Beroepsvervoerders
meer samenwerking
moeten
zoeken
AANBEVELINGEN
RAKONA
M
AANBEVELINGEN NA ONDERZOEK VAN E.T.I.
btiëL:
se
Schooljeugd
LTS smakte
in Vlissingen
Ovwhmni
Herman hammers: virtuoos op
penseel en muziekinstrument
Situatie niet rooskleurig
Boerenleenbank „Wissenkerke"
vierde 40-jarig jubileum
SCHILDER VAN
BEVELANDSE
DORPEN
Zeeuwsch Dagblad
Pag. 3
Goed initiatief
Infrastructuur
INTERNATIONAAL
Belangrijk initiatief
Kamer van Koophandel
In enxe etalages
„ARTIFORT"
bankstellen, die
door vormgeving
en kwaliteit Uw
interieur verrijken
Dijkarbeider kreeg
klap lierslinger
tegen het hoofd
Werktijdverkorting
bij de N.V. Vitrite
Auto met tractoren
belandde in sloot
Kamer uitgebrand
te Oud-Vossemeer
„Uit het volk" en
Jeugdraad nader
tot elkaar
Ere-medalje in brons
voor buschauffeur
Slechte stand
in polder
Schouwen
Ruimtevaart en
Hemelvaart
SECTORSGEWIJZE
ANALYSES
Muziekles op vier
instrumenten
Etsen In de nacht
Visloiinair
Zaterdag 6 mei 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Protestants-Christelijk
TQE Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor de Zeeuwse eilan
den geeft blijk van een voor de eco
nomische ontwikkeling van Zeeland
zeer gunstige activiteit. Het is de taak
van de Kamer tal van werkzaamheden
te verrichten, die min of meer rou
tinezaken zijn en bovendien heeft de
Kamer veel werk te doen dat op het
administratieve vlak ligt. De Kamer
van Koophandel voor de Zeeuwse
eilanden verricht dit werk, dat steeds
omvangrijker wordt, ook en het is
geen geheim meer dat de administra
tie van deze Kamer meermalen ten
voorbeeld is gesteld aan andere ka
mers in ons land.
Het is echter buitengewoon verheu
gend dat de Kamer van Koophandel
voor de Zeeuwse eilanden beseft dat
juist in deze tijd, waarin Zeeland een
nieuwe economische ontwikkeling te
gemoet kan gaan, belangrijke initia
tieven door het bedrijfsleven, waarvan
de Kamer als een der meest belang
rijke representanten mag optreden,
moeten worden ontwikkeld.
Gisteren heeft het bestuur der Ka
mer een belangwekkend rapport over
het beroepsgoederenvervoer over de
weg in Zeeland aangeboden. Dit rap
port is in opdracht van de Kamer sa
mengesteld door het Economisch Tech.
nologisch Instituut voor Zeeland. De
mensen van het beroepsgoederenver
voer hebben hun medewerking ver
leend aan het onderzoek en de verte
genwoordigers van de organisaties op
het gebied van dit vervoer verklaar
den gisteren dat het rapport voor de
leden van hun organisaties van grote
betekenis is, zowel met het oog op de
bedrijfsvoering als met betrekking tot
de relaties, die men met diverse sec
toren van de overheid heeft.
Het rapport is buitengewoon inte
ressant en er worden zeer behartens-
waardige suggesties in gegeven.
De Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor de Zeeuwse eilanden
staat er voor bekend, niet met „losse
flodders" te schieten. Het lag dan ook
geheel in de lijn der verwachtingen
dat, toen de Kamer opmerkingen be
reikten over de ongunstige positie,
waarin het beroepsgoederenvervoer in
Zeeland verkeert, men óf niets zou
zeggen óf een gedegen en wetenschap
pelijk verantwoord antwoord zou ge
ven. De Kamer heeft het laatste ge
kozen en het gisteren openbaar ge
maakte rapport is er het resultaat van,
De Kamer heeft bovendien aan het
E.T.I. opdracht gegeven een rapport
samen te stellen omtrent de bouw
nijverheid in ons gewest.
Wij juichen die initiatieven van
harte toe en het is jammer dat de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch-VIaanderen deze acti
viteiten niet ondersteunt.
