Maliepaard verdedigde wielertitel hardnekkig Produktiecapaciteit KLM sterk uitgebreid door nieuw materieel „Buitenlandse" renners op ereplaatsen Nederlandse kampioen voor Stolker en v. d. Klundert RUIME OVERWINNING OP ZWAK LUXEMBURG Vergroting van produktie stelt vele problemen Steeds hoog tempo Van Amsterdam won de West-Brabant koers Aerenhouts eerste in etapperace VISSEKIJIjERICHTEN Door dalende winstmarges lager dividend ECONOMY-CLASS WEER FAVORIET; VRACHT- EN POSTVERVOER FLINK GESTEGEN Lopend boekjaar zal voor K.L.M. weer een moeilijk jaar worden SCH EEPVA AR TBERICHTEN Maandag 17 aprfl 1961 ZEF.UWSCH DAGBLAD De Robben: „Welkom" Kampioenschap Duitsland Criteria Gezelschap taktvolle twee-takt rijders Esso 2-T motor oil Stablinski de snelste Anquetil geklopt Goede oefening voor Nederlandse Basketbalploeg Notering edele metalen Londense vrachtenmarkt Pag. 9 Eigen nieuwsdienst den achterstand op de winnaar volgden Piet van Est, Damen en De Roo. De uitslag was: 1. Bas Maliepaard (Wil lemstad) I83 km in 4.25.10; 2. Mies Stolker (Breda) 4.25.15; 3. Jacques van der Klun dert (De Heen); 4. Piet van Est (Fijnaart) 4.25.18; 5. Piet Damen (Lieshout); 6. Jo de Roo (Schore); 7. René Lotz (Stein) 4.25. 26; 8. Theo Sijthof (IJsselmonde); 9. Ab Sluys (Badhoevedorp); 10. Henny Marinus (Amsterdam); LI. Huub Zilverberg (Goirle); 12. Frits Knoops (Koningsbosch); 13. Wout j Wagtmans (St. Willebrord); 14. Ab van Eg- EEK. Maliepaard. Dat was de uitroep die gistermiddag mon<* <Den Haag); is. cees Lute (Castri- op de top van het Adsteegcircuit te Beek klonk, aan het cum einde van de eerste rit om het wegkampioenschap van Nederland voor beroepsrenners. Met Mies Stolker en Van der Klundert was de kleine man uit Willemstad, die zjjn titel te verdedigen heeft, uit het peloton ontsnapt, twee ronden voor het einde. En in die laatste klim ontsnapte hij ook Stolker en Van der Klundert om met vijf seconden voorsprong op zijn streek genoten deze eerste en zo belangrijke rit te gaan winnen. heel Nederlandse" Piet Dainen op de vijlde plaats. Eigen nieuwsdienst HILVERSUM. Het bestuur van de zwemvereniging De Robben heeft met algemene stemmen de zwemsters Atie Voorbij en Judith de Nijs, die de wens te kennen hebben gegeven de vereniging Naarden te verlaten om tot het „oude nest" terug te keren, weer geaccep teerd. Officieel mogen beide zwemsters pas op 15 oktober 1961 weer aan wedstrijden deelnemen. Het is echter mogelijk dat de Koninklijke Nederlandse Zwembond hun toestemming geeft eerder te star ten. De Nederlander W. Blijdenstein werd in een 1,5 liter Borgward tweede in een race voor toerwagens te Brussel. De Belg G. Hacquin (Alfa Romeo) werd winnaar. Het Duitse dameshockey-elftal won te Hamburg van de Engelse dames met 20 na een ruststand van 00. De uitslagen van de gisteren ge speelde rugbywedstrijden waren: AAC Te Werve 18—0; Rotterdamse Rugbyclub RC Hilversum 611. Het Nederlandse damesvoetbalteam verloor in Lopik met 13 van de West- Duitse dames, die bij rust met 3—0 leidden. Het was overigens een volledige triomf voor de Nederlandse renners, die voor buitenlandse merken uit komen, want behalve deze drie „Fransen" werd de voor een Itali aans merk rijdende Piet van Est vierde en Jo de Roo zesde. Tussen deze twee in nestelde zich de „ge- OUD GASTEL (ANP). Cees van Amsterdam, die zich heeft teruggetrok ken uit de ploeg van Gerrit Schulte, heeft gisteren in de West-Brabant koers zijn eerste grote succes dit seizoen ge boekt. In een eindsprint van twaalf ren ners versloeg hij, na 161 kilometers, alle groten uit deze wedstrijd, onder wie Hoekstra, Wesseling, Coehorst en Van Aart. De West-Brabant koers heeft vele ont snappingen geteld, maar de onderlinge •bewaking was zo scherp dat geen enkel groepje kon wegkomen. Pas in de laat ste tien kilometer scheidde zich een groep van twaalf renners af, die elkaar in een eindsprint de prijzen gingen be twisten. De uitslag was: 1. Cees van Amster dam (Breda) 161 km. in 3.51 27; 2. Mertens (Breda); 3. Van Aart (Acht maal); 4 Walraven (Den Bosch); 5. Van der Horst (Klundert); 6. Wesse ling (Halfweg): 7. Coehorst (Tilburg); 8. Van Dongen (Made); 9. Hoekstra (Ureterp): 10. Rutte (Haarlem): 