaJvisvrt.
95
95
id. cert..
567
568
Wereldh.
188%
183
ld. w.b.;
7875
WerfGusto
183%
185
N. Schpsb.
199
200*
Wernink
190
N. Springs 216
Wessanen.
360 364%»
Ned. Vlas.
335
Wilton c..
285
285%
Nelle v..
223
223%
ld.n.c.pr.
108
Netam
260
260
Wit'sText.
202
Nieaf.
183
183%
W. Winkel
790
800
Nierstras2
110
110%
Wyers.
456
458*
N.R.C. crt.
225
225
wyk&Her.
91%
90
Nyma crt
159
157*
Zaalberg
141
143%
N.tenCate 379
377%
Zeeuw Cf..
475
470
Oranjeb..
370
371*
Z.A.Hand. 106
105
Orenst&K. 250
253
Zwaardem 200%
199
Ov.GasNB 259% 259
Zwan.Org. 1005
1005
Palthe....
170%
170%
Zwitsal...
485
480
VJt. 14.1#
Mijnbouw en petrol.
Billiton 1 575 572
Id. II 477 477%
ld. eert. 475 482
K. Olie ƒ20 114.10 116.10
ld .5 f20 113 113
Scheepvaart
Furness-b. 736
Hill'berg 490
Houtvaart 300
Noordzee
Oostzee
Wijklijn
Zeeland
Zeevaart
740
65
138%139%»
225
395
152
Am. Enka.
40 A
40%
Am. Metal
35A
35%
Am. Mot.
17(1
1712
A,Radiator
15&
15%
AmSmeltC
59
59%
Am.T&I
121 124 Va
Am. Tobac
100%
Anaconda
49 47%*%
Atch. Top
27% 27%*
Balt Oh
30
Beth. StéeJ
43
42%
-hesap
57%
57
Chrysler
51%
51A
Cit.Serv.C
52%
52 Va
Colgate.
48%
48
Comm.Ea
93
90
Consol Ed.
84%
85
Cont. Oil
47
47%
Curt Wr..
18%
Dougl. Air
33%
33%
E. Kodak
112%
112
Gen.Cigai
40
40%
Gen.Electr
74%
74%
Gen. Motoi
49%
50
Gillette.
136%
140%
Goodyear
45V4
Greyhnd.
24%
24%
Ulinois-C.
44%
I. Bus M
601
590
Int, Paper
37%
37%
Int. T.&T..
51
52%
KansasCS
81
82
Kennec. C.
79%
79%
MarshFld..
42»%
42%
Miss. K.T.»
4%
4%
Montg. W
32%
33%
Nat. Cash
113%
114%
N.V.Centx.
16%
NAm.Av„
47%
47%
North Pac.
42
PennsylvC
14 A
14%*
Phillips.
55%
RadioCorp
56
57%
Rep.Steel..
59
59 Va
SearsRoeb
82
82%
Shell OU.
38% 38%*
South Pac.
27%
27
South Rw.
54%
StBrandsC
83
81%
St.OJ>IX...
46
46%
Studeb. P..
li A
11A
Tennessee
62%
63
TexJnstr,.
102
108
Tide Wat..
19%
20%
Un. Aircr.»
46
46%
U.S.Rubb.-
53%
55%
U.S.SteelC
76%
77%
Voorl, genoteerd
Electrof ..550 632
HAVENVERKEER
N. Waterweg binnengekomen 3 november:
SAUNA ital Mormugoa Waalhaven SHV
erts Oudkerk; CONCORDIA Fin Lenlgrad
Dordrecht erts Maurlts; MATTHEW Ned
Hull Vldgn Nieuwe Mates ldg Furness;
SOMMAROE Fin Londen Wilhelmlnakade
sttr Holl Am Lkijn; BEAVERFORD Eng
Montreal Maashaven 12 graan Hoyman
Schuurman; PRINS WILLEM 2 Ned Lelia-
vre Waalhaven Mol Groen stg Anth Veder;
BIRMINGHAM Ned Grangemouth Waalha
ven pier 7 kolen SSM; BARCAROLA Ned
Par Westerkade Itlel Schelenl; VISCOUNT
Ned Grimsby Parkkade graan S Foklces
CREDO Noor New Orleans Waalhaven 12
graan Anth Veder; BETTY NORDGAS Deen
terug slecht weer Pernis 61 F Van Omme
ren;
N. Waterweg vertrokken 3 november;
CLYDE N ed Noordzee slbt: ALSTER.
