botirguw Dreigbrief steun voor gigantisch havenplan in hamburg aan Alle hoge omes voeren mee Italiaanse ambtenaar met „privé-legertje r ADOELA SPREEKT KRACHTIGE TAAL Volmacht van Lagerhuis voor onderhandelingen JUBILERENDE ZEEKADETTEN MET VERBLUFFENDE DEMONSTRATIE Stroom viel uit in Lijnbaanskwartier Geruchten over oliecontract als oorzaak van strijd PARTISANENLEIDER WERD GROOT MAN IN f BIDDEN-OOSTEN Tennisprofs gaan „jongleren" Minister Seebohm: 1 Sa Dodencel Partisanen Likwidatie Zestig procent Grootste succes „Congo blijft neutraal" ENGELANDS TOETREDING TOT DE E.E.G. Vrijdag 4 augustus 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pae. 6 Het gaat in geheel Noord-Afrika om meer dan alleen het zelfstandig worden van jonge staten. Bij herhaling duikt sinds de gevechten om Bizerta de naam op van Enrico Mattei, directeur van de Italiaanse maatschappij, die het monopolie heeft voor de winning van olie in Italië. Zijn activiteit beperkt zich niet alleen tot Italië. Door zijn toedoen kregen zijn eigen of door hem nieuw opgerichte maatschappijen concessies in Egypte, in Irak, in Marokko: Nu ook wordt zijn naam genoemd in verhand met de olierijkdommen, waarop Alge rije en Tunis hopen, mocht Frankrijk zijn posities in de Sahara moeten opgeven. Reeds zou hij een tot in bijzonderheden uitgewerkte aanbieding aan Tunesië hebben gedaan; door de Franse terroristen is hij met de dood bedreigd. Eiste** Bïei*wsöies*$t Enrico Mattei. Uu liaanse aïiemagnaat, is <ioor 4# .liter»? rechtse Franse •organtsati» v;aij terroristen ter dood ^voroor- eeld. Deze organisatie heeft iti&ex i|d ook de hand gei# in Moord op de burgemeester var Enrico Mattei: vechter aan het oliefront «loor Joachim J oosten ENRICO MATTEI IS EEN 55-JARIGE ITALIAAN, die als jongeman kans zag om van looiersknecht tot fabrieksdirecteur te promoveren, die van een ten ondergang gedoemde onderneming een bedrijf van vitaal belang voor de Italiaanse economie wist të maken en die kans zag in enkele jaren een bekend man in het midden-Oosten te worden. Hij werd de grote vriend van alle „onderontwikkelde" gebieden, die naar economische zelfstandigheid streven en hij heeft weinig respect voor wetten en formele afspraken. Zijn tomeloze energie zoekt over de hele wereld naar mogelijkheden en heeft hij ze gevonden, dan zal hij ze uitbuiten, al moet hij zich met een privéleger een weg banen door bureaucratie en tradities. Zijn speciale terrein ligt op de olievelden van Italië en het midden-Oosten. ïu een brief aan de oöewtajgoa. Me aas het hoofd staar van de lib \aanse oliemaatschappij E.H.I, MrM Mattel beschuldigd vm an* Ffanse activiteiten in de olieveld k(an Noord-Aftika en het Mickles-Oe ku- Enrico Mattei werd in de woeste Abruzzen van midden-Italië geboren. Zijn vader was een oppassende, maar arme carabiniere en toen Enrico veer tien jaar was moest hij zijn eigen bo terham gaan verdienen. Mattei be gon zijn loopbaan als hulpje in een verffabriek, werd vervolgens leerlooier en zat binnen een paar jaar op de directiestoel van de looierij. In 1929 verhuisde hij naar Milaan, vertegen woordigde een apparatenfabriek en be gon, toen hij voldoende geld had over gespaard. een fabriekje in chemische produkten. Toen hij goed op weg was om in Milaan een welvarend fabrikant te worden, brak de tweede wereldoor log uit. In 1943 werd Mattei lid van de anti fascistische beweging. Toen de oorlog ten einde liep had hij het commando over tachtigduizend partisanen. Twee maal werd hij door Mussolini's zwart- hemden gearresteerd; twee keer wist hij te ontsnappen, een keer uit de dodencel. Na de oorlog ontving hij uit handen van generaal Mark Clark de Zilve ren Ster en door de naoorlogse rege ring in Italië werd hij als beloning voor zijn prestaties als partisanen- commandant benoemd tot eerste direc teur van de AGIP, een oliemaat schappij, die Mussolini had opgericht