Alan Shepard: doorzetten ondanks teleurstellingen De stunt van Jerry Cobb, de eerste „ruimtevrouw VEILIGHEID VAN RUIMTEVAARDER GAAT VOOR ALLES RUIMTEVAART HEEFT INVLOED ONDER ZEE Wat voor zin heeft het allemaal? Zakelijke waarnemer poëtische avonturier of ssfer» Betrekkelijk Louise E" ZEEUWSCH DAGBLAD Van onze redacteur wetenschappen UfET grote moment waarop Alan Shepard van de Amerikaanse marine, zolang heeft gehoopt is volgens de berichten van de vorige maand uit Moskou de „cosmonaut" Joeri Gagarin te beurt gevallen. jes heten Juliana en Laura). Hij maakt zich er in af met een grapje: Virgil Grissoms tweede voornaam is Ivan. Dat was het moment waarop de in zittende van een kunstmaan, door TVE MAN had pretlichtjes in zijn ogen toen hij ons vertelde over de ruimtevaarster in spe, Jerry Cobb, die hij precies dezelfde me dische proeven zou hebben laten ondergaan als de zeven Ameri kaanse astronauten. De diepere betekenis van die pret ontging ons journalisten op dat mo ment. Wij luisterden in de koffieka mer van het beroemde Karolingska Institut in Stockholm naar dr. W. Randolph Lovelace, de man onder wiens leiding de Amerikaanse astro nauten medisch werden gekeurd voor de zware vuurproeven die zij later moesten doorstaan. Fit Dr. Lovelace was deelnemer aan het tweede internationale Symposium over marine- en ruimtevaartgenees- kunde, dat werd gehouden onder aus piciën van het Zweedse centrum voor luchtvaart- en marinegeneeskunde. Het viel samen met het congres van de internationale ruimtevaartfedera tie 1IAF). De grijze Amerikaanse medicus had pas een voordracht gehouden over de wijze waarop onder zijn leiding de as tronauten medisch waren geselec teerd en daarna fit werden gehouden. Als er een man was die veel kon vertellen over de astronauten dan was het dus wel dr. Lovelace. Wij gingen dan ook gretig in op zijn uitnodiging te komen luisteren naar het nieuws dat hij ons wilde vertellen. Jerry Cobb Pretlichtjes W pen waarom generaal Flickinger die middag in zo opvallend goede stem ming was. En toen er al gauw berich ten uit de Sowjetunie kwamen dat men daar ook vrouwen zeer geschikt achtte voor de ruimtevaart hadden zijn periscoop kijkend, als eerste mens de aarde onder zich langs zou zien draaien en bekropen zou wor den door het trotse gevoel: Wat ik hier zie heeft geen mens voor mij ge zien. Ik ben de eerste. Toch is dit alles maar betrekke lijk en is de teleurstelling voor She pard niet al te groot. Joerl Gagarin mag dan, in de stijl van Ehrenburg of Dostojefski, in geuren en kleuren hebben verteld over alles wat hij door de patrijspoort of de peris coop of wat dan ook van de Wostok heeft gezien, ongeveer hetzelfde was al eerder gezien door de Amerikaan se invlieger Joe Walker, toen deze in zijn raketvliegtuig, een X-15, een hoogte van ruim vijftig kilometer be reikte. Shepard, hoewel teleurgesteld, heeft zich evenmin als de andere astronau ten door Gagarin van de wijs laten brengen. Voor een man, die altijd gewend is geweest zijn wil door te zetten, als het moest tegen de ver- drukking in, zou dat ook tegennatuur lijk zijn geweest. Liever praat hij, om zijn gedach ten niet altijd bij de ..blikken bus" de kunstmaan te hebben, over zijn hobbies: golf, schaatsen en water skiën. Daarvoor heeft hij de laatste maanden veel te weinig tijd gehad. De voorbereiding op de tocht in de „blikken bus" eisten al zijn tijd op. Als er iets is waarin Shepard goed is dan is het concentratie op een ge steld doel. Als je het kwaad te ver duren krijgt, vindt hij, moet je je door niets of niemand van de wijs la ten brengen. Lukt je dat, dan kan je ook niets gebeuren wanneer je alleen maar gevaar loopt een beetje van de wijs gebracht^te worden. Dr. W. Randolph Lovelace Zijn vrouw Louise denkt daar pre cies zö over. Lang geleden, toen hij rondliep met het plan. zich als can- didaat-astronaut te melden, heeft zij hem ook zelf laten beslissen. Het zou niet anders gekund hebben. Shepard haalt lachend de schouders op als men hem er op wijst, dat hij, net