aspirin
Inette volgde haar soldaat
naar
La
Courtin
Aspirin
NIEUW AMSTERDAM WORDT
MODERN TWEE KLASSENSCHIP
Als U werkelijk van
Uw pijn af wilt, helpt
Begin volgend jaar weer in de vaart
waar BAYE R achter staat.
Dinsdag 1 augustus 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pa*. S
Plan
met 3-voudige werking
Braaf
Glimlachjes
Oudheden in Zuid-Afrika
tot monumenten verklaard
„Kom maar
Op een tentoonstelling ontmoette
hij Inette Over vliet, die op een kan
toor werkte en amateuristische be
langstelling voor binnenhuisarchi
tectuur heeft. Eenmaal in uniform
kreeg George een baantje bij de
dienst voor benzineverstrekking.
Daar in de laatste oorlog vele veld
slagen door gebrek aan benzine wer
den verloren, is George een belang
rijk man in het leger te noemen.
Terwijl de meeste jongens maar
enkele weken in Frankrijk behoe
ven te blijven en dan worden afge
lost, moest hij voor twee maanden
afscheid nemen van Inette.
stilt snel cfoet de octiveerf
de pijn koorts dolen het organisme
A
BAYER
„Franse meisjes vinden het heel gewoon om de hele dag in de huis
houding te werken", verte'lde madame Tiphonet. Voor Inette was dat tot
voor kort minder gewoon, maar madame leert haar in La Courtine alle
geheimen van de Franse keuken.
George, de gelukkige soldaat in La Courtine wiens meisje hem naar de
Franse bivakplaats volgde, spreekt vloeiend Frans. Om zijn belangstelling
voor Frankrijk nog beter te demonstreren, past hij de kepi van een Franse
soldaat.
Er leven sinds enkele weken zesduizend Nederlandse jongens in La Courtine en 's avonds lopen er honderden door de nauwe straatjes van dit
stadje in midden-Frankrijk. Maar de Franse meisjes tonen voor hen niet meer dan een voorzichtige nieuwsgierigheid. De Franse jongens voelen
hun kansen door de komst van de Nederlandse soldaten niet bedreigd.
NIEUWE PIER
Daarmee blijft het aantal bedden
op alle passagiersschepen van deze re
derij tezamen rond 5500. Rekening
houdende met de 130 afvaarten, die de
nieuwe afvaartlijst van januari tot
november 1962 biedt, betekent dit dat
de afdeling passage in tien maanden
honderdduizend bedden moet „verko
pen".
Evenals de luchtvaartmaatschap
pijen ondervinden ook de scheepvaart
bedrijven dit jaar een achterstand in
het transatlantisch vervoer. In verge
lijking met het vorige jaar bedraagt de
LA COURTINE. Soldaat
George Luscuere torst ia
La Courtine de afgunst van al
zijn wapenbroeders. Wanneer
de imitatie-oorlog van de zes
duizend Nederlandse militairen
in midden-Frankrijk het even
gedoogt, gaat hij naar Hotel
Parisien, waar hij een blond
meisje helpt met het afspoelen
van glazen en het afruimen van
tafeltjes.
George is de gelukkigste sol
daat in La Courtine, want als
enige van al de Nederlandse jongens kan hij ieder vrij moment bij zijn eigen Hollandse meisje zijn.
Terwijl zijn vrienden de roerselen van hun eenzame harten aan koel en onwillig papier toevertrou
wen, staat hij naast zijn Inette. Naast het Nederlandse meisje, dat een scheiding van twee maanden
te lang vond en dat daarom met George meetrok, toen hij enkele weken geleden met duizenden
andere jongens op oefening moest naar La Courtine.
Voordat George soldaat werd, leefde hij in Den Haag het leven van een jongen, die nog geen
definitieve keuze heeft gemaakt. Hij studeerde wat, was op de hoogte met alle uitingen van mo
derne kunst en wilde journalist worden.
In Nederland hebben de soldaten misschien de meeste belangstelling
gehad voor de komende ontmoeting met Franse meisjes, het leger had
besloten het zwaartepunt van het verblijf in La Courtine ergens anders
te leggen.
