Duitse spoorwegen:
op topsnelheid naar
een gezond bedrijf
DIRECTIE BRANDARIS
BLIJFT NOG ZWIJGEN
200 PRACHTIGE EMBLEMEN IN KLEUR
VAN WERELDBEROEMDE VOETBALCLUBS I
VAN
m
Vrijdag 22 september 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 8
Vele verzekeringsposten overgesloten
De aandeelhouders
beslissen maandag
Kostbare juwelen bij
inbraak ontvreemd
Bromfietser omgekomen
Voetballiefhebbers,
nü krijgt u iets unieks!
Verzamelaars, bier is iets nieuws!
Neem mee: de emblemen van de beroemdste
voetbalclubs uit Nederland en beel Europa!
Liefst 200 stuks in totaal... stuk voor stuk in
de ècbte kleuren.» stuk voor stuk bij Samson,
de pittigste shag voor de zachtste sigaret!
Verzamel ze zelf... of doe er uw zoontje of
andere kinderen een plezier'mee!
Van onze speciale verslaggever
RANKFURT. Sinds prof. dr. Heinz Oeftering in 1957
werd benoemd tot eerste president van de Deutsche Bundes-
bahn zijn er opvallende dingen gebeurd bij de Westduitse
spoorwegen. Met een bescheiden glimlachje zei hij„Wij verwach
ten dit jaar quitte te kunnen spelen."
Dat is een opzienbarend resultaat, want dit staatsbedrijf met zijn
meer dan vierhonderdduizend personeelsleden leed vier jaar gele
den nog een verlies van 678 miljoen mark.
Professor Oeftering zegt:
„Voor de Duitse spoorwegen
was 1957 een topjaar. Zij ver
voerden toen sinds het einde
van de tweede wereldoorlog het
grootste aantal passagiers en de
grootste hoeveelheid goederen.
Tegelijk was er in datzelfde
tijdvak nog nooit zo'n groot ver
lies geleden.
De cijfers spraken elkaar dus
tegen en de oorzaak ervan was,
dat de bedrijfskosten te hoog
waren. Sindsdien hebben wij ge
rationaliseerd, gemoderniseerd
en besparingen doorgevoerd."
Toen in 1957 prof. dr.
Heinz Oeftering werd
belast met de leiding
van de Deutsche Bun-
desbahn, leed het be
drijf een verlies van
678 miljoen mark. Hij
verwacht, dat dit jaar
het nadelige saldo ge
heel zal zijn wegge
werkt.
Stoom werd vervangen door diesel en op grote afstanden
door elektriciteit. Nu hebben wij nog bijna zevenhonderd
stoomlocomotieven en het zal nog wel tien jaren duren voor
dat de laatste is verdwenen. Er werd een groot aantal
gespecialiseerde goederenwagens aangeschaft. Het belangrijkste
was echter, dat wij nu vijftigduizend personeelsleden minder
hebben zonder enig aangezegd ontsiag.
In die jaren werd het deficit steeds lager: via 576 miljoen
in 1958 naar 356 miljoen het jaar erop en naar dertien miljoen
mark verleden jaar."
Professor Oeftering voegt er aan toe, dat alles nu zeker nog
geen rozengeur en maneschijn is. Sinds 1957 heeft de Deutsche
Bundesbahn elk jaar gemiddeld 2,2 miljard mark geïnvesteerd.
Voor een groot deel is dit niet op eigen kracht gebeurd, maar
door het opnemen van
vreemd geld op de
kapitaalmarkt. Deze
gang van zaken legt
een hoge belasting op
het bedrijf en op die
manier kan men dan
ook niet ongelimiteerd
doorgaan.
Voor het verder ge
zond maken van dit
bedrijf hecht de eerste
president grote be
tekenis aan een ster
ker concurrentiever
mogen en een grotere
commerciële vrijheid.
In dit opzicht is hij
voorzichtig optimis
tisch.
