Geluid - meer geluid - almaar geluid Voor een gulden extra V, per week kunnen we gewoon wonen brengt goede smaakvolle junior HEBT U WEL EENS TUSSEN VIER KEUKENS GESLAPEN? Gepruttel valt mee o Noodwoningen in Goes worden gesloopt Goede resultaten van „Buu'glr Zestig jaar op dezelfde school Woensdag 6 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 Van een onzer verslaggevers R STAAT IN ONS LAND een flatgebouw met aller hande woningeneen-, twee- en driekamerwoningen. De kleinste zijn zo gebouwd dat de bewoners rond om zich een stuk of zes toiletten horen doortrekken. Ergens anders is een blok huizen te vinden met slaapkamers die tussen vier keukens in liggen. Weer ergens anders staat een rijtje duplexwoningen met planken vloeren en daaronder plafonds van board en verder niets. Nog weer ergens anders is tegen een keurig flatgebouw een soort wijklokaal gezet, dat behalve overdag als kleuterschooltje, 's avonds dienst doet voor bruiloften en andere luidruchtige partijen. In al die huizen is het eigenlijk onmogelijk om gewoon te wonen, zoals het hoort. S'- i Het zou nog wel gaan als men zich wat meer om zijn buren bekommerde, maar wat wil men, dat doet de mens nu eenmaal niet altijd. Het ligt meer voor de hand dat de mensen in hun eigen huis normaal kunnen leven zonder hun buren overlast te bezorgen. De kinderen moeten op een regenachtige middag in huis kunnen spelen. Als dit kinderspel de buren ergert, waar ligt dan de oorzaak? Bij de moeder die de kinderen niet verbiedt of bij de bouw van het huis, dus bij de bouwer? HUIZEN HOREN Het klinkt wonderlijk, maar er zijn lieden in ons land die een huis „ho ren". Zij zeggen dat de geluidsisolatie,! de bescherming dus tegen hinderlijk' doordringend geluid, in onze woning- bouw onvoldoende is. Zij hebben de laatste jaren niets anders gedaan dan naarstig gespeurd, niet naar de oor zaken van de geluidshinder, maar naar de mogelijkheden om deze last, deze dagelijks weerkerende stoornis, deze op den duur slopende ergernis te be strijden. Zij zijn tot de slotsom gekomen dat er betaalbare middelen zijn om de mens te behoeden voor de ergste ge volgen van de nieuwste ziekte die wij ons met de „voortschrijdende" tech niek op de hals hebben gehaald: de flatneurose. De geluidsdeskundigen zijn er stellig van overtuigd dat deze „ziek te" is te bestrijden met huizen die vol- doende bestand zijn tegen het binnen dringende geluid en zij hebben uitgere kend dat dergelijke „bewoonbare" hui zen niet noemenswaard duurder behoe ven te zijn. Huizen zijn niet zo te bouwen dat men de buren helemaal niet meer hoort. Tegen televisie dient echter een muur bestand te zijn. Dan moet die woning maar een paar kwartjes duurder worden. Voor een televisietoe stel betaalt men wel vier a vijf gul den per week aan kosten en afschrij ving. In het oosten van ons land wor den op het ogenblik ééngezinswoningen gebouwd met anderhalfsteens muren, waardoor de bouwprijs niet meer dan dertig gulden per huis hoger zal wor den. De architect liet een doorgeefkasi naar de keuken vervallen. Dit geeft meteen aan voor welks keuze de architect, of eigenlijk de op drachtgever, vaak komt te staan: wat meer comfort in de woning of bete re geluidsisolatie. Het is ook het be wijs uit de praktijk dat een beter te gen geluidshinder beschermde woning niet duurder behoeft te zijn. ZWEVENDE VLOEREN Vloeren leveren veel meer klach ten op dan muren. De oplossing is de zwevende dekvloer, zoals die in Duits land aan de lopende band wordt ge maakt. AI dergelijke voorzieningen bij elkaar maken minder dan vijf procent van de bouwkosten uit. in de huur een