TUNNEL OF BR UG DAT IS DE VRAAG FRANSE INGENIEUR GAF EERSTE STOOT PALTHE Engeland en Frankrijk zoeken verbinding maar hoe? Goulburnvallei: een Europees centrum TUNNELTREIN IN TWINTIG MINUTEN KANAALBRUG 35 METER BREED PARKEREN IN AMSTERDAMS BINNENSTAD BEPERKEN e krant kunt u niet missen ag! potter's ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 GROOTS IRRIGATIEWERK IN AUSTRALIË ..LIN IA" Goede zaken verwacht Opgeruimd staat netjes gaat onverdroten voort Nederlander directeur Europese migratie Zij kan lachen! KWALITEIT S- BEHANDELING Tweeduizend soldaten naar Duitsland Staking bij Verolme in Ierland geëindigd V er enigingsgebouw voor Ooltgensplaat PUBLIKATIE VAN HET CEBUCO - CENTRAAL BUREAU VOOR COURANTENPUBLICITEIT Dit muisje heeft een slurfje Eerste lijnschip van Djakarta Lloyd in Hamburg Zaterdag 21 oktober 1961 Zo moot de tunnel tussen Enge land en Frankrijk door Het Kanaal komen te liggen. De doorsnede in de linkeronderhoek van de tekening laat aden hoe tussen de twee spoor wegbuizen een veel kleinere buis ligt die nodig is om voor onderhoudswerk in de grote buizen te kunnen komen. De Britse Kanaaltunnelmaat schappij heeft een tunnel ont worpen die even ten noorden van Folkestone in Engeland begint en ten zuiden van Calais de Franse kust bereikt. Het plan voorziet in twee treintunnels, een voor het spoorwegverkeer naar het vasteland en een in omgekeerde richting. Tussen bei de tunnelbuizen in komt nog een kleinere voor het ondernoud aan de twee grote. De kosten van de Kanaaltun nel schat men op 105 miljoen pond. Dit geld wil men uit par ticuliere bronnen in Engeland, Frankrijk en Amerika putten. De Britse en Franse spoorwegen verlenen het plan hun volledige steun. Alle auto's, bussen, moto ren. caravans en al het verdere gemotoriseerde verkeer zal door middel van supersnelle elektri sche treinen door de tunnel naar de andere kant van Het Kanaal worden gebracht. Te groot De problemen verbonden aan een goede ventilatie acht men voorlopig te groot om de tunnel ook berijdbaar te maken voor het wegverkeer. In dit verband is het interessant dat de we reldvermaarde Deense tunnel bouwers Christiani en Nielsen al aan een tunnelproject werken voor Het Kanaal dat wel dege lijk voorziet in de mogelijkheid van het rijden van auto's Tijdverlies bij het rijden van de auto's op de beide oevers in en uit de speciaal te construeren enkel- en dubbeldeks wagons? De voorstanders lachen er om. De treinen zullen zo snel rijden dat elk tijdverlies ongedaan ge maakt wordt. Twintig minuten staat er voor een rit met de Ka- naaltreinen: Tijdverlies? Wel driehonderd voertuigen per rit zullen de reis van een enkele trein kunnen meemaken. De afstand Londen- Parijs zal men dan kunnen af leggen in vier uur en twintig minuten (nu ruim zeven uur). Een half uurtje meer er. men is van Londen uit in Brussel. 50 km Als we in de lente of de zo mer van volgend jaar het fiat van de twee regeringen krijgen, aldus Leo d'Erlanger, de Britse bankier die president 'S van de Channel Tunnel Company, kan de tunnel vijf jaar later, dus in 1967, in gebruik worden geno men De totale lengte van de Kanaaltunnel wordt ruim vijftig kilometer, 35 km hiervan zal de tunnel onder water komen te liggen. i'. De passagiers zullen rustig m hun auto's kunnen blijven zit ten tijdens de treinreis onder Het Kanaal. In elke richting zo is er berekend, kunnen er 3600 au to's per uur worden vervoerd. Deze capaciteit is wat de res terende jaren van deze eeuw betreft, ruim voldoende, zeggen de plannenmakers. Per drie minuten Indien nodig zullen er elke drie minuten treinen kunnen ver trekken voor de korte en snelle rit door de tunnel. Ook de kosten voor de reis staan al vast, aldus de tunnel mensen. Een automobilist die de reis naar Frankrijk alleen maakt, zal vijf pond en zestien shilling betalen, voor een wagen met drié passagiers moet zeven pond en dertien shilling