Weg Goes-nrd. beveland officieel in gebruik 1 Duitse personenwagen bij inhalen over de kop Fa. JAC. DE DREU Zn. Schoolmuseum opgeheven Tegen het spitten van zagers in mosselpercelen moet krachtig worden opgetreden Samenwerking van Hervormde en Gereformeerde kerken in Zeeuws-Vlaanderen Stoet van glanzende auto's zoefde over de rijbaan Ontsluiting van midden Zeeland Bij het scheiden van... Weg over dam in Yeersegat spoedig klaar Schorren langs Veerse Meer in cultuur COMMISSARIS REED LINT DOOR Zeeuwsch Dagblad Arbeidstijd Nieuwe brandmelding in Wemeldinge Brandstichting Nieuwland Vonnis L. K.: jaar met aftrek KANTONGERECHT MIDDELBURG DE NIEÜWE WEG GOES-KATS AANNEMERSBEDRIJF J. DE OUDE HET VERVOER Coöp. Vervoeron d erneming Wegtransport U.A. Benoemingen bij ophaaldienst Tienjarige jongen onder bietenwagen Corso-wagen leverde financieel nadeel op Propaganda-avond N.R.V. Donderdag 5 oktober 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 Hhhbb :""i. De auto van de commissaris van de Koningin smaakte het genoegen het lint stuk te rijden. Maar van stuk rijden ivas nauwelijks sprake. Het lintje knapte bij de eerste aanraking in twee stukken. Bij nader onderzoek bleek zelfs de breuk „ge organiseerd" te zijn. Ook linten moeten tegenwoordig protocollair gehoorzamen. Het bewuste lintwaar de toeschouwers een half uur tegenaan stonden te kijken was gewetensvol voorgesnedenDe beide helften zaten metdrukknoopjes aan elkaar. Kan het bij Vrouwenpolder nog eens gebruikt worden.) Protestants-Christelijk ■VONDER getallen te noemen kunnen J we rustig schrijven dat duizenden werknemers thans een kortere ar beidstijd hebben dan een jaar gele den. Wat zijn nu de gevolgen? In de fabrieken is veelal een grote re inspanning gevraagd. Eu daar waar mechanisatie en automatisering konden worden benut is de produktie gelijk gebleven of zelfs nog toegeno men. Vanwege de grotere inspanning en de toegenomen spanningen van de werknemer in het gemechaniseerde en geautomatiseerde produktieproces, heeft de werknemer, meer dan vroe ger, behoefte aan langere rustperio den. Het lange weekend is voor hem een uitkomst. Het verbroken contact met de natuur, door het werk in de fabrieken, en het ongeregelde contact met het gezin vanwege het ploegen- stelsel, wordt ten dele hersteld. De verkorte arbeidstijd poogt iets te ver goeden van het gemis aan contacten met natuur en gezin. Niet iedereen werkt echter in de fabriek. En niet iedereen werkt in een ten dele verbroken relatie met gezin en natuur. En in niet ieder pro duktieproces kan de produktie gelijk blijven of worden opgevoerd, ondanks de verkorte arbeidstijd. In het bijzon der denken wij hier aan allerlei dienstverlenende bedrijven en onder nemingen. Eerst een paar overheids taken. Bij de politie is een groot te kort aan personeel. Vanwege de ar beidstijdverkorting moet er op iedere twintig politiemensen één bij komen, wil hetzelfde werk kunnen gebeuren. Men kan de produktie nu eenmaal niet opvoeren bij het verhoren van een verdachte, noch bij het betrekken van de wacht. Dus moet de politie taak worden ingekrompen. Is dit ver antwoord? Moet de onveiligheid nog meer toenemen? Op de weg waar da gelijks doden vallen. In de afgelegen streken waar steeds meer vrouwen en meisjes worden lastig gevallen. Is de veiligheid van leven en bezit zo veel mogelijk beschermd? In de ziekenhuizen is er veelal spra ke van een onderbezetting, terwijl de wachtlijsten groeien. Eveneens in de verpleeghuizen voor gebrekkige be jaarden. Vanwege het tekort