Maliepaard verdedigde
wielertitel hardnekkig
Produktiecapaciteit KLM sterk
uitgebreid door nieuw materieel
„Buitenlandse" renners op ereplaatsen
Nederlandse kampioen voor
Stolker en v. d. Klundert
RUIME OVERWINNING OP
ZWAK LUXEMBURG
Vergroting van produktie
stelt vele problemen
Steeds hoog tempo
Van Amsterdam won
de West-Brabant koers
Aerenhouts eerste
in etapperace
VISSEKIJIjERICHTEN
Door dalende winstmarges lager dividend
ECONOMY-CLASS WEER FAVORIET;
VRACHT- EN POSTVERVOER
FLINK GESTEGEN
Lopend boekjaar zal voor K.L.M.
weer een moeilijk jaar worden
SCH EEPVA AR TBERICHTEN
Maandag 17 aprfl 1961
ZEF.UWSCH DAGBLAD
De Robben: „Welkom"
Kampioenschap
Duitsland
Criteria
Gezelschap
taktvolle
twee-takt rijders
Esso 2-T motor oil
Stablinski de snelste
Anquetil geklopt
Goede oefening voor
Nederlandse
Basketbalploeg
Notering edele metalen
Londense vrachtenmarkt
Pag. 9
Eigen nieuwsdienst
den achterstand op de winnaar volgden
Piet van Est, Damen en De Roo.
De uitslag was: 1. Bas Maliepaard (Wil
lemstad) I83 km in 4.25.10; 2. Mies Stolker
(Breda) 4.25.15; 3. Jacques van der Klun
dert (De Heen); 4. Piet van Est (Fijnaart)
4.25.18; 5. Piet Damen (Lieshout); 6. Jo
de Roo (Schore); 7. René Lotz (Stein) 4.25.
26; 8. Theo Sijthof (IJsselmonde); 9. Ab
Sluys (Badhoevedorp); 10. Henny Marinus
(Amsterdam); LI. Huub Zilverberg (Goirle);
12. Frits Knoops (Koningsbosch); 13. Wout
j Wagtmans (St. Willebrord); 14. Ab van Eg-
EEK. Maliepaard. Dat was de uitroep die gistermiddag mon<* <Den Haag); is. cees Lute (Castri-
op de top van het Adsteegcircuit te Beek klonk, aan het cum
einde van de eerste rit om het wegkampioenschap van
Nederland voor beroepsrenners. Met Mies Stolker en
Van der Klundert was de kleine man uit Willemstad, die
zjjn titel te verdedigen heeft, uit het peloton ontsnapt, twee ronden
voor het einde. En in die laatste klim ontsnapte hij ook Stolker en
Van der Klundert om met vijf seconden voorsprong op zijn streek
genoten deze eerste en zo belangrijke rit te gaan winnen.
heel Nederlandse" Piet Dainen op
de vijlde plaats.
Eigen nieuwsdienst
HILVERSUM. Het bestuur van de
zwemvereniging De Robben heeft met
algemene stemmen de zwemsters Atie
Voorbij en Judith de Nijs, die de wens
te kennen hebben gegeven de vereniging
Naarden te verlaten om tot het „oude
nest" terug te keren, weer geaccep
teerd.
Officieel mogen beide zwemsters pas
op 15 oktober 1961 weer aan wedstrijden
deelnemen. Het is echter mogelijk dat
de Koninklijke Nederlandse Zwembond
hun toestemming geeft eerder te star
ten.
De Nederlander W. Blijdenstein werd
in een 1,5 liter Borgward tweede in een
race voor toerwagens te Brussel. De Belg
G. Hacquin (Alfa Romeo) werd winnaar.
Het Duitse dameshockey-elftal won
te Hamburg van de Engelse dames met
20 na een ruststand van 00.
De uitslagen van de gisteren ge
speelde rugbywedstrijden waren: AAC
Te Werve 18—0; Rotterdamse Rugbyclub
RC Hilversum 611.
Het Nederlandse damesvoetbalteam
verloor in Lopik met 13 van de West-
Duitse dames, die bij rust met 3—0
leidden.
Het was overigens een volledige
triomf voor de Nederlandse renners,
die voor buitenlandse merken uit
komen, want behalve deze drie
„Fransen" werd de voor een Itali
aans merk rijdende Piet van Est
vierde en Jo de Roo zesde. Tussen
deze twee in nestelde zich de „ge-
OUD GASTEL (ANP). Cees van
Amsterdam, die zich heeft teruggetrok
ken uit de ploeg van Gerrit Schulte,
heeft gisteren in de West-Brabant koers
zijn eerste grote succes dit seizoen ge
boekt. In een eindsprint van twaalf ren
ners versloeg hij, na 161 kilometers,
alle groten uit deze wedstrijd, onder
wie Hoekstra, Wesseling, Coehorst en
Van Aart.
De West-Brabant koers heeft vele ont
snappingen geteld, maar de onderlinge
•bewaking was zo scherp dat geen enkel
groepje kon wegkomen. Pas in de laat
ste tien kilometer scheidde zich een
groep van twaalf renners af, die elkaar
in een eindsprint de prijzen gingen be
twisten.
De uitslag was: 1. Cees van Amster
dam (Breda) 161 km. in 3.51 27; 2.
Mertens (Breda); 3. Van Aart (Acht
maal); 4 Walraven (Den Bosch); 5.
Van der Horst (Klundert); 6. Wesse
ling (Halfweg): 7. Coehorst (Tilburg);
8. Van Dongen (Made); 9. Hoekstra
(Ureterp): 10. Rutte (Haarlem): 11.