met de opdracht in Italiaanse bodem naar olie en aardgas te zoeken. De AGIP was dus een staatsbe drijf en in 1946 bepaalde de regering, dat evenals in Nederland alle bo demschatten eigendom van de staat waren. In afwijking met Nederland, kan de Italiaanse regering echter aan binnen- en buitenlandse ondernemingen concessies verlenen. Mattei voelde echter meer voor een levenspositie. HijJ was er van over tuigd, dat in de Povlakte grote hoe veelheden aardgas en olie in de grond moesten zitten. De order om de AGIP te liquideren verdween in de papier mand en Mattei begon met een klein groepje geestdriftige experts naar olie en aardgas te zoeken. Er volgden enkele spannende maan den. In maart 1946 had het'groepje succes: Bij Caviaga, ten zuidwesten van Milaan, werd een grote hoeveel heid aardgas aangeboord: de tweede bron bij Ripalta werd kort daarop be reikt. Dit waren aardige resultaten, maar het pleit om het bestaansrecht van de AGIP was nog niet gewonnen. De overwinning kwam drie jaar later, toen Enrico en zijn mannen grote re servoirs, koolwaterstofgas, aardgas en de eerste Italiaanse olie ontdekten. Totdat Mattei directeur werd, had de AGIP nog nooit enig resultaat ge boekt en de Italiaanse regering gaf Enrico bij zijn ambtsaanvaarding de opdracht de hele onderneming zo snel en geruisloos mogelijk te liquideren. Van onze scheepvaartredacteur UOLLANDSCHE RADING In het fraai gelegen Marine-oplei dingskamp in Hollandsche Ra ding bij Hilversum beleven 227 zeekadetten met sport en spel dè tien dagen van het jaar. Als gasten van de Koninklijke Marine zijn zij de deelnemers aan het zomer kamp van het Zeekadettenkorps Ne derland, dat gisteren bijzonder reliëf heeft gegeven aan zijn twaalf en een half jarig bestaan. leder, die nauw is betrokken bij de ze jeugdorganisatie, beseft de betrek kelijke waarde van dit prille jubi leum. Toch moet er een diepere ach tergrond zijn als bij zo'n gelegenheid de vlagofficier materieel vice-admi- raal A. J. van der Schatte Olivier, de schout bij nacht mr. A. N. baron De Vos van Steenwijk en de vice-voorzit- ter van de Koninklijke Nederlandsche Reedersvereeniging de heer H. Ha- rinck, aanwezig zijn. Mr. J. J. Oyevaar, voorzitter van het Zeekadettenkorps. liet zijn gedach ten gaan over het doel van deze ver eniging: ..Wij willen jongelui van der tien tot achttien jaar de weg naar de zee wijzen. Ons volkskarakter wordt nu eenmaal bepaald door ons gezicht naar de zee, door onze Atlantische ge- lichtheid. Dat zou in de verdrukking kunnen komen door de invloed van de industrie, die in de jongste twintig ja ren veel sterker dan voorheen is ge worden." In wijder verband gezien, zo ver volgde mr. Oyevaar: Nederland hoort niet thuis in een continentaal stelsel. Daarom is ook door velen in ons land de Europese Economische Gemeen schap schoorvoetend aanvaard. Hun bekroop de vrees opgesloten te gera ken binnen de tariefmtiren van de zes continentale landen van de E.E.G. Om die reden juich ik het besluit van de Engelse regering toe om besprekingen te voeren over aansluiting bij de E.E.G." ,,Het Zeekadettenkorps wil de jeugd in de gelegenheid stellen aan hun drang naar de zee ruimte te geven", aldus de voorzitter. ..Het is geen ver loren zaak als de jongelui tenslotte toch aan de wal blijven. Als het Zee kadettenkorps rendement geeft door dat het jonge personeelsleden ver schaft aan koopvaardij en marine dan is dat prettig. Als dat niet het geval zou zijn, betekent het geen ..total loss". De jongens leren er veel, waarvan zij ook in andere betrekkingen plezier kunnen hebben." Succes Ltz. I. speciale diensten W. C. Le- maire. secretaris en kampleider van het korps, produceerde cijfers, waar uit bleek dat deze gezelligheidsvereni ging ongetwijfeld succes heeft met haar streven. Tot eind vorig jaar had den 443 zeekadetten gehoor gegeven aan de roepstem van de zee. Dit aan tal