nnNEi
RECHTEN
VOOR DE
SPAANSE
VROUW
Een eeuw
rondom negen stoelen
Bol en glad kapsel
zonder tegenkammen
PETRA VERBEEK ZIT
ZE U HIER VOOR
Prins Bernhard
beschermheer
Arke Noachs
BUISMAN
Zaterdag 30 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD v— Pag. 11
Tussen Tuschinski
Daar op zilt en?
Geen Talens-prijzen
in beroepsklasse
Nog in h?t café
ZoickJ tenminste
Smaak en inzicht
EXPERIMENTEN MET PERMANENTEN
voor mensen tiin kwaliteit verlangen
MET VOLLEDIG
GEZONDHEID
Dat u nu zit zoals u zit thuis,
is onder andere aan het pioniers
werk van Thonet, Berlage en
Rietveld, van Mies van der Rohe,
Aalto, Le Corbusier en Charles
Eames te danken. Dat uw huis
niet meer vol pluche stofnesten
staat of stoelen met nauwelijks
schoon te houden krullen, dat de
meubelen die u om u heen hebt
verzameld praktisch, licht en
hanteerbaar, comfortabel en bo
vendien prettig zijn om naar te
kijken, vindt voor een groot deel
zijn oorsprong in hun gedurfde"
ontwerpen.
Wat voor een technische vondst
de „Wener stoel" van Thonet in
1371 bijvoorbeeld was of hoe voor
uitstrevend de blauw-rode latjes-
stoel van Rietveld in 1917, de fau
teuil van leder en metaal die Mies
van der Rohe in 1925 ontwierp of
het zitmeubel van gelammeleerd
hout die de Fin Alvar Aalto in
1939 liet maken, kan men op de
tentoonstelling Pioniers van het
heden zien, die door Benno Prem-
sela en Friso Wiegersma werd in
gericht. Duizenden huisvrouwen
liepen deze week in Rotterdam al
winkelend langs die pioniersmeu
belen, geplaatst tegen de achter
grond van interieurs uit de tijd
waarin ze ontstonden.
Op die stoelen van de baanbre
kers op meubelgebied uit de af
gelopen bijna honderd jaar, nam
de jonge actrice Petra Verbeek
van het Rotterdams Toneel een
makkelijke zit. In het stuk „Een
van ons", waarin ze vanmiddag
in de Rotterdamse Schouwburg
op de planken staat, heeft zij het
minder rustig. Ook in „De Vuur
proef", dat zij voor een televisie
opvoering aan het repeteren is,
komt van zitten voor haar niet
veel. Tussen de drukke repetities
door kwam ze echter even voor
het A.D. al zittend een eeuw stoe-
lengeschiedenis voor u demonstre
ren. Hier zit'Petra dan, op latjes
of pluche, op leer en op eternit,
dat u tot nu toe wellicht alleen
als materiaal voor bloemenbak-
ken kende. Zo'n stoel wil ik heb
ben, zei Petra toen ze op die
nieuwste stoel uit 1961 zat. Zoiets
vreemds heb ik nog nooit gezien!
-1
Petra Verbeek schommelt een eeuw
woninginrichting door in een
schommelstoel van Thonet uit
1 8 7 1. Zittend schommelen is ove
rigens weer modern setoorden.
Zelfs president Kennedy zit in een
schommelstoel, als hij echt wil uit
rusten.
i EN STOEL is het moeilijkst zei de grote architect Mies
van der Rohe en hij streek door de resten van zijn dunne
haren en volgde onze blik niet eens naar boven. Naar
boven, meters en meteres hoog langs een immense zuil
van zwart marmer, regelmatig onderbroken door de spiegel
vlakken van honderden en honderden ramen, die beneden de wol
kenkrabbers rondom weerkaatsten en pas heel hoog, lucht, wolken
en een vage streep laat zonlicht reflecteerden.
Een stoel is het moeilijkst te ontwerpen zei de bouwmeester en
hij keek naar zijn Barcelona-stoelen van leer en metaal in de hal
beneden, terwijl wij met onze ogen tot aan de top van dat wonder
in zwart marmer probeerden te reiken, dat naar zijn plan daar
in het hart van.New York is neergezet. Dat was in Park Lane
waar grote Amerikaanse concerns de grootste architecten van
onze tijd de kans hebben gegeven de wereld te laten zien, dat er in
het New York van nu nog wel voor iets anders plaats is dan
alleen voor „torens van Babel". Wolkenkrabbers van beton, alle
maal eender, allemaal grauw, hoekig en hoog.
