wfm KWATTA I Televisie houdt een 1 oogje in de Delta Balletcrisis naar climax Vijf jonge mensen gaan toneelleven beginnen Voorbereid op grote rollen Herinneringen die niet kunnen vervagen Beslag gelegd bij Nederlands Danstheater Zo'n heerlijke reep cadeau 3 voor 10 Kwatta-soldaatjes GEMEENTEBESTUUR WIL AMSTERDAMS BALLET OPHEFFEN ZEEUWifH DAGBLAD Pag. 7 De 53 cm wordt niet meer gemaakt Ombuiging in oorlogslectuur Gesprekken Eichmann Televisie Amsterdam. Angstig F 1.25 20 MERKJES 1 KUSSENSLOOP OF 2 FLEURIGE THEEDOEKEN Krachtige bestrij'ding van pijn of griep Ensemble" in het nieuwe seizoen JVPEAAOKKA radio IP^C^ n televisüTI OP VERZOEK VAN DUIZENDEN: NU OPNIEUW DE Dinsdag 30 mei 1961 Binnenkort staan zij op de planken, deze leerlingen van de eindexamen klas van de Amsterdamse Toneelschool. V.l.n.r. Ina van der Molen. Hetty Verhoogt, Bram van der Vlugt, Aart Staartjes en Liselotte Beekmeyer. Advertentie houdt uw zenuwen in bedwang Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM. Aangezien het naast elkaar op de markt brengen van televisietoestellen met een beeld buis van 53 cm en van 59 cm geen zin heeft, zal Philips geen toestellen van het eerste type meer maken. Om dezelfde reden heeft de fabriek thans alle televisietoestellen met een beeld buis van 53 cm ook die van het laatste model overjarig verklaard. De handel is thans vrij deze toestel len tegen een lagere dan de vastge stelde prijs, te verkopen. In de mees te gevallen zal dit neerkomen op een prijsverlaging met ongeveer honderd gulden. Strikt genomen is er heel weinig verschil in oppervlakte tussen de schermen van 53 en 59 cm. Horizon taal of verticaal gemeten zijn zij even groot. Alleen de hoeken en de afbui ging bepalen het verschil. Erres heeft de toestellen mèt een beeldbuis van 53 cm ongeveer een half jaar geleden al uit de produktie genomen. X>RAAT er niet meer over. Schrijf er niet meer over. Ik weet, dat het verschrikkelijk is geweest, maar ik wil er nu niets meer van horen". Vlak na de oorlog begon de stroom oorlogslectuur over de puinhopen der Westerse beschaving te vloeien, meestal in geromantiseerde verhalen. Deze vloedgolf hield na enkele jaren vrij plotseling op, totdat men om streeks 1959 tot de ontdekking kwam, dat de opgroeiende generatie van de feiten en de personen bijna niets wist.. Daarop is een nieuwe explosie van oorlogslectuur gevolgd, die nu vele le zers in een stadium van grote ver moeidheid heeft gebracht. Het verschil tussen de boeken van vóór 1950 en na 1955 is, dat de laatste minder geromantiseerd en feitelijker zijn. De auteurs zijn niet zozeer ver tellers als wel onderzoekers. In 1945 was iedere Duitser een verdachte en iedere nazi een barbaarse schoft. De onderzoekers van de laatste tijd pogen een antwoord te vinden op de vragen: ..Hoe ;s het ooit mogelijk geweest. Wie zijn de schuldigen." Ondanks de vermoeidheid bij een grote groep is er bij velen een drang naar objectiviteit te bespeuren, een drang naar waarheid, waardoor men poogt het drama dat de wereld van 1933 tot 1945 heelt geschokt, enigszins te ontleden. Voor deze groep is het dagboek van de Amerikaanse gevangenispsycholoog G. M. Gilbert een goede aanvulling op een documentaire als „Opmars naar de galg". Het dagboek van Gilbert is als pocketboek verschenen bij The New American Library onder de titel „Nurmberg Dairy". Het laat de strijd zien, die de misdadigers tijdens het Neurenberger proces in hun cellen hebben gevoerd: Goering, die droom de van een marmeren graftombe; Hans Frank, zo hysterisch rouwmoe dig dat hij boos werd als een mede- verdacnte ook schuld bekende; von Paoen, de infame politicus die door de 'mazen van het wonderlijke juridi sche ne' in Neurenberg heenglipte; Speer, gebroken door de feiten, die hij jarenlang niet had willen kennen; Vei- tel, geswetst in zijn soldateneer en Ribben'.rop, een verdwaasde lafaard. Gilbert heeft iedere avond met hen gesproken en de gesprekken in zijn dagboek opgetekend; hij lost het raad sel in zijn boek niet op. maar belicht enkele facetten, die tot de ontrafeling van het probleem kunnen bijdragen. Geboren