Voor
anderhalve dollar
een ruimtepaspoort
V. P. R. O. WAS NIET BEREID
HET SPEL MEE TE SPELEN
PUBLIEK MAAKT SPELEND KENNIS
MET PROBLEMEN ZONDER WEERGA
Woonscheepje
gezonken
Na elke vlucht gooien
we het vliegtuig weg
CHRISTELIJKE BEAMBTENBOND
YOOR VRIJE ZATERDAGMIDDAG
IN HET WINKELBEDRIJF
programma's
De heer Broeksz namens N.R.U.:
Kritiek was
te scherp
COMMENTAAR
Ontsporing stagneert
tramverkeer
32 miljoen paarden
Nieuwsgierig
Duur
In 1963?
IN HET KORT
televisie"]
vandaag
Donderdag 19 oktober 1961
Pag. 9
Van onze redacteur wetenschappen
NEW YORK. Voor anderhalve dollar kan iedereen lid worden van de Vereniging van niet-praktizerende
astronauten. Hij verkrijgt het lidmaatschap aan het einde van een gesimuleerde vlucht in een model op ware
grootte van de Mercury, de kunstmaan waarin de Amerikaanse astronauten Shepard en Grissom hoog boven de
Atlantische Oceaan hebben gevlogen. Het model is bestuurbaar. Wie weinig last van duizeligheid heeft kan het
met enkele eenvoudige handgrepen om
zijn drie assen laten draaien. Voor die
zelfde anderhalve dollar, de toegangs
prijs voor de imposante industriële
ruimtevaarttentoonstelling in het
Newyorkse Coliseum kan hij ook
zijn algemene begaafdheden beproe
ven. Het komt daarbij in de eerste
plaats aan op snelle visuele reacties.
Wie de proef goed doorstaat krijgt
naast zijn scorekaart een Ruimtevaart
paspoort. De bezoekers aan de ruimte
vaarttentoonstelling hebben ook de gelegenheid hun behendigheid in het lanceren van een raket naar de maan te
tonen. Dat gaat ongeveer op dezelfde manier als op de kermis met de vliegende bommen, maar dan niet in
het horizontale vlak.
Onder een koepel van plexiglas draait de maan in een wijde boog om de aarde heen op een diepzwart horizon
taal vlak. Drukt men op een knop, dan maakt zich een kleine metalen kogel los van de aarde.
Deze kogel wordt weggeslingerd
in de richting van de maan. Alleen
wanneer men precies op het goede
ogenblik op de knop drukt komt de
kogel zo dicht bij de (magnetisch
gemaakte) maan dat zij hem naar
zich toe trekt. Het verschil met het
kansspel op de kermis met de snel
ronddraaiende vliegtuigjes is dat er
geen dozen bonbons of blikken
koekjes mee zijn te winnen. Het
uitloven van prijzen zou overigens
geen zin hebben. De kans op winst
is zeker kleiner dan een op duizend.
Wie zijn kansen een paar malen
heeft beproefd beseft hoe verschrik
kelijk moeilijk het moet zijn de
maan te raken.
Zo is er op deze tentoonstelling zeer
veel dat de belangstellende leek met
eenvoudige middelen een indruk geeft
van de ingewikkelde technische vraag
stukken in de ruimtevaarttechniek.
Hij komt echter pas tot het besef hoe
groot de gigantische raketten zullen
zijn waarmee Amerika over enkele
jaren drie mannen in een ruimteschip
naar de maan zal zenden wanneer
hij opziet naar het model op ware
grootte van de combinatie van acht
raketmotoren van de Saturn.
9 Model op ware grootte van de OAO,
de grootste Amerikaanse wetenschappe
lijke kunstmaan. Zo worden de kleine
mensjes op de tentoonstelling geconfron
teerd met grote ruimtezaken.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Vermoedelijk ten
gevolge van enige golfslag van een
langsvarend motorschip is gisteravond
omstreeks elf uur een bedaagd woonschip
in de Rotte ter hoogte van de Croos-
wijksebocht lek geslagen en in zinkende
toestand geraakt.
