aspirin Inette volgde haar soldaat naar La Courtin Aspirin NIEUW AMSTERDAM WORDT MODERN TWEE KLASSENSCHIP Als U werkelijk van Uw pijn af wilt, helpt Begin volgend jaar weer in de vaart waar BAYE R achter staat. Dinsdag 1 augustus 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pa*. S Plan met 3-voudige werking Braaf Glimlachjes Oudheden in Zuid-Afrika tot monumenten verklaard „Kom maar Op een tentoonstelling ontmoette hij Inette Over vliet, die op een kan toor werkte en amateuristische be langstelling voor binnenhuisarchi tectuur heeft. Eenmaal in uniform kreeg George een baantje bij de dienst voor benzineverstrekking. Daar in de laatste oorlog vele veld slagen door gebrek aan benzine wer den verloren, is George een belang rijk man in het leger te noemen. Terwijl de meeste jongens maar enkele weken in Frankrijk behoe ven te blijven en dan worden afge lost, moest hij voor twee maanden afscheid nemen van Inette. stilt snel cfoet de octiveerf de pijn koorts dolen het organisme A BAYER „Franse meisjes vinden het heel gewoon om de hele dag in de huis houding te werken", verte'lde madame Tiphonet. Voor Inette was dat tot voor kort minder gewoon, maar madame leert haar in La Courtine alle geheimen van de Franse keuken. George, de gelukkige soldaat in La Courtine wiens meisje hem naar de Franse bivakplaats volgde, spreekt vloeiend Frans. Om zijn belangstelling voor Frankrijk nog beter te demonstreren, past hij de kepi van een Franse soldaat. Er leven sinds enkele weken zesduizend Nederlandse jongens in La Courtine en 's avonds lopen er honderden door de nauwe straatjes van dit stadje in midden-Frankrijk. Maar de Franse meisjes tonen voor hen niet meer dan een voorzichtige nieuwsgierigheid. De Franse jongens voelen hun kansen door de komst van de Nederlandse soldaten niet bedreigd. NIEUWE PIER Daarmee blijft het aantal bedden op alle passagiersschepen van deze re derij tezamen rond 5500. Rekening houdende met de 130 afvaarten, die de nieuwe afvaartlijst van januari tot november 1962 biedt, betekent dit dat de afdeling passage in tien maanden honderdduizend bedden moet „verko pen". Evenals de luchtvaartmaatschap pijen ondervinden ook de scheepvaart bedrijven dit jaar een achterstand in het transatlantisch vervoer. In verge lijking met het vorige jaar bedraagt de LA COURTINE. Soldaat George Luscuere torst ia La Courtine de afgunst van al zijn wapenbroeders. Wanneer de imitatie-oorlog van de zes duizend Nederlandse militairen in midden-Frankrijk het even gedoogt, gaat hij naar Hotel Parisien, waar hij een blond meisje helpt met het afspoelen van glazen en het afruimen van tafeltjes. George is de gelukkigste sol daat in La Courtine, want als enige van al de Nederlandse jongens kan hij ieder vrij moment bij zijn eigen Hollandse meisje zijn. Terwijl zijn vrienden de roerselen van hun eenzame harten aan koel en onwillig papier toevertrou wen, staat hij naast zijn Inette. Naast het Nederlandse meisje, dat een scheiding van twee maanden te lang vond en dat daarom met George meetrok, toen hij enkele weken geleden met duizenden andere jongens op oefening moest naar La Courtine. Voordat George soldaat werd, leefde hij in Den Haag het leven van een jongen, die nog geen definitieve keuze heeft gemaakt. Hij studeerde wat, was op de hoogte met alle uitingen van mo derne kunst en wilde journalist worden. In Nederland hebben de soldaten misschien de meeste belangstelling gehad voor de komende ontmoeting met Franse meisjes, het leger had besloten het zwaartepunt van het verblijf in La Courtine ergens anders te leggen. Maar in Hotel Parisien leeft soldaat George iedere avond in