GODDET: ER WAREN DIT JAAR
GEEN ECHTE NEDERLANDERS
Met stille
trom en
lege beurs
Moeizaam strompelden onze
heldjes tegen bergen op-
vermoeid voor zij moe waren
Tour
de
France
1961
Wel
klasse
geen
animo
In luttele jaren
van de top naar
figurantenrol
w
Nieuwzeelanders
braken record
SCH EEPVA ARTBERICHTEN
Dinsdag 18 juli 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Verleden tijd
Kwaliteit
Vooruitzicht
Raak rijden
Faire kans
DOE
HET
ZELF
WF
OP 4 X 1 MIJL ESTAFETTE
PLOEGEN
STRIJDLUST
WEL PECH
Grote obligatielening
van Shell Oil Cy.
Pas. 7
door Ru de Grood
heeft mij verdrietig gemaakt te lezen, wat Jacques Goddet gis-
schreef in een nabeschouwing over de afgelopen Ronde van Fr ank-
de verschillende ploegen de revue liet passeren: „Er waren
dit jaar geen echte Nederlanders in de Ronde om de strijd te verzwaren, te verwarren
en gaande te houden, hetgeen aan het verloop van deze ronde erg ontbroken heeft". De
enige troost die ik hiervoor kon vinden was de erkenning dat hij gelijk had! Er waren
dit jaar geen echte Nederlanders meer in de Ronde. Dit tijdperk schijnt voorbij te zijn
en vermoedelijk zullen wij moeten wachten op de nieuwe generatie, die in de Ronde
van de Toekomst zoveel lof verworven heeft door haar grote strijdlust.
SEDERT Pellenaars de laan
werd uitgestuurd door de
genen die pretendeerden iets
van de wielersport te weten,
en Koblet aan Pellenaars kwamen vra
gen of hij zijn jongens wat rustiger
wilde houden en hem gouden bergen
beloofden als zij hun spel wilden mee
spelen. Wat voelden wij ons fier, als
desondanks deze jongens hun spel door
speelden en wü ten slotte bijvoeglijke
naamwoorden tekort kwamen om onze
hulde, dank en erkentelijkheid te be
tuigen voor datgene wat zij voor de
naam van Nederland in deze Tour
deden
Laten wij niét zeggen, dat wij in die
tijd betere renners hadden of dat de
kwaliteit in het buitenland toen minder
was dan nu. Dit zou een afschuwelijke
maar Hip Hp RnnHp van "Prank- onwaarheid zijn en de bewijzen daar-
maar cue ae rtonae van a rank- voor heeft u in de jaren kun.
rijk slechts kennen van de start
en van de aankomst in Parijs,
is Nederland in dit grootste
aller wielersportevenementen
weggegleden naar een wielren-
land van de derde of vierde
grootte. Drie Ronden van
Frankrijk zijn er voorbijgegaan
zonder dat ook maar één Ne
derlander erin slaagde een
etappe te winnen, zonder dat de
Nederlandse ploeg zich ook
maar één enkele maal in het
ploegenklassement kon doen
gelden.
Duidelijk is het hellend vlak, waar
wij van afgleden gemarkeerd: in 1958
werd Gaul door een door Pellenaars
voorbereide en geprepareerde ploeg
naar de overwinning gedragen, nadat
de Nederlanders hun plicht gedaan
hadden en in de vlakke etappen hun
overwinningen hadden betaald. In 1959
begon de terugtocht, toen door een
zwakke Gaul de eerste Nederlanders
naar huis gingen, omdat er volgens hen
geen brood meer zat in de Tour zonder
dat zij zelf ook maar één poging had
den gedaan dit brood te verdienen.
In 1960 werd Nederland tot een ploegje
gedegradeerd en dank zij deze degra
datie kon zij het spel spelen van de
kleine profiteur tegenover de andere
kleine ploegen zonder zich ook maar
één ogenblik in de strijd van de groten
te mengen en dus zonder werkelijk
successen te behalen. Dit jaar werd
terecht het bestaan van de kleine
ploegen afgeschaft en op hetzelfde
ogenblik begon voor Nederland de
ondergang: de ploeg kon zich nauwe
lijks tot een figurantenploeg verheffen.
..Er waren dit jaar geen echte Neder
landers meer", schreef de directeur
van deze wedstrijd.
MET WELK een weemoed, met welk
een heimwee hebben wij, verslag
gevers in de Ronde van Frankrijk, in
deze Tour teruggedaoht aan de tijden
van Pellenaars, met zijn vrijbuiters,
die van de eerste kilometers af zonder
ontzag voor de grootsten van hun tijd
die heel wat groter en talrijker
waren dan nu het vuur ingingen,
dwars tegen de plannen en de sche
ma's van de groten in.
Wat waren wij toen trots op deze
jongens, die erin slaagden van de start
plaats af tot aan de bergen de gemid
delden van de etappen zó hoog op te
voeren, dat de klimmers uitgeput bij
de bergen arriveerden en geen gebruik
meer konden maken van hun speciali
teit, zodat de strijd opener werd dan
ooit tevoren, zodat het zelfs mogelijk
was, dat Nederland de veroverde gele
trui tot na de bergetappen kon be
houden!
AT waren wij trots, als de groten
zoals Coppi, Bartali, Bobet, Kübler
nen vinden: hierboven noemde ik u de
namen van de buitenlandse concur
renten en ik tart u om één naam te
noemen van een hedendaagse renner,
die ook maar in hun schaduw kan
staan. En de Nederlanders? Herinnert
u zich nog de brave Wim van Est,
die meer viel dan fietste, de wispel
turige jongens Voorting, de moreel zo
zwakke Jan Nolten, de dappere helper
Hein van Breenen, de slungelige Faan-
hof, de slimme Wagtmans?
TyriE van al deze jongens kon aan de
W kwaliteiten tippen van een huidige
Geldermans, een Jo de Haan, een Nies
ten. jongens, die toch allemaal in Fran
se fabrieksploegen zijn opgenomen, ter
wijl in die dagen niet een van de
renners deze eer waardig werd ge
keurd. Toch zaten zij voorop in de
Ronde van Frankrijk, toch kwamen alle
groten hen smeken of zij nu eindelijk
eens rustig aan wilden doen en in de
Tour kon geen jacht of ontsnapping
worden aangekondigd of er zaten Ne
derlanders bij
En nu? Nu reed daar een aantal
Nederlandse jongens rond, vóór de
start om'hun kwaliteit geprezen door
de buitenlandse pers, maar waarop wij
tot de vijfde etappe hebben moeten
zitten wachten, totdat er één nota
bene de oude Wim van Est tot een
flinke prestatie kwam.
De rest lummelde maar wat rond.
zonder overtuiging, zonder initiatief,
als een stel figuranten, dat slechts be
gerig was naar het einde van de rit om
daarna zo snel mogelijk naar een min
of meer comfortabel hotel te rijden om
van de rust te genieten, waarvan zij
gedurende de gehele rit al genoten
hadden. „Er zaten geen echte Neder
landers meer in de Tour de France en
een tweede plaats van Kersten en een
vierde plaats van Wim van Est en Jo
de Haan konden hieraan geen jota
veranderen. De bergen hebben dit beter
dan wat ook onderstreept. Ver, heel
ver achter de plaatsen waar de slagen
werden geleverd, strompelden de Ne
derlanders moeizaam tegen de bergen
omhoog zonder enige overtuiging, zon
der enige vechtlust. „Als wij maar op
tijd binnenkomen, mogen wij morgen
weer vertrekken
ALS ik aan deze Tour terugdenk
schieten mjj de tranen ln de ogen
en dan schaam ik mjj voor deze ploeg.
