Defensiewaarden in Amerika hebben de wind mee „Revako" wil in onderwijswereld paniek zaaien Burgerluchtvaart werkte met groot verlies LOCKHEED HEEFT DE BESTE VOORUITZICHTEN AANNEMERS RICHTEN BOUWMAATSCHAPPIJ OP Internationale Viscose verlaagt dividend MARKTBERICHTEN VRIJDAG 3 NOVEMBER Eerste gedeelte Bezit Stadhouderslaan groter dan boekwaarde SCHEEP VA ARTBERICHTEiN Zaterdag 4 november 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Van onze beursredacteur OM meer dan een reden staan de Amerikaanse bedrijven, die zich o.m. bezighouden met de bouw van raketmotoren voor defensie- en ruimtevaartdoeleinden de laatste tijd weer sterk in het centrum van de belangstelling. Sinds de Russen opvallende succes sen hebben gemeld met de bemande ruimtevaart en derhalve ook de Ver enigde Staten uit politieke oogmerken alles op alles moeten zetten om op dit gebied successen binnen te halen, terwijl de begroting nog maar steeds voor de defensie snel verhoogde uit gaven blijft uittrekken, zijn de de-j fensie- en ruimtevaartwaarden in "Wallstreet sterk in de belangstelling gebleven. Zo sterk zelfs, dat enige bankiers in Nederland het nodig oor deelden alsnog Lockheed Aircraft, welk bedrijf tot voor kort nimmer op het Beursplein kon worden verhan deld, in Amsterdam in de vorm van certificaten van aandelen te introdu ceren. OP VOORGROND Sinds de internationale spanningen door de Berlijnse crisis sterk zijn toe genomen en de ontwikkeling op de beurs in hoge mate wordt bepaald door de politieke staalkaart, gaat er bijna geen beursdag in New York voorbij of de defensiewaarden geven ergens de toon aan. Nu de Amerikaanse re. gering od het punt staat de reeds ge ruime tijd geleden verkregen begro tingsfaciliteiten ook in daadwerkelijke orders om te zetten mag worden aan genomen, dat het verstrekken van multi- miljoenenorders op steeds snellere wijze zal worden uitgevoerd. Regelmatig leest men dan in de dage lijkse beurscommentaren van New York, dat een of ander defensiefonds een tot twee dollar in koers is gestegen vanwe ge de aangekondigde ontvangst van een grote regeringsorder. SPLITSING Teneinde nu onze geïnteresseerde le zers in deze materie enigszin-s wegwijs te maken willen wij een kort overzicht verstrekken van de voornaamste sec toren, waarbij de vliegtuig- en raket bouwers betrokken zijn. Deze sectoren kunnen voor wat de hui dige stand in de betrokken bedrijfstak betreft ruwweg worden onderverdeeld in die van de burgerluchtvaart, die van de raketten van strategische waarde en die van meer ruimtevaartwaarde. KWETSBAAR Vroeger dat wil zeggen zo'n zes tot acht jaar geleden werd steeds weer betoogd, dat uit beleggingsoogpunt, die vliegtuigbouwers voor het nemen van een belang de voorkeur verdienden, die over een belangrijke afdeling voor de burgerluchtvaart beschikten. Orders uit defensie-overwegingen, of deze nu betrekking hebben op het klassieke vliegtuig of op bepaalde soorten van ra ketten, verlenen de betrokken onderne mingen nu eenmaal steeds een sterk kwetsbaar aanzien. In de eerste plaats wisselt het inzicht in de regering omtrent het al of niet doelmatig zijn van een bepaald wapen nogal eens, terwijl voorts de gehele de fensiesector nu eenmaal sterk afhanke lijk is van de internationale spanning, die sedert 1950 met de uitdrukking „kou de oorlog" wordt aangeduid. VERSTOMD Sinds het straalvliegtuig zijn intrede in de burgerluchtvaart heeft gedaan zijn alle geluiden van voorkeur voor de bouwers in de sector van de burgerlucht vaart evenwel verstomd. Gebleken is namelijk dat de burgerluchtvaart eer der een blok dan een goudmijn aan het been van de vliegtuig- en raketbou wers is geworden. De enorme ontwikkelings- en aanloop kosten (die voor de defensietypen meest al door de regering worden vergoed, maar voor de burgerluchtvaart door de bedrijven zelf moeten worden betaald), waarmee de omschakeling van het klas sieke vliegtuig op het straaltype ge paard is gegaan, hebben de vreugde in de bouw van burgervliegtuigen tot het nulpunt doen zakken. ZWARE VERLIEZEN Zwaar waren dan ook de verliezen die de bouwers zich moesten getroos ten en nagenoeg nihil het rendement dat kon worden verkregen, nadat de moeilijke jaren van ontwikkeling ach ter de rug waren. De nieuwe verkeers- straalvliegtuigen zijn namelijk der mate kostbaar, dat geen enkele lucht vaartonderneming zich de luxe kan permitteren op grootscheepse wijze op dit nieuwe type over te schake len. Waar nog bij komt, dat de sterke stijging van de produktiecapaciteit die de straalvliegtuigen hebben ver oorzaakt, de vervoersbehoefte reeds aanzienlijk heeft overtroffen. En reeds thans werkt men in het geheim aan de voorbereiding voor het supersoni sche verkeersvliegtuig De orderportefeuilles voor de verkeers- straalvliegtuigen zijn dan ook veel te klein om eerder gemaakte kosten door een produktie op grote schaal rendabel te maken. VIJF TYPEN Vijf typen van vier maatschappijen beheersen thans de burgerluchtvaart, te weten Lockheed met de Electra's, Dou glas met de DC-8, General Dynamics met de Convair en Boeing met de 707 en 727. Hoewel de Electra een combinatie is van straalaandrijving en propellers heeft het toestel behoorlijk zijn deel gehad van de financiële stroppen- Vooral toen uit gebreide onderzoekingen moesten wor den verricht na een aantal ernstige ongelukken Tegen een totale ontvangst op verkochte Electra's van 393 miljoen dollar stonden tot dusver kosten van 515 miljoen, zodat de nettowinst van Lock heed in de zes produktiejaren van de Electra met 58 miljoen dollar werd ge drukt. Maar ook Boeing en vooral Douglas hebben hun portie ontvangen, hetgeen uit de ontwikkeling van de winst sedert 1957 duidelijk blijkt: tot spectaculaire winsten bijdragen ern stige verliezen komen tot dusver in 1961 ook niet meer voor. Hierdoor zijn de winsten van de vijf ondernemingen (vooral van Lockheed en Boeing) in het lopende boekjaar snel gestegen en werken