de zevende hemel. Want kunnen de andere jongens weken lang slechts per brief hun meisjes, vertellen, hoezeer zij van haar houden, George brengt dagelijks zijn Inette een kusje voor de nacht. Onder het wakend oog van madame Tiphonet wordt Inette ingeleid in de kneepjes van een voor haar heel nieuw vak: De huishouding, 's Avonds schenkt zij voor de Nederlandse jongens glaasjes, wijn in; ook weer een bezigheid, die zij van madame Tiphonet moet leren. uit te vinden, wie behoefte had aan een hulp in de huishouding voor twee maanden. In hotel Parisien, aan de voet van een steil straatje, had hij succes. Inette zat twee uren in de trein, waarna George de enige militair in La Cóurtine werd, die 's avonds zijn meis je een kusje voor de nacht kan gaan brengen. geweest, want de Fransen dineren twee maal per dag. Inette heeft allang ontdekt, dat haar schoolboekjes erg onvolledig zijn ge weest voor het voeren van een geani meerde conversatie in het Frans, maar 's avonds haalt zij haar schade in. Hotel Parisien werd bij de Neder landse soldaten in enkele dagen erg populair. Er zijn ongeveer dertig café's in La Courtine, maar de Franse meisjes komen de Nederlandse jongens niet verder tegemoet dan met een vrien delijke nieuwsgierigheid. Misschien zijn sommige soldaten vol romantische plannen naar La Courtine getogen. Zij hebben na enkele dagen ontdekt, dat de Franse meisjes niet de vlotheid hebben, waarvan de Franse romannetjes vertellen. Zelfs de jonge Fransman, die verkering heeft met een Frans meisje, moet onder het wakende oog van zijn toekomstige schoonmoeder het meisje van zijn liefde overtuigen. Hierdoor wordt zijn vrijage gesubli meerd; ieder achteloos gebaar wordt een liefdesverklaring, maar deze hoogte kan men natuurlijk niet in enkele weken bereiken. „Waarom ziften we hier maar een paar weekjes en loopt dat kind de rest van het jaar zo maar los hier rond", klaagde een soldaat, zich veilig wanend door het verschil in taal, de eerste avond, dat Inette in Hotel Parisien was. „Ik ga met je mee terug naar Holland," troostte Inette hem in het Nederlands en de soldaat moest het glaasje betalen, dat op de grond aan scherven viel. Na die avond komen er veel Hol landse jongens 's avonds naar Hotel Parisien. Zij benijden George en maken over hun glaasje wijn heen grapjes met Inette, die van haar glimlachjes voor George wel enkele overhoudt. Maar Inette mag dan uit Nederland komen, voor madame Tiphonet is zij een meisje van twintig jaar en madame verstaat op dit gebied geen gekscheren. „Uw verloofde mag 's avonds hier komen en 's zondags mag hij met u van twee tot zes uur wandelen", sprak madame de eerste dag gedecideerd. Inette keek haar aan en vergat te protesteren. Het kostte ons enige moeite toe stemming van madame te krijgen om Inette en George een avondje mee uit te nemen. Toen Inette de deur uitstapte bleek madame ook op ander gebied een echte moeder. We waren al enkele honderden meters van het hotel van daan, toen de stem van madame Ti phonet door het straatje klonk; „Inette, retournez!". Inette moest terugkomen en naaf' haar kamer gaan om een jas te halen. Want het regende in La Courtine. JOHANNESBURG (ANP) Twee oudheden uit het Hollandse tijdperk aan de kaap zijn tot Zuidafrikaanse historische monumenten verklaard. De eerste is een burgerwoning, ge bouwd in 1797 in Stellenbosch in de ou de Kaaps-Hollandse bouwstijl. De tweede een gedenkteken in Rie- beeck—Kasteelberg dat is onthuld op de eerste kampplaats van Pieter Cruythoff, leider van de eerste Hollandse expeditie naar het Zuid-Afrikaanse binnenland in 1661. New York Central Railroad heeft over het eerste