VEERSE GAT AFGESLOTEN Onder het oog van H.M. de Koningin Drie burgemeesters maakten een gepaste vreugdedans bijd Voortreffelijk samenspel „theorie en praktijk" Stichter van manufacturen- bedrijf jubileerde SLUITING VEERSE GAT WAS GOED „BEGIN" Landhoofden leken bijenkorven Koningin Juliana kreeg boekwerk Koningin: Niet spannend, maar boeiend Zeeuwsch Dagblad Techniek Gemengde gevoelens e vissers GIGANTISCH KARWEI TOT GOED EINDE GEBRACHT Gapend gat PERSKAPITEIN TUSSEN HETE VUREN Mening van ir. Dibbits Laatste instuif voor Domburgse jeugd Kindergezang Guillotinewacht H. Joosse recipieerde in Goes Prof. Jansen vol lof over samenspel Dichting van Brouwershavense Gat op andere wijze „Steenstorters nu via Kats LES IN DE OPEN VEERSE LUCHT Schip ramde sluis deur en steiger Dinsdag 25 april 1961 ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 3 Protestants-Christelijk ZEVENDE caisson is gistermid dag op de juiste plaats gebracht in het Veerse Gat. Noord-Beveland en Walcheren zijn met elkaar verbonden. Rijkswaterstaat heeft een prachtig stuk werk geleverd, waarop men te recht trots mag zijn. Duizenden hebben gisteren een be zoek gebracht aan Vrouwenpolder om de sluiting van het Veerse Gat te kunnen zien en via radio en televisie hebben eveneens duizenden medege leefd. Nederland damt de zeearmen af. Nederland voert strijd tegen het water en gisteren, in het Veerse Gat, heerste de techniek, heersten het men selijk denken en het menselijk be rekenen over de kracht van het water. Zo hebben tenminste velen het be schouwd. Natuurlijk mag en moet men ook groot respect hebben voor het werk dat Rijkswaterstaat in Zeeland verricht. Wij leven in de eeuw van de tech niek en het kunnen van de mens is groot, enorm groot. Niet in direct ver band met het afsluiten van het Veerse Gat, maar wel met betrekking tot elders blijkende staaltjes van tech nisch kunnen, vragen wij ons wel eens af of de techniek de mensheid nu eens met schokken naar boven, maar dan weer met minstens even grote schok ken naar een lager niveau doet gaan. De sluiting van het Veerse Gat dwingt respect en bewondering af. Maar laten wij niet eenzijdig de lof der techniek zingen, want de techniek is slechts een hulpmiddel om iets te bereiken. De uitvoering van het Deltaplan waarvan nu de eerste fase voor een belangrijk deel is voltooid zal ons in Zeeland voor enorme problemen plaatsen. Wij staan midden in een aan de gang zijnde ontwikkeling en de be langrijkste vraag is nu niet of men er technisch in is geslaagd een deel van het Deltaplan te realiseren, maar of de mens of de Zeeuw van nu en van de eerstvolgende decennia in dit, sterker dan voorheen tegen de zee beveiligde land, zich harmonisch zal kunnen ontwikkelen en hier levens vreugde zal hebben. Hij zal die levens vreugde niet vinden in het zingen van de lof der techniek noch in een toe nemende materiële welvaart, maar in het kunnen vinden van een ont plooiing van krachten en capaciteiten naar de mate, waarin de Schepper hem die heeft gegeven. Die levensvreugde zal alleen ont vangen worden door de in afhanke lijkheid van de God van hemel, zee en aarde levende mens, die de techniek naar waarde schat, maar niet over schat en die danken wil voor de resul taten van het technisch kunnen. VROUWENPOLDER. Drie burgemeesters, gewapend met een „hoge zije en in slipjas gekleed, VROUWENPOLDER De heer M. Siereveld, voorzitter van de Vissers vereniging ..Draagt Elkanders Lasten" uit Arnemuiden, bleef gisteren bij de sluiting van het Veerse Gat toch in zijn element. Hij zag de plaatsing van de laatste caisson vanaf het water. De heer Siereveld vertelde ons dat hij deze dichting met gemeengde gevoelens had bijgewoond. „Onwillekeurig gaan bij zoiets je gedachten terug naar de on telbare malen dat we door ditzelfde