botirguw
Dreigbrief steun voor
gigantisch
havenplan
in hamburg
aan
Alle hoge omes
voeren mee
Italiaanse ambtenaar
met „privé-legertje
r
ADOELA SPREEKT
KRACHTIGE TAAL
Volmacht van Lagerhuis
voor onderhandelingen
JUBILERENDE ZEEKADETTEN MET
VERBLUFFENDE DEMONSTRATIE
Stroom viel uit in
Lijnbaanskwartier
Geruchten over oliecontract als oorzaak van strijd
PARTISANENLEIDER
WERD GROOT
MAN
IN f
BIDDEN-OOSTEN
Tennisprofs gaan „jongleren"
Minister Seebohm:
1 Sa
Dodencel
Partisanen
Likwidatie
Zestig procent
Grootste succes
„Congo blijft neutraal"
ENGELANDS TOETREDING TOT DE E.E.G.
Vrijdag 4 augustus 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pae. 6
Het gaat in geheel Noord-Afrika om meer dan alleen het zelfstandig worden van jonge
staten. Bij herhaling duikt sinds de gevechten om Bizerta de naam op van Enrico Mattei,
directeur van de Italiaanse maatschappij, die het monopolie heeft voor de winning van
olie in Italië. Zijn activiteit beperkt zich niet alleen tot Italië. Door zijn toedoen kregen
zijn eigen of door hem nieuw opgerichte maatschappijen concessies in Egypte, in Irak, in
Marokko:
Nu ook wordt zijn naam genoemd in verhand met de olierijkdommen, waarop Alge
rije en Tunis hopen, mocht Frankrijk zijn posities in de Sahara moeten opgeven. Reeds
zou hij een tot in bijzonderheden uitgewerkte aanbieding aan Tunesië hebben gedaan;
door de Franse terroristen is hij met de dood bedreigd.
Eiste** Bïei*wsöies*$t
Enrico Mattei. Uu
liaanse aïiemagnaat, is <ioor 4#
.liter»? rechtse Franse •organtsati»
v;aij terroristen ter dood ^voroor-
eeld. Deze organisatie heeft iti&ex
i|d ook de hand gei# in
Moord op de burgemeester var
Enrico Mattei: vechter
aan het oliefront
«loor Joachim J oosten
ENRICO MATTEI IS EEN 55-JARIGE ITALIAAN, die als jongeman kans zag om van looiersknecht tot
fabrieksdirecteur te promoveren, die van een ten ondergang gedoemde onderneming een bedrijf van
vitaal belang voor de Italiaanse economie wist të maken en die kans zag in enkele jaren een bekend
man in het midden-Oosten te worden. Hij werd de grote vriend van alle „onderontwikkelde" gebieden,
die naar economische zelfstandigheid streven en hij heeft weinig respect voor wetten en formele
afspraken. Zijn tomeloze energie zoekt over de hele wereld naar mogelijkheden en heeft hij ze gevonden,
dan zal hij ze uitbuiten, al moet hij zich met een privéleger een weg banen door bureaucratie en tradities.
Zijn speciale terrein ligt op de olievelden van Italië en het midden-Oosten.
ïu een brief aan de oöewtajgoa.
Me aas het hoofd staar van de lib
\aanse oliemaatschappij E.H.I,
MrM Mattel beschuldigd vm an*
Ffanse activiteiten in de olieveld
k(an Noord-Aftika en het Mickles-Oe
ku-
Enrico Mattei werd in de woeste
Abruzzen van midden-Italië geboren.
Zijn vader was een oppassende, maar
arme carabiniere en toen Enrico veer
tien jaar was moest hij zijn eigen bo
terham gaan verdienen. Mattei be
gon zijn loopbaan als hulpje in een
verffabriek, werd vervolgens leerlooier
en zat binnen een paar jaar op de
directiestoel van de looierij. In 1929
verhuisde hij naar Milaan, vertegen
woordigde een apparatenfabriek en be
gon, toen hij voldoende geld had over
gespaard. een fabriekje in chemische
produkten. Toen hij goed op weg was
om in Milaan een welvarend fabrikant
te worden, brak de tweede wereldoor
log uit.
