Drukpersen belangrij ker dan ziekenhuizen Laatste doodvonnis in gewest Zeeland Hei doel van de communist heiligt elk middel Excuses VOOR VERKONDIGING VAN HET EVANGELIE Mormonen in Australië WdJlÖ€LinQ€n ÖOOR Z€€UWS€ hlStORlG Publiciteit binnenkort enige kans voor zending in Azië en Afrika Simon voor de microfoon affStSSa.' u»» ss-xi rast Weekeimlliulp in ziekenhuizen Eeuw geleden uitgesproken „Waarheid" van vandaag kan „leugen" van morgen zijn Zaterdag 4 november 1961 ZEF.UWSCH DAGBLAD Pagina 7 CR WAS eens een kerk in Corinthe eerste eeuw, wadr mensen bijeenkwamen voor hun gods dienstoefening, daar de Geest kregen en zich overgaven aan opgewonden lawaai. Paulus, die zich over hen ongerust maakte, vond dat hun manier van zingen en hun onbegrijpe lijke klanken het Licht der wereld verduisterden voor andere mensen. „Als ik de betekenis van een klank niet ken, ben ik voor de spreker een vreemdeling en hij voor mij". En het zelfde zei hij over het gebed: „Zeker, ge spreekt een mooi gebed uit, maar de ander is er niet mee gebaat" (1 Cor. 14, volgens de Willibrordusvertaling) Een van de meest bran dende vraagstukken voor de assemblee van de Wereldraad van Kerken, eind 1961 in New Delhi, moet zijn, dat vele kerken er niet in slagen geluiden voort te brengen, die voor anderen een betekenis hebben. Velen van ons praten ijverig voort, in kansel- en conferentietaai. We geloven allemaal dat de Schriften dienen te worden vertaald in het hottentots. Maar wijzelf moeten worden vertaald in de taal van de Hoofdstraat, van de sportpagina en van de dorpspomp. Persoonlijk Rev. John Garrett zwarte synouevoorziuer boer heeft vermoorcL 0ok Laatste doodvonnis Weg met kerkelijk en oecumenisch jargon Bedotten Kunstenaars verhuren hun zendtijd, aan politici, aan Opleiding „Het Leger" lis de Congo Schok-element Schriftgeleerden Zekz2lenkaaneidenIang blijven door hun Ter dood veroordeeld Verpakking ■eigen gemeenschap van igebed en aan bidding. En ze zullen financieel ge holpen worden in hun strijd om over eind te blijven door christenen die geld en visie hebben en die van risico's houden. I .11 f TTET GEVOLG van deze nieuwe bena- in h6t midden van de li dering zal zijn, dat men de toe komst beïnvloedt van hele culturen door de communicatiemiddelen die het meest voor de hand liggen in de we reld van vandaag. Het zou fataal zijn de levens-vervormen de kracht te onderschatten van de massamedia. Ze zijn er en ze blijven er. Het is onzin om te zeggen dat deze onpersoonlijke machten zijn en onver mijdelijk mensen beïnvloeden. Alleen zij die er bang van zijn en ze niet ken nen, zeggen dat. Radio en televisie, vooral, zijn sterk persoonlijke media. Eén man spreekt tot één man. En de luisteraar en kij ker kan altijd de knop omdraaien; en dat is meer dan men eenvoudig kan doen, als men beïnvloed wordt door de een of andere autoriteit die een preek houdt in de kerk. De schrijver van dit artikel is thans rector van een congre- gationalistisch seminarie in Australië. Maar daarvóór was hij directeur van de persdienst van de Wereldraad en men zal niet ver mis tasten, wanneer men veronderstelt dat de ge dachten van nevenstaande be schouwing vooral voortkomen uit zijn ervaringen in die pe riode. Die beschouwing is ook niet woord voor woord op de Ne derlandse situatie toe te passen. Al moet men daarmee natuur lijk oppassen, want dit kan ook gebruikt worden als excuus, om dat men een willekeurige schrij ver niet volgen wil. De president van de Kerk van de Heiligen der Laatste Dagen (de Mor monen), mr. Bruce McConkie, heeft toen hij een bezoek aan Sydney bracht meegedeeld, dat de Mormonen van plan waren om maar liefst 30.000.000 gulden te spenderen voor het bouwen van ker ken en kapellen in Australië en dit om dat men geloof had in de jeugd van Australië. Voorts deelde hij mee dat het aantal volgelingen van deze sekte in Australië momenteel tienduizend be draagt, doch dat hij in de komende jaren een ontzaglijke uitbreiding voor zag. Dit voornamelijk omdat zijn Kerk het meeste te bieden heeft aan de jeugd, immers: Onze kerk had de groot ste basketball-league in de wereld en biedt vele andere activiteiten op het terrein van de sport en van het socia le en culturele leven. 