vecht al bijna 40 jaar
voor een betere haven
Regering miskent
het belang van
de verbeteringen
RADAR
d
WINT VERTROUWEN
WAAR ZIJN ONZE
BEMANNINGEN
Vlaggetjesdag
GEMEENTE
WERKT ER
HARD AAN
MATRASSEN
j
Zaterdag 20 mei 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 15
Teleurstelling
Verbetering
„Begrip
Bezwaren
Altijd het getij
PROF. BARENTS
OVERLEDEN
Chronisch gehrek
Ou h end-o ii li o ui I nd
Dag verspeeld
De binnenhaven
SCHEVENINGEN
CHEVENINGEN Spoedig na het ingebruiknemen
van de Scheveningse buitenhaven in 1904 bleek dat
de haven niet aan de te stellen eisen voldeed. Acht
tien jaar later begon de strijd om verbetering, een
strijd die een ware lijdensweg is geworden.
In 1922 aanvaardde de Tweede IJamer een project voor een
nieuwe buitenhaven, maar de Eerste Kamer verwierp dit op tech
nische gronden.
Het Haags gemeentebestuur liet, met rijkssubsidie, in het
waterloopkundig laboratorium te Delft onderzoeken welke ver
beteringen aan de haven zouden moeten worden aangebracht en
een voorlopig onderzoek wees uit dat dit heel veel geld zou gaan
kosten.
B. «n W. van Den Haag berichtten
dit op 30 oktober 1947 aan de minis
ter van verkeer en waterstaat, met
het veTZoek hiermede rekening te wil
len houden bii de financiering van de
aanleg en uitbreiding van andere ha
ven».
In juli 1949 richtten B. en W. een
schrijven aan de minister-presidenten
de ministers, waarin zij vroegen de
aanleg van een nieuwe buitenhaven in
overweging te willen nemen.
Twee jaar lang hoorde men niets,
toen kwam het teleurstellende
antwoord: de minister van verkeer en
waterstaat deelde mee dat verbete
ring van de haven niet zo hard nodig
■was, en het in elk geval, in verhand
met de financiële toestand, niet mo
gelijk was daartoe te besluiten.
Daarna volgde een reeks verzoeken
en adressen aan de regering en de
Tweede Kamer.
Op 10 april nam de Haagse gemeen
teraad een motie aan waarin B. en W.
werd gevraagd opnieuw bij de rege
ring aan te dringen op verbetering
van de buitenhaven.
Aan de hand van deze motie richt
ten B. en W. op 7 december een her
nieuwd verzoek aan de minister van
verkeer en waterstaat; een afschrift
van dit verzoek werd gestuurd naar
de minister-president en Gedepu
teerde Staten.
Een half jaar later ondersteunden
G.S. het verzoek van B. en W. in
een brief aan de minister. Op 23 juli
1955 richtte de Kamer van koophandel
een adres aan de leden van de Twee
de Kamer.
Nadat de gemeenteraad een krediet
van zes miljoen, beschikbaar had ge
steld voor het eerste deel van verbe
tering aan het binnenhavencomplex,
vroegen B. en W. op 18 april 1956 aan
de minister een spoedige beslissing te
nemen over de buitenhaven.
Op 15 december volgde een tweede
adres van de Kamer van koophandel
aan de Tweede Kamer. Intussen werd
hard gewerkt aan de verbetering van
het binnenhavencomplex. In maart
1957 aanvaardde de raad het voorstel
van B. en W. te beginnen aan het
tweede deel van de verbetering, kre
diet 16.450.000. Daarna deed het Col
lege voor de visserijen een beroep op
de minister om de verbetering van
de buitenhaven te bevorderen.
B. en W. schreven weer aan de mi
nister-president en vroegen opnieuw
om spoedige beslissing inzake buiten
haven. Op 20 november richtte de Ka
mer van koophandel een derde adres
aan de Tweede Kamer.
Er kwam geen post Scheveningse
haven op de begroting 1960, zelfs niet
op de begroting 1961. Toen bekend
werd dat ook 1960 voorbij zou gaan
zonder dat iets aan de buitenhaven
werd gedaan, aanvaardde de raad een
motie, waarin op de minister een
beroep werd gedaan op de begroting
1961 gelden voor verbetering van de
haven uit te trekken. In september
bleek dat er op de begroting geen geld
is uitgetrokken.
Onlangs heeft minister Korthals ge
zegd dat hij zal trachten de Scheve
ningse buitenhaven te brengen op zijn
begroting 1962. De minister kon echter
geen enkele zekerheid geven.