uit de actualiteit is het boek van Robert Pendorf: ..Mörder und ermordete", een goed gedocumen teerd verslag van de jodenvervolging en van de daden van Eichmann, de moordenaar achter een schrijfbureau. Dit sobere relaas, waarin de schrij ver zich zelden tot gissingen laat ver leiden en waarin hij zijn beweringen meestal onmiddellijk met documenten staaft, is verschenen als pocketboek bij Rütten en Loening Verlag in Ham burg. De rol, die Nederland in het dra ma speelde, wordt strak maar beel dend weergegeven in het pocketboek van E. Querido, Amsterdam „De be zetting". De uitgever is van plan dit eerste deel door nog vier andere te laten volgen, telkens na afloop van de series televisieuitzendingen, die het af gelopen jaar en de komende jaren aan dit onderwerp worden gewijd. Het eerste werkje is boeiend samengesteld uit ooggetuigenverslagen, foto's en fo- to-copieën van bezettingspublicaties. De verbindende teksten voegen deze persoonlijke herinneringen tot een nauwsluitend geheel samen. Een serie, die als zij zich voortzet zoals zij is be gonnen over vijf jaar feitelijk in geen enkel Nederlands gezin mag ontbre ken. Omdat de bezetting, een wezen lijk d 'el va'', onze geschiedenis, hier wordt verhaald door mensen, die de historie als kleine of grotere figuren zelf hebben gemaakt. Van een onzer verslaggevers en trots staan zaterdag de eindexamenkandi daten van de Toneel school op de planken van de Amsterdamse stadsschouwburg. Maandenlang hebben zij zich voorbereid op de grote rollen, die zij zullen spelen. Drie jaar lang hebben zij verlangd naar deze dag, die voor hen een sym bool van de toekomst is ge worden. Voor het eerst zullen zij een groot publiek achter het voetlicht voelen meeleven en zij zullen de voldoening kennen van het applaus, dat voor de acteur en actrice de directe beloning is voor hun inspanning. Het is ook hun eerste kennismaking met hun natuur lijke vijanden: de kritici, voor wie zij banger zijn dan nodig is. Hun eerste contact met de beroeps zijde van het toneel is het toelatings examen geweest. Alle leraren van de Toneelschool zaten in een kleine zaal. Met een hoofd vol idealen moeten de toneelspelers in de dop een gedicht opzeggen, een voorbereide scène uit een stuk spelen en een^cène improvi seren op een gegeven, dat hun even te voren is voorgelegd. Talent Ongeveer tien procent wordt toegela ten. Het is moeilijk na te gaan wie ta lent heeft. Het is ook moeilijk aan te geven hoe dat talent wordt ontdekt in de vaak stuntelige pogingen van de aspirant-acteurs. De mensen, die er over moeten oordelen, hebben even wel in de loop der jaren een grote er varing gekregen, die het hen mogelijk maakt met redelijke zekerheid de mo gelijkheden aan te voelen, die de kan didaat voor de' toekomst openbaart. En als de deskundigen het niet met elkaar eens zijn, dan krijgt de kandidaat al tijd het voordeel van de twijfel. De gelukkigen gaan deel uitmaken van de merkwaardige gemeenschap van leerlingen in een sfeer, die zij zich hun hele leven lang met weemoed zullen herinneren. Er moet hard worden gewerkt. Zij krijgen les in voordrachtskunst, in spreken en bewegen, zij mogen zo nu en dan al kleine rolletjes gaan opzet ten. In deze elementaire oefeningen wordt hen geleerd hoe zij aan hun ge voelens dusdanig gestalte kunnen go- ven, dat zij deze op de toeschouwers kunnen overbrengen. Zij léren ook dansen en schermen, zij bestuderen de geschiedenis van hef" tóheèi; de 'dra matische karakterkunde en het ^kos tuum door de eeuwen heen. Einde en begin Zo groeien zij naar het eindexamen toe, eindpunt en begin. Van goedwil lende leerlingen zijn zij aankomende toneelspelers geworden met alle eigen aardigheden, die bij de beoefenaars van dit vak behoren. Het belangrijkste deel van het exa men is niet openbaar. De besloten exa mens worden afgenomen door leraren en bijgewoond door medeleerlingen en ook door de directeuren van de to neelgezelschappen, die dan al beslissen wie zij zullen engageren. De eindexamenkandidaten hebben tot nu toe vrij gemakkelijk het toneel leven kunnen ingaan. De meesten hadden met het diploma ook