gulden per week, de prijs van een pak je sigaretten! T.N.O. en Ratiobouw hebben uitge maakt: 1. dat een woning met ar-derhalf- uit het kastje. Wij laten zwarte platen draaien en dan komt er ook geluid. Geluid, geluid, almaar geluid! Wie heeft toch de verzuchting geslaakt dat de mens van heden geen stilte meer wenst omdat hij bang is dan zijn eigen gedachten te horen? VITAMINEN Het moet ook een uitgemaakte zaak zijn dat eenvoudige arbeid met de handen wordt bevorderd door muziek. Het kan best waar zijn, maar het wonderlijke gevolg is dat op de stille heide en langs de vredige plas het strijfcstertje uit de wasserij en de za ger uit de timmerfabriek het zelfs in hun vakantie niet meer kunnen uithou den zonder de „arbeidsvitaminen" die zij het gehele jaar door iedere dag tijdens hun werk over zich uitgestort krijgen. Zij nemen ze mee, ook in een doosje, een heel klein doosje! Er zijn echter geluiden waar de mens niet aan went en die hem dus hinderen. Die komen tot hem als hij thuis is. Zij dringen door in zijn woon kamer en zijn slaapkamer. Dat is het gestomp van de jazzplaten van het jongmens beneden, de dreun van de symphonieën van de buurman aan de ene en het geneuzel van de toneel stukken op de televisie van de buur man aan de andere kant. Het is ook •het getrippel van het schattige vrouw tje boven, dat met haar naaldhakjes op en neer roffelt tussen de huiskamer de bromfietsen! maar die het wo nen zo essentieel vinden dat zij het grootste deel van hun werk daaraan besteden. ONGEZOND? Wij verrichten het onderzoek dat geen mens betalen wil, zegt ir. Van den Eij'k, van de Gezondheidsorgani satie T.N.O., die al zes jaar geleden uitmaakte dat trappenhuizen en vloe ren tweemaal zoveel klachten opleve ren als muren. Zijn stelling is dat het er niet om gaat hoeveel geluid men nog net kan verdragen, maar dat ge luidshinder al ongezond is als de helft van de mensen erover klaagt. Zijn grootste zorg is dat de mens rustig, dat wil zeggen in stilte slaapt. Ook in zijn slaap moet de mens de geluiden rondom hem verwerken en dat kan nooit goed zijn voor zijn gezondheid. Maar overdrijven wil ir. Van den Eijk beslist niet en hij spot met som mige klachten. Er is eens in een splin ternieuwe flat, waar nog slechts enke-, le woningen bezet waren, een bewoner heftig te keer gegaan tegen iemand die enkele etages boven hem 's avonds tussen zes en acht zijn vingeroefenin gen op de vleugel maakte. Zoiets valt bij ir. Van den Eijk niet in goede aarde. i, Zo'n onderzoek als T.N.O. pleegt m te stellen is helemaal niet zo kinder achtig. Met indrukwekkende grondig heid gaat men te werk om nieuwe me thoden te beproeven. In tachtig flatwo ningen in een der grote steden in het Westen zijn zwevende vloeren gelegd om te zien of liever te horen of deze methode nu inderdaad wel iets uithaalt. De bewoners weten daar niets van en gaan dus gewoon hun gang in die huizen. Het is een eerste probeer sel, waarbij een zelfde constructie door twee vloerenleggers is toegepast. Bij Last van de buren is een van de jongste plagen onzer samenleving. Geluidshinder is het euvel van tal loze nieuwe woningen, vooral in de uitgestrekte wijken die de laatste jaren aan de buitenrand van de grote steden zijn gebouwd. Tegen deze plaag bestaat een re medie: betere isolatie van muren en vloeren. Voor de prijs van een pakje sigaretten per week kan de huurder van een nieuwe woning voldoende worden beschermd te gen overlast van zijn buren. Aan die bescherming is tot nu toe on voldoende aandacht besteed in onze woningbouw, zeggen de des kundigen. Zij beweren dat voor zieningen tegen geluidshinder