E.V. 0. Zeeland achter plan voor brug Oosterschelde Algemene instemming van het Zeeuwse bedrijfsleven nodig E.V.O. IN ZEELAND BOEKT LEDENWINST Antoinette (met beer) plaatste eerste steen Middelburgse firma Maljers trekt een nieuwe jas aan BOUW VAN 32 WONING WETWONINGEN IN GOES Versterking zeewering brengt slag toe aan wilde-plantengroei KOMT U OOK KIJKEN? Zeeuwse Chr. Bakkerspatroons bespraken moeilijkheden Naastenliefde in de praktijk Bereidheid om tol te betalen Zeeuwsch Dagblad Manifest Districtsvergadering in Goes Deze voorlichtingswagen staat op 12 en 13 oktober aan de Grote Markt voor het Stadhuis te Goes Smerdiekse raad accoord met aangaan lening Rioolwerkzaamheden Oostkapelle gegund Voorstel van B. en W. aan raad Novum Kraamverzorgster ernstig gewond Raad van Zierikzee bezoekt Hatfield Verdronken zwarte polder Terrein van zeldzame waarde Lovenkreek Andere manier Woensdag 11 oktober 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 Advertentie GOES. Zonder enige reserve heeft het district Zeeland van de Algemene Verladers- en Eigen vervoerdersorganisatie (EVO) zich gesteld achter het plan van het provinciaal bestuur voor een brug over de Oosterschelde. Het gehele bedrijfsleven in Zeeland zal zich achter dit plan moeten stellen, naar de mening van de E.V.O. Het gaat om een levensbelang voor ons gewest. De bezwaren tegen tol heffing gaan ver boven het belang, dat met de bouw van deze brug is gemoeid. Er zal getracht worden een lijst met handtekeningen te verzamelen om de actie van de E.V.O. (breder gezien; van het ge hele Zeeuwse bedrijfsleven) kracht bij te zetten. Ook het bedrijfs leven in Zuid- en Noord-Holland zal geactiveerd moeten worden in zake dit miljoenenproject. Protestants-Christelijk VNKELE dagen geleden is door een- entwintig gereformeerde socialis ten op grote schaal onder leiding gevende gereformeerden verspreid een brochure; „Omdat wij gereformeerd zijn" welk vlugschrift kennelijk de bedoeling heeft de gereformeerden te bekeren tot het socialisme. Voor ditmaal zouden we uit dit pamflet dat in waardige toon is ge houden één punt aan de orde willen stellen. Een punt dat de schrij vers zelf ook nogal hoog zit, nl. het feit dat men in de P.v.d.A. zijn geeste lijke bagage niet hoeft weg te mof felen. Tegen alle verdachtmakingen in aldus deze adressanten stellen wij nog eens duidelijk dat het socia lisme radicaal heeft afgerekend met de gedachte dat godsdienst privaat zaak zou zijn! Niet, zo gaan zij voort, individuele leden, niet de een of an dere werkgemeenschap, maar de partij als zodanig verwerpt de gedachte dat geloof en politiek niets met elkaar te maken zouden hebben. De „partij waardeert het in haar leden als zij het verband tussen hun levens- en staat kundige overtuiging in hun politieke arbeid duidelijk doen blijken" (art. 53), Zeker de christen in de P.v.d.A krijgt volle ruimte om duidelijk -li. basis voor het tolgeld worden redelijk maken waarom hij juist vanuit h -/ geacht. Evangelie kiest voor het socialisw Tijdens de gistermiddag in hotel Cen traal gehouden districtsledenvergade ring van de E.V.O. waren de aanwezi gen het roerend eens met de gedach- tengang van het bestuur. Inmiddels heeft dit bestuur een gedegen en uit voerig gedocumenteerd rapport samen gesteld over het belang van een brug over de Oosterschelde. Dit rapport is gezonden aan het hoofdbestuur. En ver der is eergisteren een brochure versche nen van het provinciaal bestuur over de vaste verbinding van de Ooster schelde. Deze brochure zal in een gro te oplage worden verspreid. Bezwaren Het hoofdbestuur staat weliswaar af wijzend tegen het heffen van tol en acht het zelfs in principe onaanvaard baar» maar het districts'bestuur meent, dat in dit geval geen bezwaren kunnen bestaan tegen tolheffing, gezien de gro te betekenis van deze brug, die voor de ontsluiting van Zeeland en voor de uitbreiding van de Randstad Holland (in het