Beroepsvervoerders meer samenwerking moeten zoeken AANBEVELINGEN RAKONA M AANBEVELINGEN NA ONDERZOEK VAN E.T.I. btiëL: se Schooljeugd LTS smakte in Vlissingen Ovwhmni Herman hammers: virtuoos op penseel en muziekinstrument Situatie niet rooskleurig Boerenleenbank „Wissenkerke" vierde 40-jarig jubileum SCHILDER VAN BEVELANDSE DORPEN Zeeuwsch Dagblad Pag. 3 Goed initiatief Infrastructuur INTERNATIONAAL Belangrijk initiatief Kamer van Koophandel In enxe etalages „ARTIFORT" bankstellen, die door vormgeving en kwaliteit Uw interieur verrijken Dijkarbeider kreeg klap lierslinger tegen het hoofd Werktijdverkorting bij de N.V. Vitrite Auto met tractoren belandde in sloot Kamer uitgebrand te Oud-Vossemeer „Uit het volk" en Jeugdraad nader tot elkaar Ere-medalje in brons voor buschauffeur Slechte stand in polder Schouwen Ruimtevaart en Hemelvaart SECTORSGEWIJZE ANALYSES Muziekles op vier instrumenten Etsen In de nacht Visloiinair Zaterdag 6 mei 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Protestants-Christelijk TQE Kamer van Koophandel en Fa brieken voor de Zeeuwse eilan den geeft blijk van een voor de eco nomische ontwikkeling van Zeeland zeer gunstige activiteit. Het is de taak van de Kamer tal van werkzaamheden te verrichten, die min of meer rou tinezaken zijn en bovendien heeft de Kamer veel werk te doen dat op het administratieve vlak ligt. De Kamer van Koophandel voor de Zeeuwse eilanden verricht dit werk, dat steeds omvangrijker wordt, ook en het is geen geheim meer dat de administra tie van deze Kamer meermalen ten voorbeeld is gesteld aan andere ka mers in ons land. Het is echter buitengewoon verheu gend dat de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwse eilanden beseft dat juist in deze tijd, waarin Zeeland een nieuwe economische ontwikkeling te gemoet kan gaan, belangrijke initia tieven door het bedrijfsleven, waarvan de Kamer als een der meest belang rijke representanten mag optreden, moeten worden ontwikkeld. Gisteren heeft het bestuur der Ka mer een belangwekkend rapport over het beroepsgoederenvervoer over de weg in Zeeland aangeboden. Dit rap port is in opdracht van de Kamer sa mengesteld door het Economisch Tech. nologisch Instituut voor Zeeland. De mensen van het beroepsgoederenver voer hebben hun medewerking ver leend aan het onderzoek en de verte genwoordigers van de organisaties op het gebied van dit vervoer verklaar den gisteren dat het rapport voor de leden van hun organisaties van grote betekenis is, zowel met het oog op de bedrijfsvoering als met betrekking tot de relaties, die men met diverse sec toren van de overheid heeft. Het rapport is buitengewoon inte ressant en er worden zeer behartens- waardige suggesties in gegeven. De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor de Zeeuwse eilanden staat er voor bekend, niet met „losse flodders" te schieten. Het lag dan ook geheel in de lijn der verwachtingen dat, toen de Kamer opmerkingen be reikten over de ongunstige positie, waarin het beroepsgoederenvervoer in Zeeland verkeert, men óf niets zou zeggen óf een gedegen en wetenschap pelijk verantwoord antwoord zou ge ven. De Kamer heeft het laatste ge kozen en het gisteren openbaar ge maakte rapport is er het resultaat van, De Kamer heeft bovendien aan het E.T.I. opdracht gegeven een rapport samen te stellen omtrent de bouw nijverheid in ons gewest. Wij juichen die initiatieven van harte toe en het is jammer dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-VIaanderen deze acti viteiten niet ondersteunt. GOES. De huidige