TAL Dts Amsterdam; NORBORN Noor Os-
termor; KENNETH MC KAY Am Antwer
pen; WORLD SEAFARER Lib H. Roads;
STAD HAARLEM Ned Calabria; TRELOS-
KE Eng M'bro; TRANS AMERIKA Dts Ant
werpen; CORNELIS BROERE Ned Dor
drecht; HOVDEFJELL Noor Amsterdam;.
NYKOPINGSHUS Zweed Cludad Trujillo;
COST AS MICHALOSGriek Leningrad; CA-
TE BROVIG Fin Yxpila; WALMA Fin Yx-
plla; POTHOULA 2 Pan Aviles; PACIFICA-
TOR Griek Immlnsham; GANJA Noor
Hamburg; GERMANIA Griek Piraeus; AL-
CETAS Ned Amsterdam; BALTIC TRA-
DER Eng Oran; K0NINGSWAARD Ned W.
Afrika; BETTY NORDGAS Deen terug;
ODIN Dts Lulea;
GROTE VAART
AARDYK 3 te Houston
ABIDA (t) 3 1 Punta Catdon n Dakar
ACHILLES 3 te Matarnui
ADONIS 3 te Cartagena
AGAMEMNON 2 te Quebec
ALBLASSERDYK 2 v Port Everglades nr
Le Havre
ALKES 2 v New York n Lissabon
ANDYK 2 v Antwerpen n R'dam
ARCHIMEDES 2 te Antofagasta
ARKELDYK 2 v Brownsville n Le Havre
ARNEDYK 3 te Port Everglades
ALKMAAR 3 55 m WZW Adeu
ARC A 3 Tbameshaven nr Rotterdam
A DAR A 2 600 m OXO Sombrero
AKKRUMDYK 2 420 m NNO Fayal
ACILA 2 ten anker Tbameshaven
ALBIREO 2 100 m W Cape Fear
ASMIDISKE 2 400 m ZW Flores
ATTIS 2 45 m NW La Guaira
AD RASTAS 6 verw te Hongkong
ALKES 3 300 m O New York
ALU DRA 3 pass Fernando Noronha nr lias
Palm as
AMELAND 3 32 in W Bovnholvn
AMMON 3 443 in ZW Lands kind
AMSTELMOLEN 3 420 m Z Tenerife
ASTEROPE 3 400 m ZW Floras
BAARN 2 vn Antofagasta nr Valparaiso
BONI TA 1 te New Orleans
BORNEO 3 te Cartagena
BA WEAN 3 30 m XNW Lissabon
BATU 3 aank Bluff
BATJAN 3 Colombo nr Aden
BENGALEN 4 verw te Cochin
BLITAR 3 vn Aden nr Adelaide
BREDA 3 flank Bolivar
BURL S WATSON 3 vn Khargisland nr Phi
ladelphia
BUSSUM 3 vn Houston nr Mohnmmedla
CALTÊX DELFT (t) 2 vn Bahrein naar
Rastanura
CALTEX PERNIS (t) 2 t h v Mozambique
n Bahrein
CRANIA (tl 3 te Curasao verw
CALTEX DELFZYL 2 r, m X Terschelling
CARTAGO 2 780 111 W Azoren
CRADLE OF LIBERTY 2 25 ra NO Port or
Spain
CAMEROUNKUST 3 aank Hamburg
CHIRON 2 33 m W Finlsterre
CALTEX AMSTERDAM 5 verw aank Suez
CERES 3 aank Antwerpen
CHARIS 3 pass Sanmiguel R'dam
CALTEX ARNHEM 3 36 m ZZO Vn The
Brothers
CALTEX LEIDEN 3 330 m ZO Nainan cll
CALTEX UTRECHT 3 00 m NW Muscat
DIEMERDUK 3 te Hamilton
DINTELDIJK 2 v Antwerpen n Londen
DORIS 3 530 m NO Flores
EENHOORN 3 te Alexandvl*
ELIZABETH BROERE 3 00 m Z Kreta
ESSO ROTTERDAM 3 30 m N Tunis
FOREST LAKE 2 v Liverpool 11 Belfast
GEERTJE BUISMAN 3 120 m WXW Oran
GUINEEKUST 3 aank Yalcoradl
GAASTERDJJK 2 vAntwerpen n Le Havre
GROOTE BEER 2 v Aden n Colombo
HESTIA 3 v La guaira nr Port of Spain
HOLENDRECHT 3 400 111 N Azoren