Jaspers (Eindhoven); 12. Linders (Roo
sendaal), allen in 3.51.27.
Het provinciaal kampioenschap van
Limburg voor amateurs, dat gisteren
op het Adsteegcircuit te Beek werd ge
houden, is gewonnen door J. Bastin uit
Voerendaal. Hij legde de 134 kilometer
af in 3.21.35. Deze tijd werd ook afge
drukt voor nummer twee, L Knops uit
Bocholtz en H. Harings uit Sitobe, die
derde werd. Vervolgens finishten J.
Schroeder (Koningsboseh)F. Evers
CLinne) en J. Tummers (Geulie).
Wim Dieperink uit Barchem heeft
gisteren in de Ronde van Bocholt in
Duitsland zijn goede conditie bevestigd
door achter de Duitser Claesgens als
tweede te eindigen. Beiden hadden een
ronde voorsprong. Van de Nederlanders
werd Doldersum (Hengelo) achtste,
Bossink (Den Ham) negende en Schip
per (Enschede) elfde.
DONGEN. 1. Schouten (Badhoevedorp)
100 km in 2.27.28; 2. Visser (Santpoort); 3.
Stam (Rotterdam); 4. Peters (Heemstede);
5. Van der Lans (Sassenheim); 6. Coehorst
(Tilburg): 7. Hoppe (Rotterdam); 8. Daalhui
zen (Utrecht); 9 Van Haren (Puttershoek).
Nieuwelingen: 1. Drop. Vlaardingen, 60 km
ln 1.32.46.
DRACHTEN. 1. Koster (Leeuwarden)
60 km in 1 uur 35 min; 2. Koops (Borger-
compagnie); 3. Van Dijk (Oranjewoud); 4.
Epema (Zwaagwestetnde): 5. Pluimers (En
ter); 6. De Vries (Surhuizum); 7. Schuite-
ma (Zuidwolde); 8. v. d. Molen (Oudeschoot),
9. Nieuwshuis (Goingahuizen)10. Bruins
(Zuidwolde).
Advertentie
Geldermans en De Haan, die voor
deze wedstrijd niet hadden ingeschre
ven, verschenen dus niet aan de start.
Voor het publiek was de wedstrijd
daarom misschien minder „in waarde",
in strijd echter viel er desondanks
veel te genieten. Door het hoge tempo
een gemiddelde van ruim 41 kilo
meter op het toch sterk golvende
traject waarin de 500 meter hoge
Adsteeg waren ontsnappingen bijna
onmogelijk, ook al door het feit, dat
de kopstukken voortdurend aan het
hoofd van het langgerekte peloton
waren te vinden.
Toch sprongen in de vierde ronde
Lahaye, Flet van Est, Niesten, Rol,
De Roo, Van der Borst, Jongejan,
Stolker en Van der Patten weg. Twee
ronden later kwam alles weer bijeen,
waarna Theo Sythoff een door het
publiek zeer gewaardeerde solo onder
nam.
Deze duurde ongeveer dertig kilo
meter, waarbij de grootste winst van
Sijthof 1 minuut 31 seoonden bedroeg.
Hij moest bij het ingaan van de
veertiende ronde het gezelschap van
Marinus, Niesten en Lotz dulden en
even later kwam een algemene her
groepering tot stand.
De schermutselingen duurden voort.
Het tempo bleef hoog en wie de aan
sluiting verloor belandde steevast in
de achterhoede. In de 25e ronde nam
Piet van Hees alleen de leiding, maar
ondanks zijn inspanningen werd hij
twee ronden later door het peloton tot
de orde teruggeroepen.
De strijd ontbrandde toen in alle
hevigheid. Tenslotte namen Stolker,
Van der Klundert en Maliepaard een
kleine voorsprong, die echter zo ge
ring was dat elk ogenblik de aan
sluiting kon worden verwacht. Dit
sterke trio hield evenwel stand en in
de laatste klim demarreerde Malie
paard, waardoor de renner uit Willem
stad als eerste finishte met een voor
sprong van vijf seconden op Stolker
en Van der Klundert. Met acht secon-
Bas Maliepaard, die de eerste rit, geldend voor het Nederlandse
wielerkampioenschap voor profs op de weg, won.
gebruiken
Zelfmengend
Beperkt slijtage tot minimum
Voorkomt lagercorrosie
Ideaal voor alle typen
2-takt motoren
Verkrijgbaar in bussen van
J/t en 1 liter
Het klaargemaakte produkt van
ESSO benzine en 2-T Motor Oil
MET ESSO BENT U BETER UIT!
Geldermans en De Roo
gevallen
Eigen nieuwsdienst
ANTWERPEN. Een van de groot
ste valpartijen in de geschiedenis van
de wegwedstrijden deed zich voor tij
dens de eerste etappe van de tweedaag
se wielerrace Antwerpen—Wevelgem.
Na honderd km, toen het veld van 150
gestarte renners nog vrijwel intact was,
sloegen op de door motregen glibberi
ge keistenen enige renners onderuit en
bij tientallen buitelden de volgenden er
overheen. Meer dan zestig gingen er
tegen de grond, onder wie ook onze
landgenoten Geldermans en De Roo.
Voor de meesten was dit fietsenkerk-
hof de trieste afloop.
Van het aldus zeer snel gedunde veld
werd de Belgische wegkampioen De
Mulder te Gent winnaar in de eerste
etappe voor Aerenhout3, maar deze
laatste won gisteren te Wevelgem de
tweede rit en daardoor veroverde hij
eveneens de eerste plaats in de eind
stand.