GOES. De huidige situatie bij het beroepsgoederenvervoer over
de weg is niet rooskleurig. Door allerlei oorzaken is er over het gehele
jaar genomen een eapaciteitsoverschot, dat tesamen met de instelling
en de kwaliteit van de ondernemers tot ongunstige bedrijfsuitkorn-
sten leidt. Talrijke beroepsgoederenvervoerders voelen zich nog te
weinig ondernemer en alleen vrachtrijder.
Bij het grensoverschrijdend vervoer gaat het beter. De vooruitzich
ten voor de toekomst zijn niet ongunstig. Er mag een flinke toene
ming van de behoefte aan goederenvervoer over de weg worden ver
wacht. Dit vereist van de vervoerders en van anderen een juiste
reactie.
De verbindingen zullen door het delta
plan een aanzienlijke verbetering onder
gaan. Hierdoor zal een kostendaling op
treden, die echter zeker niet geheel naar
de vervoerders zal toevloeien. De uit
voering der werken (ook bijvoorbeeld in
Zuid-Sloe en langs het kanaal Terneu-
zen-Gent) zal tijdelijk een extra vraag
met zich brengen.
De ongunstige zijde van het deltaplan
vormt, ook voor de vervoerders, een
vermindering, gedeeltelijk wellicht eli
minering van de visserijproduktie. Ove-
Dit wordt opgemerkt in een rapport,
dat het Economisch Technologisch In
stituut voor Zeeland in opdracht van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeurse eilanden heeft opge
steld over het beroepsgoederenvervoer
over de weg in Zeeland.
De aandacht van het dagelijks bestuur
van de Kamer van Koophandel wend
enige tijd geleden door het lid der Ka
mer, de heer J. H. Roose uit Goes, ge
vraagd voor de z.i. onbevredigende
tuatie, waarin de beroepsgoederenver-
voersbedrijven in Zeeland van lieverle
de zijn komen te verkeren. Na een stun,
mier onderzoek kwam het bestuur tot
de conclusie dat slechts een op weten
schappelijke basis gefundeerd onderzoek
het juiste licht zou kunnen werpen op
de problemen, waarmede het beroeps
goederenvervoer over de weg in ons
gewest te kampen heeft. Daarom ver
strekte de Kamer aan het E.T.I. op
dracht tot het instellen van een onder
zoek en het uitbrengen van een rapport.
De onderzoekingen werden verricht
door de sociaal-econoom van het E.T.I.,
dr. C. de Gal an, die ook het rapport,
in overleg met een door de Kamer
benoemde commissie, bestaande uit ver
tegenwoordigers van de vervoerdexsor-
ganisatie, samenstelde.
In het rapport wordt opgemerkt dat
de laatste jaren een toenemend aandeel
van het wegvervoer in het totale ver
voer valt te constateren. Terwijl het
vervoer per binnenschip slechts in ge
ringe mate toeneemt en dat per trein
zelfs iets daalt, stijgt het vervoer per
vrachauto sterk. Indien deze tendentie,
zoals verwacht mag werden, zich voort
zet. zou de toeneming van het vervoer
grotendeels voor rekening van het weg
vervoer komen. In Zeeland geldt dat
nog in sterkere mate door de verbete
ring van de wegverbindingen en een
afneming van het aandeel der massa
goederen in de totale produktie.
Op grond van deze factoren kan, al
dus het rapport, worden geschat dat de
vervoersbehoefte in Zeeland voor bet
wegvervoer tn tien jaar met 35 tot 55
;>rocent en in twintig jaar met 80 tot
::20 procent zal stijgen. Dit geldt ook
voor het beroepsgoederenvervoer over
de weg. Impliciet ligt aan deze prognose
ten grondslag, dat het beroepsvervoer
qua outillage en wat betreft de verbin-
de rijksbegroting zijn forse be- j dingPn stait is deze behoeftestijgtag
op te vangen»
Op
dragen, geplaatst voor de ver-
betering van de infrastructuur. De
maatschappelijke ontwikkeling beslaat
namelijk niet alleen het terrein van
de werkgelegenheid. Direct daaraan
gekoppeld zijn de voorzieningen op
sociaal, medisch en cultureel gebied.
