Langere wachttijden bij het
veer Kruiningen - Perkpolder
Nieuwe boot beslist nodig
Ook Aagtekerke krijgt
een kampeerverordening
TIJD VERDRIJVEN EN
TIJD BESTEDEN
Einde aan bouwprogramma
proefstation fruitteelt
Spreken was dit keer
goud in Axel
Lieve lijfde
bij Mercatoria
Een
Scheldestad in
CHAUFFEURS GAAN HEEL VROEG VAN HUIS
De morgenstond
heeft....
Langer wachten
Perkpolder
Steeds vroeger
Verloren tijd
GEMEENTERAAD VERGADERDE
Alleen invoer te
St. Annaland
E.ILB.O.-diplom a's
in Ovezande
Burg. P. J. Dominicus
blijft in Borssele
Onfortuinlij fee
logeetjes
Goede zaken bij
mosselexport
KLEURIG JAARVERSLAG I960
Schelvisridders primeur voor Vlissingen
Lyrische wethouder
Schelvisorde
Politiehonden en
lampionoptocht
Mosselprinses
opent visserijdag
in Zierikzee
Kampeerders zoeken
Axels recreatie
Bromfiets tegen auto
Dinsdag 8 augustus 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
PERKPOLDER. Op maandagochtend heeft voor de expediteurs
uit Zeeuwsch-Vlaanderen, die de Westerschelde moeten oversteken,
de morgenstond beslist geen goud in de mond. De heer Van Opdorp
uit Sas van Gent, die met vijf zware wagens gisterochtend om tien
voor zes uit Perkpolder werd overgezet naar Kruiningen sprak
niet in poëtische trant over de gouden zon, noch over de zilveren
randen, die bij het aanbreken van deze dag aan de donkere regen
wolken, die boven de Schelde hingen werden geglansd. Geen goud
en geen zilver.
De dag was nog maar nauwelijks begonnen of expediteur Van
Opdorp had al vijftig gulden strop, omdat tien van zijn mensen de
tijd hadden moeten verdrijven in plaats van te kunnen besteden.
Het is op het ogenblik druk aan het
veer Kruiningen-Perkpolder. vooral
op maandag- en op dinsdagochtend.
De landbouwgewassen komen van het
veld en de handel in stro is op het ogen
blik vrij levendig.
Dat kun je merken in Perkpolder.
Veel meer dan in Breskens. De dienst
Vlissingen-Breskens kent ook zijn pie
ken, maar die ontstaan in de vakantie-
tijd en op Belgische feestdagen. Dan ko
men de personenauto's in lange rijen de
grote veerboten op en af en vullen de
passagiers en personenauto's, tenminste
Vlissingen-Breskens is het veer voor
passagiers en personenauto's tenminste
in hoofdzaak voor deze groepen.
Met Kruiningen-Perkpolder is het an
ders gesteld. Dat is het veer voor het
zware vervoer van handel, industrie en
landbouw.
Op het ogenblik .vindt, vooral in dé
vroege ochtenduren, in Perkpolder en
in Kruiningen maar in Perkpolder
toch wel het meest een bijzonder
groot aartbod plaats. Het was gisteroch
tend in hoofdzaak vlas en stro, dat op
de zware auto's, die stonden te wachten,
was opgetast. Behalve dit seizoenver-
voer, was er dan nog het normale ver
voer van het Zeeuws-Vlaamse bedrijfs
leven: er stonden bijv. om vier uur al
vijf auto's van een suikerfabriek te
wachten.
Vooral op maandag en op dinsdag is
het vervoersaanbod zeer aanzienlijk. Op
maandag, omdat men de op zaterdag
geladen vrachtwagens het land in stuurt,
waar zij retourvracht krijgen voor
Zeeuws-Vlaanderen en op dinsdag
omdat op die dag veel vee uit Zeeuws-
Vlaanderen naar de Rotterdamse markt
wordt gebracht. Het veevervoer heeft
op dinsdagochtend voorrang in Perkpol
der.
De expediteurs en de industriëlen uit
Zeeuws-Vlaanderen zijn er van liever
lede aan gewoon geraakt, dat hun auto's
moeten wachten voor de aanlegstei
gers der veerboten. De wachttijd moet
echter niet te lang worden en men moet
ervan overtuigd zijn dat het Provinciaal
Bestuur van Zeeland zich beijvert om
het wachten zo kort mogelijk te doen
zijn.
