„ALLEMAAL ONZIN, IEMAND MOET TOCH DE EERSTE ZIJN" evAARlijk Herman Nieweg doet van alles met klei KAPPIE en hei geheim van de oude prentbriefkaarten Maandag 21 augustus 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 2 Luitenant Amade, verkeersleidingofficier Een kwartje Gratis reklame Explosie in Rillandse bakkerij Langzaam verkeer blijft taboe op brug bij Gorkum Eichmann naar andere gevangenis vervoerd Vandaag nemen we u even mee naar de vliegbasis Gilze-Rijen, waar we twaalf meter boven het vliegveld spraken met de eerste Nederlandse vrouwelijke verkeersleidingofficier: Luitenant Hetty Amade. RIETHOORN Wanneer we Giethoorn zeggen dan denkt u ongetwijfeld onmiddellijk aan water en punters. Geen wonder, want we hebben onlangs allemaal deze waterige gemeente op de film kunnen zien. Maar er leven in Giethoorn ook mensen, die niets te maken hebben met het water en daar is de heer Herman Nieweg er een van. >#- Misschien hebt u er in Giethoorn nooit zo op gelet, dat daar nog meer te doet! valt dan varen in een bootje. Er is ook een pottenbakkerij en de bakker heet Herman Nieweg. Vooi zijn boerderij kunt u op een bordje zijn beroep lezen: Potten bakker. Precies, Herman Nieweg doet van alles met klei en hij woont in een boerderij, waarvan men ons zei, dat hij een van de mooiste van Giet hoorn is. Dat hij ook voor binnenhuis architect heelt gestudeerd merkten we toen we bij hem binnenstapten, want de heer Nieweg weet wat men ver staat onder het sfeervol inrichten van een huis. „Mijn pottenbakkerij is open wan neer ik er ben." aldus de heer Nie weg, die het zich 's zomers gemakke lijk maakt op de deel van zijn boer derij. „Een misschien wat vage aan duiding, maar het gebeurt wel eens, dat ik 's morgens mijn bed wordt uit gebeld en dan op een uur, dat de meeste mensen al aan de ochtend koffie nippen." Voor niets gaat de zon op heeft de Gieterse pottenbakker gedacht en daarom moet u een kwartje betalen om een kijkje te nemen in zijn potten bakkerij, waar ook vrienden van hem hun zaken tentoonstellen. ..Ik ben geen massa-producent en ik ben dol op de natuur, die ik ook ver werk in mijn kunstwerken," hoorden we van de heer Nieweg, „maar omte kunnen leven maak ik veel asbakjes en kopjes, die zodanig zijn dat men er automatisch nog eentje bijkoopt." Voor wie er belang in stelt: De heer Nieweg gaat als vrijgezel door het leven en zijn gezelschap bestaat uit een kat met vier jonge katjes. Wat er van klei gemaakt kan wor den heeft pottenbakker Nieweg ge maakt en het kan bijna allemaal niet meer in zijn boerderij staan. „Vroeger demonstreerde ik ook voor mensen," hoorden we nog, „maar dat vond ik te lastig, want ik liep dan voortdurend rond met vuile handen. Nu bak ik alleen nog maar in de avonduren." Toch heeft ook de heer Nieweg voordeel van de punters, want de gidsen maken gratis reklame voor hem: .en links ziet u de boerde rij van de pottenbakker." Zelf vindt hij dat een beetje kolder, zoals hij be weert. O Dit moest hem nog even van het hart bij ons vertrek: „Er wordt veel geknoeid in Giethoorn en ze moeten er hier voor oppassen, dat er niet te veel achter de toeristen wordt aan gehold, want daar is dit dorp beslist te mooi voor." VLIEGBASIS GILZE-RIJEN Er zijn zo van die beroepen waarvan we van te vo ren al zeggen, dat ze niet geschikt zijn voor vrouwen. Een juiste reden kunnen we meestal niet opgeven, maar ergens in onze achterhoof den menen we, dat een vrouw het meest ge schikt is om het huishouden te doen of kantoor werk of een van die