Om over sportaccommodatie nog
maar niet te spreken.
En zit daar nu schot in?
Wij zijn van mening dat al deze
voorzieningen getroffen moeten wor
den vóór de eigenlijke economische
ontwikkeling komt. Onze provincie
moet leefbaar gemaakt worden.
Wij hebben gehoord dat meer dan
een jaar geleden door het Provinciaal
Bestuur een advies is overgenomen
om gelden beschikbaar te stellen voor
het met ingang van 1 januari j.l. ge
s.tarte Medisch Opvoedkundig Bu
reau. Zeeland was de enige provin
cie, die een dergelijk bureau nog niet
had. Een indrukwekkend aantal kin
deren is aangemeld en het bureau
draait al op volle toeren. Maar helaas
zonder steun uit de daarvoor beschik
bare middelen. De interdepartemen
tale commissie alweer een commis
sie! zit al enige maanden over deze
zaak te broeden, maar een beslissing
wordt niet genomen.
Onnodige moeilijkheden ontstaan
wegens het uitblijven van de geplan
de financieringsmiddelen.
Gelden zouden beschikbaar worden
gesteld voor een schouwburg in Zee
land. Naar wij menen uit de begro
ting 1960. Maar het ziet er niet naar
uit dat in 1961 gebouwd zal worden.
Wij vragen ons wel eens af of er ooit
gebouwd zal worden!
Er moet meer gebeuren dan com
missies instellen en adviezen ver
strekken, wil Zeeland de taak vervul
len die deze provincie is toebedacht.
Wij hopen dat het bezoek, dat mi
nister Klompé deze week aan Zeeland
heeft gebracht, er toe zal bijdragen
dat er daden zullen volgen wat be
treft de verbetering van het sociaal-
culturele klimaat in deze provincie.
Advertentie
„Donsk Stil",
middelburg-goe»
gratis advies van onze
binnenhuisarchitecten
franco levering doe»
heel neder land
BROTNISSE. De heer J. Post uit
Urk kreeg bij werkzaamheden bij de
N.V. Dijkbouw (Delta-werken Bruinisse)
een klap van de slinger van een lier te
gen het hoofd. Hij moest nadat dokter
Van Leeuwen eerste hulp had verleend
met een hersenschudding naar het
Roode-Kruisziekenhuis te Zierikzee wor
den vervoerd.
KAMPERLAND. De coöperatieve
boerenleenbank „Wissenkerke" geves
tigd te Kamperland heeft in hotel
„Kamperduin" het 40-jarig jubileum ge
vierd. In de middaguren werd een bij
eenkomst belegd voor de genodigden,
waarna in de avonduren een receptie
werd gehouden voor de leden, rekening-
couranthouders en de spaarders.
De voorzitter van de boerenleenbank
kon in de middagbijeenkomst een groot
aantal genodigden verwelkomen. Een
speciaal begroetingswoord kreeg de heer
J. Leendertse te Kamperland, een der
oprichters van de bank.
De heer De Jonge gaf in zijn ope-
ningsrede een overzicht van de geschie
denis van de bank. De bank werd op
gericht in 1921, in welk jaar men een
omzet bereikte van ongeveer 135.000
gulden. Een gestage groei volgde na het
beginjaar, vooral na het jaar 1945. In
1960 werd een omzet bereikt van ruim
23 miljoen gulden.
Tijdens deze bijeenkomst werden ge
lukwensen uitgesproken door de heer
H. Oudkerk, uit Goes, inspecteur van
de centrale bank, door de heer R. J.
Scheele, wethouder van de gemeente
Wissenkerke. drs. J. J. Dijkgraaf, na
mens het Landbouw Coöperatie Cen
trum en door de heer P. J. Bom te
Colijnsplaat, namens de diverse zustcr-
banken.
Des avonds werd nog een receptie ge
geven voor de leden, de rekeningcou-
ranthouders en de spaarders. Deze re
ceptie werd zeer druk bezocht. De ju
bilerende bank ontving vele bloemstuk
ken.
rigens mag op gronid van de ontwikke
ling in het verleden juist voor bet in
ternationale vörvoer een sterke toene
ming worden verwacht. De vrijmaking
van het intereuropese handelsverkeer
en het opheffen van de vervoerbelem-
merende maatregelen zal voor het Ne,
derlandse en het Zeeuwse grensover
schrijdend beroepsgoederenvervoer over
de weg een sterke stimulans inhouden.
