vecht al bijna 40 jaar voor een betere haven Regering miskent het belang van de verbeteringen RADAR d WINT VERTROUWEN WAAR ZIJN ONZE BEMANNINGEN Vlaggetjesdag GEMEENTE WERKT ER HARD AAN MATRASSEN j Zaterdag 20 mei 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 15 Teleurstelling Verbetering „Begrip Bezwaren Altijd het getij PROF. BARENTS OVERLEDEN Chronisch gehrek Ou h end-o ii li o ui I nd Dag verspeeld De binnenhaven SCHEVENINGEN CHEVENINGEN Spoedig na het ingebruiknemen van de Scheveningse buitenhaven in 1904 bleek dat de haven niet aan de te stellen eisen voldeed. Acht tien jaar later begon de strijd om verbetering, een strijd die een ware lijdensweg is geworden. In 1922 aanvaardde de Tweede IJamer een project voor een nieuwe buitenhaven, maar de Eerste Kamer verwierp dit op tech nische gronden. Het Haags gemeentebestuur liet, met rijkssubsidie, in het waterloopkundig laboratorium te Delft onderzoeken welke ver beteringen aan de haven zouden moeten worden aangebracht en een voorlopig onderzoek wees uit dat dit heel veel geld zou gaan kosten. B. «n W. van Den Haag berichtten dit op 30 oktober 1947 aan de minis ter van verkeer en waterstaat, met het veTZoek hiermede rekening te wil len houden bii de financiering van de aanleg en uitbreiding van andere ha ven». In juli 1949 richtten B. en W. een schrijven aan de minister-presidenten de ministers, waarin zij vroegen de aanleg van een nieuwe buitenhaven in overweging te willen nemen. Twee jaar lang hoorde men niets, toen kwam het teleurstellende antwoord: de minister van verkeer en waterstaat deelde mee dat verbete ring van de haven niet zo hard nodig ■was, en het in elk geval, in verhand met de financiële toestand, niet mo gelijk was daartoe te besluiten. Daarna volgde een reeks verzoeken en adressen aan de regering en de Tweede Kamer. Op 10 april nam de Haagse gemeen teraad een motie aan waarin B. en W. werd gevraagd opnieuw bij de rege ring aan te dringen op verbetering van de buitenhaven. Aan de hand van deze motie richt ten B. en W. op 7 december een her nieuwd verzoek aan de minister van verkeer en waterstaat; een afschrift van dit verzoek werd gestuurd naar de minister-president en Gedepu teerde Staten. Een half jaar later ondersteunden G.S. het verzoek van B. en W. in een brief aan de minister. Op 23 juli 1955 richtte de Kamer van koophandel een adres aan de leden van de Twee de Kamer. Nadat de gemeenteraad een krediet van zes miljoen, beschikbaar had ge steld voor het eerste deel van verbe tering aan het binnenhavencomplex, vroegen B. en W. op 18 april 1956 aan de minister een spoedige beslissing te nemen over de buitenhaven. Op 15 december volgde een tweede adres van de Kamer van koophandel aan de Tweede Kamer. Intussen werd hard gewerkt aan de verbetering van het binnenhavencomplex. In maart 1957 aanvaardde de raad het voorstel van B. en W. te beginnen aan het tweede deel van de verbetering, kre diet 16.450.000. Daarna deed het Col lege voor de visserijen een beroep op de minister om de verbetering van de buitenhaven te bevorderen. B. en W. schreven weer aan de mi nister-president en vroegen opnieuw om spoedige beslissing inzake buiten haven. Op 20 november richtte de Ka mer van koophandel een derde adres aan de Tweede Kamer. Er kwam geen post Scheveningse haven op de begroting 1960, zelfs niet op de begroting 1961. Toen bekend werd dat ook 1960 voorbij zou gaan zonder dat iets aan de buitenhaven werd gedaan, aanvaardde de raad een motie, waarin op de minister een beroep werd gedaan op de begroting 1961 gelden voor verbetering van de haven uit te trekken. In september bleek dat er op de begroting geen geld is uitgetrokken. Onlangs heeft minister Korthals ge zegd dat hij zal trachten de Scheve ningse buitenhaven te brengen op zijn begroting 1962. De