11. Jaspers (Eindhoven); 12. Linders (Roo sendaal), allen in 3.51.27. Het provinciaal kampioenschap van Limburg voor amateurs, dat gisteren op het Adsteegcircuit te Beek werd ge houden, is gewonnen door J. Bastin uit Voerendaal. Hij legde de 134 kilometer af in 3.21.35. Deze tijd werd ook afge drukt voor nummer twee, L Knops uit Bocholtz en H. Harings uit Sitobe, die derde werd. Vervolgens finishten J. Schroeder (Koningsboseh)F. Evers CLinne) en J. Tummers (Geulie). Wim Dieperink uit Barchem heeft gisteren in de Ronde van Bocholt in Duitsland zijn goede conditie bevestigd door achter de Duitser Claesgens als tweede te eindigen. Beiden hadden een ronde voorsprong. Van de Nederlanders werd Doldersum (Hengelo) achtste, Bossink (Den Ham) negende en Schip per (Enschede) elfde. DONGEN. 1. Schouten (Badhoevedorp) 100 km in 2.27.28; 2. Visser (Santpoort); 3. Stam (Rotterdam); 4. Peters (Heemstede); 5. Van der Lans (Sassenheim); 6. Coehorst (Tilburg): 7. Hoppe (Rotterdam); 8. Daalhui zen (Utrecht); 9 Van Haren (Puttershoek). Nieuwelingen: 1. Drop. Vlaardingen, 60 km ln 1.32.46. DRACHTEN. 1. Koster (Leeuwarden) 60 km in 1 uur 35 min; 2. Koops (Borger- compagnie); 3. Van Dijk (Oranjewoud); 4. Epema (Zwaagwestetnde): 5. Pluimers (En ter); 6. De Vries (Surhuizum); 7. Schuite- ma (Zuidwolde); 8. v. d. Molen (Oudeschoot), 9. Nieuwshuis (Goingahuizen)10. Bruins (Zuidwolde). Advertentie Geldermans en De Haan, die voor deze wedstrijd niet hadden ingeschre ven, verschenen dus niet aan de start. Voor het publiek was de wedstrijd daarom misschien minder „in waarde", in strijd echter viel er desondanks veel te genieten. Door het hoge tempo een gemiddelde van ruim 41 kilo meter op het toch sterk golvende traject waarin de 500 meter hoge Adsteeg waren ontsnappingen bijna onmogelijk, ook al door het feit, dat de kopstukken voortdurend aan het hoofd van het langgerekte peloton waren te vinden. Toch sprongen in de vierde ronde Lahaye, Flet van Est, Niesten, Rol, De Roo, Van der Borst, Jongejan, Stolker en Van der Patten weg. Twee ronden later kwam alles weer bijeen, waarna Theo Sythoff een door het publiek zeer gewaardeerde solo onder nam. Deze duurde ongeveer dertig kilo meter, waarbij de grootste winst van Sijthof 1 minuut 31 seoonden bedroeg. Hij moest bij het ingaan van de veertiende ronde het gezelschap van Marinus, Niesten en Lotz dulden en even later kwam een algemene her groepering tot stand. De schermutselingen duurden voort. Het tempo bleef hoog en wie de aan sluiting verloor belandde steevast in de achterhoede. In de 25e ronde nam Piet van Hees alleen de leiding, maar ondanks zijn inspanningen werd hij twee ronden later door het peloton tot de orde teruggeroepen. De strijd ontbrandde toen in alle hevigheid. Tenslotte namen Stolker, Van der Klundert en Maliepaard een kleine voorsprong, die echter zo ge ring was dat elk ogenblik de aan sluiting kon worden verwacht. Dit sterke trio hield evenwel stand en in de laatste klim demarreerde Malie paard, waardoor de renner uit Willem stad als eerste finishte met een voor sprong van vijf seconden op Stolker en Van der Klundert. Met acht secon- Bas Maliepaard, die de eerste rit, geldend voor het Nederlandse wielerkampioenschap voor profs op de weg, won. gebruiken Zelfmengend Beperkt slijtage tot minimum Voorkomt lagercorrosie Ideaal voor alle typen 2-takt motoren Verkrijgbaar in bussen van J/t en 1 liter Het klaargemaakte produkt van ESSO benzine en 2-T Motor Oil MET ESSO BENT U BETER UIT! Geldermans en De Roo gevallen Eigen nieuwsdienst ANTWERPEN. Een van de groot ste valpartijen in de geschiedenis van de wegwedstrijden deed zich voor tij dens de eerste etappe van de tweedaag se wielerrace Antwerpen—Wevelgem. Na honderd km, toen het veld van 150 gestarte renners nog vrijwel intact was, sloegen op de door motregen glibberi ge keistenen enige renners onderuit en bij tientallen buitelden de volgenden er overheen. Meer dan zestig gingen er tegen de grond, onder wie ook onze landgenoten Geldermans en De Roo. Voor de meesten was dit fietsenkerk- hof de trieste afloop. Van het aldus zeer snel gedunde veld werd de Belgische wegkampioen De Mulder te Gent winnaar in de