Westen wijst op
grensschendingen
van andere zijde
HET „KATJE
WORDT
TOCH ECHT
gaarèmihlaarAldt'imm*
o/oirde
NIET ONDERHANDELEN
ONDER DREIGEMENT
VERDIEND
„RODDELAAR"
ZIEKENHUIS
INGESLAGEN
Invalide beklimt
top Mont Blanc
Vriend per ongeluk
doodgeschoten
Export vraagt
fiscale steun
Nigerië wil vijf
Friendships kopen
Rendez - vous met
„Karei Doorman
nieuwe brandstof
Vijfdaagse werkt
ten nadele van
betalingsbalans
Zaterdag 16 september 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 7
IN AFWACHTING VAN RUSSISCH PROTEST
TARIEF DAGGELD
VERHOOGD
Politie zoekt naar
zesde verdachte
Papierfabriek schenkt
Wapenveld zwembad
in 4 variaties: Rijstebloem Bordklaar Tarwebloem Tarwegries
Mr. J. A. Jonkman opnieuw
voorzitter Eerste Kamer
Voorwaardelijke straf
Kennedy antwoordt Belgrado
Me! smaldeel V
op tieHs!re!s
Opmars over Atlantis: oefeningen gewoon door
,TjetTen'
Niet te soepel
,Wij komen"
Koperen projectiel
R'DAM HEEFT PLAN TEGEN LECHTVERVEILING
DE ONDERNEMING:
DONN (Reuter/A.P.) In afwachting van een vermoedelijk
•*-* wel krachtig Russisch protest tegen het „verdwalen" van
twee Westduitse straaljagers boven Oostduits gebied heeft de
Westduitse regering gisteren bekend laten maken dat sedert 23
augustus Russische en Oostduitse militaire vliegtuigen 38 maal
de Westduitse grens hadden geschonden. Van die grensschendin
gen was opzettelijk geen drukte gemaakt, zo werd uitgelegd, om
dat West-Duitsland de ernst van de toestand inzag en de spannin
gen liever niet onnodig wilde verhogen. In vele gevallen ging het
om militaire verkenningen.
De Westduitse minister van defensie,
Strauss, wees ook op die herhaaldelijk
voorgekomen grensschendingen toen hij
in een persconferentie mededeelde dat
de twee straaljagerpiloten disciplinair
gestraft zullen worden en dat de zaak
streng zal worden onderzocht. De mi
nister vond dat deze zaak niet moest
worden overdreven.
Aan overdrijving moest Strauss heb
ben gedacht bij het bestuderen van
de verklaring van de Oostduitse radio
waarin werd gewaagd van een onduld
bare oorlogsprovoeatie.
Met provocaties hielden ook de wes
telijke geallieerden in West-Berlijn zich
bezig bij het bepalen van hun houding
tegenover het gevaarlijk benaderen
van passagiersvliegtuigen in de lucht-
corridors naar West-Berlijn door oefe
nende straaljagers van de Bode lucht
macht. Die kwestie zou ook ter sprake
komen in de bijeenkomst van de minis
ters van buitenlandse zaken van de
drie westelijke grote mogendheden en
West-Duitsland in Washington. Er
werd rekening gehouden met de moge
lijkheid dat de geallieerden zouden
besluiten passagiersvliegtuigen in de
corridors voortaan door jachtvlieg
tuigen te beschermen.
Onze correspondent in Bonn telefo
neerde gisteravond:
In Oost-Berlijn is een van hogerhand
gedirigeerde actie begonnen tegen het
„misbruik maken" van de luchtcorri-
dors naar Berlijn door het Westen. Er
zijn petities ingediend tegen het verdere
beheer van het vliegveld Tempelhof.
Burgers van het Oostberlijnse district
Treptow hebben in deze bestelde peti
ties geëist dat er een einde zal worden
gemaakt aan het permanente gevaar
voor vliegrampen. Hun huizen zouden
precies in het verlengde van de lan
dingsbaan van Tempelhof liggen.
Spoedig rust
De Oostduitsers streven er zoals be
kend naar het in Oost-Berlijn gelegen
vliegveld Schönefeld tot centrale lucht
haven van Berlijn te maken. Ulbricht,
het Oostduitse staatshoofd, heeft reeds
enige maanden geleden betoogd dat de
omwonenden van Tempelhof „spoedig
rust" zouden krijgen. Door verplaat
sing van het luchtverkeer naar Schöne
feld zou de Oostduitse regering ge
makkelijk controle kunnen oefenen op
het luchtverkeer met West-Duitsland.
