nil f.52
Na de iragiek van
Zijn autoraces
waanzin Meningen lopen
of niet?
Brit twee maal
vrijgelaten
DRAMATISCHE PARTIJ
VAN R00Y EN VERHEY
VERZET TEGEN ONTWIKKELING
WEGVERVOER VRUCHTELOOS
Geen wijziging in
besturen KNVB
AANVAL VAAK
DE BESTE
VERDEDIGING
Zaterdag 16 september 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 15
I sierk uiteen
Velerlei redenen
Prikkel nodig
Waarom?
Sportief spel
Inkomstenbron
Niet spelen tegen
West-Duitsland
BINNEN EEN DAG:
PENTATHLONTOERNOOI
Scholten en Wijnen
zorgen voor winst
Gonzales en Trahert
in finale te Pari j s
REMISE VOOR DONNER
IN TOERNOOI TE BLED
Militaire zwemploeg
voor Athene
ENGELSE MILITAIREN
NEMEN AFSCHEID VAN
HOEK VAN HOLLAND
KONINKLIJKE RIJTOER
OP PRINSJESDAG
Tent bij museum voor
elfhonderd persfoto's
tussen dammers
Oók in schaaksport
GEHEEL COMPLEET
NIEUWE
VERLAAGDE PRIJZEN:
Skoda Octavia f. £495.- f.5250.- OctaviaTouring Sport f.6295.- f.6050.-
Octavia Super f.5895- f.5650.- Felicia Sportcabriolet f.8465.- f.8250.-
H. ENGLEBERT N.V. THERESIASTRAAT 145 DEN HAAG
TELEFOON 070-723903*
DEALERS: Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679
Garage IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482
Gar. J. JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318
Op het circuit van Monza
vonden zondag zestien mensen
de dood bij een grand prix
autoracevijftien toeschouwers
en een coureur. Als na iedere
autorace waarbij het tot onge-
lukken kwam ontstond prompt
een openbare discussie over
het vóór en het tegen van
dergelijke wedstrijden. Waan-
zin" vindt de tegenstander
„Ze willen immers niet an'
ders" zegt de cynicus; Nuttig
ert sportiefzegt de enthousi
ast. Onze redacteur automobi
lisme gaat hierbij nader in op
de verschillende kanten van
de zaak.
lUiniiiMiiiiiiiimiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiitinniiiiiiiiniiiiiiiiiiHuiiniiiiiiHiiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiimt
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiit
pijen gelegenheid te geven om
reclame te maken, als zij slechts
bestonden om een stel onverant
woordelijke idioten de gelegen
heid te geven zich uit te leven
in snelheid of als zij alleen maar
werden gehouden om een op
sensatie belust publiek te ver
gasten op huiveringwekkende
ongelukken. Zo eenvoudig ligt
de zaak echter niet.
T)E BESTAANSREDENEN of
misschien wel bestaansrechten
van autoraces zijn velerlei. Om
te beginnen zijn er de coureurs.
Als zij bekendheid hebben ver
worven worden zij voor bun pres
taties zwaar betaald. Voor het
echter zo ver is, als het althans ooit
zover komt, heeft de racerij hun
een boel geld gekost Als zij tot de
wélbetaalde top gaan horen kosten
de wedstrijden hun veel tijd en
inspanning. Waarschijnlijk zouden
zij hun boterham gemakkelijker op
een andere manier kunnen ver
dienen, met veel minder risico.
De coureurs, zo mag men dus ver
onderstellen, doen aan races mee om
dat zulks hun een sportief genoegen
schenkt. De zuivere amateurs, als bv.
verenigd in de Nederlandse Autoren-
sport Vereniging, bewijzen dat ook
wel. Hun kost de racerij alleen maar
geld. Om roem en glorie is het hun
waarlijk ook niet te doen. Op een
enkele keer na racen zij immers het
hele jaar zonder dat er publiek bij
is, maar met een hartstocht alsof het
om een grand prix gaat
De oude Romeinen wisten al dat het raadzaam was het volk zijn
spelen te geven. Dat geldt nu nog, slechts de vorm van het spel is
veranderd. De Romein en van heden kijken, als mensen ooeral ter
wereld doen, graag naar autoraces. Om de sensatie van de snelheid?
