nil f.52 Na de iragiek van Zijn autoraces waanzin Meningen lopen of niet? Brit twee maal vrijgelaten DRAMATISCHE PARTIJ VAN R00Y EN VERHEY VERZET TEGEN ONTWIKKELING WEGVERVOER VRUCHTELOOS Geen wijziging in besturen KNVB AANVAL VAAK DE BESTE VERDEDIGING Zaterdag 16 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 15 I sierk uiteen Velerlei redenen Prikkel nodig Waarom? Sportief spel Inkomstenbron Niet spelen tegen West-Duitsland BINNEN EEN DAG: PENTATHLONTOERNOOI Scholten en Wijnen zorgen voor winst Gonzales en Trahert in finale te Pari j s REMISE VOOR DONNER IN TOERNOOI TE BLED Militaire zwemploeg voor Athene ENGELSE MILITAIREN NEMEN AFSCHEID VAN HOEK VAN HOLLAND KONINKLIJKE RIJTOER OP PRINSJESDAG Tent bij museum voor elfhonderd persfoto's tussen dammers Oók in schaaksport GEHEEL COMPLEET NIEUWE VERLAAGDE PRIJZEN: Skoda Octavia f. £495.- f.5250.- OctaviaTouring Sport f.6295.- f.6050.- Octavia Super f.5895- f.5650.- Felicia Sportcabriolet f.8465.- f.8250.- H. ENGLEBERT N.V. THERESIASTRAAT 145 DEN HAAG TELEFOON 070-723903* DEALERS: Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Garage IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk, tel. 482 Gar. J. JOOSSE ZN., Rijksweg 24G, Nieuw- en St. Joosland, tel. 318 Op het circuit van Monza vonden zondag zestien mensen de dood bij een grand prix autoracevijftien toeschouwers en een coureur. Als na iedere autorace waarbij het tot onge- lukken kwam ontstond prompt een openbare discussie over het vóór en het tegen van dergelijke wedstrijden. Waan- zin" vindt de tegenstander „Ze willen immers niet an' ders" zegt de cynicus; Nuttig ert sportiefzegt de enthousi ast. Onze redacteur automobi lisme gaat hierbij nader in op de verschillende kanten van de zaak. lUiniiiMiiiiiiiimiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiitinniiiiiiiiniiiiiiiiiiHuiiniiiiiiHiiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiimt iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiit pijen gelegenheid te geven om reclame te maken, als zij slechts bestonden om een stel onverant woordelijke idioten de gelegen heid te geven zich uit te leven in snelheid of als zij alleen maar werden gehouden om een op sensatie belust publiek te ver gasten op huiveringwekkende ongelukken. Zo eenvoudig ligt de zaak echter niet. T)E BESTAANSREDENEN of misschien wel bestaansrechten van autoraces zijn velerlei. Om te beginnen zijn er de coureurs. Als zij bekendheid hebben ver worven worden zij voor bun pres taties zwaar betaald. Voor het echter zo ver is, als het althans ooit zover komt, heeft de racerij hun een boel geld gekost Als zij tot de wélbetaalde top gaan horen kosten de wedstrijden hun veel tijd en inspanning. Waarschijnlijk zouden zij hun boterham gemakkelijker op een andere manier kunnen ver dienen, met veel minder risico. De coureurs, zo mag men dus ver onderstellen, doen aan races mee om dat zulks hun een sportief genoegen schenkt. De zuivere amateurs, als bv. verenigd in de Nederlandse Autoren- sport Vereniging, bewijzen dat ook wel. Hun kost de racerij alleen maar geld. Om roem en glorie is het hun waarlijk ook niet te doen. Op een enkele keer na racen zij immers het hele jaar zonder dat er publiek bij is, maar met een hartstocht alsof het om een grand prix gaat De oude Romeinen wisten al