situatie bij het beroepsgoederenvervoer over de weg is niet rooskleurig. Door allerlei oorzaken is er over het gehele jaar genomen een eapaciteitsoverschot, dat tesamen met de instelling en de kwaliteit van de ondernemers tot ongunstige bedrijfsuitkorn- sten leidt. Talrijke beroepsgoederenvervoerders voelen zich nog te weinig ondernemer en alleen vrachtrijder. Bij het grensoverschrijdend vervoer gaat het beter. De vooruitzich ten voor de toekomst zijn niet ongunstig. Er mag een flinke toene ming van de behoefte aan goederenvervoer over de weg worden ver wacht. Dit vereist van de vervoerders en van anderen een juiste reactie. De verbindingen zullen door het delta plan een aanzienlijke verbetering onder gaan. Hierdoor zal een kostendaling op treden, die echter zeker niet geheel naar de vervoerders zal toevloeien. De uit voering der werken (ook bijvoorbeeld in Zuid-Sloe en langs het kanaal Terneu- zen-Gent) zal tijdelijk een extra vraag met zich brengen. De ongunstige zijde van het deltaplan vormt, ook voor de vervoerders, een vermindering, gedeeltelijk wellicht eli minering van de visserijproduktie. Ove- Dit wordt opgemerkt in een rapport, dat het Economisch Technologisch In stituut voor Zeeland in opdracht van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeurse eilanden heeft opge steld over het beroepsgoederenvervoer over de weg in Zeeland. De aandacht van het dagelijks bestuur van de Kamer van Koophandel wend enige tijd geleden door het lid der Ka mer, de heer J. H. Roose uit Goes, ge vraagd voor de z.i. onbevredigende tuatie, waarin de beroepsgoederenver- voersbedrijven in Zeeland van lieverle de zijn komen te verkeren. Na een stun, mier onderzoek kwam het bestuur tot de conclusie dat slechts een op weten schappelijke basis gefundeerd onderzoek het juiste licht zou kunnen werpen op de problemen, waarmede het beroeps goederenvervoer over de weg in ons gewest te kampen heeft. Daarom ver strekte de Kamer aan het E.T.I. op dracht tot het instellen van een onder zoek en het uitbrengen van een rapport. De onderzoekingen werden verricht door de sociaal-econoom van het E.T.I., dr. C. de Gal an, die ook het rapport, in overleg met een door de Kamer benoemde commissie, bestaande uit ver tegenwoordigers van de vervoerdexsor- ganisatie, samenstelde. In het rapport wordt opgemerkt dat de laatste jaren een toenemend aandeel van het wegvervoer in het totale ver voer valt te constateren. Terwijl het vervoer per binnenschip slechts in ge ringe mate toeneemt en dat per trein zelfs iets daalt, stijgt het vervoer per vrachauto sterk. Indien deze tendentie, zoals verwacht mag werden, zich voort zet. zou de toeneming van het vervoer grotendeels voor rekening van het weg vervoer komen. In Zeeland geldt dat nog in sterkere mate door de verbete ring van de wegverbindingen en een afneming van het aandeel der massa goederen in de totale produktie. Op grond van deze factoren kan, al dus het rapport, worden geschat dat de vervoersbehoefte in Zeeland voor bet wegvervoer tn tien jaar met 35 tot 55 ;>rocent en in twintig jaar met 80 tot ::20 procent zal stijgen. Dit geldt ook voor het beroepsgoederenvervoer over de weg. Impliciet ligt aan deze prognose ten grondslag, dat het beroepsvervoer qua outillage en wat betreft de verbin- de rijksbegroting zijn forse be- j dingPn stait is deze behoeftestijgtag op te vangen» Op dragen, geplaatst voor de ver- betering van de infrastructuur. De maatschappelijke ontwikkeling beslaat namelijk niet alleen het terrein van de werkgelegenheid. Direct