DE WEG NAAR DE EILANDEN GROOT EN KLEIN DE MANNEN VAN DE DAM Ik kocht een kat in de zak" Twee vliegen in een MARTINEZ Driehonderd mannen bouwen een dam Zaterdag 16 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 11 Tekst: BAREND MAASKANT Foto's: HERBERT F. BEHRENS I! o^v./ v- Ritje met vader Hose boete voor Horst Buchholz Koninklijk paar gaat eten bij de Gaulle DAT MAC NIET EN NIEMAND ZEGT ER WAT VAN E GREVELINGENDAM zal Goeree Overflakkee met Schouwen-Duive- land gaan verbinden. In de kostbare keten van Deltawerken wordt dit een belangrijke schakel, die de streekbewoners een verbinding ver schaft met Holland via de dam over de Hellegatplaten en de brug over het Haringvliet bij Numansdorp, en met Brabant via de Volkerakdam. In 1958 werd met de aanleg van de werkhaven en van de bouwput voor de sluis bij Bruinisse begonnen. In 1964 moet het werk klaar zijn. Een onzer ver slaggevers geeft op deze pagina een schets van de vorderingen en van de men sen die als moderne pioniers Hollands naam hooghouden. -mv-. r~N- -7^ W-.fflmm lla^ v: Kl'. MET dit hoogst merkwaardige varende werktuig wordt in de Grevelingen over een opper vlakte van twintigduizend vier kante meter onder water een asfaltmat gelegd. Het is de verbouwde Dorus Heymans, waarmee eerder al ge slaagde proeven zijn gedaan met het uitstrijken van vloeibaar asfalt op de rivierbodem. Toen kon men nog maar op een zeer beperkte diepte werken. Ook kon aan de stortbuis niet altijd de gunstigste stand worden gegeven. Op de foto is de nu loodrecht ge plaatste buis te zien. Zij steekt in hoogste stand vijfentwintig meter boven het water uit. Daarmee kan thans op veel grotere diepte worden gewerkt. Te vens is er een constante uitstroming van het asfalt mee verkregen. Er is nog een fijn trucje aan verbonden: als de buis een oneffenheid moet passeren, geeft een speciaal instrument, een soort ..taster", dit aan en dan wordt de buis opgetild. De Dorus Heymans is aan het werk in de geul tussen de bouwput van de sluis en de dam op de Plaat van Oude Tonge. Op de daar reeds aangebrachte drempel moet dit apparaat een asfalt- deken leggen met een dikte van tien tot twaalf centimeter. Daartoe trekt het banen van vijf meter breed en twee honderd meter lang. Er zijn twintig a vijfentwintig van die stroken nodig. De werkdiepte varieert van zeven en een half tot elf meter. Ongeveer drie weken zal de Dorus Heymans bezig zijn met dit werkje. Dan zal er rond vijfduizend ton asfalt zijn verwerkt. .r DE vaders van Henk Fokkens en Wim van Leeuwen behoren tot het leger van driehonderd ge harde mensen, die in velerlei vakken en beroepen meehel pen aan het bouwen van de dam met schutsluis in de Grevelingen. Toen wij in Bruinisse naar de werkhaven lie pen, zaten Henk (8) en Wim (5) in volledige concentratie midden in het zand te spelen met een dragline en een hijskraan in het klein. Nadat een kittige vlet ons had af gezet op de Plaat van Oude Tonge bleek het grote-mensetiwerk een copie van het kinderspel. Natuurlijk is het andersom, maar het is geen wonder dat zelfs kinderen worden gegrepen door het leven en geraas, de activiteit en de vitaliteit midden in de rivier. Zuigers hebben over een lengte van drie en een halve kilometer een zand dijk opgeworpen, die nu op allerlei manieren wordt afgewerkt en tegelijk wordt verdedigd tegen het water. Twee winzuigers en twee perszuigers zijn daarmee bezig geweest. Nu de dam met vloed boven water blijft, heerst er een drukte van belang. GULZIGE BEKKEN Aan het oostelijke einde van de dam is nóg een werkhaven gemaakt, op een eenvoudige mapier met los-wallen van zogenaamde eenheidscaissonman- chetten. Daar komen elke week aan de lopende band flinke binnenschepen aan met betonblokken, Maasklei, grint, bitumen en alle andere artikelen, die nodig zijn om een dijk zo te ma ken dat hij weer ea wind kan door staan. Per week wordt vijftienduizend ton van die materialen aangevoerd. De hele dag wuiven grote rookpluimen weg van de drijvende grijperkranen (links op de brede foto), die er niet genoeg van kunnen krijgen hun gulzige bekken in de scheepsruimen