ook Douglas en Ge neral Dynamics weer met winst. RAKETTEN VOOR DEFENSIE Wat de thans belangrijkste raketten voor de defensie betreft kan het volgen de staatje worden opgesteld: Lockheed voor de Polaris Martin voor de Titan Boeing voor de Minuteman en Bomarc. Douglas voor de Nike-Zeus en Honest John. General Dynamics (Convair) met de Atlas. North American Aviation voor talrijke raketmotoren POLARIS Van alle thans in gebruik zijnde ra ketten bij de defensie is de Polaris uit commercieel oogpunt waarschijnlijk wel de belangrijkste. Niet alleen omdat Lockheed er reeds een groot aantal van heeft geleverd, maar de Amerikaanse regering heeft kortgeleden besloten aan dit vanuit een duikboot af te vuren ra ketwapen de hoogste prioriteit te verle nen. Zo ontving de betrokken afdeling van Lockheed dezer dagen nog een aanvul lende order voor Polarisraketten van rond tweehonderd miljoen dollar. In 1960 maakte de Polaris reeds dertig procent van de omzetten van Lockheed uit en zestig procent van alle verkopen van raketten van het concern. STARFIGHTER Interessant is ook, dat Lockheed de grote leverancier van de Starfighter- straaljager is, waarmee thans de Navo op grote schaal wordt bevoorraad in sa menwerking met de Nederlandse on dernemingen Fokker, Enkes en 't Hart Instrumenten. Het hele bevoorradings programma zal rond twee miljard dol lar kosten. OVERIGE RAKETTEN Van de overige genoemde raketten be vinden de Bomarc en de raketten van Douglas zich reeds geruime tijd in het produktiestadium voor defensieve doel einden. Zowel de Titan als de Minute man, die beide als lange-afstandsraket- ten voor intercontinentale overbruggin gen zijn bedoeld, bevinden zich nog in een zij het vergevorderd stadium van voorbereiding. Ofschoon zowel Martin als Boeing reeds behoorlijk verdient aan de door hen verleende diensten van voorberei ding wordt het produktiestadium na tuurlijk van veel groter belang zodra de kans op orders volgens het gereed te komen standaardmodel stijgt. RUIMTEVAARTRAKETTEN De belangrijkste ruimtevaartraketten, kunstmanen en motoren kunnen op de volgende wijze worden ingedeeld: Donald voor het project Mercury; Lockheed voor de Discoverer voor bovengenoemde satellieten. TOEKOMST tijd ongetwijfeld nog veel over boven genoemde vliegtuigtypen, raketten en ketbouwers gunstig" uit. De sterk ver beterde ontwikkeling van de winsten in het lopende boekjaar duidt daarop. Wij laten tot slot van deze beschouwing van de belangrijkste raketbouwérs nog de koers/winstverhouding (op geschatte nettowinsten over 1961) volgen, alsmede de ontwikkeling van de koersen in het lopende jaar en de dividenduitkeringen: Lockheed Boeing Douglas N.A. Aviation Martin-Marietta ALLES PER AANDEEL H- L koers 1961 52—26 57—35 42—28 57—41 31—22 Huidige notering 47 48 34 47 27 Dividend 1,20 1,60 nihil 2,— 1,— Nettowinst 1961 Verh. koers/ winst 3,40 4,— 2, 3,30 2,30 14 12 17 14 12 De Noordwester Hypotheekbank geeft 4% pandbrieven af tegen de koers van 98met onvoorwaardelijke verplichte uitloting van 5% per jaar. NETTOWINST PER AANDEEL Lockheed Douglas Boeing Gen. Dyn. 1957 2.71 8.04 1958 2.70 4,41 1959 1,19 8.86*) 1960 5,80*) 5,09*) Verlies. 5,18 3.03 1,65 ?,07 4.80 4.88 3.12 2.71*) 1961 BETER De moeilijkste jaren zijn voorlopig echter achter de rug. De kostenstadia voor het straalvliegtuig behoren tot het verleden en moge deze sector dan niet Eigen nieuwsdienst VOORTHUIZEN De leden van de Stichting Revako (recreatie-, vakantie- en conferentieoorden), zullen kampeerders en vakantie gangers die in hun bedrijven rust zoeken, voortaan adviseren kinderen rustig van school thuis te houden als de ouders nu eens niet in juli of augustus met vakantie willen. Het voorstel daartoe kwam gisteren uit de mond van de heer A. L. H. M. van 't Lam uit Lochem, voorzitter van de Stichting Revako. De exploitanten van vakantieverblijven die de bijeen komst van de stichting in Voorthuizen bezochten, gingen met het plan akkoord. De heer Van 't Lam, die op lagere en middelbare scholen les heeft ge geven, zei dat men op die manier wellicht paniek zal zaaien in de onder wijswereld. Daardoor zullen dan de instanties die nu de vakantiespreiding tegenwerken, wellicht eindelijk wakker worden. „Men moet hiervoor niet te bang zijn", zei de voorzitter, „want dit is geen onwettig schoolverzuim. Onlangs heeft de Rotterdamse kantonrechter een ouder vrijgesproken onder het motief, dat ieder recht heeft op vakan tie in de tijd die hem past." AMSTERDAM Met een maatschap pelijk kapitaal van 1,4 miljoen gulden, dat is verdeeld in veertienhonderd aan delen van duizend gulden nominaal, hebben de Amsterdamse Ballast Maat schappij, de Nederlandsche Betonmaat- schappij Bato m Den Haag, Christian! en Nielsen in Den Haag. Van Hattum en Blankevoort in Beverwijk, de Holland- sche Beton Maatschappij, de Neder landsche Aanneming Maatschappij v/h Fa. H. F. Boersma en de Internationale Gewapend Beton-Bouw de N.V. Nestum II in Den Haag opgericht. Het doel van de nieuwe vennootschap is het aannemen en uitvoeren van wa terbouwkundige en utiliteitswerken, als mede voorbereidende en bijkomende werken. Van het kapitaal is 280.000 gul den geplaatst en in contanten volge stort. De zeven oprichters nemen elk deel voor veertigduizend gulden. De raad van bestuur bestaat uit de heren C. F. de Vilder, ir. A. van der Plas, ir. A. C. van Loo, ir. F. W. D. C. A. van Hattum, ir. J. C. Deknatel, ir. C. Mulders en E. Bijmolt. BREDA. De Internationale Vis cose Compagnie, waarin de Algemene Kunstzijde Unie een meerderheidsbe lang heeft, stelt voor het dividend over hef boekjaar 1960/1961 te ver lagen van vijftien tot twaalf procent. Amsterdamse wisselmarkt AMSTERDAM, 3 november Contante prijzen: Londen 10.13%—10.14Vb, New York 3.60%—3.60%, Montreal ?.48A—3.48 AParijs 73.29—73.34, Brussel 7.23%—7.24%, Frankfurt 90.04—90.09. Stockholm 69.86—69.71, Zürich 83.35—83.40, Milaan 58.03%—58.08%, Kopenha gen 