Wetsontwerp slaat op alle motorrijtuigen W.A. - VERZEKERING WORDT VERPLICHT ja, graag: „ZES" VORMEN GÉÉN NATUURLIJKE KERN Dominee Don: het is bijna te laat voor Zuid-Afrika Radion Ruim half miljoen bromfietsers zijn nog niet verzekerd Minimumbedrag vastgesteld door minister Assuradeurs kenteken voor bromfietsen Mr. Luns over Verenigd Europa: Woensdag 17 mei 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Fag. 9 Bijzondere rechten VERHOGING VAN PREMIE MOGELIJK Eig' en risico Waarborgfonds Vrijstelling Gemoedsbezwaarden VIJFDAAGSE LEIDT TOT VERHUUR VAN KOELKASTEN MET ROXY BENT U BETER UIT! Nederland rond op gestolen (brom) fietsen Tweede Kamer akkoord met erts-concessie" Machteloze terugkeer omdat de apartheid zijn ambt ruïneerde Twijfel Controle OP VERZOEK VAN DUIZENDEN: NU OPNIEUW DE BIJ F 1.25 20 MERKJES 1 KUSSENSLOOP OF 2 FLEURIGE THEEDOEKEN Geen compromis Onmacht Advertentie Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Alle eigenaren van motorrijtuigen, waaronder ook de bromfiets wordt ver staan, zullen verplicht wowden een w(ettelijke) aansprakelijk heidsverzekering te sluiten. Het reeds lang in voorbereiding zijnde wetsontwerp hiertoe is thans bij de Tweede Kamer in gediend. De minimumbedragen waarvoor de verzekering moet gelden, zijn niet in de wet genoemd. Zij zullen bij Alge- mene maatregel van bestuur worden vastgesteld. In de toelichting deelt de minister van justitie mr. A. C. W. Beerman mee, dat hij voornemens is de verzekeringssommen te bepalen: a. voor bromfietsen en landbouw- tractoren op^ honderdduizend gulden; b. voor auto's en motorrijwielen op tweehonderdduizend gulden; C. voor vrachtauto's op 250.000 gulden. Het doel van het wetsontwerp is te bereiken dat slachtoffers van een ver keersongeluk, dat niet aan hun schuld ts te wijten, er onder alle omstandig heden op kunnen rekenen dat de hun toekomende schadevergoeding ook zal worden uitgekeerd. De w.a.-verze kering zal ook de schade moeten dek ken, toegebracht aan inzittenden van het motorrijtuig, hetgeen inhoudt dat daar in de toekomst ook bv. lifters onder gaan vallen. De slachtoffers van een verkeers ongeluk krijgen volgens het ontwerp bijzondere rechten: zij kunnen niet al leen de bestuurder voor hun schade aanspreken, maar ook rechtstreeks de assuradeur. Wanneer de schuld van de verzekerde vast staat is de assura deur verplicht de schade te vergoeden natuurlijk binnen het verzekerde bedrag waarbij hij geen beroep mag doen op uitsluitingen in de po lis, zoals die thans veelal gelden: dronkenschap van de bestuurder, rij den zonder rijbewijs, uitlenen van auto's aan minderjarigen e.d. Ook in deze gevallen zal de assuradeur moe ten betalen, maar hij heeft wel het recht het bedrag op de verzekerde te verhalen. bouwtractorenl zullen steeds een be wijs van de verzekering bij zich moe ten hebben. Niet nakomen van de verzekerings plicht kan worden bestraft met hech tenis en boete. Bovendien kan de rechter ontzegging van de rijbevoegd heid voor een bepaalde tijd opleggen (dat kan ook bij bromfietsers) en de overtreders verplichten een bedrag tot maximaal drieduizend gulden te storten in het waarborgfonds. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. In West-Europa is Nederland een van de laatste landen waar een w.a.-verzekering voor motorrijtuigen verplicht wordt. Het tot stand komen van het wets ontwerp heeft lang geduurd: Van 1937 al, toer een staatscommissie opdracht kreeg een ontwerp voor te bereiden. Na de oorlog is in het verband van Benelux in het kader van de een making van het recht naar een regeling gezocht. Het thans ingedien de ontwerp berust dan ook op een Beneluxverdrag van 1955 (dat overi gens later .is aangevuld en waarin binnenkort nog wijzigingen komen). Voor de drie landen van Benelux gelden in de verplichte w.a.