HECTOR 3 te Alexandria
HEEMSKERK 2 v Karachi n Bombay
HERA 3 te Le Havre
ISI 2 te Houston
IRAZU 2 214 m O BelJze
IZALCO 2 80 m W Guayaquil
JAPARA 3 90 m ZO Ouessant
JAVA 3 300 111 W Kaap Blanco
JAGERSFONTEIN 3 400 m ZO Monrovia
JOHANNES FRANS 3 65 m N La Plata Isl
KENNEMERLAND 2 v Santos n Buenos Ai
res
KOPIONELLA 3 te Pauillac
KYLIX 3 v Maraoaibo n Curacao
KREBSIA 3 380 ni ZO Abadan
KAT ELYS IA 2 1200 m ZW Flores
KEIZERSWAARD 2 50 ra O Recife
KATENORECHT 3 aank Maesawa
KOREN IA 3 150 ra ZW v Finlsterre
KALYDON s 420 m NWtW Cp Finlsterre
KERKEOIJK 3 New York nr CuraQao
KHASIELLA 3 170 m NW Alixandrl Stanlow
KLOOSTERDIJK 3 v Miami nr Vera Cruz
LANGKOAs 2 te Port Swettenham
LEKHAVEN 3 te Montevideo
LIBERIA KUST 3 aank Takoradi
LOMBOK 2 340 m O Cape Canavera,
LAG A 3 aank Bremen
LELYKERK 3 15 m W Malta
LUTTERKERK 3 35 m NO Kp Gata
MAASDAM 3 aank Southampton
MAUREEN 3 40 111 ZW Witght
MERSEYLLOYD 3 50 ra O Sabang
MOHAMMED REZA SHAH 3 70 ra NO Ma-
stra ell
MUIDERKERK 3 Boulogne nr Antwerpen
MUNTTOREN 3 270 m ZW Port Moresby
MERWEOE 2 te Calabar
MOLENKERK 3 rede Chittagong
M AR KAB 2 140 m NO Madeira
MIJDRECHT 3 55 m NNW Arselhadd
NAESS LION 3 35 m NW Ras al Hadd
NEDER EBRO S 35 m N Tunis
NEDER ELBE 3 aank Port Said
NEDER WESER 3 aank Port Moresby
NASH IRA 2 75 m ZO Rlo de Janeiro
NAESS COMMANDER 3 pass Fasfartak
NEDERWAAL 3 vn Penang nr Aden
NESTOR 3 250 m ZW Ouessant
NIEUWE TONGE 3 1000 m WZW Azoren
NOORD WIJK 3 dw Dover nr Monrovia
ORANJE 2 v Genua n Southampton
ORANJEFONTEIN 3 te Antwerpen
OSIRIS 3 te Bonsaire
O LD E KERK 3 aank Aden
ON Dl NA 3 160 m N Benghazi
PARTHENON 3 te Laguaira
POSEIDJ3N 3 te Curasao
PYGMALION 2 te Kingston
PENDRECHT 2 110 m WNW Inagua
PHI LI NE (t> 2 90 m NNO Massawali
p G THULIN 3 vn Escoumains nr Puerto
Lacruz
PHILINE 3 pass Perlm nr Ména
PHILIPPIA 3 19 m O vn Kp Bon
PHILIDORA 3 HO m NW Alexandri
PRINSES IRENE 3 aank Antwerpen
PROVENIERSSINGEL 3 aank Kobe
RANDFONTEIN 3 te Eastlondon
REZA SH AH THE GREAT (t) 2 te Suez
ROTTERDAM 2 v Southampton n New York
RIOUW 3 v Adelaide nr Fremaivtle
ROEBIAH 3 vn Caloutta nr Colombo
ROSSUM 3 20 m W Bermuda
R0TT1 3 dw Landsend nr Amsterdam
SAMARINDA 3 te San Francisco
SCHELPWIJK 2 v Willemstad n Rotterdam
SENEGALKUST 3 te Antwerpen
SI NON 3 v Kingston n Londen
STAD AMSTERDAM 2 te St Vincent
STAD GOUDA 2 v Vitoria n Rotterdam
STAD ROTTERDAM 3 to Sagunto
STRAAT LOMBOK 3 te Port Elisabeth
SALOUM 8 50 m ZW Casquets
STAD SCHIEDAM 3 115 m NW Trondheim
STRAAT BAN KA 3 aank Muroran
SUN ETTA 3 v Ornskoldsvik nr Rotterdam
