TUNNEL OF BR UG
DAT IS DE VRAAG
FRANSE INGENIEUR
GAF EERSTE STOOT
PALTHE
Engeland en Frankrijk zoeken verbinding maar hoe?
Goulburnvallei: een
Europees centrum
TUNNELTREIN
IN TWINTIG
MINUTEN
KANAALBRUG
35 METER
BREED
PARKEREN IN
AMSTERDAMS
BINNENSTAD
BEPERKEN
e krant kunt u niet missen
ag!
potter's
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 9
GROOTS IRRIGATIEWERK IN AUSTRALIË
..LIN IA"
Goede zaken
verwacht
Opgeruimd staat netjes
gaat onverdroten voort
Nederlander directeur
Europese migratie
Zij kan lachen!
KWALITEIT S-
BEHANDELING
Tweeduizend soldaten
naar Duitsland
Staking bij Verolme
in Ierland geëindigd
V er enigingsgebouw
voor Ooltgensplaat
PUBLIKATIE VAN HET CEBUCO - CENTRAAL BUREAU VOOR COURANTENPUBLICITEIT
Dit muisje heeft
een slurfje
Eerste lijnschip van
Djakarta Lloyd
in Hamburg
Zaterdag 21 oktober 1961
Zo moot de tunnel tussen Enge
land en Frankrijk door Het Kanaal
komen te liggen. De doorsnede in
de linkeronderhoek van de tekening
laat aden hoe tussen de twee spoor
wegbuizen een veel kleinere buis ligt
die nodig is om voor onderhoudswerk
in de grote buizen te kunnen komen.
De Britse Kanaaltunnelmaat
schappij heeft een tunnel ont
worpen die even ten noorden van
Folkestone in Engeland begint
en ten zuiden van Calais de
Franse kust bereikt. Het plan
voorziet in twee treintunnels,
een voor het spoorwegverkeer
naar het vasteland en een in
omgekeerde richting. Tussen bei
de tunnelbuizen in komt nog een
kleinere voor het ondernoud aan
de twee grote.
De kosten van de Kanaaltun
nel schat men op 105 miljoen
pond. Dit geld wil men uit par
ticuliere bronnen in Engeland,
Frankrijk en Amerika putten.
De Britse en Franse spoorwegen
verlenen het plan hun volledige
steun. Alle auto's, bussen, moto
ren. caravans en al het verdere
gemotoriseerde verkeer zal door
middel van supersnelle elektri
sche treinen door de tunnel naar
de andere kant van Het Kanaal
worden gebracht.
Te groot
De problemen verbonden aan
een goede ventilatie acht men
voorlopig te groot om de tunnel
ook berijdbaar te maken voor
het wegverkeer. In dit verband
is het interessant dat de we
reldvermaarde Deense tunnel
bouwers Christiani en Nielsen al
aan een tunnelproject werken
voor Het Kanaal dat wel dege
lijk voorziet in de mogelijkheid
van het rijden van auto's
Tijdverlies bij het rijden van
de auto's op de beide oevers in
en uit de speciaal te construeren
enkel- en dubbeldeks wagons?
De voorstanders lachen er om.
De treinen zullen zo snel rijden
dat elk tijdverlies ongedaan ge
maakt wordt. Twintig minuten
staat er voor een rit met de Ka-
naaltreinen:
Tijdverlies? Wel driehonderd
voertuigen per rit zullen de reis
van een enkele trein kunnen
meemaken. De afstand Londen-
Parijs zal men dan kunnen af
leggen in vier uur en twintig
minuten (nu ruim zeven uur).
Een half uurtje meer er. men is
van Londen uit in Brussel.
50 km
Als we in de lente of de zo
mer van volgend jaar het fiat
van de twee regeringen krijgen,
aldus Leo d'Erlanger, de Britse
bankier die president 'S van de
Channel Tunnel Company, kan
de tunnel vijf jaar later, dus in
1967, in gebruik worden geno
men De totale lengte van de
Kanaaltunnel wordt ruim vijftig
kilometer, 35 km hiervan zal de
tunnel onder water komen te
liggen. i'.