bijzonder voor het verkeer en het vervoer) onmisbaar wordt geacht. Bovendien zal ook voor de Haringvliet brug en de tunnel bij Vlaardingen tol geheven worden. Het rijk geeft zelf het voorbeeld, zo werd gisteren in de ver gadering door de voorzitter, de heer J. Duvekot, gesteld. Wel wenst de E.V.O. enige voorwaar den te verbinden aan de tolheffing. Naar het oordeel van de EVO zal het provinciaal bestuur moeten garanderen dat wanneer door de afdamming van de Oosterschelde in 1978 het verkeer over de brug zal worden ontlast, voort zetting van het heffen van tol niet lan ger zal plaats vinden. Dit zal dus na 15 jaar het geval kunnen zijn. Boven dien wordt de voorwaarde gesteld, dat de kosten verbonden aan het tolgeld niet boven de variabele kosten per ki lometer uitkomen. En verder zal het bedrijfsleven in deze tolheffing ook een tóem in het kapittel moeten hebben. De reertarieven over de Oosterschelde tls mening van de E.V.O. kan de ontslui ting van Zeeland niet wachten op de afsluiting van de Oosterschelde. De brug zal ook na de afsluiting van de Oosterschelde beslist zijn waarde blij ven behouden. Volgens de E.V.O. zal er echter snel een beslissing moeten vallen. Als deze beslissing nog enkele jaren zou uitblij ven dan heeft de bouw van een brug weinig zin meer. Met de meeste klem werd er tijdens de vergadering op gewezen, dat de cen trale overheid wtkker geschud moet worden voor de vele verlangens, die er in Zeeland thans leven. De beslissing ligt in handen van de rijksoverheid. Betekenis Naast het grote belang van Zeeland is de brug ook van essentiële betekenis voor het internationale vervoer. Zij be tekent immers een belangrijke schakel in het verkeer tussen noordwest Frank rijk, westelijk België en het westen van Nederland. Een omvangrijk verkeer over de Oosterscheldebrug is dan ook te verwachten Aan het slot van het rapport aan het E.V.O.-hoofdbestuur wordt opge merkt, dat speciaal het wegvervoer bij de aanleg van deze brug het grootste belang heeft. De betekenis, die door de verkeerssector aan de brug wordt gehecht blijkt uit de be reidheid tol te betalen, waardoor het vervoer zelf de brug zal financieren. „Wij menen daarom met de grootste klem op de totstandkoming van de brug over de Oosterschelde te moe ten aandringen" zo luidt de laatste zin van het rapport, dat is onderte kend door de voorzitter en de secre taris van het district Zeeland van de E.V.O De E.V.O. meent dan ook, dat het Zeeuwse bedrijfsleven alle mogelijke steun aan het provinciaal bestuur moeten geven teneinde te komen tot realisering van dit gigantisch project. Met het verzamelen van handtekenin gen van de leden, die dan aangeboden zullen worden aan het hoofdbestuur van de E.V.O. en aan het provinciaal bestuur, zal kracht bijgezet worden aan het streven. Maar dat betekent niet dat de partei als zodanig aan dat getuigenis ij' gebonden. De partij als gehéél wenst zich niet aan Gods Woord te binden. Bij haar politieke beslissingen is het Woord van God haar geen koersbe- palend kompas. Dat is wél het geval in de christe lijke politieke partijen. Mét de a.r. en r.k. aldus prof. Van Niftrik ter c.h.u.- zomerconferentie dit jaar belijden wij de drieënige God. Dat is geen stichtelijkheid, maar een geweldige feitelijkheid. Dat is een saambindend element van de eerste orde. Het be tekent ontzaglijk veel ook op het politieke terrein van elkaar te weten dat wij in dat geloof staan. Daarop kan men appelleren. Dat kan men bij de V.V.D. nooit. En ook niet bij de P.v.d.A. Daar blijft het parti culier inzicht. Men kan er zich bij een beslissing in de partij niet op beroe pen. Ja maar zal Buskes zeggen en hij heeft het gezegd („Jong Gerefor meerd" van 22 sept. jl.) in de P.v.d.A. kan en mag men ook een beroep op de bijbel doen. Ik heb aldus Buskes dat vele malen ge daan en ik zal dat blijven doen. Maar heeft dat beroep effect? zal een ander vragen. Buskes zegt dan dat het be