een con tract in de zak. Het Nederlandse to neel had behoefte aan spelers en van daar ook de mogelijkheid voor nieuwe scholen. Het ziet er echter naar uit, dat er een verzadigingspunt is bereikt. Dan zullen de aspirant-acteurs, kersvers van de opleiding, het moeilijker krijgen dan hun collega's van vroegere lich tingen. OF NAAR KEUZE Van een onzer verslaggevers DEN HAAG. De gemeente 's-Gra- venhage heeft beslag gelegd op de goederen van het Nederlands Dansthea ter in de Boterwaag wegens een ach terstallige huur van ongeveer zesdui zend gulden. Het gezelschap, dat bij het ontbreken van subsidie per 1 september wordt op geheven, is door deze maatregel, waar bij studioruimte en geluidsinstallaties zijn betrokken, ernstig gedupeerd. Vermoedelijk wordthet onmogelijk tot aan het eind van het seizoen door te werken, waardoor het tekort dat een jaar lang 30.000 gulden bedroeg nog hoger wordt. Een bijzonderheid, die op deze gang van zaken een schril licht werpt, is het feit dat de vorige huurder, evenmin een gemeentelijke instantie, het Oranje Nassau museum, gedurende 25 jaar geen huur behoefde te betalen. Het Danstheater gaat nu in een ande re studio door met voorbereidingen voor een laatste televisie-uitzending voor de V.P.R.O. Advertentie zonder de maag van streek te makent leder tablet Chefarine „4" bevat 4 beroemde geneesmiddelen, die eik afzonderlijk in de hele wereld beroemd zijn geworden. Een van deze middelen is Chefarox en dient In het bijzonder om de maag te beschermen. Ook zij die een gevoelige maag hebben kunnen zonder be zwaar Chefarine „4" gebruiken. Het Is een ideaal middel om pijn of griep snel en doel treffend te bestrijden. pijn, griep of landerig" gevoel zorgt een enkel tablet, dat U met plezier Uw werk kunt doen! Kóker a 20 tabletten f 0.80. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. De actrice Magda Janssens viert in het komende seizoen haar zestigjarig toneeljubileum in het stuk „Een vrije dag" van de Deense auteur Otto Fischer. „Een vrije dag" is een van de drie stukken die het toneelgezelschap „En semble" voor het nieuwe toneelseizoen in studie zal nemen. De andere twee zijn „Ingeborg" van Curt Goetz en „De tiende man" van Paddy Chayefsky. Advertentie Kies bij Uw winkelier uit: melk, puur, hazelnoot, pinda, mokka en Biskie (20 et) _v TT1 EN Nederlandse documentaire die misschien wel de langste adem van alle toekomstige L-4 televisiereeksen zal hebben wordt vanavond voortgezet: Het getij aan banden, een filmverslag van het Deltaplan dat tot stand komt door samenwerking van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de N.T.S. Hielden de twee vorige afleveringen zich voornamelijk bezig met een algemeen overzicht van dit gigantisch projekt en de spektaculaire werkzaam heden die inmiddels door de sluiting van het Veerse Gat al weer tot het verleden behoren, de beelden die om 8.20 in de huiskamers komen snijden een geheel ander probleem aan: de strijd tegen het zout. „Dit heeft uiteraard niets met het afsluiten van de zeegaten te maken", vertelt Fred Bredschneyder van de afdeling filmzaken van de K.R.O., die met de produktie van de serie is belast. Het is juist omgekeerd; het op dringen van het zoute water in ons land wordt binnen afzienbare tijd door de uitvoering van het Delta plan een halt toegeroepen. Er wordt op het ogenblik een stelsel van kranen ontworpen waardoor het mogelijk zal zijn bepaalde de len van ons land door een druk op de knop te ontzouten." Het ligt voor de hand dat men de arbeid die op het ogenblik al wordt verricht om deze vijand van Neder land onschadelijk te maken, op de film wil vastleggen en daarom heeft Bredschneyder een andere weg moe ten bewandelen. Platen en tochten „Op de tekenafdeling van de N.T.S. heb ik een groot aantal platen laten maken die het probleem van de ver- zilting duidelijk laten zien en ook dui delijk maken hoe het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit denkt op te lossen", vervolgt Bredschneyder. Wekenlange tochten door het. land heeft hij bovendien ondernomen, sa men met de cameraman Wim Bos boom om toch nog met zoveel