De passagiers zullen rustig m
hun auto's kunnen blijven zit
ten tijdens de treinreis onder Het
Kanaal. In elke richting zo is
er berekend, kunnen er 3600 au
to's per uur worden vervoerd.
Deze capaciteit is wat de res
terende jaren van deze eeuw
betreft, ruim voldoende, zeggen
de plannenmakers.
Per drie minuten
Indien nodig zullen er elke
drie minuten treinen kunnen ver
trekken voor de korte en snelle
rit door de tunnel.
Ook de kosten voor de reis
staan al vast, aldus de tunnel
mensen. Een automobilist die de
reis naar Frankrijk alleen maakt,
zal vijf pond en zestien shilling
betalen, voor een wagen met drié
passagiers moet zeven pond en
dertien shilling worden betaald.
Dat is steeds minder dan wat nu
het vervoer van een auto
per vliegtuig of schip kost tus
sen Engeland en Frankrijk.
Drieduizend man zullen nodig
zijn voor de constructie van de
tunnel. Het boren in de bodem
van Het Kanaal zal gemakkelijk
kunnen geschieden. Die bestaat
uit krijt en mergel. Er is gedacht
aan de mogelijkheid van bagge
ren en boren van drijvende
werkplaatsen af. Een andere mo
gelijkheid is op het land gecon
strueerde delen van de tunnel
in Het Kanaal te laten zinken.
Advertentie
M ENTHOL PELLETS
Teöen hoest en Keelpij
Uitwerking frappant
55cf.
Van onze correspondent
LONDEN, „Is liet niet een heel klein beetje voorbarig", vraagt een Engelse
moeder aan het kindermeisje dat haar zoontje bezig houdt, „hem te leren: Het
varkentje ging naar de gemeenschappelijke markt door de Kanaaltunnel?"
Aldus een mopje dat dezer dagen
in een Engel.se krant stond. Een
grapje over twee onderwerpen die
de Britten nogal bezig houden. Er
gaat bijna geen dag voorbij of er is
wel nieuws van de plannenmakers
die zich met het interessante pro
bleem van een vaste verbinding over
of in Het Kanaal tussen Engeland
en Frankrijk bezig houden. Enkele
weken geleden waren het vooral de
voorstanders van een brug die veel
van zich lieten horen. Nu zijn het
weer de tunnellieden die nieuwe
onthullingen deden.
Sommetje
Zij hebben berekend dat door hun,
tunnel als die er komt in drie
tot vier dagen alle voertuigen naar de
andere kant van Het Kanaal kunnen
worden gebracht die in het gehele jaar
1960 deze reis met schepen of vlieg
tuigen maakten.
De brugge bouwers laten dat natuur
lijk niet op zich zitten. Erg gevaarlijk,
zo'n tunnel, zeggen zij. Denk eens aan
botsingen of brand in een tunnel. Onze
brug kan bovendien veel meerf ver
voer torsen dan waartoe een 'tunnel
ooit in staat is.
Papieren oorlog
Er 'is een ware papieren oorlog aan
de gang tussen de voor- en de tegen
standers van beide projecten. Daar
Een machtige groep Franse ban
ken en industriëlen heeft zich fi
nancieel achter het plan voor een
brug over Het Kanaal geplaatst.
Ook een genootschap van chirurgen
in Frankrijk.
Die verwachten zeker goede za
ken als de brug er eenmaal is, zei
een voorstander van een tunnel
toen hij dat hoorde. Denk eens
even aan: zeven miljoen auto's per
jaar over de brug tegen 1980. Daar
moeten heel wat ongelukken in
zitten!
tussen staan dan nog de sceptici, die
van een tunnel nog van een brug tus
sen de twee landen wat moeten heb
ben. Veel te gevaarlijk in tijd van
oorlog, aldus de verstokte isolationis-
ten in Groot-Britannië, die nog denken
in termen yan continentale legers die
het Britse eilandenrijk willen binnen
vallen.
