AFSCHEID VAN DE ORIENT EXPRESS Militaire vliegtuigen vormen hoofdschotel Altijd liever Bias van Priene - de slimme Chemische industrie moeit hard Bevoorrechte positie van Beieren moet verdwijnen Delftse politie bekeurt langs fotografische weg Weinig nieuwe raketten EERSTE REIS DUURDE EEN HALVE WEEK V akantieverkoop in belang van toerisme Automobilist na slippartij gedood Zaterdag 27 mei 1961 ZEEUW SCH DAGBLAD Pag. 11 Glanzend Hij komt - op 5 juni 1883 - Teak en kristal Dafjes en haring mee met de Seine Lloyd Parijse luchtvaartsalon geopend dan zeker van frisse mond en witte tanden DR. VAN GUNSTEREN OVER VERVOER: Koningin Fabiola moet rust houden RIJKSWEG 13 GEZAMENLIJK BEZIT DE LOPENDE MAN IN ROTTERDAM LEVENDE OUDHEID: Drie gedeelten van Coentunnel-project aanbesteed 5 Juni 1883; de eerste trein van de Orient Express begint aan zijn dagen durende reis naar Boekarest. Oud heeft plaats gemaakt voor nieuw, dat nu gaat verdwynen wegens gebrek aan belangstelling. A Dit was dan het summum aan comfort en sfeer in het restauratie- rijtuig van de eerste Orient Express. R zijn woorden, bevlogen van heimwee naar horizon ten; woorden, die van hemelstreken zingen, waar het wilder en geheimzinniger toegaat dan hier. On der die woorden ken ik er twee, die, hoe zakelijk ze ook worden uitgesproken, toch druipen van roman tiek als een pijnboom van hars: ORIENT EXPRESS. Hoe komt het, dat die twee bekende woordjes uit de reisbureau vocabulaire heel anders klinken dan „Austria Express" of „Rheingold" of „Etoile du Nord"? Het is hier de plaats niet om ons te verdiepen in de mysteries van de woordmagie. Maar als ik „Oriënt Express" hoor, dan zie ik moskeeën op doemen en karavanen voorbijtrekken, dervishen dansen en samenzweerders hun revolvers laden. En dan vooral het laatste; want de eerste maal van mijn leven, dat ik de Orient Express zag, was in de nauwe bergkloof van Demir Kapya bezuiden Skopje, de hoofd stad van een Macedonië, dat toen nog „Zuid-Servië heette. In sep tember 1930 was ik aan de laatste etappe toe van mijn eerste grote zwerftocht door Joegoslavië. Ik kwam uit het uiterste zuiden van Macedonië en moest naar Bel grado, en omdat ik zo goed als geen reisgeld meer had, liep ik. Om een voetreis van een kleine duizend kilometer maalde ik in die tijd niet. en af en toe kon ik trou wens meerijden met karavanen van muildieren, die zakken rogge droegen of rijst. Zo trof het, dat ik op een warme septemberavond in gezelschap van een Servische boer, zijn twee muil ezels en een taai bergpaardje van uit Gradsko de hoge granietrotsen naderde waartussen het enkel spoor in een glanzende boog ver dween. We werden aangehouden door een patrouille van een ser geant en twee soldaten in de grijs blauwe Joegoslavische uniform. Een van de drie kende de boer, die blijkbaar een regelmatig markt- ganger was, en ook mijn papieren waren in orde. Toch namen ze het zekere voor het onzekere; we kre gen bevel bij de kloof te wachten tot de Orient Express voorbij was. Het kon geen half uur meer duren. We boden elkaar goudkleurige Macedonische tabak aan, en toen de sigaretten gloeiden begon het gesprek. Waarom wachten? Weten jullie dan niet, dat de comitadji's verleden week geprobeerd hebben een aanslag op deze lijn te doen? Met z'n zevenen waren ze bij nacht over de Bulgaarse grens geslopen: ze hadden de dag doorgebracht in een hooimijt, en de nacht daarop hadden ze het tot op twee uur lopen van de spoorlijn gebracht. Hun schuilplaats werd verraden