Het woonschip de Johanna
maakte slagzij naar de wal. Dat er
onraad dreigde merkten de slapende
bejaarde bewoners pas toen hun ledi
kanten begonnen te schuiven. Het water
stond toen al kniehoog in de woonruimte.
Bijgestaan door burgers en politie
wisten de 76-jarige F. H. Tegelaars en
de zeventigjarige Joh. Sicardi nog juist
bijtijds in nachtgewaad en haastig bijeen
gegaarde kleren veilig de wal te be
reiken. Juist bijtijds, want de Johanna
maakte steeds meer water en zakte
stilaan naar de modderige bodem van
de Rotte.
Op het politiebureau aan de Boezem
singel is de beide gedupeerde drenkelin
gen voorlopig gastvrijheid verleend.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM. Kortsluiting in een
elektrische wissel veroorzaakte gister
avond omstreeks kwart voor acht op de
hoek van de Mauritsweg en de Van
Oldenbarneveltstraat een ontsporing van
een gelede tram van lijn 3. Het eerste
wielstel was juist over de wissel toen de
wisseltongen versprongen. Het tweede
en derde wielstel volgden even het rechte
spoor waarna beiden uit de rails werden
getrokken.
De ontspoorde wielstellen ploegden
zich diep in het grindbed en dientenge
volge was het uiterst moeilijk ze wéér in
de rails terug te brengen. Dat werd een
karwei van ruim drie uur!
Al die tijd ondervond het tramverkeer
op de lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11 en 14, die
moesten worden omgeleid, grote vertra
ging. Pas om elf uur kon het zwaar be
schadigde tramrijtuig, waarvan ook de
stroomafnemer was geraakt, worden weg
gesleept. Pas daarna kon het verkeer
over de acht gestagneerde tramlijnen
weer langs de normale routes worden
geleid.
Die acht motoren zullen zo krijgt
hij te horen, samen een kracht van
32 miljoen paardekrachten ontwikke
len wanneer de Saturn wordt gelan
ceerd. Het cijfer is even overdonde
rend als het reusachtige model, waar
onder de bezoeker zich een nietige
dwerg waant. Maar wie kan zich
voorstellen wat 32 miljoen paarde-
krachten is. Evenveel als enige dui
zenden locomotieven? Niemand heeft
ooit zoveel locomotieven bij elkaar
gezien.
Een nietige dwerg voelt men zich
op de tentoonstelling ook onder het
model op ware grootte van een astro
nomische kunstmaan, waarmee in de
naaste toekomst de sterrenkundigen
voor het eerst in de geschiedenis een
niet door de dampkring vertroebelde
blik op het uitspansel kunnen werpen..
Twèe van dezè reusachtige weten
schappelijke kunstmanen worden nu
in opdracht van de Amerikaanse rijks
dienst voor luchtvaart en ruimtevaart
(NASA) gebouwd. Deze twee gaan
samen krachtens de gesloten contrac
ten dertig miljoen dollar kosten.
voerd worden zich in de schaduw
zal bevinden. De robot is dan bij ge
brek aan zon tot werkeloosheid ge-
doemd.
O Ruimtevaartroulette noemt men dit
elektronische spel. In het midden onder
de koepel van plexiglas draait een kleine
aardbol om de eigen as. Langs de rand
van de roulettebeweegt de maan
(voorop de foto) zich in een wijde baan
om de aarde. Met een druk-op-de-knop
kan de speler het moment kiezen waarop
4} if
De ongeveer 50 kilo wegende
maanrobot kan volgens de ontwer
pers met een snelheid van ongeveer
drie kilometer per uur over de opper
vlakte van de maan rondstappen. Met
die slakkengang zou een zorgvuldig
in kaart brengen van de maan zeker
een paar eeuwen vergen.
