Voor anderhalve dollar een ruimtepaspoort V. P. R. O. WAS NIET BEREID HET SPEL MEE TE SPELEN PUBLIEK MAAKT SPELEND KENNIS MET PROBLEMEN ZONDER WEERGA Woonscheepje gezonken Na elke vlucht gooien we het vliegtuig weg CHRISTELIJKE BEAMBTENBOND YOOR VRIJE ZATERDAGMIDDAG IN HET WINKELBEDRIJF programma's De heer Broeksz namens N.R.U.: Kritiek was te scherp COMMENTAAR Ontsporing stagneert tramverkeer 32 miljoen paarden Nieuwsgierig Duur In 1963? IN HET KORT televisie"] vandaag Donderdag 19 oktober 1961 Pag. 9 Van onze redacteur wetenschappen NEW YORK. Voor anderhalve dollar kan iedereen lid worden van de Vereniging van niet-praktizerende astronauten. Hij verkrijgt het lidmaatschap aan het einde van een gesimuleerde vlucht in een model op ware grootte van de Mercury, de kunstmaan waarin de Amerikaanse astronauten Shepard en Grissom hoog boven de Atlantische Oceaan hebben gevlogen. Het model is bestuurbaar. Wie weinig last van duizeligheid heeft kan het met enkele eenvoudige handgrepen om zijn drie assen laten draaien. Voor die zelfde anderhalve dollar, de toegangs prijs voor de imposante industriële ruimtevaarttentoonstelling in het Newyorkse Coliseum kan hij ook zijn algemene begaafdheden beproe ven. Het komt daarbij in de eerste plaats aan op snelle visuele reacties. Wie de proef goed doorstaat krijgt naast zijn scorekaart een Ruimtevaart paspoort. De bezoekers aan de ruimte vaarttentoonstelling hebben ook de gelegenheid hun behendigheid in het lanceren van een raket naar de maan te tonen. Dat gaat ongeveer op dezelfde manier als op de kermis met de vliegende bommen, maar dan niet in het horizontale vlak. Onder een koepel van plexiglas draait de maan in een wijde boog om de aarde heen op een diepzwart horizon taal vlak. Drukt men op een knop, dan maakt zich een kleine metalen kogel los van de aarde. Deze kogel wordt weggeslingerd in de richting van de maan. Alleen wanneer men precies op het goede ogenblik op de knop drukt komt de kogel zo dicht bij de (magnetisch gemaakte) maan dat zij hem naar zich toe trekt. Het verschil met het kansspel op de kermis met de snel ronddraaiende vliegtuigjes is dat er geen dozen bonbons of blikken koekjes mee zijn te winnen. Het uitloven van prijzen zou overigens geen zin hebben. De kans op winst is zeker kleiner dan een op duizend. Wie zijn kansen een paar malen heeft beproefd beseft hoe verschrik kelijk moeilijk het moet zijn de maan te raken. Zo is er op deze tentoonstelling zeer veel dat de belangstellende leek met eenvoudige middelen een indruk geeft van de ingewikkelde technische vraag stukken in de ruimtevaarttechniek. Hij komt echter pas tot het besef hoe groot de gigantische raketten zullen zijn waarmee Amerika over enkele jaren drie mannen in een ruimteschip naar de maan zal zenden wanneer hij opziet naar het model op ware grootte van de combinatie van acht raketmotoren van de Saturn. 9 Model op ware grootte van de OAO, de grootste Amerikaanse wetenschappe lijke kunstmaan. Zo worden de kleine mensjes op de tentoonstelling geconfron teerd met grote ruimtezaken. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Vermoedelijk ten gevolge van enige golfslag van een langsvarend motorschip is gisteravond omstreeks elf uur een bedaagd woonschip in de Rotte ter hoogte van de Croos- wijksebocht lek geslagen en in zinkende toestand geraakt. Het woonschip de Johanna maakte slagzij naar de wal. Dat er onraad dreigde merkten de slapende bejaarde bewoners pas toen hun ledi kanten begonnen te schuiven. Het water stond toen al kniehoog in de woonruimte. Bijgestaan door burgers en politie wisten de 76-jarige F. H. Tegelaars en de zeventigjarige Joh. Sicardi nog juist bijtijds in nachtgewaad en haastig bijeen gegaarde kleren veilig de wal te be reiken. Juist bijtijds, want de Johanna maakte steeds meer water en zakte stilaan naar de modderige bodem van de Rotte. Op het politiebureau aan de Boezem singel is de beide gedupeerde drenkelin gen voorlopig gastvrijheid verleend. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Kortsluiting in een elektrische wissel veroorzaakte gister avond omstreeks kwart voor acht op de hoek van de Mauritsweg en de Van Oldenbarneveltstraat een ontsporing van een gelede tram van lijn 3. Het eerste wielstel was juist over de wissel toen de wisseltongen versprongen. Het tweede en derde wielstel volgden even het rechte spoor waarna beiden uit de rails werden getrokken. De ontspoorde wielstellen ploegden zich diep in het grindbed en dientenge volge was het uiterst moeilijk ze wéér in de rails terug te brengen. Dat werd een karwei van ruim drie uur! Al die tijd ondervond het tramverkeer op de lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11 en 14, die moesten worden omgeleid, grote vertra ging. Pas om elf uur kon het zwaar be schadigde tramrijtuig, waarvan ook de stroomafnemer was geraakt, worden weg gesleept. Pas daarna kon het verkeer over de acht gestagneerde tramlijnen weer langs de normale routes worden geleid. Die acht motoren zullen zo krijgt hij te horen, samen een kracht van 32 miljoen paardekrachten ontwikke len wanneer de Saturn wordt gelan ceerd. Het cijfer is even overdonde rend als het reusachtige model, waar onder de bezoeker zich een nietige dwerg waant. Maar wie kan zich voorstellen wat 32 miljoen paarde- krachten is. Evenveel als enige dui zenden locomotieven? Niemand heeft ooit zoveel locomotieven bij elkaar gezien. Een nietige dwerg voelt men zich op de tentoonstelling ook onder het model op ware grootte van een astro nomische kunstmaan, waarmee in de naaste toekomst de sterrenkundigen voor het eerst in de geschiedenis een niet door de dampkring vertroebelde blik op het uitspansel kunnen werpen.. Twèe van dezè reusachtige weten schappelijke kunstmanen worden nu in opdracht van de Amerikaanse rijks dienst voor luchtvaart en ruimtevaart (NASA) gebouwd. Deze twee gaan samen krachtens de gesloten contrac ten dertig miljoen dollar kosten. voerd worden zich in de schaduw zal bevinden. De robot is dan bij ge brek aan zon tot werkeloosheid ge- doemd. O Ruimtevaartroulette noemt men dit elektronische spel. In het midden onder de koepel van plexiglas draait een kleine aardbol om de eigen as. Langs de rand van de roulettebeweegt de maan (voorop de foto) zich in een wijde baan om de aarde. Met een druk-op-de-knop kan de speler het moment kiezen waarop 4} if De ongeveer 50 kilo wegende maanrobot kan volgens de ontwer pers met een snelheid van ongeveer drie kilometer per uur over de opper vlakte van de maan rondstappen. Met die slakkengang zou een zorgvuldig in kaart brengen van de maan zeker een paar eeuwen vergen. Daarbij komt nog dat de maanro bot maar acht uur per etmaal ge bruikt kan worden voor verkenning- op-afstand. Alleen in die acht uren is een metalen kogel in de richting van de maan wordt geslingerd. Kom t de kogel dicht genoeg bij de magnetisch gemaakte tnaan, dan wordt hij aangetrokken. Het lukt bijna niemand dit kunststukje te volbrengen. Vrijwel steeds kiest de kogel een wijde baan naar de aarde terug. -if- if radiocontact tussen de bestuurder op aarde en de robot op de maan moge lijk. In die acht uren kan de bestuur der op een televisiescherm alles vol gen wat de robot op de maan door zijn stereoscopische televisieogen ziet. De resterende zestien uren van elk etmaal zal de maanrobot moeten „s'rpen". Verder heeft de maanrobot van el ke 28 