eerste etappe voor Aerenhout3, maar deze laatste won gisteren te Wevelgem de tweede rit en daardoor veroverde hij eveneens de eerste plaats in de eind stand. De Fransman Darrigade die gisteren met het kopgroepje op de finish af ging en een goede kans scheen te ma ken om voor zijn land een revanche te nemen voor de zware nederlaag in de rit ParijsRouba'ix werd bij een pas sage over een wegstrook met harde keien losgefietst. REQUEVAIRE. De Fransman Jean Stablinski heeft zaterdag in Requevaire de jaarlijkse wegwedstrijd over 225 ki lometer, die bekend staat als Les bou- eles Requevairesses gewonnen in 6 uur 59 minuten en 30 seconden. De Fransen Camillo en Poulidor eindigden respec tievelijk als twee en drie ln dezelfde tijd als de winnaar. Fredrico Bahamon- tes (Sp.) staakte de strijd. TOULON. Niet favoriet Jacques An quetil, doch zijn landgenoot Raymond Poulidor is winnaar geworden van de tijdrit op de Mont Faron. De Frans man had voor de 26,5 km 47 min 29 sec nodig. De Spanjaard Frederico Ba- hamontes werd tweede in 47.39 en Jac ques Anquetil derde in 47.43. Frankrijk won in Belfast de rugby- interland tegen Ierland met 15—3 na een ruststand van 3—3. Frankrijk ein digde hierdoor als eerste in de compe titie van vijf landen. Schotland en Wales delen de tweede plaats, daarna volgt Engeland, dan Ierland. Het Engelse hockeyteam won in Belfast met 4—3 van Noord-Ierland na een ruststand van 31 voor de Engel sen. Het Russische basketbalteam won in Moskou met 79—54 van de herenploeg van Tsjechoslowakije. Bij zwemwedstrijden te Berlijn heeft de zestienjarige Óostduitse zwemster Heide Pechstein het Europees record 400 meter wisselslag persoonlijk op haar naam gebracht. Zij kwam uit op 5.49.0. De verschillende tijden waren 1.17.8 voor s ao YUn,lersl?£' 1 (H^vonr RAVENSBERG Dts Bremen 1.43.2 voor de schoolslag en 1.16.8 voor M>asha,S„ thB tg Ruya; alnitak tred de vrije slag. Hamburg Wilton Lekharen THB stg Nigoco; Eigen nieuwsdienst LUXEMBURG. In het stadje Mersch, dertig kilometer boven Luxem burg, heeft de Nederlandse herenploeg zaterdagavond op een buitenveld de vertegenwoordigende basketbalploeg van het Groot Hertogdom een stevige nederlaag van 7946 toegebracht. Deze ontmoeting, die bedoeld was als laatste oefening van de Oranjeploeg, die eind deze maand ln Belgrado aan de Euro pese kampioenschappen deelneemt, heeft niet volledig kunnen voldoen. Hier voor was de tegenstand van Luxemburg te gering. Reeds halverwege stond Ne derland dat bij vlagen zeer produktief was, reeds niet 3417 voor. Coach Janbroers zette als basisploeg het vijftal Sleeswijk, Kok, Driehuis, Braun en Perrier in. Deze ploeg had tot doel door hoog tempo de Luxem burgers murw te spelen. Deze opzet lukte, ook al waren beide teams in de beginfase volledig aan el kaar gewaagd. Toen bij de stand 1515 Sleeswijk als plvot door Kok werd ver vangen en Boot als post ging opereren, was Luxemburg nergens meer. Zonder enige moeite rukte de Nederlandse for matie, die tegenover de Luxemburgse 2-1-2 zone, zelf een floating man-to-man stelde, via 2515 op naar 3415 waar na de rust met 34—17 inging. ONBEDREIGD De suprematie van Nederland bleef daarna ook al probeerde Posing nog wel roet in het eten te gooien. Onbedreigd bleef Nederland excelleren en onder het licht van de schijnwerpers groeide de voorsprong -van de Oranjeploeg steeds meer aan. Toen Nederland de stand van 62—28 had bereikt, vond coach Jan- broers het welletjes. Hij probeerde toen al zijn spelers, hetgeen Luxemburg ten slotte de kans bood om de nederlaag tot 79—46 te beperken. Scores Nederland: De Haan 6-6, Boot 4—11, Sleeswijk 4-9, Kok 10-0, Franke 0-7, Braun 4-2, Driehuis 6-0, Bruin 0-6, en Van der Berg 0-4. Luxemburg: Posing 2-13. Schotpercen tage Nederland 37 procent (34 uit 91) en Luxemburg 30 procent. Het Nederlandse team, dat op' 26 april naar Belgrado vertrekt om daar deel te nemen aan de Europese kam pioenschappen is na de wedstrijd tegen Luxemburg ongewijzigd gebleven. De opstelling is dus: De Haan, Boot, Slees wijk, Braun, Driehuis, Bruin, Van der Berg, Perrier, Pouw, De Jong, Kok en Franken. IJMUIDEN, 15 april. Garnalen 254—236, heilbot 360—330, gr tong 380—350, grm 