DE NATUUR Nieuwe toekomst opbouwen in oude vaderland «OSRAM in en om uw huis Pag. 2 Lutherse Kerkdag Woensdag 6 september 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Slechter Schade DE TINTELS FLITS GORDON in het heelal Dan Barry 1KAPPIE en hel geheim van de oude prentbriefkaarten i Verbittering 'landingsbaan VRIJMAKEN. AM SULAMCÊGB- ^REHDHOUDÊNL ZEELUI AAN DE WAL KUNNEN HUN BMNTUES NIET e. K UITKIEZEN. DIE HADDEN U GEEN ZWAARDERE FUNOTIE.KUNNEN fcf. GEVEN', Koning Fenton was een strenge en wrede vorst, die van zijn ondergeschik ten geen enkele fout door de vingers zag. Daardoor waren zijn mannen na tuurlijk huiverig om ongehoorzaam te zijn, maar ook waren zij bijzonder bang om op een fout betrapt te worden. Toen dus het nieuws bekend was ge worden, dat ondanks de strenge bewa king van de vertrekken van magister Tifferoen, Otto en de heelmeester kans hadden gezien uit het venster te verdwij nen, was de vraag, die de bevelhebbers van de krijgsknechten het meest bezig hield, wie het nieuws aan de koning zou melden. Weldra viel de keuze op een brave oude, in.de krijgsdienst vergrijsde onder bevelhebber, die voor zulk een ondank baar karweitje wel vaker opdraaide. Met een teleurgesteld en verongelijkt gezicht slofte de man naar de koninklijke ver trekken. Op het effen gelaat van de schildwacht was de gedachte te lezen: „Jij liever dan ik", toen hij gebogen de deur binnen ging. Advertentie iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiitiiixiiiiiiitiiiiiiiifii door C. Baardman IIIMIIIIMIIIIIIII'lllllllll'llll'll"lllll"l"ll|"""l|l>lll,lll,l1llllll'"llllllllllllilllll>l was. Bovendien kwam deze man op een vreemde tijd in de Biesbosch; het was na de bevrijding van de dorpen aan de overzijde van de Amer. De een na de ander verdwe nen de onderduikers uit de Bies bosch, de veiligheid in het Zuiden leek hen groter en betrouwbaarder dan die van de Biesbosch waarin het Duitse soldatendom een steeds groter rol begon te spelen. Deze onderduiker sprak ook zo vreemd en hij was nieuwsgieriger dan enig ander mens. Naar alles vroeg hij, naar de ligging van de polders, naar de vaarwegen en naar de groepering van de Duitse troe- (Wordt vervolgd) BERGEN OP ZOOM. In Bergen op Zoom werd de Zuidelijke Lutherse Kerk dag gehouden, waaraan ook de gemeen ten Middelburg, Vlissingen, Groede en de Kring Goes deelnamen. Des morgens werd een dienst geleid door de Bergse predikant ds. L. G. Chr. Grabandt, waarin ook het H. Avondmaal werd ge vierd. Na begroeting in het Prot. Mil. Tehuis en een broodmaaltijd werd een bus- en wandeltocht in de omgeving ge maakt. Des middags werd in het P.M.T. een film gegeven, „Waarom zijn ze te gen ons?", waarin het probleem oude ren-jongeren aan de orde werd gesteld. Hierop volgde een geanimeerd forumge sprek. De dag werd in de Luth. Kerk besloten met een vesper, geleid door ds. W. F. ten Rouwelaar van Middelburg- Vlissingen. Postduivenbericht KAPELLE. Met 98 duiven nam de P.V. „O.W.T.B." in Kapelle deel aan een wedvlucht vanuit Orleans. De uit slag was als volgt: 1-9-11 J. L. de Ja ger; 2 J. op 't Hof; 3-4 P. Glas; 5 B. Ridderhof; 6 A. Luteyn; 7 J. Nijsse; 8 C. Slabbekoorn; 10 Jac. Schrier. „We hebben honger geleden om de reis bij elkaar te krijgen en bijna waren we omgekomen, toen het reisbureau „The Seven Seas" ons geld had opgemaakt", vertelde de heer J. II. Kramer, die gistermorgen met de Bazel-Hoek van Holland-Express uit Australië in Nederland aankwam. Er waren maar weinig Nederlandse emigrahten, die de eerste nieuwe stappen in het oude vaderland alleen behoefdet*. te zetten. Op alle stations, waar de Bazel- Hoek van Holland-Express stopte, stonden drommen familieleden. Drie wagons met spijt Van een onzer verslaggevers IN DE BAZEL-HOEK VAN HOLLAND EXPRESS. Een trein vol teleurstelling boorde zich gistermorgen door een scherm van vroege nevel en trieste motregen aan de grens bij Maastricht. Drie spoorrijtui- gen waren gevuld met een kleine honderd Nederlanders, die enkele of vele jaren geleden vol verwachting aan boord van een emigrantenschip waren gestapt om in Australië een nieuw vaderland en een betere toekomst te vinden. Gistermorgen kwamen zij terug in Neder land. Wij hebben in de