daaraan gekoppeld zijn de voorzieningen op sociaal, medisch en cultureel gebied. Om over sportaccommodatie nog maar niet te spreken. En zit daar nu schot in? Wij zijn van mening dat al deze voorzieningen getroffen moeten wor den vóór de eigenlijke economische ontwikkeling komt. Onze provincie moet leefbaar gemaakt worden. Wij hebben gehoord dat meer dan een jaar geleden door het Provinciaal Bestuur een advies is overgenomen om gelden beschikbaar te stellen voor het met ingang van 1 januari j.l. ge s.tarte Medisch Opvoedkundig Bu reau. Zeeland was de enige provin cie, die een dergelijk bureau nog niet had. Een indrukwekkend aantal kin deren is aangemeld en het bureau draait al op volle toeren. Maar helaas zonder steun uit de daarvoor beschik bare middelen. De interdepartemen tale commissie alweer een commis sie! zit al enige maanden over deze zaak te broeden, maar een beslissing wordt niet genomen. Onnodige moeilijkheden ontstaan wegens het uitblijven van de geplan de financieringsmiddelen. Gelden zouden beschikbaar worden gesteld voor een schouwburg in Zee land. Naar wij menen uit de begro ting 1960. Maar het ziet er niet naar uit dat in 1961 gebouwd zal worden. Wij vragen ons wel eens af of er ooit gebouwd zal worden! Er moet meer gebeuren dan com missies instellen en adviezen ver strekken, wil Zeeland de taak vervul len die deze provincie is toebedacht. Wij hopen dat het bezoek, dat mi nister Klompé deze week aan Zeeland heeft gebracht, er toe zal bijdragen dat er daden zullen volgen wat be treft de verbetering van het sociaal- culturele klimaat in deze provincie. Advertentie „Donsk Stil", middelburg-goe» gratis advies van onze binnenhuisarchitecten franco levering doe» heel neder land BROTNISSE. De heer J. Post uit Urk kreeg bij werkzaamheden bij de N.V. Dijkbouw (Delta-werken Bruinisse) een klap van de slinger van een lier te gen het hoofd. Hij moest nadat dokter Van Leeuwen eerste hulp had verleend met een hersenschudding naar het Roode-Kruisziekenhuis te Zierikzee wor den vervoerd. KAMPERLAND. De coöperatieve boerenleenbank „Wissenkerke" geves tigd te Kamperland heeft in hotel „Kamperduin" het 40-jarig jubileum ge vierd. In de middaguren werd een bij eenkomst belegd voor de genodigden, waarna in de avonduren een receptie werd gehouden voor de leden, rekening- couranthouders en de spaarders. De voorzitter van de boerenleenbank kon in de middagbijeenkomst een groot aantal genodigden verwelkomen. Een speciaal begroetingswoord kreeg de heer J. Leendertse te Kamperland, een der oprichters van de bank. De heer De Jonge gaf in zijn ope- ningsrede een overzicht van de geschie denis van de bank. De bank werd op gericht in 1921, in welk jaar men een omzet bereikte van ongeveer 135.000 gulden. Een gestage groei volgde na het beginjaar, vooral na het jaar 1945. In 1960 werd een omzet bereikt van ruim 23 miljoen gulden. Tijdens deze bijeenkomst werden ge lukwensen uitgesproken door de heer H. Oudkerk, uit Goes, inspecteur van de centrale bank, door de heer R. J. Scheele, wethouder van de gemeente Wissenkerke. drs. J. J. Dijkgraaf, na mens het Landbouw Coöperatie Cen trum en door de heer P. J. Bom te Colijnsplaat, namens de diverse zustcr- banken. Des avonds werd nog een receptie ge geven voor de leden, de rekeningcou- ranthouders en de spaarders. Deze re ceptie werd zeer druk bezocht. De ju bilerende bank ontving vele bloemstuk ken. rigens mag op gronid van de ontwikke ling in het verleden juist voor bet in ternationale vörvoer een sterke toene ming worden verwacht. De