te druk ken, waaruit zij even later met dicht- geklemde kaken triomfantelijk weg schieten. Op volle toeren ook werken twee asfaltbetoninstallaties (rechts op de foto), die de dampende zwarte brij maken, waarmee de dam aan de zee kant wordt bekleed. Aan de andere kant zetten de mensen met pijnlijke nauwkeurigheid een glooiend veld van betonblokken. Op de kruin ligt al een weg en daarover razen zonder ophou den vijfendertig vrachtauto's heen en weer: met zand en met klei. Ja, klei, want de Grevelingendam zal een vriendelijke dijk worden. Daar zal nog plaats zijn voor brede stroken gras, waarvoor het zaad aan de dikke kleilaag wordt toevertrouwd. Een do zijn draglines en bulldozers is bezig Ir. Van der Weele: r r „Daar, inde Noorder Slaak hebben wij het zand gezogen v voor de dam op de Plaat van Oude Ton ge", zegt ir. P. H. van der Weele van de Rijkswa terstaat. Deze (nog jonge) man voert de dagelijkse leiding bij de uitvoering van de Grevelingendam. Op deze manier hebben wij twee vlie gen in één klap geslagen, legt hij uit. Het belangrijkste was, dat het zand op vrij korte afstand van het werk kon worden gehaald. Tegelijk werd de vaar weg verbeterd. De Noorder Slaak is een deel van de vaarroute van Antwerpen naar de Rijn. Door tegelijk met het bag geren die geul recht te trekken, profi teren de rijnvaarders er ook van. Over doel en betekenis van deze dam vertelt ir.'Van der Weele: „Het Brou- wershavensegat en de Oosterschelde zijn van elkaar afhankelijk, zolang de Grevelingen niet is afgesloten. De ene zeearm kan namelijk niet worden ver nauwd of afgesloten zonder de water beweging in de andere te beïnvloeden. In het Zijpe, de verbindingstak tussen deze vloedkommen, zouden dan ontoe laatbaar grote stroomsnelheden ont staan. De afsluiting van het Brouwershaven- segat zal vooraf gaan aan die van de Oosterschelde. Het tijdstip waarop de Grevelingendam gereed komt (1964) bepaalt daarom in belangrijke mate wanneer het laatste werk. van het Del taplan, de afdamming van de Ooster schelde, kan worden voltooid". Voor het wegverkeer is de Grevelin gendam ook belangrijk. Hij verbindt de eilanden Goeree-Overflakkee en Schou- wen-Düiveland. Wanneer de nieuwe wegverbindingen van Goeree-Overflak kee met Noordbrabant via de Volke rakdam en met de Randstad Holland via de verbrugging van het Haringvliet bij Numansdorp gereed zijn, kan ook Schouwen-Duiveland hiervan voordeel trekken. Dit kwartet had er een dagje voor uitgetrokken om eens te gaan kijken, aan welk werk de vaders nü weer bezig waren: links me vrouw A. Hofman (uit Bergschen- hoek) met Joke en met Hans, die naast de Rotterdamse mevrouw B. Merbis zit. Hun mannen doen de hele dag niet anders dan in een hoog tempo zware vrachten rijden. De dames en de kinderen heb ben natuurlijk een van de vele ritjes met vader over de kers verse dijk meegemaakt. die vette, bruine kluiten uit te smeren. Rondom dit fascinerende eiland vol bedrijvigheid zijn dan Wëp nog twee vloten actief: een be- mm&Mm staat uit 28 bakken, die domweg hun buiken laten volgooien de andere omvat 23 sleepboten en vletten, die snel naar elk gewenst punt kunnen worden gedirigeerd. In vergelijking met dat mierengedoe en gewoel op en langs dat logge zandlichaam is het maar rustig bij de lange sleuf, waarin de schutsluis wordt opgetrokken. De vloer is al gestort en de wanden staan gedeeltelijk over eind. Het werk is nog lang niet klaar met de dam op de Plaat van Oude Tonge en de schutsluis. Dan ontbreken er nog aan de ene zijde een stuk dam naar de Duive- landse oever en aan de andere kant een dijk van de plaat naar Flakkee. Daar komt nog heel wat bij kijken, want na het voorbereidende werk zullen sluitgaten van respec tievelijk vierhonderd meter en een kilometer breed moeten worden gesloten. KABELBAAN Volgend jaar zal de kleinste, de zuidelijke geul worden gesloten. De brede, de noordelijke geul komt een jaar later aan de beurt. Men piekert er nog over of dat zal gebeuren met caissons (langzamerhand de „gewone" manier geworden) of geleidelijk, zoals het voorheen altijd werd gedaan: het sluitgat