gat naar binnen of naar buiten voeren". Altijd is het Veerse Gat voor de vis sers een veilige haven geweest. De heer Siereveld bad ondanks de minder prettige ervaringen die de vissersbe volking van de sluiting heeft onder vonden wel bewondering voor het werk dat hier is verricht. Over de nieuwe thuishaven Colijns- plaat toonde hij zich dik tevreden. Alles is meegevallen alhoewel natuurlijk altijd wel wensen overblijven. Voor het op en neer reizen tussen Amemuiden en Colijnsplaats hebben de vissers gezamen lijk een bus gehuurd. Het Veerse Gat is dus nu afgesloten maar de onderhande lingen tussen de vissersvereniging en het rijk over het verkrijgen van een bijdrage zijn nog niet afgelopen. Ongetwijfeld zal de dag waarop kan worden gezegd „ook dit is tot een goed einde gebracht" voor de heer Siereveld prettiger zijn dan de afsluiting van het gat waaraan hij zo veel goede herinneringen heeft. In Nisse is in principe besloten een bejaardensociëteit op te richten, waar voor zich 25 leden meldden. Dit gebeur de op een avond, die het comité, dat jaar- reizen voor ouden van dagen organiseert, hield. Voor uw advertentiepdrachten en tekstverzorging kunt u ook overleg plegen met onze verte genwoordigers: J. Huisman, Nach tegaallaan 106, Goes, telefoon 01100—6176, en W. J. de Hoop, Westerscheldestraat 15, Middel burg. tlefoon 011804676. hebben gistermiddag om tien over vier op een dun plankje hoog boven hetVeerse Gat een al leszins gepaste vreugdedans gemaakt. Enthousiast zwaaiden zij met hun hoeden in de richting van het in de verte dromerige aloude Veere. Daar, midden op het water, lag het statige koninklijke jacht „Piet Hein', met aan boord H.M. de Koningin. De Landsvrouwe ving de groet op, wuifde terug en bestormde daarna de naast haar saande directeur-generaal van de rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris, met van grote belangstelling getuigende vragen. Want zojuist, om precies vier uur, maandag de 24e april 1961, was het Veerse Gat gesloten. Het laatste caisson was door vierduizend paardekrachten, belichaamd in vijf oersterke sleepboten, tussen de andere zes, op haar plaats gema noeuvreerd en rappe handen hadden korte tijd later, koortsachtig draaiend aan zestien afsluiters, het kolossale gevaarte tot zinken gebracht. De zeeslag bij Veere was geleverd. De grootste en modernste zeeslag in de geschiedenis van Zeeland en zonder chauvinistisch te zijn ook in die van ons hele vaderland. Het leek alsof er een geweldige zucht, van verlichting opsteeg uit de harten van de honderden hoofd- en handarbeiders, die drie jaar lang op de meest intensieve wijze hun technisch en handzaam kunnen hadden Se^egd in de spectaculairste waterstaatkundige prestatie van de gehele Nederlandse historie. Een zucht die als het ivare gestalte kreeg in het machtige, zwaar sonore geloei van de scheepssirenes, begeleid en onmiddellijk gevolgd door hand drukken en gejuich, gezang van schoolkinderen en muziek van fanfares, misschien hier en daar ook wel met een traan, maar dan een oogdruppel die direct werd weggeveegd, omdat zelfs bij de vissers en de burgemeester van Veere, die zich manhaftig gedroeg, de vreugde over de voltooiing van het Drie-eilandenplan de boventoon voerde in de gemoedsrust van de bij een open Veerse Gat zo sterk betrokkenen. Zeven reusachtige tralieliggers beheersen nu het Veerse Gat. Geen opening is er meer te zien, omdat onmiddellijk na de plaatsing en de zinking enorme storters en grijpers de gaten begonnen te vullen die de zevende caisson nog scheidde van zijn al even immense „colle ga's". Hare Majesteit de Koningin, die kort daarna door de „Piet Hein" aan de Noordbevelandse wal was gezet, begaf zich terstond naar het meest „actuele" gedeelte van de caissondam, liet zich deskundig voor lichten door prof. dr. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst, ir. A. G. Maris, ex-voorzitter van de Deltacommissie en ir. H. A. M. C. Dib- bits, hoofdingenieur-directeur van de Deltadienst zuid, en schroomde daarna niet een wankel laddertje te beklimmen om van bovenaf een kijkje te nemen in de laatste sluitcaisson. Naast haar bevond zich ook de commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, die al evenzeer van zijn bewondering getuigde voor het gigantisch karwei dat hier door Nederlanders tot stand was ge bracht. In dit hoge gezelschap verkeerden ook de drie burgemeesters, die een menselijke keten hadden gevormd en daardoor Walcheren en Noord-Beveland hadden overbrugd. Burgemeester jhr. I. Fden Beer Poortugaal van Veere betrad als eerste het smalle plankje en toen er eenmaal één „beer" over de dam was, volgden er meer Na het Veerse hoofd van het gemeentebestuur volgde de burge meester van Vrouwenpolder, de heer A. de Kam, die weldra met zijn Veerse collega hartelijk de hand schudde van de eerste burger van Wissenkerke, de heer J. van Halst. Het Veerse Gat is dicht. Tientallen mensen hebben reeds te voet over de caissons een tocht naar de overkant ge maakt. Overigens maar kort, want spoe dig na de historische handdruk haalden arbeiders het plankje weg en was de zojuist verkregen verbinding verbro ken. Dit echter louter om veiligheids redenen, want niet zodra was het stukje hout omhoog gehaald, of torenhoge kra nen lieten hun metalen koppen robot achtig zwaaien over het laatste bak beest. Deze sluiting van de kleinste zeearm van het Deltagebied werd gadegeslagen door duizenden nieuwsgierigen, die uren lang staan trotseerden om toch maar niets te missen van het grootste gebeu ren daar voor of beneden hen. De land hoofden aan beide zijden van de dam leken wel reusachtige honingraten, waaromheen en waarop honderden men sen krioelden. Maar niet alleen daar, ook op de stranden, op steenhopen, golf brekers, steigers en op ongeveer vijf tig bootjes keek men aandachtig toe hoe de zevende kolos zich in het rijtje van caissons zou schikken. Het was fan tastisch weer en dit stimuleerde het be zoek geweldig. De gehele dag stroom de het toeschouwers op de aanvoerwe- gen naar de dijk. In de morgenuren was het al begon nen, %vant reeds om half negen passeer de de zevende caisson, voortgetrokken door de vijf sleepboten het nog gapen de gat van 52 meter om daarna onge veer 250 meter buitengaats het ogenblik af te wachten waarop zij verkozen zou worden het Veerse Gat het laatst^ deel van zijn naam reëel te doen verliezen. In de middaguren echter begon de eigen lijke plaatsing. Tegen tweeën al kregen de rijkspolitiemannen, her en der van daan gehaald, volop de gelegenheid hun organisatorische talenten te tonen toen van heinde en ver de auto's aan kwa men rijden. Een flink gedeelte „strand de" bij het restaurant aan het einde van de Fort den Haakweg, een andere cate- VROUWENPOLDER. Voor kapitein G. de Groot van de sleep boot „Johanna" zal het vandaag een rustige dag zijn in vergelijking met de achterliggende acht dagen. Kapitein De Groot heeft de laat ste week met zijn schuit in het Veerse Gat letterlijk en figuurlijk tussen allerlei moeilijkheden door gemanoeuvreerd. Een week lang heeft de „Johanna" met kapitein De Groot persmensen uit alle delen van de wereld door het Veerse Gat geloodst. Zowel boot als kapitein werden van links naar rechts gecommandeerd, maar de kapitein wist steeds het hoofd koel en zijn boot in de goede koers te houden. Al naar geang de wensen van de pers verzette de heer De Groot met het getij ook steeds op bakens zodat alle foto- en film journalisten steeds datgene kon den .vereeuwigen" wat ze graag wilden hebben. De „Joanna" heeft verschillende keren tussen hete vuren gezeten