Maar de architect die daar met
ons voor zijn levenswerk stond keer
de .terug naar zijn stoel, de beken
de Barcelona-stoel. Uit 1925 zei hij
en hij ging er op zitten. Op zitten
op de manier van iemand die pro
beert of de zetel waarop hij neer
valt wel makkelijk is. Dat deed hij
daar misschien voor de duizendste
of tienduizendste keer en hij schoof
tevreden naar achteren. De „zit"
bleek hem opnieuw best te beval
len.
Gisteren stonden we weer voor zo'n
stoel uit leder en metaal van Mies van
der Rohe, maar dat was in Rotter
dam. Dit meubel met zijn vloeiende
en tegelijk stoere lijnen, een hoogte
punt van het moderne functionalisme
zegt men, had daar echter niet het
marmer en de grote raamvlakken en
ruimten van een van de modernste
New Yorkse wolkenkrabbers als entou
rage. Het kreeg een interieur uit 1925
als achtergrond. Een kamertje in Tu-
schmski-stijl. Een mantel met hoge
bontkraag naar Poiret hing op de
stoel voor het kaptafeltje, dat vol ligt
met lange sautoirs van parelen. On
der de schemerlamp met franjes van
houten kralen stond een oude grammo
foon, klaar om ,,Doll dance" langs de
popperige zitbank vol kleine, zijden
kussens, de ruimte in te sturen.
Dat het pionierswerk was, toen, in
1925, zo'n stoel te maken, sprak over
rompelend overtuigend uit dit contrast.
Langs negen uitzonderlijke stoelen
liepen we daarna achtervolgens en
daardoor meteen langs bijna een eeuw
ontwikkeling van ons interieur. Dat
gebeurde in het Bijkorama van de
Rotterdamse Bijenkorf en Petra Ver
beek, een jonge actrice van het Rot
terdams Toneel, liep met ons mee. Zij
poseerde voor u in een Thonet uit
1871 en een Berlage uit 1907, op een
Rietveld uit 1917 en een Mies van der
Rohp uit 1925. Zij kwam tenslotte op
een van de wonderlijkste stoelen van
onze tijd terecht. Een stoel van eter
nit zonder poten, die dit jaar door de
Zwitser Willy Guhl ontworpen werd.
Zoiets vreemds heb ik nog nooit ge
zien zei Petra en de huisvrouwen om
haar heen vroegen zich bijna alle
maal verbaasd af: moet je daar nu op
zitten? Precies zo hebben duizenden
door Rlt& B€Ukm&n
Niet in een van de modernste wolkenkrabbers van
New York maar in een Tuschinskp-kamertje stoat de
Barcelona-stoel van Mies van der Rohe hier. Leder
en metaal in vloeiende en stoere lijnen gecombineerd.
Het komt nog al eens voor dat bij
roestvrij stalen serveer- en kookpan
nen. de bodem door de gasvlam plaat
selijk te sterk wordt verhit omdat de
geleiding te langzaam geschiedt, waar
door melk- en meelspijzen gaan aan-
zetten.
Een Nederlandse fabrikant heeft
daar een oplossing voor gevonden
door de bodem van de pan van een
extra aluminium huid te voorzien. De
ze laag geleidt de warmte over de he
le bodem zodat aankoeken wordt voor
komen. Op deze manier gaat grote
doelmatigheid gepaard met een bijzon
der fraaie strakke vormgeving.
Wie een verzameling peper- en
zoutstellen op touw wil zetten kan
haar gang gaan. Deze artikelen zijn
in een oneindig aantal variaties in de
handel. Vaatjes die, wanneer men
strooit, muziek maken zijn daar de
nieuwste van. Ze stellen mannetjes
voor die niet alleen poppenhuilgeluid-
jes voortbrengen maar ook voorzien
zijn van ogen met beweegbare pupil
len. Een landerige stemming aan ta
fel kan niet anders dan verdwijnen
wanneer men peper of zout strooit
uit zo'n jammerend vaatje.