SI BI GO 3 v Sydney n Melbourne
SLOTERKERK 3 240 m O Albany
SCHERPENDRECHT 3 50 m N Bosporus
SCHIEDIJK 3 425 111 W Landsend
SKAD1 3 130 m NW Bergen
STAD ALKMAAR 3 150 ra NW Cabovlllano
STAD BREDA 3 aank Norfolk
STAD DELFT 3 80 m Z Ierland
STAD DORDRECHT 3 vertr Sagunto Rot
terdam
STRAAT BALI 4 aank Mauritius
STRAAT MAGELHAEN 3 aank Port Elisa
beth
TJIBODAS 2 v Dar es Salaam n Ldndl
TOGOKUST 2 te Grandbassa
TOWA 2 v Balila n Las Palmas
TAHAMA 3 240 ra ZW Karachi
TJ ISA DANE 3 105 m ZZW Ceylon
TAMARA 3 400 m WZW Adelaide
THEMIS 2 vertr Port au Prince Mobile
TWEELINGEN 3 aank Narvik
VAN CLOON 3 v Bluff n Napier
VLIELAND 3 te Hamburg
VLIST 2 480 m N Asoren
VAN SPILBERGEN 4 aank Lagos
VI DEN A 3 90 m ZZW Finlsterre
WELTEVREDEN 2 v Shanghai n Singapore
WESTLAND 2v Balila n Amsterdam
WOLTERSUM 2 te Bermuda
WONOSARI 4 verw aank Genua
WONOSOBO 4 verw aank Pojt Said
WA IB ALONG 3 165 m Z Athene
WATERLAND S 205 m NO Madeira
WESTERTOREN 3 vertr Frederioia Rotter
dam
WILLEM BARENDSZ 3 660 m NO Guade
loupe
WOENSDRECHT 3 100 m W SIcili
ZAANKERK 2 Genua n Antwerpen
ZAFRA (t) 3 v Mena al Alimadi n Suez
KUSTVAART
AMAZONE 3 30 m ONO Hanatholrü
AMY NT AS 3 10 m NO Casquets
ANNA ELISAB.ETH 3 50 ml NO Casquets
ANNA HENNY 3 5 ml ZW Leliarre
AR Dl TO 2 dws Dungeness Dieippe
ARGONAUT 3 15 ral O Borkiwnriff
ARNOUDSPODER 3 60 ml WZW Ouessant
AUDACIiA 3 40 ml OBeachyhead
A.LI S 3 Dover Helsmgeborg
AiNNE HERFURTH 3 25 m Z Wight
BERKELBORG 3 p 8 Vs Delfzijl
BERNVSSE 3 60 ml NW Landsend
31A K 3 lerschellingerbank Milfordhavea
BIRMINGHAM 3 30 ml O Smtthknoll
BONAFIDE 3 lOOml Z Finlsterre
BORCULO 3 Ouessant London
B0SG0 te Cichin
CASABiLANCA 8 dws Jamaica Hamburg
CORNELIA-b 3 Beaohyehead Gibraltar
CR EST A 3 20 m N Smitkknoll Vs
CUMULUS 3 Folkestone Rotterdam
CA R N I SS'ES'LN G'EL vei m 3 v Teklndag n
Denemarken
OAT H A RINA POLD'E'R 2 v Dar Bs Salaam
nr Tanga
CORNELIS BROERE 4 te Huil verw
CORRIE BROERE 4 te Botterdam verw
CORNELIA-b 1 3 dw Abordeen nr Reykja
vik
CHEETAH 2 440 m ZWtW Dakar
D'ELFDIJK 3 IJsselmeer Zwolle
DEOGLORTA 3 Yarmouth Felixstowe
DUIVELAND 4 20 m Hoek v Holl
DEMOCRAAT verin 6 v Londen a Gme-
lines
EEMS 2 te Delfzijl
ERASMUS 3 ÓOm O Bovnliólm
F EDA LA 3 150 on NW Freetown
FLORES 3 25 m ZIW Lundy
FOKKE DE JONG sr 3 10 m ONO North-
foreland
FORTUNA 3 Flamborough Head Middles,
bro
FRIGRO 3 30 m NNW Texel
GEERT 3 Thames Hull
G'EESTDAM 3 Ne warp Vs Maassluis
GEESTDIJK 3 dws Newarp Boston
GOUW EST ROOM 3 17 m ONO Outevgab-
bert
GIRO-N DE 3 17 m ZO Beachyhed
HEEMRAADSINGEL 3 rede Vlisal;
HE EN VLIET 2150 m NNO Vlllano