Een toeneming van 80 tot 120 procent
in tien en van 200 tot 250 procent in
twintig jaar kan worden verwacht.
Op grond van het aandeel van het
binnenlandse en het internationale ver
voer in het Zeeuwse totaal kan, reke
ning houdend met bovenstaande cijfers,
volgens hetr apporte en toenemende ver
voersbehoefte voor het Zeeuwse be
roepsgoederenvervoer over de weg wor
den berekend van veertig tot zestig pro
cent in tien jaar en van honderd tot
hondendveertig procent in twintig jaar.
De eerste jaren zal de toeneming rela
tief nog gering zijn. Gezien de huidige
Verhoudingen bij het binnenlands ver
voer is hiervoor geen evenredige uit
breiding van het laadvermogen nodig,
mede in verband met de snellere ver
bindingen,
In het rapport wordt o.a. opgemerkt
dat zeventig procent van de bedrijven
drie of minder wagens heeft. In Mid
den-Zeeland is het totale laadvermo
gen relatief gering, maar in Noord-
Zeeland is de gemiddelde bedrijfs-
grootte relatief omvangrijk.
Aan het rapport zijn de volgende aan
bevelingen toegevoegd:
a. De vervoerders dienen zich beter
te bekwamen voor hun onder de huidige
omstandigheden gecompliceerde beroep.
Zij zulle® vooral ook met het oog op de
toekomst meer dan op het ogenblik on
dernemers in plaats van chauffeurs moe
ten worden. In het bijzonder is een juis
te bedrijfscalculatie vereist. Er moet
voor en bij de opvolgers meer belang
stelling komen voor het volgen van vak
onderwijs.
b. In de vervoersbedrijfstak moet
meer samenwerking ontstaan, zowel in
de vorm van coördinatie van het ver
voersaanbod als in het opzicht van ef
ficiëntere organisatie van de vervoers
markt. Bijvoorbeeld kan de oprichting
van bodecentra, speciaal te Goes, wor
den aanbevolen. De huidige concurren
tieverhoudingen ondermijnen de ver
voersmarkt en leiden tot een slecht ge
organiseerd aanbod, dus geringe vraag.
De bestaande coöperaties geven een
goed voorbeeld en zijn voor uitbreiding
vatbaar.
c. Door het volgen van de vervoers
markt en van de technische mogelijk
heden zullen de vervoerders zich een
juiste outillage moeten verschaffen, ten
einde het vervoersaanbod op de juiste
wijze aan te passen aan de toenemende
behoefte. Waarschijnlijk zal het laadver
mogen per auto moeten toenemen.
d. Goede wegen vormen voor het be
roepswegtransport een essentiële voor
waarde. In Zeeland bestaat vooral be
hoefte aan goede noord-zuidverbindin-
gen. Naast een volgens tijdschema te vol
tooien van de Deltaverbindingen met
aansluitende wegen is een realisering
van een „middenweg" urgent, zo moge
lijk als vaste verbinding, desnoods met
goed geoutilleerde, frequente veerdien
sten. Voor het wegtransport brengt een
goede noord-zuid verbinding zeker een
toeneming van de (internationale) ver
voersbehoefte mee. Daarnaast zijn een
vierbaansweg Bergen op ZoomVlissin-
gen en in Zeeuwsch-VIaanderen goede
wegen over de grens nodig,
e. De seizoenbeweging vormt voor het
goederenvervoer een ernstig nadeel, dat
overigens grotendeels onvermijdelijk is.
