PLANNEN OM MIDDELBURGS
STATION TE
Bouw van tweede
viaduct ernstig in
VERPLAATSEN
brug met
studie
Tamme (eenden.) kwestie
voor Middelb. rechtbank
Wachttijden verkeer eisen maatregelen
Verloofd paar dodelijk
verongelukt bij Kapelle
ïi0h
7&wVi
gevitaliseerd)
Verhoging ligdagprijzen
kenmerkend voor 1960
uw krachtige
soepbouilfon!
Autovergoeding
aan hoge kant
Verbetering brug
bij station thans
(deze winter nog
zeer gewenst
Twee kanalen
Vertrek treinen
Achtduizend
Spoorwegen
Uitvalsweg
MET SCOOTER TEGEN AUTO
Verse sinaasappels
maken Si-Si veel gezonder!
ZIEKEN HU ISVERPLEG1NG WALCHEREN
MAAR WIE SCHAADT HET VELDGEWAS,
ZIJN HET KINDEREN, OF EENDVOGELS?
Eigendomsrecht
duistere zaak
In afleveringen
Onverwacht verloop
Hervormde Knapenbond
gaat jubileren
Donderdag 17 augustus 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
(Advertentie)
Van een onzer redacteuren
MIDDELBURG Naar wij vernemen bestaan in Middelburg serieuze en rigoureuze plannen om
de machtige verkeersmoloch die zich in steeds heftiger mate op de Zeeuwse hoofdstad stort, te lyf te
gaan. In kringen die nauw bij het wel en wee van Middelburg zijn betrokken helt men thans over naar
de mening dat een langer uitstel van maatregelen nemen op de duur tot een niet te overziene chaos zal
leiden. Men is daarom druk doende een oplossing te vinden voor de grote verkeersmoeilijkheden die
zich elke dag weer voordoen bij de in den lande berucht geworden Middelburgse stationsbrug. De
grootste flessenek van zuidwest-Nederland" zal uit de weg geruimd moeten worden wil men niet voor
de situatie komen te staan dat automobilisten die voordien regelmatig Middelburg bezochten deze stad
nu gaan mijden. Met name loopt men het gevaar dat toeristen dit gaan doen. Wanneer straks de weg
over de dam bij Vrouwenpolder gereed zal zijn zullen vele vakantiegangers, die als bestemming de Wal-
cherse badplaatsen hebben, bij het uitblijven van een verkeerstechnische oplossing in de hoofdstad van
het Zeeuwse gewest, bij Goes rechtsaf buigen en de weg naar Walcheren over Noord-Beveland vinden.
Dit zou een toestand zijn die in het bijzonder de Middelbux-gse middenstander zeer zou verdrieten. Met
deze toekomstige depressie, die naar wij hopen geen schade zal uitrichten, voor ogen is men er in Mid
delburgse bestuurskriugen van overtuigd geraakt dat er binnen afzienbare tijd iets dient te gebeuren.
Dat „iets" is nogal ingrijpend,
want als wij goed zijn ingelicht
zou het om niets minder gaan dan
om de bouw van een tweede brug
over het kanaal en het maken van
een viaduct bij de Nieuwlandse
weg, alsook om en deze maat
regel is nogal opzienbarend, maar
vermoedelijk onvermijdelijk het
verplaatsen van het Middelburgse
station een meter of driehonderd
naar het oosten. Deze plannen
zouden ten nauwste samenhangen
den en structueel gezien sterk aan
gepast aan de verkeerssituatie in
de onmiddellijke omgeving. Dit
met het plan-Zuid (het plan voor
een zogenaamde Sloewijk achter
het station). Dit plan belooft bij
zonder modern van opzet te wor-
alles duidt er op dat Middelburg,
dat in 1870 zij het toen onbe
wust gekneveld werd, uit zijn
langzamerhand precair geworden
verkeerskeurslijf wil breken. Tij
den en omstandigheden verande
ren en de ontwikkeling van een
stad in de meest uitgebreide zin
des woords zal daarmee gelijke
tred moeten houden.
