VEERSE GAT AFGESLOTEN
Onder het oog van H.M. de Koningin
Drie burgemeesters maakten
een gepaste vreugdedans
bijd
Voortreffelijk samenspel
„theorie en praktijk"
Stichter van manufacturen-
bedrijf jubileerde
SLUITING VEERSE GAT
WAS GOED „BEGIN"
Landhoofden
leken bijenkorven
Koningin Juliana
kreeg boekwerk
Koningin: Niet
spannend, maar
boeiend
Zeeuwsch Dagblad
Techniek
Gemengde gevoelens
e vissers
GIGANTISCH KARWEI TOT
GOED EINDE GEBRACHT
Gapend gat
PERSKAPITEIN
TUSSEN HETE
VUREN
Mening van ir. Dibbits
Laatste instuif voor
Domburgse jeugd
Kindergezang
Guillotinewacht
H. Joosse recipieerde in Goes
Prof. Jansen vol lof over samenspel
Dichting van Brouwershavense
Gat op andere wijze
„Steenstorters nu
via Kats
LES IN DE OPEN
VEERSE LUCHT
Schip ramde sluis
deur en steiger
Dinsdag 25 april 1961
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pag. 3
Protestants-Christelijk
ZEVENDE caisson is gistermid
dag op de juiste plaats gebracht
in het Veerse Gat. Noord-Beveland en
Walcheren zijn met elkaar verbonden.
Rijkswaterstaat heeft een prachtig
stuk werk geleverd, waarop men te
recht trots mag zijn.
Duizenden hebben gisteren een be
zoek gebracht aan Vrouwenpolder om
de sluiting van het Veerse Gat te
kunnen zien en via radio en televisie
hebben eveneens duizenden medege
leefd.
Nederland damt de zeearmen af.
Nederland voert strijd tegen het
water en gisteren, in het Veerse Gat,
heerste de techniek, heersten het men
selijk denken en het menselijk be
rekenen over de kracht van het water.
Zo hebben tenminste velen het be
schouwd.
Natuurlijk mag en moet men
ook groot respect hebben voor het
werk dat Rijkswaterstaat in Zeeland
verricht.
Wij leven in de eeuw van de tech
niek en het kunnen van de mens is
groot, enorm groot. Niet in direct ver
band met het afsluiten van het Veerse
Gat, maar wel met betrekking tot
elders blijkende staaltjes van tech
nisch kunnen, vragen wij ons wel eens
af of de techniek de mensheid nu eens
met schokken naar boven, maar dan
weer met minstens even grote schok
ken naar een lager niveau doet gaan.
De sluiting van het Veerse Gat
dwingt respect en bewondering af.
Maar laten wij niet eenzijdig de lof
der techniek zingen, want de techniek
is slechts een hulpmiddel om iets te
bereiken.
De uitvoering van het Deltaplan
waarvan nu de eerste fase voor een
belangrijk deel is voltooid zal ons
in Zeeland voor enorme problemen
plaatsen. Wij staan midden in een aan
de gang zijnde ontwikkeling en de be
langrijkste vraag is nu niet of men er
technisch in is geslaagd een deel van
het Deltaplan te realiseren, maar of
de mens of de Zeeuw van nu en
van de eerstvolgende decennia in
dit, sterker dan voorheen tegen de zee
beveiligde land, zich harmonisch zal
kunnen ontwikkelen en hier levens
vreugde zal hebben. Hij zal die levens
vreugde niet vinden in het zingen van
de lof der techniek noch in een toe
nemende materiële welvaart, maar in
het kunnen vinden van een ont
plooiing van krachten en capaciteiten
naar de mate, waarin de Schepper
hem die heeft gegeven.
Die levensvreugde zal alleen ont
vangen worden door de in afhanke
lijkheid van de God van hemel, zee en
aarde levende mens, die de techniek
naar waarde schat, maar niet over
schat en die danken wil voor de resul
taten van het technisch kunnen.