340—3, kim 330—240, kl I 330—300, kl II 210—186, tarbot I 300200 zalm 600, Alles per kg. tarbot IV 57, gr griet 67, kl 40, grm schol 35-29, kl I 35—30, kl II 36—8, schar 21—12, bot 8408, V. haring 2011, makreel 386, gr schelvis 48—32, grm. 44—40, kim 48—42, kl I 53—41, kl Iï 42—18, wijting 44—8, gr gul 40—37, mid 34—29. kt. 37—26, kl wolf 46, poontjes '188. kl koolvis zw. 37—34, wit 35, kl rode poon II 42. Alles per 50 kg. gr. kabeljauw 13275, - gr koolvis zw 8175, wit 96—76, gr. leng 86—70, gr. wolf 94. SCHEVENINGEN. Heilbot I 4—370, II 330—300, III 280—260, grt; tong lappen 339— 342, grt m. 316—320, kl. m. 312—318, I 318— 320, II 208—215, Tarbot I 400—410, II 300— 280, III 150—140, IV 110—100, griet I 130—136, II 100—90. Alles per kg. Kabeljauw grt. grt. 34—34—36 stijf en 28—30 ijs, grt m. 32—34, 27—28, I 30—32, 26—25, koolvis wit 25—26 in ijs, zwart 24—26, zeewolf I 25—24, II 25—24, III 25—24, grt. st. gul 28.24 stijf, 22—24 ijs, kl. st. 24—20, 20—19, grt. rode poon 45—40 stijf, II 2830 stijf. zw. poon 12—9, schelvis grt. 35—37, grt. m. 37—39.80, kl. m. 38—39, I 28—30, II 22—26, grt schol I 25—28, grt II 2528, grt m. I 2528, grt. m. II 2528, kl. m. D 20—18, kl. m. gestript 1814, kl. D. 15—14, kl gestript 10—8, schar I 16—12, II 107, bot 44.10, haaien 129, rog I 1612, II 109, III 8640, hors m. 57, makreel I 39—37, n 16-12 III 9—7.50, tongschar 50— 52, schartong 2830, wijting gestript 1816, D I 12—10, D II 97. Alles per kist van 40 kg. Verse haring per kist van 50 kg 17.10—11. Besomming aan verse haring 3000, be somming kustvissers sch II 2760, sch 65 2700, sch 18 18 3300, sch 12 700, go 6 1079, sch 67 802, sch 68 1162. go 28 2444, sch 77 150, sch 11 2743, sch 44 330, sch 38 560. Besomming Trawler sch 52 16000, sch 233 2700, sch 19 5200, sch 118 5200, sch 9 4000, sch 6 8200, sch 118 7800. Van onze beursredacteur HET bedrijf van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij heeft evenals de bedrijfstak in haar geheel in 1960 in het teken gestaan van de verdere aanpassing aan de voortschrijdende techniek. De bedrijfstak, voor wat de aanpassing van de stijging van het vervoer aan die van de produktie betreft en de K.L.M., voor wat de verdere modernisering van de vloot aangaat. lijk in sneller tempo dan de inkomsten uit het vervoer (14 pet. tegen 12 pet.). De stijgingen van de kosten bleven lager dan die van de produktie. Een en ander heeft tot een verlaging van het dividend geleid; de maatschappij stelt voor over I960 5 pet. dividend uit te betalen tegen 7 pet. in 1959. VERVOERSKARAKTERISTIEK Ook in 1960 was de groei van het ver voer weer het grootst in de klassen met de lagere tarieven, terwijl ook het vracht vervoer weer een snelle stijging toonde. Hoe ingrijpend het invoeren van de goedkopere vervoersklassen op de struc tuur van het vervoer is geweest blijkt uit onderstaand staatje, waarin de ver schillende ladingcategorieën, uitgedrukt in procenten van het totale vervoer op de lijndiensten (gemeten in ton-kilome ters) zijn weergegeven: Dit laatste gaat niet alleen ge paard met hogere investeringen, maar tevens met hoge aanloopkosten voor het invliegen van het personeel, het aanpassen van de gronddiensten en verder de aanpassing van de oudere vloot aan de nieuwe. Zo moest de onderneming bijvoorbeeld in 1960 20 miljoen uit de reserves naar de af schrijvingsrekening boeken teneinde de sterk gedaalde bedrijfseconomische waarde van de met zuigermotoren uit geruste vliegtuigen op te vangen. PRODUKTIESTIJGING Doordat in 1960 zeven toestellen van het type DC-8 en twaalf schroefturbine- vliegtuigen van het type Lockheed Elec- tra in bedrijf werden gesteld kon het produktievermogen met 19 pet. stügen. Dat de nieuwe toestellen een belang rijke stijging van de produktiecapaciteit veroorzaken blijkt wel uit het feit dat, naarmate er meer van deze toestellen in bedrijf werden gesteld, ook de produk tie sterker toenam. Zo was het vermogen in de eerste helft van 1960 14 pet. hoger en in de tweede 23 pet. Het gemiddelde lag derhalve op 19 pet. VERVOERSSTIJGING TRAGER Aangezien de groei van het vervoer veel geleidelijker verloopt dan die van de produktie d'ie door de modernisering van de vloot in