Minister Strauss legde een uitvoerige
verklaring af over het incident met
de twee straaljagers.
Er bestaan zeer duidelijke voor
schriften aangaande het vliegen in de
strook vijftig kilometer ten westen van
de demarcatielijn tussen Oost- en West-
Duitsland, zei hij. Voor het vliegen in
deze zone is een speciale vergunning
vereist van de minister van defensie,
zijn staatssecretaris of van de inspec
teur van het luchtwapen. De vliegers
hadden zulk een vergunning niet. Zij
moeten achteloos hebben gehandeld, of
de techniek heeft versaagd, of mis
schien hebben beide factoren een rol
gespeeld. Het Westduitse leger kan het
zich echter niet veroorloven in inci
denten te worden verwikkeld, zij het
dan ook door achteloosheid.
De vliegtuigen waren op de thuis-
vlucht van een oefening van de Navo.
Men vermoedt dat door onweer de
elektrische installatie defect is geraakt.
In de buurt van Giebelstadt hebben
de straaljagers hun richting verloren.
Zij vlogen op ongeveer twaalfduizend
meter hoogte. Waarschijnlijk hebben
de vliegers pas na vijftien minuten
gemerkt dat zij de verkeerde koers
vlogen. Toen waren zy boven Oostduits
gebied en dichter bij West-Berlijn dan
bij de Westduitse grens. Voor terug
keer naar West-Duitsland hadden zij
niet meer voldoende benzine. Er zijn
geen aanwijzingen dat zij door Bus-
sische en Oostduitse vliegtuigen zijn
achtervolgd, maar men moet volgens
Strauss wel aannemen dat zij niet aan
de Oostduitse en Hussische controle zijn
ontsnapt.
Eigen nieuwsdienst
RIJSWIJK De politie heeft in zijn
woning in Den Haag de 34-jarige fa
brieksarbeider P. B. gearresteerd, die
donderdagavond een bejaarde collega
met een ijzeren staaf had mishandeld.
De collega, de 71 jaar oude De G.,
moest zwaar gewond in het ziekenhuis
worden opgenomen.
B. had een wrok tegen De G., omdat
hij dacht dat deze op de fabriek waar
zij beiden werkten, had geroddeld. Hij
wilde de oude man daarvoor straffen
en ging daartoe met een ijzeren staaf
uit de fabriek naar de woning van De
G. Na een kort gesprek sloeg hij in het
wilde weg op de vermeende roddelaar
in.
Daarna vluchtte de dader. Onderweg
gooide hij de staaf en zijn met bloed
besmeurde regenjas het water in, zo
heeft hij bekend.
AMSTEBDAM. Gisteren is het ta
rief voor daggeld verhoogd met een
kwart procent tot een procent. Dit houdt
verband met een krappere geldmarkt.
Dinsdag hebben de banken reeds grote
betalingen moeten doen.
Op de weekstaat van De Nederland-
sche Bank van 12 september was het
saldo van de banken van 545 miljoen
beneden het verplicht aan te houden
kasreservegemiddelde gekomen.
Het tarief van het daggeld is onge
woon lang ongewijzigd gebleven. Sinds
1 februari bedroeg het drie kwart pro
cent
AANSLAG OP DE GAULLE
Van onze correspondent
PABIJS. De rechercheurs van de
nationale veiligheidsdienst, belast met
het onderzoek van de aanslag op presi
dent de Gaulle, hebben een zesde per
soon geïdentificeerd, die aan de aan
slag heeft deelgenomen. Het is een ze
kere Bernard Barbance, 26 jaar oud en
handelaar in automobielen.
Volgens de verklaringen van Martial,
bestuurde Barbance een van de wa
gens van de daders. Hij is op het ogen
blik onvindbaar. Zijn signalement is
verspreid en zijn aanhouding is ver
zocht.
WAPENVELD. De N.V. Koninklij
ke Berghuizer Papierfabriek te Wapen
veld in Gelderland heeft ter gelegen
heid van haar 250-jarig bestaan een
zwembad geschonken aan de bevolking
van Wapenveld en omgeving. De direc
tie van de onderneming heeft daartoe
gisteren een chèque ter waarde van
100.000.aan de loco-burgemeester van
Heerde, waartoe Wapenveld behoort,
overhandigd.
