Weg Goes-nrd. beveland
officieel in gebruik
1
Duitse personenwagen bij
inhalen over de kop
Fa. JAC. DE DREU Zn.
Schoolmuseum
opgeheven
Tegen het spitten van zagers in
mosselpercelen moet krachtig
worden opgetreden
Samenwerking van Hervormde
en Gereformeerde kerken
in Zeeuws-Vlaanderen
Stoet van glanzende auto's
zoefde over de rijbaan
Ontsluiting van
midden Zeeland
Bij het scheiden van...
Weg over dam
in Yeersegat
spoedig klaar
Schorren langs
Veerse Meer
in cultuur
COMMISSARIS REED LINT DOOR
Zeeuwsch Dagblad
Arbeidstijd
Nieuwe brandmelding
in Wemeldinge
Brandstichting Nieuwland
Vonnis L. K.:
jaar met aftrek
KANTONGERECHT MIDDELBURG
DE NIEÜWE WEG GOES-KATS
AANNEMERSBEDRIJF
J. DE OUDE
HET VERVOER
Coöp. Vervoeron d erneming
Wegtransport U.A.
Benoemingen bij
ophaaldienst
Tienjarige jongen
onder bietenwagen
Corso-wagen leverde
financieel nadeel op
Propaganda-avond
N.R.V.
Donderdag 5 oktober 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
Hhhbb :""i.
De auto van de commissaris van de
Koningin smaakte het genoegen het lint
stuk te rijden. Maar van stuk rijden ivas
nauwelijks sprake. Het lintje knapte bij
de eerste aanraking in twee stukken. Bij
nader onderzoek bleek zelfs de breuk „ge
organiseerd" te zijn. Ook linten moeten
tegenwoordig protocollair gehoorzamen.
Het bewuste lintwaar de toeschouwers
een half uur tegenaan stonden te kijken
was gewetensvol voorgesnedenDe
beide helften zaten metdrukknoopjes
aan elkaar. Kan het bij Vrouwenpolder
nog eens gebruikt worden.)
Protestants-Christelijk
■VONDER getallen te noemen kunnen
J we rustig schrijven dat duizenden
werknemers thans een kortere ar
beidstijd hebben dan een jaar gele
den. Wat zijn nu de gevolgen?
In de fabrieken is veelal een grote
re inspanning gevraagd. Eu daar
waar mechanisatie en automatisering
konden worden benut is de produktie
gelijk gebleven of zelfs nog toegeno
men.
Vanwege de grotere inspanning en
de toegenomen spanningen van de
werknemer in het gemechaniseerde
en geautomatiseerde produktieproces,
heeft de werknemer, meer dan vroe
ger, behoefte aan langere rustperio
den. Het lange weekend is voor hem
een uitkomst. Het verbroken contact
met de natuur, door het werk in de
fabrieken, en het ongeregelde contact
met het gezin vanwege het ploegen-
stelsel, wordt ten dele hersteld. De
verkorte arbeidstijd poogt iets te ver
goeden van het gemis aan contacten
met natuur en gezin.
Niet iedereen werkt echter in de
fabriek. En niet iedereen werkt in
een ten dele verbroken relatie met
gezin en natuur. En in niet ieder pro
duktieproces kan de produktie gelijk
blijven of worden opgevoerd, ondanks
de verkorte arbeidstijd. In het bijzon
der denken wij hier aan allerlei
dienstverlenende bedrijven en onder
nemingen. Eerst een paar overheids
taken. Bij de politie is een groot te
kort aan personeel. Vanwege de ar
beidstijdverkorting moet er op iedere
twintig politiemensen één bij komen,
wil hetzelfde werk kunnen gebeuren.
Men kan de produktie nu eenmaal
niet opvoeren bij het verhoren van
een verdachte, noch bij het betrekken
van de wacht. Dus moet de politie
taak worden ingekrompen. Is dit ver
antwoord? Moet de onveiligheid nog
meer toenemen? Op de weg waar da
gelijks doden vallen. In de afgelegen
streken waar steeds meer vrouwen
en meisjes worden lastig gevallen. Is
de veiligheid van leven en bezit zo
veel mogelijk beschermd?
