Denk u maar in dat het uw vrouw is-of uw moeder TéhcWi 1KAPPIE en het geheim van de oude prentbriefkaarten VELPON DE NATUUR Imens die tracht veilig de andere kant te halen over wat men „zebra- I pad" noemt. Hopen mensen halen die I overkant niet onbeschadigd en heel dikwijls blijkt, dat dit onnodig was, I Heel, heel dikwijls mankeerde dat J ene woordje op het toneel, die negen P. W. RUSSEL'S I Benelux bepaalt eigen standpunt Degrelle vraagt „gewoon" proces uw krachtige soepbouillon! Donderdag 14 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 Het kan ook anders Recht en plicht in en om uw huis Geen honing Eigenlijk duizenden Dan wèi Beetje fatsoen Een middeltje r UITEINDELIJK heeft Ne derland zeker tien mil joen voetgangers, zei gis teren iemand die erbij rekende, dat alle fietsers van tijd tot tijd af- en alle automobilisten af en toe uitstappen. Ik weet niet of dat getal helemaal juist is, maar voor de vele miljoenen die zich te voet over onze va derlandse straten en wegen be wegen gaat er per 1 november iets heel nieuws komen. Met in gang van die datum heeft de voetganger „onbelemmerde doorgang op zebrapaden". Dat is geen kleinigheid. Er Is een hoop te zeggen over ver keer, een hoop over auto's en een hoop over voetgangers. Er zijn mensen die menen dat het allemaal geen zin heeft, dat ledereen er maar tussendoor moet zien te frommelen, dat het toch geen zier helpt. Er zijn anderen en in de loop der jaren waren het er honderden die de moeite namen me het te schrij ven die vinden, dat er wèi op gewe zen moet worden, dat we juist wèi be zig moeten zijn met proberen in kleine zaken verbetering te brengen zodat uit eindelijk dat landelijke geheel, dat we „onveilig verkeer" noemen, een stuk je beknot wordt. Hoe het zij, ikzelf hoor bij de laatste groep. Die datum van 1 november en de nieuwe voetgangersregeling die dan in werking treedt, die zijn wel bekend. Men kan zeggen: Best, laat die rege ling maar komen, na een tijdje is ieder een er aan gewend en wie de overtre dingen maakt zal wel bonnen krijgen. Het kan ook anders. Het kan ook zo, dat geprobeerd wordt begrip te kweken voor de nieuwe regels, dat getracht wordt de gebruikers van stoep en rij weg in de richting van het samenspel te duwen, dat een poging tenminste ondernomen wordt om te knagen aan de lijst die ons aan het einde van elk jaar weer vertelt, in wat cijfers, van die eigenlijk onaanvaardbare hoeveel heid ellende die we gewoon zelf voor een stevig stuk hadden kunnen voor komen. Gisterochtend waren er twee men sen bereid met mij over die nieuwe Monarda dydema kent men veel be ter a s a o „amotpiant; een fraaie en rijk bloeiende vaste plant, die boven- d.en vo :./c, - winterhard is. De oor spronkelijke kleur is rood, doch tegen woordig ook roze kleuren voor en die is ook wel heel aardig en ook paars i n Ze ve: angett wel een zonnig plekje en ze bloeien een groot deel van de zomermaanden. voetgangersregeling te praten en dat warende hoofdinspecteurs van de Rot terdamse politie, de heren P. Dijkx- hoorn en F. H. A. Greive. En al vlug was het me duidelijk dat elke Neder landse voetganger met ingang van 1 november een recht èn een plicht erbij krijgt „De woorden „onbelemmerde door gang" zeggen het eigenlijk al", aldus hoofdinspecteur Dijkxhoorn. „Van de eerste november af heeft de voetgan ger dus helemaal voorrang op de ze brapaden. De knipperbollen gaan weg in de bebouwde kom; ik geloof eigen lijk dat het kleine aantal knipperbollen de ontevredenheid gebracht heeft over de voetgangersregeling