de woningbouw nauwelijks duurder maken. Geluidshinder in onze woningen was het onderwerp van gesprek ken van een onzer redacteuren met ir. J. van den Eijk, van de Gezondheidsorganisatie T.N.O., ir. P. A. de Lange, van de Teehnisch- Physische Dienst van T.N.O. en T. H. te Delft en met ir. H. van Bremen, van de Stichting Ra tiobouw te Rotterdam. Geluidshinder in de nieuwbouw is geen hopeloze zaak, zo luidt hun oordeel. Er is heel wat tegen ie doen en verscheidene bouwers passen al nieuwe methoden toe om de overlast te beperken. Het werk van deze speurders aan deze voortreffelijke instituten zal eerst dan onze rust-in-eigen- huis ten goede komen als in de woningbouw hun adviezen worden opgevolgd. Bovendien werken zij aan een grondige herziening van de verouderde normen. De ge meentelijke bouwverordeningen zullen dan aan de nieuwe normen moeten worden aangepast. steens muren, zwevende dekvloeren op een ondergrond van bijvoorbeeld steenwol en verder geluiddempende materialen in de trappenhuizen een re delijke bescherming tegen geluidshin der bieden. 2. dat de bouwkosten van dergelij ke woningen in vele gevallen niet of niet veel, in ieder geval in het alge meen niet meer dan vijf procent hoger komen. Deze wetenschap, die is gegrond op jarenlang speurwerk, geldt echter slechts voor de nieuwbouw. Voor de rest, dus voor wat er al staat, moe ten wij het er helaas maar mee doen! Wij worden bedolven onder het la waai. Van buiten komt het van alle kanten op ons afstormen: van loeien de straaljagers, van trams die de bocht om gieren, van het nozemisch geknet ter van bromfietsen, van de treiteren de motor die de melkboer tegenwoordig onder zijn kar heeft. Alsof dit alles nog niet genoeg is, schaffen wij ons kastjes aan en zetten wij ons in de uren die vroeger heel vroeger! waren gewijd aan de rust in het huisgezin, aan het draaien. We draaien aan knoppen en dan komt er geiUid en de keuken, over het parket en de- plastictegels. Er zijn huizen met ven- tilatiekokers die zo voortreffelijk dienst i doen als spreekbuizen alsof zij ervoor! waren gemaakt. De centrale televi-| sie-antennes in sommige huizenblokken! hebben aansluitingen zo goedkoop] mogelijk natuurlijk waar doorheen! men zonder moeite kan beluisteren! wat de buren te bespreken hebben. 1 Het zijn allemaal geluiden die ons be-S lagen in ons eigen huis. op ogenblik ken dat wij het niet kunnen verdragen. Bovendien wensen wij helemaal niet te worden belaagd in de beslotenheid van de enige eigen omgeving die pns is gelaten in de samenleving die zich toch al zoveel met ons bemoeit. Die beslotenheid is onze eigen woning waarin wij naar behoren wensen te wo nen. RAMPZALIG Een van de gevaarlijkste vijanden van die eigen beslotenheid is het ge luid dat ons door muren en vloeren heen hindert, zonder dat wij ons er tegen kunnen verweren. Want dat is bet rampzalige: als dit eenmaal het ge val is met een huis. is er niets tegen te doen. In de bestaande duplexwonin gen en flats, :n de blokken maisonnet tes en etagewoningen kan de geplaagde mens vrijwel niets beginnen om ge luidshinder van buiten af te dempen, Iaat staan te weren. Het zou veel te kostbaar zijn en ook met dure isola tiemiddelen is het euvel nauwelijks te verhelpen. Het gaat dus om de woningen die er nog moeten komen en met name om de volkswoningbouw. Hierover is minis ter mr. J. van Aartsen vier maanden geleden in de Eerste Kamer op zijn vingers getikt. Ir. E. H. A. Kraaijvan- ger zei dat over 25 jaar geen mens meer wil wonen in de huizen die wij thans bouwen. Prof. dr. ir. J. P. Mazu- re viel hem bij en meende dat er ho gere eisen