Maar in Hotel Parisien leeft soldaat George iedere avond in de zevende
hemel. Want kunnen de andere jongens weken lang slechts per brief hun
meisjes, vertellen, hoezeer zij van haar houden, George brengt dagelijks
zijn Inette een kusje voor de nacht.
Onder het wakend oog van madame Tiphonet wordt Inette ingeleid
in de kneepjes van een voor haar heel nieuw vak: De huishouding,
's Avonds schenkt zij voor de Nederlandse jongens glaasjes, wijn in; ook
weer een bezigheid, die zij van madame Tiphonet moet leren.
uit te vinden, wie behoefte had aan
een hulp in de huishouding voor twee
maanden. In hotel Parisien, aan de voet
van een steil straatje, had hij succes.
Inette zat twee uren in de trein,
waarna George de enige militair in La
Cóurtine werd, die 's avonds zijn meis
je een kusje voor de nacht kan gaan
brengen.
geweest, want de Fransen dineren twee
maal per dag.
Inette heeft allang ontdekt, dat haar
schoolboekjes erg onvolledig zijn ge
weest voor het voeren van een geani
meerde conversatie in het Frans, maar
's avonds haalt zij haar schade in.
Hotel Parisien werd bij de Neder
landse soldaten in enkele dagen erg
populair. Er zijn ongeveer dertig café's
in La Courtine, maar de Franse meisjes
komen de Nederlandse jongens niet
verder tegemoet dan met een vrien
delijke nieuwsgierigheid.
Misschien zijn sommige soldaten vol
romantische plannen naar La Courtine
getogen. Zij hebben na enkele dagen
ontdekt, dat de Franse meisjes niet de
vlotheid hebben, waarvan de Franse
romannetjes vertellen. Zelfs de jonge
Fransman, die verkering heeft met een
Frans meisje, moet onder het wakende
oog van zijn toekomstige schoonmoeder
het meisje van zijn liefde overtuigen.
Hierdoor wordt zijn vrijage gesubli
meerd; ieder achteloos gebaar wordt
een liefdesverklaring, maar deze hoogte
kan men natuurlijk niet in enkele
weken bereiken.
„Waarom ziften we hier maar een
paar weekjes en loopt dat kind de rest
van het jaar zo maar los hier rond",
klaagde een soldaat, zich veilig wanend
door het verschil in taal, de eerste
avond, dat Inette in Hotel Parisien
was. „Ik ga met je mee terug naar
Holland," troostte Inette hem in het
Nederlands en de soldaat moest het
glaasje betalen, dat op de grond aan
scherven viel.
Na die avond komen er veel Hol
landse jongens 's avonds naar Hotel
Parisien. Zij benijden George en maken
over hun glaasje wijn heen grapjes met
Inette, die van haar glimlachjes voor
George wel enkele overhoudt.
Maar Inette mag dan uit Nederland
komen, voor madame Tiphonet is zij
een meisje van twintig jaar en madame
verstaat op dit gebied geen gekscheren.
„Uw verloofde mag 's avonds hier
komen en 's zondags mag hij met u
van twee tot zes uur wandelen", sprak
madame de eerste dag gedecideerd.
Inette keek haar aan en vergat te
protesteren.
Het kostte ons enige moeite toe
stemming van madame te krijgen om
Inette en George een avondje mee uit
te nemen. Toen Inette de deur uitstapte
bleek madame ook op ander gebied
een echte moeder. We waren al enkele
honderden meters van het hotel van
daan, toen de stem van madame Ti
phonet door het straatje klonk; „Inette,
retournez!".
Inette moest terugkomen en naaf'
haar kamer gaan om een jas te halen.
Want het regende in La Courtine.
JOHANNESBURG (ANP) Twee
oudheden uit het Hollandse tijdperk
aan de kaap zijn tot Zuidafrikaanse
historische monumenten verklaard.
De eerste is een burgerwoning, ge
bouwd in 1797 in Stellenbosch in de ou
de Kaaps-Hollandse bouwstijl.
De tweede een gedenkteken in Rie-
beeck—Kasteelberg dat is onthuld op de
eerste kampplaats van Pieter Cruythoff,
leider van de eerste Hollandse expeditie
naar het Zuid-Afrikaanse binnenland in
1661.