aan ver plegend personeel. In een circulaire schrijft de minister van maatschappe lijk werk dat zij de snelle ontwikke ling niet zonder zorg gadeslaat en dat zij geen maatregelen wenst te nemen die er toe leiden dat de verkorte ar beidstijd in deze sector snel wordt in gevoerd. Desondanks is de verkorting niet tegen te houden. Juist in die beroepen waar nu reeds het grootste personeelstekort heerst, moet men voorzichtig zijn met het achteropkomen van arbeidsvoor waarden en beloning. Het niet verkor ten van de arbeidstijd zal de vlucht uit deze beroepen alleen maar groter maken. Maar door de arbeidstijd te verkorten stijgt de vraag eveneens. In de particuliere sector neemt de kappers- en bakkersbjdiende (met GOES/KATS. Met de auto van de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. G. de Casembroot voorop is gistermiddag, even na kwart voor vier, een lange stoet van glanzende auto's over de nieuwe provinciale weg van Goes naar Kats gereden. Tevoren had de Commissaris met zijn wagen zonder moeilijkheden het blauw witte lint kapotgereden, dat over de gloednieuwe weg was gespan nen. De officiële opening van de nieuwste aanwinst van het provin ciaal wegennet was een feit geworden. Het was een belangrijk ge beuren, want opnieuw werd een hoofdstuk gevoegd aan de ontslui ting van midden-Zeeland, speciaal van Schouwen en Noord-Beve land. Bovendien kan deze weg beschouwd worden als de eerste autosnelweg van Zeeland. De mensen van Provinciale Waterstaat hebben uit vele monden woorden van lof en waardering ontvangen voor het geleverde werk. De officiële ingebruikneming van de weg. aangegeven op het provinciale we genplan als weg nummer tien, mag in derdaad als belangrijk worden aange merkt. Dat moge blijken uit het feit, dat zoveel genodigden tegenwoordig wa ren bij de begroeting in de „Prins van Oranje" te Goes door de Commissaris der Koningin. Slechts een viertal perso nen was verhinderd. Er waren o.m. de leden van Ged. Staten, leden van Prov. Staten, de gemeentebesturen van Kort- gene, Kattendijke en Goes en de wa terschapsbesturen van de beide Beve- landen. Een geheel Eigenlijk moet de aanleg en de in richting van de veerhaven bij Kats en de aanleg van de weg naar de rijksweg bij Goes als één geheel wor den beschouwd. De weg over de dam in de Zandkreek werd reeds vorig jaar in gebruik genomen, in mei gevolgd door de nieuwe veerhaven en als laat ste schakel volgde gisteren de weg van Goes naar Kats. Het totale pro ject kost bijna zeven miljoen gulden. De hoofdingenieur-directeur van pro vinciale waterstaat, de heer H. D. J. Swaters vertelde er het een en ander over. Hij ging terug tot 1860, toen de aanlegsteiger te Katseveer voor het ver voer naar Zierikzee werd gebruikt en bracht verder in herinnering de projec ten, die in het laatste jaar zijn tot stand gebracht, teneinde te komen tot een betere ontsluiting van midden-Zee land. De weg vormt dus de laatste scha kel in de keten. Door de vele regens in het najaar 1960 werd de aanleg zeer gestagneerd, hetgeen betekende dat de weg pas een half jaar na de datum, ge noemd in het bestek, opgeleverd kon worden. De hêer Swaters vertelde voorts, dat de weg van het veer naar de rijks weg een lengte heeft van circa negen km, met een breedte van de hoofdrij baan van 7,50 meter, terwijl langs de gehele weg parallelwegen zijn aange legd voor het langzame verkeer. Vol gend jaar (of pas in 1963) zal de top laag op de weg aangebracht worden. Na deze interessante uiteenzetting spoedde het gezelschap zich naar