Er is een nieuwe shampoo in Ne
derland in de handel waarbij geen ei
geel, noch aftreksel van dennenaalden
als grondstof is gebruikt, maar dit
keer sap van verse komkommers. Ons
werd verteld dat deze komkommer
shampoo een gezonde haargroei bevor
dert, het haar verjongt en het een
nieuwe glans geeft. Het is een Engels
fabrikaat.
Wie spaart voor een Cadillac,
nertsmantel of zomerhuisje wordt
door een geestig spaarvarken aange
wakkerd, vooral verder te gaan om
dit hoge materiële doel te berei
ken. Het varken is gemaakt van glas
met een reliëfoppervlak in een geel
groene kleur, zodat men dus vaag de
centjes ziet liggen. Op een van de
flanken van het beest staat in sierlij
ke letters respectievelijk geschreven;
for my cadillac, for my mink or for
my summerhouse.
Wie spaart voor de commode en
wieg van de komende baby kan zo'n
spaarpot kopen waarop in lieve roze
letters staat geschreven; „For my ba
by".
(Advertentie)
Petra op eternit. Dit jaar onturierp de Zioitser Willy Gulil deze stoel. Een stoel -uit één stuk eternit gebogen, die
zonder poten staat. Dat is 1961 in meubelen; waar zullen we op zitten over tien, twintig, dertig jaar?
de sigaar
waarvan u zo
geniet!
HAVANILLOS- een
licht sigaartje y
(12'het).
Het zit wel hard vindt Petra, die hier een stoel van Berlage uit 1907
probeert. Die strakke, strikte stoel ontstond in een tijd, dat de huizen nog
vol met gekrulde, bewerkelijke meubelen stonden. Deze stoel werd in ons
land een van de eerste stappen, naar het moderne, praktische
interieur van nu.
LONDEN (Reuter) Een nieuwe in
ternationale organisatie, waarvan prins
Bernhard beschermheer is, heeft zich
ten doel gesteld geld bijeen te brengen
voor de bescherming van in het wild
levende dieren die het gevaar lopen uit
te sterven.
De Prins zond naar de oprichtings
bijeenkomst in Londen een boodschap
waarin wordt gezegd dat „alle mensen
met gezond verstand bezorgd zijn over
het gevaar dat de wereld binnenkortting zeker vijf miljoen gulden per jaar
veel van de wilde schepselen en wildenodig voor deze „Arke Noachs". Als het
gebieden zal verliezen waarin wij ge-genoemde bedrag eenmaal bijeen is,
noegen en recreatie vinden". 1 zullen de ernstigst bedreigde diersoorten
De organisatie, de Worldwide Wild en de gebieden waarin zij voorkomen,
Animal Reservation, heeft naar schat-kunnen worden gered.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. De jury voor de
Talens-prijs 1961-62 heeft geen eerste en
tweede prijs toegekend.
Vijl kunstenaars delen de prijzen in
de vorm van een premie. Het zijn Her
man Berserik, J. Ploos van Amstel, S.
Kwint, K. Lob en H. P. Pander.
In de groép amateurs is de eerste
prijs toegekend aan B. Kleingeld te
Zwolle en de tweede prijs aan A. C.
van Wijngaarden te Zaandam.
De jury bestond uit Theo Swagema-
kers. C. Doelman, J. M. Prange, prof.
G. V. A. Röiing en Ch. Wentinck.
huisvrouwen toen al die andere pio-
niersstoelen in hun tijd het eerst wer
den getoond, op de experimentele ont-
werpen van de voorgangers van Guhl
gereageerd. Zo gaat dat met novitei
ten.
Van pluche naar eternit is maar en
kele stappen in deze omgeving, waar
het werk van enige pioniers van het
heden op meubelgebied werd bijeen
gebracht. Elke stoel die min of meer
een mijlpaal betekende voor deze pe
riode van bijna een eeuw, is er ge
plaatst in een interieur, dat een goede
indruk geeft van hoe men over het al
gemeen nog woonde, in de tijd dat
deze „moderne" zitmeubelen ontston
den.
Net uit een café zeiden twee Rotter
damse huisvrouwen, toen ze voor de
stoel en klerenstandaard uit gebogen
beukenhout van Thonet stonden, tus
sen meubelen en bibelots uit 1871 ge
plaatst. Zij hadden gelijk want op stoe
len van die destijds heel vooruitstre
vende ontwerper, zit men nu nog in
menig Nederlands café. De man die
gaat biljarten hangt bijna nog overal
zijn jasje aan zo'n ronde, houten kle
renstandaard.