door een kind, dat zich in zijn on schuld versprak. Ze hebben alle zeven gevochten tot de laatste parabellumpatroon. Ze hadden ge noeg explosieven bij zich om een brug op te blazen Een van de soldaten, die zijn ge weerkolf op de rail had gezet en met zijn oor tegen de loop leunde, hief opeens de hand op: ..Hij komt!" De rails begonnen te zin gen. Achter de langzaam en statig puffende locomotief (want de Orient Express was enkel express buiten de Balkan) denderden de twee zware wagons en de bagage wagen. De sergeant, die er zich met een laatste snelle blik van had overtuigd, dat er zich aan de lage kant van het talud geen le vende ziel binnen schootsafstand bevond, gaf het bevel: „Presenteert geweer!" Hij had bericht gekregen, dat zich onder de passagiers een minister bevond. In blauwe letters op witte ach tergrond gleed Europa voorbij: Paris Vallorbe Milan Triëst Zagreb Belgrade Thessa- lonique Athènes. Achter het eerste raampje een oudere dame met fraai gekruld blauwig haar en glanzende zwarte ogen: rond haar schouders lag nonchalant een dure nertscape. Diplomatenvrouw of spionne? Een heer met een kale schedel, een snorretje en een dia manten dasspeld. Koerier of zwart handelaar? Een spinnige juffrouw in het pikzwart met rafelpony en schildpaddenbril. Erfdochter of gouvernante van rijkeluiskinde ren? Helemaal achter in de wagon het haakneusprofiel van een on miskenbaar ouderwets gentleman met grijzend bakkebaardje. Maar hij droeg een uniformpet, waarop ik nog net de gouden letters ON LIT lezen kon. Hij was de slaapwageneonduc- teur. Geen van deze lieden keurde ons meer dan een schampblik waardig. Wij vormden voor hen de deels martiale, deels haveloze stof fering van het melancholieke land schap van herfstig verbrande heu vels. Zeven jaar later, onderweg als verslaggever van Budapest naar Athene, liet ik mij zelf behagelijk voortwiegen in de gecapitonneer de weelde van een mahoniehouten Orient Express-compartiment. De reis is eentonig en in de beloperde gangen maakt men snel en opper vlakkig kennis met medepassagiers. De enige werkelijk romantische passagier bleek mijn linkerbuur man te zijn. Afgaand op zijn lec tuur had ik hem voor de vertegen- woordiger van een machinefabriek gehouden. Hij bleek beroepssmok kelaar in valuta te zijn, terwijl de mooie brunette verderop, die hij met zijn schuldig geweten voor een geheime agente hield, er een kapsalon in Saloniki op nahield. De Orient Express was enkel een romantische trein voor degenen, die geen geld hadden haar duur tarief te bekostigen. Toen de trein de kloof van Demir Kapya uit gleed. zag ik in de distels opzij van de baan geen soldaten, maar wel een boer met twee ezels. Naast hem meende ik een schim te onderscheiden: een zwartver- brande landloper met een gescheur de strohoed, de romantische jon gen die de trein, die hij niet beta len kon, tot een roman had omge droomd. Van een onzer verslaggevers VANDAAG rijdt de roem ruchte Orient Ex press voor het laatst van Parijs via Salz burg - Wenen - Boeda pest naar Boekarest. Om vijf voor half negen des avonds uit' de Franse hoofdstad, bijna twee volle etmalen later de laatste stopplaats. In de nieuwe zomerdienstregeling komt de Orient Express niet meer in deze vorm voor. Het stuk Wenen- Boekarest is uit de spoorboekjes ver dwenen. Te weinig belangstelling voor deze verbinding achter het ijzeren gordijn. Alleen Parijs-Wenen blijft rijden, zelfs onder dezelfde naam. Van wege de geschiedenis. Die begon 5 juni 1883. Het