Wij noemden het jaartal 1870, omdat
in dat jaar het Kanaal door Walche
ren werd gegraven en welk kanaal met
gejubel werd begroet, omdat het een
belangrijke impuls zou betekenen voor
de evolutie van de oudtijds zeer beken
de 'handelsstad Middelburg. Nu in
1961 wordt het kanaal door het. weg
verkeer met steeds meer verwensingen
bejegend, nu wordt ook in industriële
kringen voortdurend meer de waarde
van de waterweg in twijfel getrokken.
Nu honderd jaar later gaan er
steeds meer stemmen op die toet ka
naal willen laten dempen, omdat er in
de toekomst toch een Sloekanaal zal
komen en twee kanalen zo dicht bij
elkaar, die bovendien elk in dezelfde
richting lopen, is toch een beetje teveel
van het goede. Maar bovenal wenst
men de verdwijning van het kanaal
omdat het wegverkeer zo tijd, zo
mens tegenwoordig altijd haast"
heeft. Tijd is immers geld. En met tijd
wordt gespot in Middelburg. Dat wil
zeggen, de wachttijden bij de Middel
burgse stationsbrug hebben zulke grote
vormen aangenomen dat het Kanaal
door Walcheren (lees dus eigenlijk:
stationsbrug) een bijzonder vervelend
obstakel geworden is in de verbinding
van het oosten naar de kust.
De stationsbrug voldoet allang niet
meer aan de eisen die het moderne
Zij is veel te smal, ligt bijzonder on
gunstig en dit is de grootste grief
zij wordt een groot aantal keren
per dag voor de scheepvaart openge- j
draaid. Van de commissaris van poli-'
tie te Middelburg vernamen wij enke
le cijfers, die zeer tekenend zijn. Een
automobilist klaagde eens dat hij
over de afstand Kleverskerkseweg-stad
niet minder dan veertig minuten deed
en de commissaris zelf is het overko
men dat hij bijna een half uur voor
de brug moest wachten. Frappant is
ook het aantal minuten per dag gedu
rende welke het wegverkeer „lam"
is gelegd. Op vrijdag 21 juli is de
brug tussen 's morgens tien uur en
's avonds half zeven in totaal 66 mi
nuten voor het landverkeer gesloten
geweest. Zaterdag 22 juli was dit
twee minuten minder. In diezelfde
week ging de brug maandag 21 keer
open, dinsdag 29 keer. woensdag even
eens 29 maal, donderdag 22, vrijdag
20 en zaterdag 21 keer.
Het regelen van ihet open- en dicht
gaan van de stationsbrug is een kwes
tie die Rijkswaterstaat aangaat. Dit li
chaam heeft uitgemaakt dat de brug
voor het scheepvaartverkeer altijd
vertrek van de treinen. Aan deze bepa
ling wordt strikt de hand gehouden. Zo
zelfs dat de brugwachter, die uiteraard
zijn orders heeft, rustig uit zijn huisje
komt om de vaarweg vrij te maken
voor een jachtje, dat toevallig komt
aangevaren en zoals wel het geval
is geweest afmeert aan de Loskade,
terwijl zich op de aanvoerwegen naar
de brug onafzienbare files vormden.
Rijkswaterstaat is, zo vernamen wij,
niet bereid verandering in deze situa
tie te brengen. Zij heeft begrip voor de
belangen van het wegverkeer en dan
in het bijzonder het beroepsvervoer,
maar vraagt aan de andere kant toch
aandacht voor het beroepsvervoer te
water, dat naar haar mening dezelfde
rechten heeft als dat van de weg. Bo
vendien hebben de schippers nog reke
ning te houden met verschillende slui
zen en met het getij. Tot zover zou het
wegverkeer het standpunt van Rijkswa
terstaat kunnen respecteren, maar het
doet dit beslist niet ten aanzien van de
jachten, die in steeds groter getale het
Kanaal door Walcheren bezeilen. Rijks
waterstaat zou, naar ons ter ore kwam,
er niets voor voelen met betrekking
tot de jachten enige beperking in te
voeren, omdat ook het wegverkeer toe
risten telt, die in dezelfde positie ver
keren als het beroepsvervoer te land.
