PLANNEN OM MIDDELBURGS STATION TE Bouw van tweede viaduct ernstig in VERPLAATSEN brug met studie Tamme (eenden.) kwestie voor Middelb. rechtbank Wachttijden verkeer eisen maatregelen Verloofd paar dodelijk verongelukt bij Kapelle ïi0h 7&wVi gevitaliseerd) Verhoging ligdagprijzen kenmerkend voor 1960 uw krachtige soepbouilfon! Autovergoeding aan hoge kant Verbetering brug bij station thans (deze winter nog zeer gewenst Twee kanalen Vertrek treinen Achtduizend Spoorwegen Uitvalsweg MET SCOOTER TEGEN AUTO Verse sinaasappels maken Si-Si veel gezonder! ZIEKEN HU ISVERPLEG1NG WALCHEREN MAAR WIE SCHAADT HET VELDGEWAS, ZIJN HET KINDEREN, OF EENDVOGELS? Eigendomsrecht duistere zaak In afleveringen Onverwacht verloop Hervormde Knapenbond gaat jubileren Donderdag 17 augustus 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 (Advertentie) Van een onzer redacteuren MIDDELBURG Naar wij vernemen bestaan in Middelburg serieuze en rigoureuze plannen om de machtige verkeersmoloch die zich in steeds heftiger mate op de Zeeuwse hoofdstad stort, te lyf te gaan. In kringen die nauw bij het wel en wee van Middelburg zijn betrokken helt men thans over naar de mening dat een langer uitstel van maatregelen nemen op de duur tot een niet te overziene chaos zal leiden. Men is daarom druk doende een oplossing te vinden voor de grote verkeersmoeilijkheden die zich elke dag weer voordoen bij de in den lande berucht geworden Middelburgse stationsbrug. De grootste flessenek van zuidwest-Nederland" zal uit de weg geruimd moeten worden wil men niet voor de situatie komen te staan dat automobilisten die voordien regelmatig Middelburg bezochten deze stad nu gaan mijden. Met name loopt men het gevaar dat toeristen dit gaan doen. Wanneer straks de weg over de dam bij Vrouwenpolder gereed zal zijn zullen vele vakantiegangers, die als bestemming de Wal- cherse badplaatsen hebben, bij het uitblijven van een verkeerstechnische oplossing in de hoofdstad van het Zeeuwse gewest, bij Goes rechtsaf buigen en de weg naar Walcheren over Noord-Beveland vinden. Dit zou een toestand zijn die in het bijzonder de Middelbux-gse middenstander zeer zou verdrieten. Met deze toekomstige depressie, die naar wij hopen geen schade zal uitrichten, voor ogen is men er in Mid delburgse bestuurskriugen van overtuigd geraakt dat er binnen afzienbare tijd iets dient te gebeuren. Dat „iets" is nogal ingrijpend, want als wij goed zijn ingelicht zou het om niets minder gaan dan om de bouw van een tweede brug over het kanaal en het maken van een viaduct bij de Nieuwlandse weg, alsook om en deze maat regel is nogal opzienbarend, maar vermoedelijk onvermijdelijk het verplaatsen van het Middelburgse station een meter of driehonderd naar het oosten. Deze plannen zouden ten nauwste samenhangen den en structueel gezien sterk aan gepast aan de verkeerssituatie in de onmiddellijke omgeving. Dit met het plan-Zuid (het plan voor een zogenaamde Sloewijk achter het station). Dit plan belooft bij zonder modern van opzet te wor- alles duidt er op dat Middelburg, dat in 1870 zij het toen onbe wust gekneveld werd, uit zijn langzamerhand precair geworden verkeerskeurslijf wil breken. Tij den en omstandigheden verande ren en de ontwikkeling van een stad in de meest uitgebreide zin des woords zal daarmee gelijke tred moeten houden. Wij noemden het jaartal 1870, omdat in dat jaar het Kanaal door Walche ren werd gegraven en welk kanaal met gejubel werd begroet, omdat het een belangrijke impuls zou betekenen voor de evolutie van de oudtijds zeer beken de 'handelsstad Middelburg. Nu in 1961 wordt het kanaal door het. weg verkeer met steeds meer verwensingen bejegend, nu wordt ook in industriële kringen voortdurend meer de waarde van de waterweg in twijfel getrokken. Nu honderd jaar later gaan er steeds meer stemmen op die toet ka naal willen