Langere wachttijden bij het veer Kruiningen - Perkpolder Nieuwe boot beslist nodig Ook Aagtekerke krijgt een kampeerverordening TIJD VERDRIJVEN EN TIJD BESTEDEN Einde aan bouwprogramma proefstation fruitteelt Spreken was dit keer goud in Axel Lieve lijfde bij Mercatoria Een Scheldestad in CHAUFFEURS GAAN HEEL VROEG VAN HUIS De morgenstond heeft.... Langer wachten Perkpolder Steeds vroeger Verloren tijd GEMEENTERAAD VERGADERDE Alleen invoer te St. Annaland E.ILB.O.-diplom a's in Ovezande Burg. P. J. Dominicus blijft in Borssele Onfortuinlij fee logeetjes Goede zaken bij mosselexport KLEURIG JAARVERSLAG I960 Schelvisridders primeur voor Vlissingen Lyrische wethouder Schelvisorde Politiehonden en lampionoptocht Mosselprinses opent visserijdag in Zierikzee Kampeerders zoeken Axels recreatie Bromfiets tegen auto Dinsdag 8 augustus 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 PERKPOLDER. Op maandagochtend heeft voor de expediteurs uit Zeeuwsch-Vlaanderen, die de Westerschelde moeten oversteken, de morgenstond beslist geen goud in de mond. De heer Van Opdorp uit Sas van Gent, die met vijf zware wagens gisterochtend om tien voor zes uit Perkpolder werd overgezet naar Kruiningen sprak niet in poëtische trant over de gouden zon, noch over de zilveren randen, die bij het aanbreken van deze dag aan de donkere regen wolken, die boven de Schelde hingen werden geglansd. Geen goud en geen zilver. De dag was nog maar nauwelijks begonnen of expediteur Van Opdorp had al vijftig gulden strop, omdat tien van zijn mensen de tijd hadden moeten verdrijven in plaats van te kunnen besteden. Het is op het ogenblik druk aan het veer Kruiningen-Perkpolder. vooral op maandag- en op dinsdagochtend. De landbouwgewassen komen van het veld en de handel in stro is op het ogen blik vrij levendig. Dat kun je merken in Perkpolder. Veel meer dan in Breskens. De dienst Vlissingen-Breskens kent ook zijn pie ken, maar die ontstaan in de vakantie- tijd en op Belgische feestdagen. Dan ko men de personenauto's in lange rijen de grote veerboten op en af en vullen de passagiers en personenauto's, tenminste Vlissingen-Breskens is het veer voor passagiers en personenauto's tenminste in hoofdzaak voor deze groepen. Met Kruiningen-Perkpolder is het an ders gesteld. Dat is het veer voor het zware vervoer van handel, industrie en landbouw. Op het ogenblik .vindt, vooral in dé vroege ochtenduren, in Perkpolder en in Kruiningen maar in Perkpolder toch wel het meest een bijzonder groot aartbod plaats. Het was gisteroch tend in hoofdzaak vlas en stro, dat op de zware auto's, die stonden te wachten, was opgetast. Behalve dit seizoenver- voer, was er dan nog het normale ver voer van het Zeeuws-Vlaamse bedrijfs leven: er stonden bijv. om vier uur al vijf auto's van een suikerfabriek te wachten. Vooral op maandag en op dinsdag is het vervoersaanbod zeer aanzienlijk. Op maandag, omdat men de op zaterdag geladen vrachtwagens het land in stuurt, waar zij retourvracht krijgen voor Zeeuws-Vlaanderen en op dinsdag omdat op die dag veel vee uit Zeeuws- Vlaanderen naar de Rotterdamse markt wordt gebracht. Het veevervoer heeft op dinsdagochtend voorrang in Perkpol der. De expediteurs en de industriëlen uit Zeeuws-Vlaanderen zijn er van liever lede aan gewoon geraakt, dat hun auto's moeten wachten voor de aanlegstei gers der veerboten. De wachttijd moet echter niet te lang worden en men moet ervan overtuigd zijn dat het Provinciaal Bestuur van Zeeland zich beijvert om het wachten zo kort mogelijk te doen