GODDET: ER WAREN DIT JAAR GEEN ECHTE NEDERLANDERS Met stille trom en lege beurs Moeizaam strompelden onze heldjes tegen bergen op- vermoeid voor zij moe waren Tour de France 1961 Wel klasse geen animo In luttele jaren van de top naar figurantenrol w Nieuwzeelanders braken record SCH EEPVA ARTBERICHTEN Dinsdag 18 juli 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Verleden tijd Kwaliteit Vooruitzicht Raak rijden Faire kans DOE HET ZELF WF OP 4 X 1 MIJL ESTAFETTE PLOEGEN STRIJDLUST WEL PECH Grote obligatielening van Shell Oil Cy. Pas. 7 door Ru de Grood heeft mij verdrietig gemaakt te lezen, wat Jacques Goddet gis- schreef in een nabeschouwing over de afgelopen Ronde van Fr ank- de verschillende ploegen de revue liet passeren: „Er waren dit jaar geen echte Nederlanders in de Ronde om de strijd te verzwaren, te verwarren en gaande te houden, hetgeen aan het verloop van deze ronde erg ontbroken heeft". De enige troost die ik hiervoor kon vinden was de erkenning dat hij gelijk had! Er waren dit jaar geen echte Nederlanders meer in de Ronde. Dit tijdperk schijnt voorbij te zijn en vermoedelijk zullen wij moeten wachten op de nieuwe generatie, die in de Ronde van de Toekomst zoveel lof verworven heeft door haar grote strijdlust. SEDERT Pellenaars de laan werd uitgestuurd door de genen die pretendeerden iets van de wielersport te weten, en Koblet aan Pellenaars kwamen vra gen of hij zijn jongens wat rustiger wilde houden en hem gouden bergen beloofden als zij hun spel wilden mee spelen. Wat voelden wij ons fier, als desondanks deze jongens hun spel door speelden en wü ten slotte bijvoeglijke naamwoorden tekort kwamen om onze hulde, dank en erkentelijkheid te be tuigen voor datgene wat zij voor de naam van Nederland in deze Tour deden Laten wij niét zeggen, dat wij in die tijd betere renners hadden of dat de kwaliteit in het buitenland toen minder was dan nu. Dit zou een afschuwelijke maar Hip Hp RnnHp van "Prank- onwaarheid zijn en de bewijzen daar- maar cue ae rtonae van a rank- voor heeft u in de jaren kun. rijk slechts kennen van de start en van de aankomst in Parijs, is Nederland in dit grootste aller wielersportevenementen weggegleden naar een wielren- land van de derde of vierde grootte. Drie Ronden van Frankrijk zijn er voorbijgegaan zonder dat ook maar één Ne derlander erin slaagde een etappe te winnen, zonder dat de Nederlandse ploeg zich ook maar één enkele maal in het ploegenklassement kon doen gelden. Duidelijk is het hellend vlak, waar wij van afgleden gemarkeerd: in 1958 werd Gaul door een door Pellenaars voorbereide en geprepareerde ploeg naar de overwinning gedragen, nadat de Nederlanders hun plicht gedaan hadden en in de vlakke etappen hun overwinningen hadden betaald. In 1959 begon de terugtocht, toen door een zwakke Gaul de eerste Nederlanders naar huis gingen, omdat er volgens hen geen brood meer zat in de Tour zonder dat zij zelf ook maar één poging had den gedaan dit brood te verdienen. In 1960 werd Nederland tot een ploegje gedegradeerd en dank zij deze degra datie kon zij het spel spelen van de kleine profiteur tegenover de andere kleine ploegen zonder zich ook maar één ogenblik in de strijd van de groten te mengen en dus zonder werkelijk successen te behalen. Dit jaar werd terecht het bestaan van de kleine ploegen afgeschaft en op hetzelfde ogenblik begon voor Nederland de ondergang: de ploeg kon zich nauwe lijks tot een figurantenploeg verheffen. ..Er waren dit jaar geen echte Neder landers meer", schreef de directeur van deze wedstrijd. MET WELK een weemoed, met welk een heimwee hebben wij, verslag gevers in de Ronde van Frankrijk, in deze Tour teruggedaoht aan de tijden van Pellenaars, met zijn vrijbuiters, die van de eerste kilometers af zonder ontzag voor de grootsten van hun tijd die heel wat groter en talrijker waren dan nu het vuur ingingen, dwars tegen de plannen en de sche ma's van de groten in. Wat waren wij toen trots op deze jongens, die erin slaagden van de start plaats af tot aan de bergen de gemid delden van de etappen zó hoog op te voeren, dat de klimmers uitgeput bij de bergen arriveerden en geen gebruik meer konden maken van hun speciali teit, zodat de strijd opener werd dan ooit tevoren, zodat het zelfs mogelijk was, dat Nederland de veroverde gele trui tot na de bergetappen kon be houden! AT waren wij trots, als de groten zoals Coppi, Bartali, Bobet, Kübler nen vinden: hierboven noemde ik u de namen van de buitenlandse concur renten en ik tart u om één naam te noemen van een hedendaagse renner, die ook maar in hun schaduw kan staan. En de Nederlanders? Herinnert u zich nog de brave Wim van Est, die meer viel dan fietste, de wispel turige jongens Voorting, de moreel zo zwakke Jan Nolten, de dappere helper Hein van Breenen, de slungelige Faan- hof, de slimme Wagtmans? TyriE van al deze jongens kon aan de W kwaliteiten tippen van een huidige Geldermans, een Jo de Haan, een Nies ten. jongens, die toch allemaal in Fran se fabrieksploegen zijn opgenomen, ter wijl in die dagen niet een van de renners deze eer waardig werd ge keurd. Toch zaten zij voorop in de Ronde van Frankrijk, toch kwamen alle groten hen smeken of zij nu eindelijk eens rustig aan wilden