vrijmaking van het intereuropese handelsverkeer en het opheffen van de vervoerbelem- merende maatregelen zal voor het Ne, derlandse en het Zeeuwse grensover schrijdend beroepsgoederenvervoer over de weg een sterke stimulans inhouden. Een toeneming van 80 tot 120 procent in tien en van 200 tot 250 procent in twintig jaar kan worden verwacht. Op grond van het aandeel van het binnenlandse en het internationale ver voer in het Zeeuwse totaal kan, reke ning houdend met bovenstaande cijfers, volgens hetr apporte en toenemende ver voersbehoefte voor het Zeeuwse be roepsgoederenvervoer over de weg wor den berekend van veertig tot zestig pro cent in tien jaar en van honderd tot hondendveertig procent in twintig jaar. De eerste jaren zal de toeneming rela tief nog gering zijn. Gezien de huidige Verhoudingen bij het binnenlands ver voer is hiervoor geen evenredige uit breiding van het laadvermogen nodig, mede in verband met de snellere ver bindingen, In het rapport wordt o.a. opgemerkt dat zeventig procent van de bedrijven drie of minder wagens heeft. In Mid den-Zeeland is het totale laadvermo gen relatief gering, maar in Noord- Zeeland is de gemiddelde bedrijfs- grootte relatief omvangrijk. Aan het rapport zijn de volgende aan bevelingen toegevoegd: a. De vervoerders dienen zich beter te bekwamen voor hun onder de huidige omstandigheden gecompliceerde beroep. Zij zulle® vooral ook met het oog op de toekomst meer dan op het ogenblik on dernemers in plaats van chauffeurs moe ten worden. In het bijzonder is een juis te bedrijfscalculatie vereist. Er moet voor en bij de opvolgers meer belang stelling komen voor het volgen van vak onderwijs. b. In de vervoersbedrijfstak moet meer samenwerking ontstaan, zowel in de vorm van coördinatie van het ver voersaanbod als in het opzicht van ef ficiëntere organisatie van de vervoers markt. Bijvoorbeeld kan de oprichting van bodecentra, speciaal te Goes, wor den aanbevolen. De huidige concurren tieverhoudingen ondermijnen de ver voersmarkt en leiden tot een slecht ge organiseerd aanbod, dus geringe vraag. De bestaande coöperaties geven een goed voorbeeld en zijn voor uitbreiding vatbaar. c. Door het volgen van de vervoers markt en van de technische mogelijk heden zullen de vervoerders zich een juiste outillage moeten verschaffen, ten einde het vervoersaanbod op de juiste wijze aan te passen aan de toenemende behoefte. Waarschijnlijk zal het laadver mogen per auto moeten toenemen. d. Goede wegen vormen voor het be roepswegtransport een essentiële voor waarde. In Zeeland bestaat vooral be hoefte aan goede noord-zuidverbindin- gen. Naast een volgens tijdschema te vol tooien van de Deltaverbindingen met aansluitende wegen is een realisering van een „middenweg" urgent, zo moge lijk als vaste verbinding, desnoods met goed geoutilleerde, frequente veerdien sten. Voor het wegtransport brengt een goede noord-zuid verbinding zeker een toeneming van de (internationale) ver voersbehoefte mee. Daarnaast zijn een vierbaansweg Bergen op ZoomVlissin- gen en in Zeeuwsch-VIaanderen goede wegen over de grens nodig, e. De seizoenbeweging vormt voor het goederenvervoer een ernstig nadeel, dat overigens grotendeels onvermijdelijk is. Voor zover mogelijk zou echter de sei- zoentop moeten worden afgevlakt. Wel licht is door overleg met bijvoorbeeld het agrarische bedrijfsleven iets te be reiken. Belangrijk zou ook zijn een be tere spreiding van openbare werken en een spoediger bekendmaking van de voorgenomen uitvoering. Eveneens is voor het grensoverschrijdend vervoer