als Gagarin, twee dochters heeft. Het is alsof hij wil zeggen: Het be zit van twee dochters, maakt van een astronaut nog geen Gagarin. (De meis- Generaal Don Flickinger, deelne mer aan zowel het symposium over marine- en ruimtevaartgeneeskunde als aan het ruimtevaartcongres en, wat meer betekende, een van de ener giekste voorstanders van de bemande ruimtevaart in Amerika, woonde een deel van de geïmproviseerde pers conferentie bij. U herinnert zich nog de verhalen over Jerry Cobb, de Amerikaanse pi lote die volgens dr. Lovelace zo dolgraag ook ruimtevaren wou en zich daarom vrijwillig had onderwor pen aan verreweg de meeste van de medische proeven die de astronauten hadden ondergaan. Pas veel later, nadat kranten in een groot deel van de wereld het ver haal van dr. Lovelace over Jerry Cobb hadden gepubliceerd, kwam de aap uit de mouw dat Jerry Cobb he lemaal geen wonderpilote was die echt wel even de astronauten in hun tochten om de aarde kon gaan vol gen, maar.... de publiciteitschef van een Amerikaanse fabriek. Zeker, zij had een vliegbrevet, maar dat was ook alles. Jerry Cobb was, toen iedereen haar verhaal uit haar eigen mond wilde ho ren, nergens te vinden. Zij was, zo bleek toen. na de publicatie in Ameri ka van het verhaal van dr. Lovelace, snel ondergedoken. EDERT het begin van het project-Mercury, het Amerikaanse plan voor lancering van bemande kunstmanen, is herhaal delijk bij de leiders van het project aangedrongen op vast- Toen begrepen wij de pretlichtjes die hadden geschitterd in de ogen van dr. Lovelace, daar in de buitenwijken van Stockholm. Dr. Lovelace wilde ook wel eens in de krant, maar hij mocht over zijn aandeel over de op leiding van de astronauten niets meer vertellen dan wat stond in de van „hogerhand" goedgekeurde tekst van zijn voordracht. Zo werd het verhaal van Jerry Cobb geboren. Achteraf hebben wij begre- stelling van een tijdschema. Die leiders hebben steeds gewei gerd toe te geven en onder poli tieke druk een tijdschema op te stellen. Zij bleven op het standpunt staan dat dat niet mogelijk was. Zij gingen daarbij uit van de rede nering dat wie een tijdschema opstelt ook al het mogelijke moet doen om zich aan dat schema te houden. Het belangrijkste Zij wisten dat zij zich niet aan een schema zouden kunnen houden omdat de allerbelangrijkste factor van het gehele project-Mercury de maximale bescherming van het leven van de inzittende van de kunstmaan de astronaut moest zijn en blijven. Die factor zou nimmer aan een in politiek opzicht wellicht wenselijk ge achte handhaving van een tijdsche ma opgeofferd mogen worden. Er is nooit zo'n tijdschema opge steld voor het projekt-Mercury. Van daar dan ook dat het misbaar dat in Amerika is gemaakt over een zoge naamde achterstand bij de uitvoering van „het tijdschema" het gevolg is van jammerlijke misvattingen, waar van in het politieke vlak misbruik is gemaakt. Zekerheid George M. Low, de leider van de afdeling bemande ruimtevaartuigen van de Amerikaanse rijksdienst voor luchtvaart en ruimtevaart (NASA), zei in het begin van 1959 in een pers conferentie: „Wij zullen geen man in een Mer cury lanceren eer wij er zeker van zijn dat zijn vlucht niet gevaarlijker zal zijn dan die van een invlieger in een nooit tevoren beproefd vliegtuig." Op 20 februari 1959 legde dr. Hugh Dryden, de adjunct-directeur van NASA over deze kwestie een al even duidelijke verklaring af tegenover de commissie voor luchtvaart en ruimte vaartwetenschappen uit de Ameri kaanse Senaat. Aanvaardbaar Een van de leden van de commis sie, senator Stennis, vroeg dr. Dry- den of hij de veiligheidsfactor van overwegend belang achtte. Dryden antwoordde dat die factor zo belangrijk was dat hij, zolang het risico dat de astronaut zou lopen niet tot het uiterste minimum was terug gebracht, niet zou kunnen of willen zeggen wanneer de eerste kunstmaan met een man erin zou moeten worden gelanceerd. Nu, ruim twee jaar later, blijkt het risico aanvaardbaar klein geworden te zijn. Niettemin blijven