laten dempen, omdat er in de toekomst toch een Sloekanaal zal komen en twee kanalen zo dicht bij elkaar, die bovendien elk in dezelfde richting lopen, is toch een beetje teveel van het goede. Maar bovenal wenst men de verdwijning van het kanaal omdat het wegverkeer zo tijd, zo mens tegenwoordig altijd haast" heeft. Tijd is immers geld. En met tijd wordt gespot in Middelburg. Dat wil zeggen, de wachttijden bij de Middel burgse stationsbrug hebben zulke grote vormen aangenomen dat het Kanaal door Walcheren (lees dus eigenlijk: stationsbrug) een bijzonder vervelend obstakel geworden is in de verbinding van het oosten naar de kust. De stationsbrug voldoet allang niet meer aan de eisen die het moderne Zij is veel te smal, ligt bijzonder on gunstig en dit is de grootste grief zij wordt een groot aantal keren per dag voor de scheepvaart openge- j draaid. Van de commissaris van poli-' tie te Middelburg vernamen wij enke le cijfers, die zeer tekenend zijn. Een automobilist klaagde eens dat hij over de afstand Kleverskerkseweg-stad niet minder dan veertig minuten deed en de commissaris zelf is het overko men dat hij bijna een half uur voor de brug moest wachten. Frappant is ook het aantal minuten per dag gedu rende welke het wegverkeer „lam" is gelegd. Op vrijdag 21 juli is de brug tussen 's morgens tien uur en 's avonds half zeven in totaal 66 mi nuten voor het landverkeer gesloten geweest. Zaterdag 22 juli was dit twee minuten minder. In diezelfde week ging de brug maandag 21 keer open, dinsdag 29 keer. woensdag even eens 29 maal, donderdag 22, vrijdag 20 en zaterdag 21 keer. Het regelen van ihet open- en dicht gaan van de stationsbrug is een kwes tie die Rijkswaterstaat aangaat. Dit li chaam heeft uitgemaakt dat de brug voor het scheepvaartverkeer altijd vertrek van de treinen. Aan deze bepa ling wordt strikt de hand gehouden. Zo zelfs dat de brugwachter, die uiteraard zijn orders heeft, rustig uit zijn huisje komt om de vaarweg vrij te maken voor een jachtje, dat toevallig komt aangevaren en zoals wel het geval is geweest afmeert aan de Loskade, terwijl zich op de aanvoerwegen naar de brug onafzienbare files vormden. Rijkswaterstaat is, zo vernamen wij, niet bereid verandering in deze situa tie te brengen. Zij heeft begrip voor de belangen van het wegverkeer en dan in het bijzonder het beroepsvervoer, maar vraagt aan de andere kant toch aandacht voor het beroepsvervoer te water, dat naar haar mening dezelfde rechten heeft als dat van de weg. Bo vendien hebben de schippers nog reke ning te houden met verschillende slui zen en met het getij. Tot zover zou het wegverkeer het standpunt van Rijkswa terstaat kunnen respecteren, maar het doet dit beslist niet ten aanzien van de jachten, die in steeds groter getale het Kanaal door Walcheren bezeilen. Rijks waterstaat zou, naar ons ter ore kwam, er niets voor voelen met betrekking tot de jachten enige beperking in te voeren, omdat ook het wegverkeer toe risten telt, die in dezelfde positie ver keren als het beroepsvervoer te land. Vooralsnog moet dan ook niet ver wacht worden dat er een wijziging in een open- en dichtdraaisysteem van de brug komt. Vaste tijden voor jachten zouden echter al enige verlichting kun nen brengen, doch dit laatste wordt door Rijkswaterstaat niet geaccepteerd. Wij beschikken niet over officiële cij fers van verkeerstellingen. Naar de commissaris van politie ons vertelde zijn. deze er niet met betrekking tot de stationsbrug. Uit andere bron verna men wij dat op zondag 25 juni toen het bijzonder druk was op de Zeeuwse recreatiewegen tussen tien. uur en half zeven niet minder dan 8000 auto's de stationsbrug passeerden en geduren de een bepaalde anderhalve uur die dag 1670 motorrijtuigen. Omstreeks die tijd moet de brug een dag 160 minu ten in totaal voor het wegverkeer taboe zijn geweest. Achtduizend