tot nog toe. En internationaal zijn we natuurlijk wel wat achter bij andere landen, wat die voetgangers betreft." Het recht dus: die doorgang. Maar een plicht is er ook bijgekomen. „Tot nog toe diende men gebruik te maken van een zebra wanneer men zich bin nen de vijftig meter van de voetgan gersoversteekplaats bevond; dat wordt met ingang van 1 november dertig me ter", zei me de heer Greive. Er is nog meer: ook de tram moet voor overstekende voetgangers op een zebra (na 1 november) stoppen en de wandelaars moeten alleen aan politie, ziekenauto's (met drietonige hoorn), brandweerauto's, militaire en B.B.-ko- lonnes en uitvaartstoeten voorrang ge ven. Aan de tram dus niet. Ha, ha, de voetganger koning, kraait ergens een grapjas, die zich al heel lang geërgerd heeft aan bromfietsen die hem rakelings passeren en aan auto's die hem „constant willen over rijden". „Neen, neen, zo is het ook weer niet", zei de heer Dijkxhoorn. „Wil de zaak goed draaien dan Is er uiteraard maar één mogelijkheid; het samen spel. Een anto die in de stad vijftig kilometer rijdt heeft nog altijd van- gezicht staarde van uw directeur. Niet zo geweldig, die dag, wel? Het zijn zo maar een paar gedachte- tjes, die ik kreeg en voor u opschreef. De „officiële papieren" krijgt u nog wel, want politie en Vereniging van Veilig Verkeer gaan voor de bekend making zorgen. Op scholen, bij loon zakjes, bij kassa's in warenhuizen en bij benzinestations, daar zult u folders gaan krijgen. Gooi die niet meteen weg met dat gebaar van; Wist ik al. Het is zo belangrijk als uw kinderen mor gen ook weer heelhuids thuis komen Nu is die hoofdinspecteur Greive, die ik gisteren sprak, ook secretaris van de Vereniging voor Veilig Ver keer in Rotterdam en wat hij van zijn stad zei geldt eigenlijk voor zo enorm veel plaatsen, dat ik het gaarne voor u herhaal. „We geven cursussen en dat doen we toch echt niet voor niets. Zes lessen en in oktober begint het weer. Om eerst de financiën af te handelen: voor een lid van de Vereniging gratis, voor anderen in totaal drie gulden. Het is moeilijk om de mensen erheen te krijgen, maar het gekke is dat, zijn ze er een keer, dan hoor je alleen maar enthousiaste geluiden." „We zouden eigenlijk duizenden mensen willen zien; dat is toch nor maal? Men klimt maar op bromfietsen, stapt achter autosturen, doet maar en weet soms de meest noodzakelijke regels niet. Ik heb op onze cursussen vrouwen gesproken aan wie nu eens eindelijk duidelijk was geworden wat zé tegen hun "kinderen moesten zeggen behalve „Kijk goed uit". Ik heb er automobilisten gehad, met rijbewijs en al dus, die nu pas gingen begrijpen hoe sommige regels in elkaar zaten en waarom ze er waren. Het is toch geen kleinigheid, als je elke dag de krant inkijkt en ziet wat er is gebeurd. Maar iedereen denkt altijd; dat is nu een beste cursus voor mijn buurman." I jé Witte strepen op de grondeen letters: Samenspel. de scooters in een onafgebroken rij het de wandelaars onmogelijk maken die andere kant te halen. Dan komen er waaghalzen, aan twee kanten. Dan komen er ongelukken, sirenes, ambulances en politie. Maar nodig is het niet. 76 Alle overwegingen voeren uit hem weg, er was een mens in noodDe Duitsers schoten nog steeds, maar de stormboot bleef tegen de wal lig gen. Waar de kogels neervielen spatte het water op, maar Jan bedacht zich niet. Hij zwom en zwom doch nergens was. een generaal! „Verloren," dacht hij maar de boot kan gered worden. Hij zwom naar de boot en daar hing aan de achterste ven. zijn