Jos Cleber: nieuw begin in Z-Afrika WIJ HEBBEN ONZE EIGEN PLANNEN" STUDIO IN DE KAMER nematiek FRANSE STERREN GAAN PERRY COMO VERVANGEN „En wij gaan daar gewoon mee 1 w door zegt Jouwe programma's AANGRIJPEND EN STIJLVOL Stop de lente in de grond Vrijdag 3 november 1961 Pagina 7 I VANAVOND ALS EERSTE: SFEER EN RUIMTE EEN HELE SHOW Nieuwe serie „School voor volwassenen" Nieuwe zenders voor B.B.C. IN HET KORT Twee meningen SPURS-FEIJENOORD Twee figuren GRONINGS SCHIP MET SLAGZIJ IN HAVEN Begin er Zaterdag meel Verbinding Rijn-Schelde MR. DELPRAT AKKOORD MET HOOFDLIJNEN Speurtocht in Spanje naar E's handlanger Welk recht Makkelijker handcreme HET LICHT INVENTIEF Van een onzer verslaggevers HILVERSUM. De AVRO heeft door het plotselinge uitvallen van de Perry Como show een krachttoer moeten volbrengen. Met een minimum aan voorbereidingstijd moest een serie amusementsprogramma's worden geproduceerd die de teleur stelling kan wegnemen bij een zeer groot aantal kijkers om het verdwijnen van hun geliefde Amerikaanse showman nummer één. Ger Lugtenburg en Karei Prior sta ken de koppen bij elkaar en kwamen na korte tijd met een verrassend besluit op de proppen. Laten wij de sterren van het Franse podium naar Nederland ha len en hun de kans geven om in een solo-optreden van drie kwartier alle kanten van hun artistieke vermogen te tonen. Er werd gecijferd en nog eens gecijferd, en ten slotte „kwam men er uit" zoals dat heet. De tweede faze kon ■worden aangesneden, de presentatie. Er moest sfeer zijn en voldoende ruim te om de kijkers thuis werkelijk een kijkje te geven in een eersterangs club waar deze sterren gewend zijn hun nachten te slijten. Op vrijdagavond bieden onze televisiestudio's echter geen plaats voor een dergelijk omvang rijk decor plus publiek, maar opnieuw ■was het geluk met de initiatiefnemers. De royale Cinetone filmstudio's aan de Duivendreohtsekade in Amsterdam ble ken voorlopig in de tweede helft van de week vrij te zijn en de directie had er geen bezwaar tegen haar grote con current televisie de helpende hand te reiken. De vindingrijke Cor Hermeier werd in de arm genomen, die zich deze keer niet in bochten hoefte te wringen bij het ontwerpen van de Club Domino. Met forse streken zette hij het interieur op papier, een klein intiem podium, daarachter een hoek voor de muzikan ten, links en rechts over een afstand van zeker twaalf meter ruimte voor stoeltjes en tafeltjes, waaraan inclusief de bar liefst zestig tot zeventig mensen kunnen zitten. Die zijn er ook vanavond, gestoken in hun beste kleren om de eerste vedette van deze reeks te begroeten, Annie Cordy, de befaamde Belgische caba retière. Een tijdje geleden is zij al de gast geweest van Teddy en Henk Schol ten in de Zaterdagavond akkoorden. Dat was voor de kijkers een voorproef je, want vanavond geeft zij een hele sho.w begeleid door haar eigen muzi kanten en enkele Nederlanders. Het is niet onze gewoonte om kilo meters vooruit te lopen op een televisie uitzending, maar nu wij twee repetities plus de generale hebben bijgewoond, moeten wij de liefhebbers van het Franse cabaret op het hart binden van avond om half tien niet verstek te laten gaan. Eigen nieuwsdienst HILVERSUM. In het televisie programma van zondag 12 november brengt de K.R.O. de eerste aflevering van een nieuwe serie van de „School voor volwassenen" van Martie Verde- nius, met Chris Baay als meneer Wens, en Riel Schagen en Jan Blaa- ser als het echtpaar Wamselaar. De regie heeft Frans 't Hoen. Dit zondagavondprogramma ver- meldt verder een uitvoering van Schu- manns pianoconcert