HELIOS 3 Goodwin Trond
HOC VINCES 3 15 m W Le Treport
HELEMAR-H yerm 3 r Newport m n Gdansk
hoogvliet 3 te savona
IDA.d 8 m NW Goeree
JUVALTA 3 Oeland Amsterdam
KONNY-m 3 15 n Outergabbert
LABRADOR 2 v Danzig n Ipswich
LBENDERT BROERE 3 te Billingham
LAURA 3 dw Finlsterre n Casablanca
LEEMANS 3 dw IJmuiden
LINDESINGEL 3 25 m NO Smithknoll
LUCASBOLS I 3 20 to N Avkona
LUDO 3 10 m ZW Texel
M AARSBERG EN 3 Ierse zee
M ALU C A 3 15 m ZW Casquets
MAROELLA Cuxhafeu n Botterdam
MAR KAB 3 55 m NNO Tenerlffe
MERWEHAVEN 3 120 ra VV Casablnnca
MADJOE 2 60 m N Burliags
MOUNTEVER-EST 2 Anvil Point n Fowey
MAASKAiDE 2 20 m ZW Ibiza
MARIA W 5 te Rotterdam vorw
MEI DOORN SIN GEL 3 te Vllsslngen
MOEB'DIJK 3 Thames Rotterdam
3 Bristolkanaal n Rotterdam
NASH IRA 2 75 m ZO Rio de Janeiro
PALOMA 3 40 m X Texel
PEGASUS 3 10 m W Noordhinder
PLATO 2 30 m NW Tanger
8EPETO 3 Middensteenbank n Antwerpen
RINI 3 dw Lowestoft n Delfzvl
ROBOX 3 15 m Z Moen
iK ELSTROOM 3 Orfordness n A'dam
SET AS 3 PLtboel n Fisberhuette
SPART A 3 Eeras Rostock
SPOORSjNGEL 3 10 ra Z Llnde-raess
STANISLAS 3 10 m O Bornholin
STAT EN LAAN 3 Startpoint n Fleetwood
SCHOKLAND 3 10 m N Oeland
SU BRA 2 25 m O Abrothos
SINTWALBURG 3 10 m N Dieppe
TITAN 3 dw Hanstholm n Veile
VERM'EERSI'NGBL 3 dw Dungeness naar
Vlaardingen
WEDLOOPEiR 3 20 m W IJmuiden
WESTZAAN 3dw Startpolnt n SJigo
W1CICENBURGH 3 40 ra NO Villano
WESTERSINGEL verm 3 v Portsmouth n
Temzn
ZUS 3 te Melilla,
SCHELDEVAART
Hansweert gepasseerd 3 november.
DAMCO 28 Mlerag; WAASLAND Schou
ten; IRENE Schram; AN LEE Jongen;
COMPTOIR 66 Becbtelr LOUISE ESTHER
de Jong; HANSE NEUERBRUG Schot:
GOTTFRIED WILHELM Lutterbacli; MAN-
NESMANN 4 Sehaeffer; EXCELSIOR
Snoek; POMMARD Goets; PIETERNELLA
MARIA de Wachter; ZURICH Sehaefev;
MARIA Verhoeven; APOLONIA JOHAN
NES v. d. Vooren; CORNELIA Hofman;
RAAB KARCHER 126 Gleich; CON ZELO
Hofman; HOOGVLIET Dane; OOSTER-
D'EP van Zuylen; TALPI de Jong; DONA-
TELLO van der Val; MORON Kempers;
NEPTUNE 14 Rahauser; HAN. KURIER
25 Sucker; RHENUS 41 Volk; BENERIJN
I van Tiem; CORMA v. d. Steen; SPERAN-
ZA Versluis: RIO Ruitenberg; WILFRA
Versluis; GERM A ten Klcy; RUPEL Stolk;
SANCTA MARIA Hogestadt; DELTA Pie
ters; MICHEL de Haan; COÖPERATIEVE
I van lagen; ZEELAND Gort; CITERNA
46 van Laar; APULIA Dlngemause; ATA
LANTA Touw; DORDRECHT 12 v. d. Bos;
TERNEUZEN 27 van Witzen; DOR
DRECHT 5 Kalis; MARTY Leeuwenstein;
KRANKENLOON v. d. Hoeven; CITERNA
II Piquer; AST.RID Lens en; AUGST de
Kleine; ALANCY I Verstichel; DA CAPO
Leiitlnga; NEELTJE Hovestadt; WERRA
Strijp alle België.