Om de mogelijkheid van ongelukken?
munt uit overwinningen van wagens
waarvoor hun produkten worden ge
bruikt. Zo vreemd is dat niet. Een
race is een bijzonder zware test.
Aan de reclame die kan worden ge
maakt met goede wedstrijdresultaten
gaan echter vele onderzoekingen voor
af om de produkten te krijgen die de
overwinningen mee mogelijk maken.
TWEDSTRIJDEN halen meer uit
dan proefritten op testbanen.
Het schijnt dat de mens de prikkel
van de competitie niet kan missen.
De wedijver maakt hem ook vin
dingrijk. Tal van technische con
structies om niet te zeggen vrij
wel alle stammen van de race
baan.
De grote Nordhoff, directeur van de
Volks wagenfabrieken, kan wel zeggen
„Ik heb geen races nodig". Hij ver
schaft de tegenstanders van de auto
rennen daarmee een machtig wapen,
maar hij schijnt te vergeten dat de
Volkswagen een constructie is van
ingenieur Porsche en dat die zijn
kennis goeddeels op racebanen heeft
vergaard. Het waren ook weer de race
ervaringen van Porsche die de laatste
jaren tot tal van verbeteringen wat
betreft de wegligiging van de VW
hebben geleid. Maar inderdaad:
Volkswagen zelf doet niet aan races.
Evenmin als ai die andere fabrie
ken, die hun produkten volstoppen
met de vindingen die op de circuits
bewezen het goed te doen. Dat is een
ontwikkeling die nog steeds doorgaat,
ook de laatste jaren. Nieuw lager-
materiaal, schijfremmen, benzine
injectie, transistorontsteking, het zijn
alle in wedstrijden beproefde zaken
die de laatste tijd op gewone gebruiks-
auto's verschijnen en deze beter en
veiliger maken.
"DACES hebben dus ongetwijfeld hun
■IA nut, ook vandaag de dag. Een
ieder die het probleem objectief be
nadert zal dat wel moeten toegeven.
De bestaansreden het bestaansrecht
van autoraces moet echter in de
eerste plaats worden gezocht in de
geaardheid van de mens, die wil racen
of die wil kijken naar het racen,
ongeacht mogelijke risico's en on
geacht eventueel nut.
WAAROM ZIJ dat doen? Waar
schijnlijk om dezelfde onnaspeur
lijke redenen die anderen er toe aan
zetten om onbegaanbare bergen te be
klimmen, om het Kanaal over te
zwemmen of om het dichter bij
buis te houden om iedere week
twee keer drie kwartier op een voet
balveld op en neer te rennen.
Als om een voetbalveld zijn er ook
om een racecircuit soms honderd
duizenden mensen geschaard. Als zij
naar een voetbalwedstrijd gaan kijken
lopen zij aanmerkelijk minder risico.
Dat kunnen zij weten, maar zij gaan
nu een keer liever naar autowedstrij
den kijken.
Wat dat risico aangaat: sinds de
oorlog zijn op het circuit van Zand-
voort drie mensen om het leven ge
komen. Natuurlijk, dat zijn er drie
te veel, maar hoeveel mensen zijn er
in die tijd niet te ver de zee in ge
zwommen (de coureurs) of gepootje-
baad (de kijkers) en verdronken?
Moet dan het zwemmen en baden in
zee maar worden verboden? Geen
zinnig mens die er aan denkt.
VOOR bijna alle coureurs en voor
het publiek zijn de races een spor
tief spel. Misschien dat het spel ge
vaarlijker is dan andere mogelijk
heden tot ontspanning, maar de cou
reurs en de kijkers willen nu een
keer autoraces en geen zwemwedstrij
den. Autoraces verbieden haalt niets
uit. Er zijn tal van landen waar zij
zo zijn ingeburgerd dat zij niet meer
weg te denken zijn. De fanatici uit een
„drooggelegd" land zouden elders dus
wel aan hun trekken komen.
Voor de autorennen zijn circuits
nodig. Soms ontstaan die op initiatief
van een gemeente, soms ook door het
enthousiasme van een particulier of
een vereniging. Er zijn circuits die
particulier eigendom zijn en een boel
winst opleveren; er zijn er ook waar
zwaar geld bij moet. De inkomsten
zijn meestal niet onbelangrijk, maar
de kosten om het circuit in goede
staat te houden of om het te verbete
ren mogen er ook zijn.