door George van Renesse en het Kunstmaandorkest onder leiding van Anton Kersjes en deel 1 van een Hitchcockserie van drie afleveringen. Deze detectiveserie heet „Ik dood de de graaf". Het tweede en het der de deel worden uitgezonden op zater- dag 18 november en vrijdag 24 no vember. Eigen nieuwsdienst LONiySN. De B.B.C. gaat tien zenders van een nieuw type in ge bruik nemen om de ontvangst van haar programma's in Europa te ver beteren. Deze zenders zijn minder gevoelig voor stoorzenders en tevens voor de uitzendingen van „aangren zende" stations, waarvan er tegen woordig zoveel op de korte golf zijn. radio (Advertentie) Moderne Akkertfes verlossen U sneller, veiliger en prettiger van uw FIJN- want het zijn Instant cachets met 4-vöudlg werkend micropoeder ZATERDAG 4 NOVEMBER RADIO HILVERSUM I. 402 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voor pagina 8.40 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Koorzang. VPRO: 10.00 Samen thuis 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.55 Tentoonstelhngs- agenda. 11.00 Lichte muz. 11.25 Sportnws. 11.50 Roemeens ork. 12.15 Van de wieg tot het graf. 12,30 Land- en tuinb. 12.33 Ham mondorgel. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Instr. trio. 13.35 Tussen mens en ne velvlek, praatje. 13.50 Instr. sext. 14.10 V. d. jeugd 14.45 Gram. 15.00 Omr. ork en solist I.d. pauze: plm. 15.40-16.00 Boeken wijsheid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lachte muz. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Gram. 19.55 Deze week. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.50 Socialistisch comm. 22.05 Quiz. 22.30 Nws. 22.40 De zwarte dia mant. 23.10 Walsork. 23.40 Gram. 23.55 Nws HILVERSUM n. 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 V.d.jeugd. 7.45 Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V.d.vrouw. 10.00 V.d.kleu- ters. 10.15 Gram. 11.00 V.d.zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Promenade ork. 12.50 Act. 12.58 Gebed uit Siberië. 13.00 Nws. 13.15 Nwe gram. 13.25 amateursmuz. 13.45 Lichte muz. 14.10 Fran se les. 14.30 V.d.jeugd, 15.30 Gram. 15.55 De man in de spiegel. 16.35 Gram. 17.00 Sportprogr. 17.10 Amus. muz. 17.30 Boek- bespr. 17.40 Lichte muz. 18.00 Kunstkron. 18.30 Strijkork. 18.50 U bent toch ook van de partij? 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Mu- zik. wedstr. 19.45 Lichtbaken. 19.55 Radio filharm. ork. 20.40 Gram. 20.50 Van klan ten en wanten weten. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Licht progr. 22.20 22.25 Boek- bespr. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zon dag in. 23.00 Religieuze muz. 23.55 Nws. TELEVISIE I NTS: 15.00 Paardensport: de Grand Sef- ton rennen. NCRV: 15.30 Film. NTS: 15.40 Eurovisie: Voetbalwedstr. Italië-Israël. NCRV: 16.30 Progr. over dieren. 17.00 V.d. kind. 19.30 Film. 19.55 Vraaggesprek, NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.30 Filmintermezzo. 20.40 Lichte muz. 21.05 filmpje. 21.10 De vier dochters Bennet (I). 21.50 Folkloristische dansen. 22.05 Li terair progr. 22.35 Dagsluiting. DUITSLAND 15.00 Eurovisie: Grand-Sefton-paardenra- ces te Aintree (Engeland). 15.30 Het Tele- .platenboek. 16.00 Film. 16.25 Documentair progr. 17.20 Film. 18.00-18.30 Vesoerdienst. (Regionaal progr.: WDR: 14.00 Weekjourn. NDR: 18.35 Progr.-overz. WDR: 18.40 Hiér und Heute. NDR: 18.45 Die Nordschau WDR: 19.15 Eins nach dem anderen.) 20.00 Journ. 20.20 Toneelstuk. 21.15 Feuill. 21.30 Duitse kamp. gezelschapsdansen. 23.00 Laatste nws. 23.15 Het woord voor de zondag. VLAAMS BELGIË 14.40 Eurovisie: Voetbalwedstr. Italië- Israël te Turijn. 