doen en in de Tour kon geen jacht of ontsnapping worden aangekondigd of er zaten Ne derlanders bij En nu? Nu reed daar een aantal Nederlandse jongens rond, vóór de start om'hun kwaliteit geprezen door de buitenlandse pers, maar waarop wij tot de vijfde etappe hebben moeten zitten wachten, totdat er één nota bene de oude Wim van Est tot een flinke prestatie kwam. De rest lummelde maar wat rond. zonder overtuiging, zonder initiatief, als een stel figuranten, dat slechts be gerig was naar het einde van de rit om daarna zo snel mogelijk naar een min of meer comfortabel hotel te rijden om van de rust te genieten, waarvan zij gedurende de gehele rit al genoten hadden. „Er zaten geen echte Neder landers meer in de Tour de France en een tweede plaats van Kersten en een vierde plaats van Wim van Est en Jo de Haan konden hieraan geen jota veranderen. De bergen hebben dit beter dan wat ook onderstreept. Ver, heel ver achter de plaatsen waar de slagen werden geleverd, strompelden de Ne derlanders moeizaam tegen de bergen omhoog zonder enige overtuiging, zon der enige vechtlust. „Als wij maar op tijd binnenkomen, mogen wij morgen weer vertrekken ALS ik aan deze Tour terugdenk schieten mjj de tranen ln de ogen en dan schaam ik mjj voor deze ploeg. Maar wat het ergste is van alles is dat de toekomst zo somber is. De kop pigheid, eigenwijsheid en de onkunde van degenen, die zich voor de afvaar diging van de Nederlandse ploeg naar de Ronde van Frankrijk verantwoor delijk gesteld hebben, geeft geen enkel uitzicht op verbetering. Integendeel! Ongetwijfeld zuilen zij ook nu weer alle schuld van zich afschuiven en daarmee de renners belasten^ „De jongens fietsen er niet voor", zei Klaas Buchly na de eerste ritten. „Ik kan de jongens met de beste wil van de wereld niet rustig houden", zei Pellenaars mij in 1953, toen hij vond, dat de Nederlanders het af en toe wel eens te bont maakten, maar achteraf toch eerste werden in het ploegklassement. In deze twee uit spraken en vooral in de achtergron den daarvan ligt het gehele drama van deze trieste Nederlandse ver toning in deze Tour. Pellenaars die de wielersport en vooral de wielersport op de weg beter kende dan wie ook in Nederland, de officiële instanties incluis slaagde er niet alleen in de jongens, die hij reeds in februari of maart voor de komende Tour uitkoos en daarvoor een oefen programma opstelde, in een gunstig Tourklimaat te brengen, maar geheel Nederland. De Ronde van Frankrijk begon dan reeds voor hen en aan de start verschenen slechts de jongens, die juist onder de top van hun beste vorm waren, die zich niet al te zeer ver moeid noch te weinig gereden hadden en zij konden zich volop in de Tour uitleven. Zij wisten dat Nederland ach ter hen stond en dat miljoenen in Ne derland hun prestaties in deze Tour dagelijks volgden. NU LAAT men de jongens aan hun lot over. Zij rijden maar raak, wer ken hun programma af en plotseling horen zij, dat zij voor de Tour zijn uitverkoren. De ene helft van de ploeg is dan reeds dodelijk vermoeid van het seizoen dat voor hen in februari op Sardinië begon, de anderen hebben nauwelijks op hun fiets gezeten behal ve dan in die lachwekkende vertoning, die Ronde van Nederland wordt ge noemd. Dan krijgt een ploegleider, Buchly in dit geval, de opdracht twee weken voor de start van de Tour van deze jongens een eenheid te maken, jongens, van wie hij er enkelen kent, maar an deren helemaal niet en die hij meestal pas te zien krijgt op het ogenblik, dat de contracten worden getekend. Hij heeft geen vat op hen en de jongens geloven niet in hem. Er bestaat een onoverbrugbare psychologische afstand tussen hen. „Ik geloof niet in Buchly. geef mij maar Pellenaars!" verklaarde een van de belangrijkste Nederlandse renners die overigens nog nooit onder Pelle naars heeft gereden aan de Franse oud-wielrenner Jean Bobet, in een in terview voor het begin van de Tour. En onder deze omstandigheden begon hij aan zijn Ronde van Frankrijk, die hij uiteraard niet volbracht. Precies vijf jaar geleden heb ik Buch ly in een persoonlijk gesprek al eens gezegd, dat hij er voor zichzelf beter aan deed zich nooit met de Tour te be moeien, omdat deze wedstrijd hem niet ligt, wat overigens niets ten nade le van Buchly wil zeggen, omdat er grotere ploegleiders zijn dan hij die evenmin voor de Tour geschikt zijn. Twee jaar geleden hebben zowel Jac ques Goddet als Jean Garnault als Felix Levitan die bij wijze van spreken de Tour de France in hun bloed hebben zitten, aan een officiële delegatie van de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie bij herhaling verklaard, dat Buch ly niet de geschikte man was om een Nederlandse ploeg in de Tour te lei den, zonder aan zijn kwaliteiten als ploegleider in andere wedstrijden te willen tornen. T)RECIES drie maanden daama heb ik, op verzoek van Goddet, ten huize van een van de belangrijkste leden van de snortcommissie van de K.N.W.U., hetzelfde betoogd en hem met klem bezworen zijn houding te hierzien, wilden wij niet naar een catastrofe gaan. „Maak je geen zor gen", kreeg ik ten antwoord, „Buchly heeft nog nooit een faire kans gehad. Zodra hij die krijgt, zul je zien, dat hij het ten minste even goed doet als Pel