Maar wat het ergste is van alles is
dat de toekomst zo somber is. De kop
pigheid, eigenwijsheid en de onkunde
van degenen, die zich voor de afvaar
diging van de Nederlandse ploeg naar
de Ronde van Frankrijk verantwoor
delijk gesteld hebben, geeft geen enkel
uitzicht op verbetering. Integendeel!
Ongetwijfeld zuilen zij ook nu weer
alle schuld van zich afschuiven en
daarmee de renners belasten^
„De jongens fietsen er niet voor",
zei Klaas Buchly na de eerste ritten.
„Ik kan de jongens met de beste wil
van de wereld niet rustig houden",
zei Pellenaars mij in 1953, toen hij
vond, dat de Nederlanders het af en
toe wel eens te bont maakten, maar
achteraf toch eerste werden in het
ploegklassement. In deze twee uit
spraken en vooral in de achtergron
den daarvan ligt het gehele drama
van deze trieste Nederlandse ver
toning in deze Tour.
Pellenaars die de wielersport en
vooral de wielersport op de weg beter
kende dan wie ook in Nederland, de
officiële instanties incluis slaagde er
niet alleen in de jongens, die hij reeds
in februari of maart voor de komende
Tour uitkoos en daarvoor een oefen
programma opstelde, in een gunstig
Tourklimaat te brengen, maar geheel
Nederland. De Ronde van Frankrijk
begon dan reeds voor hen en aan de
start verschenen slechts de jongens, die
juist onder de top van hun beste vorm
waren, die zich niet al te zeer ver
moeid noch te weinig gereden hadden
en zij konden zich volop in de Tour
uitleven. Zij wisten dat Nederland ach
ter hen stond en dat miljoenen in Ne
derland hun prestaties in deze Tour
dagelijks volgden.
NU LAAT men de jongens aan hun
lot over. Zij rijden maar raak, wer
ken hun programma af en plotseling
horen zij, dat zij voor de Tour zijn
uitverkoren. De ene helft van de ploeg
is dan reeds dodelijk vermoeid van het
seizoen dat voor hen in februari op
Sardinië begon, de anderen hebben
nauwelijks op hun fiets gezeten behal
ve dan in die lachwekkende vertoning,
die Ronde van Nederland wordt ge
noemd.
Dan krijgt een ploegleider, Buchly
in dit geval, de opdracht twee weken
voor de start van de Tour van deze
jongens een eenheid te maken, jongens,
van wie hij er enkelen kent, maar an
deren helemaal niet en die hij meestal
pas te zien krijgt op het ogenblik, dat
de contracten worden getekend. Hij
heeft geen vat op hen en de jongens
geloven niet in hem. Er bestaat een
onoverbrugbare psychologische afstand
tussen hen.
„Ik geloof niet in Buchly. geef mij
maar Pellenaars!" verklaarde een van
de belangrijkste Nederlandse renners
die overigens nog nooit onder Pelle
naars heeft gereden aan de Franse
oud-wielrenner Jean Bobet, in een in
terview voor het begin van de Tour.
En onder deze omstandigheden begon
hij aan zijn Ronde van Frankrijk, die
hij uiteraard niet volbracht.
Precies vijf jaar geleden heb ik Buch
ly in een persoonlijk gesprek al eens
gezegd, dat hij er voor zichzelf beter
aan deed zich nooit met de Tour te be
moeien, omdat deze wedstrijd hem
niet ligt, wat overigens niets ten nade
le van Buchly wil zeggen, omdat er
grotere ploegleiders zijn dan hij die
evenmin voor de Tour geschikt zijn.
Twee jaar geleden hebben zowel Jac
ques Goddet als Jean Garnault als Felix
Levitan die bij wijze van spreken de
Tour de France in hun bloed hebben
zitten, aan een officiële delegatie van
de Koninklijke Nederlandse Wielren
Unie bij herhaling verklaard, dat Buch
ly niet de geschikte man was om een
Nederlandse ploeg in de Tour te lei
den, zonder aan zijn kwaliteiten als
ploegleider in andere wedstrijden te
willen tornen.
T)RECIES drie maanden daama heb
ik, op verzoek van Goddet, ten
huize van een van de belangrijkste
leden van de snortcommissie van de
K.N.W.U., hetzelfde betoogd en hem
met klem bezworen zijn houding te
hierzien, wilden wij niet naar een
catastrofe gaan. „Maak je geen zor
gen", kreeg ik ten antwoord, „Buchly
heeft nog nooit een faire kans gehad.
Zodra hij die krijgt, zul je zien, dat hij
het ten minste even goed doet als Pel
lenaars".
Buchly heeft nu een faire kans ge
had en ik heb hem geholpen, waar ik
maar enigszins kon. Juist ter wille van
de faire kans. Hij zal de eerste zijn
om dit te beamen. Het resultaat heeft
men gezien
„Er waren dit jaar geen echte Ne
derlanders meer in de Tour",.. Wis
en zeker waren zij er! En Geldermans.
én Jo de Haan, én Niesten, én Kersten,
én Piet van Est, én Van der Steen, én
Westdorp, én al die anderen ziin échte
Nederlanders, die datgene zo graag
hadden willen doen, wat in vroeger
jaren hun voorgangers met minder
kwaliteiten deden.
Maar diegenen, die hemel en aarde
bewogen om een ploegleider een faire
kans te geven, die zelfs liever een Ne
derlandse ploeg uit de Ronde van
Frankrijk zouden hebben teruggetrok
ken enkel en alleen maar om die faire
kans te forceren, weigeren koppig en
hardnekkig die renners dezelfde kans
te geven.
Zij hebben hun zin gekregen; Buchly
werd ploegleider en hij deed wat in
zijn vermogen lag maar tegelijk
compromitteerden zij de toekomst van
onze renners. En dat is heel ernstig
voor degenen, die geroepen zijn om
voor het wel en het wee juist van deze
renners te zorgen.
Advertentie
Wagtmans in de Tour de France 1954. Met de Italiaan Volpi aan zijn wiel
is hij door het wolkendek heengeklommen op een van de bergen in de
Pyreneeën. Vertrokken van inspanning zijn gezicht, fel zijn greep om het
stuur, bereid om zich enorme inspanningen te getroosten
Koop nu
hot nieuwe
nummer van:
in huis en tuin
maandblad voor
praktische mensen
81
Wagtmans, snel uit de Ronde van
Zwitserland opgevist, gewogen en
veel te licht bevonden.
DUBLIN (A.N.P.). Tijdens atletiek
wedstrijden te Dublin heeft een team
uit, Nieuw-Zeeland het wereldrecord 4
x 1 mijl estafette verbeterd. De Nieuw
zeelanders Gary Philpott, Murray Hal-
berg, Barry Magee en Peter Snell lieten
16 min. 23.8 sec. noteren. Het oude re
cord stond met 16.25.2 op naam van een
Hongaarse estafetteploeg, die het in 1959
te Boedapest vestigde.
Ook het Engelse viertal Taylor, An
derson, Simpson en Hall, dat op de
tweede plaats eindigde, bleef met een
tijd van 16.24.8 onder het oude record.
General Electric behaalde over het
eerste halfjaar een nettowinst van
1,05 dir. (v.j. 1,26 dir.) per aandeel.
PARIJS Het slechte figuur, dat
Nederland in de afgelopen Ronde
van Frankrijk heeft geslagen, komt
zeer duidelijk tot uiting in enkele
statistische gegevens, die na afloop
van de Ronde door de organisatoren
bekend zijn gemaakt.
In de eerste plaats bezet Neder
land op de lijst van de gewone
prijzen en premies de voorlaatste
plaats met een totaal bedrag, dat
slechts vijf procent bedraagt van
hetgeen de Franse ploeg heeft ge
wonnen en slechts ruim tien pro
cent van de Bretonse ploeg, van
Italië en België. In het totaal fietste
de Nederlandse ploeg f 6.785 bijeen.