roep op de bijbel effect heeft als het Woord van God ons overtuigt. In die zin, zegt hij, speelt de bijbel in de P.v.d.A. een even beslissende rol als in de christelijke politieke partijen. Ja maar zo zouden wij willen zeggen dan toch met dit kardinale verschil dat binnen de P.v.d.A. een ander, een humanist of atheïst, d e- zelfde ruimte krijgt om tegen gesteld te getuigen dat Christus' koningschap nu juist niet bestaat en dat hij juist vanuit deze niet-erken- ning van Gods soevereiniteit gekomen is tot een keuze voor het socialisme. En kan een christen het verlenen van ruitme aan een dergelijk getuigenis mede en dat moet hij toch als hij lid van de partij is voor zijn reke ning nemen? Zal door een anti-christelijk getui genis het beroep op het Evangelie niet gevaar lopen geneutraliseerd te wor den? En zou het samen getuigen en belijden vanuit het Evangelie niet een zoals Van Niftrik zegt saam bindend element van de eerste orde zijn? Bovendien kent de bijbel de ge dachte dat de christelijke verantwoor delijkheid een gem eenschap pe 1 ij k karakter draagt. Zij vraagt aldus een onzer theologen als poli tieke verantwoordelijkheid dan ook om een politiek verband. Hierin werkt geenszins alleen het beginsel van 't anders-zijn dan de wereld, van de christelijke antithese (tegenstelling gelovigen - ongelovigen), doch voor alle dingen die van de christelijke these; de gemeenschappelijk te bekleden christelijke verantwoor delijkheid ook op politiek gebied. En hieraan ontleent een christelijke politieke partij haar bestaansrecht. Daarom geloven wij dat bovenbe doelde brochure in de kring, waar voor zij is bestemd, weinig weerklank zal vinden. Het belang van de brug is vooral ge legen in de jaren tot 1978. Naar de Knelpunten Overigens heeft de E.V.O. zich niet al leen met het brugproject bezig gehou den in het afgelopen jaar. Er zijn tal van andere knelpunten. Zo blijft de E.V.O. aandringen op verbetering van de rijksweg door Zeeland. Met name de flessenhals bij Middelburg baart gro te zorgen Ook de veren roepen dagelijks grote problemen op. De moeilijkheden bij het Veer Zijpe Anna Jacobapolder zijn genoegzaam bekend, evenals bij het veer Kruiningen-Kerkpolder. Uit een enquete onder de werkgevers in de ka naalzone is gebleken, dat er over het algemeen (voor 90 pet.) wachttijden zijn van twee a twee-en-half uur. Het komt zelfs voor, dat chauffeurs van vrachtwagens hun voertuigen des avonds op het veerplein parkeren, ten einde de mogelijkheid te hebben de an dere morgen overgezet te kunnen wor den. GOES. Ook in het laatste ver slagjaar is het aantal leden van de E.V.O., district Zeeland (alge mene verladers- en eigenvervoer- dersorganisatie) aanzienlijk ge stegen. Ingeschreven konden worden 125 nieuwe leden, waar door het totale aantal gebracht werd op 1317. Dit ledental verte genwoordigt 79 pet van de bedrij ven met eigen vervoer. De secre taris van de E.V.O. de heer A. Drost deelde dit gisteren mee in zijn kort jaaroverzicht tijdens de districtsledenvergadering in ho tel „Centraal". De heer Drost noemde een groot aan- :al zaken, waarmee de E.V.O. in Zee land in het verslagjaar te maken heefl gehad. Een flink aantal adviezen is ver strekt. In de periode van 1 januari tot 1 september 1961 werden voor 1674 be drijven inschrijvingen afgegeven met een totaal laadvermogen van 10.659 ton, dit is een toename van 213 be drijven met 1072 ton, in vergelijking met vorig jaar. Voor 2518 wagens wer den inschrijvingsbewijzen afgegeven, hetgeen een toename betekent van 285. Voorlichting Uit het verslag van de secretaris bleek voorts, dat de leden steeds meer behoefte hebben aan voorlichting. De chauffeurscursus kon niet doorgaan, om dat er te weinig belangstelling was. Het ligt in de bedoeling om deze winter weer een aantal voorlichtingsbijeenkom sten te houden, waarvoor als onderwer pen zijn gekozen de aansprakelijkheid van de auto-eigenaar en de schade-af