Daarbij komt nog dat de maanro
bot maar acht uur per etmaal ge
bruikt kan worden voor verkenning-
op-afstand. Alleen in die acht uren is
een metalen kogel in de richting van
de maan wordt geslingerd. Kom t de kogel
dicht genoeg bij de magnetisch gemaakte
tnaan, dan wordt hij aangetrokken. Het
lukt bijna niemand dit kunststukje te
volbrengen. Vrijwel steeds kiest de kogel
een wijde baan naar de aarde terug.
-if- if
radiocontact tussen de bestuurder op
aarde en de robot op de maan moge
lijk. In die acht uren kan de bestuur
der op een televisiescherm alles vol
gen wat de robot op de maan door
zijn stereoscopische televisieogen ziet.
De resterende zestien uren van elk
etmaal zal de maanrobot moeten
„s'rpen".
Verder heeft de maanrobot van el
ke 28 dagen er veertien vakantie om
dat in die twee weken het deel van
de maan waar de verkenningen uitge-
Voor een verkenning van de achter
kant van de maan kan men de
maanrobot jammer genoeg niet ge
bruiken. Het ding zou naar, bij voor
beeld, de Zee van Moskou kunnen
stappen, maar dat zou weinig zin
hebben. Radiocontact tussen de aarde
en de achterkant van ie maan is nu
eenmaal niet mogelijk.
Willen de Amerikanen zelf zien hoe
de achterkant van de maan er uit
ziet dan zullen zij een fotograferende
kunstmaan of een bemande om
de maan heen moeten sturen. De
bevrediging van die nieuwsgierigheid,
niet afgenorqen sedert de Sowjetunie
afbeeldingen van de achterkant van
de maan publiceerde, zal miljarden
dollars gaan kosten Die fantastische
bedragen zullen zelfs voor Amerika
te hoog worden tenzij men er in
slaagt een techniek te ontwikkelen
voor herhaaldelijk gebruik van de
zeer kostbare lanceerraketten. In elke
lancering gaat nu nog telkens voor
verscheidene miljoenen dollars aan
raketmateriaal verloren. Veel zou
zijn gewonnen indien men dat mate
riaal na elke lancering kon bergen
voor gebruik bij volgende lanceringen.
Dit is een van de nieuwe techni
sche mogelijkheden waaraan veel
aandacht wordt besteed in het jaar
lijkse wetenschappelijke congres van
de American Rocket Society, dat
met de grote tentoonstelling in het
Coliseum samenvalt.
dollar voor ruimtevaartprojekten in
de jaren tot 1970", zei Julian Hamil
ton, verbonden aan het grote ruimte
vaartcentrum van dr. Von Braun in
Huntsville, „zal er meer en meer aan
dacht besteed moeten worden aan al
lerlei methoden voor het drukken van
de kosten, bijvoorbeeld de berging
van kostbare lanceerraketten."
Een van de deelnemers aan het
congres zei: „Wat we nu doen is te
vergelijken met het weggooien van
een kostbaar straalvliegtuig na elke
Zo zal volgens de tekening van de
Amerikaanse vliegtuigfabriek Grumman
de astronomische kunstmaan OAO op
ongeveer S00 kilometer hoogte om de
aarde gaan draaien.
transatlantische vlucht. We moeten
zover komen dat wij de lanceerraket
ten vaker dan een keer kunnen ge
bruiken."
Hamilton rekende zijn toehoorders
voor dat per kilo kunstmaangewicht
elke lancering tegenwoordig 2.225 dol
lar kost. Die kosten waren voor de
eerste Amerikaanse kunstmanen
zelfs tien maal zo hoog, 22.250 dol
lar. Bij berging van de machtige lan
ceerraketten of a'thans de eerste
trap daarvan zouden die kosten
kunnen dalen tot ongeveer 110 dollar,
dus tot ongeveer een twintigste.
Uit deze redenering blijkt dat zelfs
het rijke en welvarende Amerika niet
tot in het oneindige miljoenen en
nog eens miljoenen de wereldruimte
in kan blijven slingeren, en bezig is
zuiniger oplossingen te zoeken.