Dit is uiteraard niet het bedrag, dat
zal worden uitgekeerd, omdat het
totaalbedrag van de dagvergoeding
vermoedelijk hoger zal liggen. De
Nederlandse ploeg heeft dus dit jaar
voor de eerste maal sedert vele
jaren voor zijn daggeld gereden.
Een beter bewijs, dat zij daarmee is
teruggevallen tot een figuranten-
ploeg, is vermoedelijk niet aan te
halen.
De prijslijst ziet er als volgt uit:
Frankrijk 129.572; Bretonse ploeg
60.882; Italië f 58.363; België 56.823;
centrale ploeg f 22.878; Zwitserland-
Luxemburg f 19.666; Parijse ploeg
f 17.337; Duitsland 10.906; Spanje
10.885; Nederland f 6785; Enge
land f 4.847.
In deze lijst is geen rekening ge
houden met de plaatsen, die de ren
ners in het eindklassement innamen
noch met de eindstand in het ploeg
klassement; voor de Nederlandse
ploeg is dit echter niet van beteke
nis.
TT/'AT het ploegklassement betreft
is Nederland er opnieuw niet in
geslaagd een dagklassement te win
nen. In de eindstand staat het op de
zevende plaats met één tweede en
twee derde plaatsen achter Frankrijk,
België, Italië, De Bretonse, de cen
trale en de Parijse ploeg.
In de eindstand van het klassement
om de groene trui staat Jaap Kersten
op de twintigste plaats met 48 pun
ten op dezelfde hoogte als Bergaud.
Westdorp en Van der Steen staan
met Pellegrini op de 43e plaats met
17 punten en Damen deelt de 55e
plaats met Abate met tien punten.
cpEN SLOTTE zij hierbij vermeld,
dat Nederland geen enkele maal
de prijs voor de strijdlustigste ren
ner ontving en bovendien slechts
zelden figureerde op de lijst, die door
de jury aan het einde van de etap
pen werd samengesteld.
TTiE enige lijst, waar Nederland
twee maal op voorkomt is die
van de pechvogels, eenmaal met
Geldermans en eenmaal als geza
menlijke ploeg, omdat er op die dag
geen betere te vinden was.
GROENTEN EN FRUIT
KAPELLE, 17 juli. Frambozen ln "krat
ten: I 139164, II 137139, Rode bessen A
92, I 8588, II 58, III 36, Zwarte bessen I
126, II 121, III 65, Zure morellen ontsteeld
I 132, II 102110, III 32, Frambozen in tubs
60, 59—62, Dubb.pr.bonen I 117—128, II 94—
100, Appelen: Yellow Transparant I 75—80
80, I 70—75 82, I 65—75 78—80, I 60—65 69,
I 55—65 61—63, I 55—60 48, II 75—80 74, II
70—75 81, II 65—75 73—74, U 60—65 62—63,
II 55—65 53—54, II 55—60 44, III grof 54,
III fijn 29-32, val 9—19, Stabk Earliest I 55
—65 72, II 69—65 66, Hd 39—42, IH fijn 29
40, kroet 21, Oomskinderenpeer I 50—55 77,
I 45—50 63—70, lid 31—39, Hl fijn 22—38.
Verpakt fruit: Close I 7580 63, I 7075
66, I 65—70 70, I 60—65 67, Scarlet Pimper
nel I 65—70 115, I 60—65 116, I 55—60 89.
Kersen: Klerken I 214, Krieken I 174.
Kruisbessen per kg. I 56, II 25—47, idem
per doos I 18, II 14, Rode bessen per kg. I
83—88, H 7679, idem per doos I 2733, II
27, Loganbessen per doos I 44, II 47, IH 17,
Witte bessen per doos I 19, II 19, Bramen
per doos I 4465, H 2841, Aardbeien per
doos II 3146, Kasperziken per stuk 1 23,
II 17, III 9, Kaspruimen per stuk I 8ft, II
5ft.
Pruimen: Early Laxton I 86—121, II 40—
67, grof 5687, fabr. 2237, gesch. 25—41,
Oranjepruimen I 44—55, II 2829, grof 43.
Tollenaarspruimen I 2838, II 1821, Czar I
112, Occulanen I 17—28, II 15, di.v val 10—
21.
Aardappelen: bonken 1819, I 1416, II 13
—14, drielingen 911, kriel 2—3.
Groenten: Kropsla 69ft, Bloemkool 28
36, Boskroten 15—17, Bosuien 16, Komkom
mers' 1926, Tuinbonen 15, Zilveruien 28, To
maten B 55—56, A 60, C 3441, Bospeen 45,
Andijvie 7.
BERKEL, 17 juli. Staandglaskomkom-
mers (75 41—44, (60) 35—40, (50) 28—33, (40)
28—33, (40) 27—31 (35 26—31, kromme kom
kommers 2839, bloemkool (6) 4367, (8)
34—53, (10) 19—42, sla I 3.10—5.60, II 3.50,
tomaten export A 5.30—5.40, B 5.10, C 5.10
5.20, CC 4.50, binnenland A 2.70—3, B 2.40 C
2.10—2.50, CC 1.20, rode kool 12, platglask-om-
kommers (75) 32—41, (60) 30—37, (50) 27—29,
(40) 24—30 kg, krom 37—58, stamprinsessebo-
nen 1301.40, snijbonen 1.702, grote bonen
14, andijvie 78, waspeen 3242, uien 18,
kroten 4.5012, grofstekkomkommers 12-3-1,
fijnstek 1214.
PIJNACKER, 17 juli. Platglaskomkom-
mers 60 kg 3642, 50 kg 31—35, 40 kg 25
28, 35 kg 2225, staandglas 60 kg 2941, 50
kg 30—35 40 kg 24—26, 35 kg 20—23, kromme
1825, grofstek 10—16, bloemkool zes p bak 57
—58, acht p. bak 49—57, tien p. bak 4149,
twaalf per bak 23—34, tomaten a 5,205,50,
b 4,90—5,20, c 4,80—5,30, cc 4,20—4,40 andij
vie 7—11, postelein 33, tuinbonen 15, stambo-
nen 1,40—1,50, sla 3,50—5, stoofsla 10, spits
kool 37, snijbonen 1,751,90, pruimen 1,40—
1,58 rode bessen 57.
GELDERMALSEN, 17 juli. Rode bessen
II 39—51, I 82—113. zwarte bessen II 80, I
117. kruisbessen 43—60. pruimen ruth gers-
tetter f 17—31, H 38—39, I 70—84; early lax
ton f 20—25, II 42—90, I 87—127; bramen
144168; appelen yellow transparent k
16—46, II 28—38, I 45—62; kl II maat 60 70
58—62, 70 80 71—73 60 65 55,65 70 65, 70 75
71, kl I maat 60 70 64—75, 70 80 80—85,
90 90.60 65 55—64,65 70 68—75. 70 75 81.
POELDIJK, 17 juli. Tomaten A 5—5.50,
B 5—5.40, C 4.90—5.20, CC 4.50-^1.70. druiven
frankenthaler 1.95—2.35, golden champion
2.403.10, muscaat 2.703.10, alicanten 2.15
—2.35, rode bessen 4687, aardappelen gr.
19, poters 1316, kriel 57, andijvie 7—10,
tuinbonen 1619, prinsessebonen 1.45—1.75,
snijbonen 1.80—2.25, rode kool 4ft—5, groene
pepers 6075, rode pepers 1.652.10, prei 42,
pruimen golden Japan 1551.90, Ontario 1.8(1
—2.15, red June 1.151.30,burbank 1.25—
1.65, Formosa 2.85, bloemkool (6) 61, (8)
—57, (10) 2341, aubergine 20—95, paprika
(groen) 15—20, (rood) 1432, perziken (2)
40—51, (3 32—45, (4) 24—36, (5) 16—20, (6)
10—12, suikermeloenen (5) 2.05, (6) 1.20—1.75,
(8) 11.70, (10) 951.30, netmeloenen (6)
85—1.30, (8) 80—1.15, (10) 55—85, ogenme-
loenen (10) 9095, (12) 751.10, oranje ana
nas 951.85, sla 3.50—4.50.