worden betaald. Dat is steeds minder dan wat nu het vervoer van een auto per vliegtuig of schip kost tus sen Engeland en Frankrijk. Drieduizend man zullen nodig zijn voor de constructie van de tunnel. Het boren in de bodem van Het Kanaal zal gemakkelijk kunnen geschieden. Die bestaat uit krijt en mergel. Er is gedacht aan de mogelijkheid van bagge ren en boren van drijvende werkplaatsen af. Een andere mo gelijkheid is op het land gecon strueerde delen van de tunnel in Het Kanaal te laten zinken. Advertentie M ENTHOL PELLETS Teöen hoest en Keelpij Uitwerking frappant 55cf. Van onze correspondent LONDEN, „Is liet niet een heel klein beetje voorbarig", vraagt een Engelse moeder aan het kindermeisje dat haar zoontje bezig houdt, „hem te leren: Het varkentje ging naar de gemeenschappelijke markt door de Kanaaltunnel?" Aldus een mopje dat dezer dagen in een Engel.se krant stond. Een grapje over twee onderwerpen die de Britten nogal bezig houden. Er gaat bijna geen dag voorbij of er is wel nieuws van de plannenmakers die zich met het interessante pro bleem van een vaste verbinding over of in Het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk bezig houden. Enkele weken geleden waren het vooral de voorstanders van een brug die veel van zich lieten horen. Nu zijn het weer de tunnellieden die nieuwe onthullingen deden. Sommetje Zij hebben berekend dat door hun, tunnel als die er komt in drie tot vier dagen alle voertuigen naar de andere kant van Het Kanaal kunnen worden gebracht die in het gehele jaar 1960 deze reis met schepen of vlieg tuigen maakten. De brugge bouwers laten dat natuur lijk niet op zich zitten. Erg gevaarlijk, zo'n tunnel, zeggen zij. Denk eens aan botsingen of brand in een tunnel. Onze brug kan bovendien veel meerf ver voer torsen dan waartoe een 'tunnel ooit in staat is. Papieren oorlog Er 'is een ware papieren oorlog aan de gang tussen de voor- en de tegen standers van beide projecten. Daar Een machtige groep Franse ban ken en industriëlen heeft zich fi nancieel achter het plan voor een brug over Het Kanaal geplaatst. Ook een genootschap van chirurgen in Frankrijk. Die verwachten zeker goede za ken als de brug er eenmaal is, zei een voorstander van een tunnel toen hij dat hoorde. Denk eens even aan: zeven miljoen auto's per jaar over de brug tegen 1980. Daar moeten heel wat ongelukken in zitten! tussen staan dan nog de sceptici, die van een tunnel nog van een brug tus sen de twee landen wat moeten heb ben. Veel te gevaarlijk in tijd van oorlog, aldus de verstokte isolationis- ten in Groot-Britannië, die nog denken in termen yan continentale legers die het Britse eilandenrijk willen binnen vallen. Wat er ook uit de bus moge komen, volgende maand zullen er besprekin gen worden gevoerd door vertegen woordigers van de Britse en Franse regeringen, een hoogst belangrijke stap vooruit. „Installatie" Men zal dan de mogelijkheid nagaan van een vaste installatie tussen beide landen. Met opzet spreken de twee lan den niet van een brug en ook niet van een tunnel. De belangengroepen in Engeland en Frankrijk die voor een der beide projecten ijveren, moeten dus nog wat geduld oefenen eer er een beslissing valt. Niemand gelooft dat er spoedig een besluit uit de bus komt. Het zijn niet alleen technische vraagstukken van een gigantische omvang die moeten worden opgelost, maar ook tal van aan een vaste oeververbinding verbon den politieke problemen komen ter tafel. Er is niets minder dan een for meel verdrag nodig tussen Frankrijk en Engeland, aleer men kan beginnen met de aanleg van een tunnel of brug. Dat men in Frankrijk meer voelt voor een brug en in Engeland voor een tunnel, is misschien niet ver bezijden de waarheid. Advertentie Elke ochtend brengt PTT stapels stenen bij de VPRO in Hilversum bouwstenen in de vorm van nieuwe abonnementen op VRIJE GELUIDEN, die de positie van de VPRO verstevigen (dat is stééds nodig!) en een sprekend bewijs vormen van de sympathie voor ons streven naar een waarlijk natio naal omroepbestel en naar meer openheid en meer verdraagzaamheid in ons volksleven. BELANGRIJK: Vrije Geluiden, het radio- tv-blad van de VPRO - is boven dien het onpartijdigste programmablad - met duidelijke en volledige opgave van binnen- en buitenlandse uitzendingen. De prijs? 