de auto's. En met de wagen van de Com missaris als eerste werd naar de nieu we weg gereden, waar een groot aan tal toeschouwers getuige was van het doorrijden van het lint, wat geen moei lijkheden opleverde. Daarna reed de lange stoet over de prachtige weg, voor deze gelegenheid hier en daar gemar keerd door de nationale driekleur. Het ging nu linea recta naar de veerhaven In Kats: het bochtenwerk in Goes en in het Wilhelminadorp behoort tot het verleden. Het gezelschap bekeek nog even de veerhaven, waarna naar het verenigings gebouw in Kats werd gereden. Daar werd door verschillende sprekers het woord gevoerd. Voorrecht Om te beginnen was er de Commis saris van de Koningin, die het als een voorrecht beschouwde over de eerste autosnelweg van Zeeland te mogen rij den. ,,Uit de grond van mijn hart dank ik allen oprecht hartelijk, die aan de aanleg van de weg hebben meegewerkt. Ik ben er uiterst tevreden over en met veel plezier heb ik over de weg gere den". De Commissaris vergat niet te vertellen, dat het geen gemakkelijk kar wei is geweest. In het najaar van 1960 leek het wegprofiel wel op een kanaal. Hulde aan de werkers van de aanne mers en de onderaannemers. Ook de moeilijkheden rond de onteigening stip te de Commissaris nog even aan en in dit verband uitte hij zijn waardering aan het adres van de mensen, die ook op dit punt van doorzetten wisten. De Commissaris zag voorts de nieuwe weg als zeer belangrijk voor de ontslui ting van Noord-Beveland ©n Schouwen. Er z.ljn immers betere verbindingen tot stand gekomen. De illusie, om tegelijk met de opening van de weg ook de eerste piket te kunnen slaan voor de brug over de Oosterschelde zag de Com missaris in rook opgaan. „Dat is me helaas niet gelukt". Nadat de Commissaris verteld had, dat het personen- en autovervoer op het veer Kats-Zierikzee aanzienlijk is toege nomen, hetgeen bijdraagt tot verminde ring van de tekorten op de Oosterschel- deveren toonde hij zich verheugd over het feit, dat er geen ernstige ongeluk ken zijn gebeurd, ten tijde dat het ver keer, noodgedwongen door Goes langs het kanaal via Wilhelminadorp moest rijden. Aandacht Naast het 'gevoel van blijdschap, dat burgemeester A. A. Schuit van Kortge- ne in zijn toespraak naar voren bracht, vroeg hij de aandacht voor de aanslui tende wegen. De wegen zijn vaak te smal op het eiland, hetgeen erg ge vaarlijk kan zijn. Hij hoopte, dat spoe dig betere voorzieningen getroffen kun nen worden. „Niettemin is de gehele Noord-Bevelandse bevolking blij met de ze weg". Ook de dijkgraaf van het waterschap Noord-Beveland, de heer M. W. van Arenthals, sprekend ook namens zijn Zuid-Bevelandse collega-dijkgraaf, vroeg aandacht voor de te smalle wegen. Hij attendeerde speciaal op de weg naar Co- lijnsplaat vanaf de nieuwe weg. Het plan is nu om vier wisselplaatsen te maken. Maar ook de dijkgraaf toonde zich daarnaast verheugd over de nieu we weg. „Wij hebben node het offer wil len brengen voor de grond". Verder spraken nog de loco-burgemeester van WEMELDINGE. Enige tijd geleden is aan de heer A. Kosten, op zijn ver zoek, eervol ontslag gegeven als com mandant van de vrijwillige brandweer te Wemeldinge. In verband hiermede is de sirene, die gébruikt wordt om 'bij brand de brand weerlieden te alarmeren verplaatst naar de toren van het gemeentehuis. De nieuwe 'brandweercommandant, de heer Jac. Hoogesteger, kan nu van zijn woning uit via een telefoonlijn deze si rene bedienen. De sirene is ook vanaf het gemeentesecretarie te bedienen. Bij ontdekking van