Voor zover mogelijk zou echter de sei-
zoentop moeten worden afgevlakt. Wel
licht is door overleg met bijvoorbeeld
het agrarische bedrijfsleven iets te be
reiken. Belangrijk zou ook zijn een be
tere spreiding van openbare werken en
een spoediger bekendmaking van de
voorgenomen uitvoering. Eveneens is
voor het grensoverschrijdend vervoer
een grotere vrijheid van im- en export
van belang om plotselinge vervoerstop-
pen te vermijden.
f. Voor het grensoverschrijdend ver
voer is wat het binnenlands beleid be
treft een ruimer» verlening van tijdelij
ke vergunningen en een groter aandeel
van Zeeland in de Belgische machtigin
gen nodig. Veel belangrijker is echter
een grotere internationale vrijheid van
handel en vervoer; het is dringend
noodzakelijk, dat Benelux en Euromarkt
daadwerkelijke betekenis krijgen. De
Zeeuwse vervoerders ondervinden in het
bijzonder veel hinder van de Belgische
machtigingen, waaraan gelukkig, krach
tens het Benelux-verdrag in november
1963 een einde komt. In de overgangs
fase tot november 1963 is het noodza
kelijk dat een grens-provincie als Zee
land in versneld tempo wordt opgetrok
ken naar volledige afschaffing van de
ze Belgische machtigingen, waarbij aan
dacht moet worden besteed aan vrijma
king op zeer korte termijn van het
grensvervoer, naar analogie van de si
tuatie aan de Duitse grens.
g. Door het georganiseerde bedrijfsle
ven, de overheid en andere organen dient
meer aandacht aan regionale vervoers
problemen te worden geschonken. Perio
diek onderzoek naar de situatie in de2e
bedrijfstak lijkt gewenst, waarvoor meer
gegevens beschikbaar zouden moeten ko
men.
Het dagelijks bestuur van de Kamer
van Koophandel heeft vrijdag tijdens
een persconferentie het rapport over
het beroepsgoederenvervoer besproken.
Aan deze bespreking werd o.a. ook deel
genomen door vertegenwoordigers van
de organisaties op vervoersgebied en
door de voorzitter van de door het be
stuur der Kamer ingestelde commissie,
de heer J. H. Roose.
MIDDELBURG. Zoals wij reeds
eerder meldden heeft de directie van
de Vitrite fabriek te Middelburg inge
stemd met de invoering van de 45-urige
werkweek in het bedrijf. Thans deelt
„Het Metaalbedrijf" mee, dat ook het
college van rijksbemiddelaars geen be
zwaar heeft tegen de invoering van de
werktijdverkorting.
Met deze goedkeuring is komen vast
te staan dat vanaf 1 mei jl. de werkne
mers in de dagdiensten op zaterdag
vrij zullen zijn, de werktijden van de
twee- en drieploegendiensten zullen in
verband met het exportkarakter van de
onderneming vrijwel ongewijzigd blij
ven. Op andere wijze is hiervoor com
pensatie gegeven. Voor de werknemers
in de volcontinudiensten is de werktijd
wel teruggebracht tot 45 uur per week,
wat een uitbreiding van het aantal
werknemers tot gevolg zal hebben.
Door de thans van kracht geworden
maatregelen is de sociale positie van
de werknemers belangrijk verbeterd.
Opnieuw aan de Koedijk
TERNEUZEN. Vrijdagmiddag om
vijf uur reed E. M. uit Terneuzen met
een vrachtauto, waarop twee tractoren
waren geladen, over de Koedijk, Uit de
tegenovergestelde richting naderde -een
personenauto. M. stopte om deze te
laten passeren. Toen hij stilstond merk
te hij dat de grond onder hem begon
weg te zakken. De vrachtauto en de
beide tractoren belandden onderaan de
sloot. De bestuurder kwam met de
schrik vrij. De materiële schade is aan
zienlijk.
OUD-VOSSEMEER. In de woning
van de heer J. Hol onder de Molen ont
stond door onbekende oorzaak brand.
Dank zij het snelle en doeltreffende in
grijpen van de brandweer bleef de
schade beperkt. De meubels werden
echter een prooi van de vlammen. Ook
van de verf bleef niets over. Enkele
ogenblikken voor de brand uitbrak had
den de bewoners de woning verlaten.
Verzekering dekt de schade.
VLISSINGEN. Een groot aan
tal leerlingen van de Gemeente
lijke Technische School, die zich
tekort gedaan voelden omdat ze
gistermiddag geen vrij kregen,
besloot de bevrijdingsdag te vie
ren met een oorlogsverklaring en
een rechtstreekse aanval op de
schooltucht door op staande voet
in staking te gaan. Toch wel een
beetje zenuwachtig, maar moed
puttend uit het aantal stakers.
en de mogelijke overlopers in be
dwang houdend, verdrongen ze
zich voor de school, daarbij uiter
aard het nodige lawaai voortbren
gend.