lenaars". Buchly heeft nu een faire kans ge had en ik heb hem geholpen, waar ik maar enigszins kon. Juist ter wille van de faire kans. Hij zal de eerste zijn om dit te beamen. Het resultaat heeft men gezien „Er waren dit jaar geen echte Ne derlanders meer in de Tour",.. Wis en zeker waren zij er! En Geldermans. én Jo de Haan, én Niesten, én Kersten, én Piet van Est, én Van der Steen, én Westdorp, én al die anderen ziin échte Nederlanders, die datgene zo graag hadden willen doen, wat in vroeger jaren hun voorgangers met minder kwaliteiten deden. Maar diegenen, die hemel en aarde bewogen om een ploegleider een faire kans te geven, die zelfs liever een Ne derlandse ploeg uit de Ronde van Frankrijk zouden hebben teruggetrok ken enkel en alleen maar om die faire kans te forceren, weigeren koppig en hardnekkig die renners dezelfde kans te geven. Zij hebben hun zin gekregen; Buchly werd ploegleider en hij deed wat in zijn vermogen lag maar tegelijk compromitteerden zij de toekomst van onze renners. En dat is heel ernstig voor degenen, die geroepen zijn om voor het wel en het wee juist van deze renners te zorgen. Advertentie Wagtmans in de Tour de France 1954. Met de Italiaan Volpi aan zijn wiel is hij door het wolkendek heengeklommen op een van de bergen in de Pyreneeën. Vertrokken van inspanning zijn gezicht, fel zijn greep om het stuur, bereid om zich enorme inspanningen te getroosten Koop nu hot nieuwe nummer van: in huis en tuin maandblad voor praktische mensen 81 Wagtmans, snel uit de Ronde van Zwitserland opgevist, gewogen en veel te licht bevonden. DUBLIN (A.N.P.). Tijdens atletiek wedstrijden te Dublin heeft een team uit, Nieuw-Zeeland het wereldrecord 4 x 1 mijl estafette verbeterd. De Nieuw zeelanders Gary Philpott, Murray Hal- berg, Barry Magee en Peter Snell lieten 16 min. 23.8 sec. noteren. Het oude re cord stond met 16.25.2 op naam van een Hongaarse estafetteploeg, die het in 1959 te Boedapest vestigde. Ook het Engelse viertal Taylor, An derson, Simpson en Hall, dat op de tweede plaats eindigde, bleef met een tijd van 16.24.8 onder het oude record. General Electric behaalde over het eerste halfjaar een nettowinst van 1,05 dir. (v.j. 1,26 dir.) per aandeel. PARIJS Het slechte figuur, dat Nederland in de afgelopen Ronde van Frankrijk heeft geslagen, komt zeer duidelijk tot uiting in enkele statistische gegevens, die na afloop van de Ronde door de organisatoren bekend zijn gemaakt. In de eerste plaats bezet Neder land op de lijst van de gewone prijzen en premies de voorlaatste plaats met een totaal bedrag, dat slechts vijf procent bedraagt van hetgeen de Franse ploeg heeft ge wonnen en slechts ruim tien pro cent van de Bretonse ploeg, van Italië en België. In het totaal fietste de Nederlandse ploeg f 6.785 bijeen. Dit is uiteraard niet het bedrag, dat zal worden uitgekeerd, omdat het totaalbedrag van de dagvergoeding vermoedelijk hoger zal liggen. De Nederlandse ploeg heeft dus dit jaar voor de eerste maal sedert vele jaren voor zijn daggeld gereden. Een beter bewijs, dat zij daarmee is teruggevallen tot een figuranten- ploeg, is vermoedelijk niet aan te halen. De prijslijst ziet er als volgt uit: Frankrijk 129.572; Bretonse ploeg 60.882; Italië f 58.363; België 56.823; centrale ploeg f 22.878; Zwitserland- Luxemburg f 19.666; Parijse ploeg f 17.337; Duitsland 10.906; Spanje 10.885; Nederland f 6785; Enge land f 4.847. In deze lijst is geen rekening ge houden met de plaatsen, die de ren ners in het eindklassement innamen noch met de eindstand in het ploeg klassement; voor de Nederlandse ploeg is dit echter niet van beteke nis. TT/'AT het ploegklassement betreft is Nederland er opnieuw niet in geslaagd een dagklassement te win nen. In de eindstand staat het op de zevende plaats met één tweede en twee derde plaatsen achter Frankrijk, België, Italië, De Bretonse, de cen trale en de Parijse ploeg. In de eindstand van het klassement om de groene trui staat Jaap Kersten op de twintigste plaats met 48 pun ten op dezelfde hoogte als Bergaud. Westdorp en Van der Steen staan met Pellegrini op de 43e plaats met 17 punten en Damen deelt de 55e plaats met Abate met tien punten. cpEN SLOTTE zij hierbij vermeld, dat Nederland geen enkele maal de prijs voor de strijdlustigste ren ner ontving en bovendien slechts zelden figureerde op de lijst, die door de jury aan het einde van de etap pen werd samengesteld. TTiE enige lijst, waar Nederland twee maal op voorkomt is die van de pechvogels, eenmaal met Geldermans en eenmaal als geza menlijke ploeg, omdat er op die dag geen betere te vinden was. GROENTEN EN FRUIT KAPELLE, 17 juli. Frambozen ln "krat ten: I 139164, II 137139, Rode bessen A 92, I 8588, II 58, III 36, Zwarte bessen I 126, II 121, III 65, Zure morellen ontsteeld I 132, II 102110, III 32, Frambozen in tubs 60, 59—62, Dubb.pr.bonen I 117—128, II 94— 100, Appelen: Yellow Transparant I 75—80 80, I 70—75 82, I 65—75 78—80, I 60—65 69, I 55—65 61—63, I 55—60 48, II 75—80 74, II 70—75 81, II 65—75 73—74, U 60—65 62—63, II 55—65 53—54, II 55—60 44, III grof 54, III fijn 29-32, val 9—19, Stabk Earliest I 55 —65 72, II 69—65 66, Hd 39—42, IH fijn 29 40, kroet 21, Oomskinderenpeer I 50—55 77, I 45—50 63—70, lid 31—39, Hl fijn 22—38. Verpakt fruit: Close I 7580 63, I 7075 66, I 65—70 70, I 60—65 67, Scarlet Pimper nel I 65—70 115, I 60—65 116, I 55—60 89. Kersen: Klerken I 214, Krieken I 174. Kruisbessen per kg. I 56, II 25—47, idem per doos I 18, II 14, Rode bessen per kg. I 83—88, H 7679, idem per doos I 2733, II 27, Loganbessen per doos I 44, II 47, IH 17, Witte bessen per doos I 19, II 19, Bramen per doos I 4465, H 2841, Aardbeien per doos II 3146, Kasperziken per stuk 1 23, II 17, III 9, Kaspruimen per stuk I 8ft, II 5ft. Pruimen: Early Laxton I 86—121, II 40— 67, grof 5687, fabr. 2237, gesch. 