E.V. 0. Zeeland achter plan
voor brug Oosterschelde
Algemene instemming van het
Zeeuwse bedrijfsleven nodig
E.V.O. IN ZEELAND
BOEKT LEDENWINST
Antoinette (met beer)
plaatste eerste steen
Middelburgse firma Maljers
trekt een nieuwe jas aan
BOUW VAN 32 WONING
WETWONINGEN IN GOES
Versterking zeewering
brengt slag toe aan
wilde-plantengroei
KOMT U OOK KIJKEN?
Zeeuwse Chr. Bakkerspatroons
bespraken moeilijkheden
Naastenliefde
in de praktijk
Bereidheid om tol te betalen
Zeeuwsch Dagblad
Manifest
Districtsvergadering in Goes
Deze voorlichtingswagen staat op 12 en 13 oktober
aan de Grote Markt voor het Stadhuis te Goes
Smerdiekse raad
accoord met
aangaan lening
Rioolwerkzaamheden
Oostkapelle gegund
Voorstel van B. en W. aan raad
Novum
Kraamverzorgster
ernstig gewond
Raad van Zierikzee
bezoekt Hatfield
Verdronken zwarte polder
Terrein van zeldzame waarde
Lovenkreek
Andere manier
Woensdag 11 oktober 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
Advertentie
GOES. Zonder enige reserve heeft het district Zeeland van de
Algemene Verladers- en Eigen vervoerdersorganisatie (EVO) zich
gesteld achter het plan van het provinciaal bestuur voor een brug
over de Oosterschelde. Het gehele bedrijfsleven in Zeeland zal zich
achter dit plan moeten stellen, naar de mening van de E.V.O. Het
gaat om een levensbelang voor ons gewest. De bezwaren tegen tol
heffing gaan ver boven het belang, dat met de bouw van deze brug
is gemoeid. Er zal getracht worden een lijst met handtekeningen te
verzamelen om de actie van de E.V.O. (breder gezien; van het ge
hele Zeeuwse bedrijfsleven) kracht bij te zetten. Ook het bedrijfs
leven in Zuid- en Noord-Holland zal geactiveerd moeten worden in
zake dit miljoenenproject.
Protestants-Christelijk
VNKELE dagen geleden is door een-
entwintig gereformeerde socialis
ten op grote schaal onder leiding
gevende gereformeerden verspreid een
brochure; „Omdat wij gereformeerd
zijn" welk vlugschrift kennelijk de
bedoeling heeft de gereformeerden te
bekeren tot het socialisme.
Voor ditmaal zouden we uit dit
pamflet dat in waardige toon is ge
houden één punt aan de orde
willen stellen. Een punt dat de schrij
vers zelf ook nogal hoog zit, nl. het
feit dat men in de P.v.d.A. zijn geeste
lijke bagage niet hoeft weg te mof
felen. Tegen alle verdachtmakingen in
aldus deze adressanten stellen
wij nog eens duidelijk dat het socia
lisme radicaal heeft afgerekend met
de gedachte dat godsdienst privaat
zaak zou zijn! Niet, zo gaan zij voort,
individuele leden, niet de een of an
dere werkgemeenschap, maar de partij
als zodanig verwerpt de gedachte dat
geloof en politiek niets met elkaar te
maken zouden hebben. De „partij
waardeert het in haar leden als zij het
verband tussen hun levens- en staat
kundige overtuiging in hun politieke
arbeid duidelijk doen blijken" (art. 53),
Zeker de christen in de P.v.d.A
krijgt volle ruimte om duidelijk
-li. basis voor het tolgeld worden redelijk
maken waarom hij juist vanuit h -/ geacht.
Evangelie kiest voor het socialisw
Tijdens de gistermiddag in hotel Cen
traal gehouden districtsledenvergade
ring van de E.V.O. waren de aanwezi
gen het roerend eens met de gedach-
tengang van het bestuur. Inmiddels
heeft dit bestuur een gedegen en uit
voerig gedocumenteerd rapport samen
gesteld over het belang van een brug
over de Oosterschelde. Dit rapport is
gezonden aan het hoofdbestuur. En ver
der is eergisteren een brochure versche
nen van het provinciaal bestuur over
de vaste verbinding van de Ooster
schelde. Deze brochure zal in een gro
te oplage worden verspreid.
Bezwaren
Het hoofdbestuur staat weliswaar af
wijzend tegen het heffen van tol en
acht het zelfs in principe onaanvaard
baar» maar het districts'bestuur meent,
dat in dit geval geen bezwaren kunnen
bestaan tegen tolheffing, gezien de gro
te betekenis van deze brug, die voor
de ontsluiting van Zeeland en voor de
uitbreiding van de Randstad Holland
(in het bijzonder voor het verkeer en
het vervoer) onmisbaar wordt geacht.