6 Te Melbourne, Australië, is een Raad van Christenen en Joden opge richt met het doel om onderling be grip voor elkaar te kweken. Als presi denten van de Raad treden op de an- glikaanse en de r. Katholieke aartsbis schoppen van Melbourne en Rabbi Danglow. Van evangelische zijde wordt als bezwaar van deze raad gezien, dat men gezamenlijke diensten voor school kinderen belegt, waardoor de verschil len tussen de religies voor de kinderen -„„h+Hnnlr verdoezeld worden. recnu>anK 15-jarige door L van Wallenburg U zult ook wel gelezen hebben dat men overal actie voert tegen het vonnis van de Amerikaanse de doodstraf voor de negerjongen Preston Vu'Ti'ip cviinflpvnnr/ittfr Cobbdie zijn baas een blanke m op een paar dagen later nog niet terug was, liet hij een advertentie in de Middel burgse Courant zetten, waarin hij hon derd gulden beloning toezegde aan wie aanwijzing kon geven omtrent haar ver blijfplaats. Hij speelde zijn spel dus wel slim naar hij meende. Toch niet goed genoeg om de waarheid niet aan het licht te brengen. Toen het lijk gevonden werd en hij met zijn dode vrouw werd geconfronteerd bekende hij de moord te hebben ge pleegd. Door de rechtbank werd hij veroordeeld tot de dood door de strop op de Markt te Middelburg. Op verzoek van zijn advocaat gaf de Koning hem gratie en veranderde het vonnis in twintig jaar gevangenisstraf. Op het eind van 1861 werd hij naar de strafgevan- Voor het eerst in de geschiedenis van ons land is een actie-comité SjTe G?reforme®rde, ,Ke;rlc A! gericht. Er ziin zelfs twee mensen genis te Leeuwarden gevoerd om er zijn Noord-Rhodesia is een n:et blanke tot Amov-ito nm to twintig jaar te gaan uitzitten. Het zijn voorzitter van de synode dezer kerk ge- naar Amerika gereisd om te gj. maar ruim drie geworden, in 1865 kozen. Deze kerk, wier synode dooids. trachten de i onsen voor de elek- stierf hij aan de pokken. Wilson Khondowe werd gepresideerd^is fl"j pe de W lison Jajioiici'Cj'ws wt?ru (5tfprc&iucciiu, io een dochterkerk van de Nederduits Ge- tnsche stoel te vrijwaren. reformeerde Kerk i-n Zuid-Afrika en be staat uit 21 gemeenten met 18.000 belij dende leden. laatste berichten luiden dat voltrekking van het vonnis weer is uitgesteld. JOURNALISTEN kennen dit probleem van binnenuit. Na een kerkelijke vergadering krabben ze zich het achterhoofd en puzzelen over hun aan tekeningen. Eén kerkleider heeft het gehad over „de proclamatie van het heil". Een ander sprak tot zijn in stemmend knikkende vrienden: „De mens moet een transformatie onder gaan door een levende confrontatie tussen het Evangelie en zijn eigen existentiële positie". Verder was er nog een toespraak die veel bijval ge noot en waarin de zin voorkwam: „We kennen allen de reeks van op merkelijke oecumenische uitspraken over dit punt, van Lake Mohonk, via Willingen tot Bad Boll". Dat komt we! zeer nabij, wat Paulus zo betreurde, toen hij zei, de „bedoe ling van des sprekers geluid niet te begrijpen". Geen wonder dat die jour nalist het nog eens nalas en toen zei: „Ik vraag me af, wat dit allemaal zal betekenen voor de melkman in Kansas City." HET JARGON van theologen en con ferenties speelt er helemaal naast smaken, interesses scholen en ziekenhuizen voor de niet westerse wereld? De meeste daarvan zullen bijna zeker door de regeringen worden overgeno men. In andere zal het