VROUWENPOLDER.
Drie burgemeesters,
gewapend met een „hoge zije en in slipjas gekleed,
VROUWENPOLDER De heer M.
Siereveld, voorzitter van de Vissers
vereniging ..Draagt Elkanders Lasten"
uit Arnemuiden, bleef gisteren bij de
sluiting van het Veerse Gat toch in zijn
element. Hij zag de plaatsing van de
laatste caisson vanaf het water. De heer
Siereveld vertelde ons dat hij deze
dichting met gemeengde gevoelens had
bijgewoond. „Onwillekeurig gaan bij
zoiets je gedachten terug naar de on
telbare malen dat we door ditzelfde
gat naar binnen of naar buiten voeren".
Altijd is het Veerse Gat voor de vis
sers een veilige haven geweest. De
heer Siereveld bad ondanks de minder
prettige ervaringen die de vissersbe
volking van de sluiting heeft onder
vonden wel bewondering voor het
werk dat hier is verricht.
Over de nieuwe thuishaven Colijns-
plaat toonde hij zich dik tevreden. Alles
is meegevallen alhoewel natuurlijk altijd
wel wensen overblijven. Voor het op en
neer reizen tussen Amemuiden en
Colijnsplaats hebben de vissers gezamen
lijk een bus gehuurd. Het Veerse Gat is
dus nu afgesloten maar de onderhande
lingen tussen de vissersvereniging en het
rijk over het verkrijgen van een bijdrage
zijn nog niet afgelopen. Ongetwijfeld zal
de dag waarop kan worden gezegd „ook
dit is tot een goed einde gebracht" voor
de heer Siereveld prettiger zijn dan de
afsluiting van het gat waaraan hij zo
veel goede herinneringen heeft.
In Nisse is in principe besloten een
bejaardensociëteit op te richten, waar
voor zich 25 leden meldden. Dit gebeur
de op een avond, die het comité, dat jaar-
reizen voor ouden van dagen organiseert,
hield.
Voor uw advertentiepdrachten
en tekstverzorging kunt u ook
overleg plegen met onze verte
genwoordigers: J. Huisman, Nach
tegaallaan 106, Goes, telefoon
01100—6176, en W. J. de Hoop,
Westerscheldestraat 15, Middel
burg. tlefoon 011804676.
hebben gistermiddag om tien over vier op een dun plankje hoog boven hetVeerse Gat een al
leszins gepaste vreugdedans gemaakt. Enthousiast zwaaiden zij met hun hoeden in de richting van
het in de verte dromerige aloude Veere. Daar, midden op het water, lag het statige koninklijke
jacht „Piet Hein', met aan boord H.M. de Koningin. De Landsvrouwe ving de groet op,
wuifde terug en bestormde daarna de naast haar saande directeur-generaal van de rijkswaterstaat,
ir. A. G. Maris, met van grote belangstelling getuigende vragen. Want zojuist, om precies vier uur,
maandag de 24e april 1961, was het Veerse Gat gesloten. Het laatste caisson was door vierduizend
paardekrachten, belichaamd in vijf oersterke sleepboten, tussen de andere zes, op haar plaats gema
noeuvreerd en rappe handen hadden korte tijd later, koortsachtig draaiend aan zestien afsluiters,
het kolossale gevaarte tot zinken gebracht. De zeeslag bij Veere was geleverd. De grootste en
modernste zeeslag in de geschiedenis van Zeeland en zonder chauvinistisch te zijn ook in
die van ons hele vaderland. Het leek alsof er een geweldige zucht, van verlichting opsteeg uit
de harten van de honderden hoofd- en handarbeiders, die drie jaar lang op de meest intensieve
wijze hun technisch en handzaam kunnen hadden Se^egd in de spectaculairste waterstaatkundige
prestatie van de gehele Nederlandse historie. Een zucht die als het ivare gestalte kreeg in het
machtige, zwaar sonore geloei van de scheepssirenes, begeleid en onmiddellijk gevolgd door hand
drukken en gejuich, gezang van schoolkinderen en muziek van fanfares, misschien hier en daar
ook wel met een traan, maar dan een oogdruppel die direct werd weggeveegd, omdat zelfs bij de
vissers en de burgemeester van Veere, die zich manhaftig gedroeg, de vreugde over de voltooiing
van het Drie-eilandenplan de boventoon voerde in de gemoedsrust van de bij een open Veerse
Gat zo sterk betrokkenen.