52.31—52.36. Oslo 50U9—60.64, Wenen 13.94%13.95%, Lissabon 12.63—12.64%. GROENTEN EN FRUIT BAREND© E'CHT, 3 november. Andijvie 17—25; Bloemkool 6 66—75 8 62—72; 10 50—63; Winterpeen 7—20; Prei 20—28; Selderij 7—12; Peterselie 5—9, Kroten 15—25; Rode kool 7— 16; Sav. Kool geel 5—413; Tomaten A 5—6.30: B; 4.905,50; C 4.405.50; Spruiten AI 67 87; BI 66—87; C 50—60; Dl 55—73; All 54— 75; Bil 42—52; Witlof A II 1.01—1.39; Bil 82 1.10; Uien 1420; Ellisons Or. 75-op 7072 70-75 6566; 65-70 5657; Cox's Or, Pippin: 65-ap 1—1.24; 60-65 87—95 55-60 65—80; Glo rie v. Holland 75-op 56—68; 70-75 62—66; 65-70 58—60; Goudreinetten 75-op 54—72; 70-75 55— 63; 65-70 5254; Jonathan 70-op 6974; 65-70 55—58; 60-65 4455; Golden Delicious 70-oip 87 —92; 65-70; Légipont 65-op: 73—79; 60-65 66— 72; 55-60 5659; Doyenne du Cornice 75-op 1.20 70-75 1.10; 65-70 1..11; Zwijndr. Wijnpeer 60-op 51—52; 55-60 40—45 50-55 33—34; Beurè ré Alex. Lucas 75-op 58—65 70-75 54—60 65-70 51, Comtesse de Paris 65-op 35—41; 60-65 32; 55-60 25. ROTTERDAM, 3 november. Aardappe len 1017; Andijvie 13—22; Bloemkool IA 40 83; HA 2566; Dubb. bonen 2.302.40; Kassnijbonen 2—2.40; Sla IA 814.90; IIA 3.50—7.30; Witlof IA 1.17—1.31; IIA 94—1.18; IB 1.14—1.22; IIB 73—1.05; Spruiten IA 45— 89; IIA 50—62; IB 50—^58; ID 46—67; Rode Kool 914; Gele 912; Groene 1618; Boe- rekool 12—14; Prei 14—32; Peterselie 7—10; Selderij 6—11; Uien 17—19; geschoond 12—15; Peen 1220; Comb. I Tomaten A 6.40; B 6; C 5.40; Alicanten 1.922.26; Golden Delicious IA 74—1.18; IB 73—88; IIA 69—83; Cox's Or. Pippin IA 1.01—1.29; IB 86—1.03; IC 74—93; IIA 1.05—1.18; IIB 79—82; IIC 51—67; Jona than IA 52—77; IB 59—72; IC 55—58; IIA 54— 57; IIB 4852; C 3751; Glorie van Hol land A 58—66; IB 58—60; IC 54—55; IIA 54— 64; IIB 5657; Lombart Calville IIA 6468; IIB 5563; Laxton's Superbe IA 6774; IB 5665; IC 5355; Goudreinette IA 5478; IB 54—58; IC 51; IIA 51—68; IIB 46—49; IIC 43—51; Légipont IA 79—82; IB 69—81; IC 5676; Zw. Wijnpeer IA 5256; IB 4244; IC 2234; Doyenne du Comice IA 1.081.28; IB 1.23; IC 1.23; IIA 1.02—1.24. GELDERMALSEN, 3 november. Appe len: Cox's Or. Pippin: K 43—74, IE 55-60 59 68, 60-65 81—88, 65-70 87—100, 7(É75 93—103, 75-80 102—105, Goudreinetten: K 43—54, 85- 95 61—66, IE 57—58, 75-85 61—68, IIE 56—57, 75-85 5961, Glorie v. Holland: K 4143, II 46—47. IPE 65-75 50—54, 75-85 52—55, Sterap pel: K 14—51, II 33—43, IE 55-65 62, 65-75 71, IIE 55-65 52—61, 65-75 66—70. Lazton's Su perb; K 41—51, 65-70 60, 70-75 68. 75-80 61, Jonathan: K 4)144, IE 60-65 50—54, 65-70 52—65 70-75 56—69 75-80 57—70. Lombart Cal ville: K 43—51, II 41—49, IE 60-70 60—64, 70-80 62—72, 80-90 64—65, Golden Delicious: K 42—63, EI 60-65 70—78, 65-70 86—90, 70-75 89 96. Peren: Zwijndr. Wijnpeer: K 2630, IE 50-60 37—38, 60-70 48, Brederode: K 12—28, I 33—39. St. Ré my: K 14—23, I 31—34, Win- terjan: II 1618, 1 2835, Gieser Wildemann K 1532, II 25, I 3356, Comtesse de Paris: K 13—19, EI 55-65 33—35, 65-75 4«145- KAPELLE, 3 nov. Goudreinetten I 85- 95 61, 75-85 62, I 65-75 56—57, II 85- 95 58, II 75-85 57,70, II 65p75 54, lid 44, trof 50, fijn 44, Jonathan I 85-90 52, I 80- 5 5, I 7-GR80 8—59, I 70-7 59—61, I 65-70 58. I 60-65 60. II 85-90 52. II 80-85 49—54, II 75-80 5154,80, II 70-755 2—56,30, II 65- 70 50—53,70, II 60-65 47—51, lid 38—41, grof 39.10—43.30, fijn 35, gekl. Ill grof 48, III fijn 40, minder gekl. II 75-80 46, II 70-75 46. II 65-70 44, II 60-65 42, lid 38, grof 41, Ster appel II 65-75 57, II 55-65 57, lid 37, Rode Goudreinetten I 85-95 73, I 75-85 75, I 65-75 69, Golden Delicious I 85-90 81, I 80-85 77 84, I 75-80 7490, I 70-75 82—91, I 65-70 68— 83, I 60-65 61—74, II 85-90 09, H 80-85 61— 76, II 75-80 71—81, II 70-75 73—82, II 65-70 64—73, II 60-65 58—68, lid 42—60, grof 41— 59, fijn 28—47, Gieser Wildeman I 60-70 56, I 50-60 36. II 60-70 48—55. II 50-60 33—42, Hd 15—25, grof 39. fijn 11—17, Zoete Arm- gaard I 65-75 58—63, I 55-65 49—53, II 65- 75 57, II 55-65 45, Hd 21—26, grof 38—45, fijn 23—27, Saint Rémy I 75-85 34, I 65-75 34, II 75-85 32. H 65-75 29. lid 26, grof 27, Com tesse de Paris I 75-85 42, I 65-75 42, I 55- 65 28. II 75-85 38. II 65-75 38, II 55-65 26, lid 17, grof 27, fijn 16, Kleipeer H 60-70 31, H 55-60 24—28, H 50-55 17—23, Hd 7—9, Win ston I 75-80 55, I 65-75 52. I 55-65 45. II B0-90 47—54, II 70-80 50—52. II 60-70 47, II 55-60 44, IId 35. grof 35—43, fijn 27—28, Zwijn dr. Wijnpeer I 60-70 42—34, H 55-60 35—49, H 50-55 32—40, kroetappelen 29, kroetperen doordr. Andijvie 78, Rode Kool 612, Tomaten A 5662, B 55—56, C 39—44, CC 20—26, Kool rapen 1%. Bloemkool 11—41, Kropsla doordr. Prei 13, Bosselderij 7%—8, Dubb. pr. bonen 94, Witte kool 6, Sav. kool 7, Uien '12, Aard appelen 810. Druiven I 204218, II 179 183, III 120, Noten p. st 2, Meloenen p. st 40. ACTIEVE OBLIGATIES Staatsleningen VU. 14.05 Nederland: Vit. Le tape l.gen.t 58/ 1000 4%... 101% 101 fS 59/ 1000 4%... 101% 101% 60/ 1000 4%... 101% 101% 101% 101% 59/ 1000 4%... 100A-A 100% 100A-%t 60/ 1000 4%... 10013.'-%t 100%*-A 100%* 61 1000 4%... 100% 100%* 61 1000 4 99%-%t 99 A 99%-m 53/ 1000 3%... 97 97% Gb. 1000 3%. 83 47/ 1000 3%... 93%-fï 9312-% 93%-{« 51 1000 3%... 96% 96% 53/ 1000 3%... 95% 95% 56/ 1000 3%... 95 95% 48/ 1000 3%... 90 90 Belegg C 3%. 89( 50 1000 3 90 90 54/ 1000 3%... 91% 91% 551 1000 3%.. 91% 91% ld. 11 93% 93% Gb. 1000 3... 69% 37/ 1000 3 91% 91% 46 Gb. 1000 3. 92% 92% 47 1000 3 9117. 9 li7. Inv. eert. 3. 99a1.* 99i«* N. 1962-64 3... 99% 99% Bel.c./1000 2% 99% ld. 10.000 99%* Gb. 1000 2%.. 58% 58% NJ.35 3% 98 N.I. 37 3 98% 98% NX 37A 3. 94% 95 Inschr. Gb. 3. 95% Banken Wonlngbouwö 108 108A B.N.G. 58/9 4% 100% 101-A B.N.G. 59 4%.. 100% 101ft BJ4.G. 60.4%.. 100% 101& ACTIEVE AANDELEN Cultures A'dam Rubber 109 109% 109% H.VA Ver. 124%»-%* 123% Handel, industrie, diversen AlgiCunstz.Ü 384* 381 380%*-l% DeliMijCert./ 144.50 143 K.N. Hoogov... 