Wetsontwerp slaat op alle motorrijtuigen
W.A. - VERZEKERING
WORDT VERPLICHT
ja, graag:
„ZES" VORMEN GÉÉN
NATUURLIJKE KERN
Dominee Don: het is bijna
te laat voor Zuid-Afrika
Radion
Ruim half miljoen
bromfietsers zijn
nog niet verzekerd
Minimumbedrag
vastgesteld
door minister
Assuradeurs
kenteken voor
bromfietsen
Mr. Luns over Verenigd Europa:
Woensdag 17 mei 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Fag. 9
Bijzondere rechten
VERHOGING VAN PREMIE MOGELIJK
Eig'
en risico
Waarborgfonds
Vrijstelling
Gemoedsbezwaarden
VIJFDAAGSE LEIDT
TOT VERHUUR VAN
KOELKASTEN
MET ROXY BENT U BETER UIT!
Nederland rond
op gestolen
(brom) fietsen
Tweede Kamer akkoord
met erts-concessie"
Machteloze terugkeer
omdat de apartheid
zijn ambt ruïneerde
Twijfel
Controle
OP VERZOEK VAN DUIZENDEN: NU OPNIEUW DE
BIJ
F 1.25 20 MERKJES
1 KUSSENSLOOP OF
2 FLEURIGE THEEDOEKEN
Geen compromis
Onmacht
Advertentie
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Alle eigenaren
van motorrijtuigen, waaronder
ook de bromfiets wordt ver
staan, zullen verplicht wowden
een w(ettelijke) aansprakelijk
heidsverzekering te sluiten. Het
reeds lang in voorbereiding
zijnde wetsontwerp hiertoe is
thans bij de Tweede Kamer in
gediend.
De minimumbedragen waarvoor de
verzekering moet gelden, zijn niet in
de wet genoemd. Zij zullen bij Alge-
mene maatregel van bestuur worden
vastgesteld. In de toelichting deelt de
minister van justitie mr. A. C. W.
Beerman mee, dat hij voornemens is
de verzekeringssommen te bepalen:
a. voor bromfietsen en landbouw-
tractoren op^ honderdduizend gulden;
b. voor auto's en motorrijwielen op
tweehonderdduizend gulden;
C. voor vrachtauto's op 250.000 gulden.
Het doel van het wetsontwerp is te
bereiken dat slachtoffers van een ver
keersongeluk, dat niet aan hun schuld
ts te wijten, er onder alle omstandig
heden op kunnen rekenen dat de hun
toekomende schadevergoeding ook
zal worden uitgekeerd. De w.a.-verze
kering zal ook de schade moeten dek
ken, toegebracht aan inzittenden van
het motorrijtuig, hetgeen inhoudt dat
daar in de toekomst ook bv. lifters
onder gaan vallen.
De slachtoffers van een verkeers
ongeluk krijgen volgens het ontwerp
bijzondere rechten: zij kunnen niet al
leen de bestuurder voor hun schade
aanspreken, maar ook rechtstreeks de
assuradeur. Wanneer de schuld van
de verzekerde vast staat is de assura
deur verplicht de schade te vergoeden
natuurlijk binnen het verzekerde
bedrag waarbij hij geen beroep
mag doen op uitsluitingen in de po
lis, zoals die thans veelal gelden:
dronkenschap van de bestuurder, rij
den zonder rijbewijs, uitlenen van
auto's aan minderjarigen e.d. Ook in
deze gevallen zal de assuradeur moe
ten betalen, maar hij heeft wel het
recht het bedrag op de verzekerde te
verhalen.
bouwtractorenl zullen steeds een be
wijs van de verzekering bij zich moe
ten hebben.
Niet nakomen van de verzekerings
plicht kan worden bestraft met hech
tenis en boete. Bovendien kan de
rechter ontzegging van de rijbevoegd
heid voor een bepaalde tijd opleggen
(dat kan ook bij bromfietsers) en de
overtreders verplichten een bedrag
tot maximaal drieduizend gulden te
storten in het waarborgfonds.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. In West-Europa
is Nederland een van de laatste
landen waar een w.a.-verzekering
voor motorrijtuigen verplicht wordt.
Het tot stand komen van het wets
ontwerp heeft lang geduurd: Van
1937 al, toer een staatscommissie
opdracht kreeg een ontwerp voor
te bereiden.