een grotere vrijheid van im- en export van belang om plotselinge vervoerstop- pen te vermijden. f. Voor het grensoverschrijdend ver voer is wat het binnenlands beleid be treft een ruimer» verlening van tijdelij ke vergunningen en een groter aandeel van Zeeland in de Belgische machtigin gen nodig. Veel belangrijker is echter een grotere internationale vrijheid van handel en vervoer; het is dringend noodzakelijk, dat Benelux en Euromarkt daadwerkelijke betekenis krijgen. De Zeeuwse vervoerders ondervinden in het bijzonder veel hinder van de Belgische machtigingen, waaraan gelukkig, krach tens het Benelux-verdrag in november 1963 een einde komt. In de overgangs fase tot november 1963 is het noodza kelijk dat een grens-provincie als Zee land in versneld tempo wordt opgetrok ken naar volledige afschaffing van de ze Belgische machtigingen, waarbij aan dacht moet worden besteed aan vrijma king op zeer korte termijn van het grensvervoer, naar analogie van de si tuatie aan de Duitse grens. g. Door het georganiseerde bedrijfsle ven, de overheid en andere organen dient meer aandacht aan regionale vervoers problemen te worden geschonken. Perio diek onderzoek naar de situatie in de2e bedrijfstak lijkt gewenst, waarvoor meer gegevens beschikbaar zouden moeten ko men. Het dagelijks bestuur van de Kamer van Koophandel heeft vrijdag tijdens een persconferentie het rapport over het beroepsgoederenvervoer besproken. Aan deze bespreking werd o.a. ook deel genomen door vertegenwoordigers van de organisaties op vervoersgebied en door de voorzitter van de door het be stuur der Kamer ingestelde commissie, de heer J. H. Roose. MIDDELBURG. Zoals wij reeds eerder meldden heeft de directie van de Vitrite fabriek te Middelburg inge stemd met de invoering van de 45-urige werkweek in het bedrijf. Thans deelt „Het Metaalbedrijf" mee, dat ook het college van rijksbemiddelaars geen be zwaar heeft tegen de invoering van de werktijdverkorting. Met deze goedkeuring is komen vast te staan dat vanaf 1 mei jl. de werkne mers in de dagdiensten op zaterdag vrij zullen zijn, de werktijden van de twee- en drieploegendiensten zullen in verband met het exportkarakter van de onderneming vrijwel ongewijzigd blij ven. Op andere wijze is hiervoor com pensatie gegeven. Voor de werknemers in de volcontinudiensten is de werktijd wel teruggebracht tot 45 uur per week, wat een uitbreiding van het aantal werknemers tot gevolg zal hebben. Door de thans van kracht geworden maatregelen is de sociale positie van de werknemers belangrijk verbeterd. Opnieuw aan de Koedijk TERNEUZEN. Vrijdagmiddag om vijf uur reed E. M. uit Terneuzen met een vrachtauto, waarop twee tractoren waren geladen, over de Koedijk, Uit de tegenovergestelde richting naderde -een personenauto. M. stopte om deze te laten passeren. Toen hij stilstond merk te hij dat de grond onder hem begon weg te zakken. De vrachtauto en de beide tractoren belandden onderaan de sloot. De bestuurder kwam met de schrik vrij. De materiële schade is aan zienlijk. OUD-VOSSEMEER. In de woning van de heer J. Hol onder de Molen ont stond door onbekende oorzaak brand. Dank zij het snelle en doeltreffende in grijpen van de brandweer bleef de schade beperkt. De meubels werden echter een prooi van de vlammen. Ook van de verf bleef niets over. Enkele ogenblikken voor de brand uitbrak had den de bewoners de woning verlaten. Verzekering dekt de schade. VLISSINGEN. Een groot aan tal leerlingen van de Gemeente lijke Technische School, die zich tekort gedaan voelden omdat ze gistermiddag