HANSWEERT, gep. 3 nov, voor 12 uur:
CLACOR van Vliet Wemeldinge; GERRIT
Maliepaard Delft; ESSO NEDERLAND 61
Kranendonk Utrecht: ANJO van Fessem Den
Haag; DRANACO XI de Zeeuw Weurt;
GUIDO v d Sande Harculo; RUPELZoON I
Maes; ALBATROS de Waal; JADl Hove
stadt: WILLEM ADRI Schram; MATHILDE
de Haan; RU NET van Loon; RIVAL Kor
net, alle Kerkdriel; ASSAM 4 Noels; CLE
MENTINE van Schijndel; AMSTEL 7
d'Hondt, alle Amsterdam; STANDARD 27
de Boeck; J ANITA v d GTaaf; VEN1 Oos
terwaal; RHENUS 157 Edler; HENRI
LOUIS von Schijndel; HORTENSE de Jong;
DEAN A Neyenhof; SP1CA van Herpen;
SPESSART Ködd' WULP uper; CORNE-
LIA Mathes; INTERNOS de Klerk; WAN-
DRIA Vos; DORDRECHT 6 Bernhardt;
THERMO I v d Nolen. alle Botterdam;
HEINRICH SPECHT Krompel; PUOILLY
van Adrichem, belde Dordrecht; MAJORCA
Muijslioudt; LEON IDAS 6 van Dijk; ELSE
Mecklonhurg; FLUVIALE 54 van Heyghen;
CORAM van Wijngaarden; PAUL v d En-
de; BABYTONGA Steppe; RICHARD 10
Knieriem: NAVEXMOTOR 7 de Roef; WIL-
HELM DROSTE Booz. alle Duitsland: CHAT
MONTROSE de Vries, Straatsburg; CLYVIA
de Graaf; CISALP!NA 4 Schuilei; GARSE-
LA Renters; RHENUS 22 LehnARBEDO
Schudel; VALMARA Burlon, alle Basel;
RIJNVAART
LOBITH gepasseerd 3 november '61.
OPVAART: ARNE Leeuwenstein; NES-
KA 96 Duson; RHENANIA 34 Haasse; OST-
FRIESLAND Mathilde; C. 17 Sliedwlit;
SPES Bakkeren; ANCOB Vlap; EXPRESS
203 Stuckliardt; RHENANIA 43 Ortmann;
ORANJE Kok; W.T.A.G. 109 Willms; HAP-
PINES WegliEXPRESS 125 Stuckliardt;
LONISE de Cunsel; EENDRACHT Belkers
alip Duitsland; OVERIJSSEL 2 Tromp
Straatsburg; LUXEMBURG I v. Strien;
HENRI v. d. Vaart; SEDUNIA Jansen;
NEPTUNE 10 Hofcr; EXPRESS 25 Gasdc;
EXPRESS 73 Driese; EXPRESS 56 Alefsen;
EXPRES 57 Trliuborn; EMMA Geutjes;
NEPTUNE 16 iegler: VLISSINGEN Hau-
hvich alle Basel; GRIMGEROE Koopman;
RIFFELALP Hossel; F RICK A Kooimans;
VALKENBURG v. Ree; RHEINSTAHL 6
Claus; LIGE pauwels; ALZACIEN Poele;
ELMA Hoorn; CONFIANZA Pols: CEN-
TRUST I Filmann; WACH AM RHEIN 6
Plispera; FIAT VOL 19 Langenberg; DETT-
MARTANK 7 Rahtniann: OLIVIER VAN
NOORT Cateraels: EXPRESS 305 IJsveld;
ESSO AUGSBURG Schmitt: W. V. DRIEL
67 v. d Steenoven: ESO KOBLENZ Kase;
ROERSTROOM v. d. Pluym; ESO ER
LANGEN Morsch; GROOT AMERS I Hoek
stra: FURST BISMARK Becker: ELDOR
KuypersEXPRESS 52 Broeken: VALKEN-
BURG Schollaars: RHEIN RUHR 15
Hnlthnus: ZU GUTER LETZ Kerkhoff; EL-
LY Dorst; ALVRACHT II Kvegtlng; MA-
RON Larooy; WESTFALIA 2 de Vries;
URSELA BARBEL Zeitz: AARNOUD Anrt-
sen; WIKINGER Bott alle Rotterdam; INA
JOHANNA Frpudenberger: WESTFALIA I
van 't Hoog; RUHRTANK 9 Luck; SEAM
52 Grefratli alle Amsterdam; 6 GEBR.
Jonge Alphen; WILMAR Pols Alphen a. d.
Riin: GEZIEN A ELISABETH Jongmann;
SPES Witjes Apeldoorn; TRIO Belstra:
B-P. HOLLAND Bultjes Arnhem; ZWALUW
Feenstra Best: LAMBERTHA Vos "Breezand-
dljlc; JANTIENA Oorburg Delfzijl; SEMA
XSSE'i1®, de Steeg: L,s 7 Hasselt; MEA
VOTA Kraayenreld beide Dordt; DE GOE-
?.!„y.ERVVACHTlNG T' d. Wal Drachten;
MARIA WILHELMINA Smits Gorluchem:
2 GEBR. Broekoma; ANNA Hut beide Gro-
nlriKeii; NIXE Breedveld; GOUJE Bruins
heide Hnrdenbreg; GEJO Klos Kampen;
SPES Salutls Bosch; RIJAN de Bie Maar-'
sen; WACH IS Verschuren: ARNHEM de
Wit beide Nijmegen; VRIEZENVEEN Ver
kalk Puttershoek.