De directeur, de heer J. Moor
man, capituleerde echter niet,
maar sloot de school verder voor
de rebellen, waardoor de aardig
heid er voor een groot gedeelte af
was. Want niet naar school mo
gen is iets anders dan op eigen
initiatief niet naar school gaan.
Toen even later de politie
waarschijnlijk door één der om
wonenden gewaarschuwd ar
riveerde om de omvang van de
opstand in ogenschouw te nemen,
waren de leerlingen heel mak, en
gingen tamelijk gedwee naar
huis, waarschijnlijk nu meer met
hun gedachten bij de komende
dag waarop de fiolen van toorn
van „de baas" over hun hoofd
uitgestort zouden worden.
MIDDELBURG. Het incident dat
tijdens Koninginnedag plaats vond op
de markt tussen „Uit het volk" en de
Middelburgse Jeugdraad en waarvan
uiteindelijk de jeugd de dupe is gewor
den, is aanleiding geweest tot een sa-
menspreking tussen beide besturen. Van
de zijde van „Uit het volk" is hier
bij toegezegd dat in het vervolg fes
tiviteiten zuilen worden georganiseerd
in overleg met de Middelburgse Jeugd
raad. Verwacht wordt dat deze bespre
king positieve resultaten zal opleveren.
Inmiddels is ook van andere zijde ac
tiviteit ontplooid. Een aantal Middel
burgse verenigingen zou het plan heb
ben opgevat om volgende week een ver
gadering te beleggen waarop de orga
nisatie van feestelijkheden in de Zeeuw
se hoofdstad zal worden besproken.
Het zou in de bedoeling liggen, zo ver
nemen wij, te trachten een comité op
te richten, dat zal worden belast met
de organisatie. Het is jammer dat ter
wijl in overig Zeeland tot in de klein
ste dorpen alles perfect is georgani
seerd, zich in de Zeeuwse hoofdstad
nogal eens moeilijkheden voordoen met
de organisatie of de uitvoering. Het is
te hopen dat spoedig een voor ieder be
vredigende oplossing wordt gevonden.
Advertentie
STAVENISSE. De heer L. v. d.
Vliet te Stavenisse is gisteren door bur
gemeester A. Sluijmers begiftigd met
de ere-medaille in brons, verbonden
aan de orde van Oranje-Nassau. De
heer v. d. Vliet kwam reeds op 18-jari-
ge leeftijd bij de fa. Krijger, busonder
neming te Goes. Drie jaar was hij
werkzaam in Goes, daarna reed hij een
jaar op de lijndienst Goes-EUewoutsdijk
en vervolgens 36 jaar op het eiland
Tholen.
De onderscheiding werd de heer v. d.
Vliet verleend in tegenwoordigheid van
het voltallig college van B. en W., dat
hem thuis kwam opzoeken. Er volgde
daarna een drukbezochte receptie in ho
tel Moerland. Onder meer waren aan
wezig de burgemeester van St.-Maar
tensdijk en Poortvliet en dokter Zoete-
men van Stavenisse.
GOES. Naar ivij vernemen heeft
een vertegenwoordiging van de Gewes
telijke Raad voor Zeeland van het
Landbouwschap een bezoek gebracht
aan de polder Schouwen, in verband
met de, tengevolge van een cumulatie
van factoren, abnormale toestand waar
in een zeer groot deel van deze polder
momenteel verkeert.
De opkomst van de gewassen is in
het alge-meen slecht, en in veie gevallen
moest voor de tweede maal worden in
gezaaid. Voor een groot aantal bedrijven
dreigen dan ook ernstige moeilijkheden.
Besloten werd voor de bestaande pro
blemen de aandacht van de daarvoor in
aanmerking komende instanties te vra
gen, cn de situatie nauwlettend te vol
gen.
De stand van het te St. Annaland
in het leven geroepen schulddelgings-
fonds ten behoeve van de Ned. herv.
kerk bedraagt thans 1714,55.