Bovendien zal ook voor de Haringvliet
brug en de tunnel bij Vlaardingen tol
geheven worden. Het rijk geeft zelf het
voorbeeld, zo werd gisteren in de ver
gadering door de voorzitter, de heer J.
Duvekot, gesteld.
Wel wenst de E.V.O. enige voorwaar
den te verbinden aan de tolheffing.
Naar het oordeel van de EVO zal het
provinciaal bestuur moeten garanderen
dat wanneer door de afdamming van
de Oosterschelde in 1978 het verkeer
over de brug zal worden ontlast, voort
zetting van het heffen van tol niet lan
ger zal plaats vinden. Dit zal dus na
15 jaar het geval kunnen zijn. Boven
dien wordt de voorwaarde gesteld, dat
de kosten verbonden aan het tolgeld
niet boven de variabele kosten per ki
lometer uitkomen. En verder zal het
bedrijfsleven in deze tolheffing ook een
tóem in het kapittel moeten hebben. De
reertarieven over de Oosterschelde tls
mening van de E.V.O. kan de ontslui
ting van Zeeland niet wachten op de
afsluiting van de Oosterschelde. De
brug zal ook na de afsluiting van de
Oosterschelde beslist zijn waarde blij
ven behouden.
Volgens de E.V.O. zal er echter snel
een beslissing moeten vallen. Als deze
beslissing nog enkele jaren zou uitblij
ven dan heeft de bouw van een brug
weinig zin meer.
Met de meeste klem werd er tijdens
de vergadering op gewezen, dat de cen
trale overheid wtkker geschud moet
worden voor de vele verlangens, die er
in Zeeland thans leven. De beslissing
ligt in handen van de rijksoverheid.
Betekenis
Naast het grote belang van Zeeland
is de brug ook van essentiële betekenis
voor het internationale vervoer. Zij be
tekent immers een belangrijke schakel
in het verkeer tussen noordwest Frank
rijk, westelijk België en het westen van
Nederland. Een omvangrijk verkeer
over de Oosterscheldebrug is dan ook
te verwachten
Aan het slot van het rapport aan
het E.V.O.-hoofdbestuur wordt opge
merkt, dat speciaal het wegvervoer
bij de aanleg van deze brug het
grootste belang heeft. De betekenis,
die door de verkeerssector aan de
brug wordt gehecht blijkt uit de be
reidheid tol te betalen, waardoor het
vervoer zelf de brug zal financieren.
„Wij menen daarom met de grootste
klem op de totstandkoming van de
brug over de Oosterschelde te moe
ten aandringen" zo luidt de laatste
zin van het rapport, dat is onderte
kend door de voorzitter en de secre
taris van het district Zeeland van de
E.V.O
De E.V.O. meent dan ook, dat het
Zeeuwse bedrijfsleven alle mogelijke
steun aan het provinciaal bestuur
moeten geven teneinde te komen tot
realisering van dit gigantisch project.
Met het verzamelen van handtekenin
gen van de leden, die dan aangeboden
zullen worden aan het hoofdbestuur
van de E.V.O. en aan het provinciaal
bestuur, zal kracht bijgezet worden
aan het streven.
Maar dat betekent niet dat de partei
als zodanig aan dat getuigenis ij'
gebonden. De partij als gehéél wenst
zich niet aan Gods Woord te binden.
Bij haar politieke beslissingen is het
Woord van God haar geen koersbe-
palend kompas.
Dat is wél het geval in de christe
lijke politieke partijen. Mét de a.r. en
r.k. aldus prof. Van Niftrik ter c.h.u.-
zomerconferentie dit jaar belijden
wij de drieënige God. Dat is geen
stichtelijkheid, maar een geweldige
feitelijkheid. Dat is een saambindend
element van de eerste orde. Het be
tekent ontzaglijk veel ook op het
politieke terrein van elkaar te
weten dat wij in dat geloof staan.
Daarop kan men appelleren. Dat kan
men bij de V.V.D. nooit. En ook niet
bij de P.v.d.A. Daar blijft het parti
culier inzicht. Men kan er zich bij een
beslissing in de partij niet op beroe
pen.
Ja maar zal Buskes zeggen en hij
heeft het gezegd („Jong Gerefor
meerd" van 22 sept. jl.) in de
P.v.d.A. kan en mag men ook een
beroep op de bijbel doen. Ik heb
aldus Buskes dat vele malen ge
daan en ik zal dat blijven doen. Maar
heeft dat beroep effect? zal een ander
vragen. Buskes zegt dan dat het be
roep op de bijbel effect heeft als het
Woord van God ons overtuigt. In die
zin, zegt hij, speelt de bijbel in de
P.v.d.A. een even beslissende rol als
in de christelijke politieke partijen.