dagen er veertien vakantie om dat in die twee weken het deel van de maan waar de verkenningen uitge- Voor een verkenning van de achter kant van de maan kan men de maanrobot jammer genoeg niet ge bruiken. Het ding zou naar, bij voor beeld, de Zee van Moskou kunnen stappen, maar dat zou weinig zin hebben. Radiocontact tussen de aarde en de achterkant van ie maan is nu eenmaal niet mogelijk. Willen de Amerikanen zelf zien hoe de achterkant van de maan er uit ziet dan zullen zij een fotograferende kunstmaan of een bemande om de maan heen moeten sturen. De bevrediging van die nieuwsgierigheid, niet afgenorqen sedert de Sowjetunie afbeeldingen van de achterkant van de maan publiceerde, zal miljarden dollars gaan kosten Die fantastische bedragen zullen zelfs voor Amerika te hoog worden tenzij men er in slaagt een techniek te ontwikkelen voor herhaaldelijk gebruik van de zeer kostbare lanceerraketten. In elke lancering gaat nu nog telkens voor verscheidene miljoenen dollars aan raketmateriaal verloren. Veel zou zijn gewonnen indien men dat mate riaal na elke lancering kon bergen voor gebruik bij volgende lanceringen. Dit is een van de nieuwe techni sche mogelijkheden waaraan veel aandacht wordt besteed in het jaar lijkse wetenschappelijke congres van de American Rocket Society, dat met de grote tentoonstelling in het Coliseum samenvalt. dollar voor ruimtevaartprojekten in de jaren tot 1970", zei Julian Hamil ton, verbonden aan het grote ruimte vaartcentrum van dr. Von Braun in Huntsville, „zal er meer en meer aan dacht besteed moeten worden aan al lerlei methoden voor het drukken van de kosten, bijvoorbeeld de berging van kostbare lanceerraketten." Een van de deelnemers aan het congres zei: „Wat we nu doen is te vergelijken met het weggooien van een kostbaar straalvliegtuig na elke Zo zal volgens de tekening van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Grumman de astronomische kunstmaan OAO op ongeveer S00 kilometer hoogte om de aarde gaan draaien. transatlantische vlucht. We moeten zover komen dat wij de lanceerraket ten vaker dan een keer kunnen ge bruiken." Hamilton rekende zijn toehoorders voor dat per kilo kunstmaangewicht elke lancering tegenwoordig 2.225 dol lar kost. Die kosten waren voor de eerste Amerikaanse kunstmanen zelfs tien maal zo hoog, 22.250 dol lar. Bij berging van de machtige lan ceerraketten of a'thans de eerste trap daarvan zouden die kosten kunnen dalen tot ongeveer 110 dollar, dus tot ongeveer een twintigste. Uit deze redenering blijkt dat zelfs het rijke en welvarende Amerika niet tot in het oneindige miljoenen en nog eens miljoenen de wereldruimte in kan blijven slingeren, en bezig is zuiniger oplossingen te zoeken. „Nu er gesproken wordt over het uitgeven van ongeveer dertig miljard (Advertentie) Eigen nieuwsdienst UTRECHT. „Laten zij die zelf reeds genieten van de vrije zaterdag denken aan hen in het winkelbedrijf, die nog niet zover zijn. Wij vragen het publiek op zaterdag zo vroeg mogelijk boodschappen te doen en bij voorkeur niet op zaterdagmiddag te gaan winkelen." Het was de aftredende voorzitter van de Nederlandse Christelijke Be. ambtenbond, de heer J. M. Harthoorn, die deze vraag stelde op een bijeen- 0A0 De plannen voorzien in de lance ring van de eerste astronomische kunstmaan omstreeks het einde van 1963. Men hoopt de kunstmaan, aan geduid met de codenaam OAO, in een cirkelvormige baan om de aarde te kunnen brengen. Die baan zal onge veer 800 kilometer boven de aarde liggen. Een echte sterrenwacht in de we reldruimte zal het echter nog niet zijn. Telescopen zullen nog niet tot de uitrusting van deze astronomische kunstmanen behoren. De OAO zal een eerste hulpmiddel zijn