onmogelijk worden nog langer het christelijk ge loof in het middelpunt te plaatsen. Grote instellingen onder leiding van westerse zendelingen zien er verdacht veel uit als verpakking van de wes terse beschaving en het christendom. De plaatselijke bevolking heeft de nei ging de verpakking te accepteren en de inhoud weg te gooien zodra papier en blik er af zijn gehaald en netjes opzijgelegd voor later gebruik. In de moderne wereld moesten veel van deze instellingen maar verkocht worden aan regeringen en sociale in stellingen. Een groot deel van dat geld zou dan opnieuw kunnen worden ingezet", maar dan voor een nieuw soort projecten: televisie, film, radio en geïllustreerde weekbladen. Het Natuurlijk krijgen zij die voor de kerk De figuur van Simon de Tovenaar, die met deze media moeten werken vuile in het Evangelie een winstgevend be- handen. Maar dat geldt voor alle ge- drijf meende te vermoeden, heeft tot in meenteleden. Maar velen werken daar onze tijd navolgers gehad, getuige de reeds als eenzame pioniers en in volgende staaltjes, die wij aan het zuiverheid en ge'oof. weekblad „Time" ontlenen. De talrijke radiostations in de U.S.A. zakenmensen, ook aan religieuze bood- Dir vTmirt?m U„KV.„„ „„n,™ schappers. Dat betekent niet dat ieder- E KERKEN hebben een andere bond- een alles maar kan zeggen wat hij wil. genoot te winnen m de pers, de Maar het Mexicaanse radiostation film, de radio de televisie en m het XÈRF, vlak aan de grens van Texas en woeste circus van de moderne publi- z0 krachtig, dat het zelfs tot in Canada citeLt. Dat is de kunstenaar. kan worden beluisterd, heeft geen last Veel schrijvers, schilders, toneelprodu- cers, veel film- en 'elevisieregisseurs ^amde evan^elihoredikers hun heil!" hongeren naar gelegenheden om af te evangeliepredikers nun „neus- komen van di Sentimentaliteit èn mo- boodschap" kwijt. Het Amerikaanse rahsering die vaak doorgaan voor d! weekblad „Time" geeft enkele schok- christeliike boodschan kende staaltjes van deze uitzendingen, cnristeiijke boodschap. „die tevoren op de band worden opgeno- Deze mensen zijn niet werkloos. Ze men krijgen alleen geen werk van de ker ken. Gezondheidsprediker broeder Glen Thompson uit Arkansas (U.S.A.) roept Hun verbeeldingskracht is nog nooit in zjjn luisteraars(sters) toe: gloed gezet door kerkelijke leiders die „Die vrouw daar met arthritis, stuur zeggen ,,Kom eens een paar maanden op je aanvraag! Die vrouw daar in de erbij- zitten, en laten we eens samen keuken die zo'n last heeft van nagaan hoe de verschrikking en de maagzweerGod eist dat je je een aan- j - -. j 1 uiaagnrvct* viöi viu o J C ju ctaii schoonheid, de diepte en de glans van vraag opstuurt! En die vrouw die daar de Bijbel nieuw leven kan krijgen in de bij de radio zit en het zo met haar ze- moderne wereld door geluid, beeld, nuwen te kwaad heeft, o, God! twijfel zang, gelaatsuitdrukking en ook door niet aan deze oproep! Zorg er voor dat stiltemomenten..." je me helpt! Gehoorzaam de stem ee^^ombTn^rde^hrfrielTkTTtrlS "TT? °P T"'w ^^to^enwa^e^l S^doulr ..1.1,1 ben chrlsten-vnenden nodig die be- 0f meer zendt vraag dan om die mooie gie in alle delen van de wereld. FELMS zouden moeten worden ge maakt door landgenoten voor land genoten en op het hoogste artistieke en technische peil. Zendings-televisie zou mèt de radio moeten optrekken. De kerken zouden meer zenders moe ten aanschaffen en in bedrijf stellen. Ze moesten grote sommen investeren in de opleiding van plaatselijke produk- tiegroepen om programma's op te ne men voor stations die materiaal van hoge kwaliteit willen hebben om lege plekken in hun programmaschema's op te vullen. nodig die be- of meer" zendt vraag dan om "die mooie grijpen wat scheppende vrijheid is en horoscoop-bijbel. O, het is zo'n mooie