wikkeling na een aanrijding. De heer Drost waarschuwde verder tegen het feit geen tweedehandsauto's te kopen zonder een bewijs van deskundige keu ring. De districtssecretaris merkte verder op geen enthousiasme te kunnen op brengen voor de verplaatsing van het bodeterrein in Goes naar de M.A. de Ruyterlaan. „Het betekent alleen maar een verplaatsing van de moeilijkheden. Ook de vervoerders blijken niet enthou siast te zijn over deze regeling. „Aan een goede outillage ontbreekt het ten enenmale", aldus de heer Drost. De districts-voorzitter, de heer J. Du vekot, gaf een overzicht van de werk zaamheden van het hoofdbestuur. Hij noemde o.m. hetgeen werd gedaan met betrekking tot het rijtijdenbesluit. Dank zij de E.V.O. werd succes geboekt in zake een soepele ontheffings.regeling voor het grensoverschrijdend vervoer en voor bijrijders, die slechts inciden teel of als hulp-bijrijder werkzaamhe den verrichten. Het hoofdbestuur heeft zich ook druk beziggehouden met het vraagstuk van bruggen, tunnels en we gen. In diverse delen van ons land doen zich ernstige moeilijkheden voor (ook in Zeeland). Geen tolheffing Het standpunt van het hoofdbestuur is, dat de aanleg van nieuwe wegen, I bruggen en tunnels en de verbetering Uitvoerige voorlichting over de unieke voordelen van het stoken met kolen. Film, brochures en moderne kolenhaarden tonen u over duidelijk welke verwarming u straks het beste kunt kiezen. Verzuimt u niet tussen 13 en 21 uur een bezoek te brengen aan deze demonstratie. AXEL. Terwijl in enkele de len van de wereld rassenhaat en rassenscheiding een schrijnend onrecht demonstreren Zuid- Af rika, zuiden van de Ver. Sta ten, mandaatgebied Z uid-West- Afrika) moet het elk mensenhart verwarmen dat er mensen zijn die over huidskleur anders den ken dan de heer Verwoerd en zijn politieke vrienden. Mensen die hun Christen-zijn op andere wijze uiten dan de „brave" Hen drik uit Zuid-Afrika. Zij stellen hun Christelijke belijdenis op één lijn met naastenliefde. Een recen te gebeurtenis in Axel heeft dit laatste nog eens onderstreept. Toen zuster Martens, verpleeg ster en werkzaam in de Congo lese republiek, met verlof naar haar familie in Axel kwam had zij een twee-jarig Congolees jon getje bij zich. De zuster had het ventje ergens in het hartje van de nieuwe zelfstandige staat on verzorgd en verstoten aangetrof fen. Het kind moest nodig een operatie ondergaan aan een ha- zelip. Maar door onkunde, on macht, zorgeloosheid en armoede kon het jongetje niet geholpen worden. Liefdevol zal het Congoleesje nu ongeveer zes maanden in Ne derland kosteloos verzorgd wor den en verpleegd bij de familie Martens. Wanneer het weer her steld zal zijn keert het met zijn weldoenster uit Zeeland weer te rug naar Congo. van het bestaande wegennet gefinan cierd moet worden uit de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting en als dat niet voldoende mocht zijn, voor een deel ook uit de belasting op ben zine. Nu het wegvervoer jaarlijks zul ke grote bedragen opbrengt acht het hoofdbestuur tolheffing in beginsel on aanvaardbaar. Bij de regeling moet met kracht worden aangedrongen om tal van verbindingen op niet te lange termijn te verbeteren zonder tolhef fing. Op transportgebied vroeg de E.E.G. voorts de aandacht. Een gemeenschap pelijke vervoerspolitiek moet tot stand komen. Daarnaast moet in het verkeer tussen de landen onderling meer vrij heid komen. Het Nederlandse kostenpeil ligt lager dan in andere landen. Door het instellen van heffingen op het trans port wil men dit kostenverschil ophef fen, hetgeen voor Nederland onaanvaard baar is. Ten slotte stond de heer Duve kot stil bij het vraagstuk van de ver plichte W.A.