Zeven reusachtige tralieliggers beheersen nu het Veerse Gat. Geen
opening is er meer te zien, omdat onmiddellijk na de plaatsing en de
zinking enorme storters en grijpers de gaten begonnen te vullen die
de zevende caisson nog scheidde van zijn al even immense „colle
ga's". Hare Majesteit de Koningin, die kort daarna door de „Piet Hein"
aan de Noordbevelandse wal was gezet, begaf zich terstond naar het
meest „actuele" gedeelte van de caissondam, liet zich deskundig voor
lichten door prof. dr. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst, ir. A.
G. Maris, ex-voorzitter van de Deltacommissie en ir. H. A. M. C. Dib-
bits, hoofdingenieur-directeur van de Deltadienst zuid, en schroomde
daarna niet een wankel laddertje te beklimmen om van bovenaf een
kijkje te nemen in de laatste sluitcaisson. Naast haar bevond zich ook
de commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F.
C. de Casembroot, die al evenzeer van zijn bewondering getuigde voor
het gigantisch karwei dat hier door Nederlanders tot stand was ge
bracht. In dit hoge gezelschap verkeerden ook de drie burgemeesters,
die een menselijke keten hadden gevormd en daardoor Walcheren en
Noord-Beveland hadden overbrugd. Burgemeester jhr. I. Fden Beer
Poortugaal van Veere betrad als eerste het smalle plankje en toen er
eenmaal één „beer" over de dam was, volgden er meer
Na het Veerse hoofd van het gemeentebestuur volgde de burge
meester van Vrouwenpolder, de heer A. de Kam, die weldra met zijn
Veerse collega hartelijk de hand schudde van de eerste burger van
Wissenkerke, de heer J. van Halst.
Het Veerse Gat is dicht. Tientallen
mensen hebben reeds te voet over de
caissons een tocht naar de overkant ge
maakt. Overigens maar kort, want spoe
dig na de historische handdruk haalden
arbeiders het plankje weg en was de
zojuist verkregen verbinding verbro
ken. Dit echter louter om veiligheids
redenen, want niet zodra was het stukje
hout omhoog gehaald, of torenhoge kra
nen lieten hun metalen koppen robot
achtig zwaaien over het laatste bak
beest.
Deze sluiting van de kleinste zeearm
van het Deltagebied werd gadegeslagen
door duizenden nieuwsgierigen, die uren
lang staan trotseerden om toch maar
niets te missen van het grootste gebeu
ren daar voor of beneden hen. De land
hoofden aan beide zijden van de dam
leken wel reusachtige honingraten,
waaromheen en waarop honderden men
sen krioelden. Maar niet alleen daar,
ook op de stranden, op steenhopen, golf
brekers, steigers en op ongeveer vijf
tig bootjes keek men aandachtig toe
hoe de zevende kolos zich in het rijtje
van caissons zou schikken. Het was fan
tastisch weer en dit stimuleerde het be
zoek geweldig. De gehele dag stroom
de het toeschouwers op de aanvoerwe-
gen naar de dijk.
In de morgenuren was het al begon
nen, %vant reeds om half negen passeer
de de zevende caisson, voortgetrokken
door de vijf sleepboten het nog gapen
de gat van 52 meter om daarna onge
veer 250 meter buitengaats het ogenblik
af te wachten waarop zij verkozen zou
worden het Veerse Gat het laatst^ deel
van zijn naam reëel te doen verliezen.