Ja maar zo zouden wij willen
zeggen dan toch met dit kardinale
verschil dat binnen de P.v.d.A. een
ander, een humanist of atheïst, d e-
zelfde ruimte krijgt om tegen
gesteld te getuigen dat Christus'
koningschap nu juist niet bestaat en
dat hij juist vanuit deze niet-erken-
ning van Gods soevereiniteit gekomen
is tot een keuze voor het socialisme.
En kan een christen het verlenen van
ruitme aan een dergelijk getuigenis
mede en dat moet hij toch als hij
lid van de partij is voor zijn reke
ning nemen?
Zal door een anti-christelijk getui
genis het beroep op het Evangelie niet
gevaar lopen geneutraliseerd te wor
den? En zou het samen getuigen
en belijden vanuit het Evangelie niet
een zoals Van Niftrik zegt saam
bindend element van de eerste orde
zijn?
Bovendien kent de bijbel de ge
dachte dat de christelijke verantwoor
delijkheid een gem eenschap pe
1 ij k karakter draagt. Zij vraagt
aldus een onzer theologen als poli
tieke verantwoordelijkheid dan ook
om een politiek verband. Hierin
werkt geenszins alleen het beginsel
van 't anders-zijn dan de wereld, van
de christelijke antithese (tegenstelling
gelovigen - ongelovigen), doch voor
alle dingen die van de christelijke
these; de gemeenschappelijk
te bekleden christelijke verantwoor
delijkheid ook op politiek gebied.
En hieraan ontleent een christelijke
politieke partij haar bestaansrecht.
Daarom geloven wij dat bovenbe
doelde brochure in de kring, waar
voor zij is bestemd, weinig weerklank
zal vinden.
Het belang van de brug is vooral ge
legen in de jaren tot 1978. Naar de
Knelpunten
Overigens heeft de E.V.O. zich niet al
leen met het brugproject bezig gehou
den in het afgelopen jaar. Er zijn tal
van andere knelpunten. Zo blijft de
E.V.O. aandringen op verbetering van
de rijksweg door Zeeland. Met name
de flessenhals bij Middelburg baart gro
te zorgen
Ook de veren roepen dagelijks grote
problemen op. De moeilijkheden bij het
Veer Zijpe Anna Jacobapolder zijn
genoegzaam bekend, evenals bij het
veer Kruiningen-Kerkpolder. Uit een
enquete onder de werkgevers in de ka
naalzone is gebleken, dat er over het
algemeen (voor 90 pet.) wachttijden
zijn van twee a twee-en-half uur. Het
komt zelfs voor, dat chauffeurs van
vrachtwagens hun voertuigen des
avonds op het veerplein parkeren, ten
einde de mogelijkheid te hebben de an
dere morgen overgezet te kunnen wor
den.
GOES. Ook in het laatste ver
slagjaar is het aantal leden van
de E.V.O., district Zeeland (alge
mene verladers- en eigenvervoer-
dersorganisatie) aanzienlijk ge
stegen. Ingeschreven konden
worden 125 nieuwe leden, waar
door het totale aantal gebracht
werd op 1317. Dit ledental verte
genwoordigt 79 pet van de bedrij
ven met eigen vervoer. De secre
taris van de E.V.O. de heer A.
Drost deelde dit gisteren mee in
zijn kort jaaroverzicht tijdens de
districtsledenvergadering in ho
tel „Centraal".
De heer Drost noemde een groot aan-
:al zaken, waarmee de E.V.O. in Zee
land in het verslagjaar te maken heefl
gehad. Een flink aantal adviezen is ver
strekt.
In de periode van 1 januari tot 1
september 1961 werden voor 1674 be
drijven inschrijvingen afgegeven met
een totaal laadvermogen van 10.659
ton, dit is een toename van 213 be
drijven met 1072 ton, in vergelijking
met vorig jaar. Voor 2518 wagens wer
den inschrijvingsbewijzen afgegeven,
hetgeen een toename betekent van 285.
Voorlichting
Uit het verslag van de secretaris
bleek voorts, dat de leden steeds meer
behoefte hebben aan voorlichting. De
chauffeurscursus kon niet doorgaan, om
dat er te weinig belangstelling was. Het
ligt in de bedoeling om deze winter
weer een aantal voorlichtingsbijeenkom
sten te houden, waarvoor als onderwer
pen zijn gekozen de aansprakelijkheid
van de auto-eigenaar en de schade-af
wikkeling na een aanrijding. De heer
Drost waarschuwde verder tegen het
feit geen tweedehandsauto's te kopen
zonder een bewijs van deskundige keu
ring.