met aan de ene kant pers en rijkswaterstaat en aan de andere kant de mannen van de waterpolitie die ook wel tegemoet wilden komen aan perswensen maar ook hun opdrachten in het vizier moesten houden. De wrij vingen waren soms wel hevig maar altijd van korte duur. Wij hopen dat kapitein De Groot even prettige herinneringen zal bewa ren aan „de Koningin der aarde" als wij van onze kant aan hem. VROUWENPOLDER koers geregeld. Boven- meetbootjes te statione- Het hoofd van de Delta- dien maakte men verder ren. De juiste stroom- dienst zuid, ir. H. A. M. gebruik van de Decca- snelheid op de drempel C. Dibbits, heeft gisteren apparaten. werd toen bepaald door tijdens een persconferen- middel van de vermenig- tie in Vrouwenpolder Bij de plaatsing van de vuldigingsfactor. meegedeeld, dat de moei- tweede caisson knapten lijkheden bij de plaatsing enkele draden, waarna Bij de plaatsing van van de eerste caisson op men bij de derde caisson de vierde, de vijfde en de bewuste mistdag niet een andere verbinding de zesde caisson ging te wijten waren aan peil- toepaste. Het was bij allies naar wens. De ar- fouten maar aan een deze laatste caisson dat beiders raakten steeds verkeerde oriëntatie, zo- er moeilijkheden ont- meer geoefend. Bij de als naderhand is geble- stonden met het meten, zevende caisson liet men ken De radarboot was De meetbootjes onder- gisteren alvast enkele in de schaduw van de vonden hinder van de coppartimenten vol wa- caisson gekomen waar- begeleidingsvaartuigen in ter lopen om daardoor door de oriëntatie werd de onmiddellijke omge- het scheef zakken tegen bemoeilijkt. Uit dit feit ving, die daarna dan ook te gaan. Ir. Dibbits deel heeft men lering getrok- op een afstand werden de ons nog mee, dat de ken en een correctie aan- gehouden. Men deed ech- laboratoriumproeven en gebracht door een radar- ter nog meer: Ook de berekeningen juist zijn bak te plaatsen ver bin- wijze van stroommeten gebleken. Ook hij ge nen de dijk in het Veerse werd veranderd. Dit ge- waagde van het voor- Gat Van daaraf werd beurde door aan weers- treffelijk samenspel tus- het varen van de juiste zijden van het sluitgat sen „theorie en praktijk". DOMBURG. Het was een dezer avonden opvallend stil in de straten van Domburg. Geen wonder want alle jongens en meisjes, ook vele ouders, bevonden zich op het terrein van de jeugdherberg, waar de laatste instuif van het winterseizoen werd gehouden. Na diverse spelen als touwtrekken, ringsteken e.d. werd gezamenlijk aan de maaltijd deelgenomen en besloot een kampvuur op vurige wijze de avond. De Boerenkapel verleende me dewerking. De Emmabloemcollecte heeft in Goes 706,57 opgebracht. gorie, voorzien van groene of blauwe kaarten, reed door tot aan de Keeten, waar bijkans geen plekje meer te vin den was. Een batterij fotografen en een leger tje journalisten scheepte zich kort na twee uur in, op de voor hen bestemde boten, de „Johanna" en de ,Marmsen", die weldra propvol zich een weg baanden door het grote convooi vaar tuigen, dat op schootsafstand van de dam-in-aanbouw de wateren bevolkte. Toen de caisson zich in beweging zet te, omstreeks half drie, doorkliefden speedboten het water om hun beman ning zo dicht mogelijk in de buurt van de operatie te brengen. Niet te dicht omdat de RP IS en nog enkele andere politievaartuigen dit niet wilden heb ben. En temidden van die veelkleurige vloot koerste de „Piet Hein", uit het Kanaal door Walcheren het Veerse Gat opgevaren. Maar ook het konink lijk jacht bleef op eerbiedige afstand van het operatieterrein. Tweehonderd schoolkinderen uit Vee re, Gapinge en Vrouwenpolder stonden inmiddels klaar aan de Walcherse kant om het Zeeuwse volkslied aan te heffen zodra de caisson op de gewenste zink- diepte was gebracht en de scheepssire nes hun luidruchtig