generaal! „Vasthouden," beval hij en voor zichtig manoeuvreerde hij de boot naar de wal. Bibberend scholen zij in de griend weg, de kou van het water drong door tot op hun gebeente. Het schieten hield op maar het zoeklicht bleef over het water spelen. Zij zagen de storm boot los gaan van de wal en naar la- geruit varen. „Mis poes," grinnikte Jan. „Zij denken dat wij door gevaren zijn en zoeken beneden ons de ri vier afwij moeten terug en gauw ook „Terug „Jazeker, er is geen andere weg,, beneden uit blijft het heel de nacht door spokener is al een tweede boot bijZij zullen het niet in hun dikke koppen halen om te denken dat wij terug gegaan zijn. We varen weer huistoe, de post is toch weg". De generaal protesteerde. Hij wil de niet terug want dat betekende nog een keer die vreselijke tochtdoor zetten wilde hij, ondanks alles of in de griend de volgende nacht afwach ten. „Om met een longontsteking in La ge Zwaluwe aan te komen? Dank je feestelijk, we gaan terug!" Jan keerde de boot en liet het wa ter er uit lopen. Daarna beval hij de generaal in te stappen. Er was geen keus, foeterend en rillend stapte de generaal in de boot en Jan stuurde zijn vaartuig weer in de richting Sliedrecht. Geen lichtkogels zochten naar hen en vroeg in de morgein stonden zij weer bij Bertus in huis. „Hier is je generaal weer, ik heb je wel gezegd dat er ongelukken van zouden komen", zei Griize Jan. „En mii behoef je zulke klusjes niet meer od te dragen", vervolgde hij bitter. De generaal was terug. Dat was erg voor de man, misschien ook voor het verlooD van de oorlog, doch veel zwaarder woog Bertus het verlies van de oost. Hoeveel vergeefse ar beid; uit Rotterdam, Amsterdam, Graningen. Zwolle, Utrecht, eigenlijk uit het hele land hadden ze stukken' met levensgevaar naar Sliedrecht ge bracht. Er zaten filmnegatieven in die on der het oog van de vijand genomen waren. Cijfers en standplaatsen van vijandelijke troepenalles wa s weg... het lag op de bodem van de Nieuwe Merwede als nutteloos mate riaal, „En wat gebeurt er met mij?" vroeg de generaal. Bertus wist het niet; hij wist niets dan dat zijn postzak verloren was. Vergeleken bij dit verlies was een generaal niet van belang. „Ga droge kleren aantrekken", zei hij kort. Meer wist hij niet te zeggen. De jongens zouden de generaal niet weer mee aan boord willen nemen. Zij hadden lak aan gouden sterren en Grijze Jan zou hen wel opwarmen. Hij had goed gezien, de generaal moest, tot ma de bevrijding 'onderdui ken bij bekenden in het bezette ge bied. Elke macht gingen de crossings door, maar' voor de generaal was geen plaats in de boten. Koos en Frans zaten bij Dove Jan thuis voor een bespreking van da moeilijkheden die zij hadden met de wilde crossers. Dikwijls hadden zij drie of vier bo ten achter zich aan die angstvallig in hun vaarwater bleven. Dit verhoogde het gevaar aanmerkelijk. De wfl.de crossers vroegen door het lawaai dat zij maakten zelf om een beschieting. Het was onbegrijpelijk dat het aantal slachtoffers nog zo laag bleef. De ke rels hadden meestal stom geluk. Frans vertelde een heel sterk staal tje daarvan. Een van zijn kennissen wilde naar de overkant om vrij te zijn. Te lang al had hij onder het juk gezeten. „Het is ook mogelijk dat hij bij tijds zijn straatje wilde schoonboenen want hij heeft een lieve cent ver diend door te kwanselen met de Duitsers", verklaarde Frans. „Dan is hij van een koude kermis thuisgekomen, in Eindhoven zal hij wei vastgehouden zijn Die kerels daar weten dingen van je die je zelf al