Parijse gare de l'Est was feestelijk verlicht. Langs het perron stond een 75 meter lange trein, gloednieuw, een voor die dagen machtige stoomlocomotief er vóór. Drie wagons, ieder 17% meter lang, vormden het neusje van de zalm. „Er is veel teakhout en kristal in verwerkt", schreven verslaggevers die het begin bijwoonden van de eerste reis die 83 uren zou duren. „De wa gons zijn heerlijk verwarmd en gezel lig verlicht door gaslampen. Zij zijn", stelden zij in opperste verrukking vast, „te vergelijken met appartementen van de welgestelde Parijzenaar. Toen de trein zich langzaam in beweging zette, hadden de heren zich geïnstalleerd in de rookafdeling, de dames in een aar dig klein salonnetje." In Szegedin stond op het perron een compleet zigeunerorkest klaar ter ver welkoming. Iedereen stapte uit, om beter van de muziek te kunen ge nieten, zo vertelt het reisverhaal. Bij het vertrek verdwenen ook de zigeu ners schielijk in de trein. De tafels en de stoelen uit het restauratierijtuig werden al gauw naar de bagagewagon gebracht, en twee en een half uur lang gaven de reizigers zich over aan het genot van Weense walsen en Czardas- muziek. Ten slotte weerklonk ook de Mar seillaise. De zigeuners zongen „met de hand op het hart, vlammende ogen, verrukte gezichten en diep stem geluid". In Varna ten slotte ging iedereen aan boord van de „L'Espero", die het gezelschap over de Zwarte Zee naar Constantinopel bracht. Het werd een tocht van vijftien uren. Van onze correspondent ARNHEM De vijftig Arnhemse bus chauffeurs die voor de somma van hon derd gulden een week van hun vakantie hebben verkocht, hebben dit gedaan in het belang van het toeristisch verkeer met de Hoge Veluwe, zo heeft de di rectie van het gemeentelijke vervoers bedrijf verklaard. Hadden zij dat niet gedaan, dan zouden de diensten naar en van het nationale park deze zomer heb ben moeten vervallen. De vakantieverkoop is uitsluitend op basis van vrijwilligheid geschied. For meel had de directie, met het ambte narenreglement in de hand, het perso neel kunnen dwingen de vakantie tot de herfst te verschuiven. Dit reglement zegt. dat het bedrijfsbelang boven alles gaat. Bij de vakbonden is het besluit van de chauffeurs niet in goede aarde ge vallen. In de bestuursvergaderingen van de bonden zal de kwestie nog wel een punt van bespreking uitmaken. o Eigen nieuwsdienst MAASTRICHT De chemische in dustrie is in 1960 weer krachtig ge groeid. Volgens de heer D. de Jong, voorzitter van de Vereniging Neder landse chemische industrie, kunnen de stijgingen van omzet en export in de bedrijfstak nu al indrukwekkend genoemd worden, maar moeten de grootste stijgingen nog komen. Hij sprak gisteren in de jaarvergadering van de vereniging in Maastricht. De revaluatie heeft een rem gezet op de verdere ontwikkeling en de omzet van de chemische bedrijfstak, maar de vaart is toch zo groot dat zij niet te stuiten valt. Het volgend jaar zal dan ook wel weer een aanzienlijke uitbrei ding gerapporteerd kunnen worden, al dus de heer De Jong. Hij signaleerde ook enige wolken aan de overigens heldere hemel. Op de we reldmarkt dalen over het algemeen de prijzen van chemische produkten. niet door een vermindering van de vraag die laat niets te wensen over maar door het in bedrijf komen van nieuwe grote capaciteiten. De prijzen lijden on der tijdelijke overcapaciteit. Zo betekent de zich ontwikkelende chemische industrie in Italië, geconcen treerd in enkele grote bedrijven, voor Nederland