minister kon echter geen enkele zekerheid geven. Ondanks echter het feit, dat alle po gingen op een krachtig nee van de re gering zijn uitgelopen heeft het Haags gemeentebestuur het hoofd nog niet in ocnrvvwiNr™ n» refferino de schoot gelegd. Het zal blijven strij- -.CHE VhiNIJN OhM De regering den voor verbetering van de buitenha- miskent het belang van de ver ven, een haven die de veiligheid van beteringen van de Scheveningse ha- de scheepvaart moet waarborgen, ven. Deze mening hoort men in Sche- Maar bezorgd vraagt men zich wel af veningen alom verkondigen, hoe lang deze strijd nog moet duren. Begrijpelijk is dat wel. Al jarenlang strijdt men voor ver betering van de buitenhaven en tot nu toe is die strijd vergeefs geweest. In de Eerste en Tweede Kamer is gepleit voor de Scheveningse haven, is er teleurstelling over uitgesproken dat de minister van verkeer en wa terstaat dit jaar geen post op zijn be groting heeft uitgetrokken voor verbe tering van de haven. Toch is verbetering van de haven, daar is iedereen nu wel van over tuigd, dringend noodzakelijk. Bijna twee jaar later, op 30 juni 1959, kwam er eindelijk iets uit de bus. Tijdens een onderhoud met de Haagse wethouder R. van Reenen zei de minister van verkeer en waterstaat begrip te hebben voor de wenselijk heid van de verbetering der buitenha ven. Hieraan voegde de minister dan nog toe dat de uitvoering afhing van de onderlinge prioriteit tussen dit project en andere waterstaatsprojec ten. In Scheveningen werd men wat optimistischer al gebruikte de minis ter dan ook het woord wenselijkheid inplaats van noodzaak. Maar gesterkt door het feit dat de minister dan toch begrip had voor de wenselijkheid, richtten B. en W. in oktober van dat jaar een adres aan de Tweede Kamer, waarin werd ge vraagd te bevorderen, dat althans een bedrag voor voorbereidingskosten voor de havenverbetering zou worden opge nomen op de begroting van verkeer en waterstaat 1960. Twee maanden later ging een vier de adres van de Kamer van koophan del naar de Tweede Kamer, met het verzoek tijdens de begrotingsbehande ling voor verbetering van de buiten haven te pleiten. Op 22 januari 1960 verzocht het visserijsehap in een adres aan de minister-president te bevorde ren, dat nog in 1960 een begin kon worden gemaakt met de verbete ring. Het was alles vergeefs. C CHEVENINGEN. Uitbun- dig wordt vandaag in Sche veningen vlaggetjesdag ge vierd. De binnenhaven heeft een feestelijk aanzien gekregen door de met vlaggen versierde schepen. Langs de haven op de Dr. Lelykade wordt vanmid dag het spel „Ter haring zal ik varen" opgevoerd. In dit spel verschijnt o.m. de eerste haring, die in 1080 in Neder land werd aangevoerd, ten to nele. In het spel is ook opgenomen de huldiging van de bemanning van de Sch. 16, het schip dat vorig jaar de best verzorgde haring van de Scheveningse vloot aanvoerde. Op het strand wordt een Oud hollandse visafslag gehouden. Van voor de kust liggende schepen wordt per vlet vis naar het strand gebracht en daar afgeslagen, zoals dat in vroeger jaren ook gebeurde. Vanavond houdt het jacht hoornkorps van het garderegi ment jagers in ceremonieel te nue een mars door Schevenin gen. Op het feestterrein aan de Dr. Lelykade begint om acht uur een concert, te geven door de koninklijke militaire kapel. De feestelijkheden worden be sloten met een groots vuur werk langs de eerste binnenha ven. De Scheveningse buitenhaven heeft vier grote bezwaren: de haven is te klein; de ligging is verkeerd; de monding is te smal; niet diep genoeg. Welke van deze bezwaren het zwaar ste geldt is moeilijk te zeggen, want om tot een werkelijke verbetering van de haven te komen moeten al deze bezwaren worden weggewerkt. De afstand van de monding tot aan de ingang van de eigenlijke haven is veel te