dicht plempen. Als die laatste methode wordt gekozen, zal een kabel- baan over het gat heen moeten worden gebouwd. Daar langs worden dan de bakken met steen getrokken, waar mee het gat wordt gevuld. Hoe dan ook, in 1964 zal het hele karwei klaar zijn. Dam en sluis zullen met alle toebehoren rond 55 miljoen gulden vergen. Deze man liep zo maar wat op de dam heen en weer en keek eens naar al die bedrijvig heid. Dan haalde hij een klein op schrijfboekje te voorschijn en ging erin schrijven. Op zo'n moment scheen hij geen aandacht te hebben voor wat er allemaal om hem heen ge beurde. ,,Ik ben waker van Rijks waterstaat", zei hij, ,,ik ben bezig aan mijn kladrapport." „Afwisseling ge noeg", zegt la chend deze jonge chauffeur. Hij is er een van de drie dozijn man nen achter het vrachtautostuur. De ganse dag rij den zij warme as falt en koude klei over de nieuwe weg op de Plaat van Oude Tonge. Elk uur van de dag zien zij al rijdend hoe de dam steeds ster ker en mooier wordt. Een gezond hoofd en een op geruimde blik: G. A. van Herk uit Anna Jacoba. Voor hem is de schop het ver trouwde gereed schap. „Ik ben af maker", vertelt hij. Daarmee be doelt hij, dat hij met de schop het talud vlak maakt. Voor hem uit schuifelt de drag line, die met zijn grote bek de klei verspreidt V MÜNCHEN (A.P.). Bijna vijfen twintigduizend gulden boete moet de Duitse filmacteur Horst Buchholz be talen wegens het autorijden onder in vloed van sterke drank. Hij werd voorts veroordeeld tot een voorwaar delijke gevangenisstraf van 25 dagen met een proeftijd van vier jaar en in trekking van zijn rijbewijs voor tien maanden. Buchholz kreeg zulk een ongebruikelijk hoge boete, omdat in de bondsrepubliek boeten wegens verkeersovertredingen worden geheven naar inkomen en ver- mogen. De filmacteur heeft tot 1 januari de tijd om te betalen. Hij is niet ver plicht de boete te betalen aan de over heid. Het is ook toegestaan het geld aan een erkende vereniging voor liefdadig heid te geven. Op dezelfde dag dat de rechtbank het vonnis uitsprak, is Buchholz uit het zie kenhuis ontslagen. De hersenschudding en inwendige verwondingen, die hij op 29 augustus opliep toen hij met zijn witte Cadillac tegen een boom aan de lin kerkant van een grote verkeersweg reed, zijn sneller genezen dan de dokters verwachtten. Buchholz gaat waarschijnlijk enige da gen naar Zwitserland om rust te nemen voor hij naar Amerika vertrekt, waar men hem wacht met de film Een, twee, drie. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Koningin Juliana en prins Bernhard zullen op 20 september naar Parijs vliegen om de lunch met president de Gaulle te gebruiken. De Franse president had hen daar voor uitgenodigd toen hij vernam dat het koninklijk paar de Nederlandse le geronderdelen in La Courtine zou bezoe ken. Hoewel deze legeronderdelen naar Nederland terug zijn geroepen en het koninklijk paar ze nu in Nederland zal bezoeken, hebben de Koningin en de Prins de uitnodiging van president de Gaulle toch aanvaard. Na de lunch zul len zij terstond terugvliegen. Van een medewerker "TRGENS IN NEDERLAND „Een koopje, meneer." Verleidelijk ligt een -*-1 bijna te fraai horloge in de handpalm van de man, die naast u is komen lopen. „Poeh", denkt u. „Ik zal me daar een horloge op straat kopen", en u zegt ijzig: „Neen, dank u, ik heb al een horloge." De man houdt aan. Hij kijkt u begrijpend aan, diept uit een tas een ander horloge op, een fijn dingetje. Hij zegt overredend: „Maar dit dan, is dat niets voor uw vrouw, of uw dochtertje? Prachtig handwerk meneer en spotgoedkoop...." En mocht u er zwierig uitzien, net in het nieuwe Italiaanse pak gestoken, üw vrolijk gekleurde das een advertentie voor uw levenslustige voornemens, dan zou het kunnen zijn, dat u te laat tot inkeer komt, want de man van de straatnegotie is een door de wol geverfde psycholoog. Een nieuw object van de dubieuze straathandel schijnt het fototoestel te gaan worden. Er is natuurlijk wat voor te zeggen als ook vanuit die hoek propaganda wordt gevoerd voor „méér fotograferen". Maar het pakt averechts uit. Want gelooft