Ondanks echter het feit, dat alle po
gingen op een krachtig nee van de re
gering zijn uitgelopen heeft het Haags
gemeentebestuur het hoofd nog niet in ocnrvvwiNr™ n» refferino
de schoot gelegd. Het zal blijven strij- -.CHE VhiNIJN OhM De regering
den voor verbetering van de buitenha- miskent het belang van de ver
ven, een haven die de veiligheid van beteringen van de Scheveningse ha-
de scheepvaart moet waarborgen, ven. Deze mening hoort men in Sche-
Maar bezorgd vraagt men zich wel af veningen alom verkondigen,
hoe lang deze strijd nog moet duren. Begrijpelijk is dat wel.
Al jarenlang strijdt men voor ver
betering van de buitenhaven en tot
nu toe is die strijd vergeefs geweest.
In de Eerste en Tweede Kamer is
gepleit voor de Scheveningse haven,
is er teleurstelling over uitgesproken
dat de minister van verkeer en wa
terstaat dit jaar geen post op zijn be
groting heeft uitgetrokken voor verbe
tering van de haven.
Toch is verbetering van de haven,
daar is iedereen nu wel van over
tuigd, dringend noodzakelijk.
Bijna twee jaar later, op 30 juni
1959, kwam er eindelijk iets uit de
bus. Tijdens een onderhoud met de
Haagse wethouder R. van Reenen zei
de minister van verkeer en waterstaat
begrip te hebben voor de wenselijk
heid van de verbetering der buitenha
ven. Hieraan voegde de minister dan
nog toe dat de uitvoering afhing van
de onderlinge prioriteit tussen dit
project en andere waterstaatsprojec
ten. In Scheveningen werd men wat
optimistischer al gebruikte de minis
ter dan ook het woord wenselijkheid
inplaats van noodzaak.
Maar gesterkt door het feit dat de
minister dan toch begrip had voor
de wenselijkheid, richtten B. en W. in
oktober van dat jaar een adres aan
de Tweede Kamer, waarin werd ge
vraagd te bevorderen, dat althans een
bedrag voor voorbereidingskosten voor
de havenverbetering zou worden opge
nomen op de begroting van verkeer en
waterstaat 1960.
Twee maanden later ging een vier
de adres van de Kamer van koophan
del naar de Tweede Kamer, met het
verzoek tijdens de begrotingsbehande
ling voor verbetering van de buiten
haven te pleiten. Op 22 januari 1960
verzocht het visserijsehap in een adres
aan de minister-president te bevorde
ren, dat nog in 1960 een begin kon
worden gemaakt met de verbete
ring. Het was alles vergeefs.
C CHEVENINGEN. Uitbun-
dig wordt vandaag in Sche
veningen vlaggetjesdag ge
vierd. De binnenhaven heeft
een feestelijk aanzien gekregen
door de met vlaggen versierde
schepen. Langs de haven op
de Dr. Lelykade wordt vanmid
dag het spel „Ter haring zal
ik varen" opgevoerd. In dit
spel verschijnt o.m. de eerste
haring, die in 1080 in Neder
land werd aangevoerd, ten to
nele.
In het spel is ook opgenomen
de huldiging van de bemanning
van de Sch. 16, het schip dat
vorig jaar de best verzorgde
haring van de Scheveningse
vloot aanvoerde.
Op het strand wordt een Oud
hollandse visafslag gehouden.
Van voor de kust liggende
schepen wordt per vlet vis
naar het strand gebracht en
daar afgeslagen, zoals dat in
vroeger jaren ook gebeurde.
Vanavond houdt het jacht
hoornkorps van het garderegi
ment jagers in ceremonieel te
nue een mars door Schevenin
gen. Op het feestterrein aan de
Dr. Lelykade begint om acht
uur een concert, te geven door
de koninklijke militaire kapel.
De feestelijkheden worden be
sloten met een groots vuur
werk langs de eerste binnenha
ven.
De Scheveningse buitenhaven heeft
vier grote bezwaren:
de haven is te klein;
de ligging is verkeerd;
de monding is te smal;
niet diep genoeg.
Welke van deze bezwaren het zwaar
ste geldt is moeilijk te zeggen, want
om tot een werkelijke verbetering van
de haven te komen moeten al deze
bezwaren worden weggewerkt.