andere beroepen, die vrou wen volgens ons wèl kunnen uitoefenen. T.Allemaal onzin", zegt luitenant Hetty Amade, „want toen Aletta Jacobs als eerste vrouw in Nederland naar de universiteit ging toen vond ook iedereen, dat een vrouw zoiets niet kon doen. Zo is het met mijn beroep nu ook, en dan vraag ik mij af waarom een vrouw niet op een verkeerstoren van een vliegveld zou kunnen zitten." Mejuffrouw Amade is de eerste vrouwelijke verkeers leidingofficier die we in ons land hebben en twaalf meter boven de vliegbasis Gilze-Rijen „speelt" zij met knopjes en praat ze door eèn microfoon. Vanzelf meer „Laat men eerst maar eens bewijzen wat er precies verstaan wordt onder een typisch vrouwelijk beroep",* vervolgt luitenant Amade, die nu 27 jaar is en in Soe- rakarta op het eiland Java werd geboren. ,,Ach, het is met deze dingen zo, dat een de eerste moet zijn en dan komen er vanzelf meer. Dat merken we hier ook, want er blijken hopen meisjes te zijn, die mijn werk graag willen doen." Achthonderd mannen leren met een vliegtuig om te gaan op Gilze-Rijen en bij de verkeersleiding werken 26 mannen en zes vrouwen. Luitenant Amade is er een van en net als haar mannelijke collega's draagt zij gedurende haar diensturen de volledige verantwoordelijkheid van een gebied, dat in een straal vatn acht kilometer rond de verkeerstoren ligt. Wie wil landen moet eerst aan haar toestemming vragen en via alle mogelijke ingewikkelde knopjés loodst zij dan de vliegtuigen om hoog of omlaag. „Dat doe ik nu hier vanaf 1955", vertelde luitenant Amade ons boven op de toren, waar zij in een glazen huisje zat, tussen af en aan hollende mannen. Nooit op kantoor „Mijn opleiding heeft twaalf weken geduurd en ik heb ook geleerd om de radarapparatuur te bedienen. Ik ben begonnen in Woensdrecht bij de navi gatie als assistente en nu werk ik bier dus volkomen zelfstandig." Toen luitenant Amade van school kwam, toen wist zij het al: Nooit op een kantoor zitten. Luchtvaart heeft altijd haar belangstelling al gehad en haar ouders lieten haar vrij in de keu ze van beroep. Voor stewardess was zij toen nog te jong en zo belandde ze vanzelf bij de luchtmacht. „Of ik hier evenveel verdien als ö'e mannen? Ja, natuurlijk dat is nogal logisch," aldus de luitenant. „Neen, ik heb ook nog nooit kommentaar gehoord van mijn mannelijke collega's en a'aar geven we ze bovendien niet de kans voor. Van een paar kanten heb ik overi gens al gehoord, dat de vliegers zelfs de voorkeur geven aan een vrouwen stem door de mikrofoon, want die klinkt wat minder brommerig dan die van een man." Eerder de eerste Luitenant Hetty Amade, die ons ook vertelde, dat zij nooit de moeite nam om uit te gaan, is nog wel de eerste, maar niet meer de enige vrouwelijke verkeersleidingofficier, want sinds anderhalve maand is er een tweede bij gekomen: Luitenant Nel Hekkens (21) uit Venlo. Ook zij vindt het de gewoon ste zaak ter wereld, dat vrouwen dat werk doen. Overigens: Mejuffrouw Amaö'e was al eerder de eerste. Dat was met zweef vliegen en daarmee is zij eigenlijk nummer één gebleven van de dames. ,,Ik lees ook regelmatig, dat ik de eerste ben, maar daar ben ik het niet mee eens," hoorden we. „Neem bijvoorbeeld, dat geval toen ik 170 kilometer vloog terwijl het vrou welijk rekord toen op 110 kilometer stond. Niemand heeft toen opgemerkt, dat ik voor het Gouden Brevet drie honderd kilometer moest vliegen. Dat is mij pas na drie pogingen gelukt, maar al die tijd brak ik maar rekords terwijl mijn poging in werkelijkheid