lang vergeten bent", zei Dove Jan. li|lllll|lllillllllllllllllllMllliilll|iMII|llll|l||l(llU|||||||l|nUlllliNlllllilllllilltlfIlO door C. Baardman uiiititutiiiiiitiuiiimHiwuiiimiutuumtimiHminimmmnnnitmtniimiim „Hij is er nooit gekomen", ver volgde Frans zijn verhaal. „Zoals ik al gezegd heb, hij wilde absoluut weg uit het bezette gebied. Eerst begon hij mij te polsen, maar ik deed alsof mijn neus bloedde. Cros sen...? Ja daar had ik al eens over horen praten, maar ik kende geen van die crossers en ik was er niet nieuwsgierig naar ook! Voor je eigen gezondheid was het beter als je die kerels maar niet kende. Hij zei het niet, maar ik zag duide lijk aan zijn gezicht dat hij me niet geloofde. Toen hij bij mij bot gevan gen had scharrelde hij twee van zijn kornuiten op en in een donkere nacht vertrokken zij gedrieën in een zware roeiboot. (Wordt vervolgd) Eigen nieuwsdienst BRUSSEL. Voor het bepalen van een gemeenschappelijk Benelux-stand- punt bij de komende besprekingen over de toetreding van Engeland tot de Euro pese Economische Gemeenschap vond dezer dagen te Brussel overleg plaats. Aan de besprekingen namen deel de Belgische minister van buitenlandse za ken Spaak de Nederlandse staatssecre taris van buitenlandse zaken dr. Van Houten en de Luxemburgse minister Schauss. De onderhandelingen met Engeland komen aan de orde op de eerstkomen de vergadering van de ministerraad van de EEG in Brussel op 25, 26 en 27 sep tember. Op de werf Gusto in Schiedam is dinsdag de 57-jarige constructiewerker J. MüUer uit Schiedam overleden, na dat hij klem was geraakt tussen twee ijzeren balken. neer die wagen aan de wettelijke eisen voldoet 25 meter nodig om tot stil stand te komen. En rijdt die wagen met 70 kilometer snelheid op een invalsweg dan wordt die afstand bijna twee keer zo groot: 49 meter. Wie dus na 1 no vember als voetganger hup die zebra oversteekt als er wagens aankomen en denkt: Ze moeten tooh stoppen, die mag niet verwachten dat het allemaal zonder ongelukken kan." Samenspel dus. Gewoon fatsoen, zou men kunnen zeggen. U duwt ook niet een ander van het achterbalkon van de bus of de tram omdat u zelf naar bin nen wilt. Als u dat wel zou doen, zou meteen de hele bus klaar staan met de roep: „Hé, hé, rustig een beetje, kén je wel." En precies hetzelfde wordt van ieder een verwacht met die nieuwe voetgan gersregeling. Fatsoen, een beetje rus tig, een beetje uitkijken en er is geen vuiltje aan de lucht. Niet als voetganger op uw eentje de zebra ophollen als er wagens komen, maar even wachten tot u met een paar tegelijk bent. Niet als automobilist (of berijder van een ander voertuig) nog gauw een dotje ga.s erbij als u ziet dat er mensen naar de andere kant willen, maar een paar seconden geduld. Er zijn zeker een hoop mensen die het in de praktijk allemaal erg moeilijk gaan vinden. Ik dacht, dat ik een aar dig middeltje had om het voor u te vereenvoudigen. Tussen dat groepje mensen daar, dat naar de andere kant van de straat wil, staat een oudere dame. Het kon eigen lijk best uw moeder zijn Dat jonge vrouwtje (u keek nog even in de achteruitkijkspiegel, want „ze was het waard") dat daar met die kinderwagen, staat te twijfelen aan de rand van het trottoirStaat uw vrouw op dit moment niet ergens an ders in de stad, net zo? En die beetje dikkere meneer met die gleufhoed op, stel voor dat u alleen maar tegen de plint van zijn broek reed, dat hij u aankeek en dat u in het Wat de verwachting is van die nieuwe voetgangersregeling? De prak tijk zal het moeten