maakte ongeveer veertig procent uit van alle leden, die om een of an dere reden de negen plaatselijke korpsen verlieten. Bijna de helft (213) vond een plaats bij de koopvaardij, honderd kwamen bij de Koninklijke Marine, 29 ambi eerden de sleepvaart en 191 zeekadet ten gingen studeren op zeevaart- en machinistenscholen. Ongeveer drie kwart van het totaal kwam in een la gere rang aan boord. De reders heb ben de ervaring, dat de vroegere zee kadetten zeer bruikbare krachten zijn. De situatie is op het ogenblik, dat de afdelingen wachtlijsten van adspi- rant leden hebben. De accommodatie legt een beperking op aan het leden tal. Een zeekadettenkorps zonder schip is eigenlijk niet denkbaar, maar zulk een schip mag ook niet worden over bevolkt. Het verkrijgen van een schip is geen eenvoudige zaak. Daarvoor is men aangewezen op de schepen, die de Koninklijke Marine afvoert. De mari ne toont volop bereidwilligheid, maar daarmee blijkt elke hinderpaal niet overwonnen. Er zijn andere instanties, die er langer over moeten nadenken Dit belemmert de groei van het Zee kadettenkorps Nederland. Er zijn ini tiatieven voor oprichting van afdelin gen te Den Helder, Maastricht en Hel- levoetsluis. Het lijkt evenwel bezwaar lijk er gestalte aan te geven als daar niet de beschikking over een schip kan worden gegeven. Het Zeekadettenkorps kampt nog met een tweede moeilijkheid. Het zou graag meer mensen willen hebben, die bereid zijn (evenals alle anderen) con amore als leider op te treden. Het gaat om hen. die de jongens weg wijs kunnen maken in de zeevaart van schiemannen tot nautisch-techni- sche kennis en die hun gevoel voor orde en stijl kunnen bijbrengen. Het moet een dankbare taak zijn. Gisteren althans hebben de jubileren de zeekadetten op verbluffende wijze laten zien hoever zij het hebben ge bracht in kennis van seinen en kaart lezen, in vaardigheid van splitsen en knopen en in behendigheid bij het zei len. Alle „hoge omes" keken toe en voeren mee! Terwijl buitenlandse oliemaatschap pijen naarstig de ministeries van Ro me trachtten te bewegen tot het afge ven van concessies, ging Enrico Mat tei in de Povlakte onverdroten verder. Hij had nu wel aardgas gevonden, maar er moesten pijpleidingen komen om het gas naar de fabrieken en de grote steden te brengen. Bij het aan leggen van de pijpleidingen liet Mat tei zich niet door wettelijke bepalin gen remmen. Als een boer met de politie of met processen ging dreigen om de pijp leiding van zijn land te houden, trom melde Mattei een groep oud-partisa- nen op en de leidingen verdwenen in de grond. De boortorens, de reservoirs en de fabrieken voor bijprodukten schoten in en om de Povlakte uit de grond. Meer dan vierduizend kilometer pijpleiding werd aangelegd; duizenden fabrieken en miljoenen gezinnen werden door Enrico Mattei van gas en olie voor zien. De Italiaanse regering richtte in 1953 hals over kop een soort Autori teit van Gas en Olie op, de ENI, waarvan Mattei president werd. Om de buitenlandse oliemaatschappijen voorgoed af te schrikken, bepaalde de Italiaanse regering tevens, dat ieder buitenlands bedrijf, dat in Italië olie wilde boren, bereid moest zijn zestig procent van de winst aan Italië af te staan. Enrico Mattei zou echter nog meer verrassingen ontketenen. Toen in Ita lië de ENI zich een wereldfaam had verschaft vertrok Mattei naar het midden-Oosten. Op 9 februari 1957 te kende hij een contract met Egypte. De ENI zou in dat land op basis van vijftig procent olie gaan winnen in Egypte. Egypte kreeg dus de helft Enrico Mattei: oliebaron in dienst van de Italiaanse staat; een man van harde en onge wone metho den, de schrik van eenvoudi ge boeren en van de grote kooplieden. van de te behalen winsten. Het is nog niet zo lang geleden, dat de buiten landse maatschappijen in Irak en Per- zië slechts tien tot twintig procent-van hun winsten in het land