die weten dat ondanks ons, schriftge- bijbel, prachtig gebonden, 1152 pagina's!" T, Broeder Jessup uit Missouri heeft het leerden, het Licht van de wereld gezegd: „De engel is mij verschenen in dóórkomt.de droom en beval mij, mijzelf te wij- In 1870 is de doodstraf afgeschaft, be halve voor oorlogsmisdadigers. Hij werd Dit bracht me in herinnering wat pre- de laatste jaren trouwens niet dikwijls c-ies honderd jaar geleden in Middelburg meer toegepast. Wel werden er geregeld gebeurde. Toen werd er ook iemand ter doodvonnissen uitgesproken, maar slechts dood veroordeeld, wegens moord op zijn een tiende deel ervan werd voltrokken, vrouw. Het was Adriaan Polderman, hij laatóe doodvonnis Qp de Markt den aan het gebed." Hij bidt voor alles en iedereen op verzoek, maar „de her der zal meedrinken van de melk der moon;dp "teeenover de molen van St Lau- „fier ïaaxsie uooavonms op ae iviarxt ie kudde". „Vrienden, heb ik niet het besUat njg en is be- Middelburg werd voltrokken in 1850 woond dom J. Gilde. De schrijver L. Tom >esteeg Jean Baptiste de Loeil_het W. de Bree heeft deze geschiedenis ver- scnavoi. mj recht jullie te vragen, ons werk te steu nen? Jullie bent me niets schuldig, jul lie kunt me schrijven of je geld hebt of niet. Maar als je iets hebt om ons te geve., om onzr uitzendingen te kunnen betalen, dan zal God je zegenen. Sluit je gave bij, een klein offertje, een gift, wat God je in je hart geeft, en wij dan ken je, danken je, danken je uit de grond van ons hart. God zal je zegenen. Laat me geen zorg hebben over het geld. Zend je gift nu, zodat God deze zorg wegneemt uit mijn hart!" Niet alleen de „predikanten" verdie nen hier goed aan, alsmede aan andere verwante ondernemingen als „gebedsge nezing-hotels", maar de eigenaars van het radiostation mogen helemaal niet mopperen. Nog erger dan deze geldverdienende bidders maken het sommige „disk-joc keys", die de kritiekloze instemming der luisteraars met al wat vroom klinkt was heelmeester te Koe- teM in Ziin hr>Pk Pleidooi voor Polder- wacht en werd ervan beschuldigd zijn man". In het bort'komt het hierop neer. JefdciBovendten6kreegze^haast In 1847 overleed plotseling zijn eerste Sten Tenslotte ?ead! Mi haar no vrouw Pieternella Davidse. Ze had pas §olders aan e!n kettma Aeht maan- Syflffttm/^g'dSdl nacht6 den hee£t gelegen, hongerlijdend, o. are geval glllg zijn leven verder. De men- «raicre-rd Zn werd hii or» maarulaf* 11 fp» vertrouwden het niet. bruari i*a50 op het schavot voor het stad- v?, misschien de dood een beetje aan de gajg gehangen. Het laatste geholpen. Bewezen is er nooit iets, doodvonnis in Middelburg, waarbij de spraak erman erdoor in op- Markt stampvol nieuwsgierigen was. Nog geen jaar later trouwde hij met Vroeger werden de lijken naar het Maatje Kodde uit Oostkapelle. Gelukkig galgenveld aan het eind van de Middel- was het huwelijk niet. Die twee voegden burgse haven gebracht om daar „door de niet bij elkaar. Hij een in zichzelf ge- injuriën der lucht en de vogelen des he keerde gierige man van 38 jaar, die al- mels" te worden verteerd. Deze plaats leen maar aan werken dacht. Zij een heet nog de Galgen,polder en ligt in de levenslustig jong meisje van 23 jaar. buurt van de molen van Nieuw- en St. gebruiken voor rechtstreeks-commercië- Ze was gewaarschuwd voor hem, maar Joosland. Voor het laatst is dit gebeurd Ia nitfnnrIiv»rfAA t.aa^aI ttaa* a!1 ai-Ia! ff a iTiiilrlo rtroo rt ffntf* Al l f 71 f3 7iin am 10(10 f _f jt_ wilde graag getrouwd zijn en kinderen in 1802 met de lijken van de twee~boeven hebben (die zijn er echter niet gebo- Jan Catoen en Francis Mertens „de ben- ren). Zij wenste gezelligheid en com- de van Jan Catoen" genoemd. Daarna fort, die haar man niet kon opbrengen, begroef men de lijken op het bolwerk