voor de ster renkundigen bij het bestuderen van de stralingen uit de wereldruimte die niet of nauwelijks door de dampkring heendringen. De machtige OAO spreekt mis schien minder tot de verbeeldings kracht van de Amerikaanse bezoe kers van de tentoonstelling dan de maanrobots die er te zien zijn, ook al zijn die fantastische geesteskinde ren van ingenieurs, kleine schaalmo dellen. Een ervan is een spinachtig appa raat op zes poten dat draadloos be stuurbaar is en moet kunnen kijken" met behulp van een stereoscopische televisiecamera die bevestigd is op een in alle richtingen draaibare steel. Aan het einde van een andere beweegbare steel zit een mechanische klauw. De energie die nodig is om deze mechanische maanspin van me taal en plastic in werking te stellen wordt geleverd door een beweegbaar paneel zonnebatterijen dat op een driehoekig lichaam is geplaatst. Een toekomstdroom uit een fantas tisch ruimtevaartverhaal? Niet vol gens de ontwerpers. Zij hopen dat de mechanische maanspin omstreeks 1963 op de maan zal gaan werken als ver kenner. De plannen voor verkenning van de maan liggen al lang gereed. De codenaam ervoor is Project Sur veyor. VRIJDAG 20 OKTOBER 1961 RADIO HILVERSUM 1,402 M. VAKA: 7.00 Nws; 7.10 Gym; 7.23 Gram; S00 Nws; 8.18 Gram; 9.00 Gym v d vrouw; 9.10 Gram; 9.35 Waterst; 9.40 Schoolradio. VPRO; 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V d vrouw; 11.00 V d kleuters; 11.15 Pianore cital' 11.45 Orgelspel. AVRO; 12.00 Lichte muz: 12.20 Regeringsuitz.: Uilz. v d landb; 12.30 Land- en tumbmeded; 12.33 Sportuitz; 12 50 Pianospel; 13.00 Nws: 13.15 Meded en gram; 13.25 Beursber; 13.30 Promenade ork en soliste; 14.00 Viool en piano; 14.30 Voordr; 14-50 Gram: 13.00 Literaire quiz. VARA- 16.00 Grepen uit de muziekgeschie denis muzik lezing; 16.30 V d zieken: 17.00 V d jeugd; 17?50 Act; 18.00 Nws; 18.15 Pol lezing- 18.25 Lichte muz; 18.50 De puntjes oo dl' i lezing; 19.00 V d kind: 19.10 Meis jeskoor VPRO: 19.30 Gram; 19.45 Gram, 19 50 VPRO-nws; 20.00 Nws; 20.05 Boekbe- spr 2010 Fümrubriek: 20.20 Nederlandse geloofsbelijdenis 400 jaar. lezing (I); 20.3a Cabaret; 20.50 De wereld vergadert lezing VARA' 21.00 Lichte muz: 21.30 Handigheid of sokken? gesprek over speelautomaten; 22.00 Ete muz; 22.15 Buitenl weekoverz; 22.30 Nws VPRO: 2230 Wat maken wij van ons huwelijk?, gesprek VARA 23 00 Soc nws in Esperanto; 23.10 Gram. 23.55 24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 M. NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber: 7.10 Gram 7.30 Gewijde muz; 7.50 Meditatie; 8.00 Nws; 8.15 Radiokrant; 8.3o Gram. 9.00 V d zieken; 9.35 Gram; 9.40 V d vrouw; 10.10 Gram; 10.15 Morgenwijding; 10.45 Kamer- muz; 11.15 Voor de oudere luisteraars; 12.00 Amus muz; 12.30 Land- ën tuinbmeded: 12.33 Gram; 12.53 Gram of act; 13.00 Nws; 13.15 Volksmuz; 13.40 Gram; 14.05 School radio: 14.25 Gram; 15.00 Gram; 15.50 Lich te muz; 16.15 Duizendschoon, lezing; 16.30 Kamermuz; 16.50 Gram; 17.00 Voordr: 17.20 Gram; 17.40 Beursber; 17.45 Gram; 18.00 Accordeonmuz; 18.20 Licht progr: 18.50 Regeringsuitz; 19.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af, praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radiokrant; 19.50 Koorzang en orgel: 20.20 Gevar progr; 21.20 Lichte muz; 21.51 Gram; 22.00 Kerkorgelconc; 22.30 Nws; 22.40 Wijd als de wereld, lezing; 23.00 Ka- merork; 23.40 Gram; 23.55-24.00 Nws. NTS: 20.00 Journ en weeroverz. VARA: 20.20 Expresso; 21.00 Inspecteur Leclerc, TV-film; 21.25 Gevar progr. BELGIË VLAAMS 19.00 Lekenmoraal en filosofie; 19.30 V d vrouw; 20.00 Nws; 20.25 Het manneke; 20.30 TV-spel; 21.35 Filmprogr; 22,20 Documen taire; 22.45 Nws. Van een onzer verslaggevers A MSTERDAM. De