In de ziekenhuizen is er veelal spra
ke van een onderbezetting, terwijl de
wachtlijsten groeien. Eveneens in de
verpleeghuizen voor gebrekkige be
jaarden. Vanwege het tekort aan ver
plegend personeel. In een circulaire
schrijft de minister van maatschappe
lijk werk dat zij de snelle ontwikke
ling niet zonder zorg gadeslaat en dat
zij geen maatregelen wenst te nemen
die er toe leiden dat de verkorte ar
beidstijd in deze sector snel wordt in
gevoerd. Desondanks is de verkorting
niet tegen te houden.
Juist in die beroepen waar nu reeds
het grootste personeelstekort heerst,
moet men voorzichtig zijn met het
achteropkomen van arbeidsvoor
waarden en beloning. Het niet verkor
ten van de arbeidstijd zal de vlucht
uit deze beroepen alleen maar groter
maken. Maar door de arbeidstijd te
verkorten stijgt de vraag eveneens.
In de particuliere sector neemt de
kappers- en bakkersbjdiende (met
GOES/KATS. Met de auto van de Commissaris der Koningin,
jhr. mr. A. F. G. de Casembroot voorop is gistermiddag, even na
kwart voor vier, een lange stoet van glanzende auto's over de
nieuwe provinciale weg van Goes naar Kats gereden. Tevoren had
de Commissaris met zijn wagen zonder moeilijkheden het blauw
witte lint kapotgereden, dat over de gloednieuwe weg was gespan
nen. De officiële opening van de nieuwste aanwinst van het provin
ciaal wegennet was een feit geworden. Het was een belangrijk ge
beuren, want opnieuw werd een hoofdstuk gevoegd aan de ontslui
ting van midden-Zeeland, speciaal van Schouwen en Noord-Beve
land. Bovendien kan deze weg beschouwd worden als de eerste
autosnelweg van Zeeland. De mensen van Provinciale Waterstaat
hebben uit vele monden woorden van lof en waardering ontvangen
voor het geleverde werk.
De officiële ingebruikneming van de
weg. aangegeven op het provinciale we
genplan als weg nummer tien, mag in
derdaad als belangrijk worden aange
merkt. Dat moge blijken uit het feit,
dat zoveel genodigden tegenwoordig wa
ren bij de begroeting in de „Prins van
Oranje" te Goes door de Commissaris
der Koningin. Slechts een viertal perso
nen was verhinderd. Er waren o.m. de
leden van Ged. Staten, leden van Prov.
Staten, de gemeentebesturen van Kort-
gene, Kattendijke en Goes en de wa
terschapsbesturen van de beide Beve-
landen.
Een geheel
Eigenlijk moet de aanleg en de in
richting van de veerhaven bij Kats
en de aanleg van de weg naar de
rijksweg bij Goes als één geheel wor
den beschouwd. De weg over de dam
in de Zandkreek werd reeds vorig jaar
in gebruik genomen, in mei gevolgd
door de nieuwe veerhaven en als laat
ste schakel volgde gisteren de weg
van Goes naar Kats. Het totale pro
ject kost bijna zeven miljoen gulden.
De hoofdingenieur-directeur van pro
vinciale waterstaat, de heer H. D. J.
Swaters vertelde er het een en ander
over. Hij ging terug tot 1860, toen de
aanlegsteiger te Katseveer voor het ver
voer naar Zierikzee werd gebruikt en
bracht verder in herinnering de projec
ten, die in het laatste jaar zijn tot
stand gebracht, teneinde te komen tot
een betere ontsluiting van midden-Zee
land. De weg vormt dus de laatste scha
kel in de keten. Door de vele regens
in het najaar 1960 werd de aanleg zeer
gestagneerd, hetgeen betekende dat de
weg pas een half jaar na de datum, ge
noemd in het bestek, opgeleverd kon
worden.
De hêer Swaters vertelde voorts, dat
de weg van het veer naar de rijks
weg een lengte heeft van circa negen
km, met een breedte van de hoofdrij
baan van 7,50 meter, terwijl langs de
gehele weg parallelwegen zijn aange
legd voor het langzame verkeer. Vol
gend jaar (of pas in 1963) zal de top
laag op de weg aangebracht worden.