PABIJS (Eeuter). Ervaren berg
beklimmers in de Franse alpen spreken
met veel respect over de prestatie van
een 40-jarige oud-soldaat van het Duit
se leger, die dinsdag de Mont-Blanc be
klom, de hoogste berg van Europa.
De man heeft nl. een houten rech
terbeen, terwijl zijn linkerbeen gedeel
telijk geamputeerd is.
Advertentie
sinds 1888 reeds 200-millioen pakjes Molenaar's
Kindermeel voor ontelbare feestelijke bordjes
pap!
HET 300 'M1LLIOENSTE PAKJE
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Koningin Juliana heeft
rm'. J. A. Jonkman opnieuw benoemd tot
voorzitter van de Eerste Kamer.
Mr. Jonkman zal dinsdag bij de ope
ning van het nieuwe parlementaire jaar
de Verenigde Vergadering van de twee
Kamers der Staten-Gëneraal voorzitten.
Advertentie
PARFUM S
EAU DE COLOGNE
PARFUM#
SCHIPHOL. De Nigeriaanse lucht-
vaartmaatschappij, Nigeria Airways over
weegt de aankoop van vijf Fokker
Friendships. Daarmee zou Fokker in to
taal voor 110 Friendships orders hebben
gekregen. Later zal mogelijk een order
van Nigeria voor nog twee Friendships
volgen. Daarmee wordt Nigeria het vier
de Afrikaanse land dat deze vliegtuigen
bestelt. De Nigerian Airways, die thans
over z*ven Dakota-vliegtuigen en nog
twee kleine toestellen beschikt, wil met
deze Nederlandse vliegtuigen zijn lucht
vloot aanvullen en moderniseren.
DORDBECHT De achttienjarige
wegarbeider Teunis K. G. van O. uit
Werkendam is gisteren door de Dordtse
rechtbank veroordeeld tot drie maanden
gevangenisstraf voorwaardelijk, omdat
hij op Oudejaarsavond een zeventienja
rige vriend met een pistool per ongeluk
had doodgeschoten. De officier van jus
titie had behalve de opgelegde straf ook
nog honderd gulden boete geëist.
De vader van de wegarbeider kreeg
honderd gulden boete omdat hij zonder
vergunning een vuurwapen in bezit had
gehad.
WASHINGTON (Reuter). Pre
sident Kennedy heeft gisteren ge
antwoord op de brief die Soekarno
en Keita hem namens de niet-ver-
bonden landen hadden overhandigd.
In die brief werd gevraagd om on
middellijke besprekingen tussen
Kennedy en Kroesjtsjef. (De Rus
sische premier had van Nehroe de
zelfde brief ontvangen). In zijn ant
woord zegt de Amerikaanse presi
dent dat de Verenigde Staten wel
iswaar geloven dat onderhandelin
gen kunnen leiden tot een oplossing
van de conflicten, maar zij weigeren
te gaan onderhandelen onder de
druk van dreigementen.
Aan de voorbereiding van onder
handelingen tussen de minister van
buitenlandse zaken van de Sowjetunie
en de ministers van de drie grote Wes
telijke mogendheden wordt ondertus
sen' hard gewerkt. De ministers van
buitenlandse zaken van de Verenigde
Staten, Groot-Britannië. Frankrijk en
West-Duitsland zijn gisteren te Wash
ington uren lang bijeen geweest
ook president Kennedy heeft met hen
over de toestand overleg gepleegd
en men verwacht dat zij de gehele za
terdag zullen doorbrengen met het ont
werpen van de geallieerde politiek.
OPTIMISME
Welke richtlijnen zij uitgestippeld
hebben zal men zeker niet horen eer
de verkiezingen in West-Duitsland ach
ter de rug zijn. Daar de mogelijkheid
Van onze economische redactie
ROTTERDAM. Het exportkli
maat zou wel ten zeerste worden ver
beterd indien aan bedrijven die zich
bijzondere exportinspanningen willen
getroosten, fiscale faciliteiten werden
verleend. Aldus het jaarverslag van
de Fenedex, de federatie voor de Ne
derlandse export waarbij 203 bedrij
ven zijn aangesloten.