De wachttijden in Perkpolder en in
Kruiningen zijn echter de laatste tijd
weer langer geworden dan ongeveer
twee jaar geleden het geval was. Gede
puteerde Staten wisten ervan maar het
college had van de minister van Verkeer
en Waterstaat bericht ontvangen dat de
veerhavens Kruiningen en Perkpolder
zouden worden verbeterd en bovendien
was het Provinciaal Bestuur van plan
een nieuwe (grote) boot voor deze dienst
aan te schaffen. Deze nieuwe boot zou
van hetzelfde type zijn als de boten
voor de dienst Vlissingen-Breskens,
waardoor uitwisseling mogelijk zou zijn.
In de verleden week gehouden ver
gadering van de Zeeuwse staten heeft
gedeputeerde Van Poelje echter me
degedeeld dat de regering de plannen
voor verbetering der havens heeft uit
gesteld en dat dientengevolge ook
geen groter schip kan worden besteld.
Om financiële redenen en in verband
met de spanning op de arbeidsmarkt
meent Rijkswaterstaat het voornemen
om de havens te verbeteren niet te kun
nen uitvoeren.
Het bedrijfsleven in Zeeuws-Vlaan
deren spreekt van een bittere pil, die
het te verwerken krijgt.
Het motorschip „Prins Bernhard",
dat gisterochtend om twintig minuten
over vier uit Kruiningen vertrok, was
door bekwame mannen van de PSD pre
cies volgepakt, maar er bleven aan de
Kruiningse kant tien vrachtwagens met
vlas staan. Voor de „Prins Bernhard"
waren deze wagens niettemin te hoog
en daarom moesten zij wachten op de
eerste vaart van de „Dordrecht" om
twintig minuten over vijf. Een uur
wachten dus. Tal van vrachtwagens
hadden er echter, ook voor de „Prins
Bernhard" vertrok, al een uur staan
wachten. Er waren twee auto's bij, die
om half twee 's nachts uit Den Briel
waren vertrokken.
Om twintig minuten voor zes gister
ochtend stonden aan de Perkpolderse-
kant reeds 26 vrachtauto's te wachten
en de rij werd elke minuut langer. Het
waren auto's van een suikerfabriek,
vrachtwagens met vele soorten land
bouwgewassen en het meest imposant
waren de met stro beladen expeditiewa
gens. Uit Zeeuws-Vlaanderen wordt
veel stro vervoerd naar de Veluwe
en op de terugweg nemen de auto's
De bekende veerboot Kruiningen
Perkpolder bij het verlaten van de
Kruiningse haven.
vlas mee uit de Flevopolder. Dit vlas
wordt in Koewacht en omgeving ver
werkt.
De wachttijden in Perkpolder worden
op maandag- en dinsdagochtend in deze
tijd van het jaar elke week langer.
Er zijn vrachtautobestuurders, die
hun op zaterdag geladen auto zondags
avonds laat in Perkpolder overbrengen,
daarna zelf met de laatste boot terug
gaan naar Zeeuwsch-Vlaanderen en
's maandagsochtends met de eerste
boot weer naar Kruiningen vertrekken,
waar zij de 'vorige avond hun vracht
hebben geparkeerd.
Een ideale oplossing is dat echter
niet.
Wie vooraan staat gaat in de regel
het eerst mee en daarom proberen de
chauffeurs de voorste plaats in te ne
men. Men jaagt natuurlijk elkaar op
en om maar vooraan te staan gaat men
vroeg, heel vroeg, van huis. Er waren
gisterochtend chauffeurs, die om twee
uur uit Terneuzen, Sas van Gent en Axel
waren vertrokken.
Ze hadden een half uur achter het
stuur gezeten en daarna, van half drie
tot tien voor vijf het vertrek van de
eerste boot hadden zij in Perkpolder
staan wachten. Zij kwamen tenminste
met die boot over en hoopten gistera
vond met de laatste boot terug te keren,
een partij vlas uit de Flevopolder mee
brengend voor de industrie in Koewacht.
Dan is de rit tenminste rendabel. Maar
wie betaalt de wachttijden?