brand dus 327 bellen. Op de Noordweg te Krabbendijke is een zoontje van de familie Swarts door onoplettendheid met zijn fiets te gen een tractor opgereden. Na eerste hulp van dr. Noome kon de knaap naar huis worden gebracht. MIDDELBURG. De Middelburgse rechtbank heeft woensdag de grond werker L. K. uit Middelburg veroordeeld tot één jaar onvoorwaardelijke gevan genisstraf met aftrek wegens het plegen van opzettelijke brandstichting op 11 maart van dit jaar in een zo goed als gereed zijnde nieuwe woning in Nieuw en St. Joosland. De rechtbank sprak K. vrij van de tenlastegelegde diefstal van een grote partij textielgoederen uit het rampende pot in Arnemuiden en schuldheling ter zake. Voor beide feiten had de officier van justitie veertien dagen geleden drie jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf met aftrek geëist. Het subsidiaire ge deelte van het vonnis impliceert dat de bij K. inbeslaggenomen goederen moe ten worden teruggegeven. MIDDELBURG. Op 1 juli sloeg op de rijksweg bij Kruiningen een Duitse personenwagen over de kop. Een van de inzittenden werd hierbij gewond en de wagen liep fikse schade op. Het onge val gebeurde omdat de Duitse automo bilist aan een Inhaalmanoeuvre bezig was toen een voor hem rijdende auto ook ging inhalen. De Duitser week uit om een aanrijding te voorkomen en kan telde. De chauffeur van de Nederlandse wagen, wie op de zitting van het kan tongerecht schuld werd verweten aan het on,geluk, was de Bredase directeur ener N-V. K. van H. L. Hij ontkende pertinent alle schuld omdat zoals hij be weerde, hij de Duitse auto niet kon zien, omdat de-ze zich achter een vrachtwagen in de ruime bocht, die rijksweg ter plaatse maakt, bevond. Het was een der eerste vrije zaterdagen en geweldig druk op de weg. De manoeuvre van de Duitse toerist werd door een getuigende opperwacht meester van de rijkspolitie ook niet van verantwoording sprekend geacht, maar de hoofdschuld was volgens de opper te zoeken bij verdachte. De Bredanaar had niet mogen inhalen zolang hij niet kon zien wat er achter hem aan kwam rij den. De officier van justitie, mr. T. Lebret. merkte op dat de spitsdagen van het toerisme in Zeeland ook meer verkeers ongelukken met zich mee namen en dat de verdachte teveel risico had genomen. Hij eiste een boete van 75 of vijftien dagen. De kantonrechter mr. J. Moolen- burgh, verminderde alleen het aantal dagen tot tien. Postbrug De aangehouden zaak tegen mevrouw J. H. O.-G., die op 28 december in We meldinge een aanrijding bij de Postbrug zou hebben veroorzaakt, werd voortge zet. Zij had geen doorgang verleend aan een tegenligger, die zich reeds op de brug bevond. De verdachte bracht naar voren dat het uitzicht zeer slecht was en dat zij op tij.d was gestopt. De Goes, de heer J. S. Visscher, die het helemaal niet erg vond, dat het ver keer naar Nrd. Beveland Goes links laat liggen. „Het ontlast de gemeente van bepaalde zorgen. De belangen van Goes worden bepaald niet geschaad. En al zou dit zo zijn dan moeten wij dit offer brengen terwille van de ontwikke ling van Zeeland; ir. H. D. J. Swaters, die vertelde, dat de weg in een nood zaak voorziet en dat de nieuwe weg naar Kortgene mogelijk een jaar later kan zijn, burgemeester P. J. Evers van Kattendijke, 'die de bevolking van Wil helminadorp en van Noord-Beveland fe liciteerde, de heer W. Boost, directeur van de A.N.W.B. en ten slotte een ver tegenwoordiger van de West Nederland N.V. namens de aannemers. Goes - Telefoon 5740 leverde wegenmaterialen voor de nieuwe