BARENDRECHT, 17 juli. Andijvie 7—10,
Bloemkool AI 70—78, BI 5565, Cl 48—53,
Sla 7.2010.10, Staandglaskomkommers 75-op
34—44, 60—74, 32—05. 50-59 28-31. 40-49 23-5"
Stamprincessebonen 81—140, Kroten kg 24—
30, Rode kool 4.5016, Spitskool 3743, Uien
1620.
ROTTERDAM, 17 juli. Eerstelingen gro
te 14—18, poters 910, Doré's grote 16—20,
poters 9—13, Eigenheimers grote 12—48, po
ters 5—8, Bintjes grote 18—20, poters 8—12,
Andijvie 7—11, Bloemkool IA 40—78, HA 28—
58, Sla IA 3.60—9.20, Waspeen IA 47—52, IIA
44, Bospeen 41, Komkommers 70-op 33—37,
60-70 24—32, 50-63 17—27, 40-50 11—20, Spits
kool 40, Rode Kool 1019, Tuinbonen 10—17,
Uien met lof 7—17, Uien 14—23, Selderij 6—7,
Spinazie 47—51, Dubt» bonen I 1.10—1.55, n
95—1.38, Kassnijbonen n 143—1.78, Stamsnij
bonen 1.24, Rode bessen IA 1.16—1.44, HA 8t
>1.26, Ontario n 1.08—>1.77, Golden Japan I
1.47—1.61, Perziken IAA 39-49, IA 26—39, IB
14—16, IC 9, Netmeloenen 56—96, Tomaten
export A 5.40—5.50, B 5.00—5.10, C 5.00—5.-10,
CC 4.50.
VEE
ROTTERDAM, 17 juli. Aaiw. 1025 koei
en, en 6 vette koeien, 669 varkens, 183 scha
pen of lammeren. Per kg.: koeien 320—3.45,
2.80—3.15, 2.60—2.75, varkens lev. gew. 1.93,
1.90, 1.87, lammeren 1.05, 0.85, 0.70,schapen
1.40, 1.10, 1. Aanv. vette koeien iets minder,
handel red., prijzen ongew., pr. exempl. bo
ven not. Aanv. varkens iets kleiner, handel
goed, prijzen onv„ bij afloop iets minder pr.
NEW YORK (Reuter). De Shell
Oil Company zal deze week op de Ame
rikaanse kapitaalmarkt een lening plaat
sen van 200 miljoen in 25-jarige
obligaties. Dit is een van de grootste in
dustriële emissies van dit jaar. De
obligaties zullen worden uitgegeven door
een consortium onder leiding van Mor
gan Stanley Si Co.
ACTIEVE OBLIGATIES
Staatsleningen
Nederland:
VIC.
le tape
l.gen.t.
581 1000
102ft
102H
59 1000 4^...
102 ft
102} J
60 1000 4ft...
102ft
102H
ld .11
102ft
102H
59 1000 4ft...
101%
101%
60 1000 4ft...
101%
101%
61 1 1000 4ft...
101%
101%
53/ 1000 3%...
99?»
99%
Gb 1000 3ft.
85§
47 1000 3ft...
95Ü-ÏS
95 4-3»
51 1000 3ft...
98ft
981',
53 1000 3ft...
97ft
98%*
56/1000 3ft...
97iè
97ft
48 1000 3ft
921a
9212
Belegg C3ft.
93 V»
50/ 1000 3V»...
92ft
93
54/ 1000 3ft...
mi
94*
551/1000 3ft..
93U§
94*
id. n
94%
95*
Gb 1000 3...
73ft
-
72%
37 1000 3
94%
94%
46 Gb 1000 3
94ftt
94 ft
47 9 1000 3
90ft
89 ft
Inv cert.3...
99ft*
99H
N 1962-'64 3.
100ft*-AT
iooA'-ft
Bel .c. 1000 2%
99ft
Id. 10.000.
99ft
Gb. 1000 2ft.
62%
NJ 35 3ft
97 ft
NJ 373
99+2
99ffi
96/fi
96 ft
Lnschr. Gb. 3.
95 ft
Banken
Woningbouw6
110ft
110ft
B.N.G 58/9 4ft
101H
101%
B.N.G 59 4ft.
low
101%
B-N.G. 60 4ft
loiii
101%
ACTIEVE AANDELEN
A'dam Rubbei
Ö.V.A Ver.
Cnltnres
noy»
125-1/4
109-l0t
Handel, Industrie, diversen
AlgJCunstz.U
DelilVfijCert./
K.N Hoogov.
Phil. G GB A.
Unilever
Dordts Petr. A
Dordts Petr.pj
390*- ft
140.50
948-50
967V4-9
735*-9
390*-93
948*-51
990*-91
746-48ft
Petroleum
546ft
5461/4
KonJ»tr50A20t 115*-15^t 115.3*-5.5t
Scheepvaart en Inchtvaart
107%
125
392*-4
140.10
941*-45
988-91
745>2-6
548
546 ft
115.5-5.7t
Holl.-Am.Lijn
153 ft-4
154*-4ftt
K-Java-Ch. P.
157
Id. n. roy. c«
153ft
KiJd.
78
KJJ.S.MJCatB
184ft-5
183ft-84t
KonPaketvrt.
147
NederlandMij
185
NieveltGoudr.
157ft
158*-8ft
Ommeren
325*
K. Rott. Lloyd
145
N. Scheepv. U
153-4
154*-1ft
Claims en Stockdividenden
AJK.Ü
192
DordtschePtr.
272
Kon. Ned. Ptr
11.56
Philips A&GB
483
154
77
146 ft
185
157%-%
327*
146
155
194*
273
11.53
493
vl. varken® boven not. Zw. varkens 1.80—1.82.
SI. zeugen 1.57—1.62 per kg. Aanv. schapen
matig, handel vlug, schapen als vorige week
dinsdag, lammeren wat stijver in prijs.
UREOHT, 17 juli. Luxe paarden 1)100
—1300, werkpaarden 9001300, oude paarden
800—1.100; 3-jarige paarden 900—1185, 2-jarige
700—900, veulens 300—500, hitten 600—800,
slaohtpaarden per kg sl., gew. 2.40—jon
ge slachfpaarden 2.402.70/
GRANEN EN 7JADEN
ROTTERDAM, 17 juli. Officieuze not.
per 100 kg: voedergranen: in afwachting van
de nieuwe oogst werden geen noteringen op
gemaakt, daar oude oogst praktisch geruimd
is. Peulvruchten, franco R'dam: groene erw
ten op monster 22.50—24, prima kw. tot 29,
schokkers op monster 23—26, prima kw. tot
31. Bruine bonen op monster, boerenschoon,
droog, naar kleur 20—40.
AMSTERDAM, 17 juli (Boerennot.)
Binne-nl. granen zomergelfct 2226.50 havef
2123.50 groene erwten 24—28.50 karwijzaad
81103.50 blauw maanzaad 70—75. Alles per
100 kg.
ZEEVAART
Aangekomen m Amsterdam 17 lull:
Belg BELG IA Gothenburg s tg. pass Coen.
harren VOK; Noor BIRI O3lo stg Coenha-
ren YCK; Dts LIES Hamburg inkl Stnhfd
Smith; Eng DOTTEREL Liverpool stg-pass
Javak Ves-Van Ommeren; Dts ESTE Sho.
reham ldg Rietl HBR.