leren, maar meer blikschade aan auto's wordt wel ver wacht. Omdat men er tóch op rekent, dat er mensen ineens gaan oversteken, dat er dus auto's plotseling moeten remmen en dat er andere auto's tegen de remmers opvliegen. Maar het hoeft niet. Het hoeft ook niet dat er op kruispunten, met af slaand verkeer dat dus ook voor de voetgangers op de zebra moet wachten lange files ontstaan. Wèi als men elkaar geen kans geeft, wèi als men weigert mede te werken aan iets dat ten bate van iedereen is ontworpen, wèi als de voetgangers maar steeds door blijven hollen en ook wèi als de auto en de motoren, de brommers en BRUSSEL (AFP). Leon Degrelle, de Belgische collaborateur die na de oorlog naar Spanje is uitgeweken, heeft verzocht om berechting voor „een ge wone rechtbank" in België. De voormalige leider van de rexisten heeft dit verzoek gedaan in een brief aan de voorzitters en leden van het Belgische parlement. Degrelle heeft tevens verzocht om het proces via radio en televisie uit te zen den. Hij heeft al eerder een dergelijk i verzoek gedaan, maar de Belgische re gering had het afgewezen. 1 AMSTERDAM (ANP). Uit het Jo- han van Nassaukanaal in Amsterdam west heeft de politie gisterochtend het lijk opgehaald van de 68-jarige bewa ker H. Wagenaar, die sinds dinsdag was vermist. De heer Wagenaar was niet terugge keerd van een ronde over de terreinen n de elektrische centrale Noord. Waarschijnlijk was hij misleid door de duisternis te water geraakt. Advertentie g<)lllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllll!l!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllfllillllllirilllllllfll!llllllllllillllliuilliu^ 54. De maat was door het schot zo van streek geraakt, dat hij geen vin ver roerde toen Pets Domino en Makker tje Mes uit de kluis sprongen. „Wat was dat, Harry?" vroeg Pets Domino, streng van de gangster naar het gat in de muur kijkend. „Ik had je toch gezegd te wachten met schieten tot wij klaar waren?" „Het was tante Cato..!" legde Trek- ker-Harry op klaaglijke toon uit. „Hij duwde me tegen de grond en toen ging mijn geweer af..!" „Zo! Wou je proberen er tussenuit te knijpen, tante Cato?!" snauwde Pets. „Kan je wel, tegen een ouwe man..?!" snerpte Trekker-Harry. „N-nee.." stamelde de maat. „Ik-ik w-wou a-al-alleen m-maar. „..verstandig zijn!" vulde Makkertje Mes aan, die de vernieling aan de muur onderzocht. „Tante Cato is ein delijk wijs geworden, jongens! Hierach ter is een ruimte en daarin.." Hij pau seerde even. „We hebben de poet van Al Kapoen gevonden," besloot hij stemmig.. 61. Toen Otto zag, dat Athelstan's be« geleider zich onmiddellijk vol vuur in de strijd wierp, voelde hij zich opge lucht door de gedachte, dat hij niet al leen tegenover drie tegenstanders stond. Daar had hij zich trouwens in 't ge heel geen zorgen over behoeven te ma ken, want bij het horen van het ge roep en het wapengekletter was ook bij Magister Tifferoen de strijdlust wak ker geworden. De vrijheid smaakte hem zo goed, dat hij de krijgslieden van Wenton wel eens wilde laten zien, hoe hij over de koning dacht. Daartoe gebruikte hij een zware knuppel, en zijn gebrek aan ervaring maakte hij goed met een ontembare vechtlust. Zo gebeurde het, dat het de krijgs lieden slecht verging. Een van hen, die nog ongedeerd was gebleven, zag. dat de zaak verkeerd liep en maakte van een moment van onoplettendheid van Otto gebruik, om zich haastig uit da voeten te maken. Advertentie BOUWPLATEN plakt u met Ceta-Bever

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 2