In de middaguren echter begon de eigen
lijke plaatsing. Tegen tweeën al kregen
de rijkspolitiemannen, her en der van
daan gehaald, volop de gelegenheid hun
organisatorische talenten te tonen toen
van heinde en ver de auto's aan kwa
men rijden. Een flink gedeelte „strand
de" bij het restaurant aan het einde van
de Fort den Haakweg, een andere cate-
VROUWENPOLDER. Voor
kapitein G. de Groot van de sleep
boot „Johanna" zal het vandaag
een rustige dag zijn in vergelijking
met de achterliggende acht dagen.
Kapitein De Groot heeft de laat
ste week met zijn schuit in het
Veerse Gat letterlijk en figuurlijk
tussen allerlei moeilijkheden door
gemanoeuvreerd. Een week lang
heeft de „Johanna" met kapitein
De Groot persmensen uit alle
delen van de wereld door het
Veerse Gat geloodst. Zowel boot
als kapitein werden van links naar
rechts gecommandeerd, maar de
kapitein wist steeds het hoofd koel
en zijn boot in de goede koers te
houden. Al naar geang de wensen
van de pers verzette de heer De
Groot met het getij ook steeds op
bakens zodat alle foto- en film
journalisten steeds datgene kon
den .vereeuwigen" wat ze graag
wilden hebben. De „Joanna" heeft
verschillende keren tussen hete
vuren gezeten met aan de ene kant
pers en rijkswaterstaat en aan de
andere kant de mannen van de
waterpolitie die ook wel tegemoet
wilden komen aan perswensen
maar ook hun opdrachten in het
vizier moesten houden. De wrij
vingen waren soms wel hevig
maar altijd van korte duur. Wij
hopen dat kapitein De Groot even
prettige herinneringen zal bewa
ren aan „de Koningin der aarde"
als wij van onze kant aan hem.
VROUWENPOLDER koers geregeld. Boven- meetbootjes te statione-
Het hoofd van de Delta- dien maakte men verder ren. De juiste stroom-
dienst zuid, ir. H. A. M. gebruik van de Decca- snelheid op de drempel
C. Dibbits, heeft gisteren apparaten. werd toen bepaald door
tijdens een persconferen- middel van de vermenig-
tie in Vrouwenpolder Bij de plaatsing van de vuldigingsfactor.
meegedeeld, dat de moei- tweede caisson knapten
lijkheden bij de plaatsing enkele draden, waarna Bij de plaatsing van
van de eerste caisson op men bij de derde caisson de vierde, de vijfde en
de bewuste mistdag niet een andere verbinding de zesde caisson ging
te wijten waren aan peil- toepaste. Het was bij allies naar wens. De ar-
fouten maar aan een deze laatste caisson dat beiders raakten steeds
verkeerde oriëntatie, zo- er moeilijkheden ont- meer geoefend. Bij de
als naderhand is geble- stonden met het meten, zevende caisson liet men
ken De radarboot was De meetbootjes onder- gisteren alvast enkele
in de schaduw van de vonden hinder van de coppartimenten vol wa-
caisson gekomen waar- begeleidingsvaartuigen in ter lopen om daardoor
door de oriëntatie werd de onmiddellijke omge- het scheef zakken tegen
bemoeilijkt. Uit dit feit ving, die daarna dan ook te gaan. Ir. Dibbits deel
heeft men lering getrok- op een afstand werden de ons nog mee, dat de
ken en een correctie aan- gehouden. Men deed ech- laboratoriumproeven en
gebracht door een radar- ter nog meer: Ook de berekeningen juist zijn
bak te plaatsen ver bin- wijze van stroommeten gebleken. Ook hij ge
nen de dijk in het Veerse werd veranderd. Dit ge- waagde van het voor-
Gat Van daaraf werd beurde door aan weers- treffelijk samenspel tus-
het varen van de juiste zijden van het sluitgat sen „theorie en praktijk".