Na deze interessante uiteenzetting
spoedde het gezelschap zich naar de
auto's. En met de wagen van de Com
missaris als eerste werd naar de nieu
we weg gereden, waar een groot aan
tal toeschouwers getuige was van het
doorrijden van het lint, wat geen moei
lijkheden opleverde. Daarna reed de
lange stoet over de prachtige weg, voor
deze gelegenheid hier en daar gemar
keerd door de nationale driekleur. Het
ging nu linea recta naar de veerhaven
In Kats: het bochtenwerk in Goes en
in het Wilhelminadorp behoort tot het
verleden.
Het gezelschap bekeek nog even de
veerhaven, waarna naar het verenigings
gebouw in Kats werd gereden. Daar
werd door verschillende sprekers het
woord gevoerd.
Voorrecht
Om te beginnen was er de Commis
saris van de Koningin, die het als een
voorrecht beschouwde over de eerste
autosnelweg van Zeeland te mogen rij
den. ,,Uit de grond van mijn hart dank
ik allen oprecht hartelijk, die aan de
aanleg van de weg hebben meegewerkt.
Ik ben er uiterst tevreden over en met
veel plezier heb ik over de weg gere
den". De Commissaris vergat niet te
vertellen, dat het geen gemakkelijk kar
wei is geweest. In het najaar van 1960
leek het wegprofiel wel op een kanaal.
Hulde aan de werkers van de aanne
mers en de onderaannemers. Ook de
moeilijkheden rond de onteigening stip
te de Commissaris nog even aan en in
dit verband uitte hij zijn waardering
aan het adres van de mensen, die ook
op dit punt van doorzetten wisten.
De Commissaris zag voorts de nieuwe
weg als zeer belangrijk voor de ontslui
ting van Noord-Beveland ©n Schouwen.
Er z.ljn immers betere verbindingen tot
stand gekomen. De illusie, om tegelijk
met de opening van de weg ook de
eerste piket te kunnen slaan voor de
brug over de Oosterschelde zag de Com
missaris in rook opgaan. „Dat is me
helaas niet gelukt".
Nadat de Commissaris verteld had,
dat het personen- en autovervoer op het
veer Kats-Zierikzee aanzienlijk is toege
nomen, hetgeen bijdraagt tot verminde
ring van de tekorten op de Oosterschel-
deveren toonde hij zich verheugd over
het feit, dat er geen ernstige ongeluk
ken zijn gebeurd, ten tijde dat het ver
keer, noodgedwongen door Goes langs
het kanaal via Wilhelminadorp moest
rijden.
Aandacht
Naast het 'gevoel van blijdschap, dat
burgemeester A. A. Schuit van Kortge-
ne in zijn toespraak naar voren bracht,
vroeg hij de aandacht voor de aanslui
tende wegen. De wegen zijn vaak te
smal op het eiland, hetgeen erg ge
vaarlijk kan zijn. Hij hoopte, dat spoe
dig betere voorzieningen getroffen kun
nen worden. „Niettemin is de gehele
Noord-Bevelandse bevolking blij met de
ze weg".
Ook de dijkgraaf van het waterschap
Noord-Beveland, de heer M. W. van
Arenthals, sprekend ook namens zijn
Zuid-Bevelandse collega-dijkgraaf, vroeg
aandacht voor de te smalle wegen. Hij
attendeerde speciaal op de weg naar Co-
lijnsplaat vanaf de nieuwe weg. Het
plan is nu om vier wisselplaatsen te
maken. Maar ook de dijkgraaf toonde
zich daarnaast verheugd over de nieu
we weg. „Wij hebben node het offer wil
len brengen voor de grond". Verder
spraken nog de loco-burgemeester van
WEMELDINGE. Enige tijd geleden
is aan de heer A. Kosten, op zijn ver
zoek, eervol ontslag gegeven als com
mandant van de vrijwillige brandweer
te Wemeldinge.
In verband hiermede is de sirene, die
gébruikt wordt om 'bij brand de brand
weerlieden te alarmeren verplaatst naar
de toren van het gemeentehuis.