De Fransman Darrigade die gisteren
met het kopgroepje op de finish af
ging en een goede kans scheen te ma
ken om voor zijn land een revanche te
nemen voor de zware nederlaag in de
rit ParijsRouba'ix werd bij een pas
sage over een wegstrook met harde
keien losgefietst.
REQUEVAIRE. De Fransman Jean
Stablinski heeft zaterdag in Requevaire
de jaarlijkse wegwedstrijd over 225 ki
lometer, die bekend staat als Les bou-
eles Requevairesses gewonnen in 6 uur
59 minuten en 30 seconden. De Fransen
Camillo en Poulidor eindigden respec
tievelijk als twee en drie ln dezelfde
tijd als de winnaar. Fredrico Bahamon-
tes (Sp.) staakte de strijd.
TOULON. Niet favoriet Jacques An
quetil, doch zijn landgenoot Raymond
Poulidor is winnaar geworden van de
tijdrit op de Mont Faron. De Frans
man had voor de 26,5 km 47 min 29
sec nodig. De Spanjaard Frederico Ba-
hamontes werd tweede in 47.39 en Jac
ques Anquetil derde in 47.43.
Frankrijk won in Belfast de rugby-
interland tegen Ierland met 15—3 na
een ruststand van 3—3. Frankrijk ein
digde hierdoor als eerste in de compe
titie van vijf landen. Schotland en Wales
delen de tweede plaats, daarna volgt
Engeland, dan Ierland.
Het Engelse hockeyteam won in
Belfast met 4—3 van Noord-Ierland na
een ruststand van 31 voor de Engel
sen.
Het Russische basketbalteam won in
Moskou met 79—54 van de herenploeg
van Tsjechoslowakije.
Bij zwemwedstrijden te Berlijn heeft
de zestienjarige Óostduitse zwemster
Heide Pechstein het Europees record 400
meter wisselslag persoonlijk op haar
naam gebracht. Zij kwam uit op 5.49.0.
De verschillende tijden waren 1.17.8 voor
s ao YUn,lersl?£' 1 (H^vonr RAVENSBERG Dts Bremen
1.43.2 voor de schoolslag en 1.16.8 voor M>asha,S„ thB tg Ruya; alnitak tred
de vrije slag. Hamburg Wilton Lekharen THB stg Nigoco;
Eigen nieuwsdienst
LUXEMBURG. In het
stadje
Mersch, dertig kilometer boven Luxem
burg, heeft de Nederlandse herenploeg
zaterdagavond op een buitenveld de
vertegenwoordigende basketbalploeg
van het Groot Hertogdom een stevige
nederlaag van 7946 toegebracht. Deze
ontmoeting, die bedoeld was als laatste
oefening van de Oranjeploeg, die eind
deze maand ln Belgrado aan de Euro
pese kampioenschappen deelneemt,
heeft niet volledig kunnen voldoen. Hier
voor was de tegenstand van Luxemburg
te gering. Reeds halverwege stond Ne
derland dat bij vlagen zeer produktief
was, reeds niet 3417 voor.
Coach Janbroers zette als basisploeg
het vijftal Sleeswijk, Kok, Driehuis,
Braun en Perrier in. Deze ploeg had
tot doel door hoog tempo de Luxem
burgers murw te spelen.
Deze opzet lukte, ook al waren beide
teams in de beginfase volledig aan el
kaar gewaagd. Toen bij de stand 1515
Sleeswijk als plvot door Kok werd ver
vangen en Boot als post ging opereren,
was Luxemburg nergens meer. Zonder
enige moeite rukte de Nederlandse for
matie, die tegenover de Luxemburgse
2-1-2 zone, zelf een floating man-to-man
stelde, via 2515 op naar 3415 waar
na de rust met 34—17 inging.
ONBEDREIGD
De suprematie van Nederland bleef
daarna ook al probeerde Posing nog wel
roet in het eten te gooien. Onbedreigd
bleef Nederland excelleren en onder het
licht van de schijnwerpers groeide de
voorsprong -van de Oranjeploeg steeds
meer aan. Toen Nederland de stand
van 62—28 had bereikt, vond coach Jan-
broers het welletjes. Hij probeerde toen
al zijn spelers, hetgeen Luxemburg ten
slotte de kans bood om de nederlaag
tot 79—46 te beperken.
Scores Nederland: De Haan 6-6, Boot
4—11, Sleeswijk 4-9, Kok 10-0, Franke
0-7, Braun 4-2, Driehuis 6-0, Bruin 0-6,
en Van der Berg 0-4.
Luxemburg: Posing 2-13. Schotpercen
tage Nederland 37 procent (34 uit 91)
en Luxemburg 30 procent.
Het Nederlandse team, dat op' 26
april naar Belgrado vertrekt om daar
deel te nemen aan de Europese kam
pioenschappen is na de wedstrijd tegen
Luxemburg ongewijzigd gebleven. De
opstelling is dus: De Haan, Boot, Slees
wijk, Braun, Driehuis, Bruin, Van der
Berg, Perrier, Pouw, De Jong, Kok en
Franken.
IJMUIDEN, 15 april. Garnalen 254—236,
heilbot 360—330, gr tong 380—350, grm 340—3,
kim 330—240, kl I 330—300, kl II 210—186,
tarbot I 300200 zalm 600, Alles per kg.
tarbot IV 57, gr griet 67, kl 40, grm schol
35-29, kl I 35—30, kl II 36—8, schar 21—12,
bot 8408, V. haring 2011, makreel 386,
gr schelvis 48—32, grm. 44—40, kim 48—42,
kl I 53—41, kl Iï 42—18, wijting 44—8, gr
gul 40—37, mid 34—29. kt. 37—26, kl wolf
46, poontjes '188. kl koolvis zw. 37—34, wit
35, kl rode poon II 42. Alles per 50 kg.
gr. kabeljauw 13275, - gr koolvis zw 8175,
wit 96—76, gr. leng 86—70, gr. wolf 94.