Na de oorlog is in het verband van
Benelux in het kader van de een
making van het recht naar een
regeling gezocht. Het thans ingedien
de ontwerp berust dan ook op een
Beneluxverdrag van 1955 (dat overi
gens later .is aangevuld en waarin
binnenkort nog wijzigingen komen).
Voor de drie landen van Benelux
gelden in de verplichte w.a.-verzeke-
Het ^wetsontwerp voorziet in de mo
gelijkheid in de polis een ..eigen ri-
sieo" op te nemen van vijftig gulden
per schadegeval. Deze bepaling komt
tegemoet aan de wensen van verze
keraars, die in het bijzonder voor
dergelijke kleine schaden een toe
vloed van werk, uitkeringen en over
eenkomstige premieverhoging vrees
den. Bovendien bevordert een eigen
risico de voorzichtigheid van de be
stuurder en dus de verkeersveiligheid.
Slechts bij ongelukken, waarbij
blijkt dat de bestuurder het motorrij
tuig heeft gestolen, is de verzeke
ringsmaatschappij ontslagen van haar
verplichtingen.
Er zijn nog andere gevallen denk
baar, waarin het slachtoffer geen
mogelijkheid heeft zijn schade te ver
halen. Deze kunnen zich voordoen
wanneer de bestuurder van een mo
torrijtuig na een ongeluk doorrijdt en
niet meer is te achterhalen, of wan
neer de verzekeringsmaatschappij
haar verplichtingen niet kan nakomen
en failliet gaat.
Het sluitstuk van het wetsontwerp
is daarom de instelling van een waar
borgfonds. Dit fonds krijgt de status
van een overheidsorgaan, maar het
ontvangt zijn financiën c'oor bijdra
gen uit de verzekeringspremies. In
dien een slachtoffer geen mogelijk
heid heeft zijn schade te verhalen op
de aansprakelijke persoon of assura
deur, zal dit fonds die schade uit
keren.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. Het wetsont
werp op Je verplichte w.a.-ver
zekering schrijft voor dat be
stuurders van niet gekentekende
motorrijtuigen (in hoofdzaak de
grote groep bromfietsers) steeds
een verzekeringsbewijs bij zich
moeten dragen. Als dit een pa
pieren bewijs, bijvoorbeeld een
kwitantie zou zijn, dan komt
daar in de praktijk vermoede
lijk niet veel van terecht.
Bromfietsen worden vaak door
verschillende leden van het gezin
gebruikt en of elk van hen dan
steeds netjes het verzekeringsbe
wijs bij zich zal steken, lijkt niet
waarschijnlijk.
In Duitsland, waar ditzelfde
vraagstuk aan de orde is geweest,
hebben assuradeurs een oplossing
gevonden door aan verzekerde
bromfietsen een soort kenteken te
verschaffen. Op de bromfiets be
vestigd is dit een zichtbaar teken
dat de verplichte w.a.-verzekering
is gesloten.
Nieuwe klanten
De Duitse plaatjes hebben een
aantal codeletters en een num
mer, waaruit afgelezen kan wor
den bij welke maatschappij de
eigenaar is verzekerd. Ieder jaar
vernieuwen de verzekeraars het
plaatje en krijgt het een ar.dere
kleur. In Duitsland is dit eenvou
dig, omdat het verzekeringsjaar
voor alle brommers tegelijk be
gint op 1 maart en afloopt op 28
februari.
De Nederlandse verzekerings
maatschappijen menen in dit sys
teem de beste oplossing te zien
voor het vraagstuk en zij onder
zoeken hoe het ook ir. ons land
kan worden toegepast. In Neder
land zijn op het ogenblik naar
schatting een miljoen bromfietsen,
waarvan meer dan de helft niet
is verzekerd. Als het wetsontwerp
wordt aanvaard, krijgen de ver
zekeringsmaatschappijen dus een
enorme toevloed pan nieuwe klan
ten.
Het wetsontwerp kent drie uitzon
deringen op de verzekeringsplicht. In
de eerste plaats geldt een vrijstelling
voor de staat. Wegens zijn vele be
zittingen en spreiding van risico's
pleegt de staat geen verzekeringen
af te sluiten. Dat brengt voor even
tuele slachtoffers van „dienstauto's"
geen slechtere positie mee, aldus de
toelichting van minister Beerman:
geen verzekeringsmaatschappij is
draagkrachtiger dan de staat.