autoweg Goes-Katseveer. nog meer groepen aan te vullen) een speciale plaats in. Deze dienstverle nende beroepen zijn weinig in trek. Indien niet spoedig wordt overgegaan tot aanpassing van arbeidsvoorwaar den en beloning is er weldra niemand meer bereid in deze beroepen werk zaam te zijn. In veel gevallen zal het een keuze zijn tussen twee kwaden- We geloven dat de minister van verkeer en waterstaat, in de Memorie van Toelichting op de begroting van het staatsbedrijf der P.T.T. voor 1962, in de roos schiet als hij schrijft: „Het bedrijf is in een situatie ko men te verkeren, waarin het door schaarste aan personeel niet in staat is dat dienstbetoon te leveren, waar aan in feite behoefte bestaat, ook al hebben verbeterde arbeidsmethoden, motorisatie, mechanisatie en auto matisering bijgedragen tot stijging van de arbeidsproduktiviteit." Eén der gevolgen van de verkorte arbeidstijd is deze dat wij als totali teit niet meer in staat zijn die dienst verlening aan elkaar te verschaffen die wij nodig hebben. Dan geen ver korting? Neen dat niet. De klok kan niet straffeloos worden teruggedraaid. Wel betekent de verkorte arbeidstijd voor ieder van ons dat wij ons moe ten beperken in onze behoefte aan dienstbetoon. En dat ieder van ons zoveel mogelijk zijn eigen boontjes zal moeten doppen. Dat is het resul taat dat wij hebben te aanvaarden. In de huishouding, in het ziekenhuis, op het postkantoor en bij de bakker. Kortom overal waar wij een dienst verlening vragen. De bewering dat een medaille twee kanten heeft, is niet nieuw kwam, tot stand door: Schoollaan 33 Biervliet Telefoon 01152-423 tegenligger had haar kunnen ontwijken, was zij van mening. De officier zei dat de auto van de verdachte te dicht bij het rijylak van de brug was stilgehouden waardoor de andere wagen dit rijvlak niet kon ver laten. Een kwestie van hinderen dus concludeerde de officier die een boete van 20 of vier dagen eiste. De kantonrechter vond vele verzach tende omstandigheden aanwezig. Hij wees op de voor het verkeer slechte si tuatie ter plaatse, die nu o.m. door het wegnemen van de knik in de brug is verbeterd, het slechte zicht en de glad heid van de weg. Hij vond de verdach te schuldig maar legde haar geen straf op. De Middelburgse meubelmaker F. J, C. B. reed op 7 september in Koude- kerke in een auto zonder goed functio nerende remmen. De officier eiste 75 of vijftien dagen, het vonnis was 60 of tien dagen. De Yersekse mevrouw J. T. van O.-L. hield op 8 juni in haar woonplaats met een auto niet goed rechts en veroorzaakte een aanrijding met een wagen die van links kwam. Omdat de verkeerssituatie aldaar zeer moeilijk is het verzachtte de kanton rechter de eis van tweemaal 15 tot boetes van 20 en 6. Schuurtje Zonder schriftelijke toestemming van B. en W. van Meliskerke had de land bouwer P. K., in strijd met de bouw verordeningen van die gemeente, een schuurtje laten veranderen en uitbrei den. De aannemer was zijn gang ge gaan terwijl de bestaande vergunning al geruime tijd was verlopen. „Voortaan de papieren van de aannemer even in kijken om te zien of alles in orde is", adviseerde de kantonrechter de Melis kerker boer en vonniste hem conform de eis tot een tientje boete. bij de totstandkoming van de nieuwe weg GoesKats werd verzorgd door: LOSKADE 31 TEL. 2239 MIDDELBURG Te weinig belangstelling MIDDELBURG. Het bestaan de schoolmuseum van de provin cie zal worden opgeheven. Dit betreft de permanente tentoon stelling, die aan de provinciale vereniging „Schoolmuseum" is ver