De aanbieder van hef vervoer niet of
nagenoeg niet. De expediteur kan de
kosten nergens op verhalen. Wacht
tijd is geldverlies.
Hetzelfde geldt voor de industrieën,
die hun artikelen met eigen vervoer
naar de plaats van bestemming brengen.
Ook zij kunnen de wachttijden van de
chauffeurs niet in rekening brengen.
Eén bedrijf had gisterochtend vijf wa
gens in Perkpolder staan, bemand met
in totaal tien personen. Zij moesten bij-
AAGTEKERKE. Zo gemoedelijk
en landelijk Aagtekerke nog lijkt, toch
sluipen ook hier de kampeerprohlemen
als schimmige onruststokers rond tus
sen de vredige bwerenbehuizingen en
nestelden zich tenslotte op de raadsta
fel waar de vroede vaderen er ietwat
mee verlegen bleken te zijn, want de
meningen waren zeer verdeeld. Volgens
het streekplan en het uitbreidingsplan
was het kamperen tot nu toe niet toege
staan maar de mogelijkheid ertoe kon
wel geopend worden. Er zijn dit jaar
wel enkele kampeerders in Aagtekerke
doch het aantal is niet groot en het zijn
.juist de mensen die rust zoeken en
daarom liever niet naar Domburg gaan.
Het gevaar bestaat echter dat er steeds
meer zullen komen en dat dan mis
standen ontstaan op het gebied van ac-
commodaite of het veroorzaken van last.
Volgens B. en W. was het daarom
noodzakelijk dat er een kampeerveror
dening kwamf omdat de planologische
dienst het kamperen wil toestaan mits
de grootte van de terreinen accommoda
tie etc. nader wordt geregeld. De heren
ER ZIJN TWEE problemen:
tijd en geld.
Dat zei gisterochtend de provin
ciale secretaris van de Nederland
se Bond van Protestants Christe
lijke Beroepsvervoerders, de heer
H P. I. de Jonge uit Goes, die
om vier uur al aan de Veerhaven
in Kruiningen stond om na te
gaan of er werkelijk wachttijden
werden gemaakt, die zo
duurden als leden van de bond
hadden verklaard. Wij verdrijven
onze tijd inplaats van die te be
steden", zeiden ze.
De wachttijden kosten geld,
maar bovendien naderhand nog
weer extra tijd. De chauffeurs
moeten namelijk bij hun vertrek
het rijtijdenboekje en na
een bepaalde tijd achter het stuur
te hebben gezeten, moet een ver
plichte rustperiode beginnen. Gaat
men echter om twee uur 's nachts
van huis om maar de eerste te
zijn, die in Perkpolder aankomt,
dan begint in feite de werkdag
veel te vroeg. De chauffeurs zou
den eigenlijk nog twee uur langer
kunnen slapen. Als gevolg van het
extra vroege vertrek en het (on
rendabele! wachten begint echter
de wettelijk verplichte rustperio
de al nadat een veel geringer
prestatie is geleverd dan de
chauffeur zélf wilde. Hij kan er
echter niets aan doen.
De problemen, waarmee on
ze vervoerders zitten zijn niet
gering, zegt de heer De Jonge.
Het veer Kruiningen-Perkpolder is
voor het economisch leven van
Zeeuwsch-Vlaanderen van buiten
gewoon grote betekenis. En daar
om...
Dan komt weer het verlangen
naar grotere boten, een verlan
gen, dat ook het Provinciaal Be
stuur koestert, doch helaas nog
niet In daden heeft kunnen omzet
ten.
Van de zijde van de Provinciale
Stoombootdiensten vernamen wij
nog, dat de drukte op de dienst
Kruiningen-Perkpolder op maan
dag en dinsdag aanmerkelijk gro
ter is dan op andere da-gen. Het
seizoen beïnvloedt de wachttijden
op het ogenblik ook ongunstig,
deelde men ons op het hoofdkan
toor van de PSD in Vlissingen
mede en men beklemtoonde dat
de dienst Kruiningen-Perkpolder
vooral voor het vrachtvervoer van
grote betekenis is.
S. de Visser en S. Verhage verklaarden
zich absoluut tegen het verlenen van
■kampvergunningen, omdat ze vreesden
dat toestanden als in Domburg zouden
ontstaan en de zaak misschien uit de
hand zou kunnen lopen. De rust zou
-hiermee uit het dorp verdwijnen, aldus
de heer Verhage. Wethouder P. de Vis
ser zag het echter niet zo somber.