enkele jaren aanzienlijk zal stijgen liep de beladingsgraad geleidelijk terug. Deze was in het eerste halfjaar van 1960 hoger dan in het tweede, maar kwam gemiddeld voor 1960 toch nog uit op 59,5 pet. en week derhalve weinig af "•an de 59,3 pet., die in 1959 kon worden verkregen. BEDRIJFSINKOMSTEN Ook de stijging van de bedrijfsinkom- sten was lager dan die van de produktie. In totaal ontving de K.L.M. 612 mil joen tegen 545 miljoen in 1959, hetgeen een stijging van 12 pet. uitmaakt. O het financiële resultaat k<5A düh mtóflêf stijgen dan de produktie. Wel waren de inkomsten uit levering en diensten aan derden nog ruim 16 pet. hoger 42,6 miljoen, tegen 36,6 miljoen in 1959 maar de inkomsten uit het vervoer liepen hooguit 12 pet. op tot 569 miljoen, tegen 508,7 miljoen in 1959. De oorzaak van dit verschijnsel het achterblijven van de inkomsten uit het vervoer bij de productie, ondanks een on geveer gelijke stijging van het vervoers volume (ook 19 pet.) kan worden toegeschreven aan het tarievenbeleid. Dit is er op gericht het vervoer te sti muleren door het invoeren van goed kopere tarieven voor de toeristenklassen (economy-class) en door het verlagen van de vrachttarieven voor verschillende goederen. WINSTDALING Uit de totale inkomsten resulteerde over 1960 een uiteindelijke nettowinst van 10,3 miljoen tegen 15,4 miljoen in het vorige boekjaar. Deze winstdaling kwam voor het overgrote deel op reke ning van een stijging van het nadelige saldo overige baten en lasten, dat opliep van 2,8 miljoen in 1959 tot 11,7 mil joen in 1960. Deze stijging wordt toegeschreven aan het toenemen van de rentelasten, hetgeen voortspruit uit de financiering van de vlootvernieuwing. Dit is in feite ook een kostprijsfactor. Bovendien ontving de K.L.M. in 1960 3 miljoen minder uit belastingvoordelen dan in 1959. DALENDE WINSTMARGES De winstdaling zou ln 1960 nog sterker zijn geweest als de K.L.M. ten gunste van de winst- en verliesrekening niet 7 miljoen uit de voorzieningen zou heb ben getrokken. Dit bedrag was nood zakelijk door moeilijkheden met de Lockheed Electra, waarvoor een tijde lijke snelheidsbeperking werd voor geschreven. Hoewel Lockheed de aan gebrachte wijzigingen in de vliegtuigen zelf betaalt moest de K.L.M. toch Inkom sten derven en hogere exploitatiekosten aanvaarden. De aanpassing zal tot mei 1961 voortduren. Toch was er in 1960 ook sprake van een behoorlijke daling van de winst marge. De bedrijfskosten stegen name- AMSTERDAM. De goud- en zllvernote- ringen zijn deze week onveranderd geble ven, t.w. veredelingsgoud 4.100—/ 4.150, binnenlands goud 4.250, en zilver I 106— f 111.50, alles per kg fijn. De informatiekoersen gouden munten lui den als volgt: tientjes 29.00—/ 50.50 29.00—/ 30.25), ponden 34.00—/ 39.00 (onver.), napoleons 28.50—/ 21.00 28.00— 31.50), vrenelis 28.50—/ 31.00 29.00— 31.00 en 20 Belgische franken 28.50— 31.00 29.00—/ 31.00). Passagiers: Eerste klasse Economy- en toeristen Post 1954 1957 1960 37 22 10 33 48 57 25 26 29 5 4 4 100 100 100 In 1960 vervoerde de K.L.M. in de economy-klasse 30 pet. meer passagiers naar de Verenigde Staten en Canada dan in 1959. Het luchtnet van de maat schappij verbindt thans 114 steden in 80 landen. Bet vervoer van post nam in 1960 flinik toe. De inkomsten hieruit ste gen tot meer dan 30 miljoen. VLOOT De vloot van de K.L.M. bestond begin maart 1961 uit 102 vliegtuigen, waarvan er 85 ln bedrijf waren. Hieronder bevon den zich zeven toestellen van het type DC-8 en twaalf Electra'g. Negen toe stellen zijn voor het vrachtvervoer in bedrijf. In I860 heeft de maatschappij twee machines van het type DC-7C op vrachtvervoer ingesteld. Zij heten nu DC-7F. VLOOTVERNIEUWING De rigoureuze vlootvéroieuwing van de laatste jaren brengt natuurlijk enor me kosten niet zich. In de eerste pleet* moest de outillage op Schiphol worden aangepast hetgeen een totsle investering van 50 miljoen met zich bracht. Ver der heeft het voorbereidingsprogramma zeer veel gekost. In 1960 weid hier voor 14,4 miljoen gespendeerd, die voor afschrijving werden geactiveerd. In 1960 werd verder 200 miljoen be taald voor de nieuw bestelde vliegtui gen. De nieuwe vliegtuigen geven in de