auto's, waar moet dat heen? Over deze vraag buigen zich thans velen in de Zeeuwse hoofdstad. Aan de bouw van een tweede brug zal niet ontkomen kunnen worden. Ook het gemeentebestuur is hiervan doordron gen. Maar het belangrijkse probleem is: wie betaalt de kosten? Van gemeen tewege schijnt men echter tot het in zicht te zijn gekomen dat er ter wille van het verkeer een financieel offer gebracht moet worden. Het zal echter niet bij die brug blijven, want in de onmiddellijke omgeving van de spoor wegovergang bij de Nieuwlandseweg zal een viaduct dienen te verrijzen. Het is immers raadzaam om naast het eu vel van de stationsbrug ook een oplos sing te zoeken voor de spoorwegover gang, die eveneens files kweekt en een belemmering vormt voor een vlot func tionerend wegverkeer. Mede met het oog op de ver. wezenlijking van plan-zuid wordt, zo vernamen wij uit welingelichte Middelburgse kringen, de sugges tie overwogen het Middelburgse station driehonderd meter naar het oosten te verplaatsen, waar door een grote ruimte wordt ge schapen voor de afvoer van het verkeer dat uit de richting Vlis- singen en over de noodzakelijk te verbeteren stationsbrug komt. Ter verkrijging van een viadukt zou de spoordijk van de Nieuwlandseweg zuidwaarts ver hoogd moeten worden. De Nederlandse Spoorwegen schijnen echter, zo werd ons meegedeeld, voor de suggestie van de verplaatsing van het station weinig te voelen. Zeker niet indien de Spoorwegen zelf voor de kos ten moeten opdraaien. Een definitieve beslissing is over deze zaak nog lang niet gevallen, maar het naar achteren plaatsen van het station heeft, naar wij vernamen, reeds een ernstig punt van bespreking uitgemaakt tussen Spoorwe gen en het gemeentebestuur van Mid delburg. Een pikante bijzonderheid hier bij is, dat de gemeente Middelburg in 1870 dertig ha. aan de Spoorwegen af stond ten behoeve van de bouw van het station. De konsekwentie van een achteruit zetting" van het station zal zijn dat de Segeerssingel en misschien een gedeel te van de Segeersweg als woonstraten zullen verdwijnen. Met dit laatste is naar ons van bevoegde zijde werd mee gedeeld al rekening gehouden in het uitbreidingsplan-Zuid, dat tezijnertijd de raad zal bereiken. Ergens in het ach terhoofd van het gemeenteebestuur zou ook nog de gedachte spelen de na de verplaatsing van het station te verbre den Kanaalweg aan de landzijde te sie ren met rijen riante flats, waardoor de entree van Middelburg aan allure zou winnen. Voor demping van het Kanaal door Walcheren zou de gemeente Middelburg niet geporteerd zijn, omdat daardoor de verbinding met het Veerse Meer zou komen te vervallen. En óók Middel burg wil wat de recreatie in Neder lands grootste binnenmeer het IJs- selmeer uitgezonderd betreft een vinger in de pap houden. Bovendien zijn de Midddelburgse industrieën met demping van het Kanaal door Walche ren allerminst gebaat. Deze industrieën hebben verder veel belang bij het op heffen van de spoorwegovergang en het bereiken van een. goede, rechtstreekse verbinding met de stad. De tweede brug zal dan ook moeten komen in het verlengde van de Nieuwlandseweg, ter hoogte van het benzinestation. Hoe de weg dan doorgetrokken wordt in Middelburg is nog een vraag die ernstig in studie is. De Neder- straat zal het gemeentebestuur in de naaste toekomst volgend jaar wel licht al reeds voor grote moeilijk heden plaatsen, omdat deze straat al lerminst berekend is op druk verkeer. Er zal vanaf de Veerse weg een uit valsweg moeten komen die aanslui ting geeft op de tweede brug. Ziet het er dus naar uit dat in de toe komst eigenlijk zou die tweede brug er volgend jaar al moeten zijn de verkeersstroom beter haar weg door Middelburg zal vinden, voorlopig moet men zich nog behelpen met de stations brug, waarvan de lichten op de spits uren voortdurend door