klein, waardoor in de haven teveel deining ontstaat. Deze deining kan door de lange afstand worden af gevlakt. De verhouding is ongeveer een tot vier en een half, wat bete kent dat achter een zeegat van hon derd meter een haven van vierhon derdvijftig meter moet liggen om de deming op te heffen. De haven ligt in de richting west noordwest, evenwijdig aan de bewe gende banken. De noordwest richting zou voor de haven veel gunstiger zijn. De haveningang is maar honderd- dertig tneter breed. Dit betekent dat er voor een schip praktisch geen uit wijkmogelijkheid is als het door een golf verkeerd wordt neergelegd. Langs de Hollandse kust zijn de weersom standigheden vaak van die aard, dat er soms in geen van de drie havens, Hoek van Holland, IJmuiden of Sche veningen, een schip kan binnenlopen. Maar in Scheveningen treedt deze toestand veel eerder op dan in de twee andere havens. De ondiepte van de haven is ook al jaren een punt van ergernis en ge vaar. Een vissersschuit kan niet altijd onder alle weersomstandigheden bin nenlopen, altijd moet rekening worden gehouden met het getij. Bij laag wa ter kan er geen schip in of uit, en dat is voor een zeehaven toch wel een triest verschijnsel. Toch wacht de re- gering nog steeds met de verbetering van de haven. Maar niemand zal te genspreken dat de Scheveningse haven "voor de visserij heel belangrijk is. Meer dan de helft van de Neder landse haringloggers heeft in Scheve ningen zijn thuishaven. Meer dan de helft van de vissers, van de trawler- en loggervloot, namelijk 53,8 procent, woont in Scheveningen. Meer dan de helft van de Nederlandse haringvangst wordt in Scheveningen gemijnd. Meer dan de helft van de Nederlandse ha ringexport komt uit Scheveningen. Hiertegenover mag toch wel staan een veilige en goede haven, die een positieve factor is voor de nationa le welvaart. Advertentie BELGIë. De jaarlijkse „culture. Ie" serie, die dezer dagen is versche nen, bestaat uit zes waarden; elke zegel vertoont de portretten van twee personen, een Vlaming en een Waai: 40 c. pis. 10 c. Jacob Kats (1804 1886) Abbé N. Pietkin (1849—1921), 1 fr. pis. 50 c. Albert Mockel (1886 1945) J. F, Willems (1793—1846), 2 fr. pis. 50 ct. Jan van Rijswijck (18531906) Xavier-Marie Neujean (1865—1940), 2,50 fr, pis. 1 fr. Joseph Demarteau (18861959) Alfons Jo zef van de Perre (18721925), 3 fr. pis. 1 fr. Kan. J. David (1801—1886) Albert du Bois (1872—1940), 6 fr. pis. 2 fr. H. Vieuxtemps (18201881) Willem de Mol (1846—1874). ITALIë. Ter gelegenheid van het be zoek van de Italiaanse president Gron- chi aan de Zuidamerikaanse landen Argentinië, Uraguay en Peru is een serie van drie waarden verschenen. Het ontwerp bestaat uit een straal vliegtuig met rechts de kaart van Eu ropa en Afrika, waarop de ligging van Italië is aangegeven en links de kaart van Zuid-Amerika, waarop de ligging van Argentinië (op de 170 li re), Uruguay (op de 185 lire) en Pe ru (op de 205 lire) is aangegeven. NOORWEGEN, 700 jaar geleden werd de Haakonshal in Bergen ge bouwd. Ter herinnering hieraan kwam een serie van twee stuks in omloop, beide met dit gebouw. De waarden zijn 45 öre en 1 kr. INDONESIë. Een serie van vier waarden als propaganda voor het toerisme: 25 sen krijgsdans der Da- jakkers, 75 sen Balinese tempel, 1 roepiah het Tobameer en 3 rp. de be kende Boeddhistische tempel van Ja va, de „Boroboedoer". VER. ARABISCHE REP. (EGYP TE). Twee postzegels zijn uitgegeven ter ere van de Wereld Gezondheidsor ganisatie. een van de gespecialiseer de organisaties van de Verenigde Na ties. Het zijn een 10 mills (bruin) en Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM. In Amsterdam i gisternacht plotseling overleden mr. dr. J. Barents, hoogleraar in de wetenschap van de politiek aan de gemeentelijke universiteit te Amsterdam. Prof. Barents, die 