aan de geluiddemping moe ten worden gesteld. De minister ant woordde dat hij aan Ratiobouw op dracht zou geven om een studie te ma ken van geluiddemping in de moderne woningbouw. Of die opdracht ooit is verstrekt hebben wij niet nauwkeurig kunnen vaststellen, maar een feit is dat Ratiobouw-al lang zoekt naar prac- tische bouwmethoden om het lawaai te gen te gaan. Er is bovendien voortref felijk samengespeeld met die andere speurders, de deskundigen van T.N.O. in Delft, die uiteraard allerlei ge luidshinder kunnen onderzoeken zie een tweede project van zestig vloeren, uitgevoerd door weer een andere vloe- renlegger, zijn de puntjes op de i ge zet. Beide proeven berusten op labora toriumwerk. NIET HOPELOOS Het is niet hopeloos, aldus ir. Van den Eijk. Als je tien jaar terugkijkt dan merk je wel dat er heel wat ;s bereikt. Zijn collega, ir. De Lange van de afdeling akoestiek van T.N.O. en T.H. stelt vast, dat er vooral de laatste vijf jaar een grote vooruitgang is geweest en hij laat de nieuwste dikke boeken vol met ingewikkelde formules zien. Samen met zijn naaste medewerker de met jarenlange erva ring toegeruste deskundige J. P. van Wisselingh, zit hij midden in de dage lijks binnenstromende misère van de geluidshinder. Bij hem komen de klachten van de gepijnigde bewoners. „Wij zijn de troubleshooters" grinnikt hij, geluidloos. Maar hij verstrekt ook adviezen voor nieuw te bouwen huizen en. trouwens voor allerlei doeleinden en deze adviezen moeten worden be taald. Aan de meeste klachten is niets te doen, maar gelukkig kloppen steeds meer bouwers met huil plannen bij hem aan. Hogere normen voor de woning bouw zijn best haalbaar, zo is ons m Delft verzekerd. Het Normblad is onvoldoende, verouderd, de hele aan pak deugt niet meer, daarvoor is de tecnniek de laatste jaren te sterk voor uitgegaan. Er is nu een andere opzet in voorbereiding en dan is het de be doeling dat de gemeentelijke bouwver ordeningen worden bijgewerkt. Met die verordeningen zijn zij in Delft toch met gelukkig. Het is te gek, zegt ir Van den Eijk, dat in de ene gemeen te de traptreden anders moeten zijn dan in een andere gemeente! Eisen op het gebied van de geluidshinder zal men overigens in deze bouwverorde ningen niet vinden, maar daarvoor wordt verwezen naar de normen. WEST-DUITSLAND West-Duitsland moet de hoogste nor men hebben en daar kijkt men in heel Europa eigenlijk wel tegen aan. De Ver. Staten zijn berucht om de ge luidshinder in de woningen. In ons land zijn wij gelukkig al zover dat enkele bouwers er reclame mee maken dat zij zwevende dekvloeren leggen en anderhalfsteens muren aanbrengen in de woningen waar zij aan bezig zijn. Maar helaas vindt men nog niet bij ieder bouwwerk in uitvoering een bord met een dergelijke vreugdige vermel ding. Er is vooruitgang, zo gaf ons ook ir. Van Bremen van Ratiobouw te kennen. Hij verdeelde de nieuwbouw wat de geluidshinder betreft in twee groepen: matig en slecht. Een hogere waarde ring voor de „geluidsdichtheid" van onze volkswoningbouw kon er blijk baar niet af. Hoe het zij, ook Ratio bouw en daarmee is de kring van deskundigen die hef daarover eens zijn rond heeft uitgemaakt dat de „ma tige" woningen niet duurder behoeven te zijn. Ir. Van Bremen zag ook stellig enig perspectief: In de laatste anderhalf jaar zijn er in ons land meer zwevende dekvloeren gelegd dan in de vijftien jaren na de bevrijding in to- taab Van onze redacteur automobilisme b rpRIPLEX en geolied doek leken de belangrijkste be standdelen van wat voor de oorlog tegelijk het meest ver guisde („Dat Kreng Weigert") en het meest bewonderde („Das Kleine