Daarom zocht ze haar vertier bij over- achter het"tegenwoordige ziekenhuis, zo- buurman Minderhout, de molenaar, een als ook met Jean Baptiste de Loeil ge- vrijgezel die met een huishoudster beurd is. leefde. Natuurlijk werd deze omgang aan haar Toen na 1870 het schavot geen dienst om vergeving, Jezus vragen te komen man bekend, die het haar verbood. Ze meer behoefde te doen, werden de plan wonen in hun hart. En ik hoop dat trok er zich niets van aan en toen kwa- ken gedeeltelijk gebruikt voor de mu- velen uwer die een laxeermiddel nodig men de jaren van huwelijksellende. Op ziektent op het Molenwater, hebben een aanvraag zullen inzenden allerlei manier treiterden ze elkaar en om hen te sturen.... (volgt merk van maakten het samenleven ondraaglijk. Ie uitzendingen, vooral voor allerlei ge nees- en kwakzalversmiddelen. Een der brutaalsten is mr. Paul Kallinger met zijn „Evangelie-verzoekprogramma", waarin geestelijke liederen afwisselen met boodschappen van deze strekking: „Ik hoop dat velen vanavond Het Licht hebben gezien, en Jezus vragen het laxeermiddel)." in het koor van en het dagelijks leven van de meer derheid der wereldbevolking. De meeste mensen hebben er gewoon geen belangstelling voor. Ze denken niet abstract. Ze werken met hun handen, bedienen machines en hante ren werktuigen. Ze houden meer van foto's en leesver halen dan van algemene gedachten. Ze komen onder de indruk van woor den als „confrontatie", denken bij transformatie aan zo'n huisje van de elektriciteit, voelen zich bedot bij het vierde moeilijke woord in één zin. Alles wat er in New Delhi wordt gedaan om in levend contact te komen met Islam, Boeddhisme, Hindoeïsme en andere wereldgodsdiensten, zal be- TV'- TIJDSCHRIFTEN en -kranten zou- paald niet ver komen, als men niet D den onafhankelijk moeten zijn, zon- Voor dit werk, en voor de vorming van christen-journalisten zouden er in elk werelddeel centrale opleidingsmo gelijkheden moeten komen. En van die centra zouden ideeën voor verhalen, propaganda, platen, opmaak, ontwerp en financiering moeten stromen naar de redactionele staven in hun werk. begrijpt dat de wereld snel veranderd is door de opmars van wetenschap, techniek en massacommunicatie. Binnen deze eeuw zullen de mensen, die nu nog maar pas lezen en hebben geleerd in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, werkzaam zijn in in dustrie en landbouw-op-grote-schaal. Zeer weinigen zullen de Bijbel willen lezen. Nog minder zullen naar predi kanten gaan luisteren. Ze zullen tele visie hebben en inheemse geïllustreer de weekbladen in hun eigen stijl en naar hun eigen nationaliteit. Waarom zou je naar een christelijke kerk gaan, als je een meer afleidende den banden aan d'e kerk, maar -geleid door mensen die meelevende kerkle den zijn. dl® Ze zullen zowel de kerk als het publiek A,;a3 Ia wel eens -schokken door de vrijmoedi- ge manier waarop zij de christelijke zaak betrekken op politiek, sex, gods dienstigheden, sport, wedden en han- del. Dat is hun functie ook. Het schok-element behoort tot de vrij heid van de christelijke boodschap. En het heeft nog een tweede se cundair voordeel: het houdt de oplaag en de vraag op peil. wereld thms hebt om je belangstelling Dg mensen dle in dit soort werk zitten, te buiden? zullen vaak in het „vertaalwerk" niet •al te populair zijn in kringen van de Polderman ging drinken. Toen hij scherp geslepen messen op de bedsteeplank legde, durfde Maatje niet langer bij hem blijven Ze vluchtte naar Middelburg waar ze op een kamertje in de Noord- straat ging woner,. Trouw bezocht mole naar Minderhout haar iedere zondag. Tenslotte verzoenden ze zich enigs zins en ging ze weer terug naar haar man. De verhouding werd er niet beter op. Hoewel ze geen omgang meer had met d>e molenaar