kans op eerh na veertig jaren strijd Engeland zoekt zijn toekomst zo laag mogelijk bij de grond TAND.ARTS MERTENS Geen (vliegend) vlees, geen (varende) vis Slaapmiddelen zijn gevaarlijk Prachf handen Zaterdag 30 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 1 Tube95a Hamea-Gelei Actie van G.E.B. geen succes Vrijspraak voor Helders echtpaar r Gezworven Nieuwe getuigen Wraak Gratie Ton minder Van onze correspondent LONDEN Terwijl Amerika en Rusland zich inspannen om bemande projectielen steeds ver der van de aardbol weg te slingeren, wordt er vooral in Engeland hard gewerkt aan een revolu tionair ,,laag-bij-de-gronds" vervoermiddel: het zweeftuig, hovercraft, zoals men hier zegt. Het zweeftuig heeft, zo menen de deskundigen, een zeer grote toekomst in het niemandsland dat er ligt tussen het schip en het vliegtuig. Binnen enkele jaren zul- len mensen, voertuigen en zijn voor ^vliegtuigen, aan EL rein waar het niet de -.vi, ..tit 'XSp^ y- moeite loont om wegen op fVfi'ift C aanteleggen, aan beschut - ~*t" «v ajfög kustwater, estuaria, rivie- t i - ren en ia een later sta- s r*+- "S »t"P~ JtnyMf"**'SiiJSif tè~ dium, wanneer de zweef- 'rSÊ tuigen van honderd ton en Y* meer in de handel komen, WIlÊMr f rf/\ t aan vaarwegen als het Ka- gg9jC3m| »\«g/ "Het zweeftuig heeft een ISBH» fF ^jfll flf \V goede toekomst als men ^MBb£§5|| denkt aan de behoeften P" fPSplI I van oliemaatschappijen die boringen verrichten op ^BppPPf -% V' «p pi enkele kilometers buiten «lit""- itSS! een kust. Personeel en ma- W M" - r 4 teriaal daarvoor kan met Wk m hovercrafts uitstekend naar de hoorplaatsen wor- don gebracht Een grote |.y onderneming op de West- Wmx* indische eilanden denkt al §350^ f aan hovercrafts voor het i^^M^^^W^^ÊÊÊÊÊi^iÊÊÊÊS^m vervoer van bananen di- reet van haar plantages H& naar de schepen die voor de kust op hun lading wachten. WE kunnen ook dichter bij huis blijven: een scheepvaartonderneming heeft al vergunning aan gevraagd voor het openen van een passagiers- en vrachtdienst met hovercrafts tussen alle plaatsen die aan het kanaal van Bristol liggen. Deze onderneming kijkt verlangend uit naar zweeftuigen waar op zijn minst tweehonderd passagiers mee vervoerd kunnen worden. In Canada denkt men al over een geregelde dienst tussen Victoria en het eiland Vancouver, een afstand over zee van een kleine 120 km. In gedachten ziet men Hovercrafts al over het water van de Noorse fjor den zweven en van Londen uit de Theems af, het Kanaal over naar het vasteland van Europa. Vier Britse fabrieken werken met man en macht aan de verschillende typen zweeftuig die in Engeland wor den ontworpen en vervaardigd. On danks de scherpe concurrentie tussen deze bedrijven, bestaat er op bepaalde gebieden samenwerking en uitwisse ling van gegevens. Niet het minst is dat het geval wat de algemene proble men betreft die door het nieuwe laag- bij-de-grondse vervoermiddel worden opgeworpen. Vraagstukken van wetge vende aard bijv., o.a. in verband met de veiligheidsvoorschriften: moet het zweeftuig als schip worden beschouwd of ais vliegtuig? Het is het één noch het ander, maar alles wat zich boven de grond voort beweegt, zegt de Britse wet, is een vliegtuig. Jawel, zeggen de deskundi gen. maar er komt bij het zweeftuig heel wat meer kijken: de man die het ding bestuurt kun je niet zo maar als piloot kenmerken, hij is tegelijkertijd ook scheepskapitein! Zo zal de VA-3 eruit zien als hij eenmaal in gebruik wordt genomen. ALS EEN DANSERES DEZE week hebben we een kijkje genomen in de fabriek van Vic- kers-Armstrong bij Swindon in het graafschap Wiltshire. Daar op het vliegveld South Marston demonstreer de Vickers met de VA-1, het eerste experimentele zweeftuig dat deze fa briek heeft gemaakt. Een nog zeer grof en ruw geval, dat bijzonder veel lawaai maakt, maar dat toch snel en dartel als een balletdan seres over het beton en het gras van het vliegveld zweefde op het lucht kussen dat door zijn vliegtuigmotor