mislukt was." Zo is luitenant Amade, en zij gaat er van uit, dat met alles iemand de eerste moet zijn. 54 De banken bij Malta werden ge passeerd zonder dat een van de sche pen de grond geraakt had. Het Gat van de Nieuwe Binnen steek leverde meer moeilijkheden op. Met hoog water leek het alsof er tien Gaten van de Binnensteek waren. Het was een gok of zij het goede gat zouden treffenen het bleef maar regenen. Opeens merkte de schipper van het eerste schip dat hij een modder- bank naderde... Hij liet de schroef volaan terugslaan en de volgschuit ramde zijn achtersteven. De schok bracht de gevangenen in een paniek stemming, zij dachten te verdrinken en luid schreeuwden zij hun doods angst uit... hun angst voor het water was groter dan die voor een kogel. Het was een kritiek ogenblik, de jongens grepen de wapens, want de Duitsers moesten nu wel horen dat er iets niet in de haak was. De re gen beschermde hen echter, de bezet tingstroepen zaten liever in de war me beschutting van de boerderijen dan buiten uit te zien naar een vijand die met dit weer toch niet komen zou. De gevangenen bleven vloeken en schreeuwen en zij bedaarden pas toen Dove Jan in het ruim afdaalde om tussen hen te gaan staan tot de vaart weer voortgezet kon worden. De averij was niet groot, slechts het heklicht van het geramde schip was vernield. Het zoeken naar het goede gat be gon opnieuw en na drie vergeefse in vaarten werd het gat van de Nieu we Binnensteek gevonden. Van de vijand was nog steeds niets te merken, de modderbanken gaven hier meer zorgen. Het moeilijke vaar water kon niet verkend worden met schijnwerpers en een van de sche pen voer omhoog. Op eigen kracht kon het schip niet vrij komen, de tweede schuit moest meetrekken. Hierbij geraakte de sleepdraad in de schroef verward. Zonder licht, in de staag vallende re gen en met de vijand in de nabijheid moest dit karwei in orde gebracht worden Ook dit gelukte en drijvend op de gunstige stroom werd de gevaarlijk ste plaats gepasseerd. En toen was daar dan eindelijk de Amer, de bre de rivier, die door geallieerd vuur be streken werd. De rivier werd dwars over gesto ken en langs de veilige zuidenwal koers gezet naar Drimmelen. Dit was de Vrije wal en de terug- keer naar de vrijheid werd gevierd met het luide zingen van Vaderlandse liederen. Op 6 november 1944, 's nachts twee uur werd de haven van Drim melen bereikt. Bijna honderd gevangenen waren door de linie van de vijand heen overgebracht naar de geallieerde au toriteiten. De bewakers waren vrij! Als dronken lieden waggelden zij over de luiken van de schepen. Zij konden het nog niet verwerken; het was een droom... straks zouden zij wakker worden. Maar aan de wal stond Leo en hij was het werkelijk. Zijn stem was hees toen hij naar Adri vroeg. „Hier ben ik al," riep zij en als eerste ging zij over de uitgelegde loopplank. Doch halfweg de plank liet zij zich als pardoes in de gretig uit gestoken armen van Leo vallen. Nu waren de jongens opeens klaar wakker en hun commentaar was niet mals. Allen hadden iets te zeggen, het werd een cacofonie van geluiden: „Asjemenou! Nou moe, dat moet ook stiekem bekokstoofd zijn! Pas maar op, straks zijn er al leen botjes over, je vreet haar op! „Net wat ik gedacht heb," zei Dove Jan ten slotte, „uit een ploeg flinke kerels moest zij net de gekste uitzoeken, zo zijn de vrouwen." Minachtend spuwde hij buiten boord. Hiermee was de zaak voor hem afgedaan, om hem heen waren heel wat belangrijker dingen. Slapen....? Geen van de jongens