-verzeke- Het ^wetsontwerp voorziet in de mo gelijkheid in de polis een ..eigen ri- sieo" op te nemen van vijftig gulden per schadegeval. Deze bepaling komt tegemoet aan de wensen van verze keraars, die in het bijzonder voor dergelijke kleine schaden een toe vloed van werk, uitkeringen en over eenkomstige premieverhoging vrees den. Bovendien bevordert een eigen risico de voorzichtigheid van de be stuurder en dus de verkeersveiligheid. Slechts bij ongelukken, waarbij blijkt dat de bestuurder het motorrij tuig heeft gestolen, is de verzeke ringsmaatschappij ontslagen van haar verplichtingen. Er zijn nog andere gevallen denk baar, waarin het slachtoffer geen mogelijkheid heeft zijn schade te ver halen. Deze kunnen zich voordoen wanneer de bestuurder van een mo torrijtuig na een ongeluk doorrijdt en niet meer is te achterhalen, of wan neer de verzekeringsmaatschappij haar verplichtingen niet kan nakomen en failliet gaat. Het sluitstuk van het wetsontwerp is daarom de instelling van een waar borgfonds. Dit fonds krijgt de status van een overheidsorgaan, maar het ontvangt zijn financiën c'oor bijdra gen uit de verzekeringspremies. In dien een slachtoffer geen mogelijk heid heeft zijn schade te verhalen op de aansprakelijke persoon of assura deur, zal dit fonds die schade uit keren. Van onze Haagse redactie DEN HAAG. Het wetsont werp op Je verplichte w.a.-ver zekering schrijft voor dat be stuurders van niet gekentekende motorrijtuigen (in hoofdzaak de grote groep bromfietsers) steeds een verzekeringsbewijs bij zich moeten dragen. Als dit een pa pieren bewijs, bijvoorbeeld een kwitantie zou zijn, dan komt daar in de praktijk vermoede lijk niet veel van terecht. Bromfietsen worden vaak door verschillende leden van het gezin gebruikt en of elk van hen dan steeds netjes het verzekeringsbe wijs bij zich zal steken, lijkt niet waarschijnlijk. In Duitsland, waar ditzelfde vraagstuk aan de orde is geweest, hebben assuradeurs een oplossing gevonden door aan verzekerde bromfietsen een soort kenteken te verschaffen. Op de bromfiets be vestigd is dit een zichtbaar teken dat de verplichte w.a.-verzekering is gesloten. Nieuwe klanten De Duitse plaatjes hebben een aantal codeletters en een num mer, waaruit afgelezen kan wor den bij welke maatschappij de eigenaar is verzekerd. Ieder jaar vernieuwen de verzekeraars het plaatje en krijgt het een ar.dere kleur. In Duitsland is dit eenvou dig, omdat het verzekeringsjaar voor alle brommers tegelijk be gint op 1 maart en afloopt op 28 februari. De Nederlandse verzekerings maatschappijen menen in dit sys teem de beste oplossing te zien voor het vraagstuk en zij onder zoeken hoe het ook ir. ons land kan worden toegepast. In Neder land zijn op het ogenblik naar schatting een miljoen bromfietsen, waarvan meer dan de helft niet is verzekerd. Als het wetsontwerp wordt aanvaard, krijgen de ver zekeringsmaatschappijen dus een enorme toevloed pan nieuwe klan ten. Het wetsontwerp kent drie uitzon deringen op de verzekeringsplicht. In de eerste plaats geldt een vrijstelling voor de staat. Wegens zijn vele be zittingen en spreiding van risico's pleegt de staat geen verzekeringen af te sluiten. Dat brengt voor even tuele slachtoffers van „dienstauto's" geen slechtere positie mee, aldus de toelichting van minister Beerman: geen verzekeringsmaatschappij