De districtssecretaris merkte verder
op geen enthousiasme te kunnen op
brengen voor de verplaatsing van het
bodeterrein in Goes naar de M.A. de
Ruyterlaan. „Het betekent alleen maar
een verplaatsing van de moeilijkheden.
Ook de vervoerders blijken niet enthou
siast te zijn over deze regeling. „Aan
een goede outillage ontbreekt het ten
enenmale", aldus de heer Drost.
De districts-voorzitter, de heer J. Du
vekot, gaf een overzicht van de werk
zaamheden van het hoofdbestuur. Hij
noemde o.m. hetgeen werd gedaan met
betrekking tot het rijtijdenbesluit. Dank
zij de E.V.O. werd succes geboekt in
zake een soepele ontheffings.regeling
voor het grensoverschrijdend vervoer
en voor bijrijders, die slechts inciden
teel of als hulp-bijrijder werkzaamhe
den verrichten. Het hoofdbestuur heeft
zich ook druk beziggehouden met het
vraagstuk van bruggen, tunnels en we
gen. In diverse delen van ons land doen
zich ernstige moeilijkheden voor (ook
in Zeeland).
Geen tolheffing
Het standpunt van het hoofdbestuur
is, dat de aanleg van nieuwe wegen,
I bruggen en tunnels en de verbetering
Uitvoerige voorlichting over de unieke voordelen van het
stoken met kolen.
Film, brochures en moderne kolenhaarden tonen u over
duidelijk welke verwarming u straks het beste kunt kiezen.
Verzuimt u niet tussen 13 en 21 uur een bezoek te brengen aan
deze demonstratie.
AXEL. Terwijl in enkele de
len van de wereld rassenhaat en
rassenscheiding een schrijnend
onrecht demonstreren Zuid-
Af rika, zuiden van de Ver. Sta
ten, mandaatgebied Z uid-West-
Afrika) moet het elk mensenhart
verwarmen dat er mensen zijn
die over huidskleur anders den
ken dan de heer Verwoerd en
zijn politieke vrienden. Mensen
die hun Christen-zijn op andere
wijze uiten dan de „brave" Hen
drik uit Zuid-Afrika. Zij stellen
hun Christelijke belijdenis op één
lijn met naastenliefde. Een recen
te gebeurtenis in Axel heeft dit
laatste nog eens onderstreept.
Toen zuster Martens, verpleeg
ster en werkzaam in de Congo
lese republiek, met verlof naar
haar familie in Axel kwam had
zij een twee-jarig Congolees jon
getje bij zich. De zuster had het
ventje ergens in het hartje van
de nieuwe zelfstandige staat on
verzorgd en verstoten aangetrof
fen. Het kind moest nodig een
operatie ondergaan aan een ha-
zelip. Maar door onkunde, on
macht, zorgeloosheid en armoede
kon het jongetje niet geholpen
worden.
Liefdevol zal het Congoleesje
nu ongeveer zes maanden in Ne
derland kosteloos verzorgd wor
den en verpleegd bij de familie
Martens. Wanneer het weer her
steld zal zijn keert het met zijn
weldoenster uit Zeeland weer te
rug naar Congo.
van het bestaande wegennet gefinan
cierd moet worden uit de opbrengst
van de motorrijtuigenbelasting en als
dat niet voldoende mocht zijn, voor
een deel ook uit de belasting op ben
zine. Nu het wegvervoer jaarlijks zul
ke grote bedragen opbrengt acht het
hoofdbestuur tolheffing in beginsel on
aanvaardbaar. Bij de regeling moet
met kracht worden aangedrongen om
tal van verbindingen op niet te lange
termijn te verbeteren zonder tolhef
fing.
Op transportgebied vroeg de E.E.G.
voorts de aandacht. Een gemeenschap
pelijke vervoerspolitiek moet tot stand
komen. Daarnaast moet in het verkeer
tussen de landen onderling meer vrij
heid komen. Het Nederlandse kostenpeil
ligt lager dan in andere landen. Door
het instellen van heffingen op het trans
port wil men dit kostenverschil ophef
fen, hetgeen voor Nederland onaanvaard
baar is. Ten slotte stond de heer Duve
kot stil bij het vraagstuk van de ver
plichte W.A.-verzekering. De heren J.
de Jonge Mz., M. Doeleman H. J. Zn.,
H. van Iwaarden en ir. M. J. Stoel
Feuerstein werden in het bestuur herko
zen.