Over het thema „uit
zonderingstarieven",
het onderwerp dat het
buitenland graag voor
de voeten van de
Westduitse spoorwe
gen werpt, zegt pro
fessor Oeftering: „In
principe ben ik er
geen voorstander van."
Hij spreekt daarom
bij voorkeur over
concurrentietarieven en
ondersteuningstarieven.
niet over
Concurrentie
HIJ verklaart de
bekende „See-
hafenausnahmetarife" dan ook
uit de concurrentie van de spoor
wegen met de rijnvaart. De Deutsche
Bundesbahn heeft er zakelijk belang
bij, dat er veel lading over Hamburg
en Bremen West-Duitsland binnen
komt. Van deze havens kunnen de
goederen dan verder met de spoor
wegen naar het binnenland worden
vervoerd. De tarieven, met behulp
waarvan men poogt dit te bereiken,
ondersteunen ook niet in de eerste
plaats de havens, maar zij dienen
ter concurrentie van de rijnvaart.
Een andere uitspraak van presi
dent Oeftering: „Een gemeenschap
pelijke Europese verkeerspolitiek
ligt in onze lijn." Hij voegt er even
wel zonder adempauze aan toe, dat
er niet mag worden geliberaliseerd
als niet eerst de juiste concurrentie
voorwaarden zijn geschapen.
Onrendabel
HIJ vindt ook dat het openbaar
maken van vervoertarieven moet
gelden voor allen, ook voor het weg
verkeer en de binnenscheepvaart en
niet alleen voor de spoorwegen.
Prof. dr. Heinz Oeftering: „Wij
zien graag een situatie van weder
zijdse concurrentie, maar wij ver
oordelen elk misbruik van een
monopoliepositie."
Het zit hem bijzonder hoog, dat
de D.B. wettelijk is verplicht elk
vervoer te accepteren. Volgens hem
drukt het vervoer van grote hoe
veelheden onrendabele lading, zoals
lege kisten en andere emballage,
sterk de exploitatie-uitkomsten. Deze
verplichting geldt niet voor het weg
vervoer en de binnenscheepvaart.
In de ontwikkeling van het passa
giersvervoer hebben de Duitse spoor
wegen in de laatste jaren een merk
waardige tendens geconstateerd. Op
de lange afstanden stijgt het aantal
passagiers, op de korte afstand daalt
het door het toenemende „eigen ver-
Een van de parade-
paardjes van de
-Westduitse spoor
wegen: het seinhuis
op het hoofdstation
te Frankfurt. „Het
grootste van Euro
pa", zegt men er
achteloos hij. Het
toegepaste systeem
kent men in ons
land ook, maar niet
in deze omvang,
(hoven)
Dit is een moderne
wisselwachter. Met
vier collega's, ieder
aan zo'n tafel met
enkele honderden
knoppen, groene en
rode lichtjes, ziet hij
Hfmet één oogopslag
wat er met de trei
nen gaande is.
(links)
voer" met gemotoriseerde tweewielers
en kleine auto's Op die manier stijgt
de kwaliteit van het aanbod van
passagiers en daarover is men ver
heugd.
FAectrificatie
NOG vele plannen heeft de Deut
sche Bundesbahn in petto voor
de modernisering van het bedrijf.
Plannen, die vele miljarden zullen
vergen.
Daartoe behoort de verdere elek
trificatie van de hiervoor in aanmer
king komende trajecten. Men hoopt
de elektrificatie binnen vijf jaar te
kunnen voltooien.
Onderdelen ervan zijn ook de
belangrijkste grensovergangen tus
sen Nederland en West-Duitsland:
Kaldenkirchen-Venló en Emmerik-
Zevenaar. Over de eerste gaan dage
lijks gemiddeld vijftig en over de
tweede dertig reizigers- en goederen
treinen. Deze twee grensovergangen
zullen ook binnen vijf jaar met
elektrische locomotieven kunnen
worden -epasseerd.
m
Een groot aantal gespecialiseerde goederenwagens werd aangeschaft om de Duitse spoorwegen te moderni
seren. Dit is een open wagen voor gestorte lading met een laadbak van 8,76 meter. Het merkwaardige ervan
is, dat de bak aan twee kanten met hydraulische kracht vijftig graden kan worden geheven, zodat de lading
door de gescheiden bodem wegstroomt. Vandaar, dat de Duitsers hem eenvoudig „Mittenselbstentlader"
noemen.