De nieuwe 'brandweercommandant, de
heer Jac. Hoogesteger, kan nu van zijn
woning uit via een telefoonlijn deze si
rene bedienen. De sirene is ook vanaf
het gemeentesecretarie te bedienen. Bij
ontdekking van brand dus 327 bellen.
Op de Noordweg te Krabbendijke
is een zoontje van de familie Swarts
door onoplettendheid met zijn fiets te
gen een tractor opgereden. Na eerste
hulp van dr. Noome kon de knaap naar
huis worden gebracht.
MIDDELBURG. De Middelburgse
rechtbank heeft woensdag de grond
werker L. K. uit Middelburg veroordeeld
tot één jaar onvoorwaardelijke gevan
genisstraf met aftrek wegens het plegen
van opzettelijke brandstichting op 11
maart van dit jaar in een zo goed als
gereed zijnde nieuwe woning in Nieuw
en St. Joosland.
De rechtbank sprak K. vrij van de
tenlastegelegde diefstal van een grote
partij textielgoederen uit het rampende
pot in Arnemuiden en schuldheling ter
zake. Voor beide feiten had de officier
van justitie veertien dagen geleden drie
jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf
met aftrek geëist. Het subsidiaire ge
deelte van het vonnis impliceert dat de
bij K. inbeslaggenomen goederen moe
ten worden teruggegeven.
MIDDELBURG. Op 1 juli sloeg op
de rijksweg bij Kruiningen een Duitse
personenwagen over de kop. Een van de
inzittenden werd hierbij gewond en de
wagen liep fikse schade op. Het onge
val gebeurde omdat de Duitse automo
bilist aan een Inhaalmanoeuvre bezig
was toen een voor hem rijdende auto
ook ging inhalen. De Duitser week uit
om een aanrijding te voorkomen en kan
telde.
De chauffeur van de Nederlandse
wagen, wie op de zitting van het kan
tongerecht schuld werd verweten aan
het on,geluk, was de Bredase directeur
ener N-V. K. van H. L. Hij ontkende
pertinent alle schuld omdat zoals hij be
weerde, hij de Duitse auto niet kon zien,
omdat de-ze zich achter een vrachtwagen
in de ruime bocht, die rijksweg ter
plaatse maakt, bevond. Het was een der
eerste vrije zaterdagen en geweldig
druk op de weg.
De manoeuvre van de Duitse toerist
werd door een getuigende opperwacht
meester van de rijkspolitie ook niet van
verantwoording sprekend geacht, maar
de hoofdschuld was volgens de opper te
zoeken bij verdachte. De Bredanaar had
niet mogen inhalen zolang hij niet kon
zien wat er achter hem aan kwam rij
den.
De officier van justitie, mr. T. Lebret.
merkte op dat de spitsdagen van het
toerisme in Zeeland ook meer verkeers
ongelukken met zich mee namen en dat
de verdachte teveel risico had genomen.
Hij eiste een boete van 75 of vijftien
dagen. De kantonrechter mr. J. Moolen-
burgh, verminderde alleen het aantal
dagen tot tien.
Postbrug
De aangehouden zaak tegen mevrouw
J. H. O.-G., die op 28 december in We
meldinge een aanrijding bij de Postbrug
zou hebben veroorzaakt, werd voortge
zet. Zij had geen doorgang verleend
aan een tegenligger, die zich reeds op
de brug bevond. De verdachte bracht
naar voren dat het uitzicht zeer slecht
was en dat zij op tij.d was gestopt. De
Goes, de heer J. S. Visscher, die het
helemaal niet erg vond, dat het ver
keer naar Nrd. Beveland Goes links
laat liggen. „Het ontlast de gemeente
van bepaalde zorgen. De belangen van
Goes worden bepaald niet geschaad. En
al zou dit zo zijn dan moeten wij dit
offer brengen terwille van de ontwikke
ling van Zeeland; ir. H. D. J. Swaters,
die vertelde, dat de weg in een nood
zaak voorziet en dat de nieuwe weg
naar Kortgene mogelijk een jaar later
kan zijn, burgemeester P. J. Evers van
Kattendijke, 'die de bevolking van Wil
helminadorp en van Noord-Beveland fe
liciteerde, de heer W. Boost, directeur
van de A.N.W.B. en ten slotte een ver
tegenwoordiger van de West Nederland
N.V. namens de aannemers.