de leiders van het projekt weigeren voor de uitvoering van het grootste en belangrijkste deel ervan de lancering van een be mande kunstmaan in een baan om de aarde een datum vast te stellen. Gagarin of geen Gagarin, zij gaan voort in het tempo dat wordt bepaald door deze stelregel: De veiligheid van de astronaut gaat boven alles. Hier ziet u, sche matisch voorgesteld door onze tekenaar, Adriaan Meyers, elke fase van de kogel- baanvlucht van de eerste Amerikaanse astronaut. J Op Kaap Canaveral gaat de Redstone een raket van het Amerikaanse legervan de start. De plaats van de neuskegel is in* genomen door de be mande kunstmaan. De snelheid stijgt in twee minuten tot on geveer 6.500 kilometer per uur. De astronaut ondergaat daardoor de loodzware druk van een schijnbaar veelvoud van de normale zwaarte kracht. Hij heeft het gevoel dat hij zeker 500 kilo weegt. O De lanceerraket buigt af naar het zuidoosten na een geslaagde start. o De bemande kunst maan maakt zich los van de uitgebrande Redstone en de nood- raket maakt zich van de top van de kunst maan los. De lanceer raket en de noodraket vallen naar de aarde terug. De kunstmaan is op ongeveer 70 kilo meter hoogte. Voor de astronaut treedt de toestand van gewichtloosheid in. J De bemande kunstmaan wordt, vijf minuten na de start, 180 graden <">- draaid, zodat de brede basis, met de remrakettennaar voren gekeerd wordt. De remraketten van de kunstmaan komen in werking en vertragen de de snelheidop ongeveer 120 kilometer hoogte. De uitgebrande remraketten worden afgestotenongeveer zeven minuten na de start. *2 De terugkeer in de dichtere lucht lagen begint. De wand van de kunst maan wordt gloeiend heet. De astronaut ondergaat een veelvoud van de druk van de normale zwaartekracht. Hij kan nauwelijks een vinger verroeren. O De kleine remparachute gaat open, waardoor de valsnelheid vermindert van .6000 tot 600 kilometer per uur. valscherm ontplooit zich. de kogelbaan- lucht zijn verstreken. De snelheid is edaald tot 40 kilometer per uur. p Het grote Dertien minuten van 7/1 Het einde van de vlucht. De kunst- maan plonst in de Atlantische Oceaan, ongeveer zestien minuten na de start, op 480 kilometer van Kaap Canaveral. trokken een paar diepe rim pels in het voorhoofd van ge neraal Anatali Blagonrawof. De grijze Rus dacht razend snel na, terwijl zijn blikken langs het prachtige plafond van de Rode zaal van het Florentijnse Palazzo Pitti gleden. Er was, in de haastig belegde pers conferentie over de kunstmaantocht van Joeri Gagarin, een vraag gesteld waarmee hij in zijn maag zat. Deze vraag: Had Gagarin tijdens zijn tocht ook wetenschappelijke waarnemingen moeten verrichten? Blagonrawofs antwoord was ont kennend. De wetenschappelijke waar nemingen, zei hij, waren automatisch verricht met instrumenten. -#■ Alan Shepard tijdens de opleiding, zich oefenend in de bediening van het instrumentenbord (rechts) van de kunstmaan. Sommige aanwezigen, onder wie vrij veel ruimtevaartdeskundigen van naam, vroegen zich toen af of Gaga- rins opleiding als ruimtevaarder wel zo gedegen kon zijn geweest als die van de Amerikaanse astronauten. Die, immers, waren wel geoefend in het verrichten van wetenschappe lijke waarnemingen. In het rapport over het projekt- Mercury van de commissie voor luchtvaart- en ruimtevaartwetenschap volle wetenschappelijke waarnemingen buiten de dampkring verrichten; on der meer waarnemingen van het aard oppervlak, de sterrenhemel en de an dere planeten, alsmede van het wol kendek en andere weerkundige ver schijnselen." Hadden de Amerikaanse astronauten de taak op te treden als voorposten van de wetenschap in de wereldruim te en daarbij hun menselijke emo ties zoveel mogelijk uit te schakelen de mededelingen van Joeri Gaga rin gaven blijk van een geheel ande re instelling. Gagarins verhaal was dat van een dichterlijke geest die zich geheel door zijn vervoering liet meeslepen en er zodanig door werd overweldigd dat hij als wetenschappelijk getrainde waarnemer bepaald ongeschikt