„Nu er gesproken wordt over het
uitgeven van ongeveer dertig miljard
(Advertentie)
Eigen nieuwsdienst
UTRECHT. „Laten zij die zelf reeds genieten van de vrije zaterdag
denken aan hen in het winkelbedrijf, die nog niet zover zijn. Wij vragen
het publiek op zaterdag zo vroeg mogelijk boodschappen te doen en bij
voorkeur niet op zaterdagmiddag te gaan winkelen."
Het was de aftredende voorzitter
van de Nederlandse Christelijke Be.
ambtenbond, de heer J. M. Harthoorn,
die deze vraag stelde op een bijeen-
0A0
De plannen voorzien in de lance
ring van de eerste astronomische
kunstmaan omstreeks het einde van
1963. Men hoopt de kunstmaan, aan
geduid met de codenaam OAO, in een
cirkelvormige baan om de aarde te
kunnen brengen. Die baan zal onge
veer 800 kilometer boven de aarde
liggen.
Een echte sterrenwacht in de we
reldruimte zal het echter nog niet
zijn. Telescopen zullen nog niet tot de
uitrusting van deze astronomische
kunstmanen behoren. De OAO zal een
eerste hulpmiddel zijn voor de ster
renkundigen bij het bestuderen van de
stralingen uit de wereldruimte die
niet of nauwelijks door de dampkring
heendringen.
De machtige OAO spreekt mis
schien minder tot de verbeeldings
kracht van de Amerikaanse bezoe
kers van de tentoonstelling dan de
maanrobots die er te zien zijn, ook
al zijn die fantastische geesteskinde
ren van ingenieurs, kleine schaalmo
dellen.
Een ervan is een spinachtig appa
raat op zes poten dat draadloos be
stuurbaar is en moet kunnen kijken"
met behulp van een stereoscopische
televisiecamera die bevestigd is op
een in alle richtingen draaibare
steel. Aan het einde van een andere
beweegbare steel zit een mechanische
klauw. De energie die nodig is om
deze mechanische maanspin van me
taal en plastic in werking te stellen
wordt geleverd door een beweegbaar
paneel zonnebatterijen dat op een
driehoekig lichaam is geplaatst.
Een toekomstdroom uit een fantas
tisch ruimtevaartverhaal? Niet vol
gens de ontwerpers. Zij hopen dat de
mechanische maanspin omstreeks 1963
op de maan zal gaan werken als ver
kenner. De plannen voor verkenning
van de maan liggen al lang gereed.
De codenaam ervoor is Project Sur
veyor.
VRIJDAG 20 OKTOBER 1961
RADIO
HILVERSUM 1,402 M.
VAKA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram;
S00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym v d vrouw;
9.10 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Schoolradio.
VPRO; 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing;
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V d
vrouw; 11.00 V d kleuters; 11.15 Pianore
cital' 11.45 Orgelspel. AVRO; 12.00 Lichte
muz: 12.20 Regeringsuitz.: Uilz. v d landb;
12.30 Land- en tumbmeded; 12.33 Sportuitz;
12 50 Pianospel; 13.00 Nws: 13.15 Meded
en gram; 13.25 Beursber; 13.30 Promenade
ork en soliste; 14.00 Viool en piano; 14.30
Voordr; 14-50 Gram: 13.00 Literaire quiz.