In 1943 werd Mattei lid van de anti
fascistische beweging. Toen de oorlog
ten einde liep had hij het commando
over tachtigduizend partisanen. Twee
maal werd hij door Mussolini's zwart-
hemden gearresteerd; twee keer wist
hij te ontsnappen, een keer uit de
dodencel.
Na de oorlog ontving hij uit handen
van generaal Mark Clark de Zilve
ren Ster en door de naoorlogse rege
ring in Italië werd hij als beloning
voor zijn prestaties als partisanen-
commandant benoemd tot eerste direc
teur van de AGIP, een oliemaat
schappij, die Mussolini had opgericht
met de opdracht in Italiaanse bodem
naar olie en aardgas te zoeken.
De AGIP was dus een staatsbe
drijf en in 1946 bepaalde de regering,
dat evenals in Nederland alle bo
demschatten eigendom van de staat
waren. In afwijking met Nederland,
kan de Italiaanse regering echter aan
binnen- en buitenlandse ondernemingen
concessies verlenen.
Mattei voelde echter meer voor een
levenspositie. HijJ was er van over
tuigd, dat in de Povlakte grote hoe
veelheden aardgas en olie in de grond
moesten zitten. De order om de AGIP
te liquideren verdween in de papier
mand en Mattei begon met een klein
groepje geestdriftige experts naar olie
en aardgas te zoeken.
Er volgden enkele spannende maan
den. In maart 1946 had het'groepje
succes: Bij Caviaga, ten zuidwesten
van Milaan, werd een grote hoeveel
heid aardgas aangeboord: de tweede
bron bij Ripalta werd kort daarop be
reikt. Dit waren aardige resultaten,
maar het pleit om het bestaansrecht
van de AGIP was nog niet gewonnen.
De overwinning kwam drie jaar later,
toen Enrico en zijn mannen grote re
servoirs, koolwaterstofgas, aardgas en
de eerste Italiaanse olie ontdekten.
Totdat Mattei directeur werd, had
de AGIP nog nooit enig resultaat ge
boekt en de Italiaanse regering gaf
Enrico bij zijn ambtsaanvaarding de
opdracht de hele onderneming zo snel
en geruisloos mogelijk te liquideren.
Van onze scheepvaartredacteur
UOLLANDSCHE RADING In
het fraai gelegen Marine-oplei
dingskamp in Hollandsche Ra
ding bij Hilversum beleven 227
zeekadetten met sport en spel dè
tien dagen van het jaar. Als gasten
van de Koninklijke Marine zijn
zij de deelnemers aan het zomer
kamp van het Zeekadettenkorps Ne
derland, dat gisteren bijzonder reliëf
heeft gegeven aan zijn twaalf en
een half jarig bestaan.
leder, die nauw is betrokken bij de
ze jeugdorganisatie, beseft de betrek
kelijke waarde van dit prille jubi
leum. Toch moet er een diepere ach
tergrond zijn als bij zo'n gelegenheid
de vlagofficier materieel vice-admi-
raal A. J. van der Schatte Olivier, de
schout bij nacht mr. A. N. baron De
Vos van Steenwijk en de vice-voorzit-
ter van de Koninklijke Nederlandsche
Reedersvereeniging de heer H. Ha-
rinck, aanwezig zijn.
Mr. J. J. Oyevaar, voorzitter van
het Zeekadettenkorps. liet zijn gedach
ten gaan over het doel van deze ver
eniging: ..Wij willen jongelui van der
tien tot achttien jaar de weg naar de
zee wijzen. Ons volkskarakter wordt
nu eenmaal bepaald door ons gezicht
naar de zee, door onze Atlantische ge-
lichtheid. Dat zou in de verdrukking
kunnen komen door de invloed van de
industrie, die in de jongste twintig ja
ren veel sterker dan voorheen is ge
worden."