dat het raadzaam was het volk zijn spelen te geven. Dat geldt nu nog, slechts de vorm van het spel is veranderd. De Romein en van heden kijken, als mensen ooeral ter wereld doen, graag naar autoraces. Om de sensatie van de snelheid? Om de mogelijkheid van ongelukken? munt uit overwinningen van wagens waarvoor hun produkten worden ge bruikt. Zo vreemd is dat niet. Een race is een bijzonder zware test. Aan de reclame die kan worden ge maakt met goede wedstrijdresultaten gaan echter vele onderzoekingen voor af om de produkten te krijgen die de overwinningen mee mogelijk maken. TWEDSTRIJDEN halen meer uit dan proefritten op testbanen. Het schijnt dat de mens de prikkel van de competitie niet kan missen. De wedijver maakt hem ook vin dingrijk. Tal van technische con structies om niet te zeggen vrij wel alle stammen van de race baan. De grote Nordhoff, directeur van de Volks wagenfabrieken, kan wel zeggen „Ik heb geen races nodig". Hij ver schaft de tegenstanders van de auto rennen daarmee een machtig wapen, maar hij schijnt te vergeten dat de Volkswagen een constructie is van ingenieur Porsche en dat die zijn kennis goeddeels op racebanen heeft vergaard. Het waren ook weer de race ervaringen van Porsche die de laatste jaren tot tal van verbeteringen wat betreft de wegligiging van de VW hebben geleid. Maar inderdaad: Volkswagen zelf doet niet aan races. Evenmin als ai die andere fabrie ken, die hun produkten volstoppen met de vindingen die op de circuits bewezen het goed te doen. Dat is een ontwikkeling die nog steeds doorgaat, ook de laatste jaren. Nieuw lager- materiaal, schijfremmen, benzine injectie, transistorontsteking, het zijn alle in wedstrijden beproefde zaken die de laatste tijd op gewone gebruiks- auto's verschijnen en deze beter en veiliger maken. "DACES hebben dus ongetwijfeld hun ■IA nut, ook vandaag de dag. Een ieder die het probleem objectief be nadert zal dat wel moeten toegeven. De bestaansreden het bestaansrecht van autoraces moet echter in de eerste plaats worden gezocht in de geaardheid van de mens, die wil racen of die wil kijken naar het racen, ongeacht mogelijke risico's en on geacht eventueel nut. WAAROM ZIJ dat doen? Waar schijnlijk om dezelfde onnaspeur lijke redenen die anderen er toe aan zetten om onbegaanbare bergen te be klimmen, om het Kanaal over te zwemmen of om het dichter bij buis te houden om iedere week twee keer drie kwartier op een voet balveld op en neer te rennen. Als om een voetbalveld zijn er ook om een racecircuit soms honderd duizenden mensen geschaard. Als zij naar een voetbalwedstrijd gaan kijken lopen zij aanmerkelijk minder risico. Dat kunnen zij weten, maar zij gaan nu een keer liever naar autowedstrij den kijken. Wat dat risico aangaat: sinds de oorlog zijn op het circuit van Zand- voort drie mensen om het leven ge komen. Natuurlijk, dat zijn er drie te veel, maar hoeveel mensen zijn er in die tijd niet te ver de zee in ge zwommen (de coureurs) of gepootje- baad (de kijkers) en verdronken? Moet dan het zwemmen en baden in zee maar worden verboden? Geen zinnig mens die er aan denkt. VOOR bijna alle coureurs en voor het publiek zijn de races een spor tief spel. Misschien dat het spel ge vaarlijker is dan andere mogelijk heden tot ontspanning, maar de cou reurs en de kijkers willen nu