was het iedere dag een leven van kat en hond. Tot hij haar tenslotte in de nacht van 26 op 27 januari 1861 vermoordde. Terwijl ze op bed lag sloeg hij haar met een vuurlepel bewusteloos en drukte met een kussen net zo lang op haar hoofd tot ze dood was. In een laken gewikkeld begroef hij haar in de paardenstal. Aan de buren vertelde hij dat ze die zondagmorgen om zeven uur weggelopen was, hij wist niet waarheen. Toen ze lumnummnmiwisuwmuHimnmmmmMmmHmiumummmimmBmimmiu Tot de opleiding der kadetten, de toekomstige officieren van het Leger des Heils, behoort een belangrijk 1 stuk praktisch werk. Onder meet 1 behoort hiertoe het huisbezoek, het met een groepje kadetten erop uit- 1 trekken en een gesprek aanknopen 1 over persoonlijke geestelijke pro- 1 blemen èn vragen, zoals dat hier door kadetten van de kweekschool in Leopoldville wordt gedaan. 1 De ervaring leert, dat wanneer l dit op de juiste manier en in de 1 juiste geest wordt gedaan, derge- lijke gesprekken grote waardering J vinden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiitMiimimiiiiuiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitil PLATEN, praten en verbalen beteke nen meer voor de meesten van de wereldbevolking dan het gedrukte woord. Als we gaan drukken, zou dat vaker in de verhaal-vorm moeten zijn, leven dig, eenvoudig. De gelijkenissen van Jezus zijn een les in hoe het zou kun nen, wanneer we zouden trachten werkelijk contact te maken. De boodschap blijft dezelfde; het is geen mythe. Maar ze moet verteld worden, dit verhaal van Gods daden. f>1„Yeren. Het gaat er voor het Westen En het moet met verbeeldingskracht tlmns innni' /Inn "LIET ontploffen van de Sow jet-Russische vijftig megaton bom aan het begin van deze week kan een belangrijk winstpunt thans meer dan ooit om de feiten juist te interpreteren. De Sowjet-leiders hebben bun masker af gepraat van schriftgeleerden en tem- kt en wat zichtbaar werd kan ons al- peldignitanssen ligt ver af van de Ie- f u Wrvnll#»n TTii-p is een vende werkelijkheid van de Bijbel. De lee.n met ^en^g vervullen. Hier is een moeilijkheid van vele christenen is, «nieuwe orde zichtbaar geworden die ge- dat ze in hun hart willen zijn als grondvest is op een totale obstructie van schriftgeleerden, terwijl Jezus hun de zedelijke norm. heeft gezegd als de kinderen te zijn. Met doorslaggevende argumenten hebben de communisten duidelijk gemaakt dat de zedelijke en religieuze grondslagen, die ook de basis vormden van het handvest van de Verenigde Naties, niet door hen worden erkend. Het wereldgeweten lappen zij kortweg ge zegd aan hun stampende laarzen om de verteld worden. Het vervelende, met zichzelf vervulde ALS we de zaak op deze manier be schouwen hangt er in New Delhi een verontrustende vraag boven hele werk van de kerk. het Waarom steken wij zoveel miljoenen in oer-simpele reden dat zij geen geweten BINNEN de Oecumenische Jongeren kring voor Oldebroek en omgeving is enige tijd geleden het plan ontstaan om weekeindhulp te gaan verlenen in ziekenhuizen. Doel van deze actie was een daad van naastenliefde te stellen, niet alleen tegenover de patiënten, maar ock tegenover het verolegend per soneel, dat zo zwaar bezet is dat er wc'nig vrije weeke nden overschieten. Voor deze weekeindhulp hebben zich nu on^.