politiemannen met de hand bediend moet worden. Des ondanks vormen zich files nadat de brug is opengeweest, zij het dat deze files op regelmatige wijze afgevoerd worden. De wachttijden zijn echter te lang en daarom zou voorlopig reeds een verbetering tot stand kunnen ko men indien de brug aan de zijde van de Blauwedijk en aan de kant van de Kanaalweg noordwaarts wat verbreed zou kunnen worden, waardoor er zeer flauwe bochten zouden ontstaan, die een betere afvloeiing van het verkeer in de hand zouden werken. Een suggestie van de commissaris van politie is de voet gangerspaden aan de buitenzijde van de brug te brengen, waardoor het wegdek breder zou worden. Een vierbaansbrug zou misschien mogelijk zijn, maar de ze schept weer onoverkomelijke proble men voor de aanvoerwegen, die op vier rijbanen niet berekend zijn. Een grief van de politie is dat de wegge bruikers zich zo weinig storen aan de opstelvakken, waardoor de „chaos" on nodig wordt geaccentueerd. Ook zou de Hermandad graag zien dat meer automobilisten gebruik maakten van het „omweggetje" over de Loskade. Binnenkort zal vermoedelijk bij de Ko- ningsbrug een overzichtelijker bord dat op deze omweg betrekking heeft wor den geplaatst. Een bord, dat op de spitsuren vanaf de stationsbrug met de hand bediend kan worden. De nieuwe verbrede opritten voor de brug zou met name de commissaris van politie nog graag deze winter zien aangelegd. En terecht. Want volgend jaar zal het wegtoerisme en zeker ook het watertoerisme opnieuw zijn toe genomen en als er dan nog niets gebeurd, is men „nergens". Overi gens lijkt ons een tweede brug nog veel belangrijker, omdat deze zo niet de oplossing van alle kwa len, toch het „ei van Columbus" voor vele „verkeersziekten" kan betekenen. Wij volgen met belang stelling de ontwikkeling van Mid delburg op verkeerstechnisch- ge bied. Voor het diploma Nederlandse Han delscorrespondentie, afgenomen door de Nederlandse associatie voor praktijk examens. is geslaagd mej. J. J. den Boer te Souburg. KAPELLE. Op de rijksweg ter hoogte van de Smokkelhoek- weg zijn gistermorgen de 24-jarige S. H. J. Zuidweg uit Lewedorp en zijn verloofde, de 23-jarige mej. A. C. A. de Kok uit Goes om het leven gekomen, nadat zij met hun scooter tegen een personenauto waren gebotst. Het ernstige ongeluk gebeurde om streeks half tien. Het verloofde paar reed met de scooter in de richting Bergen op Zoom, achter een grote vrachtwagen met aanhanger. Ter hoogte van de Smokkelhoek wilde de heer Zuidweg (zijn verloofde zat op de duo) de vrachtwagen passeren. Toen hij juist met deze manoeuvre be zig was naderde van de andere kant een tegenligger, een personenauto met aan het stuur A. B. G. baron van D. uit Aerdenhout. Een botsing was on vermijdelijk, want de bestuurders van beide voertuigen zagen geen kans meer elkaar te ontwijken. Met een be hoorlijke snelheid botste de scooter op de personenwagen. De bestuurder en zijn verloofde werden van de scooter geslingerd en met kracht op het weg dek gesmeten. Toen de eerste omstanders toeseho ten bleken beiden reeds te zijn over leden. Zij waren op slag dood. Zowel de personenauto als de scoo ter werden slechts licht beschadigd. De heer Zuidweg was werkzaam in de smederij van zijn vader te Lewe dorp. Direct 11a het tragische ongeluk ontstond er een geduchte verkeersop stopping. Het was op het moment van de botsing zeer druk op de rijksweg. Dank zij de goede zorgen van de po litie kon het verkeer spoedig weer in goede banen geleid worden. Het verloofde paar was van plan om binnenkort te trouwen. Het was op weg naar Botterdam om daar enkele zaken voor woninginrichting te bekij ken. Mej. de Kok werkte als winke. meisje bij Albert Heyn in Goes. V* Haal ook heerlijke Si-Si yin huis!) MIDDELBURG. Het verslag over 1960 van de Vereniging „Ziekenhuisverpleging op Walche ren" begint met