moet zijn geweest. Zelfs zijn aardrijkskundige kennis moet hem, zo hij inderdaad door een patrijspoort of een periscoop de aar de heeft kunnen zien, als gevolg van die vervoering in de steek hebben gelaten. Raadsel Hij meldde, volgens in Moskou ge publiceerde gegevens, namelijk een kwartier na de start al dat hij zich boven Zuid-Amerika bevond. Het raadsel hoe hij meer dan de helft van de omloopbaan van 89 minu ten en zes seconden kon hebben af gelegd in 15 minuten is tot nu toe nog niet opgelost. Tot het moment waarop men in Moskou een aanvaardbare oplossing van dit raadsel een van de vele in Gagarins verhaal geeft kan hij niet gelden als een geoefende en betrouw bare waarnemer. Zolang de Sowjetunie geen betere verspieders de wereldruimte in zendt behoeft niemand zich zorgen te maken. Ademloos keek en luister de de zaal vol medici naar de film die kapitein J. L. Kin- sey van de medische dienst van de Amerikaanse marine Het draaien en van commentaar voorzag. Het was de film Silent Sentinel (Stille wachtpost), die de wordings geschiedenis in beeld bracht van de met raketten bewapende Amerikaan se reactor-onderzeeërs die wekenlang onder water kunnen blijven. Voor die medici, luchtvaartgenees kundigen, marinegeneeskundigen en enkele ruimtevaartgeneeskundigen, was het de film over een nieuwe grote technische zegepraal van de mens in Jerry Cobb WAAROM is het nodig een mens in een kleine cabine een eind de wereldruimte in te schieten of hem in een kunst maan om de aarde te laten draaien? Deze vraag wordt de laatste tijd steeds vaker gesteld en is onder de geleerden een punt van levendige discussie gewor den. Er zijn er die zeggen: Wij zien het wetenschappelijke nut er niet van in. Wetenschappe lijke waarnemingen buiten de dampkring kunnen veel beter met instrumenten verricht worden. Een mens, opgesloten in een kleine kunstmaan, gestoken in een drukpak, verstoken van de natuurkracht de zwaarte kracht die voor het nor maal functioneren van zijn lichaam en geest essentieel is, is in de wereldruimte de slechtst denkbare waarnemer. GAAT er iets verkeerd, dan Is de kans zeer groot dat hij zijn tocht door de wereld ruimte niet overleeft. Gaat er, anderzijds, iets mis met een kunstmaan die alleen instru menten bevat, dan is er alleen wat geld en moeite verloren gegaan. Daarbij komt, dat een onbe mande kunstmaan veel goed koper is dan een bemande, al zou het alleen maar zijn om dat een onbemande lang niet zo zwaar behoeft te zijn. Ster ker nog. het wetenschappelijk rendement van een onbeman de kunstmaan overtreft per kilo dat van een bemande vele, vele malen. Zo redeneren de tegenstan ders van het lanceren van be mande kunstmanen. Jen van him voornaamste m>ordvoer- ders is professor Sir II. Mas- sey, de voorzitter van de com missie ter voorbereiding van de Europese organisatie voor ruimteonderzoek. De voorstanders delen, uiter aard, de hierboven weergege ven mening niet. Zij achten het van essentieel belang dat we tenschappelijk wordt onder zocht hoe de mens zich tijdens vluchten in kunstmanen en an dere ruimtevaartuigen zal ge dragen. ZIJ erkennen, dat veel we tenschappelijk onderzoek in de wereldruimte kan worden overgelaten aan knap gecon strueerde automatisch werken de instrumentjes, stuk voor stuk juweeltjes van minitueus precisiewerk, maar niet alles. Zij wijzen er op dat die in strumentjes altijd automaten, robots, blijven apparaten die zijn verstoken van denk vermogen, apparaten die niet bij machte zijn conclusies te trekken uit bepaalde waarne mingen en aan de band van die conclusies te beslissen over het nemen van andere waar nemingen. Alleen een mens zal die con clusies kunnen trekken, die be slissingen kunnen nemen. Daarom alleen al zal op den duur de bemande kunstmaan ook goedkoper in het gebruik worden dan de onbemande. Geven de resultaten van waarnemingen met onbemande kunstmaaien de geleerden op aarde aanleiding tot conclusies die wijzen in de richting van de noodzaak van een serie nieuwe experimenten, dan zul len nieuwe