VOOR DE GEMEENTE waar een
circuit in ligt betekent het een
bron van inkomsten: de gemeentelijke
overheid strijkt de vermakelijkheids
belasting op en de neringdoenden zien
tienduizenden mensen op hun zaken
afkomen die wat willen kopen of eten
of drinken. Het is bijv. een bekend
feit dat tientallen kleine café's in
Assen drijven op de befaamde nacht
voor de T.T. Kasteleins van grote
café's komen er trouwens ook rond
voor uit dat zij in de T.T.-nacht een
royale vakantie bij elkaar verdienen.
Tenslotte is er de commercie. Olie
maatschappijen en fabrikanten van
onderdelen slaan zo veel mogelijk
Eigen nieuwsdienst
STRAATSBURG Het is vruchte
loos om zich te verzetten tegen een
moderne ontwikkeling van het weg
vervoer; dat is van het begin af aan
tot mislukken gedoemd. Dit zei gis
teren de Nederlandse staatssecretaris
van verkeer, de heer E. G. Stijkel, in
een rede tijdens de Nederlandse dag
op de jaarbeurs van Straatsburg.
Met klem verdedigde de staatssecre
taris het Nederlands standpunt ten aan
zien van een gemeenschappelijk vervoers
beleid in de Europese Economische Ge
meenschap. Dit standpunt gaat er van
uit, dat het vervoer een zelfstandige
vorm van economische bedrijvigheid Is.
Dwangbuis
De heer Stijkel noemde drie redenen
voor het Nederlandse verzet tegen be
voordeling van de spoorwegen boven
andere takken van vervoer. Het gaat hier
z-i. om een uitvloeisel van de negen-
tiende-eeuwse spoorwegmonopolies. Dat
moet men bestrijden: ten eerste omdat
een regering niet het recht heeft zekere
sectoren van het beroepsvervoer een
dwangbuis aan te leggen; ten tweede
omdat die overheidsbescherming de ont
wikkeling van goedkopere vervoersme-
thoden belemmert; ten derde omdat, daar
het particuliere vervoer door verladers
zelf wordt begunstigd, de regering haar
doel zal voorbijschieten.
DEN HAAG Aangezien alle af
tredende bestuursleden in de Konink
lijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB)
opnieuw Kandidaat zijn gesteld en er
geen tegenkandidaten zijn, zullen de
KNVB-besturen bij de komende bonds
vergadering, die is vastgesteld op 28
oktober in Amsterdam, ongewijzigd
blijven.
Van het sectiebestuur zondag-ama-
teurvoetbal waren de heren B. Beugel,
J. Jaspers en J. van Marle aan de beurt
van aftreden; van het sectiebestuur be
taald voetbal de heren H. J. van Dalen,
W. M. J. Notten en H. Zon; van het
zaterdagvoetbal de heren J. van der
Meyde, R. Molemaker en J. W. Veld
kamp; van het sectiebestuur „afdelin
gen" tenslotte de heren ir. H. F. Hopster,
H. Heynen en P. A. van Kesteren.
De besturen van de KNVB en de
Westduitse voetbalbond hebben geen
overeenstemming bereikt over de datum
voor de interland NederlandWest-
Duitsland. De KNVB had als wedstrijd-
datum woensdag 21 maart voorgesteld,
doch met die dag is de "Westduitse bond
niet akkoord gegaan. Het is vrij zeker
dat er dit seizoen geen interland tegen
West-Duitsland zal worden gespeeld.
De Belgische atleet Lambrechts won
te Karlstad (Zweden) een wedstrijd over
1500 meter in 3.53,4. Zijn landgenoot Ver
heulen werd tweede in 3.53,9, de Zweed
Holmstrand derde in 3.55,9.
C De federale regering van Canada heeft
het parlement voorgesteld per jaar acht
tien miljoen gulden uit te geven aan de
amateursport. In eerste instantie was er
geen enkel verzet tegen dit voorstel.