3.25 per kwartaal. Het adres is: vpro Hilversum (postbus 11) Abonneer u ook of vraag proefnummer Van onze correspondent LONDEN. Het was de Franse ingenieur Mathieu die in 1802 voor het eerst het denkbeeld opperde een tunnel aan te leggen onder Het Kanaal tussen Frankrijk en Engeland. Hij probeerde Napoleon ervan te overtuigen dat het een nuttig project van openbare werken zou zijn in de pauze tussen de ver schillende Napoleontische oorlogen. Ook in de jaren dertig van de vorige eeuw hield een Fransman, Thomé de Gamond, zich met het ontwerpen van een Kanaaltunnel bezig. Deze Franse ingenieur speelde in 1836 als eerste ook met de gedachte aan een brug. Men vond de bouw ervan toen echter te kostbaar. De Gamond ondernam zelfs proeven in Het Kanaal om de zeebo dem te onderzoeken. PROEFBORINGEN Een goede dertig jaar later lieten, Britse en Franse spoorwegmaatschap pijen aan beide zijden van Het Kanaal proefboringen verrichten, zo waren ze door de plannen van een tunnel gegre pen. Aan de Franse kant bereikte men een lengte van twee en een halve kilo meter onder de zeebodem. Hetzelfde gebeurde enkele jaren la ter aan de Engelse kust tussen -Dover en Folkestone, door de voorloper van de nog altijd bestaande Channel Tunnel Company. In 1883 werd alle werk om Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Het Rotterdamse actiecomité Opgeruimd staat netjes gaat onverdroten voort met zijn propaganda voor meer orde en netheid op en langs de openbare weg. Het comité wordt daar bij gesteund door grote winkelbedrijven die in hun etalages plaats inruimen voor het inmiddels reeds bekende propagan damateriaal. Een nieuwe vondst is de „adoptie" door Rotterdamse zaken of bedrijven van ver plaatsbare afvalbakken. De „adoptie" van een kleine afvalbak zou ongeveer 250 gulden kosten; die van 'n groter formaat komt op ongeveer 750 gulden. Om het aantrekkelijk te maken zal op deze bak ken reclame voor de „adopterende" zaken of bedrijven mogen worden aangebracht. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Mr. ir. B. W. Have- man. regeringscommissaris voor emi gratie. is voorgesteld als directeur van de Intergouvernementele Commissie voor Europese Migratie, die zijn hoofd kantoor in Genève heeft. Deze commissie, waarin een dertig landen zijn vertegenwoordigd, heeft in de laatste tien jaar een half miljoen vluchtelingen uit de kampen in Duits land en elders in Europa laten emigre ren. Doordat de Verenigde Staten hier in een belangrijke rol hebben gespeeld, ook financieel, is de directeur van de leem tot nu toe steeds een Amerikaan geweest. De laatste was Marcus Daly, die op 1 september de leem heeft ver laten. Het aantal vluchtelingen is nu zover verminderd, dat het werk van de leem meer r»en ander terrein zal gaan lig gen. Daarom kan als directeur nu het beste een Europeaan worden be noemd. De heer Haveman is kandidaat ge steld door de Amerikaanse delegatie. Of hij de benoeming, waarover volgende week een besluit wordt genomen, zal aanvaarden, hangt onder meer af van de toekomstplannen van de leem, die dan zullen worden besproken. militaire redenen stopgezet. In de loop der jaren kwam de kwes tie van een Kanaaltunnel herhaalde lijk in het Britse parlement ter sprake. Pas toen de helft van de twintigste eeuw was bereikt, kregen de voorstan ders van een tunnel in Engeland be langrijke politieke en financiële steun. Sinds omstreeks 1956 liet de Kanaal tunnelmaatschappij economische onder zoekingen verrichten, echopeilingen, proefboringen