zijn. De wachttijden in Perkpolder en in Kruiningen zijn echter de laatste tijd weer langer geworden dan ongeveer twee jaar geleden het geval was. Gede puteerde Staten wisten ervan maar het college had van de minister van Verkeer en Waterstaat bericht ontvangen dat de veerhavens Kruiningen en Perkpolder zouden worden verbeterd en bovendien was het Provinciaal Bestuur van plan een nieuwe (grote) boot voor deze dienst aan te schaffen. Deze nieuwe boot zou van hetzelfde type zijn als de boten voor de dienst Vlissingen-Breskens, waardoor uitwisseling mogelijk zou zijn. In de verleden week gehouden ver gadering van de Zeeuwse staten heeft gedeputeerde Van Poelje echter me degedeeld dat de regering de plannen voor verbetering der havens heeft uit gesteld en dat dientengevolge ook geen groter schip kan worden besteld. Om financiële redenen en in verband met de spanning op de arbeidsmarkt meent Rijkswaterstaat het voornemen om de havens te verbeteren niet te kun nen uitvoeren. Het bedrijfsleven in Zeeuws-Vlaan deren spreekt van een bittere pil, die het te verwerken krijgt. Het motorschip „Prins Bernhard", dat gisterochtend om twintig minuten over vier uit Kruiningen vertrok, was door bekwame mannen van de PSD pre cies volgepakt, maar er bleven aan de Kruiningse kant tien vrachtwagens met vlas staan. Voor de „Prins Bernhard" waren deze wagens niettemin te hoog en daarom moesten zij wachten op de eerste vaart van de „Dordrecht" om twintig minuten over vijf. Een uur wachten dus. Tal van vrachtwagens hadden er echter, ook voor de „Prins Bernhard" vertrok, al een uur staan wachten. Er waren twee auto's bij, die om half twee 's nachts uit Den Briel waren vertrokken. Om twintig minuten voor zes gister ochtend stonden aan de Perkpolderse- kant reeds 26 vrachtauto's te wachten en de rij werd elke minuut langer. Het waren auto's van een suikerfabriek, vrachtwagens met vele soorten land bouwgewassen en het meest imposant waren de met stro beladen expeditiewa gens. Uit Zeeuws-Vlaanderen wordt veel stro vervoerd naar de Veluwe en op de terugweg nemen de auto's De bekende veerboot Kruiningen Perkpolder bij het verlaten van de Kruiningse haven. vlas mee uit de Flevopolder. Dit vlas wordt in Koewacht en omgeving ver werkt. De wachttijden in Perkpolder worden op maandag- en dinsdagochtend in deze tijd van het jaar elke week langer. Er zijn vrachtautobestuurders, die hun op zaterdag geladen auto zondags avonds laat in Perkpolder overbrengen, daarna zelf met de laatste boot terug gaan naar Zeeuwsch-Vlaanderen en 's maandagsochtends met de eerste boot weer naar Kruiningen vertrekken, waar zij de 'vorige avond hun vracht hebben geparkeerd. Een ideale oplossing is dat echter niet. Wie vooraan staat gaat in de regel het eerst mee en daarom proberen de chauffeurs de voorste plaats in te ne men. Men jaagt natuurlijk elkaar op en om maar vooraan te staan gaat men vroeg, heel vroeg, van huis. Er waren gisterochtend chauffeurs, die om twee uur uit Terneuzen, Sas van Gent en Axel waren vertrokken. Ze hadden een half uur achter het stuur gezeten en daarna, van half drie tot tien voor vijf het vertrek van de eerste boot hadden zij in Perkpolder staan wachten. Zij kwamen tenminste met die boot over en hoopten gistera vond met de laatste boot terug te keren, een partij vlas uit de Flevopolder mee brengend voor de industrie in Koewacht. Dan is de rit tenminste rendabel. Maar wie betaalt de wachttijden? De aanbieder van hef vervoer niet of nagenoeg niet. De expediteur kan de kosten nergens op