25—41, Oranjepruimen I 44—55, II 2829, grof 43. Tollenaarspruimen I 2838, II 1821, Czar I 112, Occulanen I 17—28, II 15, di.v val 10— 21. Aardappelen: bonken 1819, I 1416, II 13 —14, drielingen 911, kriel 2—3. Groenten: Kropsla 69ft, Bloemkool 28 36, Boskroten 15—17, Bosuien 16, Komkom mers' 1926, Tuinbonen 15, Zilveruien 28, To maten B 55—56, A 60, C 3441, Bospeen 45, Andijvie 7. BERKEL, 17 juli. Staandglaskomkom- mers (75 41—44, (60) 35—40, (50) 28—33, (40) 28—33, (40) 27—31 (35 26—31, kromme kom kommers 2839, bloemkool (6) 4367, (8) 34—53, (10) 19—42, sla I 3.10—5.60, II 3.50, tomaten export A 5.30—5.40, B 5.10, C 5.10 5.20, CC 4.50, binnenland A 2.70—3, B 2.40 C 2.10—2.50, CC 1.20, rode kool 12, platglask-om- kommers (75) 32—41, (60) 30—37, (50) 27—29, (40) 24—30 kg, krom 37—58, stamprinsessebo- nen 1301.40, snijbonen 1.702, grote bonen 14, andijvie 78, waspeen 3242, uien 18, kroten 4.5012, grofstekkomkommers 12-3-1, fijnstek 1214. PIJNACKER, 17 juli. Platglaskomkom- mers 60 kg 3642, 50 kg 31—35, 40 kg 25 28, 35 kg 2225, staandglas 60 kg 2941, 50 kg 30—35 40 kg 24—26, 35 kg 20—23, kromme 1825, grofstek 10—16, bloemkool zes p bak 57 —58, acht p. bak 49—57, tien p. bak 4149, twaalf per bak 23—34, tomaten a 5,205,50, b 4,90—5,20, c 4,80—5,30, cc 4,20—4,40 andij vie 7—11, postelein 33, tuinbonen 15, stambo- nen 1,40—1,50, sla 3,50—5, stoofsla 10, spits kool 37, snijbonen 1,751,90, pruimen 1,40— 1,58 rode bessen 57. GELDERMALSEN, 17 juli. Rode bessen II 39—51, I 82—113. zwarte bessen II 80, I 117. kruisbessen 43—60. pruimen ruth gers- tetter f 17—31, H 38—39, I 70—84; early lax ton f 20—25, II 42—90, I 87—127; bramen 144168; appelen yellow transparent k 16—46, II 28—38, I 45—62; kl II maat 60 70 58—62, 70 80 71—73 60 65 55,65 70 65, 70 75 71, kl I maat 60 70 64—75, 70 80 80—85, 90 90.60 65 55—64,65 70 68—75. 70 75 81. POELDIJK, 17 juli. Tomaten A 5—5.50, B 5—5.40, C 4.90—5.20, CC 4.50-^1.70. druiven frankenthaler 1.95—2.35, golden champion 2.403.10, muscaat 2.703.10, alicanten 2.15 —2.35, rode bessen 4687, aardappelen gr. 19, poters 1316, kriel 57, andijvie 7—10, tuinbonen 1619, prinsessebonen 1.45—1.75, snijbonen 1.80—2.25, rode kool 4ft—5, groene pepers 6075, rode pepers 1.652.10, prei 42, pruimen golden Japan 1551.90, Ontario 1.8(1 —2.15, red June 1.151.30,burbank 1.25— 1.65, Formosa 2.85, bloemkool (6) 61, (8) —57, (10) 2341, aubergine 20—95, paprika (groen) 15—20, (rood) 1432, perziken (2) 40—51, (3 32—45, (4) 24—36, (5) 16—20, (6) 10—12, suikermeloenen (5) 2.05, (6) 1.20—1.75, (8) 11.70, (10) 951.30, netmeloenen (6) 85—1.30, (8) 80—1.15, (10) 55—85, ogenme- loenen (10) 9095, (12) 751.10, oranje ana nas 951.85, sla 3.50—4.50. BARENDRECHT, 17 juli. Andijvie 7—10, Bloemkool AI 70—78, BI 5565, Cl 48—53, Sla 7.2010.10, Staandglaskomkommers 75-op 34—44, 60—74, 32—05. 50-59 28-31. 40-49 23-5" Stamprincessebonen 81—140, Kroten kg 24— 30, Rode kool 4.5016, Spitskool 3743, Uien 1620. ROTTERDAM, 17 juli. Eerstelingen gro te 14—18, poters 910, Doré's grote 16—20, poters 9—13, Eigenheimers grote 12—48, po ters 5—8, Bintjes grote 18—20, poters 8—12, Andijvie 7—11, Bloemkool IA 40—78, HA 28— 58, Sla IA 3.60—9.20, Waspeen IA 47—52, IIA 44, Bospeen 41, Komkommers 70-op 33—37, 60-70 24—32, 50-63 17—27, 40-50 11—20, Spits kool 40, Rode Kool 1019, Tuinbonen 10—17, Uien met lof 7—17, Uien 14—23, Selderij 6—7, Spinazie 47—51, Dubt» bonen I 1.10—1.55, n 95—1.38, Kassnijbonen n 143—1.78, Stamsnij bonen 1.24, Rode bessen IA 1.16—1.44, HA 8t >1.26, Ontario n 1.08—>1.77, Golden Japan I 1.47—1.61, Perziken IAA 39-49, IA 26—39, IB 14—16, IC 9, Netmeloenen 56—96, Tomaten export A 5.40—5.50, B 5.00—5.10, C 5.00—5.-10, CC 4.50. VEE ROTTERDAM, 17 juli. Aaiw. 1025 koei en, en 6 vette koeien, 669 varkens, 183 scha pen of lammeren. Per kg.: koeien 320—3.45, 2.80—3.15, 2.60—2.75, varkens lev. gew. 1.93, 1.90, 1.87, lammeren 1.05, 0.85, 0.70,schapen 1.40, 1.10, 1. Aanv. vette koeien iets minder, handel red., prijzen ongew., pr. exempl. bo ven not. Aanv. varkens iets kleiner, handel goed, prijzen onv„ bij afloop iets minder pr. NEW YORK (Reuter). De Shell Oil Company zal deze week op de Ame rikaanse kapitaalmarkt een lening plaat sen van 200 miljoen in 25-jarige obligaties. Dit is een van de grootste in dustriële emissies van dit jaar. De obligaties zullen worden uitgegeven door een consortium onder leiding van Mor gan Stanley Si Co. ACTIEVE OBLIGATIES Staatsleningen Nederland: VIC. le tape l.gen.t. 581 1000 102ft 102H 59 1000 4^... 102 ft 102} J 60 1000 4ft... 102ft 102H ld .11 102ft 102H 59 1000 4ft... 101% 101% 60 1000 4ft... 101% 101% 61 1 1000 4ft... 101% 101% 53/ 1000 3%... 