VARA- 16.00 Grepen uit de muziekgeschie
denis muzik lezing; 16.30 V d zieken: 17.00
V d jeugd; 17?50 Act; 18.00 Nws; 18.15 Pol
lezing- 18.25 Lichte muz; 18.50 De puntjes
oo dl' i lezing; 19.00 V d kind: 19.10 Meis
jeskoor VPRO: 19.30 Gram; 19.45 Gram,
19 50 VPRO-nws; 20.00 Nws; 20.05 Boekbe-
spr 2010 Fümrubriek: 20.20 Nederlandse
geloofsbelijdenis 400 jaar. lezing (I); 20.3a
Cabaret; 20.50 De wereld vergadert lezing
VARA' 21.00 Lichte muz: 21.30 Handigheid
of sokken? gesprek over speelautomaten;
22.00 Ete muz; 22.15 Buitenl weekoverz;
22.30 Nws VPRO: 2230 Wat maken wij
van ons huwelijk?, gesprek VARA 23 00
Soc nws in Esperanto; 23.10 Gram. 23.55
24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 M.
NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber: 7.10 Gram
7.30 Gewijde muz; 7.50 Meditatie; 8.00
Nws; 8.15 Radiokrant; 8.3o Gram. 9.00 V
d zieken; 9.35 Gram; 9.40 V d vrouw; 10.10
Gram; 10.15 Morgenwijding; 10.45 Kamer-
muz; 11.15 Voor de oudere luisteraars; 12.00
Amus muz; 12.30 Land- ën tuinbmeded:
12.33 Gram; 12.53 Gram of act; 13.00 Nws;
13.15 Volksmuz; 13.40 Gram; 14.05 School
radio: 14.25 Gram; 15.00 Gram; 15.50 Lich
te muz; 16.15 Duizendschoon, lezing; 16.30
Kamermuz; 16.50 Gram; 17.00 Voordr:
17.20 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Gram;
18.00 Accordeonmuz; 18.20 Licht progr:
18.50 Regeringsuitz; 19.00 Nws en weerber;
19.10 Op de man af, praatje; 19.15 Gram;
19.30 Radiokrant; 19.50 Koorzang en orgel:
20.20 Gevar progr; 21.20 Lichte muz; 21.51
Gram; 22.00 Kerkorgelconc; 22.30 Nws;
22.40 Wijd als de wereld, lezing; 23.00 Ka-
merork; 23.40 Gram; 23.55-24.00 Nws.
NTS: 20.00 Journ en weeroverz. VARA:
20.20 Expresso; 21.00 Inspecteur Leclerc,
TV-film; 21.25 Gevar progr.
BELGIË VLAAMS
19.00 Lekenmoraal en filosofie; 19.30 V d
vrouw; 20.00 Nws; 20.25 Het manneke; 20.30
TV-spel; 21.35 Filmprogr; 22,20 Documen
taire; 22.45 Nws.
Van een onzer verslaggevers
A MSTERDAM. De kritiek die de VPRO in zijn plan voor een nationale omroep dit
jaar heeft geuit op het „huidige coördinatiesysteem bij de radio" is een van de pun
ten geweest om het meelopen in de pas van de coördinatie door de VPRO in de
programma-coördinatiecommissie aan de orde te stellen.
DEN HAAG In de vacature-De Rijk
isoc.) in de Eerste Kamer is benoemd
de heer W. Thomassen, burgemeester
van Enschede. Dr. E. Brongersma te
Heemstede, die eerder was benoemd,
wenste niet in aanmerking te komen.
Dit zei de voorzitter van de com
missie, de heer Broeksz, gistermid
dag op de persconferentie die het
bestuur van de Nederlandse Radio
Unie in Amsterdam had belegd.
De andere punten die meetelden,
waren aldus de heer Broeksz, de
kritiek in de pers op het gebrek
aan coördinatie, met name op de
vrijdagavonden en het feit dat deze
aangelegenheid ook bij de punten
behoort, die de commissie Scholten
voorgelegd heeft gekregen om ad
vies over uit te brengen.
Nog nooit
De „kritiek van binnenuit" zoals de
heer Broeksz de opmerkingen in het
plan van de V.P.R.O. kwalificeerde,
was scherp en verrassend. „Nog nooit",
zo riep hij uit, „heeft de V.P.R.O. of
iemand anders in zulke scherpe be
woordingen het tegenwoordige werk
van de commissie aangetast." Met
name de conclusie van de V.P.R.O.
