T-O-U-W
klossen
strengen
en
trossen
LAATSTE FASE VAN EUROPOORT
Storm van protesten
woedt boven kanaal
Huidige strijdmacht zal
moeten worden versterkt
Ernstige tijden vragen
om grotere eenheid
350 JAAR LIJNBAAN
IN OW VLAARDINGH
Bremen juicht
beslissing van
Borgward toe
ckWIl
Bolle straatjes
Weinig veranderd
Groeien en krimpen
Natuurlijk bruin
Uit jeep geslingerd
en gedood
DRIE SOLDATEN MET
AUTO IN KANAAL
In auto verdronken
VOOR IEDEREEN BESCHIKBAAR
MARKANT
Opnieuw maatregelen
tegen overlast
gevraagd
Muiterij berecht
rpOUW is wonderlijk goed. De directeur van een van de oudste touwslagerijen in West-Europa heeft bij tijden
geen stukje in huis als hij een pakje naar familie moet sturen en de Willem Barendsz moet altijd een
touwtje in huis hebben om veilig af te meren. Touw is altijd zoek of altijd aanwezig. Het heeft de handen
van Michiel Adriaanszoon in Vlissingen geschroeid, toen hij het grote wiel moest draaien en het schuurt de
handen van elke lichtmatroos, als hij een landvast naar de wal slingert het plooit zich om pakjes en pakken
en het reist de wereld rond op schepen en scheepjes.
Driehonderdvijftig jaar terug begonnen de drie touwslagers Mees Cornelisz., Louris Teunisz.. en
Michiel Jacobsz. aan de buitenkant van de Delflandse dijk onder de rook van het nijverder wordende Vlae-
ring een lijnbaan. Voor twintig Carolusguldens per jaar kregen zij de beschikking over een stuk grond in de
Vettenoordse polder.
Sindsdien is er touw uit Vlaardingen over de wereld gereisd bij kilometers en bij klossen, bij stren
gen en bij trossen. Het nieuwe Vlaardingen heeft zich over de lijnbaan heen-gebouwd, maar de lijnbaan zelf
bleef bestaan drie en een hglve eeuw lang. Het verhaal van het touw is dat van De Oude Lijnbaan. Het is
een stuk sfeer, zoals er maar weinig meer over -is in djt land van nieuwe fabrieken en automatische be
drijvigheid.
NDER de lindeboompjes van de Vlaardingse Oude Lijnbaan
draait niemand meer aan het grote wiel en het paard voor
1 het wagentje, dat de strengen twijnt is al jaren naar de
vilder. De trossen voor de schepen en de vlaggetouwtjes
voor de jachten worden elektrisch gesponnen, met moderne spoed
getwijnd en zo nodig bijzonder vernuftig' gevlochten in schone,
stampende machines.
Drie en een halve eeuw terug stond er een jonge els aan de
slootkant, waar buiten Vlaardingen een touwslagerij oftewel lijn
baan werd opgezet door een drietal ondernemende stedelingen.
Er staan nu nog wat groène bomen, maar een aannemer zet verderop
een stevige roodstenen muur overeind voor een nieuw stuk fabriek;
De scheepvaart ontvangt haar touwwerk niet meer uit gladvereelte
mannenhanden, maar uit machines.
Toch heelt het Vlaardingse bedrijf,
dat buiten de stad begon en zich nu
deels onder de straten van de stad
door (met recht en reden) in stand
houdt, nog oude en vertrouwde man
nen in dienst mannen, die als toen
de duizend meter lange baan aflopen
om het touw te keuren, dat zich ge
hoorzaam achter het elektrische wa
gentje meendraait tot een trotse tros.
Ze schrijven soms met wit krijt een
boodschap aan de wereld vol machi
nes op een oude deur: Laat winden
waaien en stormen loeien en ieder
zich met zichzelf bemoeien
Mees, Louris en Michiel hebben de
ze oude zaak in 1611 opgezet, Dirk
Montijn uit Oudewater en Adriaan
Bouwers te Groot Ammers zijn haar
•klanten geweest en hun families zijn
het gebleven en de masten van ver
gane schepen, gejut aan het Westland-
se strand of meegenomen op de Vlaar
dingse schuiten stutten nog het dak
van de lange lijnbaan.
Die aannemer kan ons nog meer ver
tellen. Hij bouwt maar naast de baan
de baan is het hart van de affaire en zaL
het blijven ook al moeten de Vlaar-
cflngers met bolle straatjes over haar
dak lopen.