Wat er ook uit de bus moge komen,
volgende maand zullen er besprekin
gen worden gevoerd door vertegen
woordigers van de Britse en Franse
regeringen, een hoogst belangrijke stap
vooruit.
„Installatie"
Men zal dan de mogelijkheid nagaan
van een vaste installatie tussen beide
landen. Met opzet spreken de twee lan
den niet van een brug en ook niet
van een tunnel. De belangengroepen
in Engeland en Frankrijk die voor een
der beide projecten ijveren, moeten
dus nog wat geduld oefenen eer er
een beslissing valt.
Niemand gelooft dat er spoedig een
besluit uit de bus komt. Het zijn niet
alleen technische vraagstukken van
een gigantische omvang die moeten
worden opgelost, maar ook tal van
aan een vaste oeververbinding verbon
den politieke problemen komen ter
tafel. Er is niets minder dan een for
meel verdrag nodig tussen Frankrijk
en Engeland, aleer men kan beginnen
met de aanleg van een tunnel of brug.
Dat men in Frankrijk meer voelt voor
een brug en in Engeland voor een
tunnel, is misschien niet ver bezijden
de waarheid.
Advertentie
Elke ochtend
brengt PTT stapels
stenen bij de
VPRO in Hilversum
bouwstenen in de
vorm van nieuwe
abonnementen
op VRIJE GELUIDEN,
die de positie van
de VPRO verstevigen
(dat is stééds nodig!)
en een sprekend
bewijs vormen van
de sympathie voor
ons streven naar
een waarlijk natio
naal omroepbestel
en naar meer
openheid en meer
verdraagzaamheid
in ons volksleven.
BELANGRIJK: Vrije
Geluiden, het radio-
tv-blad van de
VPRO - is boven
dien het onpartijdigste
programmablad - met
duidelijke en
volledige opgave
van binnen- en
buitenlandse
uitzendingen.
De prijs? 3.25
per kwartaal.
Het adres is:
vpro Hilversum
(postbus 11)
Abonneer u ook
of vraag proefnummer
Van onze correspondent
LONDEN. Het was de Franse ingenieur Mathieu die in 1802
voor het eerst het denkbeeld opperde een tunnel aan te
leggen onder Het Kanaal tussen Frankrijk en Engeland. Hij
probeerde Napoleon ervan te overtuigen dat het een nuttig
project van openbare werken zou zijn in de pauze tussen de ver
schillende Napoleontische oorlogen.
Ook in de jaren dertig van de vorige
eeuw hield een Fransman, Thomé de
Gamond, zich met het ontwerpen van
een Kanaaltunnel bezig. Deze Franse
ingenieur speelde in 1836 als eerste ook
met de gedachte aan een brug. Men
vond de bouw ervan toen echter te
kostbaar. De Gamond ondernam zelfs
proeven in Het Kanaal om de zeebo
dem te onderzoeken.
PROEFBORINGEN
Een goede dertig jaar later lieten,
Britse en Franse spoorwegmaatschap
pijen aan beide zijden van Het Kanaal
proefboringen verrichten, zo waren ze
door de plannen van een tunnel gegre
pen. Aan de Franse kant bereikte men
een lengte van twee en een halve kilo
meter onder de zeebodem.
Hetzelfde gebeurde enkele jaren la
ter aan de Engelse kust tussen -Dover
en Folkestone, door de voorloper van
de nog altijd bestaande Channel Tunnel
Company. In 1883 werd alle werk om
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Het Rotterdamse
actiecomité Opgeruimd staat netjes gaat
onverdroten voort met zijn propaganda
voor meer orde en netheid op en langs
de openbare weg. Het comité wordt daar
bij gesteund door grote winkelbedrijven
die in hun etalages plaats inruimen voor
het inmiddels reeds bekende propagan
damateriaal.