en voorlopige aanbeste dingen. Dat kostte haar tot nu toe al zeker een half miljoen pond. Advertentie Haar wintermantel heeft een „verjongingskuur" ondergaan en is weer als nieuw thuis geko men. Bovendien motecht door Eulan. Dat alles dank zij de Wintermantel t -jr- chemisch reinigen H.lO verven 10.75 Vanaf een soort eiland, door lange poten vanaf de zeebodem opgevijzeld tot boven het water, moet de sleuf voor de tunnel worden geboord, ge baggerd en gegraven. Als er een stuk je sleuf klaar is worden vanaf een paar geweldige klauwen aan de rech terkant de er voor bestemde stukken tunnel neergelaten. Hoe groot het werkeiland is blijkt uit de verhou ding van de kranen en het gebouw tot het geheel. Aan de linker voor kant is een platform bevestigd voor helikopters. Zestig meter boven de zee, rus tend op 164 enorme betonnen pij lers (doorsnee twintig meter), zo zien de ontwerpers van de Kanaalbrug hun project dat tot stand moet komen tussen een plaats ten noorden van Dover en Cap Blanc Nez, ten zuiden van Calais. Totale afstand 35 km. De afstand tussen de pijlers (ruim 220 meter) en de hoogte van de brug worden ruimschoots voldoende geacht om een veili ge doorvaart van de schepen in het drukke Kanaal te waarbor gen. De brug wordt 35 m. breed. De kosten van de brug schat men op 215 miljoen pond, be langrijk meer dus dan de tunnel. Ook de plannenmakers van de brug zeggen hun kapitaal op de internationale geldmarkt in West- Europa en Amerika bijeen te kunnen brengen. Een grote groep Franse banken, industrieën, be langhebbenden bij het vervoer over de weg en hotelbedrijven- in Frankrijk, staan achter het plan voor de brug. De bouw van de brug zou vijf tot zes jaar vergen. Vijf rijbanen Voor auto's komen er vijf rij banen op de brug. Twee baan vakken zijn gereserveerd voor motoren, bromfietsers en fiet sers. Per uur zullen meer dan vijfduizend auto's de rit over de brug kunnen maken. Zij zullen gemiddeld een tolgeld van zes eneenhalf pond moeten betalen. In twintig minuten zal men per auto over de brug van En geland naar Frankrijk kunnen rijden, zeggen de bruggemensen. Dag en nacht, want er komen uitzonderlijk sterke lampen op te staan. Zelfs door de mist zal het schijnsel van deze lampen kunnen boren. Schermen Er zijn schermen ontworpen om zeer harde windstoten die vanzelfsprekend op de brug heel lastig zouden zijn voor het ver keer te breken. De voorstanders van een brug zeggen dat het scheepvaartver keer in Het Kanaal beter zal kunnen worden geregeld als de brug er eenmaal staat. Dit argu ment wordt van de zijde van de koopvaardij in Engeland krachtig bestreden. Bij mist en storm zal de brug volgens hen een ver schrikkelijk gevaarlijk obstakel zijn dat het manoeuvreren in het nauwe Kanaal tot een hachelijke bezigheid maakt. Bovendien be lemmert een groot stalen gevaar te als een brug het „uitzicht" op de radarschermen. Of er op de brug links dan wel rechts gereden zal worden misschien van Engeland uit eerst links en dan halverwege rechts? daar heeft men blijkbaar het hoofd nog niet over gebroken. Gloeiend eens Over één ding zijn de pleitbe zorgers voor tunnel én brug het gloeiend eens: het verkeer tus sen Engeland en Frankrijk zal de komende jaren sterk toene men, vooral als Engeland lid wordt van de gemeenschappelij ke markt. Er moet snel iets ge beuren om die verkeersstroom op te vangen. De havens zijn er niet op berekend en de schepen beschikken daarvoor niet over voldoende capaciteit. Er moet dus een beslissing komen en daar mag men niet al te lang meer mee wachten. Een tunnel is de oplossing, zeggen de tunnellieden. Een brug, menen hun tegen standers. Voorlopig zullen we nog zee- of luchtziek moeten blijven. Van een speciale medewerker MELBOURNE Een groot irrigatiewerk dat ongeveer drie miljoen ha grond omvat begint in de Australische staat Victoria langza merhand tot bloei te komen, nadat nog niet zo lang