Duitse spoorwegen: op topsnelheid naar een gezond bedrijf DIRECTIE BRANDARIS BLIJFT NOG ZWIJGEN 200 PRACHTIGE EMBLEMEN IN KLEUR VAN WERELDBEROEMDE VOETBALCLUBS I VAN m Vrijdag 22 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 8 Vele verzekeringsposten overgesloten De aandeelhouders beslissen maandag Kostbare juwelen bij inbraak ontvreemd Bromfietser omgekomen Voetballiefhebbers, nü krijgt u iets unieks! Verzamelaars, bier is iets nieuws! Neem mee: de emblemen van de beroemdste voetbalclubs uit Nederland en beel Europa! Liefst 200 stuks in totaal... stuk voor stuk in de ècbte kleuren.» stuk voor stuk bij Samson, de pittigste shag voor de zachtste sigaret! Verzamel ze zelf... of doe er uw zoontje of andere kinderen een plezier'mee! Van onze speciale verslaggever RANKFURT. Sinds prof. dr. Heinz Oeftering in 1957 werd benoemd tot eerste president van de Deutsche Bundes- bahn zijn er opvallende dingen gebeurd bij de Westduitse spoorwegen. Met een bescheiden glimlachje zei hij„Wij verwach ten dit jaar quitte te kunnen spelen." Dat is een opzienbarend resultaat, want dit staatsbedrijf met zijn meer dan vierhonderdduizend personeelsleden leed vier jaar gele den nog een verlies van 678 miljoen mark. Professor Oeftering zegt: „Voor de Duitse spoorwegen was 1957 een topjaar. Zij ver voerden toen sinds het einde van de tweede wereldoorlog het grootste aantal passagiers en de grootste hoeveelheid goederen. Tegelijk was er in datzelfde tijdvak nog nooit zo'n groot ver lies geleden. De cijfers spraken elkaar dus tegen en de oorzaak ervan was, dat de bedrijfskosten te hoog waren. Sindsdien hebben wij ge rationaliseerd, gemoderniseerd en besparingen doorgevoerd." Toen in 1957 prof. dr. Heinz Oeftering werd belast met de leiding van de Deutsche Bun- desbahn, leed het be drijf een verlies van 678 miljoen mark. Hij verwacht, dat dit jaar het nadelige saldo ge heel zal zijn wegge werkt. Stoom werd vervangen door diesel en op grote afstanden door elektriciteit. Nu hebben wij nog bijna zevenhonderd stoomlocomotieven en het zal nog wel tien jaren duren voor dat de laatste is verdwenen. Er werd een groot aantal gespecialiseerde goederenwagens aangeschaft. Het belangrijkste was echter, dat wij nu vijftigduizend personeelsleden minder hebben zonder enig aangezegd ontsiag. In die jaren werd het deficit steeds lager: via 576 miljoen in 1958 naar 356 miljoen het jaar erop en naar dertien miljoen mark verleden jaar." Professor Oeftering voegt er aan toe, dat alles nu zeker nog geen rozengeur en maneschijn is. Sinds 1957 heeft de Deutsche Bundesbahn elk jaar gemiddeld 2,2 miljard mark geïnvesteerd. Voor een groot deel is dit niet op eigen kracht gebeurd, maar door het opnemen van vreemd geld op de kapitaalmarkt. Deze gang van zaken legt een hoge belasting op het bedrijf en op die manier kan men dan ook niet ongelimiteerd doorgaan. Voor het verder ge zond maken van dit bedrijf hecht de eerste president grote be tekenis aan een ster ker concurrentiever mogen en een grotere commerciële vrijheid. In dit opzicht is hij voorzichtig optimis tisch. Over het thema „uit zonderingstarieven", het onderwerp dat het buitenland graag voor de voeten van de Westduitse spoorwe gen werpt, zegt pro fessor Oeftering: „In principe ben ik er geen voorstander van." Hij spreekt daarom bij voorkeur over concurrentietarieven en ondersteuningstarieven. niet over Concurrentie HIJ verklaart de bekende „See- hafenausnahmetarife" dan ook uit de concurrentie van de spoor wegen met de rijnvaart. De Deutsche Bundesbahn heeft er zakelijk belang bij, dat er veel lading over Hamburg en Bremen West-Duitsland binnen komt. Van deze havens kunnen de goederen dan verder met de spoor wegen naar het binnenland worden vervoerd. De tarieven, met behulp waarvan men poogt dit te bereiken, ondersteunen ook niet in de eerste plaats de havens, maar zij dienen ter concurrentie van de rijnvaart. Een andere uitspraak van presi dent Oeftering: „Een gemeenschap pelijke Europese verkeerspolitiek ligt in onze lijn." Hij voegt er even wel zonder adempauze aan toe, dat er niet mag worden geliberaliseerd als niet eerst de juiste concurrentie voorwaarden zijn geschapen. Onrendabel HIJ vindt ook dat het openbaar maken van vervoertarieven moet gelden voor allen, ook voor het weg verkeer en de binnenscheepvaart en niet alleen voor de spoorwegen. Prof. dr. Heinz Oeftering: „Wij zien graag een situatie van weder zijdse