werd gevormd. Men weet waar het principe van het zweeftuig op berust: Lucht wordt met grote kracht naar beneden onder het gevaarte geperst, daardoor ontstaat een luchtkussen; het zweeftuig verheft zich en drijft op het kussen voort. Het in bedwang houden van het zweeftuig met behulp van propeller, vinnen en roer zoals bij een vliegtuig, op het moment dat het zweeftuig zich verheft maar nog niet over voldoende snelheid beschikt, vormt een der groot ste problemen waar mén nog mee wor stelt. Is het gevaarte eenmaal op snel heid gekomen, dan is het vrij gemak kelijk te besturen, zagen we. AMFIBIE Soms kreeg men de indruk dat er een enorme landbouwmachine aan het werk was, daar leken de bewegingen van deze geel geschilderde hovercraft wel wat op. Aan het uiterlijk van deze VA-1 kan nog van alles worden ver anderd het is uitsluitend bedoeld als experimenteel voer- of vaartuig. Ook boven water wordt er, zoals we dezer dagen al schreven, veel mee ge oefend. En met succes. Vickers heeft het plan om volgend jaar op South Marston een school te openen voor de opleiding van hover craftbestuurders. Intussen duren de experimenten voort: men beproeft de eigenschappen van de VA-1 boven ver schillende soorten vaarwater, boven sneeuw, boven alle mogelijke soorten terrein. In kleine windtunnels en in bassins met water worden op South Marston onderwijl proeven genomen met mo dellen van de verschillende typen ho vercrafts waaraan gewerkt wordt: de VA's 2, 3, 4 en 5. In een der montage hallen zagen we hoe ver men al met de VA-3 gevorderd is; de vorm van dit aluminium gevaarte van tien ton is al duidelijk te zien. In totaal 26 mensen (twee bemanningsleden) zal deze VA-3 kunnen vervoeren, of een gelijk ge wicht aan vracht. Golven van 60 cen timeter hoogte zullen voor dit zweef tuig geen beletsel vormen. Vier moto ren zorgen voor het hef- en zweefver- mogen; zijn snelheid ligt tussen 55 en 280 km, de kruissnelheid is 112 km. UITKOMST DE zwaardere hovercrafts die op de VA-3 zullen volgen zijn vooral be stemd voor het zweven boven diep zee water dat niet door bergen wordt be schut. De VA-4 bijv. (100 ton) zal zich tot bijna een meter verheffen en een snelheid kunnen halen die ligt om streeks de 150 km per uur, of tussen de 70 en 80 knopen. Dit zweeftuig zal ze ker driehonderd passagiers kunnen vervoeren en tien auto's het zal met twee verdiepingen (of moeten we dek ken zeggen?) worden uitgevoerd. De grote kracht van de zweeftuigen is dat er geen vliegvelden, havens, aan legplaatsen en dergelijke voor nodig zijn om ze toch met succes te kunnen, gebruiken wadden en modderban- ken vormen voor het zweeftuig geen beletsel. Voor schepen wel. Op andere plaatsen kan men dikwijls wel' per vliegtuig of helikopter komen, maar dan vormen de kosten meestal weer een hinderpaal. Bovendien beschikt men niet altijd over geschikte landings plaatsen. Ook in die gevallen zal de hovercraft uitkomst bieden. Binnen enkele jaren zullen ze op tal van plaat sen ter wereld rondzweven. Advertentie Van één onzer verslaggevers ROTTERDAM De wervingsactie van het Rotterdamse Energiebedrijf in België is geen succes geworden. De vertegenwoordigers van de gemeente die in Antwerpen zitting hebben gehou den, hebben aan vijftig mannen uitvoe rige informaties verschaft. Met twintig van hen zowel geschoolden als onge schoolden voert het G.E.B. de ko mende weken nog nader overleg. In november zouden zij dan in Rot terdam aan de slag kunnen Sommige Belgen vonden de lonen in Nederland te laag. anderen trokken zich terug omdat Rotterdam niet kan garanderen dat de Belgen binnen rede lijke termijn aan een woning zullen worden geholpen. OLAPELOOSHEID is een van de meest voorkomende klachten, die in de praktijk gehoord wordt. Hiervoor zijn vele oorzaken te vinden. Er zijn lichamelijke ziek ten, waarbij slapeloosheid voor komt. Die zijn in het algemeen niet de grootste oorzaak van niet kun nen slapen. Daarnaast wordt vaak de schuld geschoven