„Wanneer de terreinen niet te groot
worden, hoeft het niet uit de -hand te
lopen en bovendien -brengen de -kam
peerders een niet te onderschatten fi
nancieel voordeel mee", aldus de heer
De Visser. Ondanks alle tegenwerpin
gen werd na stemming het voorstel van
B. en W. ten slotte met vier tegen drie
stemmen aangenomen. Ook de „ijdens-
geschiedenis". zoals -burgemeester J.
Geuze het uitdrukte, van de schatting
van de gronden in het uitbreidingsplan
oost kwam weer ter sprake. Na vele toe
lichtingen en bestuderingen etc. is het
resultaat tot nu toe nihil gebleven. B.
en W. stelden voor dit keer nog niet tot
onteigening over te gaan doch een aan
vraag in te dienen bij G.S. om tot her
schatting te mogen overgaan. De raad
ging hiermee accoord. Een voorstel om
■bij te dragen in de stichtings- en onder
houdskosten riolering gemeente Dom
burg ten behoeve van het uitbreidings
plan noord -werd eveneens aangenomen.
Van het architectenbureau Rapange te
Amsterdam werd een begroting ontvan
gen dat de kosten voor het opmeten
e.d. ten -behoeve van de restauratie van
de toren een bedrag van ongeveer 4500
gulden zou vergen. Het voorstel om dit
bedrag in rekening te brengen op de ka-
pitaalsdienst werd na enige discussie
aangenomen. Een aanvraag van de
school van de gereformeerde gemeente
om een financiële bijdrage van ruim
zeshonderd gulden ten behoeve van leer
middelen werd eveneens goedgekeurd.
Het recht voor aansluiting op riolering
dat tot nu toe slechts vier gulden -be
droeg. werd drastisch verhoogd, n.l. tot
25 gulden. Het voorstel om de straat
verlichting uit te voeren overeenkom
stig het advies van de P.Z.E.M. werd
ten slotte eveneens zonder verdere -be
spreking aangenomen.
ST. ANNALAND. Gedurende de
maand juli kwamen in de nieuwe Sint-
Annalandse haven niet minder dan 15
motorschepen met in totaal 4650 ton ma
terialen lossen, terwijl in dezelfde
maand vijf sleepschepen met een geza
menlijke tonnage van 5576 ton eveneens
materiaal aanvoerden. In totaal dus in
de maand juli een invoer van 10.226 ton.
Opmerkelijk dus in de maand juli alles
aanvoer. Verwacht wordt, dat de maand
augustus ook uitvoer zal vertonen, na
melijk van graan en mogelijk van aard
appelen.
na drie uur wachten. De strop aan ar
beidsloon is niet moeilijk te berekenen:
ongeveer zestig gulden.
Nog groter is echter de strop,
als men 's ochtends met de boot,
die men zich had voorgesteld, niet
mee kan. Dan gebeurt het meer
malen, dat het 's avonds te laat
wordt om met de retourvracht
nog tijdig Kruiningen te bereiken.
Het Zeeuwsch-Vlaamse be
drijfsleven had echter tot voor
kort hoop op verbetering: de
nieuwe grote boot. Die hoop is
sinds de statenvergadering van
1 augustus in rook opgegaan.
Men sukkelt nu maar weer
verder. En men hoopt dat de
kleinere boot, die Ged. Staten nu
willen bestellen, niet lang zal
uitblijven.
OVEZANDE. Zestien personen heb
ben hun E.H.B.O.-diploma ontvangen.
Dokter Wöstmann uit Kwadendamme,
die de afgelopen winter de cursus had
gegeven zei bij de uitreiking van de di
ploma's verheugd te zijn, dat Ovezande
nu een volwaardige E.H.B.O.-afdeling
bezit met 23 leden. Hij wees verder met
nadruk op de praktische oefening. Met
zang en declamatie gaven de zestien ge
slaagden een vrolijk tintje aan de bij
eenkomst. Geslaagd zijn: mevr. M. de
Baar-Rijk, mevr. M. Rijk-Verbeem, me
vr. C. Boonman-Boonman, mevr. C
Rentmeester-De Jonge, mevr. M. Gaak-
eer-Bakker, mevr. P. Huige-Boonman,
mevr. C. Koole-De Jong, mevr. T. Ro-
bijn-Nieuwenhuizen, mej. M. Boonman,
mej. J. Rijk, mej. J. Boonman, mej. C.