New York Central Railroad heeft
over het eerste halfjaar 1961 een ver
lies geleden van 25,22 miljoen dollar
tegen een nettowinst in dezelfde perio
de van vorig jaar van 6,68 miljoen dol
lar. Voorlopig is geen verbetering van
de resultaten te verwachten, zo deelt
de directie mee.
Madame Tiphonet, de eigenaresse
van hotel Parisien, is een charmante,
donkere Frangaise, die met ware harts
tocht over een uitgebreide huishouding
baast. Bij de extra drukte van de dui
zenden militairen in La Courtine kon
zij de hulp van Inette erg goed ge
bruiken.
Of madame Tiphonet bij Inette de
zelfde hartstocht voor haar drukke
dagtaak heeft gevonden, valt te betwij
felen.
„Een Frans meisje vindt het gewoon
om de hele dag in de huishouding te
werken", zei madame Tiphonet met
een klank van onzekerheid in haar
stem. „Als ze zo oud zijn als Inette
kunnen ze alles: Koken, bedden op
maken, afwassen, groenten schoon
maken, alles".
In de morgen zagen we Inette braaf
de gang dweilen en het café bezemen.
„Kijk eens", jubelde ze voldaan over
haar ijver, „er zit al een groot gat
in de dweil, zo hard werk ik hier".
Voor een meisje, dat thuis gëen kopje
kan afwassen, omdat ze daarvan zo'n
lelijke handen krijgt, ongetwijfeld een
hele prestatie.
Maar het dweilen en bezemen is
voor madame Tiphonet slechts een
aanmoedigend aanloopje. Via stapels
knoflook en manden spercieboneu be
landt Inette in de middaguren bij het
dekken van tafels en voordat George
's avonds bij het buffet verschijnt, is
er al een tweede maaltijd op tafel
Van onze scheepvaartredacteur
ROTTERDAM. De directie van de Holland-Amerika Lijn rekent er op, dat haar in 1938 ge
bouwde passagiersschip Nieuw Amsterdam nog ongeveer tien jaar in de vaart zal blijven. Om die
reden heeft zij besloten er enkele miljoenen guldens aan ten koste te leggen om het schip te laten
verbouwen van een drie-klassenschip tot een twee-klassenschip.
Als de Nieuw Amsterdam op 30 sep
tember weer te Rotterdam thuis vaart,
gaat zij enkele dagen later naar de
Rotterdamse Droogdokmaatschappij om
tegelijk de grote vijfjaarlijkse beurt te
ondergaan. Piekfijn van voor tot ach
ter, van binnen en van buiten en van
onder tot boven zal zij op 18 januari
van het nieuwe jaar weer in dienst
worden gesteld.
GEEN DRIE KLASSEN
Van volgend jaar af zal de Nieuw
Amsterdam zijn ingedeeld in een eer
ste en een toeristenklasse. Daarmee
volgt de Holland-Amerika Lijn de na
de jongste oorlog opgekomen neiging,
die ook bij andere vervoermiddelen is
te zien, naar een goedkopere klasse
met een kleine, geselecteerde dure
klasse. Tot de voordelen van deze ver
bouwing rekent de H.A.L., dat zij dan
oyer een evenwichtiger vloot passa
giersschepen zal beschikken. Zij heeft
dan geen enkel schip meer met drie
klassen.
Naargelang de behoefte zal de ver
bouwde Nieuw Amsterdam een capaci
teit hebben voor driehonderd tot zes
honderd passagiers in de eerste klasse
en zeshonderd tot negenhonderd pas
sagiers in de toeristenklasse. De ruimte
voor circa 450 passagiers in de oude
kajuitklasse wordt geheel toegevoegd
aan de toeristenklasse, waaraan ook
een stuk van de eerste klasse met min
der comfort ten goede komt.
De hutten worden verbeterd. Er ko
men grotere spiegels in, andere was
tafels en betere verlichting. In de toe
ristenklasse zal een nieuwe lounge
worden gebouwd. Ook andere salons
zullen wat groter kunnen worden. De
totale capaciteit van de Nieuw Amster
dam blijft gehandhaafd op ongeveer
1260 passagiers.
vermindering voor de H.A.L. over de
eerste zes maanden van dit jaar vijf
tot zeven procent. Omdat dit percen
tage kleiner is dan van andere rede
rijen en omdat 1960 voor de Rotterdam
se rederij een topjaar was, hetgeen
werd bereikt door de grote aantrek
kingskracht van de in dienst gestelde
Rotterdam, maakt de directie zich geen
grote zorgen.