Wunder") autootje was op de Nederlandse markt, de D.K.W. Nog steeds, meer dan twintig jaar later, rijden er exemplaren van het roemruch te vooroorlogse model van de Deutsche Kraftwagen Werke rond. Dat is niet zo vreemd, want het tweecilinder tweetact motortje was vrijwel onver woestbaar en de carrosserie kon door iedere handige knut selaar zelf in stand worden ge houden. Na de oorlog zaten de technici van D.K.W. zonder fabriek. Het IJzeren Gordijn sloot deze af van het westen. De Oostduitsers gingen er later aan de hand van tekenin gen van D.K.W. de I.F.A. maken. Ongeveer tegelijkertijd werd in Düsseldorf in de open lucht met de fabricatie van D.K.W.'s begon nen. De wagen werd goed ontvan gen, maar pas in 1949, in een nieu we fabriek in Ingolstadt, kon de produktie goed op gang komen. De liefhebbers van het Deekaweet- je van weleer moesten echter met lede ogen aanzien hoe de wagens uit het Beierse Ingolstadt steeds groter en mooier en duurder werden. Pas in 1957, op de autotentoonstelling in Frankfort, kwamen de oude vrien den van het merk weer aan bod. D.K.W. exposeerde daar «en nieuwe kleine auto, de Junior. Z(jn wenkbrauwen fronsend vraagt de Junior zich af waarom hij het "Prin senhof in Groningen niet in mag. Hoe kon hij ook weten dat de vrouw van de concierge bang was dat de roestige scharnieren van de grote deuren zou den knappen als die voor het eerst sinds onheuglijke tijden zouden worden geopend. Prijs Het wagentje zag er veelbelovend uit, maar de prijs bleek niet mee te vallen toen het twee jaar later in produktie kwam. De Junior werd daardoor een maar sporadisch voor komende verschijning. Een forse prijsverlaging heeft er nu echter vóór gezorgd dat de Junior een flinke par tij mee kan blazen in de populaire vijf- tot zesduizend gulden klasse. Driecilinder tweetactmotoren en voorwielaandrijving zijn bij D.K.W. vanzelfsprekende zaken. De Junior1 dankt er zijn trekkracht en zijn weg- ligging aan. De acceleratie is zodanig dat de Ju nior verscheidene aanmerkelijk duur dere auto's met veel zwaardere mo toren achter zich laat. Als er boch ten in de weg zitten is de D.K.W. pas goed in het voordeel. Zo lang er nog sprake is van een bocht en niet van een hoek of een rotonde is af remmen er niet bij. Het resultaat daarvan is een hoge gemiddelde snel heid, dde zonder risico's te nemen kan worden gemaakt maal niet zo afschrikwekkend is, te meer niet omdat steeds van gewone benzine gebruik kan worden gemaakt. "Wat de D.K.W. trouwens meer aan brandstof nodig heeft spaart hij weer uit aan periodiek onderhoud. Eén beurt per 7500 km is genoeg. Dat spaart niet alleen geld uit maar ook tijd, de tijd namelijk dat een auto die meer beurten nodig heeft in de gara ge is. Het stuursysteem van de Junior werkt door de voorwielaandrijving plezierig stevig en het is vrij direct. Vooral bij achter uitsteken is dat laatste prettig. Rustig Een smakelijk gezicht levert het niet op, die man die zijn nagels schoonpeutert terwijl hij aan het stnur zit, maar het kan, zelfs als de Junior hard zou rijden over een hoge dijk met een fikse dwarswind erop. De voorwielaandrijving en de goe de wegligging zorgen ook voor het rustige gedrag van de Junior op de weg. Bij de toch vrij hoge kruissnel heid van 115 km/u is het echt niet nodig om het stuur angstvallig vast geklemd te houden, óók niet bij ster ke dwarse wind. Dat, gevoegd bij de gemakkelijke zit en de afwezigheid van lawaai tijdens het rijden, maakt de Junior tot een auto waarin het rijden niet vermoeit. Velen zullen „afwezigheid van la waai" in vreemde tegenstelling vin den tot hun voorstelling van twee