de opmerking dat ook dit jaar zich weer kenmerkte door verhogingen van de ligdag- prijzen door de ziekenhuizen. Hetzelfde verschijnsel openbaarde zich ten aanzien van de uitgaven voor klinische hulp (de B/C-ver- zekering). Konden we het vorig jaar onze premie voor de ligdagen verzekering nog handhaven, hoe wel de ligdagprijs van het Gast huis 15,15 ten volle betaald werd, terwijl de rechten tot 15,00 lie pen, dit jaar werd genoemde prijs tot 16,00 verhoogd. Aangezien onze vereniging de prijs in de laagste klasse pleegt te betalen, die in het grootste per centage van de opnamen zich niet boven de 16,00 beweegt, besloot het bestuur tot verhoging van de rechten en een maximum-uitke ring van 16,00 per ligdag. Hier aan moest gepaard gaan een ver hoging der premie voor de A-ver zekering die eerst vanaf 1 juli kon worden ingevoerd (van 1,95 tot ƒ2,30 per maand voor personen van 16 jaar en ouder en van ƒ0,25 tot 0,35 per maand voor kinderen beneden 16 jaar t/m het 3e kind). Als één der oorzaken van het nade lig saldo der A-verzekering 13.130.05) kan het feit genoemd worden, dat de premieverhoging eerst per 1 juli kon worden ingevoerd. In het algemeen kan zelfs bij de meest minitieuze be groting niet ontkomen worden aan de „verrassing" van invoering van ver hoogde verpleegprijzen. Daar ook de ziekenhuizen met plotselinge verho ging van exploitatiekosten te kampen hebben, houdt deze opmerking geens zins een verwijt in aan de ziekenhui zen die ook met stijging der kosten, soms met terugwerkende kracht ge confronteerd worden. Per 1 juli werd de 2e klasse B-ver zekering ingevoerd, teneinde tegemoet te komen aan de behoefte in één ver zekering een aantal risico's te dekken, die geacht kunnen worden thans op een door verzekerden gewaardeerde wijze door betaling van één premie te zijn verzekerd. Deze verzekering dekt voor de 2e klasse B een maximum van 22,00 per dag gedurende maximaal 365 da gen, tevens klinische specialistenhulp en bijkomende kosten tot een bedrag van 1200,alsmede vergoeding van sanatoriumopnamen enz. tegen een aantrekkelijke premie. Voor 1960 werd een nadelig saldo geboekt, daar in de aanloop met di rect ingaande rechten werd ingeschre ven. Aangekocht werd het pand Blauwe dijk 13 te Middelburg dat na verbou wing als kantoorpand in gebruik ge nomen werd. Advertentie MIDDELBURG. Voor de rechtbank te Middelburg is gister middag in kort geding de tamme eenden-kwestie aan de orde ge weest, die met recht een tamme kwestie genoemd kan worden. Zoals wij zaterdag reeds uiteen zetten had de heer A. W. Dert een zevental jaar geleden een groot aantal eenden uitgezet in de Spui- kom achter de boulevard. Het ge meentebestuur had hem daarvoor toestemming verleend, en zoals de heer Dert gistermiddag verklaar de, tevens de toezegging gedaan dat er een afrastering gemaakt zou worden. Die afrastering was er nooit ge komen, met het gevolg dat de een den, getrouw aan hun natuur, op den duur de wijde wereld in waren getrokken. Avances werden ge maakt met de ongeciviliseerde eenden, die als nomaden rondtrek ken en neerstrijken waar iets van hun gading -te vinden is. Dert's eenden waren niet kieskeurig, had den nooit gehoord van rassen-dis criminatie, losten de taai-kwestie in een oogwenk op, en verbroeder den zich met verrassend vrucht baar resultaat. Zoals gezegd, de Viissingse Spuikom was al spoedig te klein voor de snate rende families, en vol ondernemings geest trokken hele stambomen de wa tergangen van de polder Walcheren binnen. En daar kwam het lieve leven pas goed op gang. Het inmiddels sterk ge mêleerde vuilnisbakken ras" trok zicb weinig aan van „beperkende bepalin gen", wandelde druk pratend over ak kers met sappig groen en bleek niet on genegen zich te vergrijpen aan de con sumptie-artikelen te velde. Zeer, ja zeer tot ongenoegen van de landbou wers Jasperse