De Schotse trainer van renpaarden
Gerry Laurence, is op de tribune te
Ayr overleden na een hartverlamming
toen het door hem getrainde paard Gay
Mairi een ren won. Het paard was zeer
zwaar favoriet en het won met grote
voorsprong.
Van onze correspondent
HAARLEM Binnen vier en
twintig uur is de veertigjarige En
gelsman G. Ph. C. uit Zandvoort
uit voorlopige hechtenis ontslagen,
opnieuw gearresteerd en daarna
weer op vrije voeten gesteld. Deze
merkwaardige gang van zaken deed
zich voor in Haarlem.
De Engelsman, tot voor kort direc
teur van de Nederlandse vestiging van
een Engelse grammofoonplaten-maat
schappij, werd in mei van dit jaar ge
arresteerd, verdacht van verduistering
en oplichting. Donderdag werd hij door
de rechtbank in Haarlem uit de voor
lopige hechtenis ontslagen.
Intussen echter was een nieuwe aan
klacht wegens een soortgelijk delict te
gen C. ingediend. Een accountantsrap
port over deze zaak kwam juist don
derdag gereed. Op grond van dit rap
port heeft de officier van justitie in
Haarlem de man gistermorgen op
nieuw laten arresteren. Hij werd in
het bureau van politie in Zandvoort
opgesloten.
Toen echter later op de dag
bleek dat voorlopig kon worden vol
staan met het opmaken van een pro-
ces-verbaal over de nieuwe zaak werd
de Engelsman gisteravond weer op
vrije voeten gesteld.
HAARLEM. Nederland heeft in het
pentathlon-biljarttoernooi tegen België,
dat in Haarlem wordt gehouden de lei
ding genomen met 106. Nadat op de
eerste dag Ceulemans en Van Oosterhout
beide hun partij wonnen, kwamen er
gisteren in het ankerkader 71/2 twee
Nederlandse overwinningen. De uitslagen
waren:
Boulanger 271 11 87 24.63 0
Scholten 300 11 109 27.27 2
Wijnen 300 10 65 30— 2
Schrauwen 190 10 84 19.0
PARIJS. ,De Amerikanen Gonzales
en Trabert plaatsten zich in Parijs in de
finale dubbelspel van het tennistoernooi
om de wereldkampioenschappen voor
profs. Zij versloegen in de halve finale
Bucholz en MacKay met 63 63.
Advertentie
IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIll
Wat zou deze drie mannen bezielen? De wil om sneller dan de anderen te zijn? Geld?
Roem De sensatie om een machtig monster te sturen De lust om te proberen wat nog
net mogelijk is?
HET GAAT natuurlijk niet
aan om het probleem van
de autoraces kort en bon
dig af te doen met „Waanzin"
en „Het moest worden verbo
den". Misschien zou dat wel
kunnen als de autoraces slechts
in stand werden gehouden om
grote olie- en bandenmaatsdhap-
BLED (ANP) De nederlaag tegen de
Zuidslaaf Germek heeft onze landgenoot
Donner laten volgen door een zesde re
mise, nu in overleg bereikt met de Tsje
chische schaker Pachman. Donner bezet
in het internationale schaaktornooi te
Bied nu een gedeelde negende plaats.
De uitslagen van de achtste ronde waren:
Fischer (VS)Matanovic (Zsl) Y2, Bertok
ZsL)Geiler (Riusl.) afgebr., Trifunovic
(Zsl.)Olatsson (IJsl.) V2—V2, Ddovcik (Zsl.)
Tal (Rusl.) afgebr., Keres (Rusl.)—Xvkov
(Zsl.) 1—0, Petrosjan (Rusl.)—Najdorf (Arg.)
1—0. Gligoric (Zsl.)—Portisch V2V2; Don-
r.er (Ned.)—Pachman (Tsj.) V2—V2, Parma
(Z.sl)—Germek (Zsl.) 10, Darga (W.-Dld)—
Bisguier (VS) afgebr.
De stand luidt na de achtste ronde: 1-2.
Petrosjan en Keres, beiden 5.5 pnt., 3-4. Tal
en Fischer, beiden 5 pnt. en 1 afg., 5-6. Naj
dorf en Trifunovic, beiden 5 pnt., 7. Gligoric
4.5 pnt. en 1 afg., 9-10-11. Donner, Portisch
en Parma allen 4 pnt.