verhalen. Wacht tijd is geldverlies. Hetzelfde geldt voor de industrieën, die hun artikelen met eigen vervoer naar de plaats van bestemming brengen. Ook zij kunnen de wachttijden van de chauffeurs niet in rekening brengen. Eén bedrijf had gisterochtend vijf wa gens in Perkpolder staan, bemand met in totaal tien personen. Zij moesten bij- AAGTEKERKE. Zo gemoedelijk en landelijk Aagtekerke nog lijkt, toch sluipen ook hier de kampeerprohlemen als schimmige onruststokers rond tus sen de vredige bwerenbehuizingen en nestelden zich tenslotte op de raadsta fel waar de vroede vaderen er ietwat mee verlegen bleken te zijn, want de meningen waren zeer verdeeld. Volgens het streekplan en het uitbreidingsplan was het kamperen tot nu toe niet toege staan maar de mogelijkheid ertoe kon wel geopend worden. Er zijn dit jaar wel enkele kampeerders in Aagtekerke doch het aantal is niet groot en het zijn .juist de mensen die rust zoeken en daarom liever niet naar Domburg gaan. Het gevaar bestaat echter dat er steeds meer zullen komen en dat dan mis standen ontstaan op het gebied van ac- commodaite of het veroorzaken van last. Volgens B. en W. was het daarom noodzakelijk dat er een kampeerveror dening kwamf omdat de planologische dienst het kamperen wil toestaan mits de grootte van de terreinen accommoda tie etc. nader wordt geregeld. De heren ER ZIJN TWEE problemen: tijd en geld. Dat zei gisterochtend de provin ciale secretaris van de Nederland se Bond van Protestants Christe lijke Beroepsvervoerders, de heer H P. I. de Jonge uit Goes, die om vier uur al aan de Veerhaven in Kruiningen stond om na te gaan of er werkelijk wachttijden werden gemaakt, die zo duurden als leden van de bond hadden verklaard. Wij verdrijven onze tijd inplaats van die te be steden", zeiden ze. De wachttijden kosten geld, maar bovendien naderhand nog weer extra tijd. De chauffeurs moeten namelijk bij hun vertrek het rijtijdenboekje en na een bepaalde tijd achter het stuur te hebben gezeten, moet een ver plichte rustperiode beginnen. Gaat men echter om twee uur 's nachts van huis om maar de eerste te zijn, die in Perkpolder aankomt, dan begint in feite de werkdag veel te vroeg. De chauffeurs zou den eigenlijk nog twee uur langer kunnen slapen. Als gevolg van het extra vroege vertrek en het (on rendabele! wachten begint echter de wettelijk verplichte rustperio de al nadat een veel geringer prestatie is geleverd dan de chauffeur zélf wilde. Hij kan er echter niets aan doen. De problemen, waarmee on ze vervoerders zitten zijn niet gering, zegt de heer De Jonge. Het veer Kruiningen-Perkpolder is voor het economisch leven van Zeeuwsch-Vlaanderen van buiten gewoon grote betekenis. En daar om... Dan komt weer het verlangen naar grotere boten, een verlan gen, dat ook het Provinciaal Be stuur koestert, doch helaas nog niet In daden heeft kunnen omzet ten. Van de zijde van de Provinciale Stoombootdiensten vernamen wij nog, dat de drukte op de dienst Kruiningen-Perkpolder op maan dag en dinsdag aanmerkelijk gro ter is dan op andere da-gen. Het seizoen beïnvloedt de wachttijden op het ogenblik ook ongunstig, deelde men ons op het hoofdkan toor van de PSD in Vlissingen mede en men beklemtoonde dat de dienst Kruiningen-Perkpolder vooral voor het vrachtvervoer van grote betekenis is. S. de Visser en S. Verhage verklaarden zich absoluut tegen het verlenen van ■kampvergunningen, omdat ze vreesden dat toestanden als in Domburg zouden ontstaan en de zaak misschien uit de hand zou kunnen lopen. De rust zou -hiermee