bonden en die is te vinden in een van de lokalen van de oude school aan de Nieuwe Haven in Middel burg. Op een bijeenkomst van de vereni ging, die onder leiding stond van haar voorzitter, de heer A. A. Leenhouts, en die gisteren werd gehouden in het Schut tershof, gaf men als reden voor de op heffing van deze tentoonstelling: „Deze is volledig uit de tijd. De expositie mist alle sfeer en lijkt wei in een pakhuis te worden gehouden. De leden, die jaar lijks de tentoonstelling komen bezoeken, zijn op de vingers van een hand te tel len. En dan moet de secretaris van de vereniging voor de rondleiding er zijn vrije zaterdag nog aan opofferen." Te weinig belangstelling dus, was de eindconclusie van de vereniging, die verder de expositie niet meer nodig vond omdat er jaarlijks drie grote on derwijstentoonstellingen in Zeeland wor den gehouden. Ook werd in de vergade ring van gisteren overwogen de naam „Schoolmuseum", die men ook uit de tijd vond, te veranderen. Tot definitieve hesluiten dienaangaand kwam men ech ter niet. Tijdens de morgenvergadering hield de heer C. van der Zwet uit Den Haag een lezing over „De opbouw van de per soonlijkheid". 's Middags behandelde de heer Henk Stam Beethoven's derde sym fonie, de „Eroïca". 's H. ARENDSKERKE.Bij de gewes telijke ophaaldienst voor huisvuil zijn wegens mutaties in het personeel aange steld de heer L. A. Baaijens uit Nieuw- dorp als chauffeur ei* de heer P. L. Cab- boort uit 's Heer Hendrikskinderen als ophaler. Eervol ontslag werd verleend aan de chauffeur D. A. Boogert uit 's Heer Arendskerke en de ophaler J. Schipper uit 's Heer Arendskerke. Advertentie OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE Hoe luidt ook weer het spreek woord over de kooplui en de markt? Juist! En nu heeft deze „koopman" daar de hele avond zo keurig gezeten. Wat doet hij niettemin? Hard weglopen aan het eind van de voorstelling om de garderobe te halen! Distels mengen tussen de rozen voor de artisten! Niet fijn. Niet aardig. Ook bepaald niet volgens de goede toon, die wil dat men zijn hulde en respect betuigt aan elkeen die het verdient. Daarna stapt men rustig op. En komt men nog wat vrienden tegen: wel, presenteer ze een Gladstone - met of zonder filter - de sigaret die iedereen voldoening geeft. ii KING it SIZE VOORNAAM EN AANGENAAM 20 STUKS Ft.- PR OC l RE VR-GE NE R A A L HAAGS GERECHTSHOF n (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. „Tegen het spitten van zagers in mosselpercelen moet krachtig worden opgetreden", zei de procureur-generaal van het Haagse gerechtshof gisteren in de zaak tegen de 43-jarlge F. Th. de K. nit Goes. De politierechter in Middelburg had verdachte tot een inaand gevangenis straf veroordeeld en de procureur- generaal vroeg bevestiging van dit vonnis. In de monding van de Zandkreek on der Cats worden al geruime tijd door de familie De K. en anderen zagers ge spit, aldus de president. Dit soort on geveer dertig centimeter lange wormen brengt in de hengelsportwinkels een goede prijs op als aas. Door het spitten in mosselbedden wordt de grond zacht en zinkt het mosselzaad weg en sterft. De mosselkwekers ondervinden hiervan grote schade. „Ze worden geterroriseerd door deze lieden", meende de procureur generaal, „het is meer dan schandalig". Op 2 september had een politieman door een verrekijker gezien dat vijf mannen, onder wie verdachte, drie vrouwen en een jongen op een paar mosselpercelen aan het spitten waren. De visserijpolitie ging er met een boot op af, maar bij nadering