DEN HAAG De Nederlandse mili
taire zwem- en waterpoloploeg, die zal
deelnemen aan de internationale mili
taire kampioenschappen, van 25 tot 30
september in Athene, is als volgt samen
gesteld:
100 meter vrije slag: Ritton en Delwei;
400 meter vrije slag: Ritton en Van
Oest;
1500 meter vrije slag: Kobes en Van
Oest;
100 meter rugslag: Koning en Van
Enst;
200 meter schoolslag: Mensonides en
Van Empol;
200 meter vlinderslag: Ritton en De
Kraay;
400 meter wisselslag: Ritton en Van
Oest;
Waterpolo-team: Van Berkel, Van
Wingerden, Sikma, De Vriend, Van der
Linden, ledema, Van de Zwan, Bies-
brouck, Rutte, Zuidema, Timmermans en
Maaswinkel.
Gevechtszwemmen: Van Eeden, Vega
en Pieters.
Van onze correspondent
HOEK VAN HOLLAND. Met veel
vertoon gaan de Engelse militairen 25
september afscheid nemen van Hoek van
Holland. Vijftien jaar lang heeft het
Engelse leger er een detachement in het
Transit Gamp gehad.
's Morgens wordt in het kamp een
parade gehouden, 's Avonds om zes uur
defileren de militairen voor de Hoekse
burgerij en haar overheid.
Om tien uur zal voor het laatst de tros
vrorden losgegooid van een troepensehip.
De Britse militaire kapel en het 41ste
garnizoen, dat voor die gelegenheid uit
Duitsland overkomt, zullen daarbij op
de Harwiohkade staan aangetreden.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. Het koninklijk gezin
zal dinsdagmiddag de gebruikelijke rij
toer door Den Haag maken De Koningin,
de Prins en prinses Marijke zullen in de
eerste open landauer plaats nemen. In
de tweede zitten de prinsessen Beatrix,
Irene en Margriet.
De stoet vertrekt om half vier van het
paleis Huis ten Bosch. De route zal zijn:
Bezuidenhoutseweg, Herengracht, Korte
Poten, Plein, Lange Poten, Spuistraat,
Wagenstraat, Gr. Marktstraat, Gr Markt,
Prinsegracht (er wordt gestopt bij het Hof
je van Nieuwkoop), Lijnbaan, Westeinde,
Riviervismarkt, Groenmarkt, Hoogstraat,
Noordeinde, Heulstraat, Kneuterdijk,
Schelpenpad, Lange Voorhout. Vos in
Tuinstraat, Denneweg, Frederikstraat,
Javastraat, Wassenaarseweg, Van Alke-
madelaan, Willem Witsenplein, Laan
s»an N.O. Indië, Leidsestraatweg, Huis
ten Bosch.
DEN HAAG. Op de binnenplaats
van het Haagse gemeentemuseum wordt
een grote tent gebouwd als aanvullende
expositieruimte voor de tentoonstelling
World press photo 1961 Uit 37 landen
zijn er elfhonderd foto's ingezonden. Een
zo groot aantal heeft men voor de wed
strijd en de tentoonstelling van werk van
fotojournalisten uit alle landen ter we
reld nog nooit ontvangen. De tentoon
stelling wordt van 3 oktober tot en met
4 november gehouden.
ROTTERDAM In vier dagen tijds
is de 28.500 ton metende graantanker
George Nivanos uit New Orleans door
drijvende elevatoren van de Graaneleva
tormaatschappij (GEM) N.V. in de ha
ven van Rotterdam gelost. Dit is een
nationaal en internationaal record.
Gewoonlijk vergt het lossen van een
tanker van deze grootte acht dagen.
m
HET DRAMA van Le Mans in 1955. Het 1
was ook een wagen van Ferrari die 1
daar, vlak bij de pits, brandend van de baan
schoot en midden in het publiek terecht
kwam. Ruim tachtig mensenlevens eiste dit
ongeluk. Toch weerhield dit ongeluk de
autosportliefhebbers er niet van om de wed-
strijden te blijven bezoeken. Er kwamen
zelfs méér toeschouwers bij de autoraces. 1
Lust naar sensatie? 1
door J. Bom
TN de strijd tussen het Residentie Damgenootschap en het hoofdstedelijke
Josef Blankenaar (de Hagenaars wonnen het kampioenschap) viel de
partij tussen W. C. van Rooy (RDG) met wit en J. Verhey (J.B1.) met
zwart op.