uit het dorp verdwijnen, aldus de heer Verhage. Wethouder P. de Vis ser zag het echter niet zo somber. „Wanneer de terreinen niet te groot worden, hoeft het niet uit de -hand te lopen en bovendien -brengen de -kam peerders een niet te onderschatten fi nancieel voordeel mee", aldus de heer De Visser. Ondanks alle tegenwerpin gen werd na stemming het voorstel van B. en W. ten slotte met vier tegen drie stemmen aangenomen. Ook de „ijdens- geschiedenis". zoals -burgemeester J. Geuze het uitdrukte, van de schatting van de gronden in het uitbreidingsplan oost kwam weer ter sprake. Na vele toe lichtingen en bestuderingen etc. is het resultaat tot nu toe nihil gebleven. B. en W. stelden voor dit keer nog niet tot onteigening over te gaan doch een aan vraag in te dienen bij G.S. om tot her schatting te mogen overgaan. De raad ging hiermee accoord. Een voorstel om ■bij te dragen in de stichtings- en onder houdskosten riolering gemeente Dom burg ten behoeve van het uitbreidings plan noord -werd eveneens aangenomen. Van het architectenbureau Rapange te Amsterdam werd een begroting ontvan gen dat de kosten voor het opmeten e.d. ten -behoeve van de restauratie van de toren een bedrag van ongeveer 4500 gulden zou vergen. Het voorstel om dit bedrag in rekening te brengen op de ka- pitaalsdienst werd na enige discussie aangenomen. Een aanvraag van de school van de gereformeerde gemeente om een financiële bijdrage van ruim zeshonderd gulden ten behoeve van leer middelen werd eveneens goedgekeurd. Het recht voor aansluiting op riolering dat tot nu toe slechts vier gulden -be droeg. werd drastisch verhoogd, n.l. tot 25 gulden. Het voorstel om de straat verlichting uit te voeren overeenkom stig het advies van de P.Z.E.M. werd ten slotte eveneens zonder verdere -be spreking aangenomen. ST. ANNALAND. Gedurende de maand juli kwamen in de nieuwe Sint- Annalandse haven niet minder dan 15 motorschepen met in totaal 4650 ton ma terialen lossen, terwijl in dezelfde maand vijf sleepschepen met een geza menlijke tonnage van 5576 ton eveneens materiaal aanvoerden. In totaal dus in de maand juli een invoer van 10.226 ton. Opmerkelijk dus in de maand juli alles aanvoer. Verwacht wordt, dat de maand augustus ook uitvoer zal vertonen, na melijk van graan en mogelijk van aard appelen. na drie uur wachten. De strop aan ar beidsloon is niet moeilijk te berekenen: ongeveer zestig gulden. Nog groter is echter de strop, als men 's ochtends met de boot, die men zich had voorgesteld, niet mee kan. Dan gebeurt het meer malen, dat het 's avonds te laat wordt om met de retourvracht nog tijdig Kruiningen te bereiken. Het Zeeuwsch-Vlaamse be drijfsleven had echter tot voor kort hoop op verbetering: de nieuwe grote boot. Die hoop is sinds de statenvergadering van 1 augustus in rook opgegaan. Men sukkelt nu maar weer verder. En men hoopt dat de kleinere boot, die Ged. Staten nu willen bestellen, niet lang zal uitblijven. OVEZANDE. Zestien personen heb ben hun E.H.B.O.-diploma ontvangen. Dokter Wöstmann uit Kwadendamme, die de afgelopen winter de cursus had gegeven zei bij de uitreiking van de di ploma's verheugd te zijn, dat Ovezande nu een volwaardige E.H.B.O.