A MSTERDAM. De situatie rond de
Assurantiemaatschappij Bran-
daris is nog steeds duister. Het
wachten is op de toegezegde verkla
ring van de directie, die maandag
komt. Eerst dan kan worden bezien
hoe de toekomst van deze verzeke
ringsmaatschappij eruit ziet.
Maandag zal ten kantore van de
maatschappij een vergadering „op
het hoogste vlak" worden gehouden.
Van het resultaat van deze vergade
ring zal het voortbestaan van de
maatschappij afhangen. Ook de Unie
van Schadeverzekeraars wacht op de
verklaring. Zolang de directie nog
niet heeft gesproken kan de organi
satie niets doen.
Bij de Nederlandse justitie is over
deze kwestie ambtelijk niets bekend.
Men heeft wel kennis genomen van de
berichten, die over de Brandaris zijn
verschenen, maar ook de justitie wacht
de in uitzicht gestelde verklaring van
de directie af.
Nog geen surséance
Wel staat vast dat de Brandaris nog
geen surséance van betaling heeft ge
vraagd. Die mogelijkheid bestaat wel,
maar de aandeelhouders van de maat
schappij beslissen hierover.
Zoals wij al meedeelden zijn de
Stoomvaart Maatschappij Nederland,
de Nederlandsche Handel-Maatschap-
pij, de Koninklijke Paketvaart Maat
schappij en de Nationale Handelsbank,
die kortgeleden is overgenomen door
de Rotterdamsche Bank, de aandeel
houders van de Brandaris.
Mede van hun bereidheid zal het
afhangen of de zaken kunnen worden
voortgezet of dat zij door een of meer
maatschappijen worden overgenomen.
Niet alleen is bij deze kwestie de
standing van de in de Brandaris deel
nemende maatschappijen betrokken,
maar ook het voortbestaan van een
grote verzekeringsorganisatie waar
350 a 400 mensen werk vinden.
De Amsterdamse effectenbeurs heeft
gisteren ongunstig gereageerd voor de
aandelen van de Stoomvaart Maat
schappij Nederland de hoofdaan
deelhoudster van de Brandaris en
de K.P.M. Beide fondsen gingen vier
punten in koers terug.
De mogelijkheid dat de onderne
ming normaal blijft doordraaien en
dat het verlies door de aandeelhouders
zal worden gedekt, is nog altijd aan
wezig. Niettemin is al doordat vele
verzekerden hun posten bij andere
maatschappijen zijn gaan oversluiten,
aan de positie van de maatschappij
een ernstige slag toegebracht. Moei
lijker is het voor hen die langlopende
contracten bij de Brandaris hebben
lopen. Het wordt wellicht mogelijk,
dat andere maatschappijen deze zullen
overnemen. Intussen hebben enkele
verzekeringsagenten al maatregelen
genomen om de belangen van ver
zekerden veilig te stellen.
Geen toezicht
Naar wij van de zijde van het mi
nisterie van financiën vernemen is op
het ogenblik overheidsingrijpen niet
mogelijk. Het wachten is op het nog
in te dienen wetsontwerp dat het toe
zicht op het schadeverzekeringsbedrijf
regelt. Ook de Verzekeringskamer
bemoeit zich niet met de Brandaris.
Die houdt zich voornamelijk bezig
met toezicht op het levensverzeke
ringsbedrijf en op bedrijfspensioen
fondsen, enz.
Het tekort bij de Brandaris is bij
zonder moeilijk vast te stellen. Het
kan worden geraamd op een bedrag
dat tussen de vijf en tien miljoen
gulden ligt. Het is vrijwel uitsluitend
ontstaan op de buitenlandse porte
feuille van de maatschappij. De bin
nenlandse portefeuille wordt kernge
zond genoemd.