van herkomst achterlieten. In Egypte werd een nieuwe maat schappij opgericht, de „Compagnie Oriëntale des Pétrole d'Egypte" (Co pe). De hele produktie van ruwe olie werd uitgevoerd naar Italië. Enkele maanden later verscheen Enrico in Iran en begon daar voor een kwart van de winst naar olie te zoe ken. Dit contract maakte de gevestig de oliewereld stU van verbazing. Mattei ging onverdroten verder. In Marokko behaalde hij zijn tot nu toe grootste succes. Hij kreeg van de on langs overleden koning Mohammed V een concessie voor olie-exploitatie over een gebied van 30.000 vierkante kilometers. Tevens kreeg hij toestem ming bij Agadir een Italiaanse raffi naderij te bouwen. Ook met Marokko kwam Mattei tot een voor de gangba re normen ongekende winstdeling: 75 procent van de winst is voor de Ma> rokkanen en 25 pet. is voor de Ita liaanse maatschappij ENI. Egypte, Iran en Marokko hebben van Mattei niet alleen het grootste winstaandeel gekregen, dat ooit een land voor olieconcessies heeft ontvan gen, maar tevens hebben deze landen de zekerheid, dat er voor hun produk ten in Italië altijd een willige markt is te vinden. Enrico Mattei is een groot man in het midden-Oosten. Eigen nieuwsdienst LEOPOLDSTAD. Voor zover het aan dt. nieuwe Congolese pre mier Adoela ligt zijn de dagen van Katanga als onafhankelijke staat geteld. In zijn eerste rede voor het parlement kondigde Adoela aan dat hij binnen enkele dagen de kwes tie van de afscheiding van Katan ga krachtig zal aanpakken. De Verenigde Naties hebben bij monde van hun vertegenwoordiger in Congo, de Zweed dr. Sture Linner, te kennen gegeven dat zij niet tussen beide zullen komen omdat zij een mi litaire actie van de centrale regering Eigen nieuwsdienst NOORDWIJK In overleg met Trabert (de manager van Kramer in Europa, die daartoe reeds een jaar te Parijs woont) is het programma van de ..Noordwijk professional tennis championship", zoals de officiële titel luidt, voor vandaag als volgt vastgesteld: 2 uur HoadHaillet, gevolgd door Gonzales Segura, Trabert McKay en Gimeno Buchholz. De eerste partijen houden reeds direct spanning in. Hoad was in Italië, waar de profs enkele wedstrijden speelden, nog niet op volle kracht, terwijl Haillet bekend is om zijn taai verdedigen. Gonzales zal in Segura, die in Italië drie toernooien won en o.a. tweemaal Hoad versloeg, alles moeten inzetten om niet in de eerste ronde uitgeschakeld te worden. Segura zal natuurlijk trachten zijn sterke tegenstander te wippen. Mochten de eerste partijen lang duren (al gaat alles om twee ge wonnen sets) dan zullen de laatste partijen tegelijk worden gespeeld. Zaterdag komen de vier winnaars van vandaag tegen elkaar plus twee dubbelspelen, nl. HoadGimeno tegen TrabertHaillet en McKay Buchholz tegen Gonzales—Segura. tegen Tsjombe niet als burgeroorlog beschouwen. Adoela richtte felle kritiek aan het adres van Tsjombe en zei dat diens afscheidingspolitiek het land grote schade had berokkend. Maar „niets kan het Congolese volk van zijn recht matige erfdeel -afhouden". Niettemin verklaarde Adoela dat zijn regering de regionale belangen van het volk niet uit het oog zal verliezen en zal streven naar plaatselijke autonomie waar dat in overeenstemming met de nationale belangen, mogelijk is. Adoela, die aanduidde naar neutra liteit tussen Oost en West te zullen streven, achtte voorts een legerher- vorming noodzakelijk en beloofde plechtig dat er een eind zou komen aan willekeurige arrestaties en corrup tie. Daar er in het nieuwe kabinet met zijn veertig portefeuilles geen nieuwe minister voor defensie is aangewezen, lijkt het waarschijnlijk dat de Uno op het stuk van legerhervormingen met Adoela zelf zal kunnen onderhandelen. Het bureau van de volkerenorganisa tie in r,eopoldstad toonde zich over persoon en optreden van Adoela zeer verheugd. Men prees hem als een wijs en gematigd man, die