en ook voor Duitsland een bedreiging. Door de „planning" op lange termijn bestaat er in Italië thans een grote overproduktie, die tegen afbraak- prijzen wordt afgezet. Voorts toonde de heer De Jong zich bezorgd over het te verwachten tekort aan fysici en chemici. De omzet van de Nederlandse chemi sche industrie bedroeg in 1960 3,4 mil jard, een stijging van 13,5 pet. ten op zichte van 1959. De uitvoer beliep 1,7 miljard, een stijging van 11 pet. ROTTERDAM. Met vijftig Dafjes en een hoeveelheid nieuwe haring aan boord is het nieuwste schip van de Ko ninklijke Rotterdamse Lloyd, de Seine Lloyd, gisteren aan zijn maidentrip be gonnen. Het schip gaat naar Singapore. Het is de eerste keer dat daarheen Dafjes wor den geëxporteerd. ZWIJNDRECHT De 56-jarige automobilist A. H. Steenbergen uit Klaaswaal is gisteren bij Zwijndrecht om het leven gekomen toen zijn auto slipte en op een tegenligger botste. De vier inzittenden van deze auto werden gewond. S. had te laat de file gezien, die was ontstaan bij een werk op de brug over de Oude Maas. Hij remde zo fors, dat zijn wagen begon te slippen, door de heg op de middenberm schoot en op de linkerrijbaan terechtkwam. De bestuur der werd daarbij uit de auto geslingerd. De wagen botste op de tegenligger, een auto uit Duitsland. Die auto kreeg een duw, brak op zijn beurt door de heg en kwam ook op de verkeerde weghelft. Advertentie Van onze speciale verslaggever TVTÜNCHEN Nederland is in Mün- - 1 chen met nog iets anders voor de dag gekomen dan alleen met kaas en bloemenmeisjes. Het heeft in de persoon van de vice-president van de Rotterdamse Stichting Havenbelan- gen dr. W. F. van Gunsteren de West duitsers een Nederlands belang van de eerste orde onder het oog gebracht en gevraagd of ze er maar rekening mee wilden houden. De bevoorrech ting van Beieren wat betreft het goe derenvervoer door de staat zal afge lopen moeten zijn, zoveel heeft dr. Van Gunsteren gezegd. Beieren is een tijd lang in economisch opzicht ongunstig gelegen gebied geweest diep landinwaarts, aan de voet van een hooggebergte en ver van de grote rivie ren. Via haar spoorwegen is de West- duitse regering de streek tegemoetgeko men. Zij liet bijzonder lage tarieven toe passen voor het goederenvervoer van het Roergebied en de Westduitse Noordzee havens Hamburg en Bremen naar Beie ren, dit tot ergernis en ten nadele van de andere traditionele havens aan de Noordzee: Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Dr. Van Gunsteren zei dat er de laat- Van onze correspondent PARIJS De Parijse luchtvaarttentoonstelling die gisteren door de Franse minister van oorlog is geopend, ontleent niet zozeer haar waarde aan hetgeen er geëxposeerd staat, als wel aan een vergelijking van wat aanwezig was op de laatste ten toonstelling in 1959 met wat er nu is. Slechts op die manier kan men een duidelijk inzicht krijgen van de verbijsterende voor uitgang van de lucht- en ruimtevaart in een periode van slechts twee jaar. super-Caravelle. Beide typen beteke nen de nieuwste ontwikkeling op het gebied van verkeersvliegtuigen, die met een snelheid, tussen Mach 2 en 3 liggend, in staat zijn de afstand New York-Parijs in twee tot drie uur af te leggen met meer dan zeventig passa giers aan boord. In afwachting hiervan heeft deze Parijse tentoonstelling in de commer ciële sector hoofdzakelijk nieuwe typen kleine sport- en bedrijfsvliegtuigen ge bracht met turbinemotoren. De merk waardigste hieronder zijn de 680 F van Aero-Commander, die