99?» 99% Gb 1000 3ft. 85§ 47 1000 3ft... 95Ü-ÏS 95 4-3» 51 1000 3ft... 98ft 981', 53 1000 3ft... 97ft 98%* 56/1000 3ft... 97iè 97ft 48 1000 3ft 921a 9212 Belegg C3ft. 93 V» 50/ 1000 3V»... 92ft 93 54/ 1000 3ft... mi 94* 551/1000 3ft.. 93U§ 94* id. n 94% 95* Gb 1000 3... 73ft - 72% 37 1000 3 94% 94% 46 Gb 1000 3 94ftt 94 ft 47 9 1000 3 90ft 89 ft Inv cert.3... 99ft* 99H N 1962-'64 3. 100ft*-AT iooA'-ft Bel .c. 1000 2% 99ft Id. 10.000. 99ft Gb. 1000 2ft. 62% NJ 35 3ft 97 ft NJ 373 99+2 99ffi 96/fi 96 ft Lnschr. Gb. 3. 95 ft Banken Woningbouw6 110ft 110ft B.N.G 58/9 4ft 101H 101% B.N.G 59 4ft. low 101% B-N.G. 60 4ft loiii 101% ACTIEVE AANDELEN A'dam Rubbei Ö.V.A Ver. Cnltnres noy» 125-1/4 109-l0t Handel, Industrie, diversen AlgJCunstz.U DelilVfijCert./ K.N Hoogov. Phil. G GB A. Unilever Dordts Petr. A Dordts Petr.pj 390*- ft 140.50 948-50 967V4-9 735*-9 390*-93 948*-51 990*-91 746-48ft Petroleum 546ft 5461/4 KonJ»tr50A20t 115*-15^t 115.3*-5.5t Scheepvaart en Inchtvaart 107% 125 392*-4 140.10 941*-45 988-91 745>2-6 548 546 ft 115.5-5.7t Holl.-Am.Lijn 153 ft-4 154*-4ftt K-Java-Ch. P. 157 Id. n. roy. c« 153ft KiJd. 78 KJJ.S.MJCatB 184ft-5 183ft-84t KonPaketvrt. 147 NederlandMij 185 NieveltGoudr. 157ft 158*-8ft Ommeren 325* K. Rott. Lloyd 145 N. Scheepv. U 153-4 154*-1ft Claims en Stockdividenden AJK.Ü 192 DordtschePtr. 272 Kon. Ned. Ptr 11.56 Philips A&GB 483 154 77 146 ft 185 157%-% 327* 146 155 194* 273 11.53 493 vl. varken® boven not. Zw. varkens 1.80—1.82. SI. zeugen 1.57—1.62 per kg. Aanv. schapen matig, handel vlug, schapen als vorige week dinsdag, lammeren wat stijver in prijs. UREOHT, 17 juli. Luxe paarden 1)100 —1300, werkpaarden 9001300, oude paarden 800—1.100; 3-jarige paarden 900—1185, 2-jarige 700—900, veulens 300—500, hitten 600—800, slaohtpaarden per kg sl., gew. 2.40—jon ge slachfpaarden 2.402.70/ GRANEN EN 7JADEN ROTTERDAM, 17 juli. Officieuze not. per 100 kg: voedergranen: in afwachting van de nieuwe oogst werden geen noteringen op gemaakt, daar oude oogst praktisch geruimd is. Peulvruchten, franco R'dam: groene erw ten op monster 22.50—24, prima kw. tot 29, schokkers op monster 23—26, prima kw. tot 31. Bruine bonen op monster, boerenschoon, droog, naar kleur 20—40. AMSTERDAM, 17 juli (Boerennot.) Binne-nl. granen zomergelfct 2226.50 havef 2123.50 groene erwten 24—28.50 karwijzaad 81103.50 blauw maanzaad 70—75. Alles per 100 kg. ZEEVAART Aangekomen m Amsterdam 17 lull: Belg BELG IA Gothenburg s tg. pass Coen. harren VOK; Noor BIRI O3lo stg Coenha- ren YCK; Dts LIES Hamburg inkl Stnhfd Smith; Eng DOTTEREL Liverpool stg-pass Javak Ves-Van Ommeren; Dts ESTE Sho. reham ldg Rietl HBR. Vertrokken uit Amsterdam 17 juli: Ned UBBERGEN Klaipeda; Dts HEIN- RICH WESSELS Leerdam; Dts LIES Duis- burg; Ned ATLANTIC IJmuiden; Ned BIESBOS Londen; Ned MARS Malmo. N. Waterweg binnengekomen 17 juli: G.EESTDIEP Ned Boston Maassluis vee KSD; W0LLIN Dts Pernis boei F ldg Van Ommeren; RHEINSTEIN Dts Bremen Schlehavon Progress stg Muller; KRAUT- SAND Dts Brunsbuettel Pernïs boei D ben- zine Trias; SINGAPORE Eng Hamburg Waalhaven NZ pier 2 Transitoveen stg Gen Steam; SENANG Ned Bayonne Dordrecht hout NBK Dordt; IN A Pool Stettin Rijnha- ren Fenix stg NTB; CORVUS Noor Sta- ranger IJsselhaven O-Z stg Burger: L 9606 landingsvaartuig Ned Noordzee Hoek van Holland Marine; BERG0 Noor Oslo Spoor, haven stg James Smith. N. Waterweg vertrokken 17 juli: BRITISH MERCHANT Eng Mena al Ah. madi; RiEGGEBORG Ned Rochester van Maassluis. SCM*FPV A is ptppwfGINGEN ALBIRE0 17 75 m NO Laguaira ARTEMIS 17 te Port of Spain ATT IS 17 te Terneuz AVERDIJK 16 te Kaapstad AEGIS .16 dw Jamaica nr Mobile A BI DA (T) 16 v Belem nr Curacao ACMAEA (T) 17 te Su< (T) 16 te Bremen ACTEON AGAMEMNON 17 v San Juan nr Curacao ABBEKERK 17 42 m ZW Capri AMELAND 17 150 m WZW Scillys AM PENAN 17 450 m O v Colombo AMSTELDIEP 17 170 m W Bombay ARENDSKERK 17 240 m 2 v Minocoy ALBLASSERDIJK 16 te Antwerpen ALCOR pass 17 Malta nr London ALGOLAKUST 17 m«« Finiaterr» Conakir AMSTELDIJK 17 te Corpus Christ! BA LONG 17 600 m Z Aleoeten BAN DA 17 Alexandria nr Beyrouth BATJAN 150 ra ZVVtZ Raratonga BATU 17 aank Beirut BARENDRECHT 16 te Curagao B AWE AN 17 v Coohln nr Djibouti BENNEK0M 17 Puerto Ordaz BREDA 17 150 m ZW Landscnd BONITA 17 tc Balboa CALTEX AMSTERDAM 17 130 m ZW Us. bant CALTEX DELFT 17 120 m W Oran CALTEX DELFZYL 17 vertr Brunsbuttel- koog Fawley CALTEX R0TTER0AM 17 52 m Z Ras al Hadd CALTEX THE HAGUE 17 105 m NNW Ras Tanura CARTAGO 16 480 m WXW Cabo Blanco CELEBES 17 25 ni O v Obbia CAMPHUYS 16 te Rangoon CALTEX GORINCHEM (T 17 r S6outh- ampton nr Gibraltar CALTEX NAPLES (T) 16 te Mosselbay DELFT 17 v Aruba nr Laguaira E0S 17 40 m NO Ouessant ESS0 AMSTERDAM 17 dw Malta Port Said EENHOORN 16 te Lattakia ESSO ROTTERDAM 17 300 m ZW Lands, end FORESTTOWN 17 170 m NNO Finisterre FRAVIZ0 17 50 m W Algiers FOREST HILL 17 6 m N Bosplaat FRIESLAND 17 40 ra W Algiers GROOTE BEER 17 560 m WNW Solllys GROOTEKERK 18 aank Suez GEERTJE BUISMAN 18 ren? August» GRAVELAND 17 te Rio Grande GEESTSTAR 16 te Trinidad HEEMSKERK 16 te Suez HYDRA 17 te Port de Paix HATH0R 17 aank Beyrouth IVOORKUST 17 250 m Z Abidjan ISIS 16 v Tampa