Vooralsnog moet dan ook niet ver
wacht worden dat er een wijziging in
een open- en dichtdraaisysteem van de
brug komt. Vaste tijden voor jachten
zouden echter al enige verlichting kun
nen brengen, doch dit laatste wordt
door Rijkswaterstaat niet geaccepteerd.
Wij beschikken niet over officiële cij
fers van verkeerstellingen. Naar de
commissaris van politie ons vertelde
zijn. deze er niet met betrekking tot de
stationsbrug. Uit andere bron verna
men wij dat op zondag 25 juni toen
het bijzonder druk was op de Zeeuwse
recreatiewegen tussen tien. uur en
half zeven niet minder dan 8000 auto's
de stationsbrug passeerden en geduren
de een bepaalde anderhalve uur die
dag 1670 motorrijtuigen. Omstreeks die
tijd moet de brug een dag 160 minu
ten in totaal voor het wegverkeer taboe
zijn geweest.
Achtduizend auto's, waar moet dat
heen? Over deze vraag buigen zich
thans velen in de Zeeuwse hoofdstad.
Aan de bouw van een tweede brug zal
niet ontkomen kunnen worden. Ook het
gemeentebestuur is hiervan doordron
gen. Maar het belangrijkse probleem
is: wie betaalt de kosten? Van gemeen
tewege schijnt men echter tot het in
zicht te zijn gekomen dat er ter wille
van het verkeer een financieel offer
gebracht moet worden. Het zal echter
niet bij die brug blijven, want in de
onmiddellijke omgeving van de spoor
wegovergang bij de Nieuwlandseweg
zal een viaduct dienen te verrijzen. Het
is immers raadzaam om naast het eu
vel van de stationsbrug ook een oplos
sing te zoeken voor de spoorwegover
gang, die eveneens files kweekt en een
belemmering vormt voor een vlot func
tionerend wegverkeer.
Mede met het oog op de ver.
wezenlijking van plan-zuid wordt,
zo vernamen wij uit welingelichte
Middelburgse kringen, de sugges
tie overwogen het Middelburgse
station driehonderd meter naar
het oosten te verplaatsen, waar
door een grote ruimte wordt ge
schapen voor de afvoer van het
verkeer dat uit de richting Vlis-
singen en over de noodzakelijk
te verbeteren stationsbrug
komt. Ter verkrijging van een
viadukt zou de spoordijk van de
Nieuwlandseweg zuidwaarts ver
hoogd moeten worden.
De Nederlandse Spoorwegen schijnen
echter, zo werd ons meegedeeld, voor
de suggestie van de verplaatsing van
het station weinig te voelen. Zeker niet
indien de Spoorwegen zelf voor de kos
ten moeten opdraaien. Een definitieve
beslissing is over deze zaak nog lang
niet gevallen, maar het naar achteren
plaatsen van het station heeft, naar wij
vernamen, reeds een ernstig punt van
bespreking uitgemaakt tussen Spoorwe
gen en het gemeentebestuur van Mid
delburg. Een pikante bijzonderheid hier
bij is, dat de gemeente Middelburg in
1870 dertig ha. aan de Spoorwegen af
stond ten behoeve van de bouw van het
station.
De konsekwentie van een achteruit
zetting" van het station zal zijn dat de
Segeerssingel en misschien een gedeel
te van de Segeersweg als woonstraten
zullen verdwijnen. Met dit laatste is
naar ons van bevoegde zijde werd mee
gedeeld al rekening gehouden in het
uitbreidingsplan-Zuid, dat tezijnertijd de
raad zal bereiken. Ergens in het ach
terhoofd van het gemeenteebestuur zou
ook nog de gedachte spelen de na de
verplaatsing van het station te verbre
den Kanaalweg aan de landzijde te sie
ren met rijen riante flats, waardoor de
entree van Middelburg aan allure zou
winnen.