reeds met een snelheid van 400 kilometer per uur de Atlantische Oceaan overstak; een gam ma van zes stuks van de Beechcraft, waarvan de Queen Air (met een kruis snelheid van 340 kilometer en een actieradius van tweeduizend kilometer bij een brandstofverbruik van een liter op twintig kilometer per passa gier) ongetwijfeld aan de top staat. Het toestel kost in Frankrijk ruim 700.000 gulden, waarvan een kwart voor de belasting bestemd is. Vrijwel alle deel nemende landen zijn in deze sector het sterkst vertegenwoordigd. De militaire vliegtuigen vormen mis schien wel de hoofdschotel en het is duidelijk, dat de bewapeningswedloop op dit gebied een concurrentie heeft ontketend als nooit te voren. Vooral Frankrijk met zijn Mirage III en Mirage IV, beide tweemaal zo snel als het geluid, schijnt uitstekende zaken te doen en de firma Dassault, die deze toestellen met het supersonische marinetoestel Etendard IV M produ ceert, beweert vruchtbare onderhande lingen te voeren met veie landen over de aankoop van deze toestellen. De grootste concurrenten van de Franse fabrikanten zijn uiteraard allen aanwezig, de Delta Dart, de Thunder- chief van Republic, de Starfighter F 104 en de Britse Lightning. Amerika exposeert verder zijn Con- vair bommenwerper, de Hustler, waar van de snelheid eveneens tussen Mach 2 en 3 schijnt te liggen en Enge land, behalve zijn bommenwerpers Victor en Vulcan, ook het prototype van een experimenteel toestel dat lood recht kan opstijgen en dalen, de Short S.C.I. Zoals men weet zijn Frankrijk en Duitsland samen bezig met een zelfde project op basis van de Franse Breguet-941, die hier eveneens te zien is. Een Breguet-942, die hier als aller laatste nieuws is verschenen, is een commerciële versie van de militaire Breguet 941. Het toestel is ontworpen voor binnenlands verkeer, vooral tus- Toen was de prestatie van de Amerikaan Shepard nog slechts een droom. Toen was de Caravelle, het Franse verkeersvliegtuig, een van de meest bewonderde produkten van de tentoonstelling; nu verbeidt men met spanning de super-Cara velle, die zijn voorganger ver zal overtreffen. Deze vooruitgang is op de expositie op alle gebied te zien: in de commer ciële en in de militaire luchtvaart sector, in de sector van de raketten, in de sector van de ruimtevaart, die vooral door de Verenigde Staten sterk naar voren wordt gebracht. Te vroeg Voor twee projecten is deze salon juist te vroeg gekomen, projecten, die feitelijk de grote sensaties hadden moeten vormen en die nu de grote afwezigen zijn: de Boeing-733 en de ste tijd wel iets aan het veranderen is wat Beieren aangaat. Door de uitbrei ding van de binnenvaartwegen in West- Duitsland (kanalisatie van de Main) wordt het Beierse gebied aangesloten op het Westen. Het komt dan centraal te liggen en kan profiteren van de concur rentie tussen de havens aan de Middel landse Zee (Marseille komt steeds meer opzetten) en de havens aan de Noordzee. Beieren kan dan niet meer verlangen door de Westduitse Noordzeehavens op last van de staat te worden bevoor recht als was het niet centraal gelegen. De voor- en nadelen van de ligging horen bij elkaar, aldus dr. Van Gunsteren. Zijn betoog was uitermate vriendelijk en begrijpend van toon, maar daarom niet minder nadrukkelijk. Het maakte nog eens duidelijk dat ons land het al lesbehalve eens is met de protectionis tische Westduitse vervoerspolitiek en dat ons land naast windmolens en bloembol- lenvelden ook nog havens aan de Noord zee bezit. DEN