In wijder verband gezien, zo ver
volgde mr. Oyevaar: Nederland hoort
niet thuis in een continentaal stelsel.
Daarom is ook door velen in ons land
de Europese Economische Gemeen
schap schoorvoetend aanvaard. Hun
bekroop de vrees opgesloten te gera
ken binnen de tariefmtiren van de zes
continentale landen van de E.E.G. Om
die reden juich ik het besluit van de
Engelse regering toe om besprekingen
te voeren over aansluiting bij de
E.E.G."
,,Het Zeekadettenkorps wil de jeugd
in de gelegenheid stellen aan hun
drang naar de zee ruimte te geven",
aldus de voorzitter. ..Het is geen ver
loren zaak als de jongelui tenslotte
toch aan de wal blijven. Als het Zee
kadettenkorps rendement geeft door
dat het jonge personeelsleden ver
schaft aan koopvaardij en marine dan
is dat prettig. Als dat niet het geval
zou zijn, betekent het geen ..total loss".
De jongens leren er veel, waarvan zij
ook in andere betrekkingen plezier
kunnen hebben."
Succes
Ltz. I. speciale diensten W. C. Le-
maire. secretaris en kampleider van
het korps, produceerde cijfers, waar
uit bleek dat deze gezelligheidsvereni
ging ongetwijfeld succes heeft met
haar streven. Tot eind vorig jaar had
den 443 zeekadetten gehoor gegeven
aan de roepstem van de zee. Dit aan
tal maakte ongeveer veertig procent
uit van alle leden, die om een of an
dere reden de negen plaatselijke
korpsen verlieten.
Bijna de helft (213) vond een plaats
bij de koopvaardij, honderd kwamen
bij de Koninklijke Marine, 29 ambi
eerden de sleepvaart en 191 zeekadet
ten gingen studeren op zeevaart- en
machinistenscholen. Ongeveer drie
kwart van het totaal kwam in een la
gere rang aan boord. De reders heb
ben de ervaring, dat de vroegere zee
kadetten zeer bruikbare krachten zijn.
De situatie is op het ogenblik, dat
de afdelingen wachtlijsten van adspi-
rant leden hebben. De accommodatie
legt een beperking op aan het leden
tal. Een zeekadettenkorps zonder schip
is eigenlijk niet denkbaar, maar zulk
een schip mag ook niet worden over
bevolkt.
Het verkrijgen van een schip is geen
eenvoudige zaak. Daarvoor is men
aangewezen op de schepen, die de
Koninklijke Marine afvoert. De mari
ne toont volop bereidwilligheid, maar
daarmee blijkt elke hinderpaal niet
overwonnen. Er zijn andere instanties,
die er langer over moeten nadenken
Dit belemmert de groei van het Zee
kadettenkorps Nederland. Er zijn ini
tiatieven voor oprichting van afdelin
gen te Den Helder, Maastricht en Hel-
levoetsluis. Het lijkt evenwel bezwaar
lijk er gestalte aan te geven als daar
niet de beschikking over een schip kan
worden gegeven.
Het Zeekadettenkorps kampt nog
met een tweede moeilijkheid. Het zou
graag meer mensen willen hebben, die
bereid zijn (evenals alle anderen) con
amore als leider op te treden. Het
gaat om hen. die de jongens weg
wijs kunnen maken in de zeevaart
van schiemannen tot nautisch-techni-
sche kennis en die hun gevoel voor
orde en stijl kunnen bijbrengen.
Het moet een dankbare taak zijn.
Gisteren althans hebben de jubileren
de zeekadetten op verbluffende wijze
laten zien hoever zij het hebben ge
bracht in kennis van seinen en kaart
lezen, in vaardigheid van splitsen en
knopen en in behendigheid bij het zei
len. Alle „hoge omes" keken toe en
voeren mee!