hele trein niemand kunnen vinden, die nóg eens de reis naar Australië wilde maken. Het in regen en mist gedompelde Nederland was hun een warme vertrouwdheid na een ongemakkelijk avon tuur, dat zij liefst zo vlug mogelijk wilden vergeten. In deze trein vol teleurstelling reisden ook enkele gezinnen, die betrokken waren ge weest bij de zwendelpraktijken van het reis bureau „The Seven Seas". Dit was voor velen bijna de laatste stoot tegen hun reeds tanen de weerstand geweest. Het reisbureau „The Seven Seas" werd in Australië opgericht door een Nederlandse emigrant. Deze ontwierp een soort spaar systeem. Emigranten in Australië, die een reis naar Nederland wilde maken, konden bij hem geld storten. Bij de eerste storting kregen zij een voorlopig passagebiljet. Was de reissom volgestort dan zou het voorlopige reisbiljet worden ingeruild voor een defini tief. Dit laatste is in vele gevallen niet gebeurd. Toen de spaarders eind juli hun definitieve biljet wilden afhalen, bleek, dat „The Seven Seas" hun geld had opgemaakt, zonder pas sage te boeken. De heer C. Blommestein uit Tilburg was met zijn vrouw en vier kleine kinderen de dans nog net ontsprongen. Eind juli hoorde ..hij..van een, kennis bij „The Seven Seas", dat het reisbureau „op springen" stond. Hij leende vlug bij kennissen het geld, dat nog aan de passage ontbrak en wisselde enkele dagen voordat de eigenaar van het bureau werd gearresteerd zijn voorlopige biljet in tegen een definitief. Het gezin Blommestein is uit Aus tralië weggegaan met de mededeling, dat het op vakantie naar Nederland ging. „Dat zeiden we, omdat je anders zoveel moeilijkheden krijgt voordat je op reis mag", vertelde mevrouw Blom mestein. De heer Blommestein voegde hier aan toe, dat hij er niet aan dacht naar Australië terug te gaan. „Er is daar maanden geleden een enorme explosie van werkloosheid los gebarsten en de immigranten werden natuurlijk de eerste slachtoffers", zei hij. Zijn vrouw vulde aan: „En werk loos worden in Australië is heel wat anders dan in Nederland zonder werk te zijn. Je bent in Australië zonder werk aan honger en verpaupering overgeleverd." Toen hij een dreumes was, stapte hij op een grote boot, - die hen naar een sprook jesland zou brengen. Gistermorgen hielp hij zün vader met het uitladen van handbagage. 69 „Morgen komen er drie door," ver volgde Dove Jan. „Dus juüip zien nog mogelijkhe den...?" „Wis en zeker, er zijn gaten ge noeg langs die Merwede waar we in kunnen kruipen als het te bar wordt. Er is eigenlijk geen kou aan de lucht, met wat voorzichtigheid en een pietsie lef zal alles gesmeerd lopen." Dove Jan deed alsof hij over een pleziervaart sprak, maar kapitein An dré deelde zijn vertrouwen niet. Met zulke zwaar bewapende oevers zou den er doden vallen, zoveel begreep hij wel. Iffa,ar moesten de crossers heen als zij midden op de brede ri vier gegrepen werden door lichtko. gels en zoeklichten? Eer zij het be schuttende riet bereikt konden heb ben, waren zij doorzeefd door de ko gels. Vooral de Kop van 't Land was een gevaarlijk punt... Maar er móést gecrossed worden, een verbinding moest er zijn. Elk front eiste zijn eigen slachtoffers, het was oorlog! Zijn sombere voorgevoelens kwa men echter niet uit. Het leek wel als of de Duitsers doof en blind waren. Geen van de crossers werd bescho ten en de nieuwe lijn overtrof de oude in regelmaat en omvang. Er kwamen zelfs wilde crossers in Lage Zwaluwe aan. Dit waren mensen die niet langer op de vrij' heid wensten te wachten en jonge kerels die dienst wilden nemen in het bevrijdingsleger. Hele families waagden de over tocht, het was een gewoon reisje naar de overkant, meer niet. Aan de afvaartplaats te Sliedrecht dromde de achterblijvende familie met vrien den en bekenden samen voor een laatste groet. Elke afreis werd een openbaar gebeuren dat steeds meer publiek aantrok. - De ervaren crossers zagen dit gedoe met lede ogen aan. Het kon niet goed blijven gaan, meenden zij... de Duit sers moesten argwaan krijgen. Uit ervaring wisten zij hoe de Duitsers reageerden als zij eenmaal gealar meerd waren. En hun voorgevoelens waren juist, er verschenen storm- boten op de Nieuwe Merwede en tel kens werden zij gevangen in