praktijk veel voldoening. Het type DC-S wist de reedt hooggestemde ver wachtingen in menig opricht te over treffen. Daarom heeft de KLM in be gin 1961 nog een dertiende machine van dit type besteld. Er kunnen nu in 1961 vijf en in 1962 nog een DC-S worden verwacht. Deze snelle vol brenging van het vernieuwingsplan heeft ook de verkoop van oude toe stellen versneld. In 1960 verkocht de KLM er zeven. FINANCIERING Eind 1960 beliepen de verplichtingen, die de K.L.M. nog op haar investeringen had lopen, 168 miljoen. Hiervan geldt rond 100 miljoen voor de vijf DC-8 toestellen. De maatschappij denkt deze uitgaven gemakkelijk te kunnen dragen. Hoewél de liquide middelen in 1960 van 97 miljoen tot 62 miljoen zijn terug gelopen geven zij tezamen met de af schrijvingen over 1960 ad 78 miljoen een totaal bedrag van 140 miljoen. Bovendien kon ook in 1960 nog een be drag van 3 miljoen naar de reserve* worden overgeboekt. Mocht in 1961 (dus uitgaande van ten minste even grote afschrijvingen als in 1960) niet voldoende geld aanwezig zijn voor de financiering van de nieuwe in vesteringen dan kan de K.L.M. nog al tijd een beroep doen op een krediet van 8 70 miljoen dat Amerikaanse banken de maatschappij hebben toegezegd. BALANS Wat de balans tenslotte betreft, blijkt door de nieuwe aanschaffingen de boek waarde van het vliegend materieel tot 414 miljoen te zijn gestegen. Door een emissie van 50 miljoen in de vorm van een 5% obligatielening werden de lang lopende leningen tot 160 miljoen uit gebreid. Opmerkelijk is echter dat in 1960 voor 99.900.000 aan kasgeldleningen werd opgenomen om de uitbreiding te finan cieren. Hierdoor kon de opening van, dollarkredieten worden uitgesteld, mest' stegen de „andere" dan langlopende le ningen in I960 van 47 miljoen tot f 152 miljoen. De verhouding tussen het eigen en het vreemd vermogen is hierdoor ongunstiger geworden. Eind 1960 stond tegenover een eigen vermogen van ƒ300 miljoen een totaal aan vreemd vermogen (kort en lang) van ƒ440 miljoen. In de op 10 mei te houden algemene vergadering van aandeelhouders zal o.m. worden voorgesteld het aantal commis sarissen te verhogen van vijftien tot zes tien. Voorts zal worden voorzien in de vacature ontstaan door het overlijden xan mr. H. L. Woltersom. Als nummer een op de desbetreffende voordrachten «taan de heren S. J. van den Bergh en L A. Aler. TIET afgelopen boekjaar was even- J-A als het voorafgaande jaar ndet ge- makkelijk en stond in het teken van de overgang die de K.L.M. in de periode 1959/'62 moet doormaken om zijn vloot en het bedrijf aan te passen aan de vereisten van de mo derne techniek. De consequentie van deze politiek is een sterke expansie, die de K.L.M. een zeer ruime jas geeft. Afgewacht dient te worden in hoeverre de maatschappij °P snelle wijze zich aan deze groei kan aan passen en of de produktie even ren dabel kan worden gemaakt als daar voor. Door de aanschaffing van de straaltypen DC-8 en de Electra kon de produktie in 1960 met 19 stijgen. In 1961 zal de stijging zelfs 26 bedragen. Dit komt omdat de nieuwe DC-8 een vier maal zo groot produktievermogen be zit als zijn voorganger, de DC-7. De vraag bij deze verheugende produktie- vergroting is, of de K.L.M. hiervan volledig profijt kan trekken. Want de verkoop van passage zal deze sterke produktiestijging niet direct kunnen bijhouden. De beladingsgraad is de belangrijke maatstaf waarmee de ren tabiliteit in de komende jaren zal worden gemeten. OFFERS De aanpassing van de K.L.M. aan de voordelen van de moderne techniek kost bijzonder veel geld en heeft ook in het boekjaar 1960 zware offers ge vergd. Offers, die ten dele uit vroegere reserveringen konden worden gedekt. Zo moest van het oudere materieel een post van ƒ20 miljoen extra worden afgeschreven door de versnelde tech nische veroudering terwijl de K.L.M. voorts een post van ƒ14,4 miljoen als voorbereidingskosten op de balans heeft moeten activeren. Deze posten werden opgevangen door de vroegere reserveringen van voorzienin gen, die hierdoor van 70 miljoen tot 59 miljoen zijn teruggelopen. In deze ZEEVAART Nieuw» Waterweg vertrokken 16 april; AMSTERDAM Eng. Harwich; TWEELIN- GEN Ned Puerto Ordaz; ISOLA