44 jaar oud, was, had donderdag nog gewoon college gegeven. Dr. Barents is in 1948 enige maanden directeur van de dr. Wiardi Beekman- stichting geweest. In het zelfde jaar werd hij benoemd tot hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam. Van 1951 tot 1957 heeft prof. Barents in het hoofdbestuur van de Partij van de Arbeid gezeten. In de Scheveningse haven ligt de helft van de Nederlandse vissersvloot, gereed om uit te varen. Meer dan de helft van de Nederlandse vissers bemant deze vloot, die voor het merendeel de binnenlandse markt voorziet en een belangrijk aandeel in de export heeft. Al deze schepen varen straks weer door de gevaarlijke buitenhaven. een 35 plus 15 mills (bruin en geel). Op beide zegels twee handen op een in Brailleschrift vervaardigd boek. Voor gebruik in de Gazastrook is de zegel van 10 mills in een blauwe kleur uitgegeven en voorzien van het opschrift „Palestine". Advertentie ubicfl ANTI-HERNIA ubicfl L ATI LIT SCHUIMRUBBER TOONZALEN TE AMSTERDAM, ROTTERDAM, UTRECHT. BREDA Advertentie Maar de schippers die toen in het seinhuis bij het radarscherm zaten hebben wel wat meer vertrouwen in de radar gekregen. i Het want wordt scheep gehaald. Straks zullen duizenden zilverglimmendt haringen in deze netten spartelen. C CHEVENINGEN Hoe kom ik aan een gediplomeerd motordrijver en stuurman. Met dit probleem lopen thans, twee dagen voordat de vloot uitvaart, nog schippers in Scheveningen rond. Het bemanningspro- hleem in de visserij is groot. Weliswaar zijn er altijd vissers die pas op het laatste moment soms enkele uren voor vertrek nog monsteren, maar ook dit jaar weer wordt de vloot nagekeken door een aantal man. nen, die zelf eens visser waren maar een baan aan de wal hebben ge prefereerd. Zeker honderd mensen die voTÏg Jaar nog de loggers bemanden blijven dit jaar aan de wal, die voor de vis serij wel een heel grote concurrent is. De voordelen spreken duidelijk voor iedereen: vast werk zomer en winter, iedere aVond thuis en nu ook nog de vrije zaterdag. In de visserij is be hoefte aan gediplomeerde mensen, motordrijvers en stuurlieden. Ze zijn er wei, maar niet op do loggers. In de loop der jaren heeft de visse- rijschool in Scheveningen honderden stuurlieden en motordrijvers afgele verd, maar het chronische gebrek aan gediplomeerden is blijven bestaan. Waar zijn al deze stuurlieden en mo tordrijvers gebleven? Vele zijn over gestapt van de logger op de trawler, die het voordeel heeft het .gehele jaar te vissen. Het komt zelfs voor dat de bemanning van een trawler uit louter gediplomeerde stuurlieden bestaat. Maar ook in de industrie vindt men de stuurlieden. De visserijschool in Scheveningen leidt op voor het diploma stuurmans leerling zeevisvaart, en de derde, tweede en eerste stuurmansrang, als mede voor het diploma motordrijver zeevisvaart. Verder is er nog een cursus voor het aanvullingsdiploma stuurman zeevisvaart, voor het vissen buiten de Noordzee, en voor leerplich tigen een tweejarige basisopleiding zee vaartkunde en visserijvakken. Op het ogenblik telt de visserij- school tweehonderd leerlingen. De gedeeltelijke vernieuwing van de vloot is ook enigszins debet aan het gebrek aan personeel. Veel jonge vis- CCHEVENINGEN Ruim twee jaar geleden is in Schevenin gen de radarinstallatie in gebruik gesteld. Het is een door het ra darproefstation te Noordwijk ge bouwd proefmodel, dat van 1951 tot 1957 dienst heeft gedaan langs de Waterweg bij Hoek van Hol land. In 1957 werd het in bruikleen afge staan aan de gemeente 's-Gravenha- ge, tegen vergoeding van de onder houdskosten. Veel dienst heeft de radar in Sche veningen nog niet gedaan. De schip pers hadden er geen vertrouwen in. Havenmeester J. van Willigenburg vindt dat niet zo vreemd. ..Onbe kend maakt immers onbemind. Het