De afstand van de monding tot aan
de ingang van de eigenlijke haven is
veel te klein, waardoor in de haven
teveel deining ontstaat. Deze deining
kan door de lange afstand worden af
gevlakt. De verhouding is ongeveer
een tot vier en een half, wat bete
kent dat achter een zeegat van hon
derd meter een haven van vierhon
derdvijftig meter moet liggen om de
deming op te heffen.
De haven ligt in de richting west
noordwest, evenwijdig aan de bewe
gende banken. De noordwest richting
zou voor de haven veel gunstiger zijn.
De haveningang is maar honderd-
dertig tneter breed. Dit betekent dat
er voor een schip praktisch geen uit
wijkmogelijkheid is als het door een
golf verkeerd wordt neergelegd. Langs
de Hollandse kust zijn de weersom
standigheden vaak van die aard, dat
er soms in geen van de drie havens,
Hoek van Holland, IJmuiden of Sche
veningen, een schip kan binnenlopen.
Maar in Scheveningen treedt deze
toestand veel eerder op dan in de
twee andere havens.
De ondiepte van de haven is ook
al jaren een punt van ergernis en ge
vaar. Een vissersschuit kan niet altijd
onder alle weersomstandigheden bin
nenlopen, altijd moet rekening worden
gehouden met het getij. Bij laag wa
ter kan er geen schip in of uit, en
dat is voor een zeehaven toch wel een
triest verschijnsel. Toch wacht de re-
gering nog steeds met de verbetering
van de haven. Maar niemand zal te
genspreken dat de Scheveningse haven
"voor de visserij heel belangrijk is.
Meer dan de helft van de Neder
landse haringloggers heeft in Scheve
ningen zijn thuishaven. Meer dan de
helft van de vissers, van de trawler-
en loggervloot, namelijk 53,8 procent,
woont in Scheveningen. Meer dan de
helft van de Nederlandse haringvangst
wordt in Scheveningen gemijnd. Meer
dan de helft van de Nederlandse ha
ringexport komt uit Scheveningen.
Hiertegenover mag toch wel staan
een veilige en goede haven, die een
positieve factor is voor de nationa
le welvaart.
Advertentie
BELGIë. De jaarlijkse „culture.
Ie" serie, die dezer dagen is versche
nen, bestaat uit zes waarden; elke
zegel vertoont de portretten van twee
personen, een Vlaming en een Waai:
40 c. pis. 10 c. Jacob Kats (1804
1886) Abbé N. Pietkin (1849—1921),
1 fr. pis. 50 c. Albert Mockel (1886
1945) J. F, Willems (1793—1846), 2
fr. pis. 50 ct. Jan van Rijswijck
(18531906) Xavier-Marie Neujean
(1865—1940), 2,50 fr, pis. 1 fr. Joseph
Demarteau (18861959) Alfons Jo
zef van de Perre (18721925), 3 fr.
pis. 1 fr. Kan. J. David (1801—1886)
Albert du Bois (1872—1940), 6 fr.
pis. 2 fr. H. Vieuxtemps (18201881)
Willem de Mol (1846—1874).
ITALIë. Ter gelegenheid van het be
zoek van de Italiaanse president Gron-
chi aan de Zuidamerikaanse landen
Argentinië, Uraguay en Peru is een
serie van drie waarden verschenen.
Het ontwerp bestaat uit een straal
vliegtuig met rechts de kaart van Eu
ropa en Afrika, waarop de ligging
van Italië is aangegeven en links de
kaart van Zuid-Amerika, waarop de
ligging van Argentinië (op de 170 li
re), Uruguay (op de 185 lire) en Pe
ru (op de 205 lire) is aangegeven.
NOORWEGEN, 700 jaar geleden
werd de Haakonshal in Bergen ge
bouwd. Ter herinnering hieraan kwam
een serie van twee stuks in omloop,
beide met dit gebouw. De waarden
zijn 45 öre en 1 kr.
INDONESIë. Een serie van vier
waarden als propaganda voor het
toerisme: 25 sen krijgsdans der Da-
jakkers, 75 sen Balinese tempel, 1
roepiah het Tobameer en 3 rp. de be
kende Boeddhistische tempel van Ja
va, de „Boroboedoer".
VER. ARABISCHE REP. (EGYP
TE). Twee postzegels zijn uitgegeven
ter ere van de Wereld Gezondheidsor
ganisatie. een van de gespecialiseer
de organisaties van de Verenigde Na
ties. Het zijn een 10 mills (bruin) en
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM. In Amsterdam i
gisternacht plotseling overleden mr. dr.
J. Barents, hoogleraar in de wetenschap
van de politiek aan de gemeentelijke
universiteit te Amsterdam. Prof. Barents,
die 44 jaar oud, was, had donderdag nog
gewoon college gegeven.