-verzekering. De heren J. de Jonge Mz., M. Doeleman H. J. Zn., H. van Iwaarden en ir. M. J. Stoel Feuerstein werden in het bestuur herko zen. Vestiging industrie ST. MAARTENSDIJK. In de eer gisteravond gehouden spoedeisende en voor publiek en pers niet toegankelijke raadsvergadering werden drie punten door de raad vlot angenomen. Dat betrof dan in eerste instantie het aangaan van een geldlening van 65.000,betrekking hebbende op de vestiging van het con structiebedrijf van fa. gebr. Van Lam meren te Halsteren in de gemeente. Op de vraag van een raadslid of met de Ie ning niet te veel risico werd genomen antwoordde voorzitter D. C. Bouwense ontkennend. Het kapitaal is als eerste hypotheek bedoeld en bedraagt maar vijftig procent van de totale kosten. Wethouder C. J. Bazen zei, toen het punt van het laten aanbesteden van dem ping van de sloot in plan West aan de orde kwam, „dat ding moet dicht, zo spoedig mogelijk." Hij wees er verder op dat de aldaar reeds bewoonde hui zen een aansluiting op de riolering moe ten hebben en dat de open sloot daar voor een beletsel vormde. Als derde punt van de agenda accepteerd de raad een geldlening van 340.000,bestemd voor de zuiveringsinstallatie, de aanleg van een sportvelden complex en riole ringswerken. De lening gaat in op 2 ja nuari 1962. B. en W. zijn tot de slotsom gekomen, aldus de voorzitter een pas veerinstallatie te nemen in plaats van het oude systeem. Niet alleen dat deze een ton goedkoper is maar het zou min der risico geven bij een eventuele uit breiding van de installatie. OOSTKAPELLE. Tijdens een gis teravond gehouden raadsvergadering deelde de voorzitter, de heer F. G. Sprenger mee dat de laagste inschrij ver van de aanbesteding van rioolwer- ken voor het resterende gedeelte van de gemeente de aannemingsmij. „Zee land" N.V. te Middelburg was met een bedrag van 206.619. Dit was aanmer kelijk hoger dan de begroting ad. 170.000 maar, aldus de voorzitter, de huidige gespannen arbeidsmarkt, ook in Zeeland, moest als een belangrijke factor worden beschouwd voor de over schrijding van het begrote bedrag. B. en W. drong er dan ook met klem bij de raad op aan het werk te gun nen. Na enige discussie kon de raad er zich dan ook mee verenigen. De voor zitter deelde voorts mee dat het aantal overnachtingen in Oostkapelle in het afgelopen seizoen 103.265 bedroeg. Aan 37 personen werden percelen bouw grond in erfpacht uitgegeven, gelegen in het zomerhuizenterrein Duinweg oost. De heer A. Don (pvda) vroeg of het bedrag van ƒ410 per jaar niet hoog was, waarop voorzitter Sprenger uit voerig uiteenzette dat door de grote be dragen van grondaankoop, bebossing en onderhoud van de groenstroken een la gere prijs niet was te verantwoorden. Tenslotte verleende de raad haar fiat aan de verkoop van een perceel bouw grond aan de Torenstraat aan de C.B.T.B. voor 9 per vierkante meter. MIDDELBURG. Duizenden stenen waren reeds op elkaar ge metseld, maar nog altijd was de eerste steen niet gelegd voor het nieuwe gebouw van de fa. Maljers te Middelburg. Gisteren werd het „gapende gat" gevuld. De kleine Antoinette Maljers nog geen twee jaar) hanteerde handig met behulp van haar neef Peter, de zoon van de directeur, de troffel met specie en mocht daarna als dank een klein bosje „lekkere" bloemen in ontvangst nemen. Voordat Antoi nette haar plechtige daad verricht te legde zij eerst zorgvuldig haar trouwe bruine speelgoedbeer op GOES Een druk bezochte meer dan tien cent verschillen. Ook de GOES Indien de raad, die vanmiddag in spoedeisende ver gadering bijeenkomt, de plannen van B. en W. goedkeurt zullen binnen afzienbare tijd 32 galerij woningen aan de Nachtegaallaan verrijzen. Het college deelt in zijn voorstel aan de raad mede, dat aan architect B. Bakker te Dor drecht opdracht was gegeven voor een ontwerp. Zijn bouwplan, dat inmiddels is aanvaard, omvat tevens de bouw van zeven auto boxen onder de woningen. De aannemer firma Hoppenbrouwers te Bergen op Zoom gaat de woningen bouwen voor een bedrag van 468.500 gulden, in welke som 30.000 gulden is be grepen voor de garages. De totale bouw kosten worden geraamd op 476.320.de grondkosten