SCHEVENINGEN. Heilbot I 4—370, II
330—300, III 280—260, grt; tong lappen 339—
342, grt m. 316—320, kl. m. 312—318, I 318—
320, II 208—215, Tarbot I 400—410, II 300—
280, III 150—140, IV 110—100, griet I 130—136,
II 100—90. Alles per kg. Kabeljauw grt. grt.
34—34—36 stijf en 28—30 ijs, grt m. 32—34,
27—28, I 30—32, 26—25, koolvis wit 25—26 in
ijs, zwart 24—26, zeewolf I 25—24, II 25—24,
III 25—24, grt. st. gul 28.24 stijf, 22—24 ijs,
kl. st. 24—20, 20—19, grt. rode poon 45—40
stijf, II 2830 stijf. zw. poon 12—9, schelvis
grt. 35—37, grt. m. 37—39.80, kl. m. 38—39,
I 28—30, II 22—26, grt schol I 25—28, grt II
2528, grt m. I 2528, grt. m. II 2528,
kl. m. D 20—18, kl. m. gestript 1814, kl. D.
15—14, kl gestript 10—8, schar I 16—12, II
107, bot 44.10, haaien 129, rog I 1612,
II 109, III 8640, hors m. 57, makreel
I 39—37, n 16-12 III 9—7.50, tongschar 50—
52, schartong 2830, wijting gestript 1816,
D I 12—10, D II 97. Alles per kist van 40
kg. Verse haring per kist van 50 kg 17.10—11.
Besomming aan verse haring 3000, be
somming kustvissers sch II 2760, sch 65 2700,
sch 18 18 3300, sch 12 700, go 6 1079, sch 67
802, sch 68 1162. go 28 2444, sch 77 150, sch 11
2743, sch 44 330, sch 38 560. Besomming
Trawler sch 52 16000, sch 233 2700, sch 19
5200, sch 118 5200, sch 9 4000, sch 6 8200,
sch 118 7800.
Van onze beursredacteur
HET bedrijf van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij heeft
evenals de bedrijfstak in haar geheel in 1960 in het teken gestaan
van de verdere aanpassing aan de voortschrijdende techniek. De
bedrijfstak, voor wat de aanpassing van de stijging van het vervoer
aan die van de produktie betreft en de K.L.M., voor wat de verdere
modernisering van de vloot aangaat.
lijk in sneller tempo dan de inkomsten
uit het vervoer (14 pet. tegen 12 pet.).
De stijgingen van de kosten bleven lager
dan die van de produktie. Een en ander
heeft tot een verlaging van het dividend
geleid; de maatschappij stelt voor over
I960 5 pet. dividend uit te betalen tegen
7 pet. in 1959.
VERVOERSKARAKTERISTIEK
Ook in 1960 was de groei van het ver
voer weer het grootst in de klassen met
de lagere tarieven, terwijl ook het vracht
vervoer weer een snelle stijging toonde.
Hoe ingrijpend het invoeren van de
goedkopere vervoersklassen op de struc
tuur van het vervoer is geweest blijkt
uit onderstaand staatje, waarin de ver
schillende ladingcategorieën, uitgedrukt
in procenten van het totale vervoer op
de lijndiensten (gemeten in ton-kilome
ters) zijn weergegeven:
Dit laatste gaat niet alleen ge
paard met hogere investeringen, maar
tevens met hoge aanloopkosten voor
het invliegen van het personeel, het
aanpassen van de gronddiensten en
verder de aanpassing van de oudere
vloot aan de nieuwe. Zo moest de
onderneming bijvoorbeeld in 1960 20
miljoen uit de reserves naar de af
schrijvingsrekening boeken teneinde
de sterk gedaalde bedrijfseconomische
waarde van de met zuigermotoren uit
geruste vliegtuigen op te vangen.
PRODUKTIESTIJGING
Doordat in 1960 zeven toestellen van
het type DC-8 en twaalf schroefturbine-
vliegtuigen van het type Lockheed Elec-
tra in bedrijf werden gesteld kon het
produktievermogen met 19 pet. stügen.
Dat de nieuwe toestellen een belang
rijke stijging van de produktiecapaciteit
veroorzaken blijkt wel uit het feit dat,
naarmate er meer van deze toestellen
in bedrijf werden gesteld, ook de produk
tie sterker toenam. Zo was het vermogen
in de eerste helft van 1960 14 pet. hoger
en in de tweede 23 pet. Het gemiddelde
lag derhalve op 19 pet.
VERVOERSSTIJGING TRAGER
Aangezien de groei van het vervoer
veel geleidelijker verloopt dan die van
de produktie d'ie door de
modernisering van de vloot in enkele
jaren aanzienlijk zal stijgen liep de
beladingsgraad geleidelijk terug.
Deze was in het eerste halfjaar van
1960 hoger dan in het tweede, maar kwam
gemiddeld voor 1960 toch nog uit op
59,5 pet. en week derhalve weinig af
"•an de 59,3 pet., die in 1959 kon worden
verkregen.
BEDRIJFSINKOMSTEN
Ook de stijging van de bedrijfsinkom-
sten was lager dan die van de produktie.