u heus dat precisieinstrumenten als horloges, fototoestellen, filmcamera's, belich tingsmeters en wat dies meer zij zich lenen voor verkoop in een portiek of in een kroegje ergens achteraf? „Waar, m'n waarde heer, m'n lie ve mevrouw, is dan uw garantie?" Als het gekochte u in de steek laat, dan staat u alleen en u hoeft bij niemand terug te komen. Dan moet u naar uw horlogemaker naar uw fotohandelaar voor de reparatie en.... om te horen dat u een rouwkoop had. dat u bedrogen bent. dat u eigenlijk uw geld hebt weggegooid. „VAKMAN" NU moeten we beginnen bij het be gin bij die auto. Koopt u een auto voor pakweg twee, driehon derd gulden van iemand in een kroeg? En dan mag u er nog een proefritje in maken het ding doet het. Maar voelt u dan niet dat er iets is? Of het model is uit de jaren veertig, of het ding loopt 1 op 1, of vult u maar in. Maar koopt u dan wèl dat fototoe stel misschien wel zesdehands, wel twintigste of wellicht wel nieuw van een man langs de straat. Zonder dat u zich heeft kunnen overtuigen. Natuurlijk, de man laat foto's zien. Misschien van dat type dat u norma liter niet ontmoet omdat hij die dan aan u kan slijten. Maar die zijn toch niet met dat toestel gemaakt! Onno zele misschien heeft hij ze zelf niet eens gemaakt! Maar gewoonlijk weet de man wel wat fototoestellen af. Althans hij schermt met namen en begrippen waarbij het de gewone amateur al gaat duizelen. De „vakman" (die mor gen weer in iets lucratievers doet) overdondert ons ongetwijfeld. En al tijd met hetzelfde: met overdrijving. GLASHARD "DROOD koopt u bij de bakker maar als het niet goed smaakt, dan gaat u naar een ander. Desnoods eet u het zelf niet verder op en geeft het aan de vogels. Die kosten, ach daar komen we wél overheen Niet dat we die vijftig gulden van dat foto toestel niet overleven. Nee. zelfs al 'zouden we dat bijna niet te boven ko men, voor de buitenwereld houden we ons groot. Natuurlijk, ervaring is de beste leermeester. NEGATIEF TVIU is het niet de bedoeling hier een uiteenzetting te geven van wat u wel moet kopen. Helaas we moeten negatief zijn! We kunnen hoogstens zeggen dat u een fototoestel met een zgn. „slap" objectief nooit moet ko pen. Een van de elementen zit dan als regel los, of er is een ringetje uit. In de meeste gevallen klopt er niet veel meer van de scherpstelling. Weiger het toestel waarvan de lens zichtbaar beschadigd is. Laat ook het toestel aan u voorbij gaan dat is op geverfd. Dat is als regel alleen maar nodig als het apparaat een behoorlij ke opjutter gehad heeft dus. Nog een puntje: wees uitermate achterdochtig tegen balgtoestellen. Wees ook voorzichtig met toestellen waarbij de sluitertijden van één tot éénvijfentwintigste seconde niet re gelmatig verlopen. En wat over het toestel waarvan de diafragmalamellen blijven haken? Afwijzen, want dat wordt hoogstens van kwaad tot erger. aan i/Cflf VOOrZ/cenii Natuurlijk neemt u dat toestel met sporen van een val niet. Een geval len horloge is niet minder erg en als u dat weet dan koopt u dat ook niet. Waarom dan dat gebutste cameraatje? Kan dat er wel tegen? Nee hoor, ge loof het maar niet. DN dan: zeggen ze dat het toestel -L-1 weinig gebruikt is? Kijkt u dan eens naar de plaat die de film moet aandrukken. Zit er een totaal nieuwe in dan kunt u er nagenoeg zeker van zijn dat het toestel behoorlijk gebruikt is. Maar is er weinig mee gefotogra feerd dan is die plaat maar heel wei nig dof op de plaats waar de film er langs liep. Het wordt doffer naarmate het meer gebruikt is. Tot slot het beste advies: koop een film en jaag die er in één dag, desnoods in één uur door. Laat die ontwikkelen en vraag het oordeel van een vriend of goede buur, die er verstand van heeft.. Als laatste raad: koop bij een bo nafide fotohandelaar, dan bent u misschien wel iets duurder uit, maar u heeft de garantie. En per slot, een fototoestel dat u koopt wordt uw met gezel en hopelijk voor lange tijd. Advertentie de sigaar die uw relatie in de goede stemming brengt... PROMINENT, lekker licht voor 27cent.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 11