op 63-328 «n de bouwkosten van de garages op 31.926 gulden. Het gehele bouwplan moest destijds onder de loupe" worden genomen omdat bleek dat het laagste inschrijvingsbe drag te hoog lag. Er zijn daarna zoveel mogelijk bezuinigingen en vereenvoudi gingen doorgevoerd zonder aan de wo- ningeisen als woningwetwoningen af breuk te doen. Een opvallende verbetering is o.a. de centralisatie van de toevoer van water, wat voor Goes een novum moet worden genoemd. Voor de waterleiding wordt na melijk slechts één meter geplaatst, zo dat de kosten van waterverbruik over de bewoners omgeslagen zullen moeten wor den. De huurprijs van de woningen, die plaats bieden aan zeven personen, wordt berekend op gemiddeld 14,55 gulden per week met inbegrip van 0,25 voor even tuele kostenverhoging. Als vergoeding voor het gebruik van gasgeyser en gale rij- en trappenhuisverlichting zijn boven dien bedragen verschuldigd van respe- tievelijk 0,70 en 0.20 per week. De huur van de garages wordt geschat op 23 gul den in de maand- De raad zal voorts een voorstel in be handeling krijgen tot aankoop van een kersenboomgaard aan de Oude Singel, eigendom van mevrouw J. Q. C. Roel- vink-de Koning, voor de realisering van het zwembadplan. Bij de stukken ligt nog voor de raadsleden ter inzage een schrij ven van de heer J. Oranje waarin deze om ontslagt verzoekt als directeur van gemeentewerken. Voorgesteld wordt de heer Oranje eervol ontslag te verlenen. Botsing te Zierikzee NIEUWERKERK. De kraamver zorgster R. uit Nieuwerkerk is gister morgen na een aanrijding ernstig ge wond in het Roode Kruis Ziekenhuis te Zierikzee opgenomen. Mejuffrouw R. reed op een bromfiets op de Scheeps- timmerdijk te Zierikzee in de richting van de Noorderhavenpoort en verleen de geen voorrang aan een vrachtauto bestuurd door J. F. G. uit Goes. Een botsing volgde. vergadering van het gewest Zee land van de bond van christelijke bakkerspatroons in Nederland werd gisteravond gehouden. Voor zitter F. Ovaa wijdde in zijn wel komstwoord enkele waarderende woorden aan het adres van de scheidende bondsvoorzitter, de heer Koning. Vervolgens vroeg de heer Ovaa, die sinds kort de func tie van secretaris van het gewest heeft verwisseld met die van voorzitter, de steun van de leden om zijn taak naar behoren te kun nen vervullen. Een speciaal woord van welkom richtte de heer Ovaa tot de bondssecretaris, de heer D. Zuidhof, die zich be reid toonde om de problemen in de bakkersbranche op deze ver gadering onder de loep te nemen. Na een toelichting over een inmiddels doorgevoerde contributieverhoging, was het woord aan bondssecretaris Zuid-hof. Deze gaf een overzicht over al hetgeen zich momenteel afspeelt rondom de broodprijs. Tot op heden, aldus de heer Zuidhof, zijn hierover al te veel onjuiste dingen gezegd. Men moet over dit onder werp ook niet te veel gaan dramati seren, want de bakkers willen geen aal moes, maar een verantwoorde beloning voor hun werk. De heer Zuidhof zei dat minister De Pous niet over goed cijfermateriaal be schikte. Bovendien dacht de bewindsman te veel macro-economisch. Bij het beleid van de minister komen zowel de bak kers als de melkslijters tussen de wal en het schip terecht. Uitvoerig stond spreker stil bij de onderhandelingen d'ie met minister De Pous zijn gevoerd over de broodprijs. Concreet werd door de bakkerspatroon- organisaties aangetoond, dat de renta biliteit in het bakkersbedrijf was ge daald. De minister oordeelde echter dat dit z.i. niet het geval was. Spreker constateerde voorts, dat er momenteel drie branches zijn, die kritiek hebben op het prijsbeleid van dit kabi net: de brandstofhandelaren, de bakkers en de melkslijters. De eerste categorie kreeg toestemming tot een verhoging van 35 cent per hectoliter, maar de bak kers en melkslijters zagen hun stryd om een gerechtvaardigde verhoging van hun produkt nog niet met succes bekroond. Ook het principiële