-afdeling bezit met 23 leden. Hij wees verder met nadruk op de praktische oefening. Met zang en declamatie gaven de zestien ge slaagden een vrolijk tintje aan de bij eenkomst. Geslaagd zijn: mevr. M. de Baar-Rijk, mevr. M. Rijk-Verbeem, me vr. C. Boonman-Boonman, mevr. C Rentmeester-De Jonge, mevr. M. Gaak- eer-Bakker, mevr. P. Huige-Boonman, mevr. C. Koole-De Jong, mevr. T. Ro- bijn-Nieuwenhuizen, mej. M. Boonman, mej. J. Rijk, mej. J. Boonman, mej. C. Padmos, mej. C, Vermeulen en de heren J. Oosthoek, D. de Winter en E. van 't Westeinde. Auto's zwaar beschadigd TERNEUZEN. Op het kruispunt van de Tramstraat en de Van Cant- foortstraat zijn -tiwee personenauto's op een ongenadige manier met elkaar in aanraking gekomen. De wagens wer den bestuurd door de heren M. M. V. en P. G., beiden uit Terneuzen. Het on geval gebeurde doordat de heer V. geen voorrang verleende. De auto's werden zwaar beschadigd, maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. BORSSELE. Hoewel de burgemees ter van Borssele, de heer P. J. Domi nicus op 30 juli jl. de pensioengerech tigde leeftijd heeft bereikt en dientenge volge met ingang van 1 augustus 1961 werd gepensioneerd zal hij als waarne mend burgemeester voorlopig in functie blijven. Hij legde daartoe in Middelburg in handen van de Commissaris der Ko ningin de eed af. BORSSELE. Het negenjarig meisje E. R. viel van de fiets, waarbij zij haar kin bezeerde. Later bleek het toch raadzaam doktershulp in te roepen. De dag daarop bekwam haar zevenjarig broertje eveneens een ongeluk. Bij een poging om een landbouwwagen te beklimmen kwam hij ten val. Het broer tje liep daarbij een hersenschudding op. Per ambulance werd de jongen naar het ziekenhuis Oostwal te Goes gebracht. De kinderen zijn afkomstig uit Wemel- dinge en waren gelogeerd bij familie in Borssele. YERSEKE. De mosselexport is zeer goed. Tot eind juli zijn ruim 65.000 tonnen mosselen aangevoerd, bijna al len van de Waddenzee. De groei is dit seizoen erg meegevallen. In Yerseke denkt men ruim aan de vraag te kun nen voldoen. Ook de kwaliteit van de mosselen mag als zeer goed worden be schouwd. GOES. Aan het bouwpro gramma van het proefstation voor de fruitteelt in de volle grond te Wilhelminadorp is voorlopig een eind gekomen. Deze woorden zijn te lezen in het keurig verzorgde jaarverslag over 1960 van dit proefstation, dat gisteren is ver schenen. Het voormalige labora torium werd verbouwd tot fruit teeltvakschool, tevens ontvangst gebouw met kantine. Voor het nieuwe gedeelte van de proeftuin, ter grootte van bijna zeven hectare, werden proefplannen ontwor pen. In het verslagjaar werd een aan vang gemaakt met het werven van be gunstigers. Het ligt in hét voornemen proefstationdagen voor begunstigers te organiseren. De samenwerking met andere in stellingen van onderzoek en de rijkstuin- bouwvoorlichtingsdienst werd geconti nueerd en uitgebreid. Verschillende ad viezen werden verstrekt inzake de op zet van proefnemingen en de inrichting of vernieuwing van proeftuinen. De resultaten van het bodemkundig onderzoek werden samengevat in een dissertatie van ir. J. Buteyn, getiteld Bodembehandeling in de fruitteelt". Het bodemkundig onderzoek, dat nu on der leiding staat van ir. P. Delver, zal sterker gericht worden op stikstof voe ding van fruitgewassen, het optreden van AXEL Aan de wekelijkse markt van Axel was dit keer een bijzonder tintje gegeven. Er werd namelijk een zomerreclamemarkt georganiseerd, waaraan een •nationaal standwerkers concours verbonden was. Duizenden Axelaren, Zeeuws-Vlamingen uit de om geving en vakantiegangers zorgden voor een grote drukte, die zich niet in het minst manifesteerde bij de Axelse par keerplaatsen. Opvallend was het grote aantal Belgen en ook deze mensen heb ben ertoe bijgedragen dat de verdien sten op deze markt zeer goed waren. De voorzitter van de Stichting Re