zijn goede kwa liteiten al vroeger als vakbondsleider had getoond. Portugal zal „met alle mogelijke middelen" de enclave Sao Joao Baptista de Ajuda in Dahomey (West-Afrika) verdedigen, aldus is officieel in Lissa bon meegedeeld. Naar verluidt heb ben de twee Portugezen die deze encla ve bewonen het fort Sao Joao dinsdag in brand gestoken, nadat de regering van Dahomey hun de dag daarvoor had bevolen het over te dragen. Zij zijn naar de grens met Nigeria gebracht. Van onze correspondent LONDEN Met een meerderheid van 308 stemmen heeft het Lagerhuis gisteravond de Britse regering vol macht gegeven met de E.E.G. onder handelingen te beginnen over de voor waarden voor een Britse toetreding tot de Euromarkt. Er werden 313 stem men uitgebracht voor de motie, waarin de regering haar voornemen inzake de Euromarkt te kennen gaf. Er waren vijf tegenstemmers de Labour- rebellen en de conservatief Anthony Fell. De officiële socialistische oppositie onthield zich als geheel van stemming, evenals een twintigtal con servatieven, die zich niet met de plan nen van de regering kunnen ver enigen. Terwijl Duncan Sandys, de minister voor de betrekkingen met het Gemene best, het debat voor de regering sloot, deed er zich nog een Incident voor. Op de publieke tribune ging een man staan en luid schreeuwde hij: „De liga van aanhangers van het imperium zegt dat het allemaal ver raad is". Verder kwam de demonstrant niet, want hij werd door zaalwachters van de tribune geleid en naar buiten gebracht. Een amendement van de socialisten waarin uitdrukkelijk instemming van de premiers van het Gemenebest werd geëist met een eventuele toetreding van Engeland tot de E.E.G., werd met een meerderheid van 109 stemmen ver worpen. De Britse regering hoopt dat de onderhandelingen over toetreding tot de Euromarkt in de eerste week van oktober kunnen beginnen. Dat deelde Edward Heath, de grootzegelbewaar der die de Europese zaken beheert in de Britse regering, gisteravond mee in het Lagerhuis. Het grote debat over Engelands posi tie ten opzichte van de EEG was toen nog niet oeeindigd. Reeds bestond even- wet de stellige indruk aal ae regerin over een üuiaelijke meerderheid beschik te voor haar motie, waarin zij het voor nemen uitspreekt met de EEG onderhan delingen te Degtnnen over Engeianos toe treding. Minister Heath zei dat er de algelopen dagen veel gesprotten is over het verlies van soevereiniteit wanneer Engeiano eenmaal no is van de gemeenscnappe- njke markt. Hij zag het veel meer als een samenbunaelen van soevereiniteilen met anoere tanaen aie oeeinemen aan oezelloe onderneming. Ook in de Navo, ae Westeuropese Urne en ae GAii' is aai tn zeKere zin hel geval. EERST OVERLEG Minister Heath, deelde nog mee dat er voor ae onaerhanaenngen beginnen eerst overleg op regeringsniveau zal zijn tussen ae verscnilienae lanaen van Kiem europa en Jüngeiana. De officiële aanvraag van Groot- Brnannie bij de E.E.Lr. om onaerhanae- ungen te beginnen over een eventuele toetreding, worat niet voor voigenae wee& verwacht. De regering wil eerst zorgvulaig liet debat in net Lagernuis ontleden voor zij een brief schrijit aan professor Erharü, de Westauitse minister van economische zaken, die tevens voor zitter is van de raad van ministers van de Euromarkt. Zo goed als de indruk was, die de regering en vooral premier Macmillan maakte tijdens het debat, zo pover vonden velen de houding van de socialis tische oppositie. Labour verplichtte zich tot niets het sprak zich niet voor en niet tegen benadering van de E.E.G. uit. Alleen de groep uiterst linkse rebellen van Labour was duidelijk: fel tegen. Voor de houding van de socialisten kunnen twee verklaringen worden ge geven: om zoveel mogelijk één lijn te trekken tijdens het debat en geen on nodige splitsing te veroorzaken in eigen gelederen wilden zij zich niet nu al vast leggen en voorts vonden zij het