„de coördinatie is een chaos" had
hem diep getroffen.
Getroffen was de heer Broeksz
eveneens door een artikel in De Post
hoorn in januari van dit jaar, waarin
kritiek werd uitgeoefend op de vrijdag
avonden. „Dat was een reden voor mij
om deze zaak eens na te gaan en toen
bleek dat juist die avond inderdaad
de toets van de kritiek niet kon door
staan."
Op de voorjaarsvergadering van 14
april bij de behandeling van het
zomerschema der omroepverenigingen
is toen het vraagstuk van dit ge
brek aan coördinatie aan de orde ge
steld. De programma's van de V.P.R.O.,
zo zei de heer Broeksz op die vergade
ring, moeten voortaan bij de coördi
natie worden betrokken met erken
ning overigens van de bijzondere po
sitie van deze omroep. Als voor de
V.P.R.O. gewenste verhouding tussen
gesproken woord en muziek stelde hij
voor de toekomst in het vooruitzicht
5050.
Consequentie
„De V.P.R.O. heeft in een brief van
zijn voorzitter, dr. De Koning, ge
weigerd aan de coördinatiemaatregelen
mee te doen", aldus de heer Broeksz.
„Als argument noemde hij dat de
V.P.R.O. al jaren buiten de coördi
natie werd gehouden, dat de autonomie
van de V.P.R.O. werd aangetast en dat
er een nieuwe omroepwet voor de
deur stond."
„Met alle waardering voor deze ar
gumenten moet ik toch stellen," aldus
de heer Broeksz, „dat wie zich voor
coördinatie uitspreekt (zoals de
V.P.R.O. in zijn plan doet) de conse
quentie moet trekken, dat er dan ook
inbreuk gedaan wordt op zijn auto
nomie. In zijn brief had dr. De Koning
zich bovendien in beginsel uitgespro
ken voor coördinatie."
Op die vergadering van 14 april zijn
er nog drie gevolgd. Op 23 juni is in
„een vrije bespreking" zoals de heer
Broeksz zei, getracht verder te komen,
maar zonder resultaat en op 14 juli (de
wintersehema's waren aan de orde voor
coördinatie) bleek dat, zo zei de heer
Broeksz, „de VPRO geen enkele reke
ning had gehouden met onze suggesties
om met de coördinatie (vrijdagavond)
mee te doen.
Nogmaals is toen door de leden van
de commissie aan de VPRO gevraagd
de coördinatie op vrijdagavond door te
voeren, maar andermaal bleek de VPRO
niet bereid het spel te spelen".
Tenslotte zijn op een vergadering van
27 juli enkele eoördinatiebesluiten ge
nomen, die betrekking hebben op de
vrijdag- en zaterdagavondprogramma's
van de VPRO. Aan de VPRO is dus
alleen gesteld op bepaalde uren bepaal
de uitzendingen gesproken woord te
vervangen door muziek.
De heer Broeksz stelde nadrukke
lijk, dat de gelijke verhouding gespro
ken woordmuziek (de 5050 clausule
dus) alleen als een in de toekomst ge
wenste verhouding voor de VPRO-pro-
gramma's was. „Van een besluit in die
vorm is geen sprake en zal dat ook
niet zijn", zo zei hij.
Toen de VPRO ook na 27 juli weiger
achtig bleef, heeft het bestuur van de
Nederlandse Radio Unie de kwestie
voorgelegd aan de regeringscommissa
ris voor het radiowezen. Daarop ver
klaarde de VPRO zich onder protest
bereid de maatregelen te aanvaarden,
maar stelde de staatssecretaris hiervan
in kennis. Volgens de heer Broeksz is
in deze affaire beroep bij de minister
wel mogelijk. Diens besluit dient dus
te worden afgewacht.
De heer Broeksz bestreed de stelling
dat de VPRO bestraft werd voor zijn
nationale omroepplan. „Bij de coördi
natie besluiten is er steeds sprake van
vier omroepen tegen één, onverschillig
welke dit is. De VPRO verkeert be
paald niet in een uitzonderingspositie.