halfjaar 1961 een ver lies geleden van 25,22 miljoen dollar tegen een nettowinst in dezelfde perio de van vorig jaar van 6,68 miljoen dol lar. Voorlopig is geen verbetering van de resultaten te verwachten, zo deelt de directie mee. Madame Tiphonet, de eigenaresse van hotel Parisien, is een charmante, donkere Frangaise, die met ware harts tocht over een uitgebreide huishouding baast. Bij de extra drukte van de dui zenden militairen in La Courtine kon zij de hulp van Inette erg goed ge bruiken. Of madame Tiphonet bij Inette de zelfde hartstocht voor haar drukke dagtaak heeft gevonden, valt te betwij felen. „Een Frans meisje vindt het gewoon om de hele dag in de huishouding te werken", zei madame Tiphonet met een klank van onzekerheid in haar stem. „Als ze zo oud zijn als Inette kunnen ze alles: Koken, bedden op maken, afwassen, groenten schoon maken, alles". In de morgen zagen we Inette braaf de gang dweilen en het café bezemen. „Kijk eens", jubelde ze voldaan over haar ijver, „er zit al een groot gat in de dweil, zo hard werk ik hier". Voor een meisje, dat thuis gëen kopje kan afwassen, omdat ze daarvan zo'n lelijke handen krijgt, ongetwijfeld een hele prestatie. Maar het dweilen en bezemen is voor madame Tiphonet slechts een aanmoedigend aanloopje. Via stapels knoflook en manden spercieboneu be landt Inette in de middaguren bij het dekken van tafels en voordat George 's avonds bij het buffet verschijnt, is er al een tweede maaltijd op tafel Van onze scheepvaartredacteur ROTTERDAM. De directie van de Holland-Amerika Lijn rekent er op, dat haar in 1938 ge bouwde passagiersschip Nieuw Amsterdam nog ongeveer tien jaar in de vaart zal blijven. Om die reden heeft zij besloten er enkele miljoenen guldens aan ten koste te leggen om het schip te laten verbouwen van een drie-klassenschip tot een twee-klassenschip. Als de Nieuw Amsterdam op 30 sep tember weer te Rotterdam thuis vaart, gaat zij enkele dagen later naar de Rotterdamse Droogdokmaatschappij om tegelijk de grote vijfjaarlijkse beurt te ondergaan. Piekfijn van voor tot ach ter, van binnen en van buiten en van onder tot boven zal zij op 18 januari van het nieuwe jaar weer in dienst worden gesteld. GEEN DRIE KLASSEN Van volgend jaar af zal de Nieuw Amsterdam zijn ingedeeld in een eer ste en een toeristenklasse. Daarmee volgt de Holland-Amerika Lijn de na de jongste oorlog opgekomen neiging, die ook bij andere vervoermiddelen is te zien, naar een goedkopere klasse met een kleine, geselecteerde dure klasse. Tot de voordelen van deze ver bouwing rekent de H.A.L., dat zij dan oyer een evenwichtiger vloot passa giersschepen zal beschikken. Zij heeft dan geen enkel schip meer met drie klassen. Naargelang de behoefte zal de ver bouwde Nieuw Amsterdam een capaci teit hebben voor driehonderd tot zes honderd passagiers in de eerste klasse en zeshonderd tot negenhonderd pas sagiers in de toeristenklasse. De ruimte voor circa 450 passagiers in de oude kajuitklasse wordt geheel toegevoegd aan de toeristenklasse, waaraan ook een stuk van de eerste klasse met min der comfort ten goede komt. De hutten worden verbeterd. Er ko men grotere spiegels in, andere was tafels en betere verlichting. In de toe ristenklasse zal een nieuwe lounge worden gebouwd. Ook andere salons zullen wat groter kunnen worden. De totale capaciteit van de Nieuw Amster dam blijft gehandhaafd op ongeveer 1260 passagiers. vermindering voor de H.A.L. over de eerste zes maanden van dit jaar vijf tot zeven procent. Omdat dit percen tage kleiner is dan van andere rede rijen en omdat 1960 voor de Rotterdam se rederij een topjaar was, hetgeen werd bereikt door