16.30-18.30 V.d. jeugd. 19.00 Kath. uitz. 19.30 De week in beeld. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Feutll. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Variété-progr. 22.40 Nws. FRANS BELGIË 15.30 Egyptische kunst. 16.15-16.45 Docu mentair progr. over Vlaanderen. 19.30 V.d jeugd. 20.00 Nws. 20.30 Film. 20.40 Kome die. 21.20 Filmprogr. 22.10 TV-spel. 22.40 Nws. vand»»fl VRIJDAG De altviool is als so lo-instrument een zeldzame ver schijning op de concertprogram ma's. Vanavond om 8.30 kan men over Hilversum 1 naar de altist John Sekreve luisteren, die bege leid door de pianist Herman Uhl- horn de Sonate voor altuiool en pia no in es opus 120 van Brahms uit voert. De Engelse Home service brengt om 8.00 een symfonisch program ma, waarin men onder anderen kan luisteren naar het Derde Pianocon cert van Rachmaninoff met Ann Schein als soliste. Na de pauze klinkt Beethovens Zevende Symfo nie. Een opmerkelijk programma van een volbloed radioman is Signalemen ten van het ik, waarvan vanavond de eerste aflevering te beluisteren is. U hoort stemmen van allerlei mensen in velerlei gesprekken, becommenta rieerd door twee psychiaters en van muziek voorzien door Ton de Leeuw. De samensteller en regisseur: Gdbri de Wagt (Hilversum 1, 9.35). Oude dansmuziek speelt het orkest van Sydney Bowman (B.B.C. Light programme, 11.40). Om 7 uur natuurlijk Paulus. televisie 1 ANNIE CORDY HILVERSUM. De N.T.S. neemt vrijdagavond 17 november tussen 10.15 en 10.40 een uitzending van de B.B.C. over in de serie „World Singers". In deze uitzending geeft de Franse bari ton Gerard Souzay een recital. Hij wordt aan de vleugel begeleid door Gerald Moore. HILVERSUM. De camera's van de N T.S zijn ook dit jaar weer aan- wezig bij de intocht in Amsterdam van St. Nicolaas. Deze uitzending is zaterdagmiddag 18 november, tussen 2 uur en 2.30. VRIJDAG. Na journaal en weer- overzicht volgt de rubriek Flits (8.20). Om 9 uur is er een programma ge wijd aan het nieuwe Nationale Ballet. Een bezoek aan de Club Domino waar- in de Franse zangeres Annie Cordy optreedt komt om 9.30 op het beeld scherm. Besloten wordt met een pro gramma van de Vlaamse televisie: Ten huize van prof. dr. P. Geyl (10.15). België Vlaams: „De vernederden en gekrenkten" is een tv-spel naar de ge lijknamige roman van Dostojewski over de liefde van twee eenvoudige, jonge mensen (8.30). Na „Première", de rubriek met nieuws over nieuwe films (9.45), wordt weer een van de hoogtepunten uit de tijd van de Ameri kaanse stomme films getoond in „Beelden spraken"; vanavond: Will Rogers (10.30). Duitsland: „Die Ruckblende" heet een Berlijns cabaret, dat vanavond voor de tv-camera's zal optreden (8.20). Om 9 uur wordt in de tv-film „Het kleine wonder" de geschiedenis verhaald van een verhuurder van kamers die zijn onderhuurders niet vriendelijk beje gent, maar als hij in moeilijkheden komt te zitten toch op de steun van zijn inwoners kan rekenen. Om 9.45 wordt een korte filmdocumentaire ge- presenteerd over „De afval van de welstand". NICOLAAS JOUWE HERMAN WOMSIWOR Van een onzer verslaggevers DEN HAAG. „Wij zullen ons vooral richten op onze negervrienden", zo zei gisteren Nicolaas Jouwe, een van de drie Papoea's, die als adviseurs zijn toegevoegd aan de Nederlandse delegatie naar de Algemene Vergadering. Het groepje uit West-Papoea zal in die functie de ge legenheid hebben andere delegaties op de hoogte te brengen van de gevoelens, die onder de Papoea's leven. De Papoea's zullen niet trachten met Indonesiërs in contact te