tact. Toch is het zo. Het bekende tweetactgepruttel is alleen maar te horen bij stationair draaien. Zodra de motor aan het werk gaat is het ver- divenen. i Behalve dat gepruttel voor stop- i lichten en dergelijke herinnert ook de brandstofmeter er aan dat de Junior een tweetactmotor heeft. Er zijn er zuiniger, hoewel 1 11,5 bij een beet-1 je normaal gebruik eigenlijk hele-1 GOES. Het grootste deel van de houten noodwoningen in klein-Finland vallen thans onder het geweld van de slopershamer. Met het verdwijnen van deze woningen valt een minder fraai ge deelte uit het stadsbeeld weg. Niemand zal dit overigens betreuren. Na de oor log, toen de woningnood steeds grotere vormen aannam, werden de houten hui zen achter de Violenstraat neergezet. De buurt kreeg de naam van klein-Fin- land. Het heeft lang geduurd voor de eerste bewoners deze woningen konden verlaten, want ook in Goes steeg de wo ningnood tot grote hoogte. Al kan dan beslist nog niet gezegd worden, dat de woningnood in Goes tot een minimum is teruggebracht toch is de laatste jaren met kracht gestreefd om voor de bewo ners daar betere huizen beschikbaar te stellen. Tot op vandaag is dat vrij goed gelukt. Nog slechts enkele houten nood woningen zijn thans bewoond. De sloper is nu bezig om de leegstaande woningen af te breken. Het aanzicht zal in die om geving daardoor aanmerkelijk verfraaid worden. Het Bouwfonds Ned. Gemeen ten heeft plannen om in de Jasmijn straat twaalf riante woningen te bouwen. Verder is er in dit deel grond bestemd voor kerkbouw. BURGH. Door de gehele vergade ring van de s.v. Burgh, die in hotel Bakker werd gehouden, liep een zeer rooskleurige ondergrond. Dit was geen wonder, want wanneer 5 korfbaltwaalf tallen voor de competitie worden inge schreven en deze alle 5 kampioen iwor- den, dan bestaat een zekere reden om wat optimistisch te zijn. Dit laatste zei de voorzitter, de heer W. L. Deurloo, in zijn openingswoord. Hij zag verder de oorzaak van deze kampioenschappen in het goede spel, de werklust, de spor tiviteit in het algemeen, en de goede training gekoppeld aan een goede geest. Deze triomphale zomer zal herdacht worden op een in december te houden bijzondere feestavond, die met eigen krachten zal worden gehouden. Over het voor de deur staande voet balseizoen is de voorzitter zeer hoopvol. Hij waarschuwt echter wel voor on prettige wedstrijden. Uit het jaarverslag blijkt, dat de ver eniging 140 leden telt en bijna evenveel donateurs. Uit het financieel verslag van de penningm., de heer N. Schrier blijkt, dat er een tekort is van 637,10 dat uit de reserves gedekt kan worden. Afscheid meester De Heer THOLEN. Vandaag zal op de bo venzaal van het gemeentehuis afscheid worden genomen van de heer L. M. de Heer, waarnemend hoofd van de open bare lagere school. Reeds enkele jaren was hij pensioengerechtigd, maar we gens een vacature aangezocht als waar nemend hoofd. Na het bereiken van de akte als onder wijzer heeft de heer De Heer 47 jaar lang voor de klas van de school aan de Dalemsestraat gestaan. 13 jaar lang zat hij op de bank van deze school, eerst als leerling van het gewoon lager onderwijs en later voor verdere studie op de zgn. „normaalschool". Zestig jaar in dezelfde school is wel een unicum in de onderwijswereld. De vergrendeling van de rechter- voorstoel lijkt lastig, maar een vin gerdruk is genoeg om de stoel vrij te maken en deze kan nu tenminste nooit naar voren schieten bij een botsing. Voor ouders die hun kinderen altijd (chterin laten zitten, ook als er rechts vóór niemand zit, een rustig idee. Licht De versnellingsbak werkt licht. Ve