De spinnerij is een moderne hal vol
zingende machines, die sisal of manil
la uit grote bakken slurpen en er ge
sponnen draden uit laten stromen als
het gouden haar van tienduizend Lore-
leien.
De vlechterij, waar ten slotte uit al
dat ragdunne touw een armdikke tros
is ontstaan doordat ingewikkelde, bon
kende wielen rakelings langs elkaar
draaien, is een stenen hal waar ze bij
de concurrentie jaloers op zijn van
wege die rappe machine.
Maar de Oude Lijnbaan is in we-v
zen nog altijd die lange, rechte schuur
van bruine binten en een lief rood pan
nedak, waar touw wordt geslagen, alle
acht uren van de dag. Daar is niet
veel veranderd. Toen vroeger de log
gers binnenvielen voor Vlaardingen en
de torenwachter op de trans uitkeek
over de zee om een bal te hijsen zo
dra een schip in zicht kwam, draaide
deze lijnbaan al jaren. Toen de eerste
haringfietsen in Vlaardingen hun smal
le schoorstenen lieten zien en de zeil-
loggers één voor één verdwenen, ruis
te het touw de baan binnen om tot
een tros te worden ineengedraaid en
toen de motortrawler een nieuwe tijd
en het verval van Vaardingens visse
rij annonceerde, liep de eindeloze spi
raal van het nieuwgewonnen touw nóg
zijn kilometer lange weg.
Het bedrijf heeft zijn vette en zijn
magere jaren gekend.
In 1706 werden er veilingbiljetten
in Vlaardingen opgehangen, waarin de
Oude Lijnbaan werd aangeprezen als
een riant bedrijf ,,met drie rijen swae-
ren schoone ypeboornen, met drie dray-
huysen off lootsen alsmede een teer-
stoff en keetelsen Abraham
van der Linden werd de nieuwe eige
naar.
Hij schreef voorin zijn lijvige regis
ter „Looft God bovenal in Alaardingh"
want Abraham was een vroom man.
Hij heeft niet kunnen voorkomen,
dat zich aan de oude eiken balken
van het dak in een periode van slap
te drie arbeiders verhingen omdat de
geldzorgen hen te zwaar werden.
Uit die aantekeningen van Abra
ham is te lezen, dat er „eabels, zeij-
sings en marseylschoten, arsmeede
kloentjes marlijn en stikjes coopvaer-
dy huysingh" werden gemaakt en hij
taande zijn touw in Clamer-Stockholm-
se-Wïjbiirger of Moscovijse teer, zulks
naar 'gelang van kwaliteit en prijs. Er
werd in het jaar 1709 3105 gulden en
vijf centen vertoond.
Schiet over God loff, zomma
5905,01 boekte de baas.
Winstgevende tijden en donkere da-
door generaal mr. H. J. Kruis
Deze greep is' zo oud als
het touw, voor het gevloch
ten wordt. Geen machine zal
het de hand ooit kunnen ver
beteren (boven).
Hennep en sisal trillen
door de lijnbaan. Een oude
man beheerst feilloos hun
loop tot de grondstof kan
worden afgeleverd. Voor de
pakjes van mevrouw of de
trossen van het schip (onder)
President Kennedy verkeerde bij
zijn gesprek in Wenen in tweeër
lei opzicht in een nadelige positie. Hij
vertegenwoordigde geen eenheid, geen
aaneengesloten front van westelijke
staten en hij kon voorts niet praten
met de rustige overtuiging, die een
militaire overmacht kan geven.
Zeker, er is veel samenwerking in het
Westen. Er is een Navo; in Europa
tracht men zich verder aaneen te slui
ten; de samenwerking tussen Amerika
en de Europese landen beperkt zich
niet uitsluitend tot het militaire. Daar
mede is echter nog geen eenheid ver
kregen en dus niet het maximum be
reikt aan gezamenlijke economische, po
litieke en militaire kracht. Het aan We
nen voorafgaande gesprek met de Gaul
le, -hoe vriendschappelijk het ook ge
weest moge zijn, zal Kennedy daarvan
nog eens extra hebben overtuigd. De
militaire zwakte van het Westen be
staat vooral uit een gevaarlijk gebrek
aan moderne, conventionele .strijdkrach
ten en tevens uit een even gevaarlijke
als verklaarbare vrees, de .grote kern
wapens te moeten gebruiken.