clamefonds Zeeuwse Markten, de heer G. Scheele uit Terneuzen, 'vertelde ons dat standwerkersconcoursen voor het eerst officieel werden gehouden vlak na de bevrijding. In Axel betwistten el kaar nu vier heren en een dame de overwinning. Voor de jury. bestaande uit mevrouw Hooyman en de heren P. G. v. d. Bosse en J. Dieleman was het geen gemakkelijke taak de zegevieren' de „prater" aan te wijzen, want alle deelnemers bleken over uitstekende kwaliteiten te beschikken om artikelen aan de man te brengen. In hotel Porth de Lozanne vond de prijsuitreiking plaats, waarbij aanwezig waren o.a. burgemeester M. K. v. Dijke, wethou der M. L. M. IJsebaert als voorzitter van de marktcommissie en de markt meester, de heer J. v. d. Berge. Bur gemeester Van Dijke reikte de prijzen uit. Hij vond het bijzonder prettig een Stichtenaar als winnaar te kunnen 'be groeten. De uitslag luidde: 1. N. Sormani, Nieuw-Loosdrecht. 100 punten, 2. C. v. Br-ummelen, Driebergen, 94 punten, 3. C. Koldewijn, Amsterdam, 92,5 punten, 4. Mevrouw v. d. Kleij-v. Dijk, Utrecht, 91 punten, 5. C. Schoester, Goes, punten. VLISSINGEN. Charmant en waardig zoals een fee betaamt stapte gisteren de lieftallige Scheldefee vergezeld van haar twee hofdames en diverse hoge Belgische autoriteiten de loop plank van de „Flandria" af die haar naar de Nederlandse Schel destad had gevoerd. Nu was een beter vertegenwoordigster van het feeën-, prinsessen- en konin- ginnenras ook moeilijk denkbaar wanneer u bedenkt, dat deze Scheldenimf in burger al met de toepasselijke naam Lieve van de Loo wordt aangesproken. Als officiële afgevaardigde van het Schelderijk Mercatoria be vestigde zij Vlissingen als eind- schakel in de lange Mercator- keten die gesmeed werd in het Belgische Rupermonde, dat alle Scheldesteden verbindt met een symbolische doch hechte band. Begunstigd door het stralende weer en onder luid klaroengeschal van een viertal herauten stapte dan de lieve Lieve aan land alwaar ze allerharte lijkst werd ontvangen door de direc teur van de provinciale V.V.V. de heer G. W. Oskamp en wethouder W. Poppe als vertegenwoordiger van het Vlissingse gemeentebestuur. Nadat de dames elk een prachtig boeket anjers in ontvangst hadden genomen ging het gezelschap naar de sociëteit van het Nederlandse Loodswezen waar de officiële ontvangst plaats vond. Wethouder Poppe heette de fee in welge kozen bewoordingen en met vele lo vende bijvoeglijke naamwoorden wel kom op een hier en daar zelfs lyri sche wijze. Hij dankte voor de eer die de stad te beurt was gevallen om deel uit te mogen maken van het Schelderijk Mercatoria, daar de scheepvaart door de rivier altijd een levendig bestanddeel had uitgemaakt van het Vlissingse bestaan. Hij schetste hierbij in het kort de histo rie en prees zich gelukkig dat Vlis singen op deze wijze zo hecht ver honden werd met het Vlaamse land. Want allereerst is het doei van dit Mercatorketen de toeristische attractivi teit van de Schelde en het Scheldeiand meer naar voren te halen, want de schoonheid van deze streek wordt wel eens over het hoofd gezien, omdat men allereerst aan scheepvaart en industrie denkt. De burgemeester van Rupermonde te vens voorzitter van Mercatoria ir. A. Poodts dankte voor alle prijzende woor den en sprak de hoop uit dat de bond steeds steviger zou worden. De dichter Bert Peleman konservator van Merca toria en artistiek directeur van Scaldia- na te Rupermonde hield hierna even eens een korte toespraak, waarin hij nog verklapte dat de fee vier talen vloeiend spreekt en pas