kritiek die de VPRO in zijn plan voor een nationale omroep dit jaar heeft geuit op het „huidige coördinatiesysteem bij de radio" is een van de pun ten geweest om het meelopen in de pas van de coördinatie door de VPRO in de programma-coördinatiecommissie aan de orde te stellen. DEN HAAG In de vacature-De Rijk isoc.) in de Eerste Kamer is benoemd de heer W. Thomassen, burgemeester van Enschede. Dr. E. Brongersma te Heemstede, die eerder was benoemd, wenste niet in aanmerking te komen. Dit zei de voorzitter van de com missie, de heer Broeksz, gistermid dag op de persconferentie die het bestuur van de Nederlandse Radio Unie in Amsterdam had belegd. De andere punten die meetelden, waren aldus de heer Broeksz, de kritiek in de pers op het gebrek aan coördinatie, met name op de vrijdagavonden en het feit dat deze aangelegenheid ook bij de punten behoort, die de commissie Scholten voorgelegd heeft gekregen om ad vies over uit te brengen. Nog nooit De „kritiek van binnenuit" zoals de heer Broeksz de opmerkingen in het plan van de V.P.R.O. kwalificeerde, was scherp en verrassend. „Nog nooit", zo riep hij uit, „heeft de V.P.R.O. of iemand anders in zulke scherpe be woordingen het tegenwoordige werk van de commissie aangetast." Met name de conclusie van de V.P.R.O. „de coördinatie is een chaos" had hem diep getroffen. Getroffen was de heer Broeksz eveneens door een artikel in De Post hoorn in januari van dit jaar, waarin kritiek werd uitgeoefend op de vrijdag avonden. „Dat was een reden voor mij om deze zaak eens na te gaan en toen bleek dat juist die avond inderdaad de toets van de kritiek niet kon door staan." Op de voorjaarsvergadering van 14 april bij de behandeling van het zomerschema der omroepverenigingen is toen het vraagstuk van dit ge brek aan coördinatie aan de orde ge steld. De programma's van de V.P.R.O., zo zei de heer Broeksz op die vergade ring, moeten voortaan bij de coördi natie worden betrokken met erken ning overigens van de bijzondere po sitie van deze omroep. Als voor de V.P.R.O. gewenste verhouding tussen gesproken woord en muziek stelde hij voor de toekomst in het vooruitzicht 5050. Consequentie „De V.P.R.O. heeft in een brief van zijn voorzitter, dr. De Koning, ge weigerd aan de coördinatiemaatregelen mee te doen", aldus de heer Broeksz. „Als argument noemde hij dat de V.P.R.O. al jaren buiten de coördi natie werd gehouden, dat de autonomie van de V.P.R.O. werd aangetast en dat er een nieuwe omroepwet voor de deur stond." „Met alle waardering voor deze ar gumenten moet ik toch stellen," aldus de heer Broeksz, „dat wie zich voor coördinatie uitspreekt (zoals de V.P.R.O. in zijn plan doet) de conse quentie moet trekken, dat er dan ook inbreuk gedaan wordt op zijn auto nomie. In zijn brief had dr. De Koning zich bovendien in beginsel uitgespro ken voor coördinatie." Op die vergadering van 14 april zijn er nog drie gevolgd. Op 23 juni is in „een vrije bespreking" zoals de heer Broeksz zei, getracht verder te komen, maar zonder resultaat en op 14 juli (de wintersehema's waren aan de orde voor coördinatie) bleek dat, zo zei de heer Broeksz, „de VPRO geen enkele reke ning had gehouden met onze suggesties om met de coördinatie (vrijdagavond) mee te doen. Nogmaals is toen door de leden van de commissie aan de VPRO gevraagd de coördinatie op vrijdagavond door te voeren, maar andermaal bleek de VPRO niet bereid het spel te spelen". Tenslotte zijn op een vergadering van 27 juli enkele eoördinatiebesluiten ge nomen, die betrekking hebben op de vrijdag- en zaterdagavondprogramma's van de VPRO. Aan de VPRO is dus alleen gesteld op bepaalde uren bepaal de uitzendingen gesproken woord te vervangen door muziek. De