Volgens de Fenedex dient de export
ongeacht de conjuncturele situatie te
bliiven toenemen. Alleen dan zal het
welvaartsniveau van ons land zich in
stijgende liin kunnen Mijven bewegen en
zal'de hoge graad van werkgelegenheid
ook voor komende generaties behouden
kunnen blüven. Het jaarverslag stelt
vast dat de in maart tot stand gebrachte
revaluatie van de gulden met deze ee-
dachtengang in strijd is. De Fenedex
pleit voorts voor een meer gedifferen
tieerd beleid ter bevordering van de
export, zowel naar branche als naar
land.
Het verwrongen beeld, dat men vol
gens de Fenedex in het buitenland veel
al van ons land en onze industrie heeft,
moet zo spoedig mogelijk door een ge
zamenlijke actie van overheid en be
drijfsleven verdwijnen.
bestaat dat juist van West-Duitsland
enige offers zullen worden gevraagd
bij de komende onderhandelingen met
de Russen zou het voortijdig bekend
worden van de gedragslijn die de Wes
telijken zullen volgen ongetwijfeld van
invloed zijn op de uitslag van de ver
kiezingen die zondag worden gehou
den.
Generaal Lucius D. Clay, die als
Kennedy's persoonlijke ambassadeur
dinsdag naar Berlijn gaat om de toe
stand daar te bestuderen, is optimis
tisch over de wijze waarop de Berlijn-
se crisis zal worden opgelost. Hij meent
dat het Westen erin zal slagen een op
lossing te vinden die West-Berlijn laat
zoals het is: een deel van het Westen.
Generaal Clay is militair goever-
neur in Duitsland geweest in 1948 en
1949 en het was aan hem te danken
dat de blokkade van Berlijn door de
Russen toen moest worden opgegeven.
Hij riep de luchtbrug in het leven.
Ook nu gelooft hij dat het Westen
zonder er oorlog voor te moeten voe
ren zijn positie in Berlijn kan hand
haven.
99.
Van een speciale medewerker
IEP weggedoken in zijn dikke duffel liep de uitkijk-brug te ijsberen op het vuurverdeeldek
boven de navigatiebrug. Hij keek op zijn horloge: nog twintig minuten vóór hij afgelost
zou worden. Het was koud hierboven in de felle wind; hij huiverde ondanks zijn dikke jas.
„Rotweer!", mompelde hij, en schoof zijn prismakijker voor zijn ogen om een zoekslag te
maken. Daarginds aan stuurboord twee vuurtorens en een lichtschip: die had hij al ge
meld, evenals de meeliggende tanker aan bakboord. Twee a drie streken over bakboord doemde een
nieuw licht op. Hij boog zich over de spreekbuis: „Schip in zicht op rood dertig!" Op de navigatie
brug zette de officier van de wacht eveneens zijn kijker voor de ogen en tuurde in de aangegeven
richting. „Dat zou de Doorman weieens kunnen zijn", meende de navigatie-officier. „Hij gaf tenminste
een grote echo op de radar", zei de officier van de wacht, terwijl hij zich weer over het scherm boog.
Nadat er rendez-vous was ge
maakt met de Karei Doorman,
werd er in kiellinie geformeerd en
schoof het smaldeel weer west
waarts. De lichtjes aan stuurboord
vervaagden aan de kim; niets was
er meer dan wind en water en de
schepen daartussen.
Op de bak dwaalde een licht: de
onderofficier van de wacht maakte
zijn rondje. Daarna ging hij weer
aan de valreep staan om het
wachtsvolk voor het volgende uur
in te delen. De leerling zorgde er
voor, dat het aanwezige wachtsvolk
ruimschoots van koffie en „poe-
roet" (chocolademelk) werd voor
zien, met voor de hongerige liefheb
bers (en dat zijn er heel wat!) een
paar boterhammen met kaas, jam
of suiker.
Zo n wacht van vier uur lijkt gewel
dig lang, vooral als er niets bijzon
ders te doen valt, zoals 's nachts, als
alles al geveegd en opgeruimd is en
er niets meer te „tjetten" (schilde
ren) valt. Dan ga je wat bij elkaar
staan, steekt een strootje op en je be
gint een boom op te zetten over de
oefeningen, over dit bij de „Baas"
(de Marine) zus en dat zo, over thuis,
hoe lang het nog duurt voordat ze
weer bij het meisje zijn, en de havens
waar ze kunnen gaan passagieren.