DOMBURG. Het was een dezer
avonden opvallend stil in de straten van
Domburg. Geen wonder want alle
jongens en meisjes, ook vele ouders,
bevonden zich op het terrein van de
jeugdherberg, waar de laatste instuif
van het winterseizoen werd gehouden.
Na diverse spelen als touwtrekken,
ringsteken e.d. werd gezamenlijk aan
de maaltijd deelgenomen en besloot
een kampvuur op vurige wijze de
avond. De Boerenkapel verleende me
dewerking.
De Emmabloemcollecte heeft in Goes
706,57 opgebracht.
gorie, voorzien van groene of blauwe
kaarten, reed door tot aan de Keeten,
waar bijkans geen plekje meer te vin
den was.
Een batterij fotografen en een leger
tje journalisten scheepte zich kort na
twee uur in, op de voor hen bestemde
boten, de „Johanna" en de ,Marmsen",
die weldra propvol zich een weg
baanden door het grote convooi vaar
tuigen, dat op schootsafstand van de
dam-in-aanbouw de wateren bevolkte.
Toen de caisson zich in beweging zet
te, omstreeks half drie, doorkliefden
speedboten het water om hun beman
ning zo dicht mogelijk in de buurt van
de operatie te brengen. Niet te dicht
omdat de RP IS en nog enkele andere
politievaartuigen dit niet wilden heb
ben. En temidden van die veelkleurige
vloot koerste de „Piet Hein", uit het
Kanaal door Walcheren het Veerse
Gat opgevaren. Maar ook het konink
lijk jacht bleef op eerbiedige afstand
van het operatieterrein.
Tweehonderd schoolkinderen uit Vee
re, Gapinge en Vrouwenpolder stonden
inmiddels klaar aan de Walcherse kant
om het Zeeuwse volkslied aan te heffen
zodra de caisson op de gewenste zink-
diepte was gebracht en de scheepssire
nes hun luidruchtig werk hadden ge
daan. Aan de andere kant zouden de
Koningin Juliana vond het gistte-
ren helemaal niet erg een laddertje
te beklimmen om daardoor op het
wandelpad over de rij van caissons
te kunnen komen, van waaraf zij een
duidelijk overzicht zou hebben van
de steenstorting.
De belangstelling voor de sluiting
van het Veerse Gat was bijzonder
groot. Op beide oevers verdrongen
de toeschouwers zich om maar niets
te missen van het schouwspel dat
zich afspeelde in het midden van de
zeearm, die weldra haar naam als
zodanig zou verliezen.
duizend Noordbevelandse kindertjes uit
volle borst hun stemmen verheffen.
Omstreeks kwart voor drie stak de
caisson, voortgetrokken door de „Euro
pa" en de „Afrika" en opzij door on
der meer de „Azië" haar neus in het
sluitgat. Enkele minuten later was het
draaipunt bereikt en toen begon de
laatste krachtsinspanning, het „stellen'
van de caisson. En een half uur was dit
karwei gebeurd, maar nog moest men
even wachten op de vreugdestoten van
de boten. De caisson, intussen verrijkt
met de vaderlandse driekleur, moest nog
precies in het midden van het
sluitgat komen omdat men aan beide
kanten drie- en halve meter wilde
overhouden voor het storten van de
steen. Omstreeks vijf voor vier zat de
caisson muurvast op haar plaats. En
toen was de taak voor de mannen die
de afsluiters moesten bedienen, begon
nen.
?5>
Vijf minuten later op het horloge
van uw verslaggever om precies vier
uur zat het gevaarte op zijn diepte.
Alsof de „Afrika" geen afscheid wilde
nemen van zijn dierbare kolossale met
gezel, zo drong het schip tegen de voet
van de „tralielegger", misschien ook
om nog eens te accentueren dat het
Veerse Gat inderdaad was afgesloten.