Goes - Telefoon 5740
leverde wegenmaterialen voor de nieuwe
autoweg Goes-Katseveer.
nog meer groepen aan te vullen) een
speciale plaats in. Deze dienstverle
nende beroepen zijn weinig in trek.
Indien niet spoedig wordt overgegaan
tot aanpassing van arbeidsvoorwaar
den en beloning is er weldra niemand
meer bereid in deze beroepen werk
zaam te zijn. In veel gevallen zal het
een keuze zijn tussen twee kwaden-
We geloven dat de minister van
verkeer en waterstaat, in de Memorie
van Toelichting op de begroting van
het staatsbedrijf der P.T.T. voor 1962,
in de roos schiet als hij schrijft:
„Het bedrijf is in een situatie ko
men te verkeren, waarin het door
schaarste aan personeel niet in staat
is dat dienstbetoon te leveren, waar
aan in feite behoefte bestaat, ook al
hebben verbeterde arbeidsmethoden,
motorisatie, mechanisatie en auto
matisering bijgedragen tot stijging
van de arbeidsproduktiviteit."
Eén der gevolgen van de verkorte
arbeidstijd is deze dat wij als totali
teit niet meer in staat zijn die dienst
verlening aan elkaar te verschaffen
die wij nodig hebben. Dan geen ver
korting? Neen dat niet. De klok kan
niet straffeloos worden teruggedraaid.
Wel betekent de verkorte arbeidstijd
voor ieder van ons dat wij ons moe
ten beperken in onze behoefte aan
dienstbetoon. En dat ieder van ons
zoveel mogelijk zijn eigen boontjes
zal moeten doppen. Dat is het resul
taat dat wij hebben te aanvaarden.
In de huishouding, in het ziekenhuis,
op het postkantoor en bij de bakker.
Kortom overal waar wij een dienst
verlening vragen.
De bewering dat een medaille twee
kanten heeft, is niet nieuw
kwam, tot stand door:
Schoollaan 33
Biervliet
Telefoon 01152-423
tegenligger had haar kunnen ontwijken,
was zij van mening.
De officier zei dat de auto van de
verdachte te dicht bij het rijylak van
de brug was stilgehouden waardoor de
andere wagen dit rijvlak niet kon ver
laten. Een kwestie van hinderen dus
concludeerde de officier die een boete
van 20 of vier dagen eiste.
De kantonrechter vond vele verzach
tende omstandigheden aanwezig. Hij
wees op de voor het verkeer slechte si
tuatie ter plaatse, die nu o.m. door het
wegnemen van de knik in de brug is
verbeterd, het slechte zicht en de glad
heid van de weg. Hij vond de verdach
te schuldig maar legde haar geen straf
op.
De Middelburgse meubelmaker F. J,
C. B. reed op 7 september in Koude-
kerke in een auto zonder goed functio
nerende remmen. De officier eiste 75
of vijftien dagen, het vonnis was 60
of tien dagen. De Yersekse mevrouw J.
T. van O.-L. hield op 8 juni in haar
woonplaats met een auto niet goed
rechts en veroorzaakte een aanrijding
met een wagen die van links kwam.
Omdat de verkeerssituatie aldaar zeer
moeilijk is het verzachtte de kanton
rechter de eis van tweemaal 15 tot
boetes van 20 en 6.
Schuurtje
Zonder schriftelijke toestemming van
B. en W. van Meliskerke had de land
bouwer P. K., in strijd met de bouw
verordeningen van die gemeente, een
schuurtje laten veranderen en uitbrei
den. De aannemer was zijn gang ge
gaan terwijl de bestaande vergunning al
geruime tijd was verlopen. „Voortaan
de papieren van de aannemer even in
kijken om te zien of alles in orde is",
adviseerde de kantonrechter de Melis
kerker boer en vonniste hem conform
de eis tot een tientje boete.
bij de totstandkoming van de nieuwe weg
GoesKats werd verzorgd door:
LOSKADE 31 TEL. 2239 MIDDELBURG
Te weinig belangstelling
MIDDELBURG. Het bestaan
de schoolmuseum van de provin
cie zal worden opgeheven. Dit
betreft de permanente tentoon
stelling, die aan de provinciale
vereniging „Schoolmuseum" is ver
bonden en die is te vinden in een
van de lokalen van de oude school
aan de Nieuwe Haven in Middel
burg.