ko men. Wij hebben daar geen be hoefte aan, zo zeiden zij. Zoekt men van Indonesische ziide contact, dan zijn zij evenwel bereid uiteen te zet ten, waarom zij het zelfbeschik kingsrecht wensen. De drie behalve Nicolaas Jouwe ook Herman Womsiwor en Nicolaas Tanggahma hebben goede hoop dat zij bij vertegenwoordigers van de jongste Afrikaanse landen begrip zul len vinden voor hun verlangen naar eigen wilsbeschikking. Of zij er op rekenden dat de Neder landse resolutie in de Assemblee een meerderheid van twee derden zou be- halen? Zo goed waren zij nog niet van de verhoudingen op de hoogte om daarover een oordeel te kunnen uit- spreken. Wat er huns inziens zou gebeuren als die meerderheid niet werd behaald? De heer Womsiwor zei met vuur: Dan worden wij gedwongen de onafhanke lijkheid te proclameren. We moeten eindelijk eens van de onzekerheid af. De heer Jouwe, een wat bedrevener politicus, was het daarmee niet eens. Hij was zeer voorzichtig in het uit spreken van mogelijkheden. Het leek hem niet juist vooruit te lopen op de behandeling van de resolutie in de Assemblee, nu daar nog niet één woord over is gevallen. Wel bracht hij de Unci, de commis sie van de UNO voor Indonesië die behulpzaam is geweest bij het berei ken van de R.T.C.-akkoorden, ter Van een onzer verslaggevers HILVERSUM. Jos. Cleber gaat Nederland verlaten. Zijn dienstverband met de AVRO als leider van het radio orkest De Zaaiers heeft hij per 1 fe bruari opgezegd om een soortgelijke functie te aanvaarden bij Radio Zuid- Afrika Johannesburg. Behalve de leiding van een orkest dat hij daar opricht zal Cleber zich ook bezig houden met het orkestreren en uitvoeren van werken van hedendaagse Zuidafrikaanse com ponisten. „Vaak hoor je oudere mensen zeg gen: ik wilde dat ik opnieuw kon be ginnen als ik wist wat ik nu weet. Welnu, die kans krijgt Jos nu en ik ben minstens even enthousiast over zijn benoeming als hij", licht mevrouw Cleber toe. „Jos vindt het zalig om ergens weer opnieuw te gaan pionieren. Hij heeft nu eenmaal een rusteloze natuur en laat ik eerlijk zijn, na tien jaar een zelfde orkest te hebben geleid is voor een rasmuzikant het aantrekke lijke er wel zo'n beetje af, je bent dan gearriveerd en dat is een gevaarlijk punt vindt Jos." Of mevrouw Cleber het met deze belangrijke beslissing eens is? „Hele maal! Vier jaar hebben wij in Indo nesië gewoond, en na tien jaar mist en motregen vind ik het verrukkelijk om weer naar een zonnig klimaat te vertrekken. Weggaan vind ik altijd fijn, terugkeren ook. Als ik maar zeker weet dat ik nergens wortel hoef te schieten." En de kinderen? „Karian, die zeven jaar is, gaat mee, maar Yvonne, precies tien jaar ouder, heeft nog twee schooljaren hier voor de boeg en die moet ze eerst afmaken." En vertrekt ze dan ook naar Johan nesburg? De charmante blonde vrouw trekt een guitige rimpel in het voorhoofd. „Als wij daar dan nog zitten.dat weet je nooit met Jos." Ook de tweede wedstrijd in de achtste finales om de Euro pese voetbalbeker tussen Fejjen- oord en Tottenham Hotspur zal op de televisie te zien zijn. De AVRO neemt deze repor tage vanuit Londen op woensdag 15 november van de BBC over. De uitzending duurt van kwart voor negen tot half elf met com mentaar van Aad van Leeuwen. De programma's Sportpano- rama, Ton van Duinhovens show en Mijn zuster Eileen komen hierdoor te vervallen. Alleen De Kring blijft gehandhaafd. Zowel de KRO als de NTS verdient lof voor het stijlvolle televisiepro gramma van gisteravond. Het ware te wensen, dat vele kijkers lieten weten, hoe zij deze uitzending hebben ge