Voor demping van het Kanaal door
Walcheren zou de gemeente Middelburg
niet geporteerd zijn, omdat daardoor
de verbinding met het Veerse Meer zou
komen te vervallen. En óók Middel
burg wil wat de recreatie in Neder
lands grootste binnenmeer het IJs-
selmeer uitgezonderd betreft een
vinger in de pap houden. Bovendien
zijn de Midddelburgse industrieën met
demping van het Kanaal door Walche
ren allerminst gebaat. Deze industrieën
hebben verder veel belang bij het op
heffen van de spoorwegovergang en het
bereiken van een. goede, rechtstreekse
verbinding met de stad. De tweede brug
zal dan ook moeten komen in het
verlengde van de Nieuwlandseweg, ter
hoogte van het benzinestation.
Hoe de weg dan doorgetrokken
wordt in Middelburg is nog een vraag
die ernstig in studie is. De Neder-
straat zal het gemeentebestuur in de
naaste toekomst volgend jaar wel
licht al reeds voor grote moeilijk
heden plaatsen, omdat deze straat al
lerminst berekend is op druk verkeer.
Er zal vanaf de Veerse weg een uit
valsweg moeten komen die aanslui
ting geeft op de tweede brug.
Ziet het er dus naar uit dat in de toe
komst eigenlijk zou die tweede brug
er volgend jaar al moeten zijn de
verkeersstroom beter haar weg door
Middelburg zal vinden, voorlopig moet
men zich nog behelpen met de stations
brug, waarvan de lichten op de spits
uren voortdurend door politiemannen
met de hand bediend moet worden. Des
ondanks vormen zich files nadat de
brug is opengeweest, zij het dat deze
files op regelmatige wijze afgevoerd
worden. De wachttijden zijn echter te
lang en daarom zou voorlopig reeds
een verbetering tot stand kunnen ko
men indien de brug aan de zijde van
de Blauwedijk en aan de kant van de
Kanaalweg noordwaarts wat verbreed
zou kunnen worden, waardoor er zeer
flauwe bochten zouden ontstaan, die een
betere afvloeiing van het verkeer in de
hand zouden werken. Een suggestie van
de commissaris van politie is de voet
gangerspaden aan de buitenzijde van de
brug te brengen, waardoor het wegdek
breder zou worden. Een vierbaansbrug
zou misschien mogelijk zijn, maar de
ze schept weer onoverkomelijke proble
men voor de aanvoerwegen, die op
vier rijbanen niet berekend zijn. Een
grief van de politie is dat de wegge
bruikers zich zo weinig storen aan de
opstelvakken, waardoor de „chaos" on
nodig wordt geaccentueerd. Ook zou de
Hermandad graag zien dat meer
automobilisten gebruik maakten van
het „omweggetje" over de Loskade.
Binnenkort zal vermoedelijk bij de Ko-
ningsbrug een overzichtelijker bord dat
op deze omweg betrekking heeft wor
den geplaatst. Een bord, dat op de
spitsuren vanaf de stationsbrug met de
hand bediend kan worden.
De nieuwe verbrede opritten
voor de brug zou met name de
commissaris van politie nog graag
deze winter zien aangelegd. En
terecht. Want volgend jaar zal het
wegtoerisme en zeker ook het
watertoerisme opnieuw zijn toe
genomen en als er dan nog niets
gebeurd, is men „nergens". Overi
gens lijkt ons een tweede brug
nog veel belangrijker, omdat deze
zo niet de oplossing van alle kwa
len, toch het „ei van Columbus"
voor vele „verkeersziekten" kan
betekenen. Wij volgen met belang
stelling de ontwikkeling van Mid
delburg op verkeerstechnisch- ge
bied.
Voor het diploma Nederlandse Han
delscorrespondentie, afgenomen door de
Nederlandse associatie voor praktijk
examens. is geslaagd mej. J. J. den
Boer te Souburg.