Padmos, mej. C, Vermeulen en de heren
J. Oosthoek, D. de Winter en E. van
't Westeinde.
Auto's zwaar beschadigd
TERNEUZEN. Op het kruispunt
van de Tramstraat en de Van Cant-
foortstraat zijn -tiwee personenauto's op
een ongenadige manier met elkaar in
aanraking gekomen. De wagens wer
den bestuurd door de heren M. M. V.
en P. G., beiden uit Terneuzen. Het on
geval gebeurde doordat de heer V. geen
voorrang verleende. De auto's werden
zwaar beschadigd, maar persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
BORSSELE. Hoewel de burgemees
ter van Borssele, de heer P. J. Domi
nicus op 30 juli jl. de pensioengerech
tigde leeftijd heeft bereikt en dientenge
volge met ingang van 1 augustus 1961
werd gepensioneerd zal hij als waarne
mend burgemeester voorlopig in functie
blijven. Hij legde daartoe in Middelburg
in handen van de Commissaris der Ko
ningin de eed af.
BORSSELE. Het negenjarig meisje
E. R. viel van de fiets, waarbij zij
haar kin bezeerde. Later bleek het toch
raadzaam doktershulp in te roepen. De
dag daarop bekwam haar zevenjarig
broertje eveneens een ongeluk. Bij
een poging om een landbouwwagen te
beklimmen kwam hij ten val. Het broer
tje liep daarbij een hersenschudding op.
Per ambulance werd de jongen naar het
ziekenhuis Oostwal te Goes gebracht.
De kinderen zijn afkomstig uit Wemel-
dinge en waren gelogeerd bij familie in
Borssele.
YERSEKE. De mosselexport is
zeer goed. Tot eind juli zijn ruim 65.000
tonnen mosselen aangevoerd, bijna al
len van de Waddenzee. De groei is dit
seizoen erg meegevallen. In Yerseke
denkt men ruim aan de vraag te kun
nen voldoen. Ook de kwaliteit van de
mosselen mag als zeer goed worden be
schouwd.
GOES. Aan het bouwpro
gramma van het proefstation voor
de fruitteelt in de volle grond te
Wilhelminadorp is voorlopig een
eind gekomen. Deze woorden zijn
te lezen in het keurig verzorgde
jaarverslag over 1960 van dit
proefstation, dat gisteren is ver
schenen. Het voormalige labora
torium werd verbouwd tot fruit
teeltvakschool, tevens ontvangst
gebouw met kantine.
Voor het nieuwe gedeelte van de
proeftuin, ter grootte van bijna zeven
hectare, werden proefplannen ontwor
pen. In het verslagjaar werd een aan
vang gemaakt met het werven van be
gunstigers. Het ligt in hét voornemen
proefstationdagen voor begunstigers te
organiseren.
De samenwerking met andere in
stellingen van onderzoek en de rijkstuin-
bouwvoorlichtingsdienst werd geconti
nueerd en uitgebreid. Verschillende ad
viezen werden verstrekt inzake de op
zet van proefnemingen en de inrichting
of vernieuwing van proeftuinen.
De resultaten van het bodemkundig
onderzoek werden samengevat in een
dissertatie van ir. J. Buteyn, getiteld
Bodembehandeling in de fruitteelt".
Het bodemkundig onderzoek, dat nu on
der leiding staat van ir. P. Delver, zal
sterker gericht worden op stikstof voe
ding van fruitgewassen, het optreden van
AXEL Aan de wekelijkse markt
van Axel was dit keer een bijzonder
tintje gegeven. Er werd namelijk een
zomerreclamemarkt georganiseerd,
waaraan een •nationaal standwerkers
concours verbonden was. Duizenden
Axelaren, Zeeuws-Vlamingen uit de om
geving en vakantiegangers zorgden voor
een grote drukte, die zich niet in het
minst manifesteerde bij de Axelse par
keerplaatsen. Opvallend was het grote
aantal Belgen en ook deze mensen heb
ben ertoe bijgedragen dat de verdien
sten op deze markt zeer goed waren.