De ontmoeting tussen beide teams was bijzonder spannend en het leek
er eerst op dat de club uit Amsterdam zou winnen. Het getij keerde
echter en de partij tussen Van Rooy en Verhey, die een dramatisch ver
loop had, deed een voorsprong van twee punten van de Amsterdammers
te niet. (Zie diagram).
IN andere gevallen, als de spanning
niet zo voelbaar is, zou de door
gewinterde witspeler hier zonder twij
fel gespeeld hebben:
1. 3833 met moeilijk, maar zeker
geen kansloos spel. De altijd aanwezige
spelduivel deed hem nu besluiten tot
„hari-kiri" door:
1. 29—24??
Zwart bracht de gehele supporters-
schare van RDG tot wanhoop door
kort maar krachtig de winst te for
ceren door:
11721! en wit staat meteen
verloren: de velden 32 en 33 zijn taboe
wegens (23—28) of (2329)3126
maakt verder spelen overbodig door
(2—7) 26x28 123x41): 47—41 faalt op
het dodelijke (21—26) en 49—44 wordt
deugdelijk afgestraft door (2328),
waarna tegen de dreiging (2732)
niets meer is te doen. Na 3833 volgt
toch deze zet met onmiddellijke onder
gang voor wit daar het dreigende ma-
teriaalverlies niet is te voorkomen
door 4741; eenvoudig door (3238).
In wanhoop besloot wit daarom maar
tot 2. 30—25 19x30; 3. 35x24 en zwart
gaf zijn ploeg kampioensillusies door
de krachtzet 3 2328. Uit!
LAATSTE HOOP WEG
DE laatste hoop voor de Amsterdamse
ploeg verdween na de partij tussen
Den Doop (J. BI.) en A. J. Iverns
(RDG). toen Den Doop uit een De
Haas-Fabre standaardremise naar de
volgende stand was gekoerst:
Wit (Den Doop .T. BI.) 25, 27, 30 en
34 (4 sch.)
Zwart: (A. J. Ivens, RDG): 12, 13,
14. 23, en 26 (5 sch.)
1. 23—28: 2. 30—24 12—18: 3-
34—29 28—32! 4. 27x38 26—31 5. 38—32
31—36; 6. 32—38 36—41; 7. 23—22,
Moet wel, om nog remisekansen te
krijgen met een doorbraak naar de
damlijn.
7.. 18x27; 8. 24—20.
Iets meer tegenstand zou geboden
zijn door 2923, omdat dan zwart nog
een lastig overmachtseindspel te spe
len krijgt na: (27—31) 24—19 (13x24)
en 2318. Wie zal echter de witspeler
hard vallen, dat hij na zes uur spelen,
de geraffineerde winstfinesse overziet,
die zijn ploeg een herkansing ont
neemt?
8 14—19; 9. 29—23.
Gedwongen, want na 20—15 is (19—
24) 29x20 en 4146 onmiddellijk ver
loren.
9 19x28; 20. 20—14.
Op 2015 volgt (41—47) 25—20 (voor
1510 zie het partijverloop!) (1319!)
en wit heeft geen zet meer, daar 20
14 en 15x4 zelfmoord is door (4736).
10. 41—47!; 11. 14—10 13—190 en
de Hagenaars konden de kampioens-
vlag hijsen.
door H. Kramer
DAT de aanval de beste verde
diging is blijkt niet alleen tel
kens weer op het schaakbord
met zijn 32 stukken, maar ook b';
het diplomatieke schaakspel, met
zijn vele miljoenen pionnen, een
bruikbaar richtsnoer te zijn.
In dit opzicht is de volgende par
tij, die kortgeleden werd gespeeld,
in de wedstrijd om het kampioen
schap van Finland, bijna te verge
lijken met de politieke spanning.