KAPELLE. Op de rijksweg
ter hoogte van de Smokkelhoek-
weg zijn gistermorgen de 24-jarige
S. H. J. Zuidweg uit Lewedorp en
zijn verloofde, de 23-jarige mej.
A. C. A. de Kok uit Goes om het
leven gekomen, nadat zij met hun
scooter tegen een personenauto
waren gebotst.
Het ernstige ongeluk gebeurde om
streeks half tien. Het verloofde paar
reed met de scooter in de richting
Bergen op Zoom, achter een grote
vrachtwagen met aanhanger. Ter
hoogte van de Smokkelhoek wilde de
heer Zuidweg (zijn verloofde zat op
de duo) de vrachtwagen passeren.
Toen hij juist met deze manoeuvre be
zig was naderde van de andere kant
een tegenligger, een personenauto met
aan het stuur A. B. G. baron van D.
uit Aerdenhout. Een botsing was on
vermijdelijk, want de bestuurders van
beide voertuigen zagen geen kans
meer elkaar te ontwijken. Met een be
hoorlijke snelheid botste de scooter op
de personenwagen. De bestuurder en
zijn verloofde werden van de scooter
geslingerd en met kracht op het weg
dek gesmeten.
Toen de eerste omstanders toeseho
ten bleken beiden reeds te zijn over
leden. Zij waren op slag dood.
Zowel de personenauto als de scoo
ter werden slechts licht beschadigd.
De heer Zuidweg was werkzaam in
de smederij van zijn vader te Lewe
dorp. Direct 11a het tragische ongeluk
ontstond er een geduchte verkeersop
stopping. Het was op het moment van
de botsing zeer druk op de rijksweg.
Dank zij de goede zorgen van de po
litie kon het verkeer spoedig weer in
goede banen geleid worden.
Het verloofde paar was van plan
om binnenkort te trouwen. Het was op
weg naar Botterdam om daar enkele
zaken voor woninginrichting te bekij
ken. Mej. de Kok werkte als winke.
meisje bij Albert Heyn in Goes.
V*
Haal ook
heerlijke
Si-Si
yin huis!)
MIDDELBURG. Het verslag
over 1960 van de Vereniging
„Ziekenhuisverpleging op Walche
ren" begint met de opmerking dat
ook dit jaar zich weer kenmerkte
door verhogingen van de ligdag-
prijzen door de ziekenhuizen.
Hetzelfde verschijnsel openbaarde
zich ten aanzien van de uitgaven
voor klinische hulp (de B/C-ver-
zekering). Konden we het vorig
jaar onze premie voor de ligdagen
verzekering nog handhaven, hoe
wel de ligdagprijs van het Gast
huis 15,15 ten volle betaald werd,
terwijl de rechten tot 15,00 lie
pen, dit jaar werd genoemde prijs
tot 16,00 verhoogd.
Aangezien onze vereniging de
prijs in de laagste klasse pleegt te
betalen, die in het grootste per
centage van de opnamen zich niet
boven de 16,00 beweegt, besloot
het bestuur tot verhoging van de
rechten en een maximum-uitke
ring van 16,00 per ligdag. Hier
aan moest gepaard gaan een ver
hoging der premie voor de A-ver
zekering die eerst vanaf 1 juli kon
worden ingevoerd (van 1,95 tot
ƒ2,30 per maand voor personen
van 16 jaar en ouder en van ƒ0,25
tot 0,35 per maand voor kinderen
beneden 16 jaar t/m het 3e kind).
Als één der oorzaken van het nade
lig saldo der A-verzekering 13.130.05)
kan het feit genoemd worden, dat de
premieverhoging eerst per 1 juli kon
worden ingevoerd. In het algemeen
kan zelfs bij de meest minitieuze be
groting niet ontkomen worden aan de
„verrassing" van invoering van ver
hoogde verpleegprijzen. Daar ook de
ziekenhuizen met plotselinge verho
ging van exploitatiekosten te kampen
hebben, houdt deze opmerking geens
zins een verwijt in aan de ziekenhui
zen die ook met stijging der kosten,
soms met terugwerkende kracht ge
confronteerd worden.