is bovendien begrijpelijk dat een schipper die niet weet hoe de radar werkt, zijn schip niet gemakkelijk overgeeft aan de man op de wal, terwijl hij zelf de verantwoordelijk heid voor zijn schip en de beman ning blijft dragen. Een schipper wil zien wat hij doet, maar dat is niet altijd mogelijk." Zo is het al eens voorgekomen dat een logger van 's morgens vroeg tot in de avond buitengaats heeft ge wacht totdat de mist was opgeklaard. Gevolg was dat de vis een dag la ter aan de afslag kwam en er dus ook pas een dag later weer kon wor den gevist. Een dag niet vissen kost veel geid, maar de schipper had die dag niet hoeven verspelen als hij via Scheveningen radio radarhulp had aangevraagd. Onlangs is voor de Scheveningse schippers een demonstratie gehouden over het binnenlopen op radar. Een logger met geblindeerde ramen voor de stuurhut, werd door de man aan de wal veilig binnengeloodst. Het was wei vreemd voor de schip- - per dat hij geen zee kon zien, en T ]?ngemaat]es, in wier handen de toekomst van de visserij ligt. Dit jaar gaan ze weer mee, maar volgend jaar? hij liet zich dan ook ontvallen: „Als Misschien blijven ze dan liever aan wal, als ze een meisje hebben of getrouwd zijn. Of een beter-betaalde rustige er maar geen kotter voor me ligt". baan? sers willen namelijk alleen nog maar op een nieuw schip varen. De sala rissen voor de stuurlieden op de log gers zijn bovendien niet hoog en ook dit wordt als een der oorzaken gezien. Maandagnacht, als de vloot uitvaart, zal evenals vorig jaar een aantal schepen in de haven achterblijven, omdat er geen bemanning meer is. Zolang de zee er ls hebben de Schevemngers haar bevaren en bevist en. zolang de zee blijft zullen zij dat blijven doen. Maar om de toekomst voor de visserij zeker te stellen, om de concurrentie tegen de buitenlandse vissersvloten met succes te blijven vol. houden, dienen maatregelen te worden genomen die het vissersbedrijf voor de jeugd aantrekkelijker maken. Sche veningen heeft een nieuwe haven nodig, dat is zeker. Maar dat niet alleen, ook zal de ac- commodatie op de loggers verbeterd moeten worden en moeten de sociale voorwaarden worden aangepast aan die van een baan aan de wal. SCHEVENINGEN De gemeente Den Haag heeft al vele kostbare voorzieningen getroffen aan het bin nenhavencomplex. De verbeteringen waaraan thans wordt gewerkt kosten de gemeente bijna 25 miljoen gulden. Hieruit blijkt wel dat het Haagse ge meentebestuur een open oog heeft voor het belang van een goede en vei lige haven. De voorzieningen aan het havencomplex zullen de bevaarbaar heid hiervan aanzienlijk verhogen. Toch zullen zij eerst volledig effec tief zijn als er een grotere en veiliger buitenhaven is aangelegd. De eerste fase van de voorzieningen aan de binnenhavens is gereed. De vorm van de binnenvoorhaven is enigszins gewijzigd, waardoor iets 'van de deining is opgeheven. Toch is er in de binnenvoorhaven teveel dei ning, afkomstig uit de buitenhaven die veel te klein is. De binnenvoorhaven, die nu 3,60 meter beneden N.A.P. is, wordt ver diept tot 5,50 meter. De eerste en de tweede binnenhaven worden verdiept tot zes meter beneden N.A.P. Voorts wordt een geheel nieuw vis- afslaggebouw gevestigd op de noord westelijke oever van de eerste binnen haven. De bestaande visafslag is op de dr. Lelykade langs de tweede bin nenhaven. De nieuwe afslaghal wordt 345 me ter lang, 26 meter breed en 8,75 me ter hoog. De lengte van de hal is vol doende om aan de loskade plaats te bieden aan tien loggers wanneer zij langsscheeps meren of vijftien log gers ais het meren geschulpt gaat. De afslagruimte in de hal zal plaats bieden aan achttienduizend kisten VIS. ..De kosten van dit complex alleen zijn geraamd op meer dan negen miljoen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 15