Vestiging industrie
ST. MAARTENSDIJK. In de eer
gisteravond gehouden spoedeisende en
voor publiek en pers niet toegankelijke
raadsvergadering werden drie punten
door de raad vlot angenomen. Dat betrof
dan in eerste instantie het aangaan van
een geldlening van 65.000,betrekking
hebbende op de vestiging van het con
structiebedrijf van fa. gebr. Van Lam
meren te Halsteren in de gemeente. Op
de vraag van een raadslid of met de Ie
ning niet te veel risico werd genomen
antwoordde voorzitter D. C. Bouwense
ontkennend. Het kapitaal is als eerste
hypotheek bedoeld en bedraagt maar
vijftig procent van de totale kosten.
Wethouder C. J. Bazen zei, toen het
punt van het laten aanbesteden van dem
ping van de sloot in plan West aan de
orde kwam, „dat ding moet dicht, zo
spoedig mogelijk." Hij wees er verder
op dat de aldaar reeds bewoonde hui
zen een aansluiting op de riolering moe
ten hebben en dat de open sloot daar
voor een beletsel vormde. Als derde
punt van de agenda accepteerd de raad
een geldlening van 340.000,bestemd
voor de zuiveringsinstallatie, de aanleg
van een sportvelden complex en riole
ringswerken. De lening gaat in op 2 ja
nuari 1962. B. en W. zijn tot de slotsom
gekomen, aldus de voorzitter een pas
veerinstallatie te nemen in plaats van
het oude systeem. Niet alleen dat deze
een ton goedkoper is maar het zou min
der risico geven bij een eventuele uit
breiding van de installatie.
OOSTKAPELLE. Tijdens een gis
teravond gehouden raadsvergadering
deelde de voorzitter, de heer F. G.
Sprenger mee dat de laagste inschrij
ver van de aanbesteding van rioolwer-
ken voor het resterende gedeelte van
de gemeente de aannemingsmij. „Zee
land" N.V. te Middelburg was met een
bedrag van 206.619. Dit was aanmer
kelijk hoger dan de begroting ad.
170.000 maar, aldus de voorzitter, de
huidige gespannen arbeidsmarkt, ook
in Zeeland, moest als een belangrijke
factor worden beschouwd voor de over
schrijding van het begrote bedrag.
B. en W. drong er dan ook met klem
bij de raad op aan het werk te gun
nen. Na enige discussie kon de raad er
zich dan ook mee verenigen. De voor
zitter deelde voorts mee dat het aantal
overnachtingen in Oostkapelle in het
afgelopen seizoen 103.265 bedroeg. Aan
37 personen werden percelen bouw
grond in erfpacht uitgegeven, gelegen
in het zomerhuizenterrein Duinweg
oost. De heer A. Don (pvda) vroeg of
het bedrag van ƒ410 per jaar niet hoog
was, waarop voorzitter Sprenger uit
voerig uiteenzette dat door de grote be
dragen van grondaankoop, bebossing en
onderhoud van de groenstroken een la
gere prijs niet was te verantwoorden.
Tenslotte verleende de raad haar fiat
aan de verkoop van een perceel bouw
grond aan de Torenstraat aan de
C.B.T.B. voor 9 per vierkante meter.
MIDDELBURG. Duizenden
stenen waren reeds op elkaar ge
metseld, maar nog altijd was de
eerste steen niet gelegd voor het
nieuwe gebouw van de fa. Maljers
te Middelburg. Gisteren werd het
„gapende gat" gevuld. De kleine
Antoinette Maljers nog geen twee
jaar) hanteerde handig met behulp
van haar neef Peter, de zoon van
de directeur, de troffel met specie
en mocht daarna als dank een
klein bosje „lekkere" bloemen in
ontvangst nemen. Voordat Antoi
nette haar plechtige daad verricht
te legde zij eerst zorgvuldig haar
trouwe bruine speelgoedbeer op
GOES Een druk bezochte meer dan tien cent verschillen. Ook de
GOES Indien de raad, die
vanmiddag in spoedeisende ver
gadering bijeenkomt, de plannen
van B. en W. goedkeurt zullen
binnen afzienbare tijd 32 galerij
woningen aan de Nachtegaallaan
verrijzen. Het college deelt in zijn
voorstel aan de raad mede, dat
aan architect B. Bakker te Dor
drecht opdracht was gegeven
voor een ontwerp. Zijn bouwplan,
dat inmiddels is aanvaard, omvat
tevens de bouw van zeven auto
boxen onder de woningen.