op geluiden van de omgeving. Is men echter aan de vertrouwde geluiden in zijn omgeving gewend, al zijn die nog zo hard, dan slaapt men daar meestal doorheen. Pas wanneer de slaap niet wil ko men worden de bekende geluiden hin derlijk. Verandering van omgeving, een andere kamer, een ander bed, zoals vaak in vakanties gebeurt geeft soms een tijdelijke slapeloosheid. Gespannenheid De hardnekkigste vorm van sla peloosheid is die voortkomende uit een innerlijke gespannenheid. Wil men inslapen, dan is daar een gees telijke en lichamelijke rust voor no dig, die door allerlei factoren in on ze gejaagde wereld vaak ver te zoe ken is. Ik denk aan de zakenman, die zich 's avonds met zijn gedach ten niet los kan maken van de zaak, aan de vele zorgen, waaronder de mensen gebukt gaan, angst wegens de politieke spanning, wrijving met de inwoning. Innerlijke angsten en spanningen zijn de grootste oorzaak van de slapeloosheid. Door gebrek aan slaap komt men in een vicieuze cirkel. Het werk gaat niet meer zo vlot, overdag wordt de moeheid dubbel gevoeld en tegen de avond komt weer de angst voor het niet kunnen slapen. Geluiddempers Om deze toestand te doorbreken wordt al gauw gegrepen naar ver schillende middelen. Een van de on schuldigste is wel de geluidsdempers in de oren, die uit een kneedbare substantie bestaan, waarmee de ge hoorgang afgesloten kan worden. In het algemeen zullen die van weinig nut zijn, omdat de slapeloosheid uit de innerlijke onrust ontstaat. Als de slapeloze hier wel mee slaapt, geloof ik, ligt dit meer in de suggestieve werking van de dempers dan door het buitensluiten van de geluiden. Ook is er kortgeleden een gram mofoonplaat in ons land verschenen met kalmerende suggesties uitgespro ken door een arts, om op deze wijze het inslapen te bevorderen. Een derde en zeer gevaarlijke me thode om het inslapen te bevorderen is het gebruik van slaapmiddelen en kalmerende medicijnen. Op talrijke manieren worden die onder de aan dacht van het publiek gebracht. De hoeveelheid, die op het flesje vermeld staat, is vaak aan de hoge kant en hoeveel mensen nemen zich de moei te, de gebruiksaanwijzing grondig door te lezen? Het aantal slaapmid delenvergiftigingen toont aan, hoe slecht er gelezen, wordt. Er bestaat haast geen onschuldig slaapmiddel. Al gauw treedt er ge wenning op. Langzamerhand wordt het aantal tabletten, dat nodig is om in te slapen hoger en spoedig zit de slapeloze aan de maximale dosering. Dan is hij even ver als voordat hij slaapmiddelen gebruikte, met dit ver schil, dat hij hu niet zonder kan. Lapmiddelen Wanneer niet meer zonder slaap middelen ingeslapen kan worden is een ernstige toestand ingetreden. Het normale waak-slaapritme is ge stoord en het kost de patiënt veel moeite en inspanning om onder des kundige leiding weer normaal te sla pen. Slapeloosheid is een symptoom, niet een ziekte. De diepere oorzaak kan alleen de medicus wegnemen. Slaapmiddelen in handen van de leek zijn lapmiddelen. Alleen op voor schrift van de arts kunnen slaapmid delen tijdelijk nuttig zijn naast de behandeling, die de kern van het ziek zijn moeten genezen. Een van de belangrijkste voorzorgs maatregelen, om slapeloosheid te voorkomen is een harmonische af wisseling van inspanning en ontspan ning. De therapie van de slapeloos heid zal er op gericht moeten zijn dit evenwicht te herstellen. Het slaaDmiddel doet dit niet. maar brengt op de duur dit evenwicht nog meer uit de balans als reeds het ge val was. Een evenwichtig mens is de beste garantie tegen slapeloosheid. De the rapie zal het hierheen moeten leiden. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De procureur-gene raal bij het Amsterdamse gerechtshof heeft gisteren vrijspraak gevraagd voor het echtpaar B. uit Den Helder. Het echtpaar stond terecht omdat het zestig duizend gulden zou hebben gestolen of verduisterd vap een kostganger. De zaak was aanhangig gemaakt door erfgenamen van de kostganger, een land bouwer die zijn bedrijf had verkocht. Bij zijn overlijden in 1955 was de trom mel waarin hij zijn geld had bewaard, leeg. Het echtpaar had, sinds het de land bouwer in de kost had, grote uitgaven gedaan. Dat hadden de erfgenamen ver dacht gevonden. Volgens de verdediger had de landbouwer al zijn geld aan het echtpaar gegeven. ,,Een normaal geval van schenking dus, waarbij de motieven er niet toe doen." De rechtbank in Alkmaar had het echtpaar ook vrijgesproken. In de buurt van Southampton oefent men geregeld met de VA-1, het experimentele zweeftuig van Viekers- Armstrong. De enorme wolken schuim die de motoren opwerpen, vormen boven water een der vele problemen die aan dit transportmiddel zijn verbonden. ,,Ja, pater." „Als de baron en zijn mannen voorbij zijn, blijf je dat keitje uit je schoen halen tot de volgende groep mannen komt." ,,Ja, pater", antwoordde Pierre, hij glimlachte half en half bij de ge dachte dat hij zo lang nodig zou heb ben om zijn schoen uit te schudden. De priester glimlachte eveneens, in waardering voor zijn vlugge begrip, en ging voort: ,,De kleine dikke man is een wa pensmid die ik ken. Hij wordt Hugo van Milaan genoemd. De grote man met de donkere gelaatskleur en de heidense hoofdtooi is zijn dienaar. Het zijn allebei goede christenen. Zeg tegen de wapensmid dat je ge zonden wordt door broeder Isambart de la Pierre en dat hij een goed werk doet als hij je mee naar huis neemt en voor je zorgt tot het God behagen zal, nadat mijn geloften van stilzwijgen hernieuwd en gekweten zijn, mij de tijd te schenken met hem te overleggen Het gezicht van Pierre was een toonbeeld van verwarring. „Zeg al leen maar tegen hem dat hij je mee naar huis neemt en te eten geeft, jongen. Ik kom later wel met hem praten. Ga nu." En hij maakte het teken des kruises over de jongen. Pierre haastte zich naar de kant van de weg. Toen hij daar zo terzijde van de rijweg met afgewend gezicht gehurkt zat tussen de plantengroei van de berm leek zijn hoofdje een gouden bloem op een tengere sten gel. Plichtsgetrouw haalde hij het steentje uit zijn schoen, dat de mon nik had zien bulten onder het zachte leer. „Had hij maar een hoed op ge had", zuchtte Isambart. „Enfin..." De Baron de Retz keek rechts noch links. Hij merkte de jongen zeer ze ker niet op. Zijn gespannen gezicht droeg een zonderlinge uitdrukking van geconcentreerde besluiteloosheid. Hij riep om een beker gekoelde wijn. Onmiddellijk snelde een page naar een der pakdieren, tilde het deksel op van een kleine reiskoffer en haalde er een zilveren bokaal uit die berijpt scheen met dauw. Deze bood hij zijn heer, die hem kieskeu rig leegdronk en met een noncha lant gebaar terugwierp. De man ving de beker op met een vaardig heid die op langdurige oefening wees. Pierre had nooit gehoord van ge koelde wijn, noch had iemand an ders in Frankrijk daar ooit van ge hoord sinds de Romeinen. Het was een der buitenissigheden van de ba ron. Hij had er vele. Vandaag overdacht hij hoe hij met de Maagd tegen de Engelsen gestre den had, hij vroeg zich af hoe haar terechtstelling hem zou beroeren. Isambart en zijn monniken waren nu een heel eind verder. Isambart schond nogmaals zijn belofte de blik naar binnen gekeerd te houden en keek snel achterom naar Pierre. Hij zag dat de jongen nog steeds bezig was het steentje uit zijn schoen te halen, dat de ruiterstoet van de ba ron hem helemaal voorbij was en dat Hugo van Milaan met zijn man nen naderde. Hij zuchtte nogmaals en zond een gebed op naar de Heili ge Maagd om haar te danken voor wat hij als haar instrument had mo gen volbrengen als het althans iets te betekenen had, want hij kon het niet over zijn hart verkrijgen al het kwaad te geloven dat over de baron verteld werd en bad ver volgens voor de jongen, en toen voor de Maagd, en eindelijk voor zichzelf, om kracht te vragen voor de dingen die, naar een galopperende koerier zojuist bericht had, die dag van hem geëist zouden worden. Hugo, voormalig wapensmid