nr Laguaira IZALC0 17 te Puerto Limon JACOB VEROLME 17 v Balboa nr Qulntexo JAPARA I7v Akaba nr Rotterdam KAAP HOORN 17 GO m ZW Kp Three Points KARACHI IS verw Hollandia KATELYSIA 17 360 m NO Azoren KEIZERSWAARD 17 240 m KW Kp Finis- terre KRYPT0S 17 10 m WNW r Casquets KELLETIA T) 16 te Walvibyas KAS!MBAR 16 te Kaimana KARA (T) 17 30 m W Azoren KREBSIA (T) 17 120 m KW Calicut KREON 16 v Paramaribo nr Georgetown LEKKERKERK 17 Bedibunder n Aden LELYKERK 17 180 m WZW Kreta LUTTERER 17 Ras al hafjr a Khor al Mufatta LAARDERKERK 17 pass Str Messina nr Port Said Chin. LAG A 17 80 m ONO Ceuta LA WAK 17 80 m W Algiers LIBERIAKUSTè 17 »*nk Antwerpen LAD ON 16 te Antwerpen LEIDERKERK 17 te Khorramsh#r LOENERKERK 16 te Bushire MED0N 17 te Baltimore MERWELL0YD 16 te Singapore MDDJOKERTO 17 r Djibouti nr wantao MAASDAM 16 740 m N Fayal MENTOR 17 aank Collo MOHAMED REZA SHAH 17 135 m NNO Finisterre MYDRECHT 17 4 m NO Kaap Bon MAASHAVEN 17 110 m ZWtW Ouessant MARATHON 17 65 m ZZW Landsend MUNTTOREN 17 84 m NW Cape Blanco NAESS COMMANDER 17 pass Gibraltar n Fawley NEDER WAAL 16 te Suez OOST KERK 16 te Lorenzo Marques ORANJE 17 60 m NNO Palermo ORANJEFONTEIN 17 te Antwerpen 0UWERKERK 17 pass Malta n Port Said 0VERYSEL 17 aank Lissabon PHI LI NE (T) 16 te Tranmere PHI LINE 17 vertr Tranmere-Mena PRINS WILLEM GEORGE FREDERIK 19 verw Gent PEPERKUST 17 55 m W Monrovia PHILIDORA 17 10 m NW Kaap Bon POSEIDON 16 180 m N Azoren PRINS FREDERIK HENDRIK 16 te Glas- Bow REZA SHAH THE GREAT 17 250 m ZZW The Brothers ROEPAT 17 aank Londen RIJNKERK 17 te Bombay RIJNDAM 16 780 m WIN Valentia SALOUM 17 65 m NO Loire Bivler STAD BREDA 17 320 m ZW Lissabon STAD MAASTRICHT 17 40 m ZW Ouessant STAD ROTTERDAM 17 30 m N Palermo STRAAT TORRES 17 Freetown nr Port Ha i court SUNETTA 1)7 yerrt Brunsbu'ttel Pernifs SJEENWYK 16 480 m NNO Midway Isl SOMMELSDIJK 16 te Philadelphia SAMARINDA 17 dw Paramaribo nr Kaap. stad SCHERPENDRECHT 17 80 m ONO Malt» SEINELLOYD 18 aank Yokohama SEROOSKERKE 17 380 m ZO Colombo SI BEROET 17 25 m Z Pinang STAD ALKMAAR 17 175 m WNW r Free, town II5?.lCi?,EDAM 17 55 m N Stadtlandet STRAAT COOK 17 pass Darwin n Brisbane STRAAT J0H0RE 17 Penang n Colombo SUMATRA 17 180 m N Kp Guardafui STRAAT MOZAMBIQUE 16 te Singapore STAD LEIDEN 17 dw Gibraltar ar Ant werpen TAMARA 17 95 m NW Sokotra J" U RED RECHT 17 20 m ZWtZ Cartagena TOGO KUST 16 pass Las Palmas nr Am. Sterdam TRITON 17 te Halifax UTRECHT 18 verw Lavaletto. VAN NECK 17 verw Penang VAN SPILBERGEN 17 WalTij&aii n Kaap. stad VASUM 17 70 m NW Lissabon VLIELAND 17 150 m ZtW Lagos VLIST 17 380 m W Landsend WESTERTOREN 17 23 m OZO Wight WILLEMSTAD 17 150 m WZW Madina WIELDRECHT (T) 17 ten El Palito nr Philadelphia WITMARSUM 16 r Hamilton nr Houston W. ALTON JONES (T) 17 100 m NWtW St Helena WESTERDAM 17 te New York WATERMAN 16 900 ni ZtO Mauritius ZARIA 17 aank Port Said ZAFRA (T) 17 dw Kaap Carbon n Thames- haven ZAANLAND 17 pass Kp Verdische Eil nr Amsterdam ZUI DER KERK 16 te Dar es Salaam KUSTVAART ADA RA 17 185 ml NO Barbados ADMIRAAL NELSON 17 8 m NO Noordhtn. der a dw Portland Norrsundet 17 Tbarae# nr Londen ARNOUDSPOLDER 17 Wielingen nr Antwer pen ATLAS}17 25 m NO Ouessant ADI N E 19 te Lissabon verw AU D AC IA vorm 17 vn Avonmouth nr Telgn. mouth ADRIAANTJE ELISABETH 17 vn St Valery nr Londen ANDROMEDA 16 te Antwerpen ALIDAMH0F 17 Borkum riff vs nr Londen BEEKBERGEN 17 te Liverpool BINNENHAVEN vorm 17 vn Le Havre nr Casablanca CAPELLA 17 TTtkllppan nr Poole CELEBES 17 Bill of Portland nr Felixstowe CONCEPCIÖN 16 vn Montevideo nT Antwer. pen CORALE 17 vn Swansea nr Amsterdam CARNISSESINGEL verm 18 vn Nantea nr La Pallice COCCINiELLE 18 te Duinkerken DEOGLORIA 17 100 m NW Er vs iDEOGRATIAS 17 Dover tnr Boffn'bioïm DILIGENTIE 17 Thames nr Botterdam DRIEBERGEN 17 te Thames DRACO 17 dw Casqudts nr Amsterdam DUIVELAND 17 te Immingbam EEMS 16 te Shoreham ERASMUSSINGEL 16 te Trondheim ELISABETH R00RDA 17 110 m ZZW Oue». sant ERASMUS 16 te Livorno EEMSHORN 17 25 m WZW Noordhinder FA MBO 17 180 m NO Villano FIN LAN DIA 17 Goeree vs F LORES 17 25 m O Gibraltar GA.ASTERLAND 17 te Rochester GOUWESTROOM 17 10 m N Longshlps GÉFLE 17 20 m Z Varne GE EST Dl EP 17 30 m ZO Smlthknoll GOOTE 18 te Ellesmereport HADA 2 17 15 m O Pentland HELEMAR-H 17 dw lie de Bas nr Nantes HAS ICE R LAND 16 te Harllngen HOOGLAND 17 vn Kopenhagen nr Stettin HOUTMAN 17 dw Royal Sovereign ra nr Kopenhagen IRENE-S 17 Haisbro v» nr Zeebrugge JOHN-M 17 te Kopenhagen JAN'NIE 17 t h v Tromsoe nr Groningen KEMPHAAN 17 te Gdynia KEYS ER 18 te Holtenau KEIZERSGRACHT 17 15 m ZW Terscbellln. gerbank K0NNY-M 17 te Hamburg LAURA 17 dw C&squets nr Duinkerken LIBERTY 17 Sunk vs nr Harwich LI F AN A 17 20 m ZW Texel LUCAS BOLS I 17 Gjedser vs nr A'dam LEUVEHAVEN verm 17 vn Casablanca nr Rouen LABOTAS 17 100 m ZW Ouessant LA PA LOM A 16 te Zeebrugge MAARSBERGEN 17 15 m ZW Catharin» Dt MARENOVUM 17 20 m ZO Owers MAYBE 17 dw West-kapelle nr Zierikzee MEEUW 17 Flambrough hd nr Sunderland MEIDOORNSINGEL 17 te Bordeaux MERWEHAVEN pass 17 Kp VUlano Ml DAS 17 25 m ZW Ouessant MIRACH-N 17 dw Kp Palos MOTOS 17 10 m O Gibraltar MAAS KADE 18 te Gothenburg MAASIJM-N 16 te Birkenhead MALUCA 16 te Nemoura MARGRIET ANJA