en Rottier die eenvoudig de tijd misten om de hele dag in hun handen te klappen teneinde het zigeu nervolkje op de vlucht te jagen. Wat nu was de kwestie? De land bouwers voelden zich genomen, noteer den het ene schadepost (je) na het an dere en liepen tenslotte naar de politie. Hier iag bet begin van een drama, dat nu in afleveringen in de krant ver schijnt. Het liep uit op een kort ge ding voor de Middelburgse rechtbank, waarbij de heer Dert zich liet verdedi gen door de advocaat Mr. W. H. Ver maas uit Middelburg en de beide land bouwers door Mr. J. G. van der Burgt uit Goes. Eén van de centrale vragen in dit (eenden) verband was natuurlijk de kwestie wie aansprakelijk gesteld kon worden voor de (eventueel) geleden schade. Op het eerste gezicht natuurlijk de heer Dert, die destijds de stamva ders van de eendenfamilie te water had gelaten. Dc president Mr. B. S. Sieperda tot de heer Dert: Wat is nu Uw standpunt? Uw advocaat heeft nl. de mening dat de eenden niet meer van U zijn. Door kruising en afsterving is Uw eigendoms recht in de ingewikkelde stambomen eindeloos gesplitst en versplinterd. In elk geval niet meer aantoonbaar of voor enige bewijsvoering vatbaar. Zijn die eenden nu van U of zijn ze niet van U? Daar kwam de vraag op neer. De lieer Dert: Ik kan noch het een, noch het ander beweren. De president: U hebt er dus geen be zwaar tegen dat de eenden opgeruimd worden? De heer Dert: Maar dat wel! De president: En U geeft toe dat de eenden niet meer van U zijn. Daar viel voor de heer Dert natuurlijk niet veel op te zeggen. ,.U had vergunning voor de Spuikom", zo vervolgde de president, maar had U ook toestemming voor de watergangen? De heer Dert: Geen toestemming. den- Ook dit was een opmerking die blijkbaar voor weinig tegenspraak vat baar was. Op dit moment nam de kwestie ech ter een onverwacht verloop. Mr. van der Burgt betoogde dat de eenden inder daad tot het eigendom van de heer Dert gerekend mogen worden. Hij ba seerde dit op het oordeel van de heer Griffioen, die als secretaris van de wildschade-commissie ter plaatse een onderzoek had ingesteld en die in zijn bevindingen gerapporteerd had dat het grootste deel van de eenden tam was. Bovendien, zo zei Mr- van der Burght, heeft de heer Dert destijds een aan klacht bij de politie ingediend dat er eieren van zijn eenden waren weggeno men. Maar daarnaast stelde de heer van der Burgt dat liet hier niet ging om de vraag of al dan niet schade was aangebracht, maar eerder om de vraag hoe een eventuele schade in de toe komst voorkomen kan worden. Boven dien zou hij een scheiding willen maken tussen het land dat tot de polder Wal cheren behoort en de percelen die door de beide landbouwers gepacht worden. De heer Vermaas was het daarmee evenwel niet eens. De heer Griffioen, die als secretaris van de wildschade- commissie een onderzoek had inge steld, had niet de beschikking over kadastrale gegevens. Het is niet uit gesloten dat zijn oordeel betrekking heeft gehad op grond die tot de pol der Walcheren behoort. En inzoverre op de akkers van de beide landbou wers schade is waargenomen, zo zei Mr. Vermaas, valt niet te bewijzen of die schade door de eenden is aan gebracht. Gebleken is dat de akkers re gelmatig door kinderen worden be zocht. In dit verband had de heer Dert al eerder verkla'ard dat hij twee. kinderen met een Cocker Spaniel had gezien, die eveneens verant woordelijk voor vertrapping van het gewas zouden zijn. De president, mr. B. S. Sieperda, zal in deze kwestie woensdag om Gemeente Baarland BAARLAND. De Raad der ge meente Baarland vergaderde onder voorzitterschap van burgemeester W. N. van Lïere. Afwezig de heer L. de Bruijne Sr. Ingekomen is een verzoek van het Wit-Gele Kruis te Kwadendamme om alsnog- een subsidie voor het jaar 1961 te verlenen. B. en W. deelden mede, dat deze subsidie