van Filippo Maria, de laatste Hertog van Milaan uit het geslacht, zag zich in het jaar onzes Heren 1427 verbannen naar Frankrijk. Men had hem de op merking horen maken dat er knap pere mannen in het hertogdom wa ren dan Filippo Maria, en de onge lukkige hertog die opvallend lelijk was en op dat punt zeer gevoelig, zond hem op staande voet in bal lingschap. In Rouaan, waar hij zich gevestigd had, stond hij simpelweg bekend als Hugo van Milaan. Hij zag hoe de jongen zich los maakte uit het groepje monniken, hoe hij snel naar de kant van de weg liep en neerhurkte tussen de struiken, wellicht om zijn behoefte te doen. De reputatie van de Baron de Retz was hem bekend en een ogenblik lang overwoog zijn rappe brein de mogelijkheden van de situa tie. Maar gezien het grote drama dat op het punt stond zich in Rou aan te voltrekken, verwachtte hij niet dat de jongen aangesproken zou worden. Zijn snelle, juiste verklaring van de psychologische factoren die in het spel waren, was het product van een nieuwsgierige, onderzoeken de geest. Hij stelde belang in de ge dragingen der mensen, in het wezen van planten en dieren, en bovenal in de bewerking van staal, het won derbaarlijke metaal waarmee hij zijn ambacht uitoefende. Aan de uni versiteiten werden deze dingen niet onderwezen. In het ganse christen dom had geen sterveling er zich ooit in verdiept. Aldus was Hugo van Milaan, ofschoon hij het niet wist, in zekere zin een van de eerste nederi ge profeten der Renaissance, die, of schoon nog naamloos, in Italië reeds begon uit te botten. (Wordt vervolgd) door Th. van Bergen DEN HAAG. Het werd al lemaal heel anders dan ik had gedacht. Onderweg naar tand arts A. M. Mertens had ik ge tracht, me een voorstelling van hem te maken: bijna 85 jaar, een leven vol strijd, leed en tegen werking achter de rug. Hij moest wel een gebroken man zijn. Dan de verrassing, als hij in bijna kaarsrechte houding de kamer bin nenstapt. Een man in een zwierig grijsgestreept costuum, levendige bruine ogen onder zilverwit haar, grijze das, sierlijke gouden horloge ketting a la 1920 over zijn vest, la ge bruine schoenen. Dit is dus de tandarts Mertens van 1961! Wat verbeten, vinnig in zijn oordeel, vol kritiek, maar nog steeds goedlachs. Veertig jaar geleden werd hij in Den Haag veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf, wegens diefstal van elektriciteit. Veertig jaar lang heeft hij gevochten om herzie ning van het vonnis. Het is hem niet gelukt. 1923 al zei mr. Tak hem: „Ik zal steeds beletten dat u revisie krijgt". Het is nooit tot een behan deling gekomen. NU wel. Dinsdag 17 oktober zal de oude tandarts Mertens zich ongetwijfeld per auto naar het gebouw van de Ho ge Raad der Nederlanden laten rij den. Die dag eindelijk zal ons hoog ste rechtscollege zijn zaak in open bare zitting behandelen. Eens bewoonde tandarts Mertens een riant huis in het Haagse Prinse- vinkenpark. Het was in de tijd dat hij aan het hoofd stond van een kli niek aan het Piet Heinplein. In zijn dienst werkten daar vijf tandartsen met tien vrouwelijke assistenten. Sindsdien heeft hij her en der ge zworven, tot hij nu weer is neerge streken in een Haagse pensionka mer. Om hem heen hangt niettemin nog het decorum van de tijd toen, de „bon ton" van Den Haag zich bij hem liet behandelen. Hj vertelt nog met breed gebaar, goochelt met namen en data alsof hij ze pas tevoren uit het hoofd heeft geleerd. TANDARTS Mertens, denkt zijn bezoeker, moet wel erg in spanning verkeren nu na veertig jaren eindelijk de belangrijke dag nadert. „Helemaal niet", is het simpele antwoord, „ik ben alleen bang dat ik weinig in het midden te brengén zal hebben. Ik heb ook niet het flauwste idee hoe het zal aflopen". Dan vertelt hij, hoe hij zijn kwes tie aanhangig heeft gemaakt in Straatsburg, bij de Commissie voor de rechten van de mens. Al het an dere was immers op niets uitgelopen, ook een adres als een boekdeel aan de Tweede Kamer, dat hij schreef toen