geleden een hoge commissie gesproken had over „geldverkwisting". Het is de thans ver maarde Goulburnvallei, die niet alleen bekendheid heeft gekregen door de landbouw- en veeteeltbedrijven, maar vooral door de fruitproduktie, die 75% van de Australische inmakerijen bevoorraadt. Het is nauwelijks een halve eeuw geleden dat men een plan tot irrigatie ontwierp om het dorre, onvruchtbare land tot ontwikkeling te brengen. De meeste pioniers die in dit gebied in die jaren een bedrijf op afbetaling kochten, waren oud-militairen en Europese immigranten. In de crisis jaren rondom 1930 verlieten de mees ten van hen die bedrijven, waarna een koninklijke commissie toornde over het verspillen van geld. dat voor de irrigatie van dat gebied was uitge geven. Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM Een werkcom- missde heeft het Amsterdamse ge meentebestuur geadviseerd om in de Amsterdamse binnenstad voor alle werkdagen een stopverbod voor personenauto's in te voeren tussen 8 en 10 uur 's ochtends. In het ad vies wordt tevens gepleit voor het plaatsen van vijfhonderd parkeer- meters langs de grachten en in de breedste straten van het centrum. Hiermee denkt de commissie het euvel van de zogenaamde lang-par- keerders (de mensen die hun auto's voor de hele dag ergens neerzetten) te kunnen bestrijden. Op het ogenblik zijn het'er ongeveer 4500 per dag. Verwacht wordt dat dit aantal ieder jaar met tien procent zal stijgen. Beperking van het lang parkeren zal, aldus het advies, leiden tot een gun stiger verkeerssituatie in de spitsuren. Verder wordt verwacht dat de maat regel veel mensen, die gewend zijn per auto naar hun werk te komen, terug zal drijven in de armen van het open bare vervoerswezen Anderen zullen weer de fiets gaan gebruiken, of de taxi. De parkeermeters moeten, aldus de werkcommissie, zo worden geconstru eerd dat ze op niet langer dan een half uur (vijftig cent) kunnen worden in gesteld. Voor de weinige parkeerterrei nen (capaciteit 1095 auto's) moet op een werkdag tussen 8 en 10 uur 's och tends een tarief van vijftig cent per half uur worden vastgesteld. Na tienen moet het parkeren er 25 cent per uur gaan kosten, met een maximum van een rijksdaalder per etmaal. De commissie schat de uitgaven, die met deze regeling zijn gemoeid, op een bedrag van vier ton. Daartegenover is een bedrag van honderdduizend gulden per jaar aan inkomsten uit de parkeer belasting geraamd. Van onze correspondent OIRSCHOT. In de stromende re gen zijn gisterochtend tweeduizend mi litairen uit de legerplaats Oirschot naar Hohne (Duitsland) vertrokken voor de grote oefeningen van de vierde divisie. De stemming van de soldaten tijdens de nachtelijke uittocht had allerminst van het weer te lijden. Zij blijven veertien dagen in Duits land. Zij behoorden tot de dertiende pantser infanterie brigade van de vier de divisie. CORK (Reuter) Aan een zes maan den durende staking bij de scheepswerf van Verolme in Cork (Ierland) is gis teren een einde gekomen. De 45 stakende arbeiders, die lid waren van drie vak verenigingen, zullen maandag weer be ginnen. Verolme wilde met de drie vakvereni gingen een groeps-c.a.o. sluiten. Zeshon derd Ierse arbeiders hadden met de werf al een overeenkomst gesloten. Eigen nieuwsdienst OOLTGENSPLAAT Het dorp Oolt gensplaat op Goeree-Overflakkee mag in december een verenigingsgebouw zetten. Dat heeft minister Van Aartsen geantwoord op een telegrafische nood kreet van burgemeester W. M. van- der Harst. De burgemeester had de minister eind september een telegram gestuurd. ,,De plaatselijke verenigingen," zo deelde hij daarin mee, „verkeren in een catastrofale situatie". De burgemeester doelde erop, dat het verenigingsgebouw werd verbouwd tot gymnastieklokaal. Alle verenigingen behalve die van de turners stonden daardoor op straat. De fototentoonstelling De mens in Europa wordt van 15 december tot 15 januari