In totaal ontving de K.L.M. 612 mil
joen tegen 545 miljoen in 1959, hetgeen
een stijging van 12 pet. uitmaakt. O
het financiële resultaat k<5A düh mtóflêf
stijgen dan de produktie. Wel waren de
inkomsten uit levering en diensten aan
derden nog ruim 16 pet. hoger 42,6
miljoen, tegen 36,6 miljoen in 1959
maar de inkomsten uit het vervoer liepen
hooguit 12 pet. op tot 569 miljoen,
tegen 508,7 miljoen in 1959.
De oorzaak van dit verschijnsel het
achterblijven van de inkomsten uit het
vervoer bij de productie, ondanks een on
geveer gelijke stijging van het vervoers
volume (ook 19 pet.) kan worden
toegeschreven aan het tarievenbeleid.
Dit is er op gericht het vervoer te sti
muleren door het invoeren van goed
kopere tarieven voor de toeristenklassen
(economy-class) en door het verlagen
van de vrachttarieven voor verschillende
goederen.
WINSTDALING
Uit de totale inkomsten resulteerde
over 1960 een uiteindelijke nettowinst
van 10,3 miljoen tegen 15,4 miljoen
in het vorige boekjaar. Deze winstdaling
kwam voor het overgrote deel op reke
ning van een stijging van het nadelige
saldo overige baten en lasten, dat opliep
van 2,8 miljoen in 1959 tot 11,7 mil
joen in 1960.
Deze stijging wordt toegeschreven aan
het toenemen van de rentelasten, hetgeen
voortspruit uit de financiering van de
vlootvernieuwing. Dit is in feite ook
een kostprijsfactor. Bovendien ontving de
K.L.M. in 1960 3 miljoen minder uit
belastingvoordelen dan in 1959.
DALENDE WINSTMARGES
De winstdaling zou ln 1960 nog sterker
zijn geweest als de K.L.M. ten gunste
van de winst- en verliesrekening niet
7 miljoen uit de voorzieningen zou heb
ben getrokken. Dit bedrag was nood
zakelijk door moeilijkheden met de
Lockheed Electra, waarvoor een tijde
lijke snelheidsbeperking werd voor
geschreven. Hoewel Lockheed de aan
gebrachte wijzigingen in de vliegtuigen
zelf betaalt moest de K.L.M. toch Inkom
sten derven en hogere exploitatiekosten
aanvaarden. De aanpassing zal tot mei
1961 voortduren.
Toch was er in 1960 ook sprake van
een behoorlijke daling van de winst
marge. De bedrijfskosten stegen name-
AMSTERDAM. De goud- en zllvernote-
ringen zijn deze week onveranderd geble
ven, t.w. veredelingsgoud 4.100—/ 4.150,
binnenlands goud 4.250, en zilver I 106—
f 111.50, alles per kg fijn.
De informatiekoersen gouden munten lui
den als volgt: tientjes 29.00—/ 50.50
29.00—/ 30.25), ponden 34.00—/ 39.00
(onver.), napoleons 28.50—/ 21.00 28.00—
31.50), vrenelis 28.50—/ 31.00 29.00—
31.00 en 20 Belgische franken 28.50—
31.00 29.00—/ 31.00).
Passagiers:
Eerste klasse
Economy- en toeristen
Post
1954
1957
1960
37
22
10
33
48
57
25
26
29
5
4
4
100
100
100
In 1960 vervoerde de K.L.M. in de
economy-klasse 30 pet. meer passagiers
naar de Verenigde Staten en Canada
dan in 1959. Het luchtnet van de maat
schappij verbindt thans 114 steden in 80
landen. Bet vervoer van post nam in
1960 flinik toe. De inkomsten hieruit ste
gen tot meer dan 30 miljoen.
VLOOT
De vloot van de K.L.M. bestond begin
maart 1961 uit 102 vliegtuigen, waarvan
er 85 ln bedrijf waren. Hieronder bevon
den zich zeven toestellen van het type
DC-8 en twaalf Electra'g. Negen toe
stellen zijn voor het vrachtvervoer in
bedrijf. In I860 heeft de maatschappij
twee machines van het type DC-7C op
vrachtvervoer ingesteld. Zij heten nu
DC-7F.
VLOOTVERNIEUWING
De rigoureuze vlootvéroieuwing van
de laatste jaren brengt natuurlijk enor
me kosten niet zich. In de eerste pleet*
moest de outillage op Schiphol worden
aangepast hetgeen een totsle investering
van 50 miljoen met zich bracht. Ver
der heeft het voorbereidingsprogramma
zeer veel gekost. In 1960 weid hier
voor 14,4 miljoen gespendeerd, die
voor afschrijving werden geactiveerd.
In 1960 werd verder 200 miljoen be
taald voor de nieuw bestelde vliegtui
gen.
De nieuwe vliegtuigen geven in
de praktijk veel voldoening. Het type
DC-S wist de reedt hooggestemde ver
wachtingen in menig opricht te over
treffen. Daarom heeft de KLM in be
gin 1961 nog een dertiende machine
van dit type besteld. Er kunnen nu in
1961 vijf en in 1962 nog een DC-S
worden verwacht. Deze snelle vol
brenging van het vernieuwingsplan
heeft ook de verkoop van oude toe
stellen versneld. In 1960 verkocht de
KLM er zeven.
FINANCIERING
Eind 1960 beliepen de verplichtingen,
die de K.L.M. nog op haar investeringen
had lopen, 168 miljoen. Hiervan geldt
rond 100 miljoen voor de vijf DC-8
toestellen. De maatschappij denkt deze
uitgaven gemakkelijk te kunnen dragen.
Hoewél de liquide middelen in 1960 van
97 miljoen tot 62 miljoen zijn terug
gelopen geven zij tezamen met de af
schrijvingen over 1960 ad 78 miljoen
een totaal bedrag van 140 miljoen.