766-9 765*-66 768-9t Phil. G. GB A. 1080-2%tl078%*-80f 1079-80 Unilever 881-3 878-81 883%-85t Petroleum Dordts Petr. A 538% 536 DordtsPetr.pr. 538% 536 KonJ,tr50è20/ 113*-3.30 113*-3.3tll2.90*-3.l0 Scheepvaart en luchtvaart HoIl.-Am.LjJn 158*-% 158% 159%-% K.Java-Ch. P 157 ld. n. royè c 150% 150% K.L.M. 58 57 K.N.S.M.NatB 197 197%*-98f 199-% Kon.Paketvrt. 151% 153%*153%*-4%f NederlandMij. 167-%t 168 168 NieveltGoudr. 159 159 160*-lf Ommeren 341% 341%*-42f 3421/2* K. Rott. Lloyd 154% 155% 155% N. Scheepv. U 155% 156*-%t 157*-8t OBLIGATIES Ned. Antillen N.A. 59 4% 101% 101% Prov. en gemeenten Ad. 47 3% 95% 95% Arnh51/72a 162 163§ S-Gr.52 4% 99% N.H.47 3.. 97% Rd.I 52 4% 100U 100 Rd371-3 3i 96% Vlrd. 51 82 183 Bank», krediet- en verzekeringswezen DEN HAAG In een buitengewone algemene vergadering van aandeelhou ders in de Maatschappij tot exploitatie van onroerende goederen Stadhouders- laanis meegedeeld, dat de reële waarde van het bezit van de maatschappij zeer aanzienlijk boven de boekwaarde ligt. Over de voorgestelde wijziging van de statuten kon geen besluit worden geno men, omdat het quorum ontbrak. Bin nenkort zal een- tweede vergadering worden gehouden. B.N.G. 5%. BNG 0/5/10 B.N.G. 58.5 BNG58 4% BNG 30j 41 BNG 25j 41 Rsp b. 57. id.58.. BOZsch.b. 104 104% 138 104% 1041», 102% 102% 99% mi 99% 99Ü 143% 143 125 I25f 91% 92 Hypotheekbanken Fr.Gron. 5 101% 101% id.De-Ve31 91% 91% RdJElAD 31 91 91% Westl. U 5 101% 102 id.NO 31 90% 90% Handel, Industrie, enz. A.K.U. 3% A. Heija 6. A. Heijn 4. BergJrg 31 EBZHoU. 6 Indola 5%. Limb.St.31 NGrB37 31 Ov. Gas 51 Phil.$ 4 51 id.31 48 ld.$31 49 Pegem 6 Pegem 5% Pegus 6 N.B.E1.4% ZJEl.Mlj.41 R.RJPijp51 W.Gusto41 Wilton 3% 100 100§ 144 144 123 123* 97% 98* 103% 103% 105 105 97 97% 89% 89% 104 103V2 92% 92% 98% 98 Va 94% 92 109 109 106% 107* 108 108% 101% 101% 101% 104% 105 102 102% 97 97% Scheepvaart en luchtvaart SKSjM. 42 96% 97% VNTank4J 101 100% Gonverteerb. oblig. AJEC.U.4% Billiton 5 Bke&H. 42 Borsum.32 Bronsw. 5» Du Croo 5.. Enkes 4 Giessen5. Heybr. Z.. Hooim.5. Indola 4%. KJLiJM. ?42 Lindetev.5 Meteoor 5.. Naarden.42 NJR.C. 5. Nyma 4 Oranjeb. 5 Pieters 5% Ruhaak4. Sanders 5. Schokb. 35 Ver.Mch. 5 Z.H. Bier 5 119 120* 206 206 100% 82% 83 127% 125% 116% 215 1-13 443 170 109 105% 167 155 86 85% 108% 138 140% 133% 133% 104 103* 166 114% 114% 113 126% 126% 99 98% 245 239 220 14.05 Premie-obligaties Aikm. 2% 84 A'd.1951 2} 84% ld.56 1 84% 84% ld. II 2% 89 88% id. III 2\S 88% 88% ld. 59 2% 99% 99% Breda 2% 84% Dordr. 2% 83% 82% Eindhl002£ 84% 84 Enschl002j 83V2 83 s-Gr. I 2% 91 91% ld. 112% 94 93% RdamI 2% 93 93% id. II2% 92% 92% id.57 98 97% Utr.100 2% 97 96 W. Kruis. 250 240 Z.-H011.57. 94 93% ld.59 104 104% VJC 14.15 DEPOTFRACTIE- BEWIJZEN ENZ. Nederland Participatiebewijzen Alg.Fl/10. 142.50 143 Alg. F.%-1 1400 1405 Converto 1152 1152 HBBbeld 965 965 Interb. 743 723x Aand. belegg. MIJen InterunieJ 223.50 223.50 Nd.FdsMÜ 122.50 122.50 Obam323 Robeco 247 247.50 Unitas/.. 500 500 V. Bez. 94.. 141 141 Canada Canad. GF 15% 15% Canafund 43% Atom P.S.. Chemfund Mass.I. Tr. Telev. El. 5% 5 lh 13% 13% 15% 15% 9ft 9% AANDELEN Bank-, krediet- en verzekeringswezen Am3tBank B.O.Z. c.. Cultuurb.. GrXCr.B.. Herstelb.. H.B.UnieC Kas Ass.. NJ3. Inst.. N.Credietb N.H.M. c. N. MiddJ3. N. Overz.. Rott. Bank R.V.S SlavenbJ3. TwentBkc Z.-Holl. B. 386% 381 215 215 30% 30% 169 169 Va 95 219% 220 142% 143* 209Va 2083^ 222% 221% 314% 316 234% 235 210 210» 359% 352 920 925 205 205* 315 316 172% 172% Cultures Ngombezl 196 195 N.I.S.U. 590 600 O.JJRubb.. 6 6§ Pr.Rubb.. 22 211 Senembah 402 401» Handel, industrie, enz. A.K.U.C.., 385 Alb. Heijn 710 A. Heijn c. 708 AlgNoritA 842 AmstelBr, 540 383 710 708 844 54434 VJt. 14.15 Ad. Ball. A 445 445§ Ad.Droogd 342 344§ A.R.M. 240 240 Aniem NB 57 57( Ap. Netten 115 115 Asseib. 209% 209 Aut.Scr.W 330 332 AutoRdam 328 325% Bat.aanmij 390 390 Batava 101 102* Becht&D 219 219% A.L.vBeek 153 153 Beeren Tr. 112% 144 Bergh Jrg. 295 297» id.c.pr. 5 h 119 110 Bergh Pap 350% 350* v. Berke].- 299 290* Bernet 248 242% Blaauwh.. 240 240* Bljjdenst.. 186 191 Bóeke H 209 212§ BoerDruk. 189 Bols 760 770§ Bontek&A 193 195* Boom R.. 157 155t BorsumijC 88 92* Braat M. 88% 88% Breda Mfb 446 441* Bredero B. 478 480* Brocades. 568 568* Bronsw.. 178 180* Bührmann 679 682 Buttinger. 205 205 Bij enk. c. 1179% 1198 Calvéc. 841 838% Calvé cpw 171 170% Calvé cp c 170% 170% Carps Gar. 362 365 C.Suik,Ma 395 Chamot U. 380 Cobra 149% 149% Cur. Hand. 153 Va 155 Curac. ct.. 153 154% Daalderop 286% 288 DeliDrukk 109 106 Dekkers. 83% 83% Demka 264 272* Dikkers 336 336 Doet. IJz. 168 166( Dorp Co 77% - Drie Hoef.. 393 395 DJt.U 143% 143% Du Croo 174% Duikeri'61 215 Duyvls 296 295§ Edy 185 188 Elsevier. 730 740 Emb. Hth. 223 228%* Enkes 1000 294 295* Enot 296 294 Entcomay 80 Enthoven 270 853 850 Eura2 15 15§ Excel. Mf.. 240 245§ Figee 213 213 Fittingfab. 119 149 id. pref.. 83 82% Fokker a... 391 390 Ford 675 685* Gazelle 219 215% v. Gelder 335 350» ld. eert... 340 349 ld. 4 pr... 328 340* Gelderm.. 200 200 General B. 106 107 %t Geo \Vehr3 38% Gerzon cp. 462 Geveke. 914% 915» Giessen... 203 203* Gist-enSp. 410 410 Goudsmit» 105% 405 Grasso.,.. 347 347* Grinten... 1745 1710 Grofsmed.. 174 174% Gruyt PA.. 141 141 Gruytpr.B 174% 1743/4 HagmCoA 320 318 Hand.Cmp 225 228% tHart 252 253 Vit 14.15 Vit 14.15 Havenw.. 275 275 PapG'land 730 756* Haz.meyer 515 520 Pietersen 127 127 Heem v. d. 3483/4 349 Pont Hh. 254 259* Heemaf 430 Poorter de 111 110% Heineken 590 595 Proost&B 205 209 Heine icenc 590 591 Radem. M 154 Heuscii M. 214 215 Reesink 211 212 Hero A. 252 253 Reeuwyk 400 Heybr Co. 191 190f Reinev.Mf 239 238 Heybr Z. 278 282* Rlva 351 350 Hoe s 3 MZ 770 772 Rohte J 154 153 Holl. Hand 89 Rommenh. 604 605 Holl. Kat. 143 145% RdDroogd 545 545 H.Beton A 395 397 Rouppe V. 130% HConstrvV 435 Ruhask 150 149% H.Melks f 200 195 Rutten'sB 287 297%* Hoogenb 293% 294 Rijnstaal 157% 155 Va Hooim. 180 178% Rijsdyk 272 270 Indola 556 581* I.B.Bouw.. 250 245* Sanders, 231 230 Internatio. 