Jos Cleber: nieuw
begin in Z-Afrika
WIJ HEBBEN ONZE
EIGEN PLANNEN"
STUDIO IN
DE KAMER
nematiek
FRANSE STERREN GAAN
PERRY COMO VERVANGEN
„En wij gaan
daar
gewoon
mee
1 w
door
zegt Jouwe
programma's
AANGRIJPEND EN STIJLVOL
Stop de lente in de grond
Vrijdag 3 november 1961
Pagina 7
I
VANAVOND ALS EERSTE:
SFEER EN RUIMTE
EEN HELE SHOW
Nieuwe serie „School
voor volwassenen"
Nieuwe zenders voor B.B.C.
IN HET KORT
Twee meningen
SPURS-FEIJENOORD
Twee figuren
GRONINGS SCHIP MET
SLAGZIJ IN HAVEN
Begin er Zaterdag meel
Verbinding Rijn-Schelde
MR. DELPRAT AKKOORD
MET HOOFDLIJNEN
Speurtocht in Spanje
naar E's handlanger
Welk recht
Makkelijker
handcreme
HET LICHT
INVENTIEF
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM. De AVRO heeft door het plotselinge uitvallen
van de Perry Como show een krachttoer moeten volbrengen.
Met een minimum aan voorbereidingstijd moest een serie
amusementsprogramma's worden geproduceerd die de teleur
stelling kan wegnemen bij een zeer groot aantal kijkers om het
verdwijnen van hun geliefde Amerikaanse showman nummer één.
Ger Lugtenburg en Karei Prior sta
ken de koppen bij elkaar en kwamen na
korte tijd met een verrassend besluit op
de proppen. Laten wij de sterren van
het Franse podium naar Nederland ha
len en hun de kans geven om in een
solo-optreden van drie kwartier alle
kanten van hun artistieke vermogen te
tonen. Er werd gecijferd en nog eens
gecijferd, en ten slotte „kwam men er
uit" zoals dat heet. De tweede faze kon
■worden aangesneden, de presentatie.
Er moest sfeer zijn en voldoende ruim
te om de kijkers thuis werkelijk een
kijkje te geven in een eersterangs club
waar deze sterren gewend zijn hun
nachten te slijten. Op vrijdagavond
bieden onze televisiestudio's echter
geen plaats voor een dergelijk omvang
rijk decor plus publiek, maar opnieuw
■was het geluk met de initiatiefnemers.
De royale Cinetone filmstudio's aan de
Duivendreohtsekade in Amsterdam ble
ken voorlopig in de tweede helft van
de week vrij te zijn en de directie had
er geen bezwaar tegen haar grote con
current televisie de helpende hand te
reiken.
De vindingrijke Cor Hermeier werd
in de arm genomen, die zich deze keer
niet in bochten hoefte te wringen bij
het ontwerpen van de Club Domino.
Met forse streken zette hij het interieur
op papier, een klein intiem podium,
daarachter een hoek voor de muzikan
ten, links en rechts over een afstand
van zeker twaalf meter ruimte voor
stoeltjes en tafeltjes, waaraan inclusief
de bar liefst zestig tot zeventig mensen
kunnen zitten.
Die zijn er ook vanavond, gestoken in
hun beste kleren om de eerste vedette
van deze reeks te begroeten, Annie
Cordy, de befaamde Belgische caba
retière. Een tijdje geleden is zij al de
gast geweest van Teddy en Henk Schol
ten in de Zaterdagavond akkoorden.
Dat was voor de kijkers een voorproef
je, want vanavond geeft zij een hele
sho.w begeleid door haar eigen muzi
kanten en enkele Nederlanders.
Het is niet onze gewoonte om kilo
meters vooruit te lopen op een televisie
uitzending, maar nu wij twee repetities
plus de generale hebben bijgewoond,
moeten wij de liefhebbers van het
Franse cabaret op het hart binden van
avond om half tien niet verstek te
laten gaan.
Eigen nieuwsdienst
HILVERSUM. In het televisie
programma van zondag 12 november
brengt de K.R.O. de eerste aflevering
van een nieuwe serie van de „School
voor volwassenen" van Martie Verde-
nius, met Chris Baay als meneer
Wens, en Riel Schagen en Jan Blaa-
ser als het echtpaar Wamselaar. De
regie heeft Frans 't Hoen.