Dat Kennedy zich van de militaire
zwakte van 'het Westen goed bewust is
bewijst zijn defensiepolitiek, die niet al
leen versterking van de strategische
vergeldingsmacht beoogt, maar even
eens van de conventionele strijdkrach
ten en die versterking bij de bondge
noten aanmoedigt.
beletten en als er niet iets verandert,
zal deze toestand voor de bestaande en
nog te 'creëren spanningsvelden blijven
bestaan. Kroesjtsjef gaat langzaam maar
zeker naar zijn doel en het bewustzijn
daarvan zal Kennedy, in zijn gesprek met
de Russische premier, het meest gegre
pen hebben.
Deze fatale ontwikkeling kan slechts
worden tegengehouden door grotere een
heid, grotere nucleaire kracht, grotere
conventionele bewapening en grotere
politieke kracht. Geen dezer elementen
mag ontbreken; slechts gezamenlijk
kunnen zij de vrijheid van het Westen
verzekeren. Een verenigd Westen moet
er zich voortdurend van bewust zijn
onder welke ernstige bedreiging het
leeft en er steeds op voorbereid zijn de
goede tegenzet te doen of liever nog de
andere partij een zet voor te blijven.
Ernstig
Successen
Hoewel het gezamenlijk grondgebied
der -bij de Navo aangesloten landen se
dert het bestaan van onze Atlantische
organisatie onaangetast is gebleven,
worden de successen, die het communis
tisch blok elders in de wereld en met
andere middelen dan oorlogvoering be
haalt, groter en talrijker. Sommige
daarvan zijn doelbewust bewerkt; het
verkrijgen van andere behoefde slechts
te worden aangemoedigd. Laos, Cuba,
Tibet, Congo, onrust overal in Afrika,
spanning in Iran, spanning om Berlijn.
Allemaal plaatsen, waar het vrije Wes
ten grote belangen heeft. Noc'h niet de
strategische vergelding-smacht, noch met
conventionele wapens heeft het Westen
deze communistische successen kunnen
Noch het Westen, noch het Oosten van
Kroesjtsjef willen een grote wereldoor
log, -omdat beide beseffen hoe ernstig
daarvan de gevolgen zullen zijn. Toch
moet het Westen alles vermijden, wat
Moskou de indruk zal geven van angst
voor het gebruik van de strategische
vergeldingsmacht. Die moet niet alleen
grote parate kracht hebben, maar te
vens in handen zijn van een politieke
leiding, die er geen twijfel aan laat be
staan, dat zij als het moet tot ge
bruik zal weten te besluiten.
Conventionele strijdkrachten kunnen
de grote kernwapens niet meer vervan
gen. Wie meent met conventionele wa
pens een grote oorlog met succes te
kunnen voeren, komt bedrogen uit. Wie
gelooft in het oortogverhoedende vermo
gen van een sterke, zuiver conventione
le strijdkracht, bedriegt zichzelf.
De reden waarom het Westen zijn con
ventionele bewapening niettemin moet
versterken, is een tweeledige. In de
eerste plaats dreigen er in de verdere
ontwikkeling van de verhouding Oost-
West talrijke gebeurtenissen, waarbij in
alle werelddelen met al of niet geregel
de -militaire -middelen de macht der com
munisten zal worden vergroot. Het Wes
ten zal daartegen .snel moeten optre
den met politieke en met militaire mid
delen. Daarvoor moet het voldoende
parate en zeer mobiele, conventionele
strijdkrachten hebben, geoefend in de
bijzondere" vormen van oorlogvoering,
waarvoor zij kunnen' worden gesteld.
Tot deze conventionele strijdkrachten
behoren ook de tegenwoordig wel „on
conventioneel" genoemde troepen, de
getrainde guerrilla strijders o£ comman
dotroepen. Amerika gaat zich daarop
meer dan voorheen toeleggen.