Vertrokken uit Amsterdam 17 juli:
Ned UBBERGEN Klaipeda; Dts HEIN-
RICH WESSELS Leerdam; Dts LIES Duis-
burg; Ned ATLANTIC IJmuiden; Ned
BIESBOS Londen; Ned MARS Malmo.
N. Waterweg binnengekomen 17 juli:
G.EESTDIEP Ned Boston Maassluis vee
KSD; W0LLIN Dts Pernis boei F ldg Van
Ommeren; RHEINSTEIN Dts Bremen
Schlehavon Progress stg Muller; KRAUT-
SAND Dts Brunsbuettel Pernïs boei D ben-
zine Trias; SINGAPORE Eng Hamburg
Waalhaven NZ pier 2 Transitoveen stg Gen
Steam; SENANG Ned Bayonne Dordrecht
hout NBK Dordt; IN A Pool Stettin Rijnha-
ren Fenix stg NTB; CORVUS Noor Sta-
ranger IJsselhaven O-Z stg Burger: L 9606
landingsvaartuig Ned Noordzee Hoek van
Holland Marine; BERG0 Noor Oslo Spoor,
haven stg James Smith.
N. Waterweg vertrokken 17 juli:
BRITISH MERCHANT Eng Mena al Ah.
madi; RiEGGEBORG Ned Rochester van
Maassluis.
SCM*FPV A is ptppwfGINGEN
ALBIRE0 17 75 m NO Laguaira
ARTEMIS 17 te Port of Spain
ATT IS 17 te Terneuz
AVERDIJK 16 te Kaapstad
AEGIS .16 dw Jamaica nr Mobile
A BI DA (T) 16 v Belem nr Curacao
ACMAEA (T) 17 te Su<
(T) 16 te
Bremen
ACTEON
AGAMEMNON 17 v San Juan nr Curacao
ABBEKERK 17 42 m ZW Capri
AMELAND 17 150 m WZW Scillys
AM PENAN 17 450 m O v Colombo
AMSTELDIEP 17 170 m W Bombay
ARENDSKERK 17 240 m 2 v Minocoy
ALBLASSERDIJK 16 te Antwerpen
ALCOR pass 17 Malta nr London
ALGOLAKUST 17 m«« Finiaterr» Conakir
AMSTELDIJK 17 te Corpus Christ!
BA LONG 17 600 m Z Aleoeten
BAN DA 17 Alexandria nr Beyrouth
BATJAN 150 ra ZVVtZ Raratonga
BATU 17 aank Beirut
BARENDRECHT 16 te Curagao
B AWE AN 17 v Coohln nr Djibouti
BENNEK0M 17 Puerto Ordaz
BREDA 17 150 m ZW Landscnd
BONITA 17 tc Balboa
CALTEX AMSTERDAM 17 130 m ZW Us.
bant
CALTEX DELFT 17 120 m W Oran
CALTEX DELFZYL 17 vertr Brunsbuttel-
koog Fawley
CALTEX R0TTER0AM 17 52 m Z Ras al
Hadd
CALTEX THE HAGUE 17 105 m NNW Ras
Tanura
CARTAGO 16 480 m WXW Cabo Blanco
CELEBES 17 25 ni O v Obbia
CAMPHUYS 16 te Rangoon
CALTEX GORINCHEM (T 17 r S6outh-
ampton nr Gibraltar
CALTEX NAPLES (T) 16 te Mosselbay
DELFT 17 v Aruba nr Laguaira
E0S 17 40 m NO Ouessant
ESS0 AMSTERDAM 17 dw Malta Port Said
EENHOORN 16 te Lattakia
ESSO ROTTERDAM 17 300 m ZW Lands,
end
FORESTTOWN 17 170 m NNO Finisterre
FRAVIZ0 17 50 m W Algiers
FOREST HILL 17 6 m N Bosplaat
FRIESLAND 17 40 ra W Algiers
GROOTE BEER 17 560 m WNW Solllys
GROOTEKERK 18 aank Suez
GEERTJE BUISMAN 18 ren? August»
GRAVELAND 17 te Rio Grande
GEESTSTAR 16 te Trinidad
HEEMSKERK 16 te Suez
HYDRA 17 te Port de Paix
HATH0R 17 aank Beyrouth
IVOORKUST 17 250 m Z Abidjan
ISIS 16 v Tampa nr Laguaira
IZALC0 17 te Puerto Limon
JACOB VEROLME 17 v Balboa nr Qulntexo
JAPARA I7v Akaba nr Rotterdam
KAAP HOORN 17 GO m ZW Kp Three
Points
KARACHI IS verw Hollandia
KATELYSIA 17 360 m NO Azoren
KEIZERSWAARD 17 240 m KW Kp Finis-
terre
KRYPT0S 17 10 m WNW r Casquets
KELLETIA T) 16 te Walvibyas
KAS!MBAR 16 te Kaimana
KARA (T) 17 30 m W Azoren
KREBSIA (T) 17 120 m KW Calicut
KREON 16 v Paramaribo nr Georgetown
LEKKERKERK 17 Bedibunder n Aden
LELYKERK 17 180 m WZW Kreta
LUTTERER 17 Ras al hafjr a Khor
al Mufatta
LAARDERKERK 17 pass Str Messina nr
Port Said
Chin.
LAG A 17 80 m ONO Ceuta
LA WAK 17 80 m W Algiers
LIBERIAKUSTè 17 »*nk Antwerpen
LAD ON 16 te Antwerpen
LEIDERKERK 17 te Khorramsh#r
LOENERKERK 16 te Bushire
MED0N 17 te Baltimore
MERWELL0YD 16 te Singapore
MDDJOKERTO 17 r Djibouti nr
wantao
MAASDAM 16 740 m N Fayal
MENTOR 17 aank Collo
MOHAMED REZA SHAH 17 135 m NNO
Finisterre
MYDRECHT 17 4 m NO Kaap Bon
MAASHAVEN 17 110 m ZWtW Ouessant
MARATHON 17 65 m ZZW Landsend
MUNTTOREN 17 84 m NW Cape Blanco
NAESS COMMANDER 17 pass Gibraltar n
Fawley
NEDER WAAL 16 te Suez
OOST KERK 16 te Lorenzo Marques
ORANJE 17 60 m NNO Palermo
ORANJEFONTEIN 17 te Antwerpen
0UWERKERK 17 pass Malta n Port Said
0VERYSEL 17 aank Lissabon
PHI LI NE (T) 16 te Tranmere
PHI LINE 17 vertr Tranmere-Mena
PRINS WILLEM GEORGE FREDERIK 19
verw Gent
PEPERKUST 17 55 m W Monrovia
PHILIDORA 17 10 m NW Kaap Bon
POSEIDON 16 180 m N Azoren
PRINS FREDERIK HENDRIK 16 te Glas-
Bow
REZA SHAH THE GREAT 17 250 m ZZW
The Brothers
ROEPAT 17 aank Londen
RIJNKERK 17 te Bombay
RIJNDAM 16 780 m WIN Valentia
SALOUM 17 65 m NO Loire Bivler
STAD BREDA 17 320 m ZW Lissabon
STAD MAASTRICHT 17 40 m ZW Ouessant
STAD ROTTERDAM 17 30 m N Palermo
STRAAT TORRES 17 Freetown nr Port
Ha i court
SUNETTA 1)7 yerrt Brunsbu'ttel Pernifs
SJEENWYK 16 480 m NNO Midway Isl
SOMMELSDIJK 16 te Philadelphia
SAMARINDA 17 dw Paramaribo nr Kaap.
stad
SCHERPENDRECHT 17 80 m ONO Malt»
SEINELLOYD 18 aank Yokohama
SEROOSKERKE 17 380 m ZO Colombo
SI BEROET 17 25 m Z Pinang
STAD ALKMAAR 17 175 m WNW r Free,
town
II5?.lCi?,EDAM 17 55 m N Stadtlandet
STRAAT COOK 17 pass Darwin n Brisbane
STRAAT J0H0RE 17 Penang n Colombo
SUMATRA 17 180 m N Kp Guardafui
STRAAT MOZAMBIQUE 16 te Singapore
STAD LEIDEN 17 dw Gibraltar ar Ant
werpen
TAMARA 17 95 m NW Sokotra
J" U RED RECHT 17 20 m ZWtZ Cartagena
TOGO KUST 16 pass Las Palmas nr Am.