In de tweede plaats kan bij Alge
mene maatregel van bestuur vrijstel
ling worden gegeven aan ongevaarlij
ke motorrijtuigen, zoals handwagens
met hulpmotor (de zgn. „ijzeren
trekhond").
De derde mogelijkheid tot vrijstel
ling geldt een principiële groep: de
genen die uit overtuiging bezwaar
nebben tegen het sluiten van verzeke
ringen.
Het wetsontwerp legt, zoals bij de
Sociale wetten, een streng criterium
aan voor wie tot de groep van ge
moedsbezwaarden wil worden gere
kend. Wie wordt erkend, kan een be
wijs van vrijstelling voor de verze
keringsplicht krijgen, maar niet dan
na betaling van een jaarlijkse bij
drage in het waarborgfonds. Deze bij
drage zal lager liggen dan de verze
keringspremie voor de automobilist.
Dat betekent niet dat de vrijge
stelde nu zijn risico afgewenteld heeft
tip het waarborgfonds: hij blijft voor
eventuele schadevorderingen met zijn
gehele vermogen aansprakelijk. Pas
wanneer blijkt dat hij zijn slachtof
fer niet schadeloos zal kunnen stel
len, springt het waarborgfonds bij.
Van onze correspondent
ROERMOND De zuivelfabrieken tc
Maastricht. Roermond en Venlo hebben
plannen uitgewerkt om op grote schaal
koelkasten te gaan verhuren aan de
klanten. Zij hopen hiermee moeilijk
heden bij de personeelsvoorziening te
kunnen ondervangen, die zullen ontstaan
bij invoering van de vijfdaagse werk
week voor het personeel in de zuivel
industrie.
In samenwerking met de Provinciale
Limburgse Elektriciteitsmaatschappij wil
len de melkfabrieken tegen de huui>
prijs van ongeveer een gulden per week
de koelkasten beschikbaar stellen. De
melkslijters zullen dan niet meer iedere
dag de hele klantenkring behoeven te
bedienen.
De gezamenlijke melkfabrieken heb
ben inmiddels stappen gedaan om de
weeldebelasting op koelkasten die nu
achttien procent bedraagt, verlaagd te
krijgen. Zij vinden dat een koelkast,
vooral gezien uit het oogpunt van hy
giëne, geen weeldeartikel meer is.
ring een aantal gelijke bepalingen. In
het Nederlandse ontwerp is bovendien
een aantal artikelen opgenomen, aan
gepast aan de typisch Nederlandse
verhoudingen. De vrijstelling voor ge-
moedsoezwaarden is daarvan een
voorbeeld.
Rond drie pereent van het aantal
auto'« in ons land rijdt nog zonder
verzekering rond. Van de miljoen
bromfietsers hebben er naar schatting
ruim de helft geen verzekering. De
Nederlandse assuradeuren krijgen er
straks dus een flink aantal klanten bij,
maar dat betekent niet dat de ver
zekeringspremies naar beneden zul
len gaan.
Integendeel: in alle landen waar
een verplichte w.a.-verzekering is in
gevoerd, is een stijging van de pre
mie het gevolg geweest. De voorzit
ter van de Nederlandse vereniging
van automobielassuradeuren, mr. J.
C. van Laer. verwacht een dergelijke
stijging ook in Nederland.
Het wetsontwerp, aldus zijn com
mentaar, bevat een aantal risico ver
hogende factoren voor de verzekeraar.
In het algemeen zijn de minimumbe
dragen hogei gesteld dan veelal nu in
de w.a.-polissen opgenomen.
Dan zal het waarborgfonds gevoed
moeten worden uit de premie-inkom
sten van de assuradeuren al staat
nog niet vast in welke mate omdat
dat afhangt ir, hoeverre het waarborg
fonds uitkeringen zal moeten doen.
In de derde plaats kan de verze
keraar tegenover het slachtoffer geen
beroep meer doen op uitsluitingen zo
als rijden in dronkenschap of zonder
rijbewijs: hij moet de schade uitke
ren. We) kan hij proberen in die ge
vallen de uitkering te verhalen op de
verzekerde.