187 Va 191* Scheld.NB 295 293 I.GewJ3et 290 291 Schokbet. 164 165* Schol .Fox. 825 825 I. Kunstst. 70 71 ScholtCart 540 IntViscose 357 345 Schuitema 179 Intervam 132 ya 132* Schuppen. 363% 363 Jans. Sut... 161 Schuttersv 307 307 y2 J. Heybr. 176 177 Sikkens 830 823 Jongeneel 330 Sim. Wit 277 Kemo 691 695* Simons E.. 153 152 KempBegr 133 134* Simplex R. 122 121% Kemp. Zk. 365 367 SmitCoTr. 337 337* Kempkes 137 ya 136% Spaarnest. 709 800 Ketjen 548 StokvisöOO 253 253 Key Hout 207 204 S.Twenthe 167 164V2 Key Kr. 388 89% Kiene 1000 261 258 Tab. Ph.ct. 91 Kloos Z. 320 318 TB.Marijn 200 205 Kondor A 403 404* Tels 39^/2 39% KN Papier 306320* Thom&Dr 665% 663 KZKetj.nx 1058 1056 Thom. Mf 278 280* Korensch. 174 174* Thoms Hb 187 Koudijs 283 288* Tricotbest 1411 Va 144% Krasnap 560 555 TwJCabel. 565 Kromhout 213 216 TwOverH 48 K.V.Tap^A 420 4207 Twijnstra. 139% 139% Kwatta 287 289 Ubbink 163% Unilev 7% 154 154 LeeuwPap 328 319 ld. 6% 131 131%* LeidWolsp 545 536* ld. 4% 92 91% L.A'dam A 580 590 Union 215 218% Lindeteves 115% 155%* Utermöhl,. 407 410§ Lint. Ind... 150% 149% Utr Asph 509% 512* Lohuizen 153 154 Lijempf 97 96% Veenend.St 353 Lym-GelC 165 105* Ver.Blik C 309% 311 Mahez. 480 470 V.Glas NB 310 305 Maintz 199% V-Holi.Sig. 77% 77%* Maxwell. 453 453§ VerJdachf 293%297%* MeelfNBC 440 449* V JVJlubb 276 280 Meesbouw 228 228 V. Touw 350 349 Menko 261 256 Verschure. 360 Metaverpa 171 172 Vettewink. 270 273 Meteoor B. 292 291 Vezelv. 170 169 Misset 380 385 Victoria 225 230 MosaPors. 425 430§ Vihamy 164 165* MuldJtM. 168 164 Vlismar 175 178 Müller. 525 522 Vliss.Kat.c 436% 439% MüU.NBpr 129V2 129% ld. pref. 188% MijnbkwC 549 549 VredJt.ct.. 412 411 Naarden C 520 518 Vries IJz.. 187 Nedap. 159 159% Vromen 409 418 NAannü. 490 Vulc,'oord 104 104% NTJok Mij. 201% 203* Wabo 162 Ned. Kabel 565% 564 WaJvisvrt. 95 95 id. cert.. 567 568 Wereldh. 188% 183 ld. w.b.; 7875 WerfGusto 183% 185 N. Schpsb. 199 200* Wernink 190 N. Springs 216 Wessanen. 360 364%» Ned. Vlas. 335 Wilton c.. 285 285% Nelle v.. 223 223% ld.n.c.pr. 108 Netam 260 260 Wit'sText. 202 Nieaf. 183 183% W. Winkel 790 800 Nierstras2 110 110% Wyers. 456 458* N.R.C. crt. 225 225 wyk&Her. 91% 90 Nyma crt 159 157* Zaalberg 141 143% N.tenCate 379 377% Zeeuw Cf.. 475 470 Oranjeb.. 370 371* Z.A.Hand. 106 105 Orenst&K. 250 253 Zwaardem 200% 199 Ov.GasNB 259% 259 Zwan.Org. 1005 1005 Palthe.... 170% 170% Zwitsal... 485 480 VJt. 14.1# Mijnbouw en petrol. Billiton 1 575 572 Id. II 477 477% ld. eert. 475 482 K. Olie ƒ20 114.10 116.10 ld .5 f20 113 113 Scheepvaart Furness-b. 736 Hill'berg 490 Houtvaart 300 Noordzee Oostzee Wijklijn Zeeland Zeevaart 740 65 138%139%» 225 395 152 Am. Enka. 40 A 40% Am. Metal 35A 35% Am. Mot. 17(1 1712 A,Radiator 15& 15% AmSmeltC 59 59% Am.T&I 121 124 Va Am. Tobac 100% Anaconda 49 47%*% Atch. Top 27% 27%* Balt Oh 30 Beth. StéeJ 43 42% -hesap 57% 57 Chrysler 51% 51A Cit.Serv.C 52% 52 Va Colgate. 48% 48 Comm.Ea 93 90 Consol Ed. 84% 85 Cont. Oil 47 47% Curt Wr.. 18% Dougl. Air 33% 33% E. Kodak 112% 112 Gen.Cigai 40 40% Gen.Electr 74% 74% Gen. Motoi 49% 50 Gillette. 136% 140% Goodyear 45V4 Greyhnd. 24% 24% Ulinois-C. 44% I. Bus M 601 590 Int, Paper 37% 37% Int. T.&T.. 51 52% KansasCS 81 82 Kennec. C. 79% 79% MarshFld.. 42»% 42% Miss. K.T.» 4% 4% Montg. W 32% 33% Nat. Cash 113% 114% N.V.Centx. 16% NAm.Av„ 47% 47% North Pac. 42 PennsylvC 14 A 14%* Phillips. 55% RadioCorp 56 57% Rep.Steel.. 59 59 Va SearsRoeb 82 82% Shell OU. 38% 38%* South Pac. 27% 27 South Rw. 54% StBrandsC 83 81% St.OJ>IX... 46 46% Studeb. P.. li A 11A Tennessee 62% 63 TexJnstr,. 102 108 Tide Wat.. 19% 20% Un. Aircr.» 46 46% U.S.Rubb.- 53% 55% U.S.SteelC 76% 77% Voorl, genoteerd Electrof ..550 632 HAVENVERKEER N. Waterweg binnengekomen 3 november: SAUNA ital Mormugoa Waalhaven SHV erts Oudkerk; CONCORDIA Fin Lenlgrad Dordrecht erts Maurlts; MATTHEW Ned Hull Vldgn Nieuwe Mates ldg Furness; SOMMAROE Fin Londen Wilhelmlnakade sttr Holl Am Lkijn; BEAVERFORD Eng Montreal Maashaven 12 graan Hoyman Schuurman; PRINS WILLEM 2 Ned Lelia- vre Waalhaven Mol Groen stg Anth Veder; BIRMINGHAM Ned Grangemouth Waalha ven pier 7 kolen SSM; BARCAROLA Ned Par Westerkade Itlel Schelenl; VISCOUNT Ned Grimsby Parkkade graan S Foklces CREDO Noor New Orleans Waalhaven 12 graan Anth Veder; BETTY NORDGAS Deen terug slecht weer Pernis 61 F Van Omme ren; N. Waterweg vertrokken 3 november; CLYDE N ed Noordzee slbt: ALSTER. TAL Dts Amsterdam; NORBORN Noor Os- termor; KENNETH MC KAY Am Antwer pen; WORLD SEAFARER Lib H. Roads; STAD HAARLEM Ned Calabria; TRELOS- KE Eng M'bro; TRANS AMERIKA Dts Ant werpen; CORNELIS BROERE Ned Dor drecht; HOVDEFJELL Noor Amsterdam;. NYKOPINGSHUS Zweed Cludad Trujillo; COST AS MICHALOSGriek Leningrad; CA- TE BROVIG Fin Yxpila; WALMA Fin Yx- plla; POTHOULA 2 Pan Aviles; PACIFICA- TOR Griek Immlnsham; GANJA Noor Hamburg; GERMANIA Griek Piraeus; AL- CETAS Ned Amsterdam; BALTIC TRA- DER Eng Oran; K0NINGSWAARD Ned W. Afrika; BETTY NORDGAS Deen terug; ODIN Dts Lulea; GROTE VAART AARDYK 3 te Houston ABIDA (t) 3 1 Punta Catdon n Dakar ACHILLES 3 te Matarnui ADONIS 3 te Cartagena AGAMEMNON 2 te Quebec ALBLASSERDYK 2 v Port Everglades nr Le Havre ALKES 2 v New York n Lissabon ANDYK 2 v Antwerpen n R'dam ARCHIMEDES 2 te Antofagasta ARKELDYK 2 v Brownsville n Le Havre ARNEDYK 3 te Port Everglades ALKMAAR 3 55 m WZW Adeu ARC A 3 Tbameshaven nr Rotterdam A DAR A 2 600 m OXO Sombrero AKKRUMDYK 2 420 m NNO Fayal ACILA 2 ten anker Tbameshaven ALBIREO 2 100 m W Cape Fear ASMIDISKE 2 400 m ZW Flores ATTIS 2 45 m NW La Guaira AD RASTAS 6 verw te Hongkong ALKES 3 300 m O New York ALU DRA 3 pass Fernando Noronha nr lias Palm as AMELAND 3 32 in W Bovnholvn AMMON 3 443 in ZW Lands kind AMSTELMOLEN 3 420 m Z Tenerife ASTEROPE 3 400 m ZW Floras BAARN 2 vn Antofagasta nr Valparaiso BONI TA 1 te New Orleans BORNEO 3 te Cartagena BA WEAN 3 30 m XNW Lissabon BATU 