politiek het verstandigst de regering in deze moeilijke kwestie de volledige verant woordelijkheid te laten dragen. De schaduw van de volgende algemene verkiezingen is al merkbaar. Terwijl het debat in het Lagerhuis nog gaande was, had het Hogerhuis even eens na een debat van twee dagen het besluit van de regering al zonder stemming goedgekeurd. Een amendement van Labour, waarin het besluit werd af gekeurd, werd verworpen met 86 tegen zeventien stemmen. Van onze correspondent BERLIJN. Seebohm, de West- duitse minister van verkeer, heeft gisteren verklaard dat Duitsland een diepzeehaven no dig heeft. Hij wil daarom de plannen van Hamburg om bij Neuwerk een diepzeehaven aan te leggen met alle kracht onder steunen. Deze haven zou met een diepte van twintig meter Euro poort overtreffen en ook grote vrachtschepen zouden haar kun nen aandoen. Volgens Seebohm moet de heropbouw van Helgoland worden voortgezet en het Noordzee-Oostzeekanaal worden verbeterd. Men hoopt dit werk tegen 1966 te voltooien. Om de veiligheid op zee te verhogen zullen de lichtschepen in de Oostzee door vuurtorens worden vervangen en aan de Noordzee en de Oostzee zal oen uitgebreid radarnet worden opgesteld. Tegen vervuiling Wat betreft de reinhouding van de rivie ren en kanalen in de bondsrepubliek zei Seebohm dat zijn departement zich ernstig met deze zaak bezig houdt en streng tegen de watervervuilers zal optreden. De bondsregering kan beter dan de regeringen van de deelstaten on derhandelen met de industrie over de bouw van zuiveringsinstallaties. Seebohm deelde verder mede dat de be- vaarbaarmaking van de Moezel, die 780 miljoen mark kost, in 1963 gereed zal zijn. Er wordt voorts hard gewerkt aan de bevaarbaarmaking van de Neckar bij Plochtingen, aan de verbe tering van de verkeersweg Rijn-Main- Donau die nog dit jaar de haven van Bamberg zal bereiken, de ontwikkeling van het Dortmund-Eems kanaal, het Wesel-Dattel kanaal, het Rijn-Herne ka naal en de Midden-Eems. Een succes is de verbetering van de Mid- den-Weser. In dit gebied hebben zich talrijke industrieën gevestigd Advertentie fotowedstrijd Grote HUNTER fotowedstrijd „Vader en Zoon"! 150 Prijzen var* f.1000.- tot f.25.-Zie affiches: Sigaret..? HUNTER! Vijf mensen gevangen Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Door het uitvallen van een transformator in een der onderstations ontstond gisteravond omstreeks half acht een storing in de elektriciteitsvoorziening waardoor een deel van het Lijnbaankwartier in het donker kwam te zitten. In de Olveh-flat kwamen bovendien de beide personenliften stroomloos te staan en dat leverde enige benauwd* ogenblikken op voor vijf dames en heren van wie er twee tussen de vierde en de vijfde en drie tussen de achtste en de negende étage gevangen kwamen te zitten. Een geluk bij dit ongeluk was dat de huismeester, de heer C. Spoormaker, die met vakantie was, juist gisteravond even naar huis was gekomen om enkele zaken te regelen. Hij kon nu meteen als helper in de nood optreden. Na de remmen van de beide liftkooien te hebben gelicht klom hij hoger dan de hoogste verdie ping om moeizaam met de hand de beide liftkooien zover op te tornen dat de ge vangen zittende dames en heren op de vijfde en negende étage konden worden bevrijd. Voor de overige bewoners was de licht- storing minder avontuurlijk want binnen het kwartier was zij al opgeheven. Advertentie Uw autokosten gaan omlaag. Stap over op Mobiloil Special, de motorolie die zorgt voor een perfecte smering - voor een lager benzineverbruik. En... stap over op Mobil Special benzine met tetramel, de nieuwe Ameri kaanse benzine met hoog octaangetal. Nu ook in ons land steeds meer verkrijgbaar. Met Mobil Special benzine rijdt U vee! meer kilometers. Stap over op Mobil en U stapt over op besparingen. Mobil Oil Nederland N.V, Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 6