Afvaart naar overige plaatsen in Ned.1
VRIEZENVEEN Verkalk Puttershoek; VELD
ZICHT v. d. Valk Puttershoek; SOLI DEO
GLORIA I Liet Kaalte; SOU DEO GLORIA
2 Jansen Kbeden; NIAGARA Post Soheem-
da; ENGELIN/V Itubenz Sluiskil; MARIA 2
v. Rossum Utrecht; AQRIAAN Basüaansen
VJanen; VOLHARDING Havermann Voor-
l'Uri!: NOMADISCH Vos Werkendam;
BWAAL IK WACHT U v. Dam Woerden:
HENDRIKA MARIA Both Ymuiden; VOL
HARDING Fens Ymuiden; LAURENTIUS
de Bot Ymuiden: MARGARETHA Verspuy
Zaandam. Naar België: THYSSTAD So-
mers; DANA Sassenburg; ST MARTIN Wil-
bert; MOLDAU v. Waarden: DAMCO 252
ncnotüw'EL KUR'ER 7 Wielandt
,EF£JX*?.2ï.llemans: pAURE Stoffel:
ESSO „WIESBADEN Podestra; CONST. DER
GROSE 5 Ulff; FIDELIO de Graauw
CARL FUNCKE Misselbeek; THERMO 3
51 Radek«: r'bra a.
Vliet: RHENU 65 Löffler; MARIA JUDITH
3 Jansen: BON Té van Dongen; MARIA Cor-
net; GRETE Jurgens Emden; RHENANIA
B aas Givet; JEANNE v. Heldne Glvet; PA
PIN van Zundert Givet; ADELHEJD Buck
2a^uÏ8:.,16A^ENS,CK Schildt Hamburg:
fi friuc EP,E Kiepe Londen; GERHARD
ELF RING Laclienberg Oxelosund.
SLEEPBEDRIJF
OOSTZEE 2 200 m W vn Monrovia
NUMBER 30 te Port Said
ELBE 2 300 m Z v Bermuda's
3 2 150 m ZO v Bermuda'g
96ÊAAN 2 950 m ZW vn Azoren
171 ZZW vn Bermuda's
W'TTE ZEE 2 50 m ZO vn Plymouth
ri wPi rPrïi» 300 m ZO vn Madras
CYCLOOP 2 200 m O Massavra n Goa m 8
Bakken
7Pc? A»!rtNo Iaa00 JnW Lissabon n Burutn
'-AND 2 600 m ZW Brest v Halifax nv
Gothenburg
WATERSTANDEN
Konsbanz 273 cm (—1), Rhein-
felden 170 onv., Ottenheim 192 (-—22),
Straatsburg 134 (—6), Maxau 329
(—1), Plochingen 104 (+2), Mann
heim 141 4), Steinbach. 131 (4-5),
Mainz 168 (—6), Bingen 99 (—7),
Caub 108 (—8), Trier 176 (—10),
Koblenz 140 (—10), Bonn 110 (—13),
Keulen 110 (—10), Düsseldorf 220
(—12), Ruhrort 304 (—20), Wezel 294
(—17), Emmerik 237 (—16), Lobith
921 (—18), Nijmegen 710 (—17), Arn
hem 751 (—17), Eefde 314 (—12),
Deventer 219 (—12), Montsen 5564
(—6). Visé 5025 (+3), Borgharen 4002
(+8), Belfeld 1135 (—55), Grave
(beneden de sluis) 508 (—20).
Minst gepeilde waterdiepten: Tus
sen IJsselkop-Heveadorp 250, Hevea-
dorp-A'dam/Rijnkanaal 205, A'dam/
Rijnkanaal-Lekkanaal 220, IJssel-
kop-Doesburg 205, Doesburg-Zut-
phen 255.
De scheepvaart op de Waal boven
Nijmegen is in de komende nacht
gestremd van 19—7 uur.
Hoogwater: Delfzijl;: 4-11 8.47—21.41, 5-11
9.46—22.31: 6-11 10.32—23.09 7-11 1.3—23.44;
Dordrecht 4-1 2.45—15.02, 5-11 3.40—15.48,
6-1 4.2—6.30. 7 4.59—7.04; Gorinchem:
411 3.40—16.06, 5-11 4.44—16.52, 6-11 5.25—
17.34, 7-11 6.03—18.08; Rotterdam: 4-ll 2.30
—14.38, 5-11 3.21—15.22, 6-11 8.59—16.03. 7-1
4.35—16.37; Vlissingen: 4-11 .34. 5- 0.05
—2.7. 6 0.43—2.56, 71 .19—8.28,
Kustvaarder in aanbouw
door brand beschadigd
Van onze correspondent
DELFZIJL, 2 november Waar
schijnlijk ten gevolge van laswerk
Is vanavond brand ontstaan op de
scheepswerf van de N.V. Smit Zn
te Westerbroek. De steunbïolfcken
onder een in aanbouw zijnde kust
vaarder van circa 1800 ton hadden
vlam gevat waardoor de scheeps
huid gloeiend heet was geworden.