is draagkrachtiger dan de staat. In de tweede plaats kan bij Alge mene maatregel van bestuur vrijstel ling worden gegeven aan ongevaarlij ke motorrijtuigen, zoals handwagens met hulpmotor (de zgn. „ijzeren trekhond"). De derde mogelijkheid tot vrijstel ling geldt een principiële groep: de genen die uit overtuiging bezwaar nebben tegen het sluiten van verzeke ringen. Het wetsontwerp legt, zoals bij de Sociale wetten, een streng criterium aan voor wie tot de groep van ge moedsbezwaarden wil worden gere kend. Wie wordt erkend, kan een be wijs van vrijstelling voor de verze keringsplicht krijgen, maar niet dan na betaling van een jaarlijkse bij drage in het waarborgfonds. Deze bij drage zal lager liggen dan de verze keringspremie voor de automobilist. Dat betekent niet dat de vrijge stelde nu zijn risico afgewenteld heeft tip het waarborgfonds: hij blijft voor eventuele schadevorderingen met zijn gehele vermogen aansprakelijk. Pas wanneer blijkt dat hij zijn slachtof fer niet schadeloos zal kunnen stel len, springt het waarborgfonds bij. Van onze correspondent ROERMOND De zuivelfabrieken tc Maastricht. Roermond en Venlo hebben plannen uitgewerkt om op grote schaal koelkasten te gaan verhuren aan de klanten. Zij hopen hiermee moeilijk heden bij de personeelsvoorziening te kunnen ondervangen, die zullen ontstaan bij invoering van de vijfdaagse werk week voor het personeel in de zuivel industrie. In samenwerking met de Provinciale Limburgse Elektriciteitsmaatschappij wil len de melkfabrieken tegen de huui> prijs van ongeveer een gulden per week de koelkasten beschikbaar stellen. De melkslijters zullen dan niet meer iedere dag de hele klantenkring behoeven te bedienen. De gezamenlijke melkfabrieken heb ben inmiddels stappen gedaan om de weeldebelasting op koelkasten die nu achttien procent bedraagt, verlaagd te krijgen. Zij vinden dat een koelkast, vooral gezien uit het oogpunt van hy giëne, geen weeldeartikel meer is. ring een aantal gelijke bepalingen. In het Nederlandse ontwerp is bovendien een aantal artikelen opgenomen, aan gepast aan de typisch Nederlandse verhoudingen. De vrijstelling voor ge- moedsoezwaarden is daarvan een voorbeeld. Rond drie pereent van het aantal auto'« in ons land rijdt nog zonder verzekering rond. Van de miljoen bromfietsers hebben er naar schatting ruim de helft geen verzekering. De Nederlandse assuradeuren krijgen er straks dus een flink aantal klanten bij, maar dat betekent niet dat de ver zekeringspremies naar beneden zul len gaan. Integendeel: in alle landen waar een verplichte w.a.-verzekering is in gevoerd, is een stijging van de pre mie het gevolg geweest. De voorzit ter van de Nederlandse vereniging van automobielassuradeuren, mr. J. C. van Laer. verwacht een dergelijke stijging ook in Nederland. Het wetsontwerp, aldus zijn com mentaar, bevat een aantal risico ver hogende factoren voor de verzekeraar. In het algemeen zijn de minimumbe dragen hogei gesteld dan veelal nu in de w.a.-polissen opgenomen. Dan zal het waarborgfonds gevoed moeten worden uit de premie-inkom sten van de assuradeuren al staat nog niet vast in welke mate omdat dat afhangt ir, hoeverre het waarborg fonds uitkeringen zal moeten doen. In de derde plaats kan de verze keraar tegenover het slachtoffer geen beroep meer doen op uitsluitingen zo als rijden in dronkenschap of zonder rijbewijs: hij moet de schade uitke ren. We) kan hij proberen in die ge vallen de uitkering te verhalen op de verzekerde. Concurrentie Het is goed dat het wetsontwerp dit verhaalsrecht uitdrukkelijk stelt, al