Op een bijeenkomst van de vereni
ging, die onder leiding stond van haar
voorzitter, de heer A. A. Leenhouts, en
die gisteren werd gehouden in het Schut
tershof, gaf men als reden voor de op
heffing van deze tentoonstelling: „Deze
is volledig uit de tijd. De expositie mist
alle sfeer en lijkt wei in een pakhuis te
worden gehouden. De leden, die jaar
lijks de tentoonstelling komen bezoeken,
zijn op de vingers van een hand te tel
len. En dan moet de secretaris van de
vereniging voor de rondleiding er zijn
vrije zaterdag nog aan opofferen."
Te weinig belangstelling dus, was de
eindconclusie van de vereniging, die
verder de expositie niet meer nodig
vond omdat er jaarlijks drie grote on
derwijstentoonstellingen in Zeeland wor
den gehouden. Ook werd in de vergade
ring van gisteren overwogen de naam
„Schoolmuseum", die men ook uit de
tijd vond, te veranderen. Tot definitieve
hesluiten dienaangaand kwam men ech
ter niet.
Tijdens de morgenvergadering hield
de heer C. van der Zwet uit Den Haag
een lezing over „De opbouw van de per
soonlijkheid". 's Middags behandelde de
heer Henk Stam Beethoven's derde sym
fonie, de „Eroïca".
's H. ARENDSKERKE.Bij de gewes
telijke ophaaldienst voor huisvuil zijn
wegens mutaties in het personeel aange
steld de heer L. A. Baaijens uit Nieuw-
dorp als chauffeur ei* de heer P. L. Cab-
boort uit 's Heer Hendrikskinderen als
ophaler. Eervol ontslag werd verleend
aan de chauffeur D. A. Boogert uit
's Heer Arendskerke en de ophaler J.
Schipper uit 's Heer Arendskerke.
Advertentie
OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE
Hoe luidt ook weer het spreek
woord over de kooplui en de
markt? Juist! En nu heeft deze
„koopman" daar de hele avond
zo keurig gezeten. Wat doet hij
niettemin? Hard weglopen aan
het eind van de voorstelling om
de garderobe te halen! Distels
mengen tussen de rozen voor de
artisten! Niet fijn. Niet aardig.
Ook bepaald niet volgens de
goede toon, die wil dat men zijn
hulde en respect betuigt aan
elkeen die het verdient. Daarna
stapt men rustig op. En komt
men nog wat vrienden tegen:
wel, presenteer ze een
Gladstone - met of zonder filter
- de sigaret die iedereen
voldoening geeft.
ii
KING it SIZE
VOORNAAM EN AANGENAAM
20 STUKS Ft.-
PR OC l RE VR-GE NE R A A L HAAGS GERECHTSHOF n
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. „Tegen het spitten
van zagers in mosselpercelen moet
krachtig worden opgetreden", zei de
procureur-generaal van het Haagse
gerechtshof gisteren in de zaak tegen
de 43-jarlge F. Th. de K. nit Goes.
De politierechter in Middelburg had
verdachte tot een inaand gevangenis
straf veroordeeld en de procureur-
generaal vroeg bevestiging van dit
vonnis.
In de monding van de Zandkreek on
der Cats worden al geruime tijd door de
familie De K. en anderen zagers ge
spit, aldus de president. Dit soort on
geveer dertig centimeter lange wormen
brengt in de hengelsportwinkels een
goede prijs op als aas. Door het spitten
in mosselbedden wordt de grond zacht
en zinkt het mosselzaad weg en sterft.
De mosselkwekers ondervinden hiervan
grote schade.
„Ze worden geterroriseerd door deze
lieden", meende de procureur generaal,
„het is meer dan schandalig".
Op 2 september had een politieman
door een verrekijker gezien dat vijf
mannen, onder wie verdachte, drie
vrouwen en een jongen op een paar
mosselpercelen aan het spitten waren.
De visserijpolitie ging er met een boot
op af, maar bij nadering namen de
spitters de benen.