Ned Chat ham: BEX Ned Londen; 'KINA Deen Am sterdam; RON DANE Noor Herdya; AXEL- DIJK Ned Northsea; BALKAN Dts Antwer pen; SIMON VON UTRECHT Dts Antwer pen; BOCKENHEIM Dt-s Hernwljk; BETTY 40RDGA8 Deen Northsea; PERU Zweed Gothenburg; RU GEN Dts Immingham; LUCIE 8CHULTE Dts Bilbao Waalhaven RKC erts Deka; 8ER00SKERK Ned Ham burg Eemhaven ldg VNS; AND ULO Port Antwerpen Maashaven RSM atg Fumess; N0PDERH0LM Dts Antw Rijnhaven Mol stg Kahn; ATITLAN Zweed Sta Marts Maashaven NZ Bananen Muller; AMERI CAN TRAPPER Am New York Schieliaven Progress stg US Lines; FRIGR0 Ned Os lo Spoorhaven stg James Smith; KIRSTI-H FLn Rouen Waalhaven CSW ldg Seam; IN- GRID LEON HARDT Dts Huolva Waalhaven FSW erts Deka; GRECIAN VALOUR Lib Mormugoa Waalh SHV erts Seam: CASTOR Dts Valdemarsvlk Dordrecht via Oosterhout hout Wambersie: BALTIC SWIFT Eng Ca sablanca Menvehaven CSW fruit Vinke; HASKERLAND Ned Kingslynn Merwehaven TERO Ned Hamburg Wilton Schiedam ldg Vrachtvaart; SOCOTRA Eng Huil Waalha ven NZ stg Gen Steam; SON JA D Ned Bos ton St Kade ldg Wagenborg; VIN LAND Deen Loblto Waalh FSW erts Seam; CON GO Duits Bremen Willi Kade stg HAL; DARLINGTON Eng Goole Pakhaven stg AHL; CALTEX ATHENS Pan Kopenhagen Pernis Calt 2 ldg D v d Heide; KATHARI- NA Dts Zweden Dordrecht stg auritz; WARTENFELSM Dts Bremen Waalh pr 1 stg Volgt; FORTUNE CANARY Eng Middlt^bro Rijnhaven 7 ldg Furness; GAASTERDIJK Ned Neworleans Wilh kade stg Hol Am Lijn; VILLE DE TAMATAVE Frans Rouen IJselhaven Term Stg Worms; 8ELANDIA Deen Copenhagen Maashaven THB stg Cor- nelder; SEVILLA Dts Hamburg 2e Katha ren OZ stg Eurovracht; DINKEL Ned Lon den VIdgn Enck ldg Fertex; CHRISTIAN SARTORI Dts Montreal Sohieh Progress stg Muler: NEVA WEST Amer Houston Rijn haven 2 stg Muller; H L LORENTZEN Noor Newportnews Waalh 102 kolen SSM; KURT ARLT Dts Gefle Waalh CSW erts S3 AM WABASHA Pan Ras Tanura Pernis Shell 10 olie Muller; RIO Ned Boston Vldgn KW ha ven ldg Holsclier; UTE ERIICA Dts Ham- hurg Jobshaven stg Muller; STAVOS Fin Helsingfors Merwehaven CSW atg Vinke; HEGG Noor Havre Boele Bolnes ldg Soil van der Meer. N. Waterweg aangekomen 16 april: SURTE Ned Kotka Wageningen hout Spllothoff; ELPENOR Eng Antwerpen NM Vlaard stg Meyer; IPSWICH PIONEER Ned Ipswich Waalhaven pier 2 stg Hoek stra; FLORIAN CEYNOWA Pool Yokohama Rijnhaven ZZ stg NTB; PALLAS Ned Ant werpen Lekhaven KNSM stg H en Veder; NECTON Ned Gothenburg Waalhaven Cle- ton stg Eurohaven; GEE8TDAM Ned Bos ton Maassluis leeg KSD; BATAVIER 5 Ned Londen Jobskade stg RLL; CITO Ned Lon den Dordreoht stg MaurltzDU I VELA ND Ned Goole Merwehaven SSM kolen SSM; CAPRELLA Dts Mena Shell St 38 olie Van Ommeren; ATLAS Ned Vlisslngen Maas sluis L Smit en Co; MARGA RlEPE Dts Londen Dordrecht stg Mauritz; ODILE R Ned Rochester Maashaven 9 leeg Dammers v. d. Heyde; DUKE OF YORK Eng Ro chester Maashaven 9 leeg Dammers v. d. Heyde; DUKE OF YORK Eng Harwich H vn H pass H en Pieters; GRUTTO Ned Londen Merwehaven KV stg VAM; CHIYO* DA MARU 2 Jap Tmmingham Maashaven Hanno leeg H en Pieters; MARGARETT BROWN Am Bremen Schiehaven Progress stg Muller: ISABELERICA Eng Pliilippij- nen Maashaven 11 copra Spedico; Green finch Eng Londen Dordrecht stg Maurltz: MELROSE ABBEY Eng Hull Parkhaven stg AHL' KORENDIJK Ned New York Rijn haven Nz stg HAL: FOREL Ned Hull Park- kade pek Stasse; WALLSTREAM Eng Lon- dpn Rijnhaven Oz stg Ruys Co* UNI PORR Dts Pasajes Waalhaven p 6 C Sw erts Mon- taan: SYGNA Noor Hamburg: ELSA ES8- BERGER Dts Curacao; BRITISH HOLLY Eng Isle of Grain; KONINGIN WILHELM- NA Ned Harwich H y Holl; GABON KUST Ned; CENTERPORT Lib; BOSTON TRA- DER Eng Londen Dordrecht: 8T0NEGATE Eng Hamburg; HNEA Eng Bergen; SPY. ROS NIARCH08 Lib Southampton: ELPE NOR Eng Amsterdam Vldgn; DE8PATCH Ned Grangemouth. SCHEEPVAARTBEWEGINGEN ACHILLES 15 aank Ho ALAMAK 15980 O New York ALMDYK 15 165 NNO PLnlsteiT» AMSTELMEER 15 aank Geelong ARCHIMEDES 15 100 NW Matarani ARG08 15 vertr KalamaW Algiers CALTEX MADRID 15 93 N Lissabon ES80 AMSTERDAM 15 115 ZW Kp da Gat» GAASTERKERK 15 vertr Marseille Cadiz HEEMSKERK 15 880 WNW Ceylon JACOB VEROLME 14 vertr Baltimore Car tagena JOHANNES FRANS |5 vertr Cri®tobal Bum- sude KARAKORUM Iflverw