geen vrij kregen, besloot de bevrijdingsdag te vie ren met een oorlogsverklaring en een rechtstreekse aanval op de schooltucht door op staande voet in staking te gaan. Toch wel een beetje zenuwachtig, maar moed puttend uit het aantal stakers. en de mogelijke overlopers in be dwang houdend, verdrongen ze zich voor de school, daarbij uiter aard het nodige lawaai voortbren gend. De directeur, de heer J. Moor man, capituleerde echter niet, maar sloot de school verder voor de rebellen, waardoor de aardig heid er voor een groot gedeelte af was. Want niet naar school mo gen is iets anders dan op eigen initiatief niet naar school gaan. Toen even later de politie waarschijnlijk door één der om wonenden gewaarschuwd ar riveerde om de omvang van de opstand in ogenschouw te nemen, waren de leerlingen heel mak, en gingen tamelijk gedwee naar huis, waarschijnlijk nu meer met hun gedachten bij de komende dag waarop de fiolen van toorn van „de baas" over hun hoofd uitgestort zouden worden. MIDDELBURG. Het incident dat tijdens Koninginnedag plaats vond op de markt tussen „Uit het volk" en de Middelburgse Jeugdraad en waarvan uiteindelijk de jeugd de dupe is gewor den, is aanleiding geweest tot een sa- menspreking tussen beide besturen. Van de zijde van „Uit het volk" is hier bij toegezegd dat in het vervolg fes tiviteiten zuilen worden georganiseerd in overleg met de Middelburgse Jeugd raad. Verwacht wordt dat deze bespre king positieve resultaten zal opleveren. Inmiddels is ook van andere zijde ac tiviteit ontplooid. Een aantal Middel burgse verenigingen zou het plan heb ben opgevat om volgende week een ver gadering te beleggen waarop de orga nisatie van feestelijkheden in de Zeeuw se hoofdstad zal worden besproken. Het zou in de bedoeling liggen, zo ver nemen wij, te trachten een comité op te richten, dat zal worden belast met de organisatie. Het is jammer dat ter wijl in overig Zeeland tot in de klein ste dorpen alles perfect is georgani seerd, zich in de Zeeuwse hoofdstad nogal eens moeilijkheden voordoen met de organisatie of de uitvoering. Het is te hopen dat spoedig een voor ieder be vredigende oplossing wordt gevonden. Advertentie STAVENISSE. De heer L. v. d. Vliet te Stavenisse is gisteren door bur gemeester A. Sluijmers begiftigd met de ere-medaille in brons, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau. De heer v. d. Vliet kwam reeds op 18-jari- ge leeftijd bij de fa. Krijger, busonder neming te Goes. Drie jaar was hij werkzaam in Goes, daarna reed hij een jaar op de lijndienst Goes-EUewoutsdijk en vervolgens 36 jaar op het eiland Tholen. De onderscheiding werd de heer v. d. Vliet verleend in tegenwoordigheid van het voltallig college van B. en W., dat hem thuis kwam opzoeken. Er volgde daarna een drukbezochte receptie in ho tel Moerland. Onder meer waren aan wezig de burgemeester van St.-Maar tensdijk en Poortvliet en dokter Zoete- men van Stavenisse. GOES. Naar ivij vernemen heeft een vertegenwoordiging van de Gewes telijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap een bezoek gebracht aan de polder Schouwen, in verband met de, tengevolge van een cumulatie van factoren, abnormale toestand waar in een zeer groot deel van deze polder momenteel verkeert. De opkomst van de gewassen is in het alge-meen slecht, en in veie gevallen moest voor de tweede maal worden in gezaaid. Voor een groot aantal bedrijven dreigen dan ook ernstige moeilijkheden. Besloten werd voor de bestaande pro blemen de aandacht van de daarvoor in aanmerking komende instanties te