niet op de begroting is geplaatst en dat sedertdien geen wij ziging is gekomen in de omstandighe den en geen nieuwe gezichtspunten zijn geopend, zodat de meerderheid van B. en W. voorstelde afwijzend te beschik ken, de minderheid (weth. Driedijk) stelde voor wel tot subsidieverlening over te gaan, daarbij het bedrag in het midden latend. De heer Beulens zeide dat het hem speet datgeen nieuwe gezichtspunten naar voren zijn gekomen, gezien de minderheid van zijn fractie heeft het geen zin te stemmen en moet hij zich er bij neer leggen. De heer Van Damme zeide nog, niets tegen de katholieke burgers te hebben, doch ziet het niet op de weg van de gemeente om hier een vereniging ge vestigd in een andere gemeente te sub sidiëren, bij welke mening de heer De Mol zich aansloot. De heer Beulens hoopte dat in een Katholieke raad niet hetzelfde stand punt wordt ingenomen als het over een protestants verzoek gaat. Wethouder de Vriend verklaarde dat als een katholieke raad eenzelfde stand punt inneemt als thans hier wordt ge daan door de meerderheid, die raad zich daarvoor niet heeft te schamen, het gaat hier om het gemeentebelang en dan zou in een dergelijk geval een protestants verzoek moeten worden af gewezen. hetgeen hij uit een oogpunt van gemeentebelang kan billijken. Vervolgens werd z.h.s. het verzoek afgewezen. Eveneens werden conform het voor stel van B. en W. afgewezen de subsi dieverzoeken van het Zeeuws consulta tie-bureau voor Alcoholisme te Middel burg ad 25,per jaar, van de Bond tegen het schenden door het vloeken van Gods Heiligen Naam om een jaar lijkse bijdrage en van de Europese be weging in Nederland om begunstiger te worden a 40.per jaar. Inzake de autovergoeding voor de burgemeester is een schrijven van Ged. Staten ontvangen waarin richt lijnen worden gegeven, die er op neer komen dat voor reizen binnen de ge meente een vergoeding zou moeten worden verleend van 1500.(waar van voor de gemeente Baarland de helft ad 750.—. B. en W. waren van mening dat de ze voorgestelde normen aan de hoge kant liggen, hetgeen voor de burge meester aanleiding was er mede in te stemmen dat in dit bedrag ook de reizen buiten de gemeente verrekend worden. De Voorzitter zeide dat hij met die 750.per gemeente goed uit kan komen. Het voorstel van B. en W. werd daarna aangenomen. w «teil lUCOlCIUUllUg, in 11 maar men heeft het ook nooit verbo-U.Ur s morgens Uitspraak aoen. GOES. Deze maand is het 40 jaar geleden, dat in Nederland werd opge richt de Bond voor Nederlandse Her vormde Knapenverenigingen op Gere formeerde Grondslag. Het 'hoofdbestuur wil dit heuglijke feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. In verband hierme de is een jubileum-commissie benoemd, die ten doel heeft de werkzaamheden voor een dankbaar gedenken voor te bereiden. De kerkelijke herdenking van dit jubileum zal plaatsvinden op zater dag 16 september a.s. des namiddags om half drie in de Sint-Laurenskerk te Rotterdam. Voorganger in deze dienst zal zijn het hoofdbestuurslid, ds. R. E. Kuus, Nederlands Hervormd predikant te Linschoten. Na afloop van deze ker kelijke plechtigheid volgt om 4 uur eer receptie in de grote zaal van het Jeugdgebouw „De Heuvel", te Rotter dam. Om tien uur 's morgens vindt de ontvangst plaats van de leiders van de aangesloten verenigingen, aan wie o a een rondrit in Rotterdam zal worden aangeboden. Ook de jongens zelf zuilen niet worden vergeten. Zij zijn uitgeno digd, op zaterdag 2 september naar de Rivierahal te komen, waar ds. C. A. Korevaar. Nederlands Hervormd predi kant te Rotterdam hen zal toespreken Onder leiding van de heer B. Roos uit Nijkerk zal in de dierentuin een grote wedstrijd worden gehouden. Ter bestrij ding van alle hieraan verbonden onkos ten is een landelijke financiële actit gaande.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3