3 aank Bluff BATJAN 3 Colombo nr Aden BENGALEN 4 verw te Cochin BLITAR 3 vn Aden nr Adelaide BREDA 3 flank Bolivar BURL S WATSON 3 vn Khargisland nr Phi ladelphia BUSSUM 3 vn Houston nr Mohnmmedla CALTÊX DELFT (t) 2 vn Bahrein naar Rastanura CALTEX PERNIS (t) 2 t h v Mozambique n Bahrein CRANIA (tl 3 te Curasao verw CALTEX DELFZYL 2 r, m X Terschelling CARTAGO 2 780 111 W Azoren CRADLE OF LIBERTY 2 25 ra NO Port or Spain CAMEROUNKUST 3 aank Hamburg CHIRON 2 33 m W Finlsterre CALTEX AMSTERDAM 5 verw aank Suez CERES 3 aank Antwerpen CHARIS 3 pass Sanmiguel R'dam CALTEX ARNHEM 3 36 m ZZO Vn The Brothers CALTEX LEIDEN 3 330 m ZO Nainan cll CALTEX UTRECHT 3 00 m NW Muscat DIEMERDUK 3 te Hamilton DINTELDIJK 2 v Antwerpen n Londen DORIS 3 530 m NO Flores EENHOORN 3 te Alexandvl* ELIZABETH BROERE 3 00 m Z Kreta ESSO ROTTERDAM 3 30 m N Tunis FOREST LAKE 2 v Liverpool 11 Belfast GEERTJE BUISMAN 3 120 m WXW Oran GUINEEKUST 3 aank Yalcoradl GAASTERDJJK 2 vAntwerpen n Le Havre GROOTE BEER 2 v Aden n Colombo HESTIA 3 v La guaira nr Port of Spain HOLENDRECHT 3 400 111 N Azoren HECTOR 3 te Alexandria HEEMSKERK 2 v Karachi n Bombay HERA 3 te Le Havre ISI 2 te Houston IRAZU 2 214 m O BelJze IZALCO 2 80 m W Guayaquil JAPARA 3 90 m ZO Ouessant JAVA 3 300 111 W Kaap Blanco JAGERSFONTEIN 3 400 m ZO Monrovia JOHANNES FRANS 3 65 m N La Plata Isl KENNEMERLAND 2 v Santos n Buenos Ai res KOPIONELLA 3 te Pauillac KYLIX 3 v Maraoaibo n Curacao KREBSIA 3 380 ni ZO Abadan KAT ELYS IA 2 1200 m ZW Flores KEIZERSWAARD 2 50 ra O Recife KATENORECHT 3 aank Maesawa KOREN IA 3 150 ra ZW v Finlsterre KALYDON s 420 m NWtW Cp Finlsterre KERKEOIJK 3 New York nr CuraQao KHASIELLA 3 170 m NW Alixandrl Stanlow KLOOSTERDIJK 3 v Miami nr Vera Cruz LANGKOAs 2 te Port Swettenham LEKHAVEN 3 te Montevideo LIBERIA KUST 3 aank Takoradi LOMBOK 2 340 m O Cape Canavera, LAG A 3 aank Bremen LELYKERK 3 15 m W Malta LUTTERKERK 3 35 m NO Kp Gata MAASDAM 3 aank Southampton MAUREEN 3 40 111 ZW Witght MERSEYLLOYD 3 50 ra O Sabang MOHAMMED REZA SHAH 3 70 ra NO Ma- stra ell MUIDERKERK 3 Boulogne nr Antwerpen MUNTTOREN 3 270 m ZW Port Moresby MERWEOE 2 te Calabar MOLENKERK 3 rede Chittagong M AR KAB 2 140 m NO Madeira MIJDRECHT 3 55 m NNW Arselhadd NAESS LION 3 35 m NW Ras al Hadd NEDER EBRO S 35 m N Tunis NEDER ELBE 3 aank Port Said NEDER WESER 3 aank Port Moresby NASH IRA 2 75 m ZO Rlo de Janeiro NAESS COMMANDER 3 pass Fasfartak NEDERWAAL 3 vn Penang nr Aden NESTOR 3 250 m ZW Ouessant NIEUWE TONGE 3 1000 m WZW Azoren NOORD WIJK 3 dw Dover nr Monrovia ORANJE 2 v Genua n Southampton ORANJEFONTEIN 3 te Antwerpen OSIRIS 3 te Bonsaire O LD E KERK 3 aank Aden ON Dl NA 3 160 m N Benghazi PARTHENON 3 te Laguaira POSEIDJ3N 3 te Curasao PYGMALION 2 te Kingston PENDRECHT 2 110 m WNW Inagua PHI LI NE (t> 2 90 m NNO Massawali p G THULIN 3 vn Escoumains nr Puerto Lacruz PHILINE 3 pass Perlm nr Ména PHILIPPIA 3 19 m O vn Kp Bon PHILIDORA 3 HO m NW Alexandri PRINSES IRENE 3 aank Antwerpen PROVENIERSSINGEL 3 aank Kobe RANDFONTEIN 3 te Eastlondon REZA SH AH THE GREAT (t) 2 te Suez ROTTERDAM 2 v Southampton n New York RIOUW 3 v Adelaide nr Fremaivtle ROEBIAH 3 vn Caloutta nr Colombo ROSSUM 3 20 m W Bermuda R0TT1 3 dw Landsend nr Amsterdam SAMARINDA 3 te San Francisco SCHELPWIJK 2 v Willemstad n Rotterdam SENEGALKUST 3 te Antwerpen SI NON 3 v Kingston n Londen STAD AMSTERDAM 2 te St Vincent STAD GOUDA 2 v Vitoria n Rotterdam STAD ROTTERDAM 3 to Sagunto STRAAT LOMBOK 3 te Port Elisabeth SALOUM 8 50 m ZW Casquets STAD SCHIEDAM 3 115 m NW Trondheim STRAAT BAN KA 3 aank Muroran SUN ETTA 3 v Ornskoldsvik nr Rotterdam SI BI GO 3 v Sydney n Melbourne SLOTERKERK 3 240 m O Albany SCHERPENDRECHT 3 50 m N Bosporus SCHIEDIJK 3 425 111 W Landsend SKAD1 3 130 m NW Bergen STAD ALKMAAR 3 150 ra NW Cabovlllano STAD BREDA 3 aank Norfolk STAD DELFT 3 80 m Z Ierland STAD DORDRECHT 3 vertr Sagunto Rot terdam STRAAT BALI 4 aank Mauritius STRAAT MAGELHAEN 3 aank Port Elisa beth TJIBODAS 2 v Dar es Salaam n Ldndl TOGOKUST 2 te Grandbassa TOWA 2 v Balila n Las Palmas TAHAMA 3 240 ra ZW Karachi TJ ISA DANE 3 105 m ZZW Ceylon TAMARA 3 400 m WZW Adelaide THEMIS 2 vertr Port au Prince Mobile TWEELINGEN 3 aank Narvik VAN CLOON 3 v Bluff n Napier VLIELAND 3 te Hamburg VLIST 2 480 m N Asoren VAN SPILBERGEN 4 aank Lagos VI DEN A 3 90 m ZZW Finlsterre WELTEVREDEN 2 v Shanghai n Singapore WESTLAND 2v Balila n Amsterdam WOLTERSUM 2 te Bermuda WONOSARI 4 verw aank Genua WONOSOBO 4 verw aank Pojt Said WA IB ALONG 3 165 m Z Athene WATERLAND S 205 m NO Madeira WESTERTOREN 3 vertr Frederioia Rotter dam WILLEM BARENDSZ 3 660 m NO Guade loupe WOENSDRECHT 3 100 m W SIcili ZAANKERK 2 Genua n Antwerpen ZAFRA (t) 3 v Mena al Alimadi n Suez KUSTVAART AMAZONE 3 30 m ONO Hanatholrü AMY NT AS 3 10 m NO Casquets ANNA ELISAB.ETH 3 50 ml NO Casquets ANNA HENNY 3 5 ml ZW Leliarre AR Dl TO 2 dws Dungeness Dieippe ARGONAUT 3 15 ral O Borkiwnriff ARNOUDSPODER 3 60 ml WZW Ouessant AUDACIiA 3 40 ml OBeachyhead A.LI S 3 Dover Helsmgeborg AiNNE HERFURTH 3 25 m Z Wight BERKELBORG 3 p 8 Vs Delfzijl BERNVSSE 3 60 ml NW Landsend 31A K 3 lerschellingerbank Milfordhavea BIRMINGHAM 3 30 ml O Smtthknoll BONAFIDE 3 lOOml Z Finlsterre BORCULO 3 Ouessant London B0SG0 te Cichin CASABiLANCA 8 dws Jamaica Hamburg CORNELIA-b 3 Beaohyehead Gibraltar CR EST A 3 20 m N Smitkknoll Vs CUMULUS 3 Folkestone Rotterdam CA R N I SS'ES'LN G'EL vei m 3 v Teklndag n Denemarken OAT H A RINA POLD'E'R 2 v Dar Bs Salaam nr Tanga CORNELIS BROERE 4 te Huil verw CORRIE BROERE 4 te Botterdam verw CORNELIA-b 1 3 dw Abordeen nr Reykja vik CHEETAH 2 440 m ZWtW Dakar D'ELFDIJK 3 IJsselmeer Zwolle DEOGLORTA 3 Yarmouth Felixstowe DUIVELAND 4 20 m Hoek v Holl DEMOCRAAT verin 6 v Londen a Gme- lines EEMS 2 te Delfzijl ERASMUS 3 ÓOm O Bovnliólm F EDA LA 3 150 on NW Freetown FLORES 3 25 m ZIW Lundy FOKKE DE JONG sr 3 10 m ONO North- foreland FORTUNA 3 Flamborough Head