vra gen, cn de situatie nauwlettend te vol gen. De stand van het te St. Annaland in het leven geroepen schulddelgings- fonds ten behoeve van de Ned. herv. kerk bedraagt thans 1714,55. TTT TT TT) "CCTVT TV AI7T TT" A Oil Door ons verhuursysteem kunt U nu direct een Ti LJ UJrt. JLUlIl l\' f Til f gloednieuwe koelkast in Uw keuken hebben. Huur- 1 tarief vanaf t 9.15 per maand met recht van koop. Keuze uit alle merken. Een koelkast in huis betekent: ZUINIGER LEVEN Vraagt inlichtingen bij: GEZONDER LEVEN SMAKELIJK ETEN BREDA: Ginnekenstraat 61 Telefoon 34850 WAALWIJK: Grotestraat 281 Telefoon 3062 BERGEN OP ZOOM: Kremerstraat 4 Telefoon 3068 Het is op het eerste gezicht misschien wel een wat frivole gedachte om de He melvaart van Christus te vergelijken met de ruimtevaart van Gagarin. Toch moet ik daar even over mediteren. Je kunt zeggen dat die ruimtevaart alleen maar een sport prestatie is. De entourage lijkt er ook wel een beetje op. Denk bijvoorbeeld aan die zoen van Cliroesjtsjef onder een Russische huilbui. Aan het eind van de Tour de Fran ce krijgt de winnaar ook een zoen. Ik meen dat enige lieftallige meisjes dan de hon neurs waarnemen. Er zijn nog meer dingen die aan de sport doen denken. De Amerikanen gaan het nu ook proberen. Dat houdt de spanning erin. Ze doen het natuurlijk op echt Amerikaan se manier, dus iu volle publiciteit van ra dio en televisie en pers. Als het dan mis lukt dan is zelfs die mislukking grandioos. De Amerikanen plegen graag hun échecs wereldkundig te maken. Dat is misschien wel sportief, maar daarom toch niet te waarderen. Er zit echter méér in dan in een sport prestatie. Er wordt ook meer mee beoogd. Dat beheersen van de hemel moet die groot heid van de mens verkondigen. En dan be ginnen wjj met gemengde gevoelens dit he le bedrijf aan te kijken. Want dit is altijd wel gebleken dat hoe meer een mens in handen krijgt hoe meer hij kan bederven. Het beheersen van de ruimte is een onder deel van de koninkrijken van de aarde. De mens stelt het in zijn dienst. En dit mag toch gerust gezegd worden, dat de mens geen beste reputatie geniet, ten spijt van allerlei mens-verheerlijking. Bij die Hemelvaart van Jezus is het dan ook net andersom. Daar breidt zich niet het koninkrijk dezer wereld uit door be heersing van de hemel, maar daar gaat bet Koninkrijk der Hemelen de macht uit breiden en de zegen spreiden -over de aar de. Het is nogal wat beter dat God de za ken in banden heeft op de wereld dan dat de mens de zaken van de hemel in handen zou krijgen. Christus is naar boven gegaan om van- daaruit de wereld te regeren. Zijn hemel vaart maakt ons niet onrustig en angstig, maar geeft een diepe vrede aan allen die in Hem geloven. Hij is dam* gelukkig ge zet boven alle overheid en macht en kracht. Rust mijn ziel uw God is Koning, heel de wereld Zijn gebied. Middelburg. P. van Til E.T.IZeeland wil: MIDDELBURG. Over enkele we ken zal het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland een rapport doen verschijnen over de landbouw en het Deltaplan. In dit rapport zal ook aan dacht worden besteed aan de arbeids voorziening in de tuinbouw. Het E.T.I. heeft in de afgelopen ja ren reeds tal van rapporten samenge steld, o.a. over het toerisme, de indus trie, de arbeidsmarkt, het verkeer, het onderwijs, en de visserij. Het instituut is van plan op deze wijze voort te gaan, al vergt dit telkens, volgens de direc teur van het ETI, drs. M. C. Verburg, een omvangrijke studie met het oog op kritiek van landelijke deskundigen. Over de regionale economische