namen de spitters de benen. President: „In de stukken lees ik dat de familie De K. optreedt als een ben de." Verdachte: „Nee, ik doe daar niet aan mee." President: „Jawel, bij uw aanhouding verzette u zich. U hebt de politie tegen gewerkt. Dat staat toch in het proces verbaal?" De president zoekt even in de stukken en leest dan voor. De K. was in de auto gesprongen en wilde weg rijden, maar een politieman greep hem bij de keel om dat te beletten. Verdachte wilde toch starten en pas toen een wacht meester hem hij een been en de ander hem bij de haren hadden vastgegrepen, gaf verdachte zijn pogingen op. Verdachte had overigens toegegeven, dat hij in een mosselperceel had staan spitten, maar „daar zou niet gezaaid worden, dat wist ik zeker". De president vond, dat dit niet ter zake deed. In zijn requisitoir merkte de procureur-generaal op: „Ver dachte doet alsof hij vol tedere belangen voor de mosselteelt is en als een lammetje tegen de po litie is opgetreden. Maar dit gespit loopt de spui gaten uit. En het gaat nog maat door. Ik acht het een hoogst ge lukkig vonnis van de politierech ter, ook als een rem voor andere spitters." KATS. Ter gelegenheid van de of ficiële ingebruikneming van de nieuwe weg GoesNoord Beveland heeft de commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot meegedeeld, dat met bekwame spoed wordt gewerkt aan de weg over de dam in het Veersegat. Het werk is in een vergevorderd sta dium gekomen. Zeer spoedig zal de weg voor het verkeer opengesteld worden, al kan de commissaris dan nog geen definitieve datum noemen. Wel ligt in de bedoeling om in het begin alleen de personenwagens over de weg te la ten rijden en in een later stadium de vrachtauto's. KAMPERLAND. Onder leiding van de Nederlandse Heidemaatschappij wor den thans- de schorren aan de Onrust polder langs het Veerse Meer in cul tuur gebracht. Er zal ongeveer 200 ha. rogge worden ingezaaid, waardoor een deel graszaad is gemengd. Ook is reeds 52 ha. koolzaad ingezaaid op de schor ren van Soelekerke en Spierenpolder. Dit staat al gedeeltelijk boven de grond- BRUINISSE. Zwaar gewond moest de tienjarige Jaapje Gil jam, die giste ren in Bruinisse onder een volgeladen bietenwagen terecht was gekomen, naar het Rode Kruis Ziekenhuis te Zierikzee vervoerd worden. Hij was met de wa gen van de heer J. op 't Hof uit Sir- jansland meegereden. Op het havenpla teau te Bruinisse viel hij van de wagen af en kwam voor de voorwielen terecht. Hij kreeg de volle vracht over zijn li chaam heen. Bij de eerste hulpverle ning bleek het kind echter niet bewus teloos te zijn. In het verenigingsgebouw te Kloe- tinge werd de Nederlandse Rode Kruis- film „Madame Curie" vertoond. In het voorprogramma was er een interessan te documentaire over Kongo, 's Mid dags draaide men een speciale kinder film onder de titel „Het avontuur van de toverknikker". HOEK. Onlangs is een begin gemaakt met de samenwerking op Hervormd en Gereformeerd terrein wat betreft de gezinszorg en het maatschappelijk werk dat tot voor kort alléén van Hervormde zijde in oost Zeeuws-Vlaanderen werd georganiseerd door de diaco nieën van allg daar aanwezige gemeenten. Sinds enige tijd worden onderhandelingen gevoerd om dit werk op breder basis te brengen; deze besprekingen leiden tot het passeren van een stichtingsacte, waarbij een fusie wordt aangegaan tussen „Classicale commissie voor de kerkelijke gezinszorg in oost Zeeuws-Vlaanderen" der Neder lands Hervormde Kerk en de diaconieën der Gereformeerde Kerken in oost