waardeerd, teneinde daarmede de veel gehoorde bewering te logenstraffen, dat kunstzinnige programma's aan het merendeel van de kijkers niet zou zijn besteed. „Kijk op de kunst" onder redactie van Jan Willem Hofstra vormde door het interview met de Duitse schrijver Sylvanus niet aEeen een uitstekende inleiding op diens spel „Korczak en de kinderen", maar het was ook op zich zelf een fraai voorbeeld van de ma nier, waarop kunst en publiek dichter bij elkaar gebracht kunnen worden. Vooral de wijze waarop de vertoning van de statische schilderijen en teke ningen van de zeeschilders Van der Velde tot dynamische zeeslagen groei, de, was een staaltje van knappe tele visiekunst. kritisch I bekeken 1 don, die ook als vertaler optrad, kwam dit documentaire drama op het beeldscherm. Frits Butzelaar die de cameraregie voerde, zorgde ervoor dat het sobere verloop aangrijpend in beeld werd gebracht. Karin Haage en Marie José Nysten werkten mee aan dit historische dra ma, dat nog scheen door te gaan toen de beelden al waren verdwenen en alleen een witte Davidsster op het donkere scherm achterbleef, omgeven door de klanken van een joods lied. Ook bij de televisiekijkers heeft Sylvia- nus zijn doel bereikt: hij heeft hen ge schokt, opdat zij nooit zullen vergeten. Dgn. Aan het slot van dit programma volgde het interview van Jan Willem Hofstra met Erwin Sylvanus, wiens Korczak en de kinderen de herinne ring aan de oorlog en de vernietiging van de joden wakker riep. Twee fi guren staan in dit stuk tegenover el kaar: de Pools-joodse kinderarts Kor czak die geen leugen kent, en de Duitse S.S.-officier die opgegroeid is in de leugen van Hitier en zijn trawan ten. Dr. Korczak, prachtig uitgebeeld door Jan Hundling, leeft en handelt voor God en de Wet, de officier, ge speeld door Ab Abspoel, kent alleen het „bevel is bevel". De S.S.-er be veelt de dood van de 66 aan Korczak toevertrouwde joodse kinderen uit het ghetto in Warschau. Dr. Korczak gaat met die kinderen de dood in, met het geloof in het beloofde land. Onder regie van Egbert van Pari- BRIXHAM (Reuter) Het Gro ningse schip Merak (vijfhonderd ton) is gisteren met een slagzij van 45 gra den de haven van Brixham binnenge lopen. Het schip was op weg van Finland naar Wales lek geslagen. Kapitein A. van Duivenbode besloot daarna op eigen kracht naar Brixham te va ren. De kustwacht zag het zwaar over hellende schip aankomen. Er werd een sleepboot op af gestuurd, die het begeleidde naar de haven. Advertentie Plant bollen nu! Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM. De verbetering van de verbinding tussen Schelde en Rijn is gisteren ter sprake gebracht in de Amsterdamse kamer van koop handel. De voorzitter, mr. D. A. Del- prat, onderschreef de uitgangspunten en de hoofdlijnen van de overeen komst tussen de kamers van koophan del te Rotterdam en Antwerpen. Wel had hij enkele verlangens: „Het zou niet aangaan indien de ope ning van de mogelijkheid van duw- vaart op Amsterdam geen gelijke tred zou houden met de aanleg van een duwvaartkanaal ten behoeve van Ant werpen." Hij was het niet geheel eens met de paragraaf, waarin over de op heffing van het stelsel van rijnvaart- premies en andere steunmaatregelen van de overheid wordt gesproken. Mr. Delprat wil, dat in een eventueel ak koord over de aanleg van een recht streekse kanaalverbinding de „ondub belzinnige verplichting" van België moet staat tot het beëindigen van der gelijke premies. Hij zei verder, dat de oplossing niet voorziet in het beëindigen van de sub sidies, die de stad Antwerpen ver leent ten behoeve van de