de felle greep van lichtkogels en schijnwer pers. Zij werden beschoten en de eerste slachtoffers vielen, de wilde crossers hadden de veelbelovende lijn tot een gevaarlijke weg gemaakt. Er zijn sluiswachters en sluiswach ters. Op de grote sluizen van de Maas is het een baan die dag aan dag de volle man vraagt. Op de Spieringsluis kan een klein kind de was doen Tussen het luidruchtige welkomstgeroep gistermorgen op het Rotterdamse station, stond een beetje verloren een klein meisje, dat ongetwijfeld in Australië al veel heeft gehoord over het fijne, heerlijke vaderland van haar ouders. Ze moet nu beginnen met Nederlands te leren. De heer J. H. Kramer uit Gronin gen, die met zijn vrouw en twee kin deren naar Nederland kwam, was één va de echte slachtoffers van „The S 'n Seas". Toen hij begin augustus zdefinitieve biljetten wilde halen, was de directeur al gearresteerd. „Voor die biljetten hadden we hon ger geleden", vertelde de heer Kra mers, „als ik zeg, dat we er bijna aan onder door zijn gegaan, klinkt dat overdreven, maar het is de waarheid. Alles, wat we hadden, kleren en meu bels, hadden we verkocht. Ik ben metselaar, maar heb daar nooit in mijn vak kunnen werken. Ik deed alles, wat ik te pakken kon krijgen en toen kwam die grote werkloosheid. Ik raakte zonder werk en ik zei tegen m'n vrouw: „Laten we zien, dat we in Holland komen, voordat we er hier aan gaan." Na maanden van ontbering kreeg het gezin de reissom bij elkaar en toen bleek het reisbureau een zwen- delzaakje te zijn. Gelukkig voor het gezin Kramer hebben de scheepvaart maatschappijen de gedupeerden niet laten zitten. „We zijn met onbetaalde biljetten hier gekomen en de scheepvaartmaat schappij heeft het risico genomen", vertelde mevrouw Kramer. Zij ver wachtte niet, dat hier in Nederland nog een rekening zou worden gepre senteerd. In ieder geval is het gezin Kramer gisteren in Groningen aange komen en het gezinshoofd verwacht, dat hij weer spoedig op de steigers zal staan. de voor mevrouw Smit bedroeg acht honderd gulden, die zij misschien nog terugkrijgt. Mevrouw A. M. Smit had begin van het jaar voor zichzelf en haar dochter Anneke passage geboekt voor Neder land bij „The Seven Seas", via een agentschap. Haar man was acht maan den daarvoor reeds via het reisbureau naar Nederland teruggekeerd, dus het scheen een vertrouwd adres. Enkele dagen voordat het reisbureau verdween, had het agentschap lucht van de zwendel gekregen. Door fors ingrijpen had men een deel van het gestorte geld kunnen redden. De scha- Het gezin Smit is twee jaren in Australië geweest, maar het gaat niet terug. „Over het algemeen is de toe stand daar vooral voor immigranten slechter en onzekerder dan hier in Nederland", zei mevrouw Smit. De heer J. Gadella uit Rotterdam had- zes jaar in Australië gewoond maar hij straalde van plezier, toen het Rotterdamse station door de motregen zichtbaar werd. Hij was in Nederland chauffeur en meende zes jaar geleden, dat hij in Australië een betere toe komst voor zijn kinderen kon vinden. „Een jaar geleden heb ik mijn ene zoon al teruggestuurd", vertelde hij ons, want die jongen wilde banket bakker worden en dat kon hij in Aus tralië als kind van een immigrant niet. Zelf heb ik eerst een paar jaar op een boerderij moeten werken. Daarna werd ik chauffeur, maar toen de werk loosheid uitbrak, werd ik onmiddellijk op straat gezet. Om mijn gezin niet van honger te laten omkomen, moest mijn vrouw in de kantine van een hospitaal gaan werken." „Toch zagen we geen kans om het hoofd boven water te houden. Toen besloten we koste wat het kost naar Nederland terug te gaan, We hebben alles verkocht wat we hadden en we zullen hier in Nederland helemaal op nieuw moeten beginnen. Maar mis schien rijd ik morgen al weer op een auto", eindigde de heer Gadella en hij schreeuwde geestdriftig naar zijn zoon op het Rotterdamse perron, die vader, moeder en twee zusjes kwam afhalen. bsvoorra- "n dingsraketvah Da aarde admiraal. 