Dit zondagavondprogramma ver-
meldt verder een uitvoering van Schu-
manns pianoconcert door George van
Renesse en het Kunstmaandorkest
onder leiding van Anton Kersjes en
deel 1 van een Hitchcockserie van
drie afleveringen.
Deze detectiveserie heet „Ik dood
de de graaf". Het tweede en het der
de deel worden uitgezonden op zater-
dag 18 november en vrijdag 24 no
vember.
Eigen nieuwsdienst
LONiySN. De B.B.C. gaat tien
zenders van een nieuw type in ge
bruik nemen om de ontvangst van
haar programma's in Europa te ver
beteren. Deze zenders zijn minder
gevoelig voor stoorzenders en tevens
voor de uitzendingen van „aangren
zende" stations, waarvan er tegen
woordig zoveel op de korte golf
zijn.
radio
(Advertentie)
Moderne Akkertfes verlossen U
sneller, veiliger en prettiger van uw FIJN-
want het zijn Instant cachets
met 4-vöudlg werkend micropoeder
ZATERDAG 4 NOVEMBER
RADIO
HILVERSUM I. 402 m.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voor
pagina 8.40 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Gram.
9.35 Waterst. 9.40 Koorzang. VPRO: 10.00
Samen thuis 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Lichte muz. 10.55 Tentoonstelhngs-
agenda. 11.00 Lichte muz. 11.25 Sportnws.
11.50 Roemeens ork. 12.15 Van de wieg tot
het graf. 12,30 Land- en tuinb. 12.33 Ham
mondorgel. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Instr. trio. 13.35 Tussen mens en ne
velvlek, praatje. 13.50 Instr. sext. 14.10 V.
d. jeugd 14.45 Gram. 15.00 Omr. ork en
solist I.d. pauze: plm. 15.40-16.00 Boeken
wijsheid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00
Nws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lachte
muz. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO:
19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45
Gram. 19.55 Deze week. VARA: 20.00 Nws.
20.05 Gevar. progr. 21.50 Socialistisch comm.
22.05 Quiz. 22.30 Nws. 22.40 De zwarte dia
mant. 23.10 Walsork. 23.40 Gram. 23.55
Nws
HILVERSUM n. 298 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.30
V.d.jeugd. 7.45 Morgengebed. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 8.50 V.d.vrouw. 10.00 V.d.kleu-
ters. 10.15 Gram. 11.00 V.d.zieken. 11.45
Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04
Promenade ork. 12.50 Act. 12.58 Gebed uit
Siberië. 13.00 Nws. 13.15 Nwe gram. 13.25
amateursmuz. 13.45 Lichte muz. 14.10 Fran
se les. 14.30 V.d.jeugd, 15.30 Gram. 15.55
De man in de spiegel. 16.35 Gram. 17.00
Sportprogr. 17.10 Amus. muz. 17.30 Boek-
bespr. 17.40 Lichte muz. 18.00 Kunstkron.
18.30 Strijkork. 18.50 U bent toch ook van
de partij? 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Mu-
zik. wedstr. 19.45 Lichtbaken. 19.55 Radio
filharm. ork. 20.40 Gram. 20.50 Van klan
ten en wanten weten. 21.00 Gevar. progr.
22.00 Licht progr. 22.20 22.25 Boek-
bespr. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zon
dag in. 23.00 Religieuze muz. 23.55 Nws.
TELEVISIE I
NTS: 15.00 Paardensport: de Grand Sef-
ton rennen. NCRV: 15.30 Film. NTS: 15.40
Eurovisie: Voetbalwedstr. Italië-Israël.
NCRV: 16.30 Progr. over dieren. 17.00 V.d.
kind. 19.30 Film. 19.55 Vraaggesprek, NTS:
20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.30
Filmintermezzo. 20.40 Lichte muz. 21.05
filmpje. 21.10 De vier dochters Bennet
(I). 21.50 Folkloristische dansen. 22.05 Li
terair progr. 22.35 Dagsluiting.
DUITSLAND
15.00 Eurovisie: Grand-Sefton-paardenra-
ces te Aintree (Engeland). 15.30 Het Tele-
.platenboek. 16.00 Film. 16.25 Documentair
progr. 17.20 Film. 18.00-18.30 Vesoerdienst.
(Regionaal progr.: WDR: 14.00 Weekjourn.
NDR: 18.35 Progr.-overz. WDR: 18.40 Hiér
und Heute. NDR: 18.45 Die Nordschau
WDR: 19.15 Eins nach dem anderen.)