Atoomdrempel
De tweede reden waarom het Westen
zijn conventionele strijdkrachten moét
versterken, is de noodzaak om de
atoomdrempel te verleggen. Zouden er
in het geheel geen conventionele strijd
krachten zijn, dan zou men bij elke mi
litaire agressie, hoe zwak ook, slechts
de keuze hebben tussen de grote atoom
oorlog of toegeven. Anders gezegd: er
zou in het geheel geen atoomdrempel
zijn. Hoe sterker de conventionele strijd
krachten, hoe langer men mag wachten
met het hanteren van de strategische
vergeldingsmacht. Daardoor kan de
agressor worden gedwongen om zo veel
macht te tonen, dat er geen twijfel
meer 'blijft aan zijn voornemen een gro
te oorlog te ontketenen. Daardoor wordt
dan tevens het afschrikkende vermogen
van -de vergeldingsmacht vergroot, om
dat het Westen niet de indruk behoeft
te wekken, die stok toch altijd achter
de deur te zullen laten.
Natuurlijk is er aan dit alles een
grens. De Westelijke conventionele
strijdkrachten kunnen slechts zo ver
worden uitgebreid als mogelijk is zon
der de vorming van een sterke strate
gische kernwapenmacht in gevaar te
brengen en zonder -het Westen op ande
re wijze te zeer te verzwakken.
Het is in dit verband van zulk een
overweldigend belang, dat de Europese
landen van de NAVO, die gezamenlijk
in bevolkingssterkte, in produktievermo.
gen en grondstoffenbezit de Verenigde
Staten in de schaduw zetten, zich. nau
wer aaneensluiten en door intensieve
samenwerking en zonder elkander te
beconcurreren op de meest efficiënte
wijze hun gezamenlijke militaire macht
opbouwen.
In deze dagen leeft bij velen de hoop,
dat het Verenigd Koninkrijk tot d-e Euro.
pese Economische Gemeenschap zal toe
treden. Wat zouden de veiligheid en de
vrijheid van het Westen niet worden
verstevigd, wanneer de Europese landen
ten-minste hun defensie-opbouw als een
gezamenlijke taak konden behandelen!
Ook een heilzame vereenvoudiging van
de betrekkingen tussen de Amerikaans-
Europese bondgenoten in de Navo zou
daarvan een gevolg zijn.
gen zijn over het lange dak getrok
ken. Vlaardingen heeft de baan zien
groeien en krimpen, meead-emend op
de conjunctuur van het stadje. Twin
tig man werkten er meestal mitsga
ders no-g vijf tot -tien „jonges en mei-
des" tegen negen .guldens in de week.
Plus stukwerk dan.
Dat is allemaal gebeurd onder de
langgerekte kap van -de baan zelf.
Daar is -getoefd en gevreeën, ge
staakt en gevochten. Ja, gestaakt ook.
Het was 'een kortstondig conflict,
want -de baas van die -dagen achter
in -de vorige -eeuw bezwoer zijn klei
ne opstandige horde met .drie flessen
bier. Om de hoek was vroeger e-en
kleine herberg daar heeft het wel
en wee van -de Oude Lijnbaan in niet
geringe mate mee van afgehangen.
Vrijdag is het feest in Vlaardingen
vanwege de drie en een halve eeuw
lijnbaan. De toren zal verlicht zijn en
in de baan zelf komt een stadsomroe
per een historisch festijn -aankondigen.
Daarna -gaan -de manilla, de sisal en
hennep, maar ook het nylon weer os-
der de straten van Vlaardingen door.
Op weg naar de schepen voor de ze
ven zeeën.
Advertentie
veilig tegen zonverbranding
Pigmederm, Tube 2.95 -flacon 7.50 «n 2.95
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Rozenburg schijnt
een voorname steen te zijn in. het
bouwsel van belangen in West-Ne-,
derland, dat samenleving heet. Be
gint men eraan te sjorren of wil
men hem een andere plaats geven,
dan gaat het bouwwerk kraken in
vele voegen, het dreigt te gaan wan
kelen en er worden protesten ge
hoord uit onverwachte hoeken.
Onlangs trokken plannenmakers en
kele lijnen op de plattegrond van het
eiland voor de laatste lase van het
project Europoort; het laterale kanaal
naar de Oude Maas.
Dat die paar lijnen protesten van
De gesponnen koorden ruisen trillend door de gaten in een rond blok. Een
sekonde later zullen ze ineengetwijnd worden op de lijnbaan. Elektrisch nu, met
hand- en paardekracht vroeger.
De tros is klaar, het materiaal is goed voor
tonnen trek en voor jaren dienst.
de boeren zouden uitlokken stond van
tevoren vast. Er brak echter een
storm van protesten los, waarin de
stem van de boeren nauwelijks hoor
baar was. Er brak een storm tos, die
werd aangewakkerd door de tuinders
van Rockanje en Oostvoorne, het ge
meentebestuur van Den Briel en van
exporteurs in Maassluis, helemaal aan
de andere kant van de Nieuwe Water
weg.