^cr 101 ;ongeren ongegevcn. Dit is veel meer dan verwacht werd. Het zal dan ook voorlopig niet nodig zijn, dat de vrijwilligers meer dan één dag per maand werken. Tijdens het afgelopen weekeind zijn de eerste ploegen aan het werk gegaan in de inrichtingen „Veldwijk" en ,,'s Heerenloo-Loozenoord" bij Ermelo. Er is ook een aanvrage voor zondagmor- genhulp binnengekomen van het tehuis voor ouden van dagen in Old eb roek. Het initiatief van Oldebroek gaat waarschijnlijk navolging vinden. Soort- ?eliike acties zijn nl. al in voorberei ding in Apeldoorn, Heerde, Vaessen en Zwolle. hebben, het ook niet erkennen, noch als schijn van dat dit juist is, maar men zal onderhandelingsbasis, punt. noch als uitgangs in een artikel dat wij enkele weken gele den publiceerden, hebben we er reeds op gewezen dat wij t.a.v. het communisme niet te doen hebben met een politiek stel sel of een program van maatschappelijke ordening, maar met een nieuwe wereldre ligie. En een religie is bepalend voor de laatste vragen, voor het uitgangspunt van het menselijk handelen. President Eisenhower heeft er in de laat ste maanden van zijn ambtstermijn reeds op gewezen dat het gesprek met de com munistische wereld aan de basis faalt om dat de woorden die in het diplomatieke verkeer worden gebruikt voor beide partij en een totaal verschillende inhoud hebben. Er is een Babylonische spraakverwarring aan de orde in de meest demonische en letterlijke betekenis van het woord. De gesprekspartners komen in een jam merlijk conflict, niet omdat ze eikaars woorden niet verstaan, maar omdat de in houd van diie woorden de betekenis niet dekt. Vrede betekent voor de Christen het onbeperkte Koningschap van de Waar heid dit x is het onbeperkte ge-zag van Jezus Christus die gezegd heeft: Ik ben de Waarheid. Vrede betekent voor de communist het onbeperkte Koningschap van de Partij. Hier ligt de wortel van het conflict. Men mag opmerken dat het Chrblus niet erkent. Het heeft Westen er alle in alle redelijkheid moeten erkennen dat de Westerse denkwereld geheel gebaseerd is op de Christelijke normen van naasten liefde en vooral van individuele rechtsposi ties. Het Westers denken is hoe gebro- en ook geheel geënt op het Christelijk wereldbeeld. De communistische wereld heeft hiermee definitief gebroken. In dit verband is het niet juist de com munisten van ontrouw of erger te verdenken. Woordbreuk is in de Westelijke wereld een zonde omdat wij uitgaan van een per soonlijke en individuele verantwoordelijk- dit eenvoudige criterium niet op. Elke leu gen kan voor hem waarheid worden en el ke waarheid leugen. Hij zegt ja tegen de groei en de onbeperkte expansie van de Partij; hij zegt nee tegen de belemmering van die groei en tegen alles wat die expan sie in de weg staat. In de communistische „zedeleer" liggen de begrippen ja en nee, oorlog en vrede, recht en onrecht volkomen en totaal anders verankerd en zijn uitsluitend genormeerd aan het welzijn van de Partij. Daarom kan de „waarheid" van vandaag de „leu gen" van morgen zijn, en desgewenst om gekeerd. Vanuit deze gezichtshoek wordt het dui delijk dat de communist met dezelfde ge- heid. De mens die iets belooft doet die be lofte gestand omdat hij persoonlijk instaat voor liet nakomen er van. Woordbreuk kan in de communistische wereld een vanzelfsprekende reactie zijn, die niets meer te maken heeft met goed of kwaad, maar die alleen vraagt naar het belang van de gemeenschap, en in laatste instantie naar het belang van de Partij. De Christen zegt ja tegen de waarheid en nee tegen de leugen. Het is moeilijk te bevatten, maar voor de communist gaat lijkmoedigheid 100.000.000 gulden offert als waarmee hij 100.000.000 mensen offert. Zo lang het offer wordt gebracht op het altaar van de Partij is hij „zedelijk" verantwoord en zal hij er geen nacht minder om slapen. Deze norm noemen wij demonisch, maar de communist zal met een effen gezicht verklaren dat zijn bloedbesmeurde handen het „geluk" van de wereld hebben gediend. Hij zal zelfs bereid zijn het offer te vieren met wodka en met een dansfeest ter ere van de Partij. Dit komt omdat het „geluk" van de wereld volkomen gelijk is aan het welzijn van die Partij. Dit is de eerste vraag, en dit is het eer ste antwoord van de communistische cate