20.00 Journ. 20.20 Toneelstuk. 21.15 Feuill.
21.30 Duitse kamp. gezelschapsdansen.
23.00 Laatste nws. 23.15 Het woord voor
de zondag.
VLAAMS BELGIË
14.40 Eurovisie: Voetbalwedstr. Italië-
Israël te Turijn. 16.30-18.30 V.d. jeugd.
19.00 Kath. uitz. 19.30 De week in beeld.
20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Feutll.
21.00 Gevar. progr. 22.00 Variété-progr.
22.40 Nws.
FRANS BELGIË
15.30 Egyptische kunst. 16.15-16.45 Docu
mentair progr. over Vlaanderen. 19.30 V.d
jeugd. 20.00 Nws. 20.30 Film. 20.40 Kome
die. 21.20 Filmprogr. 22.10 TV-spel. 22.40
Nws.
vand»»fl
VRIJDAG De altviool is als so
lo-instrument een zeldzame ver
schijning op de concertprogram
ma's. Vanavond om 8.30 kan men
over Hilversum 1 naar de altist
John Sekreve luisteren, die bege
leid door de pianist Herman Uhl-
horn de Sonate voor altuiool en pia
no in es opus 120 van Brahms uit
voert.
De Engelse Home service brengt
om 8.00 een symfonisch program
ma, waarin men onder anderen kan
luisteren naar het Derde Pianocon
cert van Rachmaninoff met Ann
Schein als soliste. Na de pauze
klinkt Beethovens Zevende Symfo
nie.
Een opmerkelijk programma van
een volbloed radioman is Signalemen
ten van het ik, waarvan vanavond de
eerste aflevering te beluisteren is. U
hoort stemmen van allerlei mensen
in velerlei gesprekken, becommenta
rieerd door twee psychiaters en van
muziek voorzien door Ton de Leeuw.
De samensteller en regisseur: Gdbri
de Wagt (Hilversum 1, 9.35).
Oude dansmuziek speelt het orkest
van Sydney Bowman (B.B.C. Light
programme, 11.40).
Om 7 uur natuurlijk Paulus.
televisie
1
ANNIE CORDY
HILVERSUM. De N.T.S. neemt
vrijdagavond 17 november tussen 10.15
en 10.40 een uitzending van de B.B.C.
over in de serie „World Singers". In
deze uitzending geeft de Franse bari
ton Gerard Souzay een recital. Hij
wordt aan de vleugel begeleid door
Gerald Moore.
HILVERSUM. De camera's van
de N T.S zijn ook dit jaar weer aan-
wezig bij de intocht in Amsterdam
van St. Nicolaas.
Deze uitzending is zaterdagmiddag
18 november, tussen 2 uur en 2.30.
VRIJDAG. Na journaal en weer-
overzicht volgt de rubriek Flits (8.20).
Om 9 uur is er een programma ge
wijd aan het nieuwe Nationale Ballet.
Een bezoek aan de Club Domino waar-
in de Franse zangeres Annie Cordy
optreedt komt om 9.30 op het beeld
scherm. Besloten wordt met een pro
gramma van de Vlaamse televisie:
Ten huize van prof. dr. P. Geyl (10.15).
België Vlaams: „De vernederden en
gekrenkten" is een tv-spel naar de ge
lijknamige roman van Dostojewski
over de liefde van twee eenvoudige,
jonge mensen (8.30). Na „Première",
de rubriek met nieuws over nieuwe
films (9.45), wordt weer een van de
hoogtepunten uit de tijd van de Ameri
kaanse stomme films getoond in
„Beelden spraken"; vanavond: Will
Rogers (10.30).
Duitsland: „Die Ruckblende" heet een
Berlijns cabaret, dat vanavond voor
de tv-camera's zal optreden (8.20). Om
9 uur wordt in de tv-film „Het kleine
wonder" de geschiedenis verhaald van
een verhuurder van kamers die zijn
onderhuurders niet vriendelijk beje
gent, maar als hij in moeilijkheden
komt te zitten toch op de steun van
zijn inwoners kan rekenen. Om 9.45
wordt een korte filmdocumentaire ge-
presenteerd over „De afval van de
welstand".