Een nieuwe vondst is de „adoptie" door
Rotterdamse zaken of bedrijven van ver
plaatsbare afvalbakken. De „adoptie" van
een kleine afvalbak zou ongeveer 250
gulden kosten; die van 'n groter formaat
komt op ongeveer 750 gulden. Om het
aantrekkelijk te maken zal op deze bak
ken reclame voor de „adopterende" zaken
of bedrijven mogen worden aangebracht.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Mr. ir. B. W. Have-
man. regeringscommissaris voor emi
gratie. is voorgesteld als directeur van
de Intergouvernementele Commissie
voor Europese Migratie, die zijn hoofd
kantoor in Genève heeft.
Deze commissie, waarin een dertig
landen zijn vertegenwoordigd, heeft in
de laatste tien jaar een half miljoen
vluchtelingen uit de kampen in Duits
land en elders in Europa laten emigre
ren. Doordat de Verenigde Staten hier
in een belangrijke rol hebben gespeeld,
ook financieel, is de directeur van de
leem tot nu toe steeds een Amerikaan
geweest. De laatste was Marcus Daly,
die op 1 september de leem heeft ver
laten.
Het aantal vluchtelingen is nu zover
verminderd, dat het werk van de leem
meer r»en ander terrein zal gaan lig
gen. Daarom kan als directeur nu
het beste een Europeaan worden be
noemd.
De heer Haveman is kandidaat ge
steld door de Amerikaanse delegatie.
Of hij de benoeming, waarover volgende
week een besluit wordt genomen, zal
aanvaarden, hangt onder meer af van
de toekomstplannen van de leem, die
dan zullen worden besproken.
militaire redenen stopgezet.
In de loop der jaren kwam de kwes
tie van een Kanaaltunnel herhaalde
lijk in het Britse parlement ter sprake.
Pas toen de helft van de twintigste
eeuw was bereikt, kregen de voorstan
ders van een tunnel in Engeland be
langrijke politieke en financiële steun.
Sinds omstreeks 1956 liet de Kanaal
tunnelmaatschappij economische onder
zoekingen verrichten, echopeilingen,
proefboringen en voorlopige aanbeste
dingen. Dat kostte haar tot nu toe al
zeker een half miljoen pond.
Advertentie
Haar wintermantel heeft een
„verjongingskuur" ondergaan
en is weer als nieuw thuis geko
men. Bovendien motecht
door Eulan. Dat alles
dank zij de
Wintermantel t -jr-
chemisch reinigen H.lO
verven 10.75
Vanaf een soort eiland, door lange
poten vanaf de zeebodem opgevijzeld
tot boven het water, moet de sleuf
voor de tunnel worden geboord, ge
baggerd en gegraven. Als er een stuk
je sleuf klaar is worden vanaf een
paar geweldige klauwen aan de rech
terkant de er voor bestemde stukken
tunnel neergelaten. Hoe groot het
werkeiland is blijkt uit de verhou
ding van de kranen en het gebouw
tot het geheel. Aan de linker voor
kant is een platform bevestigd voor
helikopters.
Zestig meter boven de zee, rus
tend op 164 enorme betonnen pij
lers (doorsnee twintig meter),
zo zien de ontwerpers van de
Kanaalbrug hun project dat tot
stand moet komen tussen een
plaats ten noorden van Dover
en Cap Blanc Nez, ten zuiden
van Calais. Totale afstand 35
km. De afstand tussen de pijlers
(ruim 220 meter) en de hoogte
van de brug worden ruimschoots
voldoende geacht om een veili
ge doorvaart van de schepen in
het drukke Kanaal te waarbor
gen. De brug wordt 35 m. breed.
De kosten van de brug schat
men op 215 miljoen pond, be
langrijk meer dus dan de tunnel.
Ook de plannenmakers van de
brug zeggen hun kapitaal op de
internationale geldmarkt in West-
Europa en Amerika bijeen te
kunnen brengen. Een grote groep
Franse banken, industrieën, be
langhebbenden bij het vervoer
over de weg en hotelbedrijven-
in Frankrijk, staan achter het
plan voor de brug.