Voor de buitenlandse portefeuille zou
een agent hebben gezorgd die niet
voor de post deugde. Deze man is di
recteur van de particuliere Engelse
luchtvaartmaatschappij Overseas Avia
tion (Cl) Ltd, die miljoenen guldens
schuld heeft.
pr^mi
ris in deze luchtvaartmaatschappij
Hij zou de premies van de Branda-
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM Toen de bewoonster
van een villa aan de Diepenbrockstraat
te Amsterdam woensdag tegen midder
nacht thuis kwam, was haar huis van
onder tot boven overhoop gehaald. De
vrouw heeft er geen nauwkeurig idee
van hoeveel er is gestolen.
Na een vluchtig onderzoek miste zij
voor achttienduizend gulden aan juwe
len, een geldbedrag van honderd gul
den, een fototoestel van 225 gulden en
een draagbare radio van 225 gulden.
BOXTEL De 79-jarigë bromfietser,
de heer Van Roosmalen uit Den Dun-
gen, is gisteravond bij 'het oversteken
van het kruispunt St. Charles bij Box
tel door een andere bromfietser 'aange
reden. Hij viel in een moddersloot.
Toen omstanders hem uit het water ge
haald hadden, bleek hij te zijn overleden.
hebben gestoken. '.Voorts heeft hij
voor de verzekerde yobjecten veel te
lage premies berekend,. Hierop is wel
controle geweest, maar'jilijkbaar niet
intensief genoeg
Vooral autoverzekefUxg
De Brandaris die op 22 mei 1940
werd opgericht, behoorde eind 1959
het jaarverslag over 1960 is nog niet
verschenen tot de grootste vijf
schadeverzekeringsmaatschappijen in
ons land. Volgens het verslag over
1959, over welk jaar nog een dividend
van zestien procent is uitgekeerd over
het gestorte aandelenkapitaal, bedroeg
het bruto-premie-inkomen 38,7 miljoen
gulden.
Daarvan maakte het inkomen uit de
var ia ver zekering voornamelijk auto
verzekering 29,8 miljoen gulden uit.
Het inkomen uit de brandverzekering
beliep 2,3 miljoen en dat uit de trans
portverzekering 6,5 miljoen gulden. De
vrije reserves waren eind 1959 3,88
miljoen groot en de schadereserves
24,5 miljoen.
Het maatschappelijk kapitaal van
de Brandaris was eind 1959 2,02 mil
joen gulden groot. Daarvan was 1,52
miljoen geplaatst, waarvan 1,07 mil
joen was volgestort.
Het zou makelaars hier in Engeland
voor een Britse automobilist, die voor
1961 veertig pond premie betaalde om
zijn auto te verzekeren bij De Bran
daris, twee pond en tien shilling kos
ten, om een herverzekering te slui
ten voor de rest van dit jaar, ingeval
De Brandaris niet aan haar verplich
tingen kan voldoen.
De Brandaris zou volgens inlichtin
gen, die men hier gisteren uit Amster
dam kreeg, in Nederland geen onnodi
ge risico's op zich hebben genomen.
In het buitenland moest het bedrijf
grotere risico's onder ogen zien, ten
einde concurrerend te kunnen werken.
Het schijnt, dat de maatschappij au
tomobilisten accepteerde, die door an
dere maatschappijen werden gewei
gerd, aangezien ze een te groot risico
betekenden.
De Britse agent van De Brandaris
is Overseas Motor Insurance Agencies
and Finance, die in Londen is geves
tigd. Een van de directeuren van deze
firma is Donald Myhill, die aan het
hoofd staat van Overseas Aviation, de
luchtvaartmaatschappij die in finan
ciële moeilijkheden verkeert. Myhill
woont in Frankfurt in West-Duitsland.
fs Fetjenoord Rotterdam Semi-prot
IiOkomotiv (Moskou)
mwm
Rlyaseticumliuï (Turkije)
SAMSON
5 4 4