NICOLAAS JOUWE
HERMAN WOMSIWOR
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG. „Wij zullen ons vooral richten op onze negervrienden", zo zei gisteren Nicolaas
Jouwe, een van de drie Papoea's, die als adviseurs zijn toegevoegd aan de Nederlandse
delegatie naar de Algemene Vergadering. Het groepje uit West-Papoea zal in die functie de ge
legenheid hebben andere delegaties op de hoogte te brengen van de gevoelens, die onder de
Papoea's leven.
De Papoea's zullen niet trachten
met Indonesiërs in contact te ko
men. Wij hebben daar geen be
hoefte aan, zo zeiden zij. Zoekt men
van Indonesische ziide contact, dan
zijn zij evenwel bereid uiteen te zet
ten, waarom zij het zelfbeschik
kingsrecht wensen.
De drie behalve Nicolaas Jouwe
ook Herman Womsiwor en Nicolaas
Tanggahma hebben goede hoop dat
zij bij vertegenwoordigers van de
jongste Afrikaanse landen begrip zul
len vinden voor hun verlangen naar
eigen wilsbeschikking.
Of zij er op rekenden dat de Neder
landse resolutie in de Assemblee een
meerderheid van twee derden zou be-
halen? Zo goed waren zij nog niet van
de verhoudingen op de hoogte om
daarover een oordeel te kunnen uit-
spreken.
Wat er huns inziens zou gebeuren als
die meerderheid niet werd behaald?
De heer Womsiwor zei met vuur: Dan
worden wij gedwongen de onafhanke
lijkheid te proclameren. We moeten
eindelijk eens van de onzekerheid af.
De heer Jouwe, een wat bedrevener
politicus, was het daarmee niet eens.
Hij was zeer voorzichtig in het uit
spreken van mogelijkheden. Het leek
hem niet juist vooruit te lopen op de
behandeling van de resolutie in de
Assemblee, nu daar nog niet één
woord over is gevallen.
Wel bracht hij de Unci, de commis
sie van de UNO voor Indonesië die
behulpzaam is geweest bij het berei
ken van de R.T.C.-akkoorden, ter
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM. Jos. Cleber gaat
Nederland verlaten. Zijn dienstverband
met de AVRO als leider van het radio
orkest De Zaaiers heeft hij per 1 fe
bruari opgezegd om een soortgelijke
functie te aanvaarden bij Radio Zuid-
Afrika Johannesburg. Behalve de leiding
van een orkest dat hij daar opricht zal
Cleber zich ook bezig houden met het
orkestreren en uitvoeren van werken
van hedendaagse Zuidafrikaanse com
ponisten.
„Vaak hoor je oudere mensen zeg
gen: ik wilde dat ik opnieuw kon be
ginnen als ik wist wat ik nu weet.
Welnu, die kans krijgt Jos nu en ik
ben minstens even enthousiast over
zijn benoeming als hij", licht mevrouw
Cleber toe. „Jos vindt het zalig om
ergens weer opnieuw te gaan pionieren.
Hij heeft nu eenmaal een rusteloze
natuur en laat ik eerlijk zijn, na tien
jaar een zelfde orkest te hebben geleid
is voor een rasmuzikant het aantrekke
lijke er wel zo'n beetje af, je bent dan
gearriveerd en dat is een gevaarlijk
punt vindt Jos."
Of mevrouw Cleber het met deze
belangrijke beslissing eens is? „Hele
maal! Vier jaar hebben wij in Indo
nesië gewoond, en na tien jaar mist
en motregen vind ik het verrukkelijk
om weer naar een zonnig klimaat te
vertrekken. Weggaan vind ik altijd fijn,
terugkeren ook. Als ik maar zeker
weet dat ik nergens wortel hoef te
schieten."
En de kinderen?
„Karian, die zeven jaar is, gaat mee,
maar Yvonne, precies tien jaar ouder,
heeft nog twee schooljaren hier voor
de boeg en die moet ze eerst afmaken."
En vertrekt ze dan ook naar Johan
nesburg?
De charmante blonde vrouw trekt
een guitige rimpel in het voorhoofd.
„Als wij daar dan nog zitten.dat
weet je nooit met Jos."
Ook de tweede wedstrijd in
de achtste finales om de Euro
pese voetbalbeker tussen Fejjen-
oord en Tottenham Hotspur zal
op de televisie te zien zijn.
De AVRO neemt deze repor
tage vanuit Londen op woensdag
15 november van de BBC over.
De uitzending duurt van kwart
voor negen tot half elf met com
mentaar van Aad van Leeuwen.