geëxposeerd in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Daarna gaat de tentoonstelling naar het Van Abbe- museum te Eindhoven, het Groninger Museum, het gemeentemuseum te Arn hem en het Stedelijk museum te Schiedam. Advertentie De miljoenen die ook sindsdien in de Goulburnvallei nog voor irrigatie zijn aangewend, blijken echter al lerminst verspild, want nu plukken niet alleen de eige naars van de be drijven maar ook de staat Victoria er de rijke vruch ten van. In 1840 kwamen de eerste kolonis ten al in dit ge bied. Het waren de vermaarde „Over- landers", die gro te afstanden, som migen vanaf Tas- manië, hadden af gelegd en nu in dit gebied de tarwe- teelt gingen beoe fenen. Het gouverne ment hielp met ir rigatie, maar plot seling kregen de boeren er genoeg van en trokken weer weg. TOCH Na de jongste wereldoorlog kwa men ondanks het afwijkend in zicht van de com missie grote ir rigatieplannen tot uitvoering. In het gebied stroomt de Mur ray Australisch grootste rivier die ongeveer twee duizend km lang is. Verder stroomt er de rivier de Broken en beide voorzien nu de on geveer drie mil joen hectare van de Goulburnvallei van water. Volgens de jongste cijfers waren er in de vallei bijna twee miljoen scha pen en driehonderdduizend stuks an der vee. Er werden zeventien melkfa brieken opgericht en een aantal kaas- fabrieken. Het belangrijkste is echter wel de fruitteelt, die bijna geheel op „inblik ken" is ingesteld. De Goulburnvallei is min of meer een Europees centrum geworden. Naast Italianen en immigranten uit de Balkan is er ook een grote kolonie Ne derlanders die er een zelfstandig be drijf bezitten. De hoofdstad van de Goulburnvallei is Shepparton op ongeveer 150 km van Melbourne, met ongeveer dertien duizend inwoners. Het aantal inwo ners van de hele vallei bedraagt on geveer honderdduizend. De Goulburnvallei heeft duidelijk aangetoond dat Australië met water nog zeer veel bereiken kan. Het geld dat voor water wordt besteed, blijkt allerminst vermorst te zijn. AMSTERDAM. Bij Artis heeft een nieuweling zijn intre de gedaan, met een uiterlijk dat dat van de overige dieren met stukken slaat. Het is een olifant spitsmuis, een beestje zo groot als een kleine goudhamster. Het heeft een lange staart, lucifer achtige pootjes en aan z'n spits- muizige snuit een flink uit de kluiten gewassen slurfje, waar door het diertje bepaald een lach wekkende indruk maakt. Boven dien kan het, als er gevaar dreigt en het de benen moet ne men, springen als een kangoeroe. Dit vreemde dier, waarvan men helaas maar één exem plaar heeft gekregen, is uit Afrika afkomstig. Het is een in- sekteneter. Met een ongelooflij ke snelheid eet het meelwormen, mieren, sprinkhanen. Alleen aan de rappe kauwbewegingen kan men zien dat de prooi in het bekje is terecht gekomen. Men kan het opslokken van het insekt praktisch niet volgen. Dat komt door de wormvormi ge tong, die als een duveltje uit een doosje te voorschijn schiet. Vóór het er erg in heeft is het insekt het haasje. De olifant-spitsmuis heeft on derdak gekregen in het reptielen huis. Vail onze correspondent HAMBURG Het eerste schip van de kort geleden opgerichte re gelmatige lijndienst tussen Hamburg en Indonesië is de haven van Ham burg binnengelopen. Het was de Setia Budhi, een vrachtschip van elfduizend ton van de Djakarta Lloyd. Het schip is in Japan gebouwd. Het zal negen maanden van het jaar op deze lijn varen. De drie overige maanden zal het pelgrimsvaarten maken naar de Rode Zee. Voor de vaart op deze lijn zijn in totaal drie schepen ter beschikking. In 1962 hoopt men daar nog twee schepen aan te kunnen toevoegen. ROTTERDAM. Het reclame- en advertentiebureau J. Grijseels Jr. NV in Rotterdam bestaat 25 jaar. In het res taurant van de Euromast heeft de direc tie gistermiddag een druk bezocht» receptie gehouden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9