heer Broeksz stelde nadrukke lijk, dat de gelijke verhouding gespro ken woordmuziek (de 5050 clausule dus) alleen als een in de toekomst ge wenste verhouding voor de VPRO-pro- gramma's was. „Van een besluit in die vorm is geen sprake en zal dat ook niet zijn", zo zei hij. Toen de VPRO ook na 27 juli weiger achtig bleef, heeft het bestuur van de Nederlandse Radio Unie de kwestie voorgelegd aan de regeringscommissa ris voor het radiowezen. Daarop ver klaarde de VPRO zich onder protest bereid de maatregelen te aanvaarden, maar stelde de staatssecretaris hiervan in kennis. Volgens de heer Broeksz is in deze affaire beroep bij de minister wel mogelijk. Diens besluit dient dus te worden afgewacht. De heer Broeksz bestreed de stelling dat de VPRO bestraft werd voor zijn nationale omroepplan. „Bij de coördi natie besluiten is er steeds sprake van vier omroepen tegen één, onverschillig welke dit is. De VPRO verkeert be paald niet in een uitzonderingspositie. Op de vergadering van 23 juni heb ik tegen de heer Padt van de VPRO ge zegd, dat hij niet bestraft werd voor zijn rapport, maar dat zijn beschuldi gingen („de huidige coördinatie is een chaos") eenvoudigweg niet genegeerd konden worden". Over het feit, dat de Nederlandse Radio Unie nu een persconferentie hield, waarbij de VPRO niet was ver tegenwoordigd, zei de heer Van Doorn nog, dat het helemaal niet vreemd was na de uiteenzetting van de VPRO van het minderheidsstandpunt nu een uiteenzetting van het meerderheids standpunt te geven, zonder dat de VPRO daar nu bij aanwezig was. PALAZZO STOND BIJNA DRIE EEUWEN OP INSTORTEN ROME (AP). Het dak van het Pa lazzo di Montecitorio waar het Italiaan se Huis van afgevaardigden zetelt, blijkt bijna drie eeuwen lang op instorten ge staan te hebben. Arbeiders die onlangs in de kelder van het Palazzo een luchtverversingsin stallatie aanlegden kwamen tot de ver bazingwekkende ontdekking dat een van de hoofdmuren geen fundament had. De muur vertoonde reeds lang scheuren, maar niemand had hiervan de oorzaak ontdekt. De afgevaardigden kregen vandaag te horen dat zij steeds groot gevaar heb ben gelopen om het dak op hun hoofd te krijgen. Het gevaar is inmiddels be zworen: arbeiders hebben een stevige betonnen fundering onder de muur ge maakt. Zij zeiden dat het een wonder is dat de muur het zonder deze steun zolang heeft uitgehouden. NAAR AANLEIDING VAN de woorden van de heer Broeksz vonden wij ds. Spelberg, predikant directeur van de VPRO, gister avond graag bereid zijn commen taar te geven. Volgens zijn oordeel werd de heer Padt wel degelijk verrast door een uit zijn oordeel context gelicht citaat uit het plan van de VPRO, dat de heer Broeksz hem op de PCC-vergadering van 23 juni voorhield. „Natuurlijk was de kwestie van de coördinatie ten aanzien van onze omroep al eer der aan de orde gesteld, in feite direct nadat ons plan was ver schenen", .aldus dr. Spelberg. „Wij hebben echter steeds geweigerd op grond van de reeds vermelde pun ten." „Toen echter de heer Padt werd verweten dat wij het werk van de PCC hadden gekwalificeerd ais een chaos verweerde deze zich door te zeggen dat „coördinatie-richtlijnen" op de agenda stond en niet het nationale omroepplan. Volgens de heer Broeksz ging het echter alleen om de kritiek tegen het huidige systeem, waarop de heer Padt repliceerde dat dit citaat niet los gezien kon worden van de context en dat hij in dit geval dus een debat over het hele plan wenste. Iets, waar de heer Broeksz natuurlijk niet op inging." Onhoudbaar Ds. Spelberg gaf volmondig toe, dat de PCC bijzonder geduldig en soepel was geweest, „maar" zo zei hij, „wij stonden nu eenmaal op een standpunt, dat tegengesteld was aan de