Bovendien kon ook in 1960 nog een be
drag van 3 miljoen naar de reserve*
worden overgeboekt.
Mocht in 1961 (dus uitgaande van ten
minste even grote afschrijvingen als in
1960) niet voldoende geld aanwezig zijn
voor de financiering van de nieuwe in
vesteringen dan kan de K.L.M. nog al
tijd een beroep doen op een krediet van
8 70 miljoen dat Amerikaanse banken
de maatschappij hebben toegezegd.
BALANS
Wat de balans tenslotte betreft, blijkt
door de nieuwe aanschaffingen de boek
waarde van het vliegend materieel tot
414 miljoen te zijn gestegen. Door een
emissie van 50 miljoen in de vorm van
een 5% obligatielening werden de lang
lopende leningen tot 160 miljoen uit
gebreid.
Opmerkelijk is echter dat in 1960 voor
99.900.000 aan kasgeldleningen werd
opgenomen om de uitbreiding te finan
cieren. Hierdoor kon de opening van,
dollarkredieten worden uitgesteld, mest'
stegen de „andere" dan langlopende le
ningen in I960 van 47 miljoen tot f 152
miljoen.
De verhouding tussen het eigen en het
vreemd vermogen is hierdoor ongunstiger
geworden. Eind 1960 stond tegenover een
eigen vermogen van ƒ300 miljoen een
totaal aan vreemd vermogen (kort en
lang) van ƒ440 miljoen.
In de op 10 mei te houden algemene
vergadering van aandeelhouders zal o.m.
worden voorgesteld het aantal commis
sarissen te verhogen van vijftien tot zes
tien. Voorts zal worden voorzien in de
vacature ontstaan door het overlijden xan
mr. H. L. Woltersom. Als nummer een
op de desbetreffende voordrachten «taan
de heren S. J. van den Bergh en L A.
Aler.
TIET afgelopen boekjaar was even-
J-A als het voorafgaande jaar ndet ge-
makkelijk en stond in het teken van
de overgang die de K.L.M. in de
periode 1959/'62 moet doormaken
om zijn vloot en het bedrijf aan te
passen aan de vereisten van de mo
derne techniek. De consequentie van
deze politiek is een sterke expansie,
die de K.L.M. een zeer ruime jas
geeft. Afgewacht dient te worden in
hoeverre de maatschappij °P snelle
wijze zich aan deze groei kan aan
passen en of de produktie even ren
dabel kan worden gemaakt als daar
voor.
Door de aanschaffing van de straaltypen
DC-8 en de Electra kon de produktie
in 1960 met 19 stijgen. In 1961 zal
de stijging zelfs 26 bedragen. Dit
komt omdat de nieuwe DC-8 een vier
maal zo groot produktievermogen be
zit als zijn voorganger, de DC-7. De
vraag bij deze verheugende produktie-
vergroting is, of de K.L.M. hiervan
volledig profijt kan trekken. Want de
verkoop van passage zal deze sterke
produktiestijging niet direct kunnen
bijhouden. De beladingsgraad is de
belangrijke maatstaf waarmee de ren
tabiliteit in de komende jaren zal
worden gemeten.
OFFERS
De aanpassing van de K.L.M. aan de
voordelen van de moderne techniek
kost bijzonder veel geld en heeft ook
in het boekjaar 1960 zware offers ge
vergd. Offers, die ten dele uit vroegere
reserveringen konden worden gedekt.
Zo moest van het oudere materieel
een post van ƒ20 miljoen extra worden
afgeschreven door de versnelde tech
nische veroudering terwijl de K.L.M.
voorts een post van ƒ14,4 miljoen als
voorbereidingskosten op de balans
heeft moeten activeren.
Deze posten werden opgevangen door de
vroegere reserveringen van voorzienin
gen, die hierdoor van 70 miljoen tot
59 miljoen zijn teruggelopen. In deze
ZEEVAART
Nieuw» Waterweg vertrokken 16 april;
AMSTERDAM Eng. Harwich; TWEELIN-
GEN Ned Puerto Ordaz; ISOLA Ned Chat
ham: BEX Ned Londen; 'KINA Deen Am
sterdam; RON DANE Noor Herdya; AXEL-
DIJK Ned Northsea; BALKAN Dts Antwer
pen; SIMON VON UTRECHT Dts Antwer
pen; BOCKENHEIM Dt-s Hernwljk; BETTY