Met behulp van op de werf aanwe
zige brandiblusappanaten werd de
brand bedwongen.
Men neemt aan dat vonken van
een lasapparaat 's middags de
steunlblokken in brand hebben ge
stoken zonder dat dit aanvankelijk
werd opgemerkt.
Brkel. 3 nov. Staandglaskomk (75) 1.03
—1.05, (00) 1.01—1.02, (50 82—89, (40 76
79, (35) 63-68. (30) 51—55, kg krom 94—^6;
•glassla I 5.6011.10, II 3.50; tomaten exp. A
5.70—050, B 5.60, C 5.40—5.60, CC 3.50; Chi
nese kool 4; Duitse bonen 88; snijbonen 1.80
—2.10; andijvie 1013; spruiten 08>74; uien
10; kroten 45.50; peen 17; grofstekkomk 28
30; fijnstek 26; slavellen 10.
VEE
LEIDEN, 3 november. Melkkoeien 900—
1250 p st. vette koeien 2,433,25 p kg schoon
gew, vare koeien 465—925, graskalv 250375
p st, vette kalv 2—2,55 p kg lev gew, vette
schapen 100120, fokschapen 120—140, vette
lamm 90—120, zeugen 325—400, schrammen
65—90, biggen 404550, alles p st.
ZWOLLE, 3 november. Neurende en
versgekalfe koeien 925—1200; neurende vaar-
zen 810925; gustekoeien 730—860; gustevaar-
zen 710810; sl koien en -vaarzen 825—1100;
neur. pinken 885—740; gustepinken 560—660;
graskalv 2854O0; nucht kalv voor mest 50
150: voor slacht 50—150; geiten 20—50: vette
schapen 80130; lamm 90—120; drachtige
varkens 275—390; slachtvarkens 190—290;
schrammen 05—80: biggen 44—58; vc i kalv
300—340, alles p st.
LEIEUWAIRIDEN. 3 november. Stieren
2,55—2,75—3,10 p kg sl gew; vette koeien 2—
2,20—2,40—2,55—2,702,90, extra 3; guste koei
er 030—830 p st; melk- en kalfkoeien 675—900
—1175; pinken 420—500—530—060; fokstiertjes
550680825; graskalfstiertjes 2,65—2,85; èx-
tra 2,95 p kg sl gew; vette kalv 2.15—2.30—
2,60 p kg lev gew; graskalv 200—300—370, ex
tra 400; nucht kalv 40—60; fok- en mestkalv
70—05—115; slachtschapen 2,502,65 p kg ge
schat sl gew; vette en weidelamm 55—68 p
st; slacht- en zuiglamm 3,654,15 p kg ge
schat sl gew; fok- en melkschapen 85—100—
120 p st; vette varkens 1,40—1,53 p kg lev
- - P kg sl gew; fok- en melk-
geiten p st 43—38; fokooien 80—100; werk
paarden 850—1150; slachtpaarden 2,35—2,50 p
kg geschat sl gew; veulens 2,70—2,65; oudere,
slachtpaarden 1,90—2,15.
AARDAPPELEN
Leeuwarden. 3 nov. Bintjes 9—10; rode
ster 14—20; burmania's 12—13; irene's 13—
GRANEN EN ZADEN
Leeuwarden. 3 nov. Tarwe op vodhtcon-
ditie 17 pet tot 30.40; haver 22—25; aanvoer
van weinig betekenis.
KAAS
Leiden, 3 nov. Aangevoerd 20 part.
Goudse, 1 part. Leidse, Goudse extra kwal.
tot2.4l, le 2.282.38; Leidse le tot 2.90; han
del kalm.
Utrecht. 3 nov. 1 part. aangev. 24 ka
zen, 14s4 kg; geen not; handel vlug.
Leeuwarden. 3 nov. Commissjenot: Goud-
se kaas 1.99—2; Edammer 1.98—1.90; brood
kaas 1.901.91; handel goed.
Alkmaar. 3 nov. Commissienot: fabrieks-
edammer ï.öo; Goudse volvet 2,05—2.07; han
del goed.