moge lijk „levend materiaal" thuis te ko men. „Er worden sluizen in de Rijn aan gebracht: bij Doorwerth is nog niets te z'en, er wordt echter al gepompt bij Eek en Wiel en het complex bij Hagestein is al klaar." Weinig verlies ,',Kost dat nu niet erg vee' filmma teriaal wanneer zoiets bij stukjes en beetjes moet worden opgenomen?" Bredschneyder maakt de zoveelste si- garet uit en doet dan zijn werkmetho de uit de doeken. „Ik maak het scenario in nauw overleg met de mensen van het depar tement. Dan ga ik alle plaatsen die in beeld moeten worden gebracht be kijken, maak een draaiboek en over leg dan alles met de cameraman. Het gevolg hiervan is juist dat we zo wei nig mogelijk verlies hebben: gebruik «je normaal drie keer zoveel film als er uiteindelijk overblijft, in ons geval verdwijnt er maar de helft in de prul- Iemand. Van veel meer belang dan dit zui nig werken vind ik de vrijheid die ik heb. Kijk, haast altijd zijn we bij de televisie gebonden aan tijd en studio ruimte. Met de studio heb ik vrijwel niets te maken omdat alles op de film wordt opgenomen en ik bepaal zelf de dag van uitzending." Steeds nieuw „Wordt er wel kritiek op uw werk geleverd?" „O ja, sommige kijkers vonden dat ik bij de vorige film veel meer van het dichten van de dijken had moeten later, zien maar daar kan ik moeilijk acht of tien jaar lang steeds maar weer de nadruk op leggen. We zullen steeds nieuwe facetten van het Deltaplan moeten laten zien, vooral de sociale gevolgen ervan. De kijkers moeten echt geen sensationele hoogtepunten verwachten, daar zor gen collega's als Ben Steggerda wel voor met direkte tv-reportages. FRED BREDSCHNEYDER programma's (in het kort| radio vandaag 1 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM. De aan drang, die van regeringszijde reeds enige jaren wordt ge oefend om tot concentratie van het ballet in ons land te komen, vindt thans steun bij het ge meentebestuur van Amsterdam. Op 7 juni zal de gemeenteraad zich moeten uitspreken over een voorstel van B. en W., dat ophef fing van het Amsterdams Ballet inhoudt ten gunste van een con centratie van de Nederlandse balletgroepen onder leiding van Sonia Gaskell. De financiële tekorten van het Amsterdams Ballet in het vorige en het thans lopende seizoen zullen worden gebruikt als overtuigings middel voor de raad, die zich tot nu toe steeds achter een eigen Amster damse balletgroep heeft geplaatst. Advertentie Mengmeststof voor kamerplanten 6S°/9 100 gram - 65 ct - Volop groei en bloeil Het voorstel van B. en W. heeft in de balletwereld de onrust vergroot en reeds ernstige weerstanden opgeroe pen. Het stichtingsbestuur van het Amsterdams Ballet zou reeds hebben laten weten, dat bij een eventuele fusie van deze balletgroep en het 'Neder lands Ballet het de leiding niet ambi eert. De dansers van het Nederlands Danstheater, die het kamend seizoen vrijwel allen deel zullen uitmaken van het Amsterdams Ballet, hebben in een brief aan de leiding van dit gezelschap meegedeeld, dat zij onder geen voor waarde de leiding van Sonia Gaskell zullen aanvaarden. Deze dansers verlieten twee seizoe nen geleden het Nederlands Ballet om artistieke en persoonlijke redenen. Zij richtten het Nederlands Danstheater op, dat zich zonder subsidie niet staande kon houden. Zij zijn nog niet gecontracteerd bij het Amsterdams Ballet maar hebben een bereidverkla ring getekend zich te verbinden. Wanneer echter de gemeenteraad zou besluiten het subsidie aan het ge zelschap te staken, vervallen formeel de verplichtingen van dit gezelschap tegenover de geëngageerden. Deze zouden hierdoor in een onhoudbare po sitie geraken, want de periode waarin contracten in het buitenland kunnen worden afgesloten is inmiddels voor bij. Zij zullen weliswaar in de gelegen heid worden gesteld bü een eventueel nieuw te vormen nationaal ballet te solliciteren, maar gezien de voorge schiedenis is de animo hiervoor nihil. Ongeveer 48 dansers en danseressen, die op artistiek terrein hun sporen heb ben verdiend, zouden door balletconcen tratie zonder werk geraken. De plannen tot concentratie houden in dat er één enkel gezelschap van on geveer zeventig personen zou ontstaan, dat ook de honderd operavoorstellin gen per seizoen in Amsterdam zou moeten bedienen. Het Amsterdams Ballet, dat met de voorbereidingen van tachtig voorstel lingen het nieuiwe seizoen onder artis tieke leiding van Hans van Manen in een vergevorderd stadium verkeert, ziet de toekomst zorgelijk tegemoet. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V.d. zie ken. 9.35 Waterst. 9.40 V.d. huisvr. 10.10 Gram 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Pastorale. 12.10 Gram. 12.30 Land en tuinb. 12.33 Gewijde muz. 12.37 Kerk dienst. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 13.45 Gram. 14.00 Bondsdag Bond v. Geref. Vrouwenver. 14.45 Gram. 15.10 Gram. 16.00 V.d. jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beurs. 17.45 Gram. 18.00 Koorzang. 18.20 Het Spektrum. 18.35 Kamermuz. 19.00 Nws. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.10 Kamerork. 21.40 Na 50 jaar weer Republiek, rep. over Zuid-Afri- ka. 22.00 Bijbelse quiz. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Platennieuws. 23.55 Nws. HILVERSUM II 298 M. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 V.d. huisvr. 11.00 Dit is uw leven. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb. 12.33 V.h. platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nws. 13.20 Instr. kwint. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Vrouwenkoor. 14.10 Kamerork. 15.00 Kinderen uit Berlijn. 15.10 V.d. jeugd. 17.00 Hammondtrio. 17.25 Roemeens ork. 17.50 Regeringsuitz. 18.00 Nws. 18.20 Act. 18.30 Dansmuz. 19.00 V.d. kind. 19.10 Kantteke ningen. 19.20 Gram. VPRO: 19.30 V.d. jeugd. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Metropole ork. 20.35 De verdachte volgt het spoor. 22.05 Pianorecital. 22.20 Sportuitsl. 22.40 Lichte muz. 23.10 Spontane reacties. 23.55 Nws. DINSDAG De radio biedt vandaag de gelegenheid Renate Tebaldi in één van haar grootste rollen te horen: Cio Cio San, bijgenaamd Butterfly. Van deze opera van Giacomo Puccini wordt vanavond om vijf over zeven een ver korte uitvoering gegeven onder leiding van Tullia Seraf in. Hij leidt het koor en orkest van de Sint Cecilia-academie in Rome. Iedere Nederlander is op de een of andere manier verzekerd. Naar schatting zijn er ongeveer 24 miljoen verzekeringspolissen in omloop en dagelijks komen er nieuwe contrac ten bij. Om half tien zendt de K.R.O. een documentaire van Joop Rein- boud en Tom Bouws uit over het verzekeringsbedrijfwaarin veel ge heimenverklapt zullen worden. vandaag NTS: 15.00-15.25 Eurovisie: Rep. v.d. En gelse Derby te Epsom. NCRV: 17.00 V.d. jeugd. NTS: 17.30-17.40 Jeugdjourn. 18.55 Eurovisie: Rep. v.d. finale om de Euro pese voetbalbeker te Bern. 20.45 Journ. en weeroverz. AVRO: 21.05 Gevar. progr. 21.50-22.15 Wat lezen jullie daar? DUITSLAND 18.10 V. d. vrouw. (Regionaal progr.: NDR: 18.25 Progr. overz. 18.30 Die Nord- schau.). 18.55 Finale om de Europabeker te Bern. (Eurovisie). 20.45 Journ. 21.05 Ge sprekken. 21.40 Eurovisie: Rep. v. d. En gelse Derby. 22.05 Laatste nieuws. VLAAMS BELGIE 17.00-18.00 V. d. jeugd. 18.55 Finale v. d. Europese voetbalbeker. (Eurovisie). 20.45 Nws. 21.15 Filmprogr. 22.15 Nieuws. DINSDAG De derde aflevering var de serie over het Deltaplan „Het getij aan banden" neemt de strijd tegen het zout onder de loupe (8.20). Veertienjarigen en ouderen kunnen om 8.40 kijken naar „De Bron", een filir. die het rassenvraagstuk tot ba- sis heeft. België Vlaams. „Beelden spraken" brengt de stomme film De adelaar" met Rudolf Valentino (9.15). Daarna volgt het spel „Een eiland in het noor den" van Ermanno Mocoario (9.40). België Frans: „Sans cérémonies" (Zonder plichtplegingen) is een blij spel van Jacques Vilfrid (8.30). Duitsland zendt een kluchtig pro gramma uit over het wel en wee van het „Zondagse uitstapje" van pa, ma en de kleintjes.... (9.25). Hieraan vooraf gaat een balletstudie „Huwe lijksbureau Liane", waarin jonge mensen een partner voor het leven komen zoeken. (9.10). Advertentie

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 7