De aannemer firma Hoppenbrouwers
te Bergen op Zoom gaat de woningen
bouwen voor een bedrag van 468.500
gulden, in welke som 30.000 gulden is be
grepen voor de garages. De totale bouw
kosten worden geraamd op 476.320.de
grondkosten op 63-328 «n de bouwkosten
van de garages op 31.926 gulden.
Het gehele bouwplan moest destijds
onder de loupe" worden genomen omdat
bleek dat het laagste inschrijvingsbe
drag te hoog lag. Er zijn daarna zoveel
mogelijk bezuinigingen en vereenvoudi
gingen doorgevoerd zonder aan de wo-
ningeisen als woningwetwoningen af
breuk te doen.
Een opvallende verbetering is o.a. de
centralisatie van de toevoer van water,
wat voor Goes een novum moet worden
genoemd. Voor de waterleiding wordt na
melijk slechts één meter geplaatst, zo
dat de kosten van waterverbruik over de
bewoners omgeslagen zullen moeten wor
den. De huurprijs van de woningen, die
plaats bieden aan zeven personen, wordt
berekend op gemiddeld 14,55 gulden per
week met inbegrip van 0,25 voor even
tuele kostenverhoging. Als vergoeding
voor het gebruik van gasgeyser en gale
rij- en trappenhuisverlichting zijn boven
dien bedragen verschuldigd van respe-
tievelijk 0,70 en 0.20 per week. De huur
van de garages wordt geschat op 23 gul
den in de maand-
De raad zal voorts een voorstel in be
handeling krijgen tot aankoop van een
kersenboomgaard aan de Oude Singel,
eigendom van mevrouw J. Q. C. Roel-
vink-de Koning, voor de realisering van
het zwembadplan. Bij de stukken ligt nog
voor de raadsleden ter inzage een schrij
ven van de heer J. Oranje waarin deze
om ontslagt verzoekt als directeur van
gemeentewerken. Voorgesteld wordt de
heer Oranje eervol ontslag te verlenen.
Botsing te Zierikzee
NIEUWERKERK. De kraamver
zorgster R. uit Nieuwerkerk is gister
morgen na een aanrijding ernstig ge
wond in het Roode Kruis Ziekenhuis te
Zierikzee opgenomen. Mejuffrouw R.
reed op een bromfiets op de Scheeps-
timmerdijk te Zierikzee in de richting
van de Noorderhavenpoort en verleen
de geen voorrang aan een vrachtauto
bestuurd door J. F. G. uit Goes. Een
botsing volgde.
vergadering van het gewest Zee
land van de bond van christelijke
bakkerspatroons in Nederland
werd gisteravond gehouden. Voor
zitter F. Ovaa wijdde in zijn wel
komstwoord enkele waarderende
woorden aan het adres van de
scheidende bondsvoorzitter, de
heer Koning. Vervolgens vroeg de
heer Ovaa, die sinds kort de func
tie van secretaris van het gewest
heeft verwisseld met die van
voorzitter, de steun van de leden
om zijn taak naar behoren te kun
nen vervullen. Een speciaal
woord van welkom richtte de
heer Ovaa tot de bondssecretaris,
de heer D. Zuidhof, die zich be
reid toonde om de problemen in
de bakkersbranche op deze ver
gadering onder de loep te nemen.
Na een toelichting over een inmiddels
doorgevoerde contributieverhoging, was
het woord aan bondssecretaris Zuid-hof.
Deze gaf een overzicht over al hetgeen
zich momenteel afspeelt rondom de
broodprijs. Tot op heden, aldus de heer
Zuidhof, zijn hierover al te veel onjuiste
dingen gezegd. Men moet over dit onder
werp ook niet te veel gaan dramati
seren, want de bakkers willen geen aal
moes, maar een verantwoorde beloning
voor hun werk.
De heer Zuidhof zei dat minister De
Pous niet over goed cijfermateriaal be
schikte. Bovendien dacht de bewindsman
te veel macro-economisch. Bij het beleid
van de minister komen zowel de bak
kers als de melkslijters tussen de wal
en het schip terecht.
Uitvoerig stond spreker stil bij de
onderhandelingen d'ie met minister De
Pous zijn gevoerd over de broodprijs.
Concreet werd door de bakkerspatroon-
organisaties aangetoond, dat de renta
biliteit in het bakkersbedrijf was ge
daald. De minister oordeelde echter dat
dit z.i. niet het geval was.
Spreker constateerde voorts, dat er
momenteel drie branches zijn, die kritiek
hebben op het prijsbeleid van dit kabi
net: de brandstofhandelaren, de bakkers
en de melkslijters. De eerste categorie
kreeg toestemming tot een verhoging
van 35 cent per hectoliter, maar de bak
kers en melkslijters zagen hun stryd om
een gerechtvaardigde verhoging van hun
produkt nog niet met succes bekroond.