Terwijl buitenlandse oliemaatschap
pijen naarstig de ministeries van Ro
me trachtten te bewegen tot het afge
ven van concessies, ging Enrico Mat
tei in de Povlakte onverdroten verder.
Hij had nu wel aardgas gevonden,
maar er moesten pijpleidingen komen
om het gas naar de fabrieken en de
grote steden te brengen. Bij het aan
leggen van de pijpleidingen liet Mat
tei zich niet door wettelijke bepalin
gen remmen.
Als een boer met de politie of met
processen ging dreigen om de pijp
leiding van zijn land te houden, trom
melde Mattei een groep oud-partisa-
nen op en de leidingen verdwenen in
de grond.
De boortorens, de reservoirs en de
fabrieken voor bijprodukten schoten in
en om de Povlakte uit de grond. Meer
dan vierduizend kilometer pijpleiding
werd aangelegd; duizenden fabrieken
en miljoenen gezinnen werden door
Enrico Mattei van gas en olie voor
zien.
De Italiaanse regering richtte in
1953 hals over kop een soort Autori
teit van Gas en Olie op, de ENI,
waarvan Mattei president werd. Om
de buitenlandse oliemaatschappijen
voorgoed af te schrikken, bepaalde de
Italiaanse regering tevens, dat ieder
buitenlands bedrijf, dat in Italië olie
wilde boren, bereid moest zijn zestig
procent van de winst aan Italië af
te staan.
Enrico Mattei zou echter nog meer
verrassingen ontketenen. Toen in Ita
lië de ENI zich een wereldfaam had
verschaft vertrok Mattei naar het
midden-Oosten. Op 9 februari 1957 te
kende hij een contract met Egypte.
De ENI zou in dat land op basis van
vijftig procent olie gaan winnen in
Egypte. Egypte kreeg dus de helft
Enrico Mattei:
oliebaron in
dienst van de
Italiaanse staat;
een man van
harde en onge
wone metho
den, de schrik
van eenvoudi
ge boeren en
van de grote
kooplieden.
van de te behalen winsten. Het is nog
niet zo lang geleden, dat de buiten
landse maatschappijen in Irak en Per-
zië slechts tien tot twintig procent-van
hun winsten in het land van herkomst
achterlieten.
In Egypte werd een nieuwe maat
schappij opgericht, de „Compagnie
Oriëntale des Pétrole d'Egypte" (Co
pe). De hele produktie van ruwe olie
werd uitgevoerd naar Italië.
Enkele maanden later verscheen
Enrico in Iran en begon daar voor een
kwart van de winst naar olie te zoe
ken. Dit contract maakte de gevestig
de oliewereld stU van verbazing.
Mattei ging onverdroten verder. In
Marokko behaalde hij zijn tot nu toe
grootste succes. Hij kreeg van de on
langs overleden koning Mohammed V
een concessie voor olie-exploitatie
over een gebied van 30.000 vierkante
kilometers. Tevens kreeg hij toestem
ming bij Agadir een Italiaanse raffi
naderij te bouwen. Ook met Marokko
kwam Mattei tot een voor de gangba
re normen ongekende winstdeling: 75
procent van de winst is voor de Ma>
rokkanen en 25 pet. is voor de Ita
liaanse maatschappij ENI.
Egypte, Iran en Marokko hebben
van Mattei niet alleen het grootste
winstaandeel gekregen, dat ooit een
land voor olieconcessies heeft ontvan
gen, maar tevens hebben deze landen
de zekerheid, dat er voor hun produk
ten in Italië altijd een willige markt
is te vinden.
Enrico Mattei is een groot man in
het midden-Oosten.
Eigen nieuwsdienst
LEOPOLDSTAD. Voor zover
het aan dt. nieuwe Congolese pre
mier Adoela ligt zijn de dagen van
Katanga als onafhankelijke staat
geteld. In zijn eerste rede voor het
parlement kondigde Adoela aan dat
hij binnen enkele dagen de kwes
tie van de afscheiding van Katan
ga krachtig zal aanpakken.