Daarna kon er door duizenden
toeschouwers geen woord meer
GOES. De heer H. Joosse, de
oudste firmant van de firma Joos
se, heeft gistermiddag met een re
ceptie in „Centraal" het feit her
dacht dat hij vijftig jaar geleden
in het vak kwam. De heer Joosse,
geboren Goesenaar, die als twaalf
jarige bij zijn oom in Nisse ging
werken, heeft binnen nauwelijks
zesendertig jaar zijn bedrijf uit
zien breiden van één winkel in
Goes tot acht in het gehele land.
Hij begon met de opbouw van een
eigen manufacturenbedrijf in 1924, op
zesentwintigjarige leeftijd. In de loop
der jaren kwamen er vervolgens fili
alen bij in Bergen op Zoom, Roosen
daal, Middelburg, Baarn, Woerden en
Vlaardingen. En in Goes zijn er thans
twee winkels n.l. één voor dames- en
herenconfectie.
De receptie werd gistermiddag door
een overweldigend aantal relaties en
familieleden bezocht. De jubilaris nam
verscheidene kostbare geschenken in
ontvangst. Het personeel van de win
kels in Goes bood hem een geëtste ruit
aan, die in het pand aan de Klokstraat
is te bewonderen. Het geeft een sym
bolische uitbeelding van de karakter
eigenschappen van de heer Joosse. In
de morgenuren was er nog een intie
me familiebijeenkomst in hotel „De
Korenbeurs".
worden verstaan, omdat elk bootje
wat maar een sirene bezat zich
mengde in het massale stoomflui
tenkoor. Op een seintje van
iemand op het caisson zette het
muziekcorps „Veere's Genoegen"
daarna het Zeeuwse volkslied en
het Wilhelmus in. De dijk was ge
sloten. Walcheren en Noordbeve-
land waren aan elkaar getralied.
De zee was teruggedrongen. En
donderdag zullen de schuiven
dichtgaan, waardoor eb en vloed
in het Veerse Gat tot het verleden
zullen behoren. Dan zal voor Veere
definitief de „guillotine" vallen..
VROUWENPOLDER „Het is
bijzonder goed gegaan." Dat zei
prof. dr. P. Ph. Jansen, hoofd van
de Deltadienst, onmiddellijk na de
succesvolle plaatsing van de ze
vende caisson, waardoor de slui
ting van het Veerse gat een feit
werd. Hij deelde mee, dat rijks
waterstaat in het laboratorium
met schaalverkleining had ge
werkt. „Wij voelden ons bij de
voorbereidingen Gullivers tussen
de Lilliputters. Vandaag, in wer
kelijkheid, voelden wij ons als Lil
liputters tussen de Gullivers."
Prof. Jansen verklaarde, dat na
een aanvankelijke stranding bij
mist een nagenoeg feilloze uitvoe
ring is gevolgd volgens een voor
opgezet plan. „Dat wil echter niet
zeggen, dat wij een walk-over"
hebben gehad, want er zit aan het
werk enorm veel vast, niet alleen
voor rijkswaterstaat, maar ook
voor de anderen, die er al hun
krachten hebben ingezet om het
reusachtige karwei te doen sla
gen.
Prof. Jansen was vol lof over het sa
menspel tussen de hoofd- en de hand
arbeiders, tussen de uitdenkers en de
uitvoerders, waarbij hij niet aarzelde de
gewone man een pluim op de hoed te
steken, of dit nu de arbeiders waren op
de sleepboten, op de caissons of die in
de bouwput. „Ik ben vol bewondering
voor dit volk van dijkenbouwers, dat het
toch maar gefikst heeft die onhandelbare
caissons op hun plaats te krijgen." Er is
gelukkig geen enkel ongeluk gebeurd, zei
prof. Jansen.