President: „In de stukken lees ik dat
de familie De K. optreedt als een ben
de."
Verdachte: „Nee, ik doe daar niet
aan mee."
President: „Jawel, bij uw aanhouding
verzette u zich. U hebt de politie tegen
gewerkt. Dat staat toch in het proces
verbaal?"
De president zoekt even in de stukken
en leest dan voor. De K. was in de auto
gesprongen en wilde weg rijden, maar
een politieman greep hem bij de keel
om dat te beletten. Verdachte wilde
toch starten en pas toen een wacht
meester hem hij een been en de ander
hem bij de haren hadden vastgegrepen,
gaf verdachte zijn pogingen op.
Verdachte had overigens toegegeven,
dat hij in een mosselperceel had staan
spitten, maar „daar zou niet gezaaid
worden, dat wist ik zeker".
De president vond, dat dit niet ter
zake deed.
In zijn requisitoir merkte de
procureur-generaal op: „Ver
dachte doet alsof hij vol tedere
belangen voor de mosselteelt is
en als een lammetje tegen de po
litie is opgetreden.
Maar dit gespit loopt de spui
gaten uit. En het gaat nog maat
door. Ik acht het een hoogst ge
lukkig vonnis van de politierech
ter, ook als een rem voor andere
spitters."
KATS. Ter gelegenheid van de of
ficiële ingebruikneming van de nieuwe
weg GoesNoord Beveland heeft de
commissaris der Koningin, jhr. mr. A.
F. C. de Casembroot meegedeeld, dat
met bekwame spoed wordt gewerkt aan
de weg over de dam in het Veersegat.
Het werk is in een vergevorderd sta
dium gekomen. Zeer spoedig zal de weg
voor het verkeer opengesteld worden,
al kan de commissaris dan nog geen
definitieve datum noemen. Wel ligt in
de bedoeling om in het begin alleen
de personenwagens over de weg te la
ten rijden en in een later stadium de
vrachtauto's.
KAMPERLAND. Onder leiding van
de Nederlandse Heidemaatschappij wor
den thans- de schorren aan de Onrust
polder langs het Veerse Meer in cul
tuur gebracht. Er zal ongeveer 200 ha.
rogge worden ingezaaid, waardoor een
deel graszaad is gemengd. Ook is reeds
52 ha. koolzaad ingezaaid op de schor
ren van Soelekerke en Spierenpolder.
Dit staat al gedeeltelijk boven de grond-
BRUINISSE. Zwaar gewond moest
de tienjarige Jaapje Gil jam, die giste
ren in Bruinisse onder een volgeladen
bietenwagen terecht was gekomen, naar
het Rode Kruis Ziekenhuis te Zierikzee
vervoerd worden. Hij was met de wa
gen van de heer J. op 't Hof uit Sir-
jansland meegereden. Op het havenpla
teau te Bruinisse viel hij van de wagen
af en kwam voor de voorwielen terecht.
Hij kreeg de volle vracht over zijn li
chaam heen. Bij de eerste hulpverle
ning bleek het kind echter niet bewus
teloos te zijn.
In het verenigingsgebouw te Kloe-
tinge werd de Nederlandse Rode Kruis-
film „Madame Curie" vertoond. In het
voorprogramma was er een interessan
te documentaire over Kongo, 's Mid
dags draaide men een speciale kinder
film onder de titel „Het avontuur van
de toverknikker".
HOEK. Onlangs is een begin gemaakt met de samenwerking
op Hervormd en Gereformeerd terrein wat betreft de gezinszorg en
het maatschappelijk werk dat tot voor kort alléén van Hervormde
zijde in oost Zeeuws-Vlaanderen werd georganiseerd door de diaco
nieën van allg daar aanwezige gemeenten. Sinds enige tijd worden
onderhandelingen gevoerd om dit werk op breder basis te brengen;
deze besprekingen leiden tot het passeren van een stichtingsacte,
waarbij een fusie wordt aangegaan tussen „Classicale commissie voor
de kerkelijke gezinszorg in oost Zeeuws-Vlaanderen" der Neder lands
Hervormde Kerk en de diaconieën der Gereformeerde Kerken in oost
Zeeuws-Vlaanderen. De fusie krijgt de nieuwe benaming „Protestant
Christelijke Stichting voor Maatschappelijk Werk in oost Zeeuws-Vlaan
deren", terwijl de statuten de samenwerking met andere Protestantse
gemeenschappen openlaten.