dus de heer Van Laer. Het zou im mers de verkeersveiligheid niet ten goe de komen wanneer een automobilist zich ook verzekerd zou weten als hij zonder rijbewijs of met te veel bor reltjes op achter het stuur ging zit ten.' Ik hoop en verwacht dan ook dat in dergelijke gevallen de verzekerings maatschappijen ten volle van hun ver haalsrecht op de bestuurder gebruik zullen maken, aldus mr. Van Laer. Met welk percentage de verzeke ringspremies omhoog zullen gaan, valt thans in het geheel niet te voor spellen. Het schadeverzekeringsbedrijf in ons land kent volgens zijn eigen zeggen een fikse concurrentie. Er is geen uniform tarief, dat wordt aan het beleid van iedere individuele as suradeur overgelaten. In deze concur rentie ligt een waarborg tegen tarief- afspraken en ook tegen onredelij ke premieverhogingen als straks het ontwerp wet zal zijn. Zo'n picknick heeft 'n sportieve charme - voor jong en oud, voor iedereen. De mand zit mudvol met heerlijkheden... en natüür- lijk is Roxy van de partij 1 Roxy - de sigaret die nérgens weg te denken is Alleen Roxy heeft het uiterst dunne Elfin papier. Zo geniet u meer van de beste tabakken uit Amerika. Van onze correspondent BERGEN OP ZOOM. Na een rondrit door Nederland op gestolen fietsen en bromfietsen is gisteren in Bergen op Zoom de zeventienjarige A. v. O. in handen van de politie gevallen. Zijn kompaan H. R., -met wie hij vrij dag uit een inrichting in Amersfoort was ontsnapt, werd al eerder in Den Helder aangehouden. Het tweetal was na de ontvluchting met een gestolen brommer naar Apel doorn gereden. Daar gooiden de twee het ding aan de kant omdat de benzine op was. Zij stalen een fiets en reden verder naar Deventer. Een bromfiets „vonden" de knapen weer "in Deventer, maar voor Zwolle was de brandstof tank leeg. De volgende etappe begon in Zwolle met een bromfiets. In Leeuwarden stond een tweede brommer „te wach ten". Deze raakte op de Afsluitdijk defect. In een schaftkeet bracht het tweetal de nacht door en stal meteen wat kleding en snuisterijen. Den Helder was de volgende rust en ravitailleringsplaats. In een kerk licht ten de knapen nog een paar offerblok ken. R. liep tegen de lamp, Van O. wist te ontkomen. Op een bromfiets trok hij naar het zuiden, maar in Bergen op Zoom kwam ook voor hem het einde. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. De zuiver conti nentale opvatting, dat de zes landen van de Europese gemeenschappen (Frankrijk, West-Duitsland, Italië, Nederland, België en Luxemburg) de natuurlijke kern van het ver enigde Europa vormen, is onjuist. Deze opvatting is Nederland vreemd en is in tegenspraak met onze geschiedenis, traditie en be langen. Dit schrijft de minister van buitenlandse zaken, mr. J. M. A. H. Luns, in het Franse tijdschrift Revue politique et parlementaire. Minister Luns verklaart in zijn arti kel, getiteld Nederland en Europa, voorts: 1. De Nederlandse regering is be reid mee te werken aan de verster king van de saamhorigheid van de zes landen van de Europese economi sche gemeenschap. Samenwerking 2. Zij blijft echter vasthouden aan de beginselen, die altijd de basis van haar Europese politiek zijn geweest en die gericht zijn op samenwerking tus sen alle vrije Europese landen. 3. Nederland aanvaardt de supra nationale samenwerking als nieuwe en doelmatige vorm van samenwerking tussen Europese staten. Het ziet de bestaande gemeenschappen van de zes de E.E.G., de E.G.K.S. en Eura tom als een begin. 