chismus. Een bekende uitspraak zegt „Oost is Oost en West is West". Aanvankelijk had men hiermee het oog op het volkomen anders geaard zijn van de kleurling tegenover de blanke. De uitspraak krijgt in de verschrik kelijke controverse tussen het communisti sche blok en de Westelijke wereld een nieu we en huiveringwekkende diepte. Meer dan ooit is de ongelijksoortigheid van Oost en West bewezen. Als het Westen nu maar de enig juiste conclusie trekt. Een beroep op het wereld geweten is tegenover de communistische wereld een zinledig gebaar. Het is een vol slagen vruchteloze onderneming om het ge weten van de volkeren te mobiliseren tegen over de plannen van de Sowjet-Unie. Het gaat er niet langer om de communist wakker te schudden, want zijn Doel heiligt elk middel, ook al zou dit middel een kos mische catastrophe zijn. Dit te weten, en te doorgronden, legt de basis voor een geheel nieuwe bezinning. Ook op diplomatiek niveau is een revolutio naire tactische omwenteling nodig. Als het Westen voor deze weerzinwekkende waar heid niet wakker wordt met een schok als van een vijftig megatons bom dan zijn er geen tranen om de gevolgen te be wenen. Het is meer dan ooit tijd onze conclusies te trekken en er onverkort naar te handelen. En het beste uitgangspunt zal zijn een massaal, maar gewapend gebed. i Lucas 14 vers 18... En zij begonnen zich allen opeens te verontschuldigen Er is dus, wanneer het gaat om het Rijk Gods niet één ver ontschuldiging die het houdt en er is, wanneer God mensen roept, niet één excuus dat door de Here God wordt aanvaard. Jezus zegt dat tot die groep mensen, die daar met gespannen aandacht luistert, naar wat die joodse rabbi in de tafelgesprek ken bij de maaltijd in het huis van een hoofdman der farizeeën te.zeggen heeft. U moet er dus op letten dat de Heer zich hier richt tot de leden van het Gods volk, tot de „kerkmensen". En nu hoop ik dat wij allen de moed hebben om de lijnen die Chris tus hier in dit tekstgedeelte aan geeft, door te trekken naar ons eigen leven. Want daarin hebben wij, wanneer het gaat om de kerk en wanneer het gaat om het godsdienstig leven de ver ontschuldigingen, altijd voor het grijpen. En nu zegt Jezus: het antwoord van God daarop is niet dat de Here God een beetje boos wordt, maar dat Hij in toorn ontbrandt. Ja, dat Hij zozeer in toorn ontbrandt dat Hij de men sen, die menen excuses te kun nen hebben, wanneer Hij roept tot het heil, uitsluit van het heil, eenvoudigweg omdat voor de Here God alles, maar dan ook alles moet wijken. En Jezus zegt ook in dit tekstverhaal dat, wanneer de geroepenen niet wil len komen, andere mensen die voordien niet genodigd waren tot het feest, mensen, die aan de zelfkant van het leven staan, onze plaats innemen. Hier vlamt het oordeel voor de een en hier wenkt het nieuwe leven voor de ander. Alle dingen, hoe be langrijk die in onze ogen ook mogen zijn, die wij belangrijker achten dan de zaak van God voeren zonder meer naar de on dergang. En toch... wie goed luistert hoort toch ook dwars door deze gelijkenis heen de roepstem Gods tot het heil, dat alleen bestemd is voor die men sen, die in dit leven niets meer hebben waaraan zij zich kunnen vastklampen en waarachter zij zich kunnen verschuilen. Zelfs geen excuses meer... Als wij allen Jezus' woord uit Lucas 14 eens voor de volle 100 procent au serieux zouden nemen, ik verzeker u, de kerken zouden te klem zijn U moet er maar eens over na denken of u tegenover de Here God de excuses ook niet wat ge makkelijk hanteert. En houdt u dan ook goed voor ogen dat het feest waartoe God nodigt, dat Gods nieuwe wereld alleen ci;on gaat voor die mensen, die de no diging tot T»a+ horenen die dan ook K^IEN. Nisse Ds. J. G. KOOREN

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7