De bouw van de brug zou vijf
tot zes jaar vergen.
Vijf rijbanen
Voor auto's komen er vijf rij
banen op de brug. Twee baan
vakken zijn gereserveerd voor
motoren, bromfietsers en fiet
sers. Per uur zullen meer dan
vijfduizend auto's de rit over de
brug kunnen maken. Zij zullen
gemiddeld een tolgeld van zes
eneenhalf pond moeten betalen.
In twintig minuten zal men
per auto over de brug van En
geland naar Frankrijk kunnen
rijden, zeggen de bruggemensen.
Dag en nacht, want er komen
uitzonderlijk sterke lampen op
te staan. Zelfs door de mist zal
het schijnsel van deze lampen
kunnen boren.
Schermen
Er zijn schermen ontworpen
om zeer harde windstoten die
vanzelfsprekend op de brug heel
lastig zouden zijn voor het ver
keer te breken.
De voorstanders van een brug
zeggen dat het scheepvaartver
keer in Het Kanaal beter zal
kunnen worden geregeld als de
brug er eenmaal staat. Dit argu
ment wordt van de zijde van de
koopvaardij in Engeland krachtig
bestreden. Bij mist en storm zal
de brug volgens hen een ver
schrikkelijk gevaarlijk obstakel
zijn dat het manoeuvreren in het
nauwe Kanaal tot een hachelijke
bezigheid maakt. Bovendien be
lemmert een groot stalen gevaar
te als een brug het „uitzicht" op
de radarschermen.
Of er op de brug links dan wel
rechts gereden zal worden
misschien van Engeland uit eerst
links en dan halverwege rechts?
daar heeft men blijkbaar het
hoofd nog niet over gebroken.
Gloeiend eens
Over één ding zijn de pleitbe
zorgers voor tunnel én brug het
gloeiend eens: het verkeer tus
sen Engeland en Frankrijk zal
de komende jaren sterk toene
men, vooral als Engeland lid
wordt van de gemeenschappelij
ke markt. Er moet snel iets ge
beuren om die verkeersstroom
op te vangen. De havens zijn er
niet op berekend en de schepen
beschikken daarvoor niet over
voldoende capaciteit. Er moet dus
een beslissing komen en daar
mag men niet al te lang meer
mee wachten.
Een tunnel is de oplossing,
zeggen de tunnellieden.
Een brug, menen hun tegen
standers.
Voorlopig zullen we nog zee-
of luchtziek moeten blijven.
Van een speciale medewerker
MELBOURNE Een groot irrigatiewerk dat ongeveer drie miljoen
ha grond omvat begint in de Australische staat Victoria langza
merhand tot bloei te komen, nadat nog niet zo lang geleden een hoge
commissie gesproken had over „geldverkwisting". Het is de thans ver
maarde Goulburnvallei, die niet alleen bekendheid heeft gekregen door
de landbouw- en veeteeltbedrijven, maar vooral door de fruitproduktie,
die 75% van de Australische inmakerijen bevoorraadt.
Het is nauwelijks een halve eeuw
geleden dat men een plan tot irrigatie
ontwierp om het dorre, onvruchtbare
land tot ontwikkeling te brengen. De
meeste pioniers die in dit gebied in
die jaren een bedrijf op afbetaling
kochten, waren oud-militairen en
Europese immigranten. In de crisis
jaren rondom 1930 verlieten de mees
ten van hen die bedrijven, waarna een
koninklijke commissie toornde over
het verspillen van geld. dat voor de
irrigatie van dat gebied was uitge
geven.
Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM Een werkcom-
missde heeft het Amsterdamse ge
meentebestuur geadviseerd om in
de Amsterdamse binnenstad voor
alle werkdagen een stopverbod voor
personenauto's in te voeren tussen
8 en 10 uur 's ochtends. In het ad
vies wordt tevens gepleit voor het
plaatsen van vijfhonderd parkeer-
meters langs de grachten en in de
breedste straten van het centrum.