De voorzitter van de Stichting Re
clamefonds Zeeuwse Markten, de heer
G. Scheele uit Terneuzen, 'vertelde ons
dat standwerkersconcoursen voor het
eerst officieel werden gehouden vlak na
de bevrijding. In Axel betwistten el
kaar nu vier heren en een dame de
overwinning. Voor de jury. bestaande
uit mevrouw Hooyman en de heren P.
G. v. d. Bosse en J. Dieleman was het
geen gemakkelijke taak de zegevieren'
de „prater" aan te wijzen, want alle
deelnemers bleken over uitstekende
kwaliteiten te beschikken om artikelen
aan de man te brengen. In hotel Porth
de Lozanne vond de prijsuitreiking
plaats, waarbij aanwezig waren o.a.
burgemeester M. K. v. Dijke, wethou
der M. L. M. IJsebaert als voorzitter
van de marktcommissie en de markt
meester, de heer J. v. d. Berge. Bur
gemeester Van Dijke reikte de prijzen
uit. Hij vond het bijzonder prettig een
Stichtenaar als winnaar te kunnen 'be
groeten.
De uitslag luidde: 1. N. Sormani,
Nieuw-Loosdrecht. 100 punten, 2. C. v.
Br-ummelen, Driebergen, 94 punten, 3.
C. Koldewijn, Amsterdam, 92,5 punten,
4. Mevrouw v. d. Kleij-v. Dijk, Utrecht,
91 punten, 5. C. Schoester, Goes,
punten.
VLISSINGEN. Charmant en
waardig zoals een fee betaamt
stapte gisteren de lieftallige
Scheldefee vergezeld van haar
twee hofdames en diverse hoge
Belgische autoriteiten de loop
plank van de „Flandria" af die
haar naar de Nederlandse Schel
destad had gevoerd. Nu was een
beter vertegenwoordigster van
het feeën-, prinsessen- en konin-
ginnenras ook moeilijk denkbaar
wanneer u bedenkt, dat deze
Scheldenimf in burger al met de
toepasselijke naam Lieve van
de Loo wordt aangesproken.
Als officiële afgevaardigde van
het Schelderijk Mercatoria be
vestigde zij Vlissingen als eind-
schakel in de lange Mercator-
keten die gesmeed werd in het
Belgische Rupermonde, dat alle
Scheldesteden verbindt met een
symbolische doch hechte band.
Begunstigd door het stralende weer en
onder luid klaroengeschal van een
viertal herauten stapte dan de lieve
Lieve aan land alwaar ze allerharte
lijkst werd ontvangen door de direc
teur van de provinciale V.V.V. de
heer G. W. Oskamp en wethouder W.
Poppe als vertegenwoordiger van het
Vlissingse gemeentebestuur. Nadat de
dames elk een prachtig boeket anjers
in ontvangst hadden genomen ging
het gezelschap naar de sociëteit van
het Nederlandse Loodswezen waar de
officiële ontvangst plaats vond.
Wethouder Poppe heette de fee in welge
kozen bewoordingen en met vele lo
vende bijvoeglijke naamwoorden wel
kom op een hier en daar zelfs lyri
sche wijze. Hij dankte voor de eer
die de stad te beurt was gevallen om
deel uit te mogen maken van het
Schelderijk Mercatoria, daar de
scheepvaart door de rivier altijd een
levendig bestanddeel had uitgemaakt
van het Vlissingse bestaan. Hij
schetste hierbij in het kort de histo
rie en prees zich gelukkig dat Vlis
singen op deze wijze zo hecht ver
honden werd met het Vlaamse land.
Want allereerst is het doei van dit
Mercatorketen de toeristische attractivi
teit van de Schelde en het Scheldeiand
meer naar voren te halen, want de
schoonheid van deze streek wordt wel
eens over het hoofd gezien, omdat men
allereerst aan scheepvaart en industrie
denkt.
De burgemeester van Rupermonde te
vens voorzitter van Mercatoria ir. A.
Poodts dankte voor alle prijzende woor
den en sprak de hoop uit dat de bond
steeds steviger zou worden. De dichter
Bert Peleman konservator van Merca
toria en artistiek directeur van Scaldia-
na te Rupermonde hield hierna even
eens een korte toespraak, waarin hij
nog verklapte dat de fee vier talen
vloeiend spreekt en pas afgestudeerd is
in Leuven.