standpunt van de minister waarbij deze stelt, dat een loonsverhoging per se niet tot uitdruk king mag komen in de broodprijs, bleef tot dusver ongewijzigd. De heer Zuidhof was van mening dat er desondanks een prijsverhoging zal komen maar koppelde aan deze uitspraak met een vast dat z.i- de bakkers niet uit hun moeilijkhed en zullen komen met een broodprijsverhoging van een of twee cent. Verbetering van de interne be drijfsorganisatie zal voor de bakker de oplossing moeten brengen. De heer Zuidhof bekrachtigde deze uitspraak door cijfers aan te halen uit het terzake uitgebrachte rapport-Meer- bach. Uit dit rapport blijkt allereerst, dat het economisch resultaat van de bak kerij in de periode 1954-1959 sterk is gedaald. Sinds 1959 trad door kosten stijgingen een nog sterkere daling van de rentabiliteit op. Vervolgens blijkt uit het rapport, dat de gemiddelde produk- tiekosten van een enkel brood soms een kistje om zicli daarna pas goed van haar taak te kunnen kwijten. En toen de steen gelegd was gold haar eerste vraag de beer natuur lijk. Voordien had de heer A. Maljers, di recteur van het bedrijf, egn korte speech afgestoken waarin hij de bou wers een wijs beleid toeschreef voor het feit dat zij terwijl de bouw reeds ver was gevorderd toch nog een plek je overgelaten hadden om de symboli sche eerste steen te plaatsen. De heer Maljers noemde het nieuwe bedrijfsge bouw geen weelde. Het aantal panden dat de firma in de Ylisisingsestraat thans gebruikt bedraagt niet minder dan acht. Een respectabel aantal. De huizen echter verkeren in een bouw vallige staat. Zo bouwvallig, zei de heer Maljers, „dat we op de eerste ver dieping geen zwaardere artikelen dur ven neerzetten dan closetrollen...." De directeur herinnerde er voorts aan dat de eerste steen voor de pan den aan de Vlissingsestraat gelegd was op 15 mei 1930. Toen bestond de groot handel in levensmiddelen 34 jaar. Nu heeft zij een leeftijd bereikt van 65 jaar, voor elk mens een leeftijd om het werkbijltje erbij neer te leggen. Niet alzo voor de fa. Maljers, die nu pas „begint te leven". bezorgkosten in de bakkerijen verschilder zeer sterk. Deze variëren van vijf tot elf a twaalf cent per brood. De bakker zal dus, wil hij zijn zaak rendabel houden, moeten komen tot een moderne bedrijfsvoering. Een belang rijke bijdrage hiertoe zou ook de wijk- sanering kunnen leveren. Spreker had zich te dien aanzien reeds georiënteerd bij enkele huisvrouwenorganisaties en deze, aldus de heer Zuidhof, hebben be grip voor de moeilijkheden van de bak kers. Als voorwaarde om tot een ge slaagde sanering te komen, noemde hij een goede kwaliteitscontrole en een eer lijke en gedegen voorlichting door middel van de plaatselijke pers. De vergade ring besloot de pogingen om tot een wijksanering te komen, nader te be spreken in de afdelingsvergaderingen. Het betoog van de heer Zuidhof was ten slotte voor de aanwezige bakkers aan leiding tot een uitgebreide discussie. April opening De firma trekt aan de Achter de Houttuinen een nieuwe gebouwenjas aan. De directeur verwachtte dat om streeks april van het volgend jaar de nieuwbouw officieel geopend kan wor den. Er zal dan op een oppervlakte van 3200 m2 een kolossaal pand zijn ver rezen, dat rust op 199 palen. Zevenhon derd vierkante meter van de grond zal bebouwing dragen. Behalve de steen van Antoinette werd nog een andere steen geplaatst. Dit gebeurde door de heer Maljers in samenwerking met de aannemer, de heer J. Verhage. Op deze steen staat dat de vader van de huidige directeur het bedrijf vijfenzestig jaar geleden, om precies te zijn op 1 oktober 1896. gestalte gaf. ZIERIKZEE. Het college vail B. en W. en de raad van Zierikzee zullen op uitnodiging van de gemeente Hat field waarmede Zierikzee vriendschappe lijke betrekkingen onderhoudt, een be zoek aan deze gemeente brengen. Het gezelschap zal van 30 oktober tot 4 november in Engeland verblijven. MIDDELBURG