concurrentie, maar wij ver oordelen elk misbruik van een monopoliepositie." Het zit hem bijzonder hoog, dat de D.B. wettelijk is verplicht elk vervoer te accepteren. Volgens hem drukt het vervoer van grote hoe veelheden onrendabele lading, zoals lege kisten en andere emballage, sterk de exploitatie-uitkomsten. Deze verplichting geldt niet voor het weg vervoer en de binnenscheepvaart. In de ontwikkeling van het passa giersvervoer hebben de Duitse spoor wegen in de laatste jaren een merk waardige tendens geconstateerd. Op de lange afstanden stijgt het aantal passagiers, op de korte afstand daalt het door het toenemende „eigen ver- Een van de parade- paardjes van de -Westduitse spoor wegen: het seinhuis op het hoofdstation te Frankfurt. „Het grootste van Euro pa", zegt men er achteloos hij. Het toegepaste systeem kent men in ons land ook, maar niet in deze omvang, (hoven) Dit is een moderne wisselwachter. Met vier collega's, ieder aan zo'n tafel met enkele honderden knoppen, groene en rode lichtjes, ziet hij Hfmet één oogopslag wat er met de trei nen gaande is. (links) voer" met gemotoriseerde tweewielers en kleine auto's Op die manier stijgt de kwaliteit van het aanbod van passagiers en daarover is men ver heugd. FAectrificatie NOG vele plannen heeft de Deut sche Bundesbahn in petto voor de modernisering van het bedrijf. Plannen, die vele miljarden zullen vergen. Daartoe behoort de verdere elek trificatie van de hiervoor in aanmer king komende trajecten. Men hoopt de elektrificatie binnen vijf jaar te kunnen voltooien. Onderdelen ervan zijn ook de belangrijkste grensovergangen tus sen Nederland en West-Duitsland: Kaldenkirchen-Venló en Emmerik- Zevenaar. Over de eerste gaan dage lijks gemiddeld vijftig en over de tweede dertig reizigers- en goederen treinen. Deze twee grensovergangen zullen ook binnen vijf jaar met elektrische locomotieven kunnen worden -epasseerd. m Een groot aantal gespecialiseerde goederenwagens werd aangeschaft om de Duitse spoorwegen te moderni seren. Dit is een open wagen voor gestorte lading met een laadbak van 8,76 meter. Het merkwaardige ervan is, dat de bak aan twee kanten met hydraulische kracht vijftig graden kan worden geheven, zodat de lading door de gescheiden bodem wegstroomt. Vandaar, dat de Duitsers hem eenvoudig „Mittenselbstentlader" noemen. A MSTERDAM. De situatie rond de Assurantiemaatschappij Bran- daris is nog steeds duister. Het wachten is op de toegezegde verkla ring van de directie, die maandag komt. Eerst dan kan worden bezien hoe de toekomst van deze verzeke ringsmaatschappij eruit ziet. Maandag zal ten kantore van de maatschappij een vergadering „op het hoogste vlak" worden gehouden. Van het resultaat van deze vergade ring zal het voortbestaan van de maatschappij afhangen. Ook de Unie van Schadeverzekeraars wacht op de verklaring. Zolang de directie nog niet heeft gesproken kan de organi satie niets doen. Bij de Nederlandse justitie is over deze kwestie ambtelijk niets bekend. Men heeft wel kennis genomen van de berichten, die over de Brandaris zijn verschenen, maar ook de justitie wacht de in uitzicht gestelde verklaring van de directie af. Nog geen surséance Wel staat vast dat de Brandaris nog geen surséance van betaling heeft ge vraagd. Die mogelijkheid bestaat wel, maar de aandeelhouders van de maat schappij beslissen hierover. Zoals wij al meedeelden zijn de Stoomvaart Maatschappij Nederland, de Nederlandsche Handel-Maatschap- pij, de Koninklijke Paketvaart Maat schappij en de Nationale Handelsbank, die kortgeleden is overgenomen door de Rotterdamsche Bank, de aandeel houders van de Brandaris. Mede van hun bereidheid zal het afhangen of de zaken kunnen worden voortgezet of dat zij door een of meer maatschappijen worden overgenomen. Niet alleen is bij deze kwestie de standing van de in de Brandaris deel nemende maatschappijen betrokken, maar ook het voortbestaan van een grote verzekeringsorganisatie waar 350 a 400 mensen werk vinden. De Amsterdamse effectenbeurs heeft gisteren ongunstig gereageerd voor de aandelen van de Stoomvaart Maat schappij Nederland de hoofdaan deelhoudster van de Brandaris en de K.P.M. Beide fondsen gingen vier punten in koers terug. De mogelijkheid dat de onderne ming normaal blijft doordraaien en dat het verlies door de aandeelhouders zal worden gedekt, is nog altijd aan wezig. Niettemin is al doordat vele verzekerden hun posten bij andere maatschappijen