In 1871 waren meubelen van dat
soort echter een sensatie. Het waren
de eerste machinaal gebogen meube
len van hout. Meubelen met een nieu
we vorm, voortgevloeid uit de ontwik
keling van een nieuwe techniek, waar
bij beukenhout onder invloed van
stoom en heet water zo buigzaam
werd als heet metaal.
De stoelen die Thonet op deze ma
nier vervaardigde, waren de eerste
massaprodukten op meubelgebied. De
eerste van de enorme hoeveelheden
en soorten die het ons nu mogelijk
maken, voor betrekkelijk lage prijzen
goede meubelen met een verzorgd
aanzien te kopen.
Hoe vooruitstrevend de eerste stoe
len van Berlage waren, komt op deze
tentoonstelling ook duidelijk uit. Een
stoel is het moeilijkst zeggen zij die
het uit de ervaring van de ontwer
per weten kunnen. Misschien was ook
Berlage trotser op die stoel, dan op
zijn Amsterdamse Koopmansbeurs.
De stoelen van de Finse architect
Alvar Aalto, gebogen vormen uit ge
lammeleerd hout, doen de winkelen
de huismoeders die naast studenten en
deskundigen deze tentoonstelling voor
al bezoeken, al niet vreemd meer
aan.
Die lijken op de moderne meube
len, „die Greet van Piet heeft ge
kocht vorige maand toen ze trouw
den", of die zij zelf reeds thuis in
hun kamers hebben staan. Zoiets ten
minste zegt men dan, maar om dat
zoiets gaat het nu meestal juist!
Het werk van de pioniers van het
heden op meubelgebied is veel na
gevolgd, goed cn tot verdere nog be
tere ontwikkelingen leidend, maar óók
slecht. Slecht door het verkrachten
van de essentie, door het net even
veranderen zodat het evenwicht ver
dwijnt, door een versierinkje hier en
daar en dan zijn we zo ver! Dan zijn
we bij de kitsch van onze tijd.
„Moderne" meubelen staan reeds
in duizenden en duizenden Nederland
se huizen. Het ..old finish" werd er,
nog maar zo kort geleden eigenlijk
in één slag en grondig door wegge
vaagd. Maar dat men onder de leuze
„modern" nu zoveel knollen voor ci
troenen verkoopt, ontgaat menigeen
die enthousiast van wat er was op
wat er nu allemaal is overstapt.
Men richt een huis tegenwoordig
niet meer met complete ameubele-
menten in of meubelen die eender
zijn, zei de Zwitser van de eternit-
stoel Willy Guhl, die naar Rotterdam
kwam om deze expositie te bekijken.
De inrichting bestaat tegenwoordig uit
schijnbare tegenstellingen, die goed,
mooi en praktisch zijn. Dat eist van
de vrouw die toch nog altijd vooral
het huis inricht al kiest de man dan
Op de latjesstoel van Rietveld is het
prettiger rusten voor Petra, Riet
veld maakte deze „ruimtelijke"
stoel in 1917, toen men nog tus
sen zware, compacte meubelen
leefde.
mee, des te meer smaak en inzicht
om het gezellig en bewoonbaar te ma
ken.
Smaak en inzicht; de aandacht
waarmede honderden huisvrouwen de
ze week in dit warenhuis de goede
voorbeelden van de pioniers van de
moderne meubelkunst bekeken, be
wijst hoe dergelijke voorlichtende ten
toonstellingen juist in zo'n commer
ciële omgeving aanspreken. Winkelen
doet men altijd wel, maar naar een
museum gaan of zo? Het is daarom
zo nuttig dat men al winkelend op
het gebied van goede interieurkunst
iets kan opsteken.
Meer weten, beter inzicht leidt tot
betere keuze. Als het publiek op gro
te schaal goed en verantwoord van
klungelige namaak kan onderschei
den, krijgt „moderne kitsch" vanzelf
steeds minder kans.