Terwijl de ene partij vasthoudt
aan zijn aanval op de koningsvleu
gel, tracht de tegenpartij door een
rechtstreekse aanval in het cen
trum de zwarte verdedigingslinie
uit elkaar te rukken. Geen van bei
de partijen wijkt van het eenmaal
ingenomen standpunt.
Wild handgemeen
HET komt tot een wild hand
gemeen waarbij het verdra
gende zwarte geschut tenslot
te het sterkst blijkt te zijn.
Wit: B. Nyren. Zwart: K. Ojanen.
(Helsinki 1961). Koningsindische ver
dediging.
1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, g7-g6 3.
Pbl-c3, Lf8-g7 4. e2-e4, d7-d6 5. Pgl
f3, 0—0 6. Lfl-e2, Pb8-d7 7. Lcl-g5.
h7-h6 8. Lg5-h4, e7-e5 9. d4-d5, g6-g5
10. Lh4-g3, Pf6-h5 11. 0—0, Ph5-f4 12.
Pf3-d2.
(Tot zover is alles verschillende
malen voorgekomen; tegenover zwarts
aanval op de koningsvleugel treft wit
maatregelen in het centrum.)
12. Pd7-f6!
(Op het meer gebruikelijke 12
Pc5 is 13. Lg4 mogelijk, een zet die
door de tekstzet verhinderd wordt.)
13. b2-b4, h6-h5 .4. f2-f3
(Niet 14. Lxf4?, exf4 15. Lxh5, Pxh5
16. Dxh5, Lxc3.)
14Kg8-h8 15. c4-c5, Tf8-g8 16.
Pd2-c4, Lg7-h6 17. Kgl-hl g5-g4! 18.
Lg3-h4
(Anders volgt Lg5 en h5-h4.)
18g4-g3!
(Prachtig gespeeld. Op 19. hxg3
volgt nu 19Pg6, dreigend 20.
Pxh4 21. gxh4, Lf4. Op 20. Lxf6,
Dxf6 krijgt zwart met h5-h4 spoedig
een vernietigende aanval.)
19. Lh4xg3, Pf4xg2!
(Een voltreffer; na 20. Kxg2, h4
wint zwart het stuk met voordeel te
rug. Maar nu pakt de witspeler op
zijn beurt uit.)
20. c5xd6, c7xd6 21. Pc3-b5, Pf6-e8
22. Pb5xd6!? (Lijkt een bijzonder
sterke tegentroef. De zwartspeler laat
zich echter niet overbluffen.)
22Pe8xd6 23. Lg3xe5t, Kh8-h7
24. Pc4xd6 (Niet 22. Lxd6 wegens
22b5.)
24Pg2-e3 25. Ddl-d4, Lc8-h3!
(Ojanen speelt de aanval zo energiek
mogelijk. Er dreigt nu 26Lg2t
27. Kgl. Lxflt en wint.)
26. Tfl-gl. Pe3-c2 27. Tglxg8. Dd8xg8
28. Dd4-f2 (Of 28. Tgl; Pxd4 29. Txg8,
Txg8 30. Lxd4, Lg2t en wint.)
28Pc2xal 29. Le5xal, Dg8-g5
30. e4-e5 (Om de dreiging 30.
Tg8 door de tegendreiging 31. Ld3f
te ontzenuwen.)
30Dg5-clt
Wit geeft op.
De Franse wielrenner Michel Nedellec
wil dinsdag in Milaan als de om
standigheden gunstig zijn een aanval
doen op het werelduurrecord. Dit staat
sinds 19 september 1956 met 46,393 km
op naam van de Italiaan Baldini.
In de amateur-wegwedstrijd om de
„Trofee pro Somalia", die in het Italiaanse
plaatsje Lucques is gehouden, eindigde
de Nederlandse wielrenner Wesseling op
de twaalfde plaats. De Belg Melckebeke
werd eerste.
Voor de tweede divisie van de En
gelse voetballeague verloor Bury met 12
van Charlton en Rotherham met 25
van Scuntherpe
De Zweed Ove Fundin heeft het we
reldkampioenschap speedway veroverd.
De finale van de strijd om de wereldtitel
te Malmö, die voor het eerst gehouden
werd, werd bijgewoond door 31.000 toe
schouwers.