Hiermee denkt de commissie het
euvel van de zogenaamde lang-par-
keerders (de mensen die hun auto's
voor de hele dag ergens neerzetten) te
kunnen bestrijden. Op het ogenblik zijn
het'er ongeveer 4500 per dag. Verwacht
wordt dat dit aantal ieder jaar met
tien procent zal stijgen.
Beperking van het lang parkeren zal,
aldus het advies, leiden tot een gun
stiger verkeerssituatie in de spitsuren.
Verder wordt verwacht dat de maat
regel veel mensen, die gewend zijn per
auto naar hun werk te komen, terug
zal drijven in de armen van het open
bare vervoerswezen Anderen zullen
weer de fiets gaan gebruiken, of de
taxi.
De parkeermeters moeten, aldus de
werkcommissie, zo worden geconstru
eerd dat ze op niet langer dan een half
uur (vijftig cent) kunnen worden in
gesteld. Voor de weinige parkeerterrei
nen (capaciteit 1095 auto's) moet op
een werkdag tussen 8 en 10 uur 's och
tends een tarief van vijftig cent per
half uur worden vastgesteld. Na tienen
moet het parkeren er 25 cent per uur
gaan kosten, met een maximum van
een rijksdaalder per etmaal.
De commissie schat de uitgaven, die
met deze regeling zijn gemoeid, op een
bedrag van vier ton. Daartegenover is
een bedrag van honderdduizend gulden
per jaar aan inkomsten uit de parkeer
belasting geraamd.
Van onze correspondent
OIRSCHOT. In de stromende re
gen zijn gisterochtend tweeduizend mi
litairen uit de legerplaats Oirschot naar
Hohne (Duitsland) vertrokken voor de
grote oefeningen van de vierde divisie.
De stemming van de soldaten tijdens
de nachtelijke uittocht had allerminst
van het weer te lijden.
Zij blijven veertien dagen in Duits
land. Zij behoorden tot de dertiende
pantser infanterie brigade van de vier
de divisie.
CORK (Reuter) Aan een zes maan
den durende staking bij de scheepswerf
van Verolme in Cork (Ierland) is gis
teren een einde gekomen. De 45 stakende
arbeiders, die lid waren van drie vak
verenigingen, zullen maandag weer be
ginnen.
Verolme wilde met de drie vakvereni
gingen een groeps-c.a.o. sluiten. Zeshon
derd Ierse arbeiders hadden met de
werf al een overeenkomst gesloten.
Eigen nieuwsdienst
OOLTGENSPLAAT Het dorp Oolt
gensplaat op Goeree-Overflakkee mag
in december een verenigingsgebouw
zetten. Dat heeft minister Van Aartsen
geantwoord op een telegrafische nood
kreet van burgemeester W. M. van- der
Harst.
De burgemeester had de minister
eind september een telegram gestuurd.
,,De plaatselijke verenigingen," zo
deelde hij daarin mee, „verkeren in een
catastrofale situatie".
De burgemeester doelde erop, dat het
verenigingsgebouw werd verbouwd tot
gymnastieklokaal. Alle verenigingen
behalve die van de turners stonden
daardoor op straat.
De fototentoonstelling De mens in
Europa wordt van 15 december tot 15
januari geëxposeerd in het Stedelijk
Museum te Amsterdam. Daarna gaat
de tentoonstelling naar het Van Abbe-
museum te Eindhoven, het Groninger
Museum, het gemeentemuseum te Arn
hem en het Stedelijk museum te
Schiedam.
Advertentie
De miljoenen die
ook sindsdien in
de Goulburnvallei
nog voor irrigatie
zijn aangewend,
blijken echter al
lerminst verspild,
want nu plukken
niet alleen de eige
naars van de be
drijven maar ook
de staat Victoria
er de rijke vruch
ten van.