4. Nederland weigert echter belem meringen op te richten op de weg voor deelneming van andere Europese lan den dan de zes van de gemeenschap pen. Het acht natuurlijke solidariteit ook geen rechtvaardiging voor uitslui ting van Engeland, dat volgens minis ter Luns moet deelnemen aan politieke consultaties, die het kader van de zes te buiten gaan. 5. Als bijeenkomsten van de rege ringsleiders van de landen van de E.E.G. nuttig worden geacht om het werk van de ministers van buitenland se zaken te steunen, zal de Neder landse regering zich er niet tegen ver zetten. Met nadruk moet er echter op worden gewezen, dat de positie van de eerste minister in Nederland niet te vergelijken is met die van regerings chef in bepaalde andere landen. Van onze parlementaire redactie DEN HAAG. De Tweede Kamer heeft gisteren haar goedkeuring gegeven aan het verlenen van een concessie voor de tijd van 75 jaar aan een op te richten onderneming voor het ontginnen van ert sen en mineralen op Nieuw-Guinea. De Nieuw-Guinearaad had er al zijn instemming mee betuigd. Van een onzer verslaggevers AAN BOORD VAN HET M.S. GROOTE BEER. „Het is nu vijf minuten voor twaalf in Zuid-Afrika. De toekomst behoeft nog niet rood van bloed en haat te zijn, maar het is wel bijna te laat." De Groote Beer is juist aan de Sumatrakade in Amsterdam aan banden gelegd en aan boord heerst de zenuwachtige stemming, die douanebezoek en ontscheping met zich meebren gen. In hut 121 zijn dominee J. A. Don en zijn vrouw juist gereed gekomen met het pakken van de laatste bagage. Hun drie kleine kinderen worden zoet gehouden met een sinaasappel. In de rommelige rooksalon, vol met mensen, die hun scheepsvriend- schappen nog even vast proberen te houden, vertelt ds. Don ons, waarom hij Zuid-Afrika heeft verlaten. Aoht jaargeleden was hij er vol enthousiasme heengereisd, drie maan den later volgde zijn vrouw. Zij hadden gehoopt echte inwoners van het land te kunnen worden en een toekomst van moeilijk maar dankbaar werk leek weggelegd. In Zuid-Afrika werden hun drie kinderen geboren, maar toen de jong ste baby kwam, was bij mevrouw en ds. Don al de angstige twijfel opgeko men of zij werkelijk hun leven in Zuid-Afrika zouden kunnen volhouden. Eerst heeft die gedachte in het ver borgen geleefd, maar aan boord van de Groote Beer kan ds. Don het kalm en bedachtzaam onder woorden brengen: „Na verloop van tijd wist ik heel zeker, dat ik me niet kon verenigen met de algemene gedachtengang inzake de rassenverhoudingen". Hij probeert zo duidelijk mogelijk te zijn en zoekt soms aarzelend naar woorden: „In Zuid-Afrika en in Neder land wordt de problematiek dikwijls onjuist en oneerlijk geïnterpreteerd. Men ziet de zaak meestal in zwart wit: Men zegt in Nederland, dat er geen keuze is en dat in Zuid-Afrika een volkomen gelijkheid moet heersen. In Zuid-Afrika zegt men, dat alleen het streng doorvoeren van de apart- Voor gekentekende motorrijtuigen (auto's, motorfietsen, scooters) be staat een centrale registratie waar van, bij de controle of de verplichte w.a.-verzekering is gesloten, gebruik kan worden gemaakt. Assuradeurs worden verplicht het sluiten en be ëindigen van verzekeringen aan de ze centrale registratie door te geven. De bestuurders van motorrijtuigen zonder kenteken, (bromfietsen, land» Advertentie badhanddoek OF NAAR KEUZE heidspolitiek een toekomst kan bieden. Ik moet zeggen dat van een gelijk heid op dit ogenblik nog geen sprake kan zijn. Ook al zou men wil len, dan is dit technisch onmogelijk, zoals het ook heel moeilijk zou zijn om in Nederland alle milieus op slag tot een algemene hartelijke omgang te brengen." De dominee is dus geen fanaticus