Per 1 juli werd de 2e klasse B-ver
zekering ingevoerd, teneinde tegemoet
te komen aan de behoefte in één ver
zekering een aantal risico's te dekken,
die geacht kunnen worden thans op
een door verzekerden gewaardeerde
wijze door betaling van één premie te
zijn verzekerd.
Deze verzekering dekt voor de 2e
klasse B een maximum van 22,00
per dag gedurende maximaal 365 da
gen, tevens klinische specialistenhulp
en bijkomende kosten tot een bedrag
van 1200,alsmede vergoeding van
sanatoriumopnamen enz. tegen een
aantrekkelijke premie.
Voor 1960 werd een nadelig saldo
geboekt, daar in de aanloop met di
rect ingaande rechten werd ingeschre
ven.
Aangekocht werd het pand Blauwe
dijk 13 te Middelburg dat na verbou
wing als kantoorpand in gebruik ge
nomen werd.
Advertentie
MIDDELBURG. Voor de
rechtbank te Middelburg is gister
middag in kort geding de tamme
eenden-kwestie aan de orde ge
weest, die met recht een tamme
kwestie genoemd kan worden.
Zoals wij zaterdag reeds uiteen
zetten had de heer A. W. Dert een
zevental jaar geleden een groot
aantal eenden uitgezet in de Spui-
kom achter de boulevard. Het ge
meentebestuur had hem daarvoor
toestemming verleend, en zoals de
heer Dert gistermiddag verklaar
de, tevens de toezegging gedaan
dat er een afrastering gemaakt
zou worden.
Die afrastering was er nooit ge
komen, met het gevolg dat de een
den, getrouw aan hun natuur, op
den duur de wijde wereld in waren
getrokken. Avances werden ge
maakt met de ongeciviliseerde
eenden, die als nomaden rondtrek
ken en neerstrijken waar iets van
hun gading -te vinden is. Dert's
eenden waren niet kieskeurig, had
den nooit gehoord van rassen-dis
criminatie, losten de taai-kwestie
in een oogwenk op, en verbroeder
den zich met verrassend vrucht
baar resultaat.
Zoals gezegd, de Viissingse Spuikom
was al spoedig te klein voor de snate
rende families, en vol ondernemings
geest trokken hele stambomen de wa
tergangen van de polder Walcheren
binnen.
En daar kwam het lieve leven pas
goed op gang. Het inmiddels sterk ge
mêleerde vuilnisbakken ras" trok zicb
weinig aan van „beperkende bepalin
gen", wandelde druk pratend over ak
kers met sappig groen en bleek niet on
genegen zich te vergrijpen aan de con
sumptie-artikelen te velde. Zeer, ja
zeer tot ongenoegen van de landbou
wers Jasperse en Rottier die eenvoudig
de tijd misten om de hele dag in hun
handen te klappen teneinde het zigeu
nervolkje op de vlucht te jagen.
Wat nu was de kwestie? De land
bouwers voelden zich genomen, noteer
den het ene schadepost (je) na het an
dere en liepen tenslotte naar de politie.
Hier iag bet begin van een drama,
dat nu in afleveringen in de krant ver
schijnt. Het liep uit op een kort ge
ding voor de Middelburgse rechtbank,
waarbij de heer Dert zich liet verdedi
gen door de advocaat Mr. W. H. Ver
maas uit Middelburg en de beide land
bouwers door Mr. J. G. van der Burgt
uit Goes.
Eén van de centrale vragen in dit
(eenden) verband was natuurlijk de
kwestie wie aansprakelijk gesteld kon
worden voor de (eventueel) geleden
schade. Op het eerste gezicht natuurlijk
de heer Dert, die destijds de stamva
ders van de eendenfamilie te water
had gelaten.
Dc president Mr. B. S. Sieperda tot de
heer Dert: Wat is nu Uw standpunt?