de grote aantrek kingskracht van de in dienst gestelde Rotterdam, maakt de directie zich geen grote zorgen. Met ongeduld waeht de Holland- Amerika Lijn op de gereedkoming van de nieuwe pier te Manhattan. Deze in drukwekkende steiger is gebouwd als een vierkant met zijden van 240 meter lengte. Het is de bedoeling, dat zij in de loop van het volgende jaar in ge bruik kan worden genomen. Daarmee zal in New York voor de H.A.L. het nijpende parkeerprobleem aan de kade vrijwel zijn opgelost. Op het dak en op de tweede verdieping van de even eens in carré opgetrokken kantoren en loodsen zal plaats zijn voor dertien honderd auto's. Volgend jaar op 28 december zal de Holland-Amerika Lijn voor het eerst na de oorlog weer een kruisreis in de winter van Rotterdam uit laten ma ken. De Maasdam onderneemt dan een reis naar de Canarische eilanden. Voor de oorlog genoten dergelijke reizen van Nederland uit een zekere vermaardheid. Vorig jaar hervatte de H.A.L. deze traditie. Het succes was zo groot, dat gistermiddag de Rotter dam met 960 passagiers geheel volge boekt vertrok voor een vijfdaagse va kantiereis. Volgende week maakt de Statendam, met 750 passagiers even eens „afgeladen", een dergelijke tocht. Opvallend was, dat driehonderd Zwitsers boekten voor de reis met de Rotterdam. De directie van de rederij schrijft dit grote aantal vooral toe aan de ongevraagde, maar ongetwijfeld dank baar aanvaarde reclame, die de vorig jaar geboekte passagiers uit Zwitser land hebben gemaakt. Om op 1 augus tus de Zwitserse onafhankelijkheid te vieren, zijn aan boord passende maat regelen getroffen. Advertentie „Twee volle zomermaanden weg'", vroeg Inette bezorgd. „Ik zal je iedere dag schrijven", be loofde George. „Nu kan George wel enorm goed schrijven", vertrouwde Inette in La Courtine ons toe, „maar twee maanden thuis op de post zitten wachten „De hele zomer ben je dus weg", had Inette in Den Haag treurig vastgesteld.!1 George vond het ook een hele tijd. De volgende avond had hij de oplossing gevonden: „Ik ga in La Courtine een haantje voor je zoeken, en dan kom je ook". De moeder van Inette vond het plan nogal verrassend. Haar oudste dochter was vroeger eens een half jaar in Frankrijk geweest, maar dat was te voren goed geregeld geworden met brieven en officiële instanties. George won echter het pleit en op een regen achtige zaterdagmorgen bracht een be zorgde moeder haar ondernemende dochter naar de trein. Met een retourbiljet en voldoende geld op zak om een week in Frankrijk te kunnen leven. „Als het nu misloopt, kom je onmiddellijk terug", drong me vrouw Overvliet aan, toen de trein zich in beweging zette. Inette riep een antwoord, dat alles kon betekenen. La Courtine staat alleen maar op 8 uitgebreide stafkaarten en Inette spoor de naar Clermont Ferrand, dat vlak in de buurt van de legerplaats moest lig gen. „Twee hele dagen heb ik alleen in een hotelkamer gezeten", vertelde Inette. „Drie keer in het uur probeer de ik George aan de telefoon te krij gen, maar hij was onvindbaar in het kamp". In Clermont Ferrand begon Inette al te bespiegelen hoe heerlijk veilig het ver verwijderde Den Haag altijd was geweest. Iedereen in het hotel leefde met haar mee en aan het einde van de tweede dag kwam een glunderende patrone haar vertellen, dat George aan de lijn was. „Kom maar naar La Courtine", zei George, „ik heb het hier in orde H gemaakt". In tegenstelling tot de meeste Ne- fi derlandse militairen spreekt George b vloeiend Frans. In La Courtine was hij K onmiddellijk een speurtocht begonnen W onder de twaalfhonderd inwoners om

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 5