hij al 79 was. En hoe! Na Straatsburg hebben zich nieuwe getuigen gemeld. „Ik neem geen ver antwoording voor wat zij de zeven tiende komen vertellen", zegt hij een beetje overbodig. „Wat ik zeker weet is dat ik het niet heb gedaan". DE elektriciteit is gestolen te gen het einde van de eerste wereldoorlog. Het „licht" was gerantsoeneerd, maar in de meter van de tandarts zat een naald, waardoor hij minder aan wees dan was verbruikt. „Volgens mij", vertelt de oude heer, „heeft een techniker dat gedaan, uit wraak omdat ik hem had ontslagen. In de laatste oorlog is hij overleden De nieuwe getuigen noemt hii „ze kere Zadelhof en Mus". „Zadelhof weet, dat zijn vader voor de bewus te techniker een gaatje in mijn me. Tandarts A. M. Mertens: Na veertig jaar ongebroken doorvechten voor eerherstel. Foto Dick Stokvis Misschien hebben de jaren de scherpe kanten er wat afgeslepen. In ieder geval is het in alle rust als hij vaststelt. „Wat er is gebeurd, heeft geen indruk op me gemaakt. Het hindert me niets. Ik vind het alleen maar laf en gemeen. We maken al lemaal wel eens fouten, maar dit heb ik niet gedaan". Zijn enige doel is: eerherstel. ,,Ik heb altijd gevochten tegen onrecht. Ook in onze rechtspraak bestaat on recht, eenvoudig omdat men geen heilige huisjes in elkaar durft te la ten storten. Er bestaan in ons land toestanden,, waarvan geen mens zich een voorstelling kan maken". ter heeft moeten boren. Ik heb die naald overigens nooit gezien. Als ik stroom had Willen stelen, had ik het zo gedaan dat ze het nooit had den gemerkt. Maar waarom zou ik? Tandartsen waren niet gerantsoe neerd." De politie kwam en deed huiszoe king. „De zaak werd zo verdraaid, dat ik de verdachte werd", zegt hij. „Natuurlijk, op mensen die lastig zijn wordt in Nederland broodroof ge pleegd. Ik had in de eerste wereld oorlog te veel verteld over hoge au toriteiten, wat niet prettig voor hen was. Er kwam een zogenaamd ge heim politierapport over me in om loop, waarin zware beschuldigingen aan mijn adres werden geuit. „Het heeft me mijn hele leven ach tervolgd en me in mijn zaken belem merd. Mijn paspoort werd niet ver lengd. Eén visum voor Amerika werd geweigerd. De beschuldigingen moes ten worden waar gemaakt, vandaar de gretigheid waarmee de elektrici teitszaak werd aangepakt. Er waren machten aan het werk, waarvan mi nister Mulderije nog in 1951 getuig de: „Er zijn dingen die sterker zijn dan ikzelf". Minister Wijers sprak „van een vermoeden dat hij voor een muur stond." TOCH meent hij: „Neen, ik voel me echt niet een gebro ken man. Ik had een mooi huis, een drukke praktijk, wat wil je nog meer? Natuurlijk, de om zet van mijn praktijk in Den Haag is in die tijd met een ton per jaar teruggelopen, aan winstderving heeft het me misschien miljoenen gekost. De inventaris van mijn kliniek heb ben ze gesloopt en onder elkaar ver deeld, zonder dat ik er een cent van heb gezien. Niettemin heb ik me altijd behoorlijk kunnen bedruipen.' IN de plaats van de hem toege dachte drie maanden, heeft tandarts Mertens in 1922 zes weken in de Scheveningse strafgevangenis doorgebracht, overi gens tegen de uitdrukkelijke wil. van minister Heemskerk in. 'De poorten gingen pas weer op een ochtend in augustus open, nadat koningin Wil- helmina een op aanraden van de mi nister door zijn vrouw ingediend ver zoek om gratie had ingewilligd. Sindsdien heeft tandarts Mertens onverdroten zijn recht gezocht. „Mocht mij dinsdag 17 oktober eer herstel wachten, dan zal ik daarna bekend maken, wat zich hier in Ne. derland allemaal achter de schermen afspeelt. Ik ben nooit bang geweest, voor wie dan ook, en ik zal het ook nu niet zijn. Ik zal de wantoestanden die hier heersen in de openbaarheid brengen. Mocht de behandeling voor de Hoge Raad niets voor mij uitha len, dan ga ik verder in Straats burg." Bij het afscheid zegt hij nog eens: „Niet voor mezelf, ik ben toch bijna vijf en tachtig

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9