Sterdam
TRITON 17 te Halifax
UTRECHT 18 verw Lavaletto.
VAN NECK 17 verw Penang
VAN SPILBERGEN 17 WalTij&aii n Kaap.
stad
VASUM 17 70 m NW Lissabon
VLIELAND 17 150 m ZtW Lagos
VLIST 17 380 m W Landsend
WESTERTOREN 17 23 m OZO Wight
WILLEMSTAD 17 150 m WZW Madina
WIELDRECHT (T) 17 ten El Palito nr
Philadelphia
WITMARSUM 16 r Hamilton nr Houston
W. ALTON JONES (T) 17 100 m NWtW St
Helena
WESTERDAM 17 te New York
WATERMAN 16 900 ni ZtO Mauritius
ZARIA 17 aank Port Said
ZAFRA (T) 17 dw Kaap Carbon n Thames-
haven
ZAANLAND 17 pass Kp Verdische Eil nr
Amsterdam
ZUI DER KERK 16 te Dar es Salaam
KUSTVAART
ADA RA 17 185 ml NO Barbados
ADMIRAAL NELSON 17 8 m NO Noordhtn.
der
a dw Portland Norrsundet
17 Tbarae# nr Londen
ARNOUDSPOLDER 17 Wielingen nr Antwer
pen
ATLAS}17 25 m NO Ouessant
ADI N E 19 te Lissabon verw
AU D AC IA vorm 17 vn Avonmouth nr Telgn.
mouth
ADRIAANTJE ELISABETH 17 vn St Valery
nr Londen
ANDROMEDA 16 te Antwerpen
ALIDAMH0F 17 Borkum riff vs nr Londen
BEEKBERGEN 17 te Liverpool
BINNENHAVEN vorm 17 vn Le Havre nr
Casablanca
CAPELLA 17 TTtkllppan nr Poole
CELEBES 17 Bill of Portland nr Felixstowe
CONCEPCIÖN 16 vn Montevideo nT Antwer.
pen
CORALE 17 vn Swansea nr Amsterdam
CARNISSESINGEL verm 18 vn Nantea nr
La Pallice
COCCINiELLE 18 te Duinkerken
DEOGLORIA 17 100 m NW Er vs
iDEOGRATIAS 17 Dover tnr Boffn'bioïm
DILIGENTIE 17 Thames nr Botterdam
DRIEBERGEN 17 te Thames
DRACO 17 dw Casqudts nr Amsterdam
DUIVELAND 17 te Immingbam
EEMS 16 te Shoreham
ERASMUSSINGEL 16 te Trondheim
ELISABETH R00RDA 17 110 m ZZW Oue».
sant
ERASMUS 16 te Livorno
EEMSHORN 17 25 m WZW Noordhinder
FA MBO 17 180 m NO Villano
FIN LAN DIA 17 Goeree vs
F LORES 17 25 m O Gibraltar
GA.ASTERLAND 17 te Rochester
GOUWESTROOM 17 10 m N Longshlps
GÉFLE 17 20 m Z Varne
GE EST Dl EP 17 30 m ZO Smlthknoll
GOOTE 18 te Ellesmereport
HADA 2 17 15 m O Pentland
HELEMAR-H 17 dw lie de Bas nr Nantes
HAS ICE R LAND 16 te Harllngen
HOOGLAND 17 vn Kopenhagen nr Stettin
HOUTMAN 17 dw Royal Sovereign ra nr
Kopenhagen
IRENE-S 17 Haisbro v» nr Zeebrugge
JOHN-M 17 te Kopenhagen
JAN'NIE 17 t h v Tromsoe nr Groningen
KEMPHAAN 17 te Gdynia
KEYS ER 18 te Holtenau
KEIZERSGRACHT 17 15 m ZW Terscbellln.
gerbank
K0NNY-M 17 te Hamburg
LAURA 17 dw C&squets nr Duinkerken
LIBERTY 17 Sunk vs nr Harwich
LI F AN A 17 20 m ZW Texel
LUCAS BOLS I 17 Gjedser vs nr A'dam
LEUVEHAVEN verm 17 vn Casablanca nr
Rouen
LABOTAS 17 100 m ZW Ouessant
LA PA LOM A 16 te Zeebrugge
MAARSBERGEN 17 15 m ZW Catharin» Dt
MARENOVUM 17 20 m ZO Owers
MAYBE 17 dw West-kapelle nr Zierikzee
MEEUW 17 Flambrough hd nr Sunderland
MEIDOORNSINGEL 17 te Bordeaux
MERWEHAVEN pass 17 Kp VUlano
Ml DAS 17 25 m ZW Ouessant
MIRACH-N 17 dw Kp Palos
MOTOS 17 10 m O Gibraltar
MAAS KADE 18 te Gothenburg
MAASIJM-N 16 te Birkenhead
MALUCA 16 te Nemoura
MARGRIET ANJA verm 17 m Hamlna nr
Boston
NAEREBOUT 16 te Mantyluofc
NIEUW LAND 17 te Lelth
PACIFIC 17 dw Beaohy hd nr Nantes
PHIDIAS 17 Ouessant nr Rotterdam
PRINSES IRENE 17 Beachy hd Immlngham
POLLENDAM 17 Bar Is nr Lieaabon
PANCO 17 te Breskens
RIG EL 17 Humber vs nr Rotterdam
REGINA-IDA 17 t h v Wioklow nr IJsland
REX 16 7 m NO Noordhinder
SENANG 17 15 m WZW Goeree
STANISLAS 17 dw Cromer nr Goole
SEAWIJF 16 120 ra W Lindesness
SPOORSINGEL 16 te Pasages
STRIJPE 20 te Marseille verw
STEPHANIE 17 50 m W Belle Isle
TRUDE-K 17 Hoek van Holland nr Lithayen
TRIGON 17 40 m NO Sunk vs
URKERSINGEL verm 17 vn Londen nr Le
Treport
VECHTSTROOM 17 S5 m NO Noordhinder
VINGA verm 17 vn Chatham nr Gent
WESTERSINGEL 16 te Lissabon
WULP 18 te Manchester
WILHELM IN A 17 20 m Flambrough hd
WYMERS 17 dw Dover nr Newross
WICKENBURG 17 GO m Z Kp Finisterre
ZEVENBERGEN 17 te Le Havre
RIJNVAART
Opvaart naar Duitsland op 17 juli 1961
voor 13.00 uur: PRINSES IRENE Visseher,
TIJDGEEST 2 Koudenburg. VOLTI SUBI-
TO v. d. Kolk, ANBERI Rennings, ESSO
BAMBERG Labe, VULCAAN 105 Bakker.
BAUCHE Laux, FRIGGA Bos, MARIANNE
Otten, MANNESMANN 2 Kramp. PI ET AS
Ludewlgs. G ALICIA Oostdijk, R HEIN GOLD
Kamerik. GOVERT FLINCK Koek, SIERE-
NE Zuidrlam. FLUVIALEX 8 Bouman, ANI
MO Stout. RHEINSTAHL 9 Muller. ANNA
Schot, RIJNSCHELDE 2 Durinck, KARL
T1EDKE 2 Reinhold. NES KA 9 Klaassen.