Een leuke verrassing kregen de heren
Nadat de Scheldefee met haar
gevolg de „Flandria" verlaten had,
begaf het gezelschap zich op
weg naar de sociëteit van het Ne
derlandse Loodswezen. V.l.n.r.
wethouder W. Poppe in gezelschap
van de fee, de heer Ch. J. Gillis
sen Verschagen, met één van de
hofdames, de heer F. J. Smit en
burgemeester A. Poodts van
Rupermonde.
Oskamp, de Priester (voorzitter van de
plaatselijke V.V.V.) en wethouder Poppe
nog in de vorm van een onderscheiding
waarvan ze het bestaan niet vermoed
haddep om de eenvoudige reden dat hij
bij deze gelegenheid werd ingesteld. Ze
werden namelijk bij deze gelegenheid
„vereremerkt" met de orde van de dou-
den Schelvis, een buitengewone eer. De
„vereremerkt" met de orde van de gou-
jaar ook grootse plannen. Dan zal het
namelijk 450 jaar geleden zijn dat de
humamst en geograaf Gerardus Merca
tor te Rupermonde werd geboren. Alle
zeevarende naties waaronder zelfs Rus
land zullen dan een deputatie zenden die
bloemen zullen leggen bij het standbeeld
van deze grote persoonlijkheid.
bladval bij Golden Delicious en de be
strijding van ijzerchlorose.
De coördinatie van het onderzoek in
de kleinfruitteelt in het kader van de
„adviescommissie kleinfruit" ontwikkelt
zich gunstig. Naast de reeds bestaande
activiteiten van onderzoek in deze sec
tor werd in samenwerking met de
N.A.K.B. een aanvang -gemaakt met
een omvangrijk selectie-object voor ro
de en zwarte bessen.
Het onderzoek naar de mogelijkhe
den van harmonische bestrijding van pla
gen werd met kracht voortgezet. Hoe
wel de vooruitzichten voor een meer har
monische bestrijding voor de noodzake
lijke toepassing van voor de nuttige
insecten en mijten zo schadelijke meel-
dauwbestrijdingsmiddelen, vooralsnog
niet gunstig zijn, is voortzetting van dit
onderzoek voor de fruitteelt van het al
lergrootste belang.
De resistentie van spintmijten tegen
fosforesters vormt een steeds groter
probleem in de fruitteelt. Het onderzoek
omvatte o.m. het toetsen van een aan
tel nieuwe bestrijdingsmiddelen.
Een groot aantal proeven werd uit
gevoerd op het gebied van de chemische
onkruidbestrijding. Het onderzoek lever
de vooral voor de teelt van klein fruit
hoopgevende resultaten.
In het kader van de werkgroep
„plantsystemen, boomvormen, snoei-n
en uitbuigen" werd de invloed van hl-
snoeien op vruchtdracht en groei onder
zocht.
Een aanvang werd voorts gemaakt
met het onderzoek naar de mogelijkhe
den van stapelkisten en stapelborden in
het fruitteeltbedrijf.
Het proefstation en de beide proef
tuinen trokken weer veel bezoekers, zo
wel uit het binnenland als uit het bui
tenland. Het laboratorium en de proef
tuin te Wilhelminadorp werd door onge
veer 850 personen bezocht. (Nederlan
ders 550 en buitenlanders 300). Voor de
proeftuin te Kapelle waren deze cijfers
als volgt: totaal 1131 (Nederlanders 947
en buitenlanders 184).
In het afgelopen verslagjaar werd
tenslotte het aantal nieuwe rassen be
langrijk ingekrompen. Meer dan 20 ras
sen werden gerooid, omdat deze voor
verdere beproeving niet in aanmerking
komen. Thans bevinden zich op de
proeftuin nog 42 beproevenswaardige
rassen.
OOSTKAPELDE. De demonstratie
met politiehonden die zaterdagmiddag
op de speelweide bij het sportveld werd
gehouden trok grote belangstelling, niet
alleen van de dorpelingen, ook van de
badgasten.