Vooral de gesprekken over hoe het
nu wèl moet en wat er fout is, zijn
erg gewild. Alles wat „die van bo
ven", de officieren, hebben gedaan of
gezegd, de leiding die ze hebben gege
ven, hun wijze van optreden, hun kun
digheden en, hun eigenaardigheden
worden zeer kritisch bekeken. Lof
■wordt niet verzwegen, maar als men
van mening is dat het anders en be
ter had gekund, dan zal dat onder
elkaar! zeker gezegd worden.
Vaak is het amusant te horen hoe
deze of gene een verhaal begint over
een vermeend onrecht hem aange
daan, om al vertellend tot de erken
ning te komen dat hij, als hij eerlijk
is tegenover zichzelf, toch zeker niet
helemaal zo onschuldig was! Dan
kloppen zijn maten hem op zijn
schouders en zeggen: „Kom, kom,
Rooie, zo'n lieverdje ben je nou ook
weer niet, is 't wel?"
Eén ding is namelijk zeker: er be
staat bij deze jonge knapen een be
hoefte aan een niet te streng, maar
vooral niet te soepel en rechtvaardig
gezag, dat alle touwtjes behoorlijk in
handen heeft. Gezagshandhaving is
daarom geen zwaar punt bij de Mari
ne: men beseft dat er leiding, goede
leiding behoort te zijn aan boord van
een schip en men is maar al te graag
bereid deze leiding te aanvaarden als
de gezagsdrager door kennis, ervaring
of door persoonlijkheid boven hen uit
steekt. Men wil geleid worden, maar
dan góed geleid, door voorbeeld en
door navolging.
Het militaire leven lijkt de burger
vaak een soort domme drilschool toe
met verhoudingen die door de tijd al
lang zijn achterhaald. Terwijl in de
militaire maatschappij nog steeds de
ziel gevormd wordt door de onderge
schiktheid, ligt het accent in de bur
germaatschappij meer op het element
van loyale medewerking en vrijwillige
steun. Maar is er eigenlijk wel zoveel
verschil? Hier betekent ongehoor
zaamheid of tuchteloosheid straf.
Daar: ontslag of verminderde promo
tiekansen. Slechts in het uiterlijke
blijkt het verschil.
Na enige dagen varen over een on
willige en ruige oceaan moesten beide
onderzeebootjagers nodig nieuwe
brandstof aanvullen; hun tanks begon
nen al aardig leeg te raken. De inten
sieve oefeningen hadden ook de nodi
ge tonnen stookolie geëist, en daar
men van plan was alles normaal vol
gens schema te laten verlopen, moes
ten de dorstige scheden met hun ge
ringe bunkercapaciteit dringend van
brandstof worden voorzien.
Op de Kar.el Doorman, die met zijn
enorme olievoorraad uiteraard de le
verancier was, werd alles in gereed
heid gebracht om de jagers langszij
te nemen. De grote kraan aan stuur
boord ter hoogte van het „eiland"
werd buitenboord gedraaid en hieraan
werd de zware olielaadslang met een
diameter van twintig cm via geleide-
goten opgehangen.
De slang kon naar believen doorge
haald of gevierd worden: hiervoor
zorgde een rijtje van ongeveer twintig
potige matrozen op het vliegdek van
de Doorman. Aan de seinwipper van
dat schip hees men vlag „R" (Ro
meo), rood met een geel kruis, wat
zeggen wilde: „Wij zijn gereed, hoe
staat het er bij jullie voor?"
Ook op beide jagers had men onder
tussen niet stilgezeten; trossen waren
uitgelegd, blokken lagen klaar en de
olielaadploeg, bestaande uit een
groepje machinisten, stond gereed bij
de laadpositie. Telefonisten zorgden
voor de verbinding met brug en bak
('t voorschip), waar, evenals op de
Doorman, een rijtje matrozen stond
om de slang binnen boord te trekken;
zo'n dikke slurf vergt nu eenmaal iets
meer kracht dan onze normale tuin
slangen.
Toen de commandant op de brug
was gemeld, dat iedereen op post en
alles gereed was, liet 'hij eveneens vlag
,,R" half vóór hijsen: „Wij zijn er
klaar voor!"