CAPIAD Montegni, ENERGIE Keizer. OL-
JAN Thijberghien. CORMA Faasse. 0TT0
Schoning, HORTENSIA v. Wingen. SANA-
RA 101 Lichtsinn, MA PENSEE de Potter.
ADLER 2 Schulzo, EXPRESS 203 Stuckar-
dl. UR HEI 3 Felters. BEADO Kumig, ELI-
SABETH MARIA Gerritsen, G0NDA v. d.
Wijngaard. ZWAANTJE Vos. CASTOR
Gronsc, IN DEO Goorls, ARM AND Tho-
massen, S0LI DEO GLORIA 5 Engelaer.
VOORWAARTS I Witjes, AMBULANT Zout-
man. THERMO 3 Rijcquart, SOLI DEO
GLORIA v. Liet. J. V. SCOREL v Dongen.
DIAMANT Feensftra. AMSTERDAM Zwaag,
ESSO 44 Ballier. VULCAAN 109 Relnders.
PELIKAAN Kromer. RUDOLF GELPKE
Volmer, BERT0 Hevmen, RHEINSTAHL
Noll, MANNESMANN 14 Rappinger. BOHE
MIA R enken. ALLEMAN NI A Derksen,
VULCAAN 39 v. d Hoek. VULCAAN 167
Cornelisse. FLUVIALE 43 Schott. VULCAAN
108 v. d. Sluis, RHEINSTAHL 35 Bracht,
KIBO Zwflta, BERNE Weikei, RISICO Uijen,
IMMANUEL Kroon, EMCA 8 Veulemans,
ST THERESE Mowtlgny, GHISLAINE de
Haan, LEMA Thounisse, JOCAPI Berten,
HEIMA Wendt. MARIANNE Visseher. THE-
TIS do Roeek, TABORA Degrauwe, VER-
ANDERING Huisman, RHENANIA 60 Vlek,
BELLONA Fischer. M. STINNES 89 Laier.
REUTERWEG Kahl. M. STINNES 14 Dum.
mig, LIEJA Faasse, THE0DELA Declerük,
BOKENBERG Heiwig, ARBECO Smits, JO-
HANNA Witjes. JAGRI Bremon. NEFRAN
Boer, ST. ANTON f US de Beijer, PHILIP.
PINA Booy, MARY YVONNE r. Steen. VI.
TALIS v. Oost. SOLI DEO GLORIA 4 Mig.
gelbrink, VALKEVEEN Bax. SOLI DEO
GLORIA 2 Jansen, HIRONDELLE Witjes,
LERO Joos, LIDIA MARIA v. Leeuwen,
MARIA Lentjes, ENERGIE 5 Nout. NES-
KA 95 Blom, ROLAND GELDNER Keok,
HEMIKSEM Kaat. FANDANGO Steppe,
FERRO Flaaten, BELOEIL Yermeiren,
VALMARA Burion, ESSO WUPPERTAL
Fiedrich. ESSO BINGEN Heene. ESSO
KARLSRUHE Pahlich. JOHANNA WILHEL.
MINA Dekkers, PRO ET CONTRA Veld.
man. TRIO Belstra. VERTROUWEN Slump.
LEMSTERLAND Waterham, VOOR DEN
TIJD Baldt, ADRIANA Bastlaanse, 't IS
NIET ANDERS v. Dam. RIVAL Visser.
CARITAS Mooren. THEO BERNARD Tan
Leeuwen, KONIGSBERG Vonderschmitt,
FUHLSBUTTEL Stolte, HERMANN Fatb.
JOHANNA v. Gennep, AVIA ROMANTICA
Stein, CABOTO Kronenberg. NEPTUNUS 3
Snippe, ESSO TEMPELHOF Eroat.
Naar Botterdam: INGRID RONNEBAUM
Krenz; VULCAAN 161 Garsthagen; ESSO
AUGSBURG Kohlbaas: WIM Boersma; CU»
MIERES Muller; JOHANNES v. Werkho.
ven; MEA VOTA Kraayeveld; PI MA De
Pree; HEINZ JAEGERS Noack; PAULA
Passmann; DAMCO 165 t d Westen; ALSA-
CIA Demage; KONGO Mohlberg; FRISO
Westerbeek: RIKA Koster: V08TA Den
Boer: HANS Matz; LAMBERT v Woercom;
TONNY Bosman; DAMCO 84 Kaasjagers;
INA JOHANNA Freudenburger; DAMCO
293 Rense; VULCAANDUW I. 12. II. 12
Kriek; LUISE ZIMMERMANN Ronneberg;
BRABO v d Blshout; M STINNES 104 Pfaff:
NESKA 64 Kegge; PRES HERREN-
SCHMIDT Schrelner; AXALP Friedman:
BOSCO Schot: ATLANTA Hazenberg: RE.
MA v d Molen. Naar overige plaatsen: DE
DIEU DONNE Kluytenaar Akkrum: DAM-
CO 75 Stoter Alblaseerdam; PAULINE Ma-
res Almelo: STOMPWIJK Bennebom Am-
sterdam: FENDEL 16 Werner Amsterdam:
TROOSTWIJK Groen Amsterdam; H STIN.
NES O U CH I Kallsch Amsterdam; AN.
jOJA Otte Best; RESULT Ooms Deventer;
VERTROUWEN De Korte Doesburg; PE-
TRONELLA CORNELIA v Riemsdijk Dor-
drechtFLAMINGO v Ertvelde Dordreoht:
SPES Ruytenberg Gouda; MITROP Greljs
KootstertilleANBERI Rennings Loblth;
WILLY Ohainadge Meppel; NIAGARA Ver-
schoor Meppel; VULCAAN 104 Witte Mep
pel: HOOP Blonk Stein; ANS Koch Veghel:
JOHANNA MARIA v Oyen Westervoort.
Naar België: ANNIE Sollner; MONIQUE
Tramper; VERA Croes; FATA MORGANA
De Groot; CISALPINA 5 Relnhardt: WTAG
164 Niggeschulze; R0VAN Dubus: PIONIER
12 Veld; ROSA v d Meersohe: THERMO 2
Heijleo; TRAMINER Menu; DONATA
Meijer: PIZ LA MARGNA Spitzmcsser:
CHRISTINE MARLIESE Kaaper; ROVA
Rottiers: LEVIATHAN Fllpsen: COJA Bos-
ma; H KURIER 35 Stemprt. Kustvaart:
DAMCO 281 Lautenschlager Bmden; FELL
CITAS 2 Boos Einden; MIRANDA Book
Londen.
SCHEIDFVAART
HANSWEERT. Gep 17 Juli voor 4 uur:
JULIANA Dalessi: WILMA Jlritoot: RL
VAL Yan Kanm: MERWESTEYN Starren-
berg; TELEGRAAF 20 Riemens- CORTON
Bertsch; ELEONORE Hiby; CITERNA 21
Timmermans; AVONTUUR Neef; RHENUS
20 Nen erNEELTJE Ghyssels: GERARO
KREMER SeeldraayersEBEN HAeZER
Theunisse; JEAN MARPHIL Westerllnck;
STAD AMSTERDAM I KorstanJe: MOSELIA
Duyzer; CITERNA 40 Do Seek: AALST
Claeys alle Rotterdam; STAD AMSTER-
DAM 12 Verbrugge; BOUILLON Smits;
PURFINA 31 Egas: EMMA Van Doorn alle
Amsterdam; STENDHAL Krobbach; VIOS
Otterspeer; LOUISE De Paauw; DANA
Maas alle Dordrecht; JUBLEM Hoeyken»;
MILO VAn Breughel: RUBENS Schram:
QUO VA DIS Stavast; RU NET Van Rhoon:
le Kerkdriel; VERTROUWEN Theunisse
Delft; LYDIA Wildschut Delfzijl; ELISA.