werk hadden ge daan. Aan de andere kant zouden de Koningin Juliana vond het gistte- ren helemaal niet erg een laddertje te beklimmen om daardoor op het wandelpad over de rij van caissons te kunnen komen, van waaraf zij een duidelijk overzicht zou hebben van de steenstorting. De belangstelling voor de sluiting van het Veerse Gat was bijzonder groot. Op beide oevers verdrongen de toeschouwers zich om maar niets te missen van het schouwspel dat zich afspeelde in het midden van de zeearm, die weldra haar naam als zodanig zou verliezen. duizend Noordbevelandse kindertjes uit volle borst hun stemmen verheffen. Omstreeks kwart voor drie stak de caisson, voortgetrokken door de „Euro pa" en de „Afrika" en opzij door on der meer de „Azië" haar neus in het sluitgat. Enkele minuten later was het draaipunt bereikt en toen begon de laatste krachtsinspanning, het „stellen' van de caisson. En een half uur was dit karwei gebeurd, maar nog moest men even wachten op de vreugdestoten van de boten. De caisson, intussen verrijkt met de vaderlandse driekleur, moest nog precies in het midden van het sluitgat komen omdat men aan beide kanten drie- en halve meter wilde overhouden voor het storten van de steen. Omstreeks vijf voor vier zat de caisson muurvast op haar plaats. En toen was de taak voor de mannen die de afsluiters moesten bedienen, begon nen. ?5> Vijf minuten later op het horloge van uw verslaggever om precies vier uur zat het gevaarte op zijn diepte. Alsof de „Afrika" geen afscheid wilde nemen van zijn dierbare kolossale met gezel, zo drong het schip tegen de voet van de „tralielegger", misschien ook om nog eens te accentueren dat het Veerse Gat inderdaad was afgesloten. Daarna kon er door duizenden toeschouwers geen woord meer GOES. De heer H. Joosse, de oudste firmant van de firma Joos se, heeft gistermiddag met een re ceptie in „Centraal" het feit her dacht dat hij vijftig jaar geleden in het vak kwam. De heer Joosse, geboren Goesenaar, die als twaalf jarige bij zijn oom in Nisse ging werken, heeft binnen nauwelijks zesendertig jaar zijn bedrijf uit zien breiden van één winkel in Goes tot acht in het gehele land. Hij begon met de opbouw van een eigen manufacturenbedrijf in 1924, op zesentwintigjarige leeftijd. In de loop der jaren kwamen er vervolgens fili alen bij in Bergen op Zoom, Roosen daal, Middelburg, Baarn, Woerden en Vlaardingen. En in Goes zijn er thans twee winkels n.l. één voor dames- en herenconfectie. De receptie werd gistermiddag door een overweldigend aantal relaties en familieleden bezocht. De jubilaris nam verscheidene kostbare geschenken in ontvangst. Het personeel van de win kels in Goes bood hem een geëtste ruit aan, die in het pand aan de Klokstraat is te bewonderen. Het geeft een sym bolische uitbeelding van de karakter eigenschappen van de heer Joosse. In de morgenuren was er nog een intie me familiebijeenkomst in hotel „De Korenbeurs". worden verstaan, omdat elk bootje wat maar een sirene bezat zich mengde in het massale stoomflui tenkoor. Op een seintje van iemand op het caisson zette het muziekcorps „Veere's Genoegen" daarna het Zeeuwse volkslied en het Wilhelmus in. De dijk was ge sloten. Walcheren en Noordbeve- land waren aan elkaar getralied. De zee was teruggedrongen. En donderdag zullen de schuiven dichtgaan, waardoor eb en vloed in het Veerse Gat tot het verleden zullen behoren. Dan zal voor Veere definitief de „guillotine" vallen.. VROUWENPOLDER „Het is bijzonder goed gegaan." Dat zei prof. dr. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst, onmiddellijk na de succesvolle plaatsing van de ze vende caisson, waardoor de slui ting van het Veerse gat een feit werd. Hij deelde mee, dat rijks waterstaat in het laboratorium met schaalverkleining had ge werkt. „Wij voelden ons bij de voorbereidingen Gullivers tussen de Lilliputters. Vandaag, in wer kelijkheid, voelden wij ons als Lil liputters tussen de Gullivers." Prof. Jansen verklaarde, dat na een aanvankelijke stranding bij mist een nagenoeg feilloze uitvoe ring is gevolgd volgens een voor opgezet plan. „Dat wil echter niet zeggen, dat wij een walk-over" hebben gehad, want er zit aan het werk enorm veel vast, niet alleen voor rijkswaterstaat, maar ook voor de anderen, die er al hun krachten hebben ingezet om het reusachtige karwei te doen sla gen. Prof. Jansen was vol lof over het sa menspel tussen de hoofd- en de hand arbeiders, tussen de uitdenkers en de uitvoerders, waarbij hij niet aarzelde de gewone man een pluim op de hoed te steken, of dit nu de arbeiders waren op de sleepboten, op de caissons of die in de bouwput. „Ik ben vol bewondering voor dit volk van dijkenbouwers, dat het toch maar gefikst heeft die onhandelbare caissons op hun plaats te krijgen." Er is gelukkig geen enkel ongeluk gebeurd, zei prof. Jansen. TEST-CASE Uiteraard kan nu de vraag worden ge steld: Wat verder? „In zekere zin kan de sluiting van het Veerse Gat als een soort „test-case" worden beschouwd", bena drukte het hoofd van de Deltadienst, ,een examen voor de grotere gaten die zullen volgen. Opnieuw staan we voor niet zomaar aan het Brouwershavense Gat gaan wagen, maar proberen alle mogelijke problemen onder de knie te krijgen. Voor de technici vormt het Brouwershavense Gat een bijzonder aan trekkelijk object om aan te pakken. We gaan nu weer rekenen en modelletjes maken. Van een adempauze of een va kantie is geen sprake". De directeur-generaal van de rijks waterstaat, ir. A. G. Maris, was van me ning dat de belangrijkste vraag voor de ingenieurs nog altijd is „welke natuur wetten op ons van toepassing zijn". Ir. Maris gaf toe dat een sluiting van het Veerse Gat op de thans gedane wijze tien jaar geleden niet mogelijk was ge weest. „Wij zijn de laatste jaren echter op wetenschappelijk en waterbouwkun dig gebied met sprongen vooruitgegaan." STREEFJAAR De directeur-generaal verklaarde na drukkelijk dat men beslist vast wilde houden aan het jaar 1978 als sluitings jaar voor de Deltawerkzaamheden. „Wij wensen daar niet van af te wijken en zoals de zaken er nu voorstaan zullen zij waarschijnlijk voorlopig op papier althans in onze opzet slagen." Het is nog niet precies bekend of bij de dichting van het Brou wershavense gat eveneens van tralieliggercaissons gebruik zal worden gemaakt. Het is mogelijk, dat rijkswaterstaat en de aanne mingsmaatschappijen hun toe vlucht zullen nemen tot een gelei delijke drempelsluiting. Niet uit gesloten is dat „ergens" een me thode op dit terrein zal worden uitgeprobeerd en dan op een plaats waar dit geen gevaar op levert. Ir. Maris deelde ten slotte mee dat er een werkgroep is ge vormd die de afsluiting van het Veerse gat en de ervaringen daar opgedaan zal bestuderen. De Jonge Kerk-afdeling in Bieze- hnge, hield onder leiding van de heer Chr. te Winkel een maandelijkse verga dering. De consulent van de Herv. Ge meente, ds. K. W. Slik, sprak over het Uitvoerder A. Lanser: VROUWENPOLDER. Uitvoerder A. Lanser van de N.V. Dijksbouw stapte gistermiddag moe en voldaan de directie- keet van de Dijksbouw binnen. Na een spannende week kon de „bevelvoerende officier" van de caissonszich eindelijk rust gunnen. De heer Lanser toonde zich tevre den over het verloop van de „operatie schuiven dicht". De samenwerking tus sen de verschillende mensen van rijks waterstaat, Dijksbouw en de sleepdienst Piet Smit noemde hij voortreffelijk. „Het slagen van d'eze operatie is niet in de laatste plaats te danken aan het goede samenspel", vertelde de heer Lanser. Voor het werk aan de buitenkant van de caissons moeten de steenstorters