haven: „Ik acht het noodzakelijk dat over de om vang en de aard van deze subsidies door het stadsbestuur van Antwerpen klaarheid wordt verschaft." AMSTERDAM. Het onderzoek naar de verduistering bij de Amster- damsche Bank heeft zich inmiddels tot Zuid-Frankrijk en Spanje uitge breid. Hoofdinspecteur Postma is gisteren van Bazel naar Madrid doorgereisd. In Zwitserland is ge bleken, dat een deel van het door E. en zijn handlanger „belegde" geld naar Spaanse en Franse ban ken is overgemaakt. Ook in deze gevallen werd van de zogenaamde nummerrekeningen gebruik gemaakt. In Spanje hoopt de politie tevens een spoor te vin den van de nog steeds voortvluch tige vriend van E. Hoofdinspecteur Postma wordt begeleid door een van de directeu ren van de Amsterdamsche Bank, de heer André de la Porte. sprake. Die commissie is nooit opge heven. Hij zag daarin nog een moge lijkheid een commissie naar Nieuw- Guinea te krijgen als het op andere wijze onmogelijk zou blijken. Overigens, zo zei hij, wij hebben onze eigen plannen. Wij zullen daar gewoon mee door gaan. Nu zijn zij zorgvuldig ingepast binnen de gren zen, die het plan-Luns stelt. Wij moeten alles doen om onze posi tie op dat punt zo sterk mogelijk te maken, zo zei hij. De oplossing die de heer Womsiwor aan de hand deed, kon daar niet toe bijdragen, dacht hij. Womsiwor leek tot zijn gedachte te zijn gekomen, mede door teleurge steldheid in stemmen, die in Neder land zijn opgegaan en die zijn ver trouwen in Nederland hadden ge schaad. Het schijnt dat er in Neder lands Nieuw-Guinea meer, vooral jon gere groepen zijn, die van diezelfde teleurstelling vervuld zijn. Teleurgesteld voelde overigens ook de heer Jouwe zich in vele opzichten. Van het optreden van de groep Rij- kens, prof. Duynstee c.s. vroeg hij zich af, welk recht zij denken te heb ben over het lot van een volk te mo gen beschikken. In dat opzicht vond hij ook het standpunt van de A.R., die buiten de Papoea's om met Indo nesië wil praten, weinig christelijk. De heer Jouwe ontkende dat hij vo rige week op een politieke vergade ring in Hollandia de opzet heeft gehad een ruimere interpretatie van het zelfbeschikkingsrecht te geven door te spreken van het „recht op een eigen volksbestaan." Het komt geen ogenblik in mij op te suggereren dat wü in Indonesisch staatsverband ook een eigen volksbe staan zouden kunnen leiden, zo zei hij. Wij zijn geen Indonesiërs en pas als Indonesië zich daarbij neerlegt, zou den wij met dat land tot samenwer king kunnen komen. De heer Jouwe dacht daarbij aan de mogelijkheid dat Papoea's in Indone sië gaan studeren. Dat zou in ver band met de Maleise taal voor velen makkelijker zijn dan studeren in Ne derland, zei hij. Of er in Nieuw-Guinea mensen wa ren, die wél voorstander waren van aansluiting bij Indonesië? Die zijn er wel, zei de heer Jouwe, maar zij zijn niet georganiseerd. De drie Papoea's hebben gisteren in de sociëteit De Witte de lunch ge bruikt met staatssecretaris Bot. Van daag vertrekken zij naar New York. Advertentie Handen houden van „atrix" want „atrix" houdt ze mooi! JA, dat is het hè? Een eigen studio, als we de ruimte maar hadden, als we de centjes maar hadden, als we en vul de bezwaren maar in. Duizend-en-een. Toch blijven wij ze be twisten en zonder twijfel zijn de mensen die door de (zure) appel heen beten het er mee eens. Een eigen studio kost precies zoveel als je er aan wilt besteden, behoudens dan enkele basiskosten die voor allen gelijk zijn. De ruimte? De huiskamer, met als het kan een lege muur als achtergrond. Of gordijnen tot op de grond voor de