Middles, bro FRIGRO 3 30 m NNW Texel GEERT 3 Thames Hull G'EESTDAM 3 Ne warp Vs Maassluis GEESTDIJK 3 dws Newarp Boston GOUW EST ROOM 3 17 m ONO Outevgab- bert GIRO-N DE 3 17 m ZO Beachyhed HEEMRAADSINGEL 3 rede Vlisal; HE EN VLIET 2150 m NNO Vlllano HELIOS 3 Goodwin Trond HOC VINCES 3 15 m W Le Treport HELEMAR-H yerm 3 r Newport m n Gdansk hoogvliet 3 te savona IDA.d 8 m NW Goeree JUVALTA 3 Oeland Amsterdam KONNY-m 3 15 n Outergabbert LABRADOR 2 v Danzig n Ipswich LBENDERT BROERE 3 te Billingham LAURA 3 dw Finlsterre n Casablanca LEEMANS 3 dw IJmuiden LINDESINGEL 3 25 m NO Smithknoll LUCASBOLS I 3 20 to N Avkona LUDO 3 10 m ZW Texel M AARSBERG EN 3 Ierse zee M ALU C A 3 15 m ZW Casquets MAROELLA Cuxhafeu n Botterdam MAR KAB 3 55 m NNO Tenerlffe MERWEHAVEN 3 120 ra VV Casablnnca MADJOE 2 60 m N Burliags MOUNTEVER-EST 2 Anvil Point n Fowey MAASKAiDE 2 20 m ZW Ibiza MARIA W 5 te Rotterdam vorw MEI DOORN SIN GEL 3 te Vllsslngen MOEB'DIJK 3 Thames Rotterdam 3 Bristolkanaal n Rotterdam NASH IRA 2 75 m ZO Rio de Janeiro PALOMA 3 40 m X Texel PEGASUS 3 10 m W Noordhinder PLATO 2 30 m NW Tanger 8EPETO 3 Middensteenbank n Antwerpen RINI 3 dw Lowestoft n Delfzvl ROBOX 3 15 m Z Moen iK ELSTROOM 3 Orfordness n A'dam SET AS 3 PLtboel n Fisberhuette SPART A 3 Eeras Rostock SPOORSjNGEL 3 10 ra Z Llnde-raess STANISLAS 3 10 m O Bornholin STAT EN LAAN 3 Startpoint n Fleetwood SCHOKLAND 3 10 m N Oeland SU BRA 2 25 m O Abrothos SINTWALBURG 3 10 m N Dieppe TITAN 3 dw Hanstholm n Veile VERM'EERSI'NGBL 3 dw Dungeness naar Vlaardingen WEDLOOPEiR 3 20 m W IJmuiden WESTZAAN 3dw Startpolnt n SJigo W1CICENBURGH 3 40 ra NO Villano WESTERSINGEL verm 3 v Portsmouth n Temzn ZUS 3 te Melilla, SCHELDEVAART Hansweert gepasseerd 3 november. DAMCO 28 Mlerag; WAASLAND Schou ten; IRENE Schram; AN LEE Jongen; COMPTOIR 66 Becbtelr LOUISE ESTHER de Jong; HANSE NEUERBRUG Schot: GOTTFRIED WILHELM Lutterbacli; MAN- NESMANN 4 Sehaeffer; EXCELSIOR Snoek; POMMARD Goets; PIETERNELLA MARIA de Wachter; ZURICH Sehaefev; MARIA Verhoeven; APOLONIA JOHAN NES v. d. Vooren; CORNELIA Hofman; RAAB KARCHER 126 Gleich; CON ZELO Hofman; HOOGVLIET Dane; OOSTER- D'EP van Zuylen; TALPI de Jong; DONA- TELLO van der Val; MORON Kempers; NEPTUNE 14 Rahauser; HAN. KURIER 25 Sucker; RHENUS 41 Volk; BENERIJN I van Tiem; CORMA v. d. Steen; SPERAN- ZA Versluis: RIO Ruitenberg; WILFRA Versluis; GERM A ten Klcy; RUPEL Stolk; SANCTA MARIA Hogestadt; DELTA Pie ters; MICHEL de Haan; COÖPERATIEVE I van lagen; ZEELAND Gort; CITERNA 46 van Laar; APULIA Dlngemause; ATA LANTA Touw; DORDRECHT 12 v. d. Bos; TERNEUZEN 27 van Witzen; DOR DRECHT 5 Kalis; MARTY Leeuwenstein; KRANKENLOON v. d. Hoeven; CITERNA II Piquer; AST.RID Lens en; AUGST de Kleine; ALANCY I Verstichel; DA CAPO Leiitlnga; NEELTJE Hovestadt; WERRA Strijp alle België. HANSWEERT, gep. 3 nov, voor 12 uur: CLACOR van Vliet Wemeldinge; GERRIT Maliepaard Delft; ESSO NEDERLAND 61 Kranendonk Utrecht: ANJO van Fessem Den Haag; DRANACO XI de Zeeuw Weurt; GUIDO v d Sande Harculo; RUPELZoON I Maes; ALBATROS de Waal; JADl Hove stadt: WILLEM ADRI Schram; MATHILDE de Haan; RU NET van Loon; RIVAL Kor net, alle Kerkdriel; ASSAM 4 Noels; CLE MENTINE van Schijndel; AMSTEL 7 d'Hondt, alle Amsterdam; STANDARD 27 de Boeck; J ANITA v d GTaaf; VEN1 Oos terwaal; RHENUS 157 Edler; HENRI LOUIS von Schijndel; HORTENSE de Jong; DEAN A Neyenhof; SP1CA van Herpen; SPESSART Ködd' WULP uper; CORNE- LIA Mathes; INTERNOS de Klerk; WAN- DRIA Vos; DORDRECHT 6 Bernhardt; THERMO I v d Nolen. alle Botterdam; HEINRICH SPECHT Krompel; PUOILLY van Adrichem, belde Dordrecht; MAJORCA Muijslioudt; LEON IDAS 6 van Dijk; ELSE Mecklonhurg; FLUVIALE 54 van Heyghen; CORAM van Wijngaarden; PAUL v d En- de; BABYTONGA Steppe; RICHARD 10 Knieriem: NAVEXMOTOR 7 de Roef; WIL- HELM DROSTE Booz. alle Duitsland: CHAT MONTROSE de Vries, Straatsburg; CLYVIA de Graaf; CISALP!NA 4 Schuilei; GARSE- LA Renters; RHENUS 22 LehnARBEDO Schudel; VALMARA Burlon, alle Basel; RIJNVAART LOBITH gepasseerd 3 november '61. OPVAART: ARNE Leeuwenstein; NES- KA 96 Duson; RHENANIA 34 Haasse; OST- FRIESLAND Mathilde; C. 17 Sliedwlit; SPES Bakkeren; ANCOB Vlap; EXPRESS 203 Stuckliardt; RHENANIA 43 Ortmann; ORANJE Kok; W.T.A.G. 109 Willms; HAP- PINES WegliEXPRESS 125 Stuckliardt; LONISE de Cunsel; EENDRACHT Belkers alip Duitsland; OVERIJSSEL 2 Tromp Straatsburg; LUXEMBURG I v. Strien; HENRI v. d. Vaart; SEDUNIA Jansen; NEPTUNE 10 Hofcr; EXPRESS 25 Gasdc; EXPRESS 73 Driese; EXPRESS 56 Alefsen; EXPRES 57 Trliuborn; EMMA Geutjes; NEPTUNE 16 iegler: VLISSINGEN Hau- hvich alle Basel; GRIMGEROE Koopman; RIFFELALP Hossel; F RICK A Kooimans; VALKENBURG v. Ree; RHEINSTAHL 6 Claus; LIGE pauwels; ALZACIEN Poele; ELMA Hoorn; CONFIANZA Pols: CEN- TRUST I Filmann; WACH AM RHEIN 6 Plispera; FIAT VOL 19 Langenberg; DETT- MARTANK 7 Rahtniann: OLIVIER VAN NOORT Cateraels: EXPRESS 305 IJsveld; ESSO AUGSBURG Schmitt: W. V. DRIEL 67 v. d Steenoven: ESO KOBLENZ Kase; ROERSTROOM v. d. Pluym; ESO ER LANGEN Morsch; GROOT AMERS I Hoek stra: FURST BISMARK Becker: ELDOR KuypersEXPRESS 52 Broeken: VALKEN- BURG Schollaars: RHEIN RUHR 15 Hnlthnus: ZU GUTER LETZ Kerkhoff; EL- LY Dorst; ALVRACHT II Kvegtlng; MA- RON Larooy; WESTFALIA 2 de Vries; URSELA BARBEL Zeitz: AARNOUD Anrt- sen; WIKINGER Bott alle Rotterdam; INA JOHANNA Frpudenberger: WESTFALIA I van 't Hoog; RUHRTANK 9 Luck; SEAM 52 Grefratli alle Amsterdam; 6 GEBR. Jonge Alphen; WILMAR Pols Alphen a. d. Riin: GEZIEN A ELISABETH Jongmann; SPES Witjes Apeldoorn; TRIO Belstra: B-P. HOLLAND Bultjes Arnhem; ZWALUW Feenstra Best: LAMBERTHA Vos "Breezand- dljlc; JANTIENA Oorburg Delfzijl; SEMA XSSE'i1®, de Steeg: L,s 7 Hasselt; MEA VOTA Kraayenreld beide Dordt; DE GOE- ?.!