Weer schoten er op de Doorman een
paar kleurige vlaggen omhoog:
„Koers 275, vaart 12 mijl", vertaalde
de seiner van de wacht. De comman
dant knikte. In de mast van het vlieg-
Ieder krijgt zijn volle portie in
het cafetaria.
kampschip vloog vlrg ,,R" in top:
„Kom maar langszij!" 'De jager her
haalde het: „Wij komen."
De afstand tussen de twee .schepen
minderde langzaam; steeds hoger to
rende het zeekasteel uit boven haar
ranke kleine partner, totdat beide
schepen precies dwars van elkaar la
gen, slechts gescheiden door een kol
kend en bruisend stukje zee, dat zeker
niet breder dgji^^veertigtnetgj.^,
Op het „dikke schip" richtte de lijn-
schietgeweerschutter zijn wapen op de
jager: twee snerpende fluitjes gilden
over het water en iedereen zocht dek
king. Een knal en het koperstaafje
stoof de loop uit, het zilverwitte nylon
achter zich aan de lucht insleurend-,
Snel werd de nylondraad opgepikt en
binnengehaald. Aan het nylon wad'een
dunne tros vastgemaakt, die op haar
beurt weer werd gevolgd door een
dikkere, die als doorhaler moest die
nen om de slang binnen boord te trek
ken.
Dat werkje moet met mankrachf
geschieden, daar noch.de winch noch
het spil soepel genoeg is om de
scheepsbewegingen op te vangen,
maar deze overbrengt op de tros, die
hierop niet berekend is; of op de
laadleiding, die kan gaan scheuren.
Zo'n rijtje matrozen vangt de
scheepsbewegingen wèl op, maar als
je ze daar Voor drie tot vier uur op
de bak ziet staan, in de straffe wind,
doorweekt van het overkomende buis
water en koud tot op de botten, moet
je toch wel toegeven, dat het „katje"
(salaris) dat deze jongens iedere
maand ontvangen zeker niet met een
lui en luxueus leventje wordt ver
diend.
Integendeel, het leven op zee is
zelfs in deze moderne tijd nog steeds
een leven van ontberingen, niet zozeer
in de zin van „het slecht hebben",
maar meer in de betekenis van het
zich een heleboel gemakjes en ple
ziertjes moeten ontzeggen die men
aan de wal wèl heeft. Maar toch
iedereen aan boord beaamt het graag
het is een mooi, ruig en vooral:
een mannelijk bestaan, en daar heeft
men wel iets voor over.
iets voor u, heer Kroesjtsjef
ROTTERDAM. Er zijn enkele
factoren in de sociaal-economische
ontwikkeling, die de ongunstiger ten
dens in de betalingsbalanspositie nog
verder zouden kunnen versterken.
Daarbij denken wij vooral aan de ge
volgen van de versnelde doorvoering
van de werktijdverkorting. Dit schrijft
De Onderneming, het orgaan van het
Centraal Sociaal Werkgevers-Verbond
in een pleidooi om juist thans de pro-
duktiviteit op te voeren!
De toepassing van de volledige vijf
daagse werkweek in 1961 is sneller en
in een grotere omvang geschied dan aan
vankelijk in dé verwachting heeft gele
gen. Er is thans, zo zegt De Onderne
ming, zeker twijfel gerechtvaardigd of
de werktijdverkorting niet toch de pro-
duktie-omvang in nadelige zin heeft be-
invloed.
Bewondering
Overigens behoeft dit niet noodzake
lijk tot een alarmstemming te leiden
Voorlopig kunnen wij slechts uitspreken,
aldus schrijft De Onderneming voorts,
dat bevordering van de produktiviteit
bij alles wat bedrijfsleven en overheid
ondernemen, thans een zeer hoge priori
teit dient te hebben temidden van de
gestelde doelen. Daarbij hebben voort-
gaande diepte-investeringen een belang
rijke functie te vervullen. Er is te meer
reden om op onze tellen te passen nu er
in toenemende mate in uiteenlopende
kringen van het bedrijfsleven geluiden
zijn te horen die duiden op verminde
ring van de internationale vraag. Die ge
luiden zouden de voorbode kunnen zijn
van een teruggaande ontwikkeling. On
der zulke omstandigheden heeft de be
vordering van de produktiviteit zeker
de grootste voorrang.
o,
I? o> VI
7 ïfhs
V\ 5
jJ
■:>ri tp'A
'-a
ji*.
>3
>;OC
Kv