een keer autoraces en geen zwemwedstrij den. Autoraces verbieden haalt niets uit. Er zijn tal van landen waar zij zo zijn ingeburgerd dat zij niet meer weg te denken zijn. De fanatici uit een „drooggelegd" land zouden elders dus wel aan hun trekken komen. Voor de autorennen zijn circuits nodig. Soms ontstaan die op initiatief van een gemeente, soms ook door het enthousiasme van een particulier of een vereniging. Er zijn circuits die particulier eigendom zijn en een boel winst opleveren; er zijn er ook waar zwaar geld bij moet. De inkomsten zijn meestal niet onbelangrijk, maar de kosten om het circuit in goede staat te houden of om het te verbete ren mogen er ook zijn. VOOR DE GEMEENTE waar een circuit in ligt betekent het een bron van inkomsten: de gemeentelijke overheid strijkt de vermakelijkheids belasting op en de neringdoenden zien tienduizenden mensen op hun zaken afkomen die wat willen kopen of eten of drinken. Het is bijv. een bekend feit dat tientallen kleine café's in Assen drijven op de befaamde nacht voor de T.T. Kasteleins van grote café's komen er trouwens ook rond voor uit dat zij in de T.T.-nacht een royale vakantie bij elkaar verdienen. Tenslotte is er de commercie. Olie maatschappijen en fabrikanten van onderdelen slaan zo veel mogelijk Eigen nieuwsdienst STRAATSBURG Het is vruchte loos om zich te verzetten tegen een moderne ontwikkeling van het weg vervoer; dat is van het begin af aan tot mislukken gedoemd. Dit zei gis teren de Nederlandse staatssecretaris van verkeer, de heer E. G. Stijkel, in een rede tijdens de Nederlandse dag op de jaarbeurs van Straatsburg. Met klem verdedigde de staatssecre taris het Nederlands standpunt ten aan zien van een gemeenschappelijk vervoers beleid in de Europese Economische Ge meenschap. Dit standpunt gaat er van uit, dat het vervoer een zelfstandige vorm van economische bedrijvigheid Is. Dwangbuis De heer Stijkel noemde drie redenen voor het Nederlandse verzet tegen be voordeling van de spoorwegen boven andere takken van vervoer. Het gaat hier z-i. om een uitvloeisel van de negen- tiende-eeuwse spoorwegmonopolies. Dat moet men bestrijden: ten eerste omdat een regering niet het recht heeft zekere sectoren van het beroepsvervoer een dwangbuis aan te leggen; ten tweede omdat die overheidsbescherming de ont wikkeling van goedkopere vervoersme- thoden belemmert; ten derde omdat, daar het particuliere vervoer door verladers zelf wordt begunstigd, de regering haar doel zal voorbijschieten. DEN HAAG Aangezien alle af tredende bestuursleden in de Konink lijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) opnieuw Kandidaat zijn gesteld en er geen tegenkandidaten zijn, zullen de KNVB-besturen bij de komende bonds vergadering, die is vastgesteld op 28 oktober in Amsterdam, ongewijzigd blijven. Van het sectiebestuur zondag-ama- teurvoetbal waren de heren B. Beugel, J. Jaspers en J. van Marle aan de beurt van aftreden; van het sectiebestuur be taald voetbal de heren H. J. van Dalen, W. M. J. Notten en H. Zon; van het zaterdagvoetbal de heren J. van der Meyde, R. Molemaker en J. W. Veld kamp; van het sectiebestuur „afdelin gen" tenslotte de heren ir. H. F. Hopster, H. Heynen en P. A. van Kesteren. De besturen van de KNVB en de Westduitse voetbalbond hebben geen overeenstemming bereikt