Kort daarna installeerde de Zuid
hollandse gedeputeerde de heer A. C.
A. Deerenberg een commissie die de
agrarische belangen in het Waterweg
gebied in de gaten moet houden. „Een
soort stootkussen", zegt hij, „om de
botsing van de belangen wat af te
zwakken".
De protesten uit Voorne en Maas
sluis waren gericht tegen de oever
verbinding in het kanaal: een veer.
„Nog een veer", zeggen de tuinders.
„Wij exporteren jaarlijks voor vele
tonnen naar Engeland. Dat gaat via
Maassluis. Onze producten moeten nu
al met twee veerboten worden ver
voerd, de Brielse Maas en de Nieuwe
Waterweg over. Dat extra oponthoud
zou ons de das wel eens kunnen om
doen. Vervoer van groenten en fruit
naar Engeland is een kwestie van
uren, niet van dagen."
Tenslotte voegen zij er somber aan
toe, dat de jonge veiling in Den Briel
voor de haastige handelaar niet at
tractief meer zal zijn. Ook het protest
Van Den Briel gold 'het veer.
V ersilling
„Zal het kanaal ons land niet ver
zitten?" vragen zij zich af" en wat
zal de invloed van het kanaal zijn op
de waterbeheersing?"
Er wordt gedacht aan tuinbouw,
maar zolang het antwoord op de vra
gen niet is gevonden, zal die gedachte
blijven zweven.
„We zullen stukken grond moeten
ruilen en werken laten uitvoeren om
de overblijvende grond zo rendabel
mogelijk te maken. We moeten de
mogelijkheid onder ogen zien om een
brug over het kanaal te bouwen en
tevens aandacht schenken aan een
oude wens, die weer naar voren is
gekomen: een brug over de Brielse
Maas. We moeten bekijken hoe de
beide bruggen ten opzichte van elkaar
zouden moeten liggen, op welke plaats
en hoe de toeleidende wegen moeten
lopen. We moeten erop toezien, dat de
boeren de grond zo lang mogelijk kun
nen gebruiken en tevens dat het werk
niet door onteigeningsprocedures
wordt geremd. We zullen rekening
moeten houden met de duizend wen
sen van mensen ciie vrezen dat hun
belang in het vergeetboek zal raken,
aldus de heer Deerenberg.
Eigen nieuwsdienst
ZEVENBERGSCHENHOEK. Bij
het viaduct onder de gemeente Zeven-
bergschenhoek in de rijksweg van Dor
drecht naar Breda is gisternacht een
militaire jeep geslipt en over de kop
geslagen. De bestuurder, de 44-jarige
opperwachtmeester J. Duizer uit. Slee
wijk, werd uit de auto geslingerd en
kwam om het leven.
Eigen nieuwsdienst
HEESWIJK. Drie soldaten zijn met
een personenauto onder Heeswijk de
Zuid-Willemsvaart ingereden. De twin
tigjarige dienstplichtige soldaat A. L.
Loeffen uit het Noordbrabantse plaatsje
Zeeland verdronk; de twee andere in
zittenden, de dienstplichtige soldaat L.
G. E. M. van Esch (20) uit Schiindel
en de reserve-soldaat eerste klas F. W
J. Rietmeijer (21) uit Tilburg, Hepen
verwondingen op.
Het ongeluk dat dinsdagavond gebeur
de, is waarschijnlijk veroorzaakt door
dat de bestuurder de macht over het
stuur verloor.
Eigen nieuwsdienst
ROOSTEREN Tussen de Lim
burgse plaatsen Illikhoven en Rooste
ren is gisterochtend een personenauto
hel Julianakanaal ingereden. Toen de
wagen na drie kwartier op het droge
was gehaald, bleek de bestuurder, de
28-jarige heer C. H. van Vught uit'
Geleen, te zijn verdronken.
Eigen nieuwsdienst
BREMEN. Dr. Borgward heeft
door zijn vrouw de reeds geuite ver
moedens laten bevestigen, dat hij in
derdaad voornemens is van zijn optie-
recht tot 30 juni gebruik te maken om
het Borgwardconcern terug te kopen
voor de som van DM 62,5 miljoen (f 56
miljoen). Voorts heeft mevrouw Borg
ward laten blijken, dat haar man mo
menteel rnet diverse partners in onder
handeling is om het bedrijf gemeen
schappelijk te besturen.