Dr. Barents is in 1948 enige maanden
directeur van de dr. Wiardi Beekman-
stichting geweest. In het zelfde jaar
werd hij benoemd tot hoogleraar aan
de universiteit van Amsterdam. Van
1951 tot 1957 heeft prof. Barents in het
hoofdbestuur van de Partij van de Arbeid
gezeten.
In de Scheveningse haven ligt de helft van de Nederlandse vissersvloot, gereed om
uit te varen. Meer dan de helft van de Nederlandse vissers bemant deze vloot, die
voor het merendeel de binnenlandse markt voorziet en een belangrijk aandeel in de
export heeft. Al deze schepen varen straks weer door de gevaarlijke buitenhaven.
een 35 plus 15 mills (bruin en geel).
Op beide zegels twee handen op een
in Brailleschrift vervaardigd boek.
Voor gebruik in de Gazastrook is de
zegel van 10 mills in een blauwe
kleur uitgegeven en voorzien van het
opschrift „Palestine".
Advertentie
ubicfl
ANTI-HERNIA
ubicfl
L ATI LIT SCHUIMRUBBER
TOONZALEN TE AMSTERDAM, ROTTERDAM, UTRECHT. BREDA
Advertentie
Maar de schippers die toen in het
seinhuis bij het radarscherm zaten
hebben wel wat meer vertrouwen in
de radar gekregen.
i Het want wordt scheep gehaald. Straks zullen duizenden zilverglimmendt
haringen in deze netten spartelen.
C CHEVENINGEN Hoe kom ik aan een gediplomeerd motordrijver en
stuurman. Met dit probleem lopen thans, twee dagen voordat de
vloot uitvaart, nog schippers in Scheveningen rond. Het bemanningspro-
hleem in de visserij is groot. Weliswaar zijn er altijd vissers die pas op
het laatste moment soms enkele uren voor vertrek nog monsteren,
maar ook dit jaar weer wordt de vloot nagekeken door een aantal man.
nen, die zelf eens visser waren maar een baan aan de wal hebben ge
prefereerd.
Zeker honderd mensen die voTÏg
Jaar nog de loggers bemanden blijven
dit jaar aan de wal, die voor de vis
serij wel een heel grote concurrent is.
De voordelen spreken duidelijk voor
iedereen: vast werk zomer en winter,
iedere aVond thuis en nu ook nog de
vrije zaterdag. In de visserij is be
hoefte aan gediplomeerde mensen,
motordrijvers en stuurlieden. Ze zijn
er wei, maar niet op do loggers.
In de loop der jaren heeft de visse-
rijschool in Scheveningen honderden
stuurlieden en motordrijvers afgele
verd, maar het chronische gebrek aan
gediplomeerden is blijven bestaan.
Waar zijn al deze stuurlieden en mo
tordrijvers gebleven? Vele zijn over
gestapt van de logger op de trawler,
die het voordeel heeft het .gehele jaar
te vissen. Het komt zelfs voor dat de
bemanning van een trawler uit louter
gediplomeerde stuurlieden bestaat.
Maar ook in de industrie vindt men de
stuurlieden.
De visserijschool in Scheveningen
leidt op voor het diploma stuurmans
leerling zeevisvaart, en de derde,
tweede en eerste stuurmansrang, als
mede voor het diploma motordrijver
zeevisvaart. Verder is er nog een
cursus voor het aanvullingsdiploma
stuurman zeevisvaart, voor het vissen
buiten de Noordzee, en voor leerplich
tigen een tweejarige basisopleiding zee
vaartkunde en visserijvakken.
Op het ogenblik telt de visserij-
school tweehonderd leerlingen.
De gedeeltelijke vernieuwing van de
vloot is ook enigszins debet aan het
gebrek aan personeel. Veel jonge vis-
CCHEVENINGEN Ruim twee
jaar geleden is in Schevenin
gen de radarinstallatie in gebruik
gesteld. Het is een door het ra
darproefstation te Noordwijk ge
bouwd proefmodel, dat van 1951
tot 1957 dienst heeft gedaan langs
de Waterweg bij Hoek van Hol
land.
In 1957 werd het in bruikleen afge
staan aan de gemeente 's-Gravenha-
ge, tegen vergoeding van de onder
houdskosten.
Veel dienst heeft de radar in Sche
veningen nog niet gedaan. De schip
pers hadden er geen vertrouwen in.