onbemande kunst manen gelanceerd moeten wor den om die experimenten uit te voeren. T^IT zal duidelijk worden zo- dra over weinige jaren al kunstmanen een belang rijk hulpmiddel zijn geworden bij het opstellen van weers verwachtingen op lange ter mijn en iets verder in de toekomst om de aarde draaiende telescopen en radio telescopen de eeuwenoude droom van de sterrenkundigen, door de sluier van de damp kring te breken, werkelijkheid gaat worden. Het is dan ook geen wonder dat zich onder de voorstanders van bemande ruimtevaart vele meteorologen en astronomen bevinden. ER ZIJN, indien wü de mili tairen en strategen buiten beschouwing laten, nog andere voorstanders. Dat zijn de juris ten. Zij zien in de bemande ruimtevaart de mogelijkheid tot doorbreking van een impas se, tot vastlegging van een in ternationaal luchtrecht en ruimterecht. Misschien is, af gezien van het verband tussen het streven naar bemande ruimtevaart en het grote pro bleem van onze moderne we reld, het ontwapenings vraag stuk, het juridische aspect het allerbelangrijkste. Wie dit in twijfel trekt denke aan de zaak-Powers, de oorzaak van het niet-doorgaan van de Pa- rijse topconferentie, waarop de hoop van de gehele mensheid was gevestigd. Die zaak-Powers, de tragi sche climax van een reeks verkenningsvluchten met toe stellen van het type U-2 boven de Sowjetunie, maakte de ge hele wereld dit duidelijk: T^R bestaat geen algemeen ■J-1 aanvaarde internationale overeenkomst waarin is vast gelegd waar hemelwaarts de nationale souvereiniteit eindigt. Zodra de bemande ruimte vaart werkelijkheid is gewor den moet er zo'n overeen komst komen, juist zoals er, eeuwen geleden, een begin werd gemaakt met de codifi catie van het zeerecht toen de mens de wereldzeeën was gaan beheersen. Dat was in 1609 toen Hugo de Groot zijn be roemde boek De Mare Libero (Over de vrye zee) uitgaf. de eeuwige strijd tegen de natuur. Silent Sentinel was in hun ogen een prachtige documentaire over de per fectionering van een systeem dat het de bemanning van een reactor-onder zeeër mogelijk maakt lange tijd in een kleine, geheel van de lucht afge sloten ruimte, in leven te blijven en wat meer is in goede gezond heid te kunnen blijven werken. Uit de toelichting van kapitein Kin- sey bleek die medici, deelnemers aan het tweede internationale symposium over marine- en ruimtevaartgenees kunde dat de vorige zomer in Stock holm werd gehouden, hoeveel de Amerikaanse marine in dit opzicht te danken heeft aan het werk dat de afgelopen jaren is verricht door de ruimtevaartgeneeskundigen in hun la boratoria. Toen pas drong het tot velen van hen door dat de resultaten van dat werk al nuttig werden toegepast eer de eerste vlucht van een mens in een kunstmaan of ander ruimtevaartuig was volbracht. Verovering Veel verschil maakte dat in hun ogen niet, want de diepten van de oceanen zijn voor de kwetsbare mens als omgeving even gevaarlijk en vij andig als de ijzig koude en luchtloze wereldruimte. Het argument van sommige tegen standers van de bemande ruimte vaart, dat de mens in de voor hem vijandige wereldruimte niet thuis hoort, hield voor hen evenmin steek als de stelling, dat de mens de voor hem even gevaarlijke diepten van de wereldzeeën zou moeten mijden. Vele van de voordrachten die zij daar in Stockholm aandachtig beluis terden gingen juist over de techni sche verovering door de mens van die vijandige diepten van de wereld zeeën. Het was opvallend dat zeer vele van die voordrachten gehouden wer- uit de Amerikaanse senaat staat hier over: „Een bekwame piloot kan waarde- Joeri Gagarin den door ruimtevaartgeneeskundigen, onder wie de Amerikanen in de meer derheid waren. Daar, in Stockholm, bleek dat de miljoenen die de laatste jaren in ruimtevaartlaboratoria zijn besteed, niet in de eerste plaats nut afwerpen 111 de ijskoude leegten die onze aar de omgeven, maar op onze aarde, in de elementen zonder welke het leven ondenkbaar is, het water en de lucht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 11