Met ongeduld waeht de Holland-
Amerika Lijn op de gereedkoming van
de nieuwe pier te Manhattan. Deze in
drukwekkende steiger is gebouwd als
een vierkant met zijden van 240 meter
lengte. Het is de bedoeling, dat zij in
de loop van het volgende jaar in ge
bruik kan worden genomen. Daarmee
zal in New York voor de H.A.L. het
nijpende parkeerprobleem aan de kade
vrijwel zijn opgelost. Op het dak en op
de tweede verdieping van de even
eens in carré opgetrokken kantoren en
loodsen zal plaats zijn voor dertien
honderd auto's.
Volgend jaar op 28 december zal de
Holland-Amerika Lijn voor het eerst
na de oorlog weer een kruisreis in de
winter van Rotterdam uit laten ma
ken. De Maasdam onderneemt dan een
reis naar de Canarische eilanden.
Voor de oorlog genoten dergelijke
reizen van Nederland uit een zekere
vermaardheid. Vorig jaar hervatte de
H.A.L. deze traditie. Het succes was
zo groot, dat gistermiddag de Rotter
dam met 960 passagiers geheel volge
boekt vertrok voor een vijfdaagse va
kantiereis. Volgende week maakt de
Statendam, met 750 passagiers even
eens „afgeladen", een dergelijke tocht.
Opvallend was, dat driehonderd
Zwitsers boekten voor de reis met de
Rotterdam. De directie van de rederij
schrijft dit grote aantal vooral toe aan
de ongevraagde, maar ongetwijfeld dank
baar aanvaarde reclame, die de vorig
jaar geboekte passagiers uit Zwitser
land hebben gemaakt. Om op 1 augus
tus de Zwitserse onafhankelijkheid te
vieren, zijn aan boord passende maat
regelen getroffen.
Advertentie
„Twee volle zomermaanden weg'",
vroeg Inette bezorgd.
„Ik zal je iedere dag schrijven", be
loofde George.
„Nu kan George wel enorm goed
schrijven", vertrouwde Inette in La
Courtine ons toe, „maar twee maanden
thuis op de post zitten wachten
„De hele zomer ben je dus weg", had
Inette in Den Haag treurig vastgesteld.!1
George vond het ook een hele tijd. De
volgende avond had hij de oplossing
gevonden: „Ik ga in La Courtine een
haantje voor je zoeken, en dan kom je
ook".
De moeder van Inette vond het plan
nogal verrassend. Haar oudste dochter
was vroeger eens een half jaar in
Frankrijk geweest, maar dat was te
voren goed geregeld geworden met
brieven en officiële instanties. George
won echter het pleit en op een regen
achtige zaterdagmorgen bracht een be
zorgde moeder haar ondernemende
dochter naar de trein.
Met een retourbiljet en voldoende
geld op zak om een week in Frankrijk
te kunnen leven. „Als het nu misloopt,
kom je onmiddellijk terug", drong me
vrouw Overvliet aan, toen de trein
zich in beweging zette. Inette riep een
antwoord, dat alles kon betekenen.
La Courtine staat alleen maar op
8 uitgebreide stafkaarten en Inette spoor
de naar Clermont Ferrand, dat vlak in
de buurt van de legerplaats moest lig
gen. „Twee hele dagen heb ik alleen
in een hotelkamer gezeten", vertelde
Inette. „Drie keer in het uur probeer
de ik George aan de telefoon te krij
gen, maar hij was onvindbaar in het
kamp".
In Clermont Ferrand begon Inette
al te bespiegelen hoe heerlijk veilig
het ver verwijderde Den Haag altijd
was geweest.
Iedereen in het hotel leefde met haar
mee en aan het einde van de tweede
dag kwam een glunderende patrone
haar vertellen, dat George aan de lijn
was. „Kom maar naar La Courtine",
zei George, „ik heb het hier in orde
H gemaakt".
In tegenstelling tot de meeste Ne-
fi derlandse militairen spreekt George
b vloeiend Frans. In La Courtine was hij
K onmiddellijk een speurtocht begonnen
W onder de twaalfhonderd inwoners om