„y.ERVVACHTlNG T' d. Wal Drachten; MARIA WILHELMINA Smits Gorluchem: 2 GEBR. Broekoma; ANNA Hut beide Gro- nlriKeii; NIXE Breedveld; GOUJE Bruins heide Hnrdenbreg; GEJO Klos Kampen; SPES Salutls Bosch; RIJAN de Bie Maar-' sen; WACH IS Verschuren: ARNHEM de Wit beide Nijmegen; VRIEZENVEEN Ver kalk Puttershoek. Afvaart naar overige plaatsen in Ned.1 VRIEZENVEEN Verkalk Puttershoek; VELD ZICHT v. d. Valk Puttershoek; SOLI DEO GLORIA I Liet Kaalte; SOU DEO GLORIA 2 Jansen Kbeden; NIAGARA Post Soheem- da; ENGELIN/V Itubenz Sluiskil; MARIA 2 v. Rossum Utrecht; AQRIAAN Basüaansen VJanen; VOLHARDING Havermann Voor- l'Uri!: NOMADISCH Vos Werkendam; BWAAL IK WACHT U v. Dam Woerden: HENDRIKA MARIA Both Ymuiden; VOL HARDING Fens Ymuiden; LAURENTIUS de Bot Ymuiden: MARGARETHA Verspuy Zaandam. Naar België: THYSSTAD So- mers; DANA Sassenburg; ST MARTIN Wil- bert; MOLDAU v. Waarden: DAMCO 252 ncnotüw'EL KUR'ER 7 Wielandt ,EF£JX*?.2ï.llemans: pAURE Stoffel: ESSO „WIESBADEN Podestra; CONST. DER GROSE 5 Ulff; FIDELIO de Graauw CARL FUNCKE Misselbeek; THERMO 3 51 Radek«: r'bra a. Vliet: RHENU 65 Löffler; MARIA JUDITH 3 Jansen: BON Té van Dongen; MARIA Cor- net; GRETE Jurgens Emden; RHENANIA B aas Givet; JEANNE v. Heldne Glvet; PA PIN van Zundert Givet; ADELHEJD Buck 2a^uÏ8:.,16A^ENS,CK Schildt Hamburg: fi friuc EP,E Kiepe Londen; GERHARD ELF RING Laclienberg Oxelosund. SLEEPBEDRIJF OOSTZEE 2 200 m W vn Monrovia NUMBER 30 te Port Said ELBE 2 300 m Z v Bermuda's 3 2 150 m ZO v Bermuda'g 96ÊAAN 2 950 m ZW vn Azoren 171 ZZW vn Bermuda's W'TTE ZEE 2 50 m ZO vn Plymouth ri wPi rPrïi» 300 m ZO vn Madras CYCLOOP 2 200 m O Massavra n Goa m 8 Bakken 7Pc? A»!rtNo Iaa00 JnW Lissabon n Burutn '-AND 2 600 m ZW Brest v Halifax nv Gothenburg WATERSTANDEN Konsbanz 273 cm (—1), Rhein- felden 170 onv., Ottenheim 192 (-—22), Straatsburg 134 (—6), Maxau 329 (—1), Plochingen 104 (+2), Mann heim 141 4), Steinbach. 131 (4-5), Mainz 168 (—6), Bingen 99 (—7), Caub 108 (—8), Trier 176 (—10), Koblenz 140 (—10), Bonn 110 (—13), Keulen 110 (—10), Düsseldorf 220 (—12), Ruhrort 304 (—20), Wezel 294 (—17), Emmerik 237 (—16), Lobith 921 (—18), Nijmegen 710 (—17), Arn hem 751 (—17), Eefde 314 (—12), Deventer 219 (—12), Montsen 5564 (—6). Visé 5025 (+3), Borgharen 4002 (+8), Belfeld 1135 (—55), Grave (beneden de sluis) 508 (—20). Minst gepeilde waterdiepten: Tus sen IJsselkop-Heveadorp 250, Hevea- dorp-A'dam/Rijnkanaal 205, A'dam/ Rijnkanaal-Lekkanaal 220, IJssel- kop-Doesburg 205, Doesburg-Zut- phen 255. De scheepvaart op de Waal boven Nijmegen is in de komende nacht gestremd van 19—7 uur. Hoogwater: Delfzijl;: 4-11 8.47—21.41, 5-11 9.46—22.31: 6-11 10.32—23.09 7-11 1.3—23.44; Dordrecht 4-1 2.45—15.02, 5-11 3.40—15.48, 6-1 4.2—6.30. 7 4.59—7.04; Gorinchem: 411 3.40—16.06, 5-11 4.44—16.52, 6-11 5.25— 17.34, 7-11 6.03—18.08; Rotterdam: 4-ll 2.30 —14.38, 5-11 3.21—15.22, 6-11 8.59—16.03. 7-1 4.35—16.37; Vlissingen: 4-11 .34. 5- 0.05 —2.7. 6 0.43—2.56, 71 .19—8.28, Kustvaarder in aanbouw door brand beschadigd Van onze correspondent DELFZIJL, 2 november Waar schijnlijk ten gevolge van laswerk Is vanavond brand ontstaan op de scheepswerf van de N.V. Smit Zn te Westerbroek. De steunbïolfcken onder een in aanbouw zijnde kust vaarder van circa 1800 ton hadden vlam gevat waardoor de scheeps huid gloeiend heet was geworden. Met behulp van op de werf aanwe zige brandiblusappanaten werd de brand bedwongen. Men neemt aan dat vonken van een lasapparaat 's middags de steunlblokken in brand hebben ge stoken zonder dat dit aanvankelijk werd opgemerkt. Brkel. 3 nov. Staandglaskomk (75) 1.03 —1.05, (00) 1.01—1.02, (50 82—89, (40 76 79, (35) 63-68. (30) 51—55, kg krom 94—^6; •glassla I 5.6011.10, II 3.50; tomaten exp. A 5.70—050, B 5.60, C 5.40—5.60, CC 3.50; Chi nese kool 4; Duitse bonen 88; snijbonen 1.80 —2.10; andijvie 1013; spruiten 08>74; uien 10; kroten 45.50; peen 17; grofstekkomk 28 30; fijnstek 26; slavellen 10. VEE LEIDEN, 3 november. Melkkoeien 900— 1250 p st. vette koeien 2,433,25 p kg schoon gew, vare koeien 465—925, graskalv 250375 p st, vette kalv 2—2,55 p kg lev gew, vette schapen 100120, fokschapen 120—140, vette lamm 90—120, zeugen 325—400, schrammen 65—90, biggen 404550, alles p st. ZWOLLE, 3 november. Neurende en versgekalfe koeien 925—1200; neurende vaar- zen 810925; gustekoeien 730—860; gustevaar- zen 710810; sl koien en -vaarzen 825—1100; neur. pinken 885—740; gustepinken 560—660; graskalv 2854O0; nucht kalv voor mest 50 150: voor slacht 50—150; geiten 20—50: vette schapen 80130; lamm 90—120; drachtige varkens 275—390; slachtvarkens 190—290; schrammen 05—80: biggen 44—58; vc i kalv 300—340, alles p st. LEIEUWAIRIDEN. 3 november. Stieren 2,55—2,75—3,10 p kg sl gew; vette koeien 2— 2,20—2,40—2,55—2,702,90, extra 3; guste koei er 030—830 p st; melk- en kalfkoeien 675—900 —1175; pinken 420—500—530—060; fokstiertjes 550680825; graskalfstiertjes 2,65—2,85; èx- tra 2,95 p kg sl gew; vette kalv 2.15—2.30— 2,60 p kg lev gew; graskalv 200—300—370, ex tra 400; nucht kalv 40—60; fok- en mestkalv 70—05—115; slachtschapen 2,502,65 p kg ge schat sl gew; vette en weidelamm 55—68 p st; slacht- en zuiglamm 3,654,15 p kg ge schat sl gew; fok- en melkschapen 85—100— 120 p st; vette varkens 1,40—1,53 p kg lev - - P kg sl gew; fok- en melk- geiten p st 43—38; fokooien 80—100; werk paarden 850—1150; slachtpaarden 2,35—2,50 p kg geschat sl gew; veulens 2,70—2,65; oudere, slachtpaarden 1,90—2,15. AARDAPPELEN Leeuwarden. 3 nov. Bintjes 9—10; rode ster 14—20; burmania's 12—13; irene's 13— GRANEN EN ZADEN Leeuwarden. 3 nov. Tarwe op vodhtcon- ditie 17 pet tot 30.40; haver 22—25; aanvoer van weinig betekenis. KAAS Leiden, 3 nov. Aangevoerd 20 part. Goudse, 1 part. Leidse, Goudse extra kwal. tot2.4l, le 2.282.38; Leidse le tot 2.90; han del kalm. Utrecht. 3 nov. 1 part. aangev. 24 ka zen, 14s4 kg; geen not; handel vlug. Leeuwarden. 3 nov. Commissjenot: Goud- se kaas 1.99—2; Edammer 1.98—1.90; brood kaas 1.901.91; handel goed. Alkmaar. 3 nov. Commissienot: fabrieks- edammer ï.öo; Goudse volvet 2,05—2.07; han del goed.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9