Concurrentie
Het is goed dat het wetsontwerp dit
verhaalsrecht uitdrukkelijk stelt, al
dus de heer Van Laer. Het zou im
mers de verkeersveiligheid niet ten goe
de komen wanneer een automobilist
zich ook verzekerd zou weten als hij
zonder rijbewijs of met te veel bor
reltjes op achter het stuur ging zit
ten.' Ik hoop en verwacht dan ook dat
in dergelijke gevallen de verzekerings
maatschappijen ten volle van hun ver
haalsrecht op de bestuurder gebruik
zullen maken, aldus mr. Van Laer.
Met welk percentage de verzeke
ringspremies omhoog zullen gaan,
valt thans in het geheel niet te voor
spellen. Het schadeverzekeringsbedrijf
in ons land kent volgens zijn eigen
zeggen een fikse concurrentie. Er
is geen uniform tarief, dat wordt aan
het beleid van iedere individuele as
suradeur overgelaten. In deze concur
rentie ligt een waarborg tegen tarief-
afspraken en ook tegen onredelij
ke premieverhogingen als straks het
ontwerp wet zal zijn.
Zo'n picknick heeft 'n sportieve charme -
voor jong en oud, voor iedereen. De mand
zit mudvol met heerlijkheden... en natüür-
lijk is Roxy van de partij 1 Roxy - de sigaret
die nérgens weg te denken is
Alleen Roxy heeft het uiterst dunne Elfin papier. Zo geniet u
meer van de beste tabakken uit Amerika.
Van onze correspondent
BERGEN OP ZOOM. Na een
rondrit door Nederland op gestolen
fietsen en bromfietsen is gisteren in
Bergen op Zoom de zeventienjarige A.
v. O. in handen van de politie gevallen.
Zijn kompaan H. R., -met wie hij vrij
dag uit een inrichting in Amersfoort
was ontsnapt, werd al eerder in Den
Helder aangehouden.
Het tweetal was na de ontvluchting
met een gestolen brommer naar Apel
doorn gereden. Daar gooiden de twee
het ding aan de kant omdat de benzine
op was. Zij stalen een fiets en reden
verder naar Deventer. Een bromfiets
„vonden" de knapen weer "in Deventer,
maar voor Zwolle was de brandstof
tank leeg.
De volgende etappe begon in Zwolle
met een bromfiets. In Leeuwarden
stond een tweede brommer „te wach
ten". Deze raakte op de Afsluitdijk
defect. In een schaftkeet bracht het
tweetal de nacht door en stal
meteen wat kleding en snuisterijen.
Den Helder was de volgende rust en
ravitailleringsplaats. In een kerk licht
ten de knapen nog een paar offerblok
ken.
R. liep tegen de lamp, Van O. wist
te ontkomen. Op een bromfiets trok
hij naar het zuiden, maar in Bergen op
Zoom kwam ook voor hem het einde.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. De zuiver conti
nentale opvatting, dat de zes landen
van de Europese gemeenschappen
(Frankrijk, West-Duitsland, Italië,
Nederland, België en Luxemburg)
de natuurlijke kern van het ver
enigde Europa vormen, is onjuist.
Deze opvatting is Nederland
vreemd en is in tegenspraak met
onze geschiedenis, traditie en be
langen. Dit schrijft de minister van
buitenlandse zaken, mr. J. M. A.
H. Luns, in het Franse tijdschrift
Revue politique et parlementaire.
Minister Luns verklaart in zijn arti
kel, getiteld Nederland en Europa,
voorts:
1. De Nederlandse regering is be
reid mee te werken aan de verster
king van de saamhorigheid van de
zes landen van de Europese economi
sche gemeenschap.
Samenwerking
2. Zij blijft echter vasthouden aan
de beginselen, die altijd de basis van
haar Europese politiek zijn geweest en
die gericht zijn op samenwerking tus
sen alle vrije Europese landen.
3. Nederland aanvaardt de supra
nationale samenwerking als nieuwe en
doelmatige vorm van samenwerking
tussen Europese staten. Het ziet de
bestaande gemeenschappen van de
zes de E.E.G., de E.G.K.S. en Eura
tom als een begin.