De programma's Sportpano-
rama, Ton van Duinhovens show
en Mijn zuster Eileen komen
hierdoor te vervallen. Alleen De
Kring blijft gehandhaafd.
Zowel de KRO als de NTS verdient
lof voor het stijlvolle televisiepro
gramma van gisteravond. Het ware te
wensen, dat vele kijkers lieten weten,
hoe zij deze uitzending hebben ge
waardeerd, teneinde daarmede de veel
gehoorde bewering te logenstraffen,
dat kunstzinnige programma's aan het
merendeel van de kijkers niet zou zijn
besteed.
„Kijk op de kunst" onder redactie
van Jan Willem Hofstra vormde door
het interview met de Duitse schrijver
Sylvanus niet aEeen een uitstekende
inleiding op diens spel „Korczak en de
kinderen", maar het was ook op zich
zelf een fraai voorbeeld van de ma
nier, waarop kunst en publiek dichter
bij elkaar gebracht kunnen worden.
Vooral de wijze waarop de vertoning
van de statische schilderijen en teke
ningen van de zeeschilders Van der
Velde tot dynamische zeeslagen groei,
de, was een staaltje van knappe tele
visiekunst.
kritisch
I bekeken 1
don, die ook als vertaler optrad,
kwam dit documentaire drama op het
beeldscherm. Frits Butzelaar die de
cameraregie voerde, zorgde ervoor
dat het sobere verloop aangrijpend in
beeld werd gebracht.
Karin Haage en Marie José Nysten
werkten mee aan dit historische dra
ma, dat nog scheen door te gaan toen
de beelden al waren verdwenen en
alleen een witte Davidsster op het
donkere scherm achterbleef, omgeven
door de klanken van een joods lied.
Ook bij de televisiekijkers heeft Sylvia-
nus zijn doel bereikt: hij heeft hen ge
schokt, opdat zij nooit zullen vergeten.
Dgn.
Aan het slot van dit programma
volgde het interview van Jan Willem
Hofstra met Erwin Sylvanus, wiens
Korczak en de kinderen de herinne
ring aan de oorlog en de vernietiging
van de joden wakker riep. Twee fi
guren staan in dit stuk tegenover el
kaar: de Pools-joodse kinderarts Kor
czak die geen leugen kent, en de
Duitse S.S.-officier die opgegroeid is in
de leugen van Hitier en zijn trawan
ten.
Dr. Korczak, prachtig uitgebeeld
door Jan Hundling, leeft en handelt
voor God en de Wet, de officier, ge
speeld door Ab Abspoel, kent alleen
het „bevel is bevel". De S.S.-er be
veelt de dood van de 66 aan Korczak
toevertrouwde joodse kinderen uit het
ghetto in Warschau. Dr. Korczak gaat
met die kinderen de dood in, met het
geloof in het beloofde land.
Onder regie van Egbert van Pari-
BRIXHAM (Reuter) Het Gro
ningse schip Merak (vijfhonderd ton)
is gisteren met een slagzij van 45 gra
den de haven van Brixham binnenge
lopen.
Het schip was op weg van Finland
naar Wales lek geslagen. Kapitein
A. van Duivenbode besloot daarna
op eigen kracht naar Brixham te va
ren.
De kustwacht zag het zwaar over
hellende schip aankomen. Er werd
een sleepboot op af gestuurd, die het
begeleidde naar de haven.
Advertentie
Plant bollen nu!
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM. De verbetering
van de verbinding tussen Schelde en
Rijn is gisteren ter sprake gebracht
in de Amsterdamse kamer van koop
handel. De voorzitter, mr. D. A. Del-
prat, onderschreef de uitgangspunten
en de hoofdlijnen van de overeen
komst tussen de kamers van koophan
del te Rotterdam en Antwerpen.
Wel had hij enkele verlangens:
„Het zou niet aangaan indien de ope
ning van de mogelijkheid van duw-
vaart op Amsterdam geen gelijke tred
zou houden met de aanleg van een
duwvaartkanaal ten behoeve van Ant
werpen."
Hij was het niet geheel eens met
de paragraaf, waarin over de op
heffing van het stelsel van rijnvaart-
premies en andere steunmaatregelen
van de overheid wordt gesproken. Mr.
Delprat wil, dat in een eventueel ak
koord over de aanleg van een recht
streekse kanaalverbinding de „ondub
belzinnige verplichting" van België
moet staat tot het beëindigen van der
gelijke premies.