7kOO door |iiiuiiiiiuu!iiiiiiuiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiMiiiinMiiiiiiniiiiiniiMiimiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiinmiiiiininiiiiiiiiniiiiiiiiiiniiiiiiiiiniinin!iiiiiinminiiimmniiniiiniiHiiiiniinmig Dikwijls was de teleurstelling in de trein overgegaan in verbittering. Een nijdige man, die zijn naam niet wilde noemen, „omdat die toch niet als waar schuwing in een Australische krant zou komen", spuwde driftig zijn gal over de chaos, waarin vele Neder landse emigranten in Australië terecht zijn gekomen. Hij was ook opgelicht door „The Seven Seas", maar omdat ook voor hem de scheepvaartmaat schappijen garant hadden gestaan, achtte hij deze tegenslag veel geringer dan de grote teleurstelling, die Aus tralië hem maatschappelijk had bereid. Maar hij was, met zijn gezin, in ieder geval nog in Holland aangeko men. „Ik ken alleen al onder mijn kennissen in Australië vier gezinnen, die alles zouden willen doen om naar Nederland terug te keren, als ze maar een mogelijkheid zagen om het geld voor de overtocht bij elkaar te krij gen", had de heer Gadella ons verteld. Siernetel kent men beter als Coleus; een kleurige kamerplant, waarvan men veel plezier kan hebben. Die laat zich gemakkelijk voortkweken door middel van stekken en het is nu de goede tijd dat te doen. Jonge van stek opgekweek te planken kan men beter overhouden dan de oudere. Het stekken gaat vrij eenvoudig; in een jampotje met wa ter zullen ze al wel wortels vormen. 47. „Weer een aanwijzing.." murmul- de de speurder vergenoegd, het schraapsel behoedzaam in zijn zakdoek opbergend. „Weet u wat het is, kapi tein? Rubber van de banden van.." „Hou op!" brulde Kappie, hem bij de kraag grijpend. „Nu is het ja genoeg! Die arme maat maakt intussen mis schien ik-weet-niet-wat voor ellende mee en wij kruipen hier als mestkevers over de grond om.." Verder kwam hij niet, want op dat moment moesten zij allebei opzij sprin gen voor een langsstuivende politiewa gen, waarin een luidspreker krakend aanwijzingen doorgaf. „Gewapende bende bankoverval op 122ste plein.." ving Kappie op. „Donder en bliksem.." stamelde hij. „Dat is waar die schuimers met de maat heen zijn.. Ik laat me kielhalen, wanneer die klont van een maat daar niet bij betrokken is!" „Tja., eigenaardig!" gaf Longnoos toe. „Blijkbaar heeft het één toch met het ander te maken. Kom, kapitein, sta niet zo te treuzelen. Laten we er vlug .heengaan. Het feit dat de politie met groot alarm onderweg is naar het 122ste plein is het bewijs, dat we op het goe de spoor zijn..!" Daarom is de sluiswachter van de Spiering tegelijkertijd ook de tim merman van de Biesbosch. Hij schaaft en hamert en zo nu en dan laat hij een schip door de sluis. Als zijn timmerwerk hem te veel in beslag neemt bedient zijn vrouw de sluis en er is geen schip per die moppert over deze vrouwe lijke hulp. De familie van de sluiswachter benaderde het ideale leven en zij hadden vrienden door het ganse land van Dordt. Maar toen de oorlog het land over- sdocMp ve-~ ierde ook hun uitzon derlijke positie. Het aoo. en van de schepen kreeg een pikant bijsmaakje, De Biesbosch werd het grote toe vluchtsoord voor de bedreigden en achtervolgden. Daardoor hadden vele schepen iets te verbergen, sommige hadden zelfs Joden aan boord en dat was volgens de bezetter wel het toppunt van brutaliteit, en de Germaanse rasbeschermers waren ijverig in het jagen op allen die hun rassenwetten durfden overtreden. De sluiswachter en zijn vrouw kre gen een fijne neus voor zulke sche pen. Zij roken de verboden waar en dikwijls wisten zij door hun tact de toeziende Duitsers bezig te houden tot het schip veilig door de sluis gemanoeuvreerd was. Toen in de loop van de oorlog de Biesbosch het jachtterrein werd van de Werkendammers die de rollen omkeerden, was het rustige leven van de sluiswachter voorbij; hij speelde het spel mee en de onder duikers rondom de Spiering vonden in hem een trouwe vriend en ver zorger. Hij sleepte voedsel aan en hij waarschuwde hen voor dreigende gevaren. Na de bevrijding van het Zuiden bleef hij zijn taak goed vervullen en voor velen was hij het middel dat hen uit handen van de vijand hield. Een van dezen was een tech nisch ambtenaar van de Rijkswater staat. De sluiswachter vertrouwde hem de eerste dagen maar half. Hij was anders dan de onderduikers waaraan de sluiswachter gewoon

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 2