In 1840 kwamen
de eerste kolonis
ten al in dit ge
bied. Het waren de
vermaarde „Over-
landers", die gro
te afstanden, som
migen vanaf Tas-
manië, hadden af
gelegd en nu in dit
gebied de tarwe-
teelt gingen beoe
fenen.
Het gouverne
ment hielp met ir
rigatie, maar plot
seling kregen de
boeren er genoeg
van en trokken
weer weg.
TOCH
Na de jongste
wereldoorlog kwa
men ondanks
het afwijkend in
zicht van de com
missie grote ir
rigatieplannen tot
uitvoering.
In het gebied
stroomt de Mur
ray Australisch
grootste rivier
die ongeveer twee
duizend km lang
is. Verder stroomt
er de rivier de
Broken en beide
voorzien nu de on
geveer drie mil
joen hectare van de Goulburnvallei
van water.
Volgens de jongste cijfers waren er
in de vallei bijna twee miljoen scha
pen en driehonderdduizend stuks an
der vee. Er werden zeventien melkfa
brieken opgericht en een aantal kaas-
fabrieken.
Het belangrijkste is echter wel de
fruitteelt, die bijna geheel op „inblik
ken" is ingesteld.
De Goulburnvallei is min of meer
een Europees centrum geworden.
Naast Italianen en immigranten uit de
Balkan is er ook een grote kolonie Ne
derlanders die er een zelfstandig be
drijf bezitten.
De hoofdstad van de Goulburnvallei
is Shepparton op ongeveer 150 km
van Melbourne, met ongeveer dertien
duizend inwoners. Het aantal inwo
ners van de hele vallei bedraagt on
geveer honderdduizend.
De Goulburnvallei heeft duidelijk
aangetoond dat Australië met water
nog zeer veel bereiken kan. Het geld
dat voor water wordt besteed, blijkt
allerminst vermorst te zijn.
AMSTERDAM. Bij Artis
heeft een nieuweling zijn intre
de gedaan, met een uiterlijk dat
dat van de overige dieren met
stukken slaat. Het is een olifant
spitsmuis, een beestje zo groot
als een kleine goudhamster. Het
heeft een lange staart, lucifer
achtige pootjes en aan z'n spits-
muizige snuit een flink uit de
kluiten gewassen slurfje, waar
door het diertje bepaald een lach
wekkende indruk maakt. Boven
dien kan het, als er gevaar
dreigt en het de benen moet ne
men, springen als een kangoeroe.
Dit vreemde dier, waarvan
men helaas maar één exem
plaar heeft gekregen, is uit
Afrika afkomstig. Het is een in-
sekteneter. Met een ongelooflij
ke snelheid eet het meelwormen,
mieren, sprinkhanen. Alleen
aan de rappe kauwbewegingen
kan men zien dat de prooi in
het bekje is terecht gekomen.
Men kan het opslokken van het
insekt praktisch niet volgen.
Dat komt door de wormvormi
ge tong, die als een duveltje uit
een doosje te voorschijn schiet.
Vóór het er erg in heeft is het
insekt het haasje.
De olifant-spitsmuis heeft on
derdak gekregen in het reptielen
huis.
Vail onze correspondent
HAMBURG Het eerste schip
van de kort geleden opgerichte re
gelmatige lijndienst tussen Hamburg
en Indonesië is de haven van Ham
burg binnengelopen. Het was de
Setia Budhi, een vrachtschip van
elfduizend ton van de Djakarta
Lloyd.
Het schip is in Japan gebouwd.
Het zal negen maanden van het jaar
op deze lijn varen. De drie overige
maanden zal het pelgrimsvaarten
maken naar de Rode Zee. Voor de
vaart op deze lijn zijn in totaal drie
schepen ter beschikking. In 1962
hoopt men daar nog twee schepen
aan te kunnen toevoegen.
ROTTERDAM. Het reclame- en
advertentiebureau J. Grijseels Jr. NV
in Rotterdam bestaat 25 jaar. In het res
taurant van de Euromast heeft de direc
tie gistermiddag een druk bezocht»
receptie gehouden.