over de datum voor de interland NederlandWest- Duitsland. De KNVB had als wedstrijd- datum woensdag 21 maart voorgesteld, doch met die dag is de "Westduitse bond niet akkoord gegaan. Het is vrij zeker dat er dit seizoen geen interland tegen West-Duitsland zal worden gespeeld. De Belgische atleet Lambrechts won te Karlstad (Zweden) een wedstrijd over 1500 meter in 3.53,4. Zijn landgenoot Ver heulen werd tweede in 3.53,9, de Zweed Holmstrand derde in 3.55,9. C De federale regering van Canada heeft het parlement voorgesteld per jaar acht tien miljoen gulden uit te geven aan de amateursport. In eerste instantie was er geen enkel verzet tegen dit voorstel. De Schotse trainer van renpaarden Gerry Laurence, is op de tribune te Ayr overleden na een hartverlamming toen het door hem getrainde paard Gay Mairi een ren won. Het paard was zeer zwaar favoriet en het won met grote voorsprong. Van onze correspondent HAARLEM Binnen vier en twintig uur is de veertigjarige En gelsman G. Ph. C. uit Zandvoort uit voorlopige hechtenis ontslagen, opnieuw gearresteerd en daarna weer op vrije voeten gesteld. Deze merkwaardige gang van zaken deed zich voor in Haarlem. De Engelsman, tot voor kort direc teur van de Nederlandse vestiging van een Engelse grammofoonplaten-maat schappij, werd in mei van dit jaar ge arresteerd, verdacht van verduistering en oplichting. Donderdag werd hij door de rechtbank in Haarlem uit de voor lopige hechtenis ontslagen. Intussen echter was een nieuwe aan klacht wegens een soortgelijk delict te gen C. ingediend. Een accountantsrap port over deze zaak kwam juist don derdag gereed. Op grond van dit rap port heeft de officier van justitie in Haarlem de man gistermorgen op nieuw laten arresteren. Hij werd in het bureau van politie in Zandvoort opgesloten. Toen echter later op de dag bleek dat voorlopig kon worden vol staan met het opmaken van een pro- ces-verbaal over de nieuwe zaak werd de Engelsman gisteravond weer op vrije voeten gesteld. HAARLEM. Nederland heeft in het pentathlon-biljarttoernooi tegen België, dat in Haarlem wordt gehouden de lei ding genomen met 106. Nadat op de eerste dag Ceulemans en Van Oosterhout beide hun partij wonnen, kwamen er gisteren in het ankerkader 71/2 twee Nederlandse overwinningen. De uitslagen waren: Boulanger 271 11 87 24.63 0 Scholten 300 11 109 27.27 2 Wijnen 300 10 65 30— 2 Schrauwen 190 10 84 19.0 PARIJS. ,De Amerikanen Gonzales en Trabert plaatsten zich in Parijs in de finale dubbelspel van het tennistoernooi om de wereldkampioenschappen voor profs. Zij versloegen in de halve finale Bucholz en MacKay met 63 63. Advertentie IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIll Wat zou deze drie mannen bezielen? De wil om sneller dan de anderen te zijn? Geld? Roem De sensatie om een machtig monster te sturen De lust om te proberen wat nog net mogelijk is? HET GAAT natuurlijk niet aan om het probleem van de autoraces kort en bon dig af te doen met „Waanzin" en „Het moest worden verbo den". Misschien zou dat wel kunnen als de autoraces slechts in stand werden gehouden om grote olie- en bandenmaatsdhap- BLED (ANP) De nederlaag tegen de Zuidslaaf Germek heeft onze landgenoot Donner laten volgen door een zesde re mise, nu in overleg bereikt met de Tsje chische schaker Pachman. Donner bezet in het internationale schaaktornooi te Bied nu een gedeelde negende plaats. De uitslagen van de achtste ronde waren: Fischer (VS)Matanovic (Zsl) Y2, Bertok ZsL)Geiler (Riusl.) afgebr., Trifunovic (Zsl.)Olatsson (IJsl.) V2—V2, Ddovcik (Zsl.) Tal (Rusl.) afgebr., Keres (Rusl.)