struc tuur is nog weinig bekend. Die kennis bereikt men niet door algemene streek- studies, maar door sectorsgewijze ana lyses, die kunnen worden ingebouwd in streekstudies. Het ETI wil de kennis der sectoren neerleggen in een regiona- le jaarrekening, die aangeeft welke fi nanciële betekenis de economische sec toren voor elkaar hebben. te maken, nair beeld" „Een min of meer vision- zegt hij. Op de voorgrond verzinkt een mens, een wanhoopskreet uitend, in een diepte die we niet zien. Hij is tandeloos, heeft geen haar meer en z'n lichaam schijnt te zijn vervallen tot de toestand van een weekdier. Hierboven draait een ruimteschip ongestoord zijn baan om de aarde. En links op de voorgrond sterft een dier, ogenschijnlijk aangetast door een onbekende ziekte. „Ik heb hier mee willen laten zien waarheen onze techniek zal leiden." Ik moest den ken aan de woorden van onze grote historicus Huizinga: De mo toren nog draaiende en de vlaggen nog wapperende, maar de geest ge weken. Hoe lang schildert u al, vroeg ik. „Zo lang ik leef". Zijn vader was huisschilder, waardoor hij ook in dit beroep kwam en door zelfstudie be reikte hij het huidige niveau. „Mijn ouders moedigden me aan en toonden belangstelling, toen ik als kind talent bleek te bezitten." Zijn weg tot de muziek is een ander verhaal. Smake lijk vertelt hij: „het kwam door het kinderkoor." Geïnspireerd door vrien den richtte hij, ver voor de oorlog, een kinderkoor op. En natuurlijk moest hij cursussen volgen in de mu ziekleer. „Het was een mooie tijd, toen met dat koor. Er gingen 70 kin deren op, allen uit Heinkenszand." En nu geeft hij aan 20 jongelui les in het bespelen van mandoline, gitaar, blokfluit en harmonium. In zijn mu ziekkamer staan de stille getuigen, z'n instrumenten. Zover ik weet is Herman Lammers een van de laatste Zeeuwse etsers. Het etsen, een oud procédé om teke ningen op zink aangebracht te ver menigvuldigen, verheugt zich thans niet meer in een grote belangstelling. Schilder Lammers verkoopt nog wel etsen. Hij etst trouwens heel graag. Z'n vrouw vertelt: „Soms is hij tot drie uur 's nachts bezig." „Ja," zegt haar man, „en dan steekt ze tenslot te haar hoofd om de deur van het atelier en roept: Kom je nog eens op bed!" •ïjn beroep is huis- en reclameschilder", zegt Herman Lam mers uit Heinkens zand. Maar toen ik zijn atelier en „muziekkamer" had gezien wist ik dat hij boven al kunstschilder en musicus is. Een merkwaardig man: vinnig, levendig en dus druk pratend, een groot sigarenroker, èn iemand die muziekles geeft en ook nog lezingen houdt over een oud handwerk, het etsen. Hij is heel produktief. Méér dan een uur bekeken we zijn werk in het atelier achter het huis waar schilderijen en tekeningen als 't ware opgestapeld liggen. Hoewel geen Zeeuw, „ik ben gebo ren in Aalten" (GlcU, spreekt uit zijn schilderijen de liefde voor het Zeeuw se landschap. Een landschap dat hij door olieverf, pen en ets talloze ma len heeft weergegeven. En dan hoofd zakelijk de Bevelandse en Walcherse dorpen met die speciale sfeer, die slechts aan te duiden is. En de men sen van Rilland tot 's Heerenhoek we ten hetf Lammers verkoopt schilderij tjes van de dorpen. Hij kan er uren van vertellen, aan elke schets en elk doek is een geschiedenis verbonden. Maar Herman Lammers is ook fi losoof, en in z'n atelier hangt een schilderij dat uitdrukking heeft gege ven aan zijn gedachten over deze tijd en deze wereld. Het is een goed werk stuk en laat niet na een grote indruk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3