In dienst der stichting zijn thans twee maatschappelijke werksters;
me j. A. G. Diddens, Kanaalzicht 42 te Sluiskil en mej. M. van Wijk,
Lange Kerkstraat 18, Terneuzen. Het secretariaat berust bij ds. A. J.
Verbeek, Dr. Leenhoutsstraat 46, te Hoek.
GOES. De afdeling Goes van de
Koninglijke Nederlandse maatschappij
voor Tuinbouw en Plantkunde hield dins-
lagavond in de Landbouw een leden
vergadering. De voorzitter, de heer K.
Goudswaard, deed nadere mededelingen
over de inzendingen van de chrysanten-
prijsvraag, welke door de deelnemers
ter vergadering waren meegebracht.
Voor deze prijsvraag waren in het af
gelopen voorjaar aan iedere deelnemer
7 chrysanten uitgereikt waarvan de re
sultaten der teelt nu moesten worden ge
toond. De inzending was slechts gering
terwijl de kwaliteit door ongeregelde
bloei niet zo best was.
De eerste prijs werd behaald door de
heer D. Janse uit Wilhelminadorp, de
tweede en derde prijs gingen resp. naar
de heren J. Fokke en P. de Jong te Goes.
De voorzitter bracht vervolgens ver
slag uit over de deelname aan het enige
weken geleden gehouden fruitconcours.
De heer Goudswaard kon tot zijn ge
noegen constateren, dat de wagen van
de maatschappij wederom een succes
was. Dit gold z.i. zeker ook voor de ont
werpster mej. Snepvangers uit Zundert.
Om de wagen tot stand te kunnen bren
gen is buitengewoon veel werk verzet en
werd grote medewerking ondervonden
van de leden. Helaas beschikte men over
dag over te weinig krachten om het fruit
op te plakken waardoor de afwerking
belaas iets minder werd. Spieker deel
de voorts mede. dat in tegenstelling tot
andere jaren, de corsowagen ditmaal
een nadelig saldo had opgeleverd. Aan
de wagen werd in totaal 1012 kg. fruit
verwerkt waarvan een gedeelte van 428
kg. kon worden teruggeveild. Over de ge
houden bloemententoonstelling deelde de
heer Goudswaard mede, dat de kwaliteit
van de inzendingen op deze mooie ma
nifestatie van vrije tijdsbesteding, zoals
de spreker dit uitdrukte, uitstekend was
maar dat de kwantiteit gering was.
GOES. De Ned. Reis veren icing or
ganiseerde in de Prins van Oranje te
Goes een propaganda-avond met als doel
belangstelling te kweken voor enkele rei
zen, die volgend jaar door de N.R.V. zul
len worden georganiseerd voor ouders
wier kinderen naar Australië zijn ge
ëmigreerd en deze verwanten In dit
land wensen te bezoeken.
De heer J. van Lunteren uit 's-Gra-
venhage, chef van de afdeling propagan
da van de N.R.V., gaf een nadere uit
eenzetting van deze reizen, terwijl de
reer P. J. Sybrandy van de afd. scheep
vaart van de N.R.V. de technische as
pecten van deze reizen belichtte.
De reizen worden gemaakt met sche
pen van de Britse Scheepvaartmaat
schappij de P. and O. Oriental Lines
omdat deze maatschappij de goedkoop-
5te tarieven kan bieden voor het ver-
olijf tijdens de reis in twee-persoonshut-
.en. Om eventuele taalmoeilijkheden op
deze Engelse schepen te overbruggen
-naakt een ervaren reisleider van de
N.R.V. de gehele reis tot Sydney mee.
De heer Sybrandy deelde voorts nog
nede, dat vorig jaar reeds bijna vijftig
personen van dit soort reizen gebruik
reeft gemaakt. De eerste reis in 1962
zal worden 'gemaakt met het m.s Or-
S0VJ" welke op 7 maart 1962 uit Londen
v ctHvKI,