40RDGA8 Deen Northsea; PERU Zweed
Gothenburg; RU GEN Dts Immingham;
LUCIE 8CHULTE Dts Bilbao Waalhaven
RKC erts Deka; 8ER00SKERK Ned Ham
burg Eemhaven ldg VNS; AND ULO Port
Antwerpen Maashaven RSM atg Fumess;
N0PDERH0LM Dts Antw Rijnhaven Mol
stg Kahn; ATITLAN Zweed Sta Marts
Maashaven NZ Bananen Muller; AMERI
CAN TRAPPER Am New York Schieliaven
Progress stg US Lines; FRIGR0 Ned Os
lo Spoorhaven stg James Smith; KIRSTI-H
FLn Rouen Waalhaven CSW ldg Seam; IN-
GRID LEON HARDT Dts Huolva Waalhaven
FSW erts Deka; GRECIAN VALOUR Lib
Mormugoa Waalh SHV erts Seam: CASTOR
Dts Valdemarsvlk Dordrecht via Oosterhout
hout Wambersie: BALTIC SWIFT Eng Ca
sablanca Menvehaven CSW fruit Vinke;
HASKERLAND Ned Kingslynn Merwehaven
TERO Ned Hamburg Wilton Schiedam ldg
Vrachtvaart; SOCOTRA Eng Huil Waalha
ven NZ stg Gen Steam; SON JA D Ned Bos
ton St Kade ldg Wagenborg; VIN LAND
Deen Loblto Waalh FSW erts Seam; CON
GO Duits Bremen Willi Kade stg HAL;
DARLINGTON Eng Goole Pakhaven stg
AHL; CALTEX ATHENS Pan Kopenhagen
Pernis Calt 2 ldg D v d Heide; KATHARI-
NA Dts Zweden Dordrecht stg auritz;
WARTENFELSM Dts Bremen Waalh pr 1 stg
Volgt; FORTUNE CANARY Eng Middlt^bro
Rijnhaven 7 ldg Furness; GAASTERDIJK
Ned Neworleans Wilh kade stg Hol Am
Lijn; VILLE DE TAMATAVE Frans Rouen
IJselhaven Term Stg Worms; 8ELANDIA
Deen Copenhagen Maashaven THB stg Cor-
nelder; SEVILLA Dts Hamburg 2e Katha
ren OZ stg Eurovracht; DINKEL Ned Lon
den VIdgn Enck ldg Fertex; CHRISTIAN
SARTORI Dts Montreal Sohieh Progress stg
Muler: NEVA WEST Amer Houston Rijn
haven 2 stg Muller; H L LORENTZEN Noor
Newportnews Waalh 102 kolen SSM; KURT
ARLT Dts Gefle Waalh CSW erts S3 AM
WABASHA Pan Ras Tanura Pernis Shell 10
olie Muller; RIO Ned Boston Vldgn KW ha
ven ldg Holsclier; UTE ERIICA Dts Ham-
hurg Jobshaven stg Muller; STAVOS Fin
Helsingfors Merwehaven CSW atg Vinke;
HEGG Noor Havre Boele Bolnes ldg Soil
van der Meer.
N. Waterweg aangekomen 16 april:
SURTE Ned Kotka Wageningen hout
Spllothoff; ELPENOR Eng Antwerpen NM
Vlaard stg Meyer; IPSWICH PIONEER
Ned Ipswich Waalhaven pier 2 stg Hoek
stra; FLORIAN CEYNOWA Pool Yokohama
Rijnhaven ZZ stg NTB; PALLAS Ned Ant
werpen Lekhaven KNSM stg H en Veder;
NECTON Ned Gothenburg Waalhaven Cle-
ton stg Eurohaven; GEE8TDAM Ned Bos
ton Maassluis leeg KSD; BATAVIER 5 Ned
Londen Jobskade stg RLL; CITO Ned Lon
den Dordreoht stg MaurltzDU I VELA ND
Ned Goole Merwehaven SSM kolen SSM;
CAPRELLA Dts Mena Shell St 38 olie Van
Ommeren; ATLAS Ned Vlisslngen Maas
sluis L Smit en Co; MARGA RlEPE Dts
Londen Dordrecht stg Mauritz; ODILE R
Ned Rochester Maashaven 9 leeg Dammers
v. d. Heyde; DUKE OF YORK Eng Ro
chester Maashaven 9 leeg Dammers v. d.
Heyde; DUKE OF YORK Eng Harwich H
vn H pass H en Pieters; GRUTTO Ned
Londen Merwehaven KV stg VAM; CHIYO*
DA MARU 2 Jap Tmmingham Maashaven
Hanno leeg H en Pieters; MARGARETT
BROWN Am Bremen Schiehaven Progress
stg Muller: ISABELERICA Eng Pliilippij-
nen Maashaven 11 copra Spedico; Green
finch Eng Londen Dordrecht stg Maurltz:
MELROSE ABBEY Eng Hull Parkhaven
stg AHL' KORENDIJK Ned New York Rijn
haven Nz stg HAL: FOREL Ned Hull Park-
kade pek Stasse; WALLSTREAM Eng Lon-
dpn Rijnhaven Oz stg Ruys Co* UNI PORR
Dts Pasajes Waalhaven p 6 C Sw erts Mon-
taan: SYGNA Noor Hamburg: ELSA ES8-
BERGER Dts Curacao; BRITISH HOLLY
Eng Isle of Grain; KONINGIN WILHELM-
NA Ned Harwich H y Holl; GABON KUST
Ned; CENTERPORT Lib; BOSTON TRA-
DER Eng Londen Dordrecht: 8T0NEGATE
Eng Hamburg; HNEA Eng Bergen; SPY.
ROS NIARCH08 Lib Southampton: ELPE
NOR Eng Amsterdam Vldgn; DE8PATCH
Ned Grangemouth.