HAAG (ANP). De gouverneur van Suriname J. van Tilburg zal 3 juni met zijn vrouw naar Paramaribo ver trekken. De heer Van Tilburg werd twee maanden geleden uit het ziekenhuis in Utrecht ontslagen na een longoperatie. sen steden, die zich een goed geoutil leerd vliegveld niet kunnen veroor loven. Rusland Rusland is, merkwaardigerwijze, op deze tentoonstelling alleen met „vrede lievende" toestellen verschenen. Het exposeert vier vrachtvliegtuigen; de Antonov 10 en 24, alsmede de Tupolev 114 en 124, alle toestellen die reeds be kend zijn. Op het gebied van de „ruimtevlieg- tuigen" is alleen Amerika vertegen woordigd en wel met modellen (op ware grootte) van de X-15 en de Dyna- Soar, die een aantal wereldrecords op hun naam hebben staan. De Dyne-Soar is een ruimte-zweefvliegtuig, dat met een Titan-raket wordt weggeschoten. Het is een produkt van Martin Com pany. Ook op het gebied van de ruimte vaart heeft Amerika het alleen vertoningsrecht, nu de Russen zich op dit gebied van de tentoonstelling ge- distancieerd hebben. In een apart „ruimtegebouw" hebben de Amerika nen op een uitermate overzichtelijke wijze hun ervaring en wetenschap (voor zover zij die kwijt willen) ge- exposeerd. Permanente filmvoorstel lingen geven een uitstekend beeld van de stand in de ruimtevaart. Ook de cabine van Shepard is in miniatuur aanwezig. Raketten Raketten en overeenkomstige lange afstandsprojectielen vindt men in alle soorten en afmetingen over de gehele tentoonstelling verspreid. Er is weinig nieuws bij. Nederland is vertegenwoordigd door Fokker met de Friendship en de mili taire vliegtuigen, die het in co-pro- duktie met buitenlandse fabrieken maakt. Bovendien geniet Nederland bijzonder veel belangstelling voor enkele vindingen op het gebied van vliegtuigbouw en automatische test apparaten, die reeds over vrijwel de gehele wereld, met inbegrip van Amerika, besteld zijn. Op 3 en 4 juni worden met de ge- exposeerde vliegtuigen demonstraties op De Bourget gegeven. De tentoonstelling duurt tot 4 juni. PARIJS (Reuter). Als voor zijn huwelijk heeft koning Boudewijn gis teren zonder vrouw aan zijn zijde een reeks van bezoeken in Parijs afge werkt. Koningin Fabiola moest name lijk op doktersadvies haar kamer houden. Zij heeft een lichte keelaan doening, zo werd bekendgemaakt. Er zijn echter velen die hier niet in geloven. Zij menen dat het bezoek aan Parijs te vermoeiend voor konin gin Fabiola is en zij zien in het dok tersadvies tot rust een aanwijzing dat zij een kind verwacht. Van een onzer verslaggevers RIJSWIJK. Rijksweg 13, die Rotterdam met Den Haag ver bindt, is sinds mei vorig jaar ge zamenlijk „bezit'! van de Rotter damse, Rijswijkse en Delftse ver keerspolitie. Samenwerkend op een wijze die enig in Nederland is, houden zij toezicht op de 2500 auto's die dagelijks over de weg razen of sukkelen. Iedere gemeen te neemt steeds twee uur lang de hele weg onder haar hoede, waar na het toezicht wordt overgegeven aan een van de partners en zo gaat het dag en nacht door. Dit Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Het beeld „De lo pende man" van Rodin is gisteren uit Parijs te Rotterdam aangekomen. De gemeente heeft het gekocht. Het is voorlopig op het terras van het Museum Boymans-van Beuningen ge zet. De gemeenteraad moet nog uit maken waar het beeld zijn definitieve plaats krijgt. ER is de laatste jaren een groeiende belangstelling voor de Griekse oudheid. Terwijl de natuurwetenschappen ons met duizeling wekkende