Uw advocaat heeft nl. de mening dat
de eenden niet meer van U zijn. Door
kruising en afsterving is Uw eigendoms
recht in de ingewikkelde stambomen
eindeloos gesplitst en versplinterd. In
elk geval niet meer aantoonbaar of
voor enige bewijsvoering vatbaar. Zijn
die eenden nu van U of zijn ze niet van
U? Daar kwam de vraag op neer.
De lieer Dert: Ik kan noch het een,
noch het ander beweren.
De president: U hebt er dus geen be
zwaar tegen dat de eenden opgeruimd
worden?
De heer Dert: Maar dat wel!
De president: En U geeft toe dat de
eenden niet meer van U zijn. Daar viel
voor de heer Dert natuurlijk niet veel
op te zeggen. ,.U had vergunning voor
de Spuikom", zo vervolgde de president,
maar had U ook toestemming voor de
watergangen?
De heer Dert: Geen toestemming.
den- Ook dit was een opmerking die
blijkbaar voor weinig tegenspraak vat
baar was.
Op dit moment nam de kwestie ech
ter een onverwacht verloop. Mr. van der
Burgt betoogde dat de eenden inder
daad tot het eigendom van de heer
Dert gerekend mogen worden. Hij ba
seerde dit op het oordeel van de heer
Griffioen, die als secretaris van de
wildschade-commissie ter plaatse een
onderzoek had ingesteld en die in zijn
bevindingen gerapporteerd had dat het
grootste deel van de eenden tam was.
Bovendien, zo zei Mr- van der Burght,
heeft de heer Dert destijds een aan
klacht bij de politie ingediend dat er
eieren van zijn eenden waren weggeno
men.
Maar daarnaast stelde de heer van
der Burgt dat liet hier niet ging om
de vraag of al dan niet schade was
aangebracht, maar eerder om de vraag
hoe een eventuele schade in de toe
komst voorkomen kan worden. Boven
dien zou hij een scheiding willen maken
tussen het land dat tot de polder Wal
cheren behoort en de percelen die door
de beide landbouwers gepacht worden.
De heer Vermaas was het daarmee
evenwel niet eens. De heer Griffioen,
die als secretaris van de wildschade-
commissie een onderzoek had inge
steld, had niet de beschikking over
kadastrale gegevens. Het is niet uit
gesloten dat zijn oordeel betrekking
heeft gehad op grond die tot de pol
der Walcheren behoort. En inzoverre
op de akkers van de beide landbou
wers schade is waargenomen, zo zei
Mr. Vermaas, valt niet te bewijzen
of die schade door de eenden is aan
gebracht. Gebleken is dat de akkers re
gelmatig door kinderen worden be
zocht.
In dit verband had de heer Dert
al eerder verkla'ard dat hij twee.
kinderen met een Cocker Spaniel
had gezien, die eveneens verant
woordelijk voor vertrapping van
het gewas zouden zijn.
De president, mr. B. S. Sieperda,
zal in deze kwestie woensdag om
Gemeente Baarland
BAARLAND. De Raad der ge
meente Baarland vergaderde onder
voorzitterschap van burgemeester W.
N. van Lïere. Afwezig de heer L. de
Bruijne Sr.
Ingekomen is een verzoek van het
Wit-Gele Kruis te Kwadendamme om
alsnog- een subsidie voor het jaar 1961
te verlenen. B. en W. deelden mede,
dat deze subsidie niet op de begroting
is geplaatst en dat sedertdien geen wij
ziging is gekomen in de omstandighe
den en geen nieuwe gezichtspunten zijn
geopend, zodat de meerderheid van B.
en W. voorstelde afwijzend te beschik
ken, de minderheid (weth. Driedijk)
stelde voor wel tot subsidieverlening
over te gaan, daarbij het bedrag in het
midden latend.
De heer Beulens zeide dat het hem
speet datgeen nieuwe gezichtspunten
naar voren zijn gekomen, gezien de
minderheid van zijn fractie heeft het
geen zin te stemmen en moet hij zich
er bij neer leggen.