len zullen de stand van het versnel- lingshandel op de stuurkolom merk waardig rechtop vinden maar D.K.W. zorgde er juist daardoor voor dat chauffeurs met lange benen niet met hun rechterknie in de knoop komen. De synchronisering van de eerste versnelling blijkt vooral in het stads verkeer een duidelijke vooruitgang. Merkwaardig is dat de auto zonder protesten in zijn vierde versnelling een regelrechte overdrive nota bene net onder de maximumsnelheid van vijftig km/u kan voortsukkelen. Minder merkwaardig, maar wel ge makkelijk, is dat de derde versnel ling een bereik heeft van dertig tot honderd km/u. De carrosserie van de Junior is Duits-degelijk, net als het interieur. Wel is het jammer dat het plafond niet met een of ander afwasbaar spul is beplakt in plaats van met de nu gebruikte bijna niet te reinigen, maar wel snel vuil wordende pluizige stof. Dat er in de portieren geen kaar tentassen zitten valt te vergeven, dat er maar één zonneklep is eigenlijk niet. Zelfs de precies op de goede plaats zittende armsteunen op de por tieren maken dat niet helemaal goed. Ruimte Het begrip ruimte in een auto staat of valt meestal met de lengte van de bestuurder. Dat geldt ook voor de Junior. Als de voorstoelen zo ver mogelijk naar achteren staan, zitten de mensen vóór voortreffelijk, maar komen de lieden achterin er maar bekaaid af. Voor een lange va der en moeder en een stel kinderen is de auto echter ruim genoeg. Voor vier mensen van middelmatige leng te ook. Over de kofferruimte van de Junior ten slotte is geen verschil van me ning mogelijk. Zelfs de man die de bagage van een vrouw en twee doch-l •ters moet stouwen zal er nog genoeg aan hebben. iütrtctrerüirlrbüti-lrtrlrütrlrlrtiti-b-ü-k-trttlfis MOTOR Voorin gemonteerde, watergekoelde driecilinder tweetactmotor die de voor wielen aandrijft; boring 68 mm: slag 68 mm; zuiger-verplaatsing 741 kubie ke centimeter; compressieverhouding 8:1; maximaal vermogen 39 SAE-pk bij 4300 omw./min.; maximaal kop pel 6,5 mkg bij 2500 omw./min.; Solex ICB 40 valstroomcarburateur; elek trische installatie 6 volt; inhoud koel systeem 71; inhoud brandstoftank 36 L OVERBRENGING Enkelvoudige droge platenkoppe- ling; vierversnellingsbak; alle vier de versnellingen gesynchroniseerd; overbrengingsverhouding van de eer ste versnelling 3.75. van de tweede 2.23, van de derde 1,41 en van de vier de 0,94. ONDERSTEL Kokerbalkchassis; wielophanging vóór met triangel boven en onder; achter met zelfstabiliserende torsie-as; vering vóór met torsie-staven wer kend in lengterichting; vering achter door dwarse vijfbladige torsiestaaf veer: rondom hydraulische telescoop- schokbrekers; hydraulische voetrem ojp achterwielen en tussen diflerenti- eel en voorwielen geplaatste Turbo- remtrommels; mechanische handrem op Turbo-remtrommeis. CARROSSERIE Tweedeurs, vierpersoons koetswerk; rol. of schuifdak op bestelling; leng te 3,97 m; breedte 1,58 m; hoogte 1,40 m; wielbasis 2,18 m; spoor-i breedte voor 1,18, achter 1,20 m; grondspeling 15 cm; gewicht 80 kg. GELD Prijs D.K.W. Junior 5695 gulden: wegenbelasting 56 gulden per jaar. 16 gulden per drie maanden; WA-verze- kering plm. 140 gulden, AR-verzeke- ring plm. 420 gulden per jaar (beide met groene kaart). PRESTATIES Top- en kruissnelheid 115-120 km-j u; acceleratietijd van 0 tot 50 km-u 8.8 sec., van 0 tot 80 km-u 16.4 sec van 0 tot 100 km-u 29 sec.; brandstof- gebruik (mengselsmering 1 40) al yaar gelang gebruik 1 10,5 tot IMPORTEUR Hart Nibbrig Greeve N.V., Park straat 91 in Den Haag en Warmonder- datpseweg 12 in Sassetjheijro,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9