zijn gaan oversluiten, aan de positie van de maatschappij een ernstige slag toegebracht. Moei lijker is het voor hen die langlopende contracten bij de Brandaris hebben lopen. Het wordt wellicht mogelijk, dat andere maatschappijen deze zullen overnemen. Intussen hebben enkele verzekeringsagenten al maatregelen genomen om de belangen van ver zekerden veilig te stellen. Geen toezicht Naar wij van de zijde van het mi nisterie van financiën vernemen is op het ogenblik overheidsingrijpen niet mogelijk. Het wachten is op het nog in te dienen wetsontwerp dat het toe zicht op het schadeverzekeringsbedrijf regelt. Ook de Verzekeringskamer bemoeit zich niet met de Brandaris. Die houdt zich voornamelijk bezig met toezicht op het levensverzeke ringsbedrijf en op bedrijfspensioen fondsen, enz. Het tekort bij de Brandaris is bij zonder moeilijk vast te stellen. Het kan worden geraamd op een bedrag dat tussen de vijf en tien miljoen gulden ligt. Het is vrijwel uitsluitend ontstaan op de buitenlandse porte feuille van de maatschappij. De bin nenlandse portefeuille wordt kernge zond genoemd. Voor de buitenlandse portefeuille zou een agent hebben gezorgd die niet voor de post deugde. Deze man is di recteur van de particuliere Engelse luchtvaartmaatschappij Overseas Avia tion (Cl) Ltd, die miljoenen guldens schuld heeft. pr^mi ris in deze luchtvaartmaatschappij Hij zou de premies van de Branda- Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM Toen de bewoonster van een villa aan de Diepenbrockstraat te Amsterdam woensdag tegen midder nacht thuis kwam, was haar huis van onder tot boven overhoop gehaald. De vrouw heeft er geen nauwkeurig idee van hoeveel er is gestolen. Na een vluchtig onderzoek miste zij voor achttienduizend gulden aan juwe len, een geldbedrag van honderd gul den, een fototoestel van 225 gulden en een draagbare radio van 225 gulden. BOXTEL De 79-jarigë bromfietser, de heer Van Roosmalen uit Den Dun- gen, is gisteravond bij 'het oversteken van het kruispunt St. Charles bij Box tel door een andere bromfietser 'aange reden. Hij viel in een moddersloot. Toen omstanders hem uit het water ge haald hadden, bleek hij te zijn overleden. hebben gestoken. '.Voorts heeft hij voor de verzekerde yobjecten veel te lage premies berekend,. Hierop is wel controle geweest, maar'jilijkbaar niet intensief genoeg Vooral autoverzekefUxg De Brandaris die op 22 mei 1940 werd opgericht, behoorde eind 1959 het jaarverslag over 1960 is nog niet verschenen tot de grootste vijf schadeverzekeringsmaatschappijen in ons land. Volgens het verslag over 1959, over welk jaar nog een dividend van zestien procent is uitgekeerd over het gestorte aandelenkapitaal, bedroeg het bruto-premie-inkomen 38,7 miljoen gulden. Daarvan maakte het inkomen uit de var ia ver zekering voornamelijk auto verzekering 29,8 miljoen gulden uit. Het inkomen uit de brandverzekering beliep 2,3 miljoen en dat uit de trans portverzekering 6,5 miljoen gulden. De vrije reserves waren eind 1959 3,88 miljoen groot en de schadereserves 24,5 miljoen. Het maatschappelijk kapitaal van de Brandaris was eind 1959 2,02 mil joen gulden groot. Daarvan was 1,52 miljoen geplaatst, waarvan 1,07 mil joen was volgestort. Het zou makelaars hier in Engeland voor een Britse automobilist, die voor 1961 veertig pond premie betaalde om zijn auto te verzekeren bij De Bran daris, twee pond en tien shilling kos ten, om een herverzekering te slui ten voor de rest van dit jaar, ingeval De Brandaris niet aan haar verplich tingen kan voldoen. De Brandaris zou volgens inlichtin gen, die men hier gisteren uit Amster dam kreeg, in Nederland geen onnodi ge risico's op zich hebben genomen. In het buitenland moest het bedrijf grotere risico's onder ogen zien, ten einde concurrerend te kunnen werken. Het schijnt, dat de maatschappij au tomobilisten accepteerde, die door an dere maatschappijen werden gewei gerd, aangezien ze een te groot risico betekenden. De Britse agent van De Brandaris is Overseas Motor Insurance Agencies and Finance, die in Londen is geves tigd. Een van de directeuren van deze firma is Donald Myhill, die aan het hoofd staat van Overseas Aviation, de luchtvaartmaatschappij die in finan ciële moeilijkheden verkeert. Myhill woont in Frankfurt in West-Duitsland. fs Fetjenoord Rotterdam Semi-prot IiOkomotiv (Moskou) mwm Rlyaseticumliuï (Turkije) SAMSON 5 4 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 8