TTT TT TT) "CCTVT TV AI7T TT" A Oil Door ons verhuursysteem kunt U nu direct een
Ti LJ UJrt. JLUlIl l\' f Til f gloednieuwe koelkast in Uw keuken hebben. Huur-
1 tarief vanaf t 9.15 per maand met recht van koop.
Keuze uit alle merken. Een koelkast in huis betekent:
ZUINIGER LEVEN
Vraagt inlichtingen bij:
GEZONDER LEVEN
SMAKELIJK ETEN
BREDA: Ginnekenstraat 61 Telefoon 34850
WAALWIJK: Grotestraat 281 Telefoon 3062
BERGEN OP ZOOM: Kremerstraat 4 Telefoon 3068
Het is op het eerste gezicht misschien
wel een wat frivole gedachte om de He
melvaart van Christus te vergelijken met
de ruimtevaart van Gagarin. Toch moet ik
daar even over mediteren. Je kunt zeggen
dat die ruimtevaart alleen maar een sport
prestatie is. De entourage lijkt er ook wel
een beetje op. Denk bijvoorbeeld aan die
zoen van Cliroesjtsjef onder een Russische
huilbui. Aan het eind van de Tour de Fran
ce krijgt de winnaar ook een zoen. Ik meen
dat enige lieftallige meisjes dan de hon
neurs waarnemen.
Er zijn nog meer dingen die aan de sport
doen denken. De Amerikanen gaan het nu
ook proberen. Dat houdt de spanning erin.
Ze doen het natuurlijk op echt Amerikaan
se manier, dus iu volle publiciteit van ra
dio en televisie en pers. Als het dan mis
lukt dan is zelfs die mislukking grandioos.
De Amerikanen plegen graag hun échecs
wereldkundig te maken. Dat is misschien
wel sportief, maar daarom toch niet te
waarderen.
Er zit echter méér in dan in een sport
prestatie. Er wordt ook meer mee beoogd.
Dat beheersen van de hemel moet die groot
heid van de mens verkondigen. En dan be
ginnen wjj met gemengde gevoelens dit he
le bedrijf aan te kijken. Want dit is altijd
wel gebleken dat hoe meer een mens in
handen krijgt hoe meer hij kan bederven.
Het beheersen van de ruimte is een onder
deel van de koninkrijken van de aarde. De
mens stelt het in zijn dienst. En dit mag
toch gerust gezegd worden, dat de mens
geen beste reputatie geniet, ten spijt van
allerlei mens-verheerlijking.
Bij die Hemelvaart van Jezus is het dan
ook net andersom. Daar breidt zich niet
het koninkrijk dezer wereld uit door be
heersing van de hemel, maar daar gaat
bet Koninkrijk der Hemelen de macht uit
breiden en de zegen spreiden -over de aar
de.
Het is nogal wat beter dat God de za
ken in banden heeft op de wereld dan dat
de mens de zaken van de hemel in handen
zou krijgen.
Christus is naar boven gegaan om van-
daaruit de wereld te regeren. Zijn hemel
vaart maakt ons niet onrustig en angstig,
maar geeft een diepe vrede aan allen die
in Hem geloven. Hij is dam* gelukkig ge
zet boven alle overheid en macht en
kracht.
Rust mijn ziel uw God is Koning, heel
de wereld Zijn gebied.
Middelburg. P. van Til
E.T.IZeeland wil:
MIDDELBURG. Over enkele we
ken zal het Economisch Technologisch
Instituut voor Zeeland een rapport doen
verschijnen over de landbouw en het
Deltaplan. In dit rapport zal ook aan
dacht worden besteed aan de arbeids
voorziening in de tuinbouw.
Het E.T.I. heeft in de afgelopen ja
ren reeds tal van rapporten samenge
steld, o.a. over het toerisme, de indus
trie, de arbeidsmarkt, het verkeer, het
onderwijs, en de visserij. Het instituut
is van plan op deze wijze voort te gaan,
al vergt dit telkens, volgens de direc
teur van het ETI, drs. M. C. Verburg,
een omvangrijke studie met het oog op
kritiek van landelijke deskundigen.