—Xvkov (Zsl.) 1—0, Petrosjan (Rusl.)—Najdorf (Arg.) 1—0. Gligoric (Zsl.)—Portisch V2V2; Don- r.er (Ned.)—Pachman (Tsj.) V2—V2, Parma (Z.sl)—Germek (Zsl.) 10, Darga (W.-Dld)— Bisguier (VS) afgebr. De stand luidt na de achtste ronde: 1-2. Petrosjan en Keres, beiden 5.5 pnt., 3-4. Tal en Fischer, beiden 5 pnt. en 1 afg., 5-6. Naj dorf en Trifunovic, beiden 5 pnt., 7. Gligoric 4.5 pnt. en 1 afg., 9-10-11. Donner, Portisch en Parma allen 4 pnt. DEN HAAG De Nederlandse mili taire zwem- en waterpoloploeg, die zal deelnemen aan de internationale mili taire kampioenschappen, van 25 tot 30 september in Athene, is als volgt samen gesteld: 100 meter vrije slag: Ritton en Delwei; 400 meter vrije slag: Ritton en Van Oest; 1500 meter vrije slag: Kobes en Van Oest; 100 meter rugslag: Koning en Van Enst; 200 meter schoolslag: Mensonides en Van Empol; 200 meter vlinderslag: Ritton en De Kraay; 400 meter wisselslag: Ritton en Van Oest; Waterpolo-team: Van Berkel, Van Wingerden, Sikma, De Vriend, Van der Linden, ledema, Van de Zwan, Bies- brouck, Rutte, Zuidema, Timmermans en Maaswinkel. Gevechtszwemmen: Van Eeden, Vega en Pieters. Van onze correspondent HOEK VAN HOLLAND. Met veel vertoon gaan de Engelse militairen 25 september afscheid nemen van Hoek van Holland. Vijftien jaar lang heeft het Engelse leger er een detachement in het Transit Gamp gehad. 's Morgens wordt in het kamp een parade gehouden, 's Avonds om zes uur defileren de militairen voor de Hoekse burgerij en haar overheid. Om tien uur zal voor het laatst de tros vrorden losgegooid van een troepensehip. De Britse militaire kapel en het 41ste garnizoen, dat voor die gelegenheid uit Duitsland overkomt, zullen daarbij op de Harwiohkade staan aangetreden. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. Het koninklijk gezin zal dinsdagmiddag de gebruikelijke rij toer door Den Haag maken De Koningin, de Prins en prinses Marijke zullen in de eerste open landauer plaats nemen. In de tweede zitten de prinsessen Beatrix, Irene en Margriet. De stoet vertrekt om half vier van het paleis Huis ten Bosch. De route zal zijn: Bezuidenhoutseweg, Herengracht, Korte Poten, Plein, Lange Poten, Spuistraat, Wagenstraat, Gr. Marktstraat, Gr Markt, Prinsegracht (er wordt gestopt bij het Hof je van Nieuwkoop), Lijnbaan, Westeinde, Riviervismarkt, Groenmarkt, Hoogstraat, Noordeinde, Heulstraat, Kneuterdijk, Schelpenpad, Lange Voorhout. Vos in Tuinstraat, Denneweg, Frederikstraat, Javastraat, Wassenaarseweg, Van Alke- madelaan, Willem Witsenplein, Laan s»an N.O. Indië, Leidsestraatweg, Huis ten Bosch. DEN HAAG. Op de binnenplaats van het Haagse gemeentemuseum wordt een grote tent gebouwd als aanvullende expositieruimte voor de tentoonstelling World press photo 1961 Uit 37 landen zijn er elfhonderd foto's ingezonden. Een zo groot aantal heeft men voor de wed strijd en de tentoonstelling van werk van fotojournalisten uit alle landen ter we reld nog nooit ontvangen. De tentoon stelling wordt van 3 oktober tot en met 4 november gehouden. ROTTERDAM