en de oplossers nu rondvaren via Kats. Dit zal echter, zei de heer Lanser, maar enkele keren zijn. Voor dit varen wordt gebruik gemaakt van «i'e sleepboten van Piet Smit die na het invaren van de laatste caisson er ook geen gat meer in zagen om er nog door te komen. KAMPERLAND. Koningin Juliana kreeg tijdens haar bezoek aan Noord- Beveiand het eerste deel van het boek werk „Tussen afsluitdammen en Delta- dijken" aangeboden. Dit eerste deel han delt over Noord-Beveland. De aanbie ding gebeurde, enkele minuten nadat zij voet op Noordbevelandse bodem had ge zet. De samenstellers, de archivaris M. P. de Bruin en de technisch ambtenaar van rijkswaterstaat d'e heer M. H. Wil- derom, boden haar dit boek aan. De Ko ningin toonde zich zeer verheugd over deze aanbieding. een schaalverkleining. We zullen ons leven van het'joodse vólk in Israël. VROUWENPOLDER. Of het nu was omdat er straks op Nieuwdorps grondgebied ook belangrijke waterstaats- wenken zullen worden uitgevoerd hebben we niet gevraagd aan hoofdonderwijzer A. Willemse die gisteren aan de boorden van <het toekomstige Veerse meer zijn leerlingen een openluchtles gaf. Maar het moet worden gezegd: De jeugdige Nieuw- dorpers toonden veel belangstelling voor alles wat er gisteren zoal in het Veerse Gat te zien was. De heer Willemse noem de dit een unieke gelegenheid de kinde ren iets te tonen van wat nu eigenlijk wordt verstaan onder dijkbouw en alles wat daar mee verband houdt. De hoogste klassen van de christelijke school hebben er gisteren tegelijk een uitstapje van gemaakt. Nadat zij eerst op school nog een half uurtje onderwijs hadden gekregen over de afsluiting van het Veerse Gat. Voor de kinderen in Vrouwenpolder aankwamen werd eerst een bezoek aan Veere gebracht, waar de kerk en het stadhuis werden bezichtigd. Wij hebben zo het idee dat wij de pupil len van deze school nog meer z-ullen ont moeten maar dan bij het Zuid Sloe. VROUWENPOLDER. Hare Majesteit de Koningin heeft giste ren op de „Piet Heyn" tegenover hoge functionarissen van water staat verklaard de sluiting van het Veerse Gat „niet spannend, maar wel boeiend" te vinden. Zij was in hoge mate geïnteresseerd in de toegepaste methode, waarbij de landvrouwe er niet voor terug- schrok ook detailkwesties aan te roeren. Ir. Maris vertelde ons, dat enkele uitlatingen van de Koningin hem in het bijzonder waren opge vallen. Zo wilde zij alles weten over de drempel en hoe deze was gelegd. Alsook van het nylon dat was gebruikt en waarom men dit naar het Veerse Gat had gehaald. Ook vroeg de Koningin hoe het varend aanvoeren en het tot zin-ken brengen van de caissons in zijn werk ging. Vergezeld van de com missaris der Koningin bracht de landsvrouwe daarna via een lad dertje een bezoek aan de laatste caisson, waar zij zeer geïnteres seerd keek naar het dichten van de verticale naden en het storten van de steen. HANS WEERT, Het Belgische m.s. liern? van de rederij Plouvier Co., te Antwerpen, welk schip onder weg was van Antwerpen met een lading olie bestemming Rotterdam, is maan dagmorgen omstreeks tien uur in aan varing gekomen met de steiger voor de middensluis te Hansweert en met de sluisdeur. Het schip dat met een grote snelheid de haven binnen kwam zou me ren op steiger voor de middensluis. Dit lukte niet door de grote snelheid, men raakte de steiger die over een af stand van ca. 8 meter werd beschadigd Door de aanraking met de steiger kreeg het schip een andere richting waardoor het de sluisdeur ramde en schade ontstond aan deur en schip. Per soonlijke ongelukken deden zich niet voor. Het schip wordt voorlopig door de Rijkswaterstaat vastgehouden totdat de schade is opgenomen en eventueel door de rederij een borgtocht kan worden af- gegeven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 3