snelheid de toekomst in jagen, kijken we nog eens om, zoals de reiziger op het achterbalcon van de laatste wagen van een trein, die door een tunnel van het ene dal naar het andere schiet, met zijn blik onweerstaanbaar getrokken wordt naar het stukje groen, dat van zijn vorige verblijfplaats het langst zichtbaar blijft in het zich snel vernauwende tunnelgat. WANT de klassieke oudheid is geen merkwaardige rariteit, zo iets als het Paaseiland met zijn eierhoofden, maar het is het verle den en het begin van onze eigen beschaving; al onze kunsten en wetenschappen staan er mee in rechtlijnige verbinding. Wat ons nog meer treft: de mensen, die 2500 jaar geleden woonden in die smalle stroken land aan de Middellandse Zee, staan ons nog zo na, dat wij al hun acties en reacties kunnen begrijpen het hadden de onze kunnen zijn. Zo zijn ook de door hen hogelijk ge waardeerde uitspraken van wijze denkers voor ons niet alleen cu rieus, maar ook nog interessant. Vorige weken hebben wij be roemde uitspraken geciteerd van Solon en Thales, die tot de vaste kern der zeven wijzen behoren; slechts vier mannen worden im mers door de overlevering una niem als leden van dit college aan gewezen. Vandaag is de beurt aan Bias van Priene. Was Solon een geniale staats man en Thales de eerste Griekse filosoof, Bias was alleen maar een handig en praktisch man en vol gens de traditie de leidende bur ger van zijn stad Priene, ook een Ionische stad, een dikke 80 km zui delijk van Smyrna, dat tegenwoor dig Izmir heet. Vooral als jurist en rechter genoot hij grote popu lariteit, en zijn verzuchting, „Het is moeilijker twistende vrienden te verzoenen dan vijanden" werd in Griekenland tot een vaste spreuk. Doet Thales ons denken aan een enigszins wereldvreemde theoreti cus, bij Bias springt de handig heid het eerst in het oog. TOEN zijn stad eens werd be legerd door de Lydische ko ning Alyattes (omstreeks 600 v. Chr.) en de honger al be gon te heersen, verzon hij een klassiek geworden truc: hij mest te een paar muilezels en dreef die de stad uit naar Alyattes' kamp. Die wist niet wat hij zag en be gon te wanhopen aan de mogelijk heid de stad uit te hongeren. Dus stuurde hij een afgezant naar Priene voor onderhandelingen. Gauw liet Bias hopen zand met een laagje graan, hun laatste re serve, bedekxen, zodat de ge zant de indruk kreeg, dat er nog ge weldige voorraden waren en bracht dit aan Alyattes over. Alyattes sloot een wapenstilstand en een verdrag en Bias' laatste woorden aan zijn onderhandelaar zijn ook weer een gevleugeld woord gewor den: „Laat hij maar uien eten!" vanwege het daarmee gepaard gaande huilen. Een afgezant van de toch al als zeer wijs beschouwde Egyptische koning Amasis kwam zelfs naar Bias om raad. Amasis had met de koning van Aethiopië een wed strijd in wijsheid 'en hij had op alle punten gewonnen; over de laatste opdracht dreigde hij ech ter te struikelen. En het ging nog wel om het bezit van een hele pro vincie, die aan de overwinnaar zou toevallen! De opdracht luid de: de zee leegdrinken. ÜIAS zag de onmogelijkheid n even goed in als Amasis; hij begreep, dat een tegenzet de enige kans bood en vond deze. „Zeg maar aan Amasis, dat hij de Aethiopiër moet antwoorden: Terwijl ik de zee van nu leeg drink, moet u de rivieren die er in uitmonden beletten voort te stromen, want ik hoef niet de zee, die er morgen zai zijn, leeg te drinken!" Amasis stuurde hem een mooi offerdier met het verzoek het nut tigste en het slechtste stuk ervan