In vier dagen tijds is de 28.500 ton metende graantanker George Nivanos uit New Orleans door drijvende elevatoren van de Graaneleva tormaatschappij (GEM) N.V. in de ha ven van Rotterdam gelost. Dit is een nationaal en internationaal record. Gewoonlijk vergt het lossen van een tanker van deze grootte acht dagen. m HET DRAMA van Le Mans in 1955. Het 1 was ook een wagen van Ferrari die 1 daar, vlak bij de pits, brandend van de baan schoot en midden in het publiek terecht kwam. Ruim tachtig mensenlevens eiste dit ongeluk. Toch weerhield dit ongeluk de autosportliefhebbers er niet van om de wed- strijden te blijven bezoeken. Er kwamen zelfs méér toeschouwers bij de autoraces. 1 Lust naar sensatie? 1 door J. Bom TN de strijd tussen het Residentie Damgenootschap en het hoofdstedelijke Josef Blankenaar (de Hagenaars wonnen het kampioenschap) viel de partij tussen W. C. van Rooy (RDG) met wit en J. Verhey (J.B1.) met zwart op. De ontmoeting tussen beide teams was bijzonder spannend en het leek er eerst op dat de club uit Amsterdam zou winnen. Het getij keerde echter en de partij tussen Van Rooy en Verhey, die een dramatisch ver loop had, deed een voorsprong van twee punten van de Amsterdammers te niet. (Zie diagram). IN andere gevallen, als de spanning niet zo voelbaar is, zou de door gewinterde witspeler hier zonder twij fel gespeeld hebben: 1. 3833 met moeilijk, maar zeker geen kansloos spel. De altijd aanwezige spelduivel deed hem nu besluiten tot „hari-kiri" door: 1. 29—24?? Zwart bracht de gehele supporters- schare van RDG tot wanhoop door kort maar krachtig de winst te for ceren door: 11721! en wit staat meteen verloren: de velden 32 en 33 zijn taboe wegens (23—28) of (2329)3126 maakt verder spelen overbodig door (2—7) 26x28 123x41): 47—41 faalt op het dodelijke (21—26) en 49—44 wordt deugdelijk afgestraft door (2328), waarna tegen de dreiging (2732) niets meer is te doen. Na 3833 volgt toch deze zet met onmiddellijke onder gang voor wit daar het dreigende ma- teriaalverlies niet is te voorkomen door 4741; eenvoudig door (3238). In wanhoop besloot wit daarom maar tot 2. 30—25 19x30; 3. 35x24 en zwart gaf zijn ploeg kampioensillusies door de krachtzet 3 2328. Uit! LAATSTE HOOP WEG DE laatste hoop voor de Amsterdamse ploeg verdween na de partij tussen Den Doop (J. BI.) en A. J. Iverns (RDG). toen Den Doop uit een De Haas-Fabre standaardremise naar de volgende stand was gekoerst: Wit (Den Doop .T. BI.) 25, 27, 30 en 34 (4 sch.) Zwart: (A. J. Ivens, RDG): 12, 13, 14. 23, en 26 (5 sch.) 1. 23—28: 2. 30—24 12—18: 3- 34—29 28—32! 4. 27x38 26—31 5. 38—32 31—36; 6. 32—38 36—41; 7. 23—22, Moet wel, om nog remisekansen te krijgen met een doorbraak naar de damlijn. 7.. 18x27; 8. 24—20. Iets meer tegenstand zou geboden zijn door 2923, omdat dan zwart nog een lastig overmachtseindspel te spe len krijgt na: (27—31) 24—19 (13x24) en 2318. Wie zal echter de witspeler hard vallen, dat hij na zes uur spelen, de geraffineerde winstfinesse overziet, die zijn ploeg een herkansing ont neemt? 8 14—19; 9. 29—23. Gedwongen, want na 20—15 is (19— 24) 29x20 en 4146 onmiddellijk ver loren. 9 19x28; 20. 20—14. Op 2015 volgt (41—47) 25—20 (voor 1510 zie het partijverloop!) (1319!) en wit heeft geen zet meer, daar 20 14 en 15x4 zelfmoord is door (4736). 