Hij zei verder, dat de oplossing niet
voorziet in het beëindigen van de sub
sidies, die de stad Antwerpen ver
leent ten behoeve van de haven: „Ik
acht het noodzakelijk dat over de om
vang en de aard van deze subsidies
door het stadsbestuur van Antwerpen
klaarheid wordt verschaft."
AMSTERDAM. Het onderzoek
naar de verduistering bij de Amster-
damsche Bank heeft zich inmiddels
tot Zuid-Frankrijk en Spanje uitge
breid. Hoofdinspecteur Postma is
gisteren van Bazel naar Madrid
doorgereisd. In Zwitserland is ge
bleken, dat een deel van het door
E. en zijn handlanger „belegde"
geld naar Spaanse en Franse ban
ken is overgemaakt.
Ook in deze gevallen werd van
de zogenaamde nummerrekeningen
gebruik gemaakt. In Spanje hoopt
de politie tevens een spoor te vin
den van de nog steeds voortvluch
tige vriend van E.
Hoofdinspecteur Postma wordt
begeleid door een van de directeu
ren van de Amsterdamsche Bank,
de heer André de la Porte.
sprake. Die commissie is nooit opge
heven. Hij zag daarin nog een moge
lijkheid een commissie naar Nieuw-
Guinea te krijgen als het op andere
wijze onmogelijk zou blijken.
Overigens, zo zei hij, wij hebben
onze eigen plannen. Wij zullen daar
gewoon mee door gaan. Nu zijn zij
zorgvuldig ingepast binnen de gren
zen, die het plan-Luns stelt.
Wij moeten alles doen om onze posi
tie op dat punt zo sterk mogelijk te
maken, zo zei hij. De oplossing die de
heer Womsiwor aan de hand deed,
kon daar niet toe bijdragen, dacht hij.
Womsiwor leek tot zijn gedachte te
zijn gekomen, mede door teleurge
steldheid in stemmen, die in Neder
land zijn opgegaan en die zijn ver
trouwen in Nederland hadden ge
schaad. Het schijnt dat er in Neder
lands Nieuw-Guinea meer, vooral jon
gere groepen zijn, die van diezelfde
teleurstelling vervuld zijn.
Teleurgesteld voelde overigens ook
de heer Jouwe zich in vele opzichten.
Van het optreden van de groep Rij-
kens, prof. Duynstee c.s. vroeg hij
zich af, welk recht zij denken te heb
ben over het lot van een volk te mo
gen beschikken. In dat opzicht vond
hij ook het standpunt van de A.R.,
die buiten de Papoea's om met Indo
nesië wil praten, weinig christelijk.
De heer Jouwe ontkende dat hij vo
rige week op een politieke vergade
ring in Hollandia de opzet heeft gehad
een ruimere interpretatie van het
zelfbeschikkingsrecht te geven door te
spreken van het „recht op een eigen
volksbestaan."
Het komt geen ogenblik in mij op
te suggereren dat wü in Indonesisch
staatsverband ook een eigen volksbe
staan zouden kunnen leiden, zo zei hij.
Wij zijn geen Indonesiërs en pas als
Indonesië zich daarbij neerlegt, zou
den wij met dat land tot samenwer
king kunnen komen.
De heer Jouwe dacht daarbij aan de
mogelijkheid dat Papoea's in Indone
sië gaan studeren. Dat zou in ver
band met de Maleise taal voor velen
makkelijker zijn dan studeren in Ne
derland, zei hij.
Of er in Nieuw-Guinea mensen wa
ren, die wél voorstander waren van
aansluiting bij Indonesië? Die zijn er
wel, zei de heer Jouwe, maar zij zijn
niet georganiseerd.
De drie Papoea's hebben gisteren in
de sociëteit De Witte de lunch ge
bruikt met staatssecretaris Bot. Van
daag vertrekken zij naar New York.
Advertentie
Handen houden
van „atrix"
want „atrix"
houdt ze mooi!
JA, dat is het hè? Een eigen studio, als we de ruimte maar
hadden, als we de centjes maar hadden, als we en vul
de bezwaren maar in. Duizend-en-een. Toch blijven wij ze be
twisten en zonder twijfel zijn de mensen die door de (zure)
appel heen beten het er mee eens. Een eigen studio kost
precies zoveel als je er aan wilt besteden, behoudens dan
enkele basiskosten die voor allen gelijk zijn. De ruimte? De
huiskamer, met als het kan een lege muur als achtergrond. Of
gordijnen tot op de grond voor de ramen dan bestaat boven
dien nog de mogelijkheid verderaf te gaan met de camera.