Ook het principiële standpunt van de
minister waarbij deze stelt, dat een
loonsverhoging per se niet tot uitdruk
king mag komen in de broodprijs, bleef
tot dusver ongewijzigd.
De heer Zuidhof was van mening dat er
desondanks een prijsverhoging zal komen
maar koppelde aan deze uitspraak met
een vast dat z.i- de bakkers niet uit hun
moeilijkhed en zullen komen met een
broodprijsverhoging van een of twee
cent. Verbetering van de interne be
drijfsorganisatie zal voor de bakker de
oplossing moeten brengen.
De heer Zuidhof bekrachtigde deze
uitspraak door cijfers aan te halen uit
het terzake uitgebrachte rapport-Meer-
bach. Uit dit rapport blijkt allereerst, dat
het economisch resultaat van de bak
kerij in de periode 1954-1959 sterk is
gedaald. Sinds 1959 trad door kosten
stijgingen een nog sterkere daling van
de rentabiliteit op. Vervolgens blijkt uit
het rapport, dat de gemiddelde produk-
tiekosten van een enkel brood soms
een kistje om zicli daarna pas goed
van haar taak te kunnen kwijten.
En toen de steen gelegd was gold
haar eerste vraag de beer natuur
lijk.
Voordien had de heer A. Maljers, di
recteur van het bedrijf, egn korte
speech afgestoken waarin hij de bou
wers een wijs beleid toeschreef voor
het feit dat zij terwijl de bouw reeds
ver was gevorderd toch nog een plek
je overgelaten hadden om de symboli
sche eerste steen te plaatsen. De heer
Maljers noemde het nieuwe bedrijfsge
bouw geen weelde. Het aantal panden
dat de firma in de Ylisisingsestraat
thans gebruikt bedraagt niet minder
dan acht. Een respectabel aantal. De
huizen echter verkeren in een bouw
vallige staat. Zo bouwvallig, zei de
heer Maljers, „dat we op de eerste ver
dieping geen zwaardere artikelen dur
ven neerzetten dan closetrollen...."
De directeur herinnerde er voorts
aan dat de eerste steen voor de pan
den aan de Vlissingsestraat gelegd was
op 15 mei 1930. Toen bestond de groot
handel in levensmiddelen 34 jaar. Nu
heeft zij een leeftijd bereikt van 65
jaar, voor elk mens een leeftijd om
het werkbijltje erbij neer te leggen.
Niet alzo voor de fa. Maljers, die nu
pas „begint te leven".
bezorgkosten in de bakkerijen verschilder
zeer sterk. Deze variëren van vijf tot elf
a twaalf cent per brood.
De bakker zal dus, wil hij zijn zaak
rendabel houden, moeten komen tot een
moderne bedrijfsvoering. Een belang
rijke bijdrage hiertoe zou ook de wijk-
sanering kunnen leveren. Spreker had
zich te dien aanzien reeds georiënteerd
bij enkele huisvrouwenorganisaties en
deze, aldus de heer Zuidhof, hebben be
grip voor de moeilijkheden van de bak
kers. Als voorwaarde om tot een ge
slaagde sanering te komen, noemde hij
een goede kwaliteitscontrole en een eer
lijke en gedegen voorlichting door middel
van de plaatselijke pers. De vergade
ring besloot de pogingen om tot een
wijksanering te komen, nader te be
spreken in de afdelingsvergaderingen.
Het betoog van de heer Zuidhof was ten
slotte voor de aanwezige bakkers aan
leiding tot een uitgebreide discussie.
April opening
De firma trekt aan de Achter de
Houttuinen een nieuwe gebouwenjas
aan. De directeur verwachtte dat om
streeks april van het volgend jaar de
nieuwbouw officieel geopend kan wor
den. Er zal dan op een oppervlakte van
3200 m2 een kolossaal pand zijn ver
rezen, dat rust op 199 palen. Zevenhon
derd vierkante meter van de grond zal
bebouwing dragen.
Behalve de steen van Antoinette
werd nog een andere steen geplaatst.
Dit gebeurde door de heer Maljers in
samenwerking met de aannemer, de
heer J. Verhage. Op deze steen staat
dat de vader van de huidige directeur
het bedrijf vijfenzestig jaar geleden,
om precies te zijn op 1 oktober 1896.
gestalte gaf.
ZIERIKZEE. Het college vail B.
en W. en de raad van Zierikzee zullen
op uitnodiging van de gemeente Hat
field waarmede Zierikzee vriendschappe
lijke betrekkingen onderhoudt, een be
zoek aan deze gemeente brengen.
Het gezelschap zal van 30 oktober tot
4 november in Engeland verblijven.