De Verenigde Naties hebben bij
monde van hun vertegenwoordiger in
Congo, de Zweed dr. Sture Linner,
te kennen gegeven dat zij niet tussen
beide zullen komen omdat zij een mi
litaire actie van de centrale regering
Eigen nieuwsdienst
NOORDWIJK In overleg met Trabert (de manager van Kramer
in Europa, die daartoe reeds een jaar te Parijs woont) is het programma
van de ..Noordwijk professional tennis championship", zoals de officiële
titel luidt, voor vandaag als volgt vastgesteld: 2 uur HoadHaillet,
gevolgd door Gonzales Segura, Trabert McKay en Gimeno Buchholz.
De eerste partijen houden reeds direct spanning in. Hoad was in
Italië, waar de profs enkele wedstrijden speelden, nog niet op volle kracht,
terwijl Haillet bekend is om zijn taai verdedigen. Gonzales zal in Segura,
die in Italië drie toernooien won en o.a. tweemaal Hoad versloeg, alles
moeten inzetten om niet in de eerste ronde uitgeschakeld te worden.
Segura zal natuurlijk trachten zijn sterke tegenstander te wippen.
Mochten de eerste partijen lang duren (al gaat alles om twee ge
wonnen sets) dan zullen de laatste partijen tegelijk worden gespeeld.
Zaterdag komen de vier winnaars van vandaag tegen elkaar plus
twee dubbelspelen, nl. HoadGimeno tegen TrabertHaillet en McKay
Buchholz tegen Gonzales—Segura.
tegen Tsjombe niet als burgeroorlog
beschouwen.
Adoela richtte felle kritiek aan het
adres van Tsjombe en zei dat diens
afscheidingspolitiek het land grote
schade had berokkend. Maar „niets
kan het Congolese volk van zijn recht
matige erfdeel -afhouden". Niettemin
verklaarde Adoela dat zijn regering
de regionale belangen van het volk
niet uit het oog zal verliezen en zal
streven naar plaatselijke autonomie
waar dat in overeenstemming met de
nationale belangen, mogelijk is.
Adoela, die aanduidde naar neutra
liteit tussen Oost en West te zullen
streven, achtte voorts een legerher-
vorming noodzakelijk en beloofde
plechtig dat er een eind zou komen
aan willekeurige arrestaties en corrup
tie.
Daar er in het nieuwe kabinet met
zijn veertig portefeuilles geen nieuwe
minister voor defensie is aangewezen,
lijkt het waarschijnlijk dat de Uno op
het stuk van legerhervormingen met
Adoela zelf zal kunnen onderhandelen.
Het bureau van de volkerenorganisa
tie in r,eopoldstad toonde zich over
persoon en optreden van Adoela zeer
verheugd. Men prees hem als een wijs
en gematigd man, die zijn goede kwa
liteiten al vroeger als vakbondsleider
had getoond.
Portugal zal „met alle mogelijke
middelen" de enclave Sao Joao Baptista
de Ajuda in Dahomey (West-Afrika)
verdedigen, aldus is officieel in Lissa
bon meegedeeld. Naar verluidt heb
ben de twee Portugezen die deze encla
ve bewonen het fort Sao Joao dinsdag
in brand gestoken, nadat de regering
van Dahomey hun de dag daarvoor had
bevolen het over te dragen. Zij zijn
naar de grens met Nigeria gebracht.
Van onze correspondent
LONDEN Met een meerderheid
van 308 stemmen heeft het Lagerhuis
gisteravond de Britse regering vol
macht gegeven met de E.E.G. onder
handelingen te beginnen over de voor
waarden voor een Britse toetreding
tot de Euromarkt. Er werden 313 stem
men uitgebracht voor de motie, waarin
de regering haar voornemen inzake de
Euromarkt te kennen gaf. Er waren
vijf tegenstemmers de Labour-
rebellen en de conservatief Anthony
Fell. De officiële socialistische
oppositie onthield zich als geheel van
stemming, evenals een twintigtal con
servatieven, die zich niet met de plan
nen van de regering kunnen ver
enigen.