TEST-CASE
Uiteraard kan nu de vraag worden ge
steld: Wat verder? „In zekere zin kan de
sluiting van het Veerse Gat als een soort
„test-case" worden beschouwd", bena
drukte het hoofd van de Deltadienst,
,een examen voor de grotere gaten die
zullen volgen. Opnieuw staan we voor
niet zomaar aan het Brouwershavense
Gat gaan wagen, maar proberen alle
mogelijke problemen onder de knie te
krijgen. Voor de technici vormt het
Brouwershavense Gat een bijzonder aan
trekkelijk object om aan te pakken. We
gaan nu weer rekenen en modelletjes
maken. Van een adempauze of een va
kantie is geen sprake".
De directeur-generaal van de rijks
waterstaat, ir. A. G. Maris, was van me
ning dat de belangrijkste vraag voor de
ingenieurs nog altijd is „welke natuur
wetten op ons van toepassing zijn".
Ir. Maris gaf toe dat een sluiting van
het Veerse Gat op de thans gedane wijze
tien jaar geleden niet mogelijk was ge
weest. „Wij zijn de laatste jaren echter
op wetenschappelijk en waterbouwkun
dig gebied met sprongen vooruitgegaan."
STREEFJAAR
De directeur-generaal verklaarde na
drukkelijk dat men beslist vast wilde
houden aan het jaar 1978 als sluitings
jaar voor de Deltawerkzaamheden. „Wij
wensen daar niet van af te wijken en
zoals de zaken er nu voorstaan zullen
zij waarschijnlijk voorlopig op papier
althans in onze opzet slagen."
Het is nog niet precies bekend
of bij de dichting van het Brou
wershavense gat eveneens van
tralieliggercaissons gebruik zal
worden gemaakt. Het is mogelijk,
dat rijkswaterstaat en de aanne
mingsmaatschappijen hun toe
vlucht zullen nemen tot een gelei
delijke drempelsluiting. Niet uit
gesloten is dat „ergens" een me
thode op dit terrein zal worden
uitgeprobeerd en dan op een
plaats waar dit geen gevaar op
levert. Ir. Maris deelde ten slotte
mee dat er een werkgroep is ge
vormd die de afsluiting van het
Veerse gat en de ervaringen daar
opgedaan zal bestuderen.
De Jonge Kerk-afdeling in Bieze-
hnge, hield onder leiding van de heer
Chr. te Winkel een maandelijkse verga
dering. De consulent van de Herv. Ge
meente, ds. K. W. Slik, sprak over het
Uitvoerder A. Lanser:
VROUWENPOLDER. Uitvoerder A.
Lanser van de N.V. Dijksbouw stapte
gistermiddag moe en voldaan de directie-
keet van de Dijksbouw binnen. Na een
spannende week kon de „bevelvoerende
officier" van de caissonszich eindelijk
rust gunnen.
De heer Lanser toonde zich tevre
den over het verloop van de „operatie
schuiven dicht". De samenwerking tus
sen de verschillende mensen van rijks
waterstaat, Dijksbouw en de sleepdienst
Piet Smit noemde hij voortreffelijk. „Het
slagen van d'eze operatie is niet in de
laatste plaats te danken aan het goede
samenspel", vertelde de heer Lanser.
Voor het werk aan de buitenkant van
de caissons moeten de steenstorters en
de oplossers nu rondvaren via Kats. Dit
zal echter, zei de heer Lanser, maar
enkele keren zijn. Voor dit varen wordt
gebruik gemaakt van «i'e sleepboten van
Piet Smit die na het invaren van de
laatste caisson er ook geen gat meer in
zagen om er nog door te komen.
KAMPERLAND. Koningin Juliana
kreeg tijdens haar bezoek aan Noord-
Beveiand het eerste deel van het boek
werk „Tussen afsluitdammen en Delta-
dijken" aangeboden. Dit eerste deel han
delt over Noord-Beveland. De aanbie
ding gebeurde, enkele minuten nadat zij
voet op Noordbevelandse bodem had ge
zet. De samenstellers, de archivaris M.