Van de hand van de heer A. de Visser te Middel burg is in liet jongste nummer van het Zeeuws Tijdschrift een artikel verschenen over „De Zeeuwsche Flo ra in het heden en haar kansen voor de toekomst". Daaruit blijkt dat de wilde-plantengroei in Zeeland in een tijdsbestek van nog geen eeuw zeer sterk achteruit gegaan is. Tientallen soorten zijn verdwenen. Oorzaken daarvan zijn in de eerste plaats de wateronttrekking aan de dui nen en zandgebieden, waardoor veel soorten van de natte duinvalleien daar uit verdwenen. Ook door het steeds ver der in cultuur brengen van de grond ging veel terrein voor de wilde-planten groei verloren. De herverkaveling der laatste jaren heeft deze teruggang nog versneld en ook de overstromingen en inundaties hebben veel planten onher stelbaar verlies toegebracht. Als kritiek voor de wilde-plantengroei moge voorts de chemische onkruid- en insektenbestrijding genoemd worden. Tenslotte zullen ook het Deltaplan en maatregelen zoals de verbreding van het kanaal Terneuzen-Gent haar tol van de wilde flora eisen. Reeds is met de klei van een sui kerfabriek in Sas van Gent een fraaie e kreek in de Van Remoorterepolder, ten zuiden van de Zandstraat in die gemeente, gedempt. Eenzelfde lot zou aanvankelijk de Lovenkreek onder Hoek en de Canisvliet te Westdorpe zijn beschoren met grond van de ka naalverbreding. Speciaal de Loven kreek is landschappelijk van zeer grote waarde. Diverse instanties die natuurbescherming voorstaan zijn tij dig in het geweer gekomen zodat het gevaar voor de Lovenkreek, aldus de heer De Visser, althans schijnt te zijn bezworen Het rijk legt gelukkig de laatste ja ren bij inpoldering een verheugende be langstelling aan de dag voor aanleg en beheer van natuurreservaten in die pol ders. De Westgeul in de Braakmanpol. der mag als een voorbeeld van het laat langrijke gebieden in Zeeland gelden thans in de eerste plaats de duinstreek van Cadzand tot Renesse, de inlagen van de Hoofdplaatpolder en op Schou wen, de kreekoevers van Grote en Zwar te gat in West-Zeeuws-Vlaanderen, die van de Vlaamse Kreek en Grote Vogel in Oost-Zeeuws-Vlaanderen, verder de dijkhellingen en vanzelfsprekend de bui tendijkse terreinen, vooral die langs de Westerschelde. Het deltaplan zal voor vele van die buitendijkse terreinen niet minder dan een revolutie in het bestaan van de planten betekenen. Naar schatting zal een eeuw voorbijgaan voordat zich le vensgemeenschappen gevormd hebben die vergelijkbaar zijn met die welke door de afsluitingen van de zeegaten gingen. verloren Naar de mening van de heer De Vis ser zijn de schorren van de Braakman veilig gesteld, maar de Kaloot kan in verband met het Sloeplan voor de na tuurbescherming afgeschreven worden. Het Zwin daarentegen staat weer onder bescherming van. een Nederlands-Belgi sche commissie en van het Zeeuwse Landschap, maar de ver-dronken Zwar te Polder mist tot nu toe vrijwel elke bescherming. Het schijnt in de bedoe- ling te liggen om de doorbraak van 160 jaar geleden te dichten met een kunst- ™tlg, du'n °f met een dijk. Dan is het met de Verdronken Zwarte Polder als natuurobject gedaan. Een terrein waar de wetenschap om schreeuwt. Een ge bied, aldus de heer De Visser, tenslot te van het soort waarvoor men in Bel- gie grote kosten en moeite over beeft en, zoals voor het Zwin, in internatio naal overleg maatregelen neemt om het te behouden. De plek moge dan volgens de schrii- ver van het artikel als een doorn in het vlees in de kustverdediging indrin gen, het gevaar voor overstroming zou naar schrijvers mening ook op andere manier kunnen worden afgewend, zoals dit door verhoging van de bestaande dii- ken ook in het Zwin gebeurd is. °e,Jeer L- M. steketee te Bruinis- se hield voor de leden van de Gere formeerde Vrouwenvereniging te Brui ste genoemd worden. Als botanisch be- nisse een causerie over De Psalm?.},'

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3