en dit heeft hij in de acht jaar dat hij in Zuid-Afrika heeft gewerkt bewezen. Hij heeft alleen gehoopt op een ontwik keling, die de toekomst minder donker zou maken dan de afgelopen jaren. In deze verwachting is hij teleurgesteld. Aan de heersende apartheid heelt hij deel gehad, want technisch was dit niet anders mogelijk. Zijn gemeente in Johannesburg was een blanke ge meente. „Op dit moment zou dat niet anders gaan, daar het gevoelsleven en de culturele achtergronden van de naturellen zo veel van die der blanken verschillen, dat er nu nog geen com promis is te vinden, zelfs niet in de kerk". Hij heeft echter wel contact gehad met naturellen, hij heeft veel gesproken met Bantoe-zendelingen en daaruit heeft ds. Don de overtuiging gekregen, dat er voor de toekomst mo gelijkheden zijn, wanneer blanken en naturellen van goede wil zouden zijn. Ds. Don nam zijn definitieve besluit om Zuid-Afrika te verlaten, toen in maart de synode van Zuid-Afrika besloot uit de Wereldraad van kerken te treden. Er zijn toen op die vergadering harde woorden gevallen en ds. Don kwam tot de ontdekking, dat het voor hem on mogelijk was geworden langer zijn ambt in Zuid-Afrika uit te oefenen. „Hoe ziet u de toekomst van Zuid- Afrika?", vragen wij hem. Hij maakt een gebaar van onmacht. „Ik wil niet pessimistisch zijn. Als de ver antwoordelijke leiders in Zuid-Afrika snel tot inkeer komen, zie ik nog wel een mogelijkheid om tot een goede samenwerking te komen met de leiding gevende figuren onder de Bantoes. Maar het is wel de hoogste tijd. Als men ds. J. A. Don de kans nu niet grijpt, gaat hij wellicht voor goed voorbij". Hij vertelt verder, dat het nu nog vrij moeilijk is om sociaal contact met de naturellen te krijgen. We praten over de obstakels die de intellectuelen onder de Bantoes verhinderen om hun verworven kennis en kunde produktief te maken. „Nee, inderdaad", zucht ds. Don, „een Bantoe-ingenieur mag in een onder neming van blanken zelfs geen hamer vasthouden. Hij mag alleen maar het koeliewerk doen". „Wanneer men deze groep ontwik kelde Bantoes de kans zou geven in het door hen verworven milieu te werken en als men hen via deze vol waardige werkkring zou opnemen in de blanke samenleving, zou dit toch een grote stap op de weg naar vreed zame integratie zijn", vragen we. Ds. Don knikt: „Het zou in ieder ge val een weg tot verzoening kunnen zijn". De scheepsomroep heeft al verschei dene duistere bevelen en aanwijzingen door de rooksalon gegalmd. Als me vrouw Don om de hoek Komt kijken, is dit een duidelijker wenk. Douane ambtenaren lop'èn met beroepsgestreng heid door de smalle gangetjes en over al hurken mensen bij bergen bagage. Het uur, dat aan de debarkatie vooraf gaat, heeft op ieder schip iets weg van een landverhuizing. Voor het gezin Don is het een landverhuizing. Vijf mensen, die meenden een nieuw vaderland te krijgen, komen teleurgesteld in Neder land aan. Voor de drie kleine kindertjes, die in Zuid-Afrika zijn geboren, is Neder land een echt nieuw land. Maar buiten, achter tralies van de douaneloods, wachten een klein dozijn familieleden van ds. Don, onder wie zijn moeder, die vanmorgen om zes uur al opgewonden in de kantine van de Sumatrakade zat. Ds. Don behoeft dus in Nederland niet helemaal opnieuw te beginnen. Als de douane met haar werk klaar is, vertrekt hij naar Middelburg en hij hoopt, dat hij spoedig in Nederland zal worden beroepen om het werk, dat hij in Zuid-Afrika niet volgens zijn geweten kon uitoefenen, hier voort te zetten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9