4. Nederland weigert echter belem
meringen op te richten op de weg voor
deelneming van andere Europese lan
den dan de zes van de gemeenschap
pen. Het acht natuurlijke solidariteit
ook geen rechtvaardiging voor uitslui
ting van Engeland, dat volgens minis
ter Luns moet deelnemen aan politieke
consultaties, die het kader van de zes
te buiten gaan.
5. Als bijeenkomsten van de rege
ringsleiders van de landen van de
E.E.G. nuttig worden geacht om het
werk van de ministers van buitenland
se zaken te steunen, zal de Neder
landse regering zich er niet tegen ver
zetten. Met nadruk moet er echter op
worden gewezen, dat de positie van
de eerste minister in Nederland niet
te vergelijken is met die van regerings
chef in bepaalde andere landen.
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG. De Tweede Kamer
heeft gisteren haar goedkeuring gegeven
aan het verlenen van een concessie voor
de tijd van 75 jaar aan een op te richten
onderneming voor het ontginnen van ert
sen en mineralen op Nieuw-Guinea.
De Nieuw-Guinearaad had er al zijn
instemming mee betuigd.
Van een onzer verslaggevers
AAN BOORD VAN HET
M.S. GROOTE BEER. „Het
is nu vijf minuten voor twaalf
in Zuid-Afrika. De toekomst
behoeft nog niet rood van
bloed en haat te zijn, maar het
is wel bijna te laat."
De Groote Beer is juist aan
de Sumatrakade in Amsterdam
aan banden gelegd en aan
boord heerst de zenuwachtige
stemming, die douanebezoek en
ontscheping met zich meebren
gen.
In hut 121 zijn dominee J. A.
Don en zijn vrouw juist gereed
gekomen met het pakken van de
laatste bagage. Hun drie kleine
kinderen worden zoet gehouden
met een sinaasappel. In de
rommelige rooksalon, vol met
mensen, die hun scheepsvriend-
schappen nog even vast proberen
te houden, vertelt ds. Don ons,
waarom hij Zuid-Afrika heeft
verlaten.
Aoht jaargeleden was hij er vol
enthousiasme heengereisd, drie maan
den later volgde zijn vrouw. Zij hadden
gehoopt echte inwoners van het land
te kunnen worden en een toekomst van
moeilijk maar dankbaar werk leek
weggelegd.
In Zuid-Afrika werden hun drie
kinderen geboren, maar toen de jong
ste baby kwam, was bij mevrouw en
ds. Don al de angstige twijfel opgeko
men of zij werkelijk hun leven in
Zuid-Afrika zouden kunnen volhouden.
Eerst heeft die gedachte in het ver
borgen geleefd, maar aan boord van de
Groote Beer kan ds. Don het kalm en
bedachtzaam onder woorden brengen:
„Na verloop van tijd wist ik heel
zeker, dat ik me niet kon verenigen met
de algemene gedachtengang inzake de
rassenverhoudingen".
Hij probeert zo duidelijk mogelijk te
zijn en zoekt soms aarzelend naar
woorden: „In Zuid-Afrika en in Neder
land wordt de problematiek dikwijls
onjuist en oneerlijk geïnterpreteerd.
Men ziet de zaak meestal in zwart
wit: Men zegt in Nederland, dat er
geen keuze is en dat in Zuid-Afrika
een volkomen gelijkheid moet heersen.
In Zuid-Afrika zegt men, dat alleen
het streng doorvoeren van de apart-
Voor gekentekende motorrijtuigen
(auto's, motorfietsen, scooters) be
staat een centrale registratie waar
van, bij de controle of de verplichte
w.a.-verzekering is gesloten, gebruik
kan worden gemaakt. Assuradeurs
worden verplicht het sluiten en be
ëindigen van verzekeringen aan de
ze centrale registratie door te geven.
De bestuurders van motorrijtuigen
zonder kenteken, (bromfietsen, land»
Advertentie
badhanddoek
OF NAAR KEUZE
heidspolitiek een toekomst kan bieden.
Ik moet zeggen dat van een gelijk
heid op dit ogenblik nog geen
sprake kan zijn. Ook al zou men wil
len, dan is dit technisch onmogelijk,
zoals het ook heel moeilijk zou zijn
om in Nederland alle milieus op slag
tot een algemene hartelijke omgang te
brengen."