afgestudeerd is in Leuven. Een leuke verrassing kregen de heren Nadat de Scheldefee met haar gevolg de „Flandria" verlaten had, begaf het gezelschap zich op weg naar de sociëteit van het Ne derlandse Loodswezen. V.l.n.r. wethouder W. Poppe in gezelschap van de fee, de heer Ch. J. Gillis sen Verschagen, met één van de hofdames, de heer F. J. Smit en burgemeester A. Poodts van Rupermonde. Oskamp, de Priester (voorzitter van de plaatselijke V.V.V.) en wethouder Poppe nog in de vorm van een onderscheiding waarvan ze het bestaan niet vermoed haddep om de eenvoudige reden dat hij bij deze gelegenheid werd ingesteld. Ze werden namelijk bij deze gelegenheid „vereremerkt" met de orde van de dou- den Schelvis, een buitengewone eer. De „vereremerkt" met de orde van de gou- jaar ook grootse plannen. Dan zal het namelijk 450 jaar geleden zijn dat de humamst en geograaf Gerardus Merca tor te Rupermonde werd geboren. Alle zeevarende naties waaronder zelfs Rus land zullen dan een deputatie zenden die bloemen zullen leggen bij het standbeeld van deze grote persoonlijkheid. bladval bij Golden Delicious en de be strijding van ijzerchlorose. De coördinatie van het onderzoek in de kleinfruitteelt in het kader van de „adviescommissie kleinfruit" ontwikkelt zich gunstig. Naast de reeds bestaande activiteiten van onderzoek in deze sec tor werd in samenwerking met de N.A.K.B. een aanvang -gemaakt met een omvangrijk selectie-object voor ro de en zwarte bessen. Het onderzoek naar de mogelijkhe den van harmonische bestrijding van pla gen werd met kracht voortgezet. Hoe wel de vooruitzichten voor een meer har monische bestrijding voor de noodzake lijke toepassing van voor de nuttige insecten en mijten zo schadelijke meel- dauwbestrijdingsmiddelen, vooralsnog niet gunstig zijn, is voortzetting van dit onderzoek voor de fruitteelt van het al lergrootste belang. De resistentie van spintmijten tegen fosforesters vormt een steeds groter probleem in de fruitteelt. Het onderzoek omvatte o.m. het toetsen van een aan tel nieuwe bestrijdingsmiddelen. Een groot aantal proeven werd uit gevoerd op het gebied van de chemische onkruidbestrijding. Het onderzoek lever de vooral voor de teelt van klein fruit hoopgevende resultaten. In het kader van de werkgroep „plantsystemen, boomvormen, snoei-n en uitbuigen" werd de invloed van hl- snoeien op vruchtdracht en groei onder zocht. Een aanvang werd voorts gemaakt met het onderzoek naar de mogelijkhe den van stapelkisten en stapelborden in het fruitteeltbedrijf. Het proefstation en de beide proef tuinen trokken weer veel bezoekers, zo wel uit het binnenland als uit het bui tenland. Het laboratorium en de proef tuin te Wilhelminadorp werd door onge veer 850 personen bezocht. (Nederlan ders 550 en buitenlanders 300). Voor de proeftuin te Kapelle waren deze cijfers als volgt: totaal 1131 (Nederlanders 947 en buitenlanders 184). In het afgelopen verslagjaar werd tenslotte het aantal nieuwe rassen be langrijk ingekrompen. Meer dan 20 ras sen werden gerooid, omdat deze voor verdere beproeving niet in aanmerking komen. Thans bevinden zich op de proeftuin nog 42 beproevenswaardige rassen. OOSTKAPELDE. De demonstratie met politiehonden die zaterdagmiddag op de speelweide bij het sportveld werd gehouden trok grote belangstelling, niet alleen van de dorpelingen, ook van de badgasten. Des avonds hield men de jaarlijkse lampionnenoptocht, georganiseerd door de VW „Mooi OostkapeÜe" en de plaat selijke oranjevereniging. Helaas was de deelneming niet evenredig aan