SCHEEPVAARTBEWEGINGEN
ACHILLES 15 aank Ho
ALAMAK 15980 O New York
ALMDYK 15 165 NNO PLnlsteiT»
AMSTELMEER 15 aank Geelong
ARCHIMEDES 15 100 NW Matarani
ARG08 15 vertr KalamaW Algiers
CALTEX MADRID 15 93 N Lissabon
ES80 AMSTERDAM 15 115 ZW Kp da Gat»
GAASTERKERK 15 vertr Marseille Cadiz
HEEMSKERK 15 880 WNW Ceylon
JACOB VEROLME 14 vertr Baltimore Car
tagena
JOHANNES FRANS |5 vertr Cri®tobal Bum-
sude
KARAKORUM Iflverw New York
KATELYSIA 15 pass Guadeloupe
KERMIA 15 300 Z Bombay
KORATIA 15 aank New York
MARATHON 15 300 NO Azoren
NEVERITA 15 175 WZW Gibraltar
0SIRI8 15 180 NO Cape Hatteraa
SLOTERDYK 16 Boston verw
PE ND RECHT 16 verw Bougie
R088UM 15 vertr Puerto la Cruz Montreal
STATENDAM 16 verw Lissabon
TEXEL 14 vertr Akaba Port Sudan
WATERLAND 17 verw Montevideo
ZAAN KERK 15 80 W Algiers
WOENSDRECHT 15 vertr Paulsboro Aruba
ARCHIMEDES 16aank MaUranl
ARE8 17 verw Caldero
BATU 15 vertr Port Said Atjaba
BILLITON 15 vertr San Francisco Long
view
BOVENKERK 15 vertr Bremerhaven Am*
CERES 15 aank Antwerpen
CALAMARE8 15 vertr New Tortc Corte»
sterdam
DALERDYK 15 aank Antwerpen
DIEMERDYK 16 aank Everett
DINTELDYK 15 880 ZO 8an Joe»
HERA 16 verw Pto Barrios
FRIESLAND 16 vertr Brunzbuttel Botterdam
ISIS 15 vertr Point» a Pitre Barbados
ITTER8UM 17 verw Savannah
KERKEDYK 15 vertr Antwerp» New York
KHASIELLA 16 aank Shellhaven
MEMNON 15 160 NO Kp Hatteras
MERAK-N 15 100 NO St Pauls Boek
MIRFAK-N 15 vertr Vltoria Bahla
MUNTTOREN 16 vertr Levers Napel»
OBERON 16 te Acajut la Salvador
ORANJESTAD 16 verw Paramaribo
PRINS CA8IMIR 16 vertr Hamburg R'dem
PRINS DER NEDERLANDEN 18 990 NO
Barbados
SCH IE 16 verw Ciudad TrujUJo
SOCRATES 15 vertr Aruba Lamtalra
STAD BREDA 15 490 WNW Walviabaal
STAD DELFT 16 rede Vitoria
STENTOR 16 verw Tunis
STEVEN 16 aank Bayonne
THEMIS 15 vertr Caracol Haiti Mobil»
VIANA 15 80 ZW Ouemant
VI DEN A 15 verw Mamonal
WESTLAND 15 30 ZO Blo de Janeiro
laatste post komt thans nog een reserve
van ƒ15 miljoen tegen voorzieningen
voor terwijl tevens nog ƒ10 miljoen
als vrije belastingreserve kan worden
aangemerkt.
Hoewel de verlies- en winstrekening nog
een bstig saldo aanwijst is de finan
ciële kracht van de K.L.M. in 1960
behoorlijk teruggelopen. Ook de winst
voor belastingen echter moest in 1960
een zware aderlating ondergaan. Zo
verdiende de K.L.M. in I960 ruim
ƒ800.000 tegen nog ruim ƒ12 miljoen
in 1959.
HOGE AANLOOPKOSTEN
Ook het lopende jaar mag als bijzonder
moeilijk worden gekenschetst, De
vlootvernieuwing houdt onverminderd
aan, dus ook de zware aanloopkosten
die hiermee gepaard zullen gaan. Wel
liggen de kosten per tonkilometer bij
de nieuwe straalvliegtuigen aanzienlijk
lager. Voor 1961 bijvoorbeeld wordt op
een daling van 15 cent per tonkilometer
gerekend.
Hoe „voordelig" de nieuwe straal
vliegtuigen kunnen uliegen moge blij
ken uit de kostendaling van 75 cent
tot 47 cent per ton-kilometer bi) een
retourvlucht over de oceaan. Boven
dien zal er in de passagetarieven tot
1963 rust heersen. De directie hoopt
dat er in 1961 nog een gunstige oplos
sing voor de vrachttarieven zal wor
den gevonden. Het moeilijke punt blijft
echter de beladingsgraad omdat de
produktiestijging die van het vervoer
nu eenmaal voorbijsnelt.
REVALUATIE
De revaluatie is voor een onderneming
als de K.L,M„ die hoofdzakelijk pas
sages boekt in ponden sterling en dol
lars niet voordelig. Verwacht wordt
echter dat door het aanzienlijke deel
van de kosten ln vreemde valuta be
langrijk meer dan de helft van de
door de revaluatie verwachte inkom
stenderving van 35 millioen zal kun
nen worden gecompenseerd.
Van het aandelenbezit in de K.L.M. be-
vindt zich naast het bezit van de staat
van rond 100 miljoen, 29 miljoen
in Amerikaanse en 19 miljoen in
Nederlandse handen. Van de 3 1814
miljoen converteerbare obligaties be
vindt zich 7 miljoen in Nederlandse
en 11 miljoen in Amerikaanse handen.
Het eerste kwartaal van 1961 zal weer
een verlies hebben gelaten maar aan
gezien de seizoenspits van de inkom
sten in de zomermaanden ligt, zal dit
nog weinig bepalend kunnen zijn voor
het verloop in het gehele Jaar.
LONDEN (Reuter), Op de LonOene.
vrachtenmarkt werden zaterdag veel xaker,
voor Japanse rekening gedaan. Afgesloten
werden: enkele ladingen schroot van Tam-
na naar Japan tegen t 135.000 f.i.o. Junl-lull
van Callfornlë naar Japan tegen 00.000
f.i.o., mei en mel-Juni en van Northern range
naar Antwerpen, Rotterdam of Amsterdam
tegen 71.500 f.t/>,. mei; voort» kolen van
Hampton Roads naar Japan tegen t 9,00 vrtt
lossen, mei en tegen 9.75 vrij loosen, met.
juni.