De dominee is dus geen fanaticus en
dit heeft hij in de acht jaar dat hij in
Zuid-Afrika heeft gewerkt bewezen.
Hij heeft alleen gehoopt op een ontwik
keling, die de toekomst minder donker
zou maken dan de afgelopen jaren. In
deze verwachting is hij teleurgesteld.
Aan de heersende apartheid heelt hij
deel gehad, want technisch was dit
niet anders mogelijk. Zijn gemeente
in Johannesburg was een blanke ge
meente. „Op dit moment zou dat niet
anders gaan, daar het gevoelsleven en
de culturele achtergronden van de
naturellen zo veel van die der blanken
verschillen, dat er nu nog geen com
promis is te vinden, zelfs niet in de
kerk". Hij heeft echter wel contact
gehad met naturellen, hij heeft veel
gesproken met Bantoe-zendelingen en
daaruit heeft ds. Don de overtuiging
gekregen, dat er voor de toekomst mo
gelijkheden zijn, wanneer blanken en
naturellen van goede wil zouden zijn.
Ds. Don nam zijn definitieve besluit om
Zuid-Afrika te verlaten, toen in maart
de synode van Zuid-Afrika besloot uit
de Wereldraad van kerken te treden.
Er zijn toen op die vergadering harde
woorden gevallen en ds. Don kwam tot
de ontdekking, dat het voor hem on
mogelijk was geworden langer zijn
ambt in Zuid-Afrika uit te oefenen.
„Hoe ziet u de toekomst van Zuid-
Afrika?", vragen wij hem.
Hij maakt een gebaar van onmacht. „Ik
wil niet pessimistisch zijn. Als de ver
antwoordelijke leiders in Zuid-Afrika
snel tot inkeer komen, zie ik nog wel
een mogelijkheid om tot een goede
samenwerking te komen met de leiding
gevende figuren onder de Bantoes. Maar
het is wel de hoogste tijd. Als men
ds. J. A. Don
de kans nu niet grijpt, gaat hij wellicht
voor goed voorbij".
Hij vertelt verder, dat het nu nog
vrij moeilijk is om sociaal contact met
de naturellen te krijgen. We praten
over de obstakels die de intellectuelen
onder de Bantoes verhinderen om hun
verworven kennis en kunde produktief
te maken.
„Nee, inderdaad", zucht ds. Don, „een
Bantoe-ingenieur mag in een onder
neming van blanken zelfs geen hamer
vasthouden. Hij mag alleen maar het
koeliewerk doen".
„Wanneer men deze groep ontwik
kelde Bantoes de kans zou geven in
het door hen verworven milieu te
werken en als men hen via deze vol
waardige werkkring zou opnemen in
de blanke samenleving, zou dit toch
een grote stap op de weg naar vreed
zame integratie zijn", vragen we.
Ds. Don knikt: „Het zou in ieder ge
val een weg tot verzoening kunnen
zijn".
De scheepsomroep heeft al verschei
dene duistere bevelen en aanwijzingen
door de rooksalon gegalmd. Als me
vrouw Don om de hoek Komt kijken,
is dit een duidelijker wenk. Douane
ambtenaren lop'èn met beroepsgestreng
heid door de smalle gangetjes en over
al hurken mensen bij bergen bagage.
Het uur, dat aan de debarkatie vooraf
gaat, heeft op ieder schip iets weg van
een landverhuizing. Voor het gezin Don
is het een landverhuizing. Vijf mensen,
die meenden een nieuw vaderland te
krijgen, komen teleurgesteld in Neder
land aan.
Voor de drie kleine kindertjes, die in
Zuid-Afrika zijn geboren, is Neder
land een echt nieuw land.
Maar buiten, achter tralies van de
douaneloods, wachten een klein dozijn
familieleden van ds. Don, onder wie
zijn moeder, die vanmorgen om zes
uur al opgewonden in de kantine van
de Sumatrakade zat.
Ds. Don behoeft dus in Nederland
niet helemaal opnieuw te beginnen. Als
de douane met haar werk klaar is,
vertrekt hij naar Middelburg en hij
hoopt, dat hij spoedig in Nederland
zal worden beroepen om het werk,
dat hij in Zuid-Afrika niet volgens zijn
geweten kon uitoefenen, hier voort te
zetten.