10. 41—47!; 11. 14—10 13—190 en de Hagenaars konden de kampioens- vlag hijsen. door H. Kramer DAT de aanval de beste verde diging is blijkt niet alleen tel kens weer op het schaakbord met zijn 32 stukken, maar ook b'; het diplomatieke schaakspel, met zijn vele miljoenen pionnen, een bruikbaar richtsnoer te zijn. In dit opzicht is de volgende par tij, die kortgeleden werd gespeeld, in de wedstrijd om het kampioen schap van Finland, bijna te verge lijken met de politieke spanning. Terwijl de ene partij vasthoudt aan zijn aanval op de koningsvleu gel, tracht de tegenpartij door een rechtstreekse aanval in het cen trum de zwarte verdedigingslinie uit elkaar te rukken. Geen van bei de partijen wijkt van het eenmaal ingenomen standpunt. Wild handgemeen HET komt tot een wild hand gemeen waarbij het verdra gende zwarte geschut tenslot te het sterkst blijkt te zijn. Wit: B. Nyren. Zwart: K. Ojanen. (Helsinki 1961). Koningsindische ver dediging. 1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, g7-g6 3. Pbl-c3, Lf8-g7 4. e2-e4, d7-d6 5. Pgl f3, 0—0 6. Lfl-e2, Pb8-d7 7. Lcl-g5. h7-h6 8. Lg5-h4, e7-e5 9. d4-d5, g6-g5 10. Lh4-g3, Pf6-h5 11. 0—0, Ph5-f4 12. Pf3-d2. (Tot zover is alles verschillende malen voorgekomen; tegenover zwarts aanval op de koningsvleugel treft wit maatregelen in het centrum.) 12. Pd7-f6! (Op het meer gebruikelijke 12 Pc5 is 13. Lg4 mogelijk, een zet die door de tekstzet verhinderd wordt.) 13. b2-b4, h6-h5 .4. f2-f3 (Niet 14. Lxf4?, exf4 15. Lxh5, Pxh5 16. Dxh5, Lxc3.) 14Kg8-h8 15. c4-c5, Tf8-g8 16. Pd2-c4, Lg7-h6 17. Kgl-hl g5-g4! 18. Lg3-h4 (Anders volgt Lg5 en h5-h4.) 18g4-g3! (Prachtig gespeeld. Op 19. hxg3 volgt nu 19Pg6, dreigend 20. Pxh4 21. gxh4, Lf4. Op 20. Lxf6, Dxf6 krijgt zwart met h5-h4 spoedig een vernietigende aanval.) 19. Lh4xg3, Pf4xg2! (Een voltreffer; na 20. Kxg2, h4 wint zwart het stuk met voordeel te rug. Maar nu pakt de witspeler op zijn beurt uit.) 20. c5xd6, c7xd6 21. Pc3-b5, Pf6-e8 22. Pb5xd6!? (Lijkt een bijzonder sterke tegentroef. De zwartspeler laat zich echter niet overbluffen.) 22Pe8xd6 23. Lg3xe5t, Kh8-h7 24. Pc4xd6 (Niet 22. Lxd6 wegens 22b5.) 24Pg2-e3 25. Ddl-d4, Lc8-h3! (Ojanen speelt de aanval zo energiek mogelijk. Er dreigt nu 26Lg2t 27. Kgl. Lxflt en wint.) 26. Tfl-gl. Pe3-c2 27. Tglxg8. Dd8xg8 28. Dd4-f2 (Of 28. Tgl; Pxd4 29. Txg8, Txg8 30. Lxd4, Lg2t en wint.) 28Pc2xal 29. Le5xal, Dg8-g5 30. e4-e5 (Om de dreiging 30. Tg8 door de tegendreiging 31. Ld3f te ontzenuwen.) 30Dg5-clt Wit geeft op. De Franse wielrenner Michel Nedellec wil dinsdag in Milaan als de om standigheden gunstig zijn een aanval doen op het werelduurrecord. Dit staat sinds 19 september 1956 met 46,393 km op naam van de Italiaan Baldini. In de amateur-wegwedstrijd om de „Trofee pro Somalia", die in het Italiaanse plaatsje Lucques is gehouden, eindigde de Nederlandse wielrenner Wesseling op de twaalfde plaats. De Belg Melckebeke werd eerste. Voor de tweede divisie van de En gelse voetballeague verloor Bury met 12 van Charlton en Rotherham met 25 van Scuntherpe De Zweed Ove Fundin heeft het we reldkampioenschap speedway veroverd. De finale van de strijd om de wereldtitel te Malmö, die voor het eerst gehouden werd, werd bijgewoond door 31.000 toe schouwers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 15