Terwijl Duncan Sandys, de minister
voor de betrekkingen met het Gemene
best, het debat voor de regering sloot,
deed er zich nog een Incident voor.
Op de publieke tribune ging een man
staan en luid schreeuwde hij:
„De liga van aanhangers van het
imperium zegt dat het allemaal ver
raad is". Verder kwam de demonstrant
niet, want hij werd door zaalwachters
van de tribune geleid en naar buiten
gebracht.
Een amendement van de socialisten
waarin uitdrukkelijk instemming van
de premiers van het Gemenebest werd
geëist met een eventuele toetreding
van Engeland tot de E.E.G., werd met
een meerderheid van 109 stemmen ver
worpen.
De Britse regering hoopt dat de
onderhandelingen over toetreding tot
de Euromarkt in de eerste week van
oktober kunnen beginnen. Dat deelde
Edward Heath, de grootzegelbewaar
der die de Europese zaken beheert in
de Britse regering, gisteravond mee in
het Lagerhuis.
Het grote debat over Engelands posi
tie ten opzichte van de EEG was toen
nog niet oeeindigd. Reeds bestond even-
wet de stellige indruk aal ae regerin
over een üuiaelijke meerderheid beschik
te voor haar motie, waarin zij het voor
nemen uitspreekt met de EEG onderhan
delingen te Degtnnen over Engeianos toe
treding.
Minister Heath zei dat er de algelopen
dagen veel gesprotten is over het verlies
van soevereiniteit wanneer Engeiano
eenmaal no is van de gemeenscnappe-
njke markt. Hij zag het veel meer als
een samenbunaelen van soevereiniteilen
met anoere tanaen aie oeeinemen aan
oezelloe onderneming. Ook in de Navo,
ae Westeuropese Urne en ae GAii' is aai
tn zeKere zin hel geval.
EERST OVERLEG
Minister Heath, deelde nog mee dat er
voor ae onaerhanaenngen beginnen
eerst overleg op regeringsniveau zal zijn
tussen ae verscnilienae lanaen van Kiem
europa en Jüngeiana.
De officiële aanvraag van Groot-
Brnannie bij de E.E.Lr. om onaerhanae-
ungen te beginnen over een eventuele
toetreding, worat niet voor voigenae
wee& verwacht. De regering wil eerst
zorgvulaig liet debat in net Lagernuis
ontleden voor zij een brief schrijit aan
professor Erharü, de Westauitse minister
van economische zaken, die tevens voor
zitter is van de raad van ministers van
de Euromarkt.
Zo goed als de indruk was, die de
regering en vooral premier Macmillan
maakte tijdens het debat, zo pover
vonden velen de houding van de socialis
tische oppositie. Labour verplichtte zich
tot niets het sprak zich niet voor en
niet tegen benadering van de E.E.G. uit.
Alleen de groep uiterst linkse rebellen
van Labour was duidelijk: fel tegen.
Voor de houding van de socialisten
kunnen twee verklaringen worden ge
geven: om zoveel mogelijk één lijn te
trekken tijdens het debat en geen on
nodige splitsing te veroorzaken in eigen
gelederen wilden zij zich niet nu al vast
leggen en voorts vonden zij het politiek
het verstandigst de regering in deze
moeilijke kwestie de volledige verant
woordelijkheid te laten dragen.
De schaduw van de volgende algemene
verkiezingen is al merkbaar.
Terwijl het debat in het Lagerhuis nog
gaande was, had het Hogerhuis even
eens na een debat van twee dagen
het besluit van de regering al zonder
stemming goedgekeurd. Een amendement
van Labour, waarin het besluit werd af
gekeurd, werd verworpen met 86 tegen
zeventien stemmen.