de be langstelling van het publiek. Voorgaan de jaren was de interesse om mee te lopen groter. Vooral de toeristen lieten verstek gaan. Een klein excuus was misschien dat het weer niet al te best was. Toch waren er enkele fraaie versie ringen te bewonderen. De jury kende een aantal prijzen toe. Bij de .groepen verwierf de eerste prijs groep L. Jobse met „Zoek 'de zon op" en groep Don met „Marsmannetjes". Een twee de prijs was voor groep J. den Hollan der met „Hans en Grietje". Uitslag versierde fietsen: le prijs: Piet de Rij ke, 2e prijs Lidia Buitelaar, 3e prijs Jan Coppoolse. De muziekvereniging „Crescendo" marcheerde aan h hetoofd van de stoet door het dorp. ZIERIKZEE. Het comité „Zeeland presenteert" opent op 10 augustus het oester- en mossel seizoen in Zierikzee met de vis serijdag. De festiviteiten zullen deze dag echter niet alleen om deze geschaalde zeebewoners draaien, want het middelpunt zal onge twijfeld de mosselprinses zijn die door haar charmante aanwezigheid propaganda maakt voor dit zee banket. Om half tien 's morgens haalt <Je be manning van de schepen haar af aan het stadhuis, waarna de vloot om tien uur zee kiest vanaf het Luitje voor de rondvaart op de Oosterschelde. Tijdens deze vaart zullen de eerste mosselen opgevist worden, die in volle zee zul len worden aangeboden door de mos selprinses. Ongeveer kwart over twaalf komt de vloot weer aan in de haven. Om half twee worden kortebaan zwem wedstrijden gehouden in de Nieuwe ha ven, o.a. ook voor jongens en meisjes van 1216 jaar. Half drie worden be hendigheidswedstrijden te water gehou den voor jongens van twaalf tot zestien jaar. Dan volgt één van de hoogtepunten van deze dag, nl. het geeostumeerd boegsprietlopen door de bemanning van de vloot om 15.30. Van 16 tot 18 uur wordt de prachtige vismarkt in de Sint Domusstraat open gesteld door de mosselprinses en be staat de gelegenheid mosselen te eten tegen een geringe vergoeding. Verder staan nog op het programma een brommerzoekrace, een rondgang door de stad. een gecostumeerde be- hendigheidsrit op het Havenplein, de prijsuitreiking door de mosselprinses en een waardig slot verzorgd door de Kon. Harmonie „Kunst en Eer" met de drumband. Tot slot besloot de Scheldefee, die zolang stil had moeten zitten luiste ren naar alle toespraken de officiële bijeenkomst met een charmant speechje, een fee. waardig, waarop een heildronk volgde op het welzijn en de toekomst van Mercatoria. Na een korte wandeling door de stad scheepte de fee zich weer in naar haar geboorteland Vlaanderen dat nu weer hechter met Zeeland en in het bijzonder Vlissingen verbonden is. AXEL. Het kampeerseizoen is nog niet voorbij, maar het is wel zeker dat dit jaar een record aantal vakantiegan gers zijn tenten (en caravans) in Axel opgeslagen. Het zijn vooral onze zuiderburen die de Axelse weiden zoch- n niet ten onrechte, want het re creatiegebied van de stad is een ideaal „^fe'art?rrem- Misschien dat er zich volgend jaar wat meer Nederlanders laien zien. BERGEN OP ZOOM. Op de hoek van de Bosstraat en de Penstraat is een personenauto bestuurd door de heer P de H. uit St. Maartensdijk in aanrijding gekomen met een bromfiets. De brom? fietsbenjder J. van K. uit Zegge reed door de Penstraat in de richting van de Bosstraat hetgeen verboden is. Op het moment dat Van K. begon te remmen, slipte zijn bromfiets. Hij viel tegen d* auto van H., doch kwam er met wsfl kleerscheuren af. De auto en de brom- fiets werden beschadigd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3