De heer Van Damme zeide nog, niets
tegen de katholieke burgers te hebben,
doch ziet het niet op de weg van de
gemeente om hier een vereniging ge
vestigd in een andere gemeente te sub
sidiëren, bij welke mening de heer De
Mol zich aansloot.
De heer Beulens hoopte dat in een
Katholieke raad niet hetzelfde stand
punt wordt ingenomen als het over een
protestants verzoek gaat.
Wethouder de Vriend verklaarde dat
als een katholieke raad eenzelfde stand
punt inneemt als thans hier wordt ge
daan door de meerderheid, die raad
zich daarvoor niet heeft te schamen,
het gaat hier om het gemeentebelang
en dan zou in een dergelijk geval een
protestants verzoek moeten worden af
gewezen. hetgeen hij uit een oogpunt
van gemeentebelang kan billijken.
Vervolgens werd z.h.s. het verzoek
afgewezen.
Eveneens werden conform het voor
stel van B. en W. afgewezen de subsi
dieverzoeken van het Zeeuws consulta
tie-bureau voor Alcoholisme te Middel
burg ad 25,per jaar, van de Bond
tegen het schenden door het vloeken
van Gods Heiligen Naam om een jaar
lijkse bijdrage en van de Europese be
weging in Nederland om begunstiger te
worden a 40.per jaar.
Inzake de autovergoeding voor de
burgemeester is een schrijven van
Ged. Staten ontvangen waarin richt
lijnen worden gegeven, die er op neer
komen dat voor reizen binnen de ge
meente een vergoeding zou moeten
worden verleend van 1500.(waar
van voor de gemeente Baarland de
helft ad 750.—.
B. en W. waren van mening dat de
ze voorgestelde normen aan de hoge
kant liggen, hetgeen voor de burge
meester aanleiding was er mede in
te stemmen dat in dit bedrag ook de
reizen buiten de gemeente verrekend
worden.
De Voorzitter zeide dat hij met die
750.per gemeente goed uit kan
komen.
Het voorstel van B. en W. werd
daarna aangenomen.
w «teil lUCOlCIUUllUg, in 11
maar men heeft het ook nooit verbo-U.Ur s morgens Uitspraak aoen.
GOES. Deze maand is het 40 jaar
geleden, dat in Nederland werd opge
richt de Bond voor Nederlandse Her
vormde Knapenverenigingen op Gere
formeerde Grondslag. Het 'hoofdbestuur
wil dit heuglijke feit niet onopgemerkt
voorbij laten gaan. In verband hierme
de is een jubileum-commissie benoemd,
die ten doel heeft de werkzaamheden
voor een dankbaar gedenken voor te
bereiden. De kerkelijke herdenking van
dit jubileum zal plaatsvinden op zater
dag 16 september a.s. des namiddags
om half drie in de Sint-Laurenskerk te
Rotterdam. Voorganger in deze dienst
zal zijn het hoofdbestuurslid, ds. R. E.
Kuus, Nederlands Hervormd predikant
te Linschoten. Na afloop van deze ker
kelijke plechtigheid volgt om 4 uur
eer receptie in de grote zaal van het
Jeugdgebouw „De Heuvel", te Rotter
dam. Om tien uur 's morgens vindt de
ontvangst plaats van de leiders van de
aangesloten verenigingen, aan wie o a
een rondrit in Rotterdam zal worden
aangeboden. Ook de jongens zelf zuilen
niet worden vergeten. Zij zijn uitgeno
digd, op zaterdag 2 september naar de
Rivierahal te komen, waar ds. C. A.
Korevaar. Nederlands Hervormd predi
kant te Rotterdam hen zal toespreken
Onder leiding van de heer B. Roos uit
Nijkerk zal in de dierentuin een grote
wedstrijd worden gehouden. Ter bestrij
ding van alle hieraan verbonden onkos
ten is een landelijke financiële actit
gaande.