Maar dat zijn dingen die ieder
voor zich moet oplossen. Wie uit
sluitend vissen in het aquarium wil
filmen heeft aan een stukje schuur
genoeg, maar wie groter wil, wie
zijn eigen kindertoneelspelletjes wil
filmen, moet wel de ruimte hebben.
Die is bijna overal wel te vinden
al is het dan met wat moeite en met
wat gewenste medewerking van de
huisgenoten.
BLIJFT over het probleem van de
lampen. Er zijn vele mogelijkhe
den, de een nog fraaier dan de an
der, maar voor de amateur valt in
dit probleem eigenlijk alleen maar
te kiezen tussen 1) lampen op een
houder aan de camera en 2) wat los
se lampen al dan niet in reflectoren.
Beide hebben hun voordelen en
nadelen. Als we de lampen aan het
toestel hebben meestal zijn dat er
twee of vier dan kunnen we ons
vrij gemakkelijk bewegen; voorop
gesteld natuurlijk dat er een flink
stuk snoer aan zit. Nadeel: we
werken altijd met frontbelichting, al
kunnen we dan soms ook een of
twee lampen verstellen. Verder
moeten we heel wat sjouwen en
als we klaar zijn, zijn de lampen
gloeiend heet en kunnen we de hele
zaak maar niet zo een-twee-drie
ergens neerleggen. Zelf hebben we
dan ook een standaardje gebouwd
waar na afloop de boel kan afkoe
len zonder dat er ergens iets
schroeit of iemand zich kan bran
den.
Het is een logische ontwikkeling
als je na verloop van tijd eens wat
anders wilt, als je eens een lichtje
achter wilt hebben, of opzij omdat
dan de plooien van de jurk van
onze actrice beter uitkomen. En
dan volgt de wens naar losse reflec
toren, naar een „spotje", naar ver
dekt opgestelde lampen enz. enz.
Wie de balans gaat opmaken
schrikt al meteen, terwyi toch de
eerste stukken van die uitrusting
er al zijn.
jl/TAAK eens twee van die vier
f'L lampen uit de houder met een
klem stevig aan een stoel vast, zet
de twee anderen eens links of rechts
en kijk dan eens welke effecten er
mogelijk zijn. Talloze alleen le
vert nu de belichting weer moei-
'•■ï*SSSSïS*S"iaS!*SS!S"SS
lijkheden. Maar daar helpt de be
lichtingsmeter ons wel uit.
Ten overvloede hier een tabelletje
van richtgetallen voor enkele foto
lampen, bij een snelheid van 16
beeldjes per seconde.
Lamp- 12-14 15-17 18-20 21- 23 DIN
soort 10-16 20-32 40-64 80-125 ASA
Photolita 3400°K
500 Watt 5 7
1000 Watt 7 10
2000 Watt 10 14
10
14
20
14
20
28
Argaphoto 3200° K
500 Watt 4 6 8
1000 Watt 5 8 11 16
2000 Watt 8 11 16 22
De procedure is even eenvoudig
als die bij de richtgetallen van de
filtslampjes: Stel dat we filmen met
Gevacolor R3 (speciaal voor kunst
licht), 25 ASA en vier lampen, Pho-
tolita's van 500 Watt. Het richtge
tal is dan 4x7=28. Afstand lampen-
onderwerp vier meter. Diafragma is
dan 28:4=7. Tot goed begrip diene
dat wij in normale gevallen
uitsluitend de frontale belich
ting meten. De overige belichting
speelt voor de meting nagenoeg
geen rol.
Wij namen hier een Gevacolor R3
maar we hadden evengoed een
zwart/wit of een kleurenfilm kun
nen nemen die op daglicht berekend
was. Alleen moeten we bij de laat
ste filteren: een blauw conversie-
filter gebruiken en niet vergeten de
futerfactor in te calculeren.
N B Let bij het gebruik van lampen
wel op uw stroomnet! Bij een zekering
van 6 ampère (stop met groen plaatje)
en een spanning van 220 Volt kunnen
6„x 220 1320 Watt ne
men Meestal zijn er echter meerdere
z g. groepen in huis. Elk van deze
groepen kan dan 1320 Watt leveren
Wel controleren of de te gebruiken
aftakpunten inderdaad vanverïchil-
lende zekeringen stammen. E. w. H.