wensen van de com missie." Met nadruk zei hij verder dat de verhouding 5050 ook beslist geen deel uitmaakt van enig be sluit van de PCC. „Maar daar moe ten wij naar toe en u weet wat dat zeggen wil." In ai deze woorden over en weer blijft staande, dat de VPRO onder meer op grond van bepaalde op vattingen in zijn schets voor een nationale omroep door de PCC voor het feit is gesteld, dat hij dan voortaan maar moest meedoen met de coördinatie, ongeacht het feit dat met bijna zes uur zendtijd per week, versnipperd over alle dagen van die week en voor een aan zienlijk deel gewijd aan laten wij zeggen principiële uitzendingen, iedere wijziging, ook de geringste, onduldbaar zwaar moet wegen. komst van deze bond in Utrecht. Hij zag nog niet hoe de werktijdverkor ting in het winkelbedrijf kan worden doorgevoerd met handhaving van de huidige winkelsluitingsbepalingen. Het is om dit alles dat de N.C.B. zich heeft uitgesproken voor een vrije za terdagmiddag in het winkelbedrijf. De heer Harthoorn bleek ongerust te zijn over de voortgaande technifice- ring van het Nederlandse bedrijfsle ven. Het aantal beambten in de be drijven zal daardoor sterk groeien. Reeds behoort een derde deel van onze beroepsbevolking tot deze groep, die alle werknemers tussen handarbei ders en hoger personeel omvat. In Amerika is nu vijftig procent van de werknemers beambte, witte-boorddra- ger. Voor Nederland en West-Duits-' land is dit percentage 35, voor Zwe den en Zwitserland ligt het iets hoger. Deze ontwikkeling schept volgens de heer Harthoorn voor de vakbeweging een probleem; beambten zijn name lijk in het algemeen minder geneigd lid van een vakbond te worden dan arbeiders. De invloed van de vakbe weging kan door voortgaande techni- ficering weieens sterk verminderen. DONDERDAG O.mstreeks 7.30 gaat de tweede aflevering van de radiostrip Het vogelkwartier via Hilversum 1 de lucht in. De eerste aflevering is ons niet meegevallen, misschien moet de wijkraad eerst wat op gang komen? Eraan vooraf gaat Zing met ons mee (7.05). Lys Assia is gastsoliste in het Don- dagavondmozaïek van de N.C.R.V.. Zij wordt begeleid door Dolf van der Lindens Metropole orkest. Om 9 uur, Hilversum 2. Zoals iedere donderdag speelt ook va navond de Engels-Italiaanse pianist Semprini weer in het Light programme van de B.B.C. (Semprini Serenade. 9.31). Daarna volgt jazzmuziek (10.40). In het Nederlandse programma van Radio Brussel kan men vanavond om 8.00 naar de Solisten van Zagreb on der leiding van Antonio Janigro luiste ren. Uitgevoerd worden werken van Telemann. Om 8.15 is er over de zen ders van de W.D.R. een uitzending van de Tiende Internationale Muziek- wedstrijd te Münehen. Het Symfonie orkest van de Beierse Omroep staat onder leiding \*n Hans Gierster en Jan Koetsier. televisie DONDERDAG - „Principes" is de titel van het televisiespel van van avond. Het wordt opgevoerd door le den van de Haagse Comedie (9 uur). Eraan vooraf gaan prof. dr. Van Hoiks Gesprek aan de schrijftafel (8.20) en een programma waarin drie jonge stu denten vragen stellen aan de minister van defensie, ir. Visser (8.30). België Vlaams: De dramatische film van Ivan Pyriev „De witte nach ten van St. Petersburg' naar een ro man van Dostojevsky gaat over een man die buiten de wereld leeft, doch plotseling kennis moet nemen van de werkelijkheid (8.30). In „Wegwijzer" worden een aantal sociale vraagstuk ken aan de orde gesteld (10.00). Duitsland: Na het „Mitteldeutsches Tagebuch" uit Berlijn (8.20) wordt een tv-spel van William Saroyan voor de camera's gebracht „De Parijse kome die" over een boer uit Texas, wiens huwelijk schipbreuk leed V

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9