dacht aan slapen, zij wilden nu ein delijk wel eens wat vrije lucht hap pen. Er waren Engelse sigaretten en lang vergeten vleeswaren en ergens zou wel een hartig slokje te vinden zijn. Dove Jan bezag bedenkelijk zijn kleren en in zijn driest hoofd groeide een zot plan. Zo kon hij niet onder de mensen verschijnen en hij had betere kleren „Jongens," zei hij, „ik moet een roeiboot." „Wat moet jij met een roeiboot?" „Ik heb in de ark van Kobus Kalis nog goede kleren en een druppeltje iiimiiiiiimiiiiiiMmuiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiuuuiiiiuuiuimiiiiMmtutititMtlittiit door C. Baardman minim ouwe klare. Dat kan ik de Duitsers niet gunnen, ik ga even naar de over kant. De jongens verklaarden hem sta pelgek, maar Jan liet zich door niets weerhouden. Hij klom in een boot en rustig roeide hij de haven weer uit. Verbijsterd zagen de kameraden hem na... Zou hij van blijdschap ma lende geworden zijn! Dat kon best, zo jets gebeurde meer. .Over twee uren ben ik terug," riep Jan nog eer hij de haven uit voer. De jongens haalden hun schouders op. In het dorp was zoveel te zien dat zij Jan en zijn zotte plan ver gaten, (Wordt vervolgd.) RILLAND-BATH. In de brood- en banketbakkerij van de firma Diele- man deed zich zaterdagmorgen een ont ploffing voor, waarbij wonder boven wonder geen ongelukken gebeurden. De bakker en zijn zoon zaten koffie te drin ken. Een van hen ging naar de bak kerij en op hetzelfde ogenblik ontplofte een grote leiding van een heteluchtoven. Een groot stuk ijzer boorde zich naast de bakker in de muur. Een nader on derzoek bracht daarna aan het licht dat de explosie aanzienlijke schade had aangericht en een eerste raming schat deze in de duizenden guldens. De oven werd totaal vernield, de buitenmuur van de bakkerij werd door de luchtdruk van de ontploffing ontzet en alle ruiten sneuvelden. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Trekkers met aanhang wagens zijn en blijven taboe voor de nieuwe brug over de Waal bij Gorkum. De brug is een bijzonder belangrijke schakel voor het snelverkeer tussen het zuiden en het midden van ons land. Daar om is het niet verantwoord langzaam verkeer, dat in hoofdzaak bestaat uit agrarische voertuigen toe te laten. Dit antwoordt minister Korthals op vragen van het Tweede-Kamerlid J. de Ruiter (chr. hist.). De oorzaak van de moeilijkheden die de agrarische bedrijven ondervinden ligt volgens de minister bij het staken van de gemeentelijke veerdienst voor agra risch verkeer. Hij belooft te zullen mee werken aan het wegnemen van de moei lijkheden. In Rotterdam zagen twee agenten een autootje rijden, dat duidelijke tekenen van aftakeling vertoonde. Bij een nader onderzoek bleek de carros serie op verschillende plaatsen te zijn doorgeroest, de rechterachterband was totaal versleten en de beide richting aanwijzers waren defect. Als klap op de vuurpijl bleek de bestuurder niet in bet bezit te zijn van een rijbewijs. ^''■''■'''iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiHiiiHnuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiniiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ De enige is zij niet meer, want zij heeft gezelschap gekregen van een andere luitenant: Mejuffrouw Nel Hekkens. JERUZALEM (Reuter). Adolf Eich mann is, in afwachting van een uitspraak van zijn rechters, van Jeruzalem overge bracht naar een gevangenis in het noor den van Israël, waarschijnlijk de Jalani gevangenis in de buurt van Haifa, Voor zijn proces heeft hij daar ook gevangen