T)E Nederlandse vrouw is veel te
bescheiden, zegt de Rotterdam
se kapper Enrico Freling. Dat
merkt men in een kapsalon dage
lijks. Van haar eigen ideeën over
een nieuw, prettig kapsel komt
vaak niet veel terecht. Zij kan niet
tegen de kapper op, die haar een
ander kapsel naar zijn opvattingen
weet aan te praten. Dat kapsel
beantwoordt dan meestal aan de
nieuwste mode-eisen, maar de
vrouw voelt er zich lang niet al
tijd gelukkig mee. Zij wil veel
liever een kapsel dat goed bij haar
zelf past. Zij heeft echter gewoon de
moed niet, dat de kapper aan het
verstand te brengen. Een Frangaise
of een Italiaanse zwicht niet voor
zijn overwicht. Een Nederlandse doet
dat uit bescheidenheid wel.
Ik geloof niet dat de vrouw in de
eerste plaats naar de kapper gaat om
mooier te zijn. Zij wil een persoonlijk
kapsel hebben, waarmee ze zich op
haar gemak voelt. Ook in ons land
gaat zij niet graag met een „echt
kappershoofd" de deur uit zegt deze
jonge Rotterdamse kapper waarover
sinds kort in vakkringen veel wordt
gesproken. Enrico Freling heeft name
lijk een nieuw systeem voor perma
nenten ontwikkeld, dat bij Indola aan
een groot aantal deskundigen op kap-
persgebied uit ons land en uit Italië
werd gedemonstreerd.
De nieuwe manier van permanenten
heeft tot resultaat, dat het haar van
zelf bol bllift staan zolang de perma
nent houdt. Touperen of tegenkammen,
dat voor de gezondheid van het haar
allerminst gunstig is, wordt daardoor
overbodig.
Bij deze nieuwe manier van perma
nenten worden de wikkels heel dicht
tegen het hoofd bij de haarwortels
ingezet. Hierdoor gaat het haar glad
en bol afstaan zonder te kroezen. De
haren krijgen ook geen dorre, omkrul
lende permanentuiteinden bij de toe
passing van dit systeem. Speciale wik-
keis en preparaten zijn nodig, om bij
deze manier van permanenten dat na
tuurlijke, volle effect te bereiken. Die
wikkels en preparaten gaat men nu
hier in ons land voor de kappers-
bedrijven vervaardigen.
De Nederlandse kappers zijn mis
schien wat al te commercieel, zegt de
ze jonge kapper, die in Frankrijk en
(Advertentie)
VOOR KOFFIE OP Z'N BEST!
ook als 't poederkoffie is)
BRUSSEL (Reuter) De bevolking I chie en de terugkeer van koning Kigeri.
van Roeanda, de noordelijke helft van Bij de volkstemming had volgens radio-
het onder Belgisch beheer staande Roe-1 Brussel 80 procent zich tegen herstel
anda-Oeroendi, heeft zich duidelijk uit-1 van de monarchie en 77 procent zich
gesproken tegen herstel van de monar-1 tegen terugkeer van de koning verklaard.
Een bol en glad kapsel, dat kan
zonder tegenkammen zegt de jonge
kapper Enrico.
Italië zijn opleiding kreeg. Zij passen
dikwijls een soort eenheidskapsel op
nagenoeg alle hoofden die zij onder
handen krijgen toe, onverschillig wat
voor type de vrouw is die zij behan
delen. Weer een nieuwe mode op het
gebied van de haardrachten kan de
vrouw echter doorgaans niet zoveel
schelen. Zij is echter niet zo dom, dat
zij zich met zo'n modieus eenheids
hoofdje gelukkig voelt. Er zijn echter
nog maar zo weinig kappers die be
grijpen, dat de klant wil dat men voor
al met haarzelf rekening houdt bij het
maken van een kapsel. Dat zij het
haar zó wil dragen, als dat het best
bij haar type staat. Intelligente
vrouwen met persoonlijkheid zien er
dikwijls tegenop een kapsalon binnen
te gaan. Ze willen juist helemaal niet
met zo'n bepaald kapsel van het sei
zoen rond gaan lopen.
Touperen, het haar tegenkammen,
doen bijvoorbeeld vele kappers in ons
land. Dat touperen is echter dikwijls
een teken van zwakte. Als een kapper
haast heeft, bereikt hij door te toupe
ren altijd nog wel een tijdelijk fraai
resultaat. Maar een persoonlijk kap
sel dat je zelf behoorlijk bij kunt hou
den tot je weer naar de kapper gaat,
is heel iets anders.