Van onze correspondent
BERLIJN. Seebohm, de West-
duitse minister van verkeer,
heeft gisteren verklaard dat
Duitsland een diepzeehaven no
dig heeft. Hij wil daarom de
plannen van Hamburg om bij
Neuwerk een diepzeehaven aan
te leggen met alle kracht onder
steunen. Deze haven zou met een
diepte van twintig meter Euro
poort overtreffen en ook grote
vrachtschepen zouden haar kun
nen aandoen.
Volgens Seebohm moet de heropbouw
van Helgoland worden voortgezet en
het Noordzee-Oostzeekanaal worden
verbeterd. Men hoopt dit werk tegen
1966 te voltooien. Om de veiligheid op
zee te verhogen zullen de lichtschepen
in de Oostzee door vuurtorens worden
vervangen en aan de Noordzee en de
Oostzee zal oen uitgebreid radarnet
worden opgesteld.
Tegen vervuiling
Wat betreft de reinhouding van de rivie
ren en kanalen in de bondsrepubliek
zei Seebohm dat zijn departement zich
ernstig met deze zaak bezig houdt en
streng tegen de watervervuilers zal
optreden. De bondsregering kan beter
dan de regeringen van de deelstaten on
derhandelen met de industrie over de
bouw van zuiveringsinstallaties.
Seebohm deelde verder mede dat de be-
vaarbaarmaking van de Moezel, die
780 miljoen mark kost, in 1963 gereed
zal zijn. Er wordt voorts hard gewerkt
aan de bevaarbaarmaking van de
Neckar bij Plochtingen, aan de verbe
tering van de verkeersweg Rijn-Main-
Donau die nog dit jaar de haven van
Bamberg zal bereiken, de ontwikkeling
van het Dortmund-Eems kanaal, het
Wesel-Dattel kanaal, het Rijn-Herne ka
naal en de Midden-Eems.
Een succes is de verbetering van de Mid-
den-Weser. In dit gebied hebben zich
talrijke industrieën gevestigd
Advertentie
fotowedstrijd
Grote HUNTER fotowedstrijd
„Vader en Zoon"! 150 Prijzen var*
f.1000.- tot f.25.-Zie affiches:
Sigaret..? HUNTER!
Vijf mensen gevangen
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Door het uitvallen
van een transformator in een der
onderstations ontstond gisteravond
omstreeks half acht een storing in de
elektriciteitsvoorziening waardoor een
deel van het Lijnbaankwartier in het
donker kwam te zitten.
In de Olveh-flat kwamen bovendien
de beide personenliften stroomloos te
staan en dat leverde enige benauwd*
ogenblikken op voor vijf dames en heren
van wie er twee tussen de vierde en de
vijfde en drie tussen de achtste en de
negende étage gevangen kwamen te
zitten.
Een geluk bij dit ongeluk was dat de
huismeester, de heer C. Spoormaker, die
met vakantie was, juist gisteravond even
naar huis was gekomen om enkele zaken
te regelen. Hij kon nu meteen als helper
in de nood optreden. Na de remmen van
de beide liftkooien te hebben gelicht
klom hij hoger dan de hoogste verdie
ping om moeizaam met de hand de beide
liftkooien zover op te tornen dat de ge
vangen zittende dames en heren op de
vijfde en negende étage konden worden
bevrijd.
Voor de overige bewoners was de licht-
storing minder avontuurlijk want binnen
het kwartier was zij al opgeheven.
Advertentie
Uw autokosten gaan omlaag. Stap over op Mobiloil
Special, de motorolie die zorgt voor een perfecte smering
- voor een lager benzineverbruik. En... stap over op
Mobil Special benzine met tetramel, de nieuwe Ameri
kaanse benzine met hoog octaangetal. Nu ook in ons
land steeds meer verkrijgbaar. Met Mobil Special benzine
rijdt U vee! meer kilometers. Stap over op Mobil en U
stapt over op besparingen.
Mobil Oil Nederland N.V, Rotterdam