MIDDELBURG Van de hand
van de heer A. de Visser te Middel
burg is in liet jongste nummer van
het Zeeuws Tijdschrift een artikel
verschenen over „De Zeeuwsche Flo
ra in het heden en haar kansen voor
de toekomst". Daaruit blijkt dat de
wilde-plantengroei in Zeeland in een
tijdsbestek van nog geen eeuw zeer
sterk achteruit gegaan is. Tientallen
soorten zijn verdwenen.
Oorzaken daarvan zijn in de eerste
plaats de wateronttrekking aan de dui
nen en zandgebieden, waardoor veel
soorten van de natte duinvalleien daar
uit verdwenen. Ook door het steeds ver
der in cultuur brengen van de grond
ging veel terrein voor de wilde-planten
groei verloren. De herverkaveling der
laatste jaren heeft deze teruggang nog
versneld en ook de overstromingen en
inundaties hebben veel planten onher
stelbaar verlies toegebracht.
Als kritiek voor de wilde-plantengroei
moge voorts de chemische onkruid- en
insektenbestrijding genoemd worden.
Tenslotte zullen ook het Deltaplan en
maatregelen zoals de verbreding van
het kanaal Terneuzen-Gent haar tol van
de wilde flora eisen.
Reeds is met de klei van een sui
kerfabriek in Sas van Gent een fraaie
e kreek in de Van Remoorterepolder,
ten zuiden van de Zandstraat in die
gemeente, gedempt. Eenzelfde lot zou
aanvankelijk de Lovenkreek onder
Hoek en de Canisvliet te Westdorpe
zijn beschoren met grond van de ka
naalverbreding. Speciaal de Loven
kreek is landschappelijk van zeer
grote waarde. Diverse instanties die
natuurbescherming voorstaan zijn tij
dig in het geweer gekomen zodat het
gevaar voor de Lovenkreek, aldus
de heer De Visser, althans schijnt te
zijn bezworen
Het rijk legt gelukkig de laatste ja
ren bij inpoldering een verheugende be
langstelling aan de dag voor aanleg en
beheer van natuurreservaten in die pol
ders. De Westgeul in de Braakmanpol.
der mag als een voorbeeld van het laat
langrijke gebieden in Zeeland gelden
thans in de eerste plaats de duinstreek
van Cadzand tot Renesse, de inlagen
van de Hoofdplaatpolder en op Schou
wen, de kreekoevers van Grote en Zwar
te gat in West-Zeeuws-Vlaanderen, die
van de Vlaamse Kreek en Grote Vogel
in Oost-Zeeuws-Vlaanderen, verder de
dijkhellingen en vanzelfsprekend de bui
tendijkse terreinen, vooral die langs de
Westerschelde.
Het deltaplan zal voor vele van die
buitendijkse terreinen niet minder dan
een revolutie in het bestaan van de
planten betekenen. Naar schatting zal
een eeuw voorbijgaan voordat zich le
vensgemeenschappen gevormd hebben
die vergelijkbaar zijn met die welke
door de afsluitingen van de zeegaten
gingen.
verloren
Naar de mening van de heer De Vis
ser zijn de schorren van de Braakman
veilig gesteld, maar de Kaloot kan in
verband met het Sloeplan voor de na
tuurbescherming afgeschreven worden.
Het Zwin daarentegen staat weer onder
bescherming van. een Nederlands-Belgi
sche commissie en van het Zeeuwse
Landschap, maar de ver-dronken Zwar
te Polder mist tot nu toe vrijwel elke
bescherming. Het schijnt in de bedoe-
ling te liggen om de doorbraak van 160
jaar geleden te dichten met een kunst-
™tlg, du'n °f met een dijk. Dan is het
met de Verdronken Zwarte Polder als
natuurobject gedaan. Een terrein waar
de wetenschap om schreeuwt. Een ge
bied, aldus de heer De Visser, tenslot
te van het soort waarvoor men in Bel-
gie grote kosten en moeite over beeft
en, zoals voor het Zwin, in internatio
naal overleg maatregelen neemt om het
te behouden.
De plek moge dan volgens de schrii-
ver van het artikel als een doorn in
het vlees in de kustverdediging indrin
gen, het gevaar voor overstroming zou
naar schrijvers mening ook op andere
manier kunnen worden afgewend, zoals
dit door verhoging van de bestaande dii-
ken ook in het Zwin gebeurd is.
°e,Jeer L- M. steketee te Bruinis-
se hield voor de leden van de Gere
formeerde Vrouwenvereniging te Brui
ste genoemd worden. Als botanisch be- nisse een causerie over De Psalm?.},'