Vier jaar heeft Enrico Freling ir
het buitenland gewerkt. Ik wou bij
Carita komen in Parijs zegt hij, maar
daar was toen voor een kapper geen
plaats. Ik nam er een baantje aan
als portier en kon zo de hele dag
door rustig de kunst afkijken in de
kapsalons. Toen ben ik naar Italië ge
gaan. Bij Ferri in Milaan heb ik voor
al mijn opleiding gehad. Die kapte
filmsterren en beroemdheden van de
televisie. Deze vrouwen wilden nooit
heel precies een kapsel naar de laatste
modelijnen. Wij zijn geen kappersmo
dellen zeiden ze. we willen iets wat ons
helemaal goed staat. Wij willen het zo
en zo en naar die wensen had je je
dan te richten als kapper. Naar dat
zo en zo zou ik het willen, zouden
ook de Nederlandse kappers eigenlijk
eens wat meer moeten leren luiste
ren. Dan zou een persoonlijk' kapsel
hier minder tot de uitzonderingen
gaan behoren. Dan zouden er zeker
nog veel meer vrouwen geregeld naar
de kapper gaan en op zijn vakman
schap vertrouwen. Virtuositeiten met
lijnen die en die, zijn aardig voor de
monstraties. In de kapsalon komt het
type van de klant er vooral op aan.
TV/TADRID (Reuter) De Spaan-
se vrouw, beroemd om haar
schoonheid en bewonderd om
haar gratie, heeft in Spanje al
tijd genoegen moeten nemen met
een tweede plaats. De man was
er niet alleen het hoofd, hij was
er alles.
Terwijl de Spaanse man zich
ten volle bewust van zijn hoge ge
boorte zich het leven met aller
lei bereikbare genoegens trachtte
te veraangenamen, was voor de
Spaanse vrouw de zorg van het
lang niet gemakkelijke Spaanse
dagelijkse leven weggelegd. De
man kon zich tegenover de vrouw
heel wat veroorloven en hij had in
vele gevallen nog de wet op zijn
hand ook.
Maar ook Spanje is niet ontkomen
aan de wind van de vrouweneman
cipatie die in de jongste decennia
over West-Europa waaide.
Dat is tot uiting gekomen in de
nieuwe wet die onlangs in het
Spaanse parlement is aangenomen
en waarin de Spaanse vrouw meer
rechten en meer vrijheid krijgt. Men
is nog niet zo ver dat man en vrouw
volledig gelijkgesteld worden, maar
aan de eens zo overheersende posi
tie van. de mail is een einde geko
men.
Tot voor kort had de Spaanse
vrouw de goedkeuring van haar
man nodig voor de eenvoudigste za
ken, zoals de aanvrage van een pas
poort of de verkoop van een haar
toebehorende bezitting. Te beginnen
op 1 januari wordt aangenomen dat
zij voor dergelijke zaken de toe
stemming van haar man heeft, ten
zij deze het tegendeel laat blijken.
In dat geval kan de vrouw zich ech
ter nog tot de rechter wenden, die
het veto van de man ongedaan kan
maken.
De status van de Spaanse vrouw
wordt in de nieuwe wet aanzienlijk
gewijzigd. Een groot aantal beroe
pen, die voorheen uitsluitend een
mannelijk privilege waren, staat nu
ook voor vrouwen open. Zo kan een
Spaans meisje nu busconductrice
worden en ook hoofd van een rege
ringsdepartement. Alleen de recht
spraak blijft een mannelijke aange
legenheid.
In ieder geval staat het vast dat
de Spaanse vrouw meer en meer
aan het produktieproces zal gaan
deelnemen. Bovendien is de tijd dat
een man er 'wee baantjes tegelijk
op na kon houden voorbij, want zo
traag is het zich traag ontwikkelen
de Spanje niet meer of dit kan nog
slechts gaan ten koste van de ge
zondheid.
Advertentie
in 4 variaties:
Rijstebloem
Bordklaar
Tarwebloem
In het jeugdvoetbaltoernooi van
Beerschot te Antwerpen heeft Willem II
met 32 gewonnen van de jeugd van
Standaard Luik en Sparta met 21 van
La Gantoise.
Advertentie