Op de vergadering van 23 juni heb ik
tegen de heer Padt van de VPRO ge
zegd, dat hij niet bestraft werd voor
zijn rapport, maar dat zijn beschuldi
gingen („de huidige coördinatie is een
chaos") eenvoudigweg niet genegeerd
konden worden".
Over het feit, dat de Nederlandse
Radio Unie nu een persconferentie
hield, waarbij de VPRO niet was ver
tegenwoordigd, zei de heer Van Doorn
nog, dat het helemaal niet vreemd was
na de uiteenzetting van de VPRO
van het minderheidsstandpunt nu een
uiteenzetting van het meerderheids
standpunt te geven, zonder dat de VPRO
daar nu bij aanwezig was.
PALAZZO STOND BIJNA
DRIE EEUWEN OP
INSTORTEN
ROME (AP). Het dak van het Pa
lazzo di Montecitorio waar het Italiaan
se Huis van afgevaardigden zetelt, blijkt
bijna drie eeuwen lang op instorten ge
staan te hebben.
Arbeiders die onlangs in de kelder
van het Palazzo een luchtverversingsin
stallatie aanlegden kwamen tot de ver
bazingwekkende ontdekking dat een van
de hoofdmuren geen fundament had. De
muur vertoonde reeds lang scheuren,
maar niemand had hiervan de oorzaak
ontdekt.
De afgevaardigden kregen vandaag
te horen dat zij steeds groot gevaar heb
ben gelopen om het dak op hun hoofd te
krijgen. Het gevaar is inmiddels be
zworen: arbeiders hebben een stevige
betonnen fundering onder de muur ge
maakt. Zij zeiden dat het een wonder
is dat de muur het zonder deze steun
zolang heeft uitgehouden.
NAAR AANLEIDING VAN de
woorden van de heer Broeksz
vonden wij ds. Spelberg, predikant
directeur van de VPRO, gister
avond graag bereid zijn commen
taar te geven.
Volgens zijn oordeel werd de
heer Padt wel degelijk verrast
door een uit zijn oordeel context
gelicht citaat uit het plan van de
VPRO, dat de heer Broeksz hem
op de PCC-vergadering van 23 juni
voorhield. „Natuurlijk was de
kwestie van de coördinatie ten
aanzien van onze omroep al eer
der aan de orde gesteld, in feite
direct nadat ons plan was ver
schenen", .aldus dr. Spelberg. „Wij
hebben echter steeds geweigerd op
grond van de reeds vermelde pun
ten."
„Toen echter de heer Padt werd
verweten dat wij het werk van de
PCC hadden gekwalificeerd ais een
chaos verweerde deze zich door te
zeggen dat „coördinatie-richtlijnen"
op de agenda stond en niet het
nationale omroepplan.
Volgens de heer Broeksz ging
het echter alleen om de kritiek
tegen het huidige systeem, waarop
de heer Padt repliceerde dat dit
citaat niet los gezien kon worden
van de context en dat hij in dit
geval dus een debat over het hele
plan wenste. Iets, waar de heer
Broeksz natuurlijk niet op inging."
Onhoudbaar
Ds. Spelberg gaf volmondig toe,
dat de PCC bijzonder geduldig en
soepel was geweest, „maar" zo zei
hij, „wij stonden nu eenmaal op
een standpunt, dat tegengesteld
was aan de wensen van de com
missie."
Met nadruk zei hij verder dat
de verhouding 5050 ook beslist
geen deel uitmaakt van enig be
sluit van de PCC. „Maar daar moe
ten wij naar toe en u weet wat dat
zeggen wil."