P. de Bruin en de technisch ambtenaar
van rijkswaterstaat d'e heer M. H. Wil-
derom, boden haar dit boek aan. De Ko
ningin toonde zich zeer verheugd over
deze aanbieding.
een schaalverkleining. We zullen ons leven van het'joodse vólk in Israël.
VROUWENPOLDER. Of het nu
was omdat er straks op Nieuwdorps
grondgebied ook belangrijke waterstaats-
wenken zullen worden uitgevoerd hebben
we niet gevraagd aan hoofdonderwijzer
A. Willemse die gisteren aan de boorden
van <het toekomstige Veerse meer zijn
leerlingen een openluchtles gaf. Maar het
moet worden gezegd: De jeugdige Nieuw-
dorpers toonden veel belangstelling voor
alles wat er gisteren zoal in het Veerse
Gat te zien was. De heer Willemse noem
de dit een unieke gelegenheid de kinde
ren iets te tonen van wat nu eigenlijk
wordt verstaan onder dijkbouw en alles
wat daar mee verband houdt.
De hoogste klassen van de christelijke
school hebben er gisteren tegelijk een
uitstapje van gemaakt. Nadat zij eerst
op school nog een half uurtje onderwijs
hadden gekregen over de afsluiting van
het Veerse Gat. Voor de kinderen in
Vrouwenpolder aankwamen werd eerst
een bezoek aan Veere gebracht, waar de
kerk en het stadhuis werden bezichtigd.
Wij hebben zo het idee dat wij de pupil
len van deze school nog meer z-ullen ont
moeten maar dan bij het Zuid Sloe.
VROUWENPOLDER. Hare
Majesteit de Koningin heeft giste
ren op de „Piet Heyn" tegenover
hoge functionarissen van water
staat verklaard de sluiting van het
Veerse Gat „niet spannend, maar
wel boeiend" te vinden. Zij was in
hoge mate geïnteresseerd in de
toegepaste methode, waarbij de
landvrouwe er niet voor terug-
schrok ook detailkwesties aan te
roeren. Ir. Maris vertelde ons, dat
enkele uitlatingen van de Koningin
hem in het bijzonder waren opge
vallen. Zo wilde zij alles weten
over de drempel en hoe deze was
gelegd. Alsook van het nylon dat
was gebruikt en waarom men dit
naar het Veerse Gat had gehaald.
Ook vroeg de Koningin hoe het
varend aanvoeren en het tot zin-ken
brengen van de caissons in zijn
werk ging. Vergezeld van de com
missaris der Koningin bracht de
landsvrouwe daarna via een lad
dertje een bezoek aan de laatste
caisson, waar zij zeer geïnteres
seerd keek naar het dichten van
de verticale naden en het storten
van de steen.
HANS WEERT, Het Belgische m.s.
liern? van de rederij Plouvier
Co., te Antwerpen, welk schip onder
weg was van Antwerpen met een lading
olie bestemming Rotterdam, is maan
dagmorgen omstreeks tien uur in aan
varing gekomen met de steiger voor de
middensluis te Hansweert en met de
sluisdeur. Het schip dat met een grote
snelheid de haven binnen kwam zou me
ren op steiger voor de middensluis. Dit
lukte niet door de grote snelheid, men
raakte de steiger die over een af
stand van ca. 8 meter werd beschadigd
Door de aanraking met de steiger
kreeg het schip een andere richting
waardoor het de sluisdeur ramde en
schade ontstond aan deur en schip. Per
soonlijke ongelukken deden zich niet
voor. Het schip wordt voorlopig door de
Rijkswaterstaat vastgehouden totdat de
schade is opgenomen en eventueel door
de rederij een borgtocht kan worden af-
gegeven.