New York KATELYSIA 15 pass Guadeloupe KERMIA 15 300 Z Bombay KORATIA 15 aank New York MARATHON 15 300 NO Azoren NEVERITA 15 175 WZW Gibraltar 0SIRI8 15 180 NO Cape Hatteraa SLOTERDYK 16 Boston verw PE ND RECHT 16 verw Bougie R088UM 15 vertr Puerto la Cruz Montreal STATENDAM 16 verw Lissabon TEXEL 14 vertr Akaba Port Sudan WATERLAND 17 verw Montevideo ZAAN KERK 15 80 W Algiers WOENSDRECHT 15 vertr Paulsboro Aruba ARCHIMEDES 16aank MaUranl ARE8 17 verw Caldero BATU 15 vertr Port Said Atjaba BILLITON 15 vertr San Francisco Long view BOVENKERK 15 vertr Bremerhaven Am* CERES 15 aank Antwerpen CALAMARE8 15 vertr New Tortc Corte» sterdam DALERDYK 15 aank Antwerpen DIEMERDYK 16 aank Everett DINTELDYK 15 880 ZO 8an Joe» HERA 16 verw Pto Barrios FRIESLAND 16 vertr Brunzbuttel Botterdam ISIS 15 vertr Point» a Pitre Barbados ITTER8UM 17 verw Savannah KERKEDYK 15 vertr Antwerp» New York KHASIELLA 16 aank Shellhaven MEMNON 15 160 NO Kp Hatteras MERAK-N 15 100 NO St Pauls Boek MIRFAK-N 15 vertr Vltoria Bahla MUNTTOREN 16 vertr Levers Napel» OBERON 16 te Acajut la Salvador ORANJESTAD 16 verw Paramaribo PRINS CA8IMIR 16 vertr Hamburg R'dem PRINS DER NEDERLANDEN 18 990 NO Barbados SCH IE 16 verw Ciudad TrujUJo SOCRATES 15 vertr Aruba Lamtalra STAD BREDA 15 490 WNW Walviabaal STAD DELFT 16 rede Vitoria STENTOR 16 verw Tunis STEVEN 16 aank Bayonne THEMIS 15 vertr Caracol Haiti Mobil» VIANA 15 80 ZW Ouemant VI DEN A 15 verw Mamonal WESTLAND 15 30 ZO Blo de Janeiro laatste post komt thans nog een reserve van ƒ15 miljoen tegen voorzieningen voor terwijl tevens nog ƒ10 miljoen als vrije belastingreserve kan worden aangemerkt. Hoewel de verlies- en winstrekening nog een bstig saldo aanwijst is de finan ciële kracht van de K.L.M. in 1960 behoorlijk teruggelopen. Ook de winst voor belastingen echter moest in 1960 een zware aderlating ondergaan. Zo verdiende de K.L.M. in I960 ruim ƒ800.000 tegen nog ruim ƒ12 miljoen in 1959. HOGE AANLOOPKOSTEN Ook het lopende jaar mag als bijzonder moeilijk worden gekenschetst, De vlootvernieuwing houdt onverminderd aan, dus ook de zware aanloopkosten die hiermee gepaard zullen gaan. Wel liggen de kosten per tonkilometer bij de nieuwe straalvliegtuigen aanzienlijk lager. Voor 1961 bijvoorbeeld wordt op een daling van 15 cent per tonkilometer gerekend. Hoe „voordelig" de nieuwe straal vliegtuigen kunnen uliegen moge blij ken uit de kostendaling van 75 cent tot 47 cent per ton-kilometer bi) een retourvlucht over de oceaan. Boven dien zal er in de passagetarieven tot 1963 rust heersen. De directie hoopt dat er in 1961 nog een gunstige oplos sing voor de vrachttarieven zal wor den gevonden. Het moeilijke punt blijft echter de beladingsgraad omdat de produktiestijging die van het vervoer nu eenmaal voorbijsnelt. REVALUATIE De revaluatie is voor een onderneming als de K.L,M„ die hoofdzakelijk pas sages boekt in ponden sterling en dol lars niet voordelig. Verwacht wordt echter dat door het aanzienlijke deel van de kosten ln vreemde valuta be langrijk meer dan de helft van de door de revaluatie verwachte inkom stenderving van 35 millioen zal kun nen worden gecompenseerd. Van het aandelenbezit in de K.L.M. be- vindt zich naast het bezit van de staat van rond 100 miljoen, 29 miljoen in Amerikaanse en 19 miljoen in Nederlandse handen. Van de 3 1814 miljoen converteerbare obligaties be vindt zich 7 miljoen in Nederlandse en 11 miljoen in Amerikaanse handen. Het eerste kwartaal van 1961 zal weer een verlies hebben gelaten maar aan gezien de seizoenspits van de inkom sten in de zomermaanden ligt, zal dit nog weinig bepalend kunnen zijn voor het verloop in het gehele Jaar. LONDEN (Reuter), Op de LonOene. vrachtenmarkt werden zaterdag veel xaker, voor Japanse rekening gedaan. Afgesloten werden: enkele ladingen schroot van Tam- na naar Japan tegen t 135.000 f.i.o. Junl-lull van Callfornlë naar Japan tegen 00.000 f.i.o., mei en mel-Juni en van Northern range naar Antwerpen, Rotterdam of Amsterdam tegen 71.500 f.t/>,. mei; voort» kolen van Hampton Roads naar Japan tegen t 9,00 vrtt lossen, mei en tegen 9.75 vrij loosen, met. juni.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1961 | | pagina 9