Op het ogenbHk zijn in Bremen drie
ingenieurs uit Birmingham van de British
Motor Corporation-, die de Borgward-fa-
brieken bezichtigen. In dit verband acht
men het tekenend, dat de voorzitter van
de raad van toezicht van Borgwardwerke
A.G., dr. Semmler, een bezoek aan Enge
land heeft gebracht.
Het stadsbestuur van Bremen heeft
reeds laten weten het van harte te zul
len toejuichen als dr. Borgward succes
zal boeken met zijn overleg met de Brit
ten. In samenwerking of associatie met
B.M.C. ziet men namelijk een gunstige
mogelijkheid om de technische traditie
van Borgward voort te zetten.
ANDERE KAPERS
Er zijn evenwel ook andere kapers op
de kust. De Bremer houtkoopman Krages
en de Duitse Fordfabrieken te Keulen
hebben namelijk beide belangstelling
voor de Borgwardfabrieken. Maar beide
wachten eerst op een faillietverklaring
om het bedrijf dan -goedkoop over te
kunnen nemen.
In verband met deze gang van zaken
zijn de leveranciers van Borgward van
plan hun betalingseisen op korte termijn
in te dienen. Zij waren tot dusver zeer
tegemoetkomend geweest teneinde de sa
nering van het bedrijf niet te hinderen.
De inmiddels door hét stadsbestuur van
Bremen verstrekte liquiditeitshulp aan
de automobielfabriek ten bedrage van
DM 5 miljoen (goed 4,5 miljoen) zou
direct met deze betalingseisen van de
leveranciers samenhangen.
Advertentie
Amerikaanse ruimtevaartresultaten
worden niet geheim gehouden. De ge
hele wereld kan kennis nemen van de
ervaringen, die met pemande zowel als
onbemande ruimteprojectielen wer
den opgedaan. Jammer, dat U er zo
weinig aan heeft. Troost U, voor U
maakte Karei I die heerlijke MAR»
KANT-senoritas. U betaalt maar een
riks voor een doosje en dan profiteert
U twintig maal van de kennis en de
ervaring van Karei I's befaamde me-
langeurs. Neem die kans waar.
Dorpen contra straaljagers
Vau onze correspondent
LEEUWARDEN. De inwoners van
Jelsum, Cornjum, Marssum en Enge-
lum hebben in een brief aan de minis
ter van defensie opnieuw gepleit voor
maatregelen die hen afdoende zullen be
veiligen tegen het gevaar dat de straal
jagers van de vliegbasis Leeuwarden
veroorzaken.
Een comité uit de vier dorpen had op
7 november een protestmars gehouden
in Leeuwarden. Staatssecretaris Cal-
meyer ging daarna uitvoerig op de be
zwaren in, maar hij meende dat zij
met opportuun waren omdat de bezwa
ren alleen tegen uitbreiding van de ba
sis waren geopperd.
De inwoners zeggen daf de minister
met het besluit geen onderzoek in te
stellen naar het gevaar en de overlast
°mdat een dergelijk onderzoek geen
praktisch nut zou hebben, teleurstelling
en ongerustheid heeft veroorzaakt. In
de dorpen is men ervan overtuigd dat
het van groot belang is dat degeen die
m deze zaak beslissingen moet nemen,
de situatie uit eigen waarneming kent.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. De Rotterdamse po
litierechter heeft gisteren twee matro
zen van de kustvaarder Cornelia 2
wegens muiterij veroordeeld
De 21-jarige matroos. J. C.' van D. uit
Rotterdam werd bij verstek drie maan
den gevangenisstraf en onmiddelliike
gevangenneming opgelegd, overeenkom
stig de eis. De Vlaardingse matroos H.
a., ook 21 jaar oud, die wel op de zit
ting was verschenen, kreeg drie maan
den gevangenisstraf, een maand minder
dan was geeist.
rtJ? HAAG De waarnemend zaak-
gelastigde van de Koreaanse ambassade
ÓL JS: w ïe£r SeunS In Hahn, heeft
gisteren m het Haagse gemeentemuseum
geopend°° S Va" Koreaanse kunst
Donderdag 15 juni 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9