Over de regionale economische struc
tuur is nog weinig bekend. Die kennis
bereikt men niet door algemene streek-
studies, maar door sectorsgewijze ana
lyses, die kunnen worden ingebouwd in
streekstudies. Het ETI wil de kennis
der sectoren neerleggen in een regiona-
le jaarrekening, die aangeeft welke fi
nanciële betekenis de economische sec
toren voor elkaar hebben.
te maken,
nair beeld"
„Een min of meer vision-
zegt hij.
Op de voorgrond verzinkt een
mens, een wanhoopskreet uitend, in
een diepte die we niet zien. Hij is
tandeloos, heeft geen haar meer en
z'n lichaam schijnt te zijn vervallen
tot de toestand van een weekdier.
Hierboven draait een ruimteschip
ongestoord zijn baan om de aarde.
En links op de voorgrond sterft een
dier, ogenschijnlijk aangetast door
een onbekende ziekte. „Ik heb hier
mee willen laten zien waarheen onze
techniek zal leiden." Ik moest den
ken aan de woorden van onze grote
historicus Huizinga: De mo
toren nog draaiende en de vlaggen
nog wapperende, maar de geest ge
weken.
Hoe lang schildert u al, vroeg ik.
„Zo lang ik leef". Zijn vader was
huisschilder, waardoor hij ook in dit
beroep kwam en door zelfstudie be
reikte hij het huidige niveau. „Mijn
ouders moedigden me aan en toonden
belangstelling, toen ik als kind talent
bleek te bezitten." Zijn weg tot de
muziek is een ander verhaal. Smake
lijk vertelt hij: „het kwam door het
kinderkoor." Geïnspireerd door vrien
den richtte hij, ver voor de oorlog,
een kinderkoor op. En natuurlijk
moest hij cursussen volgen in de mu
ziekleer. „Het was een mooie tijd,
toen met dat koor. Er gingen 70 kin
deren op, allen uit Heinkenszand."
En nu geeft hij aan 20 jongelui les
in het bespelen van mandoline, gitaar,
blokfluit en harmonium. In zijn mu
ziekkamer staan de stille getuigen,
z'n instrumenten.
Zover ik weet is Herman Lammers
een van de laatste Zeeuwse etsers.
Het etsen, een oud procédé om teke
ningen op zink aangebracht te ver
menigvuldigen, verheugt zich thans
niet meer in een grote belangstelling.
Schilder Lammers verkoopt
nog wel etsen. Hij etst trouwens
heel graag. Z'n vrouw vertelt:
„Soms is hij tot drie uur 's
nachts bezig." „Ja," zegt haar
man, „en dan steekt ze tenslot
te haar hoofd om de deur van
het atelier en roept: Kom je
nog eens op bed!"
•ïjn beroep is huis-
en reclameschilder",
zegt Herman Lam
mers uit Heinkens
zand. Maar toen ik
zijn atelier en „muziekkamer"
had gezien wist ik dat hij boven
al kunstschilder en musicus is.
Een merkwaardig man: vinnig,
levendig en dus druk pratend,
een groot sigarenroker, èn
iemand die muziekles geeft en
ook nog lezingen houdt over
een oud handwerk, het etsen.
Hij is heel produktief. Méér dan
een uur bekeken we zijn werk
in het atelier achter het huis
waar schilderijen en tekeningen
als 't ware opgestapeld liggen.
Hoewel geen Zeeuw, „ik ben gebo
ren in Aalten" (GlcU, spreekt uit zijn
schilderijen de liefde voor het Zeeuw
se landschap. Een landschap dat hij
door olieverf, pen en ets talloze ma
len heeft weergegeven. En dan hoofd
zakelijk de Bevelandse en Walcherse
dorpen met die speciale sfeer, die
slechts aan te duiden is. En de men
sen van Rilland tot 's Heerenhoek we
ten hetf Lammers verkoopt schilderij
tjes van de dorpen. Hij kan er uren
van vertellen, aan elke schets en elk
doek is een geschiedenis verbonden.
Maar Herman Lammers is ook fi
losoof, en in z'n atelier hangt een
schilderij dat uitdrukking heeft gege
ven aan zijn gedachten over deze tijd
en deze wereld. Het is een goed werk
stuk en laat niet na een grote indruk