ramen dan bestaat boven dien nog de mogelijkheid verderaf te gaan met de camera. Maar dat zijn dingen die ieder voor zich moet oplossen. Wie uit sluitend vissen in het aquarium wil filmen heeft aan een stukje schuur genoeg, maar wie groter wil, wie zijn eigen kindertoneelspelletjes wil filmen, moet wel de ruimte hebben. Die is bijna overal wel te vinden al is het dan met wat moeite en met wat gewenste medewerking van de huisgenoten. BLIJFT over het probleem van de lampen. Er zijn vele mogelijkhe den, de een nog fraaier dan de an der, maar voor de amateur valt in dit probleem eigenlijk alleen maar te kiezen tussen 1) lampen op een houder aan de camera en 2) wat los se lampen al dan niet in reflectoren. Beide hebben hun voordelen en nadelen. Als we de lampen aan het toestel hebben meestal zijn dat er twee of vier dan kunnen we ons vrij gemakkelijk bewegen; voorop gesteld natuurlijk dat er een flink stuk snoer aan zit. Nadeel: we werken altijd met frontbelichting, al kunnen we dan soms ook een of twee lampen verstellen. Verder moeten we heel wat sjouwen en als we klaar zijn, zijn de lampen gloeiend heet en kunnen we de hele zaak maar niet zo een-twee-drie ergens neerleggen. Zelf hebben we dan ook een standaardje gebouwd waar na afloop de boel kan afkoe len zonder dat er ergens iets schroeit of iemand zich kan bran den. Het is een logische ontwikkeling als je na verloop van tijd eens wat anders wilt, als je eens een lichtje achter wilt hebben, of opzij omdat dan de plooien van de jurk van onze actrice beter uitkomen. En dan volgt de wens naar losse reflec toren, naar een „spotje", naar ver dekt opgestelde lampen enz. enz. Wie de balans gaat opmaken schrikt al meteen, terwyi toch de eerste stukken van die uitrusting er al zijn. jl/TAAK eens twee van die vier f'L lampen uit de houder met een klem stevig aan een stoel vast, zet de twee anderen eens links of rechts en kijk dan eens welke effecten er mogelijk zijn. Talloze alleen le vert nu de belichting weer moei- '•■ï*SSSSïS*S"iaS!*SS!S"SS lijkheden. Maar daar helpt de be lichtingsmeter ons wel uit. Ten overvloede hier een tabelletje van richtgetallen voor enkele foto lampen, bij een snelheid van 16 beeldjes per seconde. Lamp- 12-14 15-17 18-20 21- 23 DIN soort 10-16 20-32 40-64 80-125 ASA Photolita 3400°K 500 Watt 5 7 1000 Watt 7 10 2000 Watt 10 14 10 14 20 14 20 28 Argaphoto 3200° K 500 Watt 4 6 8 1000 Watt 5 8 11 16 2000 Watt 8 11 16 22 De procedure is even eenvoudig als die bij de richtgetallen van de filtslampjes: Stel dat we filmen met Gevacolor R3 (speciaal voor kunst licht), 25 ASA en vier lampen, Pho- tolita's van 500 Watt. Het richtge tal is dan 4x7=28. Afstand lampen- onderwerp vier meter. Diafragma is dan 28:4=7. Tot goed begrip diene dat wij in normale gevallen uitsluitend de frontale belich ting meten. De overige belichting speelt voor de meting nagenoeg geen rol. Wij namen hier een Gevacolor R3 maar we hadden evengoed een zwart/wit of een kleurenfilm kun nen nemen die op daglicht berekend was. Alleen moeten we bij de laat ste filteren: een blauw conversie- filter gebruiken en niet vergeten de futerfactor in te calculeren. N B Let bij het gebruik van lampen wel op uw stroomnet! Bij een zekering van 6 ampère (stop met groen plaatje) en een spanning van 220 Volt kunnen 6„x 220 1320 Watt ne men Meestal zijn er echter meerdere z g. groepen in huis. Elk van deze groepen kan dan 1320 Watt leveren Wel controleren of de te gebruiken aftakpunten inderdaad vanverïchil- lende zekeringen stammen. E. w. H.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7