Des avonds hield men de jaarlijkse
lampionnenoptocht, georganiseerd door
de VW „Mooi OostkapeÜe" en de plaat
selijke oranjevereniging. Helaas was de
deelneming niet evenredig aan de be
langstelling van het publiek. Voorgaan
de jaren was de interesse om mee te
lopen groter. Vooral de toeristen lieten
verstek gaan. Een klein excuus was
misschien dat het weer niet al te best
was.
Toch waren er enkele fraaie versie
ringen te bewonderen. De jury kende
een aantal prijzen toe. Bij de .groepen
verwierf de eerste prijs groep L.
Jobse met „Zoek 'de zon op" en groep
Don met „Marsmannetjes". Een twee
de prijs was voor groep J. den Hollan
der met „Hans en Grietje". Uitslag
versierde fietsen: le prijs: Piet de Rij
ke, 2e prijs Lidia Buitelaar, 3e prijs
Jan Coppoolse.
De muziekvereniging „Crescendo"
marcheerde aan h hetoofd van de stoet
door het dorp.
ZIERIKZEE. Het comité
„Zeeland presenteert" opent op 10
augustus het oester- en mossel
seizoen in Zierikzee met de vis
serijdag. De festiviteiten zullen
deze dag echter niet alleen om deze
geschaalde zeebewoners draaien,
want het middelpunt zal onge
twijfeld de mosselprinses zijn die
door haar charmante aanwezigheid
propaganda maakt voor dit zee
banket.
Om half tien 's morgens haalt <Je be
manning van de schepen haar af aan
het stadhuis, waarna de vloot om tien
uur zee kiest vanaf het Luitje voor de
rondvaart op de Oosterschelde. Tijdens
deze vaart zullen de eerste mosselen
opgevist worden, die in volle zee zul
len worden aangeboden door de mos
selprinses. Ongeveer kwart over twaalf
komt de vloot weer aan in de haven.
Om half twee worden kortebaan zwem
wedstrijden gehouden in de Nieuwe ha
ven, o.a. ook voor jongens en meisjes
van 1216 jaar. Half drie worden be
hendigheidswedstrijden te water gehou
den voor jongens van twaalf tot zestien
jaar.
Dan volgt één van de hoogtepunten
van deze dag, nl. het geeostumeerd
boegsprietlopen door de bemanning van
de vloot om 15.30.
Van 16 tot 18 uur wordt de prachtige
vismarkt in de Sint Domusstraat open
gesteld door de mosselprinses en be
staat de gelegenheid mosselen te eten
tegen een geringe vergoeding.
Verder staan nog op het programma
een brommerzoekrace, een rondgang
door de stad. een gecostumeerde be-
hendigheidsrit op het Havenplein, de
prijsuitreiking door de mosselprinses en
een waardig slot verzorgd door de Kon.
Harmonie „Kunst en Eer" met de
drumband.
Tot slot besloot de Scheldefee, die
zolang stil had moeten zitten luiste
ren naar alle toespraken de officiële
bijeenkomst met een charmant
speechje, een fee. waardig, waarop
een heildronk volgde op het welzijn
en de toekomst van Mercatoria. Na
een korte wandeling door de stad
scheepte de fee zich weer in naar
haar geboorteland Vlaanderen dat nu
weer hechter met Zeeland en in het
bijzonder Vlissingen verbonden is.
AXEL. Het kampeerseizoen is nog
niet voorbij, maar het is wel zeker dat
dit jaar een record aantal vakantiegan
gers zijn tenten (en caravans) in Axel
opgeslagen. Het zijn vooral onze
zuiderburen die de Axelse weiden zoch-
n niet ten onrechte, want het re
creatiegebied van de stad is een ideaal
„^fe'art?rrem- Misschien dat er zich
volgend jaar wat meer Nederlanders
laien zien.
BERGEN OP ZOOM. Op de hoek
van de Bosstraat en de Penstraat is een
personenauto bestuurd door de heer P
de H. uit St. Maartensdijk in aanrijding
gekomen met een bromfiets. De brom?
fietsbenjder J. van K. uit Zegge reed
door de Penstraat in de richting van de
Bosstraat hetgeen verboden is. Op het
moment dat Van K. begon te remmen,
slipte zijn bromfiets. Hij viel tegen d*
auto van H., doch kwam er met wsfl
kleerscheuren af. De auto en de brom-
fiets werden beschadigd.