aan hem terug te sturen. Bias stuurde de tong. Zijn faam als politicus blijkt uit de aan hem toegeschreven uit spraak: „De beste democratie is die, waarin allen de wet vrezen als een tiran." (Opgedragen aan de Nederlanders, die in de oorlog in doodsangst elk idioot gebod van de bezetters naleefden en na de bevrijding opgelucht en dapper de welgemotiveerde distributie- en belastingmaatregelen gingen sa boteren). Toen men hem vroeg, wat het lastigste dier was, zei hij: „Van de wilde dieren de ti ran. van de tamme de vleier." Wanneer een toneelspeler op de planken sterft of een wielrenner tijdens een course, dan spreken wij van „in het harnas gestor ven", Zo was ook Bias' levensein de. Toen hij de zaak van een cliënt voor de rechtbank bepleit had, liet hij het moede hoofd zin ken op de knie van zijn kleinzoon, die hem terzijde stond. Na hem sprak de tegenpartij en de rech ters stelden Bias' cliënt in het ge lijk. Toen men hem wilde geluk wensen, bleek dat hij ai gestorven was. heeft o.a. het voordeel dat iemand tussen Rotterdam en Den Haag niet driemaal kan worden gecon troleerd. Door de samenwerking is het een voudig geworden gedetailleerde gege vens te verzamelen over het aantal ongelukken op de rijksweg. Daarbij is gebleken dat op het kleine stuk dat nog vierbaans is, vijf keer zo veel ongelukken gebeuren als op het zesbaanse wegdeel. Een nieuw soort ongelukken doet zich de laatste tijd op het Rijswijkse deel van de weg voor: ongelukken door overstekende eenden. Een scooterrijder heeft, bij een van die ongelukken het leven ver loren. De Delftse verkeerspolitie bekeurt voor een groot deel fotografisch. Zij heeft daarvoor een auto waarin net achter de voorruit twee camera's zijn gemonteerd. Als de agent naast de bestuurder een weggebruiker een overtreding ziet plegen, behoeft hij met zoals vroeger de auto te laten stoppen en vervolgens het opschrijf boek te pakken, neen, hij drukt slechts op een knop. Een speciale lamp op het dak van de politiewagen flitst en de (gekop pelde) camera's klikken. Op de ene fum staat dan de overtredende auto afgebeeld, zo scherp dat het num merbord te lezen is, en op de ander de situatie ter plaatse, met rechts onder de meter, die op het voorspat bord van de politiewagen staat. Die meter wijst de snelheid, het uur en de datum aan, zodat alle gegevens voor het proces-verbaal voorhanden zijn. Met deze apparatuur, die nog pas op zeer kleine schaal in Nederland wordt gebruikt, is het zelfs mogelijk té constateren of de dimlichten van een auto te hoog staan gericht. Van onze correspondent UTRECHT. De directie sluizen en stuwen van de Rijkswaterstaat heeft gisterochtend in Utrecht de bouw van steed °entUnnel in Amsterdam aanbe- Het project werd in drie delen aanbe- ,a' de aanleg van de tunnelaf- ritnoord en het maken van het bouw- dok; b. de aanleg van de tunnelafrit- zuid; c. het baggeren van de sleuf waarin de tunnelstukken worden ge plaatst. De Aannemingmaatschappii voor heen Hillen en Roosen uit Amsterdam was voor het hele project de laagste in schrijver met 20.342.000 gulden De maatschappij was ook de laagste in- deriTker V0°r d0 d?l6n a' en b' afzon- De Rijkswaterstaat had het hele pro- ject begroot op ongeveer twintig mil joen gulden. In totaal zal de aanle- van de tunnel ongeveer 45 miljoen gu den kosten. Het rijk zal zelf voor de ma terialen zorgen. Het laten zinken van de tunnelsegmenten zal afzonderlijk worden aanbesteed.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 11