BETH Verboom Utrecht; ALBERTINA De
Jong Haarlem: SPERA Gouwens Tilburg;
JOHANNA Brand Tholen: JACO 8cheermev.
"Middelburg: TONY Rsabo Vielnnd- Wil.
JOMA Van Oosten Rozenburg: SUZAN NA
Verburg Leeuwen: VIOS v.d Heuvel Wapen-
veld: METEOR Krusel Oden.e: BERN HAR
DUS Meentken UctersonGEORGES De
Heel Gorlnchem; GA NDIA Dubbeldam Pm.
t££slmekVERA Heulle Stampersgat; DE-
PENDENT Dekkers Roosendaal; EBEN
HAeZER Berkens Medwnhlik- FULTON
De Ridder Empel; CHATEAU LAFITE
Senger; SAVIGNY Burgers: EMCA Osselae-
re alle StrnaKhnrg ST Al RAN Versluier
ONDERNEMING De Vies; MIRTRAL Msrtz:
CHARME Van \ckeleynRODORT 3 Van
ST JOSEF Korcmans; LEO M Mer-
tena; TIREAU Delme; STERRENBERG Ur-
sinus; LEONARD De Decker: SALF 22 Ver-
hoeven: JUDITH Boer; SALF 12 Croes; ES-
SO WIESBADEN Tresko; WIKA 2 Wagter;
MERGUS v d Vliet; TURQUOISE Huyzen
alle DuitschlandBURGUN01A Bom; MAIN-
LAND Rosbach; EXPRESS 27 Blumle; AVIA
ROMANTICA Steta: PIZ SOL Fut/terer; RO
LAND GELDNER Keck; RHEIN RUHR 14
Bergmanu; DAMMTOR Lehraann; PIZ R0«
SEG Boschert; MERCURIUS Heyntjens;
RHENUS 69 Rtebold alle Basel; TELE
GRAAF 19 VendevUle; ST IGNATIUS Wendt:
DAMCO 213 Heinslus; JACOB A Van Weel
den; PIZ ROSEG Boschert; AVONTUUR De
Braber; ANCOR Wabehe; NEPTUNE XI
Strijp; GREIFENSEE Drlessen: ADJO Oo.
mens; ELPE Leeosen; DELACROIX Brakcl;
AQUAMARIN Becker: CISALPINA 4 De
Vriea;DRES G AUBERGER Munck; RE'NAN
Wahl; TICINO Van Rossum GER AN D»
Wilde; HALVO Van Hal; P0LARI8 Maes;
ST ANTOINE V D Horst; FRANCISCA Ley-
ten: SPES Kolkman; CON FIANCE Maes:
TEMPO Van Megen; ALGERO Verdoodt;
DRIE GEZUSTERS Vos; PASSANT Smal-
burg; PRIMA Smaal; CONGO Busch; BÖNE
Buchmuller; COMPTOIR 67 Urban; CORO.
NA DEL RIO Danis; RHENUS 56 Wittnun;
AVENTURIN Relnert; LILLY Sloot»; JACO-
RA Nieuwdorp; UDO MANFRED Ziks;
RAAB KARCHER 48 Obormeyer: PIONIER
17 Suijkens; TRAJAN Bal; PIETERNELLA
JOHANNA GoeseyeVERTROUWEN d
Vliet; EXPRESS 64 Neuer: 8T ANTOINiE
Van Gennep; MARIA Van Os; ZUG Bmans;
EMMA Geutjes; PERRAULT Picoard; AT-
TENTIO Grinwis; HILLEGERSBERG Pe-
ters; ADLER Scbulze: INA De Leeuw van
Wenen: KEHRWIEDER Heuster; ZEEL
LUISTER 2 Kevzer; DEO VOLENTE Bos-
ma; KLASINA Van Asperen; RIN DER Bos-
man; ZOfINGEN Mollechauer; TONGA
Schram; C EZ ITA Meyer: LM 4 Willeen:
TJOBA l Wennemera; LÈO Kooistra; JADI
Penraad alle Belgi MARTY Leeuwensteln
SANCTA MARIA Hiëovestadt; ONTARIO
Van Weelde: FRAPIMA Cruco: SALF 9 Fel-
der J0SEAN Maes: SALM I Bosman; LE
ON Dromm: INCATIGABLE Oostervaal; ES-
SO ERLANGEN Morsch: HYDRA Lastdra-
ger: BARK I Landa: ST TOZEM Van Keulen
JANNY Ten Haaf; ROMA Ruitenberg; JO
MA Ruitenberg- SPERANZA Versluis; ON-
OERNEMING De Waal: ANJA Hovestadt;
CONTACT De Ruyter; PATRICK Kievit»;
VERTROUWEN Versluis: WANDRIA Van
Zellem; LILLY Haems: LIPPE Kevzer;
FURKA D'ng: RIJN SCHELDE 23 Kore-
raer; AMSTEL 8 Heyboer; LAHN Stobbe-
laar; AMSTEL 7 D'HondtESOOTIA v d
Bureht; MAAS Heverwins: RHEINUN'ON
22 Verstralen: INTERNA Peeters: SOL
VENT CARRIER PraetANNEV0I Beuke.
laar; CITERNA 44 Damme: VON ER-
LACH Zweller; SUSMAR Veratrneten: KA»
TY Peters: TIRFRIA Mnnsdam: I.EONIDAS
8 Broere; THESSALIA Kous; ELISARETH
r d Adel; VERWISSELING Been; ERFT
Kruithof; MARS Van Haecke alle Belgi.
SLEEPBEDRIJF
CYCLOOP 16 200 ml» ZZO Suez nr Neder.
land
FRIESLAND 16 te Portsmouth
WOORD HOLLAND 15 100 mis w Honolulu
nr Honolulu
SIM SON 16 te IJmuiden
TITAN 17 te Holehaven verw
WATERSTANDEN
Konstanz 422 (—1), Rheinfelden
311 (—2), Ottenheim 412 (—12),
straatsburg 356 (—11), Maxau 539
f+5). Plochinfen 121 (—5), Mann-
beim 391 (+23), Steinbach 139 (+17).
Wainz 352 Binden 243 (+3"),
Kaub 271 (+5). Trier 160 (+20),
Koblenz 268 (+5), Keulen 253
(+24), Ruhrort 432 (+16). Lobith
1031 (-M), Nfimepen 811 (+2), Am-
hem 837 (+1), Eefde (IJssel) 372
(—8), Deventer 273 (—6). Monsin
5560 10). Visé 4956 (+15). Borg
haren 3908 (+6), Belfeld 1082 (—20),
Grave (beneden de sluis) 498 (onv.).
De minst gepeilde dienten in de
vaargeul, heden vermeld op de
waarschuwingsborden, zijn in cen
timeters: Heveadorp—Amsterdam-
Rijnkanaal 245, Amsterdam-Rijnka
naal—Lekkanaal 250. IJsöelkop
Doesburg 255.
Toegelaten grootste diepgang van
Millingen tot St. Andries 390 cm.
De scheepvaart op de Waal boven
Nijmegen is in de komende nacht
rriet gestremd.
Delfzijl hoogwater 18 7 8.13—15.14, 19 7
8.47—15.49: Dordrecht hoogwater 18 7 8.00
21.05, lö 7 9.3321.41; Gorinchem hoogwater
18 7 10.04—22.09. 19 7 10.39—22.15; Rotter,
dam hoogwater 18 7 8.42—20.37. 19 7 9.17-.
21-14: Vlisslngen hoogwater 18 7 5.20—17.3L
19 7 5.58—18.11