Zeeuws-Vlaanderen. De fusie krijgt de nieuwe benaming „Protestant Christelijke Stichting voor Maatschappelijk Werk in oost Zeeuws-Vlaan deren", terwijl de statuten de samenwerking met andere Protestantse gemeenschappen openlaten. In dienst der stichting zijn thans twee maatschappelijke werksters; me j. A. G. Diddens, Kanaalzicht 42 te Sluiskil en mej. M. van Wijk, Lange Kerkstraat 18, Terneuzen. Het secretariaat berust bij ds. A. J. Verbeek, Dr. Leenhoutsstraat 46, te Hoek. GOES. De afdeling Goes van de Koninglijke Nederlandse maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde hield dins- lagavond in de Landbouw een leden vergadering. De voorzitter, de heer K. Goudswaard, deed nadere mededelingen over de inzendingen van de chrysanten- prijsvraag, welke door de deelnemers ter vergadering waren meegebracht. Voor deze prijsvraag waren in het af gelopen voorjaar aan iedere deelnemer 7 chrysanten uitgereikt waarvan de re sultaten der teelt nu moesten worden ge toond. De inzending was slechts gering terwijl de kwaliteit door ongeregelde bloei niet zo best was. De eerste prijs werd behaald door de heer D. Janse uit Wilhelminadorp, de tweede en derde prijs gingen resp. naar de heren J. Fokke en P. de Jong te Goes. De voorzitter bracht vervolgens ver slag uit over de deelname aan het enige weken geleden gehouden fruitconcours. De heer Goudswaard kon tot zijn ge noegen constateren, dat de wagen van de maatschappij wederom een succes was. Dit gold z.i. zeker ook voor de ont werpster mej. Snepvangers uit Zundert. Om de wagen tot stand te kunnen bren gen is buitengewoon veel werk verzet en werd grote medewerking ondervonden van de leden. Helaas beschikte men over dag over te weinig krachten om het fruit op te plakken waardoor de afwerking belaas iets minder werd. Spieker deel de voorts mede. dat in tegenstelling tot andere jaren, de corsowagen ditmaal een nadelig saldo had opgeleverd. Aan de wagen werd in totaal 1012 kg. fruit verwerkt waarvan een gedeelte van 428 kg. kon worden teruggeveild. Over de ge houden bloemententoonstelling deelde de heer Goudswaard mede, dat de kwaliteit van de inzendingen op deze mooie ma nifestatie van vrije tijdsbesteding, zoals de spreker dit uitdrukte, uitstekend was maar dat de kwantiteit gering was. GOES. De Ned. Reis veren icing or ganiseerde in de Prins van Oranje te Goes een propaganda-avond met als doel belangstelling te kweken voor enkele rei zen, die volgend jaar door de N.R.V. zul len worden georganiseerd voor ouders wier kinderen naar Australië zijn ge ëmigreerd en deze verwanten In dit land wensen te bezoeken. De heer J. van Lunteren uit 's-Gra- venhage, chef van de afdeling propagan da van de N.R.V., gaf een nadere uit eenzetting van deze reizen, terwijl de reer P. J. Sybrandy van de afd. scheep vaart van de N.R.V. de technische as pecten van deze reizen belichtte. De reizen worden gemaakt met sche pen van de Britse Scheepvaartmaat schappij de P. and O. Oriental Lines omdat deze maatschappij de goedkoop- 5te tarieven kan bieden voor het ver- olijf tijdens de reis in twee-persoonshut- .en. Om eventuele taalmoeilijkheden op deze Engelse schepen te overbruggen -naakt een ervaren reisleider van de N.R.V. de gehele reis tot Sydney mee. De heer Sybrandy deelde voorts nog nede, dat vorig jaar reeds bijna vijftig personen van dit soort reizen gebruik reeft gemaakt. De eerste reis in 1962 zal worden 'gemaakt met het m.s Or- S0VJ" welke op 7 maart 1962 uit Londen v ctHvKI,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3