gezeten. Eichmann heeft de drie uur lange reis gemaakt in de nacht van zaterdag op zon dag. Hij werd vervoerd in een onopval lende gewone personenauto. In burger geklede mgnsen van de Israëlische vei ligheidsdienst hebben hem begeleid. Ook een politie-arts ging mee. De Israëliërs zijn nog 9teeds bijzonder zuinig op de man die zii met zo veel moeite van Ar gentinië naar hun land wisten te brengen. Op het joodse wereldcongres in Genève werd naar aanleiding daarvan geklaagd over de negatieve houding wat betreft het opspeuren van oorlogsmisdadigers van de internationale politieorganisatie, Interpol, waardoor nazi-oorlogsmisdadi gers moeilijk konden worden achterhaald. De oorlogsmisdadigers voelen zich zo vei lig dat zij weer verbinding zoeken met andere ex-nazi's. Interpol doet wat dit betreft niets om dat het zich niet mag bemoeien met za ken met een politiek, militair of gods dienstig karakter of met zaken die een gevolg zijn van rassenkwesties. Het jood se congres sprak als zijn diepste overtui ging uit dat de moord op zes miljoen jo den niet onder deze clausule valt. 33. Terwijl Kappie en Longnoos aan de deur van de ambassade werden te gengehouden, drongen de gangsters met de maat in hun midden de kamer van de Ambassadeur binnen. Deze hoge func tionaris rees bleek uit zijn stoel en schoof 'ewillig een verzegelde enveloppe over iet bureau. „Alstublieft!" sprak hij. „De formule van de X102 Z/0033 Kwadraat-vleu gel. Daarvoor komen jullie toch, niet waar?" „Nee," zei Pets Domino. „Daarvoor komen wij niet! Ga tegen de muur staan en handen omhoog. En hou verder je mond want je maakt ons helemaal in de war. Wat stond er ook weer op de briefkaart, tante Cato?" ,,L-Let eens op de magnifieke s-schouw is de verkeerde kant op dat m-men zich het beste w-warmt dicht bij het v-vuur...! hakkelde de maat, be vreesd naar Trekker-Harry's wapen kij kend. „P-P.S. D-De t-trek van de s-schouw is de verkeerde kan op...' „Precies wat ik dacht," bromde Do- mlno, een beitel te voorschijn halend. „Al Kapoen was altijd dol op schouwen als bergplaats voor een poet." „Wat?!" riep de ambassadeur uit. „Is hier een bergplaats in mijn schouw? Heb ik daarvoor nu een dure dubbele lam- brizering laten maken? Dat had ik moe ten weten..." 39. De opmerking van Fenton dat hij orders zou geven voor de bewaking van de vertrekken van Magister Tiffe- roen, nu Otto daar voor zijn genezing heen vervoerd was, bleek geen ijdeï gepraat te zijn. Alras verscheen de timmerman, die met een zaag op oog hoogte een opening in de deur maak te, zodat een bewaker altijd naar bin nen kon kijken. En bewakers waren er meteen genoeg. De magister, die zijn eerste opstan dige opwelling weer te boven was, voel de zich er een beetje bedrukt onder worden. Hij had nu wel op zich geno men, Otto uit de koningsburcht te la ten ontvluchten, maar dit plan uit te voeren was nog een andere zaak. Zo liep hij te peinzen, toen hij plot seling werd opgeschrikt door een ge rucht op het rustbed en de stem van de gevangene, die riep: „Wat is er aan de hand, zeg? Wat doe ik hier?" Haastig schoot Magister Tifferoen toe. „Wees stil en houd U slapende!" fluisterde hij. „Als het vannacht don ker is kom ik om met U te praten. We worden bewaakt!" Voor het uitvoeren van vluchten tus sen Amman en Amsterdam hebben de Jordaanse en de Nederlandse regering zaterdag een overeenkomst getekend. De 23-jarige A. Harnismacher uit Es- sen is zaterdag bij Zandvoort in zee I verdronken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 2