In ai deze woorden over en weer
blijft staande, dat de VPRO onder
meer op grond van bepaalde op
vattingen in zijn schets voor een
nationale omroep door de PCC voor
het feit is gesteld, dat hij dan
voortaan maar moest meedoen met
de coördinatie, ongeacht het feit
dat met bijna zes uur zendtijd per
week, versnipperd over alle dagen
van die week en voor een aan
zienlijk deel gewijd aan laten wij
zeggen principiële uitzendingen,
iedere wijziging, ook de geringste,
onduldbaar zwaar moet wegen.
komst van deze bond in Utrecht. Hij
zag nog niet hoe de werktijdverkor
ting in het winkelbedrijf kan worden
doorgevoerd met handhaving van de
huidige winkelsluitingsbepalingen. Het
is om dit alles dat de N.C.B. zich
heeft uitgesproken voor een vrije za
terdagmiddag in het winkelbedrijf.
De heer Harthoorn bleek ongerust
te zijn over de voortgaande technifice-
ring van het Nederlandse bedrijfsle
ven. Het aantal beambten in de be
drijven zal daardoor sterk groeien.
Reeds behoort een derde deel van
onze beroepsbevolking tot deze groep,
die alle werknemers tussen handarbei
ders en hoger personeel omvat. In
Amerika is nu vijftig procent van de
werknemers beambte, witte-boorddra-
ger. Voor Nederland en West-Duits-'
land is dit percentage 35, voor Zwe
den en Zwitserland ligt het iets hoger.
Deze ontwikkeling schept volgens de
heer Harthoorn voor de vakbeweging
een probleem; beambten zijn name
lijk in het algemeen minder geneigd
lid van een vakbond te worden dan
arbeiders. De invloed van de vakbe
weging kan door voortgaande techni-
ficering weieens sterk verminderen.
DONDERDAG O.mstreeks 7.30 gaat
de tweede aflevering van de radiostrip
Het vogelkwartier via Hilversum 1 de
lucht in. De eerste aflevering is ons
niet meegevallen, misschien moet de
wijkraad eerst wat op gang komen?
Eraan vooraf gaat Zing met ons mee
(7.05).
Lys Assia is gastsoliste in het Don-
dagavondmozaïek van de N.C.R.V..
Zij wordt begeleid door Dolf van der
Lindens Metropole orkest. Om 9 uur,
Hilversum 2.
Zoals iedere donderdag speelt ook va
navond de Engels-Italiaanse pianist
Semprini weer in het Light programme
van de B.B.C. (Semprini Serenade.
9.31). Daarna volgt jazzmuziek (10.40).
In het Nederlandse programma van
Radio Brussel kan men vanavond om
8.00 naar de Solisten van Zagreb on
der leiding van Antonio Janigro luiste
ren. Uitgevoerd worden werken van
Telemann. Om 8.15 is er over de zen
ders van de W.D.R. een uitzending
van de Tiende Internationale Muziek-
wedstrijd te Münehen. Het Symfonie
orkest van de Beierse Omroep staat
onder leiding \*n Hans Gierster en
Jan Koetsier.
televisie
DONDERDAG - „Principes" is de
titel van het televisiespel van van
avond. Het wordt opgevoerd door le
den van de Haagse Comedie (9 uur).
Eraan vooraf gaan prof. dr. Van Hoiks
Gesprek aan de schrijftafel (8.20) en
een programma waarin drie jonge stu
denten vragen stellen aan de minister
van defensie, ir. Visser (8.30).
België Vlaams: De dramatische
film van Ivan Pyriev „De witte nach
ten van St. Petersburg' naar een ro
man van Dostojevsky gaat over een
man die buiten de wereld leeft, doch
plotseling kennis moet nemen van de
werkelijkheid (8.30). In „Wegwijzer"
worden een aantal sociale vraagstuk
ken aan de orde gesteld (10.00).
Duitsland: Na het „Mitteldeutsches
Tagebuch" uit Berlijn (8.20) wordt een
tv-spel van William Saroyan voor de
camera's gebracht „De Parijse kome
die" over een boer uit Texas, wiens
huwelijk schipbreuk leed
V