Havenmeester J. van Willigenburg
vindt dat niet zo vreemd. ..Onbe
kend maakt immers onbemind. Het
is bovendien begrijpelijk dat een
schipper die niet weet hoe de radar
werkt, zijn schip niet gemakkelijk
overgeeft aan de man op de wal,
terwijl hij zelf de verantwoordelijk
heid voor zijn schip en de beman
ning blijft dragen. Een schipper wil
zien wat hij doet, maar dat is niet
altijd mogelijk."
Zo is het al eens voorgekomen dat
een logger van 's morgens vroeg tot
in de avond buitengaats heeft ge
wacht totdat de mist was opgeklaard.
Gevolg was dat de vis een dag la
ter aan de afslag kwam en er dus
ook pas een dag later weer kon wor
den gevist. Een dag niet vissen kost
veel geid, maar de schipper had die
dag niet hoeven verspelen als hij via
Scheveningen radio radarhulp had
aangevraagd.
Onlangs is voor de Scheveningse
schippers een demonstratie gehouden
over het binnenlopen op radar. Een
logger met geblindeerde ramen voor
de stuurhut, werd door de man aan
de wal veilig binnengeloodst.
Het was wei vreemd voor de schip- -
per dat hij geen zee kon zien, en T ]?ngemaat]es, in wier handen de toekomst van de visserij ligt. Dit jaar gaan ze weer mee, maar volgend jaar?
hij liet zich dan ook ontvallen: „Als Misschien blijven ze dan liever aan wal, als ze een meisje hebben of getrouwd zijn. Of een beter-betaalde rustige
er maar geen kotter voor me ligt". baan?
sers willen namelijk alleen nog maar
op een nieuw schip varen. De sala
rissen voor de stuurlieden op de log
gers zijn bovendien niet hoog en ook
dit wordt als een der oorzaken gezien.
Maandagnacht, als de vloot uitvaart,
zal evenals vorig jaar een aantal
schepen in de haven achterblijven,
omdat er geen bemanning meer is.
Zolang de zee er ls hebben de
Schevemngers haar bevaren en bevist
en. zolang de zee blijft zullen zij dat
blijven doen. Maar om de toekomst
voor de visserij zeker te stellen, om
de concurrentie tegen de buitenlandse
vissersvloten met succes te blijven vol.
houden, dienen maatregelen te worden
genomen die het vissersbedrijf voor
de jeugd aantrekkelijker maken. Sche
veningen heeft een nieuwe haven
nodig, dat is zeker.
Maar dat niet alleen, ook zal de ac-
commodatie op de loggers verbeterd
moeten worden en moeten de sociale
voorwaarden worden aangepast aan
die van een baan aan de wal.
SCHEVENINGEN De gemeente
Den Haag heeft al vele kostbare
voorzieningen getroffen aan het bin
nenhavencomplex. De verbeteringen
waaraan thans wordt gewerkt kosten
de gemeente bijna 25 miljoen gulden.
Hieruit blijkt wel dat het Haagse ge
meentebestuur een open oog heeft
voor het belang van een goede en vei
lige haven. De voorzieningen aan het
havencomplex zullen de bevaarbaar
heid hiervan aanzienlijk verhogen.
Toch zullen zij eerst volledig effec
tief zijn als er een grotere en veiliger
buitenhaven is aangelegd.
De eerste fase van de voorzieningen
aan de binnenhavens is gereed. De
vorm van de binnenvoorhaven is
enigszins gewijzigd, waardoor iets
'van de deining is opgeheven. Toch is
er in de binnenvoorhaven teveel dei
ning, afkomstig uit de buitenhaven
die veel te klein is.
De binnenvoorhaven, die nu 3,60
meter beneden N.A.P. is, wordt ver
diept tot 5,50 meter. De eerste en de
tweede binnenhaven worden verdiept
tot zes meter beneden N.A.P.
Voorts wordt een geheel nieuw vis-
afslaggebouw gevestigd op de noord
westelijke oever van de eerste binnen
haven. De bestaande visafslag is op
de dr. Lelykade langs de tweede bin
nenhaven.
De nieuwe afslaghal wordt 345 me
ter lang, 26 meter breed en 8,75 me
ter hoog. De lengte van de hal is vol
doende om aan de loskade plaats te
bieden aan tien loggers wanneer zij
langsscheeps meren of vijftien log
gers ais het meren geschulpt gaat.
De afslagruimte in de hal zal plaats
bieden aan achttienduizend kisten
VIS.
..De kosten van dit complex alleen
zijn geraamd op meer dan negen
miljoen.