verm 17 m Hamlna nr Boston NAEREBOUT 16 te Mantyluofc NIEUW LAND 17 te Lelth PACIFIC 17 dw Beaohy hd nr Nantes PHIDIAS 17 Ouessant nr Rotterdam PRINSES IRENE 17 Beachy hd Immlngham POLLENDAM 17 Bar Is nr Lieaabon PANCO 17 te Breskens RIG EL 17 Humber vs nr Rotterdam REGINA-IDA 17 t h v Wioklow nr IJsland REX 16 7 m NO Noordhinder SENANG 17 15 m WZW Goeree STANISLAS 17 dw Cromer nr Goole SEAWIJF 16 120 ra W Lindesness SPOORSINGEL 16 te Pasages STRIJPE 20 te Marseille verw STEPHANIE 17 50 m W Belle Isle TRUDE-K 17 Hoek van Holland nr Lithayen TRIGON 17 40 m NO Sunk vs URKERSINGEL verm 17 vn Londen nr Le Treport VECHTSTROOM 17 S5 m NO Noordhinder VINGA verm 17 vn Chatham nr Gent WESTERSINGEL 16 te Lissabon WULP 18 te Manchester WILHELM IN A 17 20 m Flambrough hd WYMERS 17 dw Dover nr Newross WICKENBURG 17 GO m Z Kp Finisterre ZEVENBERGEN 17 te Le Havre RIJNVAART Opvaart naar Duitsland op 17 juli 1961 voor 13.00 uur: PRINSES IRENE Visseher, TIJDGEEST 2 Koudenburg. VOLTI SUBI- TO v. d. Kolk, ANBERI Rennings, ESSO BAMBERG Labe, VULCAAN 105 Bakker. BAUCHE Laux, FRIGGA Bos, MARIANNE Otten, MANNESMANN 2 Kramp. PI ET AS Ludewlgs. G ALICIA Oostdijk, R HEIN GOLD Kamerik. GOVERT FLINCK Koek, SIERE- NE Zuidrlam. FLUVIALEX 8 Bouman, ANI MO Stout. RHEINSTAHL 9 Muller. ANNA Schot, RIJNSCHELDE 2 Durinck, KARL T1EDKE 2 Reinhold. NES KA 9 Klaassen. CAPIAD Montegni, ENERGIE Keizer. OL- JAN Thijberghien. CORMA Faasse. 0TT0 Schoning, HORTENSIA v. Wingen. SANA- RA 101 Lichtsinn, MA PENSEE de Potter. ADLER 2 Schulzo, EXPRESS 203 Stuckar- dl. UR HEI 3 Felters. BEADO Kumig, ELI- SABETH MARIA Gerritsen, G0NDA v. d. Wijngaard. ZWAANTJE Vos. CASTOR Gronsc, IN DEO Goorls, ARM AND Tho- massen, S0LI DEO GLORIA 5 Engelaer. VOORWAARTS I Witjes, AMBULANT Zout- man. THERMO 3 Rijcquart, SOLI DEO GLORIA v. Liet. J. V. SCOREL v Dongen. DIAMANT Feensftra. AMSTERDAM Zwaag, ESSO 44 Ballier. VULCAAN 109 Relnders. PELIKAAN Kromer. RUDOLF GELPKE Volmer, BERT0 Hevmen, RHEINSTAHL Noll, MANNESMANN 14 Rappinger. BOHE MIA R enken. ALLEMAN NI A Derksen, VULCAAN 39 v. d Hoek. VULCAAN 167 Cornelisse. FLUVIALE 43 Schott. VULCAAN 108 v. d. Sluis, RHEINSTAHL 35 Bracht, KIBO Zwflta, BERNE Weikei, RISICO Uijen, IMMANUEL Kroon, EMCA 8 Veulemans, ST THERESE Mowtlgny, GHISLAINE de Haan, LEMA Thounisse, JOCAPI Berten, HEIMA Wendt. MARIANNE Visseher. THE- TIS do Roeek, TABORA Degrauwe, VER- ANDERING Huisman, RHENANIA 60 Vlek, BELLONA Fischer. M. STINNES 89 Laier. REUTERWEG Kahl. M. STINNES 14 Dum. mig, LIEJA Faasse, THE0DELA Declerük, BOKENBERG Heiwig, ARBECO Smits, JO- HANNA Witjes. JAGRI Bremon. NEFRAN Boer, ST. ANTON f US de Beijer, PHILIP. PINA Booy, MARY YVONNE r. Steen. VI. TALIS v. Oost. SOLI DEO GLORIA 4 Mig. gelbrink, VALKEVEEN Bax. SOLI DEO GLORIA 2 Jansen, HIRONDELLE Witjes, LERO Joos, LIDIA MARIA v. Leeuwen, MARIA Lentjes, ENERGIE 5 Nout. NES- KA 95 Blom, ROLAND GELDNER Keok, HEMIKSEM Kaat. FANDANGO Steppe, FERRO Flaaten, BELOEIL Yermeiren, VALMARA Burion, ESSO WUPPERTAL Fiedrich. ESSO BINGEN Heene. ESSO KARLSRUHE Pahlich. JOHANNA WILHEL. MINA Dekkers, PRO ET CONTRA Veld. man. TRIO Belstra. VERTROUWEN Slump. LEMSTERLAND Waterham, VOOR DEN TIJD Baldt, ADRIANA Bastlaanse, 't IS NIET ANDERS v. Dam. RIVAL Visser. CARITAS Mooren. THEO BERNARD Tan Leeuwen, KONIGSBERG Vonderschmitt, FUHLSBUTTEL Stolte, HERMANN Fatb. JOHANNA v. Gennep, AVIA ROMANTICA Stein, CABOTO Kronenberg. NEPTUNUS 3 Snippe, ESSO TEMPELHOF Eroat. Naar Botterdam: INGRID RONNEBAUM Krenz; VULCAAN 161 Garsthagen; ESSO AUGSBURG Kohlbaas: WIM Boersma; CU» MIERES Muller; JOHANNES v. Werkho. ven; MEA VOTA Kraayeveld; PI MA De Pree; HEINZ JAEGERS Noack; PAULA Passmann; DAMCO 165 t d Westen; ALSA- CIA Demage; KONGO Mohlberg; FRISO Westerbeek: RIKA Koster: V08TA Den Boer: HANS Matz; LAMBERT v Woercom; TONNY Bosman; DAMCO 84 Kaasjagers; INA JOHANNA Freudenburger; DAMCO 293 Rense; VULCAANDUW I. 12. II. 12 Kriek; LUISE ZIMMERMANN Ronneberg; BRABO v d Blshout; M STINNES 104 Pfaff: NESKA 64 Kegge; PRES HERREN- SCHMIDT Schrelner; AXALP Friedman: BOSCO Schot: ATLANTA Hazenberg: RE. MA v d Molen. Naar overige plaatsen: DE DIEU DONNE Kluytenaar Akkrum: DAM- CO 75 Stoter Alblaseerdam; PAULINE Ma- res Almelo: STOMPWIJK Bennebom Am- sterdam: FENDEL 16 Werner Amsterdam: TROOSTWIJK Groen Amsterdam; H STIN. NES O U CH I Kallsch Amsterdam; AN. jOJA Otte Best; RESULT Ooms Deventer; VERTROUWEN De Korte Doesburg; PE- TRONELLA CORNELIA v Riemsdijk Dor- drechtFLAMINGO v Ertvelde Dordreoht: SPES Ruytenberg Gouda; MITROP Greljs KootstertilleANBERI Rennings Loblth; WILLY Ohainadge Meppel; NIAGARA Ver- schoor Meppel; VULCAAN 104 Witte Mep pel: HOOP Blonk Stein; ANS Koch Veghel: JOHANNA MARIA v Oyen Westervoort. Naar België: ANNIE Sollner; MONIQUE Tramper; VERA Croes; FATA MORGANA De Groot; CISALPINA 5 Relnhardt: WTAG 164 Niggeschulze; R0VAN Dubus: PIONIER 12 Veld; ROSA v d Meersohe: THERMO 2 Heijleo; TRAMINER Menu; DONATA Meijer: PIZ LA MARGNA Spitzmcsser: CHRISTINE MARLIESE Kaaper; ROVA Rottiers: LEVIATHAN Fllpsen: COJA Bos- ma; H KURIER 35 Stemprt. Kustvaart: DAMCO 281 Lautenschlager Bmden; FELL CITAS 2 Boos Einden; MIRANDA Book Londen. SCHEIDFVAART HANSWEERT. Gep 17 Juli voor 4 uur: JULIANA Dalessi: WILMA Jlritoot: RL VAL Yan Kanm: MERWESTEYN Starren- berg; TELEGRAAF 20 Riemens- CORTON Bertsch; ELEONORE Hiby; CITERNA 21 Timmermans; AVONTUUR Neef; RHENUS 20 Nen erNEELTJE Ghyssels: GERARO KREMER SeeldraayersEBEN HAeZER Theunisse; JEAN MARPHIL Westerllnck; STAD AMSTERDAM I KorstanJe: MOSELIA Duyzer; CITERNA 40 Do Seek: AALST Claeys alle Rotterdam; STAD AMSTER- DAM 12 Verbrugge; BOUILLON Smits; PURFINA 31 Egas: EMMA Van Doorn alle Amsterdam; STENDHAL Krobbach; VIOS Otterspeer; LOUISE De Paauw; DANA Maas alle Dordrecht; JUBLEM Hoeyken»; MILO VAn Breughel: RUBENS Schram: QUO VA DIS Stavast; RU NET Van Rhoon: le Kerkdriel; VERTROUWEN Theunisse Delft; LYDIA Wildschut Delfzijl; ELISA. BETH Verboom Utrecht; ALBERTINA De Jong Haarlem: SPERA Gouwens Tilburg; JOHANNA Brand Tholen: JACO 8cheermev. "Middelburg: TONY Rsabo Vielnnd- Wil. JOMA Van Oosten Rozenburg: SUZAN NA Verburg Leeuwen: VIOS v.d Heuvel Wapen- veld: METEOR Krusel Oden.e: BERN HAR DUS Meentken UctersonGEORGES De Heel Gorlnchem; GA NDIA Dubbeldam Pm. t££slmekVERA Heulle Stampersgat; DE- PENDENT Dekkers Roosendaal; EBEN HAeZER Berkens Medwnhlik- FULTON De Ridder Empel; CHATEAU LAFITE Senger; SAVIGNY Burgers: EMCA Osselae- re alle StrnaKhnrg ST Al RAN Versluier ONDERNEMING De Vies; MIRTRAL Msrtz: CHARME Van \ckeleynRODORT 3 Van ST JOSEF Korcmans; LEO M Mer- tena; TIREAU Delme; STERRENBERG Ur- sinus; LEONARD De Decker: SALF 22 Ver- hoeven: JUDITH Boer; SALF 12 Croes; ES- SO WIESBADEN Tresko; WIKA 2 Wagter; MERGUS v d Vliet; TURQUOISE Huyzen alle DuitschlandBURGUN01A Bom; MAIN- LAND Rosbach; EXPRESS 27 Blumle; AVIA ROMANTICA Steta: PIZ SOL Fut/terer; RO LAND GELDNER Keck; RHEIN RUHR 14 Bergmanu; DAMMTOR Lehraann; PIZ R0« SEG Boschert; MERCURIUS Heyntjens; RHENUS 69 Rtebold alle Basel; TELE GRAAF 19 VendevUle; ST IGNATIUS Wendt: DAMCO 213 Heinslus; JACOB A Van Weel den; PIZ ROSEG Boschert; AVONTUUR De Braber; ANCOR Wabehe; NEPTUNE XI Strijp; GREIFENSEE Drlessen: ADJO Oo. mens; ELPE Leeosen; DELACROIX Brakcl; AQUAMARIN Becker: CISALPINA 4 De Vriea;DRES G AUBERGER Munck; RE'NAN Wahl; TICINO Van Rossum GER AN D» Wilde; HALVO Van Hal; P0LARI8 Maes; ST ANTOINE V D Horst; FRANCISCA Ley- ten: SPES Kolkman; CON FIANCE Maes: TEMPO Van Megen; ALGERO Verdoodt; DRIE GEZUSTERS Vos; PASSANT Smal- burg; PRIMA Smaal; CONGO Busch; BÖNE Buchmuller; COMPTOIR 67 Urban; CORO. NA DEL RIO Danis; RHENUS 56 Wittnun; AVENTURIN Relnert; LILLY Sloot»; JACO- RA Nieuwdorp; UDO MANFRED Ziks; RAAB KARCHER 48 Obormeyer: PIONIER 17 Suijkens; TRAJAN Bal; PIETERNELLA JOHANNA GoeseyeVERTROUWEN d Vliet; EXPRESS 64 Neuer: 8T ANTOINiE Van Gennep; MARIA Van Os; ZUG Bmans; EMMA Geutjes; PERRAULT Picoard; AT- TENTIO Grinwis; HILLEGERSBERG Pe- ters; ADLER Scbulze: INA De Leeuw van Wenen: KEHRWIEDER Heuster; ZEEL LUISTER 2 Kevzer; DEO VOLENTE Bos- ma; KLASINA Van Asperen; RIN DER Bos- man; ZOfINGEN Mollechauer; TONGA Schram; C EZ ITA Meyer: LM 4 Willeen: TJOBA l Wennemera; LÈO Kooistra; JADI Penraad alle Belgi MARTY Leeuwensteln SANCTA MARIA Hiëovestadt; ONTARIO Van Weelde: FRAPIMA Cruco: SALF 9 Fel- der J0SEAN Maes: SALM I Bosman; LE ON Dromm: INCATIGABLE Oostervaal; ES- SO ERLANGEN Morsch: HYDRA Lastdra- ger: BARK I Landa: ST TOZEM Van Keulen JANNY Ten Haaf; ROMA Ruitenberg; JO MA Ruitenberg- SPERANZA Versluis; ON- OERNEMING De Waal: ANJA Hovestadt; CONTACT De Ruyter; PATRICK Kievit»; VERTROUWEN Versluis: WANDRIA Van Zellem; LILLY Haems: LIPPE Kevzer; FURKA D'ng: RIJN SCHELDE 23 Kore- raer; AMSTEL 8 Heyboer; LAHN Stobbe- laar; AMSTEL 7 D'HondtESOOTIA v d Bureht; MAAS Heverwins: RHEINUN'ON 22 Verstralen: INTERNA Peeters: SOL VENT CARRIER PraetANNEV0I Beuke. laar; CITERNA 44 Damme: VON ER- LACH Zweller; SUSMAR Veratrneten: KA» TY Peters: TIRFRIA Mnnsdam: I.EONIDAS 8 Broere; THESSALIA Kous; ELISARETH r d Adel; VERWISSELING Been; ERFT Kruithof; MARS Van Haecke alle Belgi. SLEEPBEDRIJF CYCLOOP 16 200 ml» ZZO Suez nr Neder. land FRIESLAND 16 te Portsmouth WOORD HOLLAND 15 100 mis w Honolulu nr Honolulu SIM SON 16 te IJmuiden TITAN 17 te Holehaven verw WATERSTANDEN Konstanz 422 (—1), Rheinfelden 311 (—2), Ottenheim 412 (—12), straatsburg 356 (—11), Maxau 539 f+5). Plochinfen 121 (—5), Mann- beim 391 (+23), Steinbach 139 (+17). Wainz 352 Binden 243 (+3"), Kaub 271 (+5). Trier 160 (+20), Koblenz 268 (+5), Keulen 253 (+24), Ruhrort 432 (+16). Lobith 1031 (-M), Nfimepen 811 (+2), Am- hem 837 (+1), Eefde (IJssel) 372 (—8), Deventer 273 (—6). Monsin 5560 10). Visé 4956 (+15). Borg haren 3908 (+6), Belfeld 1082 (—20), Grave (beneden de sluis) 498 (onv.). De minst gepeilde dienten in de vaargeul, heden vermeld op de waarschuwingsborden, zijn in cen timeters: Heveadorp—Amsterdam- Rijnkanaal 245, Amsterdam-Rijnka naal—Lekkanaal 250. IJsöelkop Doesburg 255. Toegelaten grootste diepgang van Millingen tot St. Andries 390 cm. De scheepvaart op de Waal boven Nijmegen is in de komende nacht rriet gestremd. Delfzijl hoogwater 18 7 8.13—15.14